Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 144 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.828.993 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Badname2 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:57:
@MacD007 Mmm misschien zou dat werken qua isolatie.
Zou de aanvoer dikker dan de terugvoer moeten zijn dan normaal?
De aanvoer is warm, terugvoer is echt koud. Ik begreep dat voor Hr ketel dat niet optimaal is. Nou valt mn verbruik voor een hoekwoning best wel mee.
als de aanvoer warm en terugvoer koud is betekend dat er optimaal warmte overdracht is geweest, diameters zijn normaal gezien voor beide gelijk. (on der het mom wat er ingaat moet er ook weer uit)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

rvdgaag schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:35:
[...]

Precies,

[Afbeelding]

In de grafiek het stroomverbruik gedurende 3 dagen in mijn systeem gemeten met een gecertificeerde Modbus meter, dag/nachtstand 19,5 en om 15.00 naar 20 graden. Aan het einde van de grafiek een enorme piek van de test vandaag om in 1x van 19,5 naar 21 graden te gaan. De Quatt ging met 1400 watt gebruik aan de bak en de aanvoertemperatuur ging fors omhoog tot 42 graden, de cop pleurde in elkaar tot de 3, echter de CV werd nog niet bijgeschakeld (test gelukt dus).

Het lage pruttel gebruikt zit zo tussen de 290W en 400W, de meeste runs zijn minimaal 1,5 uur lang en vaak 3 tot 4 uur lang.
Je klinkt heel tevreden, maar ik vind 6-13 start/stops op een dag nog best veel. Hij begint steeds op 290W, loopt door naar 400W en gaat dan uit. Kan hij warmte niet kwijt? Of kamertemperatuur behaald? Waarom gaat hij dan niet weer omlaag naar 300W? En half uur later wel weer aan?
Wat voor thermostaat heb je?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mickel moen schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:02:
[...]

Volgens mij gaat het hier fout in de redenatie dat ik een dynamisch contract zou willen om met de warmtepomp geld te besparen. Dat heb ik nergens gesteld.
heb ik ook niet gesteld, maar ik zou hier wel een tegenvraag willen stellen, waarom wil je dan een dynamisch energiecontract, ik zou eigenlijk maar één antwoord hierop weten. :?
Het enige wat ik stel is, dat ALS je een dynamisch contract hebt, om wat voor reden dan ook, je wellicht kunt spelen met de opwarmingsmomenten aan de hand van de daluren.
Heb je 24/7 in iedere ruimte de temperatuur gelijk, gaat dat natuurlijk niet op. Heb je echter de wens om dat wel te doen, bijvoorbeeld omdat je het ‘s ochtends wat koeler wilt hebben, dan ‘s avonds, dan lijkt het mij met een dynamisch contract slimmer om de verhoging in de goedkoopste uren midden op de dag te doen, dan in de zeer dure uren rond 17.00 uur.
En dat geldt ook voor de ochtend.
Juist, en daar loopt volgens mij jou idee spaak, dat gaat je dus niet lukken, als ik dat zo zie, en ook anderen zie ik ook die richting opgaan.
mijn gasverbruik in oktober was 8 m³ en eigenlijk nul stroom, ik zou niet weten waar een dynamisch energiecontact hier nog beter ik kan zijn?
Heb jij de thermostaat 24/7 op dezelfde temperatuur staan?
Nee, op dit moment niet, ik ben nog zoekende wat dadelijk ook in de koude periode het slimste is, nu weet ik het niet wat ik dan kan gaan doen (verschillende opties), ga ik gewoon proefondervindelijk uit zoeken.
nu werkt mijn programma, met kleine tweaks prima, geen klachten van de baas (die gelukkig ook erg energiebewust is) en mijn verbruik valt nu nog prima binnen direct zonverbruik (bijna 40-45%) cq volledig binnen de salderingspot. (hou dit dagelijks bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpa1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-09 14:15
Cruzâh schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:48:
[...]

@jpa1 Wat bedoel je met het CV water vermogen?
CV vermogen.

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-09 09:02
duysa01 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:49:
[...]

Ik heb ook de quatt staan waar het rieten dak op de quatt drupt. Ik zag dit bij bol.com, lijkt mij een eenvoudige oplossing.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goede hint! Ik neem deze deurluifel afdak mee in mijn overwegingen!.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupje360
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 07:52
okijokii schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:02:
[Afbeelding]

De Wilo pomp stond op 6 (linksboven), wanneer ik die naar 3 zet is er merkbaar veel minder geluid te horen. Wat zijn de consequenties van stand 3?
Maar wat is de beste stand op de Wilo voor je vloerverwarming samen met de Quatt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:34
SBL schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:47:
[...]

Je klinkt heel tevreden, maar ik vind 6-13 start/stops op een dag nog best veel. Hij begint steeds op 290W, loopt door naar 400W en gaat dan uit. Kan hij warmte niet kwijt? Of kamertemperatuur behaald? Waarom gaat hij dan niet weer omlaag naar 300W? En half uur later wel weer aan?
Wat voor thermostaat heb je?
Ik ben content met hoe de Quatt werkt nu, mijn thermostaat is een Tado. Warmte kan hij prima kwijt, de stops zijn omdat de temperatuur bereikt is met een kleine overshoot van 0.1 tot 0.2 graden. Woning van 1999, goed geisoleerd en nieuw dubbel glas HR++ 2 jaar geleden. De Tado doet geen korte runs blijkbaar wat ook beter voor de warmtepomp is. De kortste die ik gezien heb is een half uur.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
jpa1 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:31:
@MacD007

[...]
tip: zet je CV op een lagere CV-watertemp., staat als je pech hebt nu op 80-90ºC, je kunt deze zonder meer terugzetten naar 45ºC, mogelijk zelfs nog naar iets meer.
daarmee ga je dus duidelijk minder gas verbruiken.

[...]

Maar hier wordt dus verschillend over gedacht. Quatt zegt juist dat de CV temperatuur op minimaal 60 moet en ook de wellicht bekende Johan Visser met zijn youtube legt uit dat je niet de temperatuur moet verlagen. Juist ook niet icm een warmtepomp. De CV aansturing regelt zelf de juiste meest efficiente temparatuur.
Hij stelt dat je wel het maximale CV water vermogen kan/moet verlagen.

Weet iemand de argumentatie van Quatt om de temperatuur niet beneden de 60 te verlagen?
Bij mij zei de monteur van Quatt dat de CIC dit zelf regelt, maar heb toen niet doorgevraagd.

https://www.youtube.com/watch?v=CF7n7NIYJA4

Wat is nu wijsheid? Speelt nu nog geen rol van betekenis misschien. Als in de winter blijkt dat de CV moet meedraaien, wel van belang.
Bij mij staat de ketel al een paar jaar op 35/40 graden ingesteld. In de alleen gastijd gewoon besparing met bijna alleen vvw. Nu nog steeds op 35 graden en in maart met de koude ook geen probleem. Zal ook aan type ketel en installatie liggen. Maar gewoon uitproberen leert wat het beste werkt

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:20
Toch wel grappig, mijn iSense thermostaat probeert in te leren.
Had eerst continu 20.5 graden.

Nu een programma gemaakt:
15:00 20.5 graden
22:00 19.5 graden.

Nu zag ik dat mijn thermostaat rond 14:10 de temperatuur verhoogt, ook nog eens in een tijdsbestek van 10 minuten met kleine stapjes van 19.5 naar 20.5
Om het om 15:00 op 20.5 te krijgen.
Dat lukt natuurlijk niet, dus ben benieuwd of hij morgen eerder aan gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
harv schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:21:
[...]

Jammer beste mensen, dat zo weinig mensen reageren op de vragen en antwoorden van Quatt zelf.
Veel vragen worden beantwoord, vaak wordt een denkrichting aangegeven, en soms denk je " oh daarom doen ze dat ¨.
Nog steeds jammer dat ze weinig in schema ś duidelijk maken, de reacties zijn meer gericht op toekomstige kopers.

Wat wel duidelijk is, ze willen veel dingen besturen en beheersen via de CiC, en dat lukt gezien alle reactieś op dit forem nog niet
Dat geeft toch wel enige twijfels.
daar hebben ze een woord voor uitgevonden: dat heet marketing (een ander zou ook kunnen beweren is de trend van liegen, bedriegen ed, maar zo ver wil ik nu niet gaan).

Quatt is een beginend bedrijf, dus alle effort is gericht om te groeien en steeds nieuwe klanten binnen te krijgen. in het algemeen vind ik het nog niet eens zo slecht gaan, het kan nog veel slechter.
over een paar jaar, zal ook meer de focus op klantgerichtheid komen.
Dat zie je ook dat ze nog steeds geen handleiding van hun apparaat klaar hebben. wordt ondertussen wel tijd. _/-\o_

het zelfe als met lifetime garantie, dat betekend in de echte wereld: hij doet het tot deze kopot gaat en dan moet je gewoon weer een nieuwe kopen. want als hij niet niet meer doet is deze dood, en garantie geven we alleen op het moment dat hij nog leeft. :+

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 08-11-2023 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gupje360 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:08:
[...]

Maar wat is de beste stand op de Wilo voor je vloerverwarming samen met de Quatt?
normaal gezien heb je met de behoorlijk sterke pomp van de Quatt eigenlijk geen vv pomp nodig, maar ja als die er al is laat je die zo laag mogelijk draaien, dan heeft deze minder weerstand :) dan als deze stil staat en verbruikt minder stroom :) en zal ook minder geluid maken. :)

tel uit je winst :) :) :)

merk je echter problemen, flow gaat terug (check via json feed) warmte niet meer voldoende dan proberen één stapje omhoog gaan. (is eigenlijk niet te verwachten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
een dynamisch energiecontract zou ik zeggen. sorry je hebt me verre van overtuigd, erder het tegendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:16
Even een simpele vraag nu ik denk de boel (eenvoudig) optimaal te hebben.
We hebben een VV verdeler in de gang voor de huiskamer en een in een keukenkast je voor de keukenvloer.
Dingen als "pomp er tussenuit halen" wil ik niet. Wel een optimale stand van de circulatiepompen.

De Grundfoss Alpha 2 circulatiepomp heeft voor vloerverwarming 4 instellingen":
- Auto Adapt
- Constante drukcurven - CP1, CP2, CP3

Nu lees ik hier in de forum dat het rendement van de Quatt het beste is als de retour-temperatuur zo laag mogelijk is t.o.v. de ingaande temperatuur. Dus zoveel mogelijk warmte heeft afgegeven aan de vloer.

Houdt dit dan in dat ik de circulatiepompen het beste op de laagste snelheid kan instellen zodat er meer tijd is om de temperatuur van het water af te kunnen geven aan de vloer?
Of zijn er andere redenen om dit niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:57

Mickel moen

mickelmoen.nl

@MacD007

Wel ik heb in het geheel niet de intentie om wie dan ook maar te overtuigen.

Maar dat een dynamisch energiecontract niet werkt met een warmtepomp, dat is natuurlijk onzin. Sec heeft het niets met elkaar te maken.

Wie een dynamisch contract heeft zal overigens wel willen uitzoeken hoe dit vervolgens zo voordelig mogelijk gebruikt kan worden. Heb je vervolgens ook nog eens een warmtepomp, dat zul je daar ook naar kijken.

Wat mij dus triggered is, of je tot hanteerbare instellingen kunt komen. Dus door bijvoorbeeld wekelijks de gemiddelde prijs in te vullen en te kijken wat optimaal stookgedrag is met de warmtepomp binnen een dynamisch contract. Ongetwijfeld zul je dan gaan kijken naar de uren dat stroom het goedkoopst is en of je daar iets mee kunt.

Kan best zijn dat dit in de ene situatie geen bal uitmaakt en in de andere wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Mickel moen op 08-11-2023 18:37 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Notaname schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:33:
Even een simpele vraag nu ik denk de boel (eenvoudig) optimaal te hebben.
We hebben een VV verdeler in de gang voor de huiskamer en een in een keukenkast je voor de keukenvloer.
Dingen als "pomp er tussenuit halen" wil ik niet. Wel een optimale stand van de circulatiepompen.

De Grundfoss Alpha 2 circulatiepomp heeft voor vloerverwarming 4 instellingen":
- Auto Adapt
- Constante drukcurven - CP1, CP2, CP3

Nu lees ik hier in de forum dat het rendement van de Quatt het beste is als de retour-temperatuur zo laag mogelijk is t.o.v. de ingaande temperatuur. Dus zoveel mogelijk warmte heeft afgegeven aan de vloer.

Houdt dit dan in dat ik de circulatiepompen het beste op de laagste snelheid kan instellen zodat er meer tijd is om de temperatuur van het water af te kunnen geven aan de vloer?
Of zijn er andere redenen om dit niet te doen?
ik verwacht eigenlijk dat de Quatt pomp de grootste speler in je huis is, dus volgens mij doet deze so wie so al het werk, ik zou kijken, mn omdat je de pomp er niet tussenuit wilt, snap ik overigens prima, de vv pomp op een zo laag mogelijke stand te zetten.
bij een CV was dat natuurlijk heel anders, cv ketel pompen zijn lang niet zo krachtig als die van de warmtepomp en heeft voor de vv dus zijn eigen pomp nodig. _/-\o_
je kunt dit prima controleren met de json feed, kijk hoe de Quatt reageert (mn flow en temp in out) bij de verschillende standen en kies dan de laagst mogelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mickel moen schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:33:
@MacD007

Wel ik heb in het geheel niet de intentie om wie dan ook maar te overtuigen.

Maar dat een dynamisch energiecontract niet werkt met een warmtepomp, dat is natuurlijk onzin. Sec heeft het niets met elkaar te maken.

Wie een dynamisch contract heeft zal overigens wel willen uitzoeken hoe dit vervolgens zo voordelig mogelijk gebruikt kan worden. Heb je vervolgens ook nog eens een warmtepomp, dat zul je daar ook naar kijken.

Wat mij dus triggered is, of je tot hanteerbare instellingen kunt komen. Dus door bijvoorbeeld wekelijks de gemiddelde prijs in te vullen en te kijken wat optimaal stookgedrag is met de warmtepomp binnen een dynamisch contract. Ongetwijfeld zul je dan gaan kijken naar de uren dat stroom het goedkoopst is en of je daar iets mee kunt.

Kan best zijn dat dit in de ene situatie geen bal uitmaakt en in de andere wel.
sorry je blijft je herhalen echter zonder op onze bezwaren verder in te gaan of te proberen deze te weerleggen (kijk wij staan daar echt open voor, leuk om weer iets bij te leren) alleen zie ik het tot nu toe helaas niet.
"Wat mij dus triggered is, of je tot hanteerbare instellingen kunt komen." volgens mij vind je die dus niet voor in de winter
"Dus door bijvoorbeeld wekelijks de gemiddelde prijs in te vullen en te kijken wat optimaal stookgedrag is met de warmtepomp binnen een dynamisch contract.", ik wou dat zo simpel is, had heeft @paQ volgens mij ook geracht je bij te brengen (het is gewoon te complex met te veel tegenstijdige aspecten).

Ik focus me daarbij met name in de winter omdat daar je "mogelijke" winst het grootst kan zijn omdat daar ook het verbruik van de warmtepomp het hoogste zal zijn.
heb je geen zonnepanelen is het weer anders maar ook dan reken maar dat je niet alleen op de sweat spots kunt verwarmen, het is eerder dat je de sweat stops mee kunt nemen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:07
Gupje360 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:08:
[...]

Die vraag had ik inderdaad na dit antwoord ook gesteld. Ik denk dat ik daar morgen een reactie op krijg, maar ik weet niet of daar een algemeen antwoord op is. We zullen zien.

Op de laagste stand van de Wilo zie ik geen verandering in de flow in Json

[ Voor 9% gewijzigd door okijokii op 08-11-2023 19:42 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@MacD007
Volgens mij zijn we het eens. Ik heb namelijk nergens gezegd dat je alleen op de sweatspots kunt verwarmen. Ik wil ook niets weerleggen.

Maar laat ik het nog eens proberen om het voor mijzelf helder te krijgen.

Stel ik heb een nachtverlaging van 1 graad.

Ik wil het om 9 uur 19,5C hebben.

Ik heb hier meerdere keren gelezen, dat je bij verlaging dat het best kunt doen, door per uur een halve graad te verhogen.

Of wel van 8 tot 9 uur van 19C naar 19,5C
Van 7 tot 8 uur van 18,5C naar 19C

Binnen een dynamisch contract zijn dit duurdere uren.

Mijn redenatie is, verzet deze opwarming naar goedkopere uren ofwel zorg ervoor, dat die gewenste temperatuur al om 7 uur bereikt is. Wellicht maakt het geen bal uit, omdat de nachtverlaging periode korter is. Maar misschien ook wel. Met name op de dagen, dat er een wezenlijk verschil is tussen de dure en de goedkope uren.

Daarna blijft de Quatt natuurlijk gewoon lopen, ook in de dure uren.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 08-11-2023 19:43 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Vrijdag wordt de Quatt geïnstalleerd in m'n tussenwoning waar thermostaat vrijwel elke dag 20,5 a 21 staat met verbruik deze maand van ~5,5m3 gas incl sww. Gas en stroom dynamisch. Tot zover deze maand 93kWh voor 23ct/kWh (afgezien van saldering) en wel wat gunstige periodes bij. Momenteel kost het meer en met salderen kan je misschien zeggen dat het gratis is ach ja.
Hier al veel posts gelezen en ben benieuwd hoe het werkt en wat het wordt qua verbruik en kosten.
0,20m3/dag voor de waakvlam van een oude badgijser voor sww.. verspilling maar steeds uit/aan werkte ook niet. Nu brand ie zo klein mogelijk. Dat wil ik graag anders en via de quatt lijkt me handig. Of toch via cv of wp-boiler

De keuze voor dynamisch was vanwege: de tarieven, energieplafond nodig (belastinggeld naar de grote leveranciers) terwijl day-ahead al minder kostte.
Ik wou iets kunnen doen zo lang ik nog geen pv had ipv 40ct/kWh te betalen.
Sinds september pv en was het soms jammer dat stroom even weinig tot niets opleverde wegens zon en wind. De buren betalen er wellicht meer voor.
Ik zou een jaarcontract afsluiten maar daar ging iets mis en klantenservice zei vervolgens dat ik iets verkeerd moest hebben ingevuld pffft. Vervolgens kon ik me wel opnieuw aanmelden tegen de hogere tarieven. Net als wanneer saldering niet goed gaat; heb ik ook geen zin in dus het moet wel een erg goede deal zijn voor ik een contract afsluit. De pv te salderen en vervolgens 35ct/kWh te betalen is dat voor mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

rvdgaag schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:17:
[...]
Ik ben content met hoe de Quatt werkt nu, mijn thermostaat is een Tado. Warmte kan hij prima kwijt, de stops zijn omdat de temperatuur bereikt is met een kleine overshoot van 0.1 tot 0.2 graden. Woning van 1999, goed geisoleerd en nieuw dubbel glas HR++ 2 jaar geleden. De Tado doet geen korte runs blijkbaar wat ook beter voor de warmtepomp is. De kortste die ik gezien heb is een half uur.
Ik heb waarschijnlijk wat meer warmteverlies in mijn huis. En ik heb een T6, die heeft een hoge hysterese, dus schakelt niet snel aan of af. (= minder comfort?) Ik heb vandaag, zoals wel vaker, 2 runs: eerste van 4tot11uur en de tweede van 13tot20 (en die loopt nog wel door tot 22), zo rond de 400W elektrisch

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mickel moen schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:42:
@MacD007
Volgens mij zijn we het eens. Ik heb namelijk nergens gezegd dat je alleen op de sweatspots kunt verwarmen. Ik wil ook niets weerleggen.

Ik heb hier meerdere keren gelezen, dat je bij verlaging dat het best kunt doen, door per uur een halve graad te verhogen.

Mijn redenatie is, verzet deze opwarming naar goedkopere uren ofwel zorg ervoor, dat die gewenste temperatuur al om 7 uur bereikt is. Wellicht maakt het geen bal uit, omdat de nachtverlaging periode korter is. Maar misschien ook wel. Met name op de dagen, dat er een wezenlijk verschil is tussen de dure en de goedkope uren.

oke (y)

hier een voorbeeld van mijn verbruik, dit is natuurlijk elke dag iets anders, maar hier zie je wel een goed voorbeeld, krijg jij daar wat jij wilt erin? (veelal krijg ik één run, start ergens tussen 5:00-6:00 en eindigd rond 17:00-19:00

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvVZ-FD2EX9djvL3jDrS0oNT_4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vEjZJaFDGJZXlkNr7SNNzt4V.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

MacD007 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:44:
[...]

ik verwacht eigenlijk dat de Quatt pomp de grootste speler in je huis is, dus volgens mij doet deze so wie so al het werk, ik zou kijken, mn omdat je de pomp er niet tussenuit wilt, snap ik overigens prima, de vv pomp op een zo laag mogelijke stand te zetten.
bij een CV was dat natuurlijk heel anders, cv ketel pompen zijn lang niet zo krachtig als die van de warmtepomp en heeft voor de vv dus zijn eigen pomp nodig. _/-\o_
je kunt dit prima controleren met de json feed, kijk hoe de Quatt reageert (mn flow en temp in out) bij de verschillende standen en kies dan de laagst mogelijke.
Ah ik dacht juist: de vv pomp op een zo hoog mogelijke snelheid icm een wp om nog meer flow te hebben. Mijn aanname was dat als die pomp niet hard meedraait hij de flow juist (extra) remt. En in mijn geval dus wellicht ook meer door de mengkamer/ bypass (ik heb een mengverdeler) terugstuurt ipv de vloer in.

Maar ik ga het eens testen :)

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

MacD007 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:58:
[...]

oke (y)

hier een voorbeeld van mijn verbruik, dit is natuurlijk elke dag iets anders, maar hier zie je wel een goed voorbeeld, krijg jij daar wat jij wilt erin? (veelal krijg ik één run, start ergens tussen 5:00-6:00 en eindigd rond 17:00-19:00

[Afbeelding]
Ik kan niet zien welke ingestelde temperaturen hier bij horen en op welke tijden?

Bij jouw grafiek hoort dus dit grafiekje van de ANWB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHp-00mGqLLQygEZY1sST7w7Pks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/To1FxxBZOloaTeGFhmSb3ntS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Mickel moen op 08-11-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-08 13:32
Kort elektra vraagje voor installatie van de Quatt Duo 8kW. In het technisch rapport staat:
De werkschakelaar zit aangesloten op een eigen groep in de meterkast met de volgende specificaties: 16A, Type B zekering, 2 aansluitingen van 230V.
Wat wordt hier precies bedoeld met 2 aansluitingen? Als ik de werkschakelaar op 1 groep aansluit loopt er toch gewoon maar 1 standaard 3-aderige kabel tussen de alamat en de werkschakelaar? Gaan er dan vanuit de werkschakelaar 2 kabels naar de 2 warmtepompen?

[ Voor 3% gewijzigd door Petok op 08-11-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:16
MacD007 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:44:
[...]

Maar zal de vv pomp in de laagste stand niet veel weerstand oproepen voor de quatt waardoor niet de benodigde flow wordt gehaald?

Ik heb helaas geen HA en software mbt json. 🤷🏼‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:23

charrel

Cortisol4life..

Notaname schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:16:
[...]

Maar zal de vv pomp in de laagste stand niet veel weerstand oproepen voor de quatt waardoor niet de benodigde flow wordt gehaald?

Ik heb helaas geen HA en software mbt json. 🤷🏼‍♂️
Hier staat de vv wila pomp nu op 1, normaal op 2.5. ik merk geen verschil in flow op json.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:22
MacD007 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:14:
[...]

Welke versie heeft jou T6R, mogelijk helpt een update?
Heb contact gehad met Resideo, ze hebben de firmware geupdate. Die ging echt van: 3.9.11.26 naar 4.0.3.80.

Viel me op dat de Quatt nu eerder begint te verwarmen al vanaf 19,54 (setpoint 19.5). Maakt nu al een lange run om lage wattage om warmteverlies te voorkomen denk.

Begrijp ik nu goed dat je aanraad je vv pomp zo laag mogelijk te zetten? Voor betere afgifte? Ik heb nu delta’s van 3-4 graden met pomp op hoogste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Petok schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:11:
Kort elektra vraagje voor installatie van de Quatt Duo 8kW. In het technisch rapport staat:

[...]

Wat wordt hier precies bedoeld met 2 aansluitingen? Als ik de werkschakelaar op 1 groep aansluit loopt er toch gewoon maar 1 standaard 3-aderige kabel tussen de alamat en de werkschakelaar? Gaan er dan vanuit de werkschakelaar 2 kabels naar de 2 warmtepompen?
Ik heb één werkschakelaar buiten gemonteerd, de Quatt monteurs hebben hierop beide Quatt duo units aangesloten. Wel een gepruts in een kleine schakelaar, dus koop er een waarin voldoende ruimte is om twee snoeren aan te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:46
Mickel moen schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:42:
@MacD007

Deze Quatt versus dynamisch contract discussie heb ik vorige week ook aangezwengeld met ongeveer dezelfde uitkomst. Hierbij wat scepsis vanuit medetweakers met een vast energiecontract en zonnepanelen, maar die hebben dan ook hele andere belangen / focus. Over 2 tot 3 jaar na afbouw van verkapte zonnepanelen subsidie wordt dergelijke timingsoptimalisatie voor een bredere groep relevant.

Ben het met je eens dat hier wel potentie zit voor optimalisatie in de pendel seizoenen en dat dit waarde heeft voor de woningeigenaar (euro's) en de bredere samenleving (peak-shaving).

Feature request zoals gedaan bij Quatt
Clock in "Ervaringen met Quatt?"

Rekenvoorbeeld op basis van actuals in Okt

Afsluiting van de discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
charrel schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:33:
[...]

Hier staat de vv wila pomp nu op 1, normaal op 2.5. ik merk geen verschil in flow op json.
Hier zelfde, wila van 6 naar 1 gezet, geen geluid meer, flow onveranderd op 800

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:15
bypass of drukverschilregelaar

Al enkele keren heb ik me verbaasd over de bypass-en die allemaal geplaatst worden en waarvoor die dan toch wel voor dienen.
En als je dan wijzer wordt door de Quatt reactie “vragen en antwoorden¨, of door medetweakers moet je dat ook zeggen.

Duidelijk; een bypass, officieel drukverschilregelaar, laat in de normale stromingsrichting het water NIET door, en terugwaarts onder een druk van 0,1 tot 0,6 bar, afhankelijk van de eventueel aanwezige instelmogelijkheid. De flow wordt op het laatst natuurlijk steeds minder!!!

Een wp en/of een cv ketel probeert het hete water richting verbruikers te sturen, meestal met een drukverschil van ongeveer 0,2 bar, bij weinig afname 0,4, en als alles dicht wordt gezet bij 0,6 bar geeft wp of cv het op en gaat (soms tijdelijk) in alarm.

Om het laatste te voorkomen, zit er vaak in cv-installaties in de hoofdleiding, net voor het eerste afnamepunt een bypass, die dan open gaat door dat drukverschil . Alle gebruikers zijn gesloten; meestal zijn de kranen dichtgedraaid met de hand of door de temperatuuregelingen. De bypass is geplaatst zodanig, dat deze bij weinig drukverschil dicht is, een standaard installatie.

In de vragen en antwoorden van Quatt staat, na lang doorlezen, dat ALTIJD ook een bypass geplaatst wordt onder de cv-ketel. Dat wist ik dus niet!!. Ik dacht, het warme water moet door de wp EN ook door de cv ketel, zodat ze kunnen samenwerken. Dat zou wel een probleem kunnen geven als warm water wordt gevraagd; vaak sluiten de ketels dan het cv circuit dan af, zoals bij mij in mijn oude Nefit ecomline excellent!. En dan zou ook de wp zijn warm water niet meer kwijt kunnen!!
Ik had hem daar nooit verwacht, en dan ga je denken Waarom?, maak je een soort installatietekening, en zoek je naar informatie..

De bypass onder de ketel wordt zodanig gemonteerd, dat deze, als de pomp van de cv ketel uit is, (geen vraag en geen voor/nadraaitijd), open staat voor aanvoer vanaf de wp. Het doel is dat de wp het opgewarmde water van de wp LANGS de ketel naar de afnemer stuurt.Dit noem ik maar situatie 1. De druk bij de koude en warme kant is hetzelfde. De eis is dus dat de bypass weinig weerstand moet hebben voor het normale warm wp water, anders wil dat wp water toch weer zijn weg door ketel zoeken.

Situatie 2: Soms wil de ketel ook helpen, wp en ketel werken beide.
De pomp van de ketel gaat ook lopen: gevolg is dat er een drukverschil bij de bypass ontstaat. Bij de warme kant is meer druk dan bij de koude kant. Gevolg de bypass gaat dicht, het warme water van de wp gaat ook nog door de ketel en warmt extra op. Twee pompen in serie, ik denk dat de pomp in de wp bijregelt naar die flow van 800 ltr/h.

Situatie 3: Er wordt warm water gevraagd aan de cv ketel voor de afwas/douchen, terwijl de wp het huis aan het opwarmen is.
Dan gaat de ketel branden, cv ketels zijn allemaal anders, maar in de meeste ketels zit volgens mij een driewegklep die het opgewarmde water geheel, of soms gedeeltelijk alleen richting boiler of platenwisselaar stuurt.
Het opgewarmde water dat van de wp richting gebruiker wil wordt door de bypass richting gebruiker gestuurd dus langs de cv ketel!
Wp warmt dus het huis op, de cv ketel warmt de boiler op.

Situatie 4: Het is streng winter, de wp doet niet meer mee ivm cop rendement, CIC-slimmigheden of iets dergelijks.
De ketel doet zijn best, het retourwater van de gebruiker gaat direct richting wp. Die zit dus in het circuit en kan dus niet bevriezen.

Wat zijn dan nog de eventuele problemen?

Als de wp werkt, en de cv ketel in rust is, zou het kunnen zijn dat de weerstand in de cv ketel en de weerstand in de bypass vrijwel hetzelfde is. Normaal niet zo ń probleem, een beetje warmteverlies in de cv ketel. Maar heb je een ketel die de boiler altijd op temperatuur houdt en het cv gedeelte de warmte via een spiraal uit de warmwater boiler haalt, dan koelt die af. Ik kan me voorstellen dat dan de cv ketel continue de boiler op temperatuur probeert te houden. Ik denk hierbij bv aan de itho daalderop combifort @geertims !

Ben benieuwd of ook anderen dit een goede analyse vinden.
En of jullie geen of andere problemen hebben of zien.

Graag reageren eventueel via een qoute, anders waait de discussie wel alle kanten op en wordt het wel zoeken naar een speld in de hooiberg.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 11:11
okijokii schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:41:
[...]

Hier zelfde, wila van 6 naar 1 gezet, geen geluid meer, flow onveranderd op 800
Dit is bij mij ook het geval, maar er staan natuurlijk ook radiatoren open dus wellicht is de json een wat vertekend beeld? Vraag mij ook wel af idd of de weerstand niet groter is omdat de pomp op z’n langzaamste stand staat. (En ik heb dan ook een bypass natuurlijk bij de cv en vv dus wellicht red die op die manier ook netjes de 800 ook al zet ik alles dicht?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
KVS138 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:51:
[...]

Dit is bij mij ook het geval, maar er staan natuurlijk ook radiatoren open dus wellicht is de json een wat vertekend beeld? Vraag mij ook wel af idd of de weerstand niet groter is omdat de pomp op z’n langzaamste stand staat. (En ik heb dan ook een bypass natuurlijk bij de cv en vv dus wellicht red die op die manier ook netjes de 800 ook al zet ik alles dicht?)
De vloer wordt warm, het huis net zo op temperatuur als op stand 6. Ik merk geen verschil als ik eerlijk ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Laatst online: 18:41
Gamepc schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:35:
[...]

Heb contact gehad met Resideo, ze hebben de firmware geupdate. Die ging echt van: 3.9.11.26 naar 4.0.3.80.

Viel me op dat de Quatt nu eerder begint te verwarmen al vanaf 19,54 (setpoint 19.5). Maakt nu al een lange run om lage wattage om warmteverlies te voorkomen denk.

Begrijp ik nu goed dat je aanraad je vv pomp zo laag mogelijk te zetten? Voor betere afgifte? Ik heb nu delta’s van 3-4 graden met pomp op hoogste stand.
Interessant... Ik zit op 3.9.11.6. Wat bizar dat je contact moet opnemen voor een firmware upgrade. Hoe heb je dat gedaan?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:18
verguldebarman schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:27:
[...]

Interessant... Ik zit op 3.9.11.6. Wat bizar dat je contact moet opnemen voor een firmware upgrade. Hoe heb je dat gedaan?
"grappige" is dat ik op 4.0.3.80 zit. Zonder contact met de helpdesk.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Waterzijdig inregelen voor of na Quatt installatie?

Mijn huidige cv systeem (met alleen conventionele radiatoren, speedscomforts, op de bovenverdieping en zolder; geen ) moet ik nog waterzijdig inregelen. Hopelijk wordt binnenkort de Quatt geplaatst. Wat zijn de juiste stappen om te doen: nu waterzijdig inregelen, of wachten tot de Quatt er staat? En welke delta T moet ik bij de Quatt dan aanhouden? Of moet het vertrekpunt zijn een waterzijdig ingeregeld cv systeem, en die tweaken zodra de Quatt er staat? En waarop tweak je dan? Of gaan de Quatt installateurs het systeem waterzijdig inregelen?

Bonusvraag: maakt de cv instelling (watertemperatuur en vermogen) uit bij het correct waterzijdig inregelen?

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamepc
verguldebarman schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:27:
[...]

Je kan ze bellen op 020-703 3500.
Je moet dan je mac adres en een afbeelding van de achterkant van de T6 delen via een beveiligde verbinding. Vervolgens zullen ze binnen 24 uur je thermosstaat updaten. Geen idee waarom dat niet standaard gebeurd.

Als je niet wil wachten kies voor Engels en je wordt eerder geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:23
okijokii schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:56:
[...]

De vloer wordt warm, het huis net zo op temperatuur als op stand 6. Ik merk geen verschil als ik eerlijk ben
Mijn two cents. De flow van de vloerverwarming verlagen werkt averechts. Lage temp dus heb je hoog debiet nodig. Jij werkt dit tegen. Over 5 weken post je hier.

Duurt uren voordat woonkamer warm is wat kan het zijn?

Ik vermoed ook dat er meer water via bypass retour gaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Spykie
Net eindelijk weer Home Assistant aan het werk gekregen O+ . Vervolgens Advanced SSH & Web Terminal geïnstalleerd om HACS te kunnen installeren en daarna gemakkelijk de onofficiële Quatt integratie toegevoegd van Marco Boers toegevoegd _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRh6VpmNXt5nomretCkqyXd5Ci0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bObbTWM8Xh5RNNL4BcPLUBir.png?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
medu80 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:02:
[...]

Mijn two cents. De flow van de vloerverwarming verlagen werkt averechts. Lage temp dus heb je hoog debiet nodig. Jij werkt dit tegen. Over 5 weken post je hier.

Duurt uren voordat woonkamer warm is wat kan het zijn?

Ik vermoed ook dat er meer water via bypass retour gaat.
Je zou gelijk kunnen hebben. Ik wacht het antwoord van Wilo even af. Toch bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 16:56
De combinatie verdeelblok en bypass is al vaker op allerlei manieren besproken. Maar het kwartje wil voor mij maar niet landen.
Ik ben bepaald niet technisch als het om verwarmingen gaat.
Soms snap ik het dus ook maar half.

Ik heb dit in de trapkast. Volgens Quatt heb ik dus ook al een bypass.
Voor zover ik weet is hele huiskamer+keuken één groot systeem. Verder heb ik op 1e verdieping 3 normale radiatoren, 1 handdoekradiator op de badkamer is de aan- of retourleiding met een paar lussen door de vloer van de badkamer gelegd.
Is dat zo oké, of kan ik dat beter aan laten passen voor of tijdens installatie Quatt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHW9_Bip6aOjSKEQGqSzgp09lco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgHADJ4akRq2jmhTq0XINnsJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIAXEr9EkDBb7Oqcj1NJnh3D54E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwN1A3AbAiae4VRpGn8mMVg4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avdKcA3AnWM1dya9tnTP5rZQPxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqQi75etPGUa74Q9pbutF5up.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mickel moen schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:10:
[...]

Ik kan niet zien welke ingestelde temperaturen hier bij horen en op welke tijden?

Bij jouw grafiek hoort dus dit grafiekje van de ANWB
[Afbeelding]
sorry, wilde die ook hebben.
6:30 18C
9:00 18,5C
11:00 19C
18:00 19C
22:00 18C

dus redelijk eenvoudig. op met kleine stapjes van max 0,5C en voor nu hebben we het binnen prima warm tikt soms zelfs rond de 19,5C aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Spykie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:05:
Net eindelijk weer Home Assistant aan het werk gekregen O+ . Vervolgens Advanced SSH & Web Terminal geïnstalleerd om HACS te kunnen installeren en daarna gemakkelijk de onofficiële Quatt integratie toegevoegd van Marco Boers toegevoegd _/-\o_

[Afbeelding]
@Spykie top, zou je ook dit mogelijk met een korte how-to op onze HA-Quatt forum willen plaatsen. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:48
KMvrtr schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:26:
De combinatie verdeelblok en bypass is al vaker op allerlei manieren besproken. Maar het kwartje wil voor mij maar niet landen.
Ik ben bepaald niet technisch als het om verwarmingen gaat.
Soms snap ik het dus ook maar half.

Ik heb dit in de trapkast. Volgens Quatt heb ik dus ook al een bypass.
Voor zover ik weet is hele huiskamer+keuken één groot systeem. Verder heb ik op 1e verdieping 3 normale radiatoren, 1 handdoekradiator op de badkamer is de aan- of retourleiding met een paar lussen door de vloer van de badkamer gelegd.
Is dat zo oké, of kan ik dat beter aan laten passen voor of tijdens installatie Quatt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Radiatoren zou ik voorlopig niks aan veranderen. Quatt gaat daar sowieso niks aanpassen.

Je hebt inderdaad al een bypass. Als je kijkt naar de vloerverwarming verdeler zie je helemaal links een directe verbinding tussen aanvoer en retour (onder dat grijze "blokje", dat is een electronische klep).. hier stroomt normaal geen water door (het is een drukventel, in te stellen met dat zwarte "dopje ", daar kun je aan draaien). Dat zorgt ervoor dat er altijd flow mogelijk is, ook al staan alle radiatoren dicht. Anders sloop je je systeem als dat probeert toch water rond te pompen.

Heeft Quatt nog iets gezegd over die klep? Bij mij moest die in elk geval weg. Dit waren ze vergeten en ze zijn nog een keer extra terug moeten komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
Spykie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:05:

[Afbeelding]
Top!!! In het forum in de link hieronder komt HA en Quatt samen. Mag wel wat geactiveerd worden, dus ik ben benieuwd naar je ervaringen! 💪

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2214480/0

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 14:42
Spykie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:41:
[...]

"grappige" is dat ik op 4.0.3.80 zit. Zonder contact met de helpdesk.
Waar kun je de firmwareversie inzien? Eerst zelf zoeken :+

In order to check the firmware version on the T6/T6R/T6R-HW Smart Thermostat follow the steps below:
Press the MAIN MENU button.
Scroll to DEVICE INFO using <- or -> arrows.
Press the tick button.
Scroll to FIRMWARE using <- or -> arrows.
Wait for the firmware version to be displayed on the screen.

[ Voor 54% gewijzigd door kroam op 09-11-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 11:28

simplemouse

*.*.*.*

Nou Dinsdag ik bij mij de Quatt geplaatst.

2 + 1 Slowaak hier in het huis die kneiterhard hebben gewerkt. 9 uur binnen 14 uur waren ze weer klaar alles netjes schoon achter gelaten en he afval meegenomen (in de mail stond dat ik dit zelf moest doen)

In deze tijd hebben ze de steiger opgezet, gat gemaakt in de dak overhang, microbel ontluchter en vuilafscheiding geplaatst. en natuurlijk de Quatt zelf.

Nu een paar dagen kunnen draaien en dat ding is fluister stil, dat is heel fijn!.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcDoOSMrhUCizBT7CbioJQtfITM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hApT4HiSn42XqZbCdequEeGJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Tp5J2t3LDpf8iznoWLAx-DRmfg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2DmxDN5a2cZ89oVnSjloUXw.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu springt deze ochtend mijn CV ketel in storing helaas.... waarschijnlijk defecte drukmeter.
Het viel mij nu wel op dat ik nog iets van warm water heb, dit is aanzienlijk kouder dan normaal maar zou dit door de Quatt gedaan kunnen worden?

Ook had ik wat vragen over de buizen langs zien komen, hierbij wat foto's van de binnenkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcrteuvvUWU3gPiOgV3MVwqoQwo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWpcE94ARVpcaNNENz7BsP5Y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wq69Jkyt1lD9HlJxtF6LkAc_944=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8qRUIqC1qzMhdVRNAdjjBMo.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

kroam schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:41:
[...]

Waar kun je de firmwareversie inzien? Eerst zelf zoeken :+

In order to check the firmware version on the T6/T6R/T6R-HW Smart Thermostat follow the steps below:
Press the MAIN MENU button.
Scroll to DEVICE INFO using <- or -> arrows.
Press the tick button.
Scroll to FIRMWARE using <- or -> arrows.
Wait for the firmware version to be displayed on the screen.
Of je kijkt in de app bij thermostaatconfiguratie :Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sgss9bKdj_dhXlsFGWHg_6VgeTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PKHqeNCBNpNH48SlBOC1JvT0.png?f=fotoalbum_large
Hier dus ook op een oudere versie, mijn ouders hebben versere firmware op hun nieuwe t6. Mijne was ook nieuw maar lag al een paar jaar in de doos.

[ Voor 7% gewijzigd door charrel op 09-11-2023 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
Gamepc schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:54:
[...]

Je kan ze bellen op 020-730 3500.
Je moet dan je mac adres en een afbeelding van de achterkant van de T6 delen via een beveiligde verbinding. Vervolgens zullen ze binnen 24 uur je thermosstaat updaten. Geen idee waarom dat niet standaard gebeurd.

Als je niet wil wachten kies voor Engels en je wordt eerder geholpen.
020-730 3500: "Dit nummer is niet in gebruik"....

Kan je nog even checken of je het juiste nummer hebt vermeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamepc
verguldebarman schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:19:
[...]

020-730 3500: "Dit nummer is niet in gebruik"....

Kan je nog even checken of je het juiste nummer hebt vermeld?
Excuus, moet 020-703 3500 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:53
Ik zie heel wat voorbijkomen over instellingen van de CV ketel en wat nu wel of niet goed is. Onderstaande afbeelding heb ik van de installateurs van de Quatt gefotografeerd en zijn de instellingen voor mijn Intergas Xtreme 36 (en mogelijk alle Intergas ketels).
De parameters P011 en P071 kunnen bij mij niet lager dan resp. 22 en 18%.

Ik had de tapcomfortfunctie voor het tapwater op Eco staan (P076 = 1), hetgeen pendelen tot gevolg had en een te hoog gas- en stroomverbruik i.c.m. de Quatt, dus een lage COP. Die instelling heb ik na een paar weken gewijzigd in Off (P076 = 0), maar warm water krijgen duurt dan wat langer.

Wie heeft daar ook ervaringen mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1R3CpfhyvFre7R73Ts5z2vK1J4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/siUzvQG57EAnZEZvTw1ndLVJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door pietjm op 09-11-2023 10:37 ]

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-09 14:25
Gamepc schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:21:
[...]

Excuus, moet 020-703 3500 zijn.
Je kan ze ook mailen op: consumersupportbe@resideo.com

Bij mij hebben ze binnen 2 uur begin dit jaar de firmware geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:23
[...]

Je zegt dat deze verwarmt vanaf 19,54, wat was voorheen de werking en wat is er nu anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

harv schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:42:
Wat zijn dan nog de eventuele problemen?

Als de wp werkt, en de cv ketel in rust is, zou het kunnen zijn dat de weerstand in de cv ketel en de weerstand in de bypass vrijwel hetzelfde is. Normaal niet zo ń probleem, een beetje warmteverlies in de cv ketel. Maar heb je een ketel die de boiler altijd op temperatuur houdt en het cv gedeelte de warmte via een spiraal uit de warmwater boiler haalt, dan koelt die af. Ik kan me voorstellen dat dan de cv ketel continue de boiler op temperatuur probeert te houden. Ik denk hierbij bv aan de itho daalderop combifort @geertims !

Ben benieuwd of ook anderen dit een goede analyse vinden.
En of jullie geen of andere problemen hebben of zien.

Graag reageren eventueel via een qoute, anders waait de discussie wel alle kanten op en wordt het wel zoeken naar een speld in de hooiberg.
Ik ben het eens met de 4 situaties waar het goed gaat (maar mijn kennis van watercircuits is beperkt.
Het probleem, laten we het situatie 5 noemen, heb ik niet zo'n last van (geen boiler).
Ik zie met 40 datapunten in afgelopen 3 weken, waarbij alleen de Quatt draaide, geen correlatie tussen Quatt Ta en boilertemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
medu80 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:52:
[...]

Je zegt dat deze verwarmt vanaf 19,54, wat was voorheen de werking en wat is er nu anders.
Ik stook 19,5 graden 24/7. Vaak gaat de Quatt aan bij ongeveer 19.2 en mede door overshoot stopt die net over de 20 graden. Zag hem gister dus bij 19,5 al aangaan. Vanmorgen ging die aan toen het al wel lager was 19.1 graden. Dus uiteindelijk wellicht geen groot verschil. Hij blijft wel rond de 370watt voor lange periodes maar kan ook door buiten temp (wind) komen dat het nu wat warmer is en makkelijker op lager vermogen het huis warm houdt. Houdt het in de gaten hopelijk ben ik af van de mis communicatie die soms tussen de cic en de T6R optreed. Heb ook een ticket aangemaakt bij Quatt maar dat kan nog wel even duren.

Hieronder afbeelding, vanaf 16:00 update uitgevoerd. Maar goed lastig te zeggen of door koude wind het warmteverlies gewoon groter was in de ochtend

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzl0s9D3pNaVG22FWpT6EHvcrqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aWBZfOpnnl5i8NpEN97eOiDA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Gamepc op 09-11-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:45
pietjm schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:26:
Ik zie heel wat voorbijkomen over instellingen van de CV ketel en wat nu wel of niet goed is. Onderstaande afbeelding heb ik van de installateurs van de Quatt gefotografeerd en zijn de instellingen voor mijn Intergas Xtreme 36 (en mogelijk alle Intergas ketels).

Ik had de tapcomfortfunctie voor het tapwater op Eco staan (P076 = 1), hetgeen pendelen tot gevolg had en een te hoog gas- en stroomverbruik i.c.m. de Quatt, dus een lage COP. Die instelling heb ik na een paar weken gewijzigd in Off (P076 = 0), maar warm water krijgen duurt dan wat langer.

[Afbeelding]
Dit is een standaard Intergas Xtreme overzicht dat van het internet is geplukt, niet specifiek instellingen icm Quatt. Ik heb hetzelfde overzichtje al heel lang op mijn harde schijf staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
MacD007 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:34:
[...]

@Spykie top, zou je ook dit mogelijk met een korte how-to op onze HA-Quatt forum willen plaatsen. (y)
Bij deze! @verguldebarman @MacD007

HowTo Home Assistant met de onofficiële Quatt integratie van Marco Boers

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gamepc schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:08:
[...]

Ik stook 19,5 graden 24/7. Vaak gaat de Quatt aan bij ongeveer 19.2 en mede door overshoot stopt die net over de 20 graden. Zag hem gister dus bij 19,5 al aangaan. Vanmorgen ging die aan toen het al wel lager was 19.1 graden. Dus uiteindelijk wellicht geen groot verschil. Hij blijft wel rond de 370watt voor lange periodes maar kan ook door buiten temp (wind) komen dat het nu wat warmer is en makkelijker op lager vermogen het huis warm houdt. Houdt het in de gaten hopelijk ben ik af van de mis communicatie die soms tussen de cic en de T6R optreed. Heb ook een ticket aangemaakt bij Quatt maar dat kan nog wel even duren.

Hieronder afbeelding, vanaf 16:00 update uitgevoerd. Maar goed lastig te zeggen of door koude wind het warmteverlies gewoon groter was in de ochtend

[Afbeelding]
even mogelijk heel stomme vraag, waar en met welke (sensor cq bron) lees jij deze temperaturen af? Json?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamepc
MacD007 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:24:
[...]

even mogelijk heel stomme vraag, waar en met welke (sensor cq bron) lees jij deze temperaturen af? Json?
Met de JSON waardes. De T6R laat alleen 19,5 graad zien en heel af toe 20.5 graden maar verder zie ik daar niks tussen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-09 14:25
Gamepc schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:08:
[...]

[Afbeelding]
Ik weet het niet 100% zeker, maar ik vermoed dat de T6 opnieuw gaat inleren na een nieuwe firmware. De T6 laat nl. soms ook gelijk ander regel/stookgedrag zien als je een setting aanpast.

Dus misschien pas over een aantal dagen/weken conclusies trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]
Ander merk en type ketel, Atag.
Maar die heeft ook een dergelijke functie. die had ik al uit gezet voor dat de Quatt kwam omdat ik via HW continu elke 2 uur een korte spike in gasverbruik zag, dat over de dag toch behoorlijk opliep.

na de installie was de Atag gereset en had daar dus ook even niet meer aan gedacht. het effect was ook weer direct te zien op de overzichten van HW.
Dit, voor het stookseizoen was begonnen maar weer omgezet, bij de ATAG verwacht ik echter geen pendelgedrag richting Quatt, ik vraag me af hoe de Quatt (CIC) zou moeten weten, is de ketel via OT aangesloten aan de CIC? (bij mij is dat dus zoals standaard via aan/uit). :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-01-2024
[...]

Kan je die update zelf doen of moeten zij dat doen?

*EDIT* zie net je andere post met het telefoonnummer

[ Voor 9% gewijzigd door Cruzâh op 09-11-2023 11:55 ]

Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
simplemouse schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:31:
Nou Dinsdag ik bij mij de Quatt geplaatst.

2 + 1 Slowaak hier in het huis die kneiterhard hebben gewerkt. 9 uur binnen 14 uur waren ze weer klaar alles netjes schoon achter gelaten en he afval meegenomen (in de mail stond dat ik dit zelf moest doen)

In deze tijd hebben ze de steiger opgezet, gat gemaakt in de dak overhang, microbel ontluchter en vuilafscheiding geplaatst. en natuurlijk de Quatt zelf.

Nu een paar dagen kunnen draaien en dat ding is fluister stil, dat is heel fijn!.

[Afbeelding][Afbeelding]

Nu springt deze ochtend mijn CV ketel in storing helaas.... waarschijnlijk defecte drukmeter.
Het viel mij nu wel op dat ik nog iets van warm water heb, dit is aanzienlijk kouder dan normaal maar zou dit door de Quatt gedaan kunnen worden?

Ook had ik wat vragen over de buizen langs zien komen, hierbij wat foto's van de binnenkant.

[Afbeelding][Afbeelding]
Zie ik dat nou goed???

2 bypasses in serie???

En boven op de ketel??

Moet je toch eens navraag naar doen.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
olafmol schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:12:
[...]

Dit is een standaard Intergas Xtreme overzicht dat van het internet is geplukt, niet specifiek instellingen icm Quatt. Ik heb hetzelfde overzichtje al heel lang op mijn harde schijf staan.
Ah, dat wist ik niet. Maar het ging mij meer om de Eco instelling.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
MacD007 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:50:
[...]

Ander merk en type ketel, Atag.
Maar die heeft ook een dergelijke functie. die had ik al uit gezet voor dat de Quatt kwam omdat ik via HW continu elke 2 uur een korte spike in gasverbruik zag, dat over de dag toch behoorlijk opliep.

na de installie was de Atag gereset en had daar dus ook even niet meer aan gedacht. het effect was ook weer direct te zien op de overzichten van HW.
Dit, voor het stookseizoen was begonnen maar weer omgezet, bij de ATAG verwacht ik echter geen pendelgedrag richting Quatt, ik vraag me af hoe de Quatt (CIC) zou moeten weten, is de ketel via OT aangesloten aan de CIC? (bij mij is dat dus zoals standaard via aan/uit). :?
Via O/T. Installateurs hebben dat zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Cruzâh schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:54:
[...]

Kan je die update zelf doen of moeten zij dat doen?

*EDIT* zie net je andere post met het telefoonnummer
wat ik begreep moet je hun dat vragen en zij doen dan OTA de update. ik ben op dit moment bezig met de aanvraag, eens kijken hoe lang het duurt en wat je eventueel zelf nog moet doen. De eerste ontvangstmail heb ik ondertussen al binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

[Afbeelding]
Ik volg dit ook even.

Heb namelijk de zelfde setup maar de pomp staat er pas sinds dinsdag middag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gamepc schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:26:
[...]

Met de JSON waardes. De T6R laat alleen 19,5 graad zien en heel af toe 20.5 graden maar verder zie ik daar niks tussen..
ik heb het probleem dat mijn T6 dus niet de actuele temperatuur in de kamer laat zien (in stapjes van de bekende 0,5ºC) maar blijkbaar de ingestelde waarde.
gezien wij geen grote sprongen maken viel dat eerst ook totaal niet op, wij hebben echter ook nog een externe thermometer in de kamer, en daar zagen we op een gegeven moment heel duidlijke afwijkingen die niet te verklaren waren door een andere locatie met de thermometer.
mn avonds was dat heel duidelijk, net voor de tijdstip van de nachtstand (18ºC) was dat dus direct duidelijk, net voor de omschakeling gaf de T6 mooi een 19ºC aan, tijdens het omschakelen (2a3 minuten later) zag je plosseling 18ºC staan. :? (blauwe waarde) echter wel groot op de gele plaats.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ef7kAsJbxjQvDD_45NT9RtV_jaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZ2Yt5sDrDS9ScGxdtClQByd.jpg?f=fotoalbum_large

nu zien we dit overigens ook, de T6 geeft 19ºC aan (=gewenste temperatuur) en thermometer (staat er 2 m er van af) staat 19,7ºC.
ik heb nu een update bij Honneywell aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
MacD007 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:08:
[...]

ik heb het probleem dat mijn T6 dus niet de actuele temperatuur in de kamer laat zien (in stapjes van de bekende 0,5ºC) maar blijkbaar de ingestelde waarde.
gezien wij geen grote sprongen maken viel dat eerst ook totaal niet op, wij hebben echter ook nog een externe thermometer in de kamer, en daar zagen we op een gegeven moment heel duidlijke afwijkingen die niet te verklaren waren door een andere locatie met de thermometer.
mn avonds was dat heel duidelijk, net voor de tijdstip van de nachtstand (18ºC) was dat dus direct duidelijk, net voor de omschakeling gaf de T6 mooi een 19ºC aan, tijdens het omschakelen (2a3 minuten later) zag je plosseling 18ºC staan. :? (blauwe waarde) echter wel groot op de gele plaats.
[Afbeelding]

nu zien we dit overigens ook, de T6 geeft 19ºC aan (=gewenste temperatuur) en thermometer (staat er 2 m er van af) staat 19,7ºC.
ik heb nu een update bij Honneywell aangevraagd.
Bijzonder dit idd. Zie hieronder reactie van Resideo

Please do note that the behavior of the thermostat and your heat pump you've described over the phone is the normal behavior of any Honeywell Home thermostat, as it is run by its TPI software.

Modern controls are designed to ensure that you get the best energy efficiency possible from your heating system.

TPI (Time Proportional & Integral) is a feature in your room thermostat that ensures that your boiler/heat pump fires for the shortest possible time in order to reach and maintain your room at the comfort level selected.

A TPI room thermostat works by continuously measuring the room temperature and calculating a difference between measured and target temperature.

When the difference is greater than 1.5 degrees C (known as outside proportional band) it fires the boiler or heat pump continuously. When the room temperature gets within 1.5 degrees C of the set point you have chosen on your room thermostat, the TPI software in the thermostat comes into action.

It performs a series of calculations where it calculates how long the boiler needs to be fired to reach and maintain the set temperature. The calculation is based on the previously learnt characteristics of the room in which the controller is placed and the current measured temperature.

This ‘smart’ firing of the boiler or heat pump will mean that the boiler or heat pump is fired just long enough to achieve the set temperature and no longer, thus increasing energy efficiency.

In normal operations you will not notice any difference in how your heating system functions.

You may, if you listen carefully, hear the central heating unit firing for shorter and shorter periods as it approaches the correct temperature. When the room set point is reached, you will notice that the boiler or heat pump is fired for short periods in order to maintain the temperature.

The thermostat is calculating the rate at which the room is losing heat and topping up with the precise amount required to counteract it.

Please note that if you power cycle the thermostat, by removing it from the power socket, to then plug it back in, this will reset the gathered TPI information, and have the learning system reset.

This can cause issues to the unit, should you repeat it too often.

I hope my reply will help you with your situation, and should you have further questions or be in the need of support, please don't hesitate to reply to this email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

harv schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:12:
[...]

Zie ik dat nou goed???

2 bypasses in serie???

En boven op de ketel??

Moet je toch eens navraag naar doen.
Waar zie jij die dan?

Ik had geen bypass en ik heb er met mijn neus boven opgestaan toen hij hem aan het maken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gamepc schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:17:
[...]

Bijzonder dit idd. Zie hieronder reactie van Resideo

Please do note that the behavior of the thermostat and your heat pump you've described over the phone is the normal behavior of any Honeywell Home thermostat, as it is run by its TPI software.

Modern controls are designed to ensure that you get the best energy efficiency possible from your heating system.

TPI (Time Proportional & Integral) is a feature in your room thermostat that ensures that your boiler/heat pump fires for the shortest possible time in order to reach and maintain your room at the comfort level selected.

A TPI room thermostat works by continuously measuring the room temperature and calculating a difference between measured and target temperature.

When the difference is greater than 1.5 degrees C (known as outside proportional band) it fires the boiler or heat pump continuously. When the room temperature gets within 1.5 degrees C of the set point you have chosen on your room thermostat, the TPI software in the thermostat comes into action.

It performs a series of calculations where it calculates how long the boiler needs to be fired to reach and maintain the set temperature. The calculation is based on the previously learnt characteristics of the room in which the controller is placed and the current measured temperature.

This ‘smart’ firing of the boiler or heat pump will mean that the boiler or heat pump is fired just long enough to achieve the set temperature and no longer, thus increasing energy efficiency.

In normal operations you will not notice any difference in how your heating system functions.

You may, if you listen carefully, hear the central heating unit firing for shorter and shorter periods as it approaches the correct temperature. When the room set point is reached, you will notice that the boiler or heat pump is fired for short periods in order to maintain the temperature.

The thermostat is calculating the rate at which the room is losing heat and topping up with the precise amount required to counteract it.

Please note that if you power cycle the thermostat, by removing it from the power socket, to then plug it back in, this will reset the gathered TPI information, and have the learning system reset.

I hope my reply will help you with your situation, and should you have further questions or be in the need of support, please don't hesitate to reply to this email.
Dat is een heel bijzonder antwoord, ik denk eigenlijk dat het zo met de CIC van Quatt niet werkt, die bepaald zelf wel aan de hand van de gegevens (OT) wat te doen. of zie ik dit nu verkeerd?
overigens heeft dit wel aan als je je dus een delta van 1,5ºC hebt, je dus de kans loopt dat de CV mee moeten gaan doen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Brrr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:25

Trackerfire

BTC HODLER

simplemouse schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:19:
[...]

Waar zie jij die dan?

Ik had geen bypass en ik heb er met mijn neus boven opgestaan toen hij hem aan het maken was.
*knip* svp een topic/postreport als je iets geks ziet
Ik zie ook niks geks en al helemaal geen 2 bypasses. Gewoon ééntje op dezelfde plek als waar ze 'm bij mij hebben geplaatst.

[ Voor 33% gewijzigd door Proton_ op 09-11-2023 14:25 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:37
MacD007 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:27:
[...]

Dat is een heel bijzonder antwoord, ik denk eigenlijk dat het zo met de CIC van Quatt niet werkt, die bepaald zelf wel aan de hand van de gegevens (OT) wat te doen. of zie ik dit nu verkeerd?
overigens heeft dit wel aan als je je dus een delta van 1,5ºC hebt, je dus de kans loopt dat de CV mee moeten gaan doen. :?
Dat klopt, CIC bepaalt wat wanneer draait.
Als ik dit verhaal lees & wat ik van een Quatt hoofdmonteur heb begrepen, is dat Quatt wel een vergelijkbaar algoritme gebruikt: dat de CIC kijkt naar zowel het verschil in actuele & gewenste temperatuur én naar de tijd wanneer die verwacht de gewenste temperatuur bereikt te hebben, en op basis daarvan besluit hoe de Quatt aan te sturen en de CV ketel wel/niet bij te schakelen.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Huidige prijzen voor nieuwe installatie (update voor de topic start):

Artikelen Aantal Totaal
Quatt Hybrid 4kW warmtepomp incl. standaard installatie (Meldcode: KA21789) (v5-4)
4kW 1
€ 5.499,00
Werken op hoogte 8-12m of dakkapel
1
€ 450,00
Bypass voor doorstroming/flow
1
€ 100,00
Totaal
€ 6.049,00

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
Trackerfire schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:43:
[...]

Ik heb het idee dat @harv een troll is. Alleen maar negatieve uitlatingen en twijfel zaaien zonder verdere onderbouwing(en)...

Ik zie ook niks geks en al helemaal geen 2 bypasses. Gewoon ééntje op dezelfde plek als waar ze 'm bij mij hebben geplaatst.
Beste @simplemouse

Ik ben begonnen met te zeggen: Zie ik het nou goed???

Toen: 2 bypasses in serie?

Toen: En bovenop de ketel.

Allemaal relevante zaken voor een goed werkend geheel.

De bypasses welke gebruikt worden begin je zachtjes te herkennen, de eerste is dat koperen staafje met 2 schroeven onder de gele gaskraan. Standaard bij Quatt, zie mijn andere verhaal.
Goed kijkend naar de foto, irechts naast het middenstuk van de rioolafvoer zie je een zwart staafje met een roodpuntje wat blijkbaar zit in een andere kleur hebbend stukje pijp.
Je ziet hem vaker bij fotoś en zit meestal een eind verder in de installatie.

De verstopte bypass zou er inderdaad al hebben kunnen zitten, denk het niet, maar nog zijn dat dan 2 bypasses in serie.
Maar ik kan je reactie wel begrijpen.

De reactie van @Trackerfire vind ik zwaar onbeschoft en zijn conclusie volledig onjuist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rowwan
harv schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:35:
[...]

De bypasses welke gebruikt worden begin je zachtjes te herkennen, de eerste is dat koperen staafje met 2 schroeven onder de gele gaskraan.
Dat is toch geen bypass maar een terugslagklep? Die zorgt dat de quatt water kan rondpompen zonder het door te ketel te duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Rowwan schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:40:
[...]

Dat is toch geen bypass maar een terugslagklep? Die zorgt dat de quatt water kan rondpompen zonder het door te ketel te duwen?
Klopt helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
En dat "zwarte staafje met een roodpuntje" is er ook geen... Dat is een drukventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Weet iemand inmiddels al waarom in de JSON de kamertemperatuur maar eens per half uur of drie kwartier bijgewerkt wordt? Het lijkt daadwerkelijk altijd ofwel 30 ofwel 45minuten te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bc24Y-x9ONM9YCQEje0dCj8OxIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MkQY3y7JZBhFrWNcz8KvqDTV.png?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
harv schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:35:
[...]

Beste @simplemouse

Ik ben begonnen met te zeggen: Zie ik het nou goed???

Toen: 2 bypasses in serie?

Toen: En bovenop de ketel.

Allemaal relevante zaken voor een goed werkend geheel.

De bypasses welke gebruikt worden begin je zachtjes te herkennen, de eerste is dat koperen staafje met 2 schroeven onder de gele gaskraan. Standaard bij Quatt, zie mijn andere verhaal.
Goed kijkend naar de foto, irechts naast het middenstuk van de rioolafvoer zie je een zwart staafje met een roodpuntje wat blijkbaar zit in een andere kleur hebbend stukje pijp.
Je ziet hem vaker bij fotoś en zit meestal een eind verder in de installatie.

De verstopte bypass zou er inderdaad al hebben kunnen zitten, denk het niet, maar nog zijn dat dan 2 bypasses in serie.
Maar ik kan je reactie wel begrijpen.

De reactie van @Trackerfire vind ik zwaar onbeschoft en zijn conclusie volledig onjuist.
Naar aanleiding van enkele andere reacties even verder.

bypas, bypassventiel, drukverschilregelaar, overdrukventiel, terugslagklep,....Ik geef het op.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RealCato schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:28:
Huidige prijzen voor nieuwe installatie (update voor de topic start):

Artikelen Aantal Totaal
Quatt Hybrid 4kW warmtepomp incl. standaard installatie (Meldcode: KA21789) (v5-4)
4kW 1
€ 5.499,00
Werken op hoogte 8-12m of dakkapel
1
€ 450,00
Bypass voor doorstroming/flow
1
€ 100,00
Totaal
€ 6.049,00
ik neem aan dat dit zonder aftrek subsidie is.
Quatt site : Quatt Hybrid: € 2.799 incl. subsidie en basisinstallatie dus gewoon de bekende prijs.

vergeet niet als er dadelijk een monteur langs moet gaan komen je de kans loopt je de kosten voor op hoogte dus opnieuw kunt betalen.
dergelijke installatie is uit het oogpunt van onderhoud en de arbo eisen werken op hoogte gewoon niet handig. O-)

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 09-11-2023 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Spykie schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:55:
Weet iemand inmiddels al waarom in de JSON de kamertemperatuur maar eens per half uur of drie kwartier bijgewerkt wordt? Het lijkt daadwerkelijk altijd ofwel 30 ofwel 45minuten te zijn.

[Afbeelding]
T6 Thermostaat neem ik aan? eigenlijk wel vreemd, interval van JSON is 1 seconde, dus dit betekend dat de thermostaat dit selchts om deze tijdsintervallen wijzigd en dus niet de actuele stand doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
MacD007 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:08:
[...]

T6 Thermostaat neem ik aan? eigenlijk wel vreemd, interval van JSON is 1 seconde, dus dit betekend dat de thermostaat dit selchts om deze tijdsintervallen wijzigd en dus niet de actuele stand doorgeeft.
Yes, T6

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
harv schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:59:
[...]

Naar aanleiding van enkele andere reacties even verder.

bypas, bypassventiel, drukverschilregelaar, overdrukventiel, terugslagklep,....Ik geef het op.
Succes
Harv, Quatt gebruikt helaas de term bypass op twee manieren.

1) standaard, direct onder de in en uitvoer van de CV, dat wordt door Quatt als by-pass aangegeven, op zich klopt dit ook, het voorkomt dat het water (verhoogte weerstand) door de CV ketel (die stil staat) moet gaan en een bypass maakt in de uitgaande leiding van de CV ketel richting het verwarmings (afgifte) systeem (vv - radiatoren). dit word gedaan door en terugslagklep tussen de ingaan en uitgang CV-ketel te plaatsen. deze heeft dus twee functies. Deze is standaard in de prijs.

2) een drukverschilklep tussen ingaande en uitgaande (veelal in hoofdleiding, soms ook bij de VV verdeler) indien door een restrictie (flow weerstand -> drukopbouw) er een by-pass naar de retourleiding maakt. Voor deze moet dus extra betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Spykie schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:55:

[Afbeelding]
Blijft raar inderdaad. Ik heb wel gemerkt dat frequentie omhoog gaat als er gekke dingen gebeuren (vraag kamertemp 21 terwijl het 19,8 is en er volop wordt gestookt.
Dus geen frequente update = T6 heeft niets spannends te melden dus meldt helemaal niets (niet via opentherm en al helemaal niet op het scherm), in de hoop dat installatie dan rustig verder draait/stilstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
Rowwan schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:44:
En dat "zwarte staafje met een roodpuntje" is er ook geen... Dat is een drukventiel.
Bypass / Drukverschilregelaar
Een drukverschilregelaar, ook wel bypass genoemd, voorkomt een ongewenst grote stijging van de druk in de leidingen. De toepassing van een bypass ventiel is vooral aan te bevelen bij een combinatie vloerverwarming aangesloten op een HR-ketel.....

Wanneer Een Bypass-Ventiel Toepassen?
Bij aansluiting van vloerverwarming (maar ook bij bijvoorbeeld thermostatische radiatorventielen) op een HR-CV-installatie is het aan te bevelen om een automatische drukverschilregelaar te plaatsen.
Indien er geen bypass-ventiel wordt toegepast, zal de druk in de aanvoerleiding naar de vloerverwarmingsverdeler te hoog kunnen oplopen. Bij toepassing van een bypass-ventiel wordt voorkomen dat de druk te hoog oploopt: het is dus een extra veiligheidsmaatregel

Zie verder: https://www.ecoheat.nl/pr...ass-drukverschilregelaar/

En dat zit dus direct onder de ketel.

Oh ja @MacD007
drukverschilklep, ook nog vergeten.

Maar misschien wordt het duidelijk, maar gezien @Trackerfire zijn reacties verder zonder mij.

[ Voor 3% gewijzigd door harv op 09-11-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
harv schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:34:
[...]
Maar misschien wordt het duidelijk, maar gezien @Trackerfire zijn reacties verder zonder mij.
@harv Wie zegt er dat het niet duidelijk is dan? De installatie van @simplemouse waar jij zo veel vraagtekens bij zet is niets mis mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

Speedcomforts zijn bij mij omgebouwd van 35 naar 25gr, met behulp van een zakje 25gr sensoren. Ik dacht dat ze uit China zouden komen (Ali), maar afzender bleek Ierland en levertijd ruim 2 weken sneller dan beloofd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oyje4XAaFren5SMqiqgWvxraWtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0lh1r7LrQFDqgl2V3vbl1Or.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_tdXqX56wq6mZePGqag7VC47r8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUBnuUv2aYFLPXAOAI43RKez.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2B28FnSk9hhxaCkg1x_nilaxjP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcWmB3hwshioYAeFlqHp9pO4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:44
okijokii schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:56:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring.

Ik had altijd netjes een flow van 800. Na het installeren van een zigbee radiatorknop op het circuit van de vloerverwarming van de douche kwam ik er achter dat maar liefst 200 van de 800 liter door de vloerverwarming van de douche ging. Niet echt nuttige warmte, aangezien we het boven liever koud hebben (enige voordeel van de winter wat ons betreft een koude slaapkamer).

Nu gaat de vloerverwarming in de douche 2 uurtjes per dag aan, tussen 17:00 en 19:00, maar de flow door de vloerverwarming op de benedenverdieping is dus 'maar' 600 liter per uur.

Als ik de pomp bij de verdeler aanzet wordt deze afgerond 650 l/u (standje 1), 710 l/u (standje 2) of 760 l/u (standje 3). Nu is dat nog een lekker ouderwetse pomp met navenant verbruik van 88 watt op standje 3.

Ik heb de performance een poosje gemonitord op standje 3 door een half uur op standje 3 (760 l/u) en een half uur met de pomp uit (600 l/u) en ik zie eigenlijk nauwelijks verschil tussen retourtemperaturen en COP met of zonder pomp. Als ik 1 van de vloerverwarminglussen dichtdraai blijft de flow (pomp uit) 600 l/u, dus ik heb het vermoeden dat de bottleneck in het thermostatisch ventiel zit, of / en in het retourventiel.

Ik denk dat ik het er voorlopig maar even bij laat, zodra ik FE ga is de thermostaat niet meer nodig en kunnen de ventielen er tussenuit.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kroam
Hier ook firmware 3.9.11.6 van de Lyric T6. Nu net firmware update aangevraagd. Ze willen een foto van de rode sticker op de achterkant ontvangen ter verificatie.
Als je niet wilt bellen dan is denk ik een mail met verzoek voor firmware update en een foto van de achterkant thermostaat naar consumentenservice@resideo.com voldoende.

[ Voor 7% gewijzigd door kroam op 09-11-2023 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:44
kroam schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:45:
[...]

@harv Wie zegt er dat het niet duidelijk is dan? De installatie van @simplemouse waar jij zo veel vraagtekens bij zet is niets mis mee.
Er is in ieder geval IETS niet duidelijk, namelijk dat een bypas, bypassventiel, drukverschilregelaar, overdrukventiel, terugslagklep, dukverschilklep allemaal hetzelfde zijn. Allemaal zorgen ze ervoor dat het water ergens heen kan als de pomp teveel druk opbouwt, en het water niet door de cv ketel kan / niet voldoende door de radiatoren / vvw heen kan.

Edit: ok, beetje onduidelijk. Drukverschilregelaar, overdrukventiel, terugslagklep, dukverschilklep kunnen een bypass vormen, maar kunnen ook puur voorkomen dat het water de andere richting in kan.

Gezien de plaatsing zou ik vermoeden dat dit een terugslagklep is, maar waarom deze aan de aanvoerkant van een ketel geplaatst zou moeten worden is me niet helemaal duidelijk. Ik ben het gedeeltelijk met Harv eens, ik zie dan wel geen dubbele bypass (want er wordt niets overgeslagen als ik zo naar de foto kijk), maar ik zie ook niet echt het nut van een terugslagklep achter de aanvoer van de ketel.
Heeft Quatt dit geplaatst, of zat het er al?

[ Voor 34% gewijzigd door onlinaius op 09-11-2023 16:42 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
Bestaat er een toegankelijke manier om de JSON live feed grafisch weer te geven, anders dan via HA? Met een webbased app ofzo? Ik wil wel wat meer inzicht in het verloop van de data van de Quatts, maar heb geen HA.

Temeer daar de temperatuursensoren van de Heatbooster-modules sinds kort op verschillende convectoren een 'hupsje' laat zien in het temperatuurverloop van het ingaande water, het is nu moeilijk te checken of dat aan die module of sensoren ligt of dat de Quatt dat doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78pYQZtiX8EYvfVMZXZrTKm_pa4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DNphYJAhUtVdM0WevxjeBh6D.png?f=user_large

[ Voor 51% gewijzigd door Cella op 09-11-2023 16:46 ]

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
Cella schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:35:
Bestaat er een toegankelijke manier om de JSON live feed grafisch weer te geven, anders dan via HA? Met een webbased app ofzo? Ik wil wel wat meer inzicht in het verloop van de data van de Quatts, maar heb geen HA.
Nee, niks behalve de Quatt app. Je zult toch iets moeten hebben wat (lokaal) de data uitlepelt en opslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Als bij jullie heet water (SWW) wordt gevraagd van de boiler, zakt dan ook de deltaT van de Quatt in? Gaat van 2,1 naar 1,3 (zo laag heb ik hem nog nooit gezien als in bedrijf). SWW vraag stopt even later en delta is weer meteen weer terug naar normale waarde. Power waarde (heat) zakt ook mee in en de COP dus ook (naar 2,0 waar hij 5,8 was).
n=1, ik zal zelf ook nog wel eens testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
onlinaius schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:33:
[...]

Er is in ieder geval IETS niet duidelijk, namelijk dat een bypas, bypassventiel, drukverschilregelaar, overdrukventiel, terugslagklep, dukverschilklep allemaal hetzelfde zijn. Allemaal zorgen ze ervoor dat het water ergens heen kan als de pomp teveel druk opbouwt, en het water niet door de cv ketel kan / niet voldoende door de radiatoren / vvw heen kan.

Edit: ok, beetje onduidelijk. Drukverschilregelaar, overdrukventiel, terugslagklep, dukverschilklep kunnen een bypass vormen, maar kunnen ook puur voorkomen dat het water de andere richting in kan.

Gezien de plaatsing zou ik vermoeden dat dit een terugslagklep is, maar waarom deze aan de aanvoerkant van een ketel geplaatst zou moeten worden is me niet helemaal duidelijk. Ik ben het gedeeltelijk met Harv eens, ik zie dan wel geen dubbele bypass (want er wordt niets overgeslagen als ik zo naar de foto kijk), maar ik zie ook niet echt het nut van een terugslagklep achter de aanvoer van de ketel.
Heeft Quatt dit geplaatst, of zat het er al?
Het plaatje van hoe de Quatt installatie standaard in elkaar zit staat hier al enkele keren op het forum. Daarin kun je duidelijk de functie van de terugslagklep zien. Verder heb ikzelf direct een drukventiel onder de CV om ongewenste stroming door de CV te voorkomen bij tapwater (Intergas specifiek geloof ik, die hebben geen driewegklep).

Om te voorkomen dat er altijd flow is als de warmtepomp aan staat zijn er 2 opties:
- Altijd een radiator open laten
- Een bypass installeren. Dat is een directe connectie tussen aanvoer en retour, met een drukventiel er tussen.

Ze zijn dus echt niet allemaal hetzelfde, en hebben zeker allemaal een andere functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rowwan schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:40:
[...]

helemaal juist, echter is dit wel in functie een bypass om de CV-ketel te omzeilen, om echter te voorkomen dat als de pomp van de CV gaat werken er een tegenstroom optreed is dit als een terugslagklep uitgevoerd zodat de stroming slechts één kant op kan gaan.

De naam bypass kan dus meerdere functies en ook uitvoeringen kennen, iets wat harv blijkbaar ook niet helemaal snapt, gezien zijn antwoorden. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
MacD007 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:00:
[...]

helemaal juist, echter is dit wel in functie een bypass om de CV-ketel te omzeilen, om echter te voorkomen dat als de pomp van de CV gaat werken er een tegenstroom optreed is dit als een terugslagklep uitgevoerd zodat de stroming slechts één kant op kan gaan.

De naam bypass kan dus meerdere functies en ook uitvoeringen kennen, iets wat harv blijkbaar ook niet helemaal snapt, gezien zijn antwoorden. :?
Je hebt gelijk. Een bypass van de CV-ketel inderdaad. Degene waar ik op doelde was een bypass van de vloerverwarming/radiatoren. Beide "bypassen" ze natuurlijk een deel van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

kroam schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:14:
Hier ook firmware 3.9.11.6 van de Lyric T6. Nu net firmware update aangevraagd. Ze willen een foto van de rode sticker op de achterkant ontvangen ter verificatie.
Als je niet wilt bellen dan is denk ik een mail met verzoek voor firmware update en een foto van de achterkant thermostaat naar consumentenservice@resideo.com voldoende.
Ik had een screenshot van het mac adres uit de app gemaild. Na 3u al reactie en na het eraf halen en er 5 minuten later weer erop klikken van de thermostaat zitten we op:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxhuO-g0mdXbJ9HLiZhiyhiY_-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRfgzxpBVz6znh7KnoWWgYGp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0P-m2y75HdhUzlh5Pm8OspuQ-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Yo0EubZ2ZjIboMZgtMsEDNV.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard ging de Quatt wel even op"hol" temp leek te laag dus die ging op 1400watt aan de slag. Dus na de update van de t6 ook nog maar even de cic van de stroom gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
[quote]MacD007 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:00:
[...]

[/quot

Nee, @MacD007 , ik meen het echt wel te begrijpen.

Ik was elektronisch georienteerd in het verleden, en ik vergelijk de bypass met een zenerdiode.
En alle andere namen, die meer met de functie/doel van dat ding te doen hebben.

In de stroomrichting vrijwel geen weerstand, in de omgekeerde richting veel weerstand of tot een ingesteld nivo. En dan nog graag in de juiste richting monteren, anders heb je echt een probleem!

Ik neem aan dat het in dit forum allemaal opgelost wordt!!

Pagina: 1 ... 144 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.