Lijkt wel zomer hier. temperatuursensor buiten van Quatt geeft 22 graden aan:)
kast zal wel in de zon staan, dan wil de sonsor wel iets meer geven. De temperatuurwaardes in mijn lijstje zijn van een afgeschermde sonsor waar geen direct zonlicht op kan schijnen.Fvhagen schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:28:
Lijkt wel zomer hier. temperatuursensor buiten van Quatt geeft 22 graden aan:)
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
@MacD007 Met je gasverbruik zou je de Quatt zeker enkele uren langer kunnen laten draaien. Het is nu niet veel, maar straks met de winter in aantocht, ik weet het niet of je nachtverlaging dan zoveel zin heeft. Zoals ik al eerder zei. Het gaat om tientjes per seizoen..
Da's een goed idee; ga ik ook doen.MacD007 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:34:
[...]
Ik heb aan speedcomfort al gevraagd of zij voor bezitters van warmtepompen geen andere sensor kunnen leveren.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
:fill(white):strip_exif()/f/image/ATbMMtZYCuzcULga2F5YF0sJ.png?f=user_large)
Hierbij mijn gegevens van afgelopen paar dagen.
/f/image/I9g1hmAChMU20qHync2tW0H0.png?f=fotoalbum_large)
Waarbij de AVG COP toch wel een ander beeld laat zien dan de min/max COP.
Het effect van 5W 24/7 zit hier ook in, en dat zorgt toch wel voor een daling van ongeveer 1 op de COP.
Vandaag bijv:
/f/image/0e0doNLKi1DDGKRqK8NRHvZl.png?f=fotoalbum_large)
Keurig rond de 7,5.
Maar: 3,3kWh opgenomen, 22,3 afgegeven. COP: 6,75
had ze gisteren toevallig ook een mail gestuurd haha ;D
Het zou wel interessant zijn, om ook de thermostaat temperatuur te vermelden bij de verbruikscijfers,Heinemancp schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:23:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het effect van 5W 24/7 zit hier ook in, en dat zorgt toch wel voor een daling van ongeveer 1 op de COP.
Vandaag bijv:
[Afbeelding]
Keurig rond de 7,5.
immers de outlet watertemperatuur is zeer bepalend voor de verbruikscijfers.
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Tel jij het nog als geïsoleerde schil als je ramen openstaan? Zet jij radiatoren open op (slaap)kamers waar de ramen ook open staan?Toby-Wan schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:51:
[...]
Je gebruikt verkeerde bewoording: je 'stookt' slaapkamers niet op (hoeft een radiator ook niet volledig op te zetten gedeeltelijk kan ook), echter je beperkt/reduceert het warmteverlies vanuit je verwarmde vertrekken (woonkamer) naar je resterende vertrekken binnen(!!) je geïsoleerde schil.
Een normaal huis heeft isolatie naar buiten toe, maar geen isolatie tussen woonkamer & slaapkamer, dus zorgen dat er minder warmteverlies is van A naar B zorgt voor lager verbruik van je WP & heeft bijkomend voordeel dat je je systeem volume vergroot (helpt bij defrosts straks dat CV niet hoeft aan te slaan)
Elk beetje afgifte dat binnen je geïsoleerde schil meedoet is nuttige warmte
Dan krijg je misschien wel een betere COP, maar kan me niet voorstellen dat je dan stookkosten bespaart want die kamer wordt er echt niet warmer door; laat staan dat de kamer eronder daar wat van merkt.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Bij mij nog niet; start data is nog steeds 22sep23.NIB0R schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 06:08:
[...]
Sinds een paar dagen is nu ook de hele geschiedenis geupload. Ik kan nu ook de statistieken van mijzelf zien van begin dit jaar.
Daarvoor is trouwens ook weinig te zien, op 3 testruns en standby-verbruik na.
Wat zit er achter die max en gem COP berekening van jou ?Heinemancp schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:23:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag bijv:
[Afbeelding]
Keurig rond de 7,5.
overigens in mijn data zit dus ook het het standby-verbruik omdat ik de COP bereken vanuit de kWh meter. Dat verklaart niet volledig het verschil tussen de Quatt en de kWh MID meter, de Quatt verbruikt in de standby stand rond de 5 W, dat is op een dag gem. 0,1 kWh.
Chip2710 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:34:
[...]
Het zou wel interessant zijn, om ook de thermostaat temperatuur te vermelden bij de verbruikscijfers,
immers de outlet watertemperatuur is zeer bepalend voor de verbruikscijfers.
/f/image/gmuGjVJT727BG17MSKxrYw2x.png?f=fotoalbum_large)
LET OP: beide maandplaatjes laten alles zien, alleen sinds 15 okt is interessant.
Zie hier de temp van de Water Out van de Quatt.
Thermostaat in de woonkamer staat 24/7 op 19,5'C
/f/image/xkz8g4cOnfu1YdIqPVbc7Bdt.png?f=fotoalbum_large)
Warmteverlies door openstaande ramen dient nog steeds gecompenseerd te worden, het maakt niet uit welke afgifte dit doet. Ja een deel van de thermische energie zal direct vervliegen maar als door extra thermische afgifte je onder aan de streep minder elektraverbruik verbruik hebt, dan ga je er alsnog op vooruit.SBL schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:37:
[...]
Tel jij het nog als geïsoleerde schil als je ramen openstaan? Zet jij radiatoren open op (slaap)kamers waar de ramen ook open staan?
Dan krijg je misschien wel een betere COP, maar kan me niet voorstellen dat je dan stookkosten bespaart want die kamer wordt er echt niet warmer door; laat staan dat de kamer eronder daar wat van merkt.
Ramen staan hier doorgaans op ventilatie stand. radiatoren staan allemaal open en lopen mee met thermostaat in woonkamer, deze worden dus niet actief geregeld, maar nee ik ga ze niet dicht zetten wanneer ik een raam een stukje verder open doe
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
ik heb ondertussen 4 nieuwe sensoren besteld bij : https://www.vanallesenmee...-normal-open-(losse-ring),MacD007 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:46:
[...]
Ja, het is echt super eenvoudig als je de juiste versie hebt, de houder van de sensor zit met 4 klemmetjes vast (geen lijm) dus die heb je zo open en de klemmen op de sensor schuif je gewoon los.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Gekalibreerde sensoren lijkt mij voor deze functie een beetje overdone, zolang ze gaan draaien boven een bepaalde temperatuur en ook weer uitgaan onder een bepaalde temperatuur vind ik het best, met een afwijking van 0,8 gr kan ik wel leven.
het enige is dat deze een bracket hebben die eigenlijk voor de houder van speedcomfort in de weg zitten, eens kijken hoe makkelijk het word om deze gelukkige losse bracket te verwijderen.
mogelijk dat dit voor andere Quatt eigennaars die ook een speedcomforts hebben een makkelijke oplossing zal zijn. ik hou jullie op de hoogte.
Van de week schouw van Quatt gehad. Was op zich heel positief.
Alle beren die ze in de online call op de weg zagen waren in de praktijk helemaal geen probleem.
Ben nu aan het wachten op de offerte.
Punt van discussie was wel de montage van buitenunit.
Hij was absoluut geen voorstander van muurbeugels. Dat zou veel meer resoneren dan plaatsen op het platte garagedak. Daarnaast vroeg hij zich af of het gewicht (60kg?) op termijn er niet voor zou zorgen dat de boel los kwam, met alle gevolgen van dien.
Andersom zie ik plaatsen op het platte garagedak niet echt zitten.
Ik heb EPDM met grind erop. En je zie het dak gewoon bewegen als iemand erop loopt.
Beste man gaf aan dat het zomaar kan dat mijn dak iets te licht is uitgevoerd tov bouwbesluit.
EPDM is waarschijnlijk alleen aan de rand gelijmd en het grind houdt de boel op z'n plaats. Maar er zou wel eens teveel grind op kunnen liggen.
Da's allemaal leuk en aardig. Maar dan vind ik het een nog minder goed idee om rechtstreeks op dat dak die Quatt te plaatsen, rubbermat of niet.
Hij vertelde dat er rubberen pluggen zijn voor die beugels. Maar hij vroeg zich ook af hoe lang die goed bleven.
Heb hier vorig jaar al eerder trillingsdempers voor muurbeugels voorbij zien komen.
Hoe zijn de ervaringen daarmee tot nu toe?
En iemand nog tips/linkje wat ik dan nu het beste kan bestellen?
Alle beren die ze in de online call op de weg zagen waren in de praktijk helemaal geen probleem.
Hij was absoluut geen voorstander van muurbeugels. Dat zou veel meer resoneren dan plaatsen op het platte garagedak. Daarnaast vroeg hij zich af of het gewicht (60kg?) op termijn er niet voor zou zorgen dat de boel los kwam, met alle gevolgen van dien.
Ik heb EPDM met grind erop. En je zie het dak gewoon bewegen als iemand erop loopt.
Beste man gaf aan dat het zomaar kan dat mijn dak iets te licht is uitgevoerd tov bouwbesluit.
EPDM is waarschijnlijk alleen aan de rand gelijmd en het grind houdt de boel op z'n plaats. Maar er zou wel eens teveel grind op kunnen liggen.
Da's allemaal leuk en aardig. Maar dan vind ik het een nog minder goed idee om rechtstreeks op dat dak die Quatt te plaatsen, rubbermat of niet.
Hij vertelde dat er rubberen pluggen zijn voor die beugels. Maar hij vroeg zich ook af hoe lang die goed bleven.
Heb hier vorig jaar al eerder trillingsdempers voor muurbeugels voorbij zien komen.
als metselwerk van normale kwaliteit is kan het met gemak 60kg+ hebben. Wat bedoelen ze met rubberen pluggen? Gewone fischer pluggen zal geen probleem moeten zijnKMvrtr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:53:
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Geeft bij jullie de boiler sectie in de json altijd waardes weer of alleen als de ketel ook echt gebruikt wordt?
Altijd waardes hiersepjes schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:12:
Geeft bij jullie de boiler sectie in de json altijd waardes weer of alleen als de ketel ook echt gebruikt wordt?
om het maar duidelijk te maken, dit is echt onzin, zeker als het een normale buitenmuur van een huis betreft, de spouwankers zorgen daarnaast ook nog voor extra stabiliteit. We hebben het hier over 15 kg per boutverbinding, dat is echt niets.KMvrtr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:53:
ik zelf heb deze ook aan de buitenmuur hangen, direct achter de keuken, geen trillingen (als dat zo zou zijn, zouden mijn keukenkastjes/glaswerk wel iets lawaai gaan maken, of lawaai van de pomp, we horen helemaal niets.
:strip_exif()/f/image/WLLkP8vN7OsJUYS3h9gEeBT3.jpg?f=fotoalbum_large)
tip: plaats achter elke beugel aan de onderkant een halve wagner anti-trilmatjes, zie de foto (dat is het blauw-zwarte blokje tegen de muur. die wordt gewoon geklemd tegen de muur en zorgt dat trillingen niet richting muur kunnen.
vergeet niet dat je met een plat dak van de garage een hele mooie grote box (anex klankkast) gaat creeren, of je daar blij van wordt ?? het kan goed gaan maar ook echt fout. hangt er veel van de bouwconstructie van het dak en de verbinding naar het huis af.Andersom zie ik plaatsen op het platte garagedak niet echt zitten.
wagner anti-trillingsmatje, je hebt er echt maar 1 nodig, ik had er dus 4 besteld, bleek achter af 1 meer dan voldoende. je kunt ook nog deze zachtere anti-trillingsvoetjes kopen, deze zijn iets zachter dan de standaard die mee geleverd worden, maar ik heb ze niet, en heb ze ook niet nodig. Er zijn ook nog speciale anti-trillingspluggen, maar of dat veel doet ??Hij vertelde dat er rubberen pluggen zijn voor die beugels. Maar hij vroeg zich ook af hoe lang die goed bleven.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I6H5FTm7stemAIdhry1SFkGh.jpg?f=user_large)
5x false en altijd 2 temperaturen die heel dicht bij elkaar liggen 0,0 of 0,1 graad ertussen.sepjes schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:12:
+ momentumMacD007 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:22:
[...]
om het maar duidelijk te maken, dit is echt onzin, zeker als het een normale buitenmuur van een huis betreft, de spouwankers zorgen daarnaast ook nog voor extra stabiliteit. We hebben het hier over 15 kg per boutverbinding, dat is echt niets.
Die 15 kg gaan natuurlijk alleen op aan de muur loodrecht naar beneden.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Mijn Quatt hangt nu een paar dagen in de beugels met Wagner anti trilmatjes er tussen. Wij slapen op 3 meter afstand van de muur waaraan hij is bevestigd, met een gips wandje ertussen. We merken er niets van en zijn dus zeer positief!KMvrtr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:53:
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Dacht wellicht goed om te delen, onderstaand uit DeWarmte topic geeft mooi inkijkje in hoe zij naar all-electric gaan, met een water-water warmtepompboiler (a la Auer Edel Eau) en eventueel extra elektrisch element in CV systeem (?)
:strip_exif()/f/image/KjaZzy9hzF2gcUzeIKPy26n7.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Hier mijn resultaten van de afgelopen dagen.
Huis van 170m2 (450m3) uit 1970 & 60m2 aan HR+ glas
Bodemisolatie (eps parels)
Spouwmuurisolatie (eps parels)
Plat dak met witte EPS
Ik verwarm 89m2 met vloerverwarming (2 verdiepingen) 3 slaapkamers met T22 overgedimensioneerde nieuwe radiatoren en 1 badkamer met designradiator, totaal 53m2
Garage van 18m2 onverwarmd.
Tado Thermostaat in de woonkamer staat altijd op 20,5 radiatoren op 18,5.
Tado en Quatt lijken goed samen te werken, maar dat is wellicht nog wat voorbarig na enkele dagen.
Huis van 170m2 (450m3) uit 1970 & 60m2 aan HR+ glas
Bodemisolatie (eps parels)
Spouwmuurisolatie (eps parels)
Plat dak met witte EPS
Ik verwarm 89m2 met vloerverwarming (2 verdiepingen) 3 slaapkamers met T22 overgedimensioneerde nieuwe radiatoren en 1 badkamer met designradiator, totaal 53m2
Garage van 18m2 onverwarmd.
Tado Thermostaat in de woonkamer staat altijd op 20,5 radiatoren op 18,5.
Tado en Quatt lijken goed samen te werken, maar dat is wellicht nog wat voorbarig na enkele dagen.
:strip_exif()/f/image/3jkENPBfnWHRa1N3OwJ2q3Z5.jpg?f=fotoalbum_large)
Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).
Hierbij ook mijn verbruiksgegevens van de eerste koude dagen. Betreft een appartement van 160m2 met souterrain + begane grond. Energielabel A, HR+ glas en aan 3 kanten omgeven door buren. Zoneregeling via Honeywell en temp op 18.5 in nacht en 19.0 overdag. Gasverbruik van 1.000 m3 per jaar, max 10m3 op koude dag.
/f/image/ReUtpWZW1WThZTMwm1ELmpVe.png?f=fotoalbum_large)
Ik laat Homey aan het einde van de dag even een summary maken die ie deelt in het Slack huis channel - makkelijker kan niet
/f/image/ReUtpWZW1WThZTMwm1ELmpVe.png?f=fotoalbum_large)
Ik laat Homey aan het einde van de dag even een summary maken die ie deelt in het Slack huis channel - makkelijker kan niet
/f/image/4bLFbn1BPdnTSjBARozP5tXx.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Clock op 19-10-2023 21:16 ]
Bij mij draait hij nu voor de derde dag. Ik had wat inregelproblemen maar na permanent open zetten van de vloerverwarming draait het nu als een zonnetje.
Had alleen sinds vanmiddag dat de Quatt Temp Setpoint omhoog begon te lopen maar de pomp niet aan ging. Na wat proberen met m'n evohome thermostaat toch besloten even een power cycle te doen (stekker Quatt en cic eruit en weer erin). Daarna werkte het weer naar behoren. Even aankijken of dit vaker voor gaat komen. De verwarming werd daardoor niet warm totdat ik alles had herstart. Hebben anderen dit al gehad?
Vanaf 15:00 begon het Setpoint uit het niets op te lopen.
Had alleen sinds vanmiddag dat de Quatt Temp Setpoint omhoog begon te lopen maar de pomp niet aan ging. Na wat proberen met m'n evohome thermostaat toch besloten even een power cycle te doen (stekker Quatt en cic eruit en weer erin). Daarna werkte het weer naar behoren. Even aankijken of dit vaker voor gaat komen. De verwarming werd daardoor niet warm totdat ik alles had herstart. Hebben anderen dit al gehad?
Vanaf 15:00 begon het Setpoint uit het niets op te lopen.
/f/image/Q5R6fz1COGC7GtndjwnNqPP3.png?f=fotoalbum_large)
Dit is misschien ook interessant voor honeywell evohome gebruikers. Ik heb beneden vloerverwarming die ik via een hce80 verdeler aanstuurt en boven gewone radiatoren met hr92 knoppen. De ketelmodule is uiteraard een opentherm modulerende zoals voorgeschreven door Quatt.
De eerste dag dat ik m'n temperatuur schema's in evohome aan had gezet hoorde ik heel veel van de flow door de leidingen. Ik werd er vroeg in de ochtend zelfs wakker van. In de gegevens zag ik onwijs klapperende gedrag terug. Een van jullie schreef hier eerder ook al over.
Na redeneren bedacht ik dat ik waarschijnlijk teveel van het volume dichtkneep als m'n vloerverwarming dicht ging. De volgende ochtend heb ik alle regelkleppen van de 6 vloerverdelers afgehaald zodat die feitelijk altijd open staan en 'meespoelen' met andere warmte aanvragen van boven.
/f/image/guUzIDKDVRwboAQOY7mvwmK2.png?f=fotoalbum_large)
Die dag zag ik meteen een veel rustiger gedrag terug en hoorde ik de flow ook minder door de leidingen geperst worden. Uiteindelijk heb ik meer comfort gehad omdat de vv meer opwarmde tegenover minder verbruik.
Temperatuur was die twee dagen bijna gelijk. Eerste dag heb ik iets van 5.84 kWh gebruikt voor 20kWh warmte. De tweede dag heb ik 3.27 kwh gebruikt voor 18.3 kwh warmte.
Ons huis is uit 1980 met 60m2 beneden vloerverwarming en 143m2 totaal oppervlak. Vloer isolatie en overal hr++ glas.
Ik ben nu aan het spelen met de instellingen van de radiatoren boven die ik via Home Assistant eigenlijk automatisch max stappen van 1graad wil laten maken als ik temperatuur opschroef. De speed fan discussie heeft me geïnspireerd om zelf te gaan klussen 😋 Leuk om hier zo'n grote groep enthousiastelingen te treffen.
De eerste dag dat ik m'n temperatuur schema's in evohome aan had gezet hoorde ik heel veel van de flow door de leidingen. Ik werd er vroeg in de ochtend zelfs wakker van. In de gegevens zag ik onwijs klapperende gedrag terug. Een van jullie schreef hier eerder ook al over.
Na redeneren bedacht ik dat ik waarschijnlijk teveel van het volume dichtkneep als m'n vloerverwarming dicht ging. De volgende ochtend heb ik alle regelkleppen van de 6 vloerverdelers afgehaald zodat die feitelijk altijd open staan en 'meespoelen' met andere warmte aanvragen van boven.
/f/image/guUzIDKDVRwboAQOY7mvwmK2.png?f=fotoalbum_large)
Die dag zag ik meteen een veel rustiger gedrag terug en hoorde ik de flow ook minder door de leidingen geperst worden. Uiteindelijk heb ik meer comfort gehad omdat de vv meer opwarmde tegenover minder verbruik.
Temperatuur was die twee dagen bijna gelijk. Eerste dag heb ik iets van 5.84 kWh gebruikt voor 20kWh warmte. De tweede dag heb ik 3.27 kwh gebruikt voor 18.3 kwh warmte.
Ons huis is uit 1980 met 60m2 beneden vloerverwarming en 143m2 totaal oppervlak. Vloer isolatie en overal hr++ glas.
Ik ben nu aan het spelen met de instellingen van de radiatoren boven die ik via Home Assistant eigenlijk automatisch max stappen van 1graad wil laten maken als ik temperatuur opschroef. De speed fan discussie heeft me geïnspireerd om zelf te gaan klussen 😋 Leuk om hier zo'n grote groep enthousiastelingen te treffen.
Vraagje: is het in algemene zin voor de meeste mensen met een warmtepomp een goed idee om de vloerverwarming helemaal open te zetten? Asking for some friends (heb zelf geen vv).
Wat bedoel je met helemaal open?
Je dient waterzijdig in te regelen zodat je afgifte per ruimte matcht met je temperatuurswens in die ruimte.
Je dient waterzijdig in te regelen zodat je afgifte per ruimte matcht met je temperatuurswens in die ruimte.
Bij mij bestaat de vloerverwarming uit zes buizen die door de woonkamer en open keuken verspreid liggen (60m2). Het is een ruimte waarvan de buizen allemaal ongeveer even lang zijn. Ik heb nu de automatische kleppen van de hce80 er even afgehaald zodat ze alle zes open blijven staan. Als de ketel nu een warmteaanvraag krijgt van een van de kamers loopt de vloerverwarming ook mee.
Voordat ik zelf mijn Quatt kreeg had ik naar muurbevestiging geneigd. Zelf wilde ik dit eerst ook. Uiteindelijk heb ik toch voor plaatsing op de garage gekozen vanwege 3 redenen: verder van het huis af, meer zon / warmere plek, en geen koude luchtstroom over 1 van de lichtkoepels van de aanbouw.KMvrtr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:53:
Ik heb hier geen spijt van, het geluid in de garage is minimaal, en ook nog eens heel lokaal direct onder de Quatt.
Als je niet bijv regelmatig onder de plaatsingsplek staat te hobbien aan een werkbank zou ik plaatsing op het dak zeker overwegen.
Daar speelt sinds de bevindingen die velen hier hebben de laatste dagen ook nog mee dat er bij sommigen een bijna onwaarschijnlijk fors verschil in COP lijkt te ontstaan bij een Quatt die dichter bij de muur staat (en dus wss ook bij hangende Quatts). Ik heb er een klein beetje mijn twijfels bij, aangezien ik me niet kan voorstellen dat een grote fan via 15 cm aan alle kanten significant meer lucht kan aanzuigen dan via 30 cm, maar bij vrije plaatsing op het dak heb je daar sowieso geen last van.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Sorry, ik snap je punt helaas niet, zou je dat nader kunnen toelichten. Alvast bedankt.medu80 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:07:
@MacD007 Met je gasverbruik zou je de Quatt zeker enkele uren langer kunnen laten draaien. Het is nu niet veel, maar straks met de winter in aantocht, ik weet het niet of je nachtverlaging dan zoveel zin heeft. Zoals ik al eerder zei. Het gaat om tientjes per seizoen..
Volgens mij stopt de Quatt nu omdat de temperatuur in de woonkamer is bereikt, zelfs met een kleine overschot terwijl de nachtverlaging pas veel later wordt aangesproken.
Dus ik zie de noodzaak van langer doorlopen hier niet in.
Waar ik op dit moment wel nog met speel is om vanuit de huidige nachtverlaging eerder met een halve graad verhoging ipv met een graad verhoging te werken, nu zie ik nog een behoorlijk start spike als hij van 18 naar 19 ( exact om 9:00 ) gaat schakelen, ik zie op dit moment nog geen vooraf leercurve van de T6, mogelijk heeft hij daar nog tijd voor nodig of een andere instelling.
:strip_exif()/f/image/Pplrp1GPKEd2QPFXvmzbBSgh.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik gisteren, de eerste keer dat ik dus eerder (7:30) met 0,5 T omhoog gegaan ben, bekijk heb ik om 9:00 periode geen duidelijk meerverbruik (spike) kunnen zien.
:strip_exif()/f/image/YhOtRqRYYYnae34pHZlAWgav.jpg?f=fotoalbum_large)
Het verbruik geeft dat ook duidelijk weer. Eens kijken of dat de komende dagen ook zo wordt. Klopt dat maakt kleine stappen dus zeker zin.
Mbt het gasverbruik, ik vind dit op dit moment gewoon laag, de Quatt start slechts één keer per dag op met hulp van de cv met een verbruik tussen 0,03-0,07 m3 per keer, de verbruikwaardes van Quatt kloppen redelijk met het werkelijk verbruik.
Als het echt een stuk kouder gaat worden zal ik mogelijk de nachtverlaging gaan skippen, maar dat moet de praktijk gewoon uitwijzen.
Gelukkig beschik ik over voldoende aanvullende data, zoals het temperatuurverloop in huis (verschillende kamers, wel of niet verwarmd) en de buitentemperatuur.
Ik sta natuurlijk altijd open voor ideeën om het nog efficiënter te doen, als ik niet uitkijk heeft de Quatt zich dadelijk al binnen de 2 jaar terugverdient.
[ Voor 22% gewijzigd door MacD007 op 20-10-2023 07:25 ]
Mooi te horen dat een dak (garage of aanbouw) bij jou wel heeft gewerkt.onlinaius schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 02:30:
[...]
Voordat ik zelf mijn Quatt kreeg had ik naar muurbevestiging geneigd. Zelf wilde ik dit eerst ook. Uiteindelijk heb ik toch voor plaatsing op de garage gekozen vanwege 3 redenen: verder van het huis af, meer zon / warmere plek, en geen koude luchtstroom over 1 van de lichtkoepels van de aanbouw.
Ik heb hier geen spijt van, het geluid in de garage is minimaal, en ook nog eens heel lokaal direct onder de Quatt.
Als je niet bijv regelmatig onder de plaatsingsplek staat te hobbien aan een werkbank zou ik plaatsing op het dak zeker overwegen.
Daar speelt sinds de bevindingen die velen hier hebben de laatste dagen ook nog mee dat er bij sommigen een bijna onwaarschijnlijk fors verschil in COP lijkt te ontstaan bij een Quatt die dichter bij de muur staat (en dus wss ook bij hangende Quatts). Ik heb er een klein beetje mijn twijfels bij, aangezien ik me niet kan voorstellen dat een grote fan via 15 cm aan alle kanten significant meer lucht kan aanzuigen dan via 30 cm, maar bij vrije plaatsing op het dak heb je daar sowieso geen last van.
Je hebt helemaal gelijk dat een dak montage een aantal voordelen heeft, aanvoer van lucht is daar een van, maar het kan dus ook heel snel anders zo als foto’s van een andere poster heeft laten zien.
Een ander voordeel is dat onderhoud, tegenover een muurbeugel hoog tegen de muur voordelen heeft.
Het is dus een afweging van een best veel variabelen waar je rekening mee moet houden, als vergelijk in mijn eigen situatie was een plaatsing op de aanbouw geen optie (geluid, afstand tot cv wel 3 keer de huidige afstand)
Het is en blijft maatwerk, denk daarbij ook aan eventuele wettelijke eisen vanuit je gemeente cq geluidseisen richting de buren.
Zie letterlijk de post boven je eigen bericht over invloed van vvw achter naregelingSpykie schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:47:
Vraagje: is het in algemene zin voor de meeste mensen met een warmtepomp een goed idee om de vloerverwarming helemaal open te zetten? Asking for some friends (heb zelf geen vv).
Dat was letterlijk de reden dat ik de vraag stel. Maar ik heb geen vvw, dus heb verder geen idee. Maar maakt verder ook niks uit , niet belangrijk.Toby-Wan schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:42:
[...]
Zie letterlijk de post boven je eigen bericht over invloed van vvw achter naregeling
Echt heel goed nieuws dit..... Nu kan Quatt niet achterblijven! Anders gaan klanten naar de concurrent @marijnflipse
Ik heb net een nieuw huis gekocht en ga daar All Electric, zou dus mooi uitkomen als in 2024 dit op de markt komt!
ehhhh..HOI
Ik heb inmiddels vanuit Quatt goedkeuring om een elektrische CV te plaatsen. Hiervoor heb ik de Ferroli TOR 6 KW gekozen. Mede omdat deze OpenTherm ondersteunt en vermogen kan leveren in drie stappen van 2 kW.krizzziz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:16:
[...]
Echt heel goed nieuws dit..... Nu kan Quatt niet achterblijven! Anders gaan klanten naar de concurrent @marijnflipse
Ik heb net een nieuw huis gekocht en ga daar All Electric, zou dus mooi uitkomen als in 2024 dit op de markt komt!
Een goedkopere elektrische doorstroomverwarmer met enkel aan/uit zou ook kunnen. Deze heb je met of zonder geïntegreerde pomp. De Ferroli TOR heeft een pomp, expansievat etc. Dus kan in geval van nood stand-alone draaien, wat een simpele CV doorstroomverwarmer niet heeft.
De Ferroli TOR 6kW kost circa €650 euro in aanschaf. Plaatsen kan ik zelf.
Hiermee voorkom ik dat ik m`n huidige gasgestookte CV (of tweedehandsje) moet ophangen in onze berging. Nu hoef ik enkel een 3-fase voeding mee te leggen met de CV leidingen naar de woning ipv ook een gasleiding. (Ik heb er voor gekozen om de backup CV van de Quatt direct achter de Quatt buitenunit te hangen zodat we geen leidingen over de gevel / door de woning naar zolder nodig hebben.)
Voor warm tapwater (in ons geval enkel douche en wasbak boven) hebben we dan nog een oplossing nodig. We overwegen een W-W warmtepompboiler of doorstroomverwarmer, in combinatie met douche WTW.
Die ga ik direct kopen. Mijn cv ketel draait nu op 40 graden met de brander redelijk teruggetuned. Maar ik denk dat alle speedcomforts in huis daardoor te laat starten.MacD007 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:46:
[...]
Ja, het is echt super eenvoudig als je de juiste versie hebt, de houder van de sensor zit met 4 klemmetjes vast (geen lijm) dus die heb je zo open en de klemmen op de sensor schuif je gewoon los.
Vervangen is een eitje, zo te zien. Is die sensor nog af te stellen of zo? Is er iets draaibaar? Hoe werkt dat om de juiste start temperatuur te krijgen?
Voor de speedcomforts https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=64
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Nou de Quatt wordt binnenkort bij mij geinstalleerd.
Nu zie ik wat berichten van de vuilfilter langskomen.
Het is mij alleen niet helemaal duidelijk of deze standaard bij de installatie zit of dat ik deze zelf moet aanschaffen.
Indien ik deze zelf moet aanschaffen welke is een goed type?
Alvast bedankt!
Het is mij alleen niet helemaal duidelijk of deze standaard bij de installatie zit of dat ik deze zelf moet aanschaffen.
Alvast bedankt!
Zit niet bij de installatie. Spirotech is een goed merk voor een vuilfilter.simplemouse schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:28:
Alvast bedankt!
Vuilfilter is aan te raden, moet je zelf kopen. Er zijn diverse maten afhankelijk van je leidingdiktesimplemouse schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:28:
Alvast bedankt!
https://www.warmteservice...aal-22-mm-klem/p/49653355
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
De door mij bestelde sensor kost slechts 2 euro en kan na wat hobbywerk direct in de bestaande houder geklikt worden. Het schakelpunt gaat dan 25ºC worden.
Dus even wachten op mijn bevindingen hoe makkelijk het is om de bracket te verwijderen.
Bij dit ding van jou heb je ook nog de heatbooster (40€ per speedcomfort set) nodig. Dit werkt dus niet direct alleen.
[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 20-10-2023 12:07 ]
Misschien zou je een paar foto's kunnen maken van de vervanging? Maak je vast weer wat mensen blij mee 😃MacD007 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:04:
[...]
De door mij bestelde sensor kost slechts 2 euro en kan na wat hobbywerk direct in de bestaande houder geklikt worden. Het schakelpunt gaat dan 25ºC worden.
Dus even wachten op mijn bevindingen hoe makkelijk het is om de bracket te verwijderen.
Bij dit ding van jou heb je ook nog de heatbooster (40€ per speedcomfort set) nodig. Dit werkt dus niet direct alleen.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Stomme vraag misschien, heb de quatt integratie in HA, maar ik zie 2x het verwarmingsvermogen en 2x de COP. Ze verschillen heel klein beetje van elkaar.
Wat is het verschil tussen deze twee entiteiten?
Wat is het verschil tussen deze twee entiteiten?
Ja, dat was het plan, mogelijk dat ik zelfs een filmpje ga proberen, ik krijg 4 stuks binnen, dus er zal wel eentje bij zitten waar het goed bij lukt.okijokii schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:40:
[...]
Misschien zou je een paar foto's kunnen maken van de vervanging? Maak je vast weer wat mensen blij mee 😃
hoe de houder er uit ziet had ik al geplaatst.
Eigenlijk is dat wel een beetje off-topic hier,, maar als het niet in dit forum gebeurt zal ik hier in ieder geval een link plaatsen. Eens kijken hoe streng de beste moderators zullen zijn.
ja, een vuilfilter is echt aan te bevelen, zeker om een langere levensduur van de Quatt te kunnen waarborgen, vind het nog steeds onbegrijpelijk waarom dit niet standaard bij de Quatt zit, maar dat kost dus geld en zal de prijs van de Quatt dus omhoog moeten.simplemouse schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:28:
Alvast bedankt!
Ik vermoed dat ze juist dit niet willen.
Echter voor de gebruiker is het wel erg verstandig om dit wel te doen. Het effect merk je pas na afloop van de garantie.
bij Solyd (uit Belgie, leveren ook naar Nederland) is de spiro erg goedkoop, helaas niet zo'n goede ervaring met hun klantenservice gehad, dus mogelijk toch maar iets meer uitgeven.)
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 20-10-2023 13:27 ]
ook bij Quatt hebben ze dat ook aan aangekondigd dat ze met een dergelijk systeem bezig zijn, ik denk alleen dat DeWarmte hier hun vóór is, echter op hun site is daar nog niets over te vinden, ik ben vooral geinteresserd in de prijs van dat ding.krizzziz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:16:
[...]

Eens! Ik weet dat ze ermee bezig zijn. Maar als geen enkele concurrent dit heeft, zet dit ook niet meteen druk op Quatt om ermee naar buiten te komen. Nu directe concurrenten hiermee gaan komen, kan Quatt niet al te lanh meer wachten.MacD007 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:31:
[...]
ook bij Quatt hebben ze dat ook aan aangekondigd dat ze met een dergelijk systeem bezig zijn, ik denk alleen dat DeWarmte hier hun vóór is, echter op hun site is daar nog niets over te vinden, ik ben vooral geinteresserd in de prijs van dat ding.
Overigens stond er volgens mij bij die post op DeWarmte dat het nog experimenteel is, dus nog geen prijs is dan wel logisch.
ehhhh..HOI
Vraagje voor de (HA) loggers: zien jullie een patroon in het updaten van de kamertemperatuur (thermostat.otFtRoomTemperature) loggers? Gisteren leek deze niet van de 20,000000 af te krijgen (die laatste 6 nullen liet hij niet zien) en nu al een uur? op 19,386719.
En de Quatt maar proberen om hem naar 19,5 te krijgen..
Ah, nu (13u57) springt die naar 19,597656 en de Quatt meteen stuk zachter.
Dus vraag blijft: hoe vaak wijzigt dit?
Bij mij soms heel vaak en soms uren niet, denk dat hij pas update bij 0,1 graden wijziging o.i.d.?:SBL schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:58:
Vraagje voor de (HA) loggers: zien jullie een patroon in het updaten van de kamertemperatuur (thermostat.otFtRoomTemperature) loggers? Gisteren leek deze niet van de 20,000000 af te krijgen (die laatste 6 nullen liet hij niet zien) en nu al een uur? op 19,386719.
/f/image/DVYivpWWI7WWwKmGV8K0hxNU.png?f=fotoalbum_large)
Net als bij iedereen draait de warmtepomp lekker deze week, hier alleen komt mijn vloer niet heel lekker op temperatuur. De thermometer op de aanvoerzijde van de vloerverwarming hangt continu rond de 26 graden. De thermostaat van de aanvoer staat op zo'n 32 graden en de quatt pomt zo'n 35 graden uit.
Ik vermoed dat er heel veel terug gaat via de bypass, die is ook best warm. Is dit normaal of hebben anderen dit ook?
Heb ik net mijn HA-dashboard redelijk op orde, zie ik dat mijn COP-meter niet goed is. Hij staat al de hele dag boven de tien (en vanmorgen zelfs boven de elf). Mijn COP-meter gaat maar tot tien ....
De buitentemperatuur is hier overigens 14-15 graden. Tot nu toe kan de Quatt het prima alleen af. We hebben alleen een vloerverwarming. Zeer tevreden over de Quatt! Laat de winter maar komen.
De buitentemperatuur is hier overigens 14-15 graden. Tot nu toe kan de Quatt het prima alleen af. We hebben alleen een vloerverwarming. Zeer tevreden over de Quatt! Laat de winter maar komen.
/f/image/IusK5xb3iNhT03NND8rGWP4Y.png?f=fotoalbum_large)
Net als bij iedereen draait de warmtepomp lekker deze week, hier alleen komt mijn vloer niet heel lekker op temperatuur. De thermometer op de aanvoerzijde van de vloerverwarming hangt continu rond de 26 graden. De thermostaat van de aanvoer staat op zo'n 32 graden en de quatt pomt zo'n 35 graden uit.
Ik vermoed dat er heel veel terug gaat via de bypass, die is ook best warm. Is dit normaal of hebben anderen dit ook?
[/quote]
Ik denk dat je een mengverdeler hebt met pomp. Voor een beter rendement en een sneller opwarmende vloer moet deze eigenlijk worden vervangen door een lage temperatuurverdeler zonder pomp. Moet je wel de C.V. maximale aanvoertemperatuur verlagen tot 45 graden. Anders overleeft je vloer het niet als de ketel bijspringt.
[/quote]
Ik denk dat je een mengverdeler hebt met pomp. Voor een beter rendement en een sneller opwarmende vloer moet deze eigenlijk worden vervangen door een lage temperatuurverdeler zonder pomp. Moet je wel de C.V. maximale aanvoertemperatuur verlagen tot 45 graden. Anders overleeft je vloer het niet als de ketel bijspringt.
mogelijk dat je ook je merk/type Thermostaat erbij kunt vermelden.SBL schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:58:
Ik verwacht namelijk dat de CIC niet op basis van je HA log iets gaat doen, maar dit vanuit de data van de Thermostaat gaat doen.
Of is er ondertussen een mogelijkheid om vanuit HA direct de CIC aan te sturen ?

Sjiek overview hoor, ziet er netjes uit!gcoenen1 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:19:
Heb ik net mijn HA-dashboard redelijk op orde, zie ik dat mijn COP-meter niet goed is. Hij staat al de hele dag boven de tien (en vanmorgen zelfs boven de elf). Mijn COP-meter gaat maar tot tien ....
[Afbeelding]
Vraagje, hoe krijg je krijg je die card van de Lyric erin? Ik heb alleen maar een andere met minder info.
Edit: never mind, ik heb een vriendelijke man met russisch accent op youtube gevonden die het aan me gaat uitleggen
[ Voor 6% gewijzigd door s020506 op 20-10-2023 14:53 ]
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
De Quatt draait hier nu ook een weekje. Nu wil ik m'n hele systeem goed inregelen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. We hebben een tussenwoning ui 1997 van 110m2, vloerverwarming op begane grond, radiatoren in de slaapkamers (type 10 en 11). Woonkamer wordt prima warm, maar de radiatoren boven geven nauwelijks warmte af.
Thermostaat woonkamer (T6): altijd 19,5 graden
Thermostaat CV: 40 graden
Temperatuurmeter CV: 30 graden
Vloerverwarming pompschakelaar staat op 28 graden ingesteld
CV temperatuur: 55 graden
Ik heb mij ingelezen op waterzijdig inregelen van de radiatoren, maar hoe ga ik te werk nu er een Quatt aan het systeem is toegevoegd? Mijn radiatoren hebben geen voetventielen en ik weet ook niet zeker of er een geschikte radiatorkraan op zit. Is het nodig voetventielen en eventueel andere radiatorkranen te plaatsen?
Ik heb mij ingelezen op waterzijdig inregelen van de radiatoren, maar hoe ga ik te werk nu er een Quatt aan het systeem is toegevoegd? Mijn radiatoren hebben geen voetventielen en ik weet ook niet zeker of er een geschikte radiatorkraan op zit. Is het nodig voetventielen en eventueel andere radiatorkranen te plaatsen?
:strip_exif()/f/image/5UvWwE7xcTwHpBQ73YEcwSyX.jpg?f=fotoalbum_large)
Zet de radiatoren helemaal open maar ik vrees dat ze domweg een te lage aanvoertemperatuur krijgen van de Quatt om die kamers te verwarmen. Ik zou hier ltv radiatoren voor kopen als vervanging.[b]LightningSky in "Ervaringen met Quatt?"
[Afbeelding]
Je woonkamer lukt wel blijkbaar, vloerverwarming ?
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Dat komt door het type radiatoren, type 10 en 11 zijn gewoon slecht als deze met extreme lage temperaturen (LTV, die dus van de Quatt afkomen (zal tussen de 25-30ºC liggen) kunnen omgaan, je krijgt nagenoeg geen convectie (type 11) en weinig stralingswarmte bij deze temperaturen. Daar zijn dit type radiatoren niet voor bedoeld, deze willen graag heel wat hogere temperaturen (min 50-60ºC).LightningSky schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:53:
De Quatt draait hier nu ook een weekje. Nu wil ik m'n hele systeem goed inregelen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. We hebben een tussenwoning ui 1997 van 110m2, CV op begane grond, radiatoren in de slaapkamers (type 10 en 11). Woonkamer wordt prima warm, maar de radiatoren boven geven nauwelijks warmte af.
Zelfs radiatorventilatoren zullen bij een type 10 en 11 weinig effect opleveren. type 21 zou hier dus een heel stuk beter in zijn. Wat ook kan zijn speciale LTV radiatoren, deze zijn echter behoorlijk duur, kijk maar eens naar het type radiator wat je nu hebt, zoek daarvan de capaciteit op en kijk dan wat een LTV-radiator met de zelfde capaciteit kost. ik ben bang dat je behoorlijk zult schrikken van de prijs.
Je pompschakelaar voor de vv staat echt te hoog, die zou je op 18ºC kunnen zetten, zo snel de Quatt zal starten (dat doet hij dus bij 18ºC) kan de pomp van de vv mee gaan doen. Voordeel is dat de vv qua inhoud ook lekker mee kan doen en de Quatt ook lekker zijn warmte kwijt kan.
je geeft wel de temperaturen weer van je CV, deze zijn echter voor een warmtepomp minder of niet van belang, de Quatt (CIC) zal wel bij de eerste opstart (als het cv water nog kouder is dan 18ºC de CV kort aanzetten om het cv-water op de benodigde 18ºC te brengen en gaat daarna alleen verder.
wat belangrijk is bij een warmtepomp zijn en in en uit gaande temperaturen van de warmtepomp en de flow, deze info kun je prima via JSON feed te zien krijgen, en nee, deze staan helaas niet in de Quatt App.
je past geen nachtverlaging toe, de T6 staat continu op 19,5.
post anders even je inzicht scherm (bv van afgelopen week) van de Quatt app.
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 20-10-2023 15:50 ]
wat zijn je instellingen van je thermosstaat ? COP van 4,8 over de maand, dus zo slecht is het niet.Gupje360 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:47:
131m2 gelijkvloerse jaren 70 woning, volledig plat dak en redelijk goed geisoleerd huis.
Moet ik me druk maken?
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 20-10-2023 15:54 ]
Ben nog aan het spelen met 20 en verlaging 19, maar sta op het punt om hem eigenlijk constant 20 te laten staan. Nadeel is dat ik eigenlijk zoveel mogelijk zonnestroom wil gebruiken en hij meestal in de nacht de meeste uren draait.MacD007 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:51:
[...]
wat zijn je instellingen van je thermosstaat ? COP van 4,8 over de maand, dus zo slecht is het niet.
Radiatoren staan allemaal helemaal open. Woonkamer is inderdaad vloerverwarming. Vreesde al dat de radiatoren domweg te weinig capaciteit hebben...rvdgaag schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:40:
[...]
Zet de radiatoren helemaal open maar ik vrees dat ze domweg een te lage aanvoertemperatuur krijgen van de Quatt om die kamers te verwarmen. Ik zou hier ltv radiatoren voor kopen als vervanging.
Je woonkamer lukt wel blijkbaar, vloerverwarming ?
Thanks voor je uitgebreide reactie!MacD007 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:46:
[...]
Dat komt door het type radiatoren, type 10 en 11 zijn gewoon slecht als deze met extreme lage temperaturen (LTV, die dus van de Quatt afkomen (zal tussen de 25-30ºC liggen) kunnen omgaan, je krijgt nagenoeg geen convectie (type 11) en weinig stralingswarmte bij deze temperaturen. Daar zijn dit type radiatoren niet voor bedoeld, deze willen graag heel wat hogere temperaturen (min 50-60ºC).
Zelfs radiatorventilatoren zullen bij een type 10 en 11 weinig effect opleveren. type 21 zou hier dus een heel stuk beter in zijn. Wat ook kan zijn speciale LTV radiatoren, deze zijn echter behoorlijk duur, kijk maar eens naar het type radiator wat je nu hebt, zoek daarvan de capaciteit op en kijk dan wat een LTV-radiator met de zelfde capaciteit kost. ik ben bang dat je behoorlijk zult schrikken van de prijs.
Je pompschakelaar voor de vv staat echt te hoog, die zou je op 18ºC kunnen zetten, zo snel de Quatt zal starten (dat doet hij dus bij 18ºC) kan de pomp van de vv mee gaan doen. Voordeel is dat de vv qua inhoud ook lekker mee kan doen en de Quatt ook lekker zijn warmte kwijt kan.
je geeft wel de temperaturen weer van je CV, deze zijn echter voor een warmtepomp minder of niet van belang, de Quatt (CIC) zal wel bij de eerste opstart (als het cv water nog kouder is dan 18ºC de CV kort aanzetten om het cv-water op de benodigde 18ºC te brengen en gaat daarna alleen verder.
wat belangrijk is bij een warmtepomp zijn en in en uit gaande temperaturen van de warmtepomp en de flow, deze info kun je prima via JSON feed te zien krijgen, en nee, deze staan helaas niet in de Quatt App.
je past geen nachtverlaging toe, de T6 staat continu op 19,5.
post anders even je inzicht scherm (bv van afgelopen week) van de Quatt app.
[...]
Vreesde al dat de radiatoren domweg te weinig capaciteit hebben. Zal mij eens verdiepen in de LTV radiatoren, maar of dat echt een enorme investering waard is? Nu hebben we er nog niet echt last van, we zijn nu nog met z'n tweeën, maar er is een kind op komst en in de toekomst wil je dan wel warme(te) slaapkamer(s) hebben.
Heb de T van vv pomp omlaag gezet. Heeft lager zetten van de aanvoertemperatuur van de CV nog zin? Lees hier waardes van 35 graden, mijne staat nog op 55 (door monteurs Quatt zo ingesteld).
In de JSON feed lees ik een flow af tussen de 795-810. Moet ik kijken naar in/outlet temperatuur of de supply temperatuur? Welke waardes zouden deze ongeveer moeten hebben?
Verbruik afgelopen week is volgens mij best netjes. COP van net onder 5.
:strip_exif()/f/image/mH7UCjDrzI3kN5tsc2uSJ7po.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat voor element is je eerste kaart, van de foto met daaronder de status van de Quatt?gcoenen1 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:19:
[Afbeelding]
Da's een Lyric T6, waarbij de update-frequentie laag lijkt. (Is open-therm aangesloten, dus dan kun je ook geen # schakelmomenten instellen)MacD007 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:44:
[...]
mogelijk dat je ook je merk/type Thermostaat erbij kunt vermelden.
In mijn syteem met Atag/Quatt regelt Tado de temperatuur per kamer. JSON en HA leveren o.a. de volgende twee waarden:
- otFtRoomSetpoint: The current setpoint temperature for the room (in degrees Celsius).
- otFtRoomTemperature: The current temperature of the room (in degrees Celsius).
Waar deze waarden vandaan komen is mij niet geheel duidelijk. Het lijkt wel of ze door steeds een andere kamer bepaald worden, maar ik kan daar geen invloed op uitoefenen. Nu staan er al een tijdje de waarden die ik in Tado zie voor kamer A. Maar in de geschiedenis van de afgelopen 24 uur zie ik ook waarden die niet bij kamer A kunnen horen maar wel bij andere kamers.
Ik heb in HA geprobeerd aan te geven welke kamer gebruikt moet worden RoomSetpoint, maar ik zie geen verandering.
ik heb de volgende vragen:
- Is hier iets aan te doen? Hoe?
- Is het relevant welke kamer als basis dient voor deze waarden?
- Kan ik ergens meer informatie hierover vinden?
Elke hulp is welkom.
- otFtRoomSetpoint: The current setpoint temperature for the room (in degrees Celsius).
- otFtRoomTemperature: The current temperature of the room (in degrees Celsius).
Waar deze waarden vandaan komen is mij niet geheel duidelijk. Het lijkt wel of ze door steeds een andere kamer bepaald worden, maar ik kan daar geen invloed op uitoefenen. Nu staan er al een tijdje de waarden die ik in Tado zie voor kamer A. Maar in de geschiedenis van de afgelopen 24 uur zie ik ook waarden die niet bij kamer A kunnen horen maar wel bij andere kamers.
Ik heb in HA geprobeerd aan te geven welke kamer gebruikt moet worden RoomSetpoint, maar ik zie geen verandering.
Elke hulp is welkom.
Ipv (dure) LTV radiatoren kan je ook kijken of je T22 of T33 radiatoren op de kop kunt tikken eventueel met fans. Dan vergroot je de afgifte capaciteit ook alLightningSky schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:24:
[...]
Thanks voor je uitgebreide reactie!
Vreesde al dat de radiatoren domweg te weinig capaciteit hebben. Zal mij eens verdiepen in de LTV radiatoren, maar of dat echt een enorme investering waard is? Nu hebben we er nog niet echt last van, we zijn nu nog met z'n tweeën, maar er is een kind op komst en in de toekomst wil je dan wel warme(te) slaapkamer(s) hebben.
Heb de T van vv pomp omlaag gezet. Heeft lager zetten van de aanvoertemperatuur van de CV nog zin? Lees hier waardes van 35 graden, mijne staat nog op 55 (door monteurs Quatt zo ingesteld).
In de JSON feed lees ik een flow af tussen de 795-810. Moet ik kijken naar in/outlet temperatuur of de supply temperatuur? Welke waardes zouden deze ongeveer moeten hebben?
Verbruik afgelopen week is volgens mij best netjes. COP van net onder 5.
[Afbeelding]
Ik heb hier boven t21 radiatoren en die verwarmen de ruimtes met wat geduld. Ik ga wel ventilatoren proberen. Veel goedkopere poging in plaats van meteen te vervangen voor ltv.
Daar had ik ook last van, was aardige zoektocht om het op te lossen. In de tado app zoneregelaar uitzetten:HGBMason schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:24:
In mijn syteem met Atag/Quatt regelt Tado de temperatuur per kamer. JSON en HA leveren o.a. de volgende twee waarden:
Elke hulp is welkom.
:strip_exif()/f/image/aFGI2CVgdLqnkEiwbXFBkIYu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CwL9GsFAW0bRzOcJxpZ4Ezni.jpg?f=fotoalbum_large)
Juist, ik zou zoals ik al geschreven had één of twee maatjes grotere T22 (voor de slaapkamer veelal voldoende) met (zelfbouw) radiatorventilatoren kiezen. Deze zullen aanzienlijk goedkoper zijn dan TLV-radiatoren.Toby-Wan schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:24:
[...]
Ipv (dure) LTV radiatoren kan je ook kijken of je T22 of T33 radiatoren op de kop kunt tikken eventueel met fans. Dan vergroot je de afgifte capaciteit ook al
Waterzijdig inregelen maakt een wereld van verschil, ikzelf heb in de slaapkamers ook type 10 en dat werkt prima. Je moet alle radiatoren voorzien van dynamische radiatorafsluiters b.v. Danfoss Dynamic Valve.LightningSky schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:53:
De Quatt draait hier nu ook een weekje. Nu wil ik m'n hele systeem goed inregelen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. We hebben een tussenwoning ui 1997 van 110m2, vloerverwarming op begane grond, radiatoren in de slaapkamers (type 10 en 11). Woonkamer wordt prima warm, maar de radiatoren boven geven nauwelijks warmte af.
[Afbeelding]
Deze regel je in met een infrarood thermometer met een deltaT van 5 tot 7 graden. Wat je nu hebt is dat het water er als een raket doorheen vliegt en geen tijd heeft om de warmte af te geven.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Dat is een picture-element (afbeeldingselement) met een zelfgemaakte foto en een grijze balk.HBO88 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:30:
[...]
Wat voor element is je eerste kaart, van de foto met daaronder de status van de Quatt?
Code in HA:
type: picture-elements
elements:
- type: state-badge
entity: sensor.quatt_qc
style:
top: 95%
left: 11%
- type: state-label
entity: sensor.quatt_cic_supervisorycontrolmode
style:
top: 89%
left: 53%
image: http://homeassistant.local:8123/local/Quatt+balk3.png
De Quatt heeft zelfs geen deltaT van 7 graden, dus dat wordt het volgens mij niet.Gerardwaz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:12:
[...]
Waterzijdig inregelen maakt een wereld van verschil, ikzelf heb in de slaapkamers ook type 10 en dat werkt prima. Je moet alle radiatoren voorzien van dynamische radiatorafsluiters b.v. Danfoss Dynamic Valve.
Deze regel je in met een infrarood thermometer met een deltaT van 5 tot 7 graden. Wat je nu hebt is dat het water er als een raket doorheen vliegt en geen tijd heeft om de warmte af te geven.
Met een deltaT van nul graden wat hij nu heeft werkt het niet.MacD007 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:31:
[...]
De Quatt heeft zelfs geen deltaT van 7 graden, dus dat wordt het volgens mij niet.
Ik zie (voor mij althans) vreemde pieken in mijn watertemperatuur en stroomgebruik. Is dat gewenst/verklaarbaar?
/f/image/hybVZknqksrlZEIq2g8zNEMN.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/5bvAnuFsG2LuJiLm338JZfYF.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/digTzQOTszKsKvMCk8lIuE32.png?f=fotoalbum_medium)
Over de COP geen klachten overigens (>8):
/f/image/hybVZknqksrlZEIq2g8zNEMN.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/5bvAnuFsG2LuJiLm338JZfYF.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/digTzQOTszKsKvMCk8lIuE32.png?f=fotoalbum_medium)
Over de COP geen klachten overigens (>8):
/f/image/8Rv4V4TXuF1QZ7GTgdLMxBCj.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 14% gewijzigd door Rowwan op 20-10-2023 19:49 ]
En zet je daar dan nog een thermostaatknop op of een gewone draaiknop?Gerardwaz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:12:
[...]
Waterzijdig inregelen maakt een wereld van verschil, ikzelf heb in de slaapkamers ook type 10 en dat werkt prima. Je moet alle radiatoren voorzien van dynamische radiatorafsluiters b.v. Danfoss Dynamic Valve.
Hier is denk ik een goede uitleg over wanneer waterzijdig inregelen. https://www.wasco.nl/nieu...bare%20thermostaatkranen.LightningSky schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:25:
[...]
En zet je daar dan nog een thermostaatknop op of een gewone draaiknop?
De ruimte waar de thermostaat hangt gewone draaiknoppen, ikzelf heb op de rest van de radiatoren thermostaatknoppen maar in de praktijk is dat niet nodig want 25 graden gaat het niet worden met deze radiatoren.LightningSky schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:25:
[...]
En zet je daar dan nog een thermostaatknop op of een gewone draaiknop?
Als je de flow door de radiator vermindert om een hogere deltaT te krijgen heeft dat als enige gewenste effect dat er meer flow naar de overige radiatoren gaat, die waarschijnlijk een betere warmteafgifte hebben.Gerardwaz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:38:
[...]
Met een deltaT van nul graden wat hij nu heeft werkt het niet.
Maar de geknepen radiator zal wel minder vermogen afgeven dan als het ventiel helemaal open staat, want het water stroomt langzamer, en geeft per volume meer warmte af, dus de deltaT wordt groter, maar de flow is minder en het vermogen = flow x deltaT. De gemiddelde temperatuur van de radiator wordt ook lager. Je zult het dus nooit warmer krijgen in die ruimte door een radiator ventiel dicht te draaien. Natuurkunde.
[ Voor 3% gewijzigd door MWink op 20-10-2023 23:38 ]
Klopt helemaal, maar je moet het niet op een radiator doen maar op allemaal. Je moet het systeem in balans brengen. Ik heb dit al eerder gezegd maar iedereen moet doen wat hij zelf wil, ik probeer te helpen en als je het er niet mee eens bent ook prima.MWink schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:37:
[...]
Als je de flow door de radiator vermindert om een hogere deltaT te krijgen heeft dat als enige gewenste effect dat er meer flow naar de overige radiatoren gaat, die waarschijnlijk een betere warmteafgifte hebben.
Maar de geknepen radiator zal wel minder vermogen afgeven dan als het ventiel helemaal open staat, want het water stroomt langzamer, en geeft per volume meer warmte af, dus de deltaT wordt groter, maar de flow is minder en het vermogen = flow x deltaT. De gemiddelde temperatuur van de radiator wordt ook lager. Je zult het dus nooit warmer krijgen in die ruimte door een radiator ventiel dicht te draaien. Natuurkunde.
Complimenten 👍ziet er strak uit, welke kaart gebruik je voor de T6? Kan je de T6 ook met HA instellen. Ik wil proberen om Quatt op actuele dynamische stroomprijs te sturen 😃 door temperatuur instelling T6 te wijzigen.gcoenen1 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:19:
[Afbeelding]
Oplossing gevonden. T6 aansturen middels Service "Google Assistant SDK" 😃😉Ton de Waal schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 07:04:
[...]
Complimenten 👍ziet er strak uit, welke kaart gebruik je voor de T6? Kan je de T6 ook met HA instellen. Ik wil proberen om Quatt op actuele dynamische stroomprijs te sturen 😃 door temperatuur instelling T6 te wijzigen.
Ik probeer ook te helpen en daar hebben we dit forum voor, volgens mij zijn we het met elkaar eens.Gerardwaz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:49:
[...]
Klopt helemaal, maar je moet het niet op een radiator doen maar op allemaal. Je moet het systeem in balans brengen. Ik heb dit al eerder gezegd maar iedereen moet doen wat hij zelf wil, ik probeer te helpen en als je het er niet mee eens bent ook prima.
Het doel van LightningSky is denk ik de temperatuur in de ruimtes boven te verhogen:
Waterzijdig inregelen is bij de situatie van LightningSky geen oplossing, de adviezen die direct erna werden gegeven wel: boven afgifte verbeteren door ventilatoren of betere radiatoren plaatsen.LightningSky schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:53:
....vloerverwarming op begane grond, radiatoren in de slaapkamers (type 10 en 11). Woonkamer wordt prima warm, maar de radiatoren boven geven nauwelijks warmte af.
....
Ik heb mij ingelezen op waterzijdig inregelen van de radiatoren, maar hoe ga ik te werk nu er een Quatt aan het systeem is toegevoegd?
Wat betreft waterzijdig inregelen ben ik het zeker met je eens als je daarmee bedoelt dat je het systeem waterzijdig in balans wil brengen, waterzijdig in balans betekent dus de retour temperaturen (of deltaT) zoveel mogelijk gelijk per radiator, zodat de flow per radiator past bij de afgifte. Het rendement van het verwarmingssysteem neemt daardoor toe. Dat resulteert dus uiteindelijk in meer flow naar radiatoren die een hoger afgiftevermogen hebben en dus helaas minder naar radiatoren die het al minder goed doen bij deze lage temperaturen. Dat geeft een tegengesteld effect met wat een bewoner vaak daarmee verwachtte te bereiken, want er is meestal een aanleiding waarom een bewoner laat/gaat inregelen, en dat is niet altijd het rendement optimaliseren..
Waterzijdig in balans brengen zorgt er niet voor dat je de temperatuur van de ruimtes daarmee naar de gewenste waarde (bijvoorbeeld elke ruimte gelijke temperatuur) kunt brengen, want dan ben je ruimtezijdig aan het inregelen. Dat misverstand is namelijk hardnekkig en dat wil ik uit de weg hebben, ik wil voorkomen dat bewoners grote investeringen doen die niet het gewenste effect hebben.
Wat je nog weleens ziet is dat mensen een enkele radiator die te veel doorstroomt (hydraulische kortsluiting) gaan afknijpen, de retourtemperatuur neemt daardoor af, wat goed is voor de waterzijdige balans, dus prima voor het rendement. Maar soms denkt men dan dat de radiator dus ook meer warmte afgeeft door de grotere deltaT, helaas het afgiftevermogen neemt juist af. Je draait een radiator toch dicht om het in een ruimte minder warm te krijgen?
Dus alle radiatoren inregelen inderdaad, maar dat betekent ook weer niet alle radiatoren steeds meer afknijpen, er zijn radiatoren die volledig open blijven staan. Mocht je zelf aan de slag gaan met waterzijdig inregelen let daar wel op. Als je alles steeds meer afknijpt krijgt de pomp het alleen maar lastiger totdat hij die 800 l/u niet meer redt. De aanvoertemperatuur (Quatt Temperature WaterOut) neemt toe en de CoP af. Op dat moment kun je wel bereiken dat die slechte radiator meer afgiftevermogen krijgt doordat de aanvoertemperatuur hoger wordt van het hele systeem, maar dan heb je de rest waarschijnlijk sterk afgeknepen en ben je niet meer waterzijdig in balans aan het brengen, maar ruimtezijdig, en dat gaat dus ten koste van het rendement, volgens mij willen wij allemaal een hoog rendement halen met de Quatt.
De beste investering vind ik om het afgiftevermogen te verbeteren in de ruimtes die te koud blijven door bv ventilatoren te plaatsen of te zoeken naar een grotere of LTV radiator/convector.
Goedemorgen,
Wat ik mij afvraag, zijn hier mensen met een openhaard of houtkachel in combinatie met een Quatt?
Ik kan namelijk met mijn Honeywell t6 geen openhaard functie vinden? Mijn vorige thermostaat had deze functie wel... Hoe doen jullie dat?
Wat ik mij afvraag, zijn hier mensen met een openhaard of houtkachel in combinatie met een Quatt?
Ik kan namelijk met mijn Honeywell t6 geen openhaard functie vinden? Mijn vorige thermostaat had deze functie wel... Hoe doen jullie dat?
Ja verhaal klopt in het geval wanneer je stookt met een CV ketel die maximaal moet condenseren en je dan een delta T van 15 graden wilt hebben.Gerardwaz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:12:
[...]
Met een WP moet je maximale flow hebben om de COP van de WP te optimaliseren, de deltaT zal dan zo rond de2 tot 5 graden zijn, radiatoren open dus om maximale flow te hebben, het afgifte systeem van deze oude radiatoren is gewoon niet geschikt voor een WP.
Wij hebben in de cv-tijd alle radiatoren (we hebben nergens vv, wel speedcomforts) waterzijdig laten inregelen.
Ik ging er vanuit dat dit voor de Quatt ook prima is. De Quatt draait hier nu met een deltaT van tegen de 3gr.
Zeg je nu dat het beter is om alle radiatoren weer helemaal open te zetten?
Ik ging er vanuit dat dit voor de Quatt ook prima is. De Quatt draait hier nu met een deltaT van tegen de 3gr.
[ Voor 7% gewijzigd door mrdop op 21-10-2023 09:31 ]
Ja, ik steek gewoon de haard aan. Temperatuur komt vanzelf boven de ingestelde temperatuur uit en de Quatt stopt dan. Je kan ook handmatig even de temperatuur een halve graad of zo verlagen als je de haard aansteekt.Bacteria1980 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:27:
Goedemorgen,
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Bedankt voor je antwoord, eigenlijk zoek ik een oplossing dat de quatt gewoon door blijft draaien, ondanks dat de openhaard aanstaat... 😃 bij mijn vorige thermostaat zette ik de haard functie aan. En bleef de ketel zachtjes mee draaien voor de bovenverdieping waar de kinderen vaak te vinden zijn. 👍😃pietjm schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:33:
[...]
Ja, ik steek gewoon de haard aan. Temperatuur komt vanzelf boven de ingestelde temperatuur uit en de Quatt stopt dan. Je kan ook handmatig even de temperatuur een halve graad of zo verlagen als je de haard aansteekt.
Kinderen hebben het nooit koud 😄😄. Nu snap ik de vraag, maar vrees dat er niet zo’n mogelijkheid is.Bacteria1980 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:39:
[...]
Bedankt voor je antwoord, eigenlijk zoek ik een oplossing dat de quatt gewoon door blijft draaien, ondanks dat de openhaard aanstaat... 😃 bij mijn vorige thermostaat zette ik de haard functie aan. En bleef de ketel zachtjes mee draaien voor de bovenverdieping waar de kinderen vaak te vinden zijn. 👍😃
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Beste allen,
bedankt voor alle info en adviezen. Dit forum is eigenlijk verplichte kost voor alle Quatt bezitters.
ik heb een vraag
Ik zie veel HA plaatjes en adviezen voorbij komen, maar niet zo veel voor Domoticz.
momenteel gebruik ik het script van Heinemancp en ik weet van het bestaan van de nieuwe Python plugin. Maar deze geven minder info/mogelijkheden dan dat ik in HA voorbij ziet komen.
mckameel heeft een plaatje gedeeld met meer info,
@McKameel is het mogelijk dat je jouw script deelt, of heeft iemand anders misschien een oplossing om alle info in Domoticz te tonen.
bedankt voor alle info en adviezen. Dit forum is eigenlijk verplichte kost voor alle Quatt bezitters.
ik heb een vraag
Ik zie veel HA plaatjes en adviezen voorbij komen, maar niet zo veel voor Domoticz.
momenteel gebruik ik het script van Heinemancp en ik weet van het bestaan van de nieuwe Python plugin. Maar deze geven minder info/mogelijkheden dan dat ik in HA voorbij ziet komen.
mckameel heeft een plaatje gedeeld met meer info,
@McKameel is het mogelijk dat je jouw script deelt, of heeft iemand anders misschien een oplossing om alle info in Domoticz te tonen.
Je hebt dus een thermostaat nodig die en een haardfunctie heeft en ook nog door Quatt ondersteund word.Bacteria1980 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:39:
[...]
Bedankt voor je antwoord, eigenlijk zoek ik een oplossing dat de quatt gewoon door blijft draaien, ondanks dat de openhaard aanstaat... 😃 bij mijn vorige thermostaat zette ik de haard functie aan. En bleef de ketel zachtjes mee draaien voor de bovenverdieping waar de kinderen vaak te vinden zijn. 👍😃
op de site van Quatt staat een lijst van door hun ondersteunde thermostaaten.
https://support.quatt.io/...werkt-met-de-quatt-hybrid
helaas zit er dus niets anders op om al deze thermostaaten op een haardfunctie te checken.
of naar een thermosstaat (ik denk hierbij aan Tado, maar weet niet zeker of deze dat kan) te zoeken waar je kunt kiezen tussen twee (locaties) sensoren.

Ik zelf heb ook een open haard, maar als deze aangaat, is ook direct het hele huis warm, temperaturen van 26ºC zijn dan ook geen zeldzaamheid als we de woonkamer dicht houden.
Door deze hebben we de stookkosten tijdens de energiecrisis nog best redelijk kunnen houden. nu gaat deze alleen nog aan voor de gezelligheid.
[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 21-10-2023 11:59 ]
kijk anders eerst eens naar je flow (JSON Feed)mrdop schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:27:
Wij hebben in de cv-tijd alle radiatoren (we hebben nergens vv, wel speedcomforts) waterzijdig laten inregelen.
zit deze rond de 800 is er niets aan de hand, want deze flow (800) wil de Quatt graag hebben om zo optimaal te kunnen werken. Presies wat @rvdgaag en @MWink hierboven ook aanggeven.
haal je dat niet en heb je een duidelijk lagere flow zul je dat dus moeten verhelpen.
Helaas een warmtepomp is dus geen CV-ketel en heeft gewoon ook andere vereisten mbt het warmteafgiftesysteem in je huis, wat met de CV heeft gewerkt hoeft dus ook niet bij een warmtepomp werken en anders om.
dat zie je bv ook dat bepaalde radiatoren (veelal de enkelplaat T10 en T11) in combinatie met een warmtepomp gewoon niet geschikt zijn (met zijn relatieve hooge flow en zeer lage temperaturen) lukt dat gewoon niet. Oplossing zit hem dus dan niet om dan maar de flow te gaan reduceren, want dat heeft behoorlijke uitwerkingen voor de efficentie van de warmtepomp. oplossing zit hem in het duidelijk vergroten van het oppervlak van de warmtewisselaar (radiator) groter of naar een T21/22 gaan, of de dure oplossing, een ZLTV radiator.
Ik zit even met een vraag, hier zit er een pompschakelaar met temp sensor op de verdeler en deze heb ik op 40 graden gezet omdat de Quatt niet altijd 35 graden water maakt als hij een kortere run doet of bij een langere run met 25 a 30 graden zijn doel ook al bereikt heeft. Zonder de pomp aan zou deze het water tegenhouden begreep ik van de installateur, ook al haal ik nog steeds 800l flow met de pomp uit.
Het nadeel is alleen dat de pomp dus altijd draait (wel op lage stand) maar dit zorgt er wel voor dat het warme water dat op dat moment in de vloer zit rondgepompt blijft worden, en de temperatuur sneller daalt waardoor de Quatt eerder weer aan moet. Ik zie hier dat sommigen dit hebben opgelost middels automatisering, wat is de makkelijkste manier om dit te doen?
Ik wil dan de pomp aan een slimme stekker hangen zodat ik deze in en uit kan schakelen op basis van de flow van de Quatt, of is dit niet mogelijk?
Het nadeel is alleen dat de pomp dus altijd draait (wel op lage stand) maar dit zorgt er wel voor dat het warme water dat op dat moment in de vloer zit rondgepompt blijft worden, en de temperatuur sneller daalt waardoor de Quatt eerder weer aan moet. Ik zie hier dat sommigen dit hebben opgelost middels automatisering, wat is de makkelijkste manier om dit te doen?
Ik wil dan de pomp aan een slimme stekker hangen zodat ik deze in en uit kan schakelen op basis van de flow van de Quatt, of is dit niet mogelijk?
[ Voor 9% gewijzigd door Mixpower op 21-10-2023 12:35 ]
It's All In The "Mix"
Flow is idd gewoon altijd 800. Dan laat ik het gewoon zo 😀.MacD007 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:18:
[...]
kijk anders eerst eens naar je flow (JSON Feed)
zit deze rond de 800 is er niets aan de hand, want deze flow (800) wil de Quatt graag hebben om zo optimaal te kunnen werken. Presies wat @rvdgaag en @MWink hierboven ook aanggeven.
haal je dat niet en heb je een duidelijk lagere flow zul je dat dus moeten verhelpen.
Helaas een warmtepomp is dus geen CV-ketel en heeft gewoon ook andere vereisten mbt het warmteafgiftesysteem in je huis, wat met de CV heeft gewerkt hoeft dus ook niet bij een warmtepomp werken en anders om.
dat zie je bv ook dat bepaalde radiatoren (veelal de enkelplaat T10 en T11) in combinatie met een warmtepomp gewoon niet geschikt zijn (met zijn relatieve hooge flow en zeer lage temperaturen) lukt dat gewoon niet. Oplossing zit hem dus dan niet om dan maar de flow te gaan reduceren, want dat heeft behoorlijke uitwerkingen voor de efficentie van de warmtepomp. oplossing zit hem in het duidelijk vergroten van het oppervlak van de warmtewisselaar (radiator) groter of naar een T21/22 gaan, of de dure oplossing, een ZLTV radiator.
Een optie zou kunnen zijn om de thermostaat in een ruimte te hangen waar de warmte van de open haard niet komt maar waar wel verwarmd wordt door de Quatt. Huiskamer dan evt voorzien van thermostaatknoppen.Bacteria1980 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:39:
[...]
Hier hangt de Quatt ook sinds de zomer, en lees al even met veel plezier mee op het forum. Ik gebruik mijn Quatt icm Tado, vloerverwarming (woonkamer/keuken) en LTV convectoren (slaapkamers). Al heel wat nuttige tips gehad om de flow goed te krijgen, want de COP was nog wat aan de lage kant. Dank daarvoor!
Volgende stap is meer ventilatoren om de afgifte te verhogen!
Volgende stap is meer ventilatoren om de afgifte te verhogen!
Ik loop tegen dit zelfde probleem op, mijn vloerverwarming haalt met Tado knop op de verdeler van de vloerverwarming niet voldoende flow. Als ik de knop er af draai schiet die omhoog. @Pascall_1 welke zonneklep heb jij hiervoor gebruik? Die heb je bedraad aangesloten op de Tado thermostaat? Dan ga ik dat ook proberen!Pascall_1 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:07:
Sinds gisteren ook de quatt aangezet. Ik heb 2 vloerverwarmings pompen1 voor garage en 1 voor woonkamer. Deze werkt prima met aanvoer temperatuur van 25 graden. Warmer word de quatt niet.
Echter op de badkamer heb ik een verwarming die dus doordat dr quatt maar 25 graden levert niet warm. Ik meende dat de quatt 55 graden levert. Kan deze instelling aangepast worden?
Verder had ik in mijn settings in de aanvoer voor de beide vloerverwarming pompen een slimme thermostaat met een tado knop. Echter merkte ik dat ik hierdoor maar 500 littt flow had. Deze vandaag vervangen voor 2 zonnekleppen aangestuurd door een thermostaat van tado.
Nu krijg ik de volle 800 liter.
Echter nog steeds maar 25 graden
Volgens mij moet dit inderdaad kunnen met Tado knoppen. Mijn thermostaat regelt de woonkamer, als deze op temperatuur is kunnen de knoppen op de LTV boven zelf om warmte vragen. In de Quatt app wordt de ruimte met de hoogste warmtevraag getoond, werkt prima!Bacteria1980 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:39:
[...]
na plaatsen stond de vvw pomp ook op stand 1 bij mij vanuit cv stand. Cop was in het begin slecht en veel cv. Daarna pomp op hoogste stand gezet en cop vloog omhoog en cv ondersteuning niet meer geweest. Kon dus klaarblijkelijk zijn warmte niet kwijt. Vrijstaand 110 m2 vvw en 3 radiatoren A++ energie labelMixpower schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:27:
Ik zit even met een vraag, hier zit er een pompschakelaar met temp sensor op de verdeler en deze heb ik op 40 graden gezet omdat de Quatt niet altijd 35 graden water maakt als hij een kortere run doet of bij een langere run met 25 a 30 graden zijn doel ook al bereikt heeft. Zonder de pomp aan zou deze het water tegenhouden begreep ik van de installateur, ook al haal ik nog steeds 800l flow met de pomp uit.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Remeha iSense heeft open haard functie en werkt feilloos met quattBacteria1980 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:39:
[...]
Dat is hier gelukkig geen probleem, CV springt niet bij en de Quatt kan het makkelijk in zijn eentje.Bennobang schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:45:
[...]
na plaatsen stond de vvw pomp ook op stand 1 bij mij vanuit cv stand. Cop was in het begin slecht en veel cv. Daarna pomp op hoogste stand gezet en cop vloog omhoog en cv ondersteuning niet meer geweest. Kon dus klaarblijkelijk zijn warmte niet kwijt. Vrijstaand 110 m2 vvw en 3 radiatoren A++ energie label
Maar doordat de pomp op de verdeler blijft draaien nadat de Quatt gestopt is ben je heel snel die warmte weer kwijt, je wil juist dat de pomp op de verdeler uit gaat als de Quatt ook stopt want des te langer houd je warmte in je vloer aangezien vloerverwarming sowieso een traag afgiftesysteem is.
Maar bedankt voor de tip zal inderdaad de pomp weer op de hoogste stand zetten, en eens kijken of ik dit middels HA kan koppelen aan de flow van de Quatt met een slimme stekker dat zou de mooiste oplossing zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Mixpower op 21-10-2023 14:16 ]
It's All In The "Mix"
Misschien helpt dit?Mixpower schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:01:
[...]
Dat is hier gelukkig geen probleem, CV springt niet bij en de Quatt kan het makkelijk in zijn eentje.
Maar doordat de pomp op de verdeler blijft draaien nadat de Quatt gestopt is ben je heel snel die warmte weer kwijt, je wil juist dat de pomp op de verdeler uit gaat als de Quatt ook stopt want des te langer houd je warmte in je vloer aangezien vloerverwarming sowieso een traag afgiftesysteem is.
Maar bedankt voor de tip zal inderdaad de pomp weer op de hoogste stand zetten, en eens kijken of ik dit middels HA kan koppelen aan de flow van de Quatt met een slimme stekker dat zou de mooiste oplossing zijn.
Lasoul in "Ervaringen met Quatt?"
Dit had ik inderdaad gezien thanks voor de tip, heb hem een PM gestuurd.Spykie schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:26:
[...]
Misschien helpt dit?
Lasoul in "Ervaringen met Quatt?"
Want zonder HA is natuurlijk nog interessanter/efficiënter.
It's All In The "Mix"
Dit topic is gesloten.