Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 138 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.828.106 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:25
MacD007 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:42:
[...]

klopt helaas, bij mij daalt de watertemperatuur in de leidingen tot bijna in de buurt van de buitentemperatuur, één of twee graden hoger dan de buitentemperatuur. Maar dan heeft bij mij de warmtepomp dus ook al ruim 14 uur niet meer gedraaid. De vloerverwarmingspomp stopt onder de 18ºC.
Kun je mooi in Json Feed zien. maar dat is erg afhankelijk van je leidingwerk in en buiten je huis. Bv de leidingen zijn in de woning nog niet volledig geisoleerd.
Klopt. Bij ons draait de Quatt sinds februari. Met een schema van 19/20,5 stopte toch de Quatt op een zonnige ijskoude dag in februari wel ergens even. De WaterIn daalt in de winter dan in no-time naar de buitentemperatuur. Bij opstarten pompt de Quatt wel eerst paar minuten rond, maar uiteindelijk moet toch de CV er (even) bij.

De koudste dag van maart (1 maart). Was een dag met aardig wat zon, en dan krijg je dus dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AI1N81PtuEruqeIExv_HWhf3JtU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sm0QcIKUaYA2Eg91nKDFGcHI.jpg?f=fotoalbum_large

Mooi die insights hoor met terugwerkende kracht!

[ Voor 21% gewijzigd door mrdop op 31-10-2023 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Daarom heb ik voor de 8kW versie gekozen. Hopelijk lukt het die wel zonder gas, natuurlijk wel minder efficient bij veel kou..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Mat Matheij schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:41:
Hoewel ook in 2023 het bedrijf het goed lijkt te doen is communicatie een van de zwakke punten. Zo is het bedrijf telefonisch niet bereikbaar. De website staat vol informatie maar die is vooral commercieel. Ook een terugbelverzoek of e-mailadres is onvindbaar. Daar kun je als adviseur niets mee.
welkom in de nieuwe wererld, bellen is out, de nieuwe media is in.
Quatt is daar ondertussen echter niet de enige die deze weg zijn ingeslagen.
Vergeet niet dat telefonistes ook niet gratis werken, en zeker voor een net nieuw bedrijf wil je dit soort kosten eigenlijk niet.
maar wat zijn je vragen, zoals reeds is aangegeven. grote kans dat we je hier verder kunnen helpen. _/-\o_ en wij doen dat dus gratis dat tot tegenstelling van je zelf, denk ik dan maar.

Ik verwacht dat Quatt niet met provisies werkt.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:20
MacD007 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:24:
[...]
Ik verwacht dat Quatt niet met provisies werkt.
Je krijgt 50 piek voor een referral :>

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Spykie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:27:
[...]

Je krijgt 50 piek voor een referral :>
Ja, dat klopt, alleen dan moet je wel al volgens mij ingeschreven staan of zelf al een Quatt hebben. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
@SBL & @MacD007 bedankt voor jullie reactie.
Ik zal de rekentool morgen eens proberen op mijn pc, want op mijn oude chromebook wil het niet zomaar lukken. Mocht ik er dan niet uitkomen, dan stuur ik je een pm MacD007. B.v.d. voor het aanbieden hiervan!

De Quat zou ik dus het liefste in mijn achtertuin hebben, waar de leidingen direct naar binnen worden gebracht, omdat buitendoor over de muren niet gaat lukken. Dat zal ook helpen met warmteverlies, neem ik aan? De totale lengte van de leidingen buiten zal dan ongeveer 1 meter zijn, afhankelijk hoever de quat geplaatst wordt vanaf de gevel.
Ik had het er wel met de adviseur over gehad, maar omdat deze de voorkeur gaf aan het plaatsen op mijn schuurdak aan de voorzijde van mijn woning, is daar verder niet meer over gesproken. Als ik nu reageer op de offerte dat ik liever een plaatsing in mijn achtertuin wil, moeten ze dan weer opnieuw langs komen om alles op te meten? Mag toch hopen van niet....

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:10
mrdop schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:52:
[...]

Klopt. Bij ons draait de Quatt sinds februari.

Huh, hoe krijg je dat voor elkaar?
Hier draait hij sinds december vorig jaar, maar mijn insights gaan niet verder terug dan 22 september dit jaar? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
HBO88 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:12:
[...]

Huh, hoe krijg je dat voor elkaar?
Hier draait hij sinds december vorig jaar, maar mijn insights gaan niet verder terug dan 22 september dit jaar? :?
Bij mij eerst ook, maar in fases krijgt iedereen uiteindelijk alle data volgens mij. Staat ook in de app:

Insights is nog niet voor alle gebruikers direct beschikbaar - als je deze nog niet ziet zijn we nog bezig je data te verwerken of heeft je CiC nog niet de laatste update.
Ook werken we nog aan het toevoegen van meer historische data.

Zijn je app en CiC wel helemaal bij (ik zit op 1.6.1 en 2.6.2)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
mrdop schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:20:
[...]

Bij mij eerst ook, maar in fases krijgt iedereen uiteindelijk alle data volgens mij. Staat ook in de app:

Insights is nog niet voor alle gebruikers direct beschikbaar - als je deze nog niet ziet zijn we nog bezig je data te verwerken of heeft je CiC nog niet de laatste update.
Ook werken we nog aan het toevoegen van meer historische data.

Zijn je app en CiC wel helemaal bij (ik zit op 1.6.1 en 2.6.2)?
Dat klinkt logisch. Mijn app(android) is nog ouder lijkt het, 1.6.0 CIC staat wel op 2.6.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-09 08:14
Goedenavond,

Ik heb toch wel met verlies comfort te maken, op de bovenverdiepingen. Beneden is het wel Oke met de VV en thermostaat in de woonkamer. Boven radiatoren met Evohome naregeling, staan ca 21 graden.

Temperatuur woonkamer staat nu continu 20.5 graden. 24/7. Dacht dat dat de beste setting was voor warmtepomp en inleereffect.

Echter de Quatt doet voornamelijk hele lange runs van 10-12 uur omdat de vloer zo traag is, voor een halve graad temp verhoging.

Als deze run overdag is dan is het prima, dan verwarmen de kamers boven ook mee. Nu doet de Quatt laatste dagen precies de runs van 22-23 uur savonds tot 10-11 uur sochtends. Daarna staat de quatt gewoon 12 uur uit de hele dag tot de volgende avond vanwege de warmtebuffer in de vloer en ook lichte overshoot tot 21 graden in de woonkamer.

De kamers boven koelen af naar 17-18 graden overdag en de kids mopperen dat het koud is smiddags uit school op hun kamer. Dus weer ouderwets straalkacheltjes erbij geplaatst.

Hoe los ik dit op? Toch weer gaan werken met nachtverlaging en geforceerde stookbloktijden om de quatt zoveel mogelijk overdag te laten draaien? Paktie ook meer direct van de zonnepanelen af.

Sta open voor advies
Groet Skywalker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:36
sky_walker schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:08:
Hoe los ik dit op? Toch weer gaan werken met nachtverlaging en geforceerde stookbloktijden om de quatt zoveel mogelijk overdag te laten draaien? Paktie ook meer direct van de zonnepanelen af.
Dat zou ik inderdaad doen ja. Nachtverlaging hoeft niet eens al te extreem, half graadje of graadje minder in de nacht, en halve graad tot een graad omhoog overdag. Dat heeft een voordeel voor de slaapkamers, maar vlak ook de efficientiewinst niet uit. Zeker op heldere, zonnige dagen kan het verschil tussen dag en nacht zomaar eens 10 graden zijn. De COP van A -7 / W35 is 3.1, terwijl die van A7 / W35 4.8 is. Trek er een rechte lijn doorheen, en je wint per graad extra buitentemperatuur 0.12 aan COP.

Als je niet van de 20.5 in de nacht af wilt zou het zelfs wel eens kunnen lonen om overdag (bijv tussen 13:00 en 20:00) naar bijv 22 te gaan. (mits je dat niet te heet vindt uiteraard).

Je gaat lineair van 20.5 naar 22, en de temperatuur valt ook lineair weer terug. Stel dat je gemiddelde temperatuur over de hele dag stijgt van 20.5 naar 21.5. Het verschil tussen gemiddeld 20.5 en gemiddeld 21.5 met de buitentemperatuur is dan 14.5 en 15.5 graden. Het verlies neemt lineair toe (even aangenomen dat je huis niet extreem tocht), dus het verschil tussen 20.5 en 21.5 is bij een 7 graden buitentemperatuur 6.8% extra verlies.

Stel verder dat het verschil tussen dag en nacht temperatuur 6 graden bedraagt, en dat je COP 4.8 is (bij 20.5 constante temperatuur binnen, 7 graden buiten in de nacht). Theoretisch zou de Quatt dan overdag bij 13 graden een COP doen van 5.52, een 15% stijging ten opzichte van s nachts.

En dan ben ik op sommige punten nog best conservatief geweest met de cijfers. Als het kouder wordt (bijv nacht -2 graden, dag 5 graden), zit je op een COP van 3.84 versus 4.56, een verschil van 19%, en als je Quatt zon pakt (zeker als er grote oppervlakten in de buurt zijn die zon mee kunnen pakken) kan het verschil zomaar eens een graad of 2 hoger zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door onlinaius op 31-10-2023 23:10 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:40

ErikVers

e-Duurzaam

SBL schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:37:
[...]

Ik weet niet of het spiraal of ribbel is. Foto's staan wel in dit forum.
Flow is altijd/maximaal 800l/uur en ik hoor echt helemaal niets stromen in de zolderkamer waar 4 meter van die leiding doorheen loopt. Defrost heb ik nog niet gezien/gehoord.
Ben nog eens op het forum aan het zoeken geweest en het lijkt gewoon standaard ribbelbuis te zijn wat men ook voor solar normaal gebruikt.

Verbaasd mij heel erg want spiraal heeft bijna de helft aan drukval dan ribbelbuis en geeft veel meer flow. Maar als ik de eerste reacties zo hoor is dit hier geen probleem. Dit terwijl in pana en het grote L/W forum hier op tweakers dit materiaal vloeken in de kerk is. Binnenkort maar eens testen, dan wel met DN25

Kan iemand het merk eens posten als men een doos ontvangt?

En iemand die de flow tijdens een defrost heeft zien stijgen of stijgt dan enkel de gasrekening? 😋👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
Flow zal wel tijdelijk naar 100% pompcapaciteit gaan lijkt me.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:11:
Ik hoop toch dat hier wat dynamischer mee wordt om gegaan. Een flow hoger dan 800 liter gaat ook navenant meer geluid geven. Je zit nog steeds met die deltaT van zo'n 4 - 6 graden maximaal. Als het water dat de pomp in komt nog 25 graden is, is een verhoging van de flow niet nodig, is het echter 10 graden dan is het opeens een stuk logischer.

Daarnaast zal het niet bij iedereen mogelijk zijn om de flow te verhogen, bij sommigen kan de 800 liter al niet of nauwelijks gehaald worden.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
ErikVers schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:08:
Verbaasd mij heel erg want spiraal heeft bijna de helft aan drukval dan ribbelbuis en geeft veel meer flow. Maar als ik de eerste reacties zo hoor is dit hier geen probleem. Dit terwijl in pana en het grote L/W forum hier op tweakers dit materiaal vloeken in de kerk is. Binnenkort maar eens testen, dan wel met DN25
Kun je me het verschil uitleggen? Ik heb er op gegoogled, maar ik kan niet echt een verschil zien en ook google geeft niet veel resultaat als ik zoek op spiraalbuis vs ribbelbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Ik weet vrij zeker dat bij mij de leidingen werden meegenomen door de monteurs. Als ik het me goed herinner waren de buizen voorgeisoleerd. Ik heb nog een stuk isolatiemateriaal liggen, en daar staat een (gedeeltelijke?) code op. Ik kan er niet veel meer uithalen dan 26mm (vermoed ik) en ook google vindt niet heel veel. Misschien kun jij er meer mee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIWqjM19jTZIiEBgX3pKNuYSCHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cS8Xebbpr1xp4wGSX9MEJaij.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

onlinaius schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:26:
[...]

Ik weet vrij zeker dat bij mij de leidingen werden meegenomen door de monteurs. Als ik het me goed herinner waren de buizen voorgeisoleerd. Ik heb nog een stuk isolatiemateriaal liggen, en daar staat een (gedeeltelijke?) code op. Ik kan er niet veel meer uithalen dan 26mm (vermoed ik) en ook google vindt niet heel veel. Misschien kun jij er meer mee?[Afbeelding]
Dn20 is 26mm ongeveer uitwendig en zat op een rol van 10 meter 😋 merk helaas niet te zien.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

paQ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:11:
Een panasonic klapt gerust naar 30+ L/min maar er zijn hier diverse die al een winter en defrosts hebben gehad. Ik hoor wel wat hun data is, heb vermoeden dat omdat het hybride betreft de Quatt dit niet met een mega flow zelf gaat proberen maar snel zijn gas broertje gaat roepen om hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

onlinaius schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:21:
[...]

Kun je me het verschil uitleggen? Ik heb er op gegoogled, maar ik kan niet echt een verschil zien en ook google geeft niet veel resultaat als ik zoek op spiraalbuis vs ribbelbuis.
Zeker. Een spiraalbuis heeft hele bijzondere koppelingen (en duuuur) en omdat schuin is gevormd de buis (als een spiraal, als schroefdraad) is de stroming veel beter. On plaats van de losse ribbels.

Zie foto’s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtJw4wmLgglne4e-q4V3FWy0A_g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qN5aqrNn9GRtTPNY4oPeeo1X.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Luac2KwzMySiKcfh2Z_6fTlQX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/asuDIv76L4lkmuUBXVaXsujN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:18:
[...]

Daarnaast zal het niet bij iedereen mogelijk zijn om de flow te verhogen, bij sommigen kan de 800 liter al niet of nauwelijks gehaald worden.
Staat toch los van de max pompcapaciteit?

Panasonic, LG, en vast wel meer zetten de waterpomp gewoon tijdelijk op max om onwenselijke delta tegen te gaan.

Als de wp geholpen kan worden, bijv door backup heater of gas in dit geval, dan is het wellicht onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:39:
[...]

Staat toch los van de max pompcapaciteit?

Panasonic, LG, en vast wel meer zetten de waterpomp gewoon tijdelijk op max om onwenselijke delta tegen te gaan.

Als de wp geholpen kan worden, bijv door backup heater of gas in dit geval, dan is het wellicht onnodig.
Maar als iemand nu al een beperkte flow heeft van (hier al voorbij zien komen) 600 liter kan die pomp pompen tot hij een ons weegt, maar het blijft 600 liter, en de delta blijft hetzelfde. De pomp van Quatt lijkt 800 te willen doen, dus als dit mogelijk was geweest had het systeem niet onder die 800 gedraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Ben nog eens op het forum aan het zoeken geweest en het lijkt gewoon standaard ribbelbuis te zijn wat men ook voor solar normaal gebruikt.
Als de buizen inderdaad voorgeisoleerd werden meegenomen (en daar ben ik 95% zeker van) neem ik aan dat deze wel voor een warmtepomp bedoeld zijn, aangezien ik me niet kan voorstellen dat de monteur 7 meter sensorkabel door het isolatiemateriaal heen heeft lopen frotten. (tenzij solar uiteraard ook een sensorkabel heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
ErikVers schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:37:
[...]

Zeker. Een spiraalbuis heeft hele bijzondere koppelingen (en duuuur) en omdat schuin is gevormd de buis (als een spiraal, als schroefdraad) is de stroming veel beter. On plaats van de losse ribbels.

Zie foto’s

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De koppelingen zien er dik en duuur uit, maar als ik naar de buis twijfel ik of deze spiraalvormig loopt inderdaad. Het is wat lastig te zien als je niet de afgeknipte uiteinden kunt zien. 1 van de 2 lijkt vrij 'ongelijk' in de koppeling te zitten (mogelijk spiraalvormig dus?) maar dat kan ook komen omdat de buis daar onder een hoek aankomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3X4gptDR0EV4Rgul9KZKxR7R8LQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DpsNh9AaFwYCDTHKyVSlPJv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxETnkrsvhskGrd9vhmgC3_nrYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFcqUm05ivf9uibWBvXRNmrD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

onlinaius schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:45:
[...]

Als de buizen inderdaad voorgeisoleerd werden meegenomen (en daar ben ik 95% zeker van) neem ik aan dat deze wel voor een warmtepomp bedoeld zijn, aangezien ik me niet kan voorstellen dat de monteur 7 meter sensorkabel door het isolatiemateriaal heen heeft lopen frotten. (tenzij solar uiteraard ook een sensorkabel heeft).
Solar heeft inderdaad ook de sensor kabel (zit een temperatuur sensor op het hoogste punt in je collector bij een zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

onlinaius schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:55:
[...]

De koppelingen zien er dik en duuur uit, maar als ik naar de buis twijfel ik of deze spiraalvormig loopt inderdaad. Het is wat lastig te zien als je niet de afgeknipte uiteinden kunt zien. 1 van de 2 lijkt vrij 'ongelijk' in de koppeling te zitten (mogelijk spiraalvormig dus?) maar dat kan ook komen omdat de buis daar onder een hoek aankomt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lijkt ribbel. Daar doen ze een soort borgveerklem over de ribbel waar de fitting achter klemt en dan kan opdraaien. Bij spiraal is fitting nog wat groter en met fijn draad en rubber dop ed erin en buitenzijde wat gladder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Ik ben het even kwijt, bijna iedereen haalt de 800l/m dus de buus zal wel ok zijn. Die het niet halen hebben misschien teveel weerstand in het eigen systeem? Hier kunnen we nog een x 500 pagina’s over bomen maar lijkt mij nutteloos

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Bennobang schreef op woensdag 1 november 2023 @ 06:59:
Ik ben het even kwijt, bijna iedereen haalt de 800l/m dus de buus zal wel ok zijn. Die het niet halen hebben misschien teveel weerstand in het eigen systeem? Hier kunnen we nog een x 500 pagina’s over bomen maar lijkt mij nutteloos
_/-\o_ 7(8)7

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
[...]

Bij ons kwam het Vos mee samen met alle andere spullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvyXrZ7yc1sCRi2yg9EnlTmu6IY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5Fy4C54wbjh8Ep5KKU3dle2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqECPxBrazV1cVeSRmd025a4yG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YokmzXmBO1tkI010iwVefxf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
rokil schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:35:
@SBL & @MacD007 bedankt voor jullie reactie.
Ik zal de rekentool morgen eens proberen op mijn pc, want op mijn oude chromebook wil het niet zomaar lukken. Mocht ik er dan niet uitkomen, dan stuur ik je een pm MacD007. B.v.d. voor het aanbieden hiervan!

De Quat zou ik dus het liefste in mijn achtertuin hebben, waar de leidingen direct naar binnen worden gebracht, omdat buitendoor over de muren niet gaat lukken. Dat zal ook helpen met warmteverlies, neem ik aan? De totale lengte van de leidingen buiten zal dan ongeveer 1 meter zijn, afhankelijk hoever de quat geplaatst wordt vanaf de gevel.
Ik had het er wel met de adviseur over gehad, maar omdat deze de voorkeur gaf aan het plaatsen op mijn schuurdak aan de voorzijde van mijn woning, is daar verder niet meer over gesproken. Als ik nu reageer op de offerte dat ik liever een plaatsing in mijn achtertuin wil, moeten ze dan weer opnieuw langs komen om alles op te meten? Mag toch hopen van niet....
Verwacht het niet, een of twee foto’s zouden het moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Bennobang schreef op woensdag 1 november 2023 @ 06:59:
@Bennobang Gelukkig haal ik die 800 l/m totaal niet, ik haal 13,3 l/m en daarmee werkt de Quatt perfect. :)
ben er ook heel blij mee, wil geen straaljager door mijn kamer.
Moet er niet aan denken om 48000 l/u door mijn cv te laten lopen.
Plus zul je dan van je stroomverbruik ook niet blij worden. O-) :)

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 01-11-2023 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Laatst online: 19:26
MacD007 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:35:
[...]

Gelukkig haal ik die 800 l/m totaal niet, ben er ook heel blij mee, wil geen straaljager door mijn kamer.
Plus zul je dan van je stroomverbruik ook niet blij worden. O-)
Hier wel rond de 800l en absoluut geen enkel geluid in de kamer. Ook geen hoog stroomverbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Z1mBV973ndaXk_lR3sFz-C9PYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wUgKIajrI5vWKwISIaNGpwwP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door pietjm op 01-11-2023 09:41 ]

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
pietjm schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:38:
[...]

Hier wel rond de 800l en absoluut geen enkel geluid in de kamer. Ook geen hoog stroomverbruik.
Denk ik niet dat jij 800 l/m hebt, is vrijwel onmogelijk. 8)7
Tip even goed lezen, let mn even op wat er na het getal komt, dat is namelijk van wezenlijk belang. O-)

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 01-11-2023 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietjm
  • Laatst online: 19:26
MacD007 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:41:
[...]

Denk ik niet dat jij 800 l/m hebt, is vrijwel onmogelijk. 8)7
Aahh. Per minuut. Geloof ik ook niet 😄

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
onlinaius schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:04:
[...]

Dat zou ik inderdaad doen ja. Nachtverlaging hoeft niet eens al te extreem, half graadje of graadje minder in de nacht, en halve graad tot een graad omhoog overdag. Dat heeft een voordeel voor de slaapkamers, maar vlak ook de efficientiewinst niet uit. Zeker op heldere, zonnige dagen kan het verschil tussen dag en nacht zomaar eens 10 graden zijn. De COP van A -7 / W35 is 3.1, terwijl die van A7 / W35 4.8 is. Trek er een rechte lijn doorheen, en je wint per graad extra buitentemperatuur 0.12 aan COP.

Als je niet van de 20.5 in de nacht af wilt zou het zelfs wel eens kunnen lonen om overdag (bijv tussen 13:00 en 20:00) naar bijv 22 te gaan. (mits je dat niet te heet vindt uiteraard).

Je gaat lineair van 20.5 naar 22, en de temperatuur valt ook lineair weer terug. Stel dat je gemiddelde temperatuur over de hele dag stijgt van 20.5 naar 21.5. Het verschil tussen gemiddeld 20.5 en gemiddeld 21.5 met de buitentemperatuur is dan 14.5 en 15.5 graden. Het verlies neemt lineair toe (even aangenomen dat je huis niet extreem tocht), dus het verschil tussen 20.5 en 21.5 is bij een 7 graden buitentemperatuur 6.8% extra verlies.

Stel verder dat het verschil tussen dag en nacht temperatuur 6 graden bedraagt, en dat je COP 4.8 is (bij 20.5 constante temperatuur binnen, 7 graden buiten in de nacht). Theoretisch zou de Quatt dan overdag bij 13 graden een COP doen van 5.52, een 15% stijging ten opzichte van s nachts.

En dan ben ik op sommige punten nog best conservatief geweest met de cijfers. Als het kouder wordt (bijv nacht -2 graden, dag 5 graden), zit je op een COP van 3.84 versus 4.56, een verschil van 19%, en als je Quatt zon pakt (zeker als er grote oppervlakten in de buurt zijn die zon mee kunnen pakken) kan het verschil zomaar eens een graad of 2 hoger zijn.
Dank, ik heb een soortgelijk programma ingesteld, en de quatt is vannacht niet aangegaan, temperatuur in huis is halve graad gedaald, en staat sinds vanmorgen 06.00 rustig te brommen. Ik heb nog 2 "pauzes" ingesteld overdag, tussen 11-12 en tussen 17-18 om de vloerbuffer even zijn werk te laten doen, dan voorkom ik denk ik overshoots, waardoor de quatt weer langere tijd uitschakelt overdag; we gaan het even monitoren en finetunen. beter zo dan constante temperatuurinstelling en een quatt die zelf bepaalt wanneer die draait (snachts) :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

[Afbeelding]
Mooie grafiek, COP van 5,6 is zeker niet slecht (y)

Hier dan ook maar mijn Quatt voor oktober met een COP van 6,6 :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CP8JGtYSdsBOGgZ6r3IZe6_aMR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpCi7QxycLiCtvveekhELWbt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door MacD007 op 01-11-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

[Afbeelding]
Per uur. Hij zit je te dissen 😋😘

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

mrdop schreef op woensdag 1 november 2023 @ 07:53:
[...]

Bij ons kwam het Vos mee samen met alle andere spullen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks glashelder, dit is gewoon standaard ribbelbuis. Ik was altijd sceptisch maar ga een volgende installatie gewoon eens testen met DN25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
sky_walker schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:47:
[...]

Dank, ik heb een soortgelijk programma ingesteld, en de quatt is vannacht niet aangegaan, temperatuur in huis is halve graad gedaald, en staat sinds vanmorgen 06.00 rustig te brommen. Ik heb nog 2 "pauzes" ingesteld overdag, tussen 11-12 en tussen 17-18 om de vloerbuffer even zijn werk te laten doen, dan voorkom ik denk ik overshoots, waardoor de quatt weer langere tijd uitschakelt overdag; we gaan het even monitoren en finetunen. beter zo dan constante temperatuurinstelling en een quatt die zelf bepaalt wanneer die draait (snachts) :-)
Fijn om te horen dat het schema zo beter bevalt!

Als je voor efficientie gaat zou je kunnen overwegen om het 6:00 schakelmoment te verleggen naar later op de dag. Enkele uren later is het al weer heel wat graden warmer.

Uiteraard mits dat binnen het comfortplaatje past, want dat kan wel betekenen dat in de ochtend de vloer kouder is als je opstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
ErikVers schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:53:
[...]

Per uur. Hij zit je te dissen 😋😘
Hij had het al gezien, sorry kon het niet laten 🤣😂 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:20

WouterB

3680 Wp

De oktober statistieken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9pT5nHp2Jv6_lvgr0z5JmJwLDU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DbZKZiuGedkU7hsQFgNXBcTb.png?f=fotoalbum_large

CoP over de maand van +/- 5.5, valt me niet tegen. Ben vooral benieuwd wat het gaat doen als het meer gemiddeld winter wordt (dus zo'n 10 graden kouder dan nu).

[ Voor 18% gewijzigd door WouterB op 01-11-2023 10:46 ]

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:06
overzicht van mijn maand, gezien ik alleen niet-ingeregelde radiatoren heb (wel alles open), vind een maand-COP van 4.9 best netjes (daarnaast geeft HW MID-kWh meter ongeveer 10% minder verbruikte stroom aan, dus COP zou eigenlijk nog hoger zijn)

ik heb afgelopen jaren ook een overzicht van dagelijks gasverbruik & gewogen graaddagen (mindergas.nl) en weet hierdoor dat ik mijn energie behoefte 0.27m3 gas (of 2.38 kWh thermisch) per graaddag is.
Dit komt voor de halve maand dat de Quatt nu aanstaat neer op 272 kWh aan thermische energiebehoeft, komt best wel in de buurt van de 285 kWh die de Quatt beweerd geleverd te hebben (minder dan 5% afwijking).

verbruikte stroom komt uit PV-overproductie, dus sinds installatie eind maart al 10% van de Quatt terugverdiend

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AI9W6izpExxRevHsXGAie0bOuzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4nde2f8ZVS4ccccd5T853ZI.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Ik vond het schema écht te ingewikkeld worden. Nu aangepast naar altijd 20 graden, kijken wat er gebeurt.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJG
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-08-2024

GJG

App nog steeds Beta maar wel weer toegang tot CiC met alle historie 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:10
[quote]Toby-Wan schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:49:
overzicht van mijn maand, gezien ik alleen niet-ingeregelde radiatoren heb (wel alles open), vind een maand-COP van 4.9 best netjes (daarnaast geeft HW MID-kWh meter ongeveer 10% minder verbruikte stroom aan, dus COP zou eigenlijk nog hoger zijn)

ik heb afgelopen jaren ook een overzicht van dagelijks gasverbruik & gewogen graaddagen (mindergas.nl) en weet hierdoor dat ik mijn energie behoefte 0.27m3 gas (of 2.38 kWh thermisch) per graaddag is.
Dit komt voor de halve maand dat de Quatt nu aanstaat neer op 272 kWh aan thermische energiebehoeft, komt best wel in de buurt van de 285 kWh die de Quatt beweerd geleverd te hebben (minder dan 5% afwijking).

verbruikte stroom komt uit PV-overproductie, dus sinds installatie eind maart al 10% van de Quatt terugverdiend

Voor een warmte pomp zou men ook de gewogen graaddagen kunnen berekenen. Dit kan aan de hand van daadwerkelijk stroomverbruik of aan de hand van de warmte opbrengst die de Quatt opleverd. Men adviseert dit aan de hand van de warmte opbrengst te doen.
Mij is alleen niet duidelijk wat de rekensom dan wordt (formule). Bij de berekening met gas was het aantal m3 gas delen door de graaddag. iemand idee?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jer_bo
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-09 14:41
GJG schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:15:
Ik ook intussen, Jippie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
onlinaius schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:03:
[...]

Fijn om te horen dat het schema zo beter bevalt!

Als je voor efficientie gaat zou je kunnen overwegen om het 6:00 schakelmoment te verleggen naar later op de dag. Enkele uren later is het al weer heel wat graden warmer.

Uiteraard mits dat binnen het comfortplaatje past, want dat kan wel betekenen dat in de ochtend de vloer kouder is als je opstaat.
T'is meer om sochtends bij het opstaan boven enigszins aangename temperatuur te hebben boven, maakt me niet zoveel uit dat het iets minder efficient is. Voorlopig werkt het goed, warmtepomp zit nu in zijn "koffiepauze" van 11-12, temp in woonkamer loopt nog iets op door de buffer, en om 12 uur lange run naar 17.00 hopenlijk. Gaat goed zo, dank voor advies :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
Voor zover het waard is na de eerste maand oktober in het stookseizoen, vanaf de zomer gemeten ca 80% minder gasverbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWFXRS7Ze7co9oBtRjW9HPCthRk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9LDVcJeAFFny1w3fnJ90WaH5.png?f=fotoalbum_large

Nu kijken hoe het gaat als het kouder wordt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Spykie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:58:
Ik vond het schema écht te ingewikkeld worden. Nu aangepast naar altijd 20 graden, kijken wat er gebeurt.
Je zou kunnen overwegen om het schema simpel te houden, maar overdag alleen wat bij te plussen. Een verhoging van 1 tot 1.5 graad tussen 13:00 en 20:00 is over het algemeen interessant, tenzij je isolatie echt heel slecht is / er heel weinig verschil in temperatuur tussen dag en nacht is. Zie voor een rekenvoorbeeld:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:18
Hier werkt het ook weer!

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamepc
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:32
Hier loopt de Quatt ook al een maand, ondanks de flow van 700l/uur ben ik wel tevreden met een COP van 5,57.

Jaren 20 woning nageisoleerd. Heb de thermostaat op 19,5 24/7. Beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Staan boven 4 radiatoren open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXIcllW7aX5Ttfu1IakEWskKOpU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9fYZgImZna9RmnUqqYN24Mxl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

mrdop schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:52:
[...]

Klopt. Bij ons draait de Quatt sinds februari. Met een schema van 19/20,5 stopte toch de Quatt op een zonnige ijskoude dag in februari wel ergens even. De WaterIn daalt in de winter dan in no-time naar de buitentemperatuur. Bij opstarten pompt de Quatt wel eerst paar minuten rond, maar uiteindelijk moet toch de CV er (even) bij.

De koudste dag van maart (1 maart). Was een dag met aardig wat zon, en dan krijg je dus dit:
[Afbeelding]

Wow, da's een hoog aandeel gas! Maar een heel klein deel daarvan is om water op 18graden te krijgen.
Rest van gas omdat de vraag 's morgens wel heel hoog is, zoveel kan Quatt niet leveren (en wat ie levert moet dan op hoge temperatuur). Grote nachtverlaging die weer aangevuld moet worden?
En 's avonds omdat de COP te laag werd?? Zou overdag bij 7-8 graden toch beter verwachten.
Wat meer uren (dus lagere watertemperatuur) lijkt dan een beter idee

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]
Kan iemand het merk (flexkabel) eens posten als men een doos ontvangt?
De sticker op de doos:
Product description: Quatt flex piping 2xDN20
Article number: 3003
Length: 15m
Material pipe: SS304
Insulation pipe: 13mm
Included: Connect kit, 4 brackets, manual

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

berrieberrie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:16:
Voor een warmte pomp zou men ook de gewogen graaddagen kunnen berekenen. Dit kan aan de hand van daadwerkelijk stroomverbruik of aan de hand van de warmte opbrengst die de Quatt opleverd. Men adviseert dit aan de hand van de warmte opbrengst te doen.
Mij is alleen niet duidelijk wat de rekensom dan wordt (formule). Bij de berekening met gas was het aantal m3 gas delen door de graaddag. iemand idee?
kWh elektriciteit per graaddag
of kWh warmte per graaddag, afhankelijk van of je de COP mee wilt rekenen.
Ik ga voor de eerste, omdat het dan ook direct te vertalen is naar €.
Jouw 0,27m3/graaddag wordt dan *9kWh/m3 = 2,4 kWh warmte per graaddag /COP3,5 = 0,69 kWh e per graaddag
(ik gebruik overigens de KNMI graaddagen, ~2300 per jaar en gebruikte meer m3/graaddag)

[ Voor 8% gewijzigd door SBL op 01-11-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-01-2024
Hebben jullie het nu over de Insights-tab die was uitgevallen maar het nu wel weer doet???

Ik zou nl ook heel graag zo'n mooi grafiekje over oktober willen zien met de COP. Maar bij mij zijn de Insights nog steeds offline

Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:18
Beste mensen,

Graag zie ik graag meer info omtrent de cop van de quatt.
Als ik de kosten van warmte door gas afzet tegen die van stroom is stroom ongeveer 2,3 x duurder dan gas (vermoedelijk tarief 2024.

Ik moet dus al minstens een cop hebben van 2,3, wil ik economisch winst maken.
Uit de eigen specs van Quatt zie ik bij een afgiftetemp van 55 gr slechts een cop van 2,9 tot 1,9 (bij buitentemp
van +7, +2 en -7gr) en bij een buitentemp van -7 slechts een cop van 2,8 tot 1,9 bij dezelfde temperaturen.

Hoe komen jullie allemaal aan de op dit moment zo gunstige cops?
Ideale buitentemp, heel lage aanvoertemp, bijzondere berekening uit cic of eigen computer?

Ik heb mijn aanvraag ingetrokken, ik hoor graag van jullie of dat goed gedaan is, vooral met ervaring uit de vorige winter.
Dank

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

harv schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:06:
Beste mensen,

Als ik de kosten van warmte door gas afzet tegen die van stroom is stroom ongeveer 2,3 x duurder dan gas (vermoedelijk tarief 2024.

Uit de eigen specs van Quatt zie ik bij een afgiftetemp van 55 gr slechts een cop van 2,9 tot 1,9 (bij buitentemp
van +7, +2 en -7gr) en bij een buitentemp van -7 slechts een cop van 2,8 tot 1,9 bij dezelfde temperaturen.

Ideale buitentemp, heel lage aanvoertemp, bijzondere berekening uit cic of eigen computer?

Ik heb mijn aanvraag ingetrokken, ik hoor graag van jullie of dat goed gedaan is, vooral met ervaring uit de vorige winter.
Dank
Omdat we niet willen verwarmen op 55 graden. Een warmtepomp kan dat, maar hij is er niet voor gemaakt om dan zuinig te draaien. Het meest zuinig is deze bij 35 graden of lager. 45 is mogelijk nog een gulden middenweg, maar alles erna zou ik een warmtepomp (voor nu) skippen, omdat je simpelweg niet het maximale rendement eruit haalt.

Afgelopen maand hier een gemidelde COP van 5.8, aanvoertemperatuur zo rond de 30 graden. Huis prima warm.

[ Voor 12% gewijzigd door Trackerfire op 01-11-2023 16:15 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Beste mensen,

Dank
Waarom denk je water van 55graden nodig te hebben? Ik heb alleen radiatoren in 2-onder-1 kap uit 1980 en verwacht maximaal 45graden nodig te hebben, misschien met uitzondering van paar dagen dat ik op natuurijs aan het schaatsen ben.
In oktober was water van 30-35graden voldoende en haalde ik een COP van 4,8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 11:52
Beste mensen,

Dank
Ik snap je vraag niet helemaal. Het is nu niet koud, dus heeft een woning minder energie nodig om op warmte te komen. Logischerwijs is de COP dan ook veel gunstiger dan als het vriest. Verwarmen op 30 graden lukt nu makkelijk.

En het mooie van een hybride wp is nou precies dat als de COP onder de grens van besparen komt, die gaat (bij)verwarmen middels de cv-ketel. Op deze manier wordt je huis altijd op de goedkoopste manier verwarmt.

Als het -7 is, zullen veel installaties overstappen op de cv, maar hoe vaak is het nou -7?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-08 16:54
[...]

Kijk! Hier wordt ik blij van. Ik zat eerst in de overtuiging om geen nachtverlaging te doen. Maar ik zie in mijn schemas dat de quatt dan vaak in de nacht aan het draaien is en overdag de hele dag genoeg buffer heeft om bijna niet meer aan de gaan. Dat kan als ik jou zo lees, veel handiger en vooral efficiënter(hogere cop) Ik heb nu het volgende ingesteld en ga de uitwerking even in de gaten houden! Tnx!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2W5KLtMKWfLFYvlvBJHAZLb5gV0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xtZALmt8rFUvzq9kcWSlzBVl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
Inderdaad,

-7 moeten we niet hebben, 55 graden ook niet. Maar beiden kunnen dus economisch ook niet.
Met radiatoren t22, 33 en aanvullende midde;en als speedcomfort kunnen we nog wel rendement halen, maar bij +2 en 45 graden ben ik bang dat het moeilijk gaat worden. Ik ben benieuwd naar de winter!!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
DennisDCT schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:34:
[...]

Kijk! Hier wordt ik blij van. Ik zat eerst in de overtuiging om geen nachtverlaging te doen. Maar ik zie in mijn schemas dat de quatt dan vaak in de nacht aan het draaien is en overdag de hele dag genoeg buffer heeft om bijna niet meer aan de gaan. Dat kan als ik jou zo lees, veel handiger en vooral efficiënter(hogere cop) Ik heb nu het volgende ingesteld en ga de uitwerking even in de gaten houden! Tnx!
[Afbeelding]
Interessant. Maar werkt deze aanpak alleen met vloerverwarming, omdat die de warmte goed vasthoudt voor de koude nacht, of zou dit ook met alleen radiatoren in een jaren '30 huis kunnen werken?

Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
jroz2001 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:18:
[...]

Ik snap je vraag niet helemaal. Het is nu niet koud, dus heeft een woning minder energie nodig om op warmte te komen. Logischerwijs is de COP dan ook veel gunstiger dan als het vriest. Verwarmen op 30 graden lukt nu makkelijk.

En het mooie van een hybride wp is nou precies dat als de COP onder de grens van besparen komt, die gaat (bij)verwarmen middels de cv-ketel. Op deze manier wordt je huis altijd op de goedkoopste manier verwarmt.

Als het -7 is, zullen veel installaties overstappen op de cv, maar hoe vaak is het nou -7?
Gelukkig niet vaak, jammer genoeg dan wel vaak hoge afgiftetemperaturen nodig en slechte cop. En net dan moet de ouderwetse gasketel weer bijspringen met een groot verbruik.
Dan zakt het economisch rendement wel drastisch natuurlijk.
De cop bij +2 en 45 graden is slechts 3,2 (quatt specs).
En waar gaat je quatt erwaming dan heen met de scop????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Beste mensen,

Dank
Als het je puur om economische winst te doen is, laat morgen een Quatt installeren voor 2799 en laat dag later je huis taxeren voor verkoop. Durf vergif erop in te nemen dat de waarde stijging meer is dan wat je voor een Quatt neerlegt.

Daarnaast is de 55graden niet heilig, die A7W55 waarden etc zijn puur voor standaardisatie om verschillende warmtepompen met elkaar te kunnen vergelijken. Ja wanneer het kouder wordt gaat COP omlaag, maar je kan heel veel dagen veel goedkoper stoken met een WP voordat de COp<2.3 een ding wordt..
Ik heb afgelopen maand 32 m3 gas vervangen voor 58 kWh stroom welke ik nog kan salderen tegen PV overproductie. Met dit tempo heb ik na deze winter de Quatt terugverdiend en lach ik helemaal om alle rokende rookgasafvoeren

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
32 m3 gas zou kosten 32 x 1,44 = 55 euro
58 kwh 55x 32 = euro 18,40

Dus economisch 58 / 18,40= 3,2

opbrengst kwh:
32x 9 = 288
288/58 = cop 5,0

Wat gaar dat in de winter worden?
En dan de bijkomende kosten....scop???

Dus coptechnisch nu 5,0, economisch nog slechts 3,2, dit dus in nog warme tijden.
En dat terwijl ik 4500 euro moet investeren om 1 quatt te krijgen met t22 radiatoren.!

Sorry voor het nog niet kennen van tweakers werking.

[ Voor 49% gewijzigd door harv op 01-11-2023 20:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 15:43
harv schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:49:
55 kwh 55x 32 = euro 17,50

Dus economisch 55 / 17,50 = 3,1.

opbrengst kwh:
32x 9 = 288
288/55 = cop 5,2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGL126V1A8hKkQapcIdHYw6EJwM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5JGFRGmNAsaU0y2maz7WAGnO.png?f=fotoalbum_large

Gemiddelde temperatuur februari was 5,7°

963,1 aan warmte
275,7 kWh verbruik elektriciteit, kosten * 0,32 = € 88,22
CoP van 3,5
110 m3 gas bespaard, kosten zouden * 1,44 = € 158,40
Besparing van € 70,18 voor februari.

Mocht ik de CoP van 3,5 voor heel het jaar nemen en 800 m3 gas vervangen, dan wordt het (8,8 * 800) / 3,5 = 2011 kWh

800 * 1,44 = € 1152 met gas verwarmen
2011 * 0,32 = € 643,52 met Quatt verwarmen
Besparing € 508,48

Maar omdat ik voldoende overcapaciteit van de zonnepanelen heb, is de besparing € 1152 :P

Aanschaf € 1800 is binnen 2 jaar terugverdiend. Hopelijk blijft salderen nog een tijdje bestaan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
55 kwh 55x 32 = euro 17,50

Dus economisch 55 / 17,50 = 3,1.

opbrengst kwh:
32x 9 = 288
288/55 = cop 5,2

Harv, even een stomme vraag. hoe kom jij van 55 eur o naar 55 kWh ?? sorry ik volg je berekening eigenlijk niet.
ook met je laatste opmerking SCOP
Seasonal Coefficient of Performance is eigenlijk niets meer en niets minder dan een gemiddelde COP over een jaar, waarbij de seizoenen in een bepaalde regio zijn meegewogen.

als je volgens mij vanuit je gasverbruik (in m³) wilt vertrekken kun je dat het beste omzetten naar kWh.
Dit doe je door aantal m³ * factor kWh (veelal wordt hier 9,7 (100%) of een afgeleide hiervan, vaak om met de verliezen van je CV rekening te houden met een factor van 9 (Quatt gebruikt overigens 8,8).

voor een warmtepomp is het wat lastiger, omdat hier de omrekenfactor van (stroom) kWh naar (thermische energie) in kWh van verschillende factoren (mn de buitenlucht) afhankelijk is, gemiddeld zou je dus de (S)COP hiervoor kunnen gebruiken. (want dat is de COP eigenlijk)

om het nog gecompliceerder te maken , heb je zonnepanelen, speelt dit natuurlijk ook nog een rol mee, mn indien je nu nog een overschott hebt (vanuit het salderen) en dus nu in deze winter in je warmtepomp kunt stoppen. (prijs stroom wordt dan = TLV.
dan vergelijk je appels (gas in Wh) met appels (stroom in kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-08 02:36
Quatt lijkt me interessant vergeleken met een split hybride warmtepomp, vooral door de prijs en omdat voor de binnenunit het een beetje krap zou worden.

Quatt meld op de website dat ze Tado ondersteunen. Ik gebruik tado voor zoneklep vloerverwarming en alle radiatoren op andere verdiepingen. Wat moet ik me voorstellen straks hoe stuur ik de Quatt aan? via de Tado app? Of een andere app? Welke app managed de opwarm curves, en keuze tussen electra en gas prijs op een slimme manier?

Is de Quatt luider dan split units? Mn buren hebben een split, en die valt echt mee. Zal de Quatt net als enige monobloc luider zijn? Of is hun ombouwsel erg goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 15:43
Badname2 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:00:
Quatt lijkt me interessant vergeleken met een split hybride warmtepomp, vooral door de prijs en omdat voor de binnenunit het een beetje krap zou worden.

Quatt meld op de website dat ze Tado ondersteunen. Ik gebruik tado voor zoneklep vloerverwarming en alle radiatoren op andere verdiepingen. Wat moet ik me voorstellen straks hoe stuur ik de Quatt aan? via de Tado app? Of een andere app? Welke app managed de opwarm curves, en keuze tussen electra en gas prijs op een slimme manier?

Is de Quatt luider dan split units? Mn buren hebben een split, en die valt echt mee. Zal de Quatt net als enige monobloc luider zijn? Of is hun ombouwsel erg goed?
Aansturen van de temperatuur gaat met de Tado, Quatt regelt de rest.

In de Quatt app kan je de prijs van elektriciteit en de prijs van gas invoeren, dan kan de Quatt beslissen of het prijstechnisch handiger is om elektrisch of om met gas te verwarmen.

Het geluid van de Quatt unit is te vergelijken met andere buitenunits. Het geluid van de luchtstroom is eigenlijk het enige wat ik kan horen buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Quatt geeft aan dat je met Tado wel zones kunt aansturen, je moet je echter wel beseffen dat warmtepompen in het algemeen, en dus ook de Quatt wel een bepaalde hoeveelheid afgiftepunten nodig hebt, ook is het voor een warmtepomp echt niet handig als deze om de haverklap van één of ander punt weer een warmtevraag gaat krijgen.
Een cv kan daarmee, door zijn snelle reactie prima tegen en kan op deze warmtevraag ook heel snel reageren, met een warmtepomp is dat vrijwel onmogelijk.

Ik vraag me dan ook af in hoevere je de huidige zoneklep vloerverwarming nog nodig hebt, met een warmtepomp wil je eigenlijk een groot warmtevat hebben waar hij zijn warmte gewoon kwijt kan, volgens mij kan deze dus vervallen (of de klep zo instellen/vastzetten in de vol open stand).
Bedenk overigens ook dat je radiatoren (mits deze niet van het type LTV zijn) met de zeer lage temperaturen van een warmtepomp hun capaciteit niet meer halen, ze hebben hier dus ondersteuning voor nodig (in de vorm van radiatorventilatoren).

Als je dat beseft zal het goed gaan, werk dan ook zo met zo weinig mogelijke zones. Je hebt eigenlijk al een prima startpunt met je vv. Ontkoppel je tadoknoppen op je radiatoren zodat deze wel kunnen sluiten cq open kunnen gaan maar in ieder geval geen warmtevraag aan de warmtepomp kunnen sturen. De algemene temperatuurregeling gebeurt dan via de thermosstaat in de woonkamer, deze stuurt dan de CIC (control center van de Quatt aan).

Wat je wilt zijn lange runs met laag vermogen, mijn Quatt heeft in oktober (laatste twee weken) een COP behaalt van 6,6, dat is best goed.

Dit krijg je als de warmtepomp met steeds kleine stapjes zijn wamtevraag krijgt en dit rustig kan doen. Dus geen snele, vaak, en hoge temperatuurwisseling maar verhoog bv steeds maar met 0,5ºC. Dus dan doe je dus steeds elk uur een stap verder (voorbeeld).

Je moet de warmtepomp dus wel de tijd gunnen. Soms kan het ook gewoon handig zijn (mn als het wat kouder begint te worden) om geen nachtverlaging toe te passen en één temperatuur in je huis te krijgen.
Is je huis redelijk tot goed geisoleerd betekend dit ook dat de warmtepomp dan slechts je warmteverlies moet gaan compenseren.
kijk eens welke geluidswaarde dat merk/type heeft, een Quatt heeft (op vol vermogen) 55/52 dB. Let wel op dat je de juiste waardes met elkaar vergelijkt (dus niet kijken naar de geluidsdruk (is wat anders) maar naar max. geluidsvermogen..
Overigens, zeker in deze tijd, zal een Quatt echt niet op vol vermogen draaien (300-400W) , het max vermogen (opgenomen) ligt bij 1.500W. Mijn eigen ervaring is dat ik de Quatt echt best still vind (persoonlijke mening)
Wat ook belangrijk is is de plaats waar je deze plaatst, want de wettelijke eisen op de erfgrens liggen bij 45/42 dB. (vanaf 1-4-2021 van toepassing, nee dit is dus geen grap).

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 01-11-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Iemand een tip voor het volgende?

Ik zou op de peuter kamer aan de hand van de temperatuur de radiator open of dicht zetten. Zodat de radiator in die kamer meedoet indien de Quatt aanstaat én de temperatuur lager is dan de gewenste temperatuur (16 graden ofzo) en weer dicht gaat indien de temperatuur bereikt is.

Is zo'n Tado radiatorknop dan 'the way to go' of iets anders?

Ik heb Home Assistant, Home Assistant weet ook de temperatuur van die kamer en het is een ouderwetse radiator met een ouderwetse domme knop (zonder cijfers ofzo).

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:30:
[...]
Je hebt eigenlijk al een prima startpunt met je vv. Ontkoppel je tadoknoppen op je radiatoren zodat deze wel kunnen sluiten cq open kunnen gaan maar in ieder geval geen warmtevraag aan de warmtepomp kunnen sturen. De algemene temperatuurregeling gebeurt dan via de thermosstaat in de woonkamer, deze stuurt den CIC (control center van de Quatt aan).
@Badname2 schrijft dat zijn vvw achter een zoneklep zit, dit is de belangrijkste klep om te deactiveren en zorgen dat die altijd open staat.
Vvw dicht en 1 of 2 (kleine?) radiatoren zijn ideale condities voor pendelen met alle gevolgen en/of ongewenst bijschakelen van CV ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Spykie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:43:

Ik zou op de peuter kamer aan de hand van de temperatuur de radiator open of dicht zetten. Zodat de radiator in die kamer meedoet indien de Quatt aanstaat én de temperatuur lager is dan de gewenste temperatuur (16 graden ofzo) en weer dicht gaat indien de temperatuur bereikt is.

Ik heb Home Assistant, Home Assistant weet ook de temperatuur van die kamer en het is een ouderwetse radiator met een ouderwetse domme knop (zonder cijfers ofzo).
heb je een foto van de knop, ik vrees namelijk dat het hele ding vervangen moet worden.
In feite zou je elke slime thermostaatknop die je met HA (bv zigbee) kunt aansturen, Tado (als je Tado hebt tenminste) zou ook kunnen, is dan wel een luxe oplossing.

wat past is dit: M30 x 1,5 mm thermostatische radiatorventiel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWNghDYI8VuAV7DJZtudFyFDIGg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4EXntpmQTg759CDZbslRfkqU.jpg?f=user_large

met deze oude normale oude knop gaat het dus niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMf3rpkWANxDeq4mCxj6v0DCGLw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uKV1j3BPDMB9bihH1DdC4wdP.jpg?f=user_large
dan moet dus dat hele stuk aansluiting vervangen worden. door bv deze (voorbeeld) : https://www.warmteservice...eerd-haaks-1-2/p/44156405

Update:
Deze tweakers forum heb ik gevonden, lees dat eens Radiatorthermostaten zonder slimme thermostaat

[ Voor 33% gewijzigd door MacD007 op 01-11-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
Heb je daar zelf iets voor gedaan of ging dat vanzelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:45:
[...]

@Badname2 schrijft dat zijn vvw achter een zoneklep zit, dit is de belangrijkste klep om te deactiveren en zorgen dat die altijd open staat.
Vvw dicht en 1 of 2 (kleine?) radiatoren zijn ideale condities voor pendelen met alle gevolgen en/of ongewenst bijschakelen van CV ketel
Ja, dat was ook mijn idee, daarom staat dat er ook bij, klep dus niet meer nodig. ben het volledig met je eens. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
DennisDCT schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:34:
[...]

[Afbeelding]
Graag gedaan, ik ben benieuwd wat je ervaringen er mee zijn!

Als je VVW hebt zou ik in de avond wat eerder verlagen en in de nacht wat verder laten terugvallen om aanslaan te voorkomen (hangt ook af van je ritme uiteraard, als je regelmatig om 3:00 nog beneden zit veranderd dat de zaak mogelijk) . Mijn ervaring met onze VVW is dat de eerste 3 uur er eigenlijk amper temperatuurverlies is, pas daarna begint de temperatuur langzaam te zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Cruzâh schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:48:
[...]

Interessant. Maar werkt deze aanpak alleen met vloerverwarming, omdat die de warmte goed vasthoudt voor de koude nacht, of zou dit ook met alleen radiatoren in een jaren '30 huis kunnen werken?
Iedere situatie is inderdaad anders. Persoonlijk zou ik met radiatoren wat langer doorstoken in de avond dan met vvw, aangezien deze veel meer warmte vast kan houden, en de eerste uren de temperatuur dus amper zakt.

Aan de andere kant reageren radiatoren dan wel weer wat sneller, dus dat zou betekenen dat je in de ochtend iets later kan beginnen met stoken zonder comfortverlies dan met vvw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
harv schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:18:
[...]

Gelukkig niet vaak, jammer genoeg dan wel vaak hoge afgiftetemperaturen nodig en slechte cop. En net dan moet de ouderwetse gasketel weer bijspringen met een groot verbruik.
Dan zakt het economisch rendement wel drastisch natuurlijk.
De cop bij +2 en 45 graden is slechts 3,2 (quatt specs).
En waar gaat je quatt erwaming dan heen met de scop????
Nu is 45 graden zelfs met radiatoren al aardig aan de warme kant. Als je bij 2 graden buitentemperatuur 24 uur lang op 45 graden aanvoertemperatuur moet stoken zou ik toch overwegen om eens te kijken naar radiatorfans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Nog een voordeel van monoblock: je hebt geen koelleidingen je woning in lopen, wat de kans op weglekken van koelmiddel een heel stuk kleiner maakt. Prettig voor het milieu, maar ook voor de onderhoudslast.
Velen hier, en ikzelf ook vinden de Quatt vrij stil. Maandag heeft de Quatt hier (nadat ik een weekendje weg was en de temperatuur dus had laten teruglopen) een poosje op vollast gedraaid, en zelfs dan is het geluid amper te horen als ik voor de garage sta (de Quatt staat nog geen 2 meter van de rand van de garage af). Ik heb het er ook al met de buren over gehad, en die gaven ook al aan dat het ze opvalt hoe stil de Quatt werkt. Uiteraard is beleving van geluid subjectief, wat voor de ene storend is zal voor de ander uiteraard prima zijn, dus probeer vooral aan de wetgeving te voldoen via het overheidsmodel, dan heb je iets om op terug te vallen als je een moeilijke buur hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-08 02:36
@MacD007 @Toby-Wan Oh wow dank voor deze tips. Ik moet even kijken hoe de zoneklep voor altijd op 'open' kan blijven staan, mogelijk kwestie van alleen de stekker eruit trekken in de juiste stand. Zou er anders schade opleveren als ik mn zoneklep blijf gebruiken?

Even puzzelen hoe ik lange runs van laag vermogen voor elkaar krijg. Overdag verwarm ik alleen de vloerverwarming beneden 20, en de studiekamer 19,5 boven. S'avonds verwarm ik alleen de slaapkamer naar 18,5, en de vloerverwarming op nachtstand 18.

Vanwaar het advies om de tado thermostaatknoppen op de radiatoren boven ook uit te zetten? Zou de vraag van de woonkamer thermostaat genoeg zijn om wat flow naar de radiatoren te krijgen?

Gezien ik diepe scheuren in mn gietvloer heb (wss door vorige bewoners hadden nog geen kruipruimte isolatie), heb ik de thermostaatkraan die bij de vloerverwarming pomp zit op 28* max ingesteld. De CV staat op 55-60 (ivm legionella). Zou dit afknijpen nog een probleem voor de Quatt kunnen vormen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07
krizzziz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:58:
Even voor mijn beeldvorming....[Afbeelding]

otFbSupplyOutletTemperature staat bij mij altijd op 0. Dit zou volgens Quatt de "temperature of the water coming out of the boiler (in degrees Celsius)." moeten zijn.

Nu gebruik ik mijn Cv-ketel voor SWW uiteraard, maar sinds de API live is heb ik de ketel niet gebruikt om te verwarmen. Zou dit hier aan kunnen liggen dan? Dan mijn ketel simpelweg nog niet is ingezet voor verwarming en dat daarom de waarde nog altijd maar 0 is geweest voor otFbSupplyOutletTemperature?
@krizzziz , heb jij dit nog ooit opgelost gekregen? Bij mij staat hij ook altijd op 0 (lyric thermostat, Intergas CV).

Mijn supply inlet lijkt ook maar wat random aan te geven. Als ik SWW heb gebruikt gaat hij af en toe richting de 80 graden (mijn CV is begrensd op 60 voor tapwater, op 45 voor CV)

[ Voor 8% gewijzigd door Rowwan op 01-11-2023 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Badname2 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:47:
@MacD007 @Toby-Wan Oh wow dank voor deze tips. Ik moet even kijken hoe de zoneklep voor altijd op 'open' kan blijven staan, mogelijk kwestie van alleen de stekker eruit trekken in de juiste stand. Zou er anders schade opleveren als ik mn zoneklep blijf gebruiken?

Even puzzelen hoe ik lange runs van laag vermogen voor elkaar krijg. Overdag verwarm ik alleen de vloerverwarming beneden 20, en de studiekamer 19,5 boven. S'avonds verwarm ik alleen de slaapkamer naar 18,5, en de vloerverwarming op nachtstand 18.

Vanwaar het advies om de tado thermostaatknoppen op de radiatoren boven ook uit te zetten? Zou de vraag van de woonkamer thermostaat genoeg zijn om wat flow naar de radiatoren te krijgen?

Gezien ik diepe scheuren in mn gietvloer heb (wss door vorige bewoners hadden nog geen kruipruimte isolatie), heb ik de thermostaatkraan die bij de vloerverwarming pomp zit op 28* max ingesteld. De CV staat op 55-60 (ivm legionella). Zou dit afknijpen nog een probleem voor de Quatt kunnen vormen?
Een warmtepomp draait het liefst zo lange mogelijke runs, vloerverwarming is daarvoor perfect, maar moet zorgen dat die altijd mee kan doen.

Een warmtepomp moet ook altijd zijn minimale vermogen kwijt kunnen anders gaat ie constant aan/uit schakelen en dat vind de compressor niet bepaald leuk. Voldoende vloerverwarming is een garantie dat minimale afgifte wel OK zit, maar dan moet die wel altijd open staan ipv achter een zone klep.

Radiatoren zijn doorgaans niet voldoende groot om de minimale warmte afgifte te bewerkstelligen, daarom wil je ook niet dat je een individuele warmtevraag hebt vanuit een kamer met radiator die vervolgens de WP aanslingert (ligt volgens mij wel aan type tado dat je gebruikt )

Dus zorg dat de zoneklep op je vvw op non-actief wordt gezet en probeer rest van het systeem waterzijdig te regelen zodat kamers met radiatoren voldoende kunnen meelopen op de kamer thermostaat en voldoende warm worden. Denk ook aan radiator fans voor je studie kamer, dit vergroot de afgifte.

PS: legionella is voor warm water voor douchen en niet voor CV water, dit zijn 2 verschillende instellingen op je CV ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJG
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-08-2024

GJG

Cruzâh schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:46:
[...]

Heb je daar zelf iets voor gedaan of ging dat vanzelf?
gGing bij mij vanzelf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie

Als ik een tip mag geven, ik zou je vloerverwarming minder laten afkoelen. Kijk eens wat er gebeurt als je verlaagd naar 19.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Je hebt ook voldoende flow nodig en voldoende warmteafgifte, dat is dus bij jou tenminste de vloerverwarming en enkele radiatoren, doe je dat niet zal een warmtepomp niet optimaal werken en in het ergste geval zijn warmte niet kwijt kunnen, die situatie wil je echt niet. Dus voldoende radiatoren open zetten, bv slaapkamer, studeerkamer.
niet uitzetten, ze mogen best in die kamer open en dicht gaan echter mogen ze geen warmtevraag aan de ketel sturen, dat zou eigenlijk alleen de centrale tado moeten doen.
Gezien ik diepe scheuren in mn gietvloer heb (wss door vorige bewoners hadden nog geen kruipruimte isolatie), heb ik de thermostaatkraan die bij de vloerverwarming pomp zit op 28*
dat is wel erg laag, of krijg je bij 30-35ºC al problemen?
max ingesteld. De CV staat op 55-60 (ivm legionella). Zou dit afknijpen nog een probleem voor de Quatt kunnen vormen?
zolang je geen CV-water gaat drinken (verwacht ik niet) is ook een lagere CV-water temperatuur instelling voor je verwarming in de CV-ketel geen enkel probleem, deze zou je dus makelijk op 45ºC of zelfs iets lager kunnen zetten, heb je direct een simulatie van een warmtepomp.
Echter je SWW (sanitair Warm Water) moet je wel op die 60ºC laten staan, dat is nomaal gezien ook een aparte instelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:07

In combinatie met Home Assistant zou je een z-wave of zigbee radiatorknop kunnen gebruiken om via Home Assistant de radiator open/dicht te zetten. Je zet eigenlijk de temperatuur en de radiatorknop regelt de rest.

Zelf heb ik gekozen voor de Fibaro knoppen en die bevallen goed. Je moet ze 1x per jaar opladen en werken goed onder Home Assistant. Als je nog geen Z-wave hebt dan heb je wel een Z-wave USB controller nodig maar dat geldt voor Zigbee natuurlijk ook.

https://www.fibaro.com/nl/products/the-heat-controller/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
58 kwh 55x 32 = euro 18,40

Dus economisch 58 / 18,40= 3,2

opbrengst kwh:
32x 9 = 288
288/58 = cop 5,0

Dus coptechnisch nu 5,0, economisch nog slechts 3,2, dit dus in nog warme tijden.
En dat terwijl ik 4500 euro moet investeren om 1 quatt te krijgen met t22 radiatoren.!

Sorry voor het nog niet kennen van tweakers werking.
Hoe kom je aan 4500 euro aan investering? De quatt kost netto 2700 bij een standaard installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:49

Ik snap niet dat andere mensen jou op basis van deze informatie een slimme thermostaat knop aanraden... Jouw wens kan gewoon met een dood normale thermostaatknop. Als je deze op stand 1 of 2 zet zal de kamer altijd meegaan met de quatt tot rond de 16 graden.

Of in jouw eigen woorden. Een ouderwetse domme knop (met cijfers enzo).

Let wel op. Dit is dus waarschijnlijk een vervanging inclusief de kraan. Maar dat moest je bij de slimme variant ook.

@Lasoul @MacD007

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
NIB0R schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:31:
[...]

Ik snap niet dat andere mensen jou op basis van deze informatie een slimme thermostaat knop aanraden... Jouw wens kan gewoon met een dood normale thermostaatknop. Als je deze op stand 1 of 2 zet zal de kamer altijd meegaan met de quatt tot rond de 16 graden.

Let wel op. Dit is dus waarschijnlijk een vervanging inclusief de kraan. Maar dat moest je bij de slimme variant ook.

@Lasoul @MacD007
Precies dit @Spykie .
Ik heb op de kleine zolderkamer ook normale thermostaat knoppen. Als ik die op stand 3 zet wordt het niet warmer dan 20 graden. Niet nodig om slimme knoppen te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
Dank. En je hebt het over de Insights-tab die het nu ineens weer doet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Ik wil toch even een vraag stellen over lange runs. Hier wordt (op zich terecht) veel focus op gelegd maar misschien soms teveel? Pendelen moet je zeker voorkomen, maar bij mij is op zachte dagen het aantal starts ongeveer 30 per dag en dat komt deels doordat de Quatt bij het inschakelen niet kijkt of de temperatuur van WaterIn voldoende is gedaald. Daardoor start hij soms wel 3 of 4 keer opnieuw voor hij weer langere tijd loopt. Ik hoop dat Quatt dat softwarematig oplost (moet niet moeilijk zijn) en ja, ik ben bezig mijn afgifte te vergroten. Maar is mijn huidige situatie een probleem?

Als ik lees heeft de compressor een designspec van 120.000 starts. En uitgaande van 150 stookdagen per jaar en een levensduur van 20 jaar zou het aantal starts per dag 120.000 / (150*20) = 40 mogen zijn. Op andere plekken lees ik ook maximaal 3 per uur. Dus is er niet af en toe te veel focus op runs van vele uren?

Of zie ik iets over het hoofd?

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Flesym schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:15:
Ik wil toch even een vraag stellen over lange runs. Hier wordt (op zich terecht) veel focus op gelegd maar misschien soms teveel? Pendelen moet je zeker voorkomen, maar bij mij is op zachte dagen het aantal starts ongeveer 30 per dag en dat komt deels doordat de Quatt bij het inschakelen niet kijkt of de temperatuur van WaterIn voldoende is gedaald. Daardoor start hij soms wel 3 of 4 keer opnieuw voor hij weer langere tijd loopt. Ik hoop dat Quatt dat softwarematig oplost (moet niet moeilijk zijn) en ja, ik ben bezig mijn afgifte te vergroten. Maar is mijn huidige situatie een probleem?

Als ik lees heeft de compressor een designspec van 120.000 starts. En uitgaande van 150 stookdagen per jaar en een levensduur van 20 jaar zou het aantal starts per dag 120.000 / (150*20) = 40 mogen zijn. Op andere plekken lees ik ook maximaal 3 per uur. Dus is er niet af en toe te veel focus op runs van vele uren?

Op zich klopt dat wel, maar de focus op langer runs is ook deels 'educatie' over de situatie die je zou willen hebben, het 'omdenken' vanaf CV ketel stoken.
Bijvoorbeeld paar posts eerder een situatie met vvw achter een zoneklep, en warmtevraag kunnen creëren vanaf een enkele kamer met radiator. Zo een situatie is natuurlijk vragen om een pendelfestijn met zeer waarschijnlijk meer dan 3 of 4 per uur (staan voldoende HA grafiekjes voorbij komen in ander merken WP topics met 10-15 schakelingen per uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
Flesym schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:15:

Waar ik bij mij tegenaan loop, is dat ik een nachtinstelling van 18 graden heb, overdag 19 en later 19,5. Temperatuur in huis zakt in de nacht naar net onder de 18 graden, dan zie je dat de cv 2 a 3x moet bijspringen, omdat het leidingwater dan te koud is.

Ik zou liever willen zien dat de Quatt er zelf al rekening mee houdt, en zo op laag vermogen elk uur even rondpompt om de temperatuur iets op te krikken, dan 3x voor heel kort de cv aan te laten slaan.
Overdag loopt de Quatt als een trein op laag vermogen te stoken, 300-400 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Dank @NIB0R en @HBO88! Ik heb zo'n domme knop met cijfers zelf nooit gebruikt, klinkt als een voordeligere optie waar ik me even op in ga lezen! Dank

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Fvhagen schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:26:
[...]
Waar ik bij mij tegenaan loop, is dat ik een nachtinstelling van 18 graden heb, overdag 19 en later 19,5. Temperatuur in huis zakt in de nacht naar net onder de 18 graden, dan zie je dat de cv 2 a 3x moet bijspringen, omdat het leidingwater dan te koud is.

Ik zou liever willen zien dat de Quatt er zelf al rekening mee houdt, en zo op laag vermogen elk uur even rondpompt om de temperatuur iets op te krikken, dan 3x voor heel kort de cv aan te laten slaan.
Overdag loopt de Quatt als een trein op laag vermogen te stoken, 300-400 watt.
Theoretisch ben ik het met je eens, warmtepomp zou zeer efficiënt Ta van 16 naar 20graden moeten kunnen brengen.
Aan de andere kant is het niet heel dramatisch. 3 * 0,01m3 gas, vind ik?
(bij mij maar 1x)
En als het kouder wordt, met minder pauzes tussen runs, zou het nog beter moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
NIB0R schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:31:
[...]

@Lasoul @MacD007
Dat is natuurlijk ook een mogelijke oplossing, alleen was dat dus nu juist niet de vraag, met de juiste instelling wel een vergelijkbaar effect. Deze is in ieder geval een heel stuk goedkoper, mooi gevonden. (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
Spykie schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:57:
Dank @NIB0R en @HBO88! Ik heb zo'n domme knop met cijfers zelf nooit gebruikt, klinkt als een voordeligere optie waar ik me even op in ga lezen! Dank
De thermostaatknop kost zo'n 15 euro.

Werking van een thermostaatkraan
radiatorknop

Vroeger moest men de gewone radiatorkraan in de kamer steeds maar weer open en/of dicht draaien om uiteindelijk ongeveer de gewenste temperatuur te verkrijgen. Eigenlijk draaide men de kraan open en wachtte tot men het warm kreeg en draaide deze dan weer dicht. De warmte die dan nog in de radiator zit werd alsnog aan de ruimte afgestaan, waardoor men het gevoel kreeg net iets te laat aan de kraan te hebben gedraaid. Vaak was dit één van de redenen dat men overwoog om over te gaan op thermostaatkranen of thermostatische radiatorafsluiters.

Een thermostatische radiatorafsluiter is een automatische afsluiter die wordt bediend door een uitzetelement. In een thermostatische radiatorkraan zit een vloeistof of wasbolletje die de temperatuur in de ruimte opmeet en automatisch krimpt of uitzet. Het bolletje bedient daarmee de onderliggende radiatorkraan in het CV water. Door het instellen van de thermostaatkraan op een bepaalde waarde (vaak 1 t/m 5), is het mogelijk de temperatuur in die ruimte helemaal zelf te bepalen. De kraan wordt geheel automatisch geregeld. Zo ontstaat er een veel constantere ruimtetemperatuur, dan met een gewone radiatorkraan. Bovendien werkt de verwarmingsinstallatie ook zuiniger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Spykie schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:57:
Nu vraag ik me wel af welke aansluiting er onder de knop zit, je kunt normaal gezien deze gewoon met de ring losdraaien, je zou dan een kort pinnetje moeten kunnen zien.
Is dat zo, dan kun je ook een passend dom of smart thermostaat er op zetten, de domme versie heb je dus al.
Gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:02

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ik heb nog geen Quatt, maar ben mij dus druk aan het inlezen.

Ik heb onze ketel nu op 51C staan. Op dit moment meet ik een aanvoertemperatuur van 39C.
Radiatorverwarmde woning met Tado zoneregeling.

Nu mijn vraag waarop ik nog geen antwoord gevonden heb.

De Quatt kan tot 55Cen zou dus nu ook met zo’n 39C verwarmen.

Maar hoe stel je de ketel in in samenwerking met de Quatt? Hoger of lager dan die 55C?

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spykie
Spykie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:58:
WAF ging niet helemaal goed, het was vanmorgen véél te warm in huis (20c) :Y
Daarnaast vrij veel stroom verbruikt (2.46kWh) , normaliter in de nacht minder dan 1kWh.

Nieuw schema:
  • 13:00 20c
  • 22:00 19c

Bereken je warmteverlies

Pagina: 1 ... 138 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.