Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6
Viper085 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:18:
Hoewel de vloerverwarming het langzaam maar goed redt om het huis te verwarmen zoek ik nog naar de juiste afstelling van de verdeler. In de retour zit deze zwarte (thermostaat?)kraan. Wat is de functie hiervan en wat is de optimale instelling voor de hybride setup met Quatt?
Ik zou verwachten dat de mengtemperatuur enkel met de witte thermostaatkraan wordt geregeld, maar dit ding zit er toch ook niet voor niets
Overigens geeft het eerste venster met "0" na één volledige omwenteling een 1 aan, daarna een 2, etc. Daarnaast lijkt het tweede venster de temperatuur aan te geven.....
[Afbeelding] [Afbeelding]
het hele "jouw huis kan niet van het gas af" is een leuke kreet uit met name de CV ketel branch, omdat ze je graag nog een CV ketel + jaren aan onderhoud willen slijten. Let wel dat de klassieke CV ketel merken (remeha etc.) zelf geen warmtepomp-buitendelen bouwen, die kopen ze gewoon in en zullen daardoor daarop wellicht minder marge hebben dan een CV ketel uit eigen fabriek.Geertims schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:37:
[...]
Ik woon in Culemborg en er loopt een project minder op de meter. Doel daarvan was om in bepaalde straten onderzoek te doen wat voor besparingen haalbaar zijn op gasverbruik. Dar kwam onder andere uit dat ons huis niet zo heel gunstig is gebouwd om flink te besparen. Ze zijn hier thuis geweest en de investeringen zouden huge zijn om ons helemaal van het gas af te krijgen. Dus vandaar dat we gekozen hebben voor een hybride warmtepomp. Zoals ik er nu over denk ga ik niet gigantisch investeren om alles voor tip top te krijgen. Ben 63. Wel hebben jullie mij al redelijk overtuigd om de bestaande ketel aan te houden en om te zien hoe het zich allemaal ontwikkeld. Wie weet denken we er later anders over en willen we wel van het gas.
Ik heb nog wel een vraag over luchten. Ik weet dat je de temperatuur zoveel mogelijk constant moet houden. Mijn vrouw vindt het heerlijk om in de ochtend de schuifpui helemaal open te zetten. Zuurstof roept ze naar mij als ik daar over mopper, want koud. Dat luchten blijft toch wel gewoon mogelijk neem ik aan?
Voor FE maakt het niet echt uit of je goede of minder goede isolatie hebt, zolang je een goede warmteafgifte hebt (vloerverwarming, veel/grote radiatoren met fans). Natuurlijk helpt goede isolatie, maar minder goede is absoluut geen dealbreaker (ondanks wat CV ketel branch je wilt doen geloven). In principe heeft de staat van isolatie alleen invloed op het vermogen van de warmtepomp, niet of wel warmtepomp wel/niet kan.
Wat bepalend is, is je historisch gasverbruik omdat je daaruit je warmtebehoefte kan afleiden.
Als ik goed heb had je een historisch gasverbruik van 1200 m3 (inclusief douche warm water??). Volgens Koevlaas-formule (google maar eens), heb je dus voor FE een WP nodig met een vermogen van 1200*8 /1650 = 5.8 kW bij -10 graden buitentemperatuur. Hieruit volgt dus dan een enkele Quatt te krap is, maar een dubbele Quatt zou wel uit kunnen.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik heb hier ook even naar moeten zoeken:KMvrtr schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:54:
[...]
Misschien een stomme vraag. Maar hoe regel je dat?
Of doet Quatt dat tijdens de installatie?
Ik meende dat tado knoppen alleen maar open/dicht deden. En dat de warmtevraag van de Tado thermostaat komt.
Maar dat is dus blijkbaar niet zo?
Uitzetten warmtevraag TADO radiatorknoppen
- Ga in de TADO app naar Settings -> Rooms & Devices
- Klik op de ruimte die je aan wil passen (niet de knop!)
- Klik op "Zone Controller" en zet deze op "Not assigned"
Nu heb je van je TADO knop dus eigenlijk een "normale" thermostaatknop gemaakt, maar dan met tijdsschema's. Hij "loopt mee" met de normale warmtevraag maar vraagt zelf geen warmte meer. Maakt voor mij de regeling een stuk minder zenuwachtig.
Zou die 2e Quatt er ook later bij geplaatst kunnen worden?Toby-Wan schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:22:
[...]
het hele "jouw huis kan niet van het gas af" is een leuke kreet uit met name de CV ketel branch, omdat ze je graag nog een CV ketel + jaren aan onderhoud willen slijten. Let wel dat de klassieke CV ketel merken (remeha etc.) zelf geen warmtepomp-buitendelen bouwen, die kopen ze gewoon in en zullen daardoor daarop wellicht minder marge hebben dan een CV ketel uit eigen fabriek.
Voor FE maakt het niet echt uit of je goede of minder goede isolatie hebt, zolang je een goede warmteafgifte hebt (vloerverwarming, veel/grote radiatoren met fans). Natuurlijk helpt goede isolatie, maar minder goede is absoluut geen dealbreaker (ondanks wat CV ketel branch je wilt doen geloven). In principe heeft de staat van isolatie alleen invloed op het vermogen van de warmtepomp, niet of wel warmtepomp wel/niet kan.
Wat bepalend is, is je historisch gasverbruik omdat je daaruit je warmtebehoefte kan afleiden.
Als ik goed heb had je een historisch gasverbruik van 1200 m3 (inclusief douche warm water??). Volgens Koevlaas-formule (google maar eens), heb je dus voor FE een WP nodig met een vermogen van 1200*8 /1650 = 5.8 kW bij -10 graden buitentemperatuur. Hieruit volgt dus dan een enkele Quatt te krap is, maar een dubbele Quatt zou wel uit kunnen.
ik verwacht dat dit wel kan, alleen je betaald dan wel (verwacht ik) de volle prijs.Geertims schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:26:
[...]
Zou die 2e Quatt er ook later bij geplaatst kunnen worden?
Quatt Hybrid: € 2.799 incl. subsidie en basisinstallatie (€ 5.499 excl. subsidie)
Quatt Hybrid Duo: €3.699 incl. subsidie en basisinstallatie (€ 9.099 excl. subsidie),
dus nu kost je de tweede Quatt slechts 900 euro meer, achteraf mogelijk zelfs nog eens de bekende 2.799 en dan moet je ook nog dan de subsidie kunnen krijgen, nu kan dat nog, maar of dat in de toekomst met één tweede ook nog kan is maar afwachten.
nadeel van de 8 kW unit(s) is dat deze wel wat meer geluid maken, namelijk 3 dB meer, dat is dus een verdubbeling van het geluid (ook wel logisch het zijn ook twee units). Deze wettelijke berekening is gebassserd op maximaal vermogen. Helaas blijven de toegestaande waarden aan de erfgrens wel gelijk, dus 45/40 dB.
Het zal dus lastiger worden om een juiste plek voor de dubbele te vinden.
Een tweede nadeel van een dubbele Quatt is dat deze in standby natuurlijk ook twee keer zo veel gebruikt, (standby verbruik circa 5W, de dubbele verbruikt 10W continu, ook in de zomer dus.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
zet dat ding zo laag mogelijk, zeker op minimaal 45ºC, als het nog lager kan bv 40-35ºC, als dedelijk de CV namelijk door de zeer lage temperaturen mee moet gaan doen scheelt dat behoorlijk in je gasrekening plus wil je eigenlijk dat de retour water temperatuur bij de Quatt niet uit het lood loopt, want dan zou wel eens de Quatt kunnen uitschakelen en zit je dan in een CV only bedrijf, wat je al helemaal niet wil hebben.Cruzâh schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:02:
Mijn Quatt draait nu een paar weken naar tevredenheid. Ik vroeg me nu af wat de ideale CV-temperatuur is. Ik had deze volgens mij voor de installatie van de Quatt op 60gr staan, wat prima werkte, maar hij staat nu op 70 wat me vrij hoog lijkt. Dat zouden de monteurs van Quatt gedaan kunnen hebben.
Wat denken jullie?
of vergis ik me daar nu in?
waarom de monteurs deze weer op 70ºC zetten is voor mij een raadsel.
op aanvulling van @MacD007 . Je zou ook nu 1x Quatt kunnen doen & later de tweede met de all-electric upgrade.Geertims schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:26:
[...]
Zou die 2e Quatt er ook later bij geplaatst kunnen worden?
bespreek dit met Quatt tijdens de intake als je voornemens bent om eventueel de all-electric upgrade te doen (nu nog nagenoeg niks over bekend behalve dat er eind dit jaar een aankondiging komt)
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ok, maar wordt het dan wel warm genoeg? De CV springt toch bij omdat de Quatt het niet redt? Dus als je de CV dan ook op lage temperatuur laat verwarmen, is er toch weinig verschil?MacD007 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:24:
[...]
zet dat ding zo laag mogelijk, zeker op minimaal 45ºC, als het nog lager kan bv 40-35ºC, als dedelijk de CV namelijk door de zeer lage temperaturen mee moet gaan doen scheelt dat behoorlijk in je gasrekening plus wil je eigenlijk dat de retour water temperatuur bij de Quatt niet uit het lood loopt, want dan zou wel eens de Quatt kunnen uitschakelen en zit je dan in een CV only bedrijf, wat je al helemaal niet wil hebben.
of vergis ik me daar nu in?
waarom de monteurs deze weer op 70ºC zetten is voor mij een raadsel.
Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6
Ik zou de systeemdruk wellicht nog iets opvoeren naar 1.8.patrickvdhart schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 06:52:
Help..
Cv pomp probleem. Sinds gisteren staat cv ketel in error., Vaillant hrpro CW 4/3 uit 2008. Code f.75 wat betekent druk probleem of pomp probleem. Hij geeft ook rare tijd geluiden bij reset. De druk is 1.6 dus dat is het niet.
Nu loopt hier de Quatt sinds een week. Is er een mogelijkheid dat die daar iets veroorzaakt? In de handleiding staat, kijk naar de bypass en de waterdruk maar weet niet waar ik naar kan kijken.
Dus zijn er mensen die weten of het een met het ander te maken kan hebben?
Kan ook stom toeval zijn natuurlijk na 15 jaar.
Als dat het niet oplost (of verergert) dan zou je het idd in je bypass kunnen zoeken.
Als een CV ketel te snel te heet water retour krijgt, dan gaat ie in storing. Als een bypass te ver open staat / te veel water doorlaat retour, dan kan zo'n storing ontstaan.
In DAT geval kan het dus komen bijvoorbeeld dat er ineens 2 pompen tegelijk gaan draaien (CV + Quatt) waardoor de druk te hoog wordt voor de bypass, die laat vervolgens veel heet CV water door naar de retour, en je CV gaat in storing.
disclaimer: is wat fout ZOU kunnen gaan.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
even een goedbedoelde aanvulling voor @Geertims, idem ook wat @HBO88 ookal mooi heeft omschreven.Toby-Wan schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:22:
[...]
het hele "jouw huis kan niet van het gas af" is een leuke kreet uit met name de CV ketel branch, omdat ze je graag nog een CV ketel + jaren aan onderhoud willen slijten. Let wel dat de klassieke CV ketel merken (remeha etc.) zelf geen warmtepomp-buitendelen bouwen, die kopen ze gewoon in en zullen daardoor daarop wellicht minder marge hebben dan een CV ketel uit eigen fabriek.
luchten; alles even goed open zetten, daarvoor zou je eigenlijk wel twee tegenover gestelde openingen moeten hebben kan prima en is ook niet verkeerd, alleen wat uit je verhaal lees doet je vrouw dat nu eigenlijk te lang. Doe je het goed zijn enkele minuten al voldoende.
Beter is ook wat @HBO88 ook aangeeft om continu te luchten via kleine roosters, als je deze hebt aub dan gebruiken.
met een gasverbruik van circa 1.200m³ zou in een hybride toepassing zelfs een enkele Quatt al mogelijk moeten zijn, de koevlas methode gaat namelijk uit van een FE (dus zonder CV ketel) uit.
Afhankelijk van je SWW gasverbruik, kun je circa op 200 m³ zetten (beetje afhankelijk van de doucheggebruik) en mogelijk kook je ook nog op gas, dat zal ook al snel op 50-75m³ gas kosten.
Hou je dus circa 1000 m³ gas over, Dat is circa 8.800 kWh aan thermisch vermogen.Dan zou dus een 5 kW (Quatt is eigenlijk 5 kW, ook vanuit de subsidie)
Kijk maar eens in het forum https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2128086 ik wil een warmtepomp. daar wordt het verder uitgelegd.
Wat belangrijker is hoe zit je huidig afgiftesysteem er uit. heb je vloerverwarming (vv) en welke type radiatoren heb je en waar.
overigens is je leeftijd nog helemaal niet zo oud, mijn buurman (is al over de 80) en heeft vorig jaar een complete warmtepomp gekocht, en een kennis van mij (in de 70) wil ook een Quatt.
Haha nee hoor, voel me ook niet oud maar het was meer van, ach hoe lang wonen we nog hier en dat soort zaken.MacD007 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:44:
[...]
even een goedbedoelde aanvulling voor @Geertims, idem ook wat @HBO88 ookal mooi heeft omschreven.
luchten; alles even goed open zetten, daarvoor zou je eigenlijk wel twee tegenover gestelde openingen moeten hebben kan prima en is ook niet verkeerd, alleen wat uit je verhaal lees doet je vrouw dat nu eigenlijk te lang. Doe je het goed zijn enkele miniuten al voldoende.
Beter is ook wat @HBO88 ook aangeeft om continu te luchten via kleine roosters, als je deze hebt aub dan gebruiken.
met een gasverbruik van circa 1.200m³ zou in een hybride toepassing zelfs een enkele Quatt al mogelijk moeten zijn, de koevlas methode gaat namelijk uit van een FE (dus zonder CV ketel) uit.
Afhankelijk van je SWW gasverbruik, kun je circa op 200 m³ zetten (beetje afhankelijk van de doucheggebruik) en mogelijk kook je ook nog op gas, dat zal ook al snel op 50-75m³ gas kosten.
Hou je dus circa 1000 m³ gas over, Dat is circa 8.800 kWh aan thermisch vermogen.Dan zou dus een 5 kW (Quatt is eigenlijk 5 kW, ook vanuit de subsidie)
Kijk maar eens in het forum https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2128086 ik wil een warmtepomp. daar wordt het verder uitgelegd.
Wat belangrijker is hoe zit je huidig afgiftesysteem er uit. heb je vloerverwarming (vv) en welke type radiatoren heb je en waar.
overigens is je leeftijd nog helemaal niet zo oud, mijn buurman (is al over de 80) en heeft vorig jaar een complete warmtepomp gekocht, en een kennis van mij (in de 70) wil ook een Quatt.
We hebben geen vloerverwarming en we hebben ook besloten ons gasfornuis te vervangen door een elektrisch fornuis. Dus al met al goed bezig denk ik.
We verwarmen alleen beneden en in de badkamer. We hebben overal paneelradiatoren.
Ligt er sterk aan hoe lang dat luchten is. Als je het even 10 minuten open gooit, en je hebt vloerverwarming waar veel warmte in zit zal de kamer snel weer op temperatuur zijn.Geertims schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:37:
[...]
Ik woon in Culemborg en er loopt een project minder op de meter. Doel daarvan was om in bepaalde straten onderzoek te doen wat voor besparingen haalbaar zijn op gasverbruik. Dar kwam onder andere uit dat ons huis niet zo heel gunstig is gebouwd om flink te besparen. Ze zijn hier thuis geweest en de investeringen zouden huge zijn om ons helemaal van het gas af te krijgen. Dus vandaar dat we gekozen hebben voor een hybride warmtepomp. Zoals ik er nu over denk ga ik niet gigantisch investeren om alles voor tip top te krijgen. Ben 63. Wel hebben jullie mij al redelijk overtuigd om de bestaande ketel aan te houden en om te zien hoe het zich allemaal ontwikkeld. Wie weet denken we er later anders over en willen we wel van het gas.
Ik heb nog wel een vraag over luchten. Ik weet dat je de temperatuur zoveel mogelijk constant moet houden. Mijn vrouw vindt het heerlijk om in de ochtend de schuifpui helemaal open te zetten. Zuurstof roept ze naar mij als ik daar over mopper, want koud. Dat luchten blijft toch wel gewoon mogelijk neem ik aan?
Eventueel zou je een ventilator met warmtewisselaar kunnen overwegen voor 'luchten', daarmee haal je frisse lucht binnen en win je het overgrote deel van de warmte terug (hoewel 90% wat erg optimistisch is vermoed ik).
Eerste voorbeeld wat ik vond op google: https://vantubo.nl/air/va...YeZDcSfw-DnAaAgohEALw_wcB
Overigens ben ik 'team jou', want ik zie niet echt het nut van de benedenverdieping luchten in de ochtend, terwijl er een uur of 8 lang niemand aanwezig is geweest. Op dat moment zou ik eerder de slaapkamer luchten, maar dat terzijde
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
In mijn geval (Jaga convectoren, geen vloerverwarming) durf ik wel te zeggen dat ik in euro's geen besparing heb. Het aantal graaddagen van oktober was bijna gelijk aan oktober vorig jaar. Mijn gasverbruik was afgelopen oktober exact hetzelfde als vorig jaar oktober (27m3³).
De Quatt app geeft aan dat ik afgelopen maand 26m³ heb bespaart. Ik weet alleen 100% zeker dat ik zonder wp nooit 26m³ aan gas extra had verbruikt.
Met een laag gasverbruik heb ik mijn woning dus vorig jaar, wanneer ik wilde, warm gemaakt. En daar zit hem nou precies het verschil. 's Ochtends hoeft de verwarming van mij niet aan (zolang het boven de 18 graden blijft). Maar in de loop van de ochtend mag die wel naar de 19/19,5 gaan als er iemand thuis is. Vorig jaar gebruikte ik hiervoor nauwelijks de cv, maar zorgde de zon hier met regelmaat voor. Soms scheen de zon niet, maar was er ook niet altijd iemand thuis (geen vaste dagen), dus ging de verwarming alsnog niet aan.
Met een wp ben je die flexibiliteit kwijt, waardoor je vasthoud aan dagelijkse schema's, in plaats van verwarmen wanneer je het koud krijgt, ook als er niemand thuis is. Ik heb mijn schema nu wat aangepast, dat het later naar 19/19,5 gaat, met de verwachting dat de zon helpt met verwarmen, maar dan ben ik soms alleen aan het verwarmen voor de katten. Voorheen bleef de verwarming uit als er niemand thuis was. Kwam je thuis en was het 18 graden, dan pas je de temperatuur aan naar bv 20 graden.
Ik ga niet elke dag binnen heel het gezin de dagplanning van de dag erna bespreken, om daar het gewenste schema van verwarmen op aan te passen. (geen dag is hetzelfde bij ons)
Het stroomverbruik heeft mij afgelopen maand 48 kWh, ofwel € 12,- gekost, daarvoor had ik 12,5 m³ gas kunnen gebruiken. Zonder wp had ik zeker weten geen 12,5m³ gebruikt. In de winter zal dit ook doorzetten, en zal het verschil misschien nog wel groter worden. Als je zaterdagochtend besluit iets leuks te gaan doen hou je met wp de verwarming aan, dus die blijft, met een slechtere COP dan nu, de hele dag doordraaien. Zonder wp zet je de verwarming uit, kom je thuis in een huis waar het bv 16 graden is, gooi je de temperatuur omhoog, even hard stoken en je huis is op temperatuur. Ik durf wel te stellen dat die manier voordeliger is. De extra kosten zullen (deels) gecompenseerd worden op dagen dat er de hele dag wel iemand thuis is, dus het is niet zozeer dat je onder aan de streep meer kwijt ben, maar de tvt zal in de praktijk hoger zijn dan in theorie/ volgens de Quatt app.
Is het dan alleen slecht nieuws? Zeker niet. Het comfort is verhoogd, en dat is ook wat waard. De warmte die in het huis zit kruipt overal in, zodat je nooit op een koude bank neerploft. Ook vind ik de lucht fijner aanvoelen doordat er op lage(re) temperatuur wordt verwarmt.
Bij voorkeur nog een stuk lager. Des te lager het nog lukt, des te beter. Kijk even wat de Quatt doet qua temperatuur na een paar uur verwarmen, zet m daar een graad of 5 boven en je zult waarschijnlijk wel goed zitten. Krijg je op die -10 winterdag de boel toch niet warm dan kun je altijd nog de temperatuur iets omhoog doen.Cruzâh schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:02:
Mijn Quatt draait nu een paar weken naar tevredenheid. Ik vroeg me nu af wat de ideale CV-temperatuur is. Ik had deze volgens mij voor de installatie van de Quatt op 60gr staan, wat prima werkte, maar hij staat nu op 70 wat me vrij hoog lijkt. Dat zouden de monteurs van Quatt gedaan kunnen hebben.
Wat denken jullie?
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
:strip_exif()/f/image/v9zip2n2T6LtLmhxbFDCpVgH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 162% gewijzigd door Fvhagen op 03-11-2023 11:56 ]
Ik deel die mening ook wel enigszins. Het is leuk zo'n presentatie, maar besparing isjroz2001 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:52:
De meeste Quatt bezitters zijn afgelopen maand erg tevreden geweest over de COP en kunnen we een mooie theoretische besparing in gasverbruik zien. Goed nieuws natuurlijk. De daadwerkelijke besparing is voor huishoudens zonder vloerverwarming en/ of overproductie in zonnepanelen naar mijn mening vele malen kleiner. Mijn gedachtenspinsel, waarbij ik benieuwd ben hoe anderen er over denken:
In mijn geval (Jaga convectoren, geen vloerverwarming) durf ik wel te zeggen dat ik in euro's geen besparing heb. Het aantal graaddagen van oktober was bijna gelijk aan oktober vorig jaar. Mijn gasverbruik was afgelopen oktober exact hetzelfde als vorig jaar oktober (27m3³).
De Quatt app geeft aan dat ik afgelopen maand 26m³ heb bespaart. Ik weet alleen 100% zeker dat ik zonder wp nooit 26m³ aan gas extra had verbruikt.
Met een laag gasverbruik heb ik mijn woning dus vorig jaar, wanneer ik wilde, warm gemaakt. En daar zit hem nou precies het verschil. 's Ochtends hoeft de verwarming van mij niet aan (zolang het boven de 18 graden blijft). Maar in de loop van de ochtend mag die wel naar de 19/19,5 gaan als er iemand thuis is. Vorig jaar gebruikte ik hiervoor nauwelijks de cv, maar zorgde de zon hier met regelmaat voor. Soms scheen de zon niet, maar was er ook niet altijd iemand thuis (geen vaste dagen), dus ging de verwarming alsnog niet aan.
Met een wp ben je die flexibiliteit kwijt, waardoor je vasthoud aan dagelijkse schema's, in plaats van verwarmen wanneer je het koud krijgt, ook als er niemand thuis is. Ik heb mijn schema nu wat aangepast, dat het later naar 19/19,5 gaat, met de verwachting dat de zon helpt met verwarmen, maar dan ben ik soms alleen aan het verwarmen voor de katten. Voorheen bleef de verwarming uit als er niemand thuis was. Kwam je thuis en was het 18 graden, dan pas je de temperatuur aan naar bv 20 graden.
Ik ga niet elke dag binnen heel het gezin de dagplanning van de dag erna bespreken, om daar het gewenste schema van verwarmen op aan te passen. (geen dag is hetzelfde bij ons)
Het stroomverbruik heeft mij afgelopen maand 48 kWh, ofwel € 12,- gekost, daarvoor had ik 12,5 m³ gas kunnen gebruiken. Zonder wp had ik zeker weten geen 12,5m³ gebruikt. In de winter zal dit ook doorzetten, en zal het verschil misschien nog wel groter worden. Als je zaterdagochtend besluit iets leuks te gaan doen hou je met wp de verwarming aan, dus die blijft, met een slechtere COP dan nu, de hele dag doordraaien. Zonder wp zet je de verwarming uit, kom je thuis in een huis waar het bv 16 graden is, gooi je de temperatuur omhoog, even hard stoken en je huis is op temperatuur. Ik durf wel te stellen dat die manier voordeliger is. De extra kosten zullen (deels) gecompenseerd worden op dagen dat er de hele dag wel iemand thuis is, dus het is niet zozeer dat je onder aan de streep meer kwijt ben, maar de tvt zal in de praktijk hoger zijn dan in theorie/ volgens de Quatt app.
Is het dan alleen slecht nieuws? Zeker niet. Het comfort is verhoogd, en dat is ook wat waard. De warmte die in het huis zit kruipt overal in, zodat je nooit op een koude bank neerploft. Ook vind ik de lucht fijner aanvoelen doordat er op lage(re) temperatuur wordt verwarmt.
wat was ik voorgaande jaren kwijt - wat ben ik dit jaar kwijt = besparing
Het scheelt ook een beetje hoe oud de woning is, en hoe deze gebouwd is.HBO88 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:02:
[...]
Uiteraard, het blijft in elke woning nodig om goed /continu te ventileren.
Wel is het zo dat als je een schuifpui helemaal open zet, je een hoop warmte verliest. Wel afhankelijk hoe lang je die open zet uiteraard.
Maar een warmtepomp verwarmt langzaam, dus het kan zijn dat als je die pui lang volledig open zet, het wat kouder wordt in de kamer en het dan wat langer duurt voor het weer op temperatuur is.
Maar even open zetten is geen probleem, ik zelf zet smorgens vaak de achterdeur even open. Ook staan bijna alle roosters open.
In onze 1964 woning hoef ik niet bepaald te luchten, dat doet deze vanzelf al. Ik heb me al vaak verbaast over hoe weinig aandacht er toen, maar ook bij een renovatie in 1997, was over luchtdicht / tochtdicht bouwen, en ik ben al 1.5 jaar lang kieren aan het dichtmaken.
Ik heb hier een Co2 monitor liggen, en als we met 2 personen binnen zijn gaat het Co2 niveau zelden boven de 800 ppm, en met deze wind zal zelfs dat niet gehaald worden.
Is mogelijk ook een idee om energie te besparen, ventilatie is goed, heeel veel ventilatie is niet perse beter omdat je daarmee ook onnodig veel warmte verliest.
Dank. Ik kan alleen niet zien wat de Quatt doet, heb geen HA o.i.d. draaien. Maar zal m eens op 45 zetten.onlinaius schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:53:
[...]
Bij voorkeur nog een stuk lager. Des te lager het nog lukt, des te beter. Kijk even wat de Quatt doet qua temperatuur na een paar uur verwarmen, zet m daar een graad of 5 boven en je zult waarschijnlijk wel goed zitten. Krijg je op die -10 winterdag de boel toch niet warm dan kun je altijd nog de temperatuur iets omhoog doen.
Volgens mindergas is het inderdaad "ongeveer" even koud. Maar het aantal zonuren in oktober 2022 was vele malen meer dan 2023.jroz2001 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:52:
De meeste Quatt bezitters zijn afgelopen maand erg tevreden geweest over de COP en kunnen we een mooie theoretische besparing in gasverbruik zien. Goed nieuws natuurlijk. De daadwerkelijke besparing is voor huishoudens zonder vloerverwarming en/ of overproductie in zonnepanelen naar mijn mening vele malen kleiner. Mijn gedachtenspinsel, waarbij ik benieuwd ben hoe anderen er over denken:
2022: 159 uren https://www.knmi.nl/neder...soverzichten/2022/oktober
2023: 111 uren https://www.knmi.nl/neder...soverzichten/2023/oktober
Maar desondanks heb ik alleen gas verbruikt voor DHW en koken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/vrT9rFa2fVKamG1MAj4b7tWB.png?f=user_large)
Quatt geeft in hun app dan ook aan dat ik ~40m3 bespaard heb - dat klopt dus best wel aardig!
[ Voor 1% gewijzigd door Heinemancp op 03-11-2023 12:04 . Reden: info quatt app toegevoegd ]
Hier sluit ik me bij aan. Ik denk dat het met 8KW ook prima moet lukken, zeker als je meeneemt dat in die 1200 kuub ook nog het luchten in de ochtend zit. Ik heb een sterk vermoeden dat bij -10 de WAF om voor ruime tijd de pui open te zetten toch ook wel een stuk lager zal zijn.Toby-Wan schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:22:
[...]
En verder kan ik me echt niet goed voorstellen wat ze bij een woning van 1994 gezien hebben waarom isolatie moeilijk zou zijn, op basis van het gasverbruik zou je zelfs denken dat extra isolatie al helemaal niet meer nodig is, hoewel alles is meegenomen uiteraard.
Via de Json feed?Cruzâh schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:01:
[...]
Dank. Ik kan alleen niet zien wat de Quatt doet, heb geen HA o.i.d. draaien. Maar zal m eens op 45 zetten.
Daarom net iets boven de temperatuur zetten die de Quatt maximaal haalt na meerdere uren draaien. Hierdoor wordt je verwarmingscapaciteit iets hoger. Daarnaast levert de cv ketel die temperatuur gegarandeerd, terwijl bij koud weer de Quatt mogelijk juist wat moeite heeft om die temperatuur te halen.Cruzâh schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:39:
[...]
Ok, maar wordt het dan wel warm genoeg? De CV springt toch bij omdat de Quatt het niet redt? Dus als je de CV dan ook op lage temperatuur laat verwarmen, is er toch weinig verschil?
Daarnaast is er uiteraard ook geen man overboord als je een keer thuis komt en de woning is een graad te koud, dan kun je altijd nog aanpassen, en weet je gelijk goed wat de limieten zijn van het systeem.
Met als kleine aanvulling op Mac dat het me eerlijk gezegd ook niet zou verbazen als je de investering in de Quatt terug verdient bij verkoop. Ik hoorde vrij recent dat met de huidige energieprijzen kopers steeds meer kijken naar energielabel, veel van hen woningen met een label slechter dan C al niet meer overwegen, en dat woningen met goede labels beter hun waarde houden. Dat kan zelfs nog wat versterkt worden als je inderdaad hogere hypotheekbedragen kunt krijgen voor woningen met betere labels.Geertims schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:05:
[...]
Haha nee hoor, voel me ook niet oud maar het was meer van, ach hoe lang wonen we nog hier en dat soort zaken.
We hebben geen vloerverwarming en we hebben ook besloten ons gasfornuis te vervangen door een elektrisch fornuis. Dus al met al goed bezig denk ik.
We verwarmen alleen beneden en in de badkamer. We hebben overal paneelradiatoren.
Of probeer ik je nu TE hard te overtuigen van het nemen van een warmtepomp?
je krijgt het nu met je Quatt die nog niet eens 30ºC heeft toch ook warm? of vergiss ik me daar?Cruzâh schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:39:
[...]
Ok, maar wordt het dan wel warm genoeg? De CV springt toch bij omdat de Quatt het niet redt? Dus als je de CV dan ook op lage temperatuur laat verwarmen, is er toch weinig verschil?

of dat cv-water nu door de warmtepomp wordt verwarmd of door je CV maakt dus helemaal niets uit, als dat namelijk niet zo was had je nooit een warmtepomp voor verwarming kunnen gebruiken.
[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 03-11-2023 12:17 ]
Ik weet zeker dat je het terug verdient, al zou het indirect zijn door snellere verkoop. Het gaat mij ook niet alleen om verdienen en zo. Ik wil ook proberen mijn steentje bij te dragen aan minder Co2 uitstoot.onlinaius schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:13:
[...]
Met als kleine aanvulling op Mac dat het me eerlijk gezegd ook niet zou verbazen als je de investering in de Quatt terug verdient bij verkoop. Ik hoorde vrij recent dat met de huidige energieprijzen kopers steeds meer kijken naar energielabel, veel van hen woningen met een label slechter dan C al niet meer overwegen, en dat woningen met goede labels beter hun waarde houden. Dat kan zelfs nog wat versterkt worden als je inderdaad hogere hypotheekbedragen kunt krijgen voor woningen met betere labels.
Of probeer ik je nu TE hard te overtuigen van het nemen van een warmtepomp?
En dat het dan ook nog wat opbrengt is heel fijn natuurlijk.
Ik ben er nu eigenlijk wel uit. Ik kan me heel goed vinden in de diverse bijdragen hier over die ketel.
Ik had deze week al een gesprek met een adviseur van quatt en daar was ik ook al enthousiast over. Vanavond maar met mijn vrouw bespreken en dan zullen we wel voor de quatt gaan.
Temp volgens thermostaat 19 graden, Quatt vind het 20.3. Thermostaat staat op 20.5 (dus 1.5 graad hoger dan de gemeten temperatuur volgens thermostaat) en zou dus eigenlijk nog 1.5 graad bij moeten stoken. Omdat de Quatt vind dat het 20.3 is staat die zo goed als stil. De radiatoren zijn nog niet lauw maar ook niet helemaal koud.
Daarna heb ik de thermostaat express naar 21.5 gezet om de Quatt te laten opkomen.De Quatt noteert de ingestelde temperatuur netjes naar 21.5 maar maakt daar 5 minuten later zelf 21.4 van. Na een klein beetje stoken is mijn kamer volgens de thermostaat 19.5 maar de Quatt vind het al 21.3 en stopt met stoken. Daar heb ik dus al bijna 2 graden verschil!
Ik gebruik een Remeha thermostaat uit het lijstje van compatibele thermostaten.
Enig idee wat hier gebeurt? Moet ik nu mijn thermostaat steeds bijna 2 graden hoger instellen? Dan staat ie op 22.5 om ong. 20.5 te bereiken? En hoe kan de Quatt de ingestelde tijd van 21.5 naar 21.4 zetten? Mijn thermostaat kan alleen in 0.5 aansturen. Ik kom uit de automatisering en vind dit erg vreemd.
Wellicht anderen ervaringen hiermee of beter nog, een oplossing hiervoor?
Alvast bedankt voor het delen van kennis.
PS: mijn besparing in Oktober (super kleine dataset) was 72% op gas dus dat is fantastisch als starter.
AXQ
Helemaal mee eens, het zijn in feite tegenstrijdige argumenten die hier spelen warmteverlies (wat je eigenlijk zo laag mogelijk wilt houden) versus een gezond binnenklimaat (denk hierbij inderdaad aan de CO2 waarden in je huis ( ikea heeft een leuk dingetje voor weinig) waar je veel (koude) verse lucht in het huis wilt hebben (tenminste als je niet direct naast een snelweg, Tata Steel ed woont).onlinaius schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:59:
[...]
Het scheelt ook een beetje hoe oud de woning is, en hoe deze gebouwd is.
In onze 1964 woning hoef ik niet bepaald te luchten, dat doet deze vanzelf al. Ik heb me al vaak verbaast over hoe weinig aandacht er toen, maar ook bij een renovatie in 1997, was over luchtdicht / tochtdicht bouwen, en ik ben al 1.5 jaar lang kieren aan het dichtmaken.
Ik heb hier een Co2 monitor liggen, en als we met 2 personen binnen zijn gaat het Co2 niveau zelden boven de 800 ppm, en met deze wind zal zelfs dat niet gehaald worden.
Is mogelijk ook een idee om energie te besparen, ventilatie is goed, heeel veel ventilatie is niet perse beter omdat je daarmee ook onnodig veel warmte verliest.
Met een NUL woning (=energieneutrale woning) zie je dat ook terug, daar word aan de ene kant alles potdicht gemaakt en aan de andere kant moet er dan weer een ingewikkelde (=dure) ventilatiesysteem worden aangebracht omdat anders de bewooners het loodje gaan leggen (

net als met alles, geld hier ook alles met mate, dus ook ventilatie is een must, maar overdrijf dat dus niet ,een co2 meter kan daarbij wel helpen.
Bij mij is dat precies andersom, ik vraag 19,5 graad maar de ruimtetemperatuur wordt 20,5 graad.jga.mooij schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:24:
Ik ervaar grote afwijkingen in de temperatuur die de Quatt vind dat het binnen is en wat de thermostaat laat zien. Nu heb ik al begrepen dat hier afwijkingen kunnen ontstaan maar gisteren heb ik er een beetje mee zitten proberen.
Temp volgens thermostaat 19 graden, Quatt vind het 20.3. Thermostaat staat op 20.5 (dus 1.5 graad hoger dan de gemeten temperatuur volgens thermostaat) en zou dus eigenlijk nog 1.5 graad bij moeten stoken. Omdat de Quatt vind dat het 20.3 is staat die zo goed als stil. De radiatoren zijn nog niet lauw maar ook niet helemaal koud.
Daarna heb ik de thermostaat express naar 21.5 gezet om de Quatt te laten opkomen.De Quatt noteert de ingestelde temperatuur netjes naar 21.5 maar maakt daar 5 minuten later zelf 21.4 van. Na een klein beetje stoken is mijn kamer volgens de thermostaat 19.5 maar de Quatt vind het al 21.3 en stopt met stoken. Daar heb ik dus al bijna 2 graden verschil!
Enig idee wat hier gebeurt? Moet ik nu mijn thermostaat steeds bijna 2 graden hoger instellen? Dan staat ie op 22.5 om ong. 20.5 te bereiken? En hoe kan de Quatt de ingestelde tijd van 21.5 naar 21.4 zetten? Mijn thermostaat kan alleen in 0.5 aansturen. Ik kom uit de automatisering en vind dit erg vreemd.
PS: mijn besparing in Oktober (super kleine dataset) was 72% op gas dus dat is fantastisch als starter.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Je weet niet welke temperatuur op je display wordt aangegeven, bij bv een T6 wijkt dat ook behoorlijk af.jga.mooij schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:24:
Ik ervaar grote afwijkingen in de temperatuur die de Quatt vind dat het binnen is en wat de thermostaat laat zien. Nu heb ik al begrepen dat hier afwijkingen kunnen ontstaan maar gisteren heb ik er een beetje mee zitten proberen.
bepaalde typen/merken kun je gaan calibreren, kijk anders even naar je handleiding.
staar je echter niet op een extacte waarde, kijk eerder bij welke ingestelde temp je de gewenste comfort ondervind. Hoe je bepaalde temperatuur ondervind is namelijk heel persoonlijk, tenslotte zijn we geen technisch meetinstrument.
via bv Json Feed kun je zien welke temperaturen de Quatt aangeboden krijgt, ook de verschillende sensoren binnen de Quatt wijken soms behoorlijk vanelkaar af.

Ken je de JSON feed?Cruzâh schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:01:
[...]
Dank. Ik kan alleen niet zien wat de Quatt doet, heb geen HA o.i.d. draaien. Maar zal m eens op 45 zetten.
http://ipvancCIC:8080/
De CiC meldt aan de CV dat hij het water tot 18graden moet verwarmen en de Quatt pompt om dat 18gr water te krijgen (wellicht kan dat ook uit je vloer/radiatoren komen) en dan echt aan de slag te kunnen gaan. Als de CV dan stiekem niets doet, dan zou de CiC dat wel moeten zien. Hij kan er niets aan doen maar een push-bericht in de app zou wel fijn zijn.Bacteria1980 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:53:
Hallo allemaal,
Ik had wat geks. Mijn huis voelde vanmorgen koud aan. Ik kwam er achter dat de quatt al een dag niet meer werkte. Ik dacht even de stekker er in en de uit van de cic, en dan zal die wel weer werken. Niet dus, de quatt gaf 33 watt aan aan vermogen. Achteraf bleek dat die het water wel rond bleef pompen. Maar zonde dat hij werkte. Ik dacht laat ik de stekker van de cv er eens in en uit doen. Dat was het dus. De quatt begin weer vermogen te leveren, en warmte af te geven. Is het nu dan zo dat het water onder de 18 graden is gekomen, dat de quatt het niet meer aan kan alleen? En alleen het water dan rond blijft pompen? Ik snap er niks van...
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Dit. En wat dacht je van woonkeukens met een afzuiginstallatie die veelal niet helemaal goed afsluit bij geen gebruik.onlinaius schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:59:
[...]
Het scheelt ook een beetje hoe oud de woning is, en hoe deze gebouwd is.
[ Voor 99% gewijzigd door Bacteria1980 op 06-12-2023 07:43 ]
dat is mooi.Geertims schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:05:
[...]
Haha nee hoor, voel me ook niet oud maar het was meer van, ach hoe lang wonen we nog hier en dat soort zaken.
mbt het electrisch fornuis hoop ik wel dat je voor een inductie kookplaat gaat, dat is wel zo veilig en vooral fijn voor je vrouw cq de kok, want dat kookt vrijwel gelijk aan hoe je op gas kookt.
mbt tot je paneelradiatoren, T21 ... hoop ik, zul je wel aan radiatorventilatoren moeten, de huidige radiatoren zijn helaas niet berekend op de lage CV-water temperaturen van een warmtepomp, dus kunnen ze minder warmte kwijt. met de ventilatoren help je ze dus een behoorlijk stuk.
belangrijk is dat er voldoende radiatoren open staan.
mijn eigen ervaring in de badkamer is dat de bestaande radiator nu echt te klein is, maar gezien we de badkamer toch een complete renovatie gaan geven komt daar ook een nieuwe LTV radiator in.
Bij mij heeft Quatt tijdens de installatie de CV-temp van 50 naar 70 verhoogd merkte ik achteraf.Cruzâh schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:02:
Wat denken jullie?
Dat zal wel een reden hebben, dus ik heb het maar zo gelaten.
CVketel wordt bij opstarten even aangesproken om 18graden water te maken, dus dan is 45graden al teveel.Cruzâh schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:39:
[...]
CVketel wordt ook bijgeschakeld om snel te verwarmen. De Quatt doet er bijvoorbeeld een uur over om water van 45graden te maken (steeds 4graden erbij als Quatt hard staat en je afgiftesysteem haalt er dan weer 2 of 3 af); CVketel kan dat veel sneller.
Als je CV ketel 40graden maakt, kan de Quatt daar nog 4 bij doen. Als je CVketel 60graden maakt, kan Quatt niets meer.
Dus meestal geen heet water nodig uit je CVketel om je Quatt lekker het werk te laten doen. Als 45graden bij vrieskou toch te weinig is, zet je hem dan wat omhoog.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Helder! Dank allenSBL schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:25:
[...]
CVketel wordt bij opstarten even aangesproken om 18graden water te maken, dus dan is 45graden al teveel.
CVketel wordt ook bijgeschakeld om snel te verwarmen. De Quatt doet er bijvoorbeeld een uur over om water van 45graden te maken (steeds 4graden erbij als Quatt hard staat en je afgiftesysteem haalt er dan weer 2 of 3 af); CVketel kan dat veel sneller.
Als je CV ketel 40graden maakt, kan de Quatt daar nog 4 bij doen. Als je CVketel 60graden maakt, kan Quatt niets meer.
Dus meestal geen heet water nodig uit je CVketel om je Quatt lekker het werk te laten doen. Als 45graden bij vrieskou toch te weinig is, zet je hem dan wat omhoog.
Dit zijn de enige instellingen die wij aanpassen, voor de rest mag het naar uw eigen wens worden aangepast.
Wel raden wij aan de maximale CV temperatuur op 60 of hoger te houden. Dit omdat de wamtepomp het water tot 55 graden kan verwarmen. Als dan de ketel minder hoog staat ingesteld vindt deze snel dat er te warm water binnen komt bij de ketel en zal dan steeds uit gaan. Deze gaat hierdoor pendelen en dat is heel slecht voor eht verbruik.
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Nee, maar ik kan wel eens kijken. Hoe kan ik de CiC herkennen in mijn router? Ik zie niets wat direct herleidbaar isSpykie schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:45:
[...]
Ken je de JSON feed?
hahha we koken beide. Zeker inductie, daar gaat het eigenlijk ook om.MacD007 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:10:
[...]
dat is mooi.
mbt het electrisch fornuis hoop ik wel dat je voor een inductie kookplaat gaat, dat is wel zo veilig en vooral fijn voor je vrouw cq de kok, want dat kookt vrijwel gelijk aan hoe je op gas kookt.
mbt tot je paneelradiatoren, T21 ... hoop ik, zul je wel aan radiatorventilatoren moeten, de huidige radiatoren zijn helaas niet berekend op de lage CV-water temperaturen van een warmtepomp, dus kunnen ze minder warmte kwijt. met de ventilatoren help je ze dus een behoorlijk stuk.
belangrijk is dat er voldoende radiatoren open staan.
mijn eigen ervaring in de badkamer is dat de bestaande radiator nu echt te klein is, maar gezien we de badkamer toch een complete renovatie gaan geven komt daar ook een nieuwe LTV radiator in.
Ja we hebben T21 panelen. Als je van die ventilatoren wilt, dat is ook een behoorlijke investering. Vaak wel 3 onder 1 radiator.
Wat zou een betere radiator zijn dan die T21. Wat in de badkamer scheelt is dat we daar wel vloerverwarming hebben
Matsushita Electronic Components (Europe)Cruzâh schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:48:
[...]
Nee, maar ik kan wel eens kijken. Hoe kan ik de CiC herkennen in mijn router? Ik zie niets wat direct herleidbaar is
Kan je dat gemakkelijk zien en/of iets aan doen?olafmol schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:47:
[...]
Dit. En wat dacht je van woonkeukens met een afzuiginstallatie die veelal niet helemaal goed afsluit bij geen gebruik.
Je kan kijken naar LTV radiatoren (duur!) of hier even kijken wat ventilatoren kosten voor je T21: https://heatfan.eu/configurator/Geertims schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:57:
[...]
hahha we koken beide. Zeker inductie, daar gaat het eigenlijk ook om.
Ja we hebben T21 panelen. Als je van die ventilatoren wilt, dat is ook een behoorlijke investering. Vaak wel 3 onder 1 radiator.
Wat zou een betere radiator zijn dan die T21. Wat in de badkamer scheelt is dat we daar wel vloerverwarming hebben
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
Dit is niet mijn ervaring. Situatie: halfvrijstaand huis uit 1993, geen vloerverwarming, ong 170 m2 oppervlakte en 425 m3 inhoud. Overal alleen maar radiatoren.jroz2001 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:52:
De meeste Quatt bezitters zijn afgelopen maand erg tevreden geweest over de COP en kunnen we een mooie theoretische besparing in gasverbruik zien. Goed nieuws natuurlijk. De daadwerkelijke besparing is voor huishoudens zonder vloerverwarming en/ of overproductie in zonnepanelen naar mijn mening vele malen kleiner.
Ik had in oktober (vanaf de 15e begon het verwarmen) een COP van 5,6 en een gasverbruik van 0,86 m3 volgens de app van Quatt tegenover 76,7 kWh aan energieverbruik. Een besparing van ruim € 40,-
Verder geen overproductie van zonnepanelen, maar in principe maakt dat ook niet uit. Het is alleen niet ‘gratis’ dan.
Ik stook overdag op 19,5 graden en ‘s nachts gaat dat terug naar 18 graden. Vanaf 07.00u stapsgewijs met 0,5 graden weer naar die 19,5.
Ik ben tot nu toe zeer tevreden met mijn Quatt en sinds begin maart al bijna € 200,- terugverdiend.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ysbeer schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:06:
Een beauty van een voorzijde. Maar heeft iemand een fotootje van de achterkant van de Quatt?
:strip_exif()/f/image/KARWzBSi8UDb0p8LEnvDvN3l.jpg?f=fotoalbum_large)
En ook alleen maar T21 radiatoren?pietjm schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:10:
[...]
Dit is niet mijn ervaring. Situatie: halfvrijstaand huis uit 1993, geen vloerverwarming, ong 170 m2 oppervlakte en 425 m3 inhoud. Overal alleen maar radiatoren.
Ik had in oktober (vanaf de 15e begon het verwarmen) een COP van 5,6 en een gasverbruik van 0,86 m3 volgens de app van Quatt tegenover 76,7 kWh aan energieverbruik. Een besparing van ruim € 40,-
Verder geen overproductie van zonnepanelen, maar in principe maakt dat ook niet uit. Het is alleen niet ‘gratis’ dan.
Ik stook overdag op 19,5 graden en ‘s nachts gaat dat terug naar 18 graden. Vanaf 07.00u stapsgewijs met 0,5 graden weer naar die 19,5.
Ik ben tot nu toe zeer tevreden met mijn Quatt en sinds begin maart al bijna € 200,- terugverdiend.
OK, maar dat kan ik doen maar is het niet vreemd dat de waardes van de thermostaat niet 1op 1 worden overgenomen door de Quatt? Als de thermostaat weergeeft dat het 19.5 graden is, hoe kan de Quatt dan 'denken' dat het 21.3 is? De quatt hoort toch die 19.5 gewoon door te krijgen?MacD007 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:36:
[...]
Je weet niet welke temperatuur op je display wordt aangegeven, bij bv een T6 wijkt dat ook behoorlijk af.
bepaalde typen/merken kun je gaan calibreren, kijk anders even naar je handleiding.
staar je echter niet op een extacte waarde, kijk eerder bij welke ingestelde temp je de gewenste comfort ondervind. Hoe je bepaalde temperatuur ondervind is namelijk heel persoonlijk, tenslotte zijn we geen technisch meetinstrument.
via bv Json Feed kun je zien welke temperaturen de Quatt aangeboden krijgt, ook de verschillende sensoren binnen de Quatt wijken soms behoorlijk vanelkaar af.
AXQ
Ja. Hele simpele die ze er bij de bouw ingezet hebben. Ivm de verbouw van de open keuken, heb ik er zelfs eentje weggehaald.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ik neem aan dat het IP van je thuisverbinding uitgaand is?Spykie schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:45:
[...]
Ken je de JSON feed?
(Ik krijg daarop geen verbinding (firewall of NAT verwacht ik))
AXQ
Ik begrijp de redenatie van Quatt, maar het is wel heel erg generiek. In 95% van de woningen zal de Quatt die 55 graden nooit halen, omdat je dan zo'n gigantische afgifte hebt dat je woning 30 graden is.Trackerfire schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:46:
Hier een Intergas Kombi Kompakt 24/28HRE en dit is wat ik als antwoord kreeg op welke instellingen aangepast worden qua temperatuur:
[...]
Bij een dag met veel wind je hand onder de afzuigkap houden. Voordat ik een terugslagklep in de pijp plaatste voelde ik elke windstoot door de afzuigkap heen slaan.Spykie schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:02:
[...]
Kan je dat gemakkelijk zien en/of iets aan doen?
Let er bij een terugslagklep ook op dat deze eventueel wat verzwaard kan worden. Die van mij klapperde constant bij harde wind, heel irritant, en ook niet echt goed voor de effectiviteit. Ik heb de klep toen verzwaard met een paar magneetjes.
Zie ik niet staan. Wel 4 'unknown' devices en wat afkortingen zoals tppg2
[ Voor 3% gewijzigd door Cruzâh op 03-11-2023 14:53 ]
Dank voor je suggestie. Inmiddels heb ik het een nacht laten staan en vanochtend weer eens greprobeerd te resetten. Warempel, nu werkt het.paQ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:39:
[...]
Ik zou de systeemdruk wellicht nog iets opvoeren naar 1.8.
Als dat het niet oplost (of verergert) dan zou je het idd in je bypass kunnen zoeken.
Als een CV ketel te snel te heet water retour krijgt, dan gaat ie in storing. Als een bypass te ver open staat / te veel water doorlaat retour, dan kan zo'n storing ontstaan.
In DAT geval kan het dus komen bijvoorbeeld dat er ineens 2 pompen tegelijk gaan draaien (CV + Quatt) waardoor de druk te hoog wordt voor de bypass, die laat vervolgens veel heet CV water door naar de retour, en je CV gaat in storing.
disclaimer: is wat fout ZOU kunnen gaan.
Verschil met gisteren, er liep maar 1 Quatt, vanochtend en die ging ook uit in de loop van de dag. De pomp is dus niet stuk van de CV want die doet het nu.
Zou het zoals je suggereert toch iets met flowrate te maken hebben? Ik heb hieronder de flowrate getrend, die is af en toe wel heel hoog, 1242 L/uur. Zou dat een probleem zijn voor de CV?
/f/image/Lharbd4x4PFoqhLWndY6sa4e.png?f=fotoalbum_large)
Maar dat komt niet perse door de flowrate, wel als het gevolg daarvan is dat de bypass open gaat en heet water zo direct terug de ketel in jaagt.
Wel raar dat de quatts in cascade niet terugschroeven als ze beide aangaan
[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 03-11-2023 15:11 ]
2onder1kap, zonder vloerverwarming hier. Volgens Quatt app 98% van verwarming met Quatt gedaan, 55m3 bespaard in oktober. Volgens mijzelf (op basis van graaddagen) 50m3 en had daar 100kWh voor nodig. Dus in oktober heb ik precies de vuistregel gehaald (2kWh/m3) waar ik dacht met radiatoren niet in de buurt te komen (en in de koudere maanden zal dit ongetwijfeld wat minder zijn). Maar tot nu toe is Quatt+radiatoren een prima combi, met een betere besparing dan verwacht.jroz2001 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:52:
De meeste Quatt bezitters zijn afgelopen maand erg tevreden geweest over de COP en kunnen we een mooie theoretische besparing in gasverbruik zien. Goed nieuws natuurlijk. De daadwerkelijke besparing is voor huishoudens zonder vloerverwarming en/ of overproductie in zonnepanelen naar mijn mening vele malen kleiner.
Grootste uitdaging is temperatuur op de forse zolderkamer met slechts kleine radiator. Nu met speedcomforts, maar er stond ook al een IR paneel dat af en toe aan gaat onder het bureau van de studerende dochter.
[ Voor 97% gewijzigd door verguldebarman op 03-11-2023 18:33 ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
De 603,5kWh van de Quatt is zijn warmte (in groen) neem ik aan.verguldebarman schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:15:
[...]
Mijn stroomprijs is 0,11 per kWh (gemiste teruglevering door overschot zonnenpanelen) en gasprijs is 1,35 per m3 (oftewel 0,14 per kWh **).
2022: 797,5 kWh * 1,35 = 110 euro
2023: (603,5 * 0,11) + (186 * 0,14) = 92 euro
De Quatt app toont 78 euro besparing....
** MinderGas rekent met 1 m3 aardgas = 9,769 kWh
(of maak ik een reken-/denkfout?)
Je vermenigvuldigt met de stroomprijs, dus moet je elektriciteit gebruiken (blauw).
Dan kom je veel beter uit.
Het staat in je app. Macd007 had het dacht ik heel mooi uitgelegd. Ff zoeken in deze groepCruzâh schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:45:
[...]
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Ik ben dit niet met je eens en klinkt een beetje als goedpraten wat fout is. En de gevraagde temperatuur en de ruimtetemperatuur worden gemeten op dezelfde thermostaat.MacD007 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:36:
[...]
Je weet niet welke temperatuur op je display wordt aangegeven, bij bv een T6 wijkt dat ook behoorlijk af.
staar je echter niet op een extacte waarde, kijk eerder bij welke ingestelde temp je de gewenste comfort ondervind.Hoe je bepaalde temperatuur ondervind is namelijk heel persoonlijk, tenslotte zijn we geen technisch meetinstrument.
Waarom ik het er niet mee eens ben is omdat dit twee effecten heeft:
1) op een gegeven moment vindt de thermostaat de temperatuur echt te hoog en stopt de vraag. Als gevolg hiervan stopt de Quatt totdat 1,5 graad lager de thermostaat weer gaat vragen. Een hysteresis van 1,5 graad is geen comfort.
2) omdat de hernieuwde vraag wel 1,5 tot 2 uur kan duren en alles flink is afgekoeld, besluit de Quatt om de CV bij te schakelen wat tot onnodig gasverbruik leidt.
Wat ik alleen niet weet is waar de fout ligt, bij Quatt of bij Evohome (omdat Evohome geen temperatuur doorgeeft maar alleen een warmtevraag).
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Bennobang schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:58:
[...]
Het staat in je app. Macd007 had het dacht ik heel mooi uitgelegd. Ff zoeken in deze groep
/f/image/gwjaCiWwjXgo6ZxqxszjAknL.png?f=fotoalbum_large)
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Waarschijnlijk is het de tppg2..Cruzâh schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:45:
[...]
Spuit elf...
[ Voor 4% gewijzigd door Rowwan op 03-11-2023 17:09 ]
Dat met die CiC-ID werkt, dank!
kijk eens of je de naam tppg2 tegenkomt, dat zou je CIC Quatt moeten zijn.Cruzâh schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:48:
[...]
Nee, maar ik kan wel eens kijken. Hoe kan ik de CiC herkennen in mijn router? Ik zie niets wat direct herleidbaar is

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 03-11-2023 17:22 ]
Ik had jouw CiC-ID route al gevolgd (zie hierboven) en dat werkt prima! Maar inderdaad staat de tppg2 er tussenMacD007 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:21:
[...]
kijk eens of je de naam tppg2 tegenkomt, dat zou je CIC Quatt moeten zijn.sorry, je hebt dus al gevonden.
Is idd wat vreemd. Weet iemand wat de beweegredenen zijn van de 8KW Quatt om te schakelen tussen 800 L/hr en 1200 L/hr?paQ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:10:
Als daardoor te snel te heet retourwater in de CV ketels komt, zou dat kunnen.
Maar dat komt niet perse door de flowrate, wel als het gevolg daarvan is dat de bypass open gaat en heet water zo direct terug de ketel in jaagt.
Wel raar dat de quatts in cascade niet terugschroeven als ze beide aangaan
Lijkt mij eerder dat de cv-ketel er 600 l/u bij doet. Quatt regelt terug om gezamenlijk op weer op 800 l/u uit komen. Cv gaat uit, dan zakt het naar 400, en Quatt regelt wij bij naar 800 l/u.patrickvdhart schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:23:
[...]
Is idd wat vreemd. Weet iemand wat de beweegredenen zijn van de 8KW Quatt om te schakelen tussen 800 L/hr en 1200 L/hr?
Zet even de working mode er naast in HA. Dan weet je het zeker.
Hahahaha, hoe stom kan ik zijn. Ik heb mijn post verwijderd, want dat gaf totaal een verkeerd beeld. Ik zal de berekening nog een keertje maken. En dan goed!!SBL schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:35:
[...]
De 603,5kWh van de Quatt is zijn warmte (in groen) neem ik aan.
Je vermenigvuldigt met de stroomprijs, dus moet je elektriciteit gebruiken (blauw).
Dan kom je veel beter uit.
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Dan nog moet het fors terug.mrdop schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:09:
[...]
Lijkt mij eerder dat de cv-ketel er 600 l/u bij doet. Quatt regelt terug om gezamenlijk op weer op 800 l/u uit komen. Cv gaat uit, dan zakt het naar 400, en Quatt regelt wij bij naar 800 l/u.
(Althans… zou ik verwachten)
Over 2 weken pas een bel afspraak met quatt kunnen plannen. Is dit altijd de bottleneck? Hoelang duurt het tot installatie meestal? Zou wel fijn zijn deze winter mee te pakken.
[ Voor 26% gewijzigd door Badname2 op 03-11-2023 19:13 ]
Eerste twee kolommen komen uit MinderGas.nl. Derde kolom handmatig, net als de rode teksten.
/f/image/jRfHgXMsNUIkjSjdcEtKV8s7.png?f=fotoalbum_large)
Voor mij ook zoiets. Van gesprek tot installatie afspraak 3 weken, is volgende week.Badname2 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:12:
[..]
Over 2 weken pas een bel afspraak met quatt kunnen plannen. Is dit altijd de bottleneck? Hoelang duurt het tot installatie meestal? Zou wel fijn zijn deze winter mee te pakken.
Hier voornamelijk ouder type plaat radiatoren maar wel grote en cv draait op ~35 graden om het warm te houden nu. Ik ben benieuwd en vind het afgezien van de besparing wel mooi om de pv opwek direct te gebruiken voor verwarming.
Nee, zie Bennobang in "Ervaringen met Quatt?"jga.mooij schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:32:
[...]
Ik neem aan dat het IP van je thuisverbinding uitgaand is?
(Ik krijg daarop geen verbinding (firewall of NAT verwacht ik))
Een installatie bedrijf zal altijd het advies geven om de ketel te vervangen omdat ze daar simpelweg geld aan verdienen.Geertims schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:37:
Hallo allemaal,
Ik ben nu al weken bezig met de keuze van een warmtepomp. Hoor tegenstrijdige berichten van diverse partijen.
Huidige situatie: Huis uit 1994, vrijstaand geschakeld, vloeropp 185 m2. Geen vloerverwarming en een 15 jaar oude ketel van Itho Daalderop. Gasveruik rond de 1200 m3.
Ik wil een hybride warmtepomp. Huis niet goed genoeg geïsoleerd voor van het gas af.
In het hele huis krijgen we HR++ glas. Zal meer comfort geven.
Uitgebreid gesprek gehad met Quatt, advies om de ketel niet te vervangen. De quatt kan met alle ketels overweg. Ook uitgebreid gesproken met installatiebedrijven. Zij raden aan om wel de ketel te vervangen. Mijn gevoel zegt dat ook trouwens.
De voorlopige keuze is nu:
Alles van Remeha, Remeha Tzerra Ace 28c CW4 met Remeha Elga 4KW
Of zelfde ketel met Quatt 4-6KW.
De meneer van Remeha had twijfels over de samenwerking tussen beide toestellen. Hij gaf aan dat als er 1 van beide een storing heeft ze totaal niet meer met elkaar kunnen communiceren.
Qua prijs maakt de keuze voor het een of het ander niet heel veel uit.
Ik vind het heel lastig wat nu het beste is. Wie kan mij goede raad geven?
Na het plaatsen van de Quatt wordt de cv ketel minder gebruikt, en vervangen kan altijd nog.
Nee, ik zou ze via de zelfbouw (hier op tweakers vind je meer dan genoeg links wat je er voor nodig hebt, ik denk dat je met circa 150 euro je hele huis er mee kunt installeren.Geertims schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:57:
[...]
hahha we koken beide. Zeker inductie, daar gaat het eigenlijk ook om.
De speedcomforts werken helaas met de lage temperaturen van de Quatt niet, ik had deze al, dus heb ik hier een een post over hoe je dit kunt aanpassen gepost.
@Geertims , ik ben het met @Flesym helemaal eens.Flesym schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:13:
[...]
Of je nu wel of niet je CV-ketel moet vervangen is een lastige, binnenkort komt Quatt met een full electric upgrade maar aan de kant wordt een 15 jaar oude ketel wel storingsgevoeliger.
T.a.v. de samenwerking tussen de Remeha Tzerra Ace en Quatt, ik heb deze combinatie en werkt probleemloos samen. Ze spreken beiden OpenTherm en de Tzerra heeft een mooie minimale capaciteit die goed aansluit bij de Quatt.
Mijn huis is van 1900, redelijk geïsoleerd en geheel voorzien van HR++. Tot nu toe doet de Quatt dit probleemloos met minimaal gebruik van de Tzerra.
als aanvulling nog de volgende argumenten waarom het helemaal niet zo'n slecht idee is om de oude ketel te houden in combinatie met een Quatt.
Als de oude ketel goed onderhouden is en op dit moment geen storing heeft kan deze nog best een behoorlijk tijdje meegaan. (mijn oude ketel was ruim 22 jaar oud, eerste type HR van Nefit, en deze was eigenlijk nog niet eens op, ik had hem vervangen omdat ik naar een combi wilde (oude gas-boiler er uit gegooid gezien de zeer hoge gaskosten van dat ding).
Quatt komt binnen nu en 2 jaar met een FE uitbreiding, nu lekker van de Quatt genieten, de ketel hoeft nog maar voor circa 20% zijn werk te doen, dus levensduur zal met sprongen om hoog gaan.
Als Quatt dan zijn FE uitbreiding klaar en ready heeft kun je dan alsnog beslissen de oude ketel door dat ding te vervangen.
Je totale kosten zal dan echt een heel stuk lager uitkomen dan met een nieuwe ketel en waarmtepomp van Remeha.
Al helemaal met je nieuw HR++ glas, wat ook nog behoorlijk isoleert.
en dan ook het voordeel dat je binnen een redelijke tijd helemaal van het gas af bent en dus ook geen aansluit en vaste kosten meer hebt.
Hoezo te slecht geisoleerd? Je gasverbruik toont aan dat je met een ~6kW pomp het mannetje bent….Geertims schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:37:
Hallo allemaal,
Ik ben nu al weken bezig met de keuze van een warmtepomp. Hoor tegenstrijdige berichten van diverse partijen.
Huidige situatie: Huis uit 1994, vrijstaand geschakeld, vloeropp 185 m2. Geen vloerverwarming en een 15 jaar oude ketel van Itho Daalderop. Gasveruik rond de 1200 m3.
Ik wil een hybride warmtepomp. Huis niet goed genoeg geïsoleerd voor van het gas af.
In het hele huis krijgen we HR++ glas. Zal meer comfort geven.
Uitgebreid gesprek gehad met Quatt, advies om de ketel niet te vervangen. De quatt kan met alle ketels overweg. Ook uitgebreid gesproken met installatiebedrijven. Zij raden aan om wel de ketel te vervangen. Mijn gevoel zegt dat ook trouwens.
De voorlopige keuze is nu:
Alles van Remeha, Remeha Tzerra Ace 28c CW4 met Remeha Elga 4KW
Of zelfde ketel met Quatt 4-6KW.
De meneer van Remeha had twijfels over de samenwerking tussen beide toestellen. Hij gaf aan dat als er 1 van beide een storing heeft ze totaal niet meer met elkaar kunnen communiceren.
Qua prijs maakt de keuze voor het een of het ander niet heel veel uit.
Ik vind het heel lastig wat nu het beste is. Wie kan mij goede raad geven?
Probleem zit niet in je isolatie, maar in je afgifte. Dat moet je wellicht aanpassen om de WP efficiënter te laten draaien, maar hij kan het wel gewoon.
Zou nu niet meer investeren in een doodlopende straat. Zolang die ketel het doet, lekker laten hangen.
Over een jaartje ofwat de Quatt FE upgrade erbij, of een losse WPB voor SWW en dan kun je de gaskraan dichtdraaien.
helemaal mee eens, gisteren (voor het eerst officieel , daarvoor altijd zelf gedaan) onderhoud gehad aan mijn Intergas hr 24/28 van 2008 gehad. Installateur gaf aan dat normaal hij met 15 jaar adviseert om ketel te vervangen maar deze zag er nog zo goed uit en samen met de Quatt kan het nog jaren blijven hangen waarschijnlijk. Goed om te horen, is nog een besparing dus.MacD007 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:05:
[...]
@Geertims , ik ben het met @Flesym helemaal eens.
als aanvulling nog de volgende argumenten waarom het helemaal niet zo'n slecht idee is om de oude ketel te houden in combinatie met een Quatt.
Als de oude ketel goed onderhouden is en op dit moment geen storing heeft kan deze nog best een behoorlijk tijdje meegaan. (mijn oude ketel was ruim 22 jaar oud, eerste type HR van Nefit, en deze was eigenlijk nog niet eens op, ik had hem vervangen omdat ik naar een combi wilde (oude gas-boiler er uit gegooid gezien de zeer hoge gaskosten van dat ding).
Quatt komt binnen nu en 2 jaar met een FE uitbreiding, nu lekker van de Quatt genieten, de ketel hoeft nog maar voor circa 20% zijn werk te doen, dus levensduur zal met sprongen om hoog gaan.
Als Quatt dan zijn FE uitbreiding klaar en ready heeft kun je dan alsnog beslissen de oude ketel door dat ding te vervangen.
Je totale kosten zal dan echt een heel stuk lager uitkomen dan met een nieuwe ketel en waarmtepomp van Remeha.
Al helemaal met je nieuw HR++ glas, wat ook nog behoorlijk isoleert.
en dan ook het voordeel dat je binnen een redelijke tijd helemaal van het gas af bent en dus ook geen aansluit en vaste kosten meer hebt.
Buitentemperatuur 9 graden.
Vorige week was het buiten iets van 12-13 graden en toen liep de woonkamer wel langzaam door naar 20.3 om vervolgens uit te gaan.
Dus ik kan de conclusie trekken dat mijn huis bij 9 graden buiten al thermisch 2000W nodig heeft om op 20 graden temperatuur te blijven??
Hebben ze bij Tado geen fatsoenlijk algoritme om in te schatten hoe lang het duurt om te voorverwarmen? (Duurt namelijk nu uren)... Of doe ik wat verkeerd? Ik zie in de grafieken dat hij echt pas rond 05:40 begint met voorverwarmen...
[ Voor 24% gewijzigd door geerttttt op 04-11-2023 07:44 ]
Oost west, 127.0.0.1 best!
Heel simpel, plaats van 6 uur, 5 uur van maken?geerttttt schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 07:43:
Hier staat op mijn tado ingesteld dat om 06:00u de temperatuur van 19,5 naar 20,5 gaat. Nu begint hij elke ochtend pas om kwart voor 6 met voorverwarmen, waardoor ik altijd beneden kom met 19,7-19,9 graden (afhankelijk van het weer)...
Hebben ze bij Tado geen fatsoenlijk algoritme om in te schatten hoe lang het duurt om te voorverwarmen? (Duurt namelijk nu uren)... Of doe ik wat verkeerd? Ik zie in de grafieken dat hij echt pas rond 05:40 begint met voorverwarmen...
Ik had hetzelfde nu 2 nachten achter elkaar, maar ik denk dat het ook deels 'warmtebuffering' is, want rest van de dag heeft ie gisteren niet aangestaan. Dus aan van 02.30 - 11.30 (nacht na de storm dag, extra warmteverliesndoor de wind) rest van dag uit. Afgelopen nacht wederom aan om 02.30, waarschijnlijk om dat hij lange tijd daarvoor niet aan heeft gestaanHBO88 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 07:21:
Sinds half 3 vannacht staat de quatt aan op ongeveer 350-400 W. Temperatuur woonkamer is stabiel 20 graden en loopt niet op.
Vorige week was het buiten iets van 12-13 graden en toen liep de woonkamer wel langzaam door naar 20.3 om vervolgens uit te gaan.
Dus ik kan de conclusie trekken dat mijn huis bij 9 graden buiten al thermisch 2000W nodig heeft om op 20 graden temperatuur te blijven??
Het is toch echt de Quatt die het doet. Zie onderstaande plaatje met de modes en de flow. De CV is gisteren helemaal niet bij geweest behoudens even bij de start.mrdop schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:09:
[...]
Lijkt mij eerder dat de cv-ketel er 600 l/u bij doet. Quatt regelt terug om gezamenlijk op weer op 800 l/u uit komen. Cv gaat uit, dan zakt het naar 400, en Quatt regelt wij bij naar 800 l/u.
De storing op de CV lijkt toch gerelateerd, bij 120 L/uur geeft die een error en is niet te resetten, ik vermoed dat de tegendruk te hoog is of i.d.. ALs flow 800 L/uur is of de Quatts staan uit kan ik de CV resetten en doet die het gewoon.
Zijn er nog andere mensen met een 8 Kw Quatt, wat voor flow zien die?
Het is wel vervelend, met de error is er in huis ook geen warm water...
/f/image/1ac2A7MBiWup1cRRdwP1lEKr.png?f=fotoalbum_large)
Ter lering voor anderen, ik moet mezelf hier corrigerenFlesym schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:58:
[...]
Ik ben dit niet met je eens en klinkt een beetje als goedpraten wat fout is. En de gevraagde temperatuur en de ruimtetemperatuur worden gemeten op dezelfde thermostaat.
Waarom ik het er niet mee eens ben is omdat dit twee effecten heeft:
1) op een gegeven moment vindt de thermostaat de temperatuur echt te hoog en stopt de vraag. Als gevolg hiervan stopt de Quatt totdat 1,5 graad lager de thermostaat weer gaat vragen. Een hysteresis van 1,5 graad is geen comfort.
2) omdat de hernieuwde vraag wel 1,5 tot 2 uur kan duren en alles flink is afgekoeld, besluit de Quatt om de CV bij te schakelen wat tot onnodig gasverbruik leidt.
Wat ik alleen niet weet is waar de fout ligt, bij Quatt of bij Evohome (omdat Evohome geen temperatuur doorgeeft maar alleen een warmtevraag).
Kamer en keuken is 1 zone zonder klepsturing ivm flow. In de slaapkamers staan radiatorkleppen en die gaan met dit koudere weer open en bepalen de warmtevraag. Omdat ik de zone beneden niet dicht zet ivm de flow warmt die dus mee op. Mijn denkfout dat die kleine behoefte van een slaapkamer weinig tot geen invloed zou hebben

Dus ik heb daarom nu besloten om volledig van Evohome af te stappen (had ik al deels afgebouwd) en op een Lyric over te gaan met domme radiatorkranen boven.
Hier draait de quatt nu 1 week en dit is precies wat ik ook tegenkom.Jimve schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:46:
[...]
Bij mij stookt de Quatt soms ook door tot 40 graden. Ik heb het idee dat de flow of afgifte niet hoog genoeg is, waardoor de warmte dus blijft stoken.
Alle convectoren boven zijn 1 groep, daarnaast 1 convector altijd helemaal open. Als ik in de JSON feed kijk is de flow meestal goed, maar soms ook niet, vaak als de Tado maar weinig warmte vraagt (en dus de thermostaatkranen deels sluit).
Niet goed voor de COP, meer Tado gebruikers hier last van? Eigenlijk zou de kraan altijd ver open moeten staan, op een lagere watertemperatuur. Is de aanvoer temperatuur die Tado verwacht in te stellen ofzo?
Heb ook Tado en soms vraagt er nog maar 1 ruimte een beetje warmte om dat deze maar 0,1 of 0,2 graden onder de gevraagde temperatuur zit. Als reactie en omdat dan nagenoeg alle andere radiatoren zich sluiten laat de quatt de wartertemperatuur juist hoog oplopen. 40-45 graden zo te voelen. COP valt dan terug naar rond de 2
Ik ben ook helemaal overtuigd geraakt door de opmerkingen van een ieder. Dus we houden de ketel en gaan voor een quatt. En dan eerst maar eens ervaring opdoen.bbbrumbrum schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:33:
[...]
Hoezo te slecht geisoleerd? Je gasverbruik toont aan dat je met een ~6kW pomp het mannetje bent….
Probleem zit niet in je isolatie, maar in je afgifte. Dat moet je wellicht aanpassen om de WP efficiënter te laten draaien, maar hij kan het wel gewoon.
Zou nu niet meer investeren in een doodlopende straat. Zolang die ketel het doet, lekker laten hangen.
Over een jaartje ofwat de Quatt FE upgrade erbij, of een losse WPB voor SWW en dan kun je de gaskraan dichtdraaien.
Dat is vervelend zeg! Ik bedoelde trouwens die andere: qc.supervisoryControlMode (excuus).patrickvdhart schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:35:
[...]
Het is toch echt de Quatt die het doet. Zie onderstaande plaatje met de modes en de flow. De CV is gisteren helemaal niet bij geweest behoudens even bij de start.
De storing op de CV lijkt toch gerelateerd, bij 120 L/uur geeft die een error en is niet te resetten, ik vermoed dat de tegendruk te hoog is of i.d.. ALs flow 800 L/uur is of de Quatts staan uit kan ik de CV resetten en doet die het gewoon.
Zijn er nog andere mensen met een 8 Kw Quatt, wat voor flow zien die?
Het is wel vervelend, met de error is er in huis ook geen warm water...![]()
[Afbeelding]
getMainWorkingMode heeft alleen maar 0 of 2 en met die andere kan je de cv erbij zien (dat is 4 nl).
Ja dat kan, maar dat is opzich niet wenselijk. Dan is het op milde dagen te vroeg warm, en vooral, op koude dagen is een uur voorverwarmen zeker niet genoeg. Dus blijft het probleem grotendeels bestaan. En "vroege start" is gewoon een functie, dus dat zou toch gewoon moeten werken? Dat is ongeveer de enige slimme logica die de thermostaat moet hebben...Bacteria1980 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:02:
[...]
Heel simpel, plaats van 6 uur, 5 uur van maken?
Oops. heb ze nu allemaal toegevoegd, dan moet het goed zijn. Het mooie van probleem zoeken is dat je stiekem een hoop over het szsteem bij leert.mrdop schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:44:
[...]
Dat is vervelend zeg! Ik bedoelde trouwens die andere: qc.supervisoryControlMode (excuus).
getMainWorkingMode heeft alleen maar 0 of 2 en met die andere kan je de cv erbij zien (dat is 4 nl).
/f/image/RatqrkTXfqYhH9srY3xsONsj.png?f=fotoalbum_large)
Ik wil even niet vervelend gaan doen, maar is dit nu juist waar hier al geruime tijd voor gewaarschuwd worden met een Zone systeem zoals Tado, allemaal erg leuk en dat werkt prima met een CV maar juist dus NIET met een warmtepomp.Benergy5 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:32:
[...]
Hier draait de quatt nu 1 week en dit is precies wat ik ook tegenkom.
Heb ook Tado en soms vraagt er nog maar 1 ruimte een beetje warmte om dat deze maar 0,1 of 0,2 graden onder de gevraagde temperatuur zit. Als reactie en omdat dan nagenoeg alle andere radiatoren zich sluiten laat de quatt de wartertemperatuur juist hoog oplopen. 40-45 graden zo te voelen. COP valt dan terug naar rond de 2
Heren (en dames) het word echt tijd om te gaan omdenken, CV is nu een keer geen warmtepomp, die werken nu een keer geheel anders en enige wat ze gemeenschappelijk hebben is dat ze warmte produceren, maar zelfs dat doen ze dus compleet anders, in zowel tijd, hoeveelheid ed.
wat ik uit je verhaal lees ( en sorry als ik me daarin vergis) dat in één of andere kamer de Tado Thermostaatknop warmte aan de warmtepomp gaat vragen.
het is hier al heel vaak voorbij gekomen, deze functie dien je in alle Tado thermostaatknoppen uit te schakelen
(warmtevraag functie uit, het zelf regelen van de thermostaat kan gewoon blijven bestaan, dus zelf open en dicht aan de hand van de ingestelde temperatuur kan gewoon blijven),
De enige Tado thermostaat die nog een warmtevraag bij een warmtepomp mag doen is je hoofd-thermostaat in je woonkamer of waar deze zich ook bevind.
Als je dat doet werkt denk ik een Tado systeem prima, en ja je levert dus een bepaald deel van je smart functies in, dat is zo.
alternatief is alle Tado uit je huis en koop een nieuwe thermostaat en normale (niet-smart) thermostaatknoppen op je radiatoren.
Ja dat is zeker waar!patrickvdhart schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:58:
[...]
Oops. heb ze nu allemaal toegevoegd, dan moet het goed zijn. Het mooie van probleem zoeken is dat je stiekem een hoop over het szsteem bij leert.![]()
[Afbeelding]
De cv wordt idd niet aangezet door de CiC. Maar ergens komt toch extra flow vandaan, of de pomp van HP1 (rechts draait HP1 alleen en dan ook dat gekke beeld, zelfs wel iets meer) doet iets niet goed….
Nergens (extra) kleppen in je systeem?
Connectie met de flowsensor (of de sensor zelf, iemand hier had dat ook al een keer) zou ook nog kunnen.
Ik zou even alle signaalkabeltjes langslopen/checken/vastdraaien tussen de CiC, de flowmeter en de 2 Quatt (met extra aandacht voor HP1!).
En anders wordt het toch een gevalletje Quatt support….
[ Voor 4% gewijzigd door mrdop op 04-11-2023 10:43 ]
zie aub mijn post hierboven: https://gathering.tweaker...message/77062454#77062454Flesym schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:17:
[...]
Ter lering voor anderen, ik moet mezelf hier corrigeren![]()
en antwoord op mijn eigen vraag is de oorzaak ligt bij Evohome (of eigenlijk bij mij). Nu het wat kouder wordt liep mijn kamertemperatuur steeds verder op tov de vraag. Wat gebeurt er:
Kamer en keuken is 1 zone zonder klepsturing ivm flow. In de slaapkamers staan radiatorkleppen en die gaan met dit koudere weer open en bepalen de warmtevraag. Omdat ik de zone beneden niet dicht zet ivm de flow warmt die dus mee op. Mijn denkfout dat die kleine behoefte van een slaapkamer weinig tot geen invloed zou hebbenmaar Evohome maakt geen onderscheid (en achteraf zou ik ook niet weten hoe) en springt al snel naar een ControlSetpoint van 35 of 38. Dus warmt alles snel (verder) op.
Dus ik heb daarom nu besloten om volledig van Evohome af te stappen (had ik al deels afgebouwd) en op een Lyric over te gaan met domme radiatorkranen boven.
in jou geval dus geen Tado maar een Evohome, maar in princiepe het zelfde probleem.
nu ken ik zelf het evohome systeem niet zo goed, maar kun jij net als dat met Tado ook kan, de warmtevraag functie van je afzondelijke thermostaatknopen niet gewoon uitzetten, dus de verbinding met de hoofsregeleenheid Evohome (ik vermoed je hoofdthermostaat) uitzetten zodat deze geen warmtevraag meer kunnen sturen maar wel nog hun normale thermostaatknop functie behouden, in feite maak je dan van smart thermostaatknoppen weer normale.
Je warmtevraag word dan uitsluitend door de hoofd-thermostaat (bv in je woonkamer) geregeld. dan zou je eigenlijk alles kunnen laten hangen.

Geert, ligt dat niet gewoon dat dergelijke algoritmes nog steeds in feite gebasserd zijn op een CV bedrijf, of kun je in een Tado aangeven dat er nu een warmtepomp aan hangt.geerttttt schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 07:43:
Hier staat op mijn tado ingesteld dat om 06:00u de temperatuur van 19,5 naar 20,5 gaat. Nu begint hij elke ochtend pas om kwart voor 6 met voorverwarmen, waardoor ik altijd beneden kom met 19,7-19,9 graden (afhankelijk van het weer)...
Want daar zit gewoon een heel groot verschil in he snel cq langzaam (warmtepomp) het systeem kan reageren, mogelijk vallen de veel langere tijden gewoon buiten de bij de Tado bekende variabelen.
Het probleem is nog steeds dat de huidige producten eigenlijk niet gemaakt zijn voor warmtepompen maar aangepaste vanuit de CV tijd iets aangepaste systemen zijn die het in bepaalde situaties het gewoon niet meer kunnen.

Niet altijd eens met wat MacD007 schrijft, maar nu wel.MacD007 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:36:
[...]
Ik wil even niet vervelend gaan doen, maar is dit nu juist waar hier al geruime tijd voor gewaarschuwd worden met een Zone systeem zoals Tado, allemaal erg leuk en dat werkt prima met een CV maar juist dus NIET met een warmtepomp.
Heren (en dames) het word echt tijd om te gaan omdenken, CV is nu een keer geen warmtepomp, die werken nu een keer geheel anders en enige wat ze gemeenschappelijk hebben is dat ze warmte produceren, maar zelfs dat doen ze dus compleet anders, in zowel tijd, hoeveelheid ed.![]()
wat ik uit je verhaal lees ( en sorry als ik me daarin vergis) dat in één of andere kamer de Tado Thermostaatknop warmte aan de warmtepomp gaat vragen.
het is hier al heel vaak voorbij gekomen, deze functie dien je in alle Tado thermostaatknoppen uit te schakelen
(warmtevraag functie uit, het zelf regelen van de thermostaat kan gewoon blijven bestaan, dus zelf open en dicht aan de hand van de ingestelde temperatuur kan gewoon blijven),
De enige Tado thermostaat die nog een warmtevraag bij een warmtepomp mag doen is je hoofd-thermostaat in je woonkamer of waar deze zich ook bevind.
Als je dat doet werkt denk ik een Tado systeem prima, en ja je levert dus een bepaald deel van je smart functies in, dat is zo.
alternatief is alle Tado uit je huis en koop een nieuwe thermostaat en normale (niet-smart) thermostaatknoppen op je radiatoren.
Hoe meer afzonderlijke intelligente systemen op een cv installatie worden losgelaten, hoe minder een ander intelligent systeem ervan snapt.
Een cv ketel, een thermostaat systeem, slimme knoppen, en.. natuurlijk de warmtepomp buiten en verder.
En dan komt er weer een alles overkoepelend systeem CiC die het wel regelt.
Sluit me dus aan bij voorgaande, maak alles zo dom mogelijk en probeer dan de intelligentie van de CiC te benutten.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Mijn doel van mijn bericht was dezelfde als jouw post maar bij jou nog duidelijker verwoord 👍MacD007 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:45:
[...]
zie aub mijn post hierboven: https://gathering.tweaker...message/77062454#77062454
in jou geval dus geen Tado maar een Evohome, maar in princiepe het zelfde probleem.
nu ken ik zelf het evohome systeem niet zo goed, maar kun jij net als dat met Tado ook kan, de warmtevraag functie van je afzondelijke thermostaatknopen niet gewoon uitzetten, dus de verbinding met de hoofsregeleenheid Evohome (ik vermoed je hoofdthermostaat) uitzetten zodat deze geen warmtevraag meer kunnen sturen maar wel nog hun normale thermostaatknop functie behouden, in feite maak je dan van smart thermostaatknoppen weer normale.
Je warmtevraag word dan uitsluitend door de hoofd-thermostaat (bv in je woonkamer) geregeld. dan zou je eigenlijk alles kunnen laten hangen.
En mijn doel was nog iets breder, zoneregeling werkt ook niet al heb je een 'hoofdzone' altijd open staan. Ik denk dat veel mensen nu op het verkeerde been worden gezet omdat Quatt aangeeft dat ze met Evohome en Tado kunnen samenwerken maar in feite zou de boodschap jouw boodschap moeten zijn.
En ja, je kunt hem loskoppelen maar dan is alle functionaliteit verdwenen en kun je beter terug (zoals ook al vaker gezegd) naar KIS (keep it simple).
Nou ja, in 15 minuten kon mijn ketel ook geen huis 1 graad verwarmen. Helemaal niet mijn benedenverdieping met vloerverwarming.MacD007 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:52:
[...]
Geert, ligt dat niet gewoon dat dergelijke algoritmes nog steeds in feite gebasserd zijn op een CV bedrijf, of kun je in een Tado aangeven dat er nu een warmtepomp aan hangt.![]()
Want daar zit gewoon een heel groot verschil in he snel cq langzaam (warmtepomp) het systeem kan reageren, mogelijk vallen de veel langere tijden gewoon buiten de bij de Tado bekende variabelen.
Het probleem is nog steeds dat de huidige producten eigenlijk niet gemaakt zijn voor warmtepompen maar aangepaste vanuit de CV tijd iets aangepaste systemen zijn die het in bepaalde situaties het gewoon niet meer kunnen.
15 minuten is ook beetje veel gevraagd, maar ik kreeg mijn woonkamer echt wel binnen circa 30 minuten (combi radiatoren en vloerverwarming) wel 1ºC omhoog. maar je snapt hopelijk wat ik wilde zeggen.geerttttt schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:32:
[...]
Nou ja, in 15 minuten kon mijn ketel ook geen huis 1 graad verwarmen. Helemaal niet mijn benedenverdieping met vloerverwarming.
dank U,harv schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:56:
[...]
Niet altijd eens met wat MacD007 schrijft, maar nu wel.
Hoe meer afzonderlijke intelligente systemen op een cv installatie worden losgelaten, hoe minder een ander intelligent systeem ervan snapt.
Een cv ketel, een thermostaat systeem, slimme knoppen, en.. natuurlijk de warmtepomp buiten en verder.
En dan komt er weer een alles overkoepelend systeem CiC die het wel regelt.
Sluit me dus aan bij voorgaande, maak alles zo dom mogelijk en probeer dan de intelligentie van de CiC te benutten.
en gelukkig leven we hier in een vrij land en het is ook maar mijn mening, gelukkig zijn er ook mensen die er een andere mening over hebben, dat moet gewoon kunnen.
Los van het feit dat ik zeker niet de wijsheid in pacht heb, en leer elke dag weer iets bij, gelukkig kun je van fouten leren. maakt ik dus ook gebruik van.
Merk ik vandaag ook, de Quatt is vanochtend heel vroeg al begonnen, zie je het effect van koudere buitentemperaturen in combinatie met een hoger warmteverlies van je huis (en ik pas dus wel (nog) nachtverlaging toe (naar 18ºC). bleef wel mooi op laag vermogen (circa 350W) de vroege ochtend lopen en pas later ging deze naar 450W omhoog omdat dan de warmtevraag is verhoogd. Al met al nog steeds tevreden.HBO88 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 07:21:
Sinds half 3 vannacht staat de quatt aan op ongeveer 350-400 W. Temperatuur woonkamer is stabiel 20 graden en loopt niet op.
Dit topic is gesloten.