Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 135 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.828.536 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
ErikVers schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:16:
[...]

Goed plan, nachtverlaging 1-2 graden is altijd mijn advies icm goede isolatie en een vloerverwarming in je cementdekvloer (met aantal cm beton erop)

Probeer alleen hem pas te laten ontwaken na 10:00. Mocht je vloer te veel afkoelen; schuif dan met je nachtstop en stel die dan verder uit naar verder de nacht in. En ga hem niet juist in de ochtend eerder laten opstarten.

Dit alles ivm koudste moment van de nacht waarop je niet wil opstarten.

Nb
Voor degene die mij niet kennen; ik spreek uit jaren warmtepomp ervaring. Met genoeg installaties en veel inbedrijfstellingen van diverse merken warmtepompen.
En gelukkig leer ik nog elke dag 😋👍✅
Bedankt voor de tip, ook handig in HA met een buitenvoeler waardoor je dus vanuit de day before gegevens in combinatie met de acutuele data het startpunt van de warmtepomp kunt beinvloeden. d:)b

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:50
ErikVers schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:16:
[...]

Goed plan, nachtverlaging 1-2 graden is altijd mijn advies icm goede isolatie en een vloerverwarming in je cementdekvloer (met aantal cm beton erop)

Probeer alleen hem pas te laten ontwaken na 10:00. Mocht je vloer te veel afkoelen; schuif dan met je nachtstop en stel die dan verder uit naar verder de nacht in. En ga hem niet juist in de ochtend eerder laten opstarten.

Dit alles ivm koudste moment van de nacht waarop je niet wil opstarten.

Nb
Voor degene die mij niet kennen; ik spreek uit jaren warmtepomp ervaring. Met genoeg installaties en veel inbedrijfstellingen van diverse merken warmtepompen.
En gelukkig leer ik nog elke dag 😋👍✅
Wat is je advies met redelijk geisoleerd huis (hr++, spouw en vloerisolatie) maar enkel radiatoren (met fans erop)
Continu temperatuur houden of ook nachtverlaging?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Zomaar even een idee om dit topic leesbaar te houden voor Tweakers die niet gebruik maken van HA, is het niet handig om dit topic op te splitsen in een Quatt topic en een Quatt HA topic?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
Notaname schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:15:
Zomaar even een idee om dit topic leesbaar te houden voor Tweakers die niet gebruik maken van HA, is het niet handig om dit topic op te splitsen in een Quatt topic en een Quatt HA topic?
Prima voorstel, zat er eigenlijk ookal aan te denken om een eigen Quatt HA op te zetten, wil iemand die ook veel ervaring heeft op dat gebied mogelijk het voortouw nemen, of tenminste als mede author hier invulling aan willen geven.
Met goedvinden zou ik deze dan wel willen opzetten. Voor het vullen heb ik wel hulp nodig, zelf ben helaas nog niet erg bedreven in HA. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:28

WouterB

3680 Wp

HBO88 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:14:
[...]

Wat is je advies met redelijk geisoleerd huis (hr++, spouw en vloerisolatie) maar enkel radiatoren (met fans erop)
Hier ben ik daar ook wel benieuwd naar, ben nu zelf nog wat aan het experimenteren, maar wat stelregels van een ervaren iemand gaat vast wat helpen. Situatie hier idem (op de fans na, al kunnen die er nog bij komen)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
WouterB schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:23:
[...]

Hier ben ik daar ook wel benieuwd naar, ben nu zelf nog wat aan het experimenteren, maar wat stelregels van een ervaren iemand gaat vast wat helpen. Situatie hier idem (op de fans na, al kunnen die er nog bij komen)
Die fans schelen echt een hoop. Zonder kreeg ik de woonkamer lastig warm, als ik ze aanzet krijg ik de kamer aanzienlijk beter warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 05:28
Notaname schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:15:
Ik ben ook voorstander van een apart topic. Ik merk ook dat het wel erg off topic wordt en zondig zelf ook hieraan. Veel lezers (die overwegen een Quatt te kopen, of ervaringen willen delen) zullen niet geïnteresseerd zijn in Home Assistant integratie, en zien vooral veel ruis. Maar het moet wel goed vindbaar zijn vanuit dit topic. Ik ben zelf niet zo ervaren met Tweakers forum.

Maar met tools als Home Assistant kun je wel goed monitoren hoe de Quatt zich gedraagt en eenvoudig in je domotica integreren en dat zijn denk ik ook ervaringen die Tweakers willen delen en lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Ik zelf pas nu -1ºC nachtverlaging toe, zie hier ook de vraag van @HBO88, en op dit moment heb ik daar goede resultaten mee, hoewel het relatieve weer de laatste week ook niet echt een goed referentiepunt lijkt.
op ga ik overigens met +0,5ºC omhoog. Zeker rekening houdend met wat @ErikVers aangegeven heeft zal ik als het kouder word moeten gaan optimaliseren.
Helaas zal ieder huis weer anders reageren dus er zit geloof ik niet veel anders op dan zelf daar actief mee aan de slag gaan en zelf ervaren wat de meest effectieve instelling gaat worden. Uiteraard heeft daar je eigen comfortwensen ook nog en behoorlijke invloed op. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:47
MWink schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:33:
[...]

Ik ben ook voorstander van een apart topic. Ik merk ook dat het wel erg off topic wordt en zondig zelf ook hieraan. Veel lezers (die overwegen een Quatt te kopen, of ervaringen willen delen) zullen niet geïnteresseerd zijn in Home Assistant integratie, en zien vooral veel ruis. Maar het moet wel goed vindbaar zijn vanuit dit topic. Ik ben zelf niet zo ervaren met Tweakers forum.

Maar met tools als Home Assistant kun je wel goed monitoren hoe de Quatt zich gedraagt en eenvoudig in je domotica integreren en dat zijn denk ik ook ervaringen die Tweakers willen delen en lezen.
Iemand kan een nieuw topic aanmaken en dan aan topicstarter van deze vragen of er een link in de TS gezet kam worden

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14:47

ErikVers

e-Duurzaam

HBO88 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:14:
[...]

Zelfde verhaal als in mijn post. Alleen dan accepteren dat wat verder is afgekoeld in de nacht. Zou gewoon mee testen en uitvinden waar je comfort grens licht.

Efficiëntie
Ik probeer de efficiëntie te benadrukken. In een goed geïsoleerd woning met dikke beton laag op vloerverwarming merk je weinig van mijn voorstel.
De andere type woningen en afgifte zal je wel iets merken dus probeer met twee graden en anders één. Bevalt dat nog niet kort dan de nacht in op eerder geschreven manieren en/of stel de dag temperatuur wat hoger in om je woning wat verder op te laden. Accumulerend vermogen (Minder van toepassing bij houtskelet bouw)

Wat betreft comfort grenzen;
Ik douche in de winter met volledig koud water ivm de COP van tapwaterbereiding en de geringe opbrengst van mijn zonneboiler. Dat is niet enkel een kosten overwegen maar ook gewoon het gevoel dat je iets het gepresteerd en dat nog voordat je hebt ontbeten 😅 en sommige willen wel graag COP winnaar van 2023-2024 worden.

Nb
Mijn medebewoners verklaren me aardig voor gek

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

MacD007 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

Ik zelf pas nu -1ºC nachtverlaging toe, zie hier ook de vraag van @HBO88, en op dit moment heb ik daar goede resultaten mee, hoewel het relatieve weer de laatste week ook niet echt een goed referentiepunt lijkt.
op ga ik overigens met +0,5ºC omhoog. Zeker rekening houdend met wat @ErikVers aangegeven heeft zal ik als het kouder word moeten gaan optimaliseren.
Helaas zal ieder huis weer anders reageren dus er zit geloof ik niet veel anders op dan zelf daar actief mee aan de slag gaan en zelf ervaren wat de meest effectieve instelling gaat worden. Uiteraard heeft daar je eigen comfortwensen ook nog en behoorlijke invloed op. _/-\o_
Kleine toevoeging, huidig weer zijn typisch nederlands en perfect om bovenstaande voor in te stellen.

De enkele uitzonderlijke week met meer dan 5dagen onder 0 en pieken van min -15 heb ik gewoon de thermostaat naar handmatig gezet en hem 24/7 laten draaien. Verder 95% van verwarming seizoen werkt de nachtverlaging in veel gevallen.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Pak dan heatfan of in geval van zelfbouw bouw ze wel weg 🤓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

MacD007 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:09:
[...]

Bedankt voor de tip, ook handig in HA met een buitenvoeler waardoor je dus vanuit de day before gegevens in combinatie met de acutuele data het startpunt van de warmtepomp kunt beinvloeden. d:)b
Been there done that (heishamon-domoticz en later HA icm Panasonic, leuke hobby maar zelf beetje klaar mee ivm de tijd die het kost om het werkend te houden) Goede tip zag ik al om los topic voor aan te maken en in TS te benoemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yi0wJhA7wy__dmy_65GK8kvg0VE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c7ZpztYuzaOLvQ74CGF41v81.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door ErikVers op 27-10-2023 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

MacD007 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

Inderdaad, ieder huis en comfortwens heeft zn eigen optimum. Ik lees actief mee en zal mijn eigen cijfers, instellingen en keuzes daarin ook blijven delen, zowel voor anderen om van te leren, als voor feedback.

Gisteren begonnen met:
0.00: 17
9.00: 18.5
18.00: 20

De stappen van 1 1/2 graden zorgen dan dat de insense iets eerder begint met aanwarmen. Heb alleen het idee dat gisteren het verbruik wel aan de hoge kant was.. vandaag en morgen maar even aankijken, en als die ook te hoog uitvallen weer aanpassen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laTlui7pSb6sOsxjEXi8qU9HWL8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K04Ef9KVW9xrfdTHnONx7pNA.png?f=fotoalbum_large
ErikVers schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:07:
[...]
Pak dan heatfan of in geval van zelfbouw bouw ze wel weg 🤓
Ja, inbouwen/wegwerken is wel een eis van mijn partner. Zelfbouw geeft wel de meeste ruimte voor optimalisatie, maar kant en klaar is ook wel lekker makkelijk...
HBO88 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:28:
[...]

Die fans schelen echt een hoop. Zonder kreeg ik de woonkamer lastig warm, als ik ze aanzet krijg ik de kamer aanzienlijk beter warm.
Voor nu kijk ik het een tijdje aan. Met deze temperaturen is het nog prima warm te stoken met +/- 30c aanvoer en voldoende geduld

[ Voor 10% gewijzigd door WouterB op 27-10-2023 13:29 ]

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

WouterB schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:25:
[...]

Inderdaad, ieder huis en comfortwens heeft zn eigen optimum. Ik lees actief mee en zal mijn eigen cijfers, instellingen en keuzes daarin ook blijven delen, zowel voor anderen om van te leren, als voor feedback.

Gisteren begonnen met:
0.00: 17
9.00: 18.5
18.00: 20

De stappen van 1 1/2 graden zorgen dan dat de insense iets eerder begint met aanwarmen. Heb alleen het idee dat gisteren het verbruik wel aan de hoge kant was.. vandaag en morgen maar even aankijken, en als die ook te hoog uitvallen weer aanpassen.
[Afbeelding]

[...]

Ja, inbouwen/wegwerken is wel een eis van mijn partner. Zelfbouw geeft wel de meeste ruimte voor optimalisatie, maar kant en klaar is ook wel lekker makkelijk...

[...]

Voor nu kijk ik het een tijdje aan. Met deze temperaturen is het nog prima warm te stoken met +/- 30c aanvoer en voldoende geduld
Leuk, ik heb zelf weer niets met eerder “aanwarmen” wil zelf bepalen wanneer het schakelmoment is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

ErikVers schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:31:
[...]

Leuk, ik heb zelf weer niets met eerder “aanwarmen” wil zelf bepalen wanneer het schakelmoment is.
Vroeger met de CV ketel en nachtverlaging tot 16 was het een fijne functie, dan was het 's ochtends op tijd op temperatuur.

Voor de nieuwe situatie met warmtepomp en minder verlaging weet ik het nog niet zo...
Ik zal mijn zoektocht naar mijn optimum hier blijven delen, gaat ook nog wel even duren denk ik voordat ik eruit ben wat nou het beste werkt hier.

[ Voor 14% gewijzigd door WouterB op 27-10-2023 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Quatt is hier sinds vanmorgen 6:00 uur aan het verwarmen met 1 vd 2 units... Vraag me wel af of dit nou allemaal zo efficient is (ik heb niet veel verstand van warmtetechniek, maar toch). Hij krijgt nu 23,7 graden water binnen en maakt er 26 graden van. Dat gaat dus door mijn vloerverwarming en boven de radiatoren heen. Dat doet hij dus sinds vanmorgen al...

Tja, de temperatuur loopt langzaam wel op vanaf 6 uur vanmorgen 20 graden richting de ingestelde temperatuur: 20,5 graden. Maar dat heeft ook te maken met dat er sinds 6 uur meerdere mensen beneden zijn, dat de tv aan staat, dat de oven een tijdje aan staat e.d. Ik betwijfel hoeveel die magere 26 graden water door de vloer daar effect op heeft. Zit ik nou voor niks sinds 6 uur continue 350 watt te verbruiken? of heeft dit nut?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMBD
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-02 21:59
Onze dubbele Quatt was vandaag in de war. Inmiddels op CiC-versie op 2.6.2 en na een CiC restart (via smart plug) lijkt het weer goed te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2Mu3N7vjqVve3HAT_wQwuWAQfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5rq2vlmtVyMT0WEwBx5zzv1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:44

charrel

Cortisol4life..

Hier leek ie gisteren ook opeens soort van op hol te slaan, ging naar 1000watt verbruik. Hele huis bloedheet, maar na 2x update van de CIC 2.6.0. naar .2 en een herstart lijkt het vandaag weer goed te gaan.
Wat wel fijn is dat bij 1000watt verbruik de radiatoren wel lekker warm worden in huis, dus dat was een aardige test.
Wifi van de CIC maakte ook weer gewoon verbinding zonder extra tussenkomst. Dus dat is wel beter geworden, na de laatste stekker eruit moest ik de wifi helemaal opnieuw toevoegen.
geerttttt schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:55:
Quatt is hier sinds vanmorgen 6:00 uur aan het verwarmen met 1 vd 2 units... Vraag me wel af of dit nou allemaal zo efficient is (ik heb niet veel verstand van warmtetechniek, maar toch). Hij krijgt nu 23,7 graden water binnen en maakt er 26 graden van. Dat gaat dus door mijn vloerverwarming en boven de radiatoren heen. Dat doet hij dus sinds vanmorgen al...

Tja, de temperatuur loopt langzaam wel op vanaf 6 uur vanmorgen 20 graden richting de ingestelde temperatuur: 20,5 graden. Maar dat heeft ook te maken met dat er sinds 6 uur meerdere mensen beneden zijn, dat de tv aan staat, dat de oven een tijdje aan staat e.d. Ik betwijfel hoeveel die magere 26 graden water door de vloer daar effect op heeft. Zit ik nou voor niks sinds 6 uur continue 350 watt te verbruiken? of heeft dit nut?
Dat is toch juist een warmtepomp, die verwarmt langzaam. Vandaar dat je ook geen "cv" schema meer moet aanhouden maar wat gematigder qua nachtverlaging. Normaal brandde de gasketel hier dik een uur voordat het warm was, nu houdt ik de nachtverlaging wat hoger en pruttelt de warmtepomp het in een uur of 3-4 weer warm op gemiddeld 200-300watt vanaf een uur of 07:00.

[ Voor 70% gewijzigd door charrel op 27-10-2023 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

WouterB schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:34:
[...]

Vroeger met de CV ketel en nachtverlaging tot 16 was het een fijne functie, dan was het 's ochtends op tijd op temperatuur.

Voor de nieuwe situatie met warmtepomp en minder verlaging weet ik het nog niet zo...
Ik zal mijn zoektocht naar mijn optimum hier blijven delen, gaat ook nog wel even duren denk ik voordat ik eruit ben wat nou het beste werkt hier.
Ik weer het voor mij in de genoemde specs en veel van mijn klanten wel, vandaar dat ik het hier deel 👍

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MacD007
Beste Quatt Tweakers, ik heb dan maar een speciaal HA forum voor de Quatt aangemaakt, zie onderstaande link.
Wie wil daar als mede author aan mee werken om dit net zo'n groot succes te maken dan dit Quatt Forum.

Sta open voor elke nuttig en of leuke inbreng.

https://gathering.tweaker...message/76981226#76981226

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLKkKOuEjY7MAJRUkWPU5SNOh0c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uoOzbN28HmjnwodE3vnf65yF.png?f=user_large
+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVaVZPudJc9WQC7XaGdcH6gcN64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5eZGA9RpmOYHXbUZdixHiK30.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 16:56
KMvrtr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:53:
Van de week schouw van Quatt gehad. Was op zich heel positief.
Alle beren die ze in de online call op de weg zagen waren in de praktijk helemaal geen probleem.
Ben nu aan het wachten op de offerte.
Update:
Wacht nog steeds op de offerte helaas.
Quatt begin deze week gemaild. Kreeg te horen dat dat nog wel een tijdje kon duren?! :?
Duurt dat bij iedereen zo lang?
Iemand tips hoe ik dit kan versnellen?

Tijdens schouw kreeg ik te horen dat installatie in december nog prima ging lukken.
Maar op deze manier gaat dat denk ik niet lukken. ;(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:02
MacD007 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:40:
Beste Quatt Tweakers, ik heb dan maar een speciaal HA forum voor de Quatt aangemaakt, zie onderstaande link.
Wie wil daar als mede author aan mee werken om dit net zo'n groot succes te maken dan dit Quatt Forum.

[Afbeelding]
+
[Afbeelding]
Ik heb wel de nodige ervaring in Home Assistant opgedaan t.a.v. dashboarding en met de ontwikkeling van mijn eigen slimme pomp schakelaar. Als dat voldoende is dan wil ik wel meehelpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Lasoul schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:06:
[...]

Ik heb wel de nodige ervaring in Home Assistant opgedaan t.a.v. dashboarding en met de ontwikkeling van mijn eigen slimme pomp schakelaar. Als dat voldoende is dan wil ik wel meehelpen :)
Ja, zeer graag zelfs, je bent van harte welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

Fijn, dank je wel. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Wel off topic denk ik maar kon het niet vinden; er is eerder veel gepost voor een vv pomp schakelaar. Kan dat ook met een meter en Home wizard energie+ abonnement door verbruik Quatt basis te zijn voor schakelen pomp? Scheelt een hoop gedoe met maken en bouwen en ik heb toch alles al in huis

[ Voor 10% gewijzigd door Bennobang op 27-10-2023 16:43 ]

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
Bennobang schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:17:
Wel off topic denk ik maar kon het niet vinden; er is eerder veel gepost voor een vv pomp schakelaar. Kan dat ook met een meter en Home wizard energie+ abonnement? Scheelt een hoop gedoe met maken en bouwen en ik heb toch alles al in huis
Ik ken Home Wizard energie+ onvoldoende maar als het op basis van regels een slimme schakelaar kan schakelen dan zou je in de basis een automatisering kunnen maken. Het probleem is echter dat je de Quatt gegevens die je via http://quatt.home.local:8080/beta/feed/data.json kunt opvragen of via een integratie tot je beschikking hebt moet gebruiken om het besluit te kunnen nemen of de pomp aan moet of niet.

Ik ben bang dat het bovenstaande niet kan met Home Wizard+ als ik de volgende link bekijk
https://helpdesk.homewiza...n-met-andere-systemen-api

Het beste is om een domotica systeem zoals Home Assistant te gebruiken met een slimme stekker of de slimme pomp schakelaar die ik zelf heb gemaakt die los van een domotica systeem kan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gcoenen1
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-03-2024
Wel off topic denk ik maar kon het niet vinden; er is eerder veel gepost voor een vv pomp schakelaar. Kan dat ook met een meter en Home wizard energie+ abonnement? Scheelt een hoop gedoe met maken en bouwen en ik heb toch alles al in huis
Dat kan zeker, mits je de vv pomp op een HW energy socket hebt aangesloten. Bij mij werkt dat prima.
Zodra de Quatt meer dan 50W verbruikt, schakelt de energy socket de vv pomp in. Zodra hij weer voor een paar minuten onder de 50W komt wordt de pomp weer uitgeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasoul
gcoenen1 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:40:
[...]

Dat kan zeker, mits je de vv pomp op een HW energy socket hebt aangesloten. Bij mij werkt dat prima.
Zodra de Quatt meer dan 50W verbruikt, schakelt de energy socket de vv pomp in. Zodra hij weer voor een paar minuten onder de 50W komt wordt de pomp weer uitgeschakeld.
Nice, hoe werkt dit in het geval dat Quatt besluit dat het niet rendabel is om de warmtepomp aan te zetten en volledig op de CV te draaien?

CVQUATTVloerverwarming pomp
AANAANAAN
AANUITAAN
UITAANAAN
UITUITUIT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Lasoul schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:50:
[...]

Nice, hoe werkt dit in het geval dat Quatt besluit dat het niet rendabel is om de warmtepomp aan te zetten en volledig op de CV te draaien?

AANAANAAN
AANUITAAN
UITAANAAN
UITUITUIT
Ja, zo kan het dus.
een klein nadeel, je moet dus minimaal 3 sockets of één kWh meter en 2 sockets van HW nodig, ze zijn wel steeds goedkoper geworden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
MacD007 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:01:
[...]

Ja, zo kan het dus.
een klein nadeel, je moet dus minimaal 3 sockets of één kWh meter en 2 sockets van HW nodig, ze zijn wel steeds goedkoper geworden. :)
Denk dat de CV lastig te bepalen wordt via het verbruik omdat je onderscheid moet maken tussen wanneer de CV "AAN" is om warm water te maken en wanneer deze "AAN" is voor de verwarming.
Al met al wordt het behoorlijk complex!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Lasoul schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:05:
[...]

Denk dat de CV lastig te bepalen wordt via het verbruik omdat je onderscheid moet maken tussen wanneer de CV "AAN" is om warm water te maken en wanneer deze "AAN" is voor de verwarming.
Voor die 3 x 7 minuten per dag ga ik daar maar voor denk ik. De verwarmingsleidingen looen 3 meter door de onverwarmde hal wat weer zonde is aan verlies waar ik niets mee doe. Alleen uitvinden of de nachtverlaging dan niet teveel wordt verstoord door te koud water 8)7

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

KMvrtr schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:01:
[...]

Update:
Wacht nog steeds op de offerte helaas.
Quatt begin deze week gemaild. Kreeg te horen dat dat nog wel een tijdje kon duren?! :?
Duurt dat bij iedereen zo lang?
Iemand tips hoe ik dit kan versnellen?

Tijdens schouw kreeg ik te horen dat installatie in december nog prima ging lukken.
Maar op deze manier gaat dat denk ik niet lukken. ;(
Is een beetje regio afhankelijk, mijn ouders besloten ongeveer 5 weken terug er ook eentje te laten plaatsen. Na 1,5 week hadden ze de intake en toen werd er gezegd over 6 weken ongeveer wordt ie geplaatst en nu draait ie al weer een week. Dus 2 weken binnen de intake werd ie al geplaatst. Dit was in Noord Holland. Bij ons en vrienden van ons ging het ook ongeveer zo voor de zomervakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Lasoul schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:05:
[...]

Oeps, daar had ik niet aan gedacht, je hebt helemaal gelijk, dus die combinatie met de CV is dan toch niet zo'n goed idee.
De vraag is echter hoe vaak het voorkomt dat je wel warmtevraag hebt maar de Quatt hier niet aan mee doet maar alleen de CV gaat draaien. kun je de Quatt niet zo instellen dat deze altijd meedraaid, dus ook als deze de hulp van de CV nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

AANAANAAN
AANUITAAN
UITAANAAN
UITUITUIT
Je kan toch gewoon een schakelaar met temperatuur voeler voor paar tientjes kopen? Marktplaats staan er ook zat ivm mensen die all electric en dus pomp loze verdeler nemen.

Edit; en dan in winter op 23 en in zomer op 30 instellen (niet eruit trekken ivn anti vastloop protocol)

Hier een leuke met temp weergave:
https://www.bol.com/nl/nl...BAfA.2_36.38.ProductImage

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 27-10-2023 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasoul
MacD007 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:21:
[...]

Oeps, daar had ik niet aan gedacht, je hebt helemaal gelijk, dus die combinatie met de CV is dan toch niet zo'n goed idee.
De vraag is echter hoe vaak het voorkomt dat je wel warmtevraag hebt maar de Quatt hier niet aan mee doet maar alleen de CV gaat draaien. kun je de Quatt niet zo instellen dat deze altijd meedraaid, dus ook als deze de hulp van de CV nodig heeft.
De Quatt zal niet meedoen in het scenario waarbij de COP te laag is in relatie tot de prijs van stroom vs gas. Dit omslagpunt is voor iedereen anders maar ik dacht dat ik had gelezen dat de Quatt een bepaalde COP ondergrens heeft en dat hij daaronder volledig op de CV draait. Het zal in ieder geval op een moment zijn dat het koud is en dan wil je wel zeker weten dat de vloerverwarming pomp het doet. Aankomende winter ga ik zien wat het omslagpunt is :)

Maar 72,95 voor 3 sockets is best wel een prijzige oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasoul
ErikVers schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:26:
[...]

Je kan toch gewoon een schakelaar met temperatuur voeler voor paar tientjes kopen? Marktplaats staan er ook zat ivm mensen die all electric en dus pomp loze verdeler nemen.

Hier een leuke met temp weergave:
https://www.bol.com/nl/nl...BAfA.2_36.38.ProductImage
Het probleem van die pompschakelaars is dat je ze instelt op 1 temperatuur. De CV verwarmt het CV water tot bijvoorbeeld 50-60 graden terwijl de Quatt het water verwarmt tot bijvoorbeeld 25-35 graden. Als je de pompschakelaar op bijvoorbeeld 25 graden zet dan zal deze ook in de zomer gaan draaien omdat het water dan ook 25 graden wordt. Je kunt natuurlijk 2x per jaar de temperatuur instelling aanpassen maar ik ken mijzelf en weet dat ik dat vergeet.

Onderstaand mijn meting van de Quatt nu. Daar zie je dat vanmiddag de Quatt is aangegaan en de vloer langzaam aan het verwarmen is. Ik heb mijn pomp activatie op 30 graden staan maar dat wordt (nog) niet bereikt. Vandaar dat ik naast de temperatuur ook naar de Quatt kijk en op basis daarvan de pomp schakel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arXGuny6iWv34pVDxAfYCWsJxY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gtR8m23QpYOqLy19EVBrkVr0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Lasoul op 27-10-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Lasoul schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:41:
[...]

Het probleem van die pompschakelaars is dat je ze instelt op 1 temperatuur. De CV verwarmt het CV water tot bijvoorbeeld 50-60 graden terwijl de Quatt het water verwarmt tot bijvoorbeeld 25-35 graden. Als je de pompschakelaar op bijvoorbeeld 25 graden zet dan zal deze ook in de zomer gaan draaien omdat het water dan ook 25 graden wordt. Je kunt natuurlijk 2x per jaar de temperatuur instelling aanpassen maar ik ken mijzelf en weet dat ik dat vergeet.

Onderstaand mijn meting van de Quatt nu. Daar zie je dat vanmiddag de Quatt is aangegaan en de vloer langzaam aan het verwarmen is. Ik heb mijn pomp activatie op 30 graden staan maar dat wordt (nog) niet bereikt. Vandaar dat ik naast de temperatuur ook naar de Quatt kijk en op basis daarvan de pomp schakel.

[Afbeelding]
Snap hem, werk enkel normaal zonder pomp dus dat probleem dan niet.

Normaal is wat mij betreft de 26graden aanvoer een echte ondergrens (gaat wat ver om nu te behandelen) schakelaar instellen op 25 en stuk isolatie eromheen en aftapen met pvc tape dan gaat het zo laag bij de grond normaal niet meer mis lijkt mij. Anders zul je inderdaad bedraad of draadloos de pomp moeten schakelen. Zit er niet gewoon een stuur signaal op de Quatt AI? Dan die als trigger gebruiken en via relais of met domotica aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Wel off topic denk ik maar kon het niet vinden; er is eerder veel gepost voor een vv pomp schakelaar. Kan dat ook met een meter en Home wizard energie+ abonnement door verbruik Quatt basis te zijn voor schakelen pomp? Scheelt een hoop gedoe met maken en bouwen en ik heb toch alles al in huis
Let wel dat pomp ook buiten stookseizoen af en toe moet draaien om niet vast te komen te zitten

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
ErikVers schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:56:
[...]

Snap hem, werk enkel normaal zonder pomp dus dat probleem dan niet.

Normaal is wat mij betreft de 26graden aanvoer een echte ondergrens (gaat wat ver om nu te behandelen) schakelaar instellen op 25 en stuk isolatie eromheen en aftapen met pvc tape dan gaat het zo laag bij de grond normaal niet meer mis lijkt mij. Anders zul je inderdaad bedraad of draadloos de pomp moeten schakelen. Zit er niet gewoon een stuur signaal op de Quatt AI? Dan die als trigger gebruiken en via relais of met domotica aansturen.
Je kunt de Quatt API ([url]http://<quatt ip>.local:8080/beta/feed/data.json[/url])gebruiken om de status van de Quatt op te vragen en dan kun je kijken naar de velden
code:
1
power / flowRate / supervisoryControlMode

Dit is afhankelijk van waar je op wil schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:35
Let erop, dat een energiezuinige pomp niet zo heel graag vaak wordt geschakeld. Deze zul je als het een mogelijkheid is op de pomp, via PWM moeten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Lasoul schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:03:
[...]

Je kunt de Quatt API ([url]http://<quatt ip>.local:8080/beta/feed/data.json[/url])gebruiken om de status van de Quatt op te vragen en dan kun je kijken naar de velden
code:
1
power / flowRate / supervisoryControlMode

Dit is afhankelijk van waar je op wil schakelen.
De unit zag ik bij een gebruiker dat ook een signaal lampje tijdens warmtevraag opzit. Dus neem aan dat je daar ook mee bedraad voor de niet domotica freak wat mee kan?
Maar nogmaals zou gewoon deze schakelaar aan hangen en die op twee temp zetten (zomer/winter) of goed intapen. https://www.bol.com/nl/nl...BAfA.2_36.38.ProductImage

[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 27-10-2023 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Toby-Wan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

Let wel dat pomp ook buiten stookseizoen af en toe moet draaien om niet vast te komen te zitten
Ik heb twee pompen die ik al vanaf 2008 elk voorjaar ca mei eruit trek en elk najaar ca oktober erin steek. Nooit een probleem mee gehad *O*
Maar dat wil niet zeggen dat het bij iedereen zo zal zijn dan _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
ErikVers schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:17:
[...]

De unit zag ik bij een gebruiker dat ook een signaal lampje tijdens warmtevraag opzit. Dus neem aan dat je daar ook mee bedraad voor de niet domotica freak wat mee kan?
Maar nogmaals zou gewoon deze schakelaar aan hangen en die op twee temp zetten (zomer/winter) of goed intapen. https://www.bol.com/nl/nl...BAfA.2_36.38.ProductImage
Dank je voor de tip, heb deze besteld net iets goedkoper :Y
https://www.vloerverwarmi...h-control-pompschakelaar/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lasoul
ErikVers schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:17:
[...]

Het is inderdaad maar net wat je wil. Als tweaker en Home Assistant gebruiker vind ik het wel prettig dat ik een slimme pompschakelaar heb die alle functies heeft zoalsdeze standaard pompschakelaar maar dan ook direct gekoppeld kan worden aan de Quatt en Home Assistant.

Laten we zeggen dat er voor iedereen wel een oplossing is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gcoenen1
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-03-2024
[...]

AANAANAAN
AANUITAAN
UITAANAAN
UITUITUIT
Dat kan ook werken. Maar dan moet je ook een HW Energy socket op je CV hebben aangesloten. Je kunt dan een extra conditie toevoegen aan je HW energysocket voor de vv pomp. Bijvoorbeeld: wanneer de CV langer dan 10 minuten meer dan 20W verbruikt, moet je vv pomp ook aan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan

[Afbeelding]
+
[Afbeelding]
@geerttttt kan jij dit in de TS bijvoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
Ik heb ook net na installatie van QUATT ook de triggers van de vloerverwarming pomp moeten veranderen in home assistant.

Ik vergelijk nu de toevoer temperatuur met de temperatuur van de vloer, indien hoger voor 1 minuut start.
Indien lager voor 5 minuten, stop pomp. De vloer temp meet ik met DS18B20 sensoren.

Onder het mom dat als het water warmer is dan de vloer het wat toevoegt, anders niet.
De oplettende lezer zal zien dat ik eerst een foutje had gemaakt en dat de pomp niet aan ging en de vloer ook niet warm werd in eerste instantie...

Zie plaatje onder. Licht blauw is vloer temperatuur, donker blauw toevoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Cxq2gZI5Z0XBDW1caZeVO45Mec=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e1CPMYFD9ohNlCcPoFFlrPc0.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door patrickvdhart op 28-10-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
gcoenen1 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:13:
[...]

Dat kan ook werken. Maar dan moet je ook een HW Energy socket op je CV hebben aangesloten. Je kunt dan een extra conditie toevoegen aan je HW energysocket voor de vv pomp. Bijvoorbeeld: wanneer de CV langer dan 10 minuten meer dan 20W verbruikt, moet je vv pomp ook aan gaan.
Probleem is alleen dat als je het op deze manier doet dat dan ook de vloerverwarming pomp aangaat op het moment dat de Quatt in de frostprotection modus zit. In dit geval zal de Quatt langzaam draaien maar geen warmte genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
patrickvdhart schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:05:
Ik heb ook net na installatie van QUATT ook de triggers van de vloerverwarming pomp moeten veranderen in home assistant.

Ik vergelijk nu de toevoer temperatuur met de temperatuur van de vloer, indien hoger voor 1 minuut start.
Indien lager voor 5 minuten, stop pomp. De vloer temp meet ik met DS18B20 sensoren.

Onder het mom dat als het water warmer is dan de vloer het wat toevoegt, anders niet.
De oplettende lezer zal zien dat ik eerst een foutje had gemaakt en dat de pomp niet aan ging en de vloer ook niet warm werd in eerste instantie...

Zie plaatje onder. Licht blauw is vloer temperatuur, donker blauw toevoer.

[Afbeelding]
Ik heb ook met dit idee lopen spelen maar was bang dat het niet robuust zou werken omdat de vloerverwarming, wanneer de pomp uitstaat, stilstaand water is en bij mij in een trapkast zit dat nogal wat omgevingswarmte heeft waardoor het stilstaande water bij de verdeler zou opwarmen.

Nu ik zowel het CV circuit als het vloerverwarmingscircuit aan het meten ben zou het wellicht ook kunnen werken. Ik ga het in ieder geval wat langer in de gaten houden. Waar heb je de sensor voor de vloerverwarming geplaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:43
Waarom niet gewoon de pomp van de vloerverwarming verdeler halen en de quatt zelf laten rondpompen?
Evt middels thermostatisch ventiel beveiligen voor te heet water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Lasoul schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:21:
[...]

Ik heb ook met dit idee lopen spelen maar was bang dat het niet robuust zou werken omdat de vloerverwarming, wanneer de pomp uitstaat, stilstaand water is en bij mij in een trapkast zit dat nogal wat omgevingswarmte heeft waardoor het stilstaande water bij de verdeler zou opwarmen.

Nu ik zowel het CV circuit als het vloerverwarmingscircuit aan het meten ben zou het wellicht ook kunnen werken. Ik ga het in ieder geval wat langer in de gaten houden. Waar heb je de sensor voor de vloerverwarming geplaatst?
Die zit bij mij in een stuk niet ver van de VVW, getaped voor isolatie en bescherming tegen de vloer. Heb afgelopen jaar lang met thermo pistool de rest van mijn vloer vergeleken met dit stuk en was heel representatief.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ul2MVoYDJa4NXXsMwI5iU3Wq6C0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NrucV6KanYPD8QDsApUxiRKZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRKaSqyuiHsToZd1rNfxrFU12rk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QUGMbZ16gLB5zcZL2taNv01l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
patrickvdhart schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:12:
[...]

Die zit bij mij in een stuk niet ver van de VVW, getaped voor isolatie en bescherming tegen de vloer. Heb afgelopen jaar lang met thermo pistool de rest van mijn vloer vergeleken met dit stuk en was heel representatief.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt hem echt op de vloer geplakt :D
Ik dacht op een van de buizen van de verdeler ofzo. Ben bang dat ik dit niet verkocht krijg aan mijn vrouw. De trapkast wordt best wel veel gebruikt (stofzuiger etc.) en blijft warmer dan de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Lasoul schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:17:
[...]

Je hebt hem echt op de vloer geplakt :D
Ik dacht op een van de buizen van de verdeler ofzo. Ben bang dat ik dit niet verkocht krijg aan mijn vrouw. De trapkast wordt best wel veel gebruikt (stofzuiger etc.) en blijft warmer dan de rest.
Toevallig is dit een plekje waar niemand last van heeft. Maar aangezien het een wireless sensor (via esp32) is kan je hem overal waar het uit zicht is en je evt stroom (of batterijen) hebt vast plakken.

Maar idd, wel belangrijk dat de rest van de familie er mee kan leven :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickvdhart
Onno ! schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:05:
Waarom niet gewoon de pomp van de vloerverwarming verdeler halen en de quatt zelf laten rondpompen?
Onno ! schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:05:
Omdat de vloer veel sneller op warmt met de pomp aan en ook omdat ik zo de beneden verdieping onafhankelijk regel van de 1e verdieping (radiatoren). Als het beneden goed is kan ik de pomp uit laten en het boven warm laten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:39
Het eerste verwarmingsseizoen met m’n Quatt, vooralsnog mooie resultaten deze week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RY1livP6lcbJ6IU_hATUbYSZbMo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CvH7ppwWlJBb1EazSM0wq31O.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door RVE_NL op 28-10-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Laatst online: 15:25
Kan iemand mij eens het volgende fenomeen uitleggen?

De CiC krijgt van mijn Lyric een kamertemperatuur door van 19,339844 graden (wel knap). Maar dat is al uren zo en in die uren is de Quatt gestopt om na bijna 2 uur weer te starten terwijl diezelfde kamertemperatuur nog van toepassing is. Dat is toch vreemd gedrag bij eenzelfde kamertemperatuur?

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

pietjm schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:09:

De CiC krijgt van mijn Lyric een kamertemperatuur door van 19,339844 graden (wel knap). Maar dat is al uren zo en in die uren is de Quatt gestopt om na bijna 2 uur weer te starten terwijl diezelfde kamertemperatuur nog van toepassing is. Dat is toch vreemd gedrag bij eenzelfde kamertemperatuur?
Hier gebeurt hetzelfde, ik zat al is even te kijken in het aantal schakelingen per uur in de lyric maar ook dat lijkt tot op heden nog geen verschil te maken.
De laatste paar dagen lijkt ie wel minder ver door te stoken, eerst ging ie dik 1 graad over waar de thermostaat op staat. Nu lijkt dat nog maximaal 0.2c, geloof wel dat die lyric t6 ook een soort van gevoelstemperatuur aanhoudt dus als het bv vochtiger is gebeurt er ook wat anders met de temp binnen?

[ Voor 20% gewijzigd door charrel op 28-10-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
charrel schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:26:
[...]

Hier gebeurt hetzelfde, ik zat al is even te kijken in het aantal schakelingen per uur in de lyric maar ook dat lijkt tot op heden nog geen verschil te maken.
De laatste paar dagen lijkt ie wel minder ver door te stoken, eerst ging ie dik 1 graad over waar de thermostaat op staat. Nu lijkt dat nog maximaal 0.2c, geloof wel dat die lyric t6 ook een soort van gevoelstemperatuur aanhoudt dus als het bv vochtiger is gebeurt er ook wat anders met de temp binnen?
Of kan het komen door verlaging buitentemperatuur :? Ik zou het mij kunnen voorstellen als dat opeens behoorlijk zakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
pietjm schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:09:

Het vreemde is ook dat de doorgegeven waardes altijd hetzelfde zijn, bij mij bv 19.339844 en 19.546875. Hoger of lager uiteraard ook, maar nooit tussenliggende waardes.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:48
HBO88 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:05:
[...]

Goed bezig. Ik ken je woonsituatie niet, maar het verschil van dubbel glas naar HR++ is echt aanzienlijk! Is wel een investering, maar dat krijg je er wel uit.
Het verschil van dubbel glas naar HR++ is net zo groot als van enkel naar dubbel glas.
Ik zou het niet direct klakkeloos aanraden, want mijn terugverdientijd (dubbel naar HR++) ligt rond de 10 jaar. Zeker als je al goedkoop verwarmd met de Quatt kan de terugverdientijd echt wel eens tegenvallen!

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:56
[...]

Spykie in "Ervaringen met Quatt?"
Spykie schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:22:
[...]

De T6 laat wel vaker een foutieve temperatuur zien. Heeft te maken met afrondingsverschillen of wellicht bepaalde hippe features die je al dan niet uit kan schakelen (ik niet).

Zie ook https://www.digitaltrends.com/home/honeywell-lyric-review/ vanaf "The Honeywell thermostat doesn’t simply read the current temperature".

Het gaat Lyric wellicht om de gevoelstemperatuur, niet om de daadwerkelijke temperatuur? :+

Hoe dan ook is het een "Lyric ding" en geen "Quatt ding".

[ Voor 37% gewijzigd door Spykie op 28-10-2023 19:30 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-09 18:47
[...]

Software-update Quatt? Ik ervaar zelfde sinds paar dagen dat ik minder overshoot heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mozziej
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-09 16:31
Hallo allemaal, we overwegen een aanschaf van een hybride warmtepomp. We hebben een huis uit 1980 met energielabel b, we hebben de kruipruimte laten isoleren, alle ramen voorzien van hr++ glas. In de spouw zit ook al isolatie en hebben zonnepanelen. We gebruiken nu ongeveer 1080 m3 gas. Zijn er mensen die in een dergelijk huis ook al een hybride warmtepomp gebruiken? We overwegen dus een aanschaf van een hybride warmtepomp en ben benieuwd of er mensen zijn die al ervaring hebben.

We hebben overigens geen vloerverwarming enkel radiatoren met thermostaat knoppen

[ Voor 8% gewijzigd door mozziej op 29-10-2023 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
mozziej schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:51:
Hallo allemaal, we overwegen een aanschaf van een hybride warmtepomp. We hebben een huis uit 1980 met energielabel b, we hebben de kruipruimte laten isoleren, alle ramen voorzien van hr++ glas. In de spouw zit ook al isolatie en hebben zonnepanelen. We gebruiken nu ongeveer 1080 m3 gas. Zijn er mensen die in een dergelijk huis ook al een hybride warmtepomp gebruiken? We overwegen dus een aanschaf van een hybride warmtepomp en ben benieuwd of er mensen zijn die al ervaring hebben.

We hebben overigens geen vloerverwarming enkel radiatoren met thermostaat knoppen
Het antwoord op je vraag is: ja. En er zijn mensen met jaren 30 of zelf 1900 woningen.

Wat zou je verder willen weten?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jer_bo
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 11:33
Sinds vanochtend wordt in de app bij inzicht ineens gemeld dat "Insights zijn nog niet beschikbaar" . Dit heeft de afgelopen 3/4 weken prima gewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWHAV8zyFndqueAIbIESEkKx014=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaRbOEDchYaDWsFFM3S3NOYP.jpg?f=fotoalbum_large

Herstart CiC en router-herstart hebben dit niet opgelost.

Meer mensen die dat probleem hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:42
Sinds vanochtend ineens een Quatt die niet blijft verwarmen. De Quatt springt even aan en start ook de ketel kort maar daarna valt alles weer terug uit en na een paar minuten begint het weer opnieuw. CIC inmiddels al geprobeerd opnieuw te starten, nu maar servicenummer bellen want temperatuur in huis blijft dalen. De afgelopen weken werkte alles perfect icm Tado…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJG
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-08-2024

GJG

Hier ook problemen met CIC verbinding sinds vanmorgen. Wellicht iets teaken met de wintertijd verschuiving? Ik kijk het nog even aan, Quatt doet het wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 15:43
rabe83 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:32:
Sinds vanochtend ineens een Quatt die niet blijft verwarmen. De Quatt springt even aan en start ook de ketel kort maar daarna valt alles weer terug uit en na een paar minuten begint het weer opnieuw. CIC inmiddels al geprobeerd opnieuw te starten, nu maar servicenummer bellen want temperatuur in huis blijft dalen. De afgelopen weken werkte alles perfect icm Tado…
Ik herken dat gedrag, ook pas sinds kort. Ook de combinatie Quatt en Tado. Uiteindelijk gaat de Quatt wel aan, na ongeveer 3 pogingen. Van mij zou de Quatt langer in 'standby-heating' mogen tot het warme water van de vloerverwarming de Quatt bereikt. Ca. 10 meter van Quatt naar ketel en ca. 10 meter ketel naar vloerverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietjm
Hier werkt het prima. Misschien ook problemen met update naar 2.6.2 zoals ik had? Quatt bellen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mozziej
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-09 16:31
Spykie schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:15:
[...]

Het antwoord op je vraag is: ja. En er zijn mensen met jaren 30 of zelf 1900 woningen.

Wat zou je verder willen weten?
Hoeveel minder gas is men gaan gebruiken? Is daar iets over te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvan072
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:52
Sinds vorige week een Quatt, maar deze lijkt niet te doen wat beloofd. De CV ketel wordt voor 85% aangesproken en de Quatt maar voor 15%. Ik heb online maar een ticket aangemaakt, maar heb nog geen reactie.

Ik maak gebruik van een Evohome thermostaat, evotouch sensor die de zoneklep van de vloerverwarming aanstuurt, 5 HR92 knoppen en nog twee radiatoren die open staan. Bij installatie van de Quatt is een Opentherm module geplaatst. In Evohome lijkt alles goed wat betreft verbinding en reactie op warmtevraag. De Quatt doet echter niet of nauwelijks mee.

In afwachting van een reactie van Quatt iemand enig idee wat hier fout gaat?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/409oIVQvebNuDZNnEz7ZK2JK7uM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PxpQVYtbKGhP0dSO1KOf0mrV.png?f=fotoalbum_large

Edit; zelf denk ik aan de ‘optimalisatie’. Elektriciteitsprijzen zijn 0.397 (normaal), 0.34478 (dal) en gasprijs is 1.33977. Optimalisatie stond aan en heb ik nu uit gezet. Kijken wat dat doet.

[ Voor 29% gewijzigd door Hvan072 op 29-10-2023 09:39 . Reden: Plaatje en optimalistie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:27

RobertowNL

For your gear!

mozziej schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:07:
[...]

Ik zit in een jaren 80 tussenwoning. Afgelopen jaar vloer laten isoleren en de Quatt laten plaatsen.

Gasverbruik was rond de 800-1000 kuub alleen in deze woning.
Een jaar geleden zuiniger gaan stoken en het minimale vermogen van de cv op 5kW gezet.

Daarnaast het afgiftesysteem verbeterd met radiator ventilatoren. Om te zorgen voor voldoende convectie.

Ik denk dat ik 99% van de tijd met de Quatt kan verwarmen. Vorig jaar draaide de cv helemaal niet constant en hield de boel toch warm. De Quatt zou in theorie gewoon runs van 24uur kunnen maken op de koudere dagen.

Verwacht gasverbruik ex sanitair warm water is <25m3.
Voor het sww ga ik zelf over op een warmtepompboiler.

De laatste kuubs moet ik dan alleen nog oplossen. Afhankelijk hoeveel dit is (na de extra dakisolatie) met een elektrische cv (cop 1).

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
mozziej schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:51:

Op aanvulling van @Spykie en @RobertowNL , waarom nu pas? Je bent een beetje laat.

Nee, nu even serieus, volgens je beschrijving is je huis prima geschikt voor de 4 kW Quatt.
Wat je nog niet hebt beschreven is hoe zit je dakisolatie er uit, ik ga er van uit dat je die dus ook hebt.
Je gasverbruik zal zich beperken tot je warme water uit de kraan en een heel klein beetje voor de opstart, dus e mag van jouw gasverbruik alvast circa 200 m³ aftrekken die je ook na de warmtepomp zult nodig hebben.

Hou je dus circa 850 m³ over, als je daar met circa 80% besparing gaat rekenen, bespaar je rond 650-680 m³ gas. Het zo overigens niet verbazen dat de besparing nog een stukje hoger ligt.
Hou wel rekening met je stookgedrag, een warmtepomp werkt compleet anders en heeft tijd nodig, verwarmen doe je in kleine stapjes en heel belangrijk blijf van je thermostaat af, instellen en dan verder afblijven.

De warmtepomp zal hiervoor circa 1.500 kWh stroom nodig hebben (zeer ruwe schatting), als je overproductie dit kan behappen ben je spekkopper.

Ik zou zover je een warmtepomp kunt plaatsen, denk hier aub aan de geluidseisen op de erfgrens naar je buren en overige bouwkundige aspecten dit direct doen. _/-\o_
Mogelijk dat wel je bestaande radiatoren wat extra hulp via radiatorventilatoren kunnen gebruiken.

Om je een idee te geven, mijn huis jaren 60, deels HR++, redelijk geïsoleerd (zo goed als het kon) krijg ik het huis met de Quatt prima warm. De baas thuis klaagt tenminste niet. Met deze maand een gem. COP van 6,5 ( wat zeer hoog is en ook wordt beïnvloedt is door het warme weer).
In mijn voorbeeld heeft de Quatt dus 98% van de verwarming gedaan en daarbij slechts 0,9m³ gas verbruikt. Mijn overig gasverbruik (6,4m³) was puur voor warm water/douchen ed. (SWW)
De Quatt heeft in die periode 48 kWh (voor mij gratis stroom omdat dit binnen de overproductie zonnepanelen valt) aan stroom verbruikt en volgens Quatt 35,5m³ gas bespaard (circa 45 euro besparing).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JV1aOCd0b1KDMViEdVJNP9BRDsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dci629yd33QjRNyjCrdRqd0E.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door MacD007 op 29-10-2023 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Hvan072 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:20:
Sinds vorige week een Quatt, maar deze lijkt niet te doen wat beloofd. De CV ketel wordt voor 85% aangesproken en de Quatt maar voor 15%. Ik heb online maar een ticket aangemaakt, maar heb nog geen reactie.

Ik maak gebruik van een Evohome thermostaat, evotouch sensor die de zoneklep van de vloerverwarming aanstuurt, 5 HR92 knoppen en nog twee radiatoren die open staan. Bij installatie van de Quatt is een Opentherm module geplaatst. In Evohome lijkt alles goed wat betreft verbinding en reactie op warmtevraag. De Quatt doet echter niet of nauwelijks mee.

In afwachting van een reactie van Quatt iemand enig idee wat hier fout gaat?[Afbeelding]
Wat heb je qua temperaturen ingeschakeld? Meer dan 1 graad hoger verwarmen dan je ingestelde temperatuur zorgt er voor dat je ketel aan gaat bijvoorbeeld.

En kun je de watertemperatuur van de verwarming instellen op de evohome?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
geerttttt schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:29:
[...]

Wat heb je qua temperaturen ingeschakeld? Meer dan 1 graad hoger verwarmen dan je ingestelde temperatuur zorgt er voor dat je ketel aan gaat bijvoorbeeld.

Ik heb zelfde situatie gehad met Evohome en Quatt in het begin. Het probleem is dat Evohome een gewenste watertemperatuur doorgeeft aan Quatt ipv gewenste ruimtetemperatuur. Deze gewenste watertemperatuur is al snel 50 graden of meer, en dit kan Quatt niet zelf leveren. Vandaar dat de ketel bijspringt.

Als oplossing heb ik een Lyric t6R gekocht in de woonkamer, die stuurt de quatt aan, en het evohome systeem regelt de temperatuur na in de overige vertrekken (zolang de quatt aanstaat, maar met lange runs niet zo'n probleem).

Ik heb hier eerder over gepost hier in detail. zoeken op evohome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Steven_SvD schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:40:
[...]

Ik herken dat gedrag, ook pas sinds kort. Ook de combinatie Quatt en Tado. Uiteindelijk gaat de Quatt wel aan, na ongeveer 3 pogingen. Van mij zou de Quatt langer in 'standby-heating' mogen tot het warme water van de vloerverwarming de Quatt bereikt. Ca. 10 meter van Quatt naar ketel en ca. 10 meter ketel naar vloerverwarming.
Lijkt hetzelfde als mijn probleem waar ik sinds de installatie al last van heb en er staat ook al ruim twee weken een ticket voor uit. Wat het probleem bij mij is: op zachte dagen komt de 'WaterIn' boven het 'ControlSetpoint' en daardoor schakelt de warmtevraag uit maar omdat de thermostaat nog wel steeds warmte vraagt wordt de WP vrijwel direct weer ingeschakeld. Ik los dat nu maar op door tijdelijk de thermostaat omlaag te zettern (warmtevraag weg te nemen) en na 5 minuten weer aan te zetten, Dan vraagt de thermostaat niet meer om warmte.
Overigens lijken bij mij de problemen aanzienlijk minder te zijn geworden met versie 2.6.2.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Gerardwaz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:12:
[...]

Waterzijdig inregelen maakt een wereld van verschil, ikzelf heb in de slaapkamers ook type 10 en dat werkt prima. Je moet alle radiatoren voorzien van dynamische radiatorafsluiters b.v. Danfoss Dynamic Valve.
Deze regel je in met een infrarood thermometer met een deltaT van 5 tot 7 graden. Wat je nu hebt is dat het water er als een raket doorheen vliegt en geen tijd heeft om de warmte af te geven.
Dan beperkt je toch de flow in het systeem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Goedemorgen,

Ik overweeg radiatorventilatoren in een aantal kamers boven.
Beneden vloerverwarming.

De Quatt houdt het wel warm in huis tot nu toe, zonder gebruik CV ketel, maar wel bij lage aanvoertemperatuur, rond de 28-30 graden met dT van 2-3 graden. soms bij langere runs en als het buiten onder de 10 graden komt, stookt de quatt wel door tot bijna 40 graden aanvoer.

Zolang de Quatt rond de 30 graden aanvoer blijft, worden de radiatoren boven (Type 11 en type 21) soort van handwarm, en de kamers komen wel op temperatuur, maar langzaam.

Ik overweeg radiatorventilatoren, maar lees dat die ook pas aangaan rond de 33-35 graden, vast instelpunt.
Is er iemand die goede ervaringen heeft met radiatorfans die al bij 25 graden aangaan, of een instelbare thermostaat ?

alvast bedankt!

skywalker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:14
kwestie van andere sensor plaatsen, of parallel de weerstand wat verhogen. 50kOhm does the trick
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGIeHVeguehvsbtIXcCGqLlUelk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1obV4ZNASFpxy2qN0hYrnjjj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
sky_walker schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:13:
Goedemorgen,

Beneden vloerverwarming.

De Quatt houdt het wel warm in huis tot nu toe, zonder gebruik CV ketel, maar wel bij lage aanvoertemperatuur, rond de 28-30 graden met dT van 2-3 graden. soms bij langere runs en als het buiten onder de 10 graden komt, stookt de quatt wel door tot bijna 40 graden aanvoer.

Zolang de Quatt rond de 30 graden aanvoer blijft, worden de radiatoren boven (Type 11 en type 21) soort van handwarm, en de kamers komen wel op temperatuur, maar langzaam.

Ik overweeg radiatorventilatoren, maar lees dat die ook pas aangaan rond de 33-35 graden, vast instelpunt.
Is er iemand die goede ervaringen heeft met radiatorfans die al bij 25 graden aangaan, of een instelbare thermostaat ?

alvast bedankt!

skywalker.
Heatfans, zeker met de controller ipv de sensor hebben een lagere schakelpunt. Alternatief is de temperatuurvoeler niet aan te sluiten en dan draaien de ventilatoren continue.

Overigens kun je beter niet de warmte in de slaapkamers 'naar behoefte' even opwarmen. Daar is een warmtepomp niet geschikt voor. Dus ook deze kun je beter constant op 1 temperatuur houden.

[ Voor 10% gewijzigd door Flesym op 29-10-2023 10:27 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:43
Ik wil alvast de Lyric T6 thermostaat ophangen, als vervanging voor onze Honeywell round. Weet iemand of de T6 net als de T6R alle communicatie over de wifi doet naar de ketelmodule? Ik vermoed van wel. Dan kan ik namelijk de T6 module kan ophangen op de plek van de huidige thermostaat en dan via een 24V voeding van prik voorzien. De T6R is bedoeld als tafelmodel en zodoende wil ik graag de T6 aanschaffen.
Als de communicatie niet draadloos verloopt zal ik alsnog de T6 kunnen ophangen en moet ik de bedrading vanaf de oude CV ketel locatie doorlussen via een (reserve) utp die ik heb liggen naar de nieuwe CV locatie. Volgens wikipedia kan Opentherm signaal tot 50m kabellengte aan, dus zou het moeten werken over deze lengte (bij ons <20 meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Onno ! schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:12:
Ik wil alvast de Lyric T6 thermostaat ophangen, als vervanging voor onze Honeywell round. Weet iemand of de T6 net als de T6R alle communicatie over de wifi doet naar de ketelmodule? Ik vermoed van wel. Dan kan ik namelijk de T6 module kan ophangen op de plek van de huidige thermostaat en dan via een 24V voeding van prik voorzien. De T6R is bedoeld als tafelmodel en zodoende wil ik graag de T6 aanschaffen.
Als de communicatie niet draadloos verloopt zal ik alsnog de T6 kunnen ophangen en moet ik de bedrading vanaf de oude CV ketel locatie doorlussen via een (reserve) utp die ik heb liggen naar de nieuwe CV locatie. Volgens wikipedia kan Opentherm signaal tot 50m kabellengte aan, dus zou het moeten werken over deze lengte (bij ons <20 meter).
Wil je minste problemen bedraad dan alles als dat kan. Dat geld niet alleen voor de Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 20:40
jer_bo schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:29:
Sinds vanochtend wordt in de app bij inzicht ineens gemeld dat "Insights zijn nog niet beschikbaar" . Dit heeft de afgelopen 3/4 weken prima gewerkt.

[Afbeelding]

Herstart CiC en router-herstart hebben dit niet opgelost.

Meer mensen die dat probleem hebben?
Yes, idem hier stond vanochtend. Ik zat al enige tijd op de laatste firmware, die dat kan het niet zijn. Ik vermoed ook wintertijd... #Y2Kbug 😜

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 14:58
Onno ! schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:12:
De T6 en de T6R kunnen beide dmv een app op afstand via wifi bestuurd worden.

De T6 wordt echter bedraad aangesloten op de ketelmodule, de T6R communiceert draadloos (via eigen RF-protocol) met die ketelmodule.

De ketelmodule zelf is altijd met een (korte) kabel verbonden met de ketel (en na plaatsing Quatt met de CiC).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
sky_walker schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:13:
Goedemorgen,

Beneden vloerverwarming.

alvast bedankt!

skywalker.
zie mijn eerdere posts over dit thema deze week, ondertussen heb ik de temperatuursensoren van mijn speedcomforts vervangen door een versie met een inschakelpunt van 25ºC ipv 35ºC, en dat werkt perfect. bij mij gaan ze dan tussen 17ºC en 18ºC weer uit. :)

https://gathering.tweaker...message/76889604#76889604

en hier een beschrijving hoe je deze vervangt.
https://gathering.tweaker...message/76911902#76911902

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 29-10-2023 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
mrdop schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:43:
[...]

De T6 en de T6R kunnen beide dmv een app op afstand via wifi bestuurd worden.

De T6 wordt echter bedraad aangesloten op de ketelmodule, de T6R communiceert draadloos (via eigen RF-protocol) met die ketelmodule.

De ketelmodule zelf is altijd met een (korte) kabel verbonden met de ketel (en na plaatsing Quatt met de CiC).
als aanvulling op de mooie post van @mrdop nog een kleine maar mogelijk belangrijke aspect.
De T6 heeft tot tegenstelling van de T6R geen eigen voeding nodig. Hij krijgt deze direct via de ketelmodule van Honeywell die gewoon via een 230V aansluiting van spanning voorzien moet worden (daarom ook de eis van Quatt dat er 3 WCD voor de Quatt benodigd zijn).
Voor de T6R, deze heeft naast de ketelmodule ook zijn eigen 230V voeding nodig, daarom ook het tafelmodel, omdat een extra 230V voeding tegen de muur in de meeste gevallen erg lastig zal worden.

hier een link naar een video hoe je een bestaande thermostaat vervangt door een T6. https://youtu.be/nSi5XgsB-Ms

en hier de diverse bedradingsmogelijkheden voor de T6, bij de T6R vervalt de fysieke verbinding tussen thermostaat en ketelmodule omdat deze dus draadloos gaat. :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnL7u0l63Us0mRSSoGCdwaskflM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHa5LzoWH3u0ADYrp95EWp0b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door MacD007 op 29-10-2023 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ceel
  • Laatst online: 03-01-2024
[@MacD007 zie mijn eerdere posts over dit thema deze week, ondertussen heb ik de temperatuursensoren van mijn speedcomforts vervangen door een versie met een inschakelpunt van 25ºC ipv 35ºC, en dat werkt perfect. bij mij gaan ze dan tussen 17ºC en 18ºC weer uit. :)

Heb een tiental sensoren 25ºC besteld in China, duurt dus nog een aantal weken voor ze binnen zijn. Maar als deze nieuwe sensoren afschakelen tussen 17ºC en 18ºC en de laagste kamertemperatuur is ingesteld op 19ºC, dan zouden de radiatorenventilatoren toch nooit beneden de 19ºC komen en nooit afschakelen? Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
verguldebarman schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:35:
[...]

Yes, idem hier stond vanochtend. Ik zat al enige tijd op de laatste firmware, die dat kan het niet zijn. Ik vermoed ook wintertijd... #Y2Kbug 😜
hier geen probleem.
CIC en wamtepomp laten geen storing of bijzonderheid zien. ook geen overmatig gasverbruik
Alleen zeer kort tijdens de opstart van morgen rond 9:20. (verbruik 0,06m3 gas)

Toen kwam de T6 blijkbaar net onder de 18ºC. gisteren was de Quatt om 16:50 uit gegaan, tussentijds dus niet meer aangegaan.
Nu draait de Quatt lekker op laag vermogen (circa 310W) en zonder de CV verder te gebruiken. :)

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 29-10-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:42
Het lijkt er op dat bij de laatste CIC FW update een probleem met de
communicatie met de Tado is ontstaan (of @tado heeft iets gewijzigd de
Afgelopen dagen?). Want ik heb niks verandert aan de instellingen of installatie en het heeft tot vrijdag heel goed samengewerkt bij mij.

Support reageerde overigens heel snel vandaag en ze gaan het verder uitzoeken terwijl ik een dagje op gas verder stook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Ceel schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:43:
[@MacD007 zie mijn eerdere posts over dit thema deze week, ondertussen heb ik de temperatuursensoren van mijn speedcomforts vervangen door een versie met een inschakelpunt van 25ºC ipv 35ºC, en dat werkt perfect. bij mij gaan ze dan tussen 17ºC en 18ºC weer uit. :)

Heb een tiental sensoren 25ºC besteld in China, duurt dus nog een aantal weken voor ze binnen zijn. Maar als deze nieuwe sensoren afschakelen tussen 17ºC en 18ºC en de laagste kamertemperatuur is ingesteld op 19ºC, dan zouden de radiatorenventilatoren toch nooit beneden de 19ºC komen en nooit afschakelen? Of zie ik dit verkeerd?
Ja, want deze schakelaars trigeren op de CV-watertemperatuur en niet op je kamer temperatuur.
Je kunt het ook mooi waarnemen in de JSON FEED, kijk maar eens naar flowMeter.waterSupplyTemperature (dat is de sensor bij de flowmeter).

Als de Quatt uit staat zal deze temperatuur duidelijk onder de kamertemperatuur komen, dus ook bij je radiatoren. Ik heb kunnen constateren dat bij een temperatuur tussen 17ºC en 18ºC (van die sensor dus) de ventilatoren uit schakelen. (De kamer was toen echter nog ruim boven de 19,5ºC).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spykie
mozziej schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:07:
[...]

Wij hebben deze maand nog maar 16m3 gas verbruikt en volgens de Quatt app zo'n 29m3 bespaard. Met dit zachte weer neemt de Quatt 99,9999% van de verwarming voor z'n rekening en verbruik je zo goed als geen gas voor verwarming. Hier is deze maand 0,8m3 voor verwarming gebruikt.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceel
  • Laatst online: 03-01-2024
MacD007 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:53:
[...]

Ja, want deze schakelaars trigeren op de CV-watertemperatuur en niet op je kamer temperatuur.
Je kunt het ook mooi waarnemen in de JSON FEED, kijk maar eens naar flowMeter.waterSupplyTemperature (dat is de sensor bij de flowmeter).

Als de Quatt uit staat zal deze temperatuur duidelijk onder de kamertemperatuur komen, dus ook bij je radiatoren. Ik heb kunnen constateren dat bij een temperatuur tussen 17ºC en 18ºC (van die sensor dus) de ventilatoren uit schakelen. (De kamer was toen echter nog ruim boven de 19,5ºC).
Oke @MacD007 MacD007, neem dit zo van je aan. We zullen het in de loop van november zien.
Maar moet ik nu IT-deskundige worden en met JSON FEED gaan werken, of is dit simpel te doen? Goeie tips altijd welkom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ceel schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:08:
[...]

Oke @MacD007 MacD007, neem dit zo van je aan. We zullen het in de loop van november zien.
Maar moet ik nu IT-deskundige worden en met JSON FEED gaan werken, of is dit simpel te doen? Goeie tips altijd welkom :-)
De meest eenvoudige manier is om via een app het ip adres van jou CIC te gaan zoeken.

Heb je een android mobiel is het gratis app Fing (via googleplay), zelf gebruik ik het programma Glasswire (op mijn windows 11 pc) (is ook gratis). Vaak is deze als tppg2 in de lijst aangegeven.

heb je hem gevonden, noteer dan het ip adres: zal bv dan zo uitzien: 192.168.1.175 (let op dit is dus een voorbeeld).
toets dan in een browser het volgende in:
http://192.168.1.175:8080
lukt dat niet vul dan direct achter de :8080 het volgende in:"/beta/feed/data.json" dus zonder spatie.

een andere weg is om de ID van de Quatt app onder "systeem gegevens -> CIC"te gebruiken. dat is een lang letter-cijfer combinatie beginnend met CIC-xxx..... .
ook dit kun je direct in de adresbalk bovenin (dus niet in het zoekveld) van je browser intoetsen direct gevolgd met":8080 ...." net als bij het IP adres.

als alles lukt krijg je dan het volgende te zien: (dit is alleen maar een stuk voorbeeld, de lijst gaat nog verder inclusief een zeer uitgebreide uitleg onderaan.) succes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gyCUbET_zFcNzDVJXf36lZaG-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2SBuHXhRTBxTmdxC5QwzDHi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 29-10-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvan072
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:52
geerttttt schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:29:
[...]

De watertemperatuur kan ik wel instellen op de CV. Stond op 70 graden en heb ik nu verlaagd. De temperatuur verschillen in de zones die door Evohome worden aangestuurd zijn maximaal 2 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Hvan072 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:25:
[...]

De watertemperatuur kan ik wel instellen op de CV. Stond op 70 graden en heb ik nu verlaagd. De temperatuur verschillen in de zones die door Evohome worden aangestuurd zijn maximaal 2 graden.
2 graden is best een hoop met een warmtepomp. Probeer stapjes van 0,5c te maken. Zo zorg je ervoor dat de CV niet mee gaat draaien.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Hvan072 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:25:
[...]

Het gaat hier niet zozeer over het verschil tussen de verschillende zones maar de effectieve verhoging van -> naar een bepaalde temperatuur, en die mag bij een warmtepomp juist liefst niet meer dan 1ºC meer zijn, als het even kan zelf nog lager, bv 0,5ºC per verhoging (wat @Spykie ook aangeeft d:)b ).

voorbeeld: nachtverlaging staat op 18ºC
stap 1 verhoging om (bv) 7:00 -> 18,5ºC
stap 2 verhoging om 8:00 -> 19ºC
stap 3 verhoging om 9:00 -> 19,5ºC

de tijdsintervallen zijn mede afhankelijk van je huis (warmteverlies) en je uiteindelijk gewenste eindtemperatuur.

Hiermee voorkom je dus onnodig inschakelen van de CV omdat de warmtepomp dit alleen aan kan, dit werkt bij mij en heeft er voor gezorgd dat de CV deze maand voor verwarming slechts 0,9m³ verbruikt heeft (dit was uitsluitend om zeer kort het water op de bekende 18ºC voor de Quatt te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
MacD007 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:35:
[...]

Het gaat hier niet zozeer over het verschil tussen de verschillende zones maar de effectieve verhoging van -> naar een bepaalde temperatuur, en die mag bij een warmtepomp juist liefst niet meer dan 1ºC meer zijn, als het even kan zelf nog lager, bv 0,5ºC per verhoging (wat @Spykie ook aangeeft d:)b ).

voorbeeld: nachtverlaging staat op 18ºC
stap 1 verhoging om (bv) 7:00 -> 18,5ºC
stap 2 verhoging om 8:00 -> 19ºC
stap 3 verhoging om 9:00 -> 19,5ºC

de tijdsintervallen zijn mede afhankelijk van je huis (warmteverlies) en je uiteindelijk gewenste eindtemperatuur.

Hiermee voorkom je dus onnodig inschakelen van de CV omdat de warmtepomp dit alleen aan kan, dit werkt bij mij en heeft er voor gezorgd dat de CV deze maand voor verwarming slechts 0,9m³ verbruikt heeft (dit was uitsluitend om zeer kort het water op de bekende 18ºC voor de Quatt te krijgen.
Ik vraag me wel af of zo'n schema voor nachtverlaging echt nut heeft.
Ik deed het eerst ook, maar nu heb ik continu 20 graden.
Daar komt bij dat ik een dynamisch energie contract heb. Hierbij zijn de ochtend uren rond 8 uur bijna het duurst van de dag.
Dus als je rond die tijd de warmtepomp laat verwarmen, is dat ietsje duurder dan continu temperatuur, waarbij hij snachts een paar uurtjes aan gaat.

Maar het is nu nog te warm buiten , wellicht als het straks rond het vriespunt is dat een nachtverlaging wel weer zin heeft. Ik weet ook niet waar ik goed aan doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:11:
[...]

Ik vraag me wel af of zo'n schema voor nachtverlaging echt nut heeft.
Ik deed het eerst ook, maar nu heb ik continu 20 graden.
Daar komt bij dat ik een dynamisch energie contract heb. Hierbij zijn de ochtend uren rond 8 uur bijna het duurst van de dag.
Dus als je rond die tijd de warmtepomp laat verwarmen, is dat ietsje duurder dan continu temperatuur, waarbij hij snachts een paar uurtjes aan gaat.

Maar het is nu nog te warm buiten , wellicht als het straks rond het vriespunt is dat een nachtverlaging wel weer zin heeft. Ik weet ook niet waar ik goed aan doe
Beste @HBO88 , in jou situatie, zonder een overschot aan zonne-energie (dat veronderstel ik nu, dus sorry als ik dat helemaal mis heb) en met een dynamisch energiecontract is jou situatie met de huidige zachte weersomstandigheden denk ik een instelling zonder nachtverlaging een betere instelling.

Je hebt helemaal gelijk, er bestaat geen universele instelling, met de Quatt is het gewoon uitprobleren en het zal ook afhangen van de buitentemperaturen.

bij mij, met op dit moment nog ruim 1.300 kWh aan overproductie, het stroomverbruik van de warmtepomp word op dit moment volledig door het intern leveren zonne-panelen geleverd. Tot nu toe een netto verbruik van 1,4 kWh voor de hele dag gehad is dat natuurlijk anders.
Heeft ook met je gewenste temperatuur versus je warmteverlies van je huis te maken. Hoe verloopt dan bij jou je draaiuren en vermogen van de Quatt ?

Hier de draaiuren incl vermogen van gisteren, gemiddeld verbruik van circa 360W met enkele korte spikes van max 500W. De Quatt heeft dus totaal 2,7 kWh verbruikt terwijl mijn zonneproductie gisteren 6,9 kWh betrof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HdrdnU4txu67xro5a3b1F7EN3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oq9beltYca42sLu8KnSn78Pi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 29-10-2023 17:41 ]

Pagina: 1 ... 135 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.