Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 139 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.827.159 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:31
Mickel moen schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:18:
Ik heb nog geen Quatt, maar ben mij dus druk aan het inlezen.

Ik heb onze ketel nu op 51C staan. Op dit moment meet ik een aanvoertemperatuur van 39C.
Radiatorverwarmde woning met Tado zoneregeling.

Nu mijn vraag waarop ik nog geen antwoord gevonden heb.

De Quatt kan tot 55Cen zou dus nu ook met zo’n 39C verwarmen.

Maar hoe stel je de ketel in in samenwerking met de Quatt? Hoger of lager dan die 55C?
Dit is de klassieke denkfout. De temperatuur van een Quatt kan wel diezelfde 39 graden, maar dat hoeft niet.
Als je nu met je ketel een paar uur met 39 graden verwarmt, dan hoeft een warmtepomp die bijvoorbeeld 12uur draait een veel lagere temperatuur te hebben om het op te warmen.
Overigens bepaalt de Quatt zelf de benodigde watertemperatuur, dat kun je zelf niet instellen.

[ Voor 5% gewijzigd door HBO88 op 02-11-2023 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:29

Mickel moen

mickelmoen.nl

Oké. Dank voor dat antwoord. Ik had al zo’n vermoeden.

Maar nu. Hoe wordt de ketel ingesteld?

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Ik heb onze ketel nu op 51C staan. Op dit moment meet ik een aanvoertemperatuur van 39C.

Maar hoe stel je de ketel in in samenwerking met de Quatt? Hoger of lager dan die 55C?
Ketel staat op max 51 en doet nu 39? Dat is nog best hoog, maar waarschijnlijk kan een warmtepomp het ook met 32graden en meer uren.
De Quatt-CiC stuurt de ketel straks aan; het verschilt per merk op welke manier. Bij mijn Remeha is dat opentherm: de Quatt-CiC bepaalt welke watertemperatuur nodig is, zowel van de Quatt-WP als van de CVketel (meestal uit). Bij veel andere ketel-merken is het aan-uit. Dan bepaalt de instelling van de ketel welke temperatuur hij levert. Quatt stelt deze meestal hoog in (70graden?) maar dat is niet nodig.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08

De Quatt zou dat wel kunnen, of je daarmee blij gaat worden is weer een heel ander ding.
Warmtepompen werken het efficiënter met een lage temperatuur die ook nog afhankelijk is van de buitentemperatuur.
Op dit moment met een buitentemperatuur van circa 12-15ºC werkt de Quatt met een water temperatuur van iets minder cq tegen de 30ºC en krijgt hier je huis warm.
Als het buiten kouder gaat worden zal ook de cv-water temperatuur gaan stijgen, de keerzijde is dat hierdoor ook je stroomverbruik iets gaat stijgen. Pomp moet harder werken.
In principe maakt dat niet zo uit, lager is hier beter in het geval dat de warmtepomp het niet meer alleen aan kan en dus gezamenlijk met de cv-ketel moet gaan werken. Een lage cv ketel instelling van bv 35-45C is dus hier beter dan 55C omdat dat laatste meer gas verbruikt.
Wanneer dit gebeurt kun je deels in de instellingen van de Quatt beïnvloeden.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-07 08:44
Flesym schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:15:
Ik wil toch even een vraag stellen over lange runs. Hier wordt (op zich terecht) veel focus op gelegd maar misschien soms teveel? Pendelen moet je zeker voorkomen, maar bij mij is op zachte dagen het aantal starts ongeveer 30 per dag en dat komt deels doordat de Quatt bij het inschakelen niet kijkt of de temperatuur van WaterIn voldoende is gedaald. Daardoor start hij soms wel 3 of 4 keer opnieuw voor hij weer langere tijd loopt. Ik hoop dat Quatt dat softwarematig oplost (moet niet moeilijk zijn) en ja, ik ben bezig mijn afgifte te vergroten. Maar is mijn huidige situatie een probleem?
Tip voor iedereen waar de Quatt in een korte periode heel vaak aan en uit gaat: kijk ook even in je logs (op het moment dat die 3/4 keer opnieuw opstarten speelt) of de flow niet onder de ~400 l/u komt als de cv-ketel uitgaat.

Als de cv-ketel aangaat gaat creëert dat extra flow waardoor de pomp van de Quatt gaat terugmoduleren om weer op 800 l/u te komen. Als de cv-ketel dan vervolgens uitgaat is de Quatt pomp net niet snel genoeg om terug te gaan naar 800 l/u en als de flow dan onder de ~400 l/u komt slingert de CiC de cv-ketel weer en #repeat totdat het net een keer goed gaat.

Dat was bij ons de reden van dit gedrag en hebben we samen met Xander van Quatt ontdekt. Met verlaging van de pompsnelheid van de cv-ketel is dit op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:32
HBO88 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:14:
[...]

De thermostaatknop kost zo'n 15 euro.

Werking van een thermostaatkraan
radiatorknop

Vroeger moest men de gewone radiatorkraan in de kamer steeds maar weer open en/of dicht draaien om uiteindelijk ongeveer de gewenste temperatuur te verkrijgen. Eigenlijk draaide men de kraan open en wachtte tot men het warm kreeg en draaide deze dan weer dicht. De warmte die dan nog in de radiator zit werd alsnog aan de ruimte afgestaan, waardoor men het gevoel kreeg net iets te laat aan de kraan te hebben gedraaid. Vaak was dit één van de redenen dat men overwoog om over te gaan op thermostaatkranen of thermostatische radiatorafsluiters.

Een thermostatische radiatorafsluiter is een automatische afsluiter die wordt bediend door een uitzetelement. In een thermostatische radiatorkraan zit een vloeistof of wasbolletje die de temperatuur in de ruimte opmeet en automatisch krimpt of uitzet. Het bolletje bedient daarmee de onderliggende radiatorkraan in het CV water. Door het instellen van de thermostaatkraan op een bepaalde waarde (vaak 1 t/m 5), is het mogelijk de temperatuur in die ruimte helemaal zelf te bepalen. De kraan wordt geheel automatisch geregeld. Zo ontstaat er een veel constantere ruimtetemperatuur, dan met een gewone radiatorkraan. Bovendien werkt de verwarmingsinstallatie ook zuiniger.
offtopic:
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Het is mij nu een stuk duidelijker.

Ik ga nog even bedenken of ik een normale/domme cijfer thermostaatkraan of een goedkope slimme Zigbee thermostaat op AliExpress ga aanschaffen.

Ook ga ik nog een foto maken van de aansluiting onder de knop :)

Bedankt voor het meedenken iedereen _/-\o_

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:19
mrdop schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:33:
[...]

Tip voor iedereen waar de Quatt in een korte periode heel vaak aan en uit gaat: kijk ook even in je logs (op het moment dat die 3/4 keer opnieuw opstarten speelt) of de flow niet onder de ~400 l/u komt als de cv-ketel uitgaat.

Als de cv-ketel aangaat gaat creëert dat extra flow waardoor de pomp van de Quatt gaat terugmoduleren om weer op 800 l/u te komen. Als de cv-ketel dan vervolgens uitgaat is de Quatt pomp net niet snel genoeg om terug te gaan naar 800 l/u en als de flow dan onder de ~400 l/u komt slingert de CiC de cv-ketel weer en #repeat totdat het net een keer goed gaat.

Dat was bij ons de reden van dit gedrag en hebben we samen met Xander van Quatt ontdekt. Met verlaging van de pompsnelheid van de cv-ketel is dit op te lossen.
Datzelfde gebeurt overigens ook als je systeeminhoud vergroot of verkleint.
Bijv met evohome.
Ik heb dat zelf met 2 VVW verdelers die ik open en sluit met Danfoss kranen. (andere wp, maar effect is hetzelfde)
Je krijgt dan een plotselinge wijziging in de flowrate die vervolgens moet worden opgevangen.
Dat gebeurt wel, maar niet binnen 10 sec:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AI4wc7o_4Q5UMLtJUkF6vWk1_oU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MAr23WS9wyo48b963NQreZRh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 02-11-2023 11:07 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:01
NIB0R schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:31:
[...]

Ik snap niet dat andere mensen jou op basis van deze informatie een slimme thermostaat knop aanraden... Jouw wens kan gewoon met een dood normale thermostaatknop. Als je deze op stand 1 of 2 zet zal de kamer altijd meegaan met de quatt tot rond de 16 graden.

Of in jouw eigen woorden. Een ouderwetse domme knop (met cijfers enzo).

Let wel op. Dit is dus waarschijnlijk een vervanging inclusief de kraan. Maar dat moest je bij de slimme variant ook.

@Lasoul @MacD007
Een normale domme kraan kan natuurlijk ook :)
Door de vermelding van Home Assistant werd ik op het verkeerde been gezet dat een integratie met Home Assistant gewenst was. Als dat niet zo is dan voldoet een standaard thermostaatknop natuurlijk ook.

Als je de kraan moet vervangen zou ik wel direct voor een kraan gaan met debietregeling. Dit zorgt ervoor dat je radiator altijd correct waterzijdig is ingeregeld. Het zorgt voor een stabiele doorstroom onafhankelijk van de druk in het systeem.

Tegenwoordig heb je speciale LTV debiet regelaars die om kunnen gaan met hogere doorstroom. Ik heb zelf de Eclipse op al mijn radiatoren gezet.

https://www.installatie.n...gelen-ook-bij-warmtepomp/

@Spykie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11:59
HBO88 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:04:
[...]

Hoe kom je aan 4500 euro aan investering? De quatt kost netto 2700 bij een standaard installatie.
Inderdaad, standaard installatie.
Maar ik moet eerst mijn installatie aanpassen in de stookruimte (waar quatt dan weer in gaar wijzigen); een 2e installateur komt niet voor niets>> 600 euro, extra materiaal in stookruimte door quatt 100 euro, steiger 200 euro, speedcomforts 500 euro.
En dan zitt ik nog met kort stuk tyleenslang in vloerverwarming, daardoor eigenlijk noodzakelijk een nieuwe vloerwarmingsverdeler, en nog nieuwe aanvoer vanaf ketel naar verdeler ivm flow; kortweg begroot op 1000 euro als ik zelf meehelp.

En dat terwijl gas in 2024 nog steeds slechts 145/8,8 = 16,5 ct kost en stroom 32 ct. Dat kun je met een verbruik van 1200 m3 en een scop van 4 niet terug verdienen. En nu heb ik comfort en draait alles goed.

Maar ik hoor het graag van jullie.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
paQ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:59:
[...]

Datzelfde gebeurt overigens ook als je systeeminhoud vergroot of verkleint.
Bijv met evohome.
Ik heb dat zelf met 2 VVW verdelers die ik open en sluit met Danfoss kranen. (andere wp, maar effect is hetzelfde)
Je krijgt dan een plotselinge wijziging in de flowrate die vervolgens moet worden opgevangen.
Dat gebeurt wel, maar niet binnen 10 sec:
[Afbeelding]
Interessant.

De Quatt is dan op zich best snel met reageren (maar wij hebben geen vvw, alleen radiatoren).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XuebNnWHk4m99yz1I2oX7YqnsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3y3NrVCALTNkPUEGxdKClMF.jpg?f=fotoalbum_large

1200 l/u is cv aan, dip naar 600 l/u is na cv uit (en nalooptijd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
harv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:17:
[...]

Maar ik moet eerst mijn installatie aanpassen in de stookruimte (waar quatt dan weer in gaar wijzigen); een 2e installateur komt niet voor niets>> 600 euro, extra materiaal in stookruimte door quatt 100 euro, steiger 200 euro, speedcomforts 500 euro.
En dan zitt ik nog met kort stuk tyleenslang in vloerverwarming, daardoor eigenlijk noodzakelijk een nieuwe vloerwarmingsverdeler, en nog nieuwe aanvoer vanaf ketel naar verdeler ivm flow; kortweg begroot op 1000 euro als ik zelf meehelp.

En dat terwijl gas in 2024 nog steeds slechts 145/8,8 = 16,5 ct kost en stroom 32 ct. Dat kun je met een verbruik van 1200 m3 en een scop van 4 niet terug verdienen. En nu heb ik comfort en draait alles goed.

je vergeet stroomkosten te delen door de scop (zeg 4 of 3.5)
Gas 145 ct / 8.8 kWh = 16.5 ct per thermische kWh
Stroom 32 ct / 4 = 8 ct per thermische kWh

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:29

Mickel moen

mickelmoen.nl

SBL schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:29:
[...]

Ketel staat op max 51 en doet nu 39? Dat is nog best hoog, maar waarschijnlijk kan een warmtepomp het ook met 32graden en meer uren.
De Quatt-CiC stuurt de ketel straks aan; het verschilt per merk op welke manier. Bij mijn Remeha is dat opentherm: de Quatt-CiC bepaalt welke watertemperatuur nodig is, zowel van de Quatt-WP als van de CVketel (meestal uit). Bij veel andere ketel-merken is het aan-uit. Dan bepaalt de instelling van de ketel welke temperatuur hij levert. Quatt stelt deze meestal hoog in (70graden?) maar dat is niet nodig.
Ketel (Nefit) draait nu met 33C. Het is natuurlijk ook maar net, hoeveel warmtevraag er op een bepaald moment is.

Ik ben nu wat aan het uitproberen. Lagere keteltemperatuur. Geleidelijk opwarmen. Minder verschil tussen dag- en nachttemperatuur. Dat soort dingen.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
mrdop schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:20:
[...]

Interessant.

De Quatt is dan op zich best snel met reageren (maar wij hebben geen vvw, alleen radiatoren).

[Afbeelding]

1200 l/u is cv aan, dip naar 600 l/u is na cv uit (en nalooptijd).
ja 1 minuutje ongeveer zo te zien?
Bij mij duurt het ca 3 min.
Beide fabrikanten zullen zo hun redenen hebben voor bepaalde settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
Toby-Wan schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:21:
[...]

je vergeet stroomkosten te delen door de scop (zeg 4 of 3.5)
Gas 145 ct / 8.8 kWh = 16.5 ct per thermische kWh
Stroom 32 ct / 4 = 8 ct per thermische kWh
en "een scop van 4¨ stond wel vermeld, maar niet verrekend. Dan moest er goud bij!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:44
[...]

Dit dient Quatt dan in hun software op te lossen! Ze kunnen er niet vanuit gaan dat de CV instelling dan maar aangepast wordt / blijft (en opnieuw wordt aangepast als men ooit een nieuwe CV aanschaft).
Met oplossen bedoel ik dat Quatt dat softwarematig moet detecteren, zodat de warmtepomp gewoon aanblijft en de pomp van de Quatt daarop inspeelt.

[ Voor 6% gewijzigd door Onno ! op 02-11-2023 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
[...]

Dag,
Misschien zou je mij (ons) wat meer kunnen vertellen hoe de quatt in het verwarmingssysteem is geplaatst. In serie met de reour van de cv misschien??, ik weet het niet.
En misschien kun je ook vertellen of de quatt een eigen pomp heeft, of de pompen beide continue moeten lopen.
Een ding is zeker, het is niet goed dat een compressor koud moet opstarten. Maar 0,01 m3 gas , daar wordt een cv systeem dan weer niet warm genoeg van, lijkt me.

Ligt het misschien toch ook aan de cic??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
harv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:32:
[...]

en "een scop van 4¨ stond wel vermeld, maar niet verrekend. Dan moest er goud bij!
Ik snap je punt niet helemaal geloof ik.
Je hebt het dan toch in ca 5 jaar terugverdiend?

En daarna bespaar je 1000 euro per jaar :S (op basis van huidige tarieven)

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 02-11-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
Onno ! schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:41:
[...]

Dit dient Quatt dan in hun software op te lossen! Ze kunnen er niet vanuit gaan dat de CV instelling dan maar aangepast wordt / blijft (en opnieuw wordt aangepast als men ooit een nieuwe CV aanschaft).
Zit zeker wat in, aan de andere kant zoveel ketels, zoveel systemen, zoveel huizen. Ze kiezen voor een safety fallback bij 400 l/u.

En als het met een simpele setting op de ketel op te lossen is vind ik het prima. Je moet ook al je temperatuur en vermogen in de ketel omlaag zetten, dus dit kan er dan ook wel bij 😀

Er werd trouwens keurig aangeboden dat als dat niet helpt er (gratis) een hardware aanpassing zou plaatsvinden (ik ben vergeten te vragen wat die behelst, dus geen idee eigenlijk hoe ze dat kunnen fixen).

NB: het is nog geen winter, maar het lijkt er wel op dat de software iets anders reageert dan wat ik zag in maart jl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
harv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:44:
[...]

Dag,
Misschien zou je mij (ons) wat meer kunnen vertellen hoe de quatt in het verwarmingssysteem is geplaatst. In serie met de reour van de cv misschien??, ik weet het niet.
En misschien kun je ook vertellen of de quatt een eigen pomp heeft, of de pompen beide continue moeten lopen.
Een ding is zeker, het is niet goed dat een compressor koud moet opstarten. Maar 0,01 m3 gas , daar wordt een cv systeem dan weer niet warm genoeg van, lijkt me.

Ligt het misschien toch ook aan de cic??
Quatt idd in serie met cv (in de retour en met bypass/terugslagklep). Op de site van Quatt staat mooi schematisch plaatje hoe alles wordt aangesloten.

Quatt heeft eigen pomp en de CiC regelt alles in de Quatt en schakelt de cv bij wanneer nodig. Pompen draaien zeker niet altijd en alleen samen wanneer nodig (en dan op 800 l/u Quatt alleen of gezamenlijk met cv).

[ Voor 5% gewijzigd door mrdop op 02-11-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
paQ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:45:
[...]

Ik snap je punt niet helemaal geloof ik.
Je hebt het dan toch in ca 5 jaar terugverdiend?
Ik reken met de volgen faktors:
scop =4
wp benutting 70% (ketel 30%)
1 m3 = 8,8 kwh
extra onderhoud/jaar 75 euro
extra afschrijving jaar (15 jaar 5000/15= 330 euro)
extra rentelasten 1,5% =75

En, inderdaad, dan bespaar ik ongeveer 120 euro per jaar.

Maar om daarvoor alle risicoś aan te gaan??.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
mrdop schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:49:
[...]

Quatt idd in serie met cv (in de retour en met bypass/terugslagklep). Op de site van Quatt staat mooi schematisch plaatje hoe alles wordt aangesloten.

Quatt heeft eigen pomp en de CiC regelt alles in de Quatt en schakelt de cv bij wanneer nodig. Pompen draaien zeker niet altijd en alleen samen wanneer nodig (en dan op 800 l/u Quatt alleen of gezamenlijk met cv).
Sorry,
Maar waar staat dat?? Ik heb veel gezocht, maar vind heel (veel) te weinig technische gegevens van pomp en warmtepomp.

Een linkje??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
harv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:01:
[...]

scop =4
1 m3 = 8,8 kwh

1200 m3 gas x 1.40 = 1680 euro/jr
1200 x 8.8 = 10560 kWh thermische energy (ongeveer)
70% daarvan uit de wp; 0.7*10560 = 7392 kWh
met scop 4; 7392/4 = 1848 kWh opgenomen vermogen
1848 x 0.36 = 665 aan elektra / jr
30% van 1680 = 504 aan gas / jr

in dat geval 1170 euro per jaar met hybride aan energiekosten vs 1680 zonder hybride.
verschil ca 510 euro per jaar. (berekend met huidige tarieven)

totale investering / die 510 = terugverdientijd.
Dat is hoe ik het zou berekenen iig.

En voor het mooie:
(levensduur - terugverdientijd) * besparing per jaar = 'de winst' (tov huidige situatie)
waarmee ook een kantelpunt te berekenen is voor hybride vs niet hybride

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 02-11-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
mrdop schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:49:
[...]

Dit lezende begin ik beter te snappen het continue opstarten, korte runs , flowproblemen en thermostaat/ cv ketel instellingsproblemen.
Elke ketel, thermostaat, instelling, bouwjaar en dus flexibiliteit van die apparaten is anders, Zie daar maar als Commander in Chief tabak van te maken.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
harv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:15:
[...]

Dit lezende begin ik beter te snappen het continue opstarten, korte runs , flowproblemen en thermostaat/ cv ketel instellingsproblemen.
Elke ketel, thermostaat, instelling, bouwjaar en dus flexibiliteit van die apparaten is anders, Zie daar maar als Commander in Chief tabak van te maken.!
Dat hoort een beetje bij het hybride verhaal. En zoals ik steeds zeg: interfacing is a bitch.
maar als je daar zo tegen bent, en je moet sowieso al 1500 investeren in aanpassingen om het zo te laten lopen, bereken dan voor jezelf de totale investering om er meteen een normale wp voor in de plaats te zetten, en vergeet hybride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
harv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:07:
[...]

Sorry,
Maar waar staat dat?? Ik heb veel gezocht, maar vind heel (veel) te weinig technische gegevens van pomp en warmtepomp.

Een linkje??
Ik zou beginnen op de site van Quatt.

En bv de brochure:
https://25848718.fs1.hubs...e_Sep_2023_compressed.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
paQ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:09:
[...]

1200 m3 gas x 1.40 = 1680 euro/jr
1200 x 8.8 = 10560 kWh thermische energy (ongeveer)
70% daarvan uit de wp; 0.7*10560 = 7392 kWh
met scop 4; 7392/4 = 1848 kWh opgenomen vermogen
1848 x 0.36 = 665 aan elektra / jr
30% van 1680 = 504 aan gas / jr

in dat geval 1170 euro per jaar met hybride aan energiekosten vs 1680 zonder hybride.
verschil ca 510 euro per jaar. (berekend met huidige tarieven)

totale investering / die 510 = terugverdientijd.
Dat is hoe ik het zou berekenen iig.

En voor het mooie:
(levensduur - terugverdientijd) * besparing per jaar = 'de winst' (tov huidige situatie)
waarmee ook een kantelpunt te berekenen is voor hybride vs niet hybride
Je berekeningen kloppen tot de extra kosten.
Als je die mee gaat tellen kom je ongeveer tot dezelfde bedragen.
Volgens mij zijn we het verder eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
harv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:23:
[...]

kun je zelf ook, maar heb even jouw verhaal als voorbeeld genomen:

1000 eigen kosten + 2700 Quatt = grofweg 3700 euro
3700/510 = 7.3 jaar terugverdiend
(15-7.3)*510= 3927 "winst" over de hele levensduur

@harv
neem je een stap verder en ga je voor niet hybride + WPB bijv, dan zijn je investeringen weliswaar hoger, maar kan het zomaar zijn dat je 'winst' groter is. (dat verwacht ik wel namelijk)

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 02-11-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
Sorry, ik kan het niet vinden, help me....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
harv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:23:
[...]

Wat moet er bij jou aangepast worden in de stookruimte?
Speedcomforts kun je veel voordeliger kopen dan 500 euro. Zelfbouw met kant en klare aanstuurmodules (hier te vinden op tweakers) is een stuk voordeliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

hierboven is denk ik al meer dan voldoende antwoord op je vraag gegeven.

je moet echt gaan omdenken met een warmtepomp versus CV, dat zijn echt totaal andere dingen.

mijn advies:
je hebt geen directe controle over de CV-water temperatuur met de warmtepomp zoals je dat met een CV wel hebt, deze wordt bepaald door de CIC (de controller van de warmtepomp) aan de hand van een heleboel factoren (oa de buitentemp. en gewenste binnentemp.)

wil je zuinig stoken met je CV (zo ver deze voor verwarming überhaupt aangaat, waarschijnlijk pas als het buiten echt heel koud is (denk maar aan > -5ºC)).
stel deze dan zo laag mogelijk in, de reeds genoemde 35-45ºC zijn daar prima voor geschikt, wil je hem hoger, ook geen probleem, 55ºC is ook goed, hoger zou ik hem dus niet zetten.

De CV gebruik je voornamelijk als booster om de warmtepomp op te starten (verwarming), deze heeft namelijk 18ºC CV-water temperatuur nodig om aan te gaan, dus de CV gaat in het begin dan even aan (enkele minuten tot de 18ºC bij de warmtepomp zijn aangekomen, dan stopt de ketel.

mijn ketel (staat op 45ºC) verbruikt hiervor circa 0,03-0,08 m³ gas per dag, hij heeft dat maar bij de eerste start nodig, overigens heb ik veelal per dag maar 1 lange run van circa 7-9 uur lang. in oktober had ik een gemiddelde van COP 6,6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
harv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:33:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCjmxWfQkZiDoOQ9I9x_Fkx5-VY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/znQwWbMQCIM03lEkl4xm7rfS.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
harv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:33:
[...]

sorry harv, de link werkt dus gewoon. even je internet instellingen controleren, echter als je dit kunt lezen zou dat andere ook moeten lukken. aders gewoon op de site van Quatt.io onder ""veel gestelde vragen -> Product -> Wat zijn de specificaties ... daar kun je via een link de technische specs gewoon downloaden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
MacD007 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:39:
[...]

sorry harv, de link werkt dus gewoon. even je internet instellingen controleren, echter als je dit kunt lezen zou dat andere ook moeten lukken. aders gewoon op de site van Quatt.io onder ""veel gestelde vragen -> Product -> Wat zijn de specificaties ... daar kun je via een link de technische specs gewoon downloaden. 8)7
hij bedoelt het schema dat het niet in de brochure te vinden is (gok ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
Dank je.
Eerste keer dat ik dit zie, en er ook meerdere keren om gevraagd.

De CiC is dus allesbepalend inderdaad, moet hij wel goed zijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:40:
[...]

hij bedoelt het schema dat het niet in de brochure te vinden is (gok ik)
oke, maar dan is het handig om dat ook te zeggen lijkt mij.

Het probleem bij Harv is denk ik dat hij moeite heeft om te gaan omdenken van CV naar een warmtepomp. Hij kan maar heel lastig zijn idee van ik moet 55ºC hebben in mijn leidingen anders krijg ik het niet warm loslaten.

ook zijn berekening die hij gemaakt heeft klopt zover ik het kan zien totaal niet.
Hij is helaas ook zeer onduidelijk waarom hij denk dat hij deze kosten moet gaan maken.

om hem hiermee verde te helpen zal hij toch wat meer info moeten geven waarom dat in zijn situatie anders zou zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL

SBL

harv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:01:
[...]
scop =4
1 m3 = 8,8 kwh

Dus je kunt veel gas (dus het milieu sparen) EN geld verdienen, maar dat is niet interessant genoeg?
I'm lost.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
MacD007 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:35:
[...]

@Bennobang Gelukkig haal ik die 800 l/m totaal niet, ik haal 13,3 l/m en daarmee werkt de Quatt perfect. :)
ben er ook heel blij mee, wil geen straaljager door mijn kamer.
Moet er niet aan denken om 48000 l/u door mijn cv te laten lopen.
Plus zul je dan van je stroomverbruik ook niet blij worden. O-) :)
Gelukkig schreef ik niet l/s |:(

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
SBL schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:48:
[...]

Dus je kunt veel gas (dus het milieu sparen) EN geld verdienen, maar dat is niet interessant genoeg?
I'm lost.
Ik heb het hierboven nog eens helemaal uitgekauwd.
Kwestie van zelf je eigen parameters invullen en dan heb je wat houvast / richting.

Ik ben het wel eens op het punt over de bijkomende kosten. Als je superstandaard bent is het die 2700 euro. Maar dan is vaak de loodgieter, als je pech hebt nog een elektricien of betonboorder geweest, dan een steiger of zelfs ladder, EN ja ja.. een nieuwe thermostaat.

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 02-11-2023 12:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
MacD007 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:47:
[...]

Het probleem bij Harv is denk ik dat hij moeite heeft om te gaan omdenken van CV naar een warmtepomp. Hij kan maar heel lastig zijn idee van ik moet 55ºC hebben in mijn leidingen anders krijg ik het niet warm loslaten.

ook zijn berekening die hij gemaakt heeft klopt zover ik het kan zien totaal niet.
Hij is helaas ook zeer onduidelijk waarom hij denk dat hij deze kosten moet gaan maken.

om hem hiermee verde te helpen zal hij toch wat meer info moeten geven waarom dat in zijn situatie anders zou zijn.
Hij wilt overgehaald worden door ons, of hij is hier om Quatt naar beneden te trekken. Dat gevoel krijg ik een beetje bij het lezen van zijn posts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
harv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:46:
[...]

Dank je.

HARV, DEZE Tekening staat al diverse keren op deze site, als je de moeite had genomen had je deze hier ook zeer eenvoudig kunnen vinden. Helaas staat deze niet meer direct op de Quatt site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Bennobang schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:48:
[...]

Gelukkig schreef ik niet l/s |:(
jup, je moet wel tegen een grapje kunnen. Maar nu is alles toch goed, hoop ik temninste? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

@Bennobang Gelukkig haal ik die 800 l/m totaal niet, ik haal 13,3 l/m en daarmee werkt de Quatt perfect. :)
ben er ook heel blij mee, wil geen straaljager door mijn kamer.
Moet er niet aan denken om 48000 l/u door mijn cv te laten lopen.
Plus zul je dan van je stroomverbruik ook niet blij worden. O-) :)
Wat krijg je als je 800 deelt door 13,3?
Ken je dat cijfer ergens van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 14:12
[...]

Ik weet niet zeker of ik een vergelijkbare situatie heb maar ook hier een paar dagen het scenario dat de pomp erg vaak aan het uit gaan en af en toe lange runs. Ik draai hier een Quatt + Plugwise Adam + Intergras.

Na wat experimenteren heb ik het kunnen "oplossen" door in Plugwise het verwarmingsprofiel naar "Comfort" te zetten. Nu komen de hele korte runs achter elkaar niet meer voor. (dit is wel het geval bij Standaard en Eco modus in Plugwise).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/an5rYLuKUbi6eN_Hs3Fwl_D3j_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kz7ayAIiRrWzWTjLHmicIqf6.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttQfIU5ICV11PGS9LjDf8Unoq0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RlvAdJGhfxUk8HSUTPKWiBSp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
MacD007 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:53:
[...]

jup, je moet wel tegen een grapje kunnen. Maar nu is alles toch goed, hoop ik temninste? :)
Dat snapte ik hoor :D en ik kan er tegen gelukkig *O*

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
harv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:17:
[...]

Maar ik moet eerst mijn installatie aanpassen in de stookruimte (waar quatt dan weer in gaar wijzigen);
waarom, of is dit achterstallig onderhoud cq voldoet niet meer aan de huidige eisen, want als het dat is, moet je dit sowieso uitgeven, ongeacht of je nu aan de Quatt gaat of niet.
welke wijzigingen zouden dat dan ook moeten zijn ?
een 2e installateur komt niet voor niets>> 600 euro, extra materiaal in stookruimte door quatt 100 euro, steiger 200 euro, speedcomforts 500 euro.
extra 3 stopcontacten voor de Quatt, kun je gewoon vanaf de bestaande stopcontact van de CV-ketel nemen, opbouw en kabel kost nog geen 50 euro, kun je makkelijk zelf doen. (Tip: wel eerst de spanning er af)
speedcomforts zijn bedoeld voor een CV die met lagere CV-water werkt, niet direct voor een warmtepomp, zie hiervoor mijn diverse posts over dit onderwerp, zoals al gezegt zelfbouw kost max 150-200 euro en werkt prima met de Quatt. (speedcomfert werken helaas niet, ik heb ze zelf (had ze al)).
ook hier ook weer, deze kosten heb je nu ook, want als het nu niet past cq defect is moet je dat niet als extra kosten op de warmtepomp schuiven, dit zijn gewoon algemene onderhoudskosten).
En dat terwijl gas in 2024 nog steeds slechts 145/8,8 = 16,5 ct kost en stroom 32 ct.
verkeerde berekening sorry, je vergelijkt appels met peren.
1 kWh thermische warmte (vanuit die 8,8) is voor een CV dus 16,5 ct.
1 kWh thermische warmte vanuit een warmtepomp (gem. COP 4) is dus 32ct / 4 = 8ct.
conclusie je betaald met je CV dus 100% meer per 1 kWh warmte dan met een warmtepomp.
Dat kun je met een verbruik van 1200 m3 en een scop van 4 niet terug verdienen. En nu heb ik comfort en draait alles goed.

dus met een CV 100% meer kosten, daar is dus je besparing, makelijker kun je eigenlijk geen geld verdienen. maar dat mag iedereen voor zich zelf uit maken, ik zou zeggen heel veel succes met je CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
paQ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:31:
[...]

kun je zelf ook, maar heb even jouw verhaal als voorbeeld genomen:

1000 eigen kosten + 2700 Quatt = grofweg 3700 euro
3700/510 = 7.3 jaar terugverdiend
(15-7.3)*510= 3927 "winst" over de hele levensduur

@harv
neem je een stap verder en ga je voor niet hybride + WPB bijv, dan zijn je investeringen weliswaar hoger, maar kan het zomaar zijn dat je 'winst' groter is. (dat verwacht ik wel namelijk)
@harv dit natuurlijk onder de aanname dat gas & elektra 15 jaar gelijk blijven, wat ze natuurlijk niet doen.
Deze 1 januari gaat bijvoorbeeld belasting op gas weer omhoog en belasting op elektra omlaag, waardoor het plaatje er weer anders (=gunstiger voor WP) gaat uitzien.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
en als we dan toch details gaan meenemen: vergeet de 60 euro besparing/jaar niet omdat je onder de 500m3 gasverbruik per jaar komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:11:
[...]

dus met een CV 100% meer kosten, daar is dus je besparing, makelijker kun je eigenlijk geen geld verdienen. maar dat mag iedereen voor zich zelf uit maken, ik zou zeggen heel veel succes met je CV.
...bij 100% wp gebruik ;)
En zo wordt de Quatt niet verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:26:
[...]

...bij 100% wp gebruik ;)
En zo wordt de Quatt niet verkocht.
mee eens, ik heb alleen de vergelijking van hem doorgetrokken. want zo had hij wel de vergelijking gemaakt.
maar zelfs met 80% warmtepomp gebruik zou je heel duidelijk de meerwaarde kunnen inzien, behalve als je natuurlijk steeds nieuwe beren op de weg wilt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
harv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:46:
[...]

Dank je.

om je even een idee te geven hoe dat schema van @HBO88 er in de werkelijk uit ziet hier een foto van mijn installatie:

is eigenlijk heel simpel en eenvoudig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_YbopSuslVeUkdn5JtWPWIodJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIxSa8NfPGIVdDU2qmE2CqbS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
MacD007 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:47:
[...]

Dag,
Als techneut heb ik gezocht op zowel de site als in brochures op de site.Normaal zoek ik daar liever dan in een forum.
Ik heb lang gezocht hoe de wp is geplaatst, maar deze tekening niet gevonden.

Ik heb geen probleem bij omdenken van cv verwarming naar wp verwarming, wel met het oplossen van het ontstaan van problemen van:

waarschijnlijk te lage flow in aanvoerleiding
te hoge temp nodig voor mijn radiatoren t22 bij temp< -2 (geen 55, maar wel 40-45 met 0,5 nachtverlaging)
tyleenslangen aanwezig in gedeelte vloerverwarming
vloerverwarming heeft zelf pomp >> met lagere aanvoertemp en evt lage aanvoerflow gaat dat problemen opleveren.
mijn kamerthermostaat sluit niet aan op de CiC

Ondanks alle info via tweakers, -dank allemaal-, te weinig info vanuit de site quatt.io
Toekomstige softwarewijzigingen van cic goed geregeld (wat als huidige deskundigen verdwijnen)
Meerdere installateurs , 1 voor cv, 1 voor quatt. Dat is de basis voor de schuld ligt bij eenander.
Ik zie nog te weinig gegevens van koude dagen, als de cic anders moet gaan denken.

Maar toch moet ik bij de volgende renovatie kosten maken. Mijn ketel is bijna 20 jaar oud en voldoet prima.
Maar om daar nu kosten voor te maken...., maar dat geldt ook bij andere warmtepompen.
Het extra voordeel bij quatt is de lage prijs, het nadeel is de onzekerheid.

Ik weet dus echt wel waarover ik praat, jullie ook, maar in een forum lopen soms discussies wel erg door elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
harv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:56:
[...]

Dag,
Als techneut heb ik gezocht op zowel de site als in brochures op de site.Normaal zoek ik daar liever dan in een forum.

Ik heb geen probleem bij omdenken van cv verwarming naar wp verwarming, wel met het oplossen van het ontstaan van problemen van:

te hoge temp nodig voor mijn radiatoren t22 bij temp< -2 (geen 55, maar wel 40-45 met 0,5 nachtverlaging)
vloerverwarming heeft zelf pomp >> met lagere aanvoertemp en evt lage aanvoerflow gaat dat problemen opleveren.

Ondanks alle info via tweakers, -dank allemaal-, te weinig info vanuit de site quatt.io
Toekomstige softwarewijzigingen van cic goed geregeld (wat als huidige deskundigen verdwijnen)
Meerdere installateurs , 1 voor cv, 1 voor quatt. Dat is de basis voor de schuld ligt bij eenander.
Ik zie nog te weinig gegevens van koude dagen, als de cic anders moet gaan denken.

Maar toch moet ik bij de volgende renovatie kosten maken. Mijn ketel is bijna 20 jaar oud en voldoet prima.
Maar om daar nu kosten voor te maken...., maar dat geldt ook bij andere warmtepompen.

Ik weet dus echt wel waarover ik praat, jullie ook, maar in een forum lopen soms discussies wel erg door elkaar.
de keuze is aan jou of je het aandurft. Ik heb iig goede ervaringen vanaf begin maart net koude meegepakt. Als ze stoppen met updates heb ik al een goed product, zonder internet schijnt het goed door te gaan hebben andere tweakers geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
harv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:56:
[...]

Dag,

Met een 20 jaar oude ketel en een aanstaande renovatie (?) is dit toch het uitgelezen moment om alle opties eens door te rekenen.

Voordeel is de -inmiddels relatief- lage prijs, welke onzekerheid bedoel je precies?
Ik zie juist het zwarte doos gebeuren als een nadeel, alhoewel de ideale Quatt klant het wellicht een zegen vindt.
Het zelf niets kunnen afstellen of inregelen en voor elke wijziging of aanpassingen Quatt inschakelen, of Adlar, of WeHeat, of AOdeWarmte, is voor mij persoonlijk echt een no go.
Anders dan dat lijkt de Quatt het hier op het forum in elk geval prima te doen in veruit de meeste gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
paQ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:20:
[...]

Met een 20 jaar oude ketel en een aanstaande renovatie (?) is dit toch het uitgelezen moment om alle opties eens door te rekenen.

Voordeel is de -inmiddels relatief- lage prijs, welke onzekerheid bedoel je precies?
Ik zie juist het zwarte doos gebeuren als een nadeel, alhoewel de ideale Quatt klant het wellicht een zegen vindt.
Het zelf niets kunnen afstellen of inregelen en voor elke wijziging of aanpassingen Quatt inschakelen, of Adlar, of WeHeat, of AOdeWarmte, is voor mij persoonlijk echt een no go.
Anders dan dat lijkt de Quatt het hier op het forum in elk geval prima te doen in veruit de meeste gevallen.
En dat doe je toch een beetje met die AI gevoede cic?
Ik lees toch van veel updateproblemen.
20 jaar oude ketel,.... ik ben me niet voor niets aan het orienteren, maar wel graag in een keer goed, en dan wil ik zelf kunnen meepraten over de planning van een installatie en niet met een "buizenbuiger¨

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
harv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:26:
[...]

Ik lees toch van veel updateproblemen.
20 jaar oude ketel,.... ik ben me niet voor niets aan het orienteren, maar wel graag in een keer goed, en dan wil ik zelf kunnen meepraten over de planning van een installatie en niet met een "buizenbuiger¨
Je hoeft geen Quatt te nemen he? Als je bepaalde onderbuik gevoelens hebt, laat je het toch gewoon links liggen? Er zijn zat andere aanbieders die je misschien wel zou willen hebben.

Laten we wel wezen dat Quatt inmiddels in de scale up fase zit, en ja er zijn dingen (communicatie bijv.) wat beter kan.

Persoonlijk ben ik blij met mijn Quatt en de cic, nu nog zelf beetje spelen met max afgifte/temp instellingen etc. de cic neemt mij toch werk uithanden (berekent wanneer hij cv moet doen, scheelt mij denkwerk bijvoorbeeld).

Moet wel zeggen dat ik hem nog voor 1600 euro heb kunnen krijgen, dat was een goeie meevaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
harv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:26:
[...]

"AI" wordt te pas en te onpas ingezet als mode-gevoelige trigger. Het zo noemen bedoel ik.
Uiteindelijk moet elke warmtepomp reageren op wisselende omstandigheden. De een doet dat wat verfijnder dan de volgende, maar dat de CIC AI gestuurd is zou ik met een korreltje zout nemen.
Een beetje zelflerende thermostaat weet na enige dagen hoe lang welke handeling duurt kwa opwarmtijd. Dat heet (gelukkig) ook geen "AI"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Fvhagen schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:30:
[...]

Moet wel zeggen dat ik hem nog voor 1600 euro heb kunnen krijgen, dat was een goeie meevaller.
absoluut. Inmiddels 2800 zie ik
Dat is wel andere koek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
Fvhagen schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:30:
[...]

Je hoeft geen Quatt te nemen he? Als je bepaalde onderbuik gevoelens hebt, laat je het toch gewoon links liggen? Er zijn zat andere aanbieders die je misschien wel zou willen hebben.

Laten we wel wezen dat Quatt inmiddels in de scale up fase zit, en ja er zijn dingen (communicatie bijv.) wat beter kan.

Persoonlijk ben ik blij met mijn Quatt en de cic, nu nog zelf beetje spelen met max afgifte/temp instellingen etc. de cic neemt mij toch werk uithanden (berekent wanneer hij cv moet doen, scheelt mij denkwerk bijvoorbeeld).

Ik uit van excl subsidie, dus quattprijs ongeveer 3000 euro.
Maar ook dan zou ik het ook nog doen, ik hou wel van experimenten waarop ik ook nog controle heb.
Maar nu zou het toch een echt product van de plank moeten zijn.

Het is altijd jammer dat je nooit weet wat voor installaties de medetweakers hebben, vloerverw, ltv, hoog/laag gasverbruik, groot/klein huis en dat beinvloedt natuurlijk sterk hun ervaringen. Ik miet voor ik iets koop inschattingen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
harv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:40:
[...]

Maar ook dan zou ik het ook nog doen, ik hou wel van experimenten waarop ik ook nog controle heb.

Het is altijd jammer dat je nooit weet wat voor installaties de medetweakers hebben, vloerverw, ltv, hoog/laag gasverbruik, groot/klein huis en dat beinvloedt natuurlijk sterk hun ervaringen. Ik miet voor ik iets koop inschattingen maken
mja, maak gewoon ja afgiftesysteem zo dat je op lage(re) temperatuur kunt stoken. Warmte (maken) kost energie; hoe minder warmte, hoe minder energie. Een exact zelfde situatie als vergelijk zal je niet snel tegenkomen. Al was het alleen maar omdat de een 'stookt' op 19 graden, en een ander (ik, zei de gek) altijd alles op 21.7 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper085
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-09 11:53
Hoewel de vloerverwarming het langzaam maar goed redt om het huis te verwarmen zoek ik nog naar de juiste afstelling van de verdeler. In de retour zit deze zwarte (thermostaat?)kraan. Wat is de functie hiervan en wat is de optimale instelling voor de hybride setup met Quatt?

Ik zou verwachten dat de mengtemperatuur enkel met de witte thermostaatkraan wordt geregeld, maar dit ding zit er toch ook niet voor niets :)

Overigens geeft het eerste venster met "0" na één volledige omwenteling een 1 aan, daarna een 2, etc. Daarnaast lijkt het tweede venster de temperatuur aan te geven.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNaOaOqMetqrAK3zgEEwMubrm8E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8MgO7l7dYjBAg44918MysnU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_tCRnmwsVMrdLRZMI7UmepZWns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40dKBjgDJ43zj9fM9xMfu7AO.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
harv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:40:
[...]

ik zelf heb een Atag ketel, ondertussen ook al weer 7 jaar oud, met een verwarmingsysteem uit de jaren 60, zie je ook aan de gebruikte leidingen ed. ondertussen door aanbouw een vloerverwarming met open verdeler en een eigen pomp, die overigens in een andere kelderruimte staat dan de de CV. overal nieuwere radiatoren, waren eerst nog van die loodzware gietijzeren superdikke radiatoren.
ik heb gewoon met de pomp een flow van ruim 800 l/u. geen probleem.
De CV ketel is muv de opstart nog niet aan geweest, uiteraard wel voor het SWW deel.

al met al super tevreden met de Quatt en doet het buiten verwachting super goed. en ja er zijn nog dingen waar het beter in moet gaan, oa communicatie en handleidingen. O-)

kijk, heel simpel voor mij hoef je geen Quatt of ander warmtepomp te pakken, je kunt ook direct naar een FE WP gaan, normaal ben je dan echter een veelfout van de Quatt kwijt, oke @paQ is daar danwel een andere mening toegedaan, of je blijft gewoon bij je eigen installatie.
gezien de leeftijd zal je daar vroeg of laat wel iets mee moeten doen.
overigens vind ik het vreemd dat je de subsidie niet mee wil laten tellen, ten slotte die krijg je gewoon als je aan de voorwaarden voldoet, zelfbouw is daarbij uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Een Quatt kost incl BASIS installatie 5500 momenteel
Als je daar 2000 voor de installatie van pakt, dan kost de wp zelf 3500 euro
Dat is niet zo goedkoop als me het over doet komen. Ergo, je kan prima warmtepompen vinden voor een soortgelijk bedrag*, met dito installatiekosten bij dezelfde minimale inspanningen. En zowat elke warmtepomp kun je hybride inzetten bovendien.
* Prima, misschien 500 euro meer, maar dan heb je wel een controller/thermostaat erbij en niet 'gesimlocked' aan je leverancier. Schuif je naar 1500 installatiekosten, dan kost de wp zelf 4000, etc etc

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 02-11-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
MacD007 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:42:
[...]

ik zelf heb een Atag ketel, ondertussen ook al weer 7 jaar oud, met een verwarmingsysteem uit de jaren 60, zie je ook aan de gebruikte leidingen ed. ondertussen door aanbouw een vloerverwarming met open verdeler en een eigen pomp, die overigens in een andere kelderruimte staat dan de de CV. overal nieuwere radiatoren, waren eerst nog van die loodzware gietijzeren superdikke radiatoren.
ik heb gewoon met de pomp een flow van ruim 800 l/u. geen probleem.
De CV ketel is muv de opstart nog niet aan geweest, uiteraard wel voor het SWW deel.

al met al super tevreden met de Quatt en doet het buiten verwachting super goed. en ja er zijn nog dingen waar het beter in moet gaan, oa communicatie en handleidingen. O-)

kijk, heel simpel voor mij hoef je geen Quatt of ander warmtepomp te pakken, je kunt ook direct naar een FE WP gaan, normaal ben je dan echter een veelfout van de Quatt kwijt, oke @paQ is daar danwel een andere mening toegedaan, of je blijft gewoon bij je eigen installatie.
gezien de leeftijd zal je daar vroeg of laat wel iets mee moeten doen.
overigens vind ik het vreemd dat je de subsidie niet mee wil laten tellen, ten slotte die krijg je gewoon als je aan de voorwaarden voldoet, zelfbouw is daarbij uitgesloten.
Inderdaad,
mocht mijn ketel het opgeven, -dus een dure reparatie nodig-, ga ik waarschijnlijk hybride werken. Voor FE te veel aanpassingen noodzakelijk.
Subsidie neem ik natuurlijk mee. Ik reageerde op de eerste installatie van quatt voor 1600,- waarbij ik de echte prijs quatt maar op 3000 had gezet. incl / excl ; het is beetje de omgekeerde wereld. Maar dan zou ik de gok altijd genomen hebben, maar helaas, toen niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
paQ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:49:
Een Quatt kost incl BASIS installatie 5500 momenteel
Als je daar 2000 voor de installatie van pakt, dan kost de wp zelf 3500 euro
Dat is niet zo goedkoop als me het over doet komen. Ergo, je kan prima warmtepompen vinden voor een soortgelijk bedrag*, met dito installatiekosten bij dezelfde minimale inspanningen. En zowat elke warmtepomp kun je hybride inzetten bovendien.
* Prima, misschien 500 euro meer, maar dan heb je wel een controller/thermostaat erbij en niet 'gesimlocked' aan je leverancier. Schuif je naar 1500 installatiekosten, dan kost de wp zelf 4000, etc etc
Kijk "gesimlocked" en dat vind ik nou nou oncontroleerbaar zonder nadere info omtrent werking.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:20
Ik lees veel over terugverdientijd. Even een andere blik in de groep gooien.

Het inzetten van een warmtepomp zou niet alleen een kwestie van geld moeten zijn. Het gaat ook over milieu en de toekomst van de volgende generatie.

Stel dat je met een warmtepomp 50% minder gas gaat gebruiken. Dan is de rekensom heel gemakkelijk:

Je draagt de helft bij 💪

Om toch ook over geld te praten; iedere euro die je niet uitgeeft aan gasverbranding is mooi verdiend, toch?

Laat de focus op alleen terugverdientijd los en probeer te investeren in het terugdringen van je gasgebruik. Isolatie, gordijnen, HR++ glas, ..... of een warmtepomp. 😬

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
Helemaal mee eens.

Het onnodig verbranden van fossiele brandstoffen, verkeerde grondstoffen gebruiken,- bruinkool, pfos/pfas, plac in de zee, onze dierenmishandeling, het normaal vinden van het aantal honden ipv aandacht voor de buurlui of vluchtelingen, veel moet anders. Maar daar gaat het hier niet om, stem op 22 nov!!

Maar natuurlijk kan ik dan wel nog altijd zoeken voor de beste oplossing voor mij. De goedkoopste is voorlopig niets doen!

Vind het een fijne reactie, niet verwacht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
verguldebarman schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:24:

Het inzetten van een warmtepomp zou niet alleen een kwestie van geld moeten zijn. Het gaat ook over milieu en de toekomst van de volgende generatie.

Stel dat je met een warmtepomp 50% minder gas gaat gebruiken. Dan is de rekensom heel gemakkelijk:

Je draagt de helft bij 💪

Om toch ook over geld te praten; iedere euro die je niet uitgeeft aan gasverbranding is mooi verdiend, toch?

Laat de focus op alleen terugverdientijd los en probeer te investeren in het terugdringen van je gasgebruik. Isolatie, gordijnen, HR++ glas, ..... of een warmtepomp. 😬
Klinkt heel mooi, als dat zou kunnen. *knip* offtopic kroegpraat. Ok, alle beetjes helpen, maar ik vermoed dat de meesten aan hun portemonnee denken..

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 02-11-2023 18:33 ]

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
harv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:35:
Helemaal mee eens.

Het onnodig verbranden van fossiele brandstoffen, verkeerde grondstoffen gebruiken,- bruinkool, pfos/pfas, plac in de zee, onze dierenmishandeling, het normaal vinden van het aantal honden ipv aandacht voor de buurlui of vluchtelingen, veel moet anders. Maar daar gaat het hier niet om, stem op 22 nov!!

Maar natuurlijk kan ik dan wel nog altijd zoeken voor de beste oplossing voor mij. De goedkoopste is voorlopig niets doen!

Vind het een fijne reactie, niet verwacht!!
over de juiste keuze kunnen we heel lang over praten, echter niets doen zal op den duur de kostbaarste keuze zijn. ik hoop dat ver uit de meeste dat met me eens zijn. @verguldebarman ben het helemaal met je eens. Goed dat je dat ook eens aanhaald.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 02-11-2023 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Nou de quatts hadden er zin in. Was al op 19,5, maar stond er met 2 samen 5,5kW te genereren (1,5kW input).
Dus halve graad omlaag, helemaal uit. Terug naar 19,5 bleef uit. Nu op 20 en maar eentje aan op 2,5kW warmte...
Toch nog niet zo smart :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
JWT schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:12:
Nou de quatts hadden er zin in. Was al op 19,5, maar stond er met 2 samen 5,5kW te genereren (1,5kW input).
Dus halve graad omlaag, helemaal uit. Terug naar 19,5 bleef uit. Nu op 20 en maar eentje aan op 2,5kW warmte...
Toch nog niet zo smart :)
ai ai ai

geddit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcanic
  • Laatst online: 05-07 10:27
Quatt gebruiker hier, ik deel even mijn ervaring.
Sinds 1,5 week de warmtepomp aan. We hebben een relatief grote 2-onder-1 kap woning, gebouwd in 2019, vloerverwarming, radiatoren boven maar die staan niet aan. Jaarlijks gasverbruik incl douchen en warm water was voorheen ongeveer 1250 m3.
Kamertemperatuur ingesteld op 19,5 graden.
De warmtepomp gaat meestal 's ochtends tussen 7 en 10 zo'n 2 tot 5 uur aan en gebruikt zo'n 0,2 - 0,6kWh per uur afhangend van de buitentemperatuur, vorige week zo'n 5-10 graden snachts, 10-15 graden overdag. Het lijkt erop dat het goed werkt, de CV-ketel doet momenteel niks.

Ik zou willen vragen of dit volgens jullie ook normaal gedrag en gebruik is van de Quatt, maar dat is denk ik erg lastig vergelijken omdat iedereen weer een andere configuratie en huis heeft. Maar ik dacht ik deel het toch even want wie weet brengt het toch nieuwe inzichten voor mijzelf of iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-09 14:08
.

[ Voor 99% gewijzigd door Bacteria1980 op 06-12-2023 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 16:56
MacD007 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:50:

[Vanwaar het advies om de tado thermostaatknoppen op de radiatoren boven ook uit te zetten? Zou de vraag van de woonkamer thermostaat genoeg zijn om wat flow naar de radiatoren te krijgen?]

niet uitzetten, ze mogen best in die kamer open en dicht gaan echter mogen ze geen warmtevraag aan de ketel sturen, dat zou eigenlijk alleen de centrale tado moeten doen.
Misschien een stomme vraag. Maar hoe regel je dat?
Of doet Quatt dat tijdens de installatie?
Ik meende dat tado knoppen alleen maar open/dicht deden. En dat de warmtevraag van de Tado thermostaat komt.
Maar dat is dus blijkbaar niet zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-09 21:16

WouterB

3680 Wp

Bacteria1980 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:53:
Hallo allemaal,

Ik had wat geks. Mijn huis voelde vanmorgen koud aan. Ik kwam er achter dat de quatt al een dag niet meer werkte. Ik dacht even de stekker er in en de uit van de cic, en dan zal die wel weer werken. Niet dus, de quatt gaf 33 watt aan aan vermogen. Achteraf bleek dat die het water wel rond bleef pompen. Maar zonde dat hij werkte. Ik dacht laat ik de stekker van de cv er eens in en uit doen. Dat was het dus. De quatt begin weer vermogen te leveren, en warmte af te geven. Is het nu dan zo dat het water onder de 18 graden is gekomen, dat de quatt het niet meer aan kan alleen? En alleen het water dan rond blijft pompen? Ik snap er niks van...
Ik had precies dit gedrag nadat de OT-kabel tussen de CVketel en de CiC was losgeraakt. Op dag 1 was het water uiteindelijk warm genoeg om te starten, op dag 2 heeft de quatt een paar uur lopen pompen totdat ik verbinding weer tot stand bracht. In mijn geval is het water meestal (zeker buiten) onder de 18 en gaat er een klein scheutje gas tegenaan, waarna de quatt start.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascall_1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-09 17:40
Bacteria1980 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:53:
Hallo allemaal,

Ik had wat geks. Mijn huis voelde vanmorgen koud aan. Ik kwam er achter dat de quatt al een dag niet meer werkte. Ik dacht even de stekker er in en de uit van de cic, en dan zal die wel weer werken. Niet dus, de quatt gaf 33 watt aan aan vermogen. Achteraf bleek dat die het water wel rond bleef pompen. Maar zonde dat hij werkte. Ik dacht laat ik de stekker van de cv er eens in en uit doen. Dat was het dus. De quatt begin weer vermogen te leveren, en warmte af te geven. Is het nu dan zo dat het water onder de 18 graden is gekomen, dat de quatt het niet meer aan kan alleen? En alleen het water dan rond blijft pompen? Ik snap er niks van...
Ik heb sinds een week om te proberen de cv modus uitgezet bij mijn cv. Dus die kan niet meer meedoen met quatt. Dus 0 procent gas daarvoor gebruik. Quatt start tot nu toe elke keer netjes op. Ongeachte temp onder de 18 is. Dus hij kan heel goed zonder nu nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 15:56
verguldebarman schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:24:

Je draagt de helft bij 💪

Dat is aan ieder individu zelf. Sommigen schaffen een Quatt aan voor het milieu, sommigen voor de portemonnee. Sommigen vinden de techniek gewoon interessant, doen het voor het comfort, hebben een goede aanbieding gehad waardoor 'het gewoon goed uit kwam' of een combinatie van deze factoren. Het is niet aan mij of jou om de legitimiteit van de individuele keuzes te bepalen. Voor mij is milieu ook niet de hoofdreden waarom ik voor de Quatt ben gegaan, sterker nog, ik verwarmde al elektrisch op een airco, en ik weiger me schuldig te voelen dat ik het niet hoofdzakelijk voor de ijsbeertjes gedaan heb, hoewel het zeker een leuke bijkomstigheid is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertims
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-09 08:39
Hallo allemaal,

Ik ben nu al weken bezig met de keuze van een warmtepomp. Hoor tegenstrijdige berichten van diverse partijen.
Huidige situatie: Huis uit 1994, vrijstaand geschakeld, vloeropp 185 m2. Geen vloerverwarming en een 15 jaar oude ketel van Itho Daalderop. Gasveruik rond de 1200 m3.
Ik wil een hybride warmtepomp. Huis niet goed genoeg geïsoleerd voor van het gas af.
In het hele huis krijgen we HR++ glas. Zal meer comfort geven.
Uitgebreid gesprek gehad met Quatt, advies om de ketel niet te vervangen. De quatt kan met alle ketels overweg. Ook uitgebreid gesproken met installatiebedrijven. Zij raden aan om wel de ketel te vervangen. Mijn gevoel zegt dat ook trouwens.
De voorlopige keuze is nu:
Alles van Remeha, Remeha Tzerra Ace 28c CW4 met Remeha Elga 4KW

Of zelfde ketel met Quatt 4-6KW.

De meneer van Remeha had twijfels over de samenwerking tussen beide toestellen. Hij gaf aan dat als er 1 van beide een storing heeft ze totaal niet meer met elkaar kunnen communiceren.

Qua prijs maakt de keuze voor het een of het ander niet heel veel uit.

Ik vind het heel lastig wat nu het beste is. Wie kan mij goede raad geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Geertims schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:37:
Hallo allemaal,

Ik ben nu al weken bezig met de keuze van een warmtepomp. Hoor tegenstrijdige berichten van diverse partijen.
Huidige situatie: Huis uit 1994, vrijstaand geschakeld, vloeropp 185 m2. Geen vloerverwarming en een 15 jaar oude ketel van Itho Daalderop. Gasveruik rond de 1200 m3.
Ik wil een hybride warmtepomp. Huis niet goed genoeg geïsoleerd voor van het gas af.
Uitgebreid gesprek gehad met Quatt, advies om de ketel niet te vervangen. De quatt kan met alle ketels overweg. Ook uitgebreid gesproken met installatiebedrijven. Zij raden aan om wel de ketel te vervangen. Mijn gevoel zegt dat ook trouwens.

De meneer van Remeha had twijfels over de samenwerking tussen beide toestellen. Hij gaf aan dat als er 1 van beide een storing heeft ze totaal niet meer met elkaar kunnen communiceren.

Of je nu wel of niet je CV-ketel moet vervangen is een lastige, binnenkort komt Quatt met een full electric upgrade maar aan de kant wordt een 15 jaar oude ketel wel storingsgevoeliger.
T.a.v. de samenwerking tussen de Remeha Tzerra Ace en Quatt, ik heb deze combinatie en werkt probleemloos samen. Ze spreken beiden OpenTherm en de Tzerra heeft een mooie minimale capaciteit die goed aansluit bij de Quatt.
Mijn huis is van 1900, redelijk geïsoleerd en geheel voorzien van HR++. Tot nu toe doet de Quatt dit probleemloos met minimaal gebruik van de Tzerra.

[ Voor 4% gewijzigd door Flesym op 02-11-2023 22:15 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Hallo allemaal,

Wat bedoel je met 'niet goed genoeg geisoleerd om van het gas af te kunnen'?

1994 heeft van zichzelf al een relatief goede isolatie, waar gaat het mis?

Mijn inzet (zonder je precieze situatie te kennen, het kan uiteraard dat je situatie echt uniek is waardoor van het gas af niet kan) zou zijn: oftewel direct FE, oftewel nu een 4 of 8KW Quatt installatie, al dan niet gecombineerd met een airco als backup / extra verwarming / extra comfort, die ketel lekker laten zitten (wordt dan toch alleen nog maar voor SWW gebruikt) en over een paar jaar met Quatt of zelfstandig van het gas af.

Hoe dan ook zou ik een ketel die je na installatie van een warmtepomp nauwelijks nog gebruikt niet meer vervangen, tenzij deze echt grote / gevaarlijke gebreken begint te vertonen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Flesym schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:13:
[...]

Of je nu wel of niet je CV-ketel moet vervangen is een lastige, binnenkort komt Quatt met een full electric upgrade maar aan de kant wordt een 15 jaar oude ketel wel storingsgevoeliger.
T.a.v. de samenwerking tussen de Remeha Tzerra Ace en Quatt, ik heb deze combinatie en werkt probleemloos samen. Ze spreken beiden OpenTherm en de Tzerra heeft een mooie minimale capaciteit die goed aansluit bij de Quatt.
Mijn huis is van 1900, redelijk geïsoleerd en geheel voorzien van HR++. Tot nu toe doet de Quatt dit probleemloos met minimaal gebruik van de Tzerra.
De eventuele storing van de ketel zou je kunnen voorkomen door een kleinere nachtverlaging toe te passen. Ik heb de verwarmingsmodus van de ketel uitgeschakeld, en bij een minimumtemp van 18 start deze tot nu toe altijd netjes op (mogelijk door de resterende warmte in de vloer). Mocht gedurende de winter blijken dat 18 te koud is dan ga ik 18.5 aanhouden. Als je een temperatuur weer te vinden waarbij de Quatt altijd kan starten zonder hulp van de cv ketel is een storing in de ketel opeens niet zo'n groot probleem meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Hallo allemaal,

Ik zou sowieso niet je ketel vervangen, die gaat een stuk minder gebruikt worden. Zonde om nu een nieuwe te kopen. En over een paar jaar kan die CV ketel helemaal de deur uit.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
onlinaius schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:19:
[...]

De eventuele storing van de ketel zou je kunnen voorkomen door een kleinere nachtverlaging toe te passen. Ik heb de verwarmingsmodus van de ketel uitgeschakeld, en bij een minimumtemp van 18 start deze tot nu toe altijd netjes op (mogelijk door de resterende warmte in de vloer). Mocht gedurende de winter blijken dat 18 te koud is dan ga ik 18.5 aanhouden. Als je een temperatuur weer te vinden waarbij de Quatt altijd kan starten zonder hulp van de cv ketel is een storing in de ketel opeens niet zo'n groot probleem meer.
Ik gebruik geen nachtverlaging, het CV-gebruik is 0,1 kuub per dag en ik ervaar geen problemen. De CV-optie op de CV-ketel uitzetten kan maar is in mijn ogen niet verstandig. Is een minimaal gasverbruik en even snel het CV water opwarmen gaat nu eenmaal efficiënter dan met een WP.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertims
Hier is wel duidelijk dat men geen nieuwe ketel zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertims
onlinaius schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:16:
[...]

Wat bedoel je met 'niet goed genoeg geisoleerd om van het gas af te kunnen'?

1994 heeft van zichzelf al een relatief goede isolatie, waar gaat het mis?

Mijn inzet (zonder je precieze situatie te kennen, het kan uiteraard dat je situatie echt uniek is waardoor van het gas af niet kan) zou zijn: oftewel direct FE, oftewel nu een 4 of 8KW Quatt installatie, al dan niet gecombineerd met een airco als backup / extra verwarming / extra comfort, die ketel lekker laten zitten (wordt dan toch alleen nog maar voor SWW gebruikt) en over een paar jaar met Quatt of zelfstandig van het gas af.

Hoe dan ook zou ik een ketel die je na installatie van een warmtepomp nauwelijks nog gebruikt niet meer vervangen, tenzij deze echt grote / gevaarlijke gebreken begint te vertonen.
Nee dat speelt niet. De ketel functioneert nog probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertims
Flesym schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:13:
[...]

En dat open therm zal ook werken met de Daalderop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Flesym schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:27:
[...]

Ik gebruik geen nachtverlaging, het CV-gebruik is 0,1 kuub per dag en ik ervaar geen problemen. De CV-optie op de CV-ketel uitzetten kan maar is in mijn ogen niet verstandig. Is een minimaal gasverbruik en even snel het CV water opwarmen gaat nu eenmaal efficiënter dan met een WP.
Snap ik, het was een reactie op "maar aan de kant wordt een 15 jaar oude ketel wel storingsgevoeliger."

Je zou dan kunnen overwegen de verwarmingsfunctie van de ketel er helemaal tussenuit te halen met een nachtverlaging die klein genoeg is dat de ketel niet meer gebruikt hoeft te worden om de Quatt op te starten.

[ Voor 14% gewijzigd door onlinaius op 02-11-2023 22:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:10
Mocht de 15 jaar oude ketel er tzt toch mee ophouden, kan je dan alsnog een nieuwe of andere ketel aanschaffen, maar dan heb je inmiddels voldoende data om wellicht FE te gaan met Quatt

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Geertims schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:34:
[...]

En dat open therm zal ook werken met de Daalderop?
Sorry, ik dacht dat je in principe al gekozen had voor de Remeha Tzerra, vandaar mijn reactie over de samenwerking. Of de Daalderop OpenTherm spreekt weet ik niet en heb ik geen ervaring mee. Maar Quatt kan ook met start/stop ketels overweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geertims
Flesym schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:40:
[...]

Sorry, ik dacht dat je in principe al gekozen had voor de Remeha Tzerra, vandaar mijn reactie over de samenwerking. Of de Daalderop OpenTherm spreekt weet ik niet en heb ik geen ervaring mee. Maar Quatt kan ook met start/stop ketels overweg.
Ja eigenlijk wel maar dat kwam vooral door de verhalen van de installateurs. Maar ja, die spreken misschien ook wel voor eigen parochie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertims
onlinaius schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:34:
[...]

Snap ik, het was een reactie op "maar aan de kant wordt een 15 jaar oude ketel wel storingsgevoeliger."

Je zou dan kunnen overwegen de verwarmingsfunctie van de ketel er helemaal tussenuit te halen met een nachtverlaging die klein genoeg is dat de ketel niet meer gebruikt hoeft te worden om de Quatt op te starten.
Punt is dat ik weinig verstand heb van dit soort zaken. Ik zou niet eens weten hoe je die verwarmingsfunctie er tussen uit haalt. Als je dat doet heb je dan nog wel warm tapwater? Om te douchen en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Geertims schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:54:
[...]

Punt is dat ik weinig verstand heb van dit soort zaken. Ik zou niet eens weten hoe je die verwarmingsfunctie er tussen uit haalt. Als je dat doet heb je dan nog wel warm tapwater? Om te douchen en zo.
Een CV ketel heeft meestal twee 'delen'. Een deel voor centrale verwarming en een deel voor warm water uit de kraan. Op die manier kan je bijvoorbeeld de temperatuur voor de verwarming verlagen terwijl je die voor het warme water boven de 60c laat.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 16:56
[...]

Je CV ketel gebruikt nu dus ongeveer 1200m³ gas per jaar. Daarvan zal grofweg zo'n 900 voor verwarming zijn. De andere 300 voor warm water/douche/bad. Verhouding kan natuurlijk ook 1000-200 wezen, of 800-400.
Hangt er helemaal vanaf hoeveel warm water jullie gebruiken. Een 15 jaar oude ketel kan in de regel nog prima vooruit als warmwatervoorziening.
Als de Quatt goed is ingeregeld zal je waarschijnlijk niet of nauwelijks nog gas nodig hebben voor verwarmen.

Zoals de rest ook al zei, ik zou die CV ketel lekker laten zitten. En eerst deze winter maar eens rustig kijken hoeveel gas je nog verbruikt en waarvoor.

Tip:
Ken je de P1 meter van Homewizard al? Die is ideaal voor niet-Tweakers zoals ik. :D
Niet echt duur, makkelijk te installeren. Daarmee krijg je heel makkelijk zicht op wat je aan stroom en gas verbruikt. Als je dan ook de watermeter neemt zie je exact hoeveel gas je verbruikt voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertims
Fijn al die hulp! Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Ik durf ook niet met zekerheid te zeggen of het bij elke ketel kan. Bij mij (Nefit) kan het wel, maar het zal waarschijnlijk per merk verschillen. Als het kan zal het relatief eenvoudig zijn, en zal het in de handleiding staan. Bij mij heet het 'verwarmingsbedrijf'.

Edit: en dan heb je inderdaad wel gewoon warm water. Dat is het enige waar ik op dit moment de ketel nog voor gebruik, en het plan is om over enkele jaren de ketel helemaal de deur uit te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door onlinaius op 02-11-2023 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
KMvrtr schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:09:
[...]

Je CV ketel gebruikt nu dus ongeveer 1200m³ gas per jaar. Daarvan zal grofweg zo'n 900 voor verwarming zijn. De andere 300 voor warm water/douche/bad. Verhouding kan natuurlijk ook 1000-200 wezen, of 800-400.
Hangt er helemaal vanaf hoeveel warm water jullie gebruiken. Een 15 jaar oude ketel kan in de regel nog prima vooruit als warmwatervoorziening.
Als de Quatt goed is ingeregeld zal je waarschijnlijk niet of nauwelijks nog gas nodig hebben voor verwarmen.

Zoals de rest ook al zei, ik zou die CV ketel lekker laten zitten. En eerst deze winter maar eens rustig kijken hoeveel gas je nog verbruikt en waarvoor.

Tip:
Ken je de P1 meter van Homewizard al? Die is ideaal voor niet-Tweakers zoals ik. :D
Niet echt duur, makkelijk te installeren. Daarmee krijg je heel makkelijk zicht op wat je aan stroom en gas verbruikt. Als je dan ook de watermeter neemt zie je exact hoeveel gas je verbruikt voor warm water.
Als aanvullende tip: als je het gasverbruik voor SWW wilt weten zijn de zomermaanden een goede graadmeter. In de winter douchen veel mensen wat langer, maar in de zomer stap je dan over het algemeen weer vaker onder de douche, dus de zomermaanden zijn een aardige indicatie voor het SWW gasverbruik (even aangenomen dat je een slimme meter hebt, en dus maandelijks een overzicht krijgt van je energieleverancier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Graag gedaan!

Als ik toch nog een vraag mag stellen: waar komt het 'ik kan niet van het gas af' vandaan?

Heeft een cv ketel verkoper je dat vertelt?

Ik zie het hier vaker voorbij komen, maar eerlijk gezegd was er tot nu toe maar 1 persoon waar ik het (binnen redelijke grenzen) wel aardig mee eens was, en die woonde in een grote woonboerderij van rond 1900 die om verschillende redenen heel moeilijk te isoleren was.

Als ik 1994 lees en 'kan niet van het gas af', twijfel ik daar toch wel behoorlijk aan.

Ter vergelijk, ik woon in 133 m2 uit 1964 , redelijk geisoleerd, maar zeker niet goed. 'ouderwets' dubbelglas, met zelfs een klein raampje in de kelder wat enkel glas is, en enkelglas deuren in de garage die weer wat kou doorgeeft aan het huis, een aanbouw die relatief veel warmte verliest omdat deze een aardig deel van de benedenverdieping beslaat en aan 3 kanten openlucht heeft. Qua tochtdichtheid schud ik nog steeds regelmatig mijn hoofd om hoe er vroeger gebouwd werd, zeker met wind als vandaag voel ik op de meest onwaarschijnlijke plaatsen tocht naar binnen komen. Ik heb in de winter van 2022 de hele woning verwarmd op een 5KW airco (toegegeven, boven verwarm ik niet, alleen met warmte die weglekt uit de benedenverdieping).

Ik heb dan ook een vermoeden dat je met 2 x 4KW aan Quatt een heel eind komt met van het gas af gaan in een 184m2 woning uit 1994, hoewel je met Quatt uiteraard voorlopig nog het SWW gedeelte met de ketel moet doen, tenzij je het SWW deel zelf nu wil oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Elke woning kan fe. Hangt er vanaf hoe groot de capaciteit van je wp en afgifte is. Het klopt dat nog steeds heel veel gas installateurs het niet snappen. Jaren 90 woning is geschikt voor elk type wp en ik vind een ketel van 15 jaar oud niet oud maar ben wel Intergas gewend interessant in aanschaf en zeer onderhoudsvrij. Maar daar kunnen meningen over verschillen. Ik woon vrijstaand NH en mijn Intergas doet alleen sww en de Quatt verwarmt het huis 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
Help..
Cv pomp probleem. Sinds gisteren staat cv ketel in error., Vaillant hrpro CW 4/3 uit 2008. Code f.75 wat betekent druk probleem of pomp probleem. Hij geeft ook rare tijd geluiden bij reset. De druk is 1.6 dus dat is het niet.

Nu loopt hier de Quatt sinds een week. Is er een mogelijkheid dat die daar iets veroorzaakt? In de handleiding staat, kijk naar de bypass en de waterdruk maar weet niet waar ik naar kan kijken.

Dus zijn er mensen die weten of het een met het ander te maken kan hebben?
Kan ook stom toeval zijn natuurlijk na 15 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geertims
onlinaius schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:45:
[...]

Graag gedaan!

Als ik toch nog een vraag mag stellen: waar komt het 'ik kan niet van het gas af' vandaan?

Heeft een cv ketel verkoper je dat vertelt?

Ik zie het hier vaker voorbij komen, maar eerlijk gezegd was er tot nu toe maar 1 persoon waar ik het (binnen redelijke grenzen) wel aardig mee eens was, en die woonde in een grote woonboerderij van rond 1900 die om verschillende redenen heel moeilijk te isoleren was.

Als ik 1994 lees en 'kan niet van het gas af', twijfel ik daar toch wel behoorlijk aan.

Ter vergelijk, ik woon in 133 m2 uit 1964 , redelijk geisoleerd, maar zeker niet goed. 'ouderwets' dubbelglas, met zelfs een klein raampje in de kelder wat enkel glas is, en enkelglas deuren in de garage die weer wat kou doorgeeft aan het huis, een aanbouw die relatief veel warmte verliest omdat deze een aardig deel van de benedenverdieping beslaat en aan 3 kanten openlucht heeft. Qua tochtdichtheid schud ik nog steeds regelmatig mijn hoofd om hoe er vroeger gebouwd werd, zeker met wind als vandaag voel ik op de meest onwaarschijnlijke plaatsen tocht naar binnen komen. Ik heb in de winter van 2022 de hele woning verwarmd op een 5KW airco (toegegeven, boven verwarm ik niet, alleen met warmte die weglekt uit de benedenverdieping).

Ik heb dan ook een vermoeden dat je met 2 x 4KW aan Quatt een heel eind komt met van het gas af gaan in een 184m2 woning uit 1994, hoewel je met Quatt uiteraard voorlopig nog het SWW gedeelte met de ketel moet doen, tenzij je het SWW deel zelf nu wil oplossen.
Ik woon in Culemborg en er loopt een project minder op de meter. Doel daarvan was om in bepaalde straten onderzoek te doen wat voor besparingen haalbaar zijn op gasverbruik. Dar kwam onder andere uit dat ons huis niet zo heel gunstig is gebouwd om flink te besparen. Ze zijn hier thuis geweest en de investeringen zouden huge zijn om ons helemaal van het gas af te krijgen. Dus vandaar dat we gekozen hebben voor een hybride warmtepomp. Zoals ik er nu over denk ga ik niet gigantisch investeren om alles voor tip top te krijgen. Ben 63. Wel hebben jullie mij al redelijk overtuigd om de bestaande ketel aan te houden en om te zien hoe het zich allemaal ontwikkeld. Wie weet denken we er later anders over en willen we wel van het gas.

Ik heb nog wel een vraag over luchten. Ik weet dat je de temperatuur zoveel mogelijk constant moet houden. Mijn vrouw vindt het heerlijk om in de ochtend de schuifpui helemaal open te zetten. Zuurstof roept ze naar mij als ik daar over mopper, want koud. Dat luchten blijft toch wel gewoon mogelijk neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
Geertims schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:37:
[...]

Ik woon in Culemborg en er loopt een project minder op de meter. Doel daarvan was om in bepaalde straten onderzoek te doen wat voor besparingen haalbaar zijn op gasverbruik. Dar kwam onder andere uit dat ons huis niet zo heel gunstig is gebouwd om flink te besparen. Ze zijn hier thuis geweest en de investeringen zouden huge zijn om ons helemaal van het gas af te krijgen. Dus vandaar dat we gekozen hebben voor een hybride warmtepomp. Zoals ik er nu over denk ga ik gigantisch investeren om alles voor tip top te krijgen. Ben 63. Wel hebben jullie mij al redelijk overtuigd om de bestaande ketel aan te houden en om te zien hoe het zich allemaal ontwikkeld. Wie weet denken we er later anders over en willen we wel van het gas.

Ik heb nog wel een vraag over luchten. Ik weet dat je de temperatuur zoveel mogelijk constant moet houden. Mijn vrouw vindt het heerlijk om in de ochtend de schuifpui helemaal open te zetten. Zuurstof roept ze naar mij als ik daar over mopper, want koud. Dat luchten blijft toch wel gewoon mogelijk neem ik aan?
Uiteraard, het blijft in elke woning nodig om goed /continu te ventileren.
Wel is het zo dat als je een schuifpui helemaal open zet, je een hoop warmte verliest. Wel afhankelijk hoe lang je die open zet uiteraard.
Maar een warmtepomp verwarmt langzaam, dus het kan zijn dat als je die pui lang volledig open zet, het wat kouder wordt in de kamer en het dan wat langer duurt voor het weer op temperatuur is.
Maar even open zetten is geen probleem, ik zelf zet smorgens vaak de achterdeur even open. Ook staan bijna alle roosters open.
Pagina: 1 ... 139 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.