Hallo,
Afgelopen maand al regelmatig op dit forum informatie gehaald en het heeft mij geholpen om een Quatt (2*) aan te schaffen.
Hierbij mijn ervaring.
Woonboerderij (van 1900) in 2000 volledig gerenoveerd met geisoleerde vloer, dak (dakplaten + riet; rc 6), muren (gevarieerd geisoleerd; soms extra binnenmuur), dubbele beglazing met op veel plaatsen plexiglas voorzetraam.
Beneden: Woonkamer, portaal, kamer, slpkamer, badkamer; <200m2 vloerverwarming onder parket in woonkamer, kamer en slpkamer (h2h: 10cm) plus 1 radiator in badkamer en 1 in woonkamer.
Boven: open trap naar boven, werkkamer met radiator welke een beetje "meedraait”, IR-paneel onder buro, slpkamer met radiator waar radiator nooit gebruikt wordt (ook niet bij -20), berging zonder radiator.
Vanwege rietendak, hebben we geen zonnepanelen. Als “winddeler” zijn we wel al sinds 2013 "groen".
Huidige verwarming:
-Nefit Excellent CW 6 van 2000;
2023: De Boley gas haard uit 2000 vervangen met openhaard brander (heb genoeg eigen snoeihout).
Afgelopen seizoen de CV-ketel op ± 40 gr. C gehouden.
Verbruik 2022:
Gas: 2000m3 waarvan 150 m3 voor warmwater en koken. Dus <1850m3 voor verwarming.
Electra: 2100 kWh.
Met de ervaring van afgelopen winter om de ketel temperatuur op 40gr C te houden en wetende dat de CV-ketel er nog is voor backup en de prijs nog te overzien is hebben we besloten een Hybride aan te schaffen. En stel dat je tussen de 60% en 80%, tussen ~1100 ~ 1500 m3 per jaar, kunt besparen dan is het rekensommetje snel gemaakt. Wat we ook hebben gemerkt is dat bji de AllElectric inschattingen altijd een "extra" zit voor die "koude" dagen die bijna nooit voorkomen. Met een hybride ga je daar makkelijker mee om omdat je altijd nog de CV-ketel hebt welke het vroeger in zijn eentje warm kon krijgen.
De Quatt vanwege alleen een buitenunit, goede specificaties, scherpste prijs (zeker voor 2*4 kW) en gemak met eigen installateur. Verschillende mensen over de vloer gehad met toch wel vrij hoge prijzen en vanwege binnenunit veel benodigde aanpassingen en vaak "grotere" buitenunit. En niet te vergeten Quatt heeft een dusdanige uitstraling dat hij meteen goedgekeurd werd door de schoonheidscommiseie (mijn vrouw ;-)). Nog voor het stookseizoen kunnen plaatsten heeft ook meegeholpen. Het process bij andere merken en externe installateurs was altijd stroperig.
Ik heb € 99,- aanbetaald voor "schout aan huis". Hier heb ik geen spijt van. 1. was ik al vrij zeker dat het een Quatt moest gaan worden en 2. was ik kritisch betreft de plaats en 3. gezien de m2 is het goed om dat ter plaatste te zien.
Gezien de oppervlakte is bij ons 2*4kW minimaal en zullen ervaren wat het systeem gaat doen.
De communicatie van Quatt is niet overvloedig maar in de praktijk doen ze toch de dingen die moeten gebeuren. Vandaar blij met het Tweakers platform om voor vraagtekens weg te kunnen halen en in het totaal een beter gevoel tte krijgen van het functioneren van het systeem.
29-10-2023 was de installatie dag (zie foto's)
Ik had zelf de Werkschakelaar en bekabeling dusdanig voorbereid dat nadat zij het gat hadden geboord de electra kabel zo mee konden nemen en aansluiten op de Werkschakelaar net achter WP 2 (rechts).
Vlak bij de CV-ketel staat bij ons een droger welke we al jaren niet meer gebruiken. Droger heeft, volgens NEN1010, zijn eigen groep. Op deze aansluiting heb ik de kabel aangesloten. In de groepenkast heb ik een kWh tussenmeter geplaatst met S0 welke ik via Youless kan uitlezen en zodoende altijd precies weet wat de WP's verbruiken (watever de App zegt).
Installatie is goed verlopen en halverwege de middag waren ze klaar.
Op de 20e (installatie was de 19e) echter merkte ik dat de druk toch wel laag stond en na weer bijvullen tot de >2 bar de druk na 2 uur weer laag stond. Dus het systeem moest ergens water verliezen... Binnen zag ik het nergens en buiten was het moeilijk te zien vanwege de regen. Tussen 2 buien in zag ik toch aan de achterkant bij WP1 voor mijn gevoel meer water dan "regenwater". Dit was 21:00 's avonds. Heb het Quatt-kalamiteiten nummer gebeld welke meteen actie had ondernomen. Volgende dag de 21e 's ochtends stonden er 2 monteurs aan de deur. Het bleek een niet goed zittende afsluitring te zijn welke meer en meer was gaan lekken. Probleem was zo opgelost.
Vanwege dat de druk was weggevallen had ik de CIC, CV & VV pomp uitgezet. Na het weer aanzetten was ik mijn data van de 19e & 20e wel kwijt wat men nog niet heeft kunnen verklaren omdat dit in de cloud zou moeten staan.
Nu sinds 2 dagen heb ik helemaal geen "Insights" meer. Wellicht omdat men er mee bezig is...
Mijn CIC is netjes uptodate met 2.6.2.
Ik had een mooie Nefit-easy thermostaat en ben overgestapt naar T6. Dit vanwege eventuele discussies omtrent het mogelijk niet goed functioneren uit de weg te gaan.
Sinds gister heb ik de JSON feed gevonden;-) Fijn; nu heb ik toch wat meer inzicht in het systeem.
Ik ben nu ervaring aan het opdoen met schema:
6:30 18,5
9;30 19,0
13:00 19,5
16:00 20,0
20:00 19,5
21:00 18:0
Wellicht is dit nog teveel vanuit de CV-ketel icm Vloerverwarming gedacht om pieken van de CV-ketel weg te halen en zou een iets constantere temp met de WP ook kunnen.
Meestal ben ik de gehele dag thuis in de WK waar 1 radiator hangt en dus tijdens deze periode alleen bij 20 grC op tempratuur komt. Een IR paneeltje onder het buro werkt prima. Bij iets koudere dagen verwacht ik dat de radiator ook meer zal gaan bijdragen.
Ik heb een AmfraMatic V5 VV pompschakelaar. Deze schakelt op 23 grC. Dus dat betekent dat hij pas vrij laat uitschakelt.
Kan ik hier nog wat optimaliseren door deze bv hoog uit te sckakelen en laag in te schakelen; dus bij WP aan pomp aan en bij WP uit meteen pomp uit?
(Nu ik de JSON feed heb ik die info en zou ik een Zigbee-schakelaar (of iets dergelijks) aan kunnen sturen.
Verder heb ik een flow rond 800 en een cop van 6,5 en heb ook dagen van boven de 7 gezien (nu dus even niet omdat ik data geen zie bij de insights van de app).
Geluid valt erg mee. Waar we de WP's het meeste horen is in het portaaltje waar de de WP's boven op staan. En dan is het omdat je er naar gaat luisteren.
Al met al erg positief tot nu toen en ben erg benieuwd naar de koudere dagen. indien er kan vragen zijn dan hoor ik het wel.
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)