Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 147 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.829.129 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Spykie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:42:
[...]
Ik zit helaas al op 4.4 :X. Volgens mij is mijn afgifte te laag.
In de woonkamer 1 type 11 radiator (40x300cm - 2118 W) en 1 ouderwetse convector put (?? W) (met ventilatoren). In de rest van het huis staan alleen in de badkamer en hal de radiatoren open.

Iemand een tip voor een beetje betaalbare Lage Temperatuur Radiator?
Ik kom al snel uit bij de Jaga Tempo Wand radiator / 400 x 2400 / type 20 / 2577 Watt voor € 732,60 :X

Of misschien is het betaalbaarder om een wat modernere convectorput radiator te kopen..
4,4 met radiatoren is niet zo gek. Ik ben wel tevreden met mijn 4,3 totnogtoe. Ik had gedacht jaarrond op SCOP 3 uit te komen, dus tot nog toe valt het mee ;-) (Quatt spiegelde wel SCOP van 5 voor in hun berekening, maar die heb ik nooit geloofd)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

rinkh schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:19:
Ik wilde graag even polsen wat jullie mening is. Wij hebben de thermostaat constant op 18.5 staan, temperatuur zakt naar 17.9/18 en pomp gaat aan en doet vaak een overshoot naar 18.9 en gaat uit. Daardoor zijn de runs wat korter maar wel een hoge cop 7 t/m 9. Dat is voor de portemonnee goed(?) maar voor slijtage van de pomp misschien beter de temperatuur hoger te zetten en dat hij iets minder vaak schakelt en iets inleveren op cop?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij schijnt ontworpen te zijn voor 120.000 schakelingen. 3 schakelingen op een dag is dus helemaal prima.
En runs worden vanzelf langer als het nog wat kouder wordt.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Erasmo schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:33:
Ik kan het niet echt vinden in het topic, heeft iemand een inschatting van hoeveel vermogen de Quatt trekt in de stille modus? Ik ben pas in gelegenheid om nieuwe groep te trekken in de week nadat de installatie gepland staat. Nu is wat erop zit niet wereldschokkend veel maar net te veel, als het verbruik onder de 1000W blijft in de stille modus durf ik het wel aan voor een weekje.
Is het een optie om, via een verlengkabel, datgene wat er teveel zit (of de Quatt) tijdelijk op een andere groep te zetten?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:05
Ik heb sinds dit weekend, met gemeten temperatuur van de Quatt van 5'C minimaal, Anti-freeze statussen. Iemand anders al gehad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqCjTcNrZpvwLj6Q-MgrfEU-TpI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Wdhym4UJlT20mGugRtlV0Mv1.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast merk ik dat de "rechter" afvoer niet werkt, hier komt niets uit. Alleen de linker en middelste - maar die heb ik niet aangesloten dus "loopt de Quatt over" door condensering en de regen...
(groen aangesloten, komt niet uit - ook niet met slang los; rood niet aangesloten - hier komt een dikke straal uit als ik de dop eruit haal)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mb6oDggNbVXVygvVyZTiGVtIHR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0E982CwYlOqHdV24klSMBEI1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
clubeddie schreef op zondag 12 november 2023 @ 08:50:
Ik zit nog even te stoeien met de grindbak. De door Quatt geadviseerde afmetingen van de bak zijn 100 cm (b) x 60 cm (d) x 10 cm (h). en die vul je dan met grind. Waarbij hier al vaak het nuttige advies is gegeven om voor het water toch echt even een iets dieper gat te graven (tot 60 cm), zodat het water ook onder de vorstgrens wegloopt. Verder is het advies vanuit Quatt om de unit aan de achterkant minimaal 15 cm ruimte te geven, waarbij hier op het forum wordt aangegeven het liefst nog wat meer aan te houden.

De ruimte heb ik. De unit komt naast mijn huis te staan. Nu ligt daar al een grindpad, wat
a) heel erg afloopt (dus moet wel iets horizontaals maken voor de Quatt) en
b) de ondergrond dusdanig hard is geworden dat ik toch maar kies voor een betere water afvoer om te voorkomen dat het over een paar maanden een ijsbaan wordt.

Dus ik wil een bak gaan maken, maar waar ik niet helemaal uitkom, ook niet op de basis van de foto's die ik hier voorbij zie komen, is dat de bigfoots van de quatt IN de bak komen te staan (bigfoots zijn 47 cm lang?). Terwijl ik zou verwachten dat die juist op de opsluitbandjes komen te staan. Aangezien de Quatt zo recht mogelijk moet staan. Dan lijkt het me ook beter dat de Quatt dus op de opsluitbandjes komt te staan en het grind dus eigenlijk puur is voor de water afvoer. Nu snap ik ook wel dat als je een grindbak maakt en hier het grind in 'opsluit' je Quatt ook niet in een keer 30 graden gaat overhellen. Maar ik vraag me dus af of ik een kleinere bak maak waardoor de Quatt dus op opsluitbandjes horizontaal komt te staan, of maak ik een extra ruimere bak, waardoor hij verder dan 15 cm van de muur af kan komen te staan.

Ik hoor graag jullie meningen (en ervaringen) over.
Ik heb zelf ook een bak gemaakt, ik heb de tegels verwijdered, horizontaal gemaakt en de Quatts op de aarde gezet. Het grind zit tussen de voeten in. Ik moet zeggen,, ik vind de Quatts daarmee echt heel stil, geen brom, resonantie of wat dan ook, en hij heeft al rond de 8 KW geleverd dus ook redfelijk aan het werk geweest.
Oftewel, bij mij is de aarde (zand), een uitstekende demper en het water takt tussen de kiezels in de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:42
Er is in dit topic en op andere plekken op het forum al veel gezegd over nachtverlaging. Ik vraag me iets af wat daar zijdelings mee te maken heeft.

Situatie: Huis eind jaren 80, beneden nieuwe vloerverwarming (+- 80m2) en boven radiatoren. Sinds april dit jaar een Quatt met T6 thermostaat. De vloerverwarming werkt traag (dagdeel voordat je verschil ziet op de thermostaat), wat uitnodigt om de temperatuur vlak in te stellen, wat we hebben gedaan op 19.5. Ik maak daaruit op dat onze vloer een goede warmtebuffer is.

Vannacht is een goed voorbeeld:
  • Het was overdag 10 graden, en vannacht is de temperatuur gedaald naar <4 graden
  • De Quatt is om 19.30 aangesprongen en heeft de hele nacht gedraaid met gemiddelde COP van 3.3 waarbij het water is verwarmd naar 30-33 graden. De ketel is een aantal keren bijgesprongen maar heeft maar 0.7m3 verbruikt (Defrost vermoed ik).
  • Rond 20.00 was de COP nog 5, want het was buiten nog 6-7 graden
Is het in het kader van optimalisatie de moeite waard om in de middag de temperatuur een halve graad hoger te zetten zodat de Quatt alvast met een hoge COP gaat verwarmen en (een deel van) de nacht niet nodig is om tegen lagere COP te verwarmen? Als het de komende maanden nog wat kouder wordt kan dit ook wat stroom/gasverbruik schelen.

We willen ook geen koude woonkamer hebben in de ochtend dus nachtverlaging lijkt me met onze setup geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Heinemancp schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:31:
Ik heb sinds dit weekend, met gemeten temperatuur van de Quatt van 5'C minimaal, Anti-freeze statussen. Iemand anders al gehad?
[Afbeelding]

Daarnaast merk ik dat de "rechter" afvoer niet werkt, hier komt niets uit. Alleen de linker en middelste - maar die heb ik niet aangesloten dus "loopt de Quatt over" door condensering en de regen...
(groen aangesloten, komt niet uit - ook niet met slang los; rood niet aangesloten - hier komt een dikke straal uit als ik de dop eruit haal)
[Afbeelding]
Interessante tabel, waar haal je die vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
patrickvdhart schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:39:
[...]

Sinds vanochtend weer strak 1200+. Begrijp er niks van maar ben blijkbaar enige met 8 kW uitvoering op forum waar dit soort flows bereikt worden.
Hij moet wel wat werken, het is 3,6 graden maar valt nog echt mee.
[Afbeelding]
Blijft gek. Ik heb ook 8kw, hier is mijn grafiek van de afgelopen 6 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrj6TrfugcdNnCV9e02_tEODAwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wb3chPOfCv5y7gmde7aVwosB.jpg?f=fotoalbum_large

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 14:42
MacD007 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:17:
[...]

Duidelijk, bedankt, dus toch een "gevoelstemperatuur, en we weten nu dat de T6 dus ook een luchtvochtigheidsmeter heeft ingebouwd ". ik vind wel slecht dat dit gewoon in de handleiding staat.
overigens de link waar je eea kunt instellen (handleiding) word als onveilig gezien omdat hun veiligheidscertificaat is verlopen. slordig.
Ik vraag me af of de Quatt wel de juiste beslissingen kan nemen als de thermostaat gewoon urenlang een zelfbedachte gevoelstemperatuur doorgeeft. Daarom heb ik gisteren m'n 'oude' Chronotherm Touch Modulation weer aangesloten. De app functionaliteit hoef ik toch niet omdat de temperatuur nu continue op 21 graden staat. Zie hieronder het verschil in grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRw_RS9KXCtGB2PG-B0MECfVlIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2x87ztkOdSSvhc7Txy5VomwJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Heinemancp schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:31:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Staat de Quatt dan wel goed waterpas?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:23
kroam schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:52:
[...]

Ik vraag me af of de Quatt wel de juiste beslissingen kan nemen als de thermostaat gewoon urenlang een zelfbedachte gevoelstemperatuur doorgeeft. Daarom heb ik gisteren m'n 'oude' Chronotherm Touch Modulation weer aangesloten. De app functionaliteit hoef ik toch niet omdat de temperatuur nu continue op 21 graden staat. Zie hieronder het verschil in grafiek:

[Afbeelding]
heatpump_thermostat_room_temperature is GEEN zelfbedachte gevoelstemperatuur. De zelfbedachte gevoelstemperatuur wordt alleen weergegeven op de display.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
geerttttt schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:26:
[...]

Blijft gek. Ik heb ook 8kw, hier is mijn grafiek van de afgelopen 6 uur:
[Afbeelding]
Het vervelende is dat je nergens kan vinden wat "normaal" is. Dat zal deels te maken hebben met de ontwikkeling, maar het blijft interessant dat dit forum echt nodig is om dingen uit te zoeken.
De mannen beweerden dat VVW gecombineerd met meerdere radiatoren dat het dan goed is dat je 1200 L/uur hebt, maar feiten zijn lastig te vinden. Er zijn discrete verschillen en dus is er iets in het systeem dat besluit dat flow anders moet. Wist ik maar op basis van wat.. Bij mij loopt in ieder geval niet de CV pomp mee, de VVW pomp wel maar die loopt altijd als verwarming aan is. Duis het is de Quatt pomp die verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
ZiegoM schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:08:
[...]

Hier ook (voor het eerst) een super stabiele run, thermostaat (tado) vast op 20 graden.

[Afbeelding][Afbeelding]
@ZiegoM Wat is bij jou tijdens zo'n run de thermostat.otFtControlSetpoint in de JSON?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroam
Spykie schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:14:
[...]

heatpump_thermostat_room_temperature is GEEN zelfbedachte gevoelstemperatuur. De zelfbedachte gevoelstemperatuur wordt alleen weergegeven op de display.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de ruimtetemperatuur van 13:00 tot 16:00 constant 21,47 graden C is. Hoe is dat dan te verklaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
slacksoff schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:08:
Er is in dit topic en op andere plekken op het forum al veel gezegd over nachtverlaging. Ik vraag me iets af wat daar zijdelings mee te maken heeft.

Situatie: Huis eind jaren 80, beneden nieuwe vloerverwarming (+- 80m2) en boven radiatoren. Sinds april dit jaar een Quatt met T6 thermostaat. De vloerverwarming werkt traag (dagdeel voordat je verschil ziet op de thermostaat), wat uitnodigt om de temperatuur vlak in te stellen, wat we hebben gedaan op 19.5. Ik maak daaruit op dat onze vloer een goede warmtebuffer is.

Vannacht is een goed voorbeeld:
  • Het was overdag 10 graden, en vannacht is de temperatuur gedaald naar <4 graden
  • De Quatt is om 19.30 aangesprongen en heeft de hele nacht gedraaid met gemiddelde COP van 3.3 waarbij het water is verwarmd naar 30-33 graden. De ketel is een aantal keren bijgesprongen maar heeft maar 0.7m3 verbruikt (Defrost vermoed ik).
  • Rond 20.00 was de COP nog 5, want het was buiten nog 6-7 graden
Is het in het kader van optimalisatie de moeite waard om in de middag de temperatuur een halve graad hoger te zetten zodat de Quatt alvast met een hoge COP gaat verwarmen en (een deel van) de nacht niet nodig is om tegen lagere COP te verwarmen? Als het de komende maanden nog wat kouder wordt kan dit ook wat stroom/gasverbruik schelen.

We willen ook geen koude woonkamer hebben in de ochtend dus nachtverlaging lijkt me met onze setup geen succes.
Ik verwacht dat je afgiftesysteem niet optimaal is, juist met de stille stand zou je een hogere COP moeten hebben, overigens passen wij wel een nachtverlaging van -1 graad toe. Omdat het vannacht behoorlijk koud is geweest zie je dat hij zelfs aanslaat. Overigens was de Quatt gisteren niet meer aangegaan na 22:00 uur.
Ik heb vannacht / morgen een COP van 7,2.
Zelfs het cv water was in die 3 uur onder de 18 gr. gekomen, kun je zien omdat het gas heel even om 2 uur was aangegaan 0,02m3 echt gasverbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPM6wTM4B8SH1lGVZEZvLWI5Jmo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xlTBIpOATIOOiZiW5XRqHWVw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1a0Qn1d352au2dKo6siKUllR34=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puWOjRtLR099DvgalG54F99U.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
kroam schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:21:
[...]
Hoe is dat dan te verklaren?
  1. update frequentie is 30 tot 45 minuten
  2. slechte netwerk verbinding
Kan je het logboek van de sensor eens bekijken?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
Spykie schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:25:
[...]
  1. update frequentie is 30 tot 45 minuten
  2. slechte netwerk verbinding
Kan je het logboek van de sensor eens bekijken?
Aan de updatefrequentie en netwerkverbinding is niets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 14:39
.

[ Voor 99% gewijzigd door Bacteria1980 op 06-12-2023 07:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]
Toch blij dat ik geen T6 genomen heb maar een Tado, die geeft ook gewoon heel precies de temperatuur door aan Quatt met 2 decimalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Erasmo schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:33:
Ik kan het niet echt vinden in het topic, heeft iemand een inschatting van hoeveel vermogen de Quatt trekt in de stille modus? Ik ben pas in gelegenheid om nieuwe groep te trekken in de week nadat de installatie gepland staat. Nu is wat erop zit niet wereldschokkend veel maar net te veel, als het verbruik onder de 1000W blijft in de stille modus durf ik het wel aan voor een weekje.
Het maximale stille vermogen zit net onder de 1.500W. In het algemeen komt hij bij mij in de stille modus echter niet echt ook maar in de buurt van dat max vermogen.
Om je een idee te geven hier mijn verbruik van gisteren, behoorlijk koud geweest. Was heel even boven die 1000W gekomen. ( dat was overigens geen stille modus in op dat tijdstip) Max stille vermogen is 65% van Max. Vermogen. Max gebruikt hij 10A (=2300W).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCMPGU2190aYJRh3Zlbx5Z2K4n4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjXTFYE92p8c4XROwmePdTwi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4j8xHVW1H5GvW4N0cD74PGQrVho=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWk6NSD4naznevHpIaczBkFJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGQpfLZjY7Fem0BS2WRCFb1aGwY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cmM4YG3LH82ZISOIw4tNRgBa.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:48:
[...]

Toch blij dat ik geen T6 genomen heb maar een Tado, die geeft ook gewoon heel precies de temperatuur door aan Quatt met 2 decimalen...
Dat doet de T6 overigens ook, alleen laat hij dat dus niet zien op het display. Kijk maar naar de JSON feed.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 13-11-2023 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:45
MacD007 schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:22:
[...]

Ik verwacht dat je afgiftesysteem niet optimaal is, juist met de stille stand zou je een hogere COP moeten hebben, overigens passen wij wel een nachtverlaging van -1 graad toe. Omdat het vannacht behoorlijk koud is geweest zie je dat hij zelfs aanslaat. Overigens was de Quatt gisteren niet meer aangegaan na 22:00 uur.
Zelfs het cv water was in die 3 uur onder de 18 gr. gekomen, kun je zien omdat het gas heel even om 2 uur was aangegaan 0,02m3 echt gasverbruik.
[Afbeelding][Afbeelding]
Indrukwekkend Mac!

Jullie hebben vast een nieuwe of zeer goed geïsoleerde woning? Zo niet, dan moet je echt even jouw geheim delen .... Ik geloof dat iedereen (ik!!) wel het huis zou willen verwarmen met zo'n laag verbruik 💪

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
patrickvdhart schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:09:
[...]

Interessante tabel, waar haal je die vandaan?
Dit komt elke keer voorbij ;) Domoticz, loggen van JSON pagina elke keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
MacD007 schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:13:
[...]

Staat de Quatt dan wel goed waterpas?
Zeker, nog extra scheef gehangen (richting de aangesloten afvoer) voor de test - mocht niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slacksoff
MacD007 schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:22:
[...]

Oef, dat is nogal een verschil:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNNmBtlGEP0_UxiDVvk-qJmbU5E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4JHTSeKyWhjSgRoPVs2KJ5vZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IGKQYGioIV6kUZc--gpTWgnyZc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JrchJXG0yx9FLSHubOnlRGYY.jpg?f=user_large
Vanaf 00.00 was de COP nog dramatischer, dus daar is wel winst te behalen.

Bedankt voor de tip over de stille stand, Die heb ik zojuist ingeschakeld en de COP ging omhoog naar 4 (was 3.3 op dat moment) dus zolang de ketel niet echt bijspringt voor verwarming laat ik dat zo staan.

Nou vermoed ik dat jij naast een beter geisoleerd huis ook wat zuidelijker woont. Hier in Drenthe was het nog steeds 5 graden terwijl bijvoorbeeld Utrecht al rond de 10 was.

Ik ga eens in de middag beginnen met 'opstoken' wanneer het buiten nog wat warmer is en daarna toch eens met nachtverlaging spelen.

Kleine aanvulling: Temperatuur en COP gemeten door de Quatt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlFbIFGarOt5rryZLZs14WpxKKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnDCNPUmqHgmoCVORaVABh90.jpg?f=fotoalbum_large

'trekt' de Quatt bij jullie ook de temperatuur naar beneden wanneer die aan staat? Hij blaast hier in de vrije lucht dus ik denk niet dat hij zijn eigen koude lucht weer naar binnen trekt.

[ Voor 23% gewijzigd door slacksoff op 13-11-2023 11:09 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
slacksoff schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:47:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bedankt voor de tip over de stille stand, Die heb ik zojuist ingeschakeld en de COP ging omhoog naar 4 (was 3.3 op dat moment) dus zolang de ketel niet echt bijspringt voor verwarming laat ik dat zo staan.

Nou vermoed ik dat jij naast een beter geisoleerd huis ook wat zuidelijker woont. Hier in Drenthe was het nog steeds 5 graden terwijl bijvoorbeeld Utrecht al rond de 10 was.

Ik ga eens in de middag beginnen met 'opstoken' wanneer het buiten nog wat warmer is en daarna toch eens met nachtverlaging spelen.
Uhm nu al bijna 14kWh? Dat is wel écht heel veel. Ik ben niet heel tevreden over mijn COP maar zit vandaag pas op 3kWh. Jaren 30, gemiddeld geisoleerd, 130m2, 19,5c.

Kan je wat cijfers delen over je huis en eventueel een schermafbeelding van de JSON of HomeAssistant wanneer de Quatt in bedrijf is?

[ Voor 4% gewijzigd door Spykie op 13-11-2023 10:53 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09:43
Spykie schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:52:
[...]

Uhm nu al bijna 14kWh? Dat is wel écht heel veel. Ik ben niet heel tevreden over mijn COP maar zit vandaag pas op 3kWh. Jaren 30, gemiddeld geisoleerd, 130m2, 19,5c.

Kan je wat cijfers delen over je huis en eventueel een schermafbeelding van de JSON of HomeAssistant wanneer de Quatt in bedrijf is?
En dan ook nog maar een minimale hoeveelheid gas bespaard ?

Hier is het tot nu toe ( 11:00) 8.65 kWh COP 5.3 en 5m3 gas bespaard.
Jaren 30 huis, matig geïsoleerd, 220M2. vv beneden, radiatoren boven.

Heb je een heel lage gasprijs (0,25) ingesteld ?

[ Voor 3% gewijzigd door robmaas op 13-11-2023 11:02 ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slacksoff
Spykie schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:52:
[...]

Eens. Hier 150m2 jaren 80, oorspronkelijke isolatie met veel (niet-HR) glas.

Ik vermoed dat ook veel van je regio afhangt. Op bijvoorbeeld 1 november was het hier rond de 11 graden, toen was de COP ook 6.5 met een verbruik van 3kwh in de eerste helft van de dag
Ha ik dacht hetzelfde, ik heb de eerdere post wat aangevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:46
MacD007 schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:54:
[...]

Dat doet de T6 overigens ook, alleen laat hij dat dus niet zien op het display. Kijk maar naar de JSON feed.
De T6 dat ook wel, maar bij mij blijft die soms uren lang op exact dezelfde temperatuur staan. Vanaf vanmorgen rond 9 uur tot nu op 19,066406 graden. En dat terwijl de ingestelde temperatuur van de T6 om 9.40u naar 19,5 graden gaat vanaf 19,0 een uur eerder. Ik snap die T6 niet helemaal.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:29

charrel

Cortisol4life..

Dat blijft uiteraard lastig, hier aan de kust. Was vannacht rond de 4-6c. Cop van 5.2, 4.30Kwh verbruikt om het huis op 19,5c te houden. Eerste nacht zonder nachtverlaging, normaal laten we het afkoelen tot 19c. Lijkt niet veel te schelen, anders ging de quatt rond 07:00 aan om te verwarmen en nu pruttelt ie de hele nacht op 300-500watt en gaat ie om 08:00 uit. "Normaal was om 07:00 aan en dan verwarmen tot meestal tot rond 12:00. De tijd zal leren wat gunstiger is, het voelde vanochtend wel behaaglijker in huis bij het opstarten maar de slaapkamer was weer wat aan de warme kant. 🤔
Huis uit 1964, 118m2, vv beneden en begane en eerste verdieping zijn prima geisoleerd, de zolder nagenoeg niet :|
Daar zit ik dus nu te werken in de kou...

[ Voor 11% gewijzigd door charrel op 13-11-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 11:11
verguldebarman schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:41:
[...]

Indrukwekkend Mac!

Jullie hebben vast een nieuwe of zeer goed geïsoleerde woning? Zo niet, dan moet je echt even jouw geheim delen .... Ik geloof dat iedereen (ik!!) wel het huis zou willen verwarmen met zo'n laag verbruik 💪
eens @MacD007 delen! :D , ik zit met een woning uit 2005 circa 130m2, beneden vloer verwarming, bovenverdieping radiatoren (zolder nog t11 dus snap dat ik het daar niet warm krijg) en T22 in de relatief kleine kamers op de eerste verdieping en krijg het echt, echt, niet warm daar en heb er nu al 6,5kWh opzitten met 19,5 graden in huis... cop van 4,9.

Beetje angstig voor wanneer het echt koud wordt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
okijokii schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:40:
[...]

Is dan de stille modus een eerste stap die je kunt zetten?
ik heb dit even gechecked, maar in de stille modus gaat die nog steeds tot over de 1000 watt en blijft het probleem bestaan. stille modus gaat tot circa 1500 watt als ik het goed zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Laatst online: 18:15
Lijkt toch gewoon op defrost bij deze lage temp

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kleine aanvulling: Temperatuur en COP gemeten door de Quatt:
[Afbeelding]

'trekt' de Quatt bij jullie ook de temperatuur naar beneden wanneer die aan staat? Hij blaast hier in de vrije lucht dus ik denk niet dat hij zijn eigen koude lucht weer naar binnen trekt.
Dit lijkt toch gewoon op defrost bij deze lage temperaturen.
Dit quatt door even te koelen, ten koste van de cop.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slacksoff
robmaas schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:58:
[...]

Heb je een heel lage gasprijs (0,25) ingesteld ?
nee, 1,25 voor gas
Stroom 0,28 dal en 0,32 piek

Ik denk dat ik vannacht dus best vaak tegen het omslagpunt (bierviltje: rond COP 2.0 is gas goedkoper t.o.v stroom daltarief) heb gezeten. Het was hier ook rond het vriespunt blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
KVS138 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:10:
[...]

eens @MacD007 delen! :D , ik zit met een woning uit 2005 circa 130m2, beneden vloer verwarming, bovenverdieping radiatoren (zolder nog t11 dus snap dat ik het daar niet warm krijg) en T22 in de relatief kleine kamers op de eerste verdieping en krijg het echt, echt, niet warm daar en heb er nu al 6,5kWh opzitten met 19,5 graden in huis... cop van 4,9.

Beetje angstig voor wanneer het echt koud wordt. 8)7
Waarom angstig? Voor de warmtepomp was je gasverbruik waarschijnlijk ook hoog(er). En van een grote hoop is het makkelijker besparen dan van een kleine hoop, onafhankelijk (binnen marges) van de COP. Daarbij heeft COP vergelijken geen zin, ieder huis, stookgedrag en omgeving is verschillend en dus is de COP ook verschillend.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slacksoff
harv schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:41:
[...]

ja, dat lees ik er ook uit. Zojuist heb ik de thermostaat ingesteld op 20 tussen 1500 en 20.00, waarna de rest op 19.5 staat. Dan warmt onze vloer al op. Dat gecombineerd met stille modus levert hopelijk een hogere COP met minder defrosts op bij deze temperaturen.

komende donderdag op vrijdag is een vergelijkbaar koude nacht voorspeld dus dan zullen we meer weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 11:28

simplemouse

*.*.*.*

Ik heb van de week de besparing stand en stille stand uit gezet. ik zag in de avond regelmatig dat de CV aangezet wordt. Nu dit uit staat heb ik hier geen last meer van.

Als ik de help lees is de besparing stand aan dat dat over €€€ gaat. en uit dat het over het milieu gaat.
Ons doel is om minder gas te verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:47
harv schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:41:
[...]

sja, 12 op een rij. Dan gaat het COP er compleet aan. (En dan helpt de CV ketel nog zelfs)

Is zeer klimaat-afhankelijk. Koude + mist / hoog RLV, et voila

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
verguldebarman schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:41:
[...]

Indrukwekkend Mac!

Valt wel mee, staar je niet blind op een COP van een paar uur, dat was m’n in de nacht met nachtverlaging, dus hij heeft niet echt flink aan de bak moeten gaan maar uitsluitend het warmteverlies moeten opvangen.

Is best een redelijk oud huis, begin jaren 60, en ook niet super optimaal geïsoleerd, wel vorig jaar spouwmuur isolatie en voor HR++ glas ipv dubbel glas laten doen.

Geheim (als dat al een geheim is), laat zo veel mogelijk de thermostaat met rust, en stook niet te hoog, wij houden het op een 19ºC overdag en nacht gaat deze naar 18. Door de overschoot gaat deze dan uiteindelijk toch naar 19,5.
Ik heb wel gemerkt dat als je meer wilt het verbruik en ook COP een stuk slechter gaat worden.
Deze maand, met wat tweaks, kom ik op een COP van 6 uit. Dus op dit moment zeer tevreden. Ik ben zeker niet bang dat ik het in de winter koud ga krijgen, heb ook nog een mooie Flam open haard staan, vroeger kreeg ik daarmee het hele huis op sauna temperatuur. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

[Afbeelding]
T6 neemt (te) grote temperatuur stappen en vooral te infrequent, ondanks dat ze op 4 cijfers achter de komma worden weergegeven. Dat ziet er een met andere thermostaat een stuk beter uit. En hoe reageert de CiC/Quatt? Kan hij daar goed op moduleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
charrel schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:10:
Dat blijft uiteraard lastig, hier aan de kust. Was vannacht rond de 4-6c. Cop van 5.2, 4.30Kwh verbruikt om het huis op 19,5c te houden. Eerste nacht zonder nachtverlaging, normaal laten we het afkoelen tot 19c. Lijkt niet veel te schelen, anders ging de quatt rond 07:00 aan om te verwarmen en nu pruttelt ie de hele nacht op 300-500watt en gaat ie om 08:00 uit. "Normaal was om 07:00 aan en dan verwarmen tot meestal tot rond 12:00. De tijd zal leren wat gunstiger is, het voelde vanochtend wel behaaglijker in huis bij het opstarten maar de slaapkamer was weer wat aan de warme kant. 🤔
Huis uit 1964, 118m2, vv beneden en begane en eerste verdieping zijn prima geisoleerd, de zolder nagenoeg niet :|
Daar zit ik dus nu te werken in de kou...
IR panelen lijkt me de oplossing, niet verwonderlijk bij geen isolatie, dakisolatie is heel belangrijk, daar verlies je behoorlijk veel energie door ( warmte stijgt ) dus werk aan de winkel zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:20
[...]

Ja dat zie ik ook. Hier hangt hij aan de muur, maar wel vrij uitblazen.

De sensor zit aan de achterkant van de Quatt. Ik denk dat hij hierdoor wat opgewarmd wordt als de Quatt draait of gedraaid heeft. Wanneer hij aanslaat, komt er dus een verse luchtstroom langs, waardoor hij de echte temperatuur weergeeft.
Onderstaand ook mooi te zien: na een aantal uur draaien slaat de quatt uit, en direct gaat de temperatuur paar graden omhoog. Wanneer hij weer aanslaat is de temperatuur weer een paar graden lager, dus dat lijkt mij de daadwerkelijke buitentemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5wUY4kxcuXg5f0I4SoTPrs5vo4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LK14EnA2JCHMihZ2HwHrsWx6.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:29

charrel

Cortisol4life..

MacD007 schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:23:
[...]

IR panelen lijkt me de oplossing, niet verwonderlijk bij geen isolatie, dakisolatie is heel belangrijk, daar verlies je behoorlijk veel energie door ( warmte stijgt ) dus werk aan de winkel zou ik zeggen.
Tja, 18.8c nu. Het is te doen, met veel wind is het normaal wat frisser boven. Nagenoeg geen radiatoren. Voorzolder is beter geïsoleerd dan de kamer ernaast. Dus de koudeval is wel te doen, afgelopen jaren ook "maar" 700-750 kuub gas verbruikt. Project zolder moet nog, eerste verdieping is bijna klaar, van het weekend wat lekkage in de huiskamer dus van het weekend voegen vervangen op de eerste etage van de kozijndorpels. Vanwege een auto immuunziekte is mijn energie erg beperkt, dus het zaterdagje verplicht klussen kost me deze week om weer bij te komen. Plafond in de badkamer moet ook nog vervangen en beter geïsoleerd. Daar staat dus de Quatt ook op, dus gelijk maar kijken of die brom wat meer weggewerkt kan worden in de badkamer. Zolder en achtertuin staat op de nominatie om aangepakt te worden. Op zolder staat een uitbouw van 24 jaar oud, die is wel geisoleerd maar de oude pannen om de duiventil zijn nooit vervangen. 1 laagje hout, geen folie en alleen aan de achterkant een rolletjes provisorische isolatie omdat je daar volgens mij zo naar buiten kon kijken. Nieuw dakbeschot, nieuwe pannen en isolatie dan wordt het verbruik nog aanzienlijk lager. Maar ja, dat duurt nog even. Tot zover redt de Quatt het al prima, de ketel kreeg de zolder ook niet warm met die mini radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

kroam schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:17:
[...]

@ZiegoM Wat is bij jou tijdens zo'n run de thermostat.otFtControlSetpoint in de JSON?
Ik log dat niet maar kijk af en toe. Dus van die run weet ik het niet meer. Maar nu ook een redelijk lange run de hele nacht tot nu toe die hij nu aan het afbouwen is naar lager verbruik.

Dan staat hij op 39, zie hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4SkUVVMYvYY-u-L1k_fWijw7a0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MqrWQKOq0edvuIJ9AzAfXyPB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_xXZclS-XqSUt4xOUxzg7IKwmA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5OZjQfun2JFSjzNokwlfNAVb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2U9U_KSIvmUVfYvVBOYsyCI9wA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9OH3vsSr7HdBlXZZCggr5mjj.png?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnA5GVZPXRMOg9zV-PeZGJ7vNJ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gS2hwdEQV99l71Rf1x9SVRyK.png?f=fotoalbum_large

Overige gegevens : Tado, 20c stabiel, VVW

[ Voor 9% gewijzigd door ZiegoM op 13-11-2023 13:33 ]

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
paQ schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:09:
[...]

sja, 12 op een rij. Dan gaat het COP er compleet aan. (En dan helpt de CV ketel nog zelfs)

Is zeer klimaat-afhankelijk. Koude + mist / hoog RLV, et voila
Alle wps defrosten, door warmte uit de vloer, of uit het buffervat, wat quatt dus niet heeft.
Dat doen ze overigens bij temperaturen van ong 0 to + 5 graden, dan bevriest nl. de radiator.

Een natuurlijk gaan de cops omlaag, niet alleen door defrost, maar ook vooral door hoe warmer buiten, hoe beter en hoe lager afgifte temperatuur, hoe slechter.
Zie daarvoor gewoon de spec van quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
harv schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:42:
[...]

Alle wps defrosten, door warmte uit de vloer, of uit het buffervat, wat quatt dus niet heeft.
Dat doen ze overigens bij temperaturen van ong 0 to + 5 graden, dan bevriest nl. de radiator.

Een natuurlijk gaan de cops omlaag, niet alleen door defrost, maar ook vooral door hoe warmer buiten, hoe beter en hoe lager afgifte temperatuur, hoe slechter.
Zie daarvoor gewoon de spec van quatt.
ik weet hoe het werkt hoor ;)

Alleen 12 defrosts op rij is wel gevalletje pech hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:45
MacD007 schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:15:
[...]

Geheim (als dat al een geheim is), laat zo veel mogelijk de thermostaat met rust, en stook niet te hoog, wij houden het op een 19ºC overdag en nacht gaat deze naar 18. Door de overschoot gaat deze dan uiteindelijk toch naar 19,5.
COP ging het niet zozeer om, maar meer om jouw lage input verbruik. Maar nu begrijp ik het, lagere setpoint.... Dat gaat hem bij mij niet worden, want dat leidt tot een negatieve WAF :|

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgckoT9mjp_4a9OPPTXRHKth_LI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gjSxUdMTBh7NcvV7McxCQdB.jpg?f=fotoalbum_large

Hier springt de COP echt hard naar beneden hoor. Ook veel meer hoge pieken dan eerder. Het is een stuk kouder, maar het verschil is echt aanzienlijk. Momenteel een COP van 3.7 tot nu toe. Ik heb niets verandert, de pomp van de vloerverwarming staat nog steeds op 6, pas geen nachtverlaging toe (continu op 20°). Misschien verstandig om met deze koude nachten toch overdag vanaf 14.00 uur tot 20.00 uur door te stoken naar 21 graden zodat hij 's nachts minder hoeft te doen?

Volgens Quatt wel de eerste 100 m3 gas bespaard dit jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5z-J6kyqSC9WW8p49UGkIIZBj8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAp32aE67yTUOwTOPBWykCQd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door okijokii op 13-11-2023 14:22 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
verguldebarman schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:52:
[...]

COP ging het niet zozeer om, maar meer om jouw lage input verbruik. Maar nu begrijp ik het, lagere setpoint.... Dat gaat hem bij mij niet worden, want dat leidt tot een negatieve WAF :|
Leuke hippe trui wil mogelijk helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsttu
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 15:35
Ik heb gisternacht en afgelopen nacht gehad dat de CiC de cv ketel heeft laten bijverwarmen. Dit heb ik liever niet. Heeft iemand hier toevallig een idee hoe ik dat kan voorkomen? Ik heb optimalisatie al uit staan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNK99leaKDeevnTR2pkqNp1rVpE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VsHAaVrsW2cofMdXKi59X8Bt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
nsttu schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:13:
Ik heb gisternacht en afgelopen nacht gehad dat de CiC de cv ketel heeft laten bijverwarmen. Dit heb ik liever niet. Heeft iemand hier toevallig een idee hoe ik dat kan voorkomen? Ik heb optimalisatie al uit staan.[Afbeelding]
stille modus uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 11:28

simplemouse

*.*.*.*

Ik heb gisternacht en afgelopen nacht gehad dat de CiC de cv ketel heeft laten bijverwarmen. Dit heb ik liever niet. Heeft iemand hier toevallig een idee hoe ik dat kan voorkomen? Ik heb optimalisatie al uit staan.[Afbeelding]
Ook de stille modus uitzetten lijkt bij mij te werken.
Dit natuurlijk icm de optimalisatie uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsttu
Ja stille modus staat uit. Ik denk dat het met defrosting te maken heeft, maar liever wel zonder cv :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
Hier gebeurd dat ook telkens wanneer ik de stille modus aan heb staan. Hoe hij tot dat besluit komt weet ik niet, de temperatuur staat hier constant op 21 graden dus er is nooit veel warmtevraag. Daarnaast zie ik in de grafieken in HomeAssistant dat de ketel hele tijd aan het pendelen is hetgeen niet wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
nsttu schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:28:
[...]

Ja stille modus staat uit. Ik denk dat het met defrosting te maken heeft, maar liever wel zonder cv :P
1.34m3 gas voor defrosting is wel erg veel lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Blijft toch wat vreemd gedrag soms, maar m.i. volledig afhankelijk van grootte huis, radatoren, vvw, isolatie, verwarmingsschema, ketel, thermostaat enz enz. Bij mij is het nl heel anders met optimalisatie aan en stille modus uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfqPZ7pnXQmh7hzFmYCOswAwoCA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TEgh69zggVaJRQuvtEgAGXDb.png?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
pietjm schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:25:
[...]

Blijft toch wat vreemd gedrag soms, maar m.i. volledig afhankelijk van grootte huis, radatoren, vvw, isolatie, verwarmingsschema, ketel, thermostaat enz enz. Bij mij is het nl heel anders met optimalisatie aan en stille modus uit:

[Afbeelding]
Dat is een mooie boog. Heb jij een kleine nachtverlaging?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
okijokii schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:49:
[...]

Dat is een mooie boog. Heb jij een kleine nachtverlaging?
1 graad. Sinds kort op 18,5 ‘s nachts. Ik heb het idee dat dat efficiënter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
pietjm schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:24:
[...]

1 graad. Sinds kort op 18,5 ‘s nachts. Ik heb het idee dat dat efficiënter is.
Dank je, ik heb vandaag ook de nachtverlaging van 1 graad ingesteld, omdat hij bij mij vooral in de nacht heel hard aan het werk is. Dat heb ik liever overdag 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
okijokii schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:26:
[...]

Dank je, ik heb vandaag ook de nachtverlaging van 1 graad ingesteld, omdat hij bij mij vooral in de nacht heel hard aan het werk is. Dat heb ik liever overdag 😅
Ik had eerst 1,5 graad en dan gebeurde er ‘s nachts niets. Maar ‘s ochtends des te meer. Het lijkt erop dat dat meer kWh’s kostte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
pietjm schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:38:
[...]

Ik had eerst 1,5 graad en dan gebeurde er ‘s nachts niets. Maar ‘s ochtends des te meer. Het lijkt erop dat dat meer kWh’s kostte.
Wel lastig om de juiste balans te vinden en wanneer je iets wil proberen is het maar zo 10 graden warmer in de nacht dan de nacht ervoor....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:15
okijokii schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:42:
[...]

Wel lastig om de juiste balans te vinden en wanneer je iets wil proberen is het maar zo 10 graden warmer in de nacht dan de nacht ervoor....
Ik heb voor mij een ideale instelling te pakken. Ik heb stapjes van 0,5 om te voorkomen dat de cic besluit gas bij te gaan stoken. En zoals mede-tweaker eerder mooi uitlegde; overdag hogere cop dan in de nacht. + mijn vloer is nu hele dag lekker warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JklORUZGvvNn0wm7-avphkpcV_0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6gdt1wjp8npKpO7CIZrdMhOV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Loy3bIPHhieRN319KPdSNb_HskM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1JJFx4imoVxx4N2DDyXz4pNA.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lI4eehzEXtZAiLLhZODSGKJI6RA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EdTSzN2dNDWF9RaQwzlBBcV7.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09WGNNgPDx-rXpGIWiWymmKvPj8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/46cpUqQ4NtTEECnCymAJ1nDu.png?f=fotoalbum_tile

Jaren 60 hoekwoning met schuimbeton en vv over gehele benedenverdieping. Enige dat ik nog moet vervangen zijn de voorgevels. Deze hebben nu oude kozijnen, maar wel met hr glas.

[ Voor 4% gewijzigd door DennisDCT op 13-11-2023 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
oeps, dat is vervelend.
even een vraag , heb je iets meer gegevens.
type thermostaat, instellingen (bv nachtverlaging en hoeveel ?
Heb jij toevallig ook Homewizzard ? dan zouden we wat meer kunnen zien. ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgGU3mHMA3RyNeoV4u8gHfByQ_E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/28za2P3WNhf3nme55e3YTDXD.jpg?f=user_large

Je probleem begon al om 3 uur (zie A), daar eerste gasgebruikt terwijl je CV water eigenlijk warm genoeg zou moeten zijn. Om 4 uur (zie B) wordt het al iets meer.
5 uur draaide je dus vol op CV
je ziet ook dat je ook nog rond 6 uur de CV draaide, pas later heeft blijkbaar de warmtepomp het weer overgenomen.

Ik zou hier wel een ticket bij Quatt voor aanmaken, zij kunnen mogelijk nog iets meer zien, wqant dit is wel erg vreemd.

[ Voor 46% gewijzigd door MacD007 op 13-11-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
simplemouse schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:28:
[...]

Ook de stille modus uitzetten lijkt bij mij te werken.
Dit natuurlijk icm de optimalisatie uit
stille modus uit beperkt alleen je max vermogen, dat zie ik in zijn verbruik niet terug. ik vrees dat daar iets anders aan de hand is, alleen wat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:42:
[...]

welkom in Nederland :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
pietjm schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:25:
[...]

[Afbeelding]
stille modus uit ? kan dat bij jou, vergeet niet dat je wel aan de 40 dB moet voldoen (tenminste als je buren hebt die niet 100m verder wonen), ik ga dit niet proberen, ik zie overigens dat hij op dit moment nog niet eens boven de stille modus (vermogen) uitgekomen is (verbruik boven de 1.500W), dus zolang je daaronder blijft kun je hem gerust op stille modus laten staan, ga je niet merken. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
Bij gebrek aan HA of iets anders: Weet iemand of er een pagina is waarop het verloop van buitentemperaturen per dag/uur staan, op plaatsniveau? Wil dit graag eens bekijken en dan icm mijn verbruik en COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Openweather

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:54:
[...]

Nou ja ik heb geen t6, maar als ik de grafiek zie hierboven geeft de t6 toch echt maar heel sporadisch wijzigingen door en krijg je dus een soort trap grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Fvhagen schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:43:
Bij gebrek aan HA of iets anders: Weet iemand of er een pagina is waarop het verloop van buitentemperaturen per dag/uur staan, op plaatsniveau? Wil dit graag eens bekijken en dan icm mijn verbruik en COP.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/uurgegevens

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:16
geerttttt schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:54:
[...]

Nou ja ik heb geen t6, maar als ik de grafiek zie hierboven geeft de t6 toch echt maar heel sporadisch wijzigingen door en krijg je dus een soort trap grafiek.
Ik heb het zelf ook, staat al bijna 4 uur op dezelfde temperatuur (Quatt staat in standby). Moeilijk te geloven dat er niks veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 21:57
Sinds ik (vandaag) de stille modus 24/7 ingeschakeld heb is mijn COP gestegen van gem. 5.3 (vorige week) naar 8.2 (vandaag). Vorige week waren er ook “warmere” dagen maar kwam ik echt in nooit in de buurt van een deze COP. Betekend dit misschien dat de automatische AI stooklijn in de Quatt niet optimaal functioneert?

Mijn verwarming schema is niet veranderd (hanteer nachtverlaging en ga in de ochtend met 0,5 graag per 1:30u omhoog). Er word 0,02m3 gas gebruikt aan het begin van de dag om watertemperatuur op 18 graden te krijgen, verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RVE_NL schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:05:
Sinds ik (vandaag) de stille modus 24/7 ingeschakeld heb is mijn COP gestegen van gem. 5.3 (vorige week) naar 8.2 (vandaag). Vorige week waren er ook “warmere” dagen maar kwam ik echt in nooit in de buurt van een deze COP. Betekend dit misschien dat de automatische AI stooklijn in de Quatt niet optimaal functioneert?

Mijn verwarming schema is niet veranderd (hanteer nachtverlaging en ga in de ochtend met 0,5 graag per 1:30u omhoog). Er word 0,02m3 gas gebruikt aan het begin van de dag om watertemperatuur op 18 graden te krijgen, verder niet.
kun je zien wat in verloop van de tijd je opgenomen vermogen is geweest, ik verwacht hier dat je vermogen (door de stille modus) op max 1.500W is gezet (want dat doet dus de stille modus). dus word eigenlijk je warmtepomp hierdoor gedwongen om met een lager vermogen te werken, gezien de tijd zou dat echter geen conclusie mogen zijn. Vandaag is sws een heel vreemde dag met de ploseling hoge temperaturen van wel 15ºC (dat boost je COP behoorlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii

😲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:27

Stille modus werkt alleen van 19.00 tot 07.00 uur dus overdag heeft dat geen enkele invloed.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
MacD007 schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:20:
[...]
kun je zien wat in verloop van de tijd je opgenomen vermogen is geweest, ik verwacht hier dat je vermogen (door de stille modus) op max 1.500W is gezet (want dat doet dus de stille modus).
Uiteraard, de geleverde warmte door Quatt (vermogen) was op het piekuur vandaag max 2.36kWh (voor 267Wh elektriciteit).
Zonder stille modus liep dit soms in piekuren op tot 5kWh.
De vraag is dus alleen, waarom denkt de Quatt dat hij meer vermogen moet leveren? (Als mijn huis nu ook op temperatuur blijft).. We zullen het de komende dagen gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
Gerardwaz schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:30:
[...]

Stille modus werkt alleen van 19.00 tot 07.00 uur dus overdag heeft dat geen enkele invloed.
Ik heb hem op “altijd” gezet in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsttu
MacD007 schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:22:
[...]

oeps, dat is vervelend.
even een vraag , heb je iets meer gegevens.
type thermostaat, instellingen (bv nachtverlaging en hoeveel ?
Heb jij toevallig ook Homewizzard ? dan zouden we wat meer kunnen zien. ?

[Afbeelding]

Je probleem begon al om 3 uur (zie A), daar eerste gasgebruikt terwijl je CV water eigenlijk warm genoeg zou moeten zijn. Om 4 uur (zie B) wordt het al iets meer.
5 uur draaide je dus vol op CV
je ziet ook dat je ook nog rond 6 uur de CV draaide, pas later heeft blijkbaar de warmtepomp het weer overgenomen.

Ik zou hier wel een ticket bij Quatt voor aanmaken, zij kunnen mogelijk nog iets meer zien, wqant dit is wel erg vreemd.
Ik heb geen nachtverlaging ingesteld vast op 20 graden, ik heb vanochtend wel te temperatuur hoger gezet om te testen of het weer gebeurde. De thermostaat is een toon, hierin staat de max temperatuur van 70 graden ingesteld wat volgens de installateurs nodig maar als mij thermostaat kranen staat op 40 ivm vloerverwarming. Op de ketel het een max temperatuur ingesteld van 38 graden. Ik heb verder geen andere apparaten zoals homewizard die vanalles in de gaten houden. Ik heb op de pompen van de verdelers een eco pump die de pomp inschakelt bij 22 graden. De pompen staan op maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
RVE_NL schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:32:
[...]

Uiteraard, de geleverde warmte door Quatt (vermogen) was op het piekuur vandaag max 2.36kWh (voor 267Wh elektriciteit).
De vraag is dus alleen, waarom denkt de Quatt dat hij meer vermogen moet leveren? (Als mijn huis nu ook op temperatuur blijft).. We zullen het de komende dagen gaan zien.
Keep us posted! Ben heel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RVE_NL schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:32:
[...]

Dat is dus een dubbele Quatt, wel handig om dat er bij te zetten. Goede vraag waarom hij op zo’n hoog vermogen wil verwarmen?
Hoge warmtevraag ? Of heeft hier de CIC een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
nsttu schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:41:
[...]

Ik heb geen nachtverlaging ingesteld vast op 20 graden, ik heb vanochtend wel te temperatuur hoger gezet om te testen of het weer gebeurde. De thermostaat is een toon, hierin staat de max temperatuur van 70 graden ingesteld wat volgens de installateurs nodig maar als mij thermostaat kranen staat op 40 ivm vloerverwarming. Op de ketel het een max temperatuur ingesteld van 38 graden. Ik heb verder geen andere apparaten zoals homewizard die vanalles in de gaten houden. Ik heb op de pompen van de verdelers een eco pump die de pomp inschakelt bij 22 graden. De pompen staan op maximaal.
Toon? Was hier in het verleden hier niet problemen mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RVE_NL schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:33:
[...]

Mijn vraag blijft, waarom doe je dit, zeker omdat je een 8 k (dubbele) Quatt hebt.
Ben benieuwd naar jou beweegredenen om dit te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RVE_NL
MacD007 schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:57:
[...]

Dat is dus een dubbele Quatt, wel handig om dat er bij te zetten. Goede vraag waarom hij op zo’n hoog vermogen wil verwarmen?
Hoge warmtevraag ? Of heeft hier de CIC een probleem?
Het is een enkele Quatt.

Hoge warmtevraag kan ik min of meer uitsluiten, dat piekvermogen vind bij mij vooral plaats aan het einde van de dag bij behouden van huidige temperatuur.

Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
RVE_NL schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:33:
[...]

Ah zie het, wist niet eens dat dat mogelijk was.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RVE_NL schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:02:
[...]

Het is een enkele Quatt.

Hoge warmtevraag kan ik min of meer uitsluiten, dat piekvermogen vind bij mij vooral plaats aan het einde van de dag bij behouden van huidige temperatuur.

Ik houd jullie op de hoogte.
“ Uiteraard, de geleverde warmte door Quatt (vermogen) was op het piekuur vandaag max 2.36kWh (voor 267Wh elektriciteit).”
Ik zie het, sorry mijn fout, ik las de h op het einde niet, wat ik bedoelde te zeggen wat je vermogen ( kW) was en niet je energie hoeveelheid (kWh), ivm je stille modus, namelijk wordt bij deze de maximale vermogen wat decearmtepomp kan opnemen tot 1.500 W. Alleen zou dit in de huidige situatie niet zou moeten, daar is het nu gewoon te warm voor. Dus daar is mogelijk toch iets anders aan de hand, Quatt kan hier mogelijk meer over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMBD
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-02 21:59
pietjm schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:07:
[...]

De T6 dat ook wel, maar bij mij blijft die soms uren lang op exact dezelfde temperatuur staan. Vanaf vanmorgen rond 9 uur tot nu op 19,066406 graden. En dat terwijl de ingestelde temperatuur van de T6 om 9.40u naar 19,5 graden gaat vanaf 19,0 een uur eerder. Ik snap die T6 niet helemaal.
Ik las dat je het aantal schakelingen per uur van de T6 kunt instellen. Ik neem aan dat dit is gedaan om 'flipperen' van een traditionele CV te voorkomen.

Bij de Quatt is de CiC in control, dus zou dat geen probleem mogen zijn.
Het aantal schakelingen per uur op de hoogste waarde instellen zorgt er misschien voor dat de T6 vaker de werkelijke kamertemperatuur doorgeeft aan de CiC.

Is maar een theorie, nog niet getest. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Het gasverbruik is precies in de koude uurtjes en daarna gaat alles uit. Ik denk dat Quatt het warmteverlies te hoog heeft ingesteld. Op je offerte staat daar een getal voor b.v. 8. Je moet ze even bellen en dat naar beneden laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
MMBD schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:32:
[...]

Ik las dat je het aantal schakelingen per uur van de T6 kunt instellen. Ik neem aan dat dit is gedaan om 'flipperen' van een traditionele CV te voorkomen.

Het aantal schakelingen per uur op de hoogste waarde instellen zorgt er misschien voor dat de T6 vaker de werkelijke kamertemperatuur doorgeeft aan de CiC.

Volgens mij werkt dat alleen als de T6 aan/uit aangesloten is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RVE_NL
Gerardwaz schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:33:
[...]
Ik denk dat Quatt het warmteverlies te hoog heeft ingesteld. Op je offerte staat daar een getal voor b.v. 8. Je moet ze even bellen en dat naar beneden laten zetten.
Als dit een “instelling” bij Quatt zelf is zou dat ook bij mij het geval kunnen zijn.

Vooral omdat het hoge vermogen bij mij altijd aan het einde van de dag is (lees: als het kouder is). In de nacht gaat hij bij mij nog niet aan i.v.m nachtverlaging.
Ik kijk het de komende dagen met stille modus nog even aan, dit is wel een potentiële verklaring/oorzaak.

[ Voor 7% gewijzigd door RVE_NL op 13-11-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsttu
Gerardwaz schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:33:
[...]

Het gasverbruik is precies in de koude uurtjes en daarna gaat alles uit. Ik denk dat Quatt het warmteverlies te hoog heeft ingesteld. Op je offerte staat daar een getal voor b.v. 8. Je moet ze even bellen en dat naar beneden laten zetten.
Bedoel je de 5kw die hieronder vermeld staat? Ik had al een ticket geopend op advies van Mac.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeNzcliKgUXML7fRIhXzdvHMvpg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5p9xWE3cz5YWdN87K43zNpfb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
nsttu schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:57:
[...]

Bedoel je de 5kw die hieronder vermeld staat? Ik had al een ticket geopend op advies van Mac.
[Afbeelding]
Ben wel benieuwd hoe ze bij die getallen komen. Bij mij staat er 7 en ook de max temp bij verwarming staat bij anders (16).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
nsttu schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:57:
[...]

[Afbeelding]
Bij mij stond er iets anders maar ik vermoed als ze dat wat lager zetten dat je gasverbruik weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Fvhagen schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:03:
[...]

Ben wel benieuwd hoe ze bij die getallen komen. Bij mij staat er 7 en ook de max temp bij verwarming staat bij anders (16).
Het is een schatting op afstand dus de praktijk is vaak anders.
Helaas kan je zelf niets instellen dus bellen maar.

[ Voor 7% gewijzigd door Gerardwaz op 13-11-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
MMBD schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:32:
[...]

Dat is alleen met een aan/uit instelling, niet met OpenTherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
MacD007 schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:41:
[...]

stille modus uit ? kan dat bij jou, vergeet niet dat je wel aan de 40 dB moet voldoen (tenminste als je buren hebt die niet 100m verder wonen), ik ga dit niet proberen, ik zie overigens dat hij op dit moment nog niet eens boven de stille modus (vermogen) uitgekomen is (verbruik boven de 1.500W), dus zolang je daaronder blijft kun je hem gerust op stille modus laten staan, ga je niet merken. O-)
Buren zitten 15 meter verder met een garage ertussen. Die horen helemaal niets. En al helemaal niet met de meestal waaiende zuidwesten wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

nsttu schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:41:
[...]

max temperatuur van 70 moet omlaag, want dan kan Quatt niets meer bijdragen. Zet die eens naar 45. Mag iets omhoog als je huis niet warm wordt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:05
Flesym schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:45:
Daarbij heeft COP vergelijken geen zin, ieder huis, stookgedrag en omgeving is verschillend en dus is de COP ook verschillend.
Dat ben ik slechts gedeeltelijk met je eens. "Oeeh, ik heb een COP van 4.8 terwijl iemand anders hier een COP van 5 heeft, is dat fout?" is misschien wat overdreven, maar "Ik heb vloerverwarming en een COP van 3, terwijl ik op dezelfde dag anderen zie met een COP boven de 5, gaat er ergens wat mis?" lijkt me niet een geval van 'heeft geen zin'.

Goh, hoeveel m2 vloerverwarming heb jij dan? Wat is je temperatuur, wat zie je als de Quatt een aantal uur draait qua cijfers in de Json feed? Helemaal niet onredelijk om te vergelijken om te kijken of je het systeem kunt troubleshooten / wat optimaliseren.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:20

Mickel moen

mickelmoen.nl

MacD007 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:13:
[...]

Even een vraag, die prijzen van de ANWB zijn excl energiebelasting ?
Ik kom even terug op dynamische tarieven.

Ik kwam deze site tegen: https://www.dynamisch-tarief.nl/stroom/

Deze site geeft de actuele prijzen inclusief belastingen en heffingen. Exclusief de opslag energieleverancier.

Bijgaand de grafiekjes van vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILY4Whq837FX9AFRml3OhnF1oc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Wz1bWMZQKVuJToxEyuaIdfz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2l3Ok8RIS0JkpqhFYlaatI0NWpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ts5JwztlmsfA8WsFDAGzxOL7.jpg?f=fotoalbum_large

Daar op aansluitend.

Energieleverancier Tibber beweert, dat ik op hun beurt de Tado thermostaat weer kunnen aansturen op basis van de dynamische tarieven.

https://tibber.com/nl/slimme-bediening/warmteregeling

[ Voor 9% gewijzigd door Mickel moen op 14-11-2023 08:23 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Ik begrijp je obsessie niet met betrekking tot de Quatt die je niet hebt in combinatie met een dynamisch contract die je niet hebt.

Praten over een dynamisch contract i.c.m. een warmtepomp is zoals praten over frituurvet in je benzine auto. Geinig, maar weinig toegevoegde waarde.

Bereken je warmteverlies

Pagina: 1 ... 147 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.