Weet iemand of er radiatorthermostaten bestaan zonder een slimme thermostaat? We hebben een slimme thermostaat van ökofen (verwarmingsinstallatie is ook van hen). Ik zou het liefst die slimme thermostaat behouden, maar individueel op bepaalde verwarmingstoestellen een slimme radiatorthermostaat zetten (die rechtstreeks of via een hub met het internet verbonden zijn). Ik zag verschillende merken zoals Tado, maar kan ik die ook zonder de slimme thermostaat gebruiken?
Vraag
Alle reacties
eqiva N Radiatorthermostaat Elektronisch 5 tot 29.5 °C
https://www.conrad.nl/nl/...5-tot-29-5-c-1168832.html
Zoiets?
https://www.conrad.nl/nl/...5-tot-29-5-c-1168832.html
Zoiets?
[ Voor 21% gewijzigd door remco_k op 03-09-2022 16:05 ]
Alles kan stuk.
@remco_k die is niet echt "slim" of verbonden met het internet.
Maar Tado kan prima, je hebt de Tado "Hub" nodig en wat radiatorknoppen. Er zijn ook starter kits waar je beide tegelijk koopt, scheelt weer wat geld.
Jarenlang gebruikt in mijn vorige woning zonder eigen CV, nu uitgebreid met een thermostaat.
Let er verder wel op dat je dan twee losse systemen hebt, moet verder geen probleem zijn, je kan een kamer kouder zetten dan je hoofd thermostaat en dat is waarschijnlijk wat je wil.
Overigens is je hoofd thermostaat ook vervangen waarschijnlijk weinig werk, kan je altijd terug zetten wanneer nodig. Zie dat dit een pelletkachel is, dan weet ik niet of de thermostaat past, zie ook Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2
Met andere merken heb ik weinig ervaring, maar er zijn meerdere oplossingen die dit prima kunnen.
Maar Tado kan prima, je hebt de Tado "Hub" nodig en wat radiatorknoppen. Er zijn ook starter kits waar je beide tegelijk koopt, scheelt weer wat geld.
Jarenlang gebruikt in mijn vorige woning zonder eigen CV, nu uitgebreid met een thermostaat.
Let er verder wel op dat je dan twee losse systemen hebt, moet verder geen probleem zijn, je kan een kamer kouder zetten dan je hoofd thermostaat en dat is waarschijnlijk wat je wil.
Overigens is je hoofd thermostaat ook vervangen waarschijnlijk weinig werk, kan je altijd terug zetten wanneer nodig. Zie dat dit een pelletkachel is, dan weet ik niet of de thermostaat past, zie ook Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2
Met andere merken heb ik weinig ervaring, maar er zijn meerdere oplossingen die dit prima kunnen.
[ Voor 8% gewijzigd door Klippy op 03-09-2022 16:23 ]
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
Je kunt een radiatorknop kopen die open en dichtgaat bij bereiken van de temperatuur (eigenlijk zet een motortje hem dan open en dicht ipv dat je er zelf aan draait).
Alleen als dit los is van de thermostaat, dan gaat je ketel alleen warmte leveren als het in de ruimte met de thermostaat kouder wordt. Als het dus koud is in bijv. de studeerkamer maar de woonkamer waar de thermostaat hangt is warm. Dan kun je aan de knop draaien van de radiator, maar die blijft dan koud. Dan heb je een systeem nodig dat per radiator open en dichtgaat en im bovenstaande geval de radiatoren dichtzet in de woonkamer en open in de studeerkamer.
Alleen als dit los is van de thermostaat, dan gaat je ketel alleen warmte leveren als het in de ruimte met de thermostaat kouder wordt. Als het dus koud is in bijv. de studeerkamer maar de woonkamer waar de thermostaat hangt is warm. Dan kun je aan de knop draaien van de radiator, maar die blijft dan koud. Dan heb je een systeem nodig dat per radiator open en dichtgaat en im bovenstaande geval de radiatoren dichtzet in de woonkamer en open in de studeerkamer.
Koop een Tado starterset met een aantal slimme radiatorknoppen met een hub.
Verder heb je niets nodig.
Je kunt de verwarming dan ook bedienen met een spraakassistent.
OK Google. Wat is de luchtvochtigheid in de woonkamer?
Het werkt hier al jarenlang feilloos.
Verder heb je niets nodig.
Je kunt de verwarming dan ook bedienen met een spraakassistent.
OK Google. Wat is de luchtvochtigheid in de woonkamer?
Het werkt hier al jarenlang feilloos.
[ Voor 45% gewijzigd door CR2032 op 03-09-2022 21:49 ]
We zetten de thermostaat op 24 graden. Deze staat in de woonruimte. Het wordt nooit zo warm. De verwarming staat er ook zelden aan. Ze wordt vooral gebruikt in de slaapkamers. Daar brand ze bijna dag en nacht. Mocht het efficienter kunnen, I'm open for ideas.jongetje schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:42:
Je kunt een radiatorknop kopen die open en dichtgaat bij bereiken van de temperatuur (eigenlijk zet een motortje hem dan open en dicht ipv dat je er zelf aan draait).
Ik heb ondertussen iets van Bosh gevonden, maar voor Tabo moet ik altijd de thermostaat vervangen. Morgen nog eens verder zoeken.
Dan zit je dus veel op de slaapkamer? Anders ben je enorm veel energie aan het rondpompen. Je zult best een fors gas verbruik hebben. Ik verwarm juist de slaapkamers nooit. Dan lig je in de winter onder een laken met de kachel aan?
Dan is juist een geavanceerder systeem zoals het genoemde tado (of bijv. Evohome) veel handiger.
En je moet altijd je thermostaat vervangen. Maar dit verdien je wel terug met je huidige manier van stoken.
Dan is juist een geavanceerder systeem zoals het genoemde tado (of bijv. Evohome) veel handiger.
En je moet altijd je thermostaat vervangen. Maar dit verdien je wel terug met je huidige manier van stoken.
Dat ben ik niet met je eens. Het kan wel praktischer zijn, maar het is geen vereiste.jongetje schreef op zondag 4 september 2022 @ 07:52:
En je moet altijd je thermostaat vervangen.
Optie 1: Je kunt de thermostaat en de radiatorknoppen als systeem gescheiden houden. Als je bijvoorbeeld elke ochtend je huiskamer verwarmt, maar bijvoorbeeld alleen op dinsdag en donderdag ook een kantoortje wil laten mee verwarmen omdat er iemand die dagen thuis werkt. Dat kan prima zonder dat de thermostaat en knoppen elkaar kennen, de warmtevraag is er toch al. Bij geen/te weinig warmtevraag kun je altijd zelf de thermostaat in de huiskamer iets hoger zetten. Eigenlijk hetzelfde als bij reguliere 'domme' thermostatische radiatorventielen, die werken ook prima zonder dat ze met je thermostaat kunnen communiceren. Met het verschil dat je niet zelf naar je knoppen hoeft te lopen om eraan te draaien, dat gaat automatisch.
Een andere, fraaiere, oplossing is om zelf de thermostaat en radiatorknoppen met elkaar te laten communiceren. Bijvoorbeeld met Home Assistant, die zowel Ökoven als al die radiatorknoppen snapt. Dan zit je niet vast aan 1 systeem en 'vendor lock-in'.
Zelf heb ik een Thermosmart thermostaat (waar helemaal geen zone-regeling/radiatorknoppen voor bestaan) die via HA prima samenwerkt met willekeurige zigbee-radiatorknoppen van twee tientjes per stuk.
[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 04-09-2022 08:26 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dit is wat ik ook in gedachte heb. Ik zit niet de hele tijd in die ruimte. Maar de hele tijd aan die knop draaien om de verwarming uit te zetten om dan later weer open te draaien, is niet echt iets voor mij. Daarmee dat ik het de hele tijd laat verwarmen. Zo een slimme radiatorthermostaat zou dit moeten verbeteren. Ik heb al gedacht om in de maanden oktober, november en maart via infrarood verwarming te werken. Zo moet de ketel minder lang draaien.Gizz schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:23:
[...]
Optie 1: Je kunt de thermostaat en de radiatorknoppen als systeem gescheiden houden. Als je bijvoorbeeld elke ochtend je huiskamer verwarmt, maar bijvoorbeeld alleen op dinsdag en donderdag ook een kantoortje wil laten mee verwarmen omdat er iemand die dagen thuis werkt. Dat kan prima zonder dat de thermostaat en knoppen elkaar kennen, de warmtevraag is er toch al. Bij geen/te weinig warmtevraag kun je altijd zelf de thermostaat in de huiskamer iets hoger zetten. Eigenlijk hetzelfde als bij reguliere 'domme' thermostatische radiatorventielen, die werken ook prima zonder dat ze met je thermostaat kunnen communiceren. Met het verschil dat je niet zelf naar je knoppen hoeft te lopen om eraan te draaien, dat gaat automatisch.
Er worden heel wat uren gesleten in de slaapkamer. We zijn met meerdere in huis die daar wat uren in door brengen. Het zijn dan ook grote slaapkamers waar enkele bureau's instaan, een zetel enzo. We hebben dan ook geen zolder/opbergruimte.jongetje schreef op zondag 4 september 2022 @ 07:52:
Dan zit je dus veel op de slaapkamer? Anders ben je enorm veel energie aan het rondpompen. Je zult best een fors gas verbruik hebben. Ik verwarm juist de slaapkamers nooit. Dan lig je in de winter onder een laken met de kachel aan?
Ik zit zelf ook aan zo'n HA integratie te denken. Ik heb een raspberry pi met HA en een Conbee II stick en wil daar wat apparaten (onder andere de Google nest thermostaat) laten praten met wat slimme radiator knoppen. Maar waar vind jij dat soort dingen nog voor twee tientjes? Ik kan echt alleen nog knoppen vinden van >50 euro vinden en dat vind ik nogal duur voor een stukje relatief eenvoudige technologie.Gizz schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:23:
[...]
Zelf heb ik een Thermosmart thermostaat (waar helemaal geen zone-regeling/radiatorknoppen voor bestaan) die via HA prima samenwerkt met willekeurige zigbee-radiatorknoppen van twee tientjes per stuk.
Wij zijn verloopig afgestapd van het idee. Infrarood verwarming lijkt ons een betere oplossing. De komende weken gaan we heel wat experimenteren met de vermogens.Robert89 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:37:
[...]
Ik zit zelf ook aan zo'n HA integratie te denken. Ik heb een raspberry pi met HA en een Conbee II stick en wil daar wat apparaten (onder andere de Google nest thermostaat) laten praten met wat slimme radiator knoppen. Maar waar vind jij dat soort dingen nog voor twee tientjes? Ik kan echt alleen nog knoppen vinden van >50 euro vinden en dat vind ik nogal duur voor een stukje relatief eenvoudige technologie.
Twee tientjes zie ik nu niet. Maar als ik op Aliexpress zoek op 'zigbee radiator valve' kom ik er genoeg tegen voor zo'n 30~35 euro. Dus ruim onder de 50 moet wel lukkenRobert89 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:37:
[...]
Maar waar vind jij dat soort dingen nog voor twee tientjes? Ik kan echt alleen nog knoppen vinden van >50 euro vinden en dat vind ik nogal duur voor een stukje relatief eenvoudige technologie.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Pagina: 1