waarom, of is dit achterstallig onderhoud cq voldoet niet meer aan de huidige eisen, want als het dat is, moet je dit sowieso uitgeven, ongeacht of je nu aan de Quatt gaat of niet.
welke wijzigingen zouden dat dan ook moeten zijn ?
een 2e installateur komt niet voor niets>> 600 euro, extra materiaal in stookruimte door quatt 100 euro, steiger 200 euro, speedcomforts 500 euro.
extra 3 stopcontacten voor de Quatt, kun je gewoon vanaf de bestaande stopcontact van de CV-ketel nemen, opbouw en kabel kost nog geen 50 euro, kun je makkelijk zelf doen. (Tip: wel eerst de spanning er af)
speedcomforts zijn bedoeld voor een CV die met lagere CV-water werkt, niet direct voor een warmtepomp, zie hiervoor mijn diverse posts over dit onderwerp, zoals al gezegt zelfbouw kost max 150-200 euro en werkt prima met de Quatt. (speedcomfert werken helaas niet, ik heb ze zelf (had ze al)).
En dan zitt ik nog met kort stuk tyleenslang in vloerverwarming, daardoor eigenlijk noodzakelijk een nieuwe vloerwarmingsverdeler, en nog nieuwe aanvoer vanaf ketel naar verdeler ivm flow; kortweg begroot op 1000 euro als ik zelf meehelp.
ook hier ook weer, deze kosten heb je nu ook, want als het nu niet past cq defect is moet je dat niet als extra kosten op de warmtepomp schuiven, dit zijn gewoon algemene onderhoudskosten).
En dat terwijl gas in 2024 nog steeds slechts 145/8,8 = 16,5 ct kost en stroom 32 ct.
verkeerde berekening sorry, je vergelijkt appels met peren.
1 kWh thermische warmte (vanuit die 8,8) is voor een CV dus 16,5 ct.
1 kWh thermische warmte vanuit een warmtepomp (gem. COP 4) is dus 32ct / 4 = 8ct.
conclusie je betaald met je CV dus 100% meer per 1 kWh warmte dan met een warmtepomp.Dat kun je met een verbruik van 1200 m3 en een scop van 4 niet terug verdienen. En nu heb ik comfort en draait alles goed.
Maar ik hoor het graag van jullie.
dus met een
CV 100% meer kosten, daar is dus je besparing, makelijker kun je eigenlijk geen geld verdienen. maar dat mag iedereen voor zich zelf uit maken, ik zou zeggen heel veel succes met je CV.