Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 133 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.828.855 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasaba
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-11-2024
Hallo,

Kan iemand mij helpen?

Binnenkort wordt bij mij ook een Quatt geïnstalleerd. Tenminste, dat is de bedoeling. Eigenlijk had'ie er al moeten staan. De showstopper betreft echter de aansluiting van de Quatt leidingen op mijn CV-installatie. De aanvoer en retour zijn bij mij 35mm. Quatt kan maximaal op 28mm leidingen aangesloten worden. Nu kan ik wel het e.e.a. laten aanpassen, maar dan is het de vraag hoe lang die leidingen moeten zijn.
In de communicatie met Quatt zijn tot nu toe lengtes van 10 t/m 40 cm voorbijgekomen. 10cm gaat bij mij prima lukken, 40 cm zeker niet. Op mijn vraag hoe lang die tussenstukken precies zijn, krijg ik geen antwoord. Behalve dan dat ik er wel voor moet zorgen dat ze lang genoeg zijn om de Quatt erop aan te sluiten. 8)7

Mijn vraag aan jullie: Kan iemand mij vertellen hoe lang die delen zijn? In mijn geval gaat het overigens om koperen leidingen en dus ook koperen aansluitingen. Zie hiervoor afbeelding die ik van Quatt ontving.
Met hartelijke dank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BO_Lff9w6XUFqmWYmADxIPbDck=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SepbUyfPsbrlwwhHH69hE2sT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:55

WouterB

3680 Wp

HBO88 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:24:
[...]

Hier mijn Isense thermostaat, Quatt in de stille modus zit er bij mij een hysterese van 0.3 graden.
Continu 20 ingesteld, quatt gaat aan bij 19.7 en uit bij 20.3
Ik heb ook een iSense, en (volgens mij) dezelfde hysterese.

Wat ik nog mis: Voor de Quatt ging de CV 1 a 2 uur van te voren opwarmen;
om 07.00 de gewenste temperatuur op 19 was dan niet een "begin met verwarmen", maar een "zorg dat je dan op temperatuur bent". Nu de aansturing eigen verhuisd is naar de CiC doet dit het niet meer, wat eigenlijk wel jammer is; dit was een zelflerende functie die prima werkte. Ervaren meer mensen dit? Zou mooi zijn als Quatt hier ook een optie voor in kan bouwen, ofwel door de OT-communicatie van de isense hierover op te kunnen pakken, of door zelf zo'n functie in te bouwen, ze weten de temperatuur en kunnen daarmee ook de opwarmtijd voorspellen...

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
medu80 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:21:
[...]

Dan heb je kans dat een gedeelte zonder de vloer aan te raken retour gaat naar de Quatt. Ondanks dat je geen verschil in flow ziet. Je Quatt heeft gewoon veel flow, de flow in je vloerverwarming beperken werkt averechts. Maximaal deze pomp! Als ik mijn UPM3 op standje twee zet, gaat de helft via de drukverschilregelaar linea recta retour naar de Quatt.
ik heb echter geen drukverschilregelaar in mijn systeem zitten, maar ik zal eens kijken of dat verschil maakt. :?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:06
@WouterB Je thermostaat dient op de automatische stand te staan oftewel een klokprogramma. Tevens dien je van nacht naar dag te schakelen. Verhogen van temperatuur in het klokprogramma werkt niet. Je moet echt van T3 naar T1

[ Voor 23% gewijzigd door medu80 op 23-10-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
MacD007 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:47:
[...]

ik heb echter geen drukverschilregelaar in mijn systeem zitten, maar ik zal eens kijken of dat verschil maakt. :?
Niet? Een bypass dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Jasaba schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:35:
Hallo,

Kan iemand mij helpen?

Binnenkort wordt bij mij ook een Quatt geïnstalleerd. Tenminste, dat is de bedoeling. Eigenlijk had'ie er al moeten staan. De showstopper betreft echter de aansluiting van de Quatt leidingen op mijn CV-installatie. De aanvoer en retour zijn bij mij 35mm. Quatt kan maximaal op 28mm leidingen aangesloten worden. Nu kan ik wel het e.e.a. laten aanpassen, maar dan is het de vraag hoe lang die leidingen moeten zijn.
In de communicatie met Quatt zijn tot nu toe lengtes van 10 t/m 40 cm voorbijgekomen. 10cm gaat bij mij prima lukken, 40 cm zeker niet. Op mijn vraag hoe lang die tussenstukken precies zijn, krijg ik geen antwoord. Behalve dan dat ik er wel voor moet zorgen dat ze lang genoeg zijn om de Quatt erop aan te sluiten. 8)7

Mijn vraag aan jullie: Kan iemand mij vertellen hoe lang die delen zijn? In mijn geval gaat het overigens om koperen leidingen en dus ook koperen aansluitingen. Zie hiervoor afbeelding die ik van Quatt ontving.
Met hartelijke dank.

[Afbeelding]
staat jou CV ketel op wielen ?
dit lijkt wel erg veel op een demo set ? waar zit de CV-in (links?) en CV-uit (rechts?) en is dat een terugslagklep tussen deze twee ? met welk doel zit deze er?
zet eens voor de duidelijkheid bij de diverse leidingen ook de desbetreffende leidingsdiameter/maat koppelingen er bij.
8)7

om je een idee te geven, dit is dan mijn aansluiting met echt weinig ruimte onder de CV, en dat ging prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_YbopSuslVeUkdn5JtWPWIodJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIxSa8NfPGIVdDU2qmE2CqbS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 23-10-2023 17:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
@MacD007 Dat is de demo opstelling van Quatt. Hij wil liever weten wat de afstand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

medu80 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:47:
@WouterB Je thermostaat dient op de automatische stand te staan oftewel een klokprogramma. Tevens dien je van nacht naar dag te schakelen. Verhogen van temperatuur in het klokprogramma werkt niet. Je moet echt van T3 naar T1
Ik hanteer nu nog het "oude" klokprogramma A:
7.00 18
18.00 19
22.00 17

Ik zal eens kijken wat mijn andere opties zijn, dit programma gebruik ik (met kleine aanpassingen) al sinds ik de iSense heb...

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
De aanwarmvervroeging werkt alleen wanneer vanuit T1 (nacht) naar een ander temperatuurniveau (T2, T3, T4) wordt geschakeld in het klokprogramma. Wanneer het bijv. om 6.00 uur 's morgens 21 C warm moet zijn, hoeft u als inschakeltijdstip niet langer 5.30 uur in te voeren. De regeling berekent het starttijdstip zodanig, dat de gewenste kamertemperatuur op het ingevoerde inschakeltijdstip van het dagprogramma is bereikt.

Ik wist wel dat er iets was met de T1 en zo. Ik kan me ook nog herinneren dat er een minimaal verschil in gewenst en huidig moet zijn voordat het werkt. Dus een 0,5 graad verhoging schakelt ie ook niet eerder in. Minimum was dacht ik 1,5 graad, maar weet ik niet meer zeker. Dus van 16 naar 19 werkt. Van 18.5 naar 19 volgens mij niet.

[ Voor 28% gewijzigd door medu80 op 23-10-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mijn vv-verdeler zit in een andere ruimte (kelder) dan mijn CV installatie (ook in de kelder). ik zal daar een foto gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

medu80 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:05:
De aanwarmvervroeging werkt alleen wanneer vanuit T1 (nacht) naar een ander temperatuurniveau (T2, T3, T4) wordt geschakeld in het klokprogramma. Wanneer het bijv. om 6.00 uur 's morgens 21 C warm moet zijn, hoeft u als inschakeltijdstip niet langer 5.30 uur in te voeren. De regeling berekent het starttijdstip zodanig, dat de gewenste kamertemperatuur op het ingevoerde inschakeltijdstip van het dagprogramma is bereikt.

Ik wist wel dat er iets was met de T1 en zo. Ik kan me ook nog herinneren dat er een minimaal verschil in gewenst en huidig moet zijn voordat het werkt. Dus een 0,5 graad verhoging schakelt ie ook niet eerder in. Minimum was dacht ik 1,5 graad, maar weet ik niet meer zeker. Dus van 16 naar 19 werkt. Van 18.5 naar 19 volgens mij niet.
Een minimum verhoging van anderhalve graad zou het wel verklaren, het verschil was 2 en nu 1..
Zal morgen eens kijken wat 1 1/2 graad verhoging gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:40
MacD007 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:47:
[...]

met je laatste vraag te beginnen, volgens mij alleen via HA of een vergelijkbaar systeem omdat je de flow moet weten, en die staat dus in JSON Feed.

ik heb dat anders opgelost. Alleen weet ik niet welke pompschakelaar jij hebt.
Ik heb deze:
[Afbeelding]
Tercal pompschakelaar type Tpomp3 / 11E. bij deze kan ik de temperatuur waarbij de pompschakelaar aan moet springen zelf instellen (per graad), bij mij staat deze dus op 18ºC, als hij weer onder de 18ºC komt gaat deze ook weer uit.
Dat is grappig, dit is namelijk exact het model dat ik heb gebruikt om mijn slimme pompschakelaar te ontwikkelen. Ik had hetzelfde model hangen en wou eigenlijk dezelfde features als de Tercal maar dan slim. :) Ik heb gewoon de handleiding van de Tercal erbij gepakt en ben gaan programmeren en heb hem daarnaast Hybride warmtepomp proof gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1G5RKj1BIpstfMIN1cWnx37R6So=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4couqCA2Co2eBzFaGb3Wtvs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Lasoul schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:25:
[...]

Dat is grappig, dit is namelijk exact het model dat ik heb gebruikt om mijn slimme pompschakelaar te ontwikkelen. Ik had hetzelfde model hangen en wou eigenlijk dezelfde features als de Tercal maar dan slim. :) Ik heb gewoon de handleiding van de Tercal erbij gepakt en ben gaan programmeren en heb hem daarnaast Hybride warmtepomp proof gemaakt.

[Afbeelding]
Grappig, succes met de ontwikkeling zou ik zeggen.
ik ben op dit tevreden met mijn domme pompschakelaar, die is al slim genoeg voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasoul
Mixpower schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:27:
Ik zit even met een vraag, hier zit er een pompschakelaar met temp sensor op de verdeler en deze heb ik op 40 graden gezet omdat de Quatt niet altijd 35 graden water maakt als hij een kortere run doet of bij een langere run met 25 a 30 graden zijn doel ook al bereikt heeft. Zonder de pomp aan zou deze het water tegenhouden begreep ik van de installateur, ook al haal ik nog steeds 800l flow met de pomp uit.

Het nadeel is alleen dat de pomp dus altijd draait (wel op lage stand) maar dit zorgt er wel voor dat het warme water dat op dat moment in de vloer zit rondgepompt blijft worden, en de temperatuur sneller daalt waardoor de Quatt eerder weer aan moet. Ik zie hier dat sommigen dit hebben opgelost middels automatisering, wat is de makkelijkste manier om dit te doen?

Ik wil dan de pomp aan een slimme stekker hangen zodat ik deze in en uit kan schakelen op basis van de flow van de Quatt, of is dit niet mogelijk?
Dit is exact wat mijn slimme pompschakelaar doet. We hebben contact gehad en bedankt dat je mee wil testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:14
[...]

Hier mijn Isense thermostaat, Quatt in de stille modus zit er bij mij een hysterese van 0.3 graden.
Bij mij ook.
19,5 ingesteld. Aan bij 19,2 uit bij 19,7. Dan stijgt de temp door tot 19,8 of 19,9 door trage vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
Mijn pompschakelaar heb ik geschakeld op de statussen van de quatt, via Domoticz (dus kan ook via HA) Operationele status is pomp aan. Schakelen van de pomp die ik via sonoff basic wifi schakelaar. Werkte ook al op mijn cv, nu op mijn warmtepomp.

Met een dagelijkse check of >24u geleden aangeweest is, anders ff minuutje draaien om de pomp niet vast te laten zitten in de zomer.

[ Voor 21% gewijzigd door Heinemancp op 23-10-2023 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Ik heb iets geks, soms wordt er warmte geproduceerd zonder vraag. Geen enkele indicatie dat iets om warmte vraagt. Eerste screenshot is de thermostaat, de andere zijn de status van de Quatt het stroomverbruik van de separate kWh meter en als laatste de temperatuur van de Water Out sensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lL7MuHPs5s9oYqbxHYqySemxEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFiIqUky1kc2i6iYFDAOETdo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bQe6hfPukyFbg8Wsyzy-tCglmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ap3YL2ta6863lawkmw0mEOgj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOREWaRTdZYeZPt1JiBz9MGnT-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KElud3YP1MgRWXiPvWT3Dpkz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zbmhkL71ejZ6QXmctoVz3FrZ5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrGZboguLnUQwWNlSQOwSDSE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 144% gewijzigd door Heinemancp op 23-10-2023 21:50 . Reden: Plaatjes gecropt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:58
Gezien de korte duur van de piek is het onmogelijk dat de Quatt deze temperatuur water maakt, zal wel een piekje van je CV zijn.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasaba
MacD007 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:54:
[...]

staat jou CV ketel op wielen ?
dit lijkt wel erg veel op een demo set ? waar zit de CV-in (links?) en CV-uit (rechts?) en is dat een terugslagklep tussen deze twee ? met welk doel zit deze er?
zet eens voor de duidelijkheid bij de diverse leidingen ook de desbetreffende leidingsdiameter/maat koppelingen er bij.
8)7

om je een idee te geven, dit is dan mijn aansluiting met echt weinig ruimte onder de CV, en dat ging prima.
[Afbeelding]
Oh, wacht. Dit is niet mijn CV maar een foto die ik van Quatt ontving als voorbeeld. Ik wilde in eerste instantie weten op welke leidingen de Quatt wordt aangesloten. De aanvoer en de retour blijkbaar. Hieronder zie je mijn eigen installatie zoals die er nu uitziet. Ik heb begrepen dat de Quatt leidingen gekoppeld worden aan de aanvoer en de retour met geperste t-stukken.
In de aanvoerleiding wordt gekoppeld in het deel tussen de externe pomp en de afsluiter. Dat deel is nu 35mm en bevat ook nog een t-stuk (naar 28mm) t.b.v. aanvoer naar externe boiler.
In de retourleiding wordt gekoppeld in het deel tussen afsluiter en de 3-wegklep. Dat is grotendeels 35mm, behalve bij de 3-wegklep (daar 28mm).
Het is de bedoeling dat de genoemde 35mm leidingen vervangen worden door 28mm leidingen, zodat Quatt kan aansluiten (helaas lukt het ze niet op de 35mm leidingen). Maar dan nog is het de vraag of die delen genoeg lengte hebben voor die t-stukken die Quatt ertussen wil plaatsen (op dit moment heb ik 18 cm bij de aanvoer en 13cm bij de retour (er zitten daar twee bochten in vanwege de uitstekende 3-wegklep). Er is misschien een mogelijkheid om het nog iets langer te maken. Om te voorkomen dat de installatie op een fiasco uitloopt wil ik weten hoe lang dat stuk is. Ik heb het al een paar keer gevraagd, maar krijg er geen antwoord op. Het lijkt mij iets van 10cm. Maar ja je zal altijd zien dat het er niet tussen past. Heb je al die moeite voor niets gedaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrZGu-Dcro3xBxc61bVC7QO1Mvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4BHIg0NXM9SVRLD1A8atnBwR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:48
Lasoul schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:25:
[...]

[Afbeelding]
offtopic:
Is de GPIO van deze Sonoff wel veilig voor dit doeleinde? Ik weet dat er bij Tasmota firmware voor een aantal Sonoff's wordt gewaarschuwd dat je geen sensoren o.i.d. die aan de GPIO hangen buiten de casing moet leiden, omdat de voeding niet geïsoleerd is en de GPIO dus 230V op zich kan hebben staan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-01-2024
medu80 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:34:
[...]

Gebruik jij een T6, Ja, een T6, die heeft een afrondingsbug. Dus als je maar een halve graad verhoogd, gaat de gemeten temperatuur ook naar die halve graad. En dan doet de thermostaat niets totdat de kamertemperatuur wijzigt. Kun je omheen werken door een minuut of 10 een hele graad te verhogen.

Zie mijn bericht uit 2018: Vorig seizoen was deze bug er nog steeds, of het er vandaag de dag in zit, weet ik niet.

medu80 in "Honeywell Lyric T6 en Opentherm (Gateway)"
Ik heb deze zomer een 2e hands T6 aangeschaft. Deze heeft firmware 3.9.11.6 en lijkt de bug niet meer te hebben. Temp is 20 -> ik verhoog naar 21 -> na 3 sec gaat hij branden en temp blijft 20.

Wat ik overigens wel vreemd vind is dat de temp op de home screen van de Quatt-app vaak afwijkt van wat de thermostaat weergeeft. De Quatt-app geeft dan bijvoorbeeld 19,1 of 19,2 aan, terwijl de T6 op 20,0 staat. Hebben anderen daar ook last van? Want hoe komt de Quatt dan aan deze temp, die krijgt ie toch van de T6? Overigens zie ik de T6 dan wel vaak branden, ondanks dat ie ogenschijnlijk de doeltemperatuur van 20 heeft bereikt. Dus is de geregistreerde temp van de T6 dan 19,2 en geeft ie deze door aan de Quatt, maar laat hij een niet-kloppende temp zien van 20,0?

Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKameel
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:56
Trumpske schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:22:
[...]

Super! Ik heb je code even gepubliceerd op het Domoticz forum: https://www.domoticz.com/...opic.php?p=308155#p308155

@McKameel wil je nog even aangeven welke sensoren type je moet gebruiken voor welke zodat ik dit bij het forum erbij kan zetten? Maakt het wel zo makkelijk.
Jazeker; even een screenshot van het lijstje variabelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyPa8oiwvXB6IhCbFyf0lcsvwdc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YDrpsWlvdbwPABVd98xQnLHg.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

okijokii schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:52:
Zien anderen dit 'gedrag' ook wel terug dat de Quatt nog niet aanspringt terwijl de temperatuur toch al wel een stukje onder de gewenste temperatuur is gedaald:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Overigens gaat hij nu ik dit post ook verwarmen. Dus dit is dan de grens blijkbaar.
Ja continu. Tot 19.7 hier en dan springt ie aan. Om gek van te worden, aangezien hij toch inmiddels wel 10x heeft gezien dat het uren duurt om weer op temperatuur te komen (vloerverwarming).

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gcoenen1
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-03-2024
Er weer een nieuwe versie van de Quatt app voor iOS verschenen. Bij de besparing in m3 gas staat nu ook de besparing in kosten. De versie is v1.6.0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gn1vbtxbNURROFuF8OzLiNHmajI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fV2ED73ePssOOgbiNDAThTcx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

[...]

Idem. Zelfde gedrag hier ook iSense

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasoul
ThinkPad schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:54:
[...]

offtopic:
Is de GPIO van deze Sonoff wel veilig voor dit doeleinde? Ik weet dat er bij Tasmota firmware voor een aantal Sonoff's wordt gewaarschuwd dat je geen sensoren o.i.d. die aan de GPIO hangen buiten de casing moet leiden, omdat de voeding niet geïsoleerd is en de GPIO dus 230V op zich kan hebben staan :X
Dat klopt inderdaad voor de modellen waar je ook stroomverbruik mee kunt meten. Dat heeft dit model niet dus kun je de gpio gebruiken voor andere doeleinden zoals temperatuursensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Cruzâh schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:53:
[...]

Ik heb deze zomer een 2e hands T6 aangeschaft. Deze heeft firmware 3.9.11.6 en lijkt de bug niet meer te hebben. Temp is 20 -> ik verhoog naar 21 -> na 3 sec gaat hij branden en temp blijft 20.

Wat ik overigens wel vreemd vind is dat de temp op de home screen van de Quatt-app vaak afwijkt van wat de thermostaat weergeeft. De Quatt-app geeft dan bijvoorbeeld 19,1 of 19,2 aan, terwijl de T6 op 20,0 staat. Hebben anderen daar ook last van? Want hoe komt de Quatt dan aan deze temp, die krijgt ie toch van de T6? Overigens zie ik de T6 dan wel vaak branden, ondanks dat ie ogenschijnlijk de doeltemperatuur van 20 heeft bereikt. Dus is de geregistreerde temp van de T6 dan 19,2 en geeft ie deze door aan de Quatt, maar laat hij een niet-kloppende temp zien van 20,0?
Halve graad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
gcoenen1 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:10:
Er weer een nieuwe versie van de Quatt app voor iOS verschenen. Bij de besparing in m3 gas staat nu ook de besparing in kosten. De versie is v1.6.0.

[Afbeelding]
Ik weet niet of er meer mensen hierom vroegen. Maar dit is exact wat ik twee weken geleden heb ingediend. Nu nog compressor snelheid erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:24
Toby-Wan schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:46:
[...]

Quatt haalt warmte uit de buitenlucht, dus lucht komt er kouder uitgeblazen dan dat ie erin gaat.
Temperatuur sensor zit aan de achterkant, dus als bij windstil weer de temperatuur omlaag gaat, betekent het dat de Quatt zijn net uitgeblazen lucht weer aanzuigt. Omdat dit kouder is, zal de efficiëntie/COP lager worden
Ik vind die zakkende temperatuur niet geheel overtuigend, het kan ook te maken hebben met warmte die nog in de materialen rond de Quatt hangt, of met een kouder wordende buitentemperatuur. De snel stijgende temperatuur als de Quatt uit gaat lijkt me echter weinig andere verklaringen te kunnen hebben dan recirculatie, zeker aangezien je een dalende buitentemperatuur verwacht gezien het tijdstip.

[ Voor 5% gewijzigd door onlinaius op 24-10-2023 01:43 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
SBL schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:08:
[...]

Op het garagedak naast de airco lijkt me qua geluid geen probleem; lijkt sterk op mijn situatie (even afgezien van de airco; gebruik je die ook voor verwarmen, of alleen koelen?). NB erfgrens op dak maakt niet uit; afstand tot raam buren (en je eigen raam) lijkt groot genoeg. Maar check inderdaad met de tool.
Als ik het goed heb begrepen maakt in de tool juist de positie van ramen niet uit en doet alleen de erfgrens er toe. Of je daar nu een solide stenen muur van 5 meter hoog, of een volledig open erfgrens hebt maakt niet uit.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:53:

bedenkt dat de unit van Quatt 60 kg weegt, als ik zo je dak zie heb je dus een kraan nodig (kosten op ruim 600-800€ meer).
hou ook rekening met het geluid, dus op het dak van de garage zal vermoedelijk gezien de afstand van < 3m naar de wettelijke eisen van 45/40 dB niet kunnen.
Ik zou dat via de tool van de overheid eens gaan berekenen waar je uitkomt.https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Plaatsing bv op de achtergevel en dan via de zijgevel de leidingen buitenom zou wel een optie zijn.
mogelijk dat je achter het knieschot de leidingen uit zicht kunt leggen.

[...]
Het zou me niet verbazen als op de garage wel mag. Bij mij kon het wel (en mijn garage is ook nog eens wat smaller (2.83) dan de gemiddelde garage (3m)).

Een luidruchtigere (op papier) LG kon naar de richtlijnen niet op de garage.

Verder kun je nog een beetje spelen met het model door de Quatt 90 graden te draaien zodat deze haaks op de garage staat, dan staat deze op papier verder van de buren af.

[ Voor 7% gewijzigd door onlinaius op 24-10-2023 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
Ik heb een T6R, waarbij het 's ochtends qua weergegeven temperatuur niet overeenkomt met de Quatt temperatuur, nadat ik de verwarming heb ingeschakeld. Programma is continu 18 graden, en overdag zet ik hem zelf hoger.

Als ik de temperatuur op 19 graden zet, dan staat de weergegeven kamertemperatuur binnen een paar minuten op 19. En als ik dan in de feed kijk, dan schommelt deze nog steeds rond de 18 (niet raar, want Quatt/cv heeft dan nauwelijks nog werk verricht).

Waar gaat dit mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
rvdgaag schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:45:
Gezien de korte duur van de piek is het onmogelijk dat de Quatt deze temperatuur water maakt, zal wel een piekje van je CV zijn.
Nope. Die meet ik ook. Geen piek. Stroom piek matcht ook met Quatt warmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Fvhagen schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:33:
Ik heb een T6R, waarbij het 's ochtends qua weergegeven temperatuur niet overeenkomt met de Quatt temperatuur, nadat ik de verwarming heb ingeschakeld. Programma is continu 18 graden, en overdag zet ik hem zelf hoger.

Als ik de temperatuur op 19 graden zet, dan staat de weergegeven kamertemperatuur binnen een paar minuten op 19. En als ik dan in de feed kijk, dan schommelt deze nog steeds rond de 18 (niet raar, want Quatt/cv heeft dan nauwelijks nog werk verricht).

Waar gaat dit mis?
Decisense doet die ook. 19,2 is nog steeds 19,5. Ik denk dus dat de waarde op het scherm trager is dan de meetwaarden. Hiermee wordt het beeld geregisseerd dat de temp constant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 11:11
MacD007 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:07:
[...]

ik denk zelf dat je deze naar stand 1 (de laagste kunt gaan zetten), zeker in combinatie met de Quatt.
Probeer het maar eens uit en kijk naar de fow van Quatt sensor in de JSON FEED. Als deze niet veel of niet verandert tussen de standen kun je de laagste stand kiezen (minder verbruik).

Ik zou je ook een slimme pompschakelaar adviseren, zodat je pomp niet onnodig gaat draaien. Ik heb pas mijn eigen pompschakelaar hier gepost. _/-\o_
vraagje hierover als leek, maar de flow van de quatt en de vloerverwarming met eigen pomp zijn wel verschillende dingen toch? de 800 kan die redden met niveau 1 en ook niveau 3, maar wat is het beste voor je COP vraag ik mij dan af? weegt het zwaarder dat de pomp langzaam stroomt of juist sneller stroomt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:00
(jarig!)
KVS138 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:29:
[...]

vraagje hierover als leek, maar de flow van de quatt en de vloerverwarming met eigen pomp zijn wel verschillende dingen toch? de 800 kan die redden met niveau 1 en ook niveau 3, maar wat is het beste voor je COP vraag ik mij dan af? weegt het zwaarder dat de pomp langzaam stroomt of juist sneller stroomt ?
Als je thermometers op je verdeler hebt kun je zien wat het effect is.
Een snellere stroming geeft doorgaans een lager delta; een lage snelheid een hoger delta. Dat laatste betekent ook dat het begin van de lussen warmer zijn dan het eind.
Ergo: ik zou er niet 28 instoppen en 21 uit laten komen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
paQ schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:46:
[...]

Als je thermometers op je verdeler hebt kun je zien wat het effect is.
Een snellere stroming geeft doorgaans een lager delta; een lage snelheid een hoger delta. Dat laatste betekent ook dat het begin van de lussen warmer zijn dan het eind.
Ergo: ik zou er niet 28 instoppen en 21 uit laten komen.
Dankje, zitten thermometers op in-en output dus zal daar eens mee spelen! hoeveel delta (percentage?) is waarvoor je zou gaan als 28 in en 21 out teveel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 10:02
McKameel schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:38:
[...]

Jazeker; even een screenshot van het lijstje variabelen:
[Afbeelding]
Super, toegevoegd op het Domoticz forum.

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:24
Cruzâh schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:53:
[...]

Ja heb ik ook, en vroeg het me ook al af.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
KVS138 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:55:
[...]

Dankje, zitten thermometers op in-en output dus zal daar eens mee spelen! hoeveel delta (percentage?) is waarvoor je zou gaan als 28 in en 21 out teveel is?
Zie mijn eerdere post over pompsnelheid. Voor de warmtepomp is een paar graden afgifte het beste voor de cop voor zover ik weet en bij mij de ervaring O-)

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:51
s020506 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:11:
[...]

Ja heb ik ook, en vroeg het me ook al af.
De T6 laat wel vaker een foutieve temperatuur zien. Heeft te maken met afrondingsverschillen of wellicht bepaalde hippe features die je al dan niet uit kan schakelen (ik niet).

Zie ook https://www.digitaltrends.com/home/honeywell-lyric-review/ vanaf "The Honeywell thermostat doesn’t simply read the current temperature".

Het gaat Lyric wellicht om de gevoelstemperatuur, niet om de daadwerkelijke temperatuur? :+

Hoe dan ook is het een "Lyric ding" en geen "Quatt ding".

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
sja is een beetje natte vinger werk... 2 graden delta?
Misschien wil je wel minder omdat het anders te snel gaat. Elk huis(houden) is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Dat is zeker!

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Het is ook best nog 'warm' nu. Dat maakt inregelen best lastig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqs8rTIh2iXWDYT0ooqc9ufb90E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I2TSz8UROSuyb1eIFSj6Fts8.png?f=fotoalbum_large

Het schommelt hier nu tussen de 1,4~1,8 graden.
Maar dat is bij 12 buiten, en doel 25. Huidige kamertemperatuur is 21,2.
Het verschil tussen ruimtetemperatuur en doel bepaalt natuurlijk ook mede de afgifte(mogelijkheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:49

charrel

Cortisol4life..

"temperatureWaterIn": 26.07,
"temperatureWaterOut": 28.57,

Zit hier eigenlijk altijd rond de 2,5c verschil ertussen, beetje met de vloerverwarmingspomp gespeeld maar blijft rond die 2,5c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
leuk te zien van iedereen, ik zit op het volgende momenteel met vloerverwarming pomp op standje 2:
(inclusief radiator badkamer,werkkamer x2 vol open)
hp1.temperatureWaterIn 28.81
hp1.temperatureWaterOut 32.11
hp1.powerInput 504.081895

zag ook dat de vloerverwarming radiatorknop nog op 35 graden stond van voorheen, nog even zo laten staan gezien die best aardig in de buurt van de 35 toevoer lijkt te komen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Hebben meer mensen hier last van een hoge piep/frequentie uit de leidingen van de Quatt? Ik dacht eerst dat het de CIC was of de flowmeter, maar het is de leiding...

[ Voor 3% gewijzigd door Trackerfire op 24-10-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
KVS138 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:55:
[...]

Sommige verdelers kunnen ook als open verdeler ingesteld worden. Bij mij kon het mengen worden uitgeschakeld door een kraan dicht te draaien tussen de retour en de aanvoerkant.

Ik zie er hier veel voorbij komen waarbij dat niet kan, maar als dit lukt is het het overwegen waard. De pomp zit er nog tussen en heb ik uitgezet, hiermee haalt de Quatt nog steeds de benodigde 800 liter. Ik heb wel de thermostaat er op laten zitten (net onder de 50 graden) en heb een pompschakelaar op de cv ketel gezet die de ketel uitschakelt als de aanvoertemperatuur boven de 50 graden komt, als dubbele beveiliging dat er geen water dat te warm is de vloer in kan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

Jasaba schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:24:
[...]

Met hartelijke dank.

[Afbeelding]
Ik heb het bij mij globaal gemeten. Voor de bypass onder de CV-ketel heb je +/- 10cm nodig in zowel de aanvoer en retour. In de aanvoer zit dan eronder ook nog de flow-sensor. Deze is zelf 10 cm groot (en incl de koppelingen is het bij mij +/- 20 cm).

In de retour zit er dan onder de bypass de aanvoer en retour naar de quatt. hiervoor is ook +/- 20 cm nodig.

Zie de foto's van hoe dit er bij mij uitziet:

Aanvoer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXAiG-ysZ7iYLiqSwg4R6uxM4M8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIYGX9SQH2VBQOTEuOo1spf4.jpg?f=fotoalbum_large

retour:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lm1QQ-EZF5ILUGx-s08J5f3vlqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yg0UZab0iHlMsprkzhdZ55Vt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JobM.
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-08 11:35
Spykie schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:22:
[...]

De T6 laat wel vaker een foutieve temperatuur zien. Heeft te maken met afrondingsverschillen of wellicht bepaalde hippe features die je al dan niet uit kan schakelen (ik niet).

Zie ook https://www.digitaltrends.com/home/honeywell-lyric-review/ vanaf "The Honeywell thermostat doesn’t simply read the current temperature".

Het gaat Lyric wellicht om de gevoelstemperatuur, niet om de daadwerkelijke temperatuur? :+

Hoe dan ook is het een "Lyric ding" en geen "Quatt ding".
Klopt. Ik vond het ook vreemd en heb er een andere thermostaat naast gehouden. De waarde in de Quatt app klopt, dus de Lyric geeft de juiste temperatuur door aan de CIC. Maar vreemd genoeg laat de Lyric soms een andere waarde zien op zijn eigen scherm... Heel wonderlijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

charrel schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:59:
"temperatureWaterIn": 26.07,
"temperatureWaterOut": 28.57,

Zit hier eigenlijk altijd rond de 2,5c verschil ertussen, beetje met de vloerverwarmingspomp gespeeld maar blijft rond die 2,5c
Nee, dat hangt van je vermogen af en van de flow: flow 800 l/u * 2,5gr tempdelta * constante 0,0011467 = 2,3kWth

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

SBL schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:12:
[...]

Nee, dat hangt van je vermogen af en van de flow: flow 800 l/u * 2,5gr tempdelta * constante 0,0011467 = 2,3kWth
Bijna complete leek op verwarmingsgebied, is dat dan goed of kan er wat beter?\
gemiddelde flow is 790-815.
"waterSupplyTemperature": 28.873593430306908,
"flowRate": 807.47461

Huis wordt lekker warm, Quatt pruttelt rustig door tot op heden 1.34kWh vebruikt vandaag met 10.7kWh warmte opgewekt. Thermostaat staat op 19,5, schiet uiteraard weer wat door dus zal wel eindigen op 20c.

[ Voor 33% gewijzigd door charrel op 24-10-2023 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
charrel schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:52:
[...]

Huis wordt lekker warm, Quatt pruttelt rustig door tot op heden 1.34kWh vebruikt vandaag met 10.7kWh warmte opgewekt. Thermostaat staat op 19,5, schiet uiteraard weer wat door dus zal wel eindigen op 20c.
COP van 8... dat is echt... hoog
Ik weet niet wat je beter wilt :+

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 24-10-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Het is een vrij normale eenvoudige kleine gesloten open verdeler met een eigen pomp en een thermostaat tegen een te hoge cv water temperatuur, ondertussen is de cv echter ook op 45ºC begrenst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOSGz1Qbpsv0MZSeiaxGwxuHVog=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IK5QDtaDqjreVBYOaUV3a1cU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5myupHf0glCj8MkWYj5DWlgambA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQ49hwKhBviQsB2ckyg3DUi8.jpg?f=fotoalbum_tile

De pomp is op dit moment op stand 1 teruggezet, tussen stand 1 en 2 heb ik geen wijziging in de pompflow van de Quatt waargenomen, deze schommelt rond de 800.
Toevoer van de hoofdleiding zit helemaal rechts (dit is de linker hoofdaftaking van het huis)
De meest rechter leiding gaat naar een radiator in de aanbouw.
De vv verwarmd uitsluitend de gang, (open) keuken en aanbouw (open richting rest van de woonkamer)
Zowel de verdeler van de vv als de cv bevinden zich in de kelder (verschillende ruimtes).
Rechts zit de pompschakelaar die nu bij 18ºC de pomp aanzet, dus zo snel de Quatt zelf ook gaat lopen doet de pomp van de vv mee (idee is dat deze dan minder weerstand opbouwd dan als deze uitstaat, dus de Quatt pomp minder verbruikt, ook als deze uitstaat haalt de Quatt de pompflow van 800.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

[...]

Ik heb geen verstand van vloerverwarmingspompen, dus daar kan ik je geen tips over geven. Flowrate 807l/min is voldoende, temperatuur 29gr is niet te hoog. Temperatuurdelta en dus vermogen is beperkt, wat gewoon is bij deze buitentemperatuur.
Dus: je Quatt draait oke en wat koeler=efficienter dan vanmorgen bij mij (delta 2,4, radiatoren 32graden WaterOut, COP5,5).
Als jij ook oke bent met je kamertemperatuur, dan is alles oke.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Ja, doet mijn Quatt op dit moment ook, door de nog redelijke warme buitentemperatuur ga je nu deze mooie COP halen. Dit is op dit moment echt top. Hoef je dus geen zorgen over te maken.
De lage water temperatuur komt omdat de Quatt hier dus voldoende capaciteit heeft om je huis te verwarmen, hogere temperaturen betekenen ook hoger verbruik, dat wil je eigenlijk niet. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Trackerfire schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:13:
Hebben meer mensen hier last van een hoge piep/frequentie uit de leidingen van de Quatt? Ik dacht eerst dat het de CIC was of de flowmeter, maar het is de leiding...
Nee, totaal niet, welk type leidingen, koppelingen en diameter heb je, mogelijk dat je deze kunt isoleren?
Vergeet niet dat je bij 800l/uur je een stromingssnelheid van bijna 0,6m/s (bij 22mm diameter) hebt. Dat kan ruis veroorzaken bij ongunstige omstandigheden.

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 24-10-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzuijlek
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-07 14:41
Ik heb de Quatt nu ook ongeveer een weekje aanstaan. Wat ik vooral merk op dagen zoals vandaag waar het niet koud is dat hij heel lang op 300w blijft draaien. De watertemperatuur wordt hiermee niet veel hoger dan 25 graden, terwijl de setpoint 30 is. Met als gevolg dat het huis heel langzaam opwarmt en de Quatt heel lang blijft draaien:

"temperatureOutside": 12.06,
"temperatureWaterIn": 23.03,
"temperatureWaterOut": 25.38,
"powerInput": 299.811166,
"power": 2232.973998,
"otFtControlSetpoint": 30,
"otFtRoomSetpoint": 19,
"otFtRoomTemperature": 18.957031

Is dit wel efficiënt? Merk overigens ook dat de RoomTemperature van de T6 heel lang hetzelfde blijft.

De watertemperatuur bij de pomp van de vloerverwarming komt ook amper boven de 21 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door dzuijlek op 24-10-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
dzuijlek schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:20:
Ik heb de Quatt nu ook ongeveer een weekje aanstaan. Wat ik vooral merk op dagen zoals vandaag waar het niet koud is dat hij heel lang op 300w blijft draaien. De watertemperatuur wordt hiermee niet veel hoger dan 25 graden, terwijl de setpoint 30 is. Met als gevolg dat het huis heel langzaam opwarmt en de Quatt heel lang blijft draaien:

Is dit wel efficiënt? Merk overigens ook dat de RoomTemperature van de T6 heel lang hetzelfde blijft.

De watertemperatuur bij de pomp van de vloerverwarming komt ook amper boven de 21 graden.
Het is voor de efficiëntie van een warmtepomp heel goed als een huis langzaam mag opwarmen.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dzuijlek schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:20:

Zou die 300W ook niet de onderste limiet zijn van de Quatt, volgens mij krijg je met de huidige buitentemperatuur en het lage vermogen ook geen hogere cv watertemperatuur. Juist door deze zeer lage cv water temperatuur krijg je dus ook een zeer lage temperatuur opbouw in de kamer en dus ook een nauwelijks verandering in de thermostaat temperatuur.
Volgens mij is dit op dit moment ook de meest effectieve verwarming ( zo lang je het niet sneller zou willen)
Verbruik bij mij vandaag 1,08 kWh tegenover een thermische opbrengst van 8,75 kWh -> COP 8,1. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 01:35:
[...]

Het zou me niet verbazen als op de garage wel mag. Bij mij kon het wel (en mijn garage is ook nog eens wat smaller (2.83) dan de gemiddelde garage (3m)).

Een luidruchtigere (op papier) LG kon naar de richtlijnen niet op de garage.

Verder kun je nog een beetje spelen met het model door de Quatt 90 graden te draaien zodat deze haaks op de garage staat, dan staat deze op papier verder van de buren af.
Helaas gaat de wetgeving en de daaraan verbonden berekenmodellen uit van een bolbron, dus rondom uitstralend. Dus het 90º draaien heeft zelfs een averechts resultaat, je verkort daarmee nog meer de afstand tot de erfgrens.

Wat ik al had aangegeven zal het er om spannen, gewoon met de tool berekenen.
In de praktijk zal het mee gaan vallen, mede het lage vermogen waarmee de Quatt op dit moment draait.
Helaas gaan de wettelijke eisen uit van vol vermogen. (De bekende 55/52 dB).
Echt meten is veelal geen optie, gezien de kosten van een dergelijke meting, die vaak nog duurder zijn den de Quatt zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasaba
WouterB schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:37:
[...]

Ik heb het bij mij globaal gemeten. Voor de bypass onder de CV-ketel heb je +/- 10cm nodig in zowel de aanvoer en retour. In de aanvoer zit dan eronder ook nog de flow-sensor. Deze is zelf 10 cm groot (en incl de koppelingen is het bij mij +/- 20 cm).

In de retour zit er dan onder de bypass de aanvoer en retour naar de quatt. hiervoor is ook +/- 20 cm nodig.

Zie de foto's van hoe dit er bij mij uitziet:

Aanvoer:
[Afbeelding]

retour:
[Afbeelding]
Dank u! Dat stukje op de eerste foto wilde ik precies zien. Het gaat dus om iets van 8 cm. Bij mij wordt dat trouwens koper i.p.v. staal. Misschien dat dat nog iets afwijkt. De open verdeler heb ik al onder de ketel zitten. Een aparte voor de Quatt zou niet meer nodig zijn.
Ik krijg zo te begrijpen zowel op de aanvoer als op de retour die stukken waar de Quatt-leidingen op aansluiten. Bij mij zijn die resp. 18 en 13 cm lang. Zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:58
Trackerfire schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:13:
Ja dat had ik net na installatie ook, schrok me rot eerlijk gezegd. Nu kort onderzoek bleek de metalen flex leiding van Quatt tegen een waterleiding aan te liggen wat een hoge resonantie veroorzaakte. Stukje isolatieschuim ertussen en klaar, heerlijk stil.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:28
medu80 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 01:14:
[...]

Ik weet niet of er meer mensen hierom vroegen. Maar dit is exact wat ik twee weken geleden heb ingediend. Nu nog compressor snelheid erbij.
Wel jammer dat vorig ingestelde gasprijzen niet meegenomen worden. Als je volgend jaar nieuw contract hebt met een lagere gasprijs, dan is zijn je besparingen van vandaag/morgen ook ineens minder waard. dus voor besparing per dag is het leuk maar zodra je een tariefwijziging hebt gehad is het over een langere periode niet meer representatief

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Toby-Wan schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:56:
[...]

Wel jammer dat vorig ingestelde gasprijzen niet meegenomen worden. Als je volgend jaar nieuw contract hebt met een lagere gasprijs, dan is zijn je besparingen van vandaag/morgen ook ineens minder waard. dus voor besparing per dag is het leuk maar zodra je een tariefwijziging hebt gehad is het over een langere periode niet meer representatief
Hangt er van af of ie het cumulatief doet met je ingevoerde tarief die kan wijzigen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Jammer overigens dat de Quatt wel de buitentemperatuur op de chronotherm zet maar niet in de Quatt app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-01-2024
JobM. schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:54:
[...]

Klopt. Ik vond het ook vreemd en heb er een andere thermostaat naast gehouden. De waarde in de Quatt app klopt, dus de Lyric geeft de juiste temperatuur door aan de CIC. Maar vreemd genoeg laat de Lyric soms een andere waarde zien op zijn eigen scherm... Heel wonderlijk 8)7
Mooi, nou kan ik weer rustig slapen _/-\o_

Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cc88
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16-09 20:23
Voor de mensen die ook de t6 gebruiken… zien jullie op de thermostaat wel 0,5 graden voorbij komen. Bij misschiet hij vaak van 19 direct naar 20 graden en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:42
Cruzâh schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:21:
[...]

Mooi, nou kan ik weer rustig slapen _/-\o_
Hier inderdaad ook hetzelfde met de T6. Scherm geeft 20.0 aan en de CIC krijgt 20.9 door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:19
Toby-Wan schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:56:
[...]

Ik heb dat toevallig aan Quatt vorige week gevraagd. Moet niet moeilijk zijn om de wijzigingen bij te houden. Misschien volgende update?

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Nadeel van de 8kW versie, koelt wat extra af indien er 1 uit staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtCsUfo5joY-Bcf49BGwG6CRHR8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TEIsRzGOe0hAwcmun25fvozG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:09
Rowwan schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:45:
Ik zie (voor mij althans) vreemde pieken in mijn watertemperatuur en stroomgebruik. Is dat gewenst/verklaarbaar?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Over de COP geen klachten overigens (>8):
[Afbeelding]
Ik heb ze ook, minder vaak als jij maar ook even rond de 900W. Duurt een minuutje
@Heinemancp jij hebt dit ook?
Ik zou niet kunnen verklaren wat dit is, het is iig nog geen defrost ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
HBO88 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:31:
[...]

Ik heb ze ook, minder vaak als jij maar ook even rond de 900W. Duurt een minuutje
@Heinemancp jij hebt dit ook?
Ik zou niet kunnen verklaren wat dit is, het is iig nog geen defrost ofzo
Inderdaad! Niet zo vaak maar zeker aanwezig!
En laatst dus ook echt warm water (46'C)
Dit van vandaag, schaal is niet hetzelfde maar tijdstip van die piekjes wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ucC5mPmyBKyKe86BQRR-MXXVP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/81mpqvdErh7t8tbPJvWtrOrb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzdgl5De19CXw8GzpnWdUs5tzHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9i9z2PIM1Cy8Y3QDaLf3YL3n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:17
Ik vraag me af of de meting wel klopt. Spikes in het vermogen kan wel - kan ik niet beoordelen, maar de spikes die ik zie in de watertemperatuur lijken me eigenlijk niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Cc88 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:52:
Voor de mensen die ook de t6 gebruiken… zien jullie op de thermostaat wel 0,5 graden voorbij komen. Bij misschiet hij vaak van 19 direct naar 20 graden en andersom.
ja, die van mij geeft ook 0.5ºC aan, wat is je versienr?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
JWT schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:04:
Nadeel van de 8kW versie, koelt wat extra af indien er 1 uit staat:

[Afbeelding]
wat ik vreemd vind zijn twee dingen.
je buitentemperatuur is van beide Quatt duidelijk anders Quatt 1 geeft 11,31ºC aan, Quatt 2 (die er direct naast staat) 10,2ºC, dat is een verschil van 1,1ºC (best veel).
en bij Quatt 1 heb je water out van 32,11 (dit water gaat eigenlijk dan direct de Quatt 2 in, maar weet zich in de tussentijd (terwijl de buitentemperatuur lager is) ook nog 0.26ºC te verwarmen (vreemd).
Ik vrees dat de temperatuurvoelers een te grote afwijking hebben.

Ik zou dit eens aan Quatt voorleggen of dit normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Rowwan schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:03:
Ik vraag me af of de meting wel klopt. Spikes in het vermogen kan wel - kan ik niet beoordelen, maar de spikes die ik zie in de watertemperatuur lijken me eigenlijk niet mogelijk.
Het een is het gevolg van het ander he.

Ws een smeercyclus. Staat ie op stille modus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
MacD007 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:22:
[...]

wat ik vreemd vind zijn twee dingen.
je buitentemperatuur is van beide Quatt duidelijk anders Quatt 1 geeft 11,31ºC aan, Quatt 2 (die er direct naast staat) 10,2ºC, dat is een verschil van 1,1ºC (best veel).
en bij Quatt 1 heb je water out van 32,11 (dit water gaat eigenlijk dan direct de Quatt 2 in, maar weet zich in de tussentijd (terwijl de buitentemperatuur lager is) ook nog 0.26ºC te verwarmen (vreemd).
Ik vrees dat de temperatuurvoelers een te grote afwijking hebben.

Ik zou dit eens aan Quatt voorleggen of dit normaal is.
Quatt 2 draait en trekt lucht aan. 1 niet en is dus “warmer”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 00:15:
[...]

Het een is het gevolg van het ander he.

Ws een smeercyclus. Staat ie op stille modus?
Ik denk dat Rowwan bedoeld dat de spike in watertemperatuur te hoog is voor een warmtepomp. Een warmtepomp in normaal bedrijf veroorzaakt niet 'opeens' een spike van 46 graden in de watertemperatuur, dat kan eigenlijk maar op 3 manieren:
- Quatt kan zijn warmte niet kwijt door een (heel) lage flow, waardoor het water dat stroomt opeens veel warmer wordt.
- Cv ketel helpt mee verwarmen op vrij hoge temperatuur
- Sensorfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 00:16:
[...]

Quatt 2 draait en trekt lucht aan. 1 niet en is dus “warmer”.
Dat zou de verklaring kunnen zijn. Water dat tussen de output van Quatt 1 en de input van Quatt 1 verder opwarmt is echter onmogelijk.
Aan de andere kant lijkt 0.26 graden me ook niet echt een onwaarschijnlijke sensoronnauwkeurigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Ik heb zelf ook een vraag uitstaan bij Quatt over de nauwkeurigheid van de sensoren. Bij mij valt het op dat de output temperatuur van de Quatt constant zo'n driekwart graad hoger is dan van de flowmeter. Uiteraard is de flowmeter net een klein beetje koeler, aangezien er warmte verloren gaat in de leidingen (metertje of 6-7 voordat deze van de Quatt bij de flow meter is), maar driekwart graad is wel heel erg veel, en betekend dat ik oftewel zo'n kwart van de door Quatt gemaakte warmte ergens verlies, oftewel dat de sensoren onnauwkeurig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Seroendeng schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:41:
Dit is misschien ook interessant voor honeywell evohome gebruikers. Ik heb beneden vloerverwarming die ik via een hce80 verdeler aanstuurt en boven gewone radiatoren met hr92 knoppen. De ketelmodule is uiteraard een opentherm modulerende zoals voorgeschreven door Quatt.
Ik heb vrijwel dezelfde setup als jij, alleen dan geen Quatt en de opentherm module.

Zelf heb ik nog een aan/uit omdat ik dacht dat de hce80 niet met modulerende om kan gaan. Maar dat werkt dus wel prima met elkaar begrijp ik? Wat zijn je bevindingen tot zover:)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
onlinaius schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 01:45:
[...]

Ik denk dat Rowwan bedoeld dat de spike in watertemperatuur te hoog is voor een warmtepomp. Een warmtepomp in normaal bedrijf veroorzaakt niet 'opeens' een spike van 46 graden in de watertemperatuur, dat kan eigenlijk maar op 3 manieren:
- Quatt kan zijn warmte niet kwijt door een (heel) lage flow, waardoor het water dat stroomt opeens veel warmer wordt.
- Cv ketel helpt mee verwarmen op vrij hoge temperatuur
- Sensorfout.
Mja. Ik vind het wel meevallen. Ze zijn kort 3 graden hoger. Smeerrondje.
Kort veel meer vermogen = kort warmer water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Rowwan schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:03:
Mijn externe sensoren op de cv leidingen en vv verdeler bevestigen deze temp stijging. Dus het is zeker mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:09
paQ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 05:45:
[...]

Mja. Ik vind het wel meevallen. Ze zijn kort 3 graden hoger. Smeerrondje.
Kort veel meer vermogen = kort warmer water.
Aan een smeercyclus had ik nog niet gedacht. Dat zal het zijn inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:28
onlinaius schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 01:50:
Bij mij valt het op dat de output temperatuur van de Quatt constant zo'n driekwart graad hoger is dan van de flowmeter. Uiteraard is de flowmeter net een klein beetje koeler, aangezien er warmte verloren gaat in de leidingen (metertje of 6-7 voordat deze van de Quatt bij de flow meter is), maar driekwart graad is wel heel erg veel, en betekend dat ik oftewel zo'n kwart van de door Quatt gemaakte warmte ergens verlies, oftewel dat de sensoren onnauwkeurig zijn.
Daarom ben ik de leidingen maar extra gaan isoleren in de kruipruimte met armaflex (totale lengte 11m hier)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:17
HBO88 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 06:57:
[...]

Aan een smeercyclus had ik nog niet gedacht. Dat zal het zijn inderdaad!
Wat is een smeercyclus dan?

Ik vind het raar om te zien dat de temperatuur ook weer zo snel daalt, en ongeveer eindigd op dezelfde waarde als waar de spike mee begint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peYndJQwAG5kpT2Nis3V6R6gUV4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/hybVZknqksrlZEIq2g8zNEMN.png?f=fotoalbum_medium

CV gaat op dat moment niet aan, en stille modus staat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Toby-Wan schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:28:
[...]

Daarom ben ik de leidingen maar extra gaan isoleren in de kruipruimte met armaflex (totale lengte 11m hier)
Scheelde dat, hier is het maar 4 meter tussen de flowmeter en Quatt en is het ook rond de 0.5-0.7c. Dacht eerder dat het gewoon aan het verschil lag van de sensoren. Vriend van me heeft ook een quatt en zijn leidingen zijn nog een stuk langer en heeft precies hetzelfde verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

charrel schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:46:
[...]

Scheelde dat, hier is het maar 4 meter tussen de flowmeter en Quatt en is het ook rond de 0.5-0.7c. Dacht eerder dat het gewoon aan het verschil lag van de sensoren. Vriend van me heeft ook een quatt en zijn leidingen zijn nog een stuk langer en heeft precies hetzelfde verschil.
Ik ben ook wel benieuwd of isoleren effect heeft. Hier 5 meter (waarvan ongeveer 1 meter buiten, de rest binen) van Quatt tot aansluiting op CV leidingen en ook een graad of 0,6 verschil tussen output quatt en flowmeter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DCZmqSRE-IYd-qvVi5MHFw44Cg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k9TggO6jwr5DyvsYaNmSvo10.png?f=fotoalbum_large

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Rowwan schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:43:
[...]

Wat is een smeercyclus dan?

Ik vind het raar om te zien dat de temperatuur ook weer zo snel daalt, en ongeveer eindigd op dezelfde waarde als waar de spike mee begint.

[Afbeelding]

CV gaat op dat moment niet aan, en stille modus staat uit.
Behoud van de compressor onder een bepaalde last. Als hij kortstondig onder hoge of vollast draait, wordt alles weer even bijgesmeerd, en gaat alles weer terug naar hoe het was.
Als je de stille modus inschakelt zal het waarschijnlijk wegblijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
charrel schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:46:
[...]

Kan me ook echt niet voorstellen dat je op dat kippeneindje zoveel warmteverlies hebt.
Ik mag aannemen dat de sensor van de flowmeter in het water zit en daarom wellicht sowieso beter meet.

Vraag is alleen met welk delta berekent Quatt de opbrengst ;)
Als je het in de retour hetzelfde zou doen, zou je ook kunnen stellen dat het 'dus' tot 0.7 kouder aan komt in de Quatt dan bij de flowsensor. Zou je een delta van 1,4 hebben zonder dat er afgifte in je CV is geweest.

Ach, je kunt je er druk over maken, maar als alles gewoon goed werkt maakt het niet zo superveel uit allemaal. gewoon niet al te veel waarde hechten aan de opbrengstcijfers. Die zullen waarschijnlijk op de meest positieve manier aan je gepresenteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:05
paQ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:12:
[...]

Kan me ook echt niet voorstellen dat je op dat kippeneindje zoveel warmteverlies hebt.
Ik mag aannemen dat de sensor van de flowmeter in het water zit en daarom wellicht sowieso beter meet.

Vraag is alleen met welk delta berekent Quatt de opbrengst ;)
Als je het in de retour hetzelfde zou doen, zou je ook kunnen stellen dat het 'dus' tot 0.7 kouder aan komt in de Quatt dan bij de flowsensor. Zou je een delta van 1,4 hebben zonder dat er afgifte in je CV is geweest.

Ach, je kunt je er druk over maken, maar als alles gewoon goed werkt maakt het niet zo superveel uit allemaal. gewoon niet al te veel waarde hechten aan de opbrengstcijfers. Die zullen waarschijnlijk op de meest positieve manier aan je gepresenteerd worden.
Ik vind het ook wel veel. Hier heb ik geen temperatuurverlies tussen water out en flow meter met maar liefst 13m leiding, waarvan 3,5m buiten langs de gevel en 6m matig geïsoleerd knieschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Ik heb 12 meter buiten leiding en 15 meter binnen leiding. Ik ga vanavond de temperatuur ook even vergelijken!

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:19

OmeJoyo

This is me

Hier eigenlijk ook geen verlies/verschil tussen de temperature out en de flowmeter, ongeveer 7 meter leiding gok ik waarvan 90% over de gevel.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:19
Bij mij ook slechts een paar honderdste graad. Ongeveer 4 meter buiten en 7 meter leiding binnen.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ZiegoM schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:04:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd of isoleren effect heeft. Hier 5 meter (waarvan ongeveer 1 meter buiten, de rest binen) van Quatt tot aansluiting op CV leidingen en ook een graad of 0,6 verschil tussen output quatt en flowmeter.
[Afbeelding]
Het kan dus ook gewoon aan niet gekalibreerde temperatuur sensoren liggen, geen idee welke onnauwkeurigheden deze normaal hebben, gezien de prijs zullen dat geen hele dure dingen zijn, mogelijk dat @paQ daar iets zinnigs over kan zeggen.
Aan de andere kant, wat extra isolatie, zeker bij niet geïsoleerde stukken kan geen kwaad. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Ik denk dat isoleren sowieso wel handig is bij grote lengtes.
En sensoren, sja... Ik mag aannemen dat een redelijk kostbare flow/temp sensor gewoon zijn werk nauwkeurig doet. De sensoren in een warmtepomp moeten een goede indicatie geven van alles om de software zijn ding te laten doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spykie
paQ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:09:
Ik denk dat isoleren sowieso wel handig is bij grote lengtes.
Ik laat de hele lengte buiten overgroeien met klimop, wat is de isolatiewaarde van klimop? :+

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-09 14:30
klimop isoleert minimaal...; luchtstromen gaan er dwars doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Spykie schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:21:
[...]

Ik laat de hele lengte buiten overgroeien met klimop, wat is de isolatiewaarde van klimop? :+
Rc0,06

Pagina: 1 ... 133 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.