Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 136 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.828.426 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
rabe83 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:52:
Het lijkt er op dat bij de laatste CIC FW update een probleem met de
communicatie met de Tado is ontstaan (of @tado heeft iets gewijzigd de
Afgelopen dagen?).
Hier ook Tado maar ik heb nergens last van. De thermostaattemperatuur wordt gewoon bijgewerkt in Quatt en ook de verwarming draait gewoon door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ceel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-01-2024
MacD007 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:18:
[...]

De meest eenvoudige manier is om via een app het ip adres van jou CIC te gaan zoeken.

Heb je een android mobiel is het gratis app Fing (via googleplay), zelf gebruik ik het programma Glasswire (op mijn windows 11 pc) (is ook gratis). Vaak is deze als tppg2 in de lijst aangegeven.

heb je hem gevonden, noteer dan het ip adres: zal bv dan zo uitzien: 192.168.1.175 (let op dit is dus een voorbeeld).
toets dan in een browser het volgende in:
http://192.168.1.175:8080
lukt dat niet vul dan direct achter de :8080 het volgende in:"/beta/feed/data.json" dus zonder spatie.

een andere weg is om de ID van de Quatt app onder "systeem gegevens -> CIC"te gebruiken. dat is een lang letter-cijfer combinatie beginnend met CIC-xxx..... .
ook dit kun je direct in de adresbalk bovenin (dus niet in het zoekveld) van je browser intoetsen direct gevolgd met":8080 ...." net als bij het IP adres.

als alles lukt krijg je dan het volgende te zien: (dit is alleen maar een stuk voorbeeld, de lijst gaat nog verder inclusief een zeer uitgebreide uitleg onderaan.) succes
[Afbeelding]
Dank @MacD007 het is gelukt. IP adres natuurlijk ook gewoon te zien in het eigen internetmodem ;-) Interessant de sturing / het gedrag van de Quatt goed te kunnen volgen.
Zie in de Json Feed ook dat de Lyric T6 de echte kamertemperatuur op 5 decimalen doorgeeft. Waarom presenteert de T6 dan deze werkelijke kamertemperatuur dan niet op het T6 venster. Nu alleen maar op halve graad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cranb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 21:03
MacD007 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:45:
[...]

hier geen probleem.
CIC en wamtepomp laten geen storing of bijzonderheid zien. ook geen overmatig gasverbruik
Alleen zeer kort tijdens de opstart van morgen rond 9:20. (verbruik 0,06m3 gas)

Toen kwam de T6 blijkbaar net onder de 18ºC. gisteren was de Quatt om 16:50 uit gegaan, tussentijds dus niet meer aangegaan.
Nu draait de Quatt lekker op laag vermogen (circa 310W) en zonder de CV verder te gebruiken. :)
Ook hier draait de boel goed, ook op laag vermogen. Ik heb de cv ketel in de zomerstand staan. Ik zie bij warmtevraag wel dat de CiC warmte vraagt van de CV (via "otTbCH") maar dat uiteindelijk de Quatt het gewoon voor zijn rekening neemt. Resultaat is dan ook dat ik nu toe geen gas verbruik heb voor verwarming. Ben wel benieuwd of dit zo blijft werken als het echt koud wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Ceel schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

Dank @MacD007 het is gelukt. IP adres natuurlijk ook gewoon te zien in het eigen internetmodem ;-) Interessant de sturing / het gedrag van de Quatt goed te kunnen volgen.
Zie in de Json Feed ook dat de Lyric T6 de echte kamertemperatuur op 5 decimalen doorgeeft. Waarom presenteert de T6 dan deze werkelijke kamertemperatuur dan niet op het T6 venster. Nu alleen maar op halve graad.
Ik verwacht dat ze bij Honeywell denken "less is more".
Overigens zouden een gemiddelde persoon veelal niets van een dergelijke gedetaileerde weergave begrijpen, hoewel een een getal achter de komma was wel mooi geweest, maar dat is weer de techneut in mij die dit leuk vind.
Vergeet niet dat een oude Kwik thermometer (voor thuis) vaak ook niet meer dan 1º nauwkeurig waren af te lezen, ik verwacht dus dat ze een halve graad al meer dan nauwkeurig genoeg vonden. (gok O-) )

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cleophas
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-04 10:16
Ik heb sinds 25 September een Quatt warmtepomp. We zijn in Mei akkoord gegaan met de offerte dus de lever-/installatie tijd viel erg mee. We zijn erg tevreden met de installatie. In een dag gebeurd en het systeem werkt fluisterstil (zelfst met de stille modus uitgeschakeld). Gasverbruik is minimaal, alleen bij het opstarten door warmtevraag (0.01 tot 0.02 M2 per dag). Ben wel benieuwd hoe het zal gaan wanneer het echt koud wordt. De app werkt goed en geeft onder het kopje Inzicht precies weer hoeveel kWh warmte er is opgewekt met de hoeveelheid gebruikte stroom. Het apparaat ziet er, vergeleken met een andere warmtepompen, ook nog aardig goed uit. Wij zijn tot nog toe erg tevreden gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Spykie schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:56:
[...]

Wij hebben deze maand nog maar 16m3 gas verbruikt en volgens de Quatt app zo'n 29m3 bespaard. Met dit zachte weer neemt de Quatt 99,9999% van de verwarming voor z'n rekening en verbruik je zo goed als geen gas voor verwarming. Hier is deze maand 0,8m3 voor verwarming gebruikt.
Hier hetzelfde. Heerlijk! Maar, let wel. Het is extreem zacht voor de tijd van het jaar zowel overdag als ‘s nachts… desalniettemin is dit alvast mooi meegenomen!

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

mozziej schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:51:
Hallo allemaal, we overwegen een aanschaf van een hybride warmtepomp. We hebben een huis uit 1980 met energielabel b, we hebben de kruipruimte laten isoleren, alle ramen voorzien van hr++ glas. In de spouw zit ook al isolatie en hebben zonnepanelen. We gebruiken nu ongeveer 1080 m3 gas. Zijn er mensen die in een dergelijk huis ook al een hybride warmtepomp gebruiken? We overwegen dus een aanschaf van een hybride warmtepomp en ben benieuwd of er mensen zijn die al ervaring hebben.

We hebben overigens geen vloerverwarming enkel radiatoren met thermostaat knoppen
Er zijn al wat (goede) antwoorden en adviezen langsgekomen. Quatt vervangt niet je heetwater voor douchen etc. Hoeveel van die 1080m3 is daarvoor? (extrapoleren gebruik in een zomermaand)
Als dat 200m3/jaar is, dan moet een zeer groot deel van de rest te vervangen zijn.
Bij mij (hoger verbruik dan jij, radiatoren) haal ik in oktober 98% met Quatt maar er zullen winterdagen zijn dat de Quatt niet al het vermogen kan leveren, dus dan gaat het % zakken.
Met thermostaatknoppen wel wat oppassen; een warmtepomp verdeelt zijn water graag over zoveel mogelijk radiatoren tegelijk.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvan072
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:30
sky_walker schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:51:
[...]

Ik heb zelfde situatie gehad met Evohome en Quatt in het begin. Het probleem is dat Evohome een gewenste watertemperatuur doorgeeft aan Quatt ipv gewenste ruimtetemperatuur. Deze gewenste watertemperatuur is al snel 50 graden of meer, en dit kan Quatt niet zelf leveren. Vandaar dat de ketel bijspringt.

Als oplossing heb ik een Lyric t6R gekocht in de woonkamer, die stuurt de quatt aan, en het evohome systeem regelt de temperatuur na in de overige vertrekken (zolang de quatt aanstaat, maar met lange runs niet zo'n probleem).

Ik heb hier eerder over gepost hier in detail. zoeken op evohome
Post gevonden. Maar bij ons is het echt geen optie om de keuken niet te verwarmen Dus dit lijkt me voor ons niet de beste oplossing. Het lastige is dat ik dit in het offerte gesprek uitvoerig met Quatt heb besproken omdat ik me vooraf had ingelezen hier op Tweakers. In dat gesprek werd aangegeven dat de zone aansturing geen probleem zou zijn en dat de installateurs bij vertrek een perfect ingesteld systeem zouden achterlaten. Dat is dus niet gelukt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL

SBL

mozziej schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:07:
[...]

Hoeveel minder gas is men gaan gebruiken? Is daar iets over te zeggen?
Als je 750m3 gas bespaart * 9 = 6750 kWh warmte, dan heb je daar bij radiatoren / ~SCOP 3,5 = 1930 kWh elektriciteit voor nodig.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Hvan072 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:20:
Sinds vorige week een Quatt, maar deze lijkt niet te doen wat beloofd. De CV ketel wordt voor 85% aangesproken en de Quatt maar voor 15%. Ik heb online maar een ticket aangemaakt, maar heb nog geen reactie.

Ik maak gebruik van een Evohome thermostaat, evotouch sensor die de zoneklep van de vloerverwarming aanstuurt, 5 HR92 knoppen en nog twee radiatoren die open staan. Bij installatie van de Quatt is een Opentherm module geplaatst. In Evohome lijkt alles goed wat betreft verbinding en reactie op warmtevraag. De Quatt doet echter niet of nauwelijks mee.

In afwachting van een reactie van Quatt iemand enig idee wat hier fout gaat?[Afbeelding]

Edit; zelf denk ik aan de ‘optimalisatie’. Elektriciteitsprijzen zijn 0.397 (normaal), 0.34478 (dal) en gasprijs is 1.33977. Optimalisatie stond aan en heb ik nu uit gezet. Kijken wat dat doet.
even een vraag, hoe is je evohome ingesteld (warmtevraag), ik bedoel hiermee dus je schema. als ik bovenstaand ze verwacht ik eigenlijk dat je te veel van de warmtepomp vraagd, het is hier al zo vaak gezegt, een warmtepomp kan helaas niet snel een boel warmte in het huis brengen, wat een CV zonder veel problemen wel toe in staat is.

deze info is denk ik van belang om je vanuit het forum zo ver het kan te helpen cq met je mee gaan denken. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
MacD007 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:18:
[...]

De meest eenvoudige manier is om via een app het ip adres van jou CIC te gaan zoeken.

Heb je een android mobiel is het gratis app Fing (via googleplay), zelf gebruik ik het programma Glasswire (op mijn windows 11 pc) (is ook gratis). Vaak is deze als tppg2 in de lijst aangegeven.

heb je hem gevonden, noteer dan het ip adres: zal bv dan zo uitzien: 192.168.1.175 (let op dit is dus een voorbeeld).
toets dan in een browser het volgende in:
http://192.168.1.175:8080
lukt dat niet vul dan direct achter de :8080 het volgende in:"/beta/feed/data.json" dus zonder spatie.

een andere weg is om de ID van de Quatt app onder "systeem gegevens -> CIC"te gebruiken. dat is een lang letter-cijfer combinatie beginnend met CIC-xxx..... .
ook dit kun je direct in de adresbalk bovenin (dus niet in het zoekveld) van je browser intoetsen direct gevolgd met":8080 ...." net als bij het IP adres.

als alles lukt krijg je dan het volgende te zien: (dit is alleen maar een stuk voorbeeld, de lijst gaat nog verder inclusief een zeer uitgebreide uitleg onderaan.) succes
[Afbeelding]
Goede vraag van Ceel en begrijpelijk antwoord Macd007! Voor een nono als ik ook gelukt _/-\o_

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Trackerfire schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:43:
[...]

Hier hetzelfde. Heerlijk! Maar, let wel. Het is extreem zacht voor de tijd van het jaar zowel overdag als ‘s nachts… desalniettemin is dit alvast mooi meegenomen!
Dat klopt wel maar die van mij draait sinds begin maart. Dus nog wel wat vorst meegenomen waar het perfect verliep. Goede ervaringen geven goede hoop ;) bij deze dus

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cc88
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16-09 20:23
MacD007 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:13:
[...]

ja, die van mij geeft ook 0.5ºC aan, wat is je versienr?
4.0.3.80. Bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cc88
sky_walker schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:13:
Goedemorgen,

Ik overweeg radiatorventilatoren in een aantal kamers boven.
Beneden vloerverwarming.

De Quatt houdt het wel warm in huis tot nu toe, zonder gebruik CV ketel, maar wel bij lage aanvoertemperatuur, rond de 28-30 graden met dT van 2-3 graden. soms bij langere runs en als het buiten onder de 10 graden komt, stookt de quatt wel door tot bijna 40 graden aanvoer.

Zolang de Quatt rond de 30 graden aanvoer blijft, worden de radiatoren boven (Type 11 en type 21) soort van handwarm, en de kamers komen wel op temperatuur, maar langzaam.

Ik overweeg radiatorventilatoren, maar lees dat die ook pas aangaan rond de 33-35 graden, vast instelpunt.
Is er iemand die goede ervaringen heeft met radiatorfans die al bij 25 graden aangaan, of een instelbare thermostaat ?

alvast bedankt!

skywalker.
40 graden.. hoe hoog heb je de temperatuur vraag staan? Ik zie mijn Quatt niet hoger komen dan 28 graden met deze temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ik heb 3.9.10.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cc88
Ik volg de Quatt groep op Facebook en daar is iemand die beweerd dat bij alle warmtepompen een buffervat geplaatst dient te worden. Bij maar 6% van de installatie is het systeem zo goed in balans dat er geen buffervat nodig is, aldus klimaat techniek nl.

Ik vind het toch een uitspraak dat 94% dus eigenlijk voorzien moet worden van een buffervat.

Waarom biedt Quatt dit niet aan? Is het nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cc88
Ik heb een mail gewijd aan Resideo. Binnen een dag mail terug dat de thermostaat is geüpdate. Of dit de update is om halve graden te laten weergeven, ik laat het je deze week weken. Vooralsnog geen merkbaar verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Cc88 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:37:
Ik volg de Quatt groep op Facebook en daar is iemand die beweerd dat bij alle warmtepompen een buffervat geplaatst dient te worden. Bij maar 6% van de installatie is het systeem zo goed in balans dat er geen buffervat nodig is, aldus klimaat techniek nl.

Ik vind het toch een uitspraak dat 94% dus eigenlijk voorzien moet worden van een buffervat.

Ik ben geen expert, maar volgens mij fungeert je vloerverwarming als soort buffervat. Een buffervat is volgens mij nodig omdat anders de warmtepomp zou kunnen gaan pendelen omdat hij zijn warmte niet genoeg kwijt kan. Nu is de Quatt sowieso modulerend, en hebben de meeste mensen wel deels vloerverwarming, dus schijnt dat niet nodig te zijn.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimve
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-06-2024
sky_walker schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:13:
Goedemorgen,

Ik overweeg radiatorventilatoren in een aantal kamers boven.
Beneden vloerverwarming.

De Quatt houdt het wel warm in huis tot nu toe, zonder gebruik CV ketel, maar wel bij lage aanvoertemperatuur, rond de 28-30 graden met dT van 2-3 graden. soms bij langere runs en als het buiten onder de 10 graden komt, stookt de quatt wel door tot bijna 40 graden aanvoer.

Zolang de Quatt rond de 30 graden aanvoer blijft, worden de radiatoren boven (Type 11 en type 21) soort van handwarm, en de kamers komen wel op temperatuur, maar langzaam.

Ik overweeg radiatorventilatoren, maar lees dat die ook pas aangaan rond de 33-35 graden, vast instelpunt.
Is er iemand die goede ervaringen heeft met radiatorfans die al bij 25 graden aangaan, of een instelbare thermostaat ?

alvast bedankt!

skywalker.
Bij mij stookt de Quatt soms ook door tot 40 graden. Ik heb het idee dat de flow of afgifte niet hoog genoeg is, waardoor de warmte dus blijft stoken.

Ventilatoren voor op de Jaga Strada zijn onderweg (hopelijk helpt dat al), maar heb ook het vermoeden dat het aan Tado ligt.

Alle convectoren boven zijn 1 groep, daarnaast 1 convector altijd helemaal open. Als ik in de JSON feed kijk is de flow meestal goed, maar soms ook niet, vaak als de Tado maar weinig warmte vraagt (en dus de thermostaatkranen deels sluit).
Niet goed voor de COP, meer Tado gebruikers hier last van? Eigenlijk zou de kraan altijd ver open moeten staan, op een lagere watertemperatuur. Is de aanvoer temperatuur die Tado verwacht in te stellen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Hvan072 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:05:
[...]

Post gevonden. Maar bij ons is het echt geen optie om de keuken niet te verwarmen Dus dit lijkt me voor ons niet de beste oplossing. Het lastige is dat ik dit in het offerte gesprek uitvoerig met Quatt heb besproken omdat ik me vooraf had ingelezen hier op Tweakers. In dat gesprek werd aangegeven dat de zone aansturing geen probleem zou zijn en dat de installateurs bij vertrek een perfect ingesteld systeem zouden achterlaten. Dat is dus niet gelukt.
Ik heb dezelfde situatie en is een beetje gekunsteld op te lossen. Wat ik nu gedaan heb:
- op de benedenverdieping voorlopig alle Evohomekleppen verwijderd.
- 1 klep op een dummy kraan gezet zodat Evohome denkt deze aan te sturen. Dit werkt op zich goed. Alleen heb ik nog een pendel-probleem op te lossen (dit probleem staat op zich los van deze configuratie).
- als ik het pendelen onder controle heb wil ik op 1 keukenradiator (ik heb er 2) een zoneklep zetten. Zo creeer ik dus kunstmatig 1 zone met twee ruimtes die ieder een eigen zoneklep hebben. En door een aantal radiatoren zonder zoneklep te hebben blijft mijn flow op 800 liter zonder dat er water door de bypass gaat (anders versterkt dit het pendelprobleem).

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Jimve schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:46:
[...]

Bij mij stookt de Quatt soms ook door tot 40 graden. Ik heb het idee dat de flow of afgifte niet hoog genoeg is, waardoor de warmte dus blijft stoken.
Zodra je wat lucht door die radiatoren kunt blazen stijgt je afgifte ook. Als hij dan niet verder daalt, dan moet je bij Quatt aankloppen lijkt me voor een lagere setting.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

MacD007 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:29:
[...]

Op aanvulling van @Spykie en @RobertowNL , waarom nu pas? Je bent een beetje laat.

Nee, nu even serieus, volgens je beschrijving is je huis prima geschikt voor de 4 kW Quatt.
Wat je nog niet hebt beschreven is hoe zit je dakisolatie er uit, ik ga er van uit dat je die dus ook hebt.
Je gasverbruik zal zich beperken tot je warme water uit de kraan en een heel klein beetje voor de opstart, dus e mag van jouw gasverbruik alvast circa 200 m³ aftrekken die je ook na de warmtepomp zult nodig hebben.

Hou je dus circa 850 m³ over, als je daar met circa 80% besparing gaat rekenen, bespaar je rond 650-680 m³ gas. Het zo overigens niet verbazen dat de besparing nog een stukje hoger ligt.
Hou wel rekening met je stookgedrag, een warmtepomp werkt compleet anders en heeft tijd nodig, verwarmen doe je in kleine stapjes en heel belangrijk blijf van je thermostaat af, instellen en dan verder afblijven.

De warmtepomp zal hiervoor circa 1.500 kWh stroom nodig hebben (zeer ruwe schatting), als je overproductie dit kan behappen ben je spekkopper.

Ik zou zover je een warmtepomp kunt plaatsen, denk hier aub aan de geluidseisen op de erfgrens naar je buren en overige bouwkundige aspecten dit direct doen. _/-\o_
Mogelijk dat wel je bestaande radiatoren wat extra hulp via radiatorventilatoren kunnen gebruiken.

Om je een idee te geven, mijn huis jaren 60, deels HR++, redelijk geïsoleerd (zo goed als het kon) krijg ik het huis met de Quatt prima warm. De baas thuis klaagt tenminste niet. Met deze maand een gem. COP van 6,5 ( wat zeer hoog is en ook wordt beïnvloedt is door het warme weer).
In mijn voorbeeld heeft de Quatt dus 98% van de verwarming gedaan en daarbij slechts 0,9m³ gas verbruikt. Mijn overig gasverbruik (6,4m³) was puur voor warm water/douchen ed. (SWW)
De Quatt heeft in die periode 48 kWh (voor mij gratis stroom omdat dit binnen de overproductie zonnepanelen valt) aan stroom verbruikt en volgens Quatt 35,5m³ gas bespaard (circa 45 euro besparing).

[Afbeelding]
Bij mij bijna exact hetzelfde aantal kW (307) warmte, maar tegen 70kW electra.. ook in minder dagen dus de quatts harder laten werken.
Ik merk dat door de beperkte afgifte van radiators de temperatuur constant houden het beste werkt.. en de gevraagde temp niet te hoog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvan072
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:30
MacD007 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:29:
[...]

even een vraag, hoe is je evohome ingesteld (warmtevraag), ik bedoel hiermee dus je schema. als ik bovenstaand ze verwacht ik eigenlijk dat je te veel van de warmtepomp vraagd, het is hier al zo vaak gezegt, een warmtepomp kan helaas niet snel een boel warmte in het huis brengen, wat een CV zonder veel problemen wel toe in staat is.

deze info is denk ik van belang om je vanuit het forum zo ver het kan te helpen cq met je mee gaan denken. _/-\o_
Ik begrijp,je punt. Ik dacht dat een verschil van 2 graden wel te overbruggen was, maar ik begrijp nu dat dit te veel is. Heb de boel nu opnieuw ingeregeld met een paar kleine stapjes van 0,5 graad. Morgen eens zien of dit nog nader aangepast moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:45
geerttttt schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:42:
[...]

Ik ben geen expert, maar volgens mij fungeert je vloerverwarming als soort buffervat. Een buffervat is volgens mij nodig omdat anders de warmtepomp zou kunnen gaan pendelen omdat hij zijn warmte niet genoeg kwijt kan. Nu is de Quatt sowieso modulerend, en hebben de meeste mensen wel deels vloerverwarming, dus schijnt dat niet nodig te zijn.
Dat klopt niet. Quatt werkt gewoon zonder buffervat. Ander systeem. Ik heb geen vloerverwarming en er is geen sprake van pendelen.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:50
pietjm schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:10:
[...]

Dat klopt niet. Quatt werkt gewoon zonder buffervat. Ander systeem. Ik heb geen vloerverwarming en er is geen sprake van pendelen.
Kan je dat 'ander systeem' eens uitleggen?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:40
Cc88 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:37:

Dat is vanwege het ontwerp van het verwarmingssysteem. Bij oudere woningen is dat uitgelegd op een delta T van 20 zoals een cv ketel dat maakt. De gemiddelde wp doet echter een delta T van 5. Dat betekent dat een wp vier maal zoveel water rond pompt als een cv ketel en dat heeft gevolgen voor je leidingen. Een parallel buffervat kan daarom verstandig zijn, daarmee maak je een hydraulische scheiding tussen opwekkingskant en afgiftesysteem. Het is daarmee de bedoeling dat de wp rustig met veel volume (dT 5) het buffervat op temperatuur houdt en een pomp na het buffervat met dT 20 over het afgiftesysteem draait. Kost iets rendement, voorkomt in veel woningen problemen met stromingsgeluiden en systeeminhoud.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 05:28
Insert12 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:48:
[...]

Dat is vanwege het ontwerp van het verwarmingssysteem. Bij oudere woningen is dat uitgelegd op een delta T van 20 zoals een cv ketel dat maakt. De gemiddelde wp doet echter een delta T van 5. Dat betekent dat een wp vier maal zoveel water rond pompt als een cv ketel en dat heeft gevolgen voor je leidingen. Een parallel buffervat kan daarom verstandig zijn, daarmee maak je een hydraulische scheiding tussen opwekkingskant en afgiftesysteem. Het is daarmee de bedoeling dat de wp rustig met veel volume (dT 5) het buffervat op temperatuur houdt en een pomp na het buffervat met dT 20 over het afgiftesysteem draait. Kost iets rendement, voorkomt in veel woningen problemen met stromingsgeluiden en systeeminhoud.
Als je met gewone radiatoren een delta T van 20 graden wil bereiken heb je toch al gauw een aanvoertemperatuur van 60 graden nodig? Dat ga je niet redden met een warmtepomp, en een buffervat gaat daar niet mee helpen.

De Quatt pompt ook niet 4x sneller dan een gemiddeld gas-CV systeem. De grotere delta T bij gas-CV systemen komt door het veel hogere verwarmingsvermogen van bv 20 kW of meer, tegen zo'n 5 kW van de Quatt.

Een buffervat is nodig om zoals het al zegt de warmte te bufferen zodat de warmtepomp continu op een laag pitje zijn gang kan gaan en niet steeds aan en uit moet gaan. Het kan variaties in afgifte veroorzaakt door bv zone regelingen opvangen. Ook is het nodig om warmtecapaciteit te hebben om defrosts van de warmtepomp op te vangen.

Als je voldoende afgifte vermogen en warmtecapaciteit in je systeem hebt, dan is een buffervat niet nodig. De Quatt is een kleine warmtepomp, kan tot onder de 300W input vermogen terug moduleren en hoeft dan niet steeds aan en uit. Een buffervat verhoogt de kosten vooral, je kunt dan beter van zoneregeling afstappen en zorgen dat het afgiftesysteem afgestemd is op de verwarming behoefte van de ruimtes.

Het beste rendement krijg je met een heel simpel systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Hvan072 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:07:
[...]

Ik begrijp,je punt. Ik dacht dat een verschil van 2 graden wel te overbruggen was, maar ik begrijp nu dat dit te veel is. Heb de boel nu opnieuw ingeregeld met een paar kleine stapjes van 0,5 graad. Morgen eens zien of dit nog nader aangepast moet worden.
d:)b
Geef het systeem even de tijd, ga het nu eerst een minimaal een paar dagen proberen.
Kijk regelmatig in de json.feed, noteer eventueel een paar belangrijke punten, mn temp.water-in en uit WP, flow, en flowtemp. vermogen (hp1.powerinput), thermosstaat.room.setpoint en roomtemp.

ik zou ook zo veel mogelijk je radiatoren open zetten, zelfs als je denkt dat je daardoor iets zou kunnen verliesen, een warmtepomp die bv ook zijn warmte niet kwijt krijgt verliest daar meer op.

succes, en laat maar hier weten hoe het is afgelopen. (y)

en vergeet niet wat hierboven @MWink heeft gezegt:

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 29-10-2023 23:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
MWink schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:15:
[...]

Als je met gewone radiatoren een delta T van 20 graden wil bereiken heb je toch al gauw een aanvoertemperatuur van 60 graden nodig? Dat ga je niet redden met een warmtepomp, en een buffervat gaat daar niet mee helpen.

De Quatt pompt ook niet 4x sneller dan een gemiddeld gas-CV systeem. De grotere delta T bij gas-CV systemen komt door het veel hogere verwarmingsvermogen van bv 20 kW of meer, tegen zo'n 5 kW van de Quatt.

Een buffervat is nodig om zoals het al zegt de warmte te bufferen zodat de warmtepomp continu op een laag pitje zijn gang kan gaan en niet steeds aan en uit moet gaan. Het kan variaties in afgifte veroorzaakt door bv zone regelingen opvangen. Ook is het nodig om warmtecapaciteit te hebben om defrosts van de warmtepomp op te vangen.

Als je voldoende afgifte vermogen en warmtecapaciteit in je systeem hebt, dan is een buffervat niet nodig. De Quatt is een kleine warmtepomp, kan tot onder de 300W input vermogen terug moduleren en hoeft dan niet steeds aan en uit. Een buffervat verhoogt de kosten vooral, je kunt dan beter van zoneregeling afstappen en zorgen dat het afgiftesysteem afgestemd is op de verwarming behoefte van de ruimtes.

70 graden in en 50 retour was niet zo gek tot een paar jaar geleden. Vergeet niet dat warmtepompen nog niet zo lang gemeengoed zijn in Nederland, we hebben tot 2018 nieuwbouwwoningen nog met cv ketels uitgerust.

Een buffervat van 50 liter doet niks aan warmtebuffering. Met een 4kW warmtepomp is die inhoud in 5 minuten ververst. Wil je echt gaan bufferen met een warmtepomp dan heb je 100 liter per kW aan buffer inhoud nodig. Liefst nog meer.

En inderdaad: des te eenvoudiger, des te beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
Insert12 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:48:
[...]

ik kijk ook af en toe op facebook op de Quatt pagina; maar helaas is daar de kwaliteit in het algemeen ver te zoeken en worden veelal zelfs verkeerde info, meningen en adviezen gegeven.
Dus om je te vermaken is het een grappige site, net als die programma's zoals de slechte driver van Nederland, maar voor echt advies blijf aub daar weg, de kans dat het onzin of erger is is helaas te groot. Vind het jammer voor die het goed bedoelen, maar helaas het is en blijft facebook en geen tech site. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-09 20:18
Flesym schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:57:
[...]

Ik heb dezelfde situatie en is een beetje gekunsteld op te lossen. Wat ik nu gedaan heb:
- op de benedenverdieping voorlopig alle Evohomekleppen verwijderd.
- 1 klep op een dummy kraan gezet zodat Evohome denkt deze aan te sturen. Dit werkt op zich goed. Alleen heb ik nog een pendel-probleem op te lossen (dit probleem staat op zich los van deze configuratie).
- als ik het pendelen onder controle heb wil ik op 1 keukenradiator (ik heb er 2) een zoneklep zetten. Zo creeer ik dus kunstmatig 1 zone met twee ruimtes die ieder een eigen zoneklep hebben. En door een aantal radiatoren zonder zoneklep te hebben blijft mijn flow op 800 liter zonder dat er water door de bypass gaat (anders versterkt dit het pendelprobleem).
Je kunt evoknoppen ook loskoppelen van het systeem en dan handmatig op de gewenste temperatuur zetten. Dan gaan ze nog steeds open en dicht maar vragen ze geen warmte. Zo heb ik ook 2 kamers in huis die wel mee mogen verwarmen maar geen warmte mogen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
alwind schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:48:
[...]

Je kunt evoknoppen ook loskoppelen van het systeem en dan handmatig op de gewenste temperatuur zetten. Dan gaan ze nog steeds open en dicht maar vragen ze geen warmte. Zo heb ik ook 2 kamers in huis die wel mee mogen verwarmen maar geen warmte mogen vragen.
Dat is eigenlijk dat je slimme thermostaat wat minder slim gaat maken, prima idee.
Hou wel rekening er mee dat je voldoende afgifte systemen over houd anders creëer je daarmee een ander, mogelijk zelfs nog groter probleem.
Hou de KISS gedachte altijd in je achterhoofd.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 07:04
Is de COP te berekenen uit de info van de quatt app en/of de Json feed? En als dat kan is de vraag, hoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:34
duysa01 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 05:27:
Is de COP te berekenen uit de info van de quatt app en/of de Json feed? En als dat kan is de vraag, hoe?
Uit de info van de app is het te berekenen. In de json feed staat de COP er gewoon bij.

In de app:
kWh warmte door quatt (groene tekst) delen door kWh gebruikte electriciteit (blauwe tekst).
Dat is alles. En dat werkt dus als je de getallen neemt per dag, maar ook per week of maand. Dan heb je een mooi gemiddelde.

[ Voor 7% gewijzigd door HBO88 op 30-10-2023 07:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:53
Ik snap wel dat die T6 de beste besparingen voor de Quatt oplevert. Als je gewoon constant dezelfde temp monitort in de woonkamer 😂
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJ-XT3OGkyRUESrqkNrEW-sgHjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0y2Qpz79Pvsqq8VgKC7qQii.jpg?f=fotoalbum_large

Zit gewoon 1,5 graad verschil in. Zit er hevig over te twijfelen om de Nest op te hangen. Comfort is zo wel echt minder.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cranb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 21:03
krizzziz schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 07:30:
Ik snap wel dat die T6 de beste besparingen voor de Quatt oplevert. Als je gewoon constant dezelfde temp monitort in de woonkamer 😂
[Afbeelding]

Zit gewoon 1,5 graad verschil in. Zit er hevig over te twijfelen om de Nest op te hangen. Comfort is zo wel echt minder.
Heb je gekeken welke temperatuur de Lyric doorgeeft (kun je zien in de json feed) aan de CiC?. Bij mij klopt die temperatuur namelijk wel, alleen laat het display een andere waarde zien. Het zou te maken kunnen hebben met de manier waarop de lyric probeert om de "echte" temperatuur te laten zien. Dit heet "fine tune"

https://www.honeywellhome...t/lyric-thermostat-app-5/

Ik heb gisteren de vraag gesteld aan Resideo of mijn thermostaat gebruik maakt van "fine tune" en zo ja hoe ik het uit kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
[Afbeelding]

Kun je niet een temperatuurcorrectie doorvoeren op de T6 zodat ie alsnog die 19 graden aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-09 20:43
[Afbeelding]

De Lyric geeft in mijn geval een vrij accurate temperatuur weer, deze is op de decimaal nauwkeurig met de TADO die ik heb. Ik weet niet welke thermometer je daar in je hand hebt, is deze wel accuraat en laat ik voorop stellen dat een NEST niet zo heel betrouwbaar is in temperatuur weergave. Dat was in ieder geval mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
alwind schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:48:
[...]

Dat kan, maar op de begane grond wil ik de flow niet knijpen behalve op 1 radiator in de keuken om de keuken 'bij te regelen' als het daar te warm wordt. Vandaar dat ik ze op de begane grond heb verwijderd en er 1 zone met twee ruimtes van gemaakt heb.
Boven heb ik de kranen gewoon gekoppeld maar staan op een constante vraag. Ik zie het voordeel niet echt om ze los te koppelen. In theorie om snel handmatig meer warmte te vragen, maar een WP is daar nou net niet zo geschikt voor.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Heb je een van de twee gekalibreerd? Zo nee, dan kan je er onmogelijk van uit gaan dat de sensor in jouw hand de juiste temperatuur aangeeft. Je kan beter een temperatuur kiezen die voor jou/jullie comfortabel is en vervolgens accepteren dat er een verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
medu80 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:14:
[...]

De Lyric geeft in mijn geval een vrij accurate temperatuur weer, deze is op de decimaal nauwkeurig met de TADO die ik heb. Ik weet niet welke thermometer je daar in je hand hebt, is deze wel accuraat en laat ik voorop stellen dat een NEST niet zo heel betrouwbaar is in temperatuur weergave. Dat was in ieder geval mijn ervaring.
n=1

Die Lyric kun je 'calibreren' door een offset in te stellen in het menu.
Dat is wel weer een nadeel van nest, maar bij nest stellen ze: het is zo accuraat dat we geen user-error in de hand willen werken.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 30-10-2023 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Timmy schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:17:
[...]

Heb je een van de twee gekalibreerd? Zo nee, dan kan je er onmogelijk van uit gaan dat de sensor in jouw hand de juiste temperatuur aangeeft. Je kan beter een temperatuur kiezen die voor jou/jullie comfortabel is en vervolgens accepteren dat er een verschil is.
Analoge thermometer er een paar uurtjes naast hangen, dan weet je het zeker. Wel uit de buurt van die tablet blijven voor de zekerheid. Alles kan zo'n meting verstoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 14:58
MacD007 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:23:
[...]

ik zou ook zo veel mogelijk je radiatoren open zetten, zelfs als je denkt dat je daardoor iets zou kunnen verliesen, een warmtepomp die bv ook zijn warmte niet kwijt krijgt verliest daar meer op.
Wij hebben 4 grote T33 radiatoren (met fans) waarvan 3 waterzijdig zijn ingeregeld (nog op de cv, statisch, deltaT 10gr en de 4e staat helemaal open). Ik dacht zelf eigenlijk dat dat nog steeds wel ok is voor de Quatt.

De Quatt werkt hier verder prima, maar ik zie wel een deltaT van (maar?) ca 2,7 gr.

Is het dan slimmer om alle 4 de radiatoren gewoon vol open te zetten? Of de hydraulische balans zo laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:45
okijokii schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:36:
[...]

Kan je dat 'ander systeem' eens uitleggen?
Daar bedoel ik alleen mee dat Quatt werkt met software aansturing via de CiC en dus niet met een buffervat. In tegenstelling tot vrijwel alle andere hybride systemen.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
HBO88 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 07:05:
[...]

Uit de info van de app is het te berekenen. In de json feed staat de COP er gewoon bij.
Het ligt vast aan mij, maar waar zie je de COP in de Json feed?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
pietjm schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:06:
[...]

Daar bedoel ik alleen mee dat Quatt werkt met software aansturing via de CiC en dus niet met een buffervat. In tegenstelling tot vrijwel alle andere hybride systemen.
Dank, daar is Klimaat Techniek Nederland het volgens mij nog niet mee eens in de facebookgroep 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
pietjm schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:06:
[...]

Dat werkt net anders. Softwarematige aansturing via een binnenunit doen wel meer merken. Dat gaat enkel over het aansturen van de warmtepomp, cv ketel en daarnaast regeling met een thermostaat.

Een buffervat heeft een andere functie zoals ik een paar posts eerder toelichtte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[Afbeelding]

Welke software versie heb je?
Zie ook de eerder gemaakte opmerkingen mbt calibratie.
Overigens is comfort een gevoelsmaat en heeft niets met een of ander getal te maken.
Wil je meer comfort gaan meten moet je dat doen met een natte bol thermometer of een gecombineerde flow en temperatuur meter zoals een Kestrel, alleen zou je dan die meter midden in je kamer moeten plaatsen, zal je partner leuk vinden.
Een meting tegen de muur is nu een keer verre van een ideale meetplek.

[ Voor 26% gewijzigd door MacD007 op 30-10-2023 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:10:
[...]

Het ligt vast aan mij, maar waar zie je de COP in de Json feed?
Ik vrees dat @HBO88 zich hier vergist heeft, helaas staat deze er niet bij. Heeft in json feed ook vrij weinig nut, je zou dan de COP van die seconde gaan zien.
Uit de gegevens van de Quatt app kun je bv vrij aardig de COP van de dag bereken, helaas wijkt de opgenomen vermogen helaas wel af in vergelijk met een MID kWh meter, afwijking van 1- circa 10%.
Maar als een mooie indicatie hoe je Quatt presteert is dat nog steeds prima.

Wat @HBO88 over hoe je de COP berekend schrijft klopt overigens als een bus (y)
Mn de week en maand berekeningen, super eenvoudig in de app, zijn ook zeer nuttig, COP van een dag is leuk, een COP van een maand zegt echter veel meer hoe effectief jou Quatt is. *O*
O-)

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 30-10-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mrdop schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:51:
[...]

Wij hebben 4 grote T33 radiatoren (met fans) waarvan 3 waterzijdig zijn ingeregeld (nog op de cv, statisch, deltaT 10gr en de 4e staat helemaal open). Ik dacht zelf eigenlijk dat dat nog steeds wel ok is voor de Quatt.

De Quatt werkt hier verder prima, maar ik zie wel een deltaT van (maar?) ca 2,7 gr.

Is het dan slimmer om alle 4 de radiatoren gewoon vol open te zetten? Of de hydraulische balans zo laten?
Die deltaT van circa 2,7 is een getal wat je van een warmtepomp ook zou verwachten.
Wat geeft je flow en je temperatuur out warmtepomp nu aan, met de huidige hoge buitentemperatuur zou dat eigenlijk onder de 30gr moeten liggen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japiek
  • Laatst online: 27-11-2024
De melding "Insights zijn nog niet beschikbaar" krijg ik ook sinds zondagmorgen 29 oktober. :(
Ook bij mij heeft het de afgelopen 4 weken prima gewerkt.
Herstart Wifi en Netwerkkabel gecontroleerd maar Insights nog steeds niet terug.
Ook ik zit op firmware CIC 2.6.2
Hopen dat het snel opgelost wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

mrdop schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:51:
[...]

MacD007 zegt het ook al: 2,7graden is prima, de Quatt maakt dan waarschijnlijk ~2,5kW warmte. Als de Quatt volop draait kan het 4,5 graden worden, maar zonder CVketel wil je nooit een delta 10.
2,7graden betekent dus niet dat je inregeling nu verkeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jer_bo
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 11:33
jer_bo schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:29:
Sinds vanochtend wordt in de app bij inzicht ineens gemeld dat "Insights zijn nog niet beschikbaar" . Dit heeft de afgelopen 3/4 weken prima gewerkt.

[Afbeelding]

Herstart CiC en router-herstart hebben dit niet opgelost.

Meer mensen die dat probleem hebben?
Probleem na een dag niet vanzelf opgelost, dus maar eens een melding gemaakt bij Quatt via de chat in de app. Eens kijken hoe snel dat gaat.

Voor de werking van de Quatt doen die statistieken er niet natuurlijk niet echt toe, maar voor mijn beleving en statistiek-fetish natuurlijk wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:31

charrel

Cortisol4life..

jer_bo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:24:
[...]

Probleem na een dag niet vanzelf opgelost, dus maar eens een melding gemaakt bij Quatt via de chat in de app. Eens kijken hoe snel dat gaat.

Voor de werking van de Quatt doen die statistieken er niet natuurlijk niet echt toe, maar voor mijn beleving en statistiek-fetish natuurlijk wel :P
Mijn ouders hebben die melding nu ook een dag of 2, hier werkt het wel nog gewoon. Ook maar even een berichtje aan gewaagd voor mijn ouders.
Dit op 2 android telefoons, beide de laatste versie van de app en 2.6.2 op de CIC, eergisteren startte de Quatt ook niet op. Gisteren en vandaag werkte het wel gewoon qua warmteafgifte.

[ Voor 14% gewijzigd door charrel op 30-10-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
japiek schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:38:
De melding "Insights zijn nog niet beschikbaar" krijg ik ook sinds zondagmorgen 29 oktober. :(
Ook bij mij heeft het de afgelopen 4 weken prima gewerkt.
Herstart Wifi en Netwerkkabel gecontroleerd maar Insights nog steeds niet terug.
Ook ik zit op firmware CIC 2.6.2
Hopen dat het snel opgelost wordt
Android of iOS? Versie app? En versie van het OS, bv nieuwe update gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jer_bo
MacD007 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:35:
[...]

Android of iOS? Versie app? En versie van het OS, bv nieuwe update gekregen?
In mijn geval Android, app versie v1.6.0(build 130). Android op telefoon is versie 13.1 (OxygenOS/Oneplus). Hier geen updates op gehad de afgelopen drie dagen (telefoon-OS/app).

CiC versie 2.6.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Hier ook versie 13.1 van one plus. Maar hier werkt alles.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jer_bo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:04:
[...]

In mijn geval Android, app versie v1.6.0(build 130). Android op telefoon is versie 13.1 (OxygenOS/Oneplus). Hier geen updates op gehad de afgelopen drie dagen (telefoon-OS/app).

CiC versie 2.6.2
En de Quatt app geeft bij de status info (Quatt symbool) aan dat de verbinding oké is? Ga er van uit dat je dat ook gecontroleerd hebt, alleen voor de zekerheid. Anders is het toch nog een fout bij Quatt vrees ik, bij mij werkt het gewoon.
Ik zie wel dat ik nog v1.5.0 (Build 8 ) wel iOS heb. Mogelijk dat de fout dus in de nieuwe versie zit?
Uit de bovenstaande Posts zie ik wel dat het allemaal Android is met vermoedelijk app versie 1.6.0, zou daar de fout dan in kunnen zitten?

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 30-10-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jer_bo
MacD007 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:16:
[...]

En de Quatt app geeft bij de status info (Quatt symbool) aan dat de verbinding oké is? Ga er van uit dat je dat ook gecontroleerd hebt, alleen voor de zekerheid. Anders is het toch nog een fout bij Quatt vrees ik, bij mij werkt het gewoon.
Ik zie wel dat ik nog v1.5.0 (Build 8 ) wel iOS heb. Mogelijk dat de fout dus in de nieuwe versie zit?
Uit de bovenstaande Posts zie ik wel dat het allemaal Android is met vermoedelijk app versie 1.6.0, zou daar de fout dan in kunnen zitten?
De Quatt-app is 6 dagen geleden geüpdatet zie ik (naar versie 1.6.0). Frappant is dat het dan 4/5 dagen prima gewerkt heeft en sinds gisteren niet meer.

De check die jij voorstelt heb ik uiteraard gedaan _/-\o_ , zonder verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jer_bo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:29:
[...]

De Quatt-app is 6 dagen geleden geüpdatet zie ik (naar versie 1.6.0). Frappant is dat het dan 4/5 dagen prima gewerkt heeft en sinds gisteren niet meer.

De check die jij voorstelt heb ik uiteraard gedaan _/-\o_ , zonder verbetering.
Jammer, ik vrees dat de fout hier wel bij Quatt ligt, maak gewoon een ticket aan in de app. Dan weet Quatt ook dat het probleem zich meer voordoet. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:50

Mickel moen

mickelmoen.nl

Beste Tweakers,

Mijn eerste bericht hier betreffende de Quatt.

Ik overweeg de Quatt te nemen. Ik heb reeds aangemeld en de installatie-check gedaan. Ik heb nog geen gesprek aangevraagd. Ik wil goed beslagen ten ijs komen.

Onze woonsituatie.
Gepensioneerd en de kinderen allang het huis uit.

Jaren-30-huis. Tussenwoning.
Spouw geïsoleerd, vloer Tonzon isolatie, Dak redelijk geïsoleerd, verdiepingsvloer naar zolder geïsoleerd.
Gedeeltelijk dubbel glas en nu hier en daar nog wat draairaampje enkel glas. Volgende week worden die allemaal vervangen met HR++. Tevens wordt dan het dubbel glas in de meest gebruikte woonruimtes ook vervangen door HR++
Nefit Ecomline HR excellent, Radiatoren, Tado thermostaat, met op de meest gebruikte radiatoren Tado thermostaatknoppen.

Indeling.
Kamer en-suite. In de winter hebben we de suitedeuren meestal dicht en staat de verwarming in de voorkamer op 17C.
De achterkamer wordt de gehele dag gebruikt. Overdag op 20,5C. Hier staat ook een houtkachel.
Woonkeuken, met uitgebouwde serre met veel glas. Dit is de ruimte met het meeste warmteverlies. Hier hangt ook de Tado regelthermostaat. Overdag voor het grootste gedeelte op 19,5C ‘s avonds en ‘s nachts naar 17C
Op de zolder onze slaapkamer. Continu op 17C, mijn vrouw draait de thermostaat wat hoger als ze gaat douchen, want hier hebben we ook een tweede douche.
De verdieping wordt niet veel meer gebruikt behalve mijn werkkamer.

De CV-ketel hangt in de bijkeuken. Leidingwerk voor de Quatt naar buiten zal zo’n 6 meter zijn.
De buitensituatie is zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuSE3m3Kq0HbTyy8BwNAJRdMz_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2sl3PvnBBZnoaqyPfF44VF0P.jpg?f=fotoalbum_large

De Quatt komt dan op de plek van de containers. Leidingen kunnen direct door de muur.
De plek is naast de erfgrens. Achter de deur van schutting is een steeg van zo’n 2,5meter breed.
Achter de rest van de schutting, verticale latten met steeds een spleet tussen de latten en begroeid met klimop, is de steeg 90cm breed.
De schutting met de klimop, lijkt mij een mooie geluiddemper. Schutting staat niet geheel haaks op de muur, maar zal dus iets voor de Quatt schuin weglopen. Zie foto. Rode vlekje is beoogde plek voor de Quatt. Blauw is cv-ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gdQsFU_u4JMbnGUKAAusMUxgPU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BH00gxqETfYnNgDfeMadYHw7.jpg?f=user_large

Na hier een en ander gelezen te hebben, zijn dit nu enige overdenkingen.

1. Na installatie van de Quatt, slaapkamer naar 18 C continu
2. Voorkamer naar 18C continu. In het weekend met stappen van een halve graad naar 20C continu. Dit omdat anders deze kamer wel heel vochtig wordt. Hier een Heatfan op de radiator.
3. Achterkamer. Op continu 20,5C. Hier geen Heatfan. Ik heb daar al eens een speedcomfort op gehad. Aangezien mijn stoel pal naast de radiator staat, vond ik het geluid toch nog irritant. Bovendien krijg je dan een koudestroom daar over de vloer en dat vond ik niet fijn.
3. Woonkeuken. Overdag overwegend op 19,5C Als we er eten naar 20C. Nacht verlaging naar 18C en opbouwen in stappen van 0,5C/uur.
4. Wat is jullie idee over de plaatsing van de Quatt?
5. Ik lees hier een en ander over een vuilafscheider. Wat doet die en is dit echt nodig?
6. Zijn er nog zaken, waar ik rekening mee moet houden m.b.t. De Tado regeling.

Tot slot. Ik heb geen haast.
Eerst moet er nog een groep in de meterkast bij en een kabel naar de bijkeuken. Dit wil ik laten uitvoeren met nog wat installatiewerk, wat op de planning staat.
Tegelijk wil ik dan nog een ethernetkabel trekken. Wel zo zeker t.o.v. WiFi.

Zo een heel verhaal. Als jullie hier op willen reageren vanuit jullie ervaring, wellicht ook specifiek, wat Tado betreft, stel ik dat zeer op prijs. Alvast mijn dank.

Groetnis,

Geert

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
MacD007 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:34:
[...]

Die deltaT van circa 2,7 is een getal wat je van een warmtepomp ook zou verwachten.
Wat geeft je flow en je temperatuur out warmtepomp nu aan, met de huidige hoge buitentemperatuur zou dat eigenlijk onder de 30gr moeten liggen. _/-\o_
Thx! Flow 800 (logisch, standaard waarde), Quatt out 28gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
SBL schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:39:
[...]

MacD007 zegt het ook al: 2,7graden is prima, de Quatt maakt dan waarschijnlijk ~2,5kW warmte. Als de Quatt volop draait kan het 4,5 graden worden, maar zonder CVketel wil je nooit een delta 10.
2,7graden betekent dus niet dat je inregeling nu verkeerd is.
Thx! Net geen 2,5kW warmte inderdaad!

Altijd fijn om een bevestiging te krijgen 😀

[ Voor 4% gewijzigd door mrdop op 30-10-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mickel moen schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:49:
Beste Tweakers,

Mijn eerste bericht hier betreffende de Quatt.

Ik overweeg de Quatt te nemen. Ik heb reeds aangemeld en de installatie-check gedaan. Ik heb nog geen gesprek aangevraagd. Ik wil goed beslagen ten ijs komen.

Onze woonsituatie.
Gepensioneerd en de kinderen allang het huis uit.

Jaren-30-huis. Tussenwoning.
Spouw geïsoleerd, vloer Tonzon isolatie, Dak redelijk geïsoleerd, verdiepingsvloer naar zolder geïsoleerd.
Gedeeltelijk dubbel glas en nu hier en daar nog wat draairaampje enkel glas. Volgende week worden die allemaal vervangen met HR++. Tevens wordt dan het dubbel glas in de meest gebruikte woonruimtes ook vervangen door HR++
Nefit Ecomline HR excellent, Radiatoren, Tado thermostaat, met op de meest gebruikte radiatoren Tado thermostaatknoppen.
Naar je omschrijving is je huis prima geschikt, wat ik wel nog zou willen weten is je huidig gasverbruik.
Heb je zonnepanelen? En indien ja wat is je mogelijke overproductie de afgelopen jaren gemiddeld.
Heb je vloerverwarming?

Mbt de tado probeer deze te ontkoppelen en de tado thermostaat de warmtevraag laten regelen, anders krijg je mogelijk te veel kapiteins op het Ship en dat kan pendelen veroorzaken. De tado kraan thermostaat kunnen wel gewoon blijven zitten en mogen ook gewoon de desbetreffende radiator regelen alleen mogen ze (is beter) geen eigen warmtevraag vragen.
Indeling.
Kamer en-suite. In de winter hebben we de suitedeuren meestal dicht en staat de verwarming in de voorkamer op 17C.
De achterkamer wordt de gehele dag gebruikt. Overdag op 20,5C. Hier staat ook een houtkachel.
Woonkeuken, met uitgebouwde serre met veel glas. Dit is de ruimte met het meeste warmteverlies. Hier hangt ook de Tado regelthermostaat. Overdag voor het grootste gedeelte op 19,5C ‘s avonds en ‘s nachts naar 17C
Voor een warmtepomp is dat niet ideaal, met de huidige niet al te koude temperaturen buiten stel een nachtverlaging in van max 1-1,5 gr. en verhoog deze met max. 0,5gr per stap. Hiermee voorkom je dat de cv onnodig moet bij springen.
Als het echt koud buiten word (<5gr.) dan beter geen nachtverlaging meer toepassen en de warmtepomp lange runs laten maken.

Dus bv de tado overdag naar 20ºC en de nachtverlaging op 18,5ºC, de opsart in kleine 0,5ºC stapjes (tijdsduur is afhankelijk van je vwarmteverlies huis, ga eerst uit van min 1. uur per verhoging en kijk hoe dat gaat, eigenlijk wil je dus 1 lange run hebben tot je de uiteindelijke temperatuur hebt berijkt.

hier een voorbeeld van mij:(woensdag 25-10-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kxmjs7IRwCgjkosSxF_yNXG-L20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acoFIWdoOQ0jrhNGhX4vDT7k.jpg?f=fotoalbum_large
die dag 0,06m³ gasverbruik verwarming, Quatt heeft 28,5 kWh aan warmte geproduceerd en daarbij 4,35 kWh aan stroom verbruikt = COP 6,5. (dit is zeer goed).
Op de zolder onze slaapkamer. Continu op 17C, mijn vrouw draait de thermostaat wat hoger als ze gaat douchen, want hier hebben we ook een tweede douche.
Met een warmtepomp gaat dat dus niet meer werken, de warmtepomp heeft gewoon veel meer tijd nodig om op te warmen, beter is deze gewoon op de gewenste temperatuur te laten staan. Denk ook aan de flow.
De verdieping wordt niet veel meer gebruikt behalve mijn werkkamer.
als de werkkamer maar weinig gebruikt wordt zou je eventueel voor die plek een extra IR-paneel gebruiken, is wel een COP van 1 maar mogelijk uiteindelijk goedkoper.
De CV-ketel hangt in de bijkeuken. Leidingwerk voor de Quatt naar buiten zal zo’n 6 meter zijn.
De buitensituatie is zo:
[Afbeelding]

De Quatt komt dan op de plek van de containers. Leidingen kunnen direct door de muur.
De plek is naast de erfgrens. Achter de deur van schutting is een steeg van zo’n 2,5meter breed.
Achter de rest van de schutting, verticale latten met steeds een spleet tussen de latten en begroeid met klimop, is de steeg 90cm breed.
Er zijn wettelijke eisen mbt het geluid op de erfgrens voor een woonfunctie (45/42 dB) deze mogen dus op de erfgrens niet overschreden worden, de Quatt maakt 55/52 dB, dus directe plaatsing naast de erfgrens zou dus niet mogen. Gelukkig heeft de erfgrens (is een steeg, dus geen woonfunctie) en daar is deze eis dus ook niet van toepassing. Hou wel rekening met bv de buren aan de achterkant. Wat ik op je tekening bij kavel 3 zie zou dat wel een probleem kunnen veroorzaken, gebruik hiervoor de rekentool van de overheid voor deze regeling, kom je er niet uit, wil ik je wel helpen. dit is per 1-4-2021. https://www.rijksoverheid...0%99s-worden-aangescherpt
De schutting met de klimop, lijkt mij een mooie geluiddemper. Schutting staat niet geheel haaks op de muur, maar zal dus iets voor de Quatt schuin weglopen. Zie foto. Rode vlekje is beoogde plek voor de Quatt.
Klimop heeft helaas nul geluidsdemping of die zou enkel meters dik moeten zijn.
[Afbeelding]

Na hier een en ander gelezen te hebben, zijn dit nu enige overdenkingen.

1. Na installatie van de Quatt, slaapkamer naar 18 C continu
2. Voorkamer naar 18C continu. In het weekend met stappen van een halve graad naar 20C continu. Dit omdat anders deze kamer wel heel vochtig wordt. Hier een Heatfan op de radiator.
3. Achterkamer. Op continu 20,5C. Hier geen Heatfan. Ik heb daar al eens een speedcomfort op gehad. Aangezien mijn stoel pal naast de radiator staat, vond ik het geluid toch nog irritant. Bovendien krijg je dan een koudestroom daar over de vloer en dat vond ik niet fijn.
heatfans zijn eigenlijk wel nodig gezien de zeer lage temperatuur.
3. Woonkeuken. Overdag overwegend op 19,5C Als we er eten naar 20C. Nacht verlaging naar 18C en opbouwen in stappen van 0,5C/uur.
4. Wat is jullie idee over de plaatsing van de Quatt
5. Ik lees hier een en ander over een vuilafscheider. Wat doet die en is dit echt nodig?
ja, gewoon doen, de levensduur van je Quatt wordt daar blij van.
6. Zijn er nog zaken, waar ik rekening mee moet houden m.b.t. De Tado regeling.

Tot slot. Ik heb geen haast.
Eerst moet er nog een groep in de meterkast bij en een kabel naar de bijkeuken. Dit wil ik laten uitvoeren met nog wat installatiewerk, wat op de planning staat.
Tegelijk wil ik dan nog een ethernetkabel trekken. Wel zo zeker t.o.v. WiFi.

Zo een heel verhaal. Als jullie hier op willen reageren vanuit jullie ervaring, wellicht ook specifiek, wat Tado betreft, stel ik dat zeer op prijs. Alvast mijn dank.

Groetnis,

Geert

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 30-10-2023 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Top. Wat een geweldige reactie op mijn toch wel lange verhaal.

Op jouw vragen:

Ik heb inderdaad zonnepanelen. Die leveren zo’n 2200 kWh/jaar.
Dan neem ik nog zo’n 500 kWh extra af.

Gasverbruik zat in 2022 op zo’n 1000m3.
Ik heb dit jaar nog wat extra geïsoleerd. Daarnaast wordt er dus volgende week zo’n 22m2 glas vervangen voor HR++.
Dat ook zal het gasverbruik omlaag brengen.

Ik heb geen vloerverwarming.
Ik vind nu al, dat het warmteverlies in de belangrijkste woonruimte, de achterkamer, meevalt. Daar word het 40 jaar oude dubbelglas volgende week dus vervangen door HR++. Dan zal het nog minder zijn. Als de weersomstandigheden gunstig zijn volgens de stookwijzer, hebben we hier ‘s avonds de houtkachel aan.
Mijn voornemen is dus om hier de Tado overdag op 20,5 te zetten en ‘s avonds op 21 en ‘s nachts op 20. Dus met heel weinig temperatuurwisseling. Dat moet de radiator aankunnen volgens mij. Deze is ook groot genoeg qua vermogen. Want in 1989 geplaatst toen al royaal berekend. Hierna is er nog een en ander geïsoleerd.

Wat de woonkeuken betreft, wordt het denk ik wat proberen, in hoeverre ik hier ‘s nachts ga verlagen. Is ook afwachten, wat het nieuwe glas doet.
Mbt de tado probeer deze te ontkoppelen en de tado de warmtevraag regelen, anders krijg je mogelijk te veel kapiteins op het Ship
Deze begrijp ik niet. Wat bedoel je hier met ontkoppelen?

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mickel moen schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:02:
Top. Wat een geweldige reactie op mijn toch wel lange verhaal.

Op jouw vragen:

Ik heb inderdaad zonnepanelen. Die leveren zo’n 2200 kWh/jaar.
Dan neem ik nog zo’n 500 kWh extra af.
Ga uit van een meerverbruik van circa 1.500 - 1.900 kWh uur (even een grove berekening), hang namelijk ook af van je huis en gasverbruik van je SWW, standaard tel ik daarvoor circa 200 m³ gas voor, kook jij nog op gas? indien ja, dan nog circa 50m³ er bijrekenen. (nogmaals dit zijn zeer grove cijfers, en zullen in de praktijk eerder minder kunnen zijn).
Gasverbruik zat in 2022 op zo’n 1000m3.
Ik heb dit jaar nog wat extra geïsoleerd. Daarnaast wordt er dus volgende week zo’n 22m2 glas vervangen voor HR++.
Dat ook zal het gasverbruik omlaag brengen.
zeker, heb ik overigens ook gedaan, mn voor de vertrekken die veel worden verwarmd. prima idee.
Ik heb geen vloerverwarming.
Dan is het wel een punt om voldoende radiatoren open te houden, je hebt dan gewoon voldoende flow nodig, ze zullen dan ook wel een bypass installeren, maar eigenlijk moet je altijd zorgen dat er voldoende radiatoren open staan.
Ik vind nu al, dat het warmteverlies in de belangrijkste woonruimte, de achterkamer, meevalt. Daar word het 40 jaar oude dubbelglas volgende week dus vervangen door HR++. Dan zal het nog minder zijn. Als de weersomstandigheden gunstig zijn volgens de stookwijzer, hebben we hier ‘s avonds de houtkachel aan.
Mijn voornemen is dus om hier de Tado overdag op 20,5 te zetten en ‘s avonds op 21 en ‘s nachts op 20. Dus met heel weinig temperatuurwisseling. Dat moet de radiator aankunnen volgens mij. Deze is ook groot genoeg qua vermogen. Want in 1989 geplaatst toen al royaal berekend. Hierna is er nog een en ander geïsoleerd.
klinkt echt niet verkeerd, ik denk dat de Quatt hier echt wel een meerwaarde geeft.
ik maak me alleen nog wat zorgen over de plaats, daar heb ik echt wat meer info over nodig, tenminste als je hulp wilt hebben. je mag me ook direct buiten dit forum een bericht sturen. geen probleem..
hou mn rekening dat je voldoende luchttoevoer krijgt, hier op het forum hebben al enkele mensen van recirculatie last gehad, de koude lucht (moet weg kunnen en aan de achterkant moet ook voldoende nieuwe lucht aangetrokken kunnen worden. dus wat meer ruimte achter de pomp hier houden.
_/-\o_
Wat de woonkeuken betreft, wordt het denk ik wat proberen, in hoeverre ik hier ‘s nachts ga verlagen. Is ook afwachten, wat het nieuwe glas doet.

[...]

Deze begrijp ik niet. Wat bedoel je hier met ontkoppelen?
Je radiator thermostaat van tado is nu (denk ik) gekoppeld aan de (hoofd) tado thermostaat en kunnen afzonderlijk ook een warmtevraag aan de cv doen. Bij een cv werkt dat ook prima (omdat deze heel snel kan reageren, zeg maar als een haas), een warmtepomp reageert eerder als een slak, ook die komt over de streep, alleen duurt dat wat langer.
Je kunt deze tado radiator thermostaat echter ook los koppelen, ze blijven dan gewoon werken, allleen kunnen ze dus geen warmtevraag aan de warmtepomp sturen.

[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 30-10-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japiek
Android V1. 6.0 (build 130)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ys3WkhdJRzTR2jGKOkHN7k-zRI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVHJ5GzYqroFoPV2R4SW1Lkk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japiek
Android V1.6.0. (build 130)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
Zo, inmiddels hoor ik ook bij het snel toenemende gezelschap van Quatt gebruikers.

Heel tevreden over de installatie, aardige en hard werkende mannen uit Tjechie, die prima Engels spraken en waar het prettig mee samen werken was. Heeft Quatt goed geregeld.
Moeten nog wat laatste dingen afwerken (en de Quatts iets netter uitlijnen) maar dan is het mooi klaar.

Heb uiteindelijk vuilafscheider gemonteerd (hebben ze keurig voor me gedaan) en heb de Quatts allebei op een andere fase gezet met eigen schakelaar, leek me toch beter. Wordt vervolgd..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyUccFhVLZYNgj8WMXgyela2LJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7zpsrNizV8vkxMiOUvai0f0.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGWyW-YIaqBqFJKsZFRYatPYdOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8thH3seJ4fyrFbpIhOV0drdR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-GeaR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:19
Bij de installatie van Quatt is een bedrade thermostaat geinstalleerd: de T6. Ik wilde graag een draadloze en die is nu nageleverd. Installatie kost echter 60 euro én het duurt nog een paar weken, terwijl de temperatuur nu moeilijk te beheersen is (thermostaat staat in CV-ruimte).

Ik ben geen elektricien, maar is het mogelijk om de T6R zelf te installeren? Het lijkt me een kwestie van stroom af van de CiC, de Honeywell Home -> Honeywell Home met T6 ontkoppelen -> Andere Honeywell draadloze ontvanger koppelen aan de CiC -> T6R in stroom pluggen, aanzetten en verbinden. Of zie ik het te simpel?

Moet er niets gekalibreerd worden of zijn er andere punten waar ik rekening mee moet houden? Anders ga ik vanavond gewoon zelf aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Heb meteen een vraag waar ik ik niet zo snel een antwoord op kan vinden. Het huis warmt toch niet zo op als ik zou hopen (ondanks 13 graden buiten temperatuur).
1 vd zaken die me opvallen is dat de Quatt helemaal niet aan zijn gevraagde temperatuur komt, hij lijkt weinig moeite te doen. Iemand een idee, is dat normaal of zie ik iets fout?

Onder een plot van de gevraagde Quatt water temperatuur versus de eigenlijke temperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vByoo_6TLesrLdIa4AK9xPWEDy8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8vDZLR63oL8Hbo2q9ceOcYWb.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickvdhart
X-GeaR schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:30:
Bij de installatie van Quatt is een bedrade thermostaat geinstalleerd: de T6. Ik wilde graag een draadloze en die is nu nageleverd. Installatie kost echter 60 euro én het duurt nog een paar weken, terwijl de temperatuur nu moeilijk te beheersen is (thermostaat staat in CV-ruimte).

Ik ben geen elektricien, maar is het mogelijk om de T6R zelf te installeren? Het lijkt me een kwestie van stroom af van de CiC, de Honeywell Home -> Honeywell Home met T6 ontkoppelen -> Andere Honeywell draadloze ontvanger koppelen aan de CiC -> T6R in stroom pluggen, aanzetten en verbinden. Of zie ik het te simpel?

Moet er niets gekalibreerd worden of zijn er andere punten waar ik rekening mee moet houden? Anders ga ik vanavond gewoon zelf aan de slag.
Volgens mij kan je het makkelijk zelf zoals je het zelf beschrijft. Enige lastige is het kopppelen aan je wifi en daar zijn keurige filmpjes over op Youtube. Ik heb ook net een T6R en dat heeft weinig om het lijf dat installeren. Ik ben redelijk zeker dat je niets aan he instellingen hoeft te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-09 10:16
patrickvdhart schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:34:
Heb meteen een vraag waar ik ik niet zo snel een antwoord op kan vinden. Het huis warmt toch niet zo op als ik zou hopen (ondanks 13 graden buiten temperatuur).
1 vd zaken die me opvallen is dat de Quatt helemaal niet aan zijn gevraagde temperatuur komt, hij lijkt weinig moeite te doen. Iemand een idee, is dat normaal of zie ik iets fout?

Onder een plot van de gevraagde Quatt water temperatuur versus de eigenlijke temperatuur.
[Afbeelding]
Heb je in de Quatt app "Optimaliseer je besparingen" en "Stille modus" al eens uitgezet?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tado
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online

tado

Bedrijfsaccount tado
rabe83 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:52:
Het lijkt er op dat bij de laatste CIC FW update een probleem met de
communicatie met de Tado is ontstaan (of @tado heeft iets gewijzigd de
Afgelopen dagen?). Want ik heb niks verandert aan de instellingen of installatie en het heeft tot vrijdag heel goed samengewerkt bij mij.

Support reageerde overigens heel snel vandaag en ze gaan het verder uitzoeken terwijl ik een dagje op gas verder stook.
Voor zover ik weet hebben wij niets aangepast in de afgelopen dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88

[Afbeelding]
Die gevraagde watertemperatuur heb je niets aan. Dat is de setpoint vanuit je thermostaat als het goed is?
Normaal gesproken moduleert een thermostaat en de CV volgt dat. De Quatt doet er weinig mee, de CIC moduleert namelijk zelf. Dus aan die vraagtemperatuur vs daadwerkelijke temperatuur heb je eigenlijk niets.

Het lijkt dat om 13:30 je quatt uit ging. de watertemperatuur ziet er inderdaad niet heel stabiel uit.
Zie onderstaand mijn grafiek, merk hier ook op dat de gevraagde temp uit mijn thermostaat echt weinig nut heeft. Maar de Quatt draait prima, met zo'n 350W lange runs en de woonkamer blijft rond de 20 graden (met een hysterese van 0.3)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8uHXGkmm3_GnAHDelsjjOtpPs4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w0bzFtbctjFIgxFuRYuoV0DP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Spykie schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:48:
[...]

Heb je in de Quatt app "Optimaliseer je besparingen" en "Stille modus" al eens uitgezet?
Stille modus staat sowieso uit. (Wat zijn die Quatts trouwens mooi stil, zie geen reden voor stille modus).

Optimaliseer staat aan, als ik die uit zet begrijp ik dat hij bijna alleen maar de Quatt gebruikt. Vraag me af of dat gaat helpen bij op temp brengen van de water temperatuur. Ik kan het natuurlijk altijd gebruiken, maar had de KWH kost al op 0,01 gezet, wat min of meer hetzelfde zou moeten doen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
patrickvdhart schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

Stille modus staat sowieso uit. (Wat zijn die Quatts trouwens mooi stil, zie geen reden voor stille modus).

Optimaliseer staat aan, als ik die uit zet begrijp ik dat hij bijna alleen maar de Quatt gebruikt. Vraag me af of dat gaat helpen bij op temp brengen van de water temperatuur. Ik kan het natuurlijk altijd gebruiken, maar had de KWH kost al op 0,01 gezet, wat min of meer hetzelfde zou moeten doen denk ik
kun je een screenshot maken van je water temp out, samen met stroomverbruik en bijv. flow?
Als hij een uurtje aan staat, moet hij echt rond die stabiele 30+ graden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

[Afbeelding]
Mooi grafiekje! Ik heb veel minder datapunten (geen HA) maar bij mij wordt thermostaat.ControlSetpoint regelmatig gehaald en overschreden door HP1.tempWaterOut.
CiC is eigenwijs tov thermostaat.
Je schrijft: "het huis warmt toch niet zo op als gehoopt". Wat had je gehoopt?

[ Voor 3% gewijzigd door SBL op 30-10-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
X-GeaR schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:30:

Kijk maar eens naar deze link, daar vind je zowel de installatiehandleiding van de T6 als ook van de T6R.
ik weet alleen niet of beide van dezelfde ketelmodule gebruik maken ?
https://support.resideo.c...ten-vinden?language=nl_NL

de installatie is gewoon heel eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:28:
[...]

kun je een screenshot maken van je water temp out, samen met stroomverbruik en bijv. flow?
Als hij een uurtje aan staat, moet hij echt rond die stabiele 30+ graden komen.
Ik weet niet of hij weet hoe je aan de Json feed kan komen, indien niet, ik heb pas hier een korte handleiding geschreven hoe je deze kunt gebruiken.

In de Json Feed vind je de gegevens waar @HBO88 naar verwijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
patrickvdhart schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

Op dit moment kom je ook niet op het maximale vermogen, de wettelijke limieten zijn gebaseerd op de max. waarden op vol vermogen, en 45/40 dB is echt niet veel.
met de huidige buitentemperaturen maakt dat eigenlijk niet uit, bij optimalisatie aan zal hij eerder naar de CV gaan, staat deze uit probeert hij meer op de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
patrickvdhart schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:29:
Zo, inmiddels hoor ik ook bij het snel toenemende gezelschap van Quatt gebruikers.

Heel tevreden over de installatie, aardige en hard werkende mannen uit Tjechie, die prima Engels spraken en waar het prettig mee samen werken was. Heeft Quatt goed geregeld.
Moeten nog wat laatste dingen afwerken (en de Quatts iets netter uitlijnen) maar dan is het mooi klaar.
Denk aub nog aan je airflow, mn de rechter zou het wel eens lastig kunnen krijgen, één of twee stenen meer naar voren zou wel eens nodig kunnen zijn. maar dat is gewoon uitproberen. in feite hoef je dan alleen de stenen weg te nemen voor de bigfoots.
Heb uiteindelijk vuilafscheider gemonteerd (hebben ze keurig voor me gedaan) en heb de Quatts allebei op een andere fase gezet met eigen schakelaar, leek me toch beter. Wordt vervolgd..
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

MacD007 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:18:

ik maak me alleen nog wat zorgen over de plaats, daar heb ik echt wat meer info over nodig, tenminste als je hulp wilt hebben. je mag me ook direct buiten dit forum een bericht sturen. geen probleem..
hou mn rekening dat je voldoende luchttoevoer krijgt, hier op het forum hebben al enkele mensen van recirculatie last gehad, de koude lucht (moet weg kunnen en aan de achterkant moet ook voldoende nieuwe lucht aangetrokken kunnen worden. dus wat meer ruimte achter de pomp hier houden.
Weer dank voor het uitgebreide antwoord. Heel blij mee.

Wat de plaats betreft, afgezien van de wettelijke normen. Met die rekentool ga ik nog eens aan de slag.

Ik heb even een malletje gemaakt op basis van de afmetingen van de Quatt. 96x50 cm. Dit is dus 34cm diepte van de Quatt en dan 16cm ruimte erachter.

Ik zou de Quatt iets schuin van de muur kunnen zetten. Dan blaast hij iets gunstiger uit en is er rechtsachter meer ruimte. Ik kan zelfs de schutting rechts iets verplaatsen. Zodat er net nog wat meer ruimte komt. Veel overigens niet, wat dit is ook de uitgang van de tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7MTItHpt-eyDegN-DFitXITyD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vk3tME8gRnNzZ3jPKFcra65F.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij vertellen op hoeveel cm van links het hart van de ventilator zit. Hoeveel meter is er minimaal nodig tussen dit hart en daar waar het de schutting raakt. Ofwel wat is het advies met betrekking tot de vrije ruimte voor de Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 17-09 23:03
Mickel moen schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:14:
[...]

Wat de plaats betreft, afgezien van de wettelijke normen. Met die rekentool ga ik nog eens aan de slag.

Ik heb even een malletje gemaakt op basis van de afmetingen van de Quatt. 96x50 cm.

Kan iemand mij vertellen op hoeveel cm van links het hart van de ventilator zit. Hoeveel meter is er minimaal nodig tussen dit hart en daar waar het de schutting raakt. Ofwel wat is het advies met betrekking tot de vrije ruimte voor de Quatt.
Ik zou m gewoon recht tegen de muur op 15-25 cm afstand zetten. De lucht zal via die schutting toch niet weerkaatsen en gewoon uit kunnen blazen. De Fan is groot en zit iets links van het midden.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80

[Afbeelding]
Even voor mijn beeldvorming, had je verwacht dat de Quatt 50 graden zou kunnen produceren?

De Quatt is een 4kW warmtepomp. Dat houd in dat deze het water met 4kW kan opwarmen. Dus wat erin gaat komt er met een temperatuurstijging van 4.31c weer uit, ALS de Quatt maximaal draait, dus op 100%.

Ik vraag we werkelijk af, of de Quatt iets doet met vraagtemperatuur van het water. Ik weet vrijwel zeker van niet. De Quatt gaat aan, als de thermostaat om warmte vraagt en negeert watertemp. Maar rekent zelf adhv gemeten en gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
medu80 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:32:
[...]

Even voor mijn beeldvorming, had je verwacht dat de Quatt 50 graden zou kunnen produceren?

De Quatt is een 4kW warmtepomp. Dat houd in dat deze het water met 4kW kan opwarmen. Dus wat erin gaat komt er met een temperatuurstijging van 4.31c weer uit, ALS de Quatt maximaal draait, dus op 100%.

Ik vraag we werkelijk af, of de Quatt iets doet met vraagtemperatuur van het water. Ik weet vrijwel zeker van niet. De Quatt gaat aan, als de thermostaat om warmte vraagt en negeert watertemp. Maar rekent zelf adhv gemeten en gewenst.
Zie ook mijn screenshot die ik net geplaatst heb. Er is zelfs een piek van 50 graden vraagtemperatuur, terwijl de quatt uit staat. Hij doet er inderdaad niets mee.

Andere vraag ter lering: hoe bereken je dat je max 4.31 graden temperatuurstijging hebt bij 4kW verwarmingsvermogen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
HBO88 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:40:
[...]

Zie ook mijn screenshot die ik net geplaatst heb. Er is zelfs een piek van 50 graden vraagtemperatuur, terwijl de quatt uit staat. Hij doet er inderdaad niets mee.

Andere vraag ter lering: hoe bereken je dat je max 4.31 graden temperatuurstijging hebt bij 4kW verwarmingsvermogen??
Q = m * c * DeltaT
Q: vermogen
m: massa (of flow)
c: soortelijke warmte water
DeltaT: temperatuurstijging over de WP

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

robmaas schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:30:
[...]

Ik zou m gewoon recht tegen de muur op 15-25 cm afstand zetten. De lucht zal via die schutting toch niet weerkaatsen en gewoon uit kunnen blazen. De Fan is groot en zit iets links van het midden.
Dank.

Als ik dan in de lijn van de treden blijf, wordt het een grindbak van 110x65 cm. Dat moet dan kunnen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mickel moen schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:14:
[...]

Ik heb even een malletje gemaakt op basis van de afmetingen van de Quatt. 96x50 cm. Dit is dus 34cm diepte van de Quatt en dan 16cm ruimte erachter.

Ik zou de Quatt iets schuin van de muur kunnen zetten. Dan blaast hij iets gunstiger uit en is er rechtsachter meer ruimte. Ik kan zelfs de schutting rechts iets verplaatsen. Zodat er net nog wat meer ruimte komt. Veel overigens niet, wat dit is ook de uitgang van de tuin.

[Afbeelding]

de ventilator zit meer links van het midden, maar de hele achterkant( muv rechts achter) en linker zijkant is je inlaat, de warmtewisselaar is hier gebogen. Foto's van @RobertowNL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVvaD2476FhRbB0xS5sTDalR9Jw=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/9QQY7P2A9qh1IL91RXTSFwTf.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3lsNJP-Etg9QWIUeD5JLuzmA5Q=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/ts0BVHBD5rectGjNfK0j46fA.webp?f=fotoalbum_tile

Dus links achter wil je dus echt meer ruimte hebben.

alternatief zou je hem ook hoger tegen de muur aan kunnen zetten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mrdop
Toby-Wan schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:16:
[...]

Q = m * c * DeltaT
Ook wel geschreven als: Q w = U ⋅ A ⋅ Δ T

Oftewel: Quatt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
mrdop schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:41:
[...]

Ook wel geschreven als: Q w = U ⋅ A ⋅ Δ T

Oftewel: Quatt!
ja

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKEHUiTUuLjL5MopySrXzNOTLII=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hXvyHXwzYKSn1eoiuhFVXZ97.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
medu80 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:32:
[...]

Als ik de specs lees dan heb ik 8-9 KW, dat is wat meer. je ziet ook dat hij opstart met de CV en dat is een 1e boost.

Maar ik heb huis opwarming getest met CV max temp op 45 graden en dat ging prima (maar niet het vermogen gelimiteerd, dat is natuurlijk niet hetzelfde). Daarom had ik de hoop dat de Quatt op een gegeven moment richting de 40 a 45 graden zou lopen aangezien het buiten 12 graden is en met een COP van >5 moet je wel een eind komen toch?

Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat max amps 16A is dus max 16 x 230 = 3,6 KW X COP 4 = 14,7 KW.
Maar daar zou je ook een eind mee moeten komen. (UIteraard zakt de COP bij hogere uitlaat T en mindere buiten temperatuur maar goed)
Of zit ik ergens helemaal mis...? Begin me af te vragen hoe dit zich verhoudt met de 8 KW van de dubbele Quatt en ook waarom ik daar niet eerder over nagedacht heb.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
patrickvdhart schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:47:
[...]

Als ik de specs lees dan heb ik 8-9 KW, dat is wat meer. je ziet ook dat hij opstart met de CV en dat is een 1e boost.

Maar ik heb huis opwarming getest met CV max temp op 45 graden en dat ging prima (maar niet het vermogen gelimiteerd, dat is natuurlijk niet hetzelfde). Daarom had ik de hoop dat de Quatt op een gegeven moment richting de 40 a 45 graden zou lopen aangezien het buiten 12 graden is en met een COP van >5 moet je wel een eind komen toch?

Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat max amps 16A is dus max 16 x 230 = 3,6 KW X COP 4 = 14,7 KW.
Maar daar zou je ook een eind mee moeten komen. (UIteraard zakt de COP bij hogere uitlaat T en mindere buiten temperatuur maar goed)
Of zit ik ergens helemaal mis...? Begin me af te vragen hoe dit zich verhoudt met de 8 KW van de dubbele Quatt en ook waarom ik daar niet eerder over nagedacht heb.. :?
CV ketel stookt met nagenoeg vaste aanvoertemperatuur onafhankelijk van buitentemperatuur, een WP niet, die heeft een andere stooklijn welke afhangt van de buitentemperatuur: hogere aanvoertemperatuur bij lagere buitentemperatuur.
Ofwel bij een WP en 10 graden buiten, moet je niet willen dat je al 45 graden aanvoertemperatuur hebt.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
Eigenlijk is deze formule van warmteverlies (van het huis) ipv warnte die Quatt produceert
(Idealiter zijn die bij een WP wel gelijk aan elkaar, maarja UATT=mcTT bekt niet zo lekker :+ :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 30-10-2023 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Absoluut een dikke NEE.

kW = Liter Per minuut * Delta T / 14.34

Stel dat je 13.3 liter per minuut hebt (800 per uur) * 2.5 graad, gedeeld door 14.34 dan zit je aan 2.3kW

[ Voor 11% gewijzigd door medu80 op 30-10-2023 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
medu80 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:15:
[...]

Absoluut een dikke NEE.

kW = Liter Per minuut * Delta T / 14.34

Stel dat je 13.3 liter per minuut hebt (800 per uur) * 2.5 graad, gedeeld door 14.34 dan zit je aan 2.3kW
sorry, had deze foto van dit forum, had even niet de formule gecontroleerd.

even welke formule is dit: en waar komt die 14,34 vandaan (welke constante is dit ?)

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 30-10-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

MacD007 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:39:
[...]

de ventilator zit meer links van het midden, maar de hele achterkant( muv rechts achter) en linker zijkant is je inlaat, de warmtewisselaar is hier gebogen. Foto's van @RobertowNL
[Afbeelding][Afbeelding]

Dus links achter wil je dus echt meer ruimte hebben.

alternatief zou je hem ook hoger tegen de muur aan kunnen zetten.
Dank weer.

Dan zet ik hem zover mogelijk naar rechts. Voor de installatie is dat geen probleem, dat deel van de schutting kan open. Dan blijft hij links zo’n 10 cm van de betontreden. Ik denk dat ik de grindbak dan ook wat hoger maak. Bovenkant gelijk onderste trede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
patrickvdhart schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:47:
[...]

de door jou genoemde COP van 4 is bij 35ºC, wil je meer, dan daalt je COP aanzienlijk.
die 16A is één dubbele Quatt als alle beide vol vermogen draaien (het ontwerp is ook daarop gebaseerd dat beide Quatt's op één 16A groep kunnen draaien. dus de 8 kW is hierop iets teruggeschroeft. Een enkele Quatt kan tussen de 10-12A maximaal trekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 05:28
Toby-Wan schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:16:
[...]

Q = m * c * DeltaT
Niet helemaal correct, bv de eenheden, Q is de warmte in J.

Het is:

Q = m * c * ∆T
Q warmte in J
c soortelijke warmte ( ~4200 J /kgK voor water)
m massa in kg
∆T temperatuursverschil in °C of K

En je kunt dit omschrijven met: m = rho * V
rho soortelijke massa in kg/m3
V volume in m3

Q = m * c * ∆T = rho * V * c * ∆T

De flow Qc is volume per tijd, dus V = Qc * t
Vermogen P is energie per tijd, dus Q = P * t

P * t = rho * Qc * t * c * ∆T

P = Qc * c * ∆T * rho
P vermogen in W
Qc flow in m3/s (verwarrend dat Si hier ook Q voor gebruikt)
∆T temperatuursverschil in °C of K
rho soortelijke massa in kg/m3

De soortelijke massa van water is ongeveer rho = 1000 kg/m3.

Hoe te gebruiken:
Bij de Quatt is de flow meestal 800 l/ uur, dat is dus 0,222 kg/ s
P = 0,222 * 4200 * ∆T = 933 * ∆T W afgegeven vermogen.

Dus 933 W per graad Celsius temperatuursverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
MacD007 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:27:
[...]

de door jou genoemde COP van 4 is bij 35ºC, wil je meer, dan daalt je COP aanzienlijk.
Ik geloof dat dat wel meevalt met COP, bij 45 C en buiten temperatuur van 7 (en vandaag was het tegen de 12) is de COP 3,7 dus met 4 zit ik denk ik ballpark ok.
Interessante nadenk oefening, altijd leuk :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6z_g3EVkj9svusHIE3reFSRtAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2y8lqbZkGHMY937qS0OVzvS.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 136 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.