Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 146 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.829.016 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
mrdop schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:54:
[...]

Aha, een monteur van Quatt, ik dacht van de cv.
Sorry, verwarrend begrijp ik.
Er was een monteur van Quatts even, maar de opmerking over pomp beschadigd (onbalans in pomp) kwam van de cv monteur die toevallig de jaarlijkse onderhoud deed maandag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik heb vorige week een videogesprek gehad met Quatt over de aanschaf van een 4KW warmtepomp. Ik ben erg positief maar wat mij vooralsnog tegenhoudt van de aanschaf is dat ik beschik over een Evohome zoneregeling aan/ uit. Quatt geeft aan dat als ik overstap naar OpenTherm en het temperatuurverschil tussen de ruimtes op max. 2 graden uit laat komen dat dit dan geen problemen op moet leveren. Mijn vloerverwarming beneden is 1 zone waarbij ik werk met een HR92 op de aanvoer van de verdeler. Ik vermoed dat als ik ga werken met OpenTherm dat ik dit dan ook moet vervangen door een HCE80 op de verdeler. Wat zijn jullie ideeën hierover ? Meer mensen die positieve ervaringen hebben inmiddels met de combi Quatt/ Evohome ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansBouchans007
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-12-2023
Hi allemaal,

Ik heb sinds de zomer van 2023 de Quatt warmtepomp (4 kw). Sinds de afgelopen weken een beetje bekeken hoe de Quatt bij mij werkt. Ik heb alleen het gevoel dat die nog niet helemaal goed werkt bij mij. Ik zie dat ik een overall COP heb van 2,9. Maar ik merk op dat de vloerverwarming sporadisch warm wordt. Ook als ik de temperatuur instel op bijv 20/21 graden. Het is heel wisselvallig. Soms op momenten merk ik op dat de vloerverwarming in de ochtend wel warm aanvoelt en andere momenten dat ik juist zou willen dat de verwarming warmer aanvoelt gaat dat niet. Ik ben benieuwd of het aan de Quatt ligt of wellicht aan mijn vloerverwarming.

Heeft iemand advies hierin of wellicht iemand die hetzelfde meemaakt?

Gegevens:
- Tussenwoning uit 2001
- Thermosstaat: Honeywell TR6
- Ketel: Vaillant - hrsolide plus vhr nl 24-28/3-5
- in de CiC heb ik “optimaliseer je besparingen” aanstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:43
scotman21 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:50:
Ik heb vorige week een videogesprek gehad met Quatt over de aanschaf van een 4KW warmtepomp. Ik ben erg positief maar wat mij vooralsnog tegenhoudt van de aanschaf is dat ik beschik over een Evohome zoneregeling aan/ uit. Quatt geeft aan dat als ik overstap naar OpenTherm en het temperatuurverschil tussen de ruimtes op max. 2 graden uit laat komen dat dit dan geen problemen op moet leveren. Mijn vloerverwarming beneden is 1 zone waarbij ik werk met een HR92 op de aanvoer van de verdeler. Ik vermoed dat als ik ga werken met OpenTherm dat ik dit dan ook moet vervangen door een HCE80 op de verdeler. Wat zijn jullie ideeën hierover ? Meer mensen die positieve ervaringen hebben inmiddels met de combi Quatt/ Evohome ?
Je vvw (=beste afgifte) achter een zone klep is nooit een goed idee bij verwarmen met een WP (Quatt of ander merk).
Je overige afgifte zal waarschijnlijk ook een individuele warmtevraag kunnen creëren terwijl het afgifte vermogen waarschijnlijk lager is dan het minimum van de WP. Hierdoor zal WP gaan pendelen, lager COP en/of extra CV bijschakelen.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar als je voorheen genoemde verschijnselen ziet, ligt dat niet aan de Quatt maar aan eigen keuze om aan de zoneregeling vast te houden

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-09 17:34
@HansBouchans007 Juist met een vloerverwarming zou je een goede COP moeten hebben, check of je genoeg flow hebt in je vloerverdeler. Dat de vloer niet warm wordt is een teken aan de wand dat de flow niet OK is.

[ Voor 4% gewijzigd door rvdgaag op 11-11-2023 12:09 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:54
HansBouchans007 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:01:
Hi allemaal,

Ik heb sinds de zomer van 2023 de Quatt warmtepomp (4 kw). Sinds de afgelopen weken een beetje bekeken hoe de Quatt bij mij werkt. Ik heb alleen het gevoel dat die nog niet helemaal goed werkt bij mij. Ik zie dat ik een overall COP heb van 2,9. Maar ik merk op dat de vloerverwarming sporadisch warm wordt. Ook als ik de temperatuur instel op bijv 20/21 graden. Het is heel wisselvallig. Soms op momenten merk ik op dat de vloerverwarming in de ochtend wel warm aanvoelt en andere momenten dat ik juist zou willen dat de verwarming warmer aanvoelt gaat dat niet. Ik ben benieuwd of het aan de Quatt ligt of wellicht aan mijn vloerverwarming.

Gegevens:
- Tussenwoning uit 2001
Klinkt alsof er misschien iets niet helemaal goed gaat met je vloerverwarming. Ben je bekend met de JSON van de CiC? Die kan je via WiFi bereiken via http://ip.van.cic:8080. Vervolgens kan je een schermafbeelding van die pagina met ons delen (schermafbeelding maken wanneer de Quatt draait)

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
ik denk dat je ook mogelijk moet omdenken, zoneregeling is een prima ding met een CV, omdat hij lekker snel en veel kan leveren, een warmtepomp kan dat dus niet.
dus ik zou ook eerst eens gaan kijken hoever jouw zone een bepaalde meerwaarde bied in combinatie met een warmtepomp.
het kan wel maar heeft ook zijn beperkingen, mn heeft één enkele zone voldoende warmteafgifte voor een warmtepomp (dat is dus compleet anders dan een CV). mn wat @Verwijderd schrijft, eigenlijk wil je je vv als primair altijd aan hebben (dient dan ook direct als buffervat) achter een zone is echt een no-go. wat is dan de meerwaarde van die tweede zone? bij het gebruik van een warmtepomp zou je eigenlijk volgens KISS moeten werken.

het zou zo maar kunnen dat één systeem zonder zones in combinatie met een warmtepomp een veel betere keuze is O-)

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 11-11-2023 13:30 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-01-2024
MacD007 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:31:
[...]

wat ik begreep moet je hun dat vragen en zij doen dan OTA de update. ik ben op dit moment bezig met de aanvraag, eens kijken hoe lang het duurt en wat je eventueel zelf nog moet doen. De eerste ontvangstmail heb ik ondertussen al binnen.
Top. Let me know!

Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
nu ondertussen de update achter de rug, let op je krijgt (behoorlijk snel enkele verschillende mails, ik had dus één mail (de laatste) gemist, je moet namelijk daar nog op antwoorden en dan doen ze de update. in principe binnen één dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
MacD007 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:19:
[...]

nu ondertussen de update achter de rug, let op je krijgt (behoorlijk snel enkele verschillende mails, ik had dus één mail (de laatste) gemist, je moet namelijk daar nog op antwoorden en dan doen ze de update. in principe binnen één dag.
Welk mailadres heb je gebruikt?

Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
HansBouchans007 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:01:
Hi allemaal,

Gegevens:
- Tussenwoning uit 2001
heb je ook een overmatig gasverbruik, dus ook even de gasmeter in de gaten houden, heb je HW is dat natuurlijk wat gemakkelijker. Je zou zou echt een COP van ergens tussen de 5-6 in deze tijd nog moeten hebben.
pomp van de vv, staat deze aan?
en zoals gezegt kijk vooral even op je JSON FEED, als je niet weet hoe je dat moet doen, ik heb pas hierover een uitgebreide handleiding hier gepost. even in de zoekbalk boven JSON ingeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Cruzâh schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:21:
[...]

Welk mailadres heb je gebruikt?
consumersupportbe@resideo.com

mogelijk dat dit de belgische is, maar heb daar gewoon vrij wel direct antwoord gekregen.

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 11-11-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
MacD007 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:23:
[...]
Je zou zou echt een COP van ergens tussen de 5-6 in deze tijd nog moeten hebben.
Ik zit helaas al op 4.4 :X. Volgens mij is mijn afgifte te laag.
In de woonkamer 1 type 11 radiator (40x300cm - 2118 W) en 1 ouderwetse convector put (?? W) (met ventilatoren). In de rest van het huis staan alleen in de badkamer en hal de radiatoren open.

Iemand een tip voor een beetje betaalbare Lage Temperatuur Radiator?
Ik kom al snel uit bij de Jaga Tempo Wand radiator / 400 x 2400 / type 20 / 2577 Watt voor € 732,60 :X

Of misschien is het betaalbaarder om een wat modernere convectorput radiator te kopen..

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
Ik heb 2x goed nieuws gehad deze week: ten eerste doet de Insights tab het na een week of 3 eindelijk weer en ten tweede toont deze dat mijn gasvebruik is gedaald naar bijna 0.

Maar... ik heb wel wat lage COP, gemiddeld zo'n 4,2/4,3. Tenminste, hij is laag vergeleken met de waardes die hier vaak gepost worden (5/6) en die Quatt zelf aangeeft (4,9). Dat kan natuurlijk aan mijn situatie liggen:

Vrijstaande jaren '30 woning, redelijk geïsoleerd
Geen vloerverwarming
Fans op 1 grote radiator in de woonkamer
Airco's voor boven

Zie ook mijn schema hieronder en de tijden dat de Quatt draait. Het meest rechtse plaatje toont de situatie sinds donderdag, toen ik mijn nachtverlaging heb verhoogd van 18,5 naar 19. En het is 's nachts ook wat kouder geworden denk ik.

Een paar vragen:
1. Is die COP nou opvallend laag of te verwachten voor mijn situatie?
2. Ideeën voor het schema? De hele nacht stoken lijkt me toch ook niet efficiënt...? En is het nog niet eens echt koud
3. De tijden in het schema worden eigenlijk nooit gehaald. Soms duurt het uren langer voordat de doeltemperatuur is gehaald. Moet de Quatt nog leren? Hij is sinds 16 okt in gebruik i.c.m. een T6

Alvast bedankt voor het meedenken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nR32nSVqh09I3CRVG69fiW10VA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xMP5o2Sh0acxrP0OHSlV1ss3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Spykie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:42:
[...]

In de woonkamer 1 type 11 radiator (40x300cm - 2118 W) en 1 ouderwetse convector put (?? W) (met ventilatoren). In de rest van het huis staan alleen in de badkamer en hal de radiatoren open.

Ik kom al snel uit bij de Jaga Tempo Wand radiator / 400 x 2400 / type 20 / 2577 Watt voor € 732,60 :X

Of misschien is het betaalbaarder om een wat modernere convectorput radiator te kopen..
@Spykie een type 11 radiator voor in de woonkamer is wel aan de kleine kant, lengte en hoogte van dit ding? zou je deze niet beter voor een type 22 of type 332 kunnen gaan vervangen ? als je dan ook nog een iets grotere maat kunt nemen dan wat er nu hangt ben je waarschijnlijk nog altijd een stuk goedkoper uit dan met een LTV-radiator. Hier histeren een COP van 6,1 gehad, nu staat deze op 5,6 (lange run van nu 8 uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansBouchans007
@Spykie als ik het goed heb is dit de JSN feed waar jullie het over hebben.:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPnI03iWpiG9wnGG_-RmtnIROOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDAepSHk8izmJzH9H89n2j3e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6NEY-ralRhADZLUOXg7YNSPkOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ytxlKUIsvsJHrMye1vkbIVAV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 107% gewijzigd door HansBouchans007 op 11-11-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
HansBouchans007 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:23:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is 'm! Op het moment dat je nu een schermafbeelding gemaakt hebt , deed de Quatt eigenlijk niets. Je kunt de pagina in de gaten houden, die ververst zichzelf.

We me opvalt is dat de gevraagde kamertemperatuur 19.5c is, de kamertemperatuur 18.9c is maar de Quatt niets doet. Is toevallig net de gevraagde kamertemperatuur gewijzigd (met de hand of volgens schema)?

Wat me verder opvalt is "limited by COP: True". limitedByCop: A boolean value indicating if the heatpump is limited by the COP based on energy pricing, current ambient temperature and heat pump outlet temperature.

Interessant waardes om in de gaten te houden wanneer de Quatt aanstaat zijn flowrate, temperatureWaterIn en temperatureWaterOut

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
MacD007 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:22:
[...]

@Spykie een type 11 radiator voor in de woonkamer is wel aan de kleine kant, lengte en hoogte van dit ding? zou je deze niet beter voor een type 22 of type 32 kunnen gaan vervangen ? als je dan ook nog een iets grotere maat kunt nemen dan wat er nu hangt ben je waarschijnlijk nog altijd een stuk goedkoper uit dan met een LTV-radiator. Hier histeren een COP van 6,1 gehad, nu staat deze op 5,6 (lange run van nu 8 uur).
40 hoog x 300 breed (2118 W). Goed idee, een type 32 33 van 40x300...

Edit: dan kom je uit op zoiets voor 380,- met 3224 watt op 75/65ºC. Dat scheelt al een stuk vergeleken met een Jaga! Ik ga nog even verder zoeken, maar bedankt voor de tip @MacD007 !

[ Voor 19% gewijzigd door Spykie op 11-11-2023 14:41 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hans, zet de optimalisatie meer eerst eens uit (in de Quatt instelling app) en haal aub je cic adres weg (onderste foto), je wilt echt niet gehackt worden.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 11-11-2023 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Spykie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:33:
[...]

40 hoog x 300 breed (2118 W). Goed idee, een type 32 33 van 40x300...

Edit: dan kom je uit op zoiets voor 380,- met 3224 watt op 75/65ºC. Dat scheelt al een stuk vergeleken met een Jaga! Ik ga nog even verder zoeken, maar bedankt voor de tip @MacD007 !
de radiator van de link is echter maar 180 breed, je zou ook naar een T22 kunnen kijken met wel die breedte. vermogen is dan 3777 watt (65C) https://www.radiatorpakhu...-x-3000-type-22-4808-watt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ook opvallend is is dat de ControlSetpoint op 45 graden staat. Waarschijnlijk vraagt een zone veel warmte. Daarbij staat de QC op 4, dus CV only. Dus kijk even naar je andere zones

[ Voor 27% gewijzigd door Flesym op 11-11-2023 15:00 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJG
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-08-2024

GJG

Excuus dat deze vraag off topic is maar ik ben een tevreden gebruiker van een 8 KwH quatt. Ben echter voor een fam lid op zoek naar een all-electric WP (graag alleen buitenunit) oplossing voor alleen verwarming. Warm tapwater wordt al op andere wijze geregeld. Iemand wellicht een suggestie (merk/model)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
patrickvdhart schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:09:
Weet iemand of er in de laatste dagen een update is geweest van de Quatt?

Ik krijg een monteur op bezoek vanmiddag omdat de te hoge flows mijn cv pomp in error duwde en volgens cv monteur zelfs beschadigd heeft en vervangen moet worden (418€..).
Nu zie ik sinds een paar dagen die hoge flows niet meer, alleen af en toe piekje. Cv gaat ook niet meer in error. Iemand een idee of daar software matig iets is veranderd de afgelopen dagen?
Zie trend beneden, eerst en dan de laatste dagen, duidelijk anders.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat raar. Ik heb altijd strak 800 liter. met minimale fluctuaties, misschien 10 liter meer of minder, meer niet.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansBouchans007
Spykie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:32:
[...]

Dat is 'm! Op het moment dat je nu een schermafbeelding gemaakt hebt , deed de Quatt eigenlijk niets. Je kunt de pagina in de gaten houden, die ververst zichzelf.

We me opvalt is dat de gevraagde kamertemperatuur 19.5c is, de kamertemperatuur 18.9c is maar de Quatt niets doet. Is toevallig net de gevraagde kamertemperatuur gewijzigd (met de hand of volgens schema)?

Wat me verder opvalt is "limited by COP: True". limitedByCop: A boolean value indicating if the heatpump is limited by the COP based on energy pricing, current ambient temperature and heat pump outlet temperature.

Interessant waardes om in de gaten te houden wanneer de Quatt aanstaat zijn flowrate, temperatureWaterIn en temperatureWaterOut
@Spykie Het klopt inderdaad dat ik de temperatuur iets daarvoor had gewijzigd. Maar als ik jullie goed begrijp zijn er niet echt opvallende waarden uit te halen om te concluderen dat er iets mis is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:43
Spykie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:42:
[...]

Je t11 vervangen door T22 (of T33) in ongeveer zelfde lengtemaat. Dan kan je kijken voor een koopje op marktplaats (of nieuwe voor 350-400,-).
Onder t22 kan je ook weer ventilators zetten.
Scheelt je bijna de helft.

Overigens zit ik ook al op 4.5 met radiatoren, zit wel in aard van het 'beestje'

[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 11-11-2023 16:19 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansBouchans007
Flesym schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:59:
.

[...]

Wat ook opvallend is is dat de ControlSetpoint op 45 graden staat. Waarschijnlijk vraagt een zone veel warmte. Daarbij staat de QC op 4, dus CV only. Dus kijk even naar je andere zones
@Flesym Dank voor je reactie. Ik denk dat de vloerverwarming op de begane grond een zone is die veel warmte vraagt. Het restant van het huis heeft een aantal radiatoren, maar die staan minder vaak aan. Wat betreft het punt van CV only, is dat een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
SBL schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:30:
[...]

Ik heb zonder IFTTT, maar met Excel+webquery+macro een file die eens in de zoveel tijd een kolom toevoegt vanuit JSON. Excelfile moet dan wel open staan en computer aan, dus werkt vooral goed op thuiswerkdagen ;-)
Hij checkt iedere 2 uur of de laatst tegevoegde kolom al 4 uur oud is, zo ja of hij de query kan refreshen, en als dat lukt of de Quatt aan staat; zo ja, dan voegt hij een kolom toe. En daar kun je grafiekjes mee maken, maar dus niet alle historische momenten terugzien.[Afbeelding]
Zo, waar woon jij? Zeker niet in Nederland met een buitentemperatuur van meer dan 35 in de laatste paar dagen, juist dan zou ik een zeer hoge en geen lage COP verwachten, heb jij wel de juiste temperatuur te pakken, lijkt meer je cv temperatuur uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
GJG schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:01:
Excuus dat deze vraag off topic is maar ik ben een tevreden gebruiker van een 8 KwH quatt. Ben echter voor een fam lid op zoek naar een all-electric WP (graag alleen buitenunit) oplossing voor alleen verwarming. Warm tapwater wordt al op andere wijze geregeld. Iemand wellicht een suggestie (merk/model)?
Vraag het eens aan @paQ die is redelijk goed thuis in die business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Cruzâh schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:44:
Ik heb 2x goed nieuws gehad deze week: ten eerste doet de Insights tab het na een week of 3 eindelijk weer en ten tweede toont deze dat mijn gasvebruik is gedaald naar bijna 0.

Maar... ik heb wel wat lage COP, gemiddeld zo'n 4,2/4,3. Tenminste, hij is laag vergeleken met de waardes die hier vaak gepost worden (5/6) en die Quatt zelf aangeeft (4,9). Dat kan natuurlijk aan mijn situatie liggen:

Vrijstaande jaren '30 woning, redelijk geïsoleerd
Geen vloerverwarming
Fans op 1 grote radiator in de woonkamer
Airco's voor boven

Zie ook mijn schema hieronder en de tijden dat de Quatt draait. Het meest rechtse plaatje toont de situatie sinds donderdag, toen ik mijn nachtverlaging heb verhoogd van 18,5 naar 19. En het is 's nachts ook wat kouder geworden denk ik.

Een paar vragen:
1. Is die COP nou opvallend laag of te verwachten voor mijn situatie?
2. Ideeën voor het schema? De hele nacht stoken lijkt me toch ook niet efficiënt...? En is het nog niet eens echt koud
3. De tijden in het schema worden eigenlijk nooit gehaald. Soms duurt het uren langer voordat de doeltemperatuur is gehaald. Moet de Quatt nog leren? Hij is sinds 16 okt in gebruik i.c.m. een T6

Alvast bedankt voor het meedenken

[Afbeelding]
Wat geeft json feed water in en out aan?
Schema, geef de warmtepomp wat meer tijd tussen de verhogingen, lijkt dat hij nu niet echt zuinig kan omdat hij te snel te veel moet doen, dus meer tijd tussen de steps en niet meer dan 0,5c omhoog.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 11-11-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
HansBouchans007 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:08:
[...]

@Spykie Het klopt inderdaad dat ik de temperatuur iets daarvoor had gewijzigd. Maar als ik jullie goed begrijp zijn er niet echt opvallende waarden uit te halen om te concluderen dat er iets mis is?
Ik zou de waardes graag nog eens zien zodra de Quatt aan het verwarmen is. Hij stond nu 'uit'.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HansBouchans007 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:08:
[...]

Dat kan ik nu niet bepaald zeggen, ik denk dat er een hoop niet goed gaat, alleen de juiste gegevens ontbreken.
Wat is bv je gasverbruik ? Hij staat nu op alleen cv gebruik, dus warmtepomp doet niets, in de huidige weersomstandigheden kan dat niet kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:35
MacD007 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:46:
[...]

Vraag het eens aan @paQ die is redelijk goed thuis in die business.
@GJG Panasonic en LG zijn op dit forum iig goed vertegenwoordigd.
LG wordt geleverd met zijn eigen grafische controller/kamerthermostaat; de Panasonic heeft een eigen thermostaat (los verkrijgbaar).
Panasonic heeft standaard eigen back-upheater; de LG niet.
Je kan ook eens kijken naar de WeHeat. Zal wel weer iets duurder uitvallen verwacht ik.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
HansBouchans007 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:20:
[...]

@Flesym Dank voor je reactie. Ik denk dat de vloerverwarming op de begane grond een zone is die veel warmte vraagt. Het restant van het huis heeft een aantal radiatoren, maar die staan minder vaak aan. Wat betreft het punt van CV only, is dat een probleem?
Dat betekent dat de warmtevraag (en dat is niet de hoeveelheid warmte maar het verschil in graden tussen warmtevraag (ControlSetpoint) en bij Evohome een fictieve huidige temperatuur (RoomSetpoint)) zo groot is dat hij op alleen CV probeert te verwarmen. Dat is ook wat 'limitedByCop' zegt, de verhouding tussen gasprijs en elektraprijs is zo ongunstig dat het goedkoper is om op gas te stoken. Vandaar het advies om 'optimalisatie' uit te zetten. Als deze aan staan rekent de CIC uit wat het goedkoopst stookt, als deze uit staat stookt hij in principe alleen op de Quatt.
Vandaar dat het ook verstandig is om maar met stapjes van een halve graad de vraagtemperatuur te verhogen, ook bv op slaapkamer thermostaten.

[ Voor 6% gewijzigd door Flesym op 11-11-2023 17:06 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HansBouchans007 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:20:
[...]

Antwoord op je laatste vraag: ja als je tenminste zuinig wilt gaan stoken.

je vv (=vloerverwarming) vraagt niet te veel warmte.
Je bent echt alleen dit dat doet, een vv kan dat namelijk helemaal niet, nog sterker die levert warmte, tenminste als je die er van te voren ook in stopt.
zie aub ook de andere comentaren en probeer deze eerst eens te beantwoorden. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 05:28
Spykie schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:20:
[...]

Hij weet zelfs de buitentemperatuur (geen idee hoe, aan de hand van locatie misschien?)

[Afbeelding]
Buitentemperatuur komt via OpenTherm vanaf de CiC, in de buitenunit zit de buitentemperatuur sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 16:46
Ik heb een gelijke setup - HR92 zoneklep op de verdeler boven (living) en HCE80 op verdeler beneden (functionele ruimtes). Heb de aan/uit ketelmodule vervangen door de OT-variant en de zoneklep permanent open gezet (stekker eruit).

Hierdoor verwarmt de primaire zone altijd mee, ondanks dat deze soms geen actieve warmtevraag heeft. Hierdoor kan de Quatt zijn warmte altijd goed kwijt en draait ie efficiënt zonder te pendelen. Keerzijde is dat de temperatuur in deze zone soms 0.5 graden doorschiet, maar zie ik dan maar even als "warmtebuffer".

Goede ervaringen alles tezamen, wel moet je een relatief constante temperatuur aanhouden over de dag en tussen de kamers. De zoneregeling geeft je in deze setup niet zozeer differentiatiemogelijkheden, maar gerichte/constante warmtespreiding door het huis zonder gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:20
Kan iemand uitleggen waarom mijn COP het eerste half uur als de quatt aan gaat vrij hoog is, zo rond de 5.5 en daarna teugzakt naar zo'n 4.5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:01
HBO88 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:09:
Kan iemand uitleggen waarom mijn COP het eerste half uur als de quatt aan gaat vrij hoog is, zo rond de 5.5 en daarna teugzakt naar zo'n 4.5?
Lage starttemperatuur en daarna steeds meer vermogen vragend?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Ik heb ingesteld 20c 24/7 wat ik nu heb is ditAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8xaVCXaEOA_MUbrflbKWblaKKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5KHNLsGKY34effjK9KLGRRj.jpg?f=fotoalbum_large
Blijft de hele dag uit, dat moet toch anders kunnen? Neig een beetje naar de Tado, zag daar een mooie grafiek van voorbij komen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-09 16:07
Gerardwaz schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:15:
Ik heb ingesteld 20c 24/7 wat ik nu heb is dit[Afbeelding]
Blijft de hele dag uit, dat moet toch anders kunnen? Neig een beetje naar de Tado, zag daar een mooie grafiek van voorbij komen.
Ik heb doordeweeks continu 20 graden (t6) en in het weekend gaat het schema naar 20.5 van 15.00 uur tot 19.30 uur. Nu om 1.00 uur is het nog steeds 20.1 graden. Dat geeft dit schema van afgelopen dag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84ixlNNkvAhWBDkfG4MM3hLem24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Jzz2w3Xr1FiT9PAzpGiFgWS.jpg?f=fotoalbum_large

Zal het met de Tado beter gaan?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
Gerardwaz schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:15:
Ik heb ingesteld 20c 24/7 wat ik nu heb is dit[Afbeelding]
Even 1 graad nachtverlaging en je quatt draait overdag, als dat je bedoeling is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJqY2jvq32x4eAbOVz8jVLCcUVA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xd8kELpUsCxHkwGKgisHylxv.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgrRIQWTG5zMwqzlDhIyGVRsfyo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OjzbWP4nIBMZivgsLRHrREgg.png?f=fotoalbum_tile

Het gaat eigenlijk al de hele week zo door. Vannacht was het trouwens best koud. Dus hij is vannacht ook gaan pruttelen. Maar hij zal dan straks weer even wat harder pruttelen vanwege de verhoging.

EDIT: sorry, zet mijn advies maar even in de wacht. Mijn quatt is net 1 graden omhoog gegaan en hij is met gas gaan bijstoken. Zal dat vanwege de berekening wat goedkoper is, gedaan zijn? Ik heb hier altijd gelezen, verhogen met 1 graden is prima. Het is nu of de optimale besparing uitzetten, aangezien ik zonnepanelen heb en nog wel wat overschot. of ik haal mijn nachtverlaging eraf en laat de quatt stabiel waardoor hij niet in een keer een schok krijgt zoals vanmorgen (1 graden meer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftlHmqJ3_fKB_zsVjX1ZtKf2yyo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XrvXdKIyHHZmFnFi5WT7zdAJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ga9an6MZsF9S2WWDVuShKGsIZFY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zak2rZsbYOdjdNJHBV8gUZ5B.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 28% gewijzigd door DennisDCT op 12-11-2023 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLRacing
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:35
De afgelopen weken heeft de Quatt bij mij mooi gedraait. Honeywell T6, 20-20,5 graden, radiatoren en een convectorput met speedcomforts, alles staat open. Woning uit 1999. COP van gemiddeld 5.3 in oktober.
Ik heb weinig tot geen raar (pendel)gedrag gezien tot afgelopen nacht en ochtend. Ik begrijp niet waarom de Quatt na 30 tot 40 minuten draaien uit gaat en een half uur niks staat te doet. In de JSON feedback niks geks te zien: deltaT is gewoon 3.5-4 graden, flow 800 en buiten temp 5.7 graden.
Zou een firmware update van de Lyric T6 mogelijk kunnen helpen? Ik zit nu op versie 3.9.11.26.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qvc7xqcFpuvPDtbugdlRDQrrqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0w7JcjRlyJZSBGX41MPAQLT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door BLRacing op 12-11-2023 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 05:28
BLRacing schreef op zondag 12 november 2023 @ 07:42:
De afgelopen weken heeft de Quatt bij mij mooi gedraait. Honeywell T6, 20-20,5 graden, radiatoren en een convectorput met speedcomforts, alles staat open. Woning uit 1999. COP van gemiddeld 5.3 in oktober.
Ik heb weinig tot geen raar (pendel)gedrag gezien tot afgelopen nacht en ochtend. Ik begrijp niet waarom de Quatt na 30 tot 40 minuten draaien uit gaat en een half uur niks staat te doet. In de JSON feedback niks geks te zien: deltaT is gewoon 3.5-4 graden, flow 800 en buiten temp 5.7 graden.
Zou een firmware update van de Lyric T6 mogelijk kunnen helpen? Ik zit nu op versie 3.9.11.26.
[Afbeelding]
Het is vannacht buiten natuurlijk wel wat kouder geworden (bij mij 3 graden), dus de verdamper zal kunnen dichtvriezen. Om een defrost te voorkomen zal de warmtepomp misschien af en toe afschakelen, ik weet niet wat de strategie is die de Quatt gebruikt. Wat is het afgegeven vermogen tussendoor geweest?

Ik zie bij mij de CoP nu ook zakken naar 3,5 ipv rond de 5. De buitenunit schakelde vannacht in ieder geval het verwarmingslint in, rond 3 uur stijgt het opgenomen vermogen ineens met 150W terwijl afgegeven vermogen gelijk blijft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfMI2u_QM2qwl-KJRqicsmdwspM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kw3emIYIBGzMtHUxcmFDIg3c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
Ik zit nog even te stoeien met de grindbak. De door Quatt geadviseerde afmetingen van de bak zijn 100 cm (b) x 60 cm (d) x 10 cm (h). en die vul je dan met grind. Waarbij hier al vaak het nuttige advies is gegeven om voor het water toch echt even een iets dieper gat te graven (tot 60 cm), zodat het water ook onder de vorstgrens wegloopt. Verder is het advies vanuit Quatt om de unit aan de achterkant minimaal 15 cm ruimte te geven, waarbij hier op het forum wordt aangegeven het liefst nog wat meer aan te houden.

De ruimte heb ik. De unit komt naast mijn huis te staan. Nu ligt daar al een grindpad, wat
a) heel erg afloopt (dus moet wel iets horizontaals maken voor de Quatt) en
b) de ondergrond dusdanig hard is geworden dat ik toch maar kies voor een betere water afvoer om te voorkomen dat het over een paar maanden een ijsbaan wordt.

Dus ik wil een bak gaan maken, maar waar ik niet helemaal uitkom, ook niet op de basis van de foto's die ik hier voorbij zie komen, is dat de bigfoots van de quatt IN de bak komen te staan (bigfoots zijn 47 cm lang?). Terwijl ik zou verwachten dat die juist op de opsluitbandjes komen te staan. Aangezien de Quatt zo recht mogelijk moet staan. Dan lijkt het me ook beter dat de Quatt dus op de opsluitbandjes komt te staan en het grind dus eigenlijk puur is voor de water afvoer. Nu snap ik ook wel dat als je een grindbak maakt en hier het grind in 'opsluit' je Quatt ook niet in een keer 30 graden gaat overhellen. Maar ik vraag me dus af of ik een kleinere bak maak waardoor de Quatt dus op opsluitbandjes horizontaal komt te staan, of maak ik een extra ruimere bak, waardoor hij verder dan 15 cm van de muur af kan komen te staan.

Ik hoor graag jullie meningen (en ervaringen) over.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLRacing
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:35
MWink schreef op zondag 12 november 2023 @ 08:39:
[...]

Het is vannacht buiten natuurlijk wel wat kouder geworden (bij mij 3 graden), dus de verdamper zal kunnen dichtvriezen. Om een defrost te voorkomen zal de warmtepomp misschien af en toe afschakelen, ik weet niet wat de strategie is die de Quatt gebruikt. Wat is het afgegeven vermogen tussendoor geweest?

Ik zie bij mij de CoP nu ook zakken naar 3,5 ipv rond de 5. De buitenunit schakelde vannacht in ieder geval het verwarmingslint in, rond 3 uur stijgt het opgenomen vermogen ineens met 150W terwijl afgegeven vermogen gelijk blijft.
[Afbeelding]
Een defrost van een half uur kan ik me haast niet voorstellen eigenlijk :)
Hier het afgegeven vermogen van de Quatt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xK2q7gMY3cSS9U1wQQTgh_ul4zY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OM5OHmAm6iwecWFVDw0qb0Zx.jpg?f=fotoalbum_large

As we speek is het afgegeven vermogen 4kW bij 1kW van het net om van 20 naar 20.5 te gaan. Nu maakt de Quatt wel een langere run gelukkig maar blijft vreemd waarom de Quatt in de nacht geen lange run gemaakt heeft op wat lager vermogen.

[ Voor 4% gewijzigd door BLRacing op 12-11-2023 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:27

Mickel moen

mickelmoen.nl

@Clu19

Het lijkt wellicht onlogisch, maar grind is stabieler dan die opsluitbandjes.

Zie het zo. Het gewicht van de Quatt zorgt ervoor, dat het grind zich zet. Het gewicht wordt ook over een groter oppervlak verdeeld.

Alleen op de opsluitbandjes loop je het risico, dat de opsluitbandjes verzakken.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
geerttttt schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:43:
[...]

Wat raar. Ik heb altijd strak 800 liter. met minimale fluctuaties, misschien 10 liter meer of minder, meer niet.
Sinds vanochtend weer strak 1200+. Begrijp er niks van maar ben blijkbaar enige met 8 kW uitvoering op forum waar dit soort flows bereikt worden.
Hij moet wel wat werken, het is 3,6 graden maar valt nog echt mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_j3csfq8czG9PZMiAUT5Wa-_Ic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyVFIbNUlklPEpNnhc80tAKI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
clubeddie schreef op zondag 12 november 2023 @ 08:50:
Ik zit nog even te stoeien met de grindbak. De door Quatt geadviseerde afmetingen van de bak zijn 100 cm (b) x 60 cm (d) x 10 cm (h). en die vul je dan met grind. Waarbij hier al vaak het nuttige advies is gegeven om voor het water toch echt even een iets dieper gat te graven (tot 60 cm), zodat het water ook onder de vorstgrens wegloopt. Verder is het advies vanuit Quatt om de unit aan de achterkant minimaal 15 cm ruimte te geven, waarbij hier op het forum wordt aangegeven het liefst nog wat meer aan te houden.
Dat dieper graven, in jou geval op het laagste punt hoeft maar een klein stukje bv 15 bij 15 cm en dan circa 60 cm diep. Dit om zo snel mogelijk het water onder de vorstgrens te brengen.
De ruimte heb ik. De unit komt naast mijn huis te staan. Nu ligt daar al een grindpad, wat
b) de ondergrond dusdanig hard is geworden dat ik toch maar kies voor een betere water afvoer om te voorkomen dat het over een paar maanden een ijsbaan wordt.

Dus ik wil een bak gaan maken, maar waar ik niet helemaal uitkom, ook niet op de basis van de foto's die ik hier voorbij zie komen, is dat de bigfoots van de quatt IN de bak komen te staan (bigfoots zijn 47 cm lang?). Terwijl ik zou verwachten dat die juist op de opsluitbandjes komen te staan. Aangezien de Quatt zo recht mogelijk moet staan. Dan lijkt het me ook beter dat de Quatt dus op de opsluitbandjes komt te staan en het grind dus eigenlijk puur is voor de water afvoer. Nu snap ik ook wel dat als je een grindbak maakt en hier het grind in 'opsluit' je Quatt ook niet in een keer 30 graden gaat overhellen. Maar ik vraag me dus af of ik een kleinere bak maak waardoor de Quatt dus op opsluitbandjes horizontaal komt te staan, of maak ik een extra ruimere bak, waardoor hij verder dan 15 cm van de muur af kan komen te staan.

De Quatt gaat trillen, dat kun je niet voorkomen, ook de bigfoots zullen dat ook doen (plastic)
Ga je nu de bigfoots op twee, een meer losse en de ander meer vaste ondergrond zetten gaan de onafhankelijk van elkaar werken en zal je Quatt op den duur scheef gaan staan.

Wat anderen hier al hebben gedaan is onder de bigfoots hebben ze betonnen balkjes (met ongeveer de zelfde maat , bv opsluitbandjes) geplaatst en daarom heen de grindbak. Volgens staan hier zelfs voorbeelden van met foto’s op het forum. Bandjes of iets dergelijks hebben wel ook een juiste ondergrond voldoende zandbed nodig, dat is dus wel bewerkelijker.
Dus of volledig grind of volledig vaste ondergrond maar in ieder geval dus niet allebij (onder de bigfoots dan, op grind plaatst Quatt overigens geen rubberen bigfoots maar de plastic versie er van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FKarma
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 14:58
Bij mij begint het front, na 4 maanden, ook uit elkaar te vallen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7HaqT8HIXemMzZY8oS1X5Kwbsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fney9Jl62DeM7kodJWyPBEPG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door FKarma op 12-11-2023 10:16 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:32
Weet iemand de lengte van de bypass en de flowmeter voor mij? Dan houd ik rekening met het leidingwerk zodat dit er tussen past zonder echt extra bochten/lussen.
En hebben ze deze beide in aansluiting diameter 22mm? Zag op een foto een flowmeter waarop 'dn15' staat volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
MacD007 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:50:
[...]

Wat geeft json feed water in en out aan?
Schema, geef de warmtepomp wat meer tijd tussen de verhogingen, lijkt dat hij nu niet echt zuinig kan omdat hij te snel te veel moet doen, dus meer tijd tussen de steps en niet meer dan 0,5c omhoog.
Momenteel 38 in, 36 uit. Hij is aan het verwarmen van 19,6 naar doel van 20

Nu, paar min. later is het 35 in, 39 uit

Vanochtend voor het eerst gas bijgestookt, 0,4 m3. Het was dan ook een stuk kouder, nu 4gr hier

[ Voor 13% gewijzigd door Cruzâh op 12-11-2023 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 21:45

WouterB

3680 Wp

Onno ! schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:11:
Weet iemand de lengte van de bypass en de flowmeter voor mij? Dan houd ik rekening met het leidingwerk zodat dit er tussen past zonder echt extra bochten/lussen.
En hebben ze deze beide in aansluiting diameter 22mm? Zag op een foto een flowmeter waarop 'dn15' staat volgens mij.
Zie een eerder reactie van mij:
WouterB schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:37:
[...]

Ik heb het bij mij globaal gemeten. Voor de bypass onder de CV-ketel heb je +/- 10cm nodig in zowel de aanvoer en retour. In de aanvoer zit dan eronder ook nog de flow-sensor. Deze is zelf 10 cm groot (en incl de koppelingen is het bij mij +/- 20 cm).

In de retour zit er dan onder de bypass de aanvoer en retour naar de quatt. hiervoor is ook +/- 20 cm nodig.

Zie de foto's van hoe dit er bij mij uitziet:

Aanvoer:
[Afbeelding]

retour:
[Afbeelding]

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
FKarma schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:11:
Bij mij begint het front, na 4 maanden, ook uit elkaar te vallen..

[Afbeelding]
hoe is je top afdekking aan de bovenkant ? anders daar wat autowas op smeren als bescherming.
die voorfrontjes worden zo langszamerhand wel een probleem voor Quatt, niet alleen het vervangen er vang, maar je moet ook iedere keer iemand langs sturen (dat zou nog wel een duurder worden dan het vervangen van het frontje.
Ik vrees dat Quatt hier echt een kwaliteitsprobleemtje heeft, gelukkig heeft dit geen effect op de werking.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• okijokii
Afgelopen nacht was het hier (noord Drenthe) 1 graden (of heet het dan 'graad' 😉). Quatt heeft de hele nacht gedraaid op een COP van 3.6. Er is verder geen gas gebruikt.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
clubeddie schreef op zondag 12 november 2023 @ 08:50:

Change of plans. Net begonnen met de voorbereidingen en druk aan het graven geweest. Kom ik ineens een oude put tegen, waar o.a. de afvoer van mijn schuurdak doorheen loopt. Ik wist dat er een put in het pad lag, maar ik dacht dat deze een paar meter verderop lag. Deze put is dus als buffer en opvang van het afval, maar deze kan ik dus nu ook gaan gebruiken als afvoer voor het water van de Quatt. Mijn idee is nu om een buis in te graven en deze naar de put te brengen. Hiermee hoef ik dus geen volledige bak te maken (aangezien het al om een grindpad gaat). Het water uit de Quatt, komt dit door middel van een slangetje naar buiten of is het gewoon een gat uit de unit waar het uitstroomt zodat ik mijn afvoer er precies onder moet gaan monteren? Een slangetje of iets dergelijks zou perfect zijn, want dan voorkom ik dat er ook allemaal vuil e.d. in de afvoer stroomt en kan ik hem daarop aansluiten.

Jammer is dat ik aan de andere kant van de bak ben gaan graven, dus mijn grindpad is nu een zooitje... |:(

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-09 12:59
Ook hier even de nieuwe firmware aangevraagd voor de T6
ik heb de aanvraag gedaan bij Resideo per email en ging perfect, echter nu is de connectie naar ha stuk. Op Nieuw instellen vraagt deze om de pairing code die heb ik maar de originele werkt niet meer is er een methode om de nieuwe pairing code ergens uit te halen ?
Ging van versie 3.9 naar de 4 versie, voor de werking merk ik geen verschil.

In HA was de sensor Lyric+Mac address deel en nu heet de sensor tstat heb dit ook al bij resideo gevraagd echter nog geen antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
rob2011 schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:31:
Ook hier even de nieuwe firmware aangevraagd voor de T6
ik heb de aanvraag gedaan bij Resideo per email en ging perfect, echter nu is de connectie naar ha stuk. Op Nieuw instellen vraagt deze om de pairing code die heb ik maar de originele werkt niet meer is er een methode om de nieuwe pairing code ergens uit te halen ?
Ging van versie 3.9 naar de 4 versie, voor de werking merk ik geen verschil.

In HA was de sensor Lyric+Mac address deel en nu heet de sensor tstat heb dit ook al bij resideo gevraagd echter nog geen antwoord.
Bedoel je de keys die je hier kunt bekijken? https://developer.honeywellhome.com/user/me/apps

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:57

charrel

Cortisol4life..

Cruzâh schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:19:
[...]

Vanochtend voor het eerst gas bijgestookt, 0,4 m3. Het was dan ook een stuk kouder, nu 4gr hier
0° hier vanochtend, Quatt op 1.4kwh input max. Vannacht maar even proberen met een halve graad verlaging ipv. 1c > misschien dat ie dan wat meer pruttelt dan zoals nu in de ochtend staat te stampen'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ER6NRLJJkeP95BfPwYapjLzFq5k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T135IuRT1Nl2Otc88QYxea9v.png?f=fotoalbum_large

Lijkt wel alsof ie steeds een toefje gas erbij pakt, cop valt mee nog wel mee voor rond de 0-5°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-09 14:25
patrickvdhart schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:39:
[...]

Sinds vanochtend weer strak 1200+. Begrijp er niks van maar ben blijkbaar enige met 8 kW uitvoering op forum waar dit soort flows bereikt worden.
Hij moet wel wat werken, het is 3,6 graden maar valt nog echt mee.
[Afbeelding]
Je had gister toch de Quatt monteur langs? Wat zei die?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
clubeddie schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:26:
[...]

Change of plans. Net begonnen met de voorbereidingen en druk aan het graven geweest. Kom ik ineens een oude put tegen, waar o.a. de afvoer van mijn schuurdak doorheen loopt. Ik wist dat er een put in het pad lag, maar ik dacht dat deze een paar meter verderop lag. Deze put is dus als buffer en opvang van het afval, maar deze kan ik dus nu ook gaan gebruiken als afvoer voor het water van de Quatt. Mijn idee is nu om een buis in te graven en deze naar de put te brengen. Hiermee hoef ik dus geen volledige bak te maken (aangezien het al om een grindpad gaat). Het water uit de Quatt, komt dit door middel van een slangetje naar buiten of is het gewoon een gat uit de unit waar het uitstroomt zodat ik mijn afvoer er precies onder moet gaan monteren? Een slangetje of iets dergelijks zou perfect zijn, want dan voorkom ik dat er ook allemaal vuil e.d. in de afvoer stroomt en kan ik hem daarop aansluiten.

Jammer is dat ik aan de andere kant van de bak ben gaan graven, dus mijn grindpad is nu een zooitje... |:(
Dat is helemaal perfect. Er zitten een aantal gaten aan de onderkant, waar het het water gewoon uit kan lopen. Maar er worden ook een paar afdekdopjes en slang mee geleverd, zodat je daar dus ook voor kunt kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
HBO88 schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:24:
[...]

Dat is helemaal perfect. Er zitten een aantal gaten aan de onderkant, waar het het water gewoon uit kan lopen. Maar er worden ook een paar afdekdopjes en slang mee geleverd, zodat je daar dus ook voor kunt kiezen.
Top, thanks!. Nu alleen het grindpad straks weer fatsoeneren :X
Aangezien het dus ook via een slangetje kan zal het water er niet uitspuiten neem ik aan. Er zit nog een kleine pvc pijp (50 mm) aangesloten op de put, dan wil ik daar een verbinding opzetten en naartoe brengen , maar dat zal dan breed genoeg zijn om als afvoer te gebruiken lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
clubeddie schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:26:
[...]

als je een afvoer hebt cq kunt maken heb je helemaal geen grindbak nodig, tenslotte was dat voor de afwatering, nu kun je direct een leiding op de Quatt aansluiten en het via de te maken afvoer afgevoeren.
ik gebruik, bij mij hangt de Quatt overigens via een grijze electrabuis naar de put.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywTpoz1H77MAbwLZrSQ78kYmhlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hoQNuTC1cRE49RhEQrKgrC6U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 12-11-2023 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
clubeddie schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:38:
[...]

Top, thanks!. Nu alleen het grindpad straks weer fatsoeneren :X
Aangezien het dus ook via een slangetje kan zal het water er niet uitspuiten neem ik aan. Er zit nog een kleine pvc pijp (50 mm) aangesloten op de put, dan wil ik daar een verbinding opzetten en naartoe brengen , maar dat zal dan breed genoeg zijn om als afvoer te gebruiken lijkt me.
Ja lijkt me meer dan voldoende. Op een gegeven moment bevriest de quatt en dan krijg je een 'defrost', dus dat ijs smelt dan en dat is het water wat afgevoerd moet worden. Maar dat is zomaar een emmer vol...
Wel grappig om te zien, toen ik het de eerste keer zag dacht ik ook wat gebeurt er. De stoomboot van Sinterklaas is er niets bij :)

[ Voor 8% gewijzigd door HBO88 op 12-11-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
MacD007 schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:32:
[...]

als je een afvoer hebt cq kunt maken heb je helemaal geen grindbak nodig, tenslotte was dat voor de afwatering, nu kun je direct een leiding op de Quatt aansluiten en het via de te maken afvoer afgevoeren.
ik gebruik, bij mij hangt de Quatt overigens via een grijze electrabuis naar de put.[Afbeelding]
Kijk, een pvc buisje maakt het allemaal nog wat eenvoudiger. Had je die al gemonteerd voor de plaatsing of heb je dat gemaakt nadat ze waren langsgeweest? Dan weet ik wat ik kan/wil voorbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Heeft iemand al iets van een defrost meegemaakt? Liefst op camera? 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
clubeddie schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:11:
[...]

Kijk, een pvc buisje maakt het allemaal nog wat eenvoudiger. Had je die al gemonteerd voor de plaatsing of heb je dat gemaakt nadat ze waren langsgeweest? Dan weet ik wat ik kan/wil voorbereiden.
die had ik al voorbereid, maar de vriendelijke monteurs hebben die maar zelfs direct op de juiste plaats vastgezet, ze waren toch bezig. ondanks dat op het einde e.e.a. mis gegaan was, niets dan hulde aan de monteurs ondanks de kleine communicatie problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:36:
Heeft iemand al iets van een defrost meegemaakt? Liefst op camera? 😁
mogelijk de oude gaarde, voor de nieuwe is het nog iets te warm voor. :Y
@HBO88 had het over een stoomboot, nu natuurlijk de vraag alleen de sint <+:) of ware er ook zwarte (sorry, ik blijf bij zwart) pieten er bij.

[ Voor 22% gewijzigd door MacD007 op 12-11-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
Cruzâh schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:19:
[...]

Wat zegt deze watertemp. precies? Normaal of afwijkend?

Nu is deze 30 in, 33 uit. Doel temp is exact hetzelfde als ingestelde temp, hij draait nu op 0,6 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
mrdop schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:08:
[...]

Je had gister toch de Quatt monteur langs? Wat zei die?
Ze hebben een aantal instellingen veranderd aan de cv:
Vermogen naar de helft.
Pomp nalooptijd naar 2 minuten (was die al volgens mij)
Max wachttijd Cv bij 20 graden van 20 naar 2.

Ik heb twijfels dat dit het gaat verhelpen, maar goed.
De flow van 1200+ is volgens hen volkomen normaal als je vvw en radiatoren hebt. Ik heb het overigens van niemand nog gehoord

De hele dag liep de flow op 1200.
En net heb ik het gechecked en... CV weer in error :'(
Vanmiddag kwam er nog een ploeg langs, die helaas niet door hadden gekregen dat er al een team was geweest. Helaas was de error op dat moment niet opgetreden.

Begint vervelend verhaal te worden, te meer omdat ik van niemand heb gehoord dat ze ook dergelijke flows zien.
Een reset na afzetten Quatts heeft de error weer verholpen voorlopig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noJV7NGAvysfGz8uIJOsXxdOtTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sremvg6owmchZR1hhSaMSk1d.jpg?f=fotoalbum_large
Dit staat in hun manual voor Vaillant.

[ Voor 17% gewijzigd door patrickvdhart op 12-11-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
charrel schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:46:
[...]

0° hier vanochtend, Quatt op 1.4kwh input max. Vannacht maar even proberen met een halve graad verlaging ipv. 1c > misschien dat ie dan wat meer pruttelt dan zoals nu in de ochtend staat te stampen'
[Afbeelding]

Lijkt wel alsof ie steeds een toefje gas erbij pakt, cop valt mee nog wel mee voor rond de 0-5°
Met lage temperaturen komt ook compleet ander gedrag. (En kelderend COP)
mist + koude = funest

M.a.w. als je nu zaken wijzigt, terwijl het morgenochtend minder koud is dan vandaag, dan hoeft ander gedrag daar dus niet perse aan te liggen.

Zo te zien heeft met gas bijstoken je door defrosts geholpen, anders zat je nog lager dan die 3.6 ;)

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 12-11-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:53
Ik vind dat de Quatt nog best wel op veel vermogen draait met onderstaande gegevens. Herkenbaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvG9ytVGEmRks0968aTsseRya00=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5RqwBRfKlywFoUABFSTdeCjP.png?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Goedenavond,

Sinds donderdag Quatt-bezitter, mede dankzij dit topic.
Ontzettend veel van opgestoken, waarvoor dank!

Net een probleempje opgelost waar ik tegenaan liep (vloer werd nauwelijks warm, maar de verdeler stond nog op te enthousiast bijmengen 🙈... ketel nu op laagste stand en bijmengen uitgezet: temperatuurinstelling kan straks wel naar beneden 🥵).
@patrickvdhart ik zag enkel hoge flow (tot >990) wanneer zowel Quatt (ik heb 1) en cv gelijktijdig aan het werk waren: cv-vermogen heb ik flink terug gedraaid en nu niet weer boven 850 geweest).

Nog wel wat vreemds in mijn JSON feed wat me gisteravond plotseling opviel.
Nu natuurlijk nieuwsgierig of dat enkel bij mij zo is of bij meer Quatt-bezitters:

Ik heb stille modus uit staan via de app: ruimte zat om het huis.
Toch geeft, tussen 19.00 uur en 07.00 uur, mijn JSON bij silentModeStatus aan: true I.p.v. false.
Kan buiten niet echt verschil horen, maar dat kan ook aan het vermogen van dat moment liggen.
Bovendien staat mijn tijd op die pagina een uur te vroeg.

Is dat een gevalletje "standaard bij iedereen" of een instellingsfout die ik moet melden bij Quatt?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Een 'stille modus' is veelal een beperking van maximaal vermogen. Hij kan dan bijv nog maar 50Hz draaien ipv .... 80 (of wat de max dan ook moge zijn) ? En maakt dan 'dus' minder geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Tja, maar ik heb geen stille modus aanstaan.
Instelling in de app: uit.
Het ging mij erom: Wanneer anderen dat ook op "uit" hebben staan (JSON: false) wordt dat dan nu "true"? Hier wel weer.

Ik hoor geen verschil, maar dat kan, zoals ik aangaf, liggen aan het huidige vermogen.

[ Voor 19% gewijzigd door Friezin op 12-11-2023 19:11 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
Friezin schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:02:
Het ging mij erom: Wanneer anderen dat ook op "uit" hebben staan (JSON: false) wordt dat dan nu "true"? Hier wel weer
Nee, nooit gezien. Blijft op false staan.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
pietjm schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:11:
[...]

Nee, nooit gezien. Blijft op false staan.
Bij mij ook op false

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
Het ging mij erom: Wanneer anderen dat ook op "uit" hebben staan (JSON: false) wordt dat dan nu "true"? Hier wel weer.

Ik hoor geen verschil, maar dat kan, zoals ik aangaf, liggen aan het huidige vermogen.
Did you try switching it off and on again?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Spykie schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:22:
[...]

Did you try switching it off and on again?
Yep, been there, done that, several times

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 11:11
Hi allemaal,
De WP moet nu voor het eerst echt werken en er viel mij iets qua geluid op. Bij circa 700 watt verbruik bromt de machine, maar zodra die richting de 1300+ watt gaat krijg je een meer hoge zoem.

Wat zijn jullie ervaringen?

En tips om er wat mee te doen? De WP staat op de plastic pootjes - wellicht helpt het om bigfoots te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Even een vraagje: sinds gisteravond pruttelt mijn Quatt niet echt meer lekker door maar stookt te lang door (0,75 graad boven gewenste temperatuur), stopt en wacht dan weer lang met beginnen (0,75 graad onder de gewenste temperatuur). Ik snap niet waarom nu plotseling, ik gebruik geen verhoging/verlaging en 1,5 temperatuurverschil is niet echt aangenaam. Meer mensen die dit ervaren?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiQZ0Z_Jg-020oHGTxUbcoPgU-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQN4gRB1iHiCjhpbVSYRC6xU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz

Ook bij mij falce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Flesym schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:50:
Even een vraagje: sinds gisteravond pruttelt mijn Quatt niet echt meer lekker door maar stookt te lang door (0,75 graad boven gewenste temperatuur) en wacht dan weer lang met beginnen (0,75 graad onder de gewenste temperatuur). Ik snap niet waarom nu plotseling, ik gebruik geen verhoging/verlaging en 1,5 temperatuurverschil is niet echt aangenaam. Meer mensen die dit ervaren?[Afbeelding]
Niet zo erg als bij jou, maar bij mij gisteren ook meer dan 0,7 graad boven de ingestelde temperatuur en de Quatt bleef werken. Zo ook een keer 0,3 graad beneden de ingestelde temperatuur en toen stopte de Quatt om na een half uur weer te beginnen zonder dat de gemeten temperatuur veranderde.
Maar dit alles kan natuurlijk te maken hebben met de berekeningen die de CiC maakt om zo efficiënt mogelijk te werken zonder dat de gevoelstemperatuur echt gaat afwijken. Zolang het aangenaam binnen is, vind ik het Ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

KVS138 schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:48:
Hi allemaal,
De WP moet nu voor het eerst echt werken en er viel mij iets qua geluid op. Bij circa 700 watt verbruik bromt de machine, maar zodra die richting de 1300+ watt gaat krijg je een meer hoge zoem.

En tips om er wat mee te doen? De WP staat op de plastic pootjes - wellicht helpt het om bigfoots te vragen?
Hier ook, onder de 1000 is het een soort koelkast compressor geluid. Hoe meer watts ie verbruikt hoe harder het gaat klinken. Ik ga een paar van die veren tussen de bigfoot en quatt proberen. Als dat niet genoeg werkt nog de bigfoots vervangen voor wat zwaarders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik kan het niet echt vinden in het topic, heeft iemand een inschatting van hoeveel vermogen de Quatt trekt in de stille modus? Ik ben pas in gelegenheid om nieuwe groep te trekken in de week nadat de installatie gepland staat. Nu is wat erop zit niet wereldschokkend veel maar net te veel, als het verbruik onder de 1000W blijft in de stille modus durf ik het wel aan voor een weekje.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Hi allemaal,

Heb je hem op de stille modus staan?

Zal een brom of zoem verholpen worden door meer massa? Iemand die hier het antwoord op weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
okijokii schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:33:
[...]

Heb je hem op de stille modus staan?

Zal een brom of zoem verholpen worden door meer massa? Iemand die hier het antwoord op weet?
Nee niet in stille modus, normale. Ook benieuwd naar mensen die ideeën hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Hi allemaal,

Hier ook, bij mij rond de 800W best een aanwezige brom, als hij harder draait rond de 1000W is het weer stiller.
Hier hangt hij aan de muur.

Eigenlijk zou quatt een functie moeten uitbrengen voor het blacklisten van bepaalde toeren van de warmtepomp, zodat hij die overslaat.
Er zijn sommige A merken die dat hebben dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
charrel schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:23:
[...]

Hier ook, onder de 1000 is het een soort koelkast compressor geluid. Hoe meer watts ie verbruikt hoe harder het gaat klinken. Ik ga een paar van die veren tussen de bigfoot en quatt proberen. Als dat niet genoeg werkt nog de bigfoots vervangen voor wat zwaarders.
Keep me posted plz! Heel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
HBO88 schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:37:
[...]

Hier ook, bij mij rond de 800W best een aanwezige brom, als hij harder draait rond de 1000W is het weer stiller.
Hier hangt hij aan de muur.

Eigenlijk zou quatt een functie moeten uitbrengen voor het blacklisten van bepaalde toeren van de warmtepomp, zodat hij die overslaat.
Er zijn sommige A merken die dat hebben dacht ik
Hoor je de brom binnen? Of ook buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
KVS138 schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:37:
[...]

Nee niet in stille modus, normale. Ook benieuwd naar mensen die ideeën hebben!
Is dan de stille modus een eerste stap die je kunt zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

okijokii schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:39:
[...]

Buiten is het niet tot nauwelijks te horen, trekt naar binnen door het houten dak naar de badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
okijokii schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:39:
[...]

Vooral binnen, dus het is een resonantie op een bepaalde frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

HBO88 schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:40:
[...]

Vooral binnen, dus het is een resonantie op een bepaalde frequentie.
Vandaar ook de veren ertussen, kijken of die het er tussen uit kunnen halen.
okijokii schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:41:
[...]

En dan is meer massa het proberen waard wanneer hij niet aan de muur hangt
Inderdaad, dat is plan 2.

[ Voor 30% gewijzigd door charrel op 12-11-2023 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
charrel schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:40:
[...]

En dan is meer massa het proberen waard wanneer hij niet aan de muur hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
charrel schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:40:
[...]

Ik heb wel soft rubbers eronder gezet, zou van die veren beter helpen dan soft rubbers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Erasmo schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:33:
Ik kan het niet echt vinden in het topic, heeft iemand een inschatting van hoeveel vermogen de Quatt trekt in de stille modus? Ik ben pas in gelegenheid om nieuwe groep te trekken in de week nadat de installatie gepland staat. Nu is wat erop zit niet wereldschokkend veel maar net te veel, als het verbruik onder de 1000W blijft in de stille modus durf ik het wel aan voor een weekje.
Mm zat net wel rond die 1000 W. Andere oplossing kan ook zijn om de temperatuur niet te hoog te zetten die week, dan blijf je er wel onder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
HBO88 schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:46:
[...]

Mm zat net wel rond die 1000 W. Andere oplossing kan ook zijn om de temperatuur niet te hoog te zetten die week, dan blijf je er wel onder :)
Of gewoon niet aanzetten die week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

HBO88 schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:46:
[...]

Dat heeft een lage WAF vrees ik :P De ketel mag van mij best wel een weekje een extra zet geven als de Quatt op de achtergrond lekker met 600W 24/7 aan het tsjurken is. Omdat de boel nog niet staat is het voor mij ook lastig om te zien wat er aan instellingen mogelijk is, en de site van Quatt is niet super helpvol.
paQ schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:49:
[...]

Of gewoon niet aanzetten die week.
Vrijwel alle communicatie van Quatt op dat gebied is altijd aanlaten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Erasmo schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:33:
Bij mij 750-885W elektrisch, naar ~3200W thermisch, dus tot nog toe steeds <1000W.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

MacD007 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:43:
[...]
Zo, waar woon jij? Zeker niet in Nederland met een buitentemperatuur van meer dan 35 in de laatste paar dagen, juist dan zou ik een zeer hoge en geen lage COP verwachten, heb jij wel de juiste temperatuur te pakken, lijkt meer je cv temperatuur uit.
Ta - buitentemperatuur, staat in de grafiek. Veel 32-8=24 de laatste tijd.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Pagina: 1 ... 146 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.