Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 132 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.811.306 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-05 15:30
Barcelona schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:57:
Ik zie veel HA plaatjes en adviezen voorbij komen, maar niet zo veel voor Domoticz.
momenteel gebruik ik het script van Heinemancp en ik weet van het bestaan van de nieuwe Python plugin. Maar deze geven minder info/mogelijkheden dan dat ik in HA voorbij ziet komen.
mckameel heeft een plaatje gedeeld met meer info,
Welke info mis je dan? Ik gebruik ook het eerst genoemde script en deze geeft alle info. Behalve de zelf berekende COP.

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Mr_thebrown schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:59:
[...]

Daar had ik ook last van, was aardige zoektocht om het op te lossen. In de tado app zoneregelaar uitzetten:
Dank je! Geprobeerd, bij alle 5 kamers de zoneregelaar uitgezet. Het leek te werken tot ik merkte dat noch de WP nog de ketel aansloegen bij een warmtevraag van een van de kamers. In Tado zie ik dan wel de golfjes die aangeven dat er een warmtevraag is maar verder gebeurt er niets.
Verder zoeken dus ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barcelona
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-02-2024
Trumpske schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:01:
[...]

Welke info mis je dan? Ik gebruik ook het eerst genoemde script en deze geeft alle info. Behalve de zelf berekende COP.
@Trumpske

eigenlijk mis ik alleen Quatt power in en Quatt power out.
De cop kan ik inderdaad zelf berekenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvPiiurKjf5PGv_l2IYrtUsP0v0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgW1kS0hPq1sVYo8YZajNKj6.jpg?f=fotoalbum_large

Heb iets van een dashboard gemaakt. Ik wil enkel nog een gemiddelde COP van vandaag weergeven.
Hiervoor moet ik waarschijnlijk een helper of iets aanmaken om dat te berekenen.
Kan iemand me een tip geven hoe dat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:41
HBO88 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:05:
[Afbeelding]

Heb iets van een dashboard gemaakt. Ik wil enkel nog een gemiddelde COP van vandaag weergeven.
Hiervoor moet ik waarschijnlijk een helper of iets aanmaken om dat te berekenen.
Lijkt mijn ook handig, of ook een gemiddelde van een week bv 😃👍

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01:55
okijokii schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:40:
[...]

Misschien zou je een paar foto's kunnen maken van de vervanging? Maak je vast weer wat mensen blij mee 😃
zo, de nieuwe sensoren voor de speedcomforts zijn binnen, dat was dus snel.

Het losmaken van de bracket was vrij eenvoudig, je hebt alleen een goede kniptang nodig en belangrijk is dat je de losse ring (bracket) in het zwarte gedeelte houd anders beschadig je vrij eenvoudig de metalen kop (was mij bij de eerste keer dus gebeurd, doordat dit slechts aan de buitenkant een kleine beschadiging betrof verwacht ik niet dat dit effect heeft op de werking van de sensor.
met het stappenplan ga ik er van uit dat de bestaande sensorkabel al gedemonteerd is.

- stap 1, het verwijderen van de losse ring door deze met een kniptang voorzichtig te knipen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpyMU0HIEhnFWj2Pes7xIevP7bk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCA6KUBFydOAXVa653tx0pb9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9i7V7VU2p5XCjQSfxd9vdUtLRRg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BM9MQxAdmQ4xHDd9Zilkti3S.jpg?f=fotoalbum_tile

- stap 2
maak de conectors voorzichtig los (kunnen behoorlijk vast zitten) van de oude sensor en plaats deze conectors weer vast op de nieuwe sensor (let op, er is hier geen plus of min, dus je hoeft hier niet op de polariteit te letten.)
De top sensor is de nieuwe, zie ook op opdruk 25C en de onderste is de oude bestaande sensor. (TIP: bewaar de oude voor garantie aspecten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mWQawpMkhX9neNATvtsQB5TmYk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXGYZ9mrWvU40Y04htjOAvPy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfnD6PrH_s9UXlJnEfy8IpVJV30=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UamWSDybVMmeC7YrMOjHVWSL.jpg?f=fotoalbum_tile

stap 3
Plaats de nieuwe sensor in de houder en sluit deze (let op dat je de kabel niet afklemd en de deksel geheel is gesloten (alle 4 clips zijn volledig vast)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLDt3W3-sugxSB0kypaV02iW61Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oluwd6tod28orlEmY9oXFALv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahUbK8fAdonRjczOs6jUUKKk1iY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gdd8E1jCLrNottq8ceqsoRVo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFcZypJMrtk7CVRP3XFzpE-qZ4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ONBk7KsnMuk3LSxq6SmpQLo.jpg?f=fotoalbum_large

als alles goed gegaan is ligt de top van de sensor gelijk aan de bovenkant van de sensorbehuizing.

Helaas kon ik het nog niet gaan testen of het nu beter werkt, gezien het weer heeft de Quatt er op dit moment geen zin in om te gaan draaien. Dat zal vanavond cq morgen wel gaan gebeuren.

voor de geinteresserden: hier de link nog een keer waar ik deze heb gekocht. https://www.vanallesenmee...-normal-open-(losse-ring)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
MacD007 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:48:
[...]

Het losmaken van de bracket was vrij eenvoudig, je hebt alleen een goede kniptang nodig en belangrijk is dat je de losse ring (bracket) in het zwarte gedeelte houd anders beschadig je vrij eenvoudig de metalen kop (was mij bij de eerste keer dus gebeurd, doordat dit slechts aan de buitenkant een kleine beschadiging betrof verwacht ik niet dat dit effect heeft op de werking van de sensor.
met het stappenplan ga ik er van uit dat de bestaande sensorkabel al gedemonteerd is.

- stap 1, het verwijderen van de losse ring door deze met een kniptang voorzichtig te knipen.
[Afbeelding][Afbeelding]

- stap 2
maak de conectors voorzichtig los (kunnen behoorlijk vast zitten) van de oude sensor en plaats deze conectors weer vast op de nieuwe sensor (let op, er is hier geen plus of min, dus je hoeft hier niet op de polariteit te letten.)
boveneste sensor is de nieuwe, zie ook op opdruk 25C en de onderste is de oude bestaande sensor. (TIP: bewaar de oude voor garantie aspecten).
[Afbeelding][Afbeelding]

stap 3
Plaats de nieuwe sensor in de houder en sluit deze (let op dat je de kabel niet afklemd en de deksel geheel is gesloten (alle 4 clips zijn volledig vast)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

als alles goed gegaan is ligt de top van de sensor gelijk aan de bovenkant van de sensorbehuizing.

Helaas kon ik het nog niet gaan testen of het nu beter werkt, gezien het weer heeft de Quatt er op dit moment geen zin in om te gaan draaien. Dat zal vanavond cq morgen wel gaan gebeuren.

voor de geinteresserden: hier de link nog een keer waar ik deze heb gekocht. https://www.vanallesenmee...-normal-open-(losse-ring)
Mooi uitgelegd! Vraagje wat maakt het verschil als de fan nu met 35 graden aanslaat of met 20? Dan blaast die toch alleen maar koudere lucht lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-05 18:21

charrel

Cortisol4life..

Bacteria1980 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:07:
[...]

Mooi uitgelegd! Vraagje wat maakt het verschil als de fan nu met 35 graden aanslaat of met 20? Dan blaast die toch alleen maar koudere lucht lijkt me?
Met je quatt wordt het geen 35c meer. Dus moeten ze wat eerder aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-05 10:24
[...]

Hoe eerder ze aangaan, hoe hoger het rendement van je Quatt. Het is wel fijn als ze uitgaan als de Quatt niet verwarmt.
Dus dat moet nog even getest worden in het geval van de nieuwe sensor voor de Speedcomfort.

Ik heb mijn sensoren op de buis bevestigd met een stukje warmtegeleidende pad ertussen die ik nog had liggen. Scheelde 1 graad hoger in gemeten temperatuur, dus gaat de fan ook eerder aan. Je kunt ook warmtegeleidende pasta gebruiken, maar dat knoeit wat meer.

[ Voor 21% gewijzigd door MWink op 21-10-2023 18:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Mixpower schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:27:
Ik zit even met een vraag, hier zit er een pompschakelaar met temp sensor op de verdeler en deze heb ik op 40 graden gezet omdat de Quatt niet altijd 35 graden water maakt als hij een kortere run doet of bij een langere run met 25 a 30 graden zijn doel ook al bereikt heeft. Zonder de pomp aan zou deze het water tegenhouden begreep ik van de installateur, ook al haal ik nog steeds 800l flow met de pomp uit.

Het nadeel is alleen dat de pomp dus altijd draait (wel op lage stand) maar dit zorgt er wel voor dat het warme water dat op dat moment in de vloer zit rondgepompt blijft worden, en de temperatuur sneller daalt waardoor de Quatt eerder weer aan moet. Ik zie hier dat sommigen dit hebben opgelost middels automatisering, wat is de makkelijkste manier om dit te doen?

Ik wil dan de pomp aan een slimme stekker hangen zodat ik deze in en uit kan schakelen op basis van de flow van de Quatt, of is dit niet mogelijk?
met je laatste vraag te beginnen, volgens mij alleen via HA of een vergelijkbaar systeem omdat je de flow moet weten, en die staat dus in JSON Feed.

ik heb dat anders opgelost. Alleen weet ik niet welke pompschakelaar jij hebt.
Ik heb deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n11rsAcLXfio3ILOmVhbGf-G0Tg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8s96HpkM2Lr5ys80uISzwRNU.png?f=user_large
Tercal pompschakelaar type Tpomp3 / 11E. bij deze kan ik de temperatuur waarbij de pompschakelaar aan moet springen zelf instellen (per graad), bij mij staat deze dus op 18ºC, als hij weer onder de 18ºC komt gaat deze ook weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Het probleem is dat met de standaard sensor de speedcomforts niet aan gaan, de benodigde temperatuur van circa 33ºC (het is een 35ºC sensor) word gewoon (bij mij dan) niet gehaald.
Met als resultaat dus geen boost, omdat deze dus gewoon niet niets doet, dus ook geen koude lucht.

dat is dus niet de bedoeling, door de nieuwe sensor die dus al bij 25ºC aan zou moeten gaan, waarschijnlijk dus al iets eerder, gaan de boosters nu wel aan zonder dat ik deze continu moet laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMBD
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-02 21:59
... voor de geinteresserden: hier de link nog een keer waar ik deze heb gekocht. https://www.vanallesenmee...-normal-open-(losse-ring)
Dank, ik heb afgelopen week precies hetzelfde gedaan, vervangen is inderdaad doodsimpel.

Ik zie trouwens dat de 25 graden sensor bij vanallesenmeer.nl inmiddels is uitverkocht. :)

Toen ik ze bestelde hadden ze er nog meer dan 40, kennelijk is een flink aantal Tweakers hiermee aan de slag gegaan! ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E86i0H9KCRDEgBRxOuPjlJ2WeNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nxJVqzt7NWcQFFIpBlKOguF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-05 20:32
[Afbeelding]

Maak een helper, een Intergration - Riemann sum. Die zet je op de Quatt power, dan weet je de geleverde energie in kWh van je Quatt. Daarna een utility meter hierop, dan weet je de geleverde energie per dag, week, maand, jaar, wat je wil. Mijn home wizard socket geeft al een total energy, hoefde ik alleen een utility meter van de te maken voor dezelfde periode. En dan ben je er.

Edit: ik weet dat idle verbruik wordt meegenomen. Op een dag als vandaag scheelt het nogal wat (COP van 6.11 of 5.72), maar ik denk al het kouder wordt en de Quatt staat te beuken de hele dag het niet zoveel uitmaakt. En ik vind het ergens wel zo eerlijk om mee te nemen, het is wel verbruik

[ Voor 13% gewijzigd door s020506 op 21-10-2023 19:59 ]

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-05 17:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3--SGBV_CX1p16XAEyMjtObFHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdbUtl9CucZE3QfVQ8KOGG5U.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien kan iemand me helpen. Ik heb sinds gisteren een Quatt en die is lekker aan het snorren en houdt ook de benedenverdieping keurig op temperatuur.

Nu heb ik boven een paar radiatoren open staan dus er is warmtevraag via Evohome (al uren 70°C). Toch blijft de watertemperatuur steken op net onder de 30° van Quatt. Zou hij niet bij een hoge warmtevraag de watertemperatuur zelf moeten verhogen of eventueel de CV ketel bijschakelen? Nu blijft hij op ~340 watt hangen de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-05 17:23
MacD007 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:47:
[...]

met je laatste vraag te beginnen, volgens mij alleen via HA of een vergelijkbaar systeem omdat je de flow moet weten, en die staat dus in JSON Feed.

ik heb dat anders opgelost. Alleen weet ik niet welke pompschakelaar jij hebt.
Ik heb deze:
[Afbeelding]
Tercal pompschakelaar type Tpomp3 / 11E. bij deze kan ik de temperatuur waarbij de pompschakelaar aan moet springen zelf instellen (per graad), bij mij staat deze dus op 18ºC, als hij weer onder de 18ºC komt gaat deze ook weer uit.
Thanks, maar dat is precies het probleem dat ik wil voorkomen als de Quatt klaar is moet de pomp gewoon uit anders vliegt de warmte je huis weer uit door het blijven pompen en dat is zonde. Het zou mooi zijn als je ook het uitgaan van de pomp op een aparte temperatuur in kon stellen.

De pompschakelaar die ik heb is met een draaiknop maar verder hetzelfde idee, maar dat werkt alleen als de Quatt bijv. altijd 35 graden water maakt maar dat is niet altijd het geval dus dan zou de pomp bijv niet aangaan om dat er minder warm water word gemaakt en dat wil ik ook voorkomen.

Ik ga het dus eerst proberen met de oplossing van Lasoul en dat gaat wel werken verwacht ik,
en anders kan ik altijd nog de pomp er tussenuit halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mixpower op 21-10-2023 20:37 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-05 18:29
Zojuist heb ik mijn WIFI moeten herstarten. Op zich geen punt, echter.....

De CIC connect niet automatisch/opnieuw. Ik moet de stekker van de CIC eruit/-in doen om de CIC opnieuw te laten connecten met WiFi.

Heeft iemand dit toevallig ook al gemerkt en/of wilt iemand dit even testen? Ben benieuwd of het alleen een issue bij mij is of breder.

Ik denk dat ik in ieder geval een LAN kabel ga aanleggen, want ik wil niet dat dit gebeurt als ik niet thuis ben...

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gcoenen1
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-03-2024
[Afbeelding]

Met HACS kun je een integratie "Daily sensor" toevoegen. Hier kun je een sensor aanmaken voor de Quatt COP. Vervolgens kun je kiezen of je per dag de hoogte/laagste/geniddelde/mediaam/standaard deviatie wil vastleggen. Dat werkt prima. Ik kan nu kijken wat mijn hoogste COP is geweest op een dag, of de hoogste watertemperatuur "out" of de minimum watertemperatuur "in" is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-05 19:51
De kamertemperatuur staat nu al bijna 1 uur op exact dezelfde waarde, maar ondertussen is de Quatt wel gestopt met verwarmen en niet veel later weer gestart. Komt dit bekend voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6qj55KHQBGMf32vGlOFNFryRjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XHlugCPinShHymSFinJvi6AX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door pietjm op 21-10-2023 23:14 ]

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 22:01
Vanavond maar eens kort tijd besteed aan een kleine automation in HA. Mijn vloerverwarmingspomp wordt aangestuurd door een Shelly powerswitch, eerst deed ik dat op basis van state, maar dat leek me een risico naar de toekomst (met eventuele nieuwe states_, dus nu kijk ik naar de flow waarde van de Quatt. Komt deze boven de 500 gaat de pomp aan, ik heb nog genoeg volume in het systeem voor eventuele defrost en anti-freeze runs zonder het net aan deze pomp, mocht dat later toch niet het geval te zijn kan ik de waarde altijd nog verlagen naar 200.

Mocht iemand er iets aan hebben, bij deze de automation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
alias: Vloerverwarmingpomp aansturing Quatt
description: >-
  Turns on switch.vloerverwarmingpomp when sensor.heatpump_flowmeter_flowrate is
  above 500 and off when below 500
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.heatpump_flowmeter_flowrate
    above: 500
    for:
      seconds: 10
  - platform: numeric_state
    below: 500
    for:
      seconds: 10
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            above: 500
        sequence:
          - service: switch.turn_on
            entity_id: switch.vloerverwarmingpomp
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            below: 500
        sequence:
          - service: switch.turn_off
            entity_id: switch.vloerverwarmingpomp

sensor.heatpump_flowmeter_flowrate = flowrate Quatt
switch.vloerverwarmingpomp = Shelly switch / pomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Mixpower schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:34:
[...]

Thanks, maar dat is precies het probleem dat ik wil voorkomen als de Quatt klaar is moet de pomp gewoon uit anders vliegt de warmte je huis weer uit door het blijven pompen en dat is zonde. Het zou mooi zijn als je ook het uitgaan van de pomp op een aparte temperatuur in kon stellen.

De pompschakelaar die ik heb is met een draaiknop maar verder hetzelfde idee, maar dat werkt alleen als de Quatt bijv. altijd 35 graden water maakt maar dat is niet altijd het geval dus dan zou de pomp bijv niet aangaan om dat er minder warm water word gemaakt en dat wil ik ook voorkomen.
daarom heb ik het setpoint ook niet op de eindTemp van de Quatt gezet (los van het feit dat deze dus niet vaststaat en wordt door een tal van factoren beinvloed) maar juist op het startpunt van de Quatt (de 18ºC), hierdoor zal ook de COP verbeterd worden omdat de Quatt zijn warmte dan optimaal kwijt kan, dus geen hogere Temperatuur nodig heeft, dit resulteert in een zo effecient mogelijk bedrijf (tenminste dat is mijn verwachting).
Als de Quatt is gestopt (dus de flow vanuit de warmtepomp zou eigenlijk nul moeten zijn) word door het nalopen de restwarmte nog in het gehele verwarmingsysteem rond gepompt en wordt deze restwarmte ook nog deels benut. :)
Dit is overigens ook het beeld wat ik op dit moment zie. (zeer) lange runs en lange rustperiodes (relatief lage warmteverlies, op dit moment ook mede veroorzaakt door het zachte weer). :*)
Eens kijken hoe dat verloopt als het wat kouder gaat worden. O-)

Overigens heb ik hierdoor nog een extra pluspunt, er zit in deze pompschakelaar ook nog een anti-freeze functie, deze kan dus ook prima als backup werken indien door een storing de warmtepomp in storing cq uitgevallen is en dus de Quatt anti-freeze functie niet meer beschikbaar is.
Ik ga het dus eerst proberen met de oplossing van Lasoul en dat gaat wel werken verwacht ik,
en anders kan ik altijd nog de pomp er tussenuit halen.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 21-10-2023 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:03
Ik ben bijna helemaal tevreden. 1 ding zoek ik nog een oplossing voor en dat is de badkamer. Daar hangt nu een design radiator van ongeveer 120 cm x 40 cm (h x b). Toen de badkamer is aangelegd (2012) zijn de leidingen hiernaartoe ook door de betonvloer gelegd als (een soort van) vloerverwarming. Dat werkte met de CV altijd perfect. De handdoeken aan de radiator altijd lekker warm en de vloer ook. Deze ruimte wordt nu op het juiste moment niet meer lekker warm. Tijdens het stoken door de Quatt wordt de vloer wel warm, de radiator eigenlijk helemaal niet. De ruimte op zich is zo zo... In de winter ben ik er bang voor, al zouden langere runs er mogelijk wel voor kunnen zorgen dat de badkamer wel warm wordt.
Waar ik nu aan zit te denken is om de design radiator te vervangen voor een infrarood paneel (of andere oplossing?) aangesloten op een tijdschakelaar (of een andere oplossing?) zodat ook daar een comfortabele temperatuur komt in de toekomst. Zijn er meer met deze vraag en een mogelijke oplossing?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:47:
Ik ben bijna helemaal tevreden. 1 ding zoek ik nog een oplossing voor en dat is de badkamer. Daar hangt nu een design radiator van ongeveer 120 cm x 40 cm (h x b). Toen de badkamer is aangelegd (2012) zijn de leidingen hiernaartoe ook door de betonvloer gelegd als (een soort van) vloerverwarming. Dat werkte met de CV altijd perfect. De handdoeken aan de radiator altijd lekker warm en de vloer ook. Deze ruimte wordt nu op het juiste moment niet meer lekker warm. Tijdens het stoken door de Quatt wordt de vloer wel warm, de radiator eigenlijk helemaal niet. De ruimte op zich is zo zo... In de winter ben ik er bang voor, al zouden langere runs er mogelijk wel voor kunnen zorgen dat de badkamer wel warm wordt.
Waar ik nu aan zit te denken is om de design radiator te vervangen voor een infrarood paneel (of andere oplossing?) aangesloten op een tijdschakelaar (of een andere oplossing?) zodat ook daar een comfortabele temperatuur komt in de toekomst. Zijn er meer met deze vraag en een mogelijke oplossing?
Ja, ik heb het zelfde, alleen de badkamer staat voor volgend jaar op de planning om deze helemaal te renoveren en compleet te strippen. Dus of er komt een speciale LTV badkamer radiator incl. electrische vloerverwarming of iets in combinatie met (plafond) IR panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-05 17:23
MacD007 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:32:
[...]

daarom heb ik het setpoint ook niet op de eindTemp van de Quatt gezet (los van het feit dat deze dus niet vaststaat en wordt door een tal van factoren beinvloed) maar juist op het startpunt van de Quatt (de 18ºC), hierdoor zal ook de COP verbeterd worden omdat de Quatt zijn warmte dan optimaal kwijt kan, dus geen hogere Temperatuur nodig heeft, dit resulteert in een zo effecient mogelijk bedrijf (tenminste dat is mijn verwachting).
Als de Quatt is gestopt (dus de flow vanuit de warmtepomp zou eigenlijk nul moeten zijn) word door het nalopen de restwarmte nog in het gehele verwarmingsysteem rond gepompt en wordt deze restwarmte ook nog deels benut. :)
Dit is overigens ook het beeld wat ik op dit moment zie. (zeer) lange runs en lange rustperiodes (relatief lage warmteverlies, op dit moment ook mede veroorzaakt door het zachte weer). :*)
Eens kijken hoe dat verloopt als het wat kouder gaat worden. O-)

Overigens heb ik hierdoor nog een extra pluspunt, er zit in deze pompschakelaar ook nog een anti-freeze functie, deze kan dus ook prima als backup werken indien door een storing de warmtepomp in storing cq uitgevallen is en dus de Quatt anti-freeze functie niet meer beschikbaar is.

[...]
Snap ik, als dat voor jou goed werkt klinkt dat inderdaad erg mooi. :)
Hier is de warmte vooral beneden nodig en is boven niet belangrijk omdat daar overdag eigenlijk nooit iemand is. :+

Ben inderdaad ook benieuwd hoe het op de koudere dagen gaat zijn maar we gaan het zien,
wel mooi dat die functie op die pompschakelaar zit inderdaad al gaan we ervan uit dat je die hopelijk nooit nodig hebt. :P

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appelthee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-05 13:56
MacD007 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 00:56:
[...]

Ja, ik heb het zelfde, alleen de badkamer staat voor volgend jaar op de planning om deze helemaal te renoveren en compleet te strippen. Dus of er komt een speciale LTV badkamer radiator incl. electrische vloerverwarming of iets in combinatie met (plafond) IR panelen.
Ik heb twee jaar geleden mijn huis verbouwd (bj1953), beneden vv, boven grotendeels ltv convectoren. Badkamer voorzien van elektrische vv en electrische handoekradiator. Nu sinds 2 maanden een Quatt en eigenlijk zonde dat ik elektrische vv heb in de badkamer (immers cop 1), de elektrische handoekradiator daarentegen kan ik wel aanraden. Springt paar x per dag even aan naar 50 graden en handdoeken drogen goed en zijn lekker warm als je de douche uitkomt :)

Ik zat er nog is over na te denken. Mijn Quatt draait nog nauwelijks dus zou nu nog een koude badkamervloer hebben. Met elec. vv nu heb ik wel eigenlijk alle seizoenen warme voeten in de badkamer (ook wat waard en in de zomer verbruik natuurlijk bijna nul)

Edit: toevoeging

[ Voor 14% gewijzigd door appelthee op 22-10-2023 04:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMBD
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-02 21:59
verguldebarman schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:01:
Zojuist heb ik mijn WIFI moeten herstarten. Op zich geen punt, echter.....

De CIC connect niet automatisch/opnieuw. Ik moet de stekker van de CIC eruit/-in doen om de CIC opnieuw te laten connecten met WiFi.

Heeft iemand dit toevallig ook al gemerkt en/of wilt iemand dit even testen? Ben benieuwd of het alleen een issue bij mij is of breder.
Had ik ook, was reproduceerbaar. Gemeld bij Quatt en kreeg als antwoord dat het een bekend issue is.
Heb maar een smart plug op de CiC gezet zodat ik hem op afstand kan herstarten.

Echter, in de tussentijd heb ik mijn Wifi een uograde gegeven en sindsdien gaat het wel goed. Kan dus bevestigen dat het afhankelijk is van je Wifi netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-05 18:37
Herkenbaar, heb hier een electrisch verwarmingselement in de handdoeken radiator gemonteerd. Deze loopt op smartplug met tijdsblok sturing + vochtsensor en is daarmee met 60/90 draaiminuten per dag precies op de goede tijdstippen loeiheet. Zo'n ding kost ook maar een paar tientjes.

Dat ga je met een warmtepomp nooit goed krijgen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Je kan je badkamer radiator ook van het CV systeem afhalen en er een elektrische (COP=1) verwarming van maken.

https://sanitairkamer.nl/...b8-NV_tNJPkRoC2qcQAvD_BwE

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
Barcelona schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:57:
[...]
eigenlijk mis ik alleen Quatt power in en Quatt power out.
De cop kan ik inderdaad zelf berekenen.
Staan deze wel in de JSON pagina?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barcelona
Trumpske schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:08:
[...]

Staan deze wel in de JSON pagina?
nadat ik het script van Heinemancp ingesteld heb, heb ik nooit meer naar de Json pagina gekeken. Het script voorziet/voorzag namelijk niet in de presentatie van de power output. En ik kon het destijds niet op de Json pagina vinden.

nu kijk ik nogmaals naar de Json pagina en zie de power in en output wel staan.

met een beetje ´knippen en plakken´ programmeren kan ik het wellicht zelf voor elkaar krijgen.
Ik ga aan de slag, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
Barcelona schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:27:
[...]
nu kijk ik nogmaals naar de Json pagina en zie de power in en output wel staan.

met een beetje ´knippen en plakken´ programmeren kan ik het wellicht zelf voor elkaar krijgen.
Ik ga aan de slag, bedankt voor de tip.
Misschien heeft de Python script deze wel? Moeite waard om te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimve
  • Laatst online: 05-06-2024
HGBMason schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:56:
[...]

Dank je! Geprobeerd, bij alle 5 kamers de zoneregelaar uitgezet. Het leek te werken tot ik merkte dat noch de WP nog de ketel aansloegen bij een warmtevraag van een van de kamers. In Tado zie ik dan wel de golfjes die aangeven dat er een warmtevraag is maar verder gebeurt er niets.
Verder zoeken dus ......
Ik denk dat er minimaal 1 kamer moet zijn waar de zoneregeling aan moet staan. Die kamer bepaalt dan of de WP aan moet gaan, de rest staat open (tot het setpoint bereikt is) maar stuurt de WP niet aan.
Zo doet hij het bij mij in ieder geval, en ook prima met 2 zones die warmte vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Mixpower schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 00:57:
[...]

Snap ik, als dat voor jou goed werkt klinkt dat inderdaad erg mooi. :)
Hier is de warmte vooral beneden nodig en is boven niet belangrijk omdat daar overdag eigenlijk nooit iemand is. :+

Ben inderdaad ook benieuwd hoe het op de koudere dagen gaat zijn maar we gaan het zien,
wel mooi dat die functie op die pompschakelaar zit inderdaad al gaan we ervan uit dat je die hopelijk nooit nodig hebt. :P
Het is bij mij niet anders, muv de badkamer dan, maar dat laat ik op dit moment zo, gezien de plannen voor volgend jaar. vandaag de nieuwe sensoren testen voor de speedcomforts, ik hoop dat ze werken.
Wat ik wel merk is dat door het langzaam, met kleine stapjes verhogen, krijg ik nu maar 1 of 2 lange runs, het relative warme weer zal daar ook wel debet aan zijn.

Gezien de huidige ervaringen ben ik op dit moment zeer tevreden en ik verwacht als het kouder word eigenlijk ook geen problemen.
Het verbruik zal stijgen, maar dat weet je. Ik heb nog een zeer ruime buffer door de saldering, met een beetje geluk krijg ik dat niet eens op deze winter en dan komt de opbrengst van volgend voorjaar er ook nog bij. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barcelona
Trumpske schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:39:
[...]

Misschien heeft de Python script deze wel? Moeite waard om te proberen.
@Trumpske
het is gelukt, helaas ben ik niet zo handig met de forum tools om het aangepaste script te delen.
Ik zal op het Domoticz forum vragen of Galadriel zijn python script wil aanpassen.

bedankt voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philine
  • Laatst online: 20-01-2024
Hoi allemaal,

Ik ben aan het overwegen om de Quatt aan te kopen, maar ik ben verre van een echte "tweaker". Het meeste verstand dat ik van dit soort onderwerpen heb is dat ik op dit forum altijd veel informatie kan terugvinden. Inmiddels ben ik dankzij jullie allen al een flink stuk wijzer geworden, en van overtuigd dat dit voor ons huis een goede optie is.

Ik zit nog met een aantal vragen en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen:
- Ik heb veel voorbij zien komen over de vuilfilter, maar snap door de bomen het bos niet meer. Dat dit een goed idee is heb ik inmiddels begrepen, maar kan ik als leek beter de installateur/Quatt vragen dit meteen mee te nemen? Of toch zelf doen?
- Zijn er mensen die de Quatt combineren met een Google Nest en dat positief ervaren, en kan iemand mij in Jip en Janneke de tekortkoming t.o.v. Opentherm communicatie uitleggen? Mij is in een call verteld dat dit tot 50% van het rendement kan schelen, maar dit voelde als een verkooppraatje voor Honeywell (logisch i.v.m. hun licencing business model).
- Ik twijfel over de plaatsing van de Quatt. Enerzijds zou hij vlak boven/naast de ketel (op zolder) op het dakkapel kunnen, anders aan de andere kant van het huis op de garage (ketel staat 1 etage omhoog andere zijde van het huis).
De twijfel ontstaat door de zonnepanelen en buitenunit airco die dan zeer dicht op de pomp op hetzelfde dakkapel staan, vs. de afstand naar de ketel en mogelijk het geluid van de pomp als hij tussen twee woningen op de garage terecht komt. Wat zouden jullie op basis van jullie ervaringen adviseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgetiW5qQhib71Ywaqz_3nsyldA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bLVFPcO9E4ffmx2mbc4in1uz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeWnw7LFu4C4isN0UIqZrQkgUCE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zYCQ7QhSweRsNaczIrmWilwz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-01-2024
Sinds deze ochtend ineens deze melding. Een vriend van mij had deze afgelopen donderdag al. Wifi werkt prima (ook volgens de app), maar melding blijft. Iemand anders deze al gezien, oorzaak bekend?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGgR1HthrnWok6lsnCNQa7HWvxA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y73QFnDUEIXCybtg2duLxmkw.jpg?f=user_large

Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
Cruzâh schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:53:
Sinds deze ochtend ineens deze melding. Een vriend van mij had deze afgelopen donderdag al. Wifi werkt prima (ook volgens de app). Iemand anders deze al gezien, oorzaak bekend?

[Afbeelding]
Misschien zelfde probleem als ik had, nadat mijn WIFI was herstart. De CIC verbindt daarna niet automatisch en ik moet dan de stekker eruit/-in doen om opnieuw te connecten.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05:37
philine schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:38:
Hoi allemaal,

Ik ben aan het overwegen om de Quatt aan te kopen, maar ik ben verre van een echte "tweaker". Het meeste verstand dat ik van dit soort onderwerpen heb is dat ik op dit forum altijd veel informatie kan terugvinden. Inmiddels ben ik dankzij jullie allen al een flink stuk wijzer geworden, en van overtuigd dat dit voor ons huis een goede optie is.

- Ik heb veel voorbij zien komen over de vuilfilter, maar snap door de bomen het bos niet meer. Dat dit een goed idee is heb ik inmiddels begrepen, maar kan ik als leek beter de installateur/Quatt vragen dit meteen mee te nemen? Of toch zelf doen?
- Zijn er mensen die de Quatt combineren met een Google Nest en dat positief ervaren, en kan iemand mij in Jip en Janneke de tekortkoming t.o.v. Opentherm communicatie uitleggen? Mij is in een call verteld dat dit tot 50% van het rendement kan schelen, maar dit voelde als een verkooppraatje voor Honeywell (logisch i.v.m. hun licencing business model).
- Ik twijfel over de plaatsing van de Quatt. Enerzijds zou hij vlak boven/naast de ketel (op zolder) op het dakkapel kunnen, anders aan de andere kant van het huis op de garage (ketel staat 1 etage omhoog andere zijde van het huis).
De twijfel ontstaat door de zonnepanelen en buitenunit airco die dan zeer dicht op de pomp op hetzelfde dakkapel staan, vs. de afstand naar de ketel en mogelijk het geluid van de pomp als hij tussen twee woningen op de garage terecht komt. Wat zouden jullie op basis van jullie ervaringen adviseren?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je zelf vuilfilter koop plaatst Quatt het gewoon als er ruimte voor is, bij mij doet alles het geweldig met Honeywell modulation touch. Weekprogramma erin en geen omkijken naar. Alleen niet te bedienen met app maar voor mij geen probleem. Ik zou de Quatt altijd op garage plaatsen ivm onderhoud en ruimte

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
verguldebarman schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:56:
[...]

Misschien zelfde probleem als ik had, nadat mijn WIFI was herstart. De CIC verbindt daarna niet automatisch en ik moet dan de stekker eruit/-in doen om opnieuw te connecten.
Dank je. Ik had inderdaad een wifi-herstart vanochtend. Stekker van de CiC eruit gehaald en er weer in. Probleem blijft. Ook als ik verbind met een ander netwerk (heb 2 SSID's in huis). Overigens werkt de rest van de app wel, op het home screen zie ik de animatie, het actuele verbruik, etc. Moest jij nog iets anders doen om de boel weer werkend te krijgen?

Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Jimve schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:55:
[...]
Ik denk dat er minimaal 1 kamer moet zijn waar de zoneregeling aan moet staan. Die kamer bepaalt dan of de WP aan moet gaan, de rest staat open (tot het setpoint bereikt is) maar stuurt de WP niet aan.
Zo doet hij het bij mij in ieder geval, en ook prima met 2 zones die warmte vragen.
Bedankt. Klopt helemaal en als ik alle kamers onafhankelijk van elkaar wil kunnen verwarmen moet ik in Tado voor alle kamers de zoneregeling aanzetten.
Mijn oorspronkelijke vraag was waarom ik zulke grillige waarden zie in JSON / HA voor "otFtRoomSetpoint" en ¨otFtRoomTemperature". Daar ben ik nu achter: de getoonde waarden zijn steeds de waarden die horen bij de als laatste gewijzigde kamer.
Voorbeeld: Kamer A staat in Tado ingesteld op 20,5° en zie je in HA "otFtRoomSetpoint" = 20,5°. Nu zet ik in kamer B in Tado de temperatuur op 19,5°. In HA geeft "otFtRoomSetpoint" dan even later 19,5° als waarde. Als je dus in meerdere kamers na elkaar de temperatuur verandert krijg je het rare beeld in HA wat ik niet begreep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruzâh
medu80 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:28:
Optimalisatie moet uit.,anders gaat je Quatt pendelen.
Maar hoe zorg je dan dat de ruimte op een bepaalde tijd warm is? Ik kan natuurlijk een schema maken, maar die is constant en niet afgestemd op de actuele buitentemperatuur. Als het gaat vriezen moet de boel eerder aan springen dan met de situatie van nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
Cruzâh schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:20:
[...]

Dank je. Ik had inderdaad een wifi-herstart vanochtend. Stekker van de CiC eruit gehaald en er weer in. Probleem blijft. Ook als ik verbind met een ander netwerk (heb 2 SSID's in huis). Overigens werkt de rest van de app wel, op het home screen zie ik de animatie, het actuele verbruik, etc. Moest jij nog iets anders doen om de boel weer werkend te krijgen?
Overigens heeft die vriend van mij ook de CiC herstart en ook bij hem blijft het probleem bestaan. Hij heeft een ticket aangemaakt bij Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
Cruzâh schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:52:
[...]

Maar hoe zorg je dan dat de ruimte op een bepaalde tijd warm is? Ik kan natuurlijk een schema maken, maar die is constant en niet afgestemd op de actuele buitentemperatuur. Als het gaat vriezen moet de boel eerder aan springen dan met de situatie van nu.
Minder zone regeling, maar goed waterzijdig inregelen & constante temperatuur aanhouden = KISS principe
(Tenzij elke ruimte individueel geïsoleerd is uiteraard..)

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 16:06

Trackerfire

BTC HODLER

Vraagje onder de vloerverwarming gebruikers. Wij hebben een vrij nieuw systeem met een UPM3 auto adapt pomp. Deze staat ook in de auto adapt stand. Zoals fabrieksaf. Deze pompt dus 24/7. Is hier met een warmtebron als de Quatt nog winst te behalen tov de ketel? Of gewoon laten staan zoals hij staat?

[ Voor 6% gewijzigd door Trackerfire op 22-10-2023 13:31 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

- stap 2
De top sensor is de nieuwe, zie ook op opdruk 25C en de onderste is de oude bestaande sensor. (TIP: bewaar de oude voor garantie aspecten).
[Afbeelding][Afbeelding]

stap 3

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

even een terugkoppeling over de 25ºC sensors in de speedcomforts
ze werken nu met de Quatt, gaan dus nu ook met de Quatt temperaturen dicht en de ventilatoren lopen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
Cruzâh schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:20:
[...]

Hmm, er is blijkbaar bij jou nog meer aan de hand. Helaas heb ik dat geen oplossing voor, want niet eerder gezien....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
philine schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:38:
Hoi allemaal,

zoals reeds door @Bennobang is aangegeven, je moet de vuilfilter zelf kopen, deze zit niet in de prijs van de Quatt inbegrepen, als je er voor zorgt dat je deze voor de installatie in huis hebt zullen de monteurs van Quatt deze gewoon gaan installeren, achterf betekend dat je weer je systeem leeg moet maken, veel meer werk dus. Spiro is een goed merk, maar er zijn hier meer merken die voorbij gekomen zijn, let wel op of je bestaande CV ketel niet al een externe vuilfilter heeft. je kunt ook kiezen voor een combi apparaat vuilfilter met ontluchter.
zie de info van Quatt mbt de thermostaten; https://support.quatt.io/...werkt-met-de-quatt-hybrid
Functionele thermostaten (de Google Nest is daar één van)

Functioneel betekent dat de Quatt Hybrid uw woning goed kan verwarmen in combinatie met deze thermostaten, vaak wordt er wel ingeboet op de besparing en/of het comfort.
Google Nest V3 (significant lagere besparing) De google Nest V1 en V2 werken dus niet.
Helaas gaf je niet aan welke versie jij hebt.

Ze zeggen dat niets voor niets, je hebt meer dan genoeg mogelijkheden, vergeet echter niet dat ook bv een google nest thermosstaat en zijn functies voor gebruik met een CV ketel zijn ontworpen, veel van deze speciale functies zul je echter in combinatie met een warmtepomp helemaal niet (kunnen) gebruiken, geofencing is daar bv één voorbeeld van, deze functie is killing voor een warmtepomp.
Waarom wil je de google nest behouden ? welke functie is voor jou zo belangrijk dat je daar een duidelijke meerverbruik voor wilt inruilen? en kun je deze functie überhaupt nog gebruiken met een warmtepomp? :(

ik ga ervan uit dat je een warmtepomp wilt om geld te besparen, stel dat je door een verkeerde thermosstaat 20% (voorzichte schatting) meer verbruik hebben dan kun je na 15 jaar daar een heel magazijn met thermostaaten voor kopen. De kosten voor een nieuwe goede thermosstaat heb je waarschijnlijk binnen enkele maanden al terugverdient. O-)

Zoek maar eens hier op het forum naar de nest.
aanvulling mbt de Nest; blijkbaar zijn ze wel nog bezig, maar dat zou wel tot volgend jaar kunnen duren, en je hebt geen zekerheid dat ze het beter krijgen dan nu het geval is.
Vergeet niet voor Google Nest is Quatt een volledig onbelangrijke speler, dus als ze zelf iets moeten veranderen aan hun product om het goed te laten werken ????. ik vrees eigenlijk dat we hier een te kleine speler in zijn. 8)7

wil je een No-nonsense thermosstaat met wifi functies en die je eventueel met HA kunt gaan koppelen is den Honeywell T6 of T6R een goede en vooral goedkope keuze, ook een Tado is te overwegen, zeker als je iets met zones wilt gaan doen, let wel dat zones en warmtepomp maar een beperkte functie hebben. _/-\o_
bedenkt dat de unit van Quatt 60 kg weegt, als ik zo je dak zie heb je dus een kraan nodig (kosten op ruim 600-800€ meer).
hou ook rekening met het geluid, dus op het dak van de garage zal vermoedelijk gezien de afstand van < 3m naar de wettelijke eisen van 45/40 dB niet kunnen.
Ik zou dat via de tool van de overheid eens gaan berekenen waar je uitkomt.https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Plaatsing bv op de achtergevel en dan via de zijgevel de leidingen buitenom zou wel een optie zijn.
mogelijk dat je achter het knieschot de leidingen uit zicht kunt leggen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 23-10-2023 04:24 . Reden: aanvulling mbt Nest ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-05 19:25
Cruzâh schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:52:
[...]

Optimalisatie kan je daarvoor gewoon aan laten en de T6 zal de optimale aanwarmtijd van je huis aanleren. Als het heel koud is (of je huis veel warmteverlies heeft) kan het heel lang duren of hij redt het niet, maar het leidt niet tot pendelen. Ik gebruik dat ook, altijd op het goede moment (7:30) warm ‘s-ochtends met een mooi lange run die een aantal uren eerder in de nacht begint.

Low load moet wel uit, die laat de Quatt anders pendelen op lange runs op laagste warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:21
Hoe heeft iedereen de Honeywell Lyric T6 ingesteld, aantal Schakel momenten per uur en de tijd, deze instelling heeft ook invloed op pendelen toch, zelf heb ik deze nu op 3x en 12 minuten staan deze stond default maar merkte dat de wp pendeld als ik de temp vast op 19 heb staan. Mede omdat de pomp de warmte niet kwijt kan lijkt me maar als ik de t6 op 23 graden dan loopt alles gewoon lekker door.
Tips voor de schakel momenten en de tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
rob2011 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:21:
Hoe heeft iedereen de Honeywell Lyric T6 ingesteld, aantal Schakel momenten per uur en de tijd, deze instelling heeft ook invloed op pendelen toch, zelf heb ik deze nu op 3x en 12 minuten staan deze stond default maar merkte dat de wp pendeld als ik de temp vast op 19 heb staan. Mede omdat de pomp de warmte niet kwijt kan lijkt me maar als ik de t6 op 23 graden dan loopt alles gewoon lekker door.
Als de pomp al bij 19ºC zijn warmte niet kwijt kan heb je denk ik een heel ander probleem dan een schema voor de T6.
Wat is je flow, water-temp-uit en water temp-in van de Quatt (JSON Feed) ?
Heb je vv, of alleen radiatoren of een mix van beide?
wat ik echter bij jou niet snap dat het dan bij 23ºC wel loopt, of doet dan de CV mogelijk mee?
plaats even een screenshot van je inzicht pagina van de Quatt app. mogelijk dat we daar iets kunnen zien?

Schema van mij: ma-vr
06:30 18ºC
07:30 18,5ºC
09:00 19ºC
18:00 19ºC
21:30 18ºC

door de extra periode om 7:30 zag ik dat de Quatt heel geleidelijk opwarmt zonder een spike. dus in kleine stapjes laten verhogen.
algemeen heeft dat in 1 lage run geresulteerd waarbij de Quatt de laatste dagen, mede de warme dagen, deze run tussen 3-4,5 uur (en zelfs duidelijk korter) geduurd heeft. De rest van de dag is de Quatt ook niet meer aangegaan (met dit schema)

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 22-10-2023 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-05 19:25
Volgens mij het veels te warm nu buiten om daar iets zinnigs over te zeggen. Bij mijn T6 staat dat allemaal op de standaard waarden en hij doet lange runs, als dat mogelijk is, want:

De Quatt kan z’n compressor naar minimaal 30Hz terugmoduleren. Als er dus warmtevraag is, maar die eigenlijk een lagere frequentie nodig zou hebben gaat de Quatt meer een aan/uit gedrag vertonen.

Maar dat is geen pendelen, maar simpelweg warmte niet kwijt kunnen vs niet lager kunnen moduleren.

Edit: is dat “aantal schakelingen” trouwens niet alleen voor de aan/uit aangesloten apparaten?

[ Voor 40% gewijzigd door mrdop op 22-10-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
mrdop schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:51:
[...]

Optimalisatie kan je daarvoor gewoon aan laten en de T6 zal de optimale aanwarmtijd van je huis aanleren. Als het heel koud is (of je huis veel warmteverlies heeft) kan het heel lang duren of hij redt het niet, maar het leidt niet tot pendelen. Ik gebruik dat ook, altijd op het goede moment (7:30) warm ‘s-ochtends met een mooi lange run die een aantal uren eerder in de nacht begint.

Low load moet wel uit, die laat de Quatt anders pendelen op lange runs op laagste warmtevraag.
Top, thx. Low load staat wel uit. Verder zie ik hieronder een MacD007 dat ik eens zal proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:48
mrdop schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:36:
[...]

Volgens mij het veels te warm nu buiten om daar iets zinnigs over te zeggen. Bij mijn T6 staat dat allemaal op de standaard waarden en hij doet lange runs, als dat mogelijk is, want:

De Quatt kan z’n compressor naar minimaal 30Hz terugmoduleren. Als er dus warmtevraag is, maar die eigenlijk een lagere frequentie nodig zou hebben gaat de Quatt meer een aan/uit gedrag vertonen.

Maar dat is geen pendelen, maar simpelweg warmte niet kwijt kunnen vs niet lager kunnen moduleren.

Edit: is dat “aantal schakelingen” trouwens niet alleen voor de aan/uit aangesloten apparaten?
Het is idd te warm, en maakt inzicht krijgen best lastig. Alsmede even een stapje toevoegen aan een schema en het daar op gooien. Een van de belangrijkste parameters is de buitentemperatuur in verhouding tot hoe hard hij moet werken om de ingestelde temperatuur te maken.
Zijn warmte niet kwijt kunnen en daardoor steeds aan en uit gaan vind ik overigens wel pendelen, maar dat is verder niet van belang.
Je kan ofwel je vraagtemperatuur opschroeven, of de kamer verder laten afkoelen.
Of -omwille van het testen- de ramen en deuren tegen elkaar open zetten en kijken of je run dan langer duurt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McKameel
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 21:42
Barcelona schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:57:
Beste allen,
bedankt voor alle info en adviezen. Dit forum is eigenlijk verplichte kost voor alle Quatt bezitters.

ik heb een vraag
Ik zie veel HA plaatjes en adviezen voorbij komen, maar niet zo veel voor Domoticz.
momenteel gebruik ik het script van Heinemancp en ik weet van het bestaan van de nieuwe Python plugin. Maar deze geven minder info/mogelijkheden dan dat ik in HA voorbij ziet komen.
mckameel heeft een plaatje gedeeld met meer info,

@McKameel is het mogelijk dat je jouw script deelt, of heeft iemand anders misschien een oplossing om alle info in Domoticz te tonen.
Mijn script heb ik bijgevoegd. Het is bijna helemaal (met grote dank aan) het script van @Heinemancp.
- Dit script kan je in domoticz => events => new dzVents toevoegen [IP Quatt zelf invullen]
- Wel voor alle variabelen in het script een "Virtual Sensors" aanmaken; anders stopt het script bij de ontbrekende sensor.
Ik ben geen expert; dus misschien zitten er in mijn aanpassingen wat slordigheden ;).

Mijn bijdrage is de extra velden voor data logging oOo
- Power out; deze deelt Quatt en is gelijk aan de berekende warmte: flow(liter/seconde)*dichtheid*soortelijke warmte*(Tout-Tin)
- Power in: lijkt het electrisch vermogen te zijn (hoewel deze vergelijk met P1 lijkt er af en toe ~100-200W te missen. Misschien de pomp van de vloerverwarming. Binnenkort eens met de z-wave stekker erbij controleren.
- De COP is gebaseerd op deze input/output vermogens (lijkt nog wat aan de hoge kant). Idee is om hier een lopend gemiddelde van te maken (en dus electrisch vermogen eens controleren).
- Temp request is de water temperatuur welke de lyric aan CIC vraagt (volgens mij bepaald de CiC hiermee of de CV bijgeschakeld wordt).
- ToDo: Ik wil nog een event toevoegen als de woonkamer temperatuur te hoog wordt [ivm houten vloer]

-> ik zag op het domoticz forum dat er een python script was; wat is hier het voordeel van tov dzvents?

script zoals ik het nu gebruik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
--The feed is structured as a JSON object, with the following properties:

--time:
--ts: The timestamp of the JSON feed in Unix time (milliseconds since 1970-01-01T00:00:00Z).
--tsHuman: The timestamp of the JSON feed in human-readable format (ISO 8601).
--hp1 / hp2: Information about the heatpump unit.
--getMainWorkingMode: The current working mode of the heatpump as a numerical value. 0 - standby mode, 2 - Heating mode
--temperatureOutside: The current ambient temperature outside the heatpump (in degrees Celsius).
--temperatureWaterIn: The current temperature of the water going into the heatpump (in degrees Celsius).
--temperatureWaterOut: The current temperature of the water coming out of the heatpump (in degrees Celsius).
--limitedByCop: A boolean value indicating if the heatpump is limited by the COP based on energy pricing, current ambient temperature and heat pump outlet temperature.
--boiler: Information about the boiler (cv ketel) - all boiler properties are only valid for systems with OpenTherm boiler only, unless specified otherwise.
--otFbChModeActive: A boolean value indicating if the central heating mode is active.
--otFbDhwActive: A boolean value indicating if the domestic hot water mode is active.
--otFbFlameOn: A boolean value indicating if the boiler's flame is on.
--otFbSupplyInletTemperature: The temperature of the water going into the boiler (in degrees Celsius).
--otFbSupplyOutletTemperature: The temperature of the water coming out of the boiler (in degrees Celsius).
--otTbCH: A boolean value representing CiC’s command to switch the boiler to heating mode.
--oTtbTurnOnOffBoilerOn: A boolean value representing CiC’s command to switch an on-off boiler on.. This property is only valid for systems with on-off boilers.
--flowMeter: Information about the flow meter.
--waterSupplyTemperature: The current temperature of the water supplied by the boiler (in degrees Celsius).
--flowRate: The current flow rate of the water in the heating circuit (in liters per hour).
--thermostat: Information about the thermostat.
--otFtChEnabled: A boolean value representing command from thermostat to switch on heating.
--otFtDhwEnabled: A boolean value indicating if the domestic hot water is enabled.
--otFtCoolingEnabled: A boolean value indicating if the cooling is enabled.
--otFtControlSetpoint: The current setpoint for water supply temperature from the thermostat (in degrees Celsius).
--otFtRoomSetpoint: The current setpoint temperature for the room (in degrees Celsius).
--otFtRoomTemperature: The current temperature of the room (in degrees Celsius).
--qc: Quality control information.
--supervisoryControlMode: The current supervisory control mode of the heatpump as a numerical value.
--Description supervisoryControlMode
--Standby 0
--Standby - heating 1
--Heating - heatpump only 2
--Heating - heatpump + boiler 3
--Heating - boiler only 4
--Anti-freeze protection - boiler on 96
--Anti-freeze protection - boiler pre-pump 97
--Anti-freeze protection - water circulation 98
--Fault - circulation pump on 99
--Commissioning modes >= 100
--system: Information about the system hosting the heatpump.
--hostname: The hostname of the system hosting the heatpump.

local FQDN = 'xxx.xxx.xxx.xx:8080/beta/feed'

return {
    active = true,
    on = {
        timer = { 'every minute' },      httpResponses = { 'QuattStatusRetrieved' } -- matches callback string below
    },
    execute = function(domoticz, item)

if (item.isTimer) then
            domoticz.openURL({
                url = 'http://' .. FQDN .. '/data.json',
                method = 'GET',
                callback = 'QuattStatusRetrieved'
            })

elseif (item.isHTTPResponse) then
            if (item.ok and item.isJSON) then -- statusCode == 2xx
                --domoticz.utils.dumpTable(item.json) -- for debugging
                local QuattCM = item.json.qc.supervisoryControlMode 
                if (QuattCM == 0) then 
                    Quatt_Status = 'Standby'
                elseif (QuattCM == 1) then 
                    Quatt_Status = 'Standby - heating'
                elseif (QuattCM == 2) then
                    Quatt_Status = 'Heating - heatpump only'
                elseif (QuattCM == 3) then 
                    Quatt_Status = 'Heating - heatpump + boiler'
                elseif (QuattCM == 4) then
                    Quatt_Status = 'heating - boiler only'
                elseif (QuattCM == 96) then 
                    Quatt_Status = 'Anti-Freeze protection - boiler only'
                elseif (QuattCM == 97) then 
                    Quatt_Status = 'Anti-Freeze protection - boiler pre-pump'
                elseif (QuattCM == 98) then
                    Quatt_Status = 'Anti-Freeze protection water circulation'
                elseif (QuattCM == 99) then
                    Quatt_Status = 'Fault - circulation pomp on'
                    domoticz.log('Quatt: Fault - circulation pomp on',LOG_ERROR)
                end

local COP = domoticz.utils.round(tonumber( (item.json.hp1.power / item.json.hp1.powerInput) ),2)

domoticz.devices('Quatt Status').updateText(Quatt_Status)
                domoticz.devices('Quatt Lyric Temp').updateTemperature(tonumber(item.json.thermostat.otFtRoomTemperature))
                domoticz.devices('Quatt Lyric Temp Request').updateTemperature(tonumber(item.json.thermostat.otFtControlSetpoint))
                domoticz.devices('Quatt Lyric Temp Setpoint').updateTemperature(tonumber(item.json.thermostat.otFtRoomSetpoint))
                domoticz.devices('Quatt Temp Outside').updateTemperature(tonumber(item.json.hp1.temperatureOutside))
                domoticz.devices('Quatt Temp Water In').updateTemperature(tonumber(item.json.hp1.temperatureWaterIn))
                domoticz.devices('Quatt Temp Water Out').updateTemperature(tonumber(item.json.hp1.temperatureWaterOut))
                domoticz.devices('Quatt Temp Water CV Out').updateTemperature(tonumber(item.json.flowMeter.waterSupplyTemperature))
                domoticz.devices('Quatt Power In').updateEnergy(domoticz.utils.round(tonumber(item.json.hp1.powerInput)))
                domoticz.devices('Quatt Power Out').updateEnergy(domoticz.utils.round(tonumber(item.json.hp1.power)))
                domoticz.devices('Quatt COP').updateCustomSensor(COP)
                domoticz.devices('Quatt Flow').updateWaterflow(domoticz.utils.round(item.json.flowMeter.flowRate,1)/60,1)
                domoticz.log('Test')
            else
                -- oops
                domoticz.log('Error fetching Quatt data', domoticz.LOG_ERROR)
                domoticz.log(item.data, domoticz.LOG_ERROR)
            end
        end
    end
}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
Het is windstil en daardoor heb ik nu ook last van koude lucht circulatie. Heel duidelijk zichtbaar als je de flow en de buitentemperatuur tegen elkaar uitzet.

Je ziet heel duidelijk het effect van het aan en weer uitzetten van de Quatt.

Het is windstil, dus niet helemaal representatief voor een "normale dag", maar toch....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1vQGjAD_blG803kiQn2IuLnPYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3oSGnquS2JVQmfmnoUDG7NCY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barcelona
McKameel schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:28:
[...]

Mijn script heb ik bijgevoegd. Het is bijna helemaal (met grote dank aan) het script van @Heinemancp.
- Dit script kan je in domoticz => events => new dzVents toevoegen [IP Quatt zelf invullen]
- Wel voor alle variabelen in het script een "Virtual Sensors" aanmaken; anders stopt het script bij de ontbrekende sensor.
Ik ben geen expert; dus misschien zitten er in mijn aanpassingen wat slordigheden ;).

- Power out; deze deelt Quatt en is gelijk aan de berekende warmte: flow(liter/seconde)*dichtheid*soortelijke warmte*(Tout-Tin)
- Power in: lijkt het electrisch vermogen te zijn (hoewel deze vergelijk met P1 lijkt er af en toe ~100-200W te missen. Misschien de pomp van de vloerverwarming. Binnenkort eens met de z-wave stekker erbij controleren.
- De COP is gebaseerd op deze input/output vermogens (lijkt nog wat aan de hoge kant). Idee is om hier een lopend gemiddelde van te maken (en dus electrisch vermogen eens controleren).
- Temp request is de water temperatuur welke de lyric aan CIC vraagt (volgens mij bepaald de CiC hiermee of de CV bijgeschakeld wordt).
- ToDo: Ik wil nog een event toevoegen als de woonkamer temperatuur te hoog wordt [ivm houten vloer]

-> ik zag op het domoticz forum dat er een python script was; wat is hier het voordeel van tov dzvents?

script zoals ik het nu gebruik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
--The feed is structured as a JSON object, with the following properties:

--time:
--ts: The timestamp of the JSON feed in Unix time (milliseconds since 1970-01-01T00:00:00Z).
--tsHuman: The timestamp of the JSON feed in human-readable format (ISO 8601).
--hp1 / hp2: Information about the heatpump unit.
--getMainWorkingMode: The current working mode of the heatpump as a numerical value. 0 - standby mode, 2 - Heating mode
--temperatureOutside: The current ambient temperature outside the heatpump (in degrees Celsius).
--temperatureWaterIn: The current temperature of the water going into the heatpump (in degrees Celsius).
--temperatureWaterOut: The current temperature of the water coming out of the heatpump (in degrees Celsius).
--limitedByCop: A boolean value indicating if the heatpump is limited by the COP based on energy pricing, current ambient temperature and heat pump outlet temperature.
--boiler: Information about the boiler (cv ketel) - all boiler properties are only valid for systems with OpenTherm boiler only, unless specified otherwise.
--otFbChModeActive: A boolean value indicating if the central heating mode is active.
--otFbDhwActive: A boolean value indicating if the domestic hot water mode is active.
--otFbFlameOn: A boolean value indicating if the boiler's flame is on.
--otFbSupplyInletTemperature: The temperature of the water going into the boiler (in degrees Celsius).
--otFbSupplyOutletTemperature: The temperature of the water coming out of the boiler (in degrees Celsius).
--otTbCH: A boolean value representing CiC’s command to switch the boiler to heating mode.
--oTtbTurnOnOffBoilerOn: A boolean value representing CiC’s command to switch an on-off boiler on.. This property is only valid for systems with on-off boilers.
--flowMeter: Information about the flow meter.
--waterSupplyTemperature: The current temperature of the water supplied by the boiler (in degrees Celsius).
--flowRate: The current flow rate of the water in the heating circuit (in liters per hour).
--thermostat: Information about the thermostat.
--otFtChEnabled: A boolean value representing command from thermostat to switch on heating.
--otFtDhwEnabled: A boolean value indicating if the domestic hot water is enabled.
--otFtCoolingEnabled: A boolean value indicating if the cooling is enabled.
--otFtControlSetpoint: The current setpoint for water supply temperature from the thermostat (in degrees Celsius).
--otFtRoomSetpoint: The current setpoint temperature for the room (in degrees Celsius).
--otFtRoomTemperature: The current temperature of the room (in degrees Celsius).
--qc: Quality control information.
--supervisoryControlMode: The current supervisory control mode of the heatpump as a numerical value.
--Description supervisoryControlMode
--Standby 0
--Standby - heating 1
--Heating - heatpump only 2
--Heating - heatpump + boiler 3
--Heating - boiler only 4
--Anti-freeze protection - boiler on 96
--Anti-freeze protection - boiler pre-pump 97
--Anti-freeze protection - water circulation 98
--Fault - circulation pump on 99
--Commissioning modes >= 100
--system: Information about the system hosting the heatpump.
--hostname: The hostname of the system hosting the heatpump.

local FQDN = 'xxx.xxx.xxx.xx:8080/beta/feed'

return {
    active = true,
    on = {
        timer = { 'every minute' },      httpResponses = { 'QuattStatusRetrieved' } -- matches callback string below
    },
    execute = function(domoticz, item)

if (item.isTimer) then
            domoticz.openURL({
                url = 'http://' .. FQDN .. '/data.json',
                method = 'GET',
                callback = 'QuattStatusRetrieved'
            })

elseif (item.isHTTPResponse) then
            if (item.ok and item.isJSON) then -- statusCode == 2xx
                --domoticz.utils.dumpTable(item.json) -- for debugging
                local QuattCM = item.json.qc.supervisoryControlMode 
                if (QuattCM == 0) then 
                    Quatt_Status = 'Standby'
                elseif (QuattCM == 1) then 
                    Quatt_Status = 'Standby - heating'
                elseif (QuattCM == 2) then
                    Quatt_Status = 'Heating - heatpump only'
                elseif (QuattCM == 3) then 
                    Quatt_Status = 'Heating - heatpump + boiler'
                elseif (QuattCM == 4) then
                    Quatt_Status = 'heating - boiler only'
                elseif (QuattCM == 96) then 
                    Quatt_Status = 'Anti-Freeze protection - boiler only'
                elseif (QuattCM == 97) then 
                    Quatt_Status = 'Anti-Freeze protection - boiler pre-pump'
                elseif (QuattCM == 98) then
                    Quatt_Status = 'Anti-Freeze protection water circulation'
                elseif (QuattCM == 99) then
                    Quatt_Status = 'Fault - circulation pomp on'
                    domoticz.log('Quatt: Fault - circulation pomp on',LOG_ERROR)
                end

local COP = domoticz.utils.round(tonumber( (item.json.hp1.power / item.json.hp1.powerInput) ),2)

domoticz.devices('Quatt Status').updateText(Quatt_Status)
                domoticz.devices('Quatt Lyric Temp').updateTemperature(tonumber(item.json.thermostat.otFtRoomTemperature))
                domoticz.devices('Quatt Lyric Temp Request').updateTemperature(tonumber(item.json.thermostat.otFtControlSetpoint))
                domoticz.devices('Quatt Lyric Temp Setpoint').updateTemperature(tonumber(item.json.thermostat.otFtRoomSetpoint))
                domoticz.devices('Quatt Temp Outside').updateTemperature(tonumber(item.json.hp1.temperatureOutside))
                domoticz.devices('Quatt Temp Water In').updateTemperature(tonumber(item.json.hp1.temperatureWaterIn))
                domoticz.devices('Quatt Temp Water Out').updateTemperature(tonumber(item.json.hp1.temperatureWaterOut))
                domoticz.devices('Quatt Temp Water CV Out').updateTemperature(tonumber(item.json.flowMeter.waterSupplyTemperature))
                domoticz.devices('Quatt Power In').updateEnergy(domoticz.utils.round(tonumber(item.json.hp1.powerInput)))
                domoticz.devices('Quatt Power Out').updateEnergy(domoticz.utils.round(tonumber(item.json.hp1.power)))
                domoticz.devices('Quatt COP').updateCustomSensor(COP)
                domoticz.devices('Quatt Flow').updateWaterflow(domoticz.utils.round(item.json.flowMeter.flowRate,1)/60,1)
                domoticz.log('Test')
            else
                -- oops
                domoticz.log('Error fetching Quatt data', domoticz.LOG_ERROR)
                domoticz.log(item.data, domoticz.LOG_ERROR)
            end
        end
    end
}
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Mckameel. Zeer informatief voor een beperkte "programeur" als ik.
Met de hulp van Trumpske heb ik mijn Heinemancp script kunnen aanpassen.
Ik denkt dat het voordeel van een Python script het gebruiksgemak is. Maar ik zie in de code geen regels om de power in- en output uit te lezen.
nogmaals bedankt, ik kan weer vooruit. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
verguldebarman schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:01:
Het is windstil en daardoor heb ik nu ook last van koude lucht circulatie. Heel duidelijk zichtbaar als je de flow en de buitentemperatuur tegen elkaar uitzet.

Je ziet heel duidelijk het effect van het aan en weer uitzetten van de Quatt.

Het is windstil, dus niet helemaal representatief voor een "normale dag", maar toch....

[Afbeelding]
Wat bedoel je precies? Ik begrijp er niets van als ik eerlijk ben 😇

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatPenguin
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-05 21:17
Misschien kan iemand me helpen. Ik heb sinds gisteren een Quatt en die is lekker aan het snorren en houdt ook de benedenverdieping keurig op temperatuur.

Nu heb ik boven een paar radiatoren open staan dus er is warmtevraag via Evohome (al uren 70°C). Toch blijft de watertemperatuur steken op net onder de 30° van Quatt. Zou hij niet bij een hoge warmtevraag de watertemperatuur zelf moeten verhogen of eventueel de CV ketel bijschakelen? Nu blijft hij op ~340 watt hangen de hele dag.
Ik heb hier ook een evohome, maar bij mij doet hij juist het tegenovergesteld, hij gaat vrij snel met 2-3,5kw output naar het setpoint. Vervolgens gaat hij op dit punt pendelen rondom het setpoint.
Runs zijn dus vrij kort. Ik verwacht wel dat dit beter gaat worden zodra het wat kouder gaat worden.

In het plaatje een voorbeeld van het verwarmen van de woonkamer van 19 naar 20 graden.
Heb hier een support call voor lopen, maar nog geen reactie tot dusver. Als hij iets langer zou wachten en zou opstarten met 300w input ipv 600 zou er veel langere runs mogelijk zijn verwacht ik.

Wat zijn jouw system settings mbt. aantal schakelingen per uur en minimale schkel interval?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3fR5a5pPDjN2cR_DcirefHOTJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HGkj1bqEPubytLXQsBN2JRWx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
okijokii schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:56:
[...]

Deze is wellicht wat duidelijker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gHQtoUiqx8gQnawlElzsFP0hMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vE1Tt1R2DZE1vdAufL3zJ0OS.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de rode pijlen zie je dat de Quatt aanslaat (flow naar 800) en dat direct daarna de buiten temperatuur met 1,5 graad daalt. Bij de groene pijlen zie je dat de Quatt stopt (flow naar 0) en direct de temperatuur weer stijgt.

Duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
verguldebarman schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:19:
[...]

Deze is wellicht wat duidelijker:

[Afbeelding]

Bij de rode pijlen zie je dat de Quatt aanslaat (flow naar 800) en dat direct daarna de buiten temperatuur met 1,5 graad daalt. Bij de groene pijlen zie je dat de Quatt stopt (flow naar 0) en direct de temperatuur weer stijgt.

Duidelijk?
Blaast jouw Quatt tegen een muur oid aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
okijokii schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:21:
[...]

Blaast jouw Quatt tegen een muur oid aan?
Nee, hij staat aan de zijkant van het huis. Links en rechts helemaal vrij. De muur van de buren is 8 meter aan de overkant. Het was alleen windstil vanmiddag en ik denk dat daardoor de koude lucht is blijven hangen. Gelukkig is het niet iedere dag windstil, dus ik maak me geen zorgen hoor. Ik vond het alleen zo opvallend dat ik het wel even wilde delen.

Als iemand vermoed hier echt last van te hebben, dan kan je het dus uitlezen. 💪

[ Voor 7% gewijzigd door verguldebarman op 22-10-2023 22:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:45

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
verguldebarman schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:36:
[...]

Nee, hij staat aan de zijkant van het huis. Links en rechts helemaal vrij. De muur van de buren is 8 meter aan de overkant. Het was alleen windstil vanmiddag en ik denk dat daardoor de koude lucht is blijven hangen. Gelukkig is het niet iedere dag windstil, dus ik maak me geen zorgen hoor. Ik vond het alleen zo opvallend dat ik het wel even wilde delen.

Als iemand vermoed hier echt last van te hebben, dan kan je het dus uitlezen. 💪
Ja iets soortgelijks merk ik ook wel, maar dat is opzich wel logisch toch? Die radiator wordt koud en de temperatuursensor zit vrij dicht hierbij...

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
okijokii schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:56:
[...]

Quatt haalt warmte uit de buitenlucht, dus lucht komt er kouder uitgeblazen dan dat ie erin gaat.
Temperatuur sensor zit aan de achterkant, dus als bij windstil weer de temperatuur omlaag gaat, betekent het dat de Quatt zijn net uitgeblazen lucht weer aanzuigt. Omdat dit kouder is, zal de efficiëntie/COP lager worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Kan ook net wat warmere lucht zijn aan de gevel.
Als je zeker wilt zijn even een overlay maken met de daadwerkelijke temperatuur (andere sensor op andere plek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 28-05 17:51
Ik heb hetzelfde probleem (gebruik Evohome) en heb hiervoor een ticket bij Quatt aangemaakt. In mijn ogen een softwarefout, als de delta temperatureWaterIn en temperatureWaterOut te klein wordt gaat de Quatt pendelen op een frequentie van 3 minuten. Natuurlijk is het een afgifteprobleem maar Quatt geeft zelf duidelijk aan dat zij met gewone radiatoren kunnen werken. En dat lukt ook prima, behalve bij zacht weer. En in mijn ogen simpel op te lossen: als de Quatt zijn warmte niet kwijt kan start dan niet direct op maar wacht een tijdje (of vaste tijd of tot de temperatureWaterIn voldoende is gedaald).

125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05 11:28
Flesym schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 07:40:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem (gebruik Evohome) en heb hiervoor een ticket bij Quatt aangemaakt. In mijn ogen een softwarefout, als de delta temperatureWaterIn en temperatureWaterOut te klein wordt gaat de Quatt pendelen op een frequentie van 3 minuten. Natuurlijk is het een afgifteprobleem maar Quatt geeft zelf duidelijk aan dat zij met gewone radiatoren kunnen werken. En dat lukt ook prima, behalve bij zacht weer. En in mijn ogen simpel op te lossen: als de Quatt zijn warmte niet kwijt kan start dan niet direct op maar wacht een tijdje (of vaste tijd of tot de temperatureWaterIn voldoende is gedaald).
Ja eens, dat is softwarematig prima op te lossen. CV ketels hebben dat vaak al. Mijn Remeha Tzerra Ace ketel heeft een anti-pendeltijd van 10min.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-05 10:24
s020506 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:49:
[...]

Maak een helper, een Intergration - Riemann sum. Die zet je op de Quatt power, dan weet je de geleverde energie in kWh van je Quatt. Daarna een utility meter hierop, dan weet je de geleverde energie per dag, week, maand, jaar, wat je wil. Mijn home wizard socket geeft al een total energy, hoefde ik alleen een utility meter van de te maken voor dezelfde periode. En dan ben je er.

Edit: ik weet dat idle verbruik wordt meegenomen. Op een dag als vandaag scheelt het nogal wat (COP van 6.11 of 5.72), maar ik denk al het kouder wordt en de Quatt staat te beuken de hele dag het niet zoveel uitmaakt. En ik vind het ergens wel zo eerlijk om mee te nemen, het is wel verbruik
Goed idee! Ik heb nu in Home Assistant utility meter helpers (periode daily) op mijn geleverde en gebruikte energie gezet (die heb ik met Riemann sum helper berekend), en een template sensor toegevoegd die de dagelijkse CoP tot nu toe berekent:

in configuration.yaml deze template sensor toevoegen:
code:
1
2
- name: Daily CoP
      state: "{{ ((states('sensor.quatt_energy_output_daily') | float(0)) / (states('sensor.quatt_energy_input_daily') | float(0)))|round(2) }}"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_O__NYQjlG6wJt_JVhgxmmDaBs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iz7yrYuCTdks6GNEjT2zTzVM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-05 22:00
Een korte vraag omtrent de pomp van de vloerverwarming. Ik heb een ''ouderwetse pomp'' met 3 standen. Sinds ik hier woon hebben we deze al op stand 2 staan, maar nu vraag ik me af of het nog interessant is om de vloerverwarming op de maximale stand te zetten. De flow van Quatt is goed, hiervoor is het dus niet nodig.

Ik ben sinds gisteren begonnen met het uitlezen van de aanvoer en uitvoertemperatuur van de vloerverwarming om te kijken wat het effect is, maar ik ben even op zoek naar wat algemene kennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-05 17:30
FatPenguin schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:13:
[...]

Ik heb hier ook een evohome, maar bij mij doet hij juist het tegenovergesteld, hij gaat vrij snel met 2-3,5kw output naar het setpoint. Vervolgens gaat hij op dit punt pendelen rondom het setpoint.
Runs zijn dus vrij kort. Ik verwacht wel dat dit beter gaat worden zodra het wat kouder gaat worden.

In het plaatje een voorbeeld van het verwarmen van de woonkamer van 19 naar 20 graden.
Heb hier een support call voor lopen, maar nog geen reactie tot dusver. Als hij iets langer zou wachten en zou opstarten met 300w input ipv 600 zou er veel langere runs mogelijk zijn verwacht ik.

Wat zijn jouw system settings mbt. aantal schakelingen per uur en minimale schkel interval?

[Afbeelding]
Ik had de vloerverwarming klep open laten staan en toen bleef hij rond ~350w. Nu heb ik die gewoon weer laten meedraaien door Evohome en nu werkt hij wel naar behoren. ~700w - 800w en een watertemperatuur van 40-42 graden.

Ik weet niet precies hoe dat moduleren werkt, maar het lijkt er op dat hij te veel afgifte heeft via de vloerverwarming en daardoor denkt dat hij niet zo hard hoeft te werken. Terwijl de slaapkamers dan niet voldoende warm worden.

Ik heb trouwens het aantal schakelingen per uur op het minimale (3 volgens mij?) en schakel interval op het langste. Al had die laatste geen effect volgens de installateur.

Ik merk alleen dat ik 2 radiatoren heb met te weinig vermogen. Ook al stookt hij de hele nacht met 42 graden water, de ruimtes komen niet op temperatuur. Dus tijd om die te vervangen voor meer capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
MacD007 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:27:
[...]

Schema van mij: ma-vr
06:30 18ºC
07:30 18,5ºC
09:00 19ºC
18:00 19ºC
21:30 18ºC
Als ik zo naar dit schema kijk, kunnen 06.30 en 18.00 uur er toch nog tussenuit? Of heeft het wel zin om deze er tussen te zetten? Reageert de Quatt daar anders op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trumpske
McKameel schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:28:
[...]

Super! Ik heb je code even gepubliceerd op het Domoticz forum: https://www.domoticz.com/...opic.php?p=308155#p308155

@McKameel wil je nog even aangeven welke sensoren type je moet gebruiken voor welke zodat ik dit bij het forum erbij kan zetten? Maakt het wel zo makkelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Trumpske op 23-10-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Dit is toch alleen bij aan/uit aansluiting? Waarom geen OT? Naar mijn idee is dat de standaard die Quatt doet. Bij mij ook en geen pendelen.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:58:
[...]

Als ik zo naar dit schema kijk, kunnen 06.30 en 18.00 uur er toch nog tussenuit? Of heeft het wel zin om deze er tussen te zetten? Reageert de Quatt daar anders op?
Ja, dat kan, omdat dit schema (via de app) er standaard in zat heb ik het gewoon zo gelaten (was gewoon lui), maar je kunt deze er ook gewoon uit laten cq verwijderen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 28-05 17:34
"Hoe heeft iedereen de Honeywell Lyric T6 ingesteld, aantal Schakel momenten per uur en de tijd, deze instelling heeft ook invloed op pendelen toch, zelf heb ik deze nu op 3x en 12 minuten staan deze stond default"

Hoe en waar kan je dat instellen cq terugvinden op je T6 ?

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
TalkingCarrot schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 07:53:
Een korte vraag omtrent de pomp van de vloerverwarming. Ik heb een ''ouderwetse pomp'' met 3 standen. Sinds ik hier woon hebben we deze al op stand 2 staan, maar nu vraag ik me af of het nog interessant is om de vloerverwarming op de maximale stand te zetten. De flow van Quatt is goed, hiervoor is het dus niet nodig.

Ik ben sinds gisteren begonnen met het uitlezen van de aanvoer en uitvoertemperatuur van de vloerverwarming om te kijken wat het effect is, maar ik ben even op zoek naar wat algemene kennis
Ik heb hem op stand 2 staan, op 3 kreeg ik een irritante brom in huis. Ben benieuwd naar jouw bevindingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B91apiHWtD_SMkQkC63XINAmDTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T9OOyX5yOfo6qqK6LBESmGnL.png?f=fotoalbum_large

De eerste volle week na het moeten verwarmen van het huis zit erop met een COP van 5,83. Niet slecht, maar …. kloppen de cijfers van Quatt wel. Ik zou ook 20,9 m3 gas hebben bespaard.

Maar mijn energiewizard zegt dat de Quatt die week 33,8 kWh hebt gebruikt (alleen Quatt) en dus zou de COP 5,43 zijn. En de opgeleverde warmte van 183,7 kWh door Quatt is geen 20,9 m3 gas, maar volgens mij 18,8 m3.

Mijn besparing volgens de cijfers van Quatt zou € 17,55 zijn, maar met de andere cijfers € 13,85. De cijfers van Quatt lijken dus nogal gunstig te worden gepresenteerd.

Anderen ook die ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
robmaas schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:27:
"Hoe heeft iedereen de Honeywell Lyric T6 ingesteld, aantal Schakel momenten per uur en de tijd, deze instelling heeft ook invloed op pendelen toch, zelf heb ik deze nu op 3x en 12 minuten staan deze stond default"

Alleen bij aan/uit schakeling ipv open therm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Laatst online: 28-05 17:51
pietjm schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:33:
[Afbeelding]

De eerste volle week na het moeten verwarmen van het huis zit erop met een COP van 5,83. Niet slecht, maar …. kloppen de cijfers van Quatt wel. Ik zou ook 20,9 m3 gas hebben bespaard.

Maar mijn energiewizard zegt dat de Quatt die week 33,8 kWh hebt gebruikt (alleen Quatt) en dus zou de COP 5,43 zijn. En de opgeleverde warmte van 183,7 kWh door Quatt is geen 20,9 m3 gas, maar volgens mij 18,8 m3.

Mijn besparing volgens de cijfers van Quatt zou € 17,55 zijn, maar met de andere cijfers € 13,85. De cijfers van Quatt lijken dus nogal gunstig te worden gepresenteerd.

Net welke cijfers je wilt hanteren. Quatt stelt 1 kuub gas gelijk aan 8,8kw warmte (Koevlaas formule).

125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
[Afbeelding]

Quatt gebruikt een conversie van 8.8 kWh / m3 gas. Dit getal komt vaker voor in de WP wereld, omdat het (gemiddelde) rendement van de CV ketel erin meegenomen is (is namelijk niet 100% :+ )

daarnaast zal er altijd wat verschil zijn tussen de meetwaarden, ik zie hetzelfde met mijn kWh meter (MID gekeurd van HomeWizard), alleen geeft de kWh meter juist 7% minder verbruik aan.
ik neem de waarden maar zoals ze zijn, er zal ook een onnauwkeurigheid zitten in de temperatuursensoren, en hoe dichter de temperatuurwaarden bij elkaar liggen, hoe groter naar verhouding the onnauwkeurigheid.
Er zal altijd een zekere mate van 'natte vinger werk' aan te pas komen, tenzij je zelf nauwkeurig geijkte externe meetapparatuur gaat plaatsen (kWh-meter, Kamstrup warmtemeter, etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Ik zou sowieso de externe meter gebruiken.
Het 'bespaarde gas' is hooguit een benadering. Wat je daadwerkelijk bespaard hebt is je gasverbruik dit seizoen afzetten tegen vorig seizoen.
Die aantal m3 kun je prima x 8.8 kWh doen. Dan kun je kijken hoever je af zit van de thermische opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-05 15:30

SBL

MacD007 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:53:
[...]

bedenkt dat de unit van Quatt 60 kg weegt, als ik zo je dak zie heb je dus een kraan nodig (kosten op ruim 600-800€ meer).
hou ook rekening met het geluid, dus op het dak van de garage zal vermoedelijk gezien de afstand van < 3m naar de wettelijke eisen van 45/40 dB niet kunnen.
Ik zou dat via de tool van de overheid eens gaan berekenen waar je uitkomt.https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

[...]
Op het garagedak naast de airco lijkt me qua geluid geen probleem; lijkt sterk op mijn situatie (even afgezien van de airco; gebruik je die ook voor verwarmen, of alleen koelen?). NB erfgrens op dak maakt niet uit; afstand tot raam buren (en je eigen raam) lijkt groot genoeg. Maar check inderdaad met de tool.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

pietjm schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:50:
De kamertemperatuur staat nu al bijna 1 uur op exact dezelfde waarde, maar ondertussen is de Quatt wel gestopt met verwarmen en niet veel later weer gestart. Komt dit bekend voor?

[Afbeelding]
Dat ie lang op die kamertemperatuur staat, herken ik wel (zie mijn eerdere posts). Wel fijn dat de Quatt desondanks wel schakelt; dat had ik bij mij nog niet gezien.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 28-05 17:34
pietjm schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:36:
[...]

Alleen bij aan/uit schakeling ipv open therm.
Ja ik heb T6 aan/uit maar waar kan je dat instellen ?

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

[Afbeelding]

Energiemeters kunnen wat afwijken; die van jou geeft 7% meer dan Quatt, die van mij (HWplug) juist wat minder.
En Quatt rekent met 8,8 kWh/m3, en dat doen ze structureel. Jij mag met wat anders rekenen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
robmaas schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:32:
[...]

Ja ik heb T6 aan/uit maar waar kan je dat instellen ?
Voor de T6 heb je twee protokolen waar deze mee werkt.
AAN/UIT
OpenTherm (OT)

Welke van de twee gebruikt worden wordt eigenlijk bepaald door het aangesloten apparaat, bij een Quatt is dat dus de CIC. Deze werkt aan de kant voor de thermostaat uitsluitend met OpenTherm.
Dus zou je eigenlijk geen AAN/UIT hebben.

De CIC is daarna of AAN/UIT of via OpenTherm aangesloten aan de CV.

zie hier de verschillende aansluitingen van de CIC: (bron: https://gathering.tweaker...message/75911250#75911250
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uifms1iSLLq-SZQA9bPkaXM_50E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5wvbiIsx0HKmeybdycMwbEQg.jpg?f=user_large
Afhankelijk van de aangesloten methode/protocol zie je ook de functies in het menu.

Om naar de instellingen te kunnen gaan moet je naar het geavanceerde menu gaan.
1) Ga naar het geavanceerde menu door de Menu knop User-added image voor 5 seconden in te drukken.
hier de beschikbare opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOdI7ErHvq4KO7OptE2XsL0Qr0g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LNQV3L4dGID4JgytkyRFNhCn.jpg?f=user_large

link naar de installatie handleiding:
voor de T6:
https://support.resideo.c...ten-vinden?language=nl_NL

voor de T6R:
https://support.resideo.c...ten-vinden?language=nl_NL

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 23-10-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
SBL schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:30:
[...]

Energiemeters kunnen wat afwijken; die van jou geeft 7% meer dan Quatt, die van mij (HWplug) juist wat minder.
En Quatt rekent met 8,8 kWh/m3, en dat doen ze structureel. Jij mag met wat anders rekenen ;-)
Energiemeters of kWh meters heb je eigenlijk in twee klasses. De MID meters, deze zijn gecalibreerd en mogen maar een zeer beperkte afwijking vertonen en mogen ook gebruikt worden om energie hiermee af te rekenen.
De inbouwmeters van bv Homewizzard die in de meterkast gaan zijn een dergelijke meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8uQjgNvxYxlwsuog443od9cyT4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zNKUflimnuTUUeefuBbrDazd.png?f=user_large

de bekende plugs van de diverse merken zijn dat in de meeste gevallen niet, deze kunnen zoals reeds is genoemd ook een (behoorlijke) afwijking (naar boven/beneden) hebben.

Daarnaast weten we ook niet exact op welk punt de Quatt zijn verbruik meet, het kan dus ook zijn dat een bepaald verbruik helemaal hierdoor niet wordt meegenomen.
Ik zelf heb afwijkingen tussen de Quatt cijfers en de eigen MID kWh meter van tussen de 5-10% in de laatste week kunnen waarnemen.

Het meten in de groepenkast (alleen als daar ook alleen maar de Quatt is aangesloten) met de MID meter geeft dus de meest exacte verbruikswaarde weer van een Quatt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05:37
MacD007 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:58:
[...]

Energiemeters of kWh meters heb je eigenlijk in twee klasses. De MID meters, deze zijn gecalibreerd en mogen maar een zeer beperkte afwijking vertonen en mogen ook gebruikt worden om energie hiermee af te rekenen.
De inbouwmeters van bv Homewizzard die in de meterkast gaan zijn een dergelijke meter.
[Afbeelding]

de bekende plugs van de diverse merken zijn dat in de meeste gevallen niet, deze kunnen zoals reeds is genoemd ook een (behoorlijke) afwijking (naar boven/beneden) hebben.

Daarnaast weten we ook niet exact op welk punt de Quatt zijn verbruik meet, het kan dus ook zijn dat een bepaald verbruik helemaal hierdoor niet wordt meegenomen.
Ik zelf heb afwijkingen tussen de Quatt cijfers en de eigen MID kWh meter van tussen de 5-10% in de laatste week kunnen waarnemen.

Het meten in de groepenkast (alleen als daar ook alleen maar de Quatt is aangesloten) met de MID meter geeft dus de meest exacte verbruikswaarde weer van een Quatt. _/-\o_
Bij mij met de home wizard in de meterkast 31,1 kWh incl. Cic en de Quatt geeft 29,4 kWh aan ;) voor 1 week

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:21
robmaas schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:27:

@MacD007 had het ook al gepost.

@robmaas Uit de manual van de T6
Wanneer de Lyric T6 thermostaat op de aan/uit verbinding is aangesloten heb je andere instelmogelijkheden in het installateursmenu. Om in het installateursmenu te komen moet je ongeveer 5 seconden op het menu-icoontje (3 streepjes) onder aan het scherm drukken. In dit menu kun je het aantal schakelingen per uur instellen en de minimale aan tijd. Het aantal schakelingen is in te stellen op 3,6,9 of 12. Wanneer je niet wilt dat de ketel te vaak aanslaat kun je voor 3 of 6 schakelingen per uur kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Zien anderen dit 'gedrag' ook wel terug dat de Quatt nog niet aanspringt terwijl de temperatuur toch al wel een stukje onder de gewenste temperatuur is gedaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E02oONxNPJCsW50A9ymv9Sg1CGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRDB5WKvH8nnEfeoA2Xi7Hia.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShyWc-nq-eiPQsywrzTyU0r7OJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J7flz4xvSn72s0YswfypWYSl.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens gaat hij nu ik dit post ook verwarmen. Dus dit is dan de grens blijkbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door okijokii op 23-10-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:30
okijokii schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:52:
Zien anderen dit 'gedrag' ook wel terug dat de Quatt nog niet aanspringt terwijl de temperatuur toch al wel een stukje onder de gewenste temperatuur is gedaald:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Overigens gaat hij nu ik dit post ook verwarmen. Dus dit is dan de grens blijkbaar.
Op zich wel logisch anders gaat die steeds aan en uit, als het iets onder de gewenste temperatuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
prakka schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:08:
[...]

Op zich wel logisch anders gaat die steeds aan en uit, als het iets onder de gewenste temperatuur komt.
Ja klopt, alleen wil ik het graag dat hij vanaf 12.00 uur richting 19.5° gaat zodat het warmer wordt in huis. Wanneer hij dan nog uren blijft hangen op 19.2 graden doet hij niets en blijft het kouder dan gehoopt. Ik heb liever dat hij na het signaal van de thermostaat iets gaat doen. Deze gaat niet voor niets van 19 naar 19.5 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:39
okijokii schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:23:
[...]

Ja klopt, alleen wil ik het graag dat hij vanaf 12.00 uur richting 19.5° gaat zodat het warmer wordt in huis. Wanneer hij dan nog uren blijft hangen op 19.2 graden doet hij niets en blijft het kouder dan gehoopt. Ik heb liever dat hij na het signaal van de thermostaat iets gaat doen. Deze gaat niet voor niets van 19 naar 19.5 😇
Gebruik jij een T6, Ja, een T6, die heeft een afrondingsbug. Dus als je maar een halve graad verhoogd, gaat de gemeten temperatuur ook naar die halve graad. En dan doet de thermostaat niets totdat de kamertemperatuur wijzigt. Kun je omheen werken door een minuut of 10 een hele graad te verhogen.

Zie mijn bericht uit 2018: Vorig seizoen was deze bug er nog steeds, of het er vandaag de dag in zit, weet ik niet.

medu80 in "Honeywell Lyric T6 en Opentherm (Gateway)"

[ Voor 12% gewijzigd door medu80 op 23-10-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
medu80 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:34:
[...]

Gebruik jij een T6, Ja, een T6, die heeft een afrondingsbug. Dus als je maar een halve graad verhoogd, gaat de gemeten temperatuur ook naar die halve graad. En dan doet de thermostaat niets totdat de kamertemperatuur wijzigt. Kun je omheen werken door een minuut of 10 een hele graad te verhogen.

Zie mijn bericht uit 2018: Vorig seizoen was deze bug er nog steeds, of het er vandaag de dag in zit, weet ik niet.

medu80 in "Honeywell Lyric T6 en Opentherm (Gateway)"
Ik zie nog steeds bugs, zoals het tonen van de ingestelde temperatuur ipv de huidige. Hopelijk komt er binnenkort eens een goede oplossing voor. Bedankt voor je reactie 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Bennobang schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:14:
[...]

Bij mij met de home wizard in de meterkast 31,1 kWh incl. Cic en de Quatt geeft 29,4 kWh aan ;) voor 1 week
Verbruik van de CIC zit er sws niet in de Meetwaarden van Quatt. dus daar zit al één van je oorzaken van de afwijking. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TalkingCarrot schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 07:53:

ik denk zelf dat je deze naar stand 1 (de laagste kunt gaan zetten), zeker in combinatie met de Quatt.
Probeer het maar eens uit en kijk naar de fow van Quatt sensor in de JSON FEED. Als deze niet veel of niet verandert tussen de standen kun je de laagste stand kiezen (minder verbruik).

Ik zou je ook een slimme pompschakelaar adviseren, zodat je pomp niet onnodig gaat draaien. Ik heb pas mijn eigen pompschakelaar hier gepost. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-04 13:24
Jimve schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:20:
Hier hangt de Quatt ook sinds de zomer, en lees al even met veel plezier mee op het forum. Ik gebruik mijn Quatt icm Tado, vloerverwarming (woonkamer/keuken) en LTV convectoren (slaapkamers). Al heel wat nuttige tips gehad om de flow goed te krijgen, want de COP was nog wat aan de lage kant. Dank daarvoor! _/-\o_
Volgende stap is meer ventilatoren om de afgifte te verhogen!

[...]

Ik loop tegen dit zelfde probleem op, mijn vloerverwarming haalt met Tado knop op de verdeler van de vloerverwarming niet voldoende flow. Als ik de knop er af draai schiet die omhoog. @Pascall_1 welke zonneklep heb jij hiervoor gebruik? Die heb je bedraad aangesloten op de Tado thermostaat? Dan ga ik dat ook proberen!

[...]

Volgens mij moet dit inderdaad kunnen met Tado knoppen. Mijn thermostaat regelt de woonkamer, als deze op temperatuur is kunnen de knoppen op de LTV boven zelf om warmte vragen. In de Quatt app wordt de ruimte met de hoogste warmtevraag getoond, werkt prima!
Heb idd een bedrade thermostaat a afgeschaft en deze in relais mode aangesloten. Deze stuurt een 24 volt relais aan en die schakelt dan bij warmtevraag de zoneklep open en bij geen warmte vraag de thermostaat uit.

Ik heb hiervoor een kogel klep 24v gebruikt van Ali. Kogelklep is minder gevoelig voor storingen dan magneet klep. En kan hem handmatig draaien mocht die stuk gaan. Heb 2 maal vloerverwarming pomp met 2 kleppen en 2 thermostaten.

Kost wat maar wekt beter als wat ik hiervoor had. Toen had ik thermostaat ventiel met een tado knop ertussen. Toen haalde ik de flow niet omdat het ventiel behoorlijk afknijpt. Nj zoneklep 3/4 met 20 mm doorlaat op een 22 mm leiding.

Moet alleen nu nog handmatig aansturen omdat als die in een andere kamer plaats hij de temperatuur overneemt van de thermostaat die dus in de kast hangt. Deze stuurt dan njet de quatt aan. Dit moet de centrale thermostaat gaan doen die in de woonkamer hangt.

Dus daar moet ik nog wat voor verzinnen en anders bij tado ticket aanmaken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5m8qsesvWLfQXGkk37tfO8MZHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2Mb9QmglVNPpgnleOvbTKhU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Pascall_1 op 23-10-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
MacD007 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:07:
[...]

ik denk zelf dat je deze naar stand 1 (de laagste kunt gaan zetten), zeker in combinatie met de Quatt.
Probeer het maar eens uit en kijk naar de fow van Quatt sensor in de JSON FEED. Als deze niet veel of niet verandert tussen de standen kun je de laagste stand kiezen (minder verbruik).

Ik zou je ook een slimme pompschakelaar adviseren, zodat je pomp niet onnodig gaat draaien. Ik heb pas mijn eigen pompschakelaar hier gepost. _/-\o_
Dan heb je kans dat een gedeelte zonder de vloer aan te raken retour gaat naar de Quatt. Ondanks dat je geen verschil in flow ziet. Je Quatt heeft gewoon veel flow, de flow in je vloerverwarming beperken werkt averechts. Maximaal deze pomp! Als ik mijn UPM3 op standje twee zet, gaat de helft via de drukverschilregelaar linea recta retour naar de Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
okijokii schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:42:
[...]

Ik zie nog steeds bugs, zoals het tonen van de ingestelde temperatuur ipv de huidige. Hopelijk komt er binnenkort eens een goede oplossing voor. Bedankt voor je reactie 👍
2018 al gemeld, het is 2023 hier, waar ik leef. In 5 jaar niets aan gedaan? Jij bent wel positief ingesteld. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05:13
okijokii schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:23:
[...]

Hier mijn Isense thermostaat, Quatt in de stille modus zit er bij mij een hysterese van 0.3 graden.
Continu 20 ingesteld, quatt gaat aan bij 19.7 en uit bij 20.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Remeha iSense is de King van thermostaten, helaas zonder app. Anders had ik zeker die niet verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
HBO88 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:24:
[...]

Hier mijn Isense thermostaat, Quatt in de stille modus zit er bij mij een hysterese van 0.3 graden.
Continu 20 ingesteld, quatt gaat aan bij 19.7 en uit bij 20.3
Heb jij de Quatt continu in stille modus?

Ik denk dat die hysterese ook prima is bij een constante temperatuur, bij een zetje van een halve graad door de thermostaat zou ik het 'normaal' vinden dat hij doorheeft dat hij wel even iets moet gaan doen :P

Pagina: 1 ... 132 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.