Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 137 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.828.295 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 05:28
MacD007 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:18:
[...]

sorry, had deze foto van dit forum, had even niet de formule gecontroleerd.

even welke formule is dit: en waar komt die 14,34 vandaan (welke constante is dit ?)
Zelfde formule als hierboven, alleen andere eenheden:
60 / 4200 ~= 14,3
60 s in een minuut
soortelijke warmte ( ~4200 J /kgK voor water)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-GeaR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:57
MacD007 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:01:
[...]

Kijk maar eens naar deze link, daar vind je zowel de installatiehandleiding van de T6 als ook van de T6R.
ik weet alleen niet of beide van dezelfde ketelmodule gebruik maken ?
https://support.resideo.c...ten-vinden?language=nl_NL

de installatie is gewoon heel eenvoudig.
Bedankt, dit is gelukt en viel inderdaad mee! Ook dank aan patrickvdhart.

Een fout die ik maakte: ik hergebruikte het klepje van de ketelmodule, maar dat werkt dus niet. Bij vervangen van de ketelmodule dus ook rekening houden dat het klepje aan de voorkant wordt vervangen (herkenbaar aan het draadloze icoontje ipv het icoontje van twee blokjes)

[ Voor 19% gewijzigd door X-GeaR op 30-10-2023 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 05:28
Deze formule is ook correct, maar is voor warmtegeleiding door een oppervlakte, dus andere toepassing, bv berekenen warmteverlies van de woning. Maar in de praktijk heb je ook nog andere verliezen, ventilatie is ook een grote post..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:50
jer_bo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:24:
[...]

Probleem na een dag niet vanzelf opgelost, dus maar eens een melding gemaakt bij Quatt via de chat in de app. Eens kijken hoe snel dat gaat.

Voor de werking van de Quatt doen die statistieken er niet natuurlijk niet echt toe, maar voor mijn beleving en statistiek-fetish natuurlijk wel :P
Bij mij ook niet opgelost. Gisteren ook een melding gemaakt. Eens kijken wat dat oplevert....

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Ik heb m eigenlijk (bij aan) nog niet onder de 0.43kW gezien, is wel de 8kW versie. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:55
HBO88 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:11:
[...]

Ik vraag me wel af of zo'n schema voor nachtverlaging echt nut heeft.
Ik deed het eerst ook, maar nu heb ik continu 20 graden.
Daar komt bij dat ik een dynamisch energie contract heb. Hierbij zijn de ochtend uren rond 8 uur bijna het duurst van de dag.
Dus als je rond die tijd de warmtepomp laat verwarmen, is dat ietsje duurder dan continu temperatuur, waarbij hij snachts een paar uurtjes aan gaat.

Maar het is nu nog te warm buiten , wellicht als het straks rond het vriespunt is dat een nachtverlaging wel weer zin heeft. Ik weet ook niet waar ik goed aan doe
Voor echt efficient verwarmen (zoals @ErikVers hier ook al aangaf in de eerdere pagina's verwarm je zo min mogelijk in de nacht en in de ochtend (waarbij dure energie in de ochtend stoken nog duurder maakt), en zoveel mogelijk op de meest efficiente tijden. Hierbij kan een groter verschil tussen dag / nacht een efficientiewinst opleveren, of dat nu door een dagverhoging, nachtverlaging of beide komt. De kunst is hierbij om een schema te maken wat zowel werkt bij koud als warm weer werkt.

Koud weer moet uiteraard nog geprobeerd worden (hoewel ik denk dat ik onder een bepaalde temperatuur de airco mogelijk af en toe een poosje automatisch laat bijspringen), maar op dit moment ben ik erg tevreden met 18 graden tussen 20:00 en 8:00, 19.5 graden tussen 8:00 en 13:00 en 21 graden tussen 13:00 en 20:00.
Tot nu toe betekende dit dat de warmtepomp alleen de 13:00 tot 20:00 run doet, en deze tijd meestal volledig vol maakt op laag vermogen. Heel efficient verwarmen, waarbij elk sprankje zon en elke graad buitentemperatuur optimaal wordt benut. Bij koud weer zal de warmtepomp uiteraard ook in de ochtend wat aanslaan. Ik ga tegen die tijd wat experimenteren met ondersteuning door de airco.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruzâh
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-01-2024
verguldebarman schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:26:
[...]

Bij mij ook niet opgelost. Gisteren ook een melding gemaakt. Eens kijken wat dat oplevert....
Ik heb het probleem met de Insights al sinds 22 oktober, een vriend van mij 2 dagen eerder. Bij mij was de trigger mogelijk een reset van mijn router.

Allebei hebben we het probleem via de chat in de app gemeld. Hem hebben ze via de chat geadviseerd om de CiC bedraad aan het netwerk te hangen en dan te resetten. Dat hebben wij allebei geprobeerd, maar geen verschil.

Vervolgens heb ik op 24/10 een mail van Quatt gehad dat er een ticket is aangemaakt, inclusief toegang tot hun online ticketcenter. Allebei hebben we afgelopen donderdag weer gereclameerd, maar nog geen reactie. Blijkbaar zijn er nu steeds meer gebruikers bij wie dit mis gaat, ik tel er hier nu 3 + wij = al 5. Hopelijk krijgen we nu wat tractie bij Quatt, vooral blijven melden dus.

Het is dus geen wintertijd-bug, want wij hadden er al eerder last van. Qua firmware zitten we op 2.6.2. En allebei iOS

Erg jammer dit. Bij mij is de Quatt afgelopen mei geïnstalleerd, dus laatste weken voor het eerst gebruikt. Heb dat dash echt nodig om de optimale instelling te vinden, ben geen HA-kenner.

*EDIT*
Krijg net bericht van die vriend van mij dat hij de app heeft verwijderd incl. 'gegevens wissen', vervolgens opnieuw geïnstalleerd, toen de Quatt verwijderd in de app en opnieuw toegevoegd. Alle instellingen bleken nog bewaard gebleven, zoals energietarieven e.d. Die worden blijkbaar in de CiC bewaard. Maar zo kan je dus niet de boel helemaal resetten. Probleem is er dan ook nog steeds

[ Voor 18% gewijzigd door Cruzâh op 30-10-2023 22:12 ]

Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
Cc88 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:37:
Ik volg de Quatt groep op Facebook en daar is iemand die beweerd dat bij alle warmtepompen een buffervat geplaatst dient te worden. Bij maar 6% van de installatie is het systeem zo goed in balans dat er geen buffervat nodig is, aldus klimaat techniek nl.

Ik vind het toch een uitspraak dat 94% dus eigenlijk voorzien moet worden van een buffervat.

Waarom biedt Quatt dit niet aan? Is het nodig?
Ik vermoed dat het eerder in de buurt komt van "Bij maar 6% van de installatie is het systeem zo slecht in balans dat er een buffervat nodig is".

Het kan bij sommige cv systemen komen omdat de warmtepomp bij opstarten 'verplicht' is een poosje op vol vermogen te draaien, en als de afgifte niet toereikend is kan dat problemen opleveren.

Zeker met vloerverwarming zal een buffervat zelden nodig zijn, en als je een buffervat nodig hebt ivm beroerde afgifte is het qua efficientie meestal interessanter om wat aan de afgifte te doen.

Mogelijk dat techniek nl er belang bij heeft om een installatie extra complex te maken met een (onnodig) buffervat? ;)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:07
onlinaius schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:01:
[...]

Ik vermoed dat het eerder in de buurt komt van "Bij maar 6% van de installatie is het systeem zo slecht in balans dat er een buffervat nodig is".

Het kan bij sommige cv systemen komen omdat de warmtepomp bij opstarten 'verplicht' is een poosje op vol vermogen te draaien, en als de afgifte niet toereikend is kan dat problemen opleveren.

Zeker met vloerverwarming zal een buffervat zelden nodig zijn, en als je een buffervat nodig hebt ivm beroerde afgifte is het qua efficientie meestal interessanter om wat aan de afgifte te doen.

Mogelijk dat techniek nl er belang bij heeft om een installatie extra complex te maken met een (onnodig) buffervat? ;)
Ze doen heel interessant in de facebookgroep en er zullen best wat mensen aan Quatt gaan twijfelen door hun. Wat hun bedoeling daarmee is, geen idee.... Ze geven aan dat ze momenteel ook Quatts monitoren en deze beter regeltechnisch afstellen? Bijzonder....

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
onlinaius schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:53:
[...]

Voor echt efficient verwarmen (zoals @ErikVers hier ook al aangaf in de eerdere pagina's verwarm je zo min mogelijk in de nacht en in de ochtend (waarbij dure energie in de ochtend stoken nog duurder maakt), en zoveel mogelijk op de meest efficiente tijden. Hierbij kan een groter verschil tussen dag / nacht een efficientiewinst opleveren, of dat nu door een dagverhoging, nachtverlaging of beide komt. De kunst is hierbij om een schema te maken wat zowel werkt bij koud als warm weer werkt.

Koud weer moet uiteraard nog geprobeerd worden (hoewel ik denk dat ik onder een bepaalde temperatuur de airco mogelijk af en toe een poosje automatisch laat bijspringen), maar op dit moment ben ik erg tevreden met 18 graden tussen 20:00 en 8:00, 19.5 graden tussen 8:00 en 13:00 en 21 graden tussen 13:00 en 20:00.
Tot nu toe betekende dit dat de warmtepomp alleen de 13:00 tot 20:00 run doet, en deze tijd meestal volledig vol maakt op laag vermogen. Heel efficient verwarmen, waarbij elk sprankje zon en elke graad buitentemperatuur optimaal wordt benut. Bij koud weer zal de warmtepomp uiteraard ook in de ochtend wat aanslaan. Ik ga tegen die tijd wat experimenteren met ondersteuning door de airco.
Helemaal mijn idee, dit was ik dus ook van plan. Tot nu toe lijkt dit met de Quatt op te gaan, maakt mooie lange runs op laag vermogen (300-400W) met af en toe een paar spikes tot 500W.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Ik heb de site van deze club bekeken, wat een zooi, een zeer slecht stukje knip en plakwerk.
Ik zou een hele grote boog om deze club maken, wat op Facebook gebeurt is een grote stemmingsmakerij met als doel klanten naar deze club te krijgen.
Ook de verschillende statements die er gemaakt worden, zeer dubieus zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Helemaal eens en techniek nl moet vooral dit soort onzin blijven verkopen…. Ze komen er vanzelf wel op terug. Basis is zonder buffervat en als nodig is !!volgens echte calculatie!! dan je afgifte aanpassen ipv buffervat gaan plaatsen…

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

MacD007 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:30:
[...]

Helemaal mijn idee, dit was ik dus ook van plan. Tot nu toe lijkt dit met de Quatt op te gaan, maakt mooie lange runs op laag vermogen (300-400W) met af en toe een paar spikes tot 500W.
Leuk om te lezen 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

RVS Spiraalbuis

Ik was vooraf een beetje sceptisch over de rvs flex aansluiting die quatt gebruikt voor montage. Nu had ik wat mindere ervaringen met flow en geluid van RVS ribbelslang.

Is dit hier ook de ribbelslang of gebruikt men de spiraalbuis? (Spiraal heeft schuin wegdraaiende ribbels zeg maar)

Spiraal zou stuk beter moeten zijn volgens de specs, heeft iemand al eens op max flow geluidsklachten van leidingwerk gehad, en wat voor flow draait de quatt eigenlijk normaal en tijdens een defrost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Insert12 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:48:
[...]

Dat is vanwege het ontwerp van het verwarmingssysteem. Bij oudere woningen is dat uitgelegd op een delta T van 20 zoals een cv ketel dat maakt. De gemiddelde wp doet echter een delta T van 5. Dat betekent dat een wp vier maal zoveel water rond pompt als een cv ketel en dat heeft gevolgen voor je leidingen. Een parallel buffervat kan daarom verstandig zijn, daarmee maak je een hydraulische scheiding tussen opwekkingskant en afgiftesysteem. Het is daarmee de bedoeling dat de wp rustig met veel volume (dT 5) het buffervat op temperatuur houdt en een pomp na het buffervat met dT 20 over het afgiftesysteem draait. Kost iets rendement, voorkomt in veel woningen problemen met stromingsgeluiden en systeeminhoud.
Ter info, dat buffervat van bijvoorbeeld 50liter is ook in een paar minuten verzadigd. Ik moet toch echt ontkrachten wat je hier typt over rustiger lopen. Dat schept verkeerde verwachtingen.

Reken er maar eens aan en ga er dan vanuit dat vat al op 20graden kamer temp is en je dus enkel nog je doeltemp kan “laden”. Je zal zien dat je een paar minuten kan rekken voordat alsnog uitslaat.

Het word nog minder als hij al is opgeladen door cv temp en dus enkel nog een graad of 3-4 overshoot erin kwijt kan. Het is mij echt een raadsel waarom men denkt dat dit een warmtepomp rustiger maakt? Dan heb je maar zo 200liter voor nodig wil dat iets effect hebben. Investeer dat geld in een jaga hybrid extra en thermostaat en je krijgt van mij applaus 😋👍

Nb
Hoe wil je op een 30-35 aanvoer van je warmtepomp richting buffer (aanvoer 35-retour 30) nog een deltaT van 20 in je woning realiseren? Dan kun je je pomp nog zo langzaam zetten dat gaat nooit lukken om met aanvoer 33-retour 13 te krijgen. Dat lukt enkel als het vriest IN de woning 😋👍
En je afgifte is dan verwaarloosbaar geworden. Speel maar eens met deze app dan zie je dat deltaT en verschillende aanvoer temp met je flow en je afgifte capaciteit doet. https://apps.apple.com/nl/app/hytools/id537674477

DeltaT van 20% is het streven en wat mij betreft over je opwekker en over je afgifte zijde.

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 30-10-2023 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
patrickvdhart schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:47:
[...]

Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat max amps 16A is dus max 16 x 230 = 3,6 KW X COP 4 = 14,7 KW.
Maar daar zou je ook een eind mee moeten komen. (UIteraard zakt de COP bij hogere uitlaat T en mindere buiten temperatuur maar goed)
Of zit ik ergens helemaal mis...? Begin me af te vragen hoe dit zich verhoudt met de 8 KW van de dubbele Quatt en ook waarom ik daar niet eerder over nagedacht heb.. :?
De COP is niet de enige limitatie. Ik heb al op COPs boven de 8 gedraaid, (op 300 - 500 watt) maar dat wil niet zeggen dat bij die omstandigheden de (enkele) Quatt opeens 1500 (plusminus maximale constante vermogen) x 8 = 12KW aan warmte kan produceren. De aangemaakte warmte moet ook door de warmtewisselaar aan het cv water afgegeven kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
ErikVers schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 23:23:
RVS Spiraalbuis

Ik was vooraf een beetje sceptisch over de rvs flex aansluiting die quatt gebruikt voor montage. Nu had ik wat mindere ervaringen met flow en geluid van RVS ribbelslang.

Is dit hier ook de ribbelslang of gebruikt men de spiraalbuis? (Spiraal heeft schuin wegdraaiende ribbels zeg maar)

Spiraal zou stuk beter moeten zijn volgens de specs, heeft iemand al eens op max flow geluidsklachten van leidingwerk gehad, en wat voor flow draait de quatt eigenlijk normaal en tijdens een defrost?
Ik zie niet zoveel probleem in de buis. Deze kan meer geluid geven, maar wordt eigenlijk alleen maar naar de cv ketel gebruikt, en deze zit dus bij de meeste mensen grotendeels buiten. Normale flow is 800 liter per uur, hier probeert de Quatt altijd naar toe te werken, nooit meer, iets minder kan bij een systeem met bottlenecks. Wat er gebeurd bij een defrosts kan ik je (nog) niet vertellen. Ik hoor wat leidinggeruis in de kelder bij de verdeler, en hal er boven. Ik kan in de hal altijd wel vertellen of de Quatt draait, maar dat had ik vroeger bij de cv ook. Mogelijk ligt het aan de relatief dunne doorgang bij de thermostaat en het retour ventiel bij de verdeler, maar die er tussenuit halen komt wel zodra het tijd is voor FE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
charrel schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:52:
Hier leek ie gisteren ook opeens soort van op hol te slaan, ging naar 1000watt verbruik. Hele huis bloedheet, maar na 2x update van de CIC 2.6.0. naar .2 en een herstart lijkt het vandaag weer goed te gaan.
Wat wel fijn is dat bij 1000watt verbruik de radiatoren wel lekker warm worden in huis, dus dat was een aardige test.
Daar ben ik wel wat jaloers op. 1000w en je huis is bloedheet...
Gisteravond tijdje op kleine 1800w gehad, maar bloedheet is niet de omschrijving die ik zou gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:16
patrickvdhart schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 06:44:
[...]

Daar ben ik wel wat jaloers op. 1000w en je huis is bloedheet...
Gisteravond tijdje op kleine 1800w gehad, maar bloedheet is niet de omschrijving die ik zou gebruiken..
Hier 300 tot 500 watt en huis keurig op temperatuur. Kan je eens een screenshot delen van het inzicht scherm van vandaag en gisteren in de app?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
Cruzâh schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:58:
[...]

Ik heb het probleem met de Insights al sinds 22 oktober, een vriend van mij 2 dagen eerder. Bij mij was de trigger mogelijk een reset van mijn router.

Allebei hebben we het probleem via de chat in de app gemeld. Hem hebben ze via de chat geadviseerd om de CiC bedraad aan het netwerk te hangen en dan te resetten. Dat hebben wij allebei geprobeerd, maar geen verschil.

Vervolgens heb ik op 24/10 een mail van Quatt gehad dat er een ticket is aangemaakt, inclusief toegang tot hun online ticketcenter. Allebei hebben we afgelopen donderdag weer gereclameerd, maar nog geen reactie. Blijkbaar zijn er nu steeds meer gebruikers bij wie dit mis gaat, ik tel er hier nu 3 + wij = al 5. Hopelijk krijgen we nu wat tractie bij Quatt, vooral blijven melden dus.

Het is dus geen wintertijd-bug, want wij hadden er al eerder last van. Qua firmware zitten we op 2.6.2. En allebei iOS

Erg jammer dit. Bij mij is de Quatt afgelopen mei geïnstalleerd, dus laatste weken voor het eerst gebruikt. Heb dat dash echt nodig om de optimale instelling te vinden, ben geen HA-kenner.

*EDIT*
Krijg net bericht van die vriend van mij dat hij de app heeft verwijderd incl. 'gegevens wissen', vervolgens opnieuw geïnstalleerd, toen de Quatt verwijderd in de app en opnieuw toegevoegd. Alle instellingen bleken nog bewaard gebleven, zoals energietarieven e.d. Die worden blijkbaar in de CiC bewaard. Maar zo kan je dus niet de boel helemaal resetten. Probleem is er dan ook nog steeds
Thx. Ik heb deze stappen ook doorlopen, zonder succes.... En natuurlijk in de chat met Quatt geupdated.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
verguldebarman schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:51:
[...]

Thx. Ik heb deze stappen ook doorlopen, zonder succes.... En natuurlijk in de chat met Quatt geupdated.
Ik heb geen problemen en heb deze bedraad aangesloten. Maar begrijp van je dat dat ook niet helpt.

Zat me af te vragen of het niet beter was een gereserveerd fixed IP adres aan de CIC te geven. Ik heb dat voor al mijn vast apparatuur gedaan (printer, Home Assistant, 2e router etc) omdat je toch ziet dat sommige systemen niet gevonden kunnen worden na een reset.
Wellicht help dat voor jou probleem?

Heb overigens de CIC niet een vast IP gegeven, maar overweeg het wel. Zijn daar nog meningen/ervaringen mee?

Wil alleen niet alles een vast IP geven, het hele idee van DHCP is dat je niet een IP administzratie moet bijhouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:34
ErikVers schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 23:37:
[...]

Ter info, dat buffervat van bijvoorbeeld 50liter is ook in een paar minuten verzadigd. Ik moet toch echt ontkrachten wat je hier typt over rustiger lopen. Dat schept verkeerde verwachtingen.

Reken er maar eens aan en ga er dan vanuit dat vat al op 20graden kamer temp is en je dus enkel nog je doeltemp kan “laden”. Je zal zien dat je een paar minuten kan rekken voordat alsnog uitslaat.

Het word nog minder als hij al is opgeladen door cv temp en dus enkel nog een graad of 3-4 overshoot erin kwijt kan. Het is mij echt een raadsel waarom men denkt dat dit een warmtepomp rustiger maakt? Dan heb je maar zo 200liter voor nodig wil dat iets effect hebben. Investeer dat geld in een jaga hybrid extra en thermostaat en je krijgt van mij applaus 😋👍

Nb
Hoe wil je op een 30-35 aanvoer van je warmtepomp richting buffer (aanvoer 35-retour 30) nog een deltaT van 20 in je woning realiseren? Dan kun je je pomp nog zo langzaam zetten dat gaat nooit lukken om met aanvoer 33-retour 13 te krijgen. Dat lukt enkel als het vriest IN de woning 😋👍
En je afgifte is dan verwaarloosbaar geworden. Speel maar eens met deze app dan zie je dat deltaT en verschillende aanvoer temp met je flow en je afgifte capaciteit doet. https://apps.apple.com/nl/app/hytools/id537674477

DeltaT van 20% is het streven en wat mij betreft over je opwekker en over je afgifte zijde.
M'n uitleg was bedoeld om de achterliggende gedachte achter die Facebook posts uit te leggen. Deze uitleg hoorde ik recent ook bij een partij als Flamco bijvoorbeeld en ik kom hem in het veld ook nog wel eens tegen. Wellicht op basis van deze post inderdaad niet helemaal helder dat ik het zelf ook geen goed idee vind. Ik heb zelf daarom ook geen buffervat. In m'n post ná dit verhaal zei ik namelijk al dit: :P
Insert12 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:28:
[...]

70 graden in en 50 retour was niet zo gek tot een paar jaar geleden. Vergeet niet dat warmtepompen nog niet zo lang gemeengoed zijn in Nederland, we hebben tot 2018 nieuwbouwwoningen nog met cv ketels uitgerust.

Een buffervat van 50 liter doet niks aan warmtebuffering. Met een 4kW warmtepomp is die inhoud in 5 minuten ververst. Wil je echt gaan bufferen met een warmtepomp dan heb je 100 liter per kW aan buffer inhoud nodig. Liefst nog meer.

En inderdaad: des te eenvoudiger, des te beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Cruzâh schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:58:
[...]

*EDIT*
Ik kan begrijpen dat het frustrerend kan zijn om deze functionaliteit te missen. Maar het is een nieuwe feature met het label 'beta'. Dus relax O-) .

Het enige wat getweaked moet worden is je schema, less is more ;)

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 22:40
Onderstaande feature request net naar Quatt verstuurd - zie hier veel potentie in maar begrijp dat de userbase nu nog relatief klein is. Grootste deel van de gebruikers zal Quatt gebruiken icm zonnepanelen en die blijven zo ver mogelijk weg bij dynamische energiecontracten. Met de tijd zal dit echter steeds relevanter worden is mijn inschatting.
Beste Quatt,

Mijn Quatt staat hier inmiddels een paar maanden en draait naar volle tevredenheid. Ik woon in een appartement in Amsterdam zonder zonnepanelen en met een dynamisch energiecontract. Derhalve neem ik het volledige verbruik op uit het stroomnet en verschilt deze prijs van uur tot uur. Het is voor mij een factor 20% tot 40% goedkoper als ik buiten de "peak-hours" verwarm (i.e. 22:00 - 06:00 en 10:00-16:00). 

Daarom twee feature request om de Quatt de slimste warmtepomp in de markt te maken:
  1. Huidige gas vs elektriciteit optimalisatie obv statische prijzen geschikt maken voor dynamische tarieven. Hiermee borg je dat de CiC op tijd overschakelt naar gas op het moment dat de stroomprijs hoog is op de peak-hours (of juist later op daluren).
  2. Toevoegen van een tweede optimalisatie die bepaald wanneer op de dag de warmteproductie wordt gedraaid obv de dynamische energietarieven. Ergo: verwarmen in de daluren.
De dynamische energietarieven zijn voor iedereen gelijk en zijn makkelijk in te lezen obv publieke databron. De CiC weet bij benadering hoeveel warmtebehoefte de woning heeft en kan de warmteproductie slim timen obv energieprijs. Scheelt serieus geld voor de gebruiker bij de lauwwarme dagen in okt/nov en feb/maart met een paar verwarmingsuren. Bij de koudere dagen moet je vanzelfsprekend ook verwarmen op de dure "peak-hours", maar juist dan is de kostenafweging tussen gas of elektrisch verwarmen superrelevant.

Op dit moment hebben al zo'n 350.000 consumenten een dynamisch energiecontract en dit aantal loopt snel verder op. Dus steeds relevanter, zeker naarmate de verkapte subsidiëring van zonnepanelen verder wordt afgebouwd en er meer stimulans komt te liggen op load-balancing van het elektriciteitsnet. Daarmee ook een maatschappelijk relevant en commercieel onderscheidend USP - zie ook hoe bijvoorbeeld Soly hier vol op inzet.

Mochten jullie proefkonijnen zoeken om dergelijke functionaliteit verder uit te werken en te testen: let me know!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik vraag me echt af wat je in de praktijk nou zou winnen door te verwarmen A op momenten dat je er wellicht geen behoefte aan hebt en B soms te kort om effect te hebben vanwege het grillige verloop van tarieven.
Daar zou je zelfs nog bij kunnen nemen dat overdag een wp waarschijnlijk efficiënter loopt, en bij sommigen de zoninval superveel bijdraagt.
Een wp werkt zo stroperig dat het financieel positieve effect (verwacht ik) zeer gering is, terwijl je soms staat te verwarmen terwijl daar geen behoefte aan is, en/of je het oncomfortabel krijgt omdat de tarieven pas over 2 uur dalen.
Een (warmtepomp)boiler inschakelen, auto laden, de wasdroger, vaatwasser (!) aan zetten bij lage dynamische tarieven. Daar zit de eenvoudige winst. Niet of je wel of niet 4 uurtjes 500W goedkoper krijgt.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 31-10-2023 08:53 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Insert12 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:28:
[...]

70 graden in en 50 retour was niet zo gek tot een paar jaar geleden. Vergeet niet dat warmtepompen nog niet zo lang gemeengoed zijn in Nederland, we hebben tot 2018 nieuwbouwwoningen nog met cv ketels uitgerust.

Een buffervat van 50 liter doet niks aan warmtebuffering. Met een 4kW warmtepomp is die inhoud in 5 minuten ververst. Wil je echt gaan bufferen met een warmtepomp dan heb je 100 liter per kW aan buffer inhoud nodig. Liefst nog meer.

En inderdaad: des te eenvoudiger, des te beter.
Eens 😋👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Clock schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:36:
Onderstaande feature request net naar Quatt verstuurd - zie hier veel potentie in maar begrijp dat de userbase nu nog relatief klein is. Grootste deel van de gebruikers zal Quatt gebruiken icm zonnepanelen en die blijven zo ver mogelijk weg bij dynamische energiecontracten. Met de tijd zal dit echter steeds relevanter worden is mijn inschatting.

[...]
Goed bericht aan Quatt, denk dat punt 1 ook zeker een goeie is en ook past binnen hun 'AI mantra'
Hoewel ik punt 2 zeker snap, druist het wel een beetje in tegen de principes waarmee je wilt stoken met een WP: zo lang & constant mogelijk op een zo laag mogelijke modulatie. Dit omdat de WP het meest efficiënt is en het minste elektra verbruikt en meeste comfort levert.
Bewust meer aan/uit schakelen, met hogere temperaturen verwarmen dan noodzakelijk.. ik durf niet in te schatten in hoeverre Quatt hier in mee wilt gaan.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
[...]

De typische 4kW Quatt klant zal niet de klant zijn waarbij een buffervat nut heeft.
Bij de klanten die op 12 of 16 kW wp zitten wellicht wel. Vermogen benodigd in de winter, maar in de overgangsperioden wellicht overkill. Als je dan een buffer hebt waaruit je warmte kunt putten kan dat zeker aan de efficiëntie bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvan072
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:56
MacD007 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:23:
[...]

succes, en laat maar hier weten hoe het is afgelopen. (y)

en vergeet niet wat hierboven @MWink heeft gezegt:
Het beste rendement krijg je met een heel simpel systeem.
Het gaat inderdaad veel beter nu; Quatt voor 88% en CV voor 12 %. Dank voor de tips en het meedenken. Ik ben wel van mening dat Quatt wat duidelijker had kunnen zijn over het inregelen van het schema icm Evohome. Had mij veel tijd gescheeld. Vragen die ik vorige week heb gesteld, zijn niet door Quatt beantwoord.

Ik ben zeker niet negatief over Quatt en met mijn schema en verbruik/besparing komt het wel goed. Maar vooraf zijn ze bij Quatt heel snel met reageren en binnen twee weken stonde Quatt bij ons thuis. Nu de Quatt er staat, vind ik het contact met Quatt zeer moeizaam en traag. Niet alleen wat betreft mijn vragen over inregelen, maar ook over het feit dat ik betaald heb voor werkzaamheden die in de offerte waren opgenomen, die tijdens de installatie niet nodig bleken. Ik heb derhalve Quatt al 3 keer gevraagd om een restitutie van 250 euro, maar meer dan een ontvangstbevestiging van mijn laatste bericht heb ik niet ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Hvan072 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:17:
[...]
Ik heb derhalve Quatt al 3 keer gevraagd om een restitutie van 250 euro, maar meer dan een ontvangstbevestiging van mijn laatste bericht heb ik niet ontvangen.
Ik vind ook wat van de reactie tijden van Quatt en begrijp dat het frustrerend is. Ze zorgen er echter uiteindelijk altijd voor dat het in orde gemaakt wordt. Heb er vertrouwen in dat je die 250,- gaat krijgen en stop je energie in het nog simpeler maken van je systeem zodat je naar 99% Quatt gaat. Ik zit deze maand op 97% *O* .

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
paQ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:50:
Ik vraag me echt af wat je in de praktijk nou zou winnen door te verwarmen A op momenten dat je er wellicht geen behoefte aan hebt en B soms te kort om effect te hebben vanwege het grillige verloop van tarieven.
Daar zou je zelfs nog bij kunnen nemen dat overdag een wp waarschijnlijk efficiënter loopt, en bij sommigen de zoninval superveel bijdraagt.
Een wp werkt zo stroperig dat het financieel positieve effect (verwacht ik) zeer gering is, terwijl je soms staat te verwarmen terwijl daar geen behoefte aan is, en/of je het oncomfortabel krijgt omdat de tarieven pas over 2 uur dalen.
Een (warmtepomp)boiler inschakelen, auto laden, de wasdroger, vaatwasser (!) aan zetten bij lage dynamische tarieven. Daar zit de eenvoudige winst. Niet of je wel of niet 4 uurtjes 500W goedkoper krijgt.
Het effect op koude dagen is beperkt omdat je dan gewoon volle bak moet draaien. Op veruit de meeste dagen heb je echter maar een paar uur warmteproductie nodig (zie alle stats van iedereen in dit topic), en dan maakt het wel degelijk een verschil wanneer je die paar uur timed op te dag. Een prijsverschil van 20% tot 40% wel te verstaan, zeg dat dit op jaarbasis terugslaat naar 10% tot 15%. Daar teken ik wel voor hoor :)

Uiteindelijk wil je geen compromissen doen op comfort, je wilt enkel de warmteproductie goed timen obv energieprijs en buitentemperatuur. Op dit moment draait mijn Quatt veelal in de ochtend (06:00 - 10:00) en einde middag (16:00 - 18:00), dat is een win-win om dit (structureel) te verschuiven.

Wellicht net zo belangrijk als de euro's is de collectieve peak-shaving uitdaging die we met elkaar moeten oplossen. De Quatt is nu circa 20% van mijn electriciteitsverbruik leent zich perfect voor slimme sturing zonder significant comfortverlies. Elke dag weer. Dat zet veel meer zoden aan de dijk dat het timen van een vaatwasser of wasmachine.

Het enige wat nóg meer impact heeft dan een slimme WP is een slimme elektrische auto lader -> volledig met je eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Het zou voor sommigen kunnen werken; voor anderen totaal averechts.
Dat je 10-15% bespaart is echt compleet natte vinger werk. Als ik dan mijn natte vinger gebruik, denk ik dat je 2-3 tientjes per jaar kan besparen, maar daar comfort voor inlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Toby-Wan schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:54:
[...]

Goed bericht aan Quatt, denk dat punt 1 ook zeker een goeie is en ook past binnen hun 'AI mantra'
Hoewel ik punt 2 zeker snap, druist het wel een beetje in tegen de principes waarmee je wilt stoken met een WP: zo lang & constant mogelijk op een zo laag mogelijke modulatie. Dit omdat de WP het meest efficiënt is en het minste elektra verbruikt en meeste comfort levert.
Bewust meer aan/uit schakelen, met hogere temperaturen verwarmen dan noodzakelijk.. ik durf niet in te schatten in hoeverre Quatt hier in mee wilt gaan.
Eens - je wilt voorkomen dat je te agressief gaat schakelen op uurbasis - moet een balans gevonden worden tussen lange runs, energieprijs en buitentemperatuur. Gelukkig is het prijsverloop van de dynamische tarieven prima plat te slaan in drie low/medium/high plateau's zodat je kan rekenen met blokken ipv individuele uren.

En dit soort optimalisatievraagstukken lijkt me nu juist precies in het straatje van Quatt passen met hun "AI powered" claims. Aan de warmtepomp an-sich is weinig meer te verbeteren (uitontwikkelde technologie), aan de slimme aansturing ervan des te meer. Niet alleen voor de portemonnee van de eigenaar, maar net zo zeer voor de maatschappij als geheel (ontlasting van electriciteitsnet door peak-shaving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Hvan072 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:17:
[...]

Het gaat inderdaad veel beter nu; Quatt voor 88% en CV voor 12 %. Dank voor de tips en het meedenken. Ik ben wel van mening dat Quatt wat duidelijker had kunnen zijn over het inregelen van het schema icm Evohome. Had mij veel tijd gescheeld. Vragen die ik vorige week heb gesteld, zijn niet door Quatt beantwoord.

Ik ben zeker niet negatief over Quatt en met mijn schema en verbruik/besparing komt het wel goed. Maar vooraf zijn ze bij Quatt heel snel met reageren en binnen twee weken stonde Quatt bij ons thuis. Nu de Quatt er staat, vind ik het contact met Quatt zeer moeizaam en traag. Niet alleen wat betreft mijn vragen over inregelen, maar ook over het feit dat ik betaald heb voor werkzaamheden die in de offerte waren opgenomen, die tijdens de installatie niet nodig bleken. Ik heb derhalve Quatt al 3 keer gevraagd om een restitutie van 250 euro, maar meer dan een ontvangstbevestiging van mijn laatste bericht heb ik niet ontvangen.
mooi om te horen, ga vooral zo door. Rome is ook niet in een dag gebouwd. Is trouwens ook een leuk liedje van gemaakt. (Morcheeba - Rome wasn't built in a day)

Je problemen met Quatt zal uiteindelijk wel goedkomen, gewoon blijven melden. net wat @Spykie ook aangeeft, en nu naar de laatste 99% Quatt, want het kan echt beter.
wat ik al eerder aangaf, laat even je stookschema zien en je flow en temps. ik denk dat daar echt nog best wat ruimte is voor een duidelijke verbetering. ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clock
paQ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:46:
Het zou voor sommigen kunnen werken; voor anderen totaal averechts.
Dat je 10-15% bespaart is echt compleet natte vinger werk. Als ik dan mijn natte vinger gebruik, denk ik dat je 2-3 tientjes per jaar kan besparen, maar daar comfort voor inlevert.
Je hebt natuurlijk volste recht op je eigen natte vinger, maar laat mij de mijne eens onderbouwen met een rekenvoorbeeldje uit de afgelopen week :)

Dynamische tarieven + Quatt verbruik van 29 okt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIfT4-mj1hFbbJv79n7FWsxCz5Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1BYbLkV2Z9d9KrNXDcbslvN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMlxJM_URK_XMlaaINAi3WDHkzo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wh8aYnbMvDU1fVhajj81WFlK.jpg?f=fotoalbum_tile

Observaties:
  • 17 van de 24 uur zit op "laag tarief"
  • De Quatt doet 80% van zijn verbruik in het "hoog tarief" in de namiddag / avond
  • Als de Quatt zijn verwarmingsproductie naar voren zou trekken is de elektriciteit 40% goedkoper en de buitentemperatuur hoger
  • Actual Quatt verbruikskosten waren EUR 1.05 en hadden EUR 0.70 kunnen zijn met slimmere timing. Een besparing van zo'n 30%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Clock schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:42:
[...]

Het effect op koude dagen is beperkt omdat je dan gewoon volle bak moet draaien. Op veruit de meeste dagen heb je echter maar een paar uur warmteproductie nodig (zie alle stats van iedereen in dit topic), en dan maakt het wel degelijk een verschil wanneer je die paar uur timed op te dag. Een prijsverschil van 20% tot 40% wel te verstaan, zeg dat dit op jaarbasis terugslaat naar 10% tot 15%. Daar teken ik wel voor hoor :)

Uiteindelijk wil je geen compromissen doen op comfort, je wilt enkel de warmteproductie goed timen obv energieprijs en buitentemperatuur. Op dit moment draait mijn Quatt veelal in de ochtend (06:00 - 10:00) en einde middag (16:00 - 18:00), dat is een win-win om dit (structureel) te verschuiven.

Wellicht net zo belangrijk als de euro's is de collectieve peak-shaving uitdaging die we met elkaar moeten oplossen. De Quatt is nu circa 20% van mijn electriciteitsverbruik leent zich perfect voor slimme sturing zonder significant comfortverlies. Elke dag weer. Dat zet veel meer zoden aan de dijk dat het timen van een vaatwasser of wasmachine.

Het enige wat nóg meer impact heeft dan een slimme WP is een slimme elektrische auto lader -> volledig met je eens
Je gaat hier wel aan het feit voorbij dat slechts een zeer klein percentage een dynamisch contract heeft, ver uit de meeste mensen hebben of een variabel contract of een vast contract, verdeelt tussen normaal en dal tarief of zelfs maar een enkel tarief.
Voor die zeer grote groep maakt het dus vrij weinig uit (wel iets met dal en normaal tarief) waneer je de pomp laat lopen.
mensen met zonnepanelen hebben daar nog een andere factor bij, namelijk het directe verbruik van hun zonne-energie.
zelf in de huidige lage opbrengst tijden kan dit mbt een warmtepomp tot verrassende inzichten komen:
gisteren, nu niet bepaald een mooie zonnige dag opbrengst PV 3,6 kWh - verbruik Quatt 2,9 kWh
waarbij ruim 80% van de looptijd van de Quatt (8:15-16:50) deze direct de zonne-stroom direct verbruikt heeft. (dus geen netbelasting heeft veroorzaakt ed).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ch7oT0THCe5xl0KwJud7B1Whlw0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S8kteMLsC5qCXOavwi6ZVOzU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPVwx3mooohyQTLQ5ntL01ilWQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dEsc9gStbUjJo1rNzVflBkLW.png?f=fotoalbum_large

tuurlijk, als het buiten echt koud gaat worden zal het verbruik van de Quatt aanzienlijk de hoogte ingaan, maar in mijn situatie, enkel tarief vast maakt dat dus geen verschil wanneer ik de warmtepomp laat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Clock schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:16:
[...]

Je hebt natuurlijk volste recht op je eigen natte vinger, maar laat mij de mijne eens onderbouwen met een rekenvoorbeeldje uit de afgelopen week :)

[Afbeelding][Afbeelding]

Observaties:
  • De Quatt doet 80% van zijn verbruik in het "hoog tarief" in de namiddag / avond
  • Als de Quatt zijn verwarmingsproductie naar voren zou trekken is de elektriciteit 40% goedkoper en de buitentemperatuur hoger
  • Actual Quatt verbruikskosten waren EUR 1.05 en hadden EUR 0.70 kunnen zijn met slimmere timing. Een besparing van zo'n 30%
ik denk ook dat heel veel te maken heeft met je huis (warmteverlies) en stookgedrag, de afgelopen week heeft mijn Quatt (veelal) rond 9:00 gestart en is ergens tussen 15:00 en 17:00 uit gegaan (lange run met laag vermogen) zie mijn grafiek één post hierboven.
Je zou deze winst al kunnen behalen als je de Quatt dus eerder laat lopen.
ik heb geduurende de dag één doorlopende temperatuur ingesteld tot 22:00. in ver uit de meeste gevallen doet hij slechts één lange run.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clock
MacD007 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Je gaat hier wel aan het feit voorbij dat slechts een zeer klein percentage een dynamisch contract heeft, ver uit de meeste mensen hebben of een variabel contract of een vast contract, verdeelt tussen normaal en dal tarief of zelfs maar een enkel tarief.
Voor die zeer grote groep maakt het dus vrij weinig uit (wel iets met dal en normaal tarief) waneer je de pomp laat lopen.
mensen met zonnepanelen hebben daar nog een andere factor bij, namelijk het directe verbruik van hun zonne-energie.
zelf in de huidige lage opbrengst tijden kan dit mbt een warmtepomp tot verrassende inzichten komen:
gisteren, nu niet bepaald een mooie zonnige dag opbrengst PV 3,6 kWh - verbruik Quatt 2,9 kWh
waarbij ruim 80% van de looptijd van de Quatt (8:15-16:50) deze direct de zonne-stroom direct verbruikt heeft. (dus geen netbelasting heeft veroorzaakt ed).
[Afbeelding]

[Afbeelding]

tuurlijk, als het buiten echt koud gaat worden zal het verbruik van de Quatt aanzienlijk de hoogte ingaan, maar in mijn situatie, enkel tarief vast maakt dat dus geen verschil wanneer ik de warmtepomp laat draaien.
Eens - daar begon ik ook mee in de eerste post. Dit is in het huidige landschap voor een kleine groep interessant, maar het versneld afbouwen van de verkapte zonnepanelen subsidies en stimuleren van peak-shaving maakt dit steeds relevanter met de tijd. Over twee jaar is het timen van verbruik meer gemeengoed.

Ook voor mensen met zonnepanelen -> de afbouw van de salderingsregeling en de opkomende terugleververgoeding dwingt tot slimmer timen van verbruik zodat je je eigen opwekking maximaal opeet.
MacD007 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:34:
[...]

ik denk ook dat heel veel te maken heeft met je huis (warmteverlies) en stookgedrag, de afgelopen week heeft mijn Quatt (veelal) rond 9:00 gestart en is ergens tussen 15:00 en 17:00 uit gegaan (lange run met laag vermogen) zie mijn grafiek één post hierboven.
Je zou deze winst al kunnen behalen als je de Quatt dus eerder laat lopen.
ik heb geduurende de dag één doorlopende temperatuur ingesteld tot 22:00. in ver uit de meeste gevallen doet hij slechts één lange run.
Nu zijn de runs min of meer willekeurig getimed (ik hanteer constante temperatuur in woning). Idealiter doet de Quatt de timingsoptimalisatie rechtstreeks in plaats van dat ik moet gaan spelen met de klokthermostaat als proxy om proberen de timing te beinvloeden via een (kunstmatige) delta T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RVS Spiraalbuis

Mij is dit nog niet opgevallen, nu is mijn warmtepomp ook met de leidingen in het huis alleen in kelderniveau, wel vlakbij de keuken.
Ik heb nog even gemeten en geluisterd nu de warmtepomp aan staat met een flow van rond de 800.
Ik heb helaas niets maar dan ook niets van de buis kunnen horen, ja als je je oor op de buis legt dan wel.
de koelkast die 2,5m verder staat maakt meer lawaai dan de leidingen, ook de Quatt pomp zelf, die eigenlijk iets hoger aan de andere kant hangt hoor je niet.
Met meten kom ik nog niet boven de 30 dB(A) uit. Laag zelfs niet boven de 20 dB. pas vanaf rond de 600 Hz gaat het iets stijgen tot circa 3.000 Hz, daarna weer een daling. oorzaak is hier de koelkast. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Hoe is jullie ervaring met het geluid van de Quatt? Ik wil hem in de tuin plaatsen, op 1m afstand van de gevel. Ga ik dat binnen horen (dubbel glas)?

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
MacD007 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Mag ik daar nog iets aan toevoegen? Ik heb ook vast contract en (veel) zonnepanelen.
Uiteindelijk wil je dan misschien toch enigszins plannen omdat we hier in de straat een overbelast net hebben (en dat wordt in heel NL steeds meer een probleem) en dan wil ik toch graag de Quatt laten lopen als mijn omvormer eruit dreigt te knallen (op een zonnige dag vele malen per dag).
Het aanzetten van een grote verbruiker helpt dan, net als een wasmachine laten draaien.

Overigens pleit ik er niet voor de Quatt dan maar in de zomer te laten draaien.... Maar enigszins plannen op mooi zonnige koude dagen heeft wel zin denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Clock schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:16:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Observaties:
Je gaat nu 2 koude runs van samen 9 uren opvangen met 1 warme run, van hoe lang? Is je stroom die 9 uren 40% goedkoper?
Als je in de 'warme' periode had gedraaid had je sowieso minder verbruik gehad omdat er hoogstwaarschijnlijk minder hard gewerkt hoeft te worden. Dat verschil is nu niet zo groot; wel als het straks 2 graden is, waarbij je je kunt afvragen of de CV ketel sowieso niet gaat bijspringen.
Het zou dus ook zomaar kunnen zijn dat je die 9 koude uren had kunnen doen met bijv 6 warme uren minder hard werken.
Alleen zul je tegen middernacht ofwel verlaging moeten toepassen, anders gaat de wp waarschijnlijk toch weer aan. Verlaag je zodat hij niet aanspringt, dan verplicht je je soort van zelf om te wachten op de volgende tariefdaling en je 'dus' pas weer om een uur of 10:00 kunt stoken?

Het zou mij no way die 30 cent waard zijn iig. En dat is lang niet elke dag het geval natuurlijk.
Ik heb zelf een seizoen op dynamische tarieven gestookt, maar kwam er al snel achter dat eventuele winst dermate gering was dat ik dacht: waar ben je in hemelsnaam mee bezig :P
Zelfde dat ik tijdens negatieve tarieven eens alle verbruikers in huis had aangezet zonder dat het 29 graden werd. Nou chapeau... EUR 1,04 verdiend :')

Ik zou me focussen op efficiënt lopende runs met laag opgenomen vermogen.
Kijk, als het in jouw huishouden zo past om alleen te verwarmen tijdens lagere dynamische tarieven, dan moet je dat vooral doen natuurlijk. Alleen elk huis en huishouden verschilt. Als het voor jou wel werkt, koppel dan je thermostaat met een automatisering aan lage tarieven een poosje en bekijk of het goed uitpakt.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 31-10-2023 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Clock schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:41:
[...]

Eens - daar begon ik ook mee in de eerste post. Dit is in het huidige landschap voor een kleine groep interessant, maar het versneld afbouwen van de verkapte zonnepanelen subsidies en stimuleren van peak-shaving maakt dit steeds relevanter met de tijd. Over twee jaar is het timen van verbruik meer gemeengoed.

Ook voor mensen met zonnepanelen -> de afbouw van de salderingsregeling en de opkomende terugleververgoeding dwingt tot slimmer timen van verbruik zodat je je eigen opwekking maximaal opeet.
dat moet ik nog zien, ik volg de huidige situatie rond de saldering op de voet en ik kom op dit moment maar tot een conclusie, binnen de EK is er geen steun voor het huidig wetsvoorstel en de minister heeft zijn laatste antwoord ook weer verlaat, het zal hier zeker eind november worden voor dat hij met een antwoord gaat komen.
Ook als je de verkiezingsprogramma's hierop bekijkt zal er weinig animo zijn om het huidig systeem te gaan veranderen. voor dat we naar een nieuwe aanloop, waarschijnlijk met de nieuwe energiewet, zijn we ondertussen 3 a 5 jaar verder. Dan zitten we ondertussen alweer in een nog verdere regeringsperiode, geen idee hoe dan de politieke wil op dit punt er uit gaat zien.

mijn verwachting is dat voor er aan een afbouw cq andere werkwijze van saldering een feit is zijn we minimaal 5 tot 10 jaar verder.
[...]

Nu zijn de runs min of meer willekeurig getimed (ik hanteer constante temperatuur in woning). Idealiter doet de Quatt de timingsoptimalisatie rechtstreeks in plaats van dat ik moet gaan spelen met de klokthermostaat als proxy om proberen de timing te beinvloeden via een (kunstmatige) delta T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Spykie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:21:
[...]

Hier 300 tot 500 watt en huis keurig op temperatuur. Kan je eens een screenshot delen van het inzicht scherm van vandaag en gisteren in de app?
Dit is vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTJ_LRHsSimM-KYjP8pVJYl9Y1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LWt5i8WrS0ZlS3Irwb3IiamA.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuZhQ9oZFRs_AE1dfJFDQI-sKJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPQs8ywcbOD2gAjrHFAR6aBF.jpg?f=fotoalbum_large

En gisteren, maar daar was ik nog flink aan het spelen tunen dus veel zal dat niet helpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRu7qz_71822UyCcaO7ofAFdrJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2jbXFTaK4NPQJZ00cg1qNJ7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XB0nrfFXfGHsMYpZQVFkeHsEae4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvY71PZm2GzDuxAackCRRuRz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
patrickvdhart schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:45:
[...]

Mag ik daar nog iets aan toevoegen? Ik heb ook vast contract en (veel) zonnepanelen.
Uiteindelijk wil je dan misschien toch enigszins plannen omdat we hier in de straat een overbelast net hebben (en dat wordt in heel NL steeds meer een probleem) en dan wil ik toch graag de Quatt laten lopen als mijn omvormer eruit dreigt te knallen (op een zonnige dag vele malen per dag).
Het aanzetten van een grote verbruiker helpt dan, net als een wasmachine laten draaien.

Overigens pleit ik er niet voor de Quatt dan maar in de zomer te laten draaien.... Maar enigszins plannen op mooi zonnige koude dagen heeft wel zin denk ik.
even een off-tpic vraag, heb jij 3 Fase aansluiting ? en ja, is jou PV ook 3-fase of is dat slechts 1-fase. Is het dat laatste zou ik eens gaan kijken, heb je een mooi klein programmaje voor waar je continu de spanning van je 3-fases kunt zien (via je p1 dongle). Ik had het zelfde probleem, heb mijn 1-fase omvormers op een andere fase gezet en heb deze zomer geen enkele keer gehad dat deze uit gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Beste forumgenoten,

Ik ben nog niet zo heel bekend met Quatt. Maar vroeg mij af of zo een Quatt interessant kan zijn voor mijn situatie. Kunnen jullie mij daarin adviseren?

Huidige situatie, CV ketel (Intergas Extreme 36). Gasverbruik per jaar rond 1100/1200. Elektraverbruik rond 3400kwh en sindskort zonnepanelen die ongeveer 3800kwh kunnen opwekken.

Tussenwoning uit 2003 (A label oude versie).
Geen vloerverwarming. Gewoon oudere radiatoren.

Zou je met zo een Quatt helemaal gasloos kunnen worden of moet je dan naar een andere soort warmtepomp kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Ysbeer schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:44:
Hoe is jullie ervaring met het geluid van de Quatt? Ik wil hem in de tuin plaatsen, op 1m afstand van de gevel. Ga ik dat binnen horen (dubbel glas)?
Hij staat bij mij ongeveer tegen onze achterdeur. Je gaat 'm normaal gesproken binnen niet horen, wél als je een bovenraampje open hebt staan o.i.d.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
paQ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:47:
[...]

Je gaat nu 2 koude runs van samen 9 uren opvangen met 1 warme run, van hoe lang? Is je stroom die 9 uren 40% goedkoper?
Als je in de 'warme' periode had gedraaid had je sowieso minder verbruik gehad omdat er hoogstwaarschijnlijk minder hard gewerkt hoeft te worden. Dat verschil is nu niet zo groot; wel als het straks 2 graden is, waarbij je je kunt afvragen of de CV ketel sowieso niet gaat bijspringen.
Het zou dus ook zomaar kunnen zijn dat je die 9 koude uren had kunnen doen met bijv 6 warme uren minder hard werken.
Alleen zul je tegen middernacht ofwel verlaging moeten toepassen, anders gaat de wp waarschijnlijk toch weer aan. Verlaag je zodat hij niet aanspringt, dan verplicht je je soort van zelf om te wachten op de volgende tariefdaling en je 'dus' pas weer om een uur of 10:00 kunt stoken?
Alle punten die je noemt zijn correct en/maar doen niks af aan het optimalisatiepotentieel. Volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat je slimmigheid moet inbouwen in de besturing (lees: CiC) om de warmtepomp maximaal efficiënt te krijgen. Lange runs ipv korte pendels, zoveel mogelijk overdag ivm buitentemperatuur, etc. Het enige wat ik wil zeggen is dat de (dynamische) energieprijs (of zonnepanelen productie for that sense) ook een factor van betekenis is die je zou willen moeten meewegen in de toekomst.

Elke vorm van slimme timing vereist een grotere hysterese dan je normaal met een CV-ketel zou doen. Lijkt me goed als je deze instelbaar maakt zodat je zelf kan bepalen tot welke mate van comfort je wilt inleveren voor een optimale werking (i.e. +/-1 graad).

Dit is nou juist de slimme optimalisatie in de besturing waar Quatt zich op profileert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
patrickvdhart schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:45:
[...]
Ja, inderdaad. Ik wil graag dat die van mij op mooie zonnige dagen niet draait 8) .

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Wat een TOP resultaat! Niets meer aan doen.
Je hebt 1.93kWh verbruikt om 12.3kWh aan warmte op te wekken. COP van 6.4 _/-\o_

Of werd het huis niet warm? In dat geval; wat is je tijdschema?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
Figo112 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:58:
Beste forumgenoten,

Ik ben nog niet zo heel bekend met Quatt. Maar vroeg mij af of zo een Quatt interessant kan zijn voor mijn situatie. Kunnen jullie mij daarin adviseren?

Huidige situatie, CV ketel (Intergas Extreme 36). Gasverbruik per jaar rond 1100/1200. Elektraverbruik rond 3400kwh en sindskort zonnepanelen die ongeveer 3800kwh kunnen opwekken.

Tussenwoning uit 2003 (A label oude versie).
Geen vloerverwarming. Gewoon oudere radiatoren.

Zou je met zo een Quatt helemaal gasloos kunnen worden of moet je dan naar een andere soort warmtepomp kijken?
om met je laatste vraag te beginnen, de Quatt is nu nog een hybride warmtepomp, dit betekend dat deze in combinatie met een CV-ketel bedoeld is te werken. Zie je ook terug in het vermogen.
De Quatt kan namelijk nu geen SWW (warm water voor douchen ed) maken, daarvoor heb je de CV-ketel voor nodig. Ook heeft deze ook een "starthulp" nodig.

Ga je kijken naar een andere FE warmtepomp zit je ook direct in een hele andere prijsklasse, denk hierbij aan rond de 8.000 -10.000 euro, het kan goedkoper (grijze import uit het buitenland), maar ook weer niet direct vergelijkbaar met Quatt. Meer vermogen betekend overigens ook meer geluid.

Quatt heeft wel aangekondigd dat men bezig is om (mogelijk al binnen 2 jaar) een aanvulling op de Quatt te ontwikkelen waardoor een FE mogelijk zou zijn.

Nu het goede nieuws, uit je bovenstaande gegevens is je huis prima geschikt, zolang je een warmtepomp kunt plaatsen, denk hierbij ook aub aan de geluidseisen die hiervoor gelden 45/40 dB op de erfgrens, zeker bij een tussenwoning kan dat best lastig worden, hangt een beetje van de breedte van de woning af, zou ik het direct doen.Ik wil je best helpen met het aspect geluid en mogelijke plaatsingsopties, stuur maar een PM (want dat gaat te veel off-topic worden hier).

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 31-10-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Clock schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

Alle punten die je noemt zijn correct en/maar doen niks af aan het optimalisatiepotentieel. Volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat je slimmigheid moet inbouwen in de besturing (lees: CiC) om de warmtepomp maximaal efficiënt te krijgen. Lange runs ipv korte pendels, zoveel mogelijk overdag ivm buitentemperatuur, etc. Het enige wat ik wil zeggen is dat de (dynamische) energieprijs (of zonnepanelen productie for that sense) ook een factor van betekenis is die je zou willen moeten meewegen in de toekomst.

Elke vorm van slimme timing vereist een grotere hysterese dan je normaal met een CV-ketel zou doen. Lijkt me goed als je deze instelbaar maakt zodat je zelf kan bepalen tot welke mate van comfort je wilt inleveren voor een optimale werking (i.e. +/-1 graad).

Dit is nou juist de slimme optimalisatie in de besturing waar Quatt zich op profileert :)
zoals @Toby-Wan het ook al noemde het 'AI mantra'

Test het zou ik zeggen. Maak een automation in je thermostaat op basis van de tarieven. :)
Ik ben -misschien niet terecht- sceptisch iig. Je huishoudelijke ritme kan dan wel elke dag hetzelfde zijn (van anderen wisselt het constant), weer en energieprijzen variëren sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
patrickvdhart schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

Dit is vandaag:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

En gisteren, maar daar was ik nog flink aan het spelen tunen dus veel zal dat niet helpen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
dit is toch gewoon top (y) *O* de vlag kan uit. :)F

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clock
paQ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:07:
[...]

zoals @Toby-Wan het ook al noemde het 'AI mantra'

Test het zou ik zeggen. Maak een automation in je thermostaat op basis van de tarieven. :)
Ik ben -misschien niet terecht- sceptisch iig. Je huishoudelijke ritme kan dan wel elke dag hetzelfde zijn (van anderen wisselt het constant), weer en energieprijzen variëren sterk.
We'll see - denk dat we af en toe wel iets groter mogen denken en vooruit moeten kijken naar de maatschappelijke uitdagingen die voor ons liggen. Het slim timen van verbruik om meer uit ons overbelaste elektriciteitsnetwerk te persen is een no-brainer en gaat uit harde noodzaak steeds verder (economisch) afgedwongen worden. En terecht - dat is de realiteit van een pittige energietransitie die voorligt. Die hele salderingsdiscussie wordt (logischerwijs) ook gedomineerd door de gevestigde belangen, maar is op een 3 - 5 jaar termijn volstrekt onhoudbaar. Zie België als voorbeeld met hun piekbelasting - die lopen (uit nood weliswaar) iets verder voorop dan wij in NL.

In dat kader is het slim timen van een elektrische autolader en warmtepomp gewoon een hele logische en significante stap. Het zou goed zijn als Quatt hier op voorsorteert en hun claims over maximale prestaties door innovatieve besturing waar kunnen maken. Snap dat het niet bovenaan het lijstje staat though - eerst die full-electric add-on maar eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Clock schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:21:
[...]
Snap dat het niet bovenaan het lijstje staat though - eerst die full-electric add-on maar eens ;)
Inderdaad, prima feature voor over 2 tot 5 jaar. Sowieso is de userbase van Quatt nu nog veel te klein in de context van de maatschappelijke uitdagingen die voor ons liggen.

Wellicht dat een versie 1 van deze feature waarbij je de prijzen zelf via de API in kan stellen voor de komende X jaren voldoende is?

[ Voor 14% gewijzigd door Spykie op 31-10-2023 11:25 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Hoe stil is het bij jou in huis?
Bij mij draait eigenlijk altijd wel de radio als achtergrond muziek (laag niveau), bij mij hangt de warmtepomp aan de buitenmuur tegen de keuken aan, in de keuken heb ik deze (zelfs tijdens testen op vol vermogen) niet kunnen horen. Ook geen trillingen van bv glazen in de keukenkastjes.

Mijn verwachting, is ja, je zou hem kunnen horen als het in de kamer helemaal stil is en je op het geluid focust, als het buiten echter een beetje waait en je hebt bomen bij je achter zal dat geluid de warmtepomp in ver uit de meeste situaties overstemmen. idem met verkeerslawaai in je omgeving.
Los van het feit dat het soort geluid niet echt storend word ervaren, maar dat is ook weer zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Spykie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:05:
[...]

Wat een TOP resultaat! Niets meer aan doen.
Je hebt 1.93kWh verbruikt om 12.3kWh aan warmte op te wekken. COP van 6.4 _/-\o_

Of werd het huis niet warm? In dat geval; wat is je tijdschema?
Het huis wordt niet echt warm. Daarom ben ik jaloers op de uitspraak dat het super heet werd bij je.
Bij ontbijt 0730 is het 18,5 graden in de woonkamer (vloerverwarming). De kinderkamers boven (radiator) worden ook niet warm genoeg voor huiswerk e.d.

Schema:
05:30 19,5
18:00 20,0
21:20 18,5

Ik probeer met de graad omhoog sochtends de water temperatuur richting de 40 graden (dat werkte prima met CV) te brengen voor de radiatoren maar dat valt voorlopig tegen.

Maar ik ben pas net begonnen te testen, maar mijn familie is nog niet erg onder de indruk van warmtepomp.
Dus ik sta open voor mensen met meer ervaring :-)
Ik kan de start tijd verlagen en zal ik ook doen maar graad erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:38

Church of Noise

Drive it like you stole it

Maar je haalt je ingestelde temperaturen toch?
als het niet behaaglijk genoeg is, zal je die moeten verhogen.

Én aanvaarden dat je niet met grote sprongen kan gaan, dus niet plots plus of mij 2 graden of meer, 0.5 a 1 gras lijkt redelijk...
Je moet dit meer als een groot schip zien, dat heel traagjes beweegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Church of Noise schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:56:
boven niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
patrickvdhart schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:10:
[...]

Ik heb geen problemen en heb deze bedraad aangesloten. Maar begrijp van je dat dat ook niet helpt.

Zat me af te vragen of het niet beter was een gereserveerd fixed IP adres aan de CIC te geven. Ik heb dat voor al mijn vast apparatuur gedaan (printer, Home Assistant, 2e router etc) omdat je toch ziet dat sommige systemen niet gevonden kunnen worden na een reset.
Wellicht help dat voor jou probleem?

Heb overigens de CIC niet een vast IP gegeven, maar overweeg het wel. Zijn daar nog meningen/ervaringen mee?

Wil alleen niet alles een vast IP geven, het hele idee van DHCP is dat je niet een IP administzratie moet bijhouden
Ik denk dat het echt in de CiC zit: verbinding is verbinding, bedraad of niet. Ik heb dus bedraad geprobeerd en beide SSID's in huis. En de app geeft aan dat de verbinding in orde is, ik krijg ook gewoon de animatie op het home screen door in de app, mat actuele temp.waarden e.d.

Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:50
Mijn Quatt staat tegen de gevel aan (in achtertuin), recht onder het keukenraam en we horen de Quatt nooit in de keuken.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Church of Noise schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:56:
als het niet behaaglijk genoeg is, zal je die moeten verhogen.

Én aanvaarden dat je niet met grote sprongen kan gaan, dus niet plots plus of mij 2 graden of meer, 0.5 a 1 gras lijkt redelijk...
Je moet dit meer als een groot schip zien, dat heel traagjes beweegt...
Eigenlijk niet echt, maar wellicht vroeger beginnen snachts.
Ik vraag om 05:40 19,5
Om 07:40 heb ik 18,5.
Maar je analogie van het schip is een goede, ik zal dat proberen, moet alleen bedenken hoe ik water temp naar de 40 krijg zonder hele grote temp sprongen. Om idd boven op temp te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruzâh
Spykie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:29:
[...]

Het enige wat getweaked moet worden is je schema, less is more ;)
Zeker! Maar dan is het wel fijn om te weten of en wanneer hij de CV bijpakt. Ik heb nu een schema met 0,5 graad toename per uur (zoals hier vaak voorgesteld wordt) maar ben benieuwd of dat betere resultaten geeft dan hoe ik het eerst had. Maja, net nadat ik het nieuwe schema had ingesteld knalde de Insights eruit

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
patrickvdhart schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:01:
[...]

Eigenlijk niet echt, maar wellicht vroeger beginnen snachts.
Maar je analogie van het schip is een goede, ik zal dat proberen, moet alleen bedenken hoe ik water temp naar de 40 krijg zonder hele grote temp sprongen.
Je kan ook proberen af te stappen van die 40, en gewoon de thermostaat op 20 zetten en eens een etmaal overal vanaf blijven.
Je krijgt (op den duur) dan minder warmtelast boven, en als uren lang de radiatoren 32 zijn bijv, gaat dat vanzelf een ander gevoel geven.
Ja, anders dan een uurtje 40 gr, maar wel beter dan af en toe maar 30.

heb verder geen idee van je huis of isolatiefactor, maar 6 m3 gas met 14 graden buiten en het dan niet behaaglijk hebben, vind ik toch wel fors...

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 31-10-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 11:52
patrickvdhart schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:53:
[...]

Het huis wordt niet echt warm. Daarom ben ik jaloers op de uitspraak dat het super heet werd bij je.
Bij ontbijt 0730 is het 18,5 graden in de woonkamer (vloerverwarming). De kinderkamers boven (radiator) worden ook niet warm genoeg voor huiswerk e.d.

Schema:

Ik probeer met de graad omhoog sochtends de water temperatuur richting de 40 graden (dat werkte prima met CV) te brengen voor de radiatoren maar dat valt voorlopig tegen.

Maar ik ben pas net begonnen te testen, maar mijn familie is nog niet erg onder de indruk van warmtepomp.
Ervoor zorgen dat je woonkamer minder snel opwarmt, zodat er warmer water nodig is (of langere periode van aan staan), waardoor de radiatoren boven warmer worden/ langer warm blijven.

Alternatief zou nog radiatorventilatoren proberen kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:20
Hij hangt hier aan de gevel naast slaapkamer raam. In stille modus en met andere trillingsdempers hoor je het midden in de nacht zachtjes een resonantie.
Maar.. als ik het raam op een kier zet, is het geluid bijna weg. Het omgevingsgeluid midden in de nacht is dus meer dan wat de Quatt produceert.

De Quatt is echt stil, dus als je deze los op de grond zet, heb je in ieder geval geen resonantie. Als hij hard staat te draaien zul je dat binnen niet horen, tenzij je een raam open zet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spykie
paQ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:03:
[...]

Je kan ook proberen af te stappen van die 40, en gewoon de thermostaat op 20 zetten en eens een etmaal overal vanaf blijven.
Je krijgt (op den duur) dan minder warmtelast boven, en als uren lang de radiatoren 32 zijn bijv, gaat dat vanzelf een ander gevoel geven.

heb verder geen idee van je huis of isolatiefactor, maar 6 m3 gas met 14 graden buiten en het dan niet behaaglijk hebben, vind ik toch wel fors...
Dit @patrickvdhart . Zet de thermostaat 24/7 op 20, of 21! En take it from there.
Moet natuurlijk wel eerst warm zijn voordat we mogen nadenken over tweaken :9

[ Voor 5% gewijzigd door Spykie op 31-10-2023 12:07 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Radiator ventilatoren staan idd op het lijstje, ik zal eea van jullie proberen. Zal even niet posten tot meer nieuws, ik wil niet het hele Quatt topic gijzelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:20
[...]

Schema:

En als je een week lang eens stopt met een schema? Heb hier zelfs niet eens vloerverwarming, en de thermostaat gezet op continu 20 graden. Is nu echt prima in huis.
Hiervoor deed ik ook moeilijk met nachtverlaging etc, maar wellicht kun je een continu temperatuur eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
[...]
Vanaf welke temperatuur komt het huis om 05.40?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
patrickvdhart schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:06:
Radiator ventilatoren staan idd op het lijstje, ik zal eea van jullie proberen. Zal even niet posten tot meer nieuws, ik wil niet het hele Quatt topic gijzelen.
daar is het forum toch voor? ;)

Het is even een verandering in mindset, dat verwarmen met een warmtepomp.
Mijn vrouw ziet een thermostaat ook als een volumeknop, maar dat gaat niet zo.
Onderschat het comfort van een CV-ketel niet. Je zet hem aan, en BOEM... warmte.

En dat is nu anders.
ipv te verwarmen (met cv-ketel) is het bij een wp zo dat je het warmteverlies compenseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Spykie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:08:
[...]

18 zo te zien.
1 graad verlies in de nacht.. is echt wel te overzien. Daarom snap ik die 6m3 gas ook niet zo eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Spykie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:08:
[...]

18,44 Maar vanaf 03:48 gaat er 2,3 Kw in.

De nacht ervoor was de Quatt nog niet aan voor schakel moment en was temp 17,9

reageer toch maar, is reuze interessant dit ;-)

[ Voor 32% gewijzigd door patrickvdhart op 31-10-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:07
paQ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:03:
[...]

Precies dat, ik merk dat ook hier in huis mijn vrouw het gewend was om op een koude dag even tegen de radiator aan te gaan staan wanneer ze thuis kwam. Dat is nu anders geworden. Die wordt niet meer heet, maar de temperatuur in de woonkamer is wel 21°. Dus even wennen met elkaar.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Schema:

mbt boven, welk type radiator heb je daar? (Typ 10,11,20,21,22..) en zijn deze voorzien van radiator ventilatoren, want die zul je met normale (geen LTV) radiatoren wel nodig hebben, zelfs met een CV op 40ºC watertemperatuur onkom je daar niet aan.
De capaciteitsberekeningen van normale radiatoren zijn gebaseerd op 80ºC, dus zonder boost gaat het dat ook nooit worden. het deel van van de covectiewarmte ben je met deze lage temperaturen helemaal kwijt, je houd eigenlijk alleen een beetje stralingswarmte over.
je hebt hier eigenlijk twee opties
1) de bekende radiator ventilatoren, let wel op dat de kant en klare versies bedoeld zijn voor een CV ketel, het inschakelpunt ligt bij deze te hoog (ik heb daar pas een heel stuk hier geschreven). .
2) vervanging van bestaande radiatoren door LTV radiatoren (deze hebben deze ventilatoren reeds ingebouwd) zijn wel behoorlijk duur.

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 31-10-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:48
Hier sinds enkele dagen geen Insights meer, internet viel weg en na een herstart van het modem komt deze niet meer terug.

Antwoord van Quatt is dat het een beta is en dat ze nu weer verder gaan met verbeteren, maar er zijn hier genoeg mensen die er nog gebruik van kunnen maken dus snap daar niets van. :/

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mixpower schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:25:
Hier sinds enkele dagen geen Insights meer, internet viel weg en na een herstart van het modem komt deze niet meer terug.

Antwoord van Quatt is dat het een beta is en dat ze nu weer verder gaan met verbeteren, maar er zijn hier genoeg mensen die er nog gebruik van kunnen maken dus snap daar niets van. :/
daar hebben meer mensen last van, even een ticket bij Quatt aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

JWT schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:44:
Ik heb m eigenlijk (bij aan) nog niet onder de 0.43kW gezien, is wel de 8kW versie. Klopt dat?
Je hebt niet voor niets een 8kW, dan heb je een behoorlijk warmteverlies en zal hij dus ook al snel 400W willen draaien om dat te compenseren.
Bij mij draait hij ook al veel op 400W. Ik heb een 4kW maar die is wel wat aan de kleine kant voor mijn huis.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

onlinaius schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:53:
[...]

<knip>maar op dit moment ben ik erg tevreden met 18 graden tussen 20:00 en 8:00, 19.5 graden tussen 8:00 en 13:00 en 21 graden tussen 13:00 en 20:00.
Tot nu toe betekende dit dat de warmtepomp alleen de 13:00 tot 20:00 run doet, <knip>.
Dus je huis koelt niet eens af tot 19,5? Dan heeft die nachtinstelling van 18graden ook geen zin.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

RVS Spiraalbuis

Ik weet niet of het spiraal of ribbel is. Foto's staan wel in dit forum.
Flow is altijd/maximaal 800l/uur en ik hoor echt helemaal niets stromen in de zolderkamer waar 4 meter van die leiding doorheen loopt. Defrost heb ik nog niet gezien/gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jer_bo
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:33
jer_bo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:24:
[...]

Probleem na een dag niet vanzelf opgelost, dus maar eens een melding gemaakt bij Quatt via de chat in de app. Eens kijken hoe snel dat gaat.

Voor de werking van de Quatt doen die statistieken er niet natuurlijk niet echt toe, maar voor mijn beleving en statistiek-fetish natuurlijk wel :P
Inmiddels reactie gehad op mijn supportvraag bij Quatt:

"Er was tijdelijk de Beta versie beschikbaar, deze om even te testen. Nu zijn wij deze weer aan het verbeteren om te zorgen dat we deze nu straks definitief kunnen draaien. We hopen dit zo snel mogelijk beschikbaar te stellen en vragen nog even je geduld hiervoor."

Kortom, even wachten en dan komt het goed. Op zich prima, tenslotte is duidelijk aangegeven dat het beta-functionaliteit is, maar het voelt wat arbitrair als het bij de een nog wel werkt, en bij de ander niet meer.

Voor nu wacht ik dus vrolijk op een update waarbij de functionaliteit van Insights weer werkt, want dat was toch wel erg handig :-)

Edit: zie nu dat meerdere mensen deze terugkoppeling ook hebben gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door jer_bo op 31-10-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:48
jer_bo schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:49:
[...]

Inmiddels reactie gehad op mijn supportvraag bij Quatt:

"Er was tijdelijk de Beta versie beschikbaar, deze om even te testen. Nu zijn wij deze weer aan het verbeteren om te zorgen dat we deze nu straks definitief kunnen draaien. We hopen dit zo snel mogelijk beschikbaar te stellen en vragen nog even je geduld hiervoor."

Kortom, even wachten en dan komt het goed. Op zich prima, tenslotte is duidelijk aangegeven dat het beta-functionaliteit is, maar het voelt wat arbitrair als het bij de een nog wel werkt, en bij de ander niet meer.

Voor nu wacht ik dus vrolijk op een update waarbij de functionaliteit van Insights weer werkt, want dat was toch wel erg handig :-)
Diezelfde reactie kreeg ik vanochtend ook!
Het komt er dus op neer als nu je CIC internet kwijt raakt ben je de Insights functie ook kwijt. 8)7

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruzâh
Mixpower schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:50:
[...]

Diezelfde reactie kreeg ik vanochtend ook!
Het komt er dus op neer als nu je CIC internet kwijt raakt ben je de Insights functie ook kwijt. 8)7
Ja, dat lijkt dus wel de trigger te zijn dan, bij mij dus ook. Iedereen van z'n modem afblijven dus :9

Ik had het bericht van Quatt nog niet gehad, dus thx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:52
MacD007 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:57:
[...]

even een off-tpic vraag, heb jij 3 Fase aansluiting ? en ja, is jou PV ook 3-fase of is dat slechts 1-fase. Is het dat laatste zou ik eens gaan kijken, heb je een mooi klein programmaje voor waar je continu de spanning van je 3-fases kunt zien (via je p1 dongle). Ik had het zelfde probleem, heb mijn 1-fase omvormers op een andere fase gezet en heb deze zomer geen enkele keer gehad dat deze uit gingen.
De juiste fase selecteren is inderdaad goed te doen via de DMSR P1 dongle. Je ziet 's zomers de voltage flink oplopen op een zonnige dag (afschakeling: 253v - 230 *1.1)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpyFnffhAumYeRI6HuI35i0UO80=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q5Pc657bx9wnhspDgKMTkGwu.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Laatst online: 16:38

Church of Noise

Drive it like you stole it

MacD007 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:19:
[...]

mbt boven, welk type radiator heb je daar? (Typ 10,11,20,21,22..) en zijn deze voorzien van radiator ventilatoren, want die zul je met normale (geen LTV) radiatoren wel nodig hebben, zelfs met een CV op 40ºC watertemperatuur onkom je daar niet aan.
De capaciteitsberekeningen van normale radiatoren zijn gebaseerd op 80ºC, dus zonder boost gaat het dat ook nooit worden. het deel van van de covectiewarmte ben je met deze lage temperaturen helemaal kwijt, je houd eigenlijk alleen een beetje stralingswarmte over.
je hebt hier eigenlijk twee opties
1) de bekende radiator ventilatoren, let wel op dat de kant en klare versies bedoeld zijn voor een CV ketel, het inschakelpunt ligt bij deze te hoog (ik heb daar pas een heel stuk hier geschreven). .
2) vervanging van bestaande radiatoren door LTV radiatoren (deze hebben deze ventilatoren reeds ingebouwd) zijn wel behoorlijk duur.
Dit!

Als je nu T11 of zo zou hebben, is het eventueel nog te overwegen de radiator(en) te vervangen door bvb een T33 om zo het vermogen bij gelijke afmetingen maar lagere temperatuur toch nog mogelijk te maken.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ik heb geprobeerd om het Quat forum door te lezen, maar ben tot nog toe niet verder gekomen dan pagina 370. Dus misschien dat een soortgelijke vraag er inmiddels wel tussen staat, maar dan ben ik dus nog niet zover gekomen :)
Afgelopen week een huisbezoek van Quat gehad. Het advies van Quat is, om hem op de schuur te zetten i.p.v. op beugels op de muur, omdat dit het minste geluid/resonantie zou opleveren. Van wat ik tot zover heb gelezen is de schuur juist een klankkast, zeker omdat deze een houten dak heeft (met dakbedekking natuurlijk). Ook staat mijn schuur in de voortuin van 6 meter diep tegen de gevel aan en loopt de achterkant hiervan tot aan een openslaand raam van de buren. Daarbij komt dat ik een omgevingsvergunning moet aanvragen en al is gebleken dat er streng wordt gekeken naar eventuele geluidsoverlast. Ook zijn ze geen voorstander van een elektrisch apparaat in/op/aan het voorerf. Dan heb je ook nog dat als mensen hem zien, ze er eerder last van hebben, dus lijkt de voorkant van mijn rijtjeswoning minder geschikt volgens mij.
Een andere plaats voor de Quat is de achtertuin. Het vervelende is echter dat mijn cv ketel op zolder staat en de lengte van de leidingen dan een meter of 15 is. Dat zou betekenen dat er een gat geboord moet worden door mijn begane grond plafond en daarna slaapkamer plafond, beide van gewapend beton.
Quat rekent hier extra kosten voor van €200,- per gat en €250,- voor langere leidingen.
Tijdens het gesprek heb ik gevraagd of Quat ook een geluidsberekening doet en dat werd bevestigd. In de offerte staat alleen dat de Quat op 1,6 meter van het eerste openslaande raam van de buren komt en er dus geen geluidsoverlast zal zijn. Dat is toch geen geluidsberekening?
Mijn vraag is of 15 meter leiding niet teveel verlies zou opleveren? Zijn er ook al mensen die door Quat gaten hebben laten boren door een betonvloer en wordt redelijk netjes gedaan?

Voor de beeldvorming: mijn gasverbruik van de afgelopen 3 jaar is 504, 523 en 427m3, inclusief SWW. Op de begane grond van 45m2 heb ik een 2 groeps vloeverwarming en 2 T22 radiatoren met heatfans. Op de eerste etage 2 slaapkamers met Jaga LTO radiatoren met heatfans en 1 slaapkamer met een hele oude T10 radiator. Op de 2e etage een slaapkamer met 1 Jaga LTO radiator met heatfans. De ketel staat ingesteld op 35 graden en op het laagste vermogen. De thermostaatkraan van de vloerverwarmings-gesloten-verdeler is stuk en die is er dan ook af.
In de avond gaat de thermostaat om 21:00 naar 17,5, in de ochtend om 7:30 naar 18, om 13:00 naar 18,5, om 15:00 naar 19 en om 17:30 naar 19,5 graden. Dit werkt het gehele jaar goed en we hebben dan ook geen problemen om het op de gevraagde temperaturen te krijgen. In de zomer, als de verwarming uitstaat, is 5m3 per maand nodig voor SWW.
Ik weet dat mijn woning (bouwjaar 1972) wat betreft hoeveelheid verstookt gas, geschikt zou zijn voor All Electric, maar daar zit toch een heel ander kostenplaatje aan. Met de Quat besparen we niet zo veel op de kosten, maar als ze komen met de All Electric uitbreiding, is dat voor mij natuurlijk heel interessant!

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Lasoul schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:23:
[...]

De juiste fase selecteren is inderdaad goed te doen via de DMSR P1 dongle. Je ziet 's zomers de voltage flink oplopen op een zonnige dag (afschakeling: 253v - 230 *1.1)

[Afbeelding]
Ook wat betreft de vraag van MacD007, mijn omvormer is 3 fasen en die verdeelt de fasen automatisch, daar is helaas weinig aan te veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 11:52
Ik verwarm mijn woonkamer met 2 Jaga convectoren. Afgelopen donderdag deze volgestopt met ventilatoren. Toevallig of niet, ik zie dat sindsdien de TempOut van Quatt naar ongeveer 30 graden is gegaan als de Quatt aan het draaien was, terwijl dit in de periode ervoor zo rond de 33 graden zat.

Ook is de COP van gemiddeld 5,5 naar ongeveer 6 gegaan.

We hebben het over slechts enkele dagen. maar op het eerste gezicht lijkt het een goede investering te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Laatst online: 13:15
patrickvdhart schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

18,44 Maar vanaf 03:48 gaat er 2,3 Kw in.

De nacht ervoor was de Quatt nog niet aan voor schakel moment en was temp 17,9

reageer toch maar, is reuze interessant dit ;-)
Hoe staat je ketel ingesteld mbt de eco-stand? Ik heb een Intergas xtreme 36 en had deze op eco staan. Om een of andere reden starte en stopte de ketel om de zoveel minuten en gebruikte onnodig veel gas. Eco stand op Uit gezet en geen probleem meer. Nu gebruikt de Quatt bij opstarten zo rond de 0,05 m3 gas per dag. Ruim 98% van de warmte wordt door Quatt geproduceerd tegen weinig kWh’s tot nu toe. Maar de winter moet nog beginnen.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
patrickvdhart schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:06:
van gijzelen is geen sprake hoor, zijn hier om elkaar te helpen.
verder wat @Spykie zegt, begin eens met 24 uur constante temperatuur en ga pas weer nachtverlaging toepassen wanneer je tevreden bent quat comfort.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Clock schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:41:
Je zou voor wat optimalisatie kunnen overwegen om de temperatuur tussen bijvoorbeeld 12:00 en 16:00 met een graad te verhogen. Hiermee gebruik je de Quatt op het warmste moment van de dag, en met zacht weer heb je kans dat de minder efficiente run in de ochtend niet / nauwelijks nodig is. Voor zonnepaneel eigenaren gebruik je hiermee ook nog eens zoveel mogelijk van je eigen opgewekte stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

rokil schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:19:
Tijdens het gesprek heb ik gevraagd of Quat ook een geluidsberekening doet en dat werd bevestigd. In de offerte staat alleen dat de Quat op 1,6 meter van het eerste openslaande raam van de buren komt en er dus geen geluidsoverlast zal zijn. Dat is toch geen geluidsberekening?
Je bent al een heel end, op blz 370! Het duurt even voor je dit leest op blz 534?

Meer krijg je qua geluidsberekening inderdaad niet van Quatt en met 1,6m is het in mijn ogen wel twijfelachtig, dus zelf geluidsberekening maken (het is uiteindelijk jouw verantwoordelijkheid en het lukt in mijn ogen onvoldoende om dit bij Quatt uit te besteden). Formulier is online te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
SBL schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:36:
[...]

Dus je huis koelt niet eens af tot 19,5? Dan heeft die nachtinstelling van 18graden ook geen zin.
Klopt, maar dat is natuurlijk wel met de huidige temperaturen. De nachtverlaging is vooral bedoeld om te voorkomen dat de Quatt in de nacht, met de laagst mogelijke efficientie gaat draaien. Die minimaal 18 graden is bedoeld zodat de Quatt zonder cv ketel kan opstarten (verwarmingsbedrijf op de ketel staat zelfs helemaal uit). De 19.5 is bedoeld om bij koudere dagen eerder te beginnen met verwarmen gedurende de dag, omdat de run tussen 13:00 en 20:00 dan over het algemeen te kort zal zijn. De 21 graden zorgt er voor dat bij dagen met lange warmtebehoefte er optimaal gebruik wordt gemaakt van buitentemperatuur (zeker als het zonnig is), en de stroom uit de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
rokil schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:19:
Ik heb geprobeerd om het Quat forum door te lezen, maar ben tot nog toe niet verder gekomen dan pagina 370. Dus misschien dat een soortgelijke vraag er inmiddels wel tussen staat, maar dan ben ik dus nog niet zover gekomen :)
Afgelopen week een huisbezoek van Quat gehad. Het advies van Quat is, om hem op de schuur te zetten i.p.v. op beugels op de muur, omdat dit het minste geluid/resonantie zou opleveren. Van wat ik tot zover heb gelezen is de schuur juist een klankkast, zeker omdat deze een houten dak heeft (met dakbedekking natuurlijk). Ook staat mijn schuur in de voortuin van 6 meter diep tegen de gevel aan en loopt de achterkant hiervan tot aan een openslaand raam van de buren. Daarbij komt dat ik een omgevingsvergunning moet aanvragen en al is gebleken dat er streng wordt gekeken naar eventuele geluidsoverlast. Ook zijn ze geen voorstander van een elektrisch apparaat in/op/aan het voorerf. Dan heb je ook nog dat als mensen hem zien, ze er eerder last van hebben, dus lijkt de voorkant van mijn rijtjeswoning minder geschikt volgens mij.
Een andere plaats voor de Quat is de achtertuin. Het vervelende is echter dat mijn cv ketel op zolder staat en de lengte van de leidingen dan een meter of 15 is. Dat zou betekenen dat er een gat geboord moet worden door mijn begane grond plafond en daarna slaapkamer plafond, beide van gewapend beton.
Quat rekent hier extra kosten voor van €200,- per gat en €250,- voor langere leidingen.
Antwoord: heel duidelijk nee, overigens ligt de berekening geheel bij de bewoner. Gewoon de rekentool van de overheid gebruiken. Kom je er niet uit dan wil daar best bij helpen, dan graag even een pm.
link mbt de geluidseisen: https://www.rijksoverheid...0%99s-worden-aangescherpt

link voor de rekentool: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
Tip: Lees mn de handleiding eerst eens goed door.
Mijn vraag is of 15 meter leiding niet teveel verlies zou opleveren? Zijn er ook al mensen die door Quat gaten hebben laten boren door een betonvloer en wordt redelijk netjes gedaan?
De leiding is geisoleerd en komt in een goot, bij langere lengte kan het soms handig zijn om een extra isolatie toe te passen, is ook een beetje afhankelijk van de ligging.
Voor de beeldvorming: mijn gasverbruik van de afgelopen 3 jaar is 504, 523 en 427m3, inclusief SWW.
Dat is dus niet veel, beetje afhankelijk hoeveel je SWW verbruik is, zal vermoedelijk ergens tussen 150-200m# liggen (gokje), dan blijft er dus niet echt veel over voor de warmtepomp om te besparen.
maximaal heb je een verwarmingsgasverbruik van 300-350m³ gas, stel dat je hier (gezien je huidig laag gasverbruik, dus weinig warmteverlies) ergens tussen 90-95% kunt besparen is dat ergens tussen 270-320m3 gas. (gemiddeld 295m³ a 1,35 = 400 euro. Betekend een ROI van ruim 8 jaar. In deze situatie zou een FE een ROI van >20 jaar hebben, dat is langer dan de levensduur.
Op de begane grond van 45m2 heb ik een 2 groeps vloeverwarming en 2 T22 radiatoren met heatfans. Op de eerste etage 2 slaapkamers met Jaga LTO radiatoren met heatfans en 1 slaapkamer met een hele oude T10 radiator. Op de 2e etage een slaapkamer met 1 Jaga LTO radiator met heatfans. De ketel staat ingesteld op 35 graden en op het laagste vermogen. De thermostaatkraan van de vloerverwarmings-gesloten-verdeler is stuk en die is er dan ook af.
Je huis is dus prima geschikt voor een Quatt, heeft ook meer dan voldoende vermogen.
In de avond gaat de thermostaat om 21:00 naar 17,5, in de ochtend om 7:30 naar 18, om 13:00 naar 18,5, om 15:00 naar 19 en om 17:30 naar 19,5 graden. Dit werkt het gehele jaar goed en we hebben dan ook geen problemen om het op de gevraagde temperaturen te krijgen. In de zomer, als de verwarming uitstaat, is 5m3 per maand nodig voor SWW.
Welk merk Thermostaat heb je?
Ik weet dat mijn woning (bouwjaar 1972) wat betreft hoeveelheid verstookt gas, geschikt zou zijn voor All Electric, maar daar zit toch een heel ander kostenplaatje aan. Met de Quat besparen we niet zo veel op de kosten, maar als ze komen met de All Electric uitbreiding, is dat voor mij natuurlijk heel interessant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
onlinaius schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:31:
[...]

.... Die minimaal 18 graden is bedoeld zodat de Quatt zonder cv ketel kan opstarten (verwarmingsbedrijf op de ketel staat zelfs helemaal uit). ....
Een kamertemperatuur van 18 graden, wil niet zeggen dat de retourtemperatuur ook 18 graden is. leidingwerk buiten koelt harder af, dus stilstaand water zal dan ook onder de 18 duiken. Quatt zal cv een seintje sturen dat ie even een paar minuten moet gaan stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Fvhagen schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:34:
[...]

Een kamertemperatuur van 18 graden, wil niet zeggen dat de retourtemperatuur ook 18 graden is. leidingwerk buiten koelt harder af, dus stilstaand water zal dan ook onder de 18 duiken. Quatt zal cv een seintje sturen dat ie even een paar minuten moet gaan stoken.
klopt helaas, bij mij daalt de watertemperatuur in de leidingen tot bijna in de buurt van de buitentemperatuur, één of twee graden hoger dan de buitentemperatuur. Maar dan heeft bij mij de warmtepomp dus ook al ruim 14 uur niet meer gedraaid. De vloerverwarmingspomp stopt onder de 18ºC.
Kun je mooi in Json Feed zien. maar dat is erg afhankelijk van je leidingwerk in en buiten je huis. Bv de leidingen zijn in de woning nog niet volledig geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Fvhagen schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:34:
[...]

En dat kan dan niet, want verwarming op de cv staat uit. Het voordeel is dat omdat de verwarming vanuit de vloer komt over het algemeen de temperatuur van de vloer hoger zal liggen dan de gemeten temperatuur van de thermostaat. Als de Quatt de cv ketel niet kan inschakelen blijft deze het water rondpompen zolang er warmtevraag is. Zodra de temperatuur boven de 18 graden gemeten wordt begint de Quatt met verwarmen. Afgelopen winter ging het goed met de 18 graden (maar toen heb ik alleen een paar weken in april gedraaid), het zou me niet verbazen als ik een keer in een koude woning beneden kom, dan zet ik de temperatuur voortaan op 18.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
Mixpower schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:25:

Ik heb hier ook last van en een ticket aangemaakt. Helaas krijg ik ook hetzelfde te horen, het is nog in beta.

Wel een beetje jammer, want dit werkte 3 weken en sinds dit weekend niet meer....

Ben nu gestart om het in HA te doen 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mat Matheij
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-12-2024
Hoewel ook in 2023 het bedrijf het goed lijkt te doen is communicatie een van de zwakke punten. Zo is het bedrijf telefonisch niet bereikbaar. De website staat vol informatie maar die is vooral commercieel. Ook een terugbelverzoek of e-mailadres is onvindbaar. Daar kun je als adviseur niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
Mat Matheij schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:41:
Hoewel ook in 2023 het bedrijf het goed lijkt te doen is communicatie een van de zwakke punten. Zo is het bedrijf telefonisch niet bereikbaar. De website staat vol informatie maar die is vooral commercieel. Ook een terugbelverzoek of e-mailadres is onvindbaar. Daar kun je als adviseur niets mee.
Welke informatie zoek je? Ik weet vrijwel zeker dat het antwoord in het forum of bij een tweaker gevonden kan worden.

Pagina: 1 ... 137 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.