Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 141 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.828.106 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
patrickvdhart schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:58:
[...]

Oops. heb ze nu allemaal toegevoegd, dan moet het goed zijn. Het mooie van probleem zoeken is dat je stiekem een hoop over het szsteem bij leert. :)
[Afbeelding]
Zie nog even niet hoe de ketel geen tapwater meer maakt als de flow zo hoog is in je CV. Dat is een andere kring.
Heb je een bypass gevonden in je systeem? Laat die water door bij 1200l?
(kun je vaak horen sissen)
Hoe hoog staat de pompdruk van je CV ketel zelf?

Kijk desnoods even of je ketel een modus heeft dat je de CV uitschakelt, en hem alleen tapwater kunt laten maken. Dan kun je in elk geval douchen :+

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 04-11-2023 12:18 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-09 11:08
MacD007 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:36:
[...]

De enige Tado thermostaat die nog een warmtevraag bij een warmtepomp mag doen is je hoofd-thermostaat in je woonkamer of waar deze zich ook bevind.

Als je dat doet werkt denk ik een Tado systeem prima, en ja je levert dus een bepaald deel van je smart functies in, dat is zo.

alternatief is alle Tado uit je huis en koop een nieuwe thermostaat en normale (niet-smart) thermostaatknoppen op je radiatoren. >:)
wat een stelling 8)7
Is het echt teveel gevraagd om ofwel de CiC danwel het algoritme van de Tado zover te krijgen dat ie bij een kleine warmtevraag van 0,1 graad niet het hele systeem op max. gaat zetten?
Slim spul mag je toch wel iets van verwachten, zeker als wordt aangegeven dat het met elkaar samenwerkt.
Ik ga een ticket inschieten, in ieder geval bij Quatt.
Hopelijk komen die met een betere, dus slimmere, oplossing dan terug naar 1970 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:20
Je kan het er niet meer eens zijn maar hij heeft wel gelijk. Je wilt maar vanuit 1 punt warmtevraag hebben.

En jij hebt ook gelijk: Quatt moet in hun documentatie aangeven welke thermostaten samenwerken en welke ondersteuning ze hebben.

Een mooi tabelletje op de site zou geen kwaad kunnen!

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:59

charrel

Cortisol4life..

Spykie schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:57:
Je kan het er niet meer eens zijn maar hij heeft wel gelijk. Je wilt maar vanuit 1 punt warmtevraag hebben.

En jij hebt ook gelijk: Quatt moet in hun documentatie aangeven welke thermostaten samenwerken en welke ondersteuning ze hebben.

Een mooi tabelletje op de site zou geen kwaad kunnen!
https://support.quatt.io/...werkt-met-de-quatt-hybrid
die is er toch gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
paQ schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:16:
[...]

Zie nog even niet hoe de ketel geen tapwater meer maakt als de flow zo hoog is in je CV. Dat is een andere kring.
Heb je een bypass gevonden in je systeem? Laat die water door bij 1200l?
(kun je vaak horen sissen)
Hoe hoog staat de pompdruk van je CV ketel zelf?

Kijk desnoods even of je ketel een modus heeft dat je de CV uitschakelt, en hem alleen tapwater kunt laten maken. Dan kun je in elk geval douchen :+
Ik ben het er mee eens dat het raar is dat bij error druk er geen tapwater is. Helaas weigert de ketel gewoon algeheel dienst als hij in storing is.
Ik zal de bypass volgende keer checken - maar ik verwacht het niet want de error zou dan niet druk moeten zijn maar iets van temperatuur toch?
Werkdruk is 1,8 Bar op het moment. Weet nog steeds niet of andere ook hoge flow hebben, ik lees hier alleen maar 800 of minder tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Die ketel wil gewoon niet met 1200l/uur tegendruk. Stel je CV ketel pompdruk staat nu op 50% bijv, dan zou je die kunnen ophogen wellicht om voldoende druk te kunnen bieden.
Maar onduidelijk is me nog steeds waarom 2 quatts 50% meer flow willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:06
Lijkt erop dat de 'specifieke voorwaarden ' voor Tado niet duidelijk zijn, dan niet goed verteld of goed begrepen.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertims
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-09 08:39
Ik heb nu dus de keuze gemaakt voor een Quatt. En dan een thermostaat. Er wordt de Honeywell lyric T6 aangeraden. Maar daar hoor ik veel slechte verhalen over. Hebben jullie een tip?
Ik lees wel veel over de. Tado. Alleen staat er op de site van Quatt dat het met specifieke voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Geertims schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:55:
Ik heb nu dus de keuze gemaakt voor een Quatt. En dan een thermostaat. Er wordt de Honeywell lyric T6 aangeraden. Maar daar hoor ik veel slechte verhalen over. Hebben jullie een tip?
Ik lees wel veel over de. Tado. Alleen staat er op de site van Quatt dat het met specifieke voorwaarden.
Hier werkt het wel goed met een t6 hoor, die "Gevoels" temperatuur is even lastig. Maar het doorschieten lijkt nu wel beter te gaan dan eerst. De app van de t6 is matig en crashed hier met enige regelmaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
T6 werkt prima. Niet heel mooi om te zien en temperatuur weergave is bijzonder, maar doet wat het hoort te doen zonder gedoe.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
charrel schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:59:
[...]

De app van de t6 is matig en creashed hier met enige regelmaat.
Bedoel je Resideo? Hier nog noodzakelijk t gecrasht. iPhone of Android?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Het punt is dat je bij dit soort dingen de goede dingen veelal niet hoort. Wat ik hier uit het forum heb gelezen is dat dit één van de meest eenvoudige en zonder al te veel problemen met de Quatt werkende Thermostaat is.

ver uit van de zogenaamde problemen zitten in combinatie met een CV, en daarvoor gebruik je deze nu dus niet voor, voor de ketel zit namelijk ook nog de CIC er tussen.
Juist, het problem met de Tado is dat je voor functies betaald die je eigenlijk niet kunt gebruiken.

zoals hier al vaker is gezegt, het toverwoord is hier "KISS".

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:20

WouterB

3680 Wp

Ik heb een remeha cv ketel, en de bijbehorende iSense werkt ook goed samen met de quatt.

Update: Mijn isense is versie 19 (van +/- 2011), en vanaf die versie werkt het volgens quatt (en vanuit mij in de praktijk)

[ Voor 11% gewijzigd door WouterB op 04-11-2023 16:55 ]

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

WouterB schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:25:
[...]

Ik heb een remeha cv ketel, en de bijbehorende iSense werkt ook goed samen met de quatt.
Ik had ook een iSense maar dat was een te oude hardware versie. Dus ook daar zit verschil in.
@Spykie residio app ja, op Android.
Crasht regelmatig bij openen, het weer op het scherm staat altijd mijn locatie maar eronder staat dan locatie onbekend. Na 3-4x openen geeft ie weer een welkom melding om comfort dingen aan te zetten. Dat vink ik elke keer uit maar toch elke dag wel weer een melding om de app in te stellen :+

[ Voor 29% gewijzigd door charrel op 04-11-2023 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:58
Overall lees ik de minste 'problemen' met de t6. Enige nadeel is de getoonde temperatuur op de thermostaat. Daar krijg je geen hoogte van... Soms is het de ingestelde temperatuur, soms de huidige temperatuur. Maar wanneer je deze instelt op de door jou gewenste temperatuur in een schema, ziet de Quatt dit schema en doet wat hij moet doen. De rest maar gewoon afplakken denk ik ;)

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:06
okijokii schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:43:
Overall lees ik de minste 'problemen' met de t6. Enige nadeel is de getoonde temperatuur op de thermostaat. Daar krijg je geen hoogte van... Soms is het de ingestelde temperatuur, soms de huidige temperatuur. Maar wanneer je deze instelt op de door jou gewenste temperatuur in een schema, ziet de Quatt dit schema en doet wat hij moet doen. De rest maar gewoon afplakken denk ik ;)
Nog een reden om 24/7 zelfde temperatuur aan te houden, dan is die bijna altijd correct 8)7

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geertims
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-09 08:39
Bedankt iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:03
geerttttt schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 07:43:
Hier staat op mijn tado ingesteld dat om 06:00u de temperatuur van 19,5 naar 20,5 gaat. Nu begint hij elke ochtend pas om kwart voor 6 met voorverwarmen, waardoor ik altijd beneden kom met 19,7-19,9 graden (afhankelijk van het weer)...

Hebben ze bij Tado geen fatsoenlijk algoritme om in te schatten hoe lang het duurt om te voorverwarmen? (Duurt namelijk nu uren)... Of doe ik wat verkeerd? Ik zie in de grafieken dat hij echt pas rond 05:40 begint met voorverwarmen...
Sorry maar euh, de Tado vroege start werkt niet geheel probleemloos en is volgens mij ook uitgeschakeld in de algoritmes. En zelflerend is de Tado al helemaal niet. Kijk maar eens in de Tado topic, volgens mij wordt er al jaren beloofd dat ze dit gaan implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Vermoedelijk zijn die specifieke voorwaarden dat je maar 1 zoneregelaar mag toevoegen. Dus je mag overal TADO knoppen installeren, maar maximaal eentje die daadwerkelijk de warmtevraag doet, vaak is dat de Tado thermostaat in het hoofdvertrek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
Speedcomforts hebben nu ook een extra sensor pak voor gebruik met een warmtepomp uitgebracht.

https://www.speedcomfort....at-schakelaar-warmtepomp/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3bOkRrlgP1zQdzmWIBQPT4Np0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrsNi12H9boCFTswagGy5Y7e.jpg?f=fotoalbum_large
deze scahkelt nu bij 28ºC ipv bij 33ºC.
kost 15,95 excl. verzending.

voor wie een kant en klare oplossing wil.
het vervangen van alleen de sensor (kost 2 euro per stuk) is natuurlijk een heel stuk goedkoper. zie mijn eerdere post hierover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:43:
ik kijk eigenlijk nooit naar dat schermpje, als ik de ingestelde waarde wil zien is dat via de app van Quatt of de Json feed een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-01-2024
MacD007 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:49:
Speedcomforts hebben nu ook een extra sensor pak voor gebruik met een warmtepomp uitgebracht.

https://www.speedcomfort....at-schakelaar-warmtepomp/
[Afbeelding]
deze scahkelt nu bij 25C ipv bij 33C.
kost 15,95 excl. verzending.
Goeie tip! Gelijk besteld..
(alleen geeft site 28gr aan i.p.v. 25 :9 )

Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Cruzâh schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:55:
[...]

Goeie tip! Gelijk besteld..
(alleen geeft site 28gr aan i.p.v. 25 :9 )
oeps, tipfoutje, bedankt, heb het gewijzigd. ik vraag me alleen af of alleen een nieuwe sensor het ook niet zou doen? , dat is een stuk goedkoper, deze schakelt wel op 25ºC ipv de hier 28ºC, deze werken bij mij echter perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
charrel schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:30:
[...]

Ik had ook een iSense maar dat was een te oude hardware versie. Dus ook daar zit verschil in.
@Spykie residio app ja, op Android.
Crasht regelmatig bij openen, het weer op het scherm staat altijd mijn locatie maar eronder staat dan locatie onbekend. Na 3-4x openen geeft ie weer een welkom melding om comfort dingen aan te zetten. Dat vink ik elke keer uit maar toch elke dag wel weer een melding om de app in te stellen :+
Ik zelf gebruik de IOS versie, tot nu toe eigenlijk nog geen vreemde dingen mee gemaakt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
MacD007 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:22:
[...]

oeps, tipfoutje, bedankt, heb het gewijzigd. ik vraag me alleen af of alleen een nieuwe sensor het ook niet zou doen? , dat is een stuk goedkoper, deze schakelt wel op 25ºC ipv de hier 28ºC, deze werken bij mij echter perfect.
Ow, daar heb ik dan weer overheen gelezen. Waar kan je alleen de sensor bestellen en kan je die ook vervangen met 3 linkerhanden?

Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Benergy5 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:50:
[...]

wat een stelling 8)7
Is het echt teveel gevraagd om ofwel de CiC danwel het algoritme van de Tado zover te krijgen dat ie bij een kleine warmtevraag van 0,1 graad niet het hele systeem op max. gaat zetten?
de CIC kan helaas niet zien wie die warmtevraag nu stuurt, of dat nu slechts een enkele radiator is of bv de vloerverwarming van het huis.
ik denk als je dat wilt er een geheel nieuw protokol geschreven moet worden.

het veel meer principiele probleem ligt in het feit dat een warmtepomp niet even snel kan reageren, wat voor een CV totaal geen probleem is.

Zone indelingen werken in een CV ketel omgeving prima, voor een warmtepomp is dat eigenlijk een achterhaalde techniek en helaas niet geschikt.

sorry, ik kan het helaas ook niet mooier maken dan het is. soms is smart blijkbaar toch niet zo smart als je wilt doen geloven, bij warmtepompen is het eerder KISS.
Slim spul mag je toch wel iets van verwachten, zeker als wordt aangegeven dat het met elkaar samenwerkt.
Hopelijk komen die met een betere, dus slimmere, oplossing dan terug naar 1970 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
Benergy5 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:50:
[...]

wat een stelling 8)7
Ben het wel met je eens dat ze bij Quatt de CiC veel slimmer/flexibeler zouden moeten kunnen laten werken of laten instellen. Bv idd een bepaalde threshold range tussen de huidige en de gewenste temperatuur negeren, of aangeven dat ie dat wel aan mag slaan maar alleen op het allerlaagste vermogen, etc. Er kan echt een stuk meer "if this, then that" logica in the CiC komen, misschien alleen voor "power users" onder een soort "advanced settings" option, maar toch. Er zijn zoveel verschillende scenarios en situaties en thermostaten te vinden dat het voor Quatt ondoenlijk is om daar allemaal logica aan te koppelen denk ik zo, zet het op sane defaults, en laat het verder aan de gebruiker over om er mee te tweaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:50
MacD007 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:22:
[...]

Leverancier is sinds jouw forumberichten door z'n voorraad heen.😉 Vier weken levertijd voor de losse 25gr sensoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
olafmol schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:33:
[...]

Ben het wel met je eens dat ze bij Quatt de CiC veel slimmer/flexibeler zouden moeten kunnen laten werken of laten instellen. Bv idd een bepaalde threshold range tussen de huidige en de gewenste temperatuur negeren, of aangeven dat ie dat wel aan mag slaan maar alleen op het allerlaagste vermogen, etc. Er kan echt een stuk meer "if this, then that" logica in the CiC komen, misschien alleen voor "power users" onder een soort "advanced settings" option, maar toch. Er zijn zoveel verschillende scenarios en situaties en thermostaten te vinden dat het voor Quatt ondoenlijk is om daar allemaal logica aan te koppelen denk ik zo, zet het op sane defaults, en laat het verder aan de gebruiker over om er mee te tweaken.
Komt vast wel. Ze hebben al best veel voor elkaar gekregen het afgelopen jaar.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:36
Ik ben toch wel benieuwd hoe jullie hier het lerend effect van de Quatt inschatten. Hebben jullie het idee dat de Quatt de op de thermostaat ingestelde schema's leert / hier wat mee doet?

Ik ben hier namelijk een klein beetje teleurgesteld over, ik draai nu sinds halverwege oktober op hetzelfde schema, dus dat zou ondertussen toch wel ingeleerd moeten zijn (als de Quatt leert op dat punt).

In mijn schema verwarm ik tussen 12:30 en 20:00 tot 21 graden, zodat er een goede warmtebuffer in het huis zit, waardoor deze in de nacht en ochtend zo min mogelijk verwarmd.

Nu valt het me op dat de Quatt netjes op een laag vermogen verwarmd. Goed voor de COP, maar het valt me wel op dat die 21 graden daadwerkelijk nooit gehaald wordt, terwijl de Quatt dan de hele middag / avond op 2.5 tot 3KW thermisch heeft gedraaid.

Ik krijg bijna het idee dat de Quatt puur stookt op: zo lang de temperatuur stijgt (hoe traag ook) is het ok, en daarbij geen rekening houd met wanneer de temperatuur bereikt moet zijn.

Herkennen jullie dit?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:58
onlinaius schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:40:
Ik ben toch wel benieuwd hoe jullie hier het lerend effect van de Quatt inschatten. Hebben jullie het idee dat de Quatt de op de thermostaat ingestelde schema's leert / hier wat mee doet?

Ik ben hier namelijk een klein beetje teleurgesteld over, ik draai nu sinds halverwege oktober op hetzelfde schema, dus dat zou ondertussen toch wel ingeleerd moeten zijn (als de Quatt leert op dat punt).

In mijn schema verwarm ik tussen 12:30 en 20:00 tot 21 graden, zodat er een goede warmtebuffer in het huis zit, waardoor deze in de nacht en ochtend zo min mogelijk verwarmd.

Nu valt het me op dat de Quatt netjes op een laag vermogen verwarmd. Goed voor de COP, maar het valt me wel op dat die 21 graden daadwerkelijk nooit gehaald wordt, terwijl de Quatt dan de hele middag / avond op 2.5 tot 3KW thermisch heeft gedraaid.

Ik krijg bijna het idee dat de Quatt puur stookt op: zo lang de temperatuur stijgt (hoe traag ook) is het ok, en daarbij geen rekening houd met wanneer de temperatuur bereikt moet zijn.

Herkennen jullie dit?
Ik stook persoonlijk altijd vanaf 14.00 uur tot 20.5 graden en dat haalt hij ook. Gaat vaak zelfs verder tot soms 20.9. Maar wat ik denk, is dat de Quatt alleen weet wanneer hij moet starten met het verhogen met de temperatuur, maar niet 'weet' tot wanneer hij daarvoor de tijd heeft. Het volgende punt in het schema is zijn volgende wake-up call, of hij dan de temperatuur heeft gehaald maakt de Quatt zich verder niet druk om volgens mij.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Nee, ik heb nu toch wel een paar keer gezien dat hij met twee quatts aan het verwarmen is terwijl hij al boven de temp zit en het maar om een halve graad gaat..
Wordt tijd om m aan ha te koppelen voor wat meer inzicht.
Denk dat bij mij afgifte het probleem is..

[ Voor 9% gewijzigd door JWT op 04-11-2023 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

@onlinaius dat hangt volgens mij meer van de thermostaat af. Ik heb 3 stappen in het dag schema. En de rest van de optimalisaties uitstaan in de Lyric. Dus om 07.00 gaat ie van 19.0 naar 19.5, dan start de Quatt dus ook echt pas om 07:00 met stoken, mits de temp niet onder de 18.7° is. Je wil met een warmtepomp toch ook temperatuur stijging met een zo laag mogelijke input, dus duurt het langer toch? Anders gewoon je schema er op aanpassen.

[ Voor 4% gewijzigd door charrel op 04-11-2023 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Jailhouse schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:58:
[...]

Leverancier is sinds jouw forumberichten door z'n voorraad heen.😉 Vier weken levertijd voor de losse 25gr sensoren
Gelukkig is internet groot: zoeken op KSD301 25 gr normal open.

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
Ik heb al een aantal dagen, dat de thermostaat al eerder over gaat naar een temperatuur uit het schema. Vandaag 20.15u ging hij naar 18 graden, terwijl het schema 21.00u aangeeft (ook op de t6). Zal dit een foutje vanuit zomer/wintertijd zijn ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:18
MacD007 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:57:
[...]

Nee, ik zou ze via de zelfbouw (hier op tweakers vind je meer dan genoeg links wat je er voor nodig hebt, ik denk dat je met circa 150 euro je hele huis er mee kunt installeren.
De speedcomforts werken helaas met de lage temperaturen van de Quatt niet, ik had deze al, dus heb ik hier een een post over hoe je dit kunt aanpassen gepost.
Hi Mac, ik ben super geïnteresseerd hoe ik voor 150 euro het hele huis kan voorzien van radiatorventilatoren. Ik ga er even vanuit dat je deze link bedoeld:

Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Ben even aan het zoeken en een los ventilatortje kost al snel 8 à 9 euro. Minimaal 3 stuks per radiator (is al weinig), dan nog een controle unit, elektra kabel, wat bevestigings spullen. Dan kom je al snel op 50 euro per radiator.

Ik heb toch echt meer dan drie radiatoren in huis 😬

Ik teken gelijk als je voor 150 euro mijn huis overal komt voorzien van radiator ventilatoren. Wanneer kom je langs? 💪😜

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:54

RobertowNL

For your gear!

verguldebarman schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:37:
[...]

Hi Mac, ik ben super geïnteresseerd hoe ik voor 150 euro het hele huis kan voorzien van radiatorventilatoren. Ik ga er even vanuit dat je deze link bedoeld:

Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Ben even aan het zoeken en een los ventilatortje kost al snel 8 à 9 euro. Minimaal 3 stuks per radiator (is al weinig), dan nog een controle unit, elektra kabel, wat bevestigings spullen. Dan kom je al snel op 50 euro per radiator.

Ik heb toch echt meer dan drie radiatoren in huis 😬

Ik teken gelijk als je voor 150 euro mijn huis overal komt voorzien van radiator ventilatoren. Wanneer kom je langs? 💪😜
Ik heb arctic P8 PWM ventilatoren, die kosten 5 euro stuk.
Kunstof hoekprofielen van euro of 4.
Hw-585 en w1209 als aansturing, die kosten ook niet de wereld.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik heb nog een vraag... Ik heb dus een Quatt en een Tado thermostaat, zonder radiatorknoppen. Nu is het zo dat het boven een stuk sneller afkoelt bij wind, dan beneden. Ik kan boven speedcomforts enzo plaatsen, maar dan warmt het vooral sneller op, maar nog steeds koelt het dan snel af, terwijl het beneden nog op temperatuur is.

Kortom, het zou mooi zijn als ik op verzoek alleen de bovenverdieping kan verwarmen. Nu heb ik de gehele benedenverdieping verwarmd met vloerverwarming. In feite dus, als ik de vloerverwarming pomp uitzet, doet die niks...

Zou het te doen zijn om bij wijze van spreken de gewenste temperatuur omhoog te zetten en de vloerverwarming pomp uit, zodra ik een tijdje extra boven wil verwarmen ivm dat het te koud is boven? (onder de 14 graden bijv). Of is dat ergens nadelig?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
"onder de 14"? :o binnen?
(ik zou mijn heil zoeken in isolatiemaatregelen dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
geerttttt schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:05:
Ik heb nog een vraag... Ik heb dus een Quatt en een Tado thermostaat, zonder radiatorknoppen. Nu is het zo dat het boven een stuk sneller afkoelt bij wind, dan beneden. Ik kan boven speedcomforts enzo plaatsen, maar dan warmt het vooral sneller op, maar nog steeds koelt het dan snel af, terwijl het beneden nog op temperatuur is.

Kortom, het zou mooi zijn als ik op verzoek alleen de bovenverdieping kan verwarmen. Nu heb ik de gehele benedenverdieping verwarmd met vloerverwarming. In feite dus, als ik de vloerverwarming pomp uitzet, doet die niks...

Zou het te doen zijn om bij wijze van spreken de gewenste temperatuur omhoog te zetten en de vloerverwarming pomp uit, zodra ik een tijdje extra boven wil verwarmen ivm dat het te koud is boven? (onder de 14 graden bijv). Of is dat ergens nadelig?
Dat is precies hoe ik het voordat ik de Quatt had regelde. Dat werkt prima.
Ik ben nu nog even ervaring aan het opdoen met de Quatt maar zal straks precies dat doen, als het beneden goed is en boven te koud, VVW pomp uit en thermostaat tijdelijk omhoog.
Aangezien ik de VVW pomp toch al in HA aanstuur is dat ook niet moeilijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
RobertowNL schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:44:
[...]

Ik heb arctic P8 PWM ventilatoren, die kosten 5 euro stuk.
Kunstof hoekprofielen van euro of 4.
Hw-585 en w1209 als aansturing, die kosten ook niet de wereld.
Ben ook op zoek naar de juiste onderdelen voor mijn radiatoren, vind de info totnutoe niet overzichtelijk. Waarom neem je pwm, met voltage kan je toch ook snelheid regelen?
Overigens begrijp ik niet helemaal waarom er veel discussie is over temperatuur sensor, ik ga die met smart plug in HA aansturen.
Kan je eens een foto posten hoe je het hebt gemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

patrickvdhart schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 23:02:
[...]

Ben ook op zoek naar de juiste onderdelen voor mijn radiatoren, vind de info totnutoe niet overzichtelijk. Waarom neem je pwm, met voltage kan je toch ook snelheid regelen?
Overigens begrijp ik niet helemaal waarom er veel discussie is over temperatuur sensor, ik ga die met smart plug in HA aansturen.
Kan je eens een foto posten hoe je het hebt gemaakt?
Meeste staat wel in deze 3 posts.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72230820
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72824996
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72825600

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Vrij slechte COP vandaag. Geen idee waar dat door komt. Knijp 'm een beetje voor het koudere weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVoIN-jWDC5l5DqZlyW16gOXJZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mdNn78weQBUw3xAH1t1sZ64.jpg?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariedewilde
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-11-2023
Hier geen probleem, COP van 5,68. Ben aan het testen met dag en nacht 20 graden met om 15.00 uur doorverwarmen naar 20,5 tot 00.00 uur. Tot nu toe lijkt dat een zuinige en comfortabele instelling te zijn.
40,7kWh warmte door Quatt
7,17kWh gebruikte elektriciteit

[ Voor 12% gewijzigd door Ariedewilde op 05-11-2023 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Spykie schreef op zondag 5 november 2023 @ 00:49:
Vrij slechte COP vandaag. Geen idee waar dat door komt. Knijp 'm een beetje voor het koudere weer.

[Afbeelding]
Inderdaad slechtere Cop, vreemd. Ik zou hem niet te veel knijpen voor koude weer, je eigenlijke Kwh verbruik is prima. Vergelijk maar eens met mijn verbruik gisteren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQw6wRzXMIYUpz7hnybJdfGn7-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZW1OfVUlBY9LnKLTxiCQcHC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaJSCVBLqogxB3I2dypkztXQRZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R4XogNFmnrSKHWJwFJGQVxgK.png?f=fotoalbum_large
Hier gisteren een cop van 5.7, gebruik valt ons tot nu toe eigenlijk alles mee. Beneden en op de eerste lijkt het ook wel meer comfortabel qua temp vanwege de wat langere runs dan eerst met de ketel. De zolder moet nog verder geïsoleerd en die wordt ook echt niet meer goed warm met het kleine radiatortje wat er hangt. Misschien toch maar even op mp struinen en daar nog een extra radiator hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Ik mag niet klagen over gisteren. Maar alles hangt erg af van de vele variabelen van de constructie en installatie. Kijk niet naar verdienste ik heb gas erg hoog gezet en de piek gas is een douchebeurt van puber in huis. Wel jammer dat de quatt dat registreerd als verwarmen als ie zelf loopt. Het gebeurt niet wanneer de Quatt aan staat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2AmT0cTYUzyr-O2OuxBSbZPXMs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Evje4aCTgfB0WBpHCYgfZY3o.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Bennobang op 05-11-2023 08:26 ]

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik heb een vergelijkbare COP en wat me opvalt is 1) dat de WaterIn en WaterOut temperatuur steeds blijven oplopen totdat de Quatt deze te hoog vindt en de WP voor 1 minuut afschakelt en daarna weer inschakelt en 2) dat de PowerInput nooit onder de 385 watt daalt terwijl dat volgens mij toch lager moet kunnen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8LJYGbyUVWyrICIxzef9tA6gmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8oglTG6LgLcLr5byJD3Od81.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupje360
  • Laatst online: 09-09 09:58
Hoe krijgen jullie alles in een screenshot, dat vind ik bijzonder!

Maar wat ik mij meer afvraag waar in eens dit gas verbruik vandaan komt.

Schema was voor die dag:

07:00 - 20
08:00 - 21
23:00 - 19

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROydPpxl-QvldF06Ck40KIbOrBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2WLSfm14eQ7jR0KiWS86oqD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7LIpo89kJiqlUjS83drdSwZr9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5OGWsBUloSiJZjavZpVORmsd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Gupje360 op 05-11-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Gupje360 schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:55:
Hoe krijgen jullie alles in een screenshot, dat vind ik bijzonder!]
WhattsApp en Quatt op een tablet draaien

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Dit is mijn HW power. Al die spikes naar beneden zijn minimaal 2 af en inschakelingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kk4Q2zZ9ptR6ZbDI7wMBG_tGHSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtXb4ScZ2DueQcaO7zQFdfuX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Flesym op 05-11-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

[Afbeelding]
Onze glazenbollen doen het ook niet zo goed met dit weer….

Wat is je Ta?
Hoe ziet je afgiftesysteem eruit?
Staat hij misschien op de wind opgesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Flesym schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:48:
[...]

Ik heb een vergelijkbare COP en wat me opvalt is 1) dat de WaterIn en WaterOut temperatuur steeds blijven oplopen totdat de Quatt deze te hoog vindt en de WP voor 1 minuut afschakelt en daarna weer inschakelt en 2) dat de PowerInput nooit onder de 385 watt daalt terwijl dat volgens mij toch lager moet kunnen.[Afbeelding]
Als hij zijn warmte niet kwijt kan, dan blijft de temp oplopen en daarmee ook het opgenomen vermogen.
Geen idee wat het minimale opgenomen vermogen van de quatt is. Hij kan terugmoduleren tot 30Hz. Ik schat in dat het met 340W ofzo wel klaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
okijokii schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:56:
Het volgende punt in het schema is zijn volgende wake-up call, of hij dan de temperatuur heeft gehaald maakt de Quatt zich verder niet druk om volgens mij.
Dat idee heb ik inderdaad ook ja. Lerend vermogen is dus behoorlijk beperkt.

Het enige wat ik dan kan doen is 21.5 instellen ipv 21 om een hogere warmtevraag te forceren, maar dat is niet ideaal, want 21.5 is echt te warm als de zon een poosje in de woonkamer heeft gestaan en je dus ook warmte in het interieur hebt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
paQ schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:48:
[...]

Als hij zijn warmte niet kwijt kan, dan blijft de temp oplopen en daarmee ook het opgenomen vermogen.
Geen idee wat het minimale opgenomen vermogen van de quatt is. Hij kan terugmoduleren tot 30Hz. Ik schat in dat het met 340W ofzo wel klaar is?
Dat snap ik en ik wil de discussie niet opnieuw beginnen maar ook Quatt heeft aangegeven dat er tekortkomingen zitten in hun software om dit goed af te handelen. Heeft blijkbaar alleen niet genoeg prioriteit voor hen want het ticket staat al 3 of 4 weken open. Alleen zie ik verschillende mensen die vergelijkbare problemen melden dus het zou wel wat aandacht mogen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:57
Graag deel ik mijn ervaring met mijn vloerverwarming en de Grundfos ALPHA2 15-60 BP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgRuw0Zxbc6beZYGTSkHpTu8nfs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r0cPW06ZjFa3R8xo3cRMlCkQ.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet is er door Quatt een bypass geplaatst.

Vroeger was de pomp ingesteld op de 'autoadapt' stand. Grundfos claimt dat de pomp dan na een aantal dagen zelf de optimale instelingen op de pomp curve kiest. Dit heb ik dan ook zo gehouden na plaatsing van de Quatt. Het verbruik was toen slechts 19W

Echter de bypass werd en bleef warm. Proefondervindelijk heb ik de instelling veranderd naar constatne druk. Hiervoor heeft Grundfos 4 standen. Hij staat nu op 3 en de bypass wordt niet meer warm. Op stand 2 werd de bypass ook niet meer warm maar het verbruik van de pomp lag toen circa 10W hoger. Dat laatste begrijp ik niet maar enfin. Op stand 3 draait het nu al een paar weken naar volle warme tevredenheid.

Na het stookseizoen zet ik de pomp weer in de spaarstand,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Flesym schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:02:
[...]

Dat snap ik en ik wil de discussie niet opnieuw beginnen maar ook Quatt heeft aangegeven dat er tekortkomingen zitten in hun software om dit goed af te handelen. Heeft blijkbaar alleen niet genoeg prioriteit voor hen want het ticket staat al 3 of 4 weken open. Alleen zie ik verschillende mensen die vergelijkbare problemen melden dus het zou wel wat aandacht mogen krijgen.
2 is een gevolg van 1
Het uit en direct aan gaan heeft dan (idd) weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:18
Vraag omtrent warm water en Quatt.

Er zijn cv ketels die of warmwater of cv water verwarmen.
Er zijn ook ketels die beiden tegelijk verwarmen.
Er zijn ook ketels die het cv water verwarmen door een spiraal in de warmwater boiler.

Werkt dat allemaal goed samen met de Quatt??
Wie heeft hier kennis van, of wie heeft er ervaring mee??

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-09 11:08
Spykie schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:35:
[...]

Komt vast wel. Ze hebben al best veel voor elkaar gekregen het afgelopen jaar.
Dat is inderdaad waar.
Maar ja als je jezelf marktleider wil noemen...
Op zich ben ik ook wel overtuigd van de potentie van de Quatt.
Vind m behoorlijk stil en zie dat hoge COP 's zeker mogelijk zijn met de huidige temperaturen.
Heb m al regelmatig een COP hoger dan 5 zien doen.
Des te frustrerender als er dan bij een warmtevraag van 0,1 graad een COP van 2 wordt gedraaid met een veel te hoge aanvoertemperatuur.
Zoals iemand al aangaf, de CiC zou dan juist terug moeten schakelen naar een minimum vermogen.
Quatt geeft aan dat een Tado kan en dat er minimaal 3 radiatoren open moeten staan. O ja ook een bypass. Aan die criteria voldoe ik.
Van een goed ingeregeld systeem is dus geen sprake.
Ik kom er uiteindelijk vast wel uit zoals de meeste tweakers hier.
Maar dit wordt ook zo verkocht aan mensen die hier geen kaas van gegeten hebben. Dan wordt die beloofde besparing nooit waargemaakt.
Lijkt me dat quatt daar over niet al te lang best wel problemen mee zou kunnen krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
ruubert schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:03:
Graag deel ik mijn ervaring met mijn vloerverwarming en de Grundfos ALPHA2 15-60 BP.

[Afbeelding]

Zoals je ziet is er door Quatt een bypass geplaatst.

Vroeger was de pomp ingesteld op de 'autoadapt' stand. Grundfos claimt dat de pomp dan na een aantal dagen zelf de optimale instelingen op de pomp curve kiest. Dit heb ik dan ook zo gehouden na plaatsing van de Quatt. Het verbruik was toen slechts 19W

Echter de bypass werd en bleef warm. Proefondervindelijk heb ik de instelling veranderd naar constatne druk. Hiervoor heeft Grundfos 4 standen. Hij staat nu op 3 en de bypass wordt niet meer warm. Op stand 2 werd de bypass ook niet meer warm maar het verbruik van de pomp lag toen circa 10W hoger. Dat laatste begrijp ik niet maar enfin. Op stand 3 draait het nu al een paar weken naar volle warme tevredenheid.

Na het stookseizoen zet ik de pomp weer in de spaarstand,
Een bypass op die plek???
Staat de thermostaat altijd maximaal temperatuur?
Maar ook dan zou ik de by pass altijd tussen aanvoer retour van hoofdleiding plaatsen, lijkt me.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruubert
harv schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:13:
[...]

Een bypass op die plek???
Staat de thermostaat altijd maximaal temperatuur?
Maar ook dan zou ik de by pass altijd tussen aanvoer retour van hoofdleiding plaatsen, lijkt me.
Thermostaat:

6:30 19,5 C
9:30 20,0 C
22:00 19,0 C

Bypass: ik heb bij de CV ketel ook een bypass met terugslagklep. Of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

paQ schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:48:
[...]

Het laagste qua verbruik was hier 240-280watt of zo waar ie dan op pruttelt volgens json.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
ruubert schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:21:
[...]

Thermostaat:

6:30 19,5 C
9:30 20,0 C
22:00 19,0 C

Bypass: ik heb bij de CV ketel ook een bypass met terugslagklep. Of bedoel je dat niet?
Ik bedoel de thermostaat bij de vloerverwarmingsset. Als die dicht knijpt heeft een bypass daar geen zin.
En twee by passen is wel erg overdreven.
Maar natuurlijk ken ik je installatie niet.

Overigens het stroomverbruik:
Ik denk dat je met lagere aanvoertemperaturen hebt, en daardoor de pomp harder moet werken. Maar 10 watt meer ga je niet dood aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
paQ schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:04:
[...]

2 is een gevolg van 1
Het uit en direct aan gaan heeft dan (idd) weinig zin.
Inderdaad en starten met 600 of 700 watt powerInput ook niet want dat maakt de kans groter dat de Quatt direct weer in de problemen komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:10
Gupje360 schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:55:
Hoe krijgen jullie alles in een screenshot, dat vind ik bijzonder!

Maar wat ik mij meer afvraag waar in eens dit gas verbruik vandaan komt.

Schema was voor die dag:

07:00 - 20
08:00 - 21
23:00 - 19

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Iemand zei hiervoor ook dat het gasverbruik een douchebeurt is die door de app gezien wordt als gasverbruik voor verwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
charrel schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:24:
[...]

Het laagste qua verbruik was hier 240-280watt of zo waar ie dan op pruttelt volgens json.
Oh dat is een keurige waarde. Dat impliceert dat ie bij @Flesym dan idd te hard loopt / onnodig water hoog opstookt.

@Benergy5 Dat zijn zo wel van die dingen waar je als klant zelf geen wijzigingen in kunt aanbrengen. Dat kan alleen Quatt. (Niet alleen bij Quatt overigens) Ik blijf dat toch bijzonder vinden bij een apparaat dat van jou is en waar voor je betaald hebt.

Het zal bij het gros heus wel as is werken, alleen er blijft dan altijd een groep waarbij het steeds net-niet blijft. En het klopt wat je zegt hoor; alleen mensen die zich hier in verdiepen zullen het weten / er achter komen.
Ja -I know- dat is bij alle warmtepompen het geval, alleen kun je dan als klant wel zelf aanpassingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruubert
harv schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:26:
[...]

Ik bedoel de thermostaat bij de vloerverwarmingsset. Als die dicht knijpt heeft een bypass daar geen zin.

En twee by passen is wel erg overdreven.
Maar natuurlijk ken ik je installatie niet.

Overigens het stroomverbruik:
Ik denk dat je met lagere aanvoertemperaturen hebt, en daardoor de pomp harder moet werken. Maar 10 watt meer ga je niet dood aan.
Klopt: die thermostaatknop staat op 42C

Deze bypass bij VW-verdeler was een harde eis van Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupje360
  • Laatst online: 09-09 09:58
HBO88 schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:27:
[...]

Iemand zei hiervoor ook dat het gasverbruik een douchebeurt is die door de app gezien wordt als gasverbruik voor verwarming
Ja maar 3 kuub en je ziet dat het vermogen ook wegvalt van de quat precies rond die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
charrel schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:24:
[...]

Bij mij ook

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Oh ja zie dat ik 3-11 had verstuurd. 4-11 ging bij mij ook netjesAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5qnIRRWsFRMsScajwBZGjbLttA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i9cyYW3bAHZID4WwSN796cOC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
ruubert schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:31:
[...]

Klopt: die thermostaatknop staat op 42C

Deze bypass bij VW-verdeler was een harde eis van Quatt.
En dus knijp je die thermostaat dicht.
En verder denk ik dat Quatt of de monteur het niet helemaal gesnapt heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

onlinaius schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:40:

Herkennen jullie dit?
Herken het zeker. Heb van de week deze support vraag ingeschoten:
Wij maken gebruik van vloerverwarming. Nu is het zo dat het stookseizoen nog maar net op gang is gekomen. In het begin sloeg de vloerverwarming aan en was zo'n 2 uur later dan gevraagd op temperatuur (iSense vraagt om 7:00 een woonkamer van 20 graden). Nu dacht ik, prima Quatt moet nog inleren. We zijn nu echter goed twee weken verder en nog steeds begint hij te laat met verwarmen, waardoor de woonkamer niet op tijd op temperatuur is. Is dit iets wat jullie ook monitoren/verbeteren en in hoeverre "leert" de Quatt de opwarming van de woonkamer? Dit geldt ook voor de afkoeling. We vragen de gehele dag 20 graden woonkamer, echter Quatt laat de woonkamer afkoelen tot 19.7-19.6 en springt dan pas aan. Eer dat de vloerverwarming weer op temperatuur is, gaan we al naar bed. Je zou zeggen dat Quatt aanleert dat we een traag systeem hebben en dus bij geleidelijke afkoeling al op de zachte stand gaat draaien om wat warmte in de vloer te houden. Hoe is dit geregeld?

Zie het vooral als feedback, we zijn heel tevreden en wil graag helpen het product verder te verbeteren.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Trackerfire schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:53:
[...]

[...]
Hangt ook sterk af van hoeveel nachtverlaging er toegepast is. Zoals vaker aangegeven is het geen gasketel en keep it simpel. Ik heb gewone Honeywell touch modulation en vraag niet te hoge verwachtingen in temperatuurstijging. Bij mij dus 2 uur voor een halve graad omhoog. Als je dat weet is er niets aan de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
Trackerfire schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:53:
[...]

[...]
Ik ook. Ik heb een schema in mijn T6 aangemaakt die vanaf 03:30 met ongeveer een halve graad per uur verwarmt tot 20gr om 06:00, en eind van de middag weer van 19 naar 20gr. Maar hij is zelden op tijd, vaak wel een uur te laat met het bereiken van de 20gr. Ik heb ook de optimalisatie nog aan staan in de T6.

Dacht hetzelfde: na 2 weken zullen ze wel ingeleerd zijn, de T6 is ook nieuw bij mij, maar helaas...

Maar inderdaad: wie moet nou écht leren hoe het werkt: de T6 of de Quatt? Of allebei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Cruzâh schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:07:
[...]

Ik ook. Ik heb een schema in mijn T6 aangemaakt die vanaf 03:30 met ongeveer een halve graad per uur verwarmt tot 20gr om 06:00, en eind van de middag weer van 19 naar 20gr. Maar hij is zelden op tijd, vaak wel een uur te laat met het bereiken van de 20gr. Ik heb ook de optimalisatie nog aan staan in de T6.

Dacht hetzelfde: na 2 weken zullen ze wel ingeleerd zijn, de T6 is ook nieuw bij mij, maar helaas...

Maar inderdaad: wie moet nou écht leren hoe het werkt: de T6 of de Quatt? Of allebei?
Nou ja, het is al vaker gezegd maar de t6 met die "comfort" temperatuur doet maar wat, staat ie in de kamer op 19.5 en in sjon bij offroom temp geeft ie dan bv maar 18.7c aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
charrel schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:13:
[...]

Nou ja, het is al vaker gezegd maar de t6 met die "comfort" temperatuur doet maar wat, staat ie in de kamer op 19.5 en in sjon bij offroom temp geeft ie dan bv maar 18.7c aan.
Ik kijk naar de temp in de Quatt-app, die is zonder het effect van de 'gevoelstemperatuur'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Cruzâh schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:21:
[...]

Ik kijk naar de temp in de Quatt-app, die is zonder het effect van de 'gevoelstemperatuur'
Die is hier vaak afwijkend van de t6, t6 geeft aan 19.5c > sjon 19.4 en de quatt app 19.6c. Wie zal het zeggen :+

Oh, was sjon vergeten te verversen... ook 19.6c

[ Voor 7% gewijzigd door charrel op 05-11-2023 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07
charrel schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:23:
[...]

Die is hier vaak afwijkend van de t6, t6 geeft aan 19.5c > sjon 19.4 en de quatt app 19.6c. Wie zal het zeggen :+
Verschil tussen Sjon (en json) en Quatt app heb ik nog nooit gezien. De T6 gebruikt zowiezo alleen maar halve en hele graden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cruzâh
Bij mij is de JSON en de Quatt app altijd identiek voor zover ik tot nu toe heb gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Bennobang schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:05:
[...]

Hangt ook sterk af van hoeveel nachtverlaging er toegepast is. Zoals vaker aangegeven is het geen gasketel en keep it simpel. Ik heb gewone Honeywell touch modulation en vraag niet te hoge verwachtingen in temperatuurstijging. Bij mij dus 2 uur voor een halve graad omhoog. Als je dat weet is er niets aan de hand
Maar bij mij zit het 'probleem' dus niet in de verwachtingen, maar in dat Quatt geen rekening houd / lijkt te houden met het einde van een fase van een verwarmingsschema.

Tussen 12:30 en 20:00 van 19.5 naar 21:00 lijkt me (tenzij erg koud buiten), geen rare verwachting. Bij mij blijft de Quatt echter de hele middag ergens tussen de 20 en 20.5 hangen omdat deze op 3 - 500 watt blijft pruttelen.

De temperatuur stijgt op dat moment wel, maar zo traag dat die 21 alleen gehaald zou worden als ik nog heel wat uren langer zou doorstoken, wat nu juist niet het idee is, omdat je dan (inefficient) stookt in de koude nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

volgens mij kan de App van Quatt dat helemaal niet zien, en word het gasverbruik puur geschat op basis van de duur en de DeltaT.
Als je het gasverbruik van Quatt vergelijkt met de waarde van HW dan zit daar wel een duidelijk verschil tussen, echter gezien het lage verbruik is dat onder de streep de afwijking pinuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jer_bo
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-09 14:41
Cruzâh schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:25:
Bij mij is de JSON en de Quatt app altijd identiek voor zover ik tot nu toe heb gezien
Bij mij ook (en ook dat de waarden van T6 een beetje achterlopen vergeleken met JSON en Quatt-app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jer_bo
MacD007 schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:32:
[...]

volgens mij kan de App van Quatt dat helemaal niet zien, en word het gasverbruik puur geschat op basis van de duur en de DeltaT.
Als je het gasverbruik van Quatt vergelijkt met de waarde van HW dan zit daar wel een duidelijk verschil tussen, echter gezien het lage verbruik is dat onder de streep de afwijking pinuts.
Dat zie ik in mijn P1MON ook, het gasverbruik is daar aanzienlijk hoger (vanwege warmwatervraag) dan in de app van Quatt (gasverbruik voor verwarming is sowieso nihil de afgelopen maand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
jer_bo schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:40:
[...]

Dat zie ik in mijn P1MON ook, het gasverbruik is daar aanzienlijk hoger (vanwege warmwatervraag) dan in de app van Quatt (gasverbruik voor verwarming is sowieso nihil de afgelopen maand).
juist, echter ik kan in HW heel goed het verschil van de startup Quatt onderscheiden van het SWW gas verbruik, dus kan ik exact zien wat de Quatt hiervoor gebruikt.
Maar je hebt helemaal gelijk dat het heel weinig is, ik had in oktober (van het overzicht van de energiebedrijf) een gasverbruik van net 8 m³.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jer_bo
MacD007 schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:44:
[...]

juist, echter ik kan in HW heel goed het verschil van de startup Quatt onderscheiden van het SWW gas verbruik, dus kan ik exact zien wat de Quatt hiervoor gebruikt.
Maar je hebt helemaal gelijk dat het heel weinig is, ik had in oktober (van het overzicht van de energiebedrijf) een gasverbruik van net 8 m³.
Precies.

Gasverbruik oktober in P1MON:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8X2D1_tGOD3EtxK7MAQILGhE4ew=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MXRyQELB0GKFMyG86g7PkEYW.png?f=user_large

Gasverbruik oktober volgens Quatt (app):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fl5lR54gPv7v8V9xdDPHZH16K3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vc3onvK5d0bN1pICQBjfkhMZ.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom, tot zo ver doet de Quatt dus waar 'ie voor besteld is: gas besparen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Gas besparen doet ie zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
onlinaius schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:19:
[...]

Maar bij mij zit het 'probleem' dus niet in de verwachtingen, maar in dat Quatt geen rekening houd / lijkt te houden met het einde van een fase van een verwarmingsschema.

Tussen 12:30 en 20:00 van 19.5 naar 21:00 lijkt me (tenzij erg koud buiten), geen rare verwachting. Bij mij blijft de Quatt echter de hele middag ergens tussen de 20 en 20.5 hangen omdat deze op 3 - 500 watt blijft pruttelen.

De temperatuur stijgt op dat moment wel, maar zo traag dat die 21 alleen gehaald zou worden als ik nog heel wat uren langer zou doorstoken, wat nu juist niet het idee is, omdat je dan (inefficient) stookt in de koude nacht.
Van 12.30 tot 20.00 over 1,5 graad verwarmen moet het probleem niet zijn daar heb je gelijk in _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Je stookt helemaal niet inefficiënt. Je stookt misschien minder efficiënt als overdag. Maar als ik je stooklijn bekijk, ben jij diegene die het inefficiënt doet. De Quatt probeert je nog te helpen en jij helpt’m om zeep. 😂

Warmtepomp is lange runs om temperatuur in huis te handhaven. Het is geen cv ketel. Zorg voor gelijkmatige temperatuur in huis. Maximaal 1 graad nachtverlaging als ie overdag lang moet draaien zet dan nachtverlaging op een halve graad of laat’m aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-01-2024
MacD007 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:53:
[...]

Ja, want deze schakelaars trigeren op de CV-watertemperatuur en niet op je kamer temperatuur.
Je kunt het ook mooi waarnemen in de JSON FEED, kijk maar eens naar flowMeter.waterSupplyTemperature (dat is de sensor bij de flowmeter).

Als de Quatt uit staat zal deze temperatuur duidelijk onder de kamertemperatuur komen, dus ook bij je radiatoren. Ik heb kunnen constateren dat bij een temperatuur tussen 17ºC en 18ºC (van die sensor dus) de ventilatoren uit schakelen. (De kamer was toen echter nog ruim boven de 19,5ºC).
Beste @MacD007 MacD007, ik heb de 25º sensoren gemonteerd en het werkt! Alleen het uitschakelen bij Flowtemperature bij 17ºC - 18ºC graden betekent dat de radiatoren dus redelijk koud zijn/worden voordat de Quatt en de radiatorventilatoren uitschakelen en je voelt dan ook een poosje een koude luchtstroom van de radiatoren komen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:26
Hallo,

Afgelopen maand al regelmatig op dit forum informatie gehaald en het heeft mij geholpen om een Quatt (2*) aan te schaffen.
Hierbij mijn ervaring.

Woonboerderij (van 1900) in 2000 volledig gerenoveerd met geisoleerde vloer, dak (dakplaten + riet; rc 6), muren (gevarieerd geisoleerd; soms extra binnenmuur), dubbele beglazing met op veel plaatsen plexiglas voorzetraam.
Beneden: Woonkamer, portaal, kamer, slpkamer, badkamer; <200m2 vloerverwarming onder parket in woonkamer, kamer en slpkamer (h2h: 10cm) plus 1 radiator in badkamer en 1 in woonkamer.
Boven: open trap naar boven, werkkamer met radiator welke een beetje "meedraait”, IR-paneel onder buro, slpkamer met radiator waar radiator nooit gebruikt wordt (ook niet bij -20), berging zonder radiator.
Vanwege rietendak, hebben we geen zonnepanelen. Als “winddeler” zijn we wel al sinds 2013 "groen".
Huidige verwarming:
-Nefit Excellent CW 6 van 2000;
2023: De Boley gas haard uit 2000 vervangen met openhaard brander (heb genoeg eigen snoeihout).
Afgelopen seizoen de CV-ketel op ± 40 gr. C gehouden.
Verbruik 2022:
Gas: 2000m3 waarvan 150 m3 voor warmwater en koken. Dus <1850m3 voor verwarming.
Electra: 2100 kWh.

Met de ervaring van afgelopen winter om de ketel temperatuur op 40gr C te houden en wetende dat de CV-ketel er nog is voor backup en de prijs nog te overzien is hebben we besloten een Hybride aan te schaffen. En stel dat je tussen de 60% en 80%, tussen ~1100 ~ 1500 m3 per jaar, kunt besparen dan is het rekensommetje snel gemaakt. Wat we ook hebben gemerkt is dat bji de AllElectric inschattingen altijd een "extra" zit voor die "koude" dagen die bijna nooit voorkomen. Met een hybride ga je daar makkelijker mee om omdat je altijd nog de CV-ketel hebt welke het vroeger in zijn eentje warm kon krijgen.

De Quatt vanwege alleen een buitenunit, goede specificaties, scherpste prijs (zeker voor 2*4 kW) en gemak met eigen installateur. Verschillende mensen over de vloer gehad met toch wel vrij hoge prijzen en vanwege binnenunit veel benodigde aanpassingen en vaak "grotere" buitenunit. En niet te vergeten Quatt heeft een dusdanige uitstraling dat hij meteen goedgekeurd werd door de schoonheidscommiseie (mijn vrouw ;-)). Nog voor het stookseizoen kunnen plaatsten heeft ook meegeholpen. Het process bij andere merken en externe installateurs was altijd stroperig.

Ik heb € 99,- aanbetaald voor "schout aan huis". Hier heb ik geen spijt van. 1. was ik al vrij zeker dat het een Quatt moest gaan worden en 2. was ik kritisch betreft de plaats en 3. gezien de m2 is het goed om dat ter plaatste te zien.
Gezien de oppervlakte is bij ons 2*4kW minimaal en zullen ervaren wat het systeem gaat doen.

De communicatie van Quatt is niet overvloedig maar in de praktijk doen ze toch de dingen die moeten gebeuren. Vandaar blij met het Tweakers platform om voor vraagtekens weg te kunnen halen en in het totaal een beter gevoel tte krijgen van het functioneren van het systeem.

29-10-2023 was de installatie dag (zie foto's)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DuUFq29YNT6-U29FjfS5lqeAO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPr3HwgcLQsIgb6Tc5Jl5Bd6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZAo8F4-HmDRf2PE_rIXXrZ3HqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZawShyNwgdXahCimlYGSgZog.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiePmTxEYMBBbfzffQWwgzSy_1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0DCGBD7ie5xy1le0QyU0oWPL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnnBnXoWi3VqcUeQtaqusZGTkdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FFJZ1A7K6yFx3dCPD3b1etW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tntjnSMTOa_Y9ZWLNyppAUy_00A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mwc5tLdzqnTipLZmGkBf8diK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPUtEfnJVeGreOgZ0DZKNNdNz2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXz2bkqAOiFauTY4DiFlecxb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had zelf de Werkschakelaar en bekabeling dusdanig voorbereid dat nadat zij het gat hadden geboord de electra kabel zo mee konden nemen en aansluiten op de Werkschakelaar net achter WP 2 (rechts).
Vlak bij de CV-ketel staat bij ons een droger welke we al jaren niet meer gebruiken. Droger heeft, volgens NEN1010, zijn eigen groep. Op deze aansluiting heb ik de kabel aangesloten. In de groepenkast heb ik een kWh tussenmeter geplaatst met S0 welke ik via Youless kan uitlezen en zodoende altijd precies weet wat de WP's verbruiken (watever de App zegt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-p8sUUn-Cx0leMl45Q0ZuzbZkQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4xkGH5G3aLwDmVmhnKpraea.jpg?f=fotoalbum_large

Installatie is goed verlopen en halverwege de middag waren ze klaar.

Op de 20e (installatie was de 19e) echter merkte ik dat de druk toch wel laag stond en na weer bijvullen tot de >2 bar de druk na 2 uur weer laag stond. Dus het systeem moest ergens water verliezen... Binnen zag ik het nergens en buiten was het moeilijk te zien vanwege de regen. Tussen 2 buien in zag ik toch aan de achterkant bij WP1 voor mijn gevoel meer water dan "regenwater". Dit was 21:00 's avonds. Heb het Quatt-kalamiteiten nummer gebeld welke meteen actie had ondernomen. Volgende dag de 21e 's ochtends stonden er 2 monteurs aan de deur. Het bleek een niet goed zittende afsluitring te zijn welke meer en meer was gaan lekken. Probleem was zo opgelost.
Vanwege dat de druk was weggevallen had ik de CIC, CV & VV pomp uitgezet. Na het weer aanzetten was ik mijn data van de 19e & 20e wel kwijt wat men nog niet heeft kunnen verklaren omdat dit in de cloud zou moeten staan.

Nu sinds 2 dagen heb ik helemaal geen "Insights" meer. Wellicht omdat men er mee bezig is...

Mijn CIC is netjes uptodate met 2.6.2.

Ik had een mooie Nefit-easy thermostaat en ben overgestapt naar T6. Dit vanwege eventuele discussies omtrent het mogelijk niet goed functioneren uit de weg te gaan.

Sinds gister heb ik de JSON feed gevonden;-) Fijn; nu heb ik toch wat meer inzicht in het systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Imalh6tNYyM_ASOtMF3STOicPSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktH5HI2T3wkDpgBcQyl7rVzO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nu ervaring aan het opdoen met schema:
6:30 18,5
9;30 19,0
13:00 19,5
16:00 20,0
20:00 19,5
21:00 18:0
Wellicht is dit nog teveel vanuit de CV-ketel icm Vloerverwarming gedacht om pieken van de CV-ketel weg te halen en zou een iets constantere temp met de WP ook kunnen.
Meestal ben ik de gehele dag thuis in de WK waar 1 radiator hangt en dus tijdens deze periode alleen bij 20 grC op tempratuur komt. Een IR paneeltje onder het buro werkt prima. Bij iets koudere dagen verwacht ik dat de radiator ook meer zal gaan bijdragen.

Ik heb een AmfraMatic V5 VV pompschakelaar. Deze schakelt op 23 grC. Dus dat betekent dat hij pas vrij laat uitschakelt.
Kan ik hier nog wat optimaliseren door deze bv hoog uit te sckakelen en laag in te schakelen; dus bij WP aan pomp aan en bij WP uit meteen pomp uit?
(Nu ik de JSON feed heb ik die info en zou ik een Zigbee-schakelaar (of iets dergelijks) aan kunnen sturen.

Verder heb ik een flow rond 800 en een cop van 6,5 en heb ook dagen van boven de 7 gezien (nu dus even niet omdat ik data geen zie bij de insights van de app).

Geluid valt erg mee. Waar we de WP's het meeste horen is in het portaaltje waar de de WP's boven op staan. En dan is het omdat je er naar gaat luisteren.

Al met al erg positief tot nu toen en ben erg benieuwd naar de koudere dagen. indien er kan vragen zijn dan hoor ik het wel.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:41

Church of Noise

Drive it like you stole it

Een vloerverwarming is op zich een traag systeem, en al helemaal met een warmtepomp gecombineerd.
Net zoals ook iemand iets eerder voorstelde aan een andere Tweaker, zou ik misschien eens proberen om het verschil tussen max en min vraagtemperatuur te verminderen en het schema misschien iets eenvoudiger te maken (bvb 2 blokken die de hele 24u afdekken, met elk een temperatuur die misschien 0,5 of 1 graad uit elkaar ligt). In principe zou dat je efficientie ten goede moeten/kunnen komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
medu80 schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:24:
Je stookt helemaal niet inefficiënt. Je stookt misschien minder efficiënt als overdag. Maar als ik je stooklijn bekijk, ben jij diegene die het inefficiënt doet. De Quatt probeert je nog te helpen en jij helpt’m om zeep. 😂

Warmtepomp is lange runs om temperatuur in huis te handhaven. Het is geen cv ketel. Zorg voor gelijkmatige temperatuur in huis. Maximaal 1 graad nachtverlaging als ie overdag lang moet draaien zet dan nachtverlaging op een halve graad of laat’m aan staan.
Wie bedoel je met je? Voor wie is dit antwoord bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
HarryInia schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:14:
Hallo,

Afgelopen maand al regelmatig op dit forum informatie gehaald en het heeft mij geholpen om een Quatt (2*) aan te schaffen.
Hierbij mijn ervaring.

Woonboerderij (van 1900) in 2000 volledig gerenoveerd met geisoleerde vloer, dak (dakplaten + riet; rc 6), muren (gevarieerd geisoleerd; soms extra binnenmuur), dubbele beglazing met op veel plaatsen plexiglas voorzetraam.
Beneden: Woonkamer, portaal, kamer, slpkamer, badkamer; <200m2 vloerverwarming onder parket in woonkamer, kamer en slpkamer (h2h: 10cm) plus 1 radiator in badkamer en 1 in woonkamer.
Boven: open trap naar boven, werkkamer met radiator welke een beetje "meedraait”, IR-paneel onder buro, slpkamer met radiator waar radiator nooit gebruikt wordt (ook niet bij -20), berging zonder radiator.
Vanwege rietendak, hebben we geen zonnepanelen. Als “winddeler” zijn we wel al sinds 2013 "groen".
Huidige verwarming:
2023: De Boley gas haard uit 2000 vervangen met openhaard brander (heb genoeg eigen snoeihout).
Verbruik 2022:
Gas: 2000m3 waarvan 150 m3 voor warmwater en koken. Dus <1850m3 voor verwarming.

Met de ervaring van afgelopen winter om de ketel temperatuur op 40gr C te houden en wetende dat de CV-ketel er nog is voor backup en de prijs nog te overzien is hebben we besloten een Hybride aan te schaffen. En stel dat je tussen de 60% en 80%, tussen ~1100 ~ 1500 m3 per jaar, kunt besparen dan is het rekensommetje snel gemaakt. Wat we ook hebben gemerkt is dat bji de AllElectric inschattingen altijd een "extra" zit voor die "koude" dagen die bijna nooit voorkomen. Met een hybride ga je daar makkelijker mee om omdat je altijd nog de CV-ketel hebt welke het vroeger in zijn eentje warm kon krijgen.

De Quatt vanwege alleen een buitenunit, goede specificaties, scherpste prijs (zeker voor 2*4 kW) en gemak met eigen installateur. Verschillende mensen over de vloer gehad met toch wel vrij hoge prijzen en vanwege binnenunit veel benodigde aanpassingen en vaak "grotere" buitenunit. En niet te vergeten Quatt heeft een dusdanige uitstraling dat hij meteen goedgekeurd werd door de schoonheidscommiseie (mijn vrouw ;-)). Nog voor het stookseizoen kunnen plaatsten heeft ook meegeholpen. Het process bij andere merken en externe installateurs was altijd stroperig.

Ik heb € 99,- aanbetaald voor "schout aan huis". Hier heb ik geen spijt van. 1. was ik al vrij zeker dat het een Quatt moest gaan worden en 2. was ik kritisch betreft de plaats en 3. gezien de m2 is het goed om dat ter plaatste te zien.
Gezien de oppervlakte is bij ons 2*4kW minimaal en zullen ervaren wat het systeem gaat doen.

De communicatie van Quatt is niet overvloedig maar in de praktijk doen ze toch de dingen die moeten gebeuren. Vandaar blij met het Tweakers platform om voor vraagtekens weg te kunnen halen en in het totaal een beter gevoel tte krijgen van het functioneren van het systeem.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had zelf de Werkschakelaar en bekabeling dusdanig voorbereid dat nadat zij het gat hadden geboord de electra kabel zo mee konden nemen en aansluiten op de Werkschakelaar net achter WP 2 (rechts).
Vlak bij de CV-ketel staat bij ons een droger welke we al jaren niet meer gebruiken. Droger heeft, volgens NEN1010, zijn eigen groep. Op deze aansluiting heb ik de kabel aangesloten. In de groepenkast heb ik een kWh tussenmeter geplaatst met S0 welke ik via Youless kan uitlezen en zodoende altijd precies weet wat de WP's verbruiken (watever de App zegt).

[Afbeelding]

Op de 20e (installatie was de 19e) echter merkte ik dat de druk toch wel laag stond en na weer bijvullen tot de >2 bar de druk na 2 uur weer laag stond. Dus het systeem moest ergens water verliezen... Binnen zag ik het nergens en buiten was het moeilijk te zien vanwege de regen. Tussen 2 buien in zag ik toch aan de achterkant bij WP1 voor mijn gevoel meer water dan "regenwater". Dit was 21:00 's avonds. Heb het Quatt-kalamiteiten nummer gebeld welke meteen actie had ondernomen. Volgende dag de 21e 's ochtends stonden er 2 monteurs aan de deur. Het bleek een niet goed zittende afsluitring te zijn welke meer en meer was gaan lekken. Probleem was zo opgelost.
Vanwege dat de druk was weggevallen had ik de CIC, CV & VV pomp uitgezet. Na het weer aanzetten was ik mijn data van de 19e & 20e wel kwijt wat men nog niet heeft kunnen verklaren omdat dit in de cloud zou moeten staan.

Nu sinds 2 dagen heb ik helemaal geen "Insights" meer. Wellicht omdat men er mee bezig is...

Ik had een mooie Nefit-easy thermostaat en ben overgestapt naar T6. Dit vanwege eventuele discussies omtrent het mogelijk niet goed functioneren uit de weg te gaan.

Sinds gister heb ik de JSON feed gevonden;-) Fijn; nu heb ik toch wat meer inzicht in het systeem.

[Afbeelding]

9;30 19,0
Wellicht is dit nog teveel vanuit de CV-ketel icm Vloerverwarming gedacht om pieken van de CV-ketel weg te halen en zou een iets constantere temp met de WP ook kunnen.
Meestal ben ik de gehele dag thuis in de WK waar 1 radiator hangt en dus tijdens deze periode alleen bij 20 grC op tempratuur komt. Een IR paneeltje onder het buro werkt prima. Bij iets koudere dagen verwacht ik dat de radiator ook meer zal gaan bijdragen.

Ik heb een AmfraMatic V5 VV pompschakelaar. Deze schakelt op 23 grC. Dus dat betekent dat hij pas vrij laat uitschakelt.
Kan ik hier nog wat optimaliseren door deze bv hoog uit te sckakelen en laag in te schakelen; dus bij WP aan pomp aan en bij WP uit meteen pomp uit?
(Nu ik de JSON feed heb ik die info en zou ik een Zigbee-schakelaar (of iets dergelijks) aan kunnen sturen.

Verder heb ik een flow rond 800 en een cop van 6,5 en heb ook dagen van boven de 7 gezien (nu dus even niet omdat ik data geen zie bij de insights van de app).

Geluid valt erg mee. Waar we de WP's het meeste horen is in het portaaltje waar de de WP's boven op staan. En dan is het omdat je er naar gaat luisteren.

Al met al erg positief tot nu toen en ben erg benieuwd naar de koudere dagen. indien er kan vragen zijn dan hoor ik het wel.
Dag Harrylnia,

Prachtig verslag, goed inzichtelijk, Dan kun je pas meedenken en zelf een mening vormen.Compliment!

Maar dan krijg je ook commentaar en vragen.

Een grote verbouwde boerderij, met open trap e.d. , als je dan vroeger slechts 1850 m3 verstookte, vind ik dat niet veel.

200 m2 vloerverwarming 10hoh10 en wat ik zie 6 groepen is 35 m2 per groep en 350 meter slang. Dat kan niet kloppen, zal zijn ongeveer 30 hoh . Dat is niet veel, maar misschien is nog een verdeler verstopt of zijn het hele dikke leidingen. Denk dat jethet wel warm krijgt.

Ik zie nog een pomp bij de vloerverwarmingsverdeler, in principe moet die er tussen uit voor een gunstige cop.

De verdeler voor de 4 radiatoren heeft volgens mij al een by pass gemonteerd en volgens mij zie ik een nieuwe links ervan. Maar by passes zijn ze dol op.

Ik lees en zie dat er een nefit exellent hangt, die heb ik ook, dus ik hou je verder in de gaten!
Ik doe zelf ook al 19 jaar onderhoud, en alle instellingen staan op 4 (van de 10), ww temp, brandervermogen en cv temp. Pomp niet continu .
Hoe staan die bij jullie? Dat is sterk bepalend voor kwaliteit geheel.
Ben zeer benieuwd hoe Quatts zich gaan gedragen, als warm water boiler in ketel actie vraagt, dan vliegt de nefit naar ww opwarmen, maar dan heeft de quatt geen circuit meer, denk ik. En bij ons is dat toch vaak een keer of 8 per dag maal 10 minuten.

De open haard heb ik mijn eigen ideeën over, de schoorsteen van mijn buurman rookt elke dag op 7 meter afstand vanuit het westen, en soms zie ik oranje rook.
Vooral maar weinig ventileren aan die kant. Ga er vanuit dat jullie buren iets verder wonen.

Goede voorbereiding met de 40 graden test, met hoeveel graden ging het cv water dan de vloerverwarming in??

De eigen installateur snap ik niet, ze hebben toch eigen monteurs? Een van de problemen die ik heb is dat quatt zich alleen bezighoudt met het door hun te leveren materiaal, niks andere dingen wijzigen.

Wat betreft buiten:
plaatsing direct onder je rieten kap en zo dicht bij de muur is volgens mij niet goed voor de werking en het onderhoud. De werkschakelaar zou ik boven de deur geplaatst hebben. Je ziet hem zitten, goed voor de brandweer!
Maar ja, de schoonheidscommissie…!

Communicatie en specificaties is al het nodige over gezegd, en in de cic moet je maar vertrouwen hebben.

De aan- en afvoer naar buiten met die plastic isolatie doet wel erg amateuristisch aan. De flexibele roestvrije?? leidingen lijken me overigens erg dun.

Onder de nefit, zit tempex van vroeger, ik denk dat de nefit vroeger een broertje heeft gehad, maar het leidingwerk is in elk geval erg onduidelijk met deze foto s, ik mis ook een principe installatietekening.

Ik heb al gezegd: pomp vloerverwarming eruit, en dus ook de pompschakelaar.

Dat er een waterlek was, waarbij al na een dag de druk vrijwel was weggevallen, is weer amateuristisch.

Bij het schema ben ook ik van mening dat maximaal ś nachts 0,5 graad verlaging moet worden toegepast, ook op dit moment zonder wp zijn dit al mijn eigen instellingen.

Kortom,
wel opmerkingen, maar ik heb er wel vertrouwen in.
Ben zeer benieuwd naar cop in de winter, het functioneren van de nefit en de cic
Hou ons de hoogte!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

@HarryInia ik zou nog eens kijken denk aan iets aan de bovenkant van de Quatt. Onder riet staan met het constante gelek na regen kunnen maar weinig dingen goed tegen.
Mijn ouders hebben boven hun warmtepomp een stukje goot met daarin aan de zijkanten een stukje ketting om zo gelek op de WP te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:26
Church of Noise schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:06:
Een vloerverwarming is op zich een traag systeem, en al helemaal met een warmtepomp gecombineerd.
Net zoals ook iemand iets eerder voorstelde aan een andere Tweaker, zou ik misschien eens proberen om het verschil tussen max en min vraagtemperatuur te verminderen en het schema misschien iets eenvoudiger te maken (bvb 2 blokken die de hele 24u afdekken, met elk een temperatuur die misschien 0,5 of 1 graad uit elkaar ligt). In principe zou dat je efficientie ten goede moeten/kunnen komen...
Bedankt voor je reactie. Ik ga er nog eens naar kijken. Het schema is op zich 1 blok met rustig opbouwende stappen en geen aan/uit en een blok verlaging.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:23
Hallo,

Hierbij mijn ervaring.

Huidige verwarming:
Verbruik 2022:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

9;30 19,0

De diameter van die ribbelbuis die van buiten naar binnen gaat lijkt vrij klein, is die voor 2 Quatts? Met 2 Quatts (dus 9kW) zou je een debiet van zo'n 1550 liter per uur moeten zien als ie de volle 9kW je huis in brengt.

Het schema wat je hanteert kun je beter weg doen en één constante temperatuur 24/7 aanhouden. Dat zorgt er voor dat de wp minder hard hoeft te werken en is dus gunstig voor je COP / SCOP. De dekkingsgraad van de wp in de totale energiebehoefte van je woning gaat er mee omhoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

[...]

Gasverbruik door douchen wordt in Quatt-app bij ons zeker niet als verwarming gelabeld. In november pas 0,2kWh aan gas met label "boiler/cv-ketel". (dus 99,9% van verwarming door Quatt :*) )

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
medu80 schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:24:

Het hangt sterk af van temperatuurverschillen tussen dag en nacht. Als je in de Quatt specificaties kijkt en je neemt makkelijke getallen: a7/w35 overdag en a2/w35 in de nacht zie je dat het verschil in COP een ruime 14% tussen A2 en A7 is als je de hele dag op minimaal vermogen draait. Het verschil in COP tussen overdag (A7) vol vermogen draaien en laagste vermogen is een ruime 12%. Met een iets hogere aanvoertemp meegenomen zal rond de 5 graden dag nacht verschil het omslagpunt in efficiëntie liggen. Als je in mijn schema minder dan 7.5 x 5 = 37.5 kwh thermisch nodig hebt (en dus in die 7.5 uur niet vollast draait) komt het omslagpunt lager te liggen. Dan heb ik ook nog de luxe dat de Quatt een groot deel van de dag zon pakt, en dat scheelt al snel een graad of 1.5 tot 2 overdag als de zon schijnt.

Mooie kans voor Quatt om op basis van gebruikersvoorkeuren, en weersvoorspellingen de meest optimale stookschema's te vinden met hun gerenommeerde AI :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
SBL schreef op maandag 6 november 2023 @ 00:35:
[...]

Gasverbruik door douchen wordt in Quatt-app bij ons zeker niet als verwarming gelabeld. In november pas 0,2kWh aan gas met label "boiler/cv-ketel". (dus 99,9% van verwarming door Quatt :*) )
Volgens mij is het gasverbruik zowiezo een schattig, de Quatt weet helemaal niet hoeveel gas je verstookt. De enige meter die ik op mijn gas heb zit in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Ik had dezelfde schakelaar, maar was toch niet helemaal tevreden. Ik houd er niet van om zaken steeds te moeten aanpassen, en waarschijnlijk gaat dit niet werken in de zomer (als het binnen 23 graden wordt). Dit was voor mij een reden om home assistant (HA) eens te gaan bekijken - daar is hier een apart topic over.

Als je al blij wordt van de JSON feed, dan moet je echt daar eens naar kijken! En dan is het creëren van je eigen pompschakelaar een fluitje van een cent.
Pagina: 1 ... 141 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.