Badname2 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:00:
Quatt lijkt me interessant vergeleken met een split hybride warmtepomp, vooral door de prijs en omdat voor de binnenunit het een beetje krap zou worden.
Quatt meld op de website dat ze Tado ondersteunen. Ik gebruik tado voor zoneklep vloerverwarming en alle radiatoren op andere verdiepingen. Wat moet ik me voorstellen straks hoe stuur ik de Quatt aan? via de Tado app? Of een andere app? Welke app managed de opwarm curves, en keuze tussen electra en gas prijs op een slimme manier?
Quatt geeft aan dat je met Tado wel zones kunt aansturen, je moet je echter wel beseffen dat warmtepompen in het algemeen, en dus ook de Quatt wel een bepaalde hoeveelheid afgiftepunten nodig hebt, ook is het voor een warmtepomp echt niet handig als deze om de haverklap van één of ander punt weer een warmtevraag gaat krijgen.
Een cv kan daarmee, door zijn snelle reactie prima tegen en kan op deze warmtevraag ook heel snel reageren, met een warmtepomp is dat vrijwel onmogelijk.
Ik vraag me dan ook af in hoevere je de huidige zoneklep vloerverwarming nog nodig hebt, met een warmtepomp wil je eigenlijk een groot warmtevat hebben waar hij zijn warmte gewoon kwijt kan, volgens mij kan deze dus vervallen (of de klep zo instellen/vastzetten in de vol open stand).
Bedenk overigens ook dat je radiatoren (mits deze niet van het type LTV zijn) met de zeer lage temperaturen van een warmtepomp hun capaciteit niet meer halen, ze hebben hier dus ondersteuning voor nodig (in de vorm van radiatorventilatoren).
Als je dat beseft zal het goed gaan, werk dan ook zo met zo weinig mogelijke zones. Je hebt eigenlijk al een prima startpunt met je vv. Ontkoppel je tadoknoppen op je radiatoren zodat deze wel kunnen sluiten cq open kunnen gaan maar in ieder geval geen warmtevraag aan de warmtepomp kunnen sturen. De algemene temperatuurregeling gebeurt dan via de thermosstaat in de woonkamer, deze stuurt dan de CIC (control center van de Quatt aan).
Wat je wilt zijn
lange runs met
laag vermogen, mijn Quatt heeft in oktober (laatste twee weken) een
COP behaalt van 6,6, dat is best goed.
Dit krijg je als de warmtepomp met steeds kleine stapjes zijn wamtevraag krijgt en dit rustig kan doen. Dus geen snele, vaak, en hoge temperatuurwisseling maar verhoog bv steeds maar met 0,5ºC. Dus dan doe je dus steeds elk uur een stap verder (voorbeeld).
Je moet de warmtepomp dus wel de tijd gunnen. Soms kan het ook gewoon handig zijn (mn als het wat kouder begint te worden) om geen nachtverlaging toe te passen en één temperatuur in je huis te krijgen.
Is je huis redelijk tot goed geisoleerd betekend dit ook dat de warmtepomp dan slechts je warmteverlies moet gaan compenseren.
Is de Quatt luider dan split units? Mn buren hebben een split, en die valt echt mee. Zal de Quatt net als enige monobloc luider zijn? Of is hun ombouwsel erg goed?
kijk eens welke geluidswaarde dat merk/type heeft, een Quatt heeft (op vol vermogen) 55/52 dB. Let wel op dat je de juiste waardes met elkaar vergelijkt (dus niet kijken naar de geluidsdruk (is wat anders) maar naar max. geluidsvermogen..
Overigens, zeker in deze tijd, zal een Quatt echt niet op vol vermogen draaien (300-400W) , het max vermogen (opgenomen) ligt bij 1.500W. Mijn eigen ervaring is dat ik de Quatt echt best still vind (persoonlijke mening)
Wat ook belangrijk is is de plaats waar je deze plaatst, want de wettelijke eisen op de erfgrens liggen bij 45/42 dB. (vanaf 1-4-2021 van toepassing, nee dit is dus geen grap).
[
Voor 7% gewijzigd door
MacD007 op 01-11-2023 20:46
]