Ik heb geprobeerd om het Quat forum door te lezen, maar ben tot nog toe niet verder gekomen dan pagina 370. Dus misschien dat een soortgelijke vraag er inmiddels wel tussen staat, maar dan ben ik dus nog niet zover gekomen
Afgelopen week een huisbezoek van Quat gehad. Het advies van Quat is, om hem op de schuur te zetten i.p.v. op beugels op de muur, omdat dit het minste geluid/resonantie zou opleveren. Van wat ik tot zover heb gelezen is de schuur juist een klankkast, zeker omdat deze een houten dak heeft (met dakbedekking natuurlijk). Ook staat mijn schuur in de voortuin van 6 meter diep tegen de gevel aan en loopt de achterkant hiervan tot aan een openslaand raam van de buren. Daarbij komt dat ik een omgevingsvergunning moet aanvragen en al is gebleken dat er streng wordt gekeken naar eventuele geluidsoverlast. Ook zijn ze geen voorstander van een elektrisch apparaat in/op/aan het voorerf. Dan heb je ook nog dat als mensen hem zien, ze er eerder last van hebben, dus lijkt de voorkant van mijn rijtjeswoning minder geschikt volgens mij.
Een andere plaats voor de Quat is de achtertuin. Het vervelende is echter dat mijn cv ketel op zolder staat en de lengte van de leidingen dan een meter of 15 is. Dat zou betekenen dat er een gat geboord moet worden door mijn begane grond plafond en daarna slaapkamer plafond, beide van gewapend beton.
Quat rekent hier extra kosten voor van €200,- per gat en €250,- voor langere leidingen.
Tijdens het gesprek heb ik gevraagd of Quat ook een geluidsberekening doet en dat werd bevestigd. In de offerte staat alleen dat de Quat op 1,6 meter van het eerste openslaande raam van de buren komt en er dus geen geluidsoverlast zal zijn. Dat is toch geen geluidsberekening?
Mijn vraag is of 15 meter leiding niet teveel verlies zou opleveren? Zijn er ook al mensen die door Quat gaten hebben laten boren door een betonvloer en wordt redelijk netjes gedaan?
Voor de beeldvorming: mijn gasverbruik van de afgelopen 3 jaar is 504, 523 en 427m3, inclusief SWW. Op de begane grond van 45m2 heb ik een 2 groeps vloeverwarming en 2 T22 radiatoren met heatfans. Op de eerste etage 2 slaapkamers met Jaga LTO radiatoren met heatfans en 1 slaapkamer met een hele oude T10 radiator. Op de 2e etage een slaapkamer met 1 Jaga LTO radiator met heatfans. De ketel staat ingesteld op 35 graden en op het laagste vermogen. De thermostaatkraan van de vloerverwarmings-gesloten-verdeler is stuk en die is er dan ook af.
In de avond gaat de thermostaat om 21:00 naar 17,5, in de ochtend om 7:30 naar 18, om 13:00 naar 18,5, om 15:00 naar 19 en om 17:30 naar 19,5 graden. Dit werkt het gehele jaar goed en we hebben dan ook geen problemen om het op de gevraagde temperaturen te krijgen. In de zomer, als de verwarming uitstaat, is 5m3 per maand nodig voor SWW.
Ik weet dat mijn woning (bouwjaar 1972) wat betreft hoeveelheid verstookt gas, geschikt zou zijn voor All Electric, maar daar zit toch een heel ander kostenplaatje aan. Met de Quat besparen we niet zo veel op de kosten, maar als ze komen met de All Electric uitbreiding, is dat voor mij natuurlijk heel interessant!
Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?