Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 134 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.828.787 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:07

WouterB

3680 Wp

Bij mij is de quatt (eigenlijk de CiC) de verbinding met de CV-ketel kwijt (deze had gisteren onderhoud).

De velden in de API voor de ketel blijven nu leeg, en voor de quatt is nu er warmtevraag. Alleen is het CVwater dus onder de 18 graden, wil de CiC de ketel aanhebben, maar gaat deze niet aan. Iemand hier een idee hoe ik de verbinding tussen de CiC en ketel weer kan herstellen?

Ik heb al een aantal resets geprobeerd.

hier een screenshot van de API: (NB na de zoveelste reset heb ik de thermostaat niet weer aangepast, dus nu is hij weer in rust)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fREx1pQB3EpEwSGmfSQFtxvV52Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcASHOc5A8ov8epQw3vBCgb7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door WouterB op 25-10-2023 12:11 ]

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:25
WouterB schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:10:
Bij mij is de quatt (eigenlijk de CiC) de verbinding met de CV-ketel kwijt (deze had gisteren onderhoud).

De velden in de API voor de ketel blijven nu leeg, en voor de quatt is nu er warmtevraag. Alleen is het CVwater dus onder de 18 graden, wil de CiC de ketel aanhebben, maar gaat deze niet aan. Iemand hier een idee hoe ik de verbinding tussen de CiC en ketel weer kan herstellen?

Ik heb al een aantal resets geprobeerd.

hier een screenshot van de API: (NB na de zoveelste reset heb ik de thermostaat niet weer aangepast, dus nu is hij weer in rust)
[Afbeelding]
Omdat er net onderhoud is geweest, zou ik eerst de bedrading controleren en de stroom er even af halen (van alles misschien wel). Haalt dat niks uit, dan Quatt een ticket sturen.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

pietjm schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:49:
[...]

Omdat er net onderhoud is geweest, zou ik eerst de bedrading controleren en de stroom er even af halen (van alles misschien wel). Haalt dat niks uit, dan Quatt een ticket sturen.
Nou, goede tip om even de bedrading na te gaan;

Net de ketel maar even opengeschroeft: de OT-connector in de ketel was losgeschoten (net te weinig overlengte, en niet vastgemaakt aan de kabelklemmen die er zitten... ). Teruggezet, en er is weer verbinding :)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:37
charrel schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:46:
[...]

Scheelde dat, hier is het maar 4 meter tussen de flowmeter en Quatt en is het ook rond de 0.5-0.7c. Dacht eerder dat het gewoon aan het verschil lag van de sensoren. Vriend van me heeft ook een quatt en zijn leidingen zijn nog een stuk langer en heeft precies hetzelfde verschil.
Ik heb slechts 50 cm leiding en zie ook deze afwijking. Het kan dus niet alleen aan afkoeling door de leidingen zijn....

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

charrel schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:46:
[...]

Scheelde dat, hier is het maar 4 meter tussen de flowmeter en Quatt en is het ook rond de 0.5-0.7c. Dacht eerder dat het gewoon aan het verschil lag van de sensoren. Vriend van me heeft ook een quatt en zijn leidingen zijn nog een stuk langer en heeft precies hetzelfde verschil.
Ik heb 12meter, waarvan 7meter buiten, met op 8 tijdstippen ~0,13graden verschil als hij steady draait. Alleen meer als hij nog aan het opwarmen is. En ik heb radiatoren dus Ta 31gr zal niet lager zijn dan bij jullie.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

HBO88 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:31:
[...]

Ik heb ze ook, minder vaak als jij maar ook even rond de 900W. Duurt een minuutje
@Heinemancp jij hebt dit ook?
Ik zou niet kunnen verklaren wat dit is, het is iig nog geen defrost ofzo
Ik had toevallig bij mijn JSONsnapshot op 24okt23 om 17:04 ook zo'n piekje te pakken van 909We / 4163Wth. Flow was gewoon 795. Maakte water van 35graden, delta 4,5 bij controlsetpoint van 22. Buitentemp 12graden dus ook geen defrost. Geen stille modus. CV=uit.
Smeercyclus? Even de voet op het gaspedaal laten rusten? Minuut later was piek weg en draaide hij weer normaal.

[ Voor 8% gewijzigd door SBL op 25-10-2023 15:04 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Ik heb een vraag of anderen dit ook ervaren?
In het verleden zag je op de webpage van de CIC direct de vraag van de thermostaat. De laatste tijd niet direct meer maar toch. Maar vandaag had ik op mijn thermostaat de warmtevraag uitgezet maar de CIC trok zich hier niets van aan en bleef vrolijk verwarmen, ook nog na een uur. Pas na de CIC uit en aan te hebben gezet stopte de CIC daadwerkelijk met de warmtevraag en gaf FtChEnabled=false aan. Dit lijkt mij toch echt verkeerd gedrag.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

Flesym schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:04:
Ik heb een vraag of anderen dit ook ervaren?
In het verleden zag je op de webpage van de CIC direct de vraag van de thermostaat. De laatste tijd niet direct meer maar toch. Maar vandaag had ik op mijn thermostaat de warmtevraag uitgezet maar de CIC trok zich hier niets van aan en bleef vrolijk verwarmen, ook nog na een uur. Pas na de CIC uit en aan te hebben gezet stopte de CIC daadwerkelijk met de warmtevraag en gaf FtChEnabled=false aan. Dit lijkt mij toch echt verkeerd gedrag.
Wat voor thermostaat heb je?

Als ik de CiC een reset geef, dan is in eerste instantie alle thermostaat-info leeg. Pas als ik instellingen op de thermostaat aanpas, gaat er van de thermostaat een bericht naar de CiC waarmee deze info ingevuld wordt, en waarmee de CiC dan iets kan doen. Ik vermoed dus dat jouw thermostaat geen update aan de CiC geeft dat hij kan stoppen - of dat de CiC besluit om nog wat langer door te gaan.

Over het algemeen is het het meest zuinig om lange runs te maken; bij mij duurt het nu ook rustig 4 uur om een graadje erbij te verwarmen (maar dat dan wel met aanvoertemperaturen van een graad of 30; ik heb alleen radiatoren, dus die hebben dan niet zo heel veel afgifte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
WouterB schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:18:
[...]

Wat voor thermostaat heb je?

Als ik de CiC een reset geef, dan is in eerste instantie alle thermostaat-info leeg. Pas als ik instellingen op de thermostaat aanpas, gaat er van de thermostaat een bericht naar de CiC waarmee deze info ingevuld wordt, en waarmee de CiC dan iets kan doen. Ik vermoed dus dat jouw thermostaat geen update aan de CiC geeft dat hij kan stoppen - of dat de CiC besluit om nog wat langer door te gaan.

Over het algemeen is het het meest zuinig om lange runs te maken; bij mij duurt het nu ook rustig 4 uur om een graadje erbij te verwarmen (maar dat dan wel met aanvoertemperaturen van een graad of 30; ik heb alleen radiatoren, dus die hebben dan niet zo heel veel afgifte)
Dat lange runs gewenst zijn is bekend maar er zit geen anti-pendelbescherming in de Quatt software en bij dit zachte weer is dat wel gewenst als je stookt met radiatoren (lage warmteafgifte). Is ook door Quatt geconstateerd en er zou aan gewerkt worden. Tot nu toe kon ik dat aardig tegen gaan door als het pendelen (met een frequentie van 3 minuten optrad) de thermostaat even een half uur uit te zetten waarna het CV water was afgekoeld. Maar omdat de CIC niet meer goed op mijn thermostaat reageert werkt zelfs de bypass niet meer.

Update: overigens heb ik een Evohome en het lijkt erop dat de zoneklep niet helemaal goed meer reageerde. In ieder geval zie ik de thermostaat settiings weer goed (y)

[ Voor 5% gewijzigd door Flesym op 25-10-2023 16:54 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:40
Flesym schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:28:
[...]

Dat lange runs gewenst zijn is bekend maar er zit geen anti-pendelbescherming in de Quatt software en bij dit zachte weer is dat wel gewenst als je stookt met radiatoren (lage warmteafgifte). Is ook door Quatt geconstateerd en er zou aan gewerkt worden. Tot nu toe kon ik dat aardig tegen gaan door als het pendelen (met een frequentie van 3 minuten optrad) de thermostaat even een half uur uit te zetten waarna het CV water was afgekoeld. Maar omdat de CIC niet meer goed op mijn thermostaat reageert werkt zelfs de bypass niet meer.

Update: overigens heb ik een Evohome en het lijkt erop dat de zoneklep niet helemaal goed meer reageerde. In ieder geval zie ik de thermostaat settiings weer goed (y)
Hier alleen radiatoren (alles open) en nergens last van, mooie runs van een uur tot 3 uur op minimaal vermogen.
denk dat je het voorkomen van pendelen toch zal moeten zoeken in je zoneregeling: zorgen dat er altijd voldoende open staat..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

Toby-Wan schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:32:
[...]

Hier alleen radiatoren (alles open) en nergens last van, mooie runs van een uur tot 3 uur op minimaal vermogen.
denk dat je het voorkomen van pendelen toch zal moeten zoeken in je zoneregeling: zorgen dat er altijd voldoende open staat..
Hier hetzelfde. Vanmiddag lekker 5 uur lang op een klein pitje om van 17.5 naar 19 te komen, met een prima CoP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgB5B7s8iWXMekGqObA5qufGtZk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tk971jWgGn3tzlvGeBdChD8Z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-01-2024
WouterB schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:38:
[...]

Hier hetzelfde. Vanmiddag lekker 5 uur lang op een klein pitje om van 17.5 naar 19 te komen, met een prima CoP.
[Afbeelding]
Interessant, hoe ziet je klokschema eruit om dit te bereiken?

Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 05:28
onlinaius schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 01:50:
Ik heb zelf ook een vraag uitstaan bij Quatt over de nauwkeurigheid van de sensoren. Bij mij valt het op dat de output temperatuur van de Quatt constant zo'n driekwart graad hoger is dan van de flowmeter. Uiteraard is de flowmeter net een klein beetje koeler, aangezien er warmte verloren gaat in de leidingen (metertje of 6-7 voordat deze van de Quatt bij de flow meter is), maar driekwart graad is wel heel erg veel, en betekend dat ik oftewel zo'n kwart van de door Quatt gemaakte warmte ergens verlies, oftewel dat de sensoren onnauwkeurig zijn.
Dat viel mij ook al op, de temperatuur van de flowmeter fluctueert veel meer en is bij mij gemiddeld zo'n 0,4 graden lager. Het is niet het verlies van de leidingen (bij mij 3 meter buiten), maar de afwijking van de flowmeter temperatuursensor:

Ik heb twee extra gekalibreerde digitale temperatuursensoren op de buis aan de achterkant van de flowmeter en daarnaast op de buis van de retour van de radiatoren naar de Quatt geplakt met een warmtegeleidende pad en geïsoleerd. Hierbij het resultaat (in volgorde van de flow van Quatt uitgang via CV systeem naar Quatt ingang). Er is nauwelijks verlies in de leidingen, logisch want 0,1 'C verlies staat voor ruim 90 W!.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mT042grwOjw2g6120rvwRAn_oM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a9Whr5IuxDpoADnxUAd9CBob.png?f=user_large

Uiteraard is dit niet alleen bij deze enkele meting, de afwijking varieert natuurlijk, maar is gemiddeld zo'n 0,4 graad bij mij. (Voor de oplettende Tweaker: Convector Fan TemperatureOut = 23,3 is inderdaad lager dan de gezamenlijke retour = 24,0, systeem is niet waterzijdig gebalanceerd).

Dit heeft geen gevolgen voor de berekening van het geleverde vermogen van de Quatt, want deze is gebaseerd op het temperatuur verschil tussen de ingang en uitgang van de condensor van de warmtepomp. Maar het zorgt wel bij de rapportage in de app voor een onderschatting van het vermogen en dus verbruik van de CV ketel als deze brandt (de bijgeschakelde CV ketel zorgt voor een verschil tussen de Quatt WaterOut en de flowmeter temperatuur).

Hierbij een grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E449XdmdB-y9N1gr-ocJhgbUwSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qKX9GuWwcjqztTiq9l0wvF33.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

MWink schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:10:
[...]

Dat viel mij ook al op, de temperatuur van de flowmeter fluctueert veel meer en is bij mij gemiddeld zo'n 0,4 graden lager. Het is niet het verlies van de leidingen (bij mij 3 meter buiten), maar de afwijking van de flowmeter temperatuursensor:

Ik heb twee extra gekalibreerde digitale temperatuursensoren op de buis aan de achterkant van de flowmeter en daarnaast op de buis van de retour van de radiatoren naar de Quatt geplakt met een warmtegeleidende pad en geïsoleerd. Hierbij het resultaat (in volgorde van de flow van Quatt uitgang via CV systeem naar Quatt ingang). Er is nauwelijks verlies in de leidingen, logisch want 0,1 'C verlies staat voor ruim 90 W!.

[Afbeelding]

Uiteraard is dit niet alleen bij deze enkele meting, de afwijking varieert natuurlijk, maar is gemiddeld zo'n 0,4 graad bij mij. (Voor de oplettende Tweaker: Convector Fan TemperatureOut = 23,3 is inderdaad lager dan de gezamenlijke retour = 24,0, systeem is niet waterzijdig gebalanceerd).

Dit heeft geen gevolgen voor de berekening van het geleverde vermogen van de Quatt, want deze is gebaseerd op het temperatuur verschil tussen de ingang en uitgang van de condensor van de warmtepomp. Maar het zorgt wel bij de rapportage in de app voor een onderschatting van het vermogen en dus verbruik van de CV ketel als deze brandt (de bijgeschakelde CV ketel zorgt voor een verschil tussen de Quatt WaterOut en de flowmeter temperatuur).

Hierbij een grafiek:
[Afbeelding]
Nice! Dus als ik het goed begrijp zijn de in en out temp van de Quatt zelf (iig bij jou) best nauwkeurig en is de flowmeter temp degene die het meeste afwijkt?

\_Specs_/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

Cruzâh schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:04:
[...]

Interessant, hoe ziet je klokschema eruit om dit te bereiken?
Daar ben ik nog mee aan het experimenteren.. voor vandaag heb ik om 12.00, nadat ik de Cv ketel weer aangesloten had, de thermostaat (isense) handmatig naar 19 gezet.

Ik merk sowieso dat het door de lagere temperatuur in de radiatoren wat killer is in huis tov de 50 graden die de CV deed (dat gaf meer convectie van warme lucht), dus wat hogere temperatuur in huis om dat te compenseren... Wellicht ook eens kijken of ik iets met radiator-ventilatoren kan gaan doen.. maar eerst komende winter maar afwachten hoe het comfort gaat zijn en wat de beste strategie is. Misschien gewoon altijd 19? Of 18/19/20 om te forceren dat de meeste opwarming overdag is met gemiddeld hogere buitentemperatuur?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:20
WouterB schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:42:
[...]
Ik merk sowieso dat het door de lagere temperatuur in de radiatoren wat killer is in huis tov de 50 graden die de CV deed (dat gaf meer convectie van warme lucht),
Grappig dat je dat zegt, ik dacht net hetzelfde. Beetje fris momenteel met 19,5c. Normaal was 19,5c meer dan prima.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Toby-Wan schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:32:
[...]

Bedankt voor het advies maar alle radiatoren staan open (ik heb dus geen zones meer) EN ik heb ventilatoren onder de radiatoren. Maar ieder huis is nu eenmaal anders en ik ken meer mensen die wel hetzelfde probleem ervaren. Daarbij ben ik van mening dat als Quatt een schouw doet en jouw omgeving geschikt vindt je hier ook vanuit mag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:32
[...]

[Afbeelding]

Hierbij een grafiek:
[Afbeelding]
Tof! Ik had het idee al een beetje, gezien de reacties van anderen hier (waarbij sommigen vergelijkbare verschillen hadden terwijl hun buitenleiding veel korter is), dat de onnauwkeurigheid in de sensoren zit. Goed om te zien dat de sensor van de Quatt kennelijk best wel heel erg nauwkeurig is.

Wel balen dat die flowmeter naar beneden afwijkt, ik had liever de andere kant op gezien, want dan was het veel makkelijker om boven die minimale temperatuur van 18 graden uit te komen (mits ik me goed herinner dat dit gebaseerd wordt op de temperatuur bij de flowmeter).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
WouterB schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:42:Of 18/19/20 om te forceren dat de meeste opwarming overdag is met gemiddeld hogere buitentemperatuur?
Dat is mijn strategie inderdaad, overdag naar 20.5, waardoor de Quatt zeker bij warmere buitentemperaturen uit blijft tot 13:00 de volgende dag. Hiermee heb ik (zo'n 54 m2 aan vloerverwarming met een open verdeler), in oktober met een COP van 6.37 gedraaid (265.3kwh warmte, ten koste van 41.6kwh elektriciteit). Als ik dat hier zie lijkt dat aardig goed te zijn.

Edit: overigens maakt plaatsing ook aardig uit. Ik heb de Quatt laten plaatsen op een plek waar veel zon op valt (bitumen garagedak), en dat maakt best een verschil. Als de zon gaat schijnen zie je de temperatuur die de sensor van de Quatt meet al snel een graad oplopen. Hoewel dat midwinter bij een lagere zonkracht uiteraard wat minder verschil zal maken, is dat zeker nu en in het voorjaar best een voordeel.

[ Voor 26% gewijzigd door onlinaius op 25-10-2023 22:13 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
[...]

[Afbeelding]

Hierbij een grafiek:
[Afbeelding]
Keurig! Bij mij is het verschil tussen Quatt uit en Convector In bijna 2 graden... (34.55 versus 32.70 op dit moment). Best een hoop..

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:53
Wat mij wel opvalt, nu de temperaturen lager worden. Dat iedereen wel vragen heeft over de flow van zijn systeem of bijvoorbeeld zijn/haar vloerverdeler voor de vloerverwarming.
Ik ben blij met mijn quatt, mar heb toch het idee dat dit niet helemaal goed samenwerkt met bv mijn vloerverdeler. Ja ik kan Quatt aanschrijven hierover, maar eigenlijk is dit iets dat ze echt al in het proces moeten opnemen van te voren. En bij oplevering ook daadwerkelijk testen wat de flow is, wat de temperaturen worden enz. Heb gewoon het gevoel nu dat een belangrijk onderdeel van de CV-installatie maar gewoon overgeslagen word......

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
krizzziz schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 00:01:
Wat mij wel opvalt, nu de temperaturen lager worden. Dat iedereen wel vragen heeft over de flow van zijn systeem of bijvoorbeeld zijn/haar vloerverdeler voor de vloerverwarming.
Ik ben blij met mijn quatt, mar heb toch het idee dat dit niet helemaal goed samenwerkt met bv mijn vloerverdeler. Ja ik kan Quatt aanschrijven hierover, maar eigenlijk is dit iets dat ze echt al in het proces moeten opnemen van te voren. En bij oplevering ook daadwerkelijk testen wat de flow is, wat de temperaturen worden enz. Heb gewoon het gevoel nu dat een belangrijk onderdeel van de CV-installatie maar gewoon overgeslagen word......
Ja en nee. Ik heb geen problemen met zowel flow als de werkwijze van de verdeler. Ik had echter de mazzel dat de vorige bewoner de vooruitziende blik had een verdeler te plaatsen waarbij je mengen kan uitzetten door 1 kraan dicht te draaien. De flow wordt gehaald met de pomp in de verdeler uit. Ik heb het hier met Quatt monteurs over gehad, waarbij ik aangaf dat ik bij voorkeur de pomp er helemaal tussenuit zou hebben en de thermostaat er ook af (voor een makkelijkere flow). Ze gaven toen aan dat ze dit niet doen omdat het risico met een cv ketel in het systeem is dat je ketel na een reset 70 graden water je vloer in jaagt.

Daarom spelen ze het bij Quatt op veilig, ga je FE dan kun je daarin mogelijk andere keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-06 06:30
Ik heb een quatt inc met een honeywell T6 en standaard radiatoren. Elke nacht zet ik de temperatuur naar 18 graden en in de ochtend naar 19 graden. Dit resulteert in volle bak gas verbruik doordat de honeywell te agressief is.

Hoe pakken jullie dat aan? Is dit normaal?
In de draak van de honeywell app zie ik verder geen instellingen hier wat aan te doen, zie ik iets over het hoofd?

Misschien toch beter om weer terug te gaan naar tado nu dat weer een optie is.

Iemand ervaringen of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdB0001
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-11-2024
Hier ook een T6, ik heb de opwarming in stappen van een halve graad, dan blijft de cv uit.

Hier om 9:00 naar 18,5 graden
10:00 uur naar 19 graden
22:00 naar 18 graden

In de ochtend is 18 graden voor ons prima, in de ochtend met als het meezit wat zon er bij warmt ‘ie op naar 19 graden en gebruikt dan zoveel mogelijk energie van de zonnepanelen.
Wij zijn nog aan het spelen met de instellingen om te kijken wat het beste bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
WouterB schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:42:
[...]

Daar ben ik nog mee aan het experimenteren.. voor vandaag heb ik om 12.00, nadat ik de Cv ketel weer aangesloten had, de thermostaat (isense) handmatig naar 19 gezet.

Ik merk sowieso dat het door de lagere temperatuur in de radiatoren wat killer is in huis tov de 50 graden die de CV deed (dat gaf meer convectie van warme lucht), dus wat hogere temperatuur in huis om dat te compenseren... Wellicht ook eens kijken of ik iets met radiator-ventilatoren kan gaan doen.. maar eerst komende winter maar afwachten hoe het comfort gaat zijn en wat de beste strategie is. Misschien gewoon altijd 19? Of 18/19/20 om te forceren dat de meeste opwarming overdag is met gemiddeld hogere buitentemperatuur?
In dit geval mis je denk ik niet de convectie maar de straling. Denk aan een haardvuur als voorbeeld. O-)

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Kleinere stappen en/of minder nacht verlaging (y). Thermostaat gaat hier niet meer onder 18,5c (jaren 30 woning). Vandaag 1.27kWh gebruikt tot nu toe (6.14kWh warmte).

[ Voor 8% gewijzigd door Spykie op 26-10-2023 09:07 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
ZiegoM schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:40:
[...]

Nice! Dus als ik het goed begrijp zijn de in en out temp van de Quatt zelf (iig bij jou) best nauwkeurig en is de flowmeter temp degene die het meeste afwijkt?
Correct!

Ik bekeek net de temperaturen van vannacht en zag dat de Quatt ruim een uur heeft gepompt zonder te verwarmen in Quatt CiC SupervisoryControlMode 1: 'Standby - heating', met 800 m3/h.

Waarom is mij onduidelijk, maar daardoor zag ik dat de in- en uitgaande temperaturen gerapporteerd door de Quatt en mijn eigen sensor metingen binnen bij de flowmeter en de retourbuis, binnen 0.2 graden gelijk zijn. Dat valt binnen de opgetelde meetfouten van mijn sensoren.

De flowmeter temperatuur zat daar zeker 0.5 graden onder. Viel mij ook op dat de fluctuaties van de flowmeter als de Quatt niet verwarmt veel minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:06
onlinaius schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 02:05:
[...]

Ja en nee. Ik heb geen problemen met zowel flow als de werkwijze van de verdeler. Ik had echter de mazzel dat de vorige bewoner de vooruitziende blik had een verdeler te plaatsen waarbij je mengen kan uitzetten door 1 kraan dicht te draaien. De flow wordt gehaald met de pomp in de verdeler uit. Ik heb het hier met Quatt monteurs over gehad, waarbij ik aangaf dat ik bij voorkeur de pomp er helemaal tussenuit zou hebben en de thermostaat er ook af (voor een makkelijkere flow). Ze gaven toen aan dat ze dit niet doen omdat het risico met een cv ketel in het systeem is dat je ketel na een reset 70 graden water je vloer in jaagt.

Daarom spelen ze het bij Quatt op veilig, ga je FE dan kun je daarin mogelijk andere keuzes maken.
Heb je een foto van je verdeler? Ben wel benieuwd. Als ik het kraantje volledig dicht zet, stroomt het water deels retour.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
Spykie schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:48:
[...]

Keurig! Bij mij is het verschil tussen Quatt uit en Convector In bijna 2 graden... (34.55 versus 32.70 op dit moment). Best een hoop..
Dat zou betekenen dat je bijna 2 graden kwijt raakt in je vloer etc. Lijkt mij niet dat er een extra lus in je vloer als vloerverwarming ligt, meestal doen ze dat dan met de retourleiding.

Misschien is de gemeten temperatuur van je convector niet zo nauwkeurig: als je de sensor ongeïsoleerd van de omgeving op de buis of radiator plakt kun je zo een afwijking krijgen van een graad of meer naar beneden. Dus zorg voor weinig warmte weerstand tussen de buis/radiator/convector en de sensor en isoleer de buitenkant van de sensor met wat schuim van een verpakking of buis isolatie. Dan gaat je fan ook eerder aan.

Ook reageert de sensor trager dan de temperatuur van de Quatt uitgang, oa door de looptijd in de leiding (hoewel gering) en de warmtecapaciteit van de vloer rond de buis en de radiator en als de temperatuur van de Quatt stijgt dan loopt de convector achter.

Zou best kunnen dat je afwijking kleiner is als de Quatt al een tijdje draait en de temperaturen meer constant zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door MWink op 26-10-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
MacD007 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:35:
[...]

Kijk even een paar Posts hierboven, er is namelijk voor de speedcomforts wel een oplossing, namelijk een andere sensor die bv op 25° werkt om te wisselen, hij heeft daar ook een link geplaatst https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1, deze.
Alleen passen deze niet direct in de houder van een speedcomfort, daarvoor heb je een andere bracket van de sensor nodig. Ik ben nog zoekende voor de juiste die direct past.
Ondertussen deze gevonden met een losse ring, die is waarschijnlijk makkelijker los te krijgen.
Webshop uit Nederland. https://www.vanallesenmee...-normal-open-(losse-ring) prijs, nog geen 2 euro per stuk (een heel stuk goedkoper dan Amazon) en lagere verzendkosten.
Hm, klopt het dat de KSD301 pas weer open schakelt als de temperatuur 15 graden lager wordt. Dus die van 25 graden pas op 10 graden? Dan zou hij feitelijk altijd 'aan' staan.

Bij Speedcomfort hebben ze getuige hun FAQ ook 'warmtepomp thermostaten', die inschakelt bij 28 graden. Al zie ik ze niet meer terug in de webshop. Hebben de tweakers deze ook leeggekocht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYVWmO2FPFwRYCZpqwqjZDv30KY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rd5UQZoOXe0jQzThHd065eRs.png?f=fotoalbum_large

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Het zou mooi zijn als dat samen met de vv pomp aangestuurd zou worden door de CIC. Dan ook een lichtsensor op de Quatt om beter te kunnen bepalen hoeveel zonnewarmte icm buitentemperatuur er is en het raakt steeds verfijnder. Laat maar dat zal wel te ver gaan

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Bennobang schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:14:
Het zou mooi zijn als dat samen met de vv pomp aangestuurd zou worden door de CIC. Dan ook een lichtsensor op de Quatt om beter te kunnen bepalen hoeveel zonnewarmte icm buitentemperatuur er is en het raakt steeds verfijnder. Laat maar dat zal wel te ver gaan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:00
(jarig!)
Bennobang schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:14:
Het zou mooi zijn als dat samen met de vv pomp aangestuurd zou worden door de CIC. Dan ook een lichtsensor op de Quatt om beter te kunnen bepalen hoeveel zonnewarmte icm buitentemperatuur er is en het raakt steeds verfijnder. Laat maar dat zal wel te ver gaan
daar is de nest weer uitermate geschikt voor :+
Maar die geeft een output waar Quatt niets mee kan naar het schijnt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

MacD007 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:47:
[...]
even een terugkoppeling over de 25ºC sensors in de speedcomforts
ze werken nu met de Quatt, gaan dus nu ook met de Quatt temperaturen dicht en de ventilatoren lopen. :9
Met "dicht" bedoel je dat normally open dan dicht gaat?
Heb je een beeld bij welke temperatuur ze weer open gaan (en de ventilatoren dus weer uit)?
Anders gezegd; gaan de ventilatoren ook weer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:19:
Helaas gaat de wetgeving en de daaraan verbonden berekenmodellen uit van een bolbron, dus rondom uitstralend. Dus het 90º draaien heeft zelfs een averechts resultaat, je verkort daarmee nog meer de afstand tot de erfgrens.
Dat klopt, maar je mag (voor zover ik begrijp) rekenen vanuit het midden van de unit. De Quatt heeft afmetingen van 96x34x65 cm.

Stel dat je garage 3 meter breed is, en de erfgrens zit bij de garagemuur. Als je de Quatt haaks op de garage zet is je punt van origine van het geluid 2.52m van de erfgrens verwijderd.
(De zijkant van de Quatt staat dan 3 - 0.96 = 2.04 meter van de erfgrens af, en het midden van de unit ligt 48 cm verder).

Zet je de Quatt in de lengterichting neer (er vanuit gaande dat je garage vrij staat / je even geen rekening houd met ruimte tussen de Quatt en een eventuele muur), dan ligt het punt van origine 3 - (0.34 / 2) = 2.83m van de buren af.

Uiteraard is dit een volledig papieren werkelijkheid, en zullen de buren in de praktijk waarschijnlijk beter af zijn als je de Quatt haaks op de garage plaatst zodat het geluid naar voren en naar achteren gaat ipv rechtstreeks richting hun, maar in het model kan 90 graden draaien wel degelijk verschil maken (tenzij ik het model verkeerd heb opgevat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
onlinaius schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 01:50:
Ik heb zelf ook een vraag uitstaan bij Quatt over de nauwkeurigheid van de sensoren. Bij mij valt het op dat de output temperatuur van de Quatt constant zo'n driekwart graad hoger is dan van de flowmeter. Uiteraard is de flowmeter net een klein beetje koeler, aangezien er warmte verloren gaat in de leidingen (metertje of 6-7 voordat deze van de Quatt bij de flow meter is), maar driekwart graad is wel heel erg veel, en betekend dat ik oftewel zo'n kwart van de door Quatt gemaakte warmte ergens verlies, oftewel dat de sensoren onnauwkeurig zijn.
Ik heb een reactie van Quatt:

Zojuist heb ik dit nagevraagd aan onze technische support en zij geven het volgende aan:

De sensoren zijn inderdaad niet helemaal 100% correct.
In de CiC hebben wij hiervoor een correctie lopen echter dit is niet in de data te zien volgens mij.
Als deze wel in de data is moet u zoeken naar:
Filterttemputurewaterout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
medu80 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:14:
[...]

Heb je een foto van je verdeler? Ben wel benieuwd. Als ik het kraantje volledig dicht zet, stroomt het water deels retour.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0TEHh4OwKGhH_PC7UOZwQawlc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpDu9wQCnSBtxWlDwiCltC6p.jpg?f=fotoalbum_large

Negeer de tekst, die heb ik er eerder in gezet. De verdeler is volgens sommigen hier 'raar' gemonteerd, waarbij de retour aan de onderkant zit (dit schijnt meestal andersom te zijn). De thermostaatknop heb ik er nu weer op zitten, iets onder de 50 graden, zodat deze de flow afknijpt als het water te warm wordt (zou niet moeten kunnen, want cv staat op 35 graden gelimiteerd, verwarmingsbedrijf staat op dit moment zelfs helemaal uit, en ik hoop dit de hele winter vol te kunnen houden, en er zit een pompschakelaar op de cv, die de stroom van de ketel gooit zodra deze boven de 50 graden komt).

Kraan in het midden zit volledig dicht, retour (rechtsonderin) volledig open.

Dus links en boven is aanvoer, rechts en onder is retour.

[ Voor 37% gewijzigd door onlinaius op 26-10-2023 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Ysbeer schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:06:
[...]

Hm, klopt het dat de KSD301 pas weer open schakelt als de temperatuur 15 graden lager wordt. Dus die van 25 graden pas op 10 graden? Dan zou hij feitelijk altijd 'aan' staan.
ik heb nu de nieuwe sensors (25ºC) in werking, ik heb nu al diverse keren getest of deze ook weer stoppen, met een flowmeter temperatuur van circa 21ºC lopen deze nog.
ik zal eens kijken bij welke deze uitschakelen.
Bij Speedcomfort hebben ze getuige hun FAQ ook 'warmtepomp thermostaten', die inschakelt bij 28 graden. Al zie ik ze niet meer terug in de webshop. Hebben de tweakers deze ook leeggekocht?

[Afbeelding]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MMBD
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-02 21:59
Ysbeer schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:06:
[...]
Nee hoor, ergens rond de 20 graden (ik weet niet de exacte temperatur), stopt hij weer.
Werkt dus precies zoals ik zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
onlinaius schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:38:
[...]

Ik heb een reactie van Quatt:

Zojuist heb ik dit nagevraagd aan onze technische support en zij geven het volgende aan:

De sensoren zijn inderdaad niet helemaal 100% correct.
In de CiC hebben wij hiervoor een correctie lopen echter dit is niet in de data te zien volgens mij.
Als deze wel in de data is moet u zoeken naar:
Filterttemputurewaterout
ja... dus wordt het daardoor nu beter of 'slechter' gepresenteerd?
Voor de functionaliteit van de wp zal het geen verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
MMBD schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:32:
[...]

Nee hoor, ergens rond de 20 graden (ik weet niet de exacte temperatur), stopt hij weer.
Werkt dus precies zoals ik zou willen.
Gunstig. Bij deze verkoper staat een tabelletje https://www.ampul.eu/en/t...98-action_temperature-25c waarin de 'resetting temperature' standaard 15 graden onder de operating temperature ligt. Misschien bedoelen ze iets anders?Als ze ook bij @MacD007 uitschakelen heb ik genoeg bewijsmateriaal om ze aan te schaffen - inclusief een hele rits van die Speedcomforts :)

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ysbeer schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:57:
[...]

Gunstig. Bij deze verkoper staat een tabelletje https://www.ampul.eu/en/t...98-action_temperature-25c waarin de 'resetting temperature' standaard 15 graden onder de operating temperature ligt. Misschien bedoelen ze iets anders?Als ze ook bij @MacD007 uitschakelen heb ik genoeg bewijsmateriaal om ze aan te schaffen - inclusief een hele rits van die Speedcomforts :)
bij 17,98ºC lopen ze helaas nog. die ik eerst heb gecontroleerd was toen al gestopt, dus blijkbaar is het uitschakelpunt niet constant. sorry.
ik zal vanavond, als de watertemperatuur nog verder is gedaalt (richting 12ºC) eens kijken hoe ze het dan doen. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:58
[...]

Ik zou die speedcomforts overslaan en zelf aan de bak gaan met deze https://www.sdr-engineeri...oduct/category&path=59_61

veel geavanceerder en scheelt een puist geld

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_vC4WePCUBVg_AZAcm9oji_EZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QPKhRAaPKTyau2xedgTaDors.png?f=fotoalbum_large

Ik krijg plotseling dit: geen power - hoewel mijn energiewizard 39W aangeeft - en een flowrate van rond de 850. Quatt stuk of zou het wat anders kunnen zijn?

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MMBD
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-02 21:59
[...]
Gunstig. Bij deze verkoper staat een tabelletje https://www.ampul.eu/en/t...98-action_temperature-25c waarin de 'resetting temperature' standaard 15 graden onder de operating temperature ligt. Misschien bedoelen ze iets anders?
Net nog even rondje gelopen.
Quatt staat uit, T6 kamertemp is 19,79 en alle vier de speedomfort sets zijn gestopt.
Vanmiddag waren ze allemaal actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:46
pietjm schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:48:
[Afbeelding]

Ik krijg plotseling dit: geen power - hoewel mijn energiewizard 39W aangeeft - en een flowrate van rond de 850. Quatt stuk of zou het wat anders kunnen zijn?
Hier werkt ie ook opeens niet meer. 40watt verbruik en verwarmt niet. Ketel wordt ook niet aangestuurd dus het is een beetje fris.

Reset helpt niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
pietjm schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:48:
[Afbeelding]

Net contact gehad met Quatt: update van CiC naar 2.6.1 gaat bij mij fout. Wordt vervolgd. Ze zijn ermee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MacD007 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:07:
[...]

bij 17,98ºC lopen ze helaas nog. die ik eerst heb gecontroleerd was toen al gestopt, dus blijkbaar is het uitschakelpunt niet constant. sorry.
ik zal vanavond, als de watertemperatuur nog verder is gedaalt (richting 12ºC) eens kijken hoe ze het dan doen. O-)
we zijn nu weer iets verder, ondertussen is de temperatuur gedaald tot 17,08ºC, en wat zie ik, de ventilatoren zijn dus nu gestopt.
Dus het uitschakelpunt zal ergens tussen 18 en 17ºC liggen.
Dat is voor mij volledig acceptabel. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
pietjm schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:22:
[...]

Net contact gehad met Quatt: update van CiC naar 2.6.1 gaat bij mij fout. Wordt vervolgd. Ze zijn ermee bezig.
mijn CIC staat ondertussen dus ook op 2.6.1 blijkbaar is dat dus goed gegaan. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
rvdgaag schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:46:
[...]

Ik zou die speedcomforts overslaan en zelf aan de bak gaan met deze https://www.sdr-engineeri...oduct/category&path=59_61

als je ze nog niet hebt is zelfbouw voor de handige job wel een beter idee.

Echter niet iedereen kan of wil dit, dan zijn bv de speedcomforts een alternatief met een Quatt, echter wel met deze andere sensoren, anders gaan ze niet op tijd aan, en dat is zonde. _/-\o_

Zeker voor mensen die reeds deze dingen hebben is het gewoon zonde, ze waren duur genoeg.
Dus met deze kleine tweak zijn ze ook met een Quatt weer uptodate. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
MacD007 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:45:
[...]

mijn CIC staat ondertussen dus ook op 2.6.1 blijkbaar is dat dus goed gegaan. O-)
Is geen garantie. Hij staat bij mij ook op 2.6.1, maar de Quatt doet niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Bij mij ook 2.6.1 ios en super netjes op 310 W👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Bennobang schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:09:
Bij mij ook 2.6.1 ios en super netjes op 310 W aan het werk👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
pietjm schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:22:
[...]

Wat balen! Ik draai inmiddels ook op 2.6.1. Zonder problemen gelukkig!

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukesEmmen
  • Laatst online: 16-09 20:29
Update bij mij nog niet geactiveerd. Maar de Quatt werkt hier ook niet meer.

Huis 2-onder-1 kap uit 1958, 135 m2 woonoppervlak, spouwisolatie 2007, vloerisolatie 2015, overal HR+++, radiatoren op beneden-en bovenverdieping, keuken vvw, QuattHybrid juni 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-09 12:50
Hier ook 2.6.1 maar geen verbinding meer met quatt zie ik.

Vanaf 17:26 al geen verbinding meer

[ Voor 25% gewijzigd door HBO88 op 26-10-2023 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
Bij mij nu net opgelost. Werkt weer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
Hier ook, even spanning van de CIC en quatt af, nu heb ik weer verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Net mail ontvangen van quatt dat men er nog mee bezig is.
Heb net ook even de stroom eraf gehaald maar nog geen werkende quatt.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Tip: Wil je wat goedkoper uit zijn met de
speed comforts. Bij Greenchoice zitten ze in het spaarprogramma en ben je lid van vakbond FNV dan krijg je ook 20% korting.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Bremg schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:29:
Ik heb een quatt inc met een honeywell T6 en standaard radiatoren. Elke nacht zet ik de temperatuur naar 18 graden en in de ochtend naar 19 graden. Dit resulteert in volle bak gas verbruik doordat de honeywell te agressief is.

Hoe pakken jullie dat aan? Is dit normaal?
In de draak van de honeywell app zie ik verder geen instellingen hier wat aan te doen, zie ik iets over het hoofd?

Misschien toch beter om weer terug te gaan naar tado nu dat weer een optie is.

Iemand ervaringen of tips?
Wat noem jij een volle bak gas, graag je verbruik erbij zetten.
Overigens is mijn verbruik de afgelopen week (uitsluitend opstart tussen 0,03 en 0,06 m3.
Vandaag bv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1RY-787PqnD4Y8OIXlSU4I6FwI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6dmMSJr3h961vm21yqj3wKLK.jpg?f=user_large

Het verbruik vandaag was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFyCOEJZoxUx2atEZGX8j4WltNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GO4ZP0HkgU8wyvxq39scMlgJ.jpg?f=fotoalbum_large

En dat met een instelling van 18gr nachtverlaging en overdag op 19gr. Overigens ook een T6.
Schema had ik hier al eerder gepost, dus graag even terugkijken.

[ Voor 32% gewijzigd door MacD007 op 26-10-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
SBL schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:34:
[...]

Met "dicht" bedoel je dat normally open dan dicht gaat?
Heb je een beeld bij welke temperatuur ze weer open gaan (en de ventilatoren dus weer uit)?
Anders gezegd; gaan de ventilatoren ook weer uit?
Sorry, zag je post nu pas, ja, nomal open betekend dat tot de limiet (deze dus 25 gr.) een open verbinding hebben, bij het bereiken van deze temperatuur sluit (dicht) de sensor en kan de stroom stromen en gaan dus de ventilatoren aan. Dit blijft zo tot de uitschakelpunt (17-18 gr.) wordt bereikt, dan gaat de sensor weer open en dus de ventilatoren weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Blijft bij jullie de kamertemperatuur zoals te zien via json ook zo lang tot op het laatste cijfer gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bremer.r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-05 13:39
HBO88 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:45:
Hier ook 2.6.1 maar geen verbinding meer met quatt zie ik.

Vanaf 17:26 al geen verbinding meer
Naar aanleiding van dit bericht mijn CiC versie gecontroleerd, deze staat op 2.2.0. Lijkt alsof ik een tijd geen updates heb gehad? Hij werkt overigens prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-09 17:53
ik lees veel berichten hier van jullie over je Quatt warmtepomp en ik ben benieuwd,
wat zijn jullie ervaringen?
zijn jullie tevreden met de Quatt?
wat zijn de nadelen?

wie van jullie gebruikt de Quat icm met home assistant?
maken jullie gebruik van de Quatt integratie in HACS of iets anders, en werkt dit goed?

is er ook iemand die ipv de Honeywell T6 een ESP8266 of ESP32 met OpenTherm gebruikt zoals deze:
https://diyless.com/blog/home-assistant-opentherm-thermostat ?
werkt dit goed met de Quatt?
en wat zijn de mogelijkheden? kun je alles monitoren en sturen?

alvast bedankt!
groeten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
JazekerXX schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:14:
ik lees veel berichten hier van jullie over je Quatt warmtepomp en ik ben benieuwd,
wat zijn de nadelen?

maken jullie gebruik van de Quatt integratie in HACS of iets anders, en werkt dit goed?

is er ook iemand die ipv de Honeywell T6 een ESP8266 of ESP32 met OpenTherm gebruikt zoals deze:

alvast bedankt!
groeten
Ervaringen zijn zeer goed. Heb hem bijna een jaar nu. Geen echte nadelen nog.
Heb het vorige week netjes geïntegreerd in HA, via de integratie van hacs. Ook dat werkt prima. Heb zelfs nu beschikking over data van de cv ketel.
Ik kan eindelijk een mooie automatisering maken op de status warm water bedrijf van de CV, dat dan mijn afzuiging aan gaat.

Een thermostaat op basis van esp32 met OpenTherm zou wellicht kunnen werken. Voor zover ik weet heeft niemand dat nog getest en wordt ook nog niet ondersteund door quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
bremer.r schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:13:
[...]

Naar aanleiding van dit bericht mijn CiC versie gecontroleerd, deze staat op 2.2.0. Lijkt alsof ik een tijd geen updates heb gehad? Hij werkt overigens prima.
Dat is wel een beetje raar. Nu is het wel zo dat de versies vrij snel gaan, 2.2 is volgens mij niet heel oud ( volgens mij zat ik twee weken geleden nog op 2.2). Wellicht updaten ze in fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 17-09 23:03
pietjm schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:19:
Blijft bij jullie de kamertemperatuur zoals te zien via json ook zo lang tot op het laatste cijfer gelijk?
Bij ons lijkt deze ook al een tijdje bevroren t.e zijn ( en zo koud is het niet eens)

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:35:
[...]

ja... dus wordt het daardoor nu beter of 'slechter' gepresenteerd?
Voor de functionaliteit van de wp zal het geen verschil maken.
Als ik de metingen van MWink zie wordt de temperatuur van de flowmeter te laag gemeten. Dit concludeer ik ook als ik de data van anderen zien: de flowmeter is over het algemeen onlogisch laag vergeleken met de output van de Quatt.

Qua presentatie zal het niet veel uitmaken, ik neem aan dat het aantal kwh opgewekte warmte het verschil in aanvoer en uitvoer van de buitenunit zelf is, icm de flowrate.

Voor mij was het vooral diagnostiek. Het alarmeerde mij omdat ik bang was dat ik ergens een klap aan warmte verloor, maar dit lijkt niet het geval te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
rvdgaag schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:46:
[...]

Als ik zelf zou moeten knutselen (niet het geval, de vorige bewoner heeft gelukkig vloerverwarming gelegd) zou ik het denk ik nog een heel stuk simpeler doen: slimme stekker op de Quatt: Quatt > 200 watt = schakel slimme stekkers A, B, C en D in. 12v adaptertje er op (5v voor pc fans? weet ik niet uit mijn hoofd), en een serie fans daar aan vast. Dan ben je klaar voor 10 euro per slimme stekker + prijs van de 12v voedingen + prijs van de fans.

Alternatief is natuurlijk koppelen aan een temperatuursensor die je (geisoleerd) op 1 of meerdere van de radiatoraanvoeren plakt, of op de aanvoerleiding van de Quatt), en deze schakelen op de slimme stekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
HBO88 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:29:
[...]

Dat is wel een beetje raar. Nu is het wel zo dat de versies vrij snel gaan, 2.2 is volgens mij niet heel oud ( volgens mij zat ik twee weken geleden nog op 2.2). Wellicht updaten ze in fases.
Behoorlijk snel zelfs, ik zit hier nu op 2.6.2. 3.0 is FE! (geintje, maar een mens mag altijd hopen ;) )

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ErikVers
  • Laatst online: 14:50

ErikVers

e-Duurzaam

sky_walker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:53:
Als ik zo het verloop zie over 1 dag met continu termperatuur instelling van 20.5 graden, met flinke overshoot overdag naar 21,5 graden en dan de hele nacht bijstoken om de temperatuurval in de nacht weer te compenseren (ten tijde dat de temp weer onder 20,5 zakt en Quatt weer aangaat is het al hard aan het afkoelen, CV springt ook bij snachts, met een nieuwe overshoot overdag als gevolg. Zit nu weer bijna op 21.5 in de woonkamer en we komen van 19.9 graden vannacht ....12 uur draaien voor 1 graad omhoog en weer richting overshoot vandaag.

Heb liever dat mijn quatt draait overdag, deels op zonneenergie opgewekt direct de quatt in dan overdag stilstaan en snachts hard bijstoken ....

Ga toch maar eens volgend schema overwegen, met een aantal "stookblokken" en rustblokken:
- 20:00-24:00 Temp 21 graden, even boost voor de nacht
- 24:00-04:00 Temp 19 graden, Quatt in rustmodus
- 04:00-09:00 Temp 20 graden, Quatt zal ontwaken, voedt buffer in vloer en langzaam iets opwarmen
- 09:00-11:00 Temp 19.5 graden, even een pauze, warmte in vloer zal huis verder opwarmen ondertussen
- 11:00-20:00 Temp 20.5 graden, Run overdag Quatt
Goed plan, nachtverlaging 1-2 graden is altijd mijn advies icm goede isolatie en een vloerverwarming in je cementdekvloer (met aantal cm beton erop)

Probeer alleen hem pas te laten ontwaken na 10:00. Mocht je vloer te veel afkoelen; schuif dan met je nachtstop en stel die dan verder uit naar verder de nacht in. En ga hem niet juist in de ochtend eerder laten opstarten.

Dit alles ivm koudste moment van de nacht waarop je niet wil opstarten.

Nb
Voor degene die mij niet kennen; ik spreek uit jaren warmtepomp ervaring. Met genoeg installaties en veel inbedrijfstellingen van diverse merken warmtepompen.
En gelukkig leer ik nog elke dag 😋👍✅

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
onlinaius schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 00:13:
[...]

Qua presentatie zal het niet veel uitmaken, ik neem aan dat het aantal kwh opgewekte warmte het verschil in aanvoer en uitvoer van de buitenunit zelf is, icm de flowrate.
Dat ben ik niet met je eens.
Het maakt juist alles uit kwa prestatie. Als een delta groter wordt berekend dan het in werkelijkheid is schiet je thermische vermogen omhoog.
Er wordt immers in de CIC een correctie toegepast stelt men. Waarom zou je die sensor corrigeren (en tonen in een API) als je hem toch niet gebruikt? Kan me ergens ook bijna niet voorstellen dat notabene een inline sensor in een vrij kostbaar apparaat slechter zou presteren dan een sensor die op een leiding zit.

Kwa werking zal het niets verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:12:
[...]

Het maakt juist alles uit kwa prestatie. Als een delta groter wordt berekend dan het in werkelijkheid is schiet je thermische vermogen omhoog.
Er wordt immers in de CIC een correctie toegepast stelt men. Waarom zou je die sensor corrigeren (en tonen in een API) als je hem toch niet gebruikt? Kan me ergens ook bijna niet voorstellen dat notabene een inline sensor in een vrij kostbaar apparaat slechter zou presteren dan een sensor die op een leiding zit.

Dat lijkt dus ook niet het geval te zijn. De sensor op de leiding lijkt als ik hier de data van anderen zie en de metingen van MWink onnauwkeurig te zijn, de sensor in de Quatt lijkt te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Sja dat weet ik niet... welke Sensor is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
paQ schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:12:
[...]

Uit mijn eigen metingen met gekalibreerde sensoren aan de buis achterzijde van de flowmeter (extra sensor Temperature1) en de retourbuis naar de Quatt (extra sensor Temperature2) blijkt dat de sensoren in de Quatt zelf (dus aan de in- en uitgaande zijde van de condensor) wel nauwkeurig zijn. Ze zijn ook mooi gelijk aan elkaar als er niet verwarmd maar wel gepompt wordt. De flowmeter temperatuursensor, dus op de leiding na de CV ketel wijkt wel af.

Dit heeft geen invloed op de berekening van het verwarmingsvermogen van de Quatt,maar wel op de berekening van het verwarmingsvermogen van de CV ketel. In de CiC kan hier automatisch op worden gecorrigeerd, zelfs afhankelijk van situatie in de verschillende woningen, de flowmeter temperatuur kan gekalibreerd worden op de metingen in de Quatt:

Als de CV ketel niet brandt, dan zou de temperatuur van de flowmeter gelijk moeten zijn aan de uitgaande temperatuur van de Quatt (of bv max 0.1 C lager door de leidingverliezen). Als de Quatt ook niet verwarmt, maar wel pompt, dan zou na verloop van tijd de 3 temperaturen gelijk moeten zijn. Als er dan 1 afwijkt (in dit geval de flowmeter) kan de gebruikte (interne) waarde voor de berekening van het CV vermogen worden aangepast, alleen die waarde zie je niet op de interface van de CiC.

Hierbij metingen van temperaturen van vanmorgen, de middelste 4 zijn de Quatt en extra sensoren, de lichtblauwe lijn met de grote variatie is de flowmeter temperatuur, en deze zit er maar liefst 0,6 graad onder.

Het vreemde is dat de Quatt nu tussen de runs door pompt (de max flow van 800 m3/h) ,maar niet verwarmt, QC control mode 1. Dat gebeurt sinds een paar dagen als het rond de 10 graden is, eerder niet. Het is nog niet koud genoeg voor een anti-vries run, en dan zou je code 98 moeten zien met 400 m3/h.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbWK16fYWsqW_SsZzEGXW90ilrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r23c1RxawmgEXjCvd9YnwKN0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X-GeaR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 21:29
Sinds gisteren hoor ik ook bij de Quatt-familie. We hebben een begin jaren 1900-woning die zo goed als het kan is geïsoleerd, maar helaas geen spouwmuren en HR++-glas, vandaar gekozen voor 2 Quatts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJIWIG4OlrjISFZY4-pjO0R6TdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSh8z4DvfL3pKZBw4Jwdi1Mj.jpg?f=fotoalbum_large

Een puntje om rekening mee te houden is dat er een thermostaat meegenomen wordt in de offerte, maar in ons geval was het een bedraad exemplaar (terwijl de woonkamer aan de andere kant is van de CV). Liever hadden we een draadloze thermostaat, maar dit bleek ook mogelijk te zijn, maar hadden ze niet bij zich. Ik moet zeggen: er is echt goed meegedacht op locatie. Er kwam zelfs nog een collega met een draadloos exemplaar langs (bleek kapot te zijn). Nu gaan ze het later fixen, maar er is wel direct al een supportticket aangemaakt, dus prima gedaan. De thermostaat hangt nu wel in de CV-ruimte (woonkamer was vanochtend een sauna), maar hopelijk is dat tijdelijk.

Sinds gisteren 18 uur al ruim 4 euro bespaard. Dat tikt toch lekker aan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
onlinaius schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 00:28:
[...]

Behoorlijk snel zelfs, ik zit hier nu op 2.6.2. 3.0 is FE! (geintje, maar een mens mag altijd hopen ;) )
Bij mij nu ook 2.6.2. Waarschijnlijk ging die update gisteren mis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWink
JazekerXX schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:14:
wat zijn de nadelen?

alvast bedankt!
groeten
Die opentherm thermostaat van DIYless/Melnik zou gewoon moeten werken met de Quatt CiC, of aangepast kunnen worden dat het werkt specifiek met de CiC. Ik heb zelf gewerkt met de OpenTherm library van Melnik op ESPs en je zou hiermee inderdaad een standalone thermostaat kunnen maken die via Opentherm de juiste parameters naar de boiler en dus de CiC stuurt, en eventueel uitbreiden dat deze geconfigureerd wordt via MQTT of specifiek voor Home Assistant met ESPHome.

Volgens mij heeft de Quatt genoeg aan de thermostaat setpoint temperatuur, de kamertemperatuur, de boiler setpoint temperatuur (openTherm ID 16, 24, 25). Ik heb nog niet gezien of het thermostat voorbeeld van Melnik ook info gebruikt die terugkomt van de boiler (CiC). Dat zou ik even moeten monitoren, wellicht probeer ik dit voorbeeld uit en kijk ik mee welke OpenTherm berichten er heen en weer gaan. Ik zie sinds vanmorgen wel een ander regelgedrag met versie 2.6.2 van de CiC.

Wel punt van aandacht: De gebruikte temperatuursensor van dit voorbeeld van Melnik is de bekende DS18B20 met een afleesnauwkeurigheid (stapjes) van 1/16 graad. De metingen zijn daardoor wel wat grover dan de NTC temperaturen van een gebruikelijke thermostaat, misschien wordt de D actie van de PID regeling daardoor wat nerveus, maar daar kun je wel aan tunen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• verguldebarman
*** voor de mede Home Assistant gebruikers ***

Ik heb 4 sensoren in HA gemaakt om de input power en de heat power in Watt om te zetten naar kWh. Ik ben nu twee dagen aan het vergelijken met de grafieken in de Quatt app en het komt redelijk overeen.
i]Niet 1-op-1, maar wel close enough....[/i]

Mocht je interesse hebben, doe er je voordeel mee....

De eerste twee sensore gebruiken de Riemann sum integral https://www.home-assistant.io/integrations/integration/ om W om te zetten naar kWh:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- platform: integration
  name: "Quatt Power Input kWh"
  source: sensor.heatpump_hp1_powerinput
  unit_prefix: k
  round: 2
  method: left

name: "Quatt Heat Power kWh"
  source: sensor.heatpump_hp1_heatpower

Dit levert een continue oplopende waarde, dus daarmee het totale verbruik in kWh. Om deze vervolgens om te zetten in een dagelijks verbruik, heb ik nog twee extra sensoren aangemaakt met de Utility Meter (https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
utility_meter:
  quatt_power_input_kwh_daily:
    source: sensor.quatt_power_input_kwh
    name: Quatt Power Input kWh Daily
    cycle: daily
    offset: 00:00
  quatt_heat_power_kwh_daily:
    source: sensor.quatt_heat_power_kwh
    name: Quatt Heat Power kWh Daily

En de laatste stap voor in het HA dasboard gebruik ik een Statiscs Graph (https://www.home-assistant.io/dashboards/statistics-graph) om het dagelijkse verbruik te tonen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
chart_type: bar
period: day
type: statistics-graph
entities:
  - sensor.quatt_power_input_kwh_daily
  - sensor.quatt_heat_power_kwh_daily
stat_types:
  - state
title: Daily kWh
days_to_show: 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 20:52
https://siliconcanals.com...sition-funding-interview/

Goed om te zien dat het ze lukt vers groeigeld aan te trekken in een uitdagende macro economische markt en ze zich actief mengen in het maatschappelijk debat. Installed base nu 4K, doel van 10K wordt dit jaar niet gehaald. Onduidelijk of dit komt door operationele struggles (begrijpelijk) of door opdrogende funnel (zorgelijker). Month-on-month groei van 20~30% is prima.

Dit jaar een omzet van circa 45M op een financiering van 4,5M -> dat zijn prima gezonde ratio's.

[ Voor 3% gewijzigd door Clock op 27-10-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
X-GeaR schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:05:
Sinds gisteren hoor ik ook bij de Quatt-familie. We hebben een begin jaren 1900-woning die zo goed als het kan is geïsoleerd, maar helaas geen spouwmuren en HR++-glas, vandaar gekozen voor 2 Quatts.

[Afbeelding]

Een puntje om rekening mee te houden is dat er een thermostaat meegenomen wordt in de offerte, maar in ons geval was het een bedraad exemplaar (terwijl de woonkamer aan de andere kant is van de CV). Liever hadden we een draadloze thermostaat, maar dit bleek ook mogelijk te zijn, maar hadden ze niet bij zich. Ik moet zeggen: er is echt goed meegedacht op locatie. Er kwam zelfs nog een collega met een draadloos exemplaar langs (bleek kapot te zijn). Nu gaan ze het later fixen, maar er is wel direct al een supportticket aangemaakt, dus prima gedaan. De thermostaat hangt nu wel in de CV-ruimte (woonkamer was vanochtend een sauna), maar hopelijk is dat tijdelijk.

Sinds gisteren 18 uur al ruim 4 euro bespaard. Dat tikt toch lekker aan :-)
Goed bezig. Ik ken je woonsituatie niet, maar het verschil van dubbel glas naar HR++ is echt aanzienlijk! Is wel een investering, maar dat krijg je er wel uit.
Het verschil van dubbel glas naar HR++ is net zo groot als van enkel naar dubbel glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
HBO88 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:25:
[...]

Ervaringen zijn zeer goed. Heb hem bijna een jaar nu. Geen echte nadelen nog.
Heb het vorige week netjes geïntegreerd in HA, via de integratie van hacs. Ook dat werkt prima. Heb zelfs nu beschikking over data van de cv ketel.
Ik kan eindelijk een mooie automatisering maken op de status warm water bedrijf van de CV, dat dan mijn afzuiging aan gaat.

Een thermostaat op basis van esp32 met OpenTherm zou wellicht kunnen werken. Voor zover ik weet heeft niemand dat nog getest en wordt ook nog niet ondersteund door quatt.
bedankt voor je bericht en goed om te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:21
Clock schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:59:

Goed om te zien dat het ze lukt vers groeigeld aan te trekken in een uitdagende macro economische markt en ze zich actief mengen in het maatschappelijk debat. Installed base nu 4K, doel van 10K wordt dit jaar niet gehaald. Onduidelijk of dit komt door operationele struggles (begrijpelijk) of door opdrogende funnel (zorgelijker). Month-on-month groei van 20~30% is prima.

Dit jaar een omzet van circa 45M op een financiering van 4,5M -> dat zijn prima gezonde ratio's.
Ik begrijp niet hoe ze een omzet van 45 M kunnen realiseren met 4 K installaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Onno ! schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:29:
[...]

Ik begrijp niet hoe ze een omzet van 45 M kunnen realiseren met 4 K installaties.
Die 45 mln is waarschijnlijk gebaseerd op het originele doel van 10k geïnstalleerde units. Het zijn er nu "maar" 4k, dus zal eerder rond de 20mln liggen. Nog steeds mooie ratio.

[ Voor 3% gewijzigd door Trackerfire op 27-10-2023 10:32 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
MWink schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:54:
[...]

Die opentherm thermostaat van DIYless/Melnik zou gewoon moeten werken met de Quatt CiC, of aangepast kunnen worden dat het werkt specifiek met de CiC. Ik heb zelf gewerkt met de OpenTherm library van Melnik op ESPs en je zou hiermee inderdaad een standalone thermostaat kunnen maken die via Opentherm de juiste parameters naar de boiler en dus de CiC stuurt, en eventueel uitbreiden dat deze geconfigureerd wordt via MQTT of specifiek voor Home Assistant met ESPHome.

Volgens mij heeft de Quatt genoeg aan de thermostaat setpoint temperatuur, de kamertemperatuur, de boiler setpoint temperatuur (openTherm ID 16, 24, 25). Ik heb nog niet gezien of het thermostat voorbeeld van Melnik ook info gebruikt die terugkomt van de boiler (CiC). Dat zou ik even moeten monitoren, wellicht probeer ik dit voorbeeld uit en kijk ik mee welke OpenTherm berichten er heen en weer gaan. Ik zie sinds vanmorgen wel een ander regelgedrag met versie 2.6.2 van de CiC.

Wel punt van aandacht: De gebruikte temperatuursensor van dit voorbeeld van Melnik is de bekende DS18B20 met een afleesnauwkeurigheid (stapjes) van 1/16 graad. De metingen zijn daardoor wel wat grover dan de NTC temperaturen van een gebruikelijke thermostaat, misschien wordt de D actie van de PID regeling daardoor wat nerveus, maar daar kun je wel aan tunen.
hey dat klinkt goed! bedankt voor je bericht. ik dacht al wel dat het mogelijk zou moeten zijn, er is niet voor niks een standaard toch?.. maar goed ik heb nog geen ervaring met opentherm en ook nog geen apparatuur om het op te testen dus we gaan het allemaal nog meemaken.

die 3 temperaturen die je noemt, zijn dat met andere woorden de gewenste/ingestelde temp, de gemeten temp en de wp/cv aanvoer temp? en deze 3 kun je dan zelf bepalen en naar de quatt sturen?

ik ben wel benieuwd naar die berichten en hoe je die kunt monitoren. gaat dat gewoon via de logging van HA oid?

die DS18B20 hebben een stap grootte van 0,0625 graad per stap als je hem op 12 bit resolutie zet. dat is toch best nauwkeurig lijkt me? wil jij zeggen dat een gebruikelijke thermostaat een nog hogere resolutie heeft? dan moet er wel een 16 of 24 bits ADC in zitten oid..
de derivative van pid is toch de afronding van de curve, die over of undershoot regelt?
waar zou je de pid settings in kunnen stellen? is dat in de yaml settings van de HA opentherm thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:53

Ben echt van mening dat als het plan van Quatt bij FE duidelijk is, dit meer klanten zal aantrekken. Het is nu simpelweg niet duidelijk waarin je investeert als klant (als je FE als doel hebt). Die opdrogende funnel snap ik dan wel.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 11:52
HBO88 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:05:
[...]

Goed bezig. Ik ken je woonsituatie niet, maar het verschil van dubbel glas naar HR++ is echt aanzienlijk! Is wel een investering, maar dat krijg je er wel uit.
Het verschil van dubbel glas naar HR++ is net zo groot als van enkel naar dubbel glas.
Kloppen dan de berekeningen van besparing niet? Afgaand wat op https://www.milieucentraa...glas-hr-glas-triple-glas/ staat zou ik 80m³ gas besparen per jaar. Ofwel, op basis van een COP van 4 zo'n 200 kwh met de Quatt, dus € 50,- per jaar. Dat zou voor mij een tvt worden van 120 jaar. (wel eens meerdere offertes opgevraagd, de goedkoopste was € 6000,-.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
verguldebarman schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:58:

Ik heb 4 sensoren in HA gemaakt om de input power en de heat power in Watt om te zetten naar kWh. Ik ben nu twee dagen aan het vergelijken met de grafieken in de Quatt app en het komt redelijk overeen.

De eerste twee sensore gebruiken de Riemann sum integral https://www.home-assistant.io/integrations/integration/ om W om te zetten naar kWh:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  name: "Quatt Power Input kWh"
  source: sensor.heatpump_hp1_powerinput

name: "Quatt Heat Power kWh"
  source: sensor.heatpump_hp1_heatpower

Dit levert een continue oplopende waarde, dus daarmee het totale verbruik in kWh. Om deze vervolgens om te zetten in een dagelijks verbruik, heb ik nog twee extra sensoren aangemaakt met de Utility Meter (https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
utility_meter:
  quatt_power_input_kwh_daily:
    source: sensor.quatt_power_input_kwh
    name: Quatt Power Input kWh Daily
  quatt_heat_power_kwh_daily:
    source: sensor.quatt_heat_power_kwh
    name: Quatt Heat Power kWh Daily

En de laatste stap voor in het HA dasboard gebruik ik een Statiscs Graph (https://www.home-assistant.io/dashboards/statistics-graph) om het dagelijkse verbruik te tonen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
chart_type: bar
period: day
type: statistics-graph
entities:
  - sensor.quatt_power_input_kwh_daily
  - sensor.quatt_heat_power_kwh_daily
stat_types:
  - state
title: Daily kWh
days_to_show: 1
is die riemann sum wel nauwkeurig genoeg met zo'n lage data interval?

ik gebruik ook veel Shelly stekkers en relais. niet duur, europees, redelijk nauwkeurig en werken heel goed met HA..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
verguldebarman schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:58:

Ik heb deze integratie al een tijdje draaien, en ook de dagelijkse CoP berekend met deze toevoeging aan configuration.yaml:

code:
1
2
3
4
    - name: Daily CoP
      state: "{{ ((states('sensor.quatt_energy_output_daily') | float(0)) / (states('sensor.quatt_energy_input_daily') | float(0)))|round(2) }}"
      unit_of_measurement: "CoP"
      state_class: total

Klopt heel aardig met de grafiek in de Quatt app. Maar ik krijg de dagelijkse CoP nog niet mooi in een statistics chart zoals hieronder. Ik heb er ook al een utility meter op gezet, maar dat helpt ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhLpLD1qmNF2Jo8ygKrLmFUm6-o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CxW1jcsNjCaBK7eIvVFrgu1P.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

jroz2001 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:40:
[...]

Kloppen dan de berekeningen van besparing niet? Afgaand wat op https://www.milieucentraa...glas-hr-glas-triple-glas/ staat zou ik 80m³ gas besparen per jaar. Ofwel, op basis van een COP van 4 zo'n 200 kwh met de Quatt, dus € 50,- per jaar. Dat zou voor mij een tvt worden van 120 jaar. (wel eens meerdere offertes opgevraagd, de goedkoopste was € 6000,-.)
Dubbelglas vervangen voor HR++ doe je vooral voor comfort. Als je ruiten niet aan vervanging toe zijn door bijv. een lek ga je deze investering er (vrijwel) nooit uithalen. Tenzij je hele huis van glas is.

Kortom, je hebt gelijk. Dit ga je er nooit uithalen...

[ Voor 3% gewijzigd door Trackerfire op 27-10-2023 10:48 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 20:15
In de app: eindelijk het energielabel😀👍Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41mxu7fFGmXWsNMn6AFfAAaOJFY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n0UDw1wSKnlWukmUyFRwABOc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Dat is mooi om te horen, een gezond bedrijf is ook voor de bezitters van een Quatt van voordeel.

Ik vond ook de opmerking van het geluid van @marijnflipse een juiste argument, maak de eisen voor het geluid ook mede afhankelijk van de buitentemperatuatuur.
Bv vanaf 0ºC mag je 1,5 dB meer produceren, en vanaf -5ºC mag er 3 dB meer (van de oorspronkelijke limiet van 45/40 dB).
Geluid zal op dit moment een van de struikelpunten zijn waardoor het toepassen van een warmtepomp in de knel gaat komen, hoewel er ook hele volksstammen zullen zijn die dit (bewust of onbewust) negeren.

Tuurlijk is het technisch mogelijk om stillere warmtepompen te ontwikkelen, echter dit komt met een behoorlijke kostenstijging, en juist dat zou je in het kader van acceptatie juist niet willen, eigenlijk zou je naar een prijs vergelijkbaar met een CV willen komen.

Een punt van aandacht is wel nog hun handleiding, ondertussen had ik daar wel meer van verwacht, dit kan namelijk wel een behoorlijke impact hebben op de toekomst van Quat zelf. De wettelijke eisen (EU) omtrend dit aspect zijn heel duidelijk, geen handleiding, geen product op de (EU) markt. Ik verwacht dat de toezichthouder Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op een bepaald moment wel overgaat tot handhaving. Dus @marijnflipse pak dit asap op en comuniceer dit met je bestaande klanten want infeite draaien we op dit moment gewoon een ilegaal product en zouden dat op basis van de bestaande regels niet eens mogen gebruiken.
Het aspect CE Verklaring van overeenstemming en Energielabel waren ze eigenlijk ook al te laat mee, maar dat is ondertussen gelukkig wel in orde.
Ik denk overigens dat er hier op tweakers voldoende technisch kundige mensen zitten die Quatt een warm hart toedragen en mogelijk daar ook bij willen helpen, ik zou zeggen @marijnflipse maak daar gebruik van. Dat is ook de beste verkoopstrategie die je kunt voorstellen, of vergis ik mee hiermee ?
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
MWink schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:46:
[...]

Ik heb deze integratie al een tijdje draaien, en ook de dagelijkse CoP berekend met deze toevoeging aan configuration.yaml:

code:
1
2
3
4
    - name: Daily CoP
      state: "{{ ((states('sensor.quatt_energy_output_daily') | float(0)) / (states('sensor.quatt_energy_input_daily') | float(0)))|round(2) }}"
      unit_of_measurement: "CoP"
      state_class: total

Klopt heel aardig met de grafiek in de Quatt app. Maar ik krijg de dagelijkse CoP nog niet mooi in een statistics chart zoals hieronder. Ik heb er ook al een utility meter op gezet, maar dat helpt ook niet.

[Afbeelding]
hoe bedoel je niet mooi in een statistics card?
bedoel je dat hij er dan onder komt in een eigen balk grafiek? als je dat bedoeld komt dat door de uom unit of measurement. er zijn wel andere grafieken die wel gemixte uom's in een grafiek kunnen laten zien.
ikzelf gebruik de plotly graph, deze kan ook in en uitzoomen alsook door de data heen schuiven. wat dus heel handig is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
HenkRood schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:48:
In de app: eindelijk het energielabel😀👍[Afbeelding]
Beste Henk, die stond er al een tijdje, hoewel ik nog steeds mijn twijfels heb over dit label,als ik de betreffende wetgeving er bij pak klopt deze helaas niet (is het model van de 8 kW, terwijl er eigenlijk maar een 4 kW model bestaat, het 8 kW model zijn eigenlijk gewoon twee 4 kW modelen in duo bedrijf, daarom krijg je daarover ook 2 keer subisidie van 2 4 kW modelen ipv het subsidiebedrag voor een 8 kW model (dat zou namelijk lager liggen). _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWink
JazekerXX schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:37:
[...]

hey dat klinkt goed! bedankt voor je bericht. ik dacht al wel dat het mogelijk zou moeten zijn, er is niet voor niks een standaard toch?.. maar goed ik heb nog geen ervaring met opentherm en ook nog geen apparatuur om het op te testen dus we gaan het allemaal nog meemaken.

die 3 temperaturen die je noemt, zijn dat met andere woorden de gewenste/ingestelde temp, de gemeten temp en de wp/cv aanvoer temp? en deze 3 kun je dan zelf bepalen en naar de quatt sturen?
Het wordt wel erg specialistisch Home Assistant of thermostaat zo, misschien beetje of topic, of hoort beter thuis bij een forum "Maak je eigen thermostaat voor HA"?

Correct, dat doet die HA opentherm thermostaat code van Melnik al.
ik ben wel benieuwd naar die berichten en hoe je die kunt monitoren. gaat dat gewoon via de logging van HA oid?
Nee, daarvoor moet je de voorbeeldcode echt aanpassen en dan via bv een seriële terminal loggen, dat is wat programmeerwerk waar je wat ervaring voor moet hebben.
die DS18B20 hebben een stap grootte van 0,0625 graad per stap als je hem op 12 bit resolutie zet. dat is toch best nauwkeurig lijkt me? wil jij zeggen dat een gebruikelijke thermostaat een nog hogere resolutie heeft? dan moet er wel een 16 of 24 bits ADC in zitten oid..
Nee. De DS18B20 heeft natuurlijk een veel groter temperatuur meetbereik dan nodig voor een kamerthermostaat. Stapjes van 0,0625 graad is niet heel nauwkeurig voor een kamerthermostaat. Maar er wordt geen hogere resolutie ADC gebruikt. De meeste kamerthermostaten gebruiken een NTC voor temperatuurmeting, dus analoge output, deze wordt met de interne ADC van de microcontroller (meestal 12 bits) omgezet in een digitale representatie. Het bereik van deze ADC wordt meestal zo ingesteld dat deze volle schaal tussen bv 0 graden en 40 graden werkt. In dat geval heb je precies stapjes van 0,01 graad. Daarna kun je door oversampling (meerdere metingen middelen) nog extra bits nauwkeurigheid halen. Dat kun je overigens ook doen met de DS18B20 metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jroz2001 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:40:
[...]

Ik ben het met de mening van @HBO88 eens, het is een behoorlijk verschil.
Echter vraag ik me af of je niet beter alleen in de regelmatig verwarmde kamers (woonkamer, keuken, studeerkamer, kinderslaapkamer) het glas laten vervangen, want in een direct verwarmde kamer (hoger deltaT) is je verlies dus hoger. Voor verdere uitleg zie link. (zhttps://www.joostdevree.n...%20het%20warmteverlies%29

Ik heb dat dus ook zo gedaan en alleen de ruiten (die nog geen HR++) hadden in de woonkamer/keuken vervangen. Het verschil was behoorlijk in het jaar daarop. Ik zou de kosten van het vervangen van het glas in circa 10-12 jaar hebben terugverdient. Dit was totaal circa 10 m2 aan glas, waarbij ik voor bepaalde ruiten deze ook nog dubbel veiligheidsglas heb laten plaatsen (veiligheid), wat het geheel ook nog een stuk duurder was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
JazekerXX schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:42:
[...]

is die riemann sum wel nauwkeurig genoeg met zo'n lage data interval?
Sowieso projecteer je nu min of meer dezelfde data (uit dezelfde bron) in HA als in de Quatt app, toch?
Zelf een Riemann totaal maken van het thermische vermogen is as good as it gets. Resolutie is daarbij best wel van belang.

Een echt vergelijk kun je m.i. alleen maar maken met een set eigen sensoren en externe vermogensmeter.

Ik ben zelf aan het pielen met een shelly add-on met sensoren daar aan (externe voelers ben ik niet kapot van, dus heb inline sensoren in bestelling staan) en die geeft bij elke 0,1 graad verschil een datapunt. Een MID meter van HomeWizard heeft een resolutie van 1 sec.
Zal ze eerst eens beiden in water dompelen om te kijken of er onderling afwijking is (en indien nodig bijstellen middels een offset die ook op 0.1 graad kan). De nauwkeurigheid is dan in wezen minder van belang, als ze maar overeenkomen met elkaar. Een nauwkeurig delta meten is waar het om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
JazekerXX schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:56:
[...]

hoe bedoel je niet mooi in een statistics card?
bedoel je dat hij er dan onder komt in een eigen balk grafiek? als je dat bedoeld komt dat door de uom unit of measurement. er zijn wel andere grafieken die wel gemixte uom's in een grafiek kunnen laten zien.
ikzelf gebruik de plotly graph, deze kan ook in en uitzoomen alsook door de data heen schuiven. wat dus heel handig is..
Ja, je kunt niet mixen met de unit of measurement, daarom wil ik de CoP juist eronder in een aparte barchart weergeven, maar ik denk dat de entity nog niet geschikt was om weer te geven in een statistics chart. Dus ik probeerde er een utility van te maken, maar dat lukt ook niet. Ik heb nu overigens wel van vandaag een bar van de CoP, dat komt denk ik omdat ik de unit of measurement vandaag juist had toegevoegd om de entity numeriek te maken. Dus misschien komt het nog goed na een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
MWink schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:29:
[...]

Ja, je kunt niet mixen met de unit of measurement, daarom wil ik de CoP juist eronder in een aparte barchart weergeven, maar ik denk dat de entity nog niet geschikt was om weer te geven in een statistics chart. Dus ik probeerde er een utility van te maken, maar dat lukt ook niet. Ik heb nu overigens wel van vandaag een bar van de CoP, dat komt denk ik omdat ik de unit of measurement vandaag juist had toegevoegd om de entity numeriek te maken. Dus misschien komt het nog goed na een paar dagen.
kun je wat met deze?

https://github.com/bramstroker/homeassistant-powercalc

Pagina: 1 ... 134 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.