mozziej schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:51:
Hallo allemaal, we overwegen een aanschaf van een hybride warmtepomp. We hebben een huis uit 1980 met energielabel b, we hebben de kruipruimte laten isoleren, alle ramen voorzien van hr++ glas. In de spouw zit ook al isolatie en hebben zonnepanelen. We gebruiken nu ongeveer 1080 m3 gas. Zijn er mensen die in een dergelijk huis ook al een hybride warmtepomp gebruiken? We overwegen dus een aanschaf van een hybride warmtepomp en ben benieuwd of er mensen zijn die al ervaring hebben.
We hebben overigens geen vloerverwarming enkel radiatoren met thermostaat knoppen
Op aanvulling van @
Spykie en @
RobertowNL , waarom nu pas? Je bent een beetje laat.
Nee, nu even serieus, volgens je beschrijving is je huis prima geschikt voor de 4 kW Quatt.
Wat je nog niet hebt beschreven is hoe zit je dakisolatie er uit, ik ga er van uit dat je die dus ook hebt.
Je gasverbruik zal zich beperken tot je warme water uit de kraan en een heel klein beetje voor de opstart, dus e mag van jouw gasverbruik alvast circa 200 m³ aftrekken die je ook na de warmtepomp zult nodig hebben.
Hou je dus circa 850 m³ over, als je daar met circa 80% besparing gaat rekenen, bespaar je rond 650-680 m³ gas. Het zo overigens niet verbazen dat de besparing nog een stukje hoger ligt.
Hou wel rekening met je stookgedrag, een warmtepomp werkt compleet anders en heeft tijd nodig, verwarmen doe je in kleine stapjes en heel belangrijk blijf van je thermostaat af, instellen en dan verder afblijven.
De warmtepomp zal hiervoor circa 1.500 kWh stroom nodig hebben (zeer ruwe schatting), als je overproductie dit kan behappen ben je spekkopper.
Ik zou zover je een warmtepomp kunt plaatsen, denk hier aub aan de geluidseisen op de erfgrens naar je buren en overige bouwkundige aspecten dit direct doen.

Mogelijk dat wel je bestaande radiatoren wat extra hulp via radiatorventilatoren kunnen gebruiken.
Om je een idee te geven, mijn huis jaren 60, deels HR++, redelijk geïsoleerd (zo goed als het kon) krijg ik het huis met de Quatt prima warm. De baas thuis klaagt tenminste niet. Met deze maand een gem. COP van 6,5 ( wat zeer hoog is en ook wordt beïnvloedt is door het warme weer).
In mijn voorbeeld heeft de Quatt dus 98% van de verwarming gedaan en daarbij slechts 0,9m³ gas verbruikt. Mijn overig gasverbruik (6,4m³) was puur voor warm water/douchen ed. (SWW)
De Quatt heeft in die periode 48 kWh (voor mij gratis stroom omdat dit binnen de overproductie zonnepanelen valt) aan stroom verbruikt en volgens Quatt 35,5m³ gas bespaard (circa 45 euro besparing).
[
Voor 30% gewijzigd door
MacD007 op 29-10-2023 13:10
]