Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 130 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.831.435 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:18
HGBMason schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:29:
[...]

Kies je in de Pro app bij het instellen als ketel bij Quatt de 'Hybrid Outdoor Unit' of de 'Hybrid Control Unit' (de CIC)? Verschil?
Ik heb hem prima draaien op de Hybrid Control Unit' (de CIC). De andere heb ik niet geprobeerd eerlijk gezegd.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-09 18:27
Is dat direct naast de buren (andere kant glazen scherm) ??

Ik zou opletten met plaatsing parallel aan de muur dakterras, krijg je geheid problemen met terugkaatsen koude lucht; Ik had dat ook en hem mijn Quatt 40 graden gedraaid om flow weg te krijgen van de quatt.

Quatt zou zelf beter moeten weten en dit soort opstellingen vermijden. Ik ga een bericht sturen naar ze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCZ-s-eAZK4N1XFVv37ZMh7aC-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WLgJbEVarVS13mCgE3PamCDs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-09 18:27
Spykie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:57:
[...]

Zelf zou ik:
  • silent mode uitzetten
  • 21,5 continu aanpassen naar 20,5 continu
  • het een paar dagen aankijken (lees: niet aanzitten)
dank,

voor de duidelijkheid, ik heb 20.5 continu ingesteld, maar ik krijg een overshoot naar 21,5 graden, de quatt is zojuist gestopt; De Lyric T6R heeft uitgeschakeld bij 21.5 bij continu instelling 20.5. Vreemd. De quatt gaat vandaag niet meer aan.. voordat de temp nu week onder 20.5 is zitten we vanavond laat,

Zie verloop temperatuur gemeten door Quatt van de Lyric in stapjes 0,1 graad en de constante vraag van 20.5 (piekje 24 gradenwas een foutje van mij); rode staafjes zijn de warmtevragen van de Lyric in de tijd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltz6Be_iU7H_74tofRcGFF9Kv6Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oy2sI4FhQJ1vFhEnT5GMQ8qR.png?f=fotoalbum_large

ik kan de Lyric nog instellen op optimalisatie aan (stop, niet start) om iets eerder te stoppen (optimalsatie staat nu uit)

[ Voor 43% gewijzigd door sky_walker op 18-10-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:02

Trackerfire

BTC HODLER

sky_walker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

Is dat direct naast de buren (andere kant glazen scherm) ??

Ik zou opletten met plaatsing parallel aan de muur dakterras, krijg je geheid problemen met terugkaatsen koude lucht; Ik had dat ook en hem mijn Quatt 40 graden gedraaid om flow weg te krijgen van de quatt.

Quatt zou zelf beter moeten weten en dit soort opstellingen vermijden. Ik ga een bericht sturen naar ze.

[Afbeelding]
Klopt! Ik heb er volgens mij geen/weinig last van. Heb wel een wat dieper balkon zo te zien (2,75 meter diep). Buitentemperatuur die Quatt meet is gelijk aan de temperatuur van ons weerstation dus lijkt niet (veel) koudere lucht terug te happen. COP ook grofweg conform fabrieksopgave rond de 4,5-5. Wellicht is hier nog wat te halen. Zal ze eens mailen wat ze ervan zeggen.

Edit: Zie dat de handleiding inmiddels ook geüpdatet is. Denk dat Marijn meeleest op ons forum ;)

https://support.quatt.io/...-van-een-quatt-warmtepomp

[ Voor 11% gewijzigd door Trackerfire op 18-10-2023 12:14 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:18
Gisteren avond heb ik de Quatt iets verder van de muur afgezet, stond op ruim 20 cm en nu op 35 cm. Aan de voorzijde ruim 4 meter vrije luchtstroom.

Resultaat is dat de COP steeg (consequent) van 4,8 naar ruim 5,4 gemeten over 12 uur met vergelijkbare warmtevraag en buiten temperaturen !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Z8NJUzhxjbmbqT_B8DfgqfWeRE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OIESjkLAJf5uHYkt1XxkbDPZ.jpg?f=user_large

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Trackerfire schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:04:
[...]

Klopt! Ik heb er volgens mij geen/weinig last van. Heb wel een wat dieper balkon zo te zien (2,75 meter diep). Buitentemperatuur die Quatt meet is gelijk aan de temperatuur van ons weerstation dus lijkt niet (veel) koudere lucht terug te happen. COP ook grofweg conform fabrieksopgave rond de 4,5-5. Wellicht is hier nog wat te halen. Zal ze eens mailen wat ze ervan zeggen.

Edit: Zie dat de handleiding inmiddels ook geüpdatet is. Denk dat Marijn meeleest op ons forum ;)

https://support.quatt.io/...-van-een-quatt-warmtepomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJ6mfStyjTzNZht38RFHkT7ECME=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9QPyvHCKtrtuw86qlUBGX84H.png?f=user_large

Hmm ik zit de technische tekening terug te kijken en daar zie ik dat Quatt deze al wilde plaatsen op een andere manier als uiteindelijk gedaan is :9

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
KVS138 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

warmte energie bedoel je kwh waardes toch, dat bedoelde ik namelijk ook. even aangevuld:
date----energie------warmte---------cop
16 okt 4,07kwh --> 22,8kwh --> 5,6 cop
17 okt 3,63kwh --> 19,8 kwh --> 5,4 cop
18 okt 1,05kwh --> 5,35 kwh --> 5,0 cop

betreft je idee op de pomp: dus op laagste stand zetten en dan kijken of die nog steeds de 800 flowwaarde haalt en dan zou dat OK zijn en dan afgifte check? Ander idee wat ik ergens las is dat ik ook bv een fan onder de radiator kan doen en dat er dan iets van 15 a 20% afgifte zou ;''moeten'' zijn.
Ja, exact, (y)

Met radiatorventilatoren kun je de capaciteit (vermogensafgifte) van je radiatoren een stuk verhogen.
Radiatoren geven hierbij door zowel straling als natuurlijke convectie hun energie af aan de lucht, echter mn voor convectie heb je een bepaalde delta T nodig, bij de lage temperaturen die bij een warmtepomp van 30º-35º aan de radiator worden geleverd heb je geen of weinig natuurlijke convectie. Door nu deze met ventilatoren te gaan boosten verhoog je daardoor de convectie ook bij deze lage temperaturen.
Ik zou hierbij kiezen voor zelfbouw (hier op tweakers zijn diverse infos te vinden) de koop versies oa speedcomforts hebben een groot nadeel, deze gaan eigenlijk voor warmtepompen te laat of niet open (starten). Bij bv pas met 33ºC, dat is te hoog voor warmtepompen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjansmits123
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-08-2024
GhostlyFriend schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:27:
Weet niet of dit al gepost was. Vandaag met een Quatt medewerker gesproken die de installatie kwam opnemen. Hij vertelde mij dat ze inmiddels verder zijn met Evohome en van hen nu wel de ruimtetemperatuur en de gevraagde temperatuur kunnen uitlezen. Hierdoor blijft de zonewerking van de Evohome behouden. De Evohome thermostaat in de huiskamer (waar ook alle HR92 knoppen mee communiceren) is de uber commander in chief, die de CiC van Quatt aanstuurt die vervolgens de pomp dan wel de cv aanzet.
Dit werkt ook zo met Tado.
Klopt dit? Ik zie nog steeds geen temperatuur in de Quatt app, dit zou dan toch ook moeten werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
rvdgaag schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:15:
Gisteren avond heb ik de Quatt iets verder van de muur afgezet, stond op ruim 20 cm en nu op 35 cm. Aan de voorzijde ruim 4 meter vrije luchtstroom.

Resultaat is dat de COP steeg (consequent) van 4,8 naar ruim 5,4 gemeten over 12 uur met vergelijkbare warmtevraag en buiten temperaturen !

[Afbeelding]
Ja, logisch, hij krijgt nu meer lucht (=meer energie) binnen, dus meer ruimte aan de achterkant en linker zijkant betekend een betere en dus meer flow van de invoer lucht, aan de voorkant daartegen heb je ook meer ruimte nodig om recirculatie van de koude lucht te vermijden (zie de ervaringen hier pas in het forum).
Tip als het kan de kliko aan de linker kant nog iets meer naar links plaatsen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
henkjansmits123 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:19:
[...]

Klopt dit? Ik zie nog steeds geen temperatuur in de Quatt app, dit zou dan toch ook moeten werken?
Mogelijk dat ze dat eerst nog via een update van de cic en/of app moeten implementeren. Wel goed dat je hoort dat ze steeds bezig zijn om aanvullende functies en verbeteringen te vinden en deze omzetten.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:31
MacD007 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:21:
[...]

Ja, logisch, hij krijgt nu meer lucht (=meer energie) binnen, dus meer ruimte aan de achterkant en linker zijkant betekend een betere en dus meer flow van de invoer lucht, aan de voorkant daartegen heb je ook meer ruimte nodig om recirculatie van de koude lucht te vermijden (zie de ervaringen hier pas in het forum).
Tip als het kan de kliko aan de linker kant nog iets meer naar links plaatsen. _/-\o_
Verder denkend... ik denk dat bijna iedereen de Quatt op 20 of minder centimeter van een muur heeft staan. Ik heb de Quatt b.v. 15 centimeter van een schutting staan.

Zouden we er allemaal baat bij hebben als we de Quatt wat meer ruimte geven?
Ik ga dan gaten boren in de schutting denk ik :9

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Toen wij terugkwamen van vakantie bleek dat onze buren een Quatt hadden geplaatst, zonder vooroverleg.
Zie de foto.

Graag hoor ik jullie mening over het volgende:
1. Quatt is geplaatst plusminus 80 cm van onze erfgrens, Quatt geeft zelf aan dat het max geluid 55 dB(A) is. Mag volgens de huidige regelgeving de Quatt zo dicht bij de erfgrens geplaatst worden?
Eigen advies van Quatt is om de Quatt juist naar achteren te laten blazen vanwege het geluid en de koude lucht.
2. De Quatt is richting het woonhuis geplaatst, dat betekent dat de koude lucht en het geluid ook richting woonhuis gaat. Onze slaapkamer is aan de achterkant, ook in de winter slapen wij met het raam open. Wij zijn bang dat wanneer het nog kouder wordt, wij last krijgen van het geluid van de Quatt en de koude lucht die ook naar ons raam blaast.
Hoe schatten jullie dat in?
3. Mocht ik last krijgen van het geluid en/of de koude lucht (dat is nog afwachten), welke actie kan ik dan het beste ondernemen? Er heeft geen vooroverleg door de buren plaatsgevonden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6-khSlLG9rv7EoS_9KWeHhmkWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJdE1VtfNz79j2CxBOcH03y7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Peeters1 op 18-10-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_Heineman10
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-06-2024
1. Technisch gezien niet. Maar ik zou eerst afwachten of je er uberhaupt last van hebt, dan proberen m te laten draaien/verschuiven.
2: geluid zou kunnen, kou zou ik me niet zo druk om maken.
3: ff vragen of ie m een kwartslag kan draaien. Zal voor beide partijen beter zijn schat ik in. Pas als er echt niet meegedacht wordt autoriteiten inschakelen (gemeente meen ik, sterkte als zij je laatste redding zijn haha)
Peeters1 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:27:
Toen wij terugkwamen van vakantie bleek dat onze buren een Quatt hadden geplaatst, zonder vooroverleg.
Zie de foto.

1. Quatt is geplaatst plusminus 80 cm van onze erfgrens, Quatt geeft zelf aan dat het max geluid 55 dB(A) is. Mag volgens de huidige regelgeving de Quatt zo dicht bij de erfgrens geplaatst worden?
Eigen advies van Quatt is om de Quatt juist naar achteren te laten blazen vanwege het geluid en de koude lucht.
2. De Quatt is richting het woonhuis geplaatst, dat betekent dat de koude lucht en het geluid ook richting woonhuis gaat. Onze slaapkamer is aan de achterkant, ook in de winter slapen wij met het raam open. Wij zijn bang dat wanneer het nog kouder wordt, wij last krijgen van het geluid van de Quatt en de koude lucht die ook naar ons raam blaast.
3. Mocht ik last krijgen van het geluid en/of de koude lucht (dat is nog afwachten), welke actie kan ik dan het beste ondernemen? Er heeft geen vooroverleg door de buren plaatsgevonden.[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-09 10:59
Zie de foto.

3. Mocht ik last krijgen van het geluid en/of de koude lucht (dat is nog afwachten), welke actie kan ik dan het beste ondernemen? Er heeft geen vooroverleg door de buren plaatsgevonden.[Afbeelding]
1. Op de erfgrens mag het geluid nog 40 dB zijn (45 overdag). Dat gaat wel meer zijn met deze plaatsing.
2. Vreemd om hem zo te plaatsen, wellicht gedaan omdat dit visueel mooier is. Voor de koude lucht hoef je niet bang te zijn, geluid zal je zeker horen.
3. Eerst er samen uit proberen te komen. Anders bv via de gemeente afdwingen (komt niet ten goede van de band tussen buren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09:24
Zie de foto.

Lijkt me sterk dat je m gaat horen gezien de afstand tot je raam, op een zwoele zomerdag bij windstil weer misschien, of heel misschien bij een krakende -20 vriesnacht. (een kwartslag draaien kan altijd nog.)

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:54

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter

[Afbeelding]
Bijzonder. Wel erg lastig te meten. Ik merk dat de COP erg afhangt van buitentemperatuur, vermogen, gewenste temperatuur, 1 of 2 Quatts aan, eigenlijk alles..

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
sky_walker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:00:
[...]

dank,

voor de duidelijkheid, ik heb 20.5 continu ingesteld, maar ik krijg een overshoot naar 21,5 graden, de quatt is zojuist gestopt; De Lyric T6R heeft uitgeschakeld bij 21.5 bij continu instelling 20.5. Vreemd. De quatt gaat vandaag niet meer aan.. voordat de temp nu week onder 20.5 is zitten we vanavond laat,

Zie verloop temperatuur gemeten door Quatt van de Lyric in stapjes 0,1 graad en de constante vraag van 20.5 (piekje 24 gradenwas een foutje van mij); rode staafjes zijn de warmtevragen van de Lyric in de tijd

[Afbeelding]

ik kan de Lyric nog instellen op optimalisatie aan (stop, niet start) om iets eerder te stoppen (optimalsatie staat nu uit)
Ik zou verwachten dat de Quatt na een paar dagen minder grote overshoots gaat maken.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online

[Afbeelding]
Bedankt voor de tip, bij een vergelijkbare situatie en stond de Quatt op ongeveer 15cm. Dus hem verplaatst naar ongeveer 25cm. Natuurlijk moeilijk te vergelijken maar hij lijkt van rond de 4 naar rond de 5 te zijn gegaan 👍.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Zie de foto.

Geluid wordt als puntbron (center (horiz.) van de warmtepomp beschouwd (vert. is het 2/3 v.d. hoogte), dus men gaat er van uit dat het alle kant gelijkmatig uitstraalt.
je kunt zelf een berekening maken (kom je er niet uit wil ik je daar best bij helpen) via het officele rekentool van de overheid (voor warmtepompen)
Link: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
als ik echter de afstand van 80cm hoor, weet ik nu al dat hij aan de wettelijke eisen van 45/40 dB op de erfgrens niet zal voldoen.
een punt is wel omdat hij hoger staat op een uitbouw zal de meethoogte iets verder van de erfgrens liggen. (meethoogte op 1,5m). Bedenk wel dat dit rekenmodel uitgaat van de maximale last, dus op vol vermogen, ik zelf vind mijn Quatt behoorlijk stil, zelf stiller dan ik had verwacht, dus mogelijk valt het wel mee.
m.b.t. het geluid kan dit wel het geval zijn, kun je met de tool ook berekenen maar over de kou zou ik me niet direct zorgen maken, daarvoor lijkt de afstand tot het huis toch iets te groot. Kun je nog de afstand van de warmtepomp tot je raam en hoek aangeven. mogelijk is ook dat bij je raam de 40 dB (in de nacht) niet wordt gehaald.
ik zou eerst eens proberen met de buren het gesprek aan te gaan en jullie bedenkingen bespreken.
mogelijk dat een voorbeeld van de berekning je al daarbij kan helpen, heel veel mensen weten helemaal niet dat hiervoor regels bestaan (zijn ook best nieuw, pas per 1 april 2021 (echt, dit is geen 1 april grap) van toepassing.
In eerste is het de opdrachtgever die dit het beste vooraf bespreekt met zijn buren. Het is geen taak van Quatt om daar op toe te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Spykie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

Verder denkend... ik denk dat bijna iedereen de Quatt op 20 of minder centimeter van een muur heeft staan. Ik heb de Quatt b.v. 15 centimeter van een schutting staan.

Zouden we er allemaal baat bij hebben als we de Quatt wat meer ruimte geven?
Ik ga dan gaten boren in de schutting denk ik :9
Wat dat betreft we zijn in Nederland, dus het het schipperen met de kleine ruimte die beschikbaar is, dat heb je met huizen met postzegels als tuin maar blijkbaar dus ookal bij warmtepompen, en ja, die willen als het kan wel hun ruimte, als die er niet is, moet je gaan inleveren, bv met de COP. helaas, het is niet anders.
Hangende Units hebben dat probleem dus ook, meer ruimte tussen muur en warmtepomp betekend een duurdere muurbeugel, los van de wettelijke regels die dit deels weer beperken (50cm regel). dus dan moet je wel voldoende ruimte aan de zijkanten hebben, een warmtepomp in een hoek plaatsen is niet optimaal. zals bij @rvdgaag , en daar maakt dus iets meer ruimte direct effect, waar dat ergens anders mogelijk minder effect heeft. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 18-10-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:35
Zie de foto.

Kou is geen issue, staat veel te ver van je raam.
Geluid, mogelijk hoor je het een beetje.
Idd vreemd dat ze hem zo geplaatst hebben.

Als je hem een kwartslag zou draaien, heb je geen last van geluid en van evt kou. En nu lijkt hij tegen de gevel aan te blazen, dat is inderdaad niet efficiënt. Dus voor de buren is het ook handiger om hem kwartslag te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurghof
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-05 07:18
Ik ben van plan om ook een Quatt te kopen maar heb toch een aantal vragen waar ik antwoord op zou willen krijgen.
Ik heb alleen in de keuken vloerverwarming en die is ook het beste geïsoleerd, in de overige vertrekken heb ik nog normale radiatoren. Ik heb een Tado systeem waarmee ik verschillende zones heb gemaakt.
Werkt deze zone aansturing ook samen met de warmte pompt ?
Ik heb normaal overdag de huiskamer ingesteld op een lagere temperatuur dan de keuken, als ik dan bv in de avond de huiskamer naar bv 21 graden wil hebben, werkt het dan zo dat bv de quatt de temperatuur van het water naar bv 36 brengt en de cv het verder verhoogt ?
de keuken hou ik ivm voerverwarming constant en die wordt ook altijd mee verwarmt dus bij extra warmte vraag in de huiskamer gaat de warmte ongeacht de ingestelde temp in keuken gewoon mee (zit geen klep op)

gaat dit werken of is het het zo dat of de warmte pomp draait of de cv maar nooit beide ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:12
SBL schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:46:
[...]

bij mij, ook met HWplug voor alleen de Quatt zelf, zie ik deze verschillen in e-verbruik:
Zondag HW: 4,1 kWh Quatt: 4,36 kWh
Maandag HW: 4,1 kWh Quatt: 4,34 kWh
Dinsdag HW: 8,5 kWh Quatt: 8,92 kWh
Dus bij mij is het beeld andersom; 5,5% meer kWh in Quatt app.
Dus mijn COP is nog wat beter dan ie lijkt?
Reken jezelf vooral niet rijk. Als elektra meter in Quatt niet MID gekeurd is en een dergelijke afwijking heeft, dan zal de warmte/temperatuur meters ook vast niet geijkt zijn

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
jurghof schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:11:
Ik ben van plan om ook een Quatt te kopen maar heb toch een aantal vragen waar ik antwoord op zou willen krijgen.
Ik heb alleen in de keuken vloerverwarming en die is ook het beste geïsoleerd, in de overige vertrekken heb ik nog normale radiatoren. Ik heb een Tado systeem waarmee ik verschillende zones heb gemaakt.
Ik heb normaal overdag de huiskamer ingesteld op een lagere temperatuur dan de keuken, als ik dan bv in de avond de huiskamer naar bv 21 graden wil hebben, werkt het dan zo dat bv de quatt de temperatuur van het water naar bv 36 brengt en de cv het verder verhoogt ?
de keuken hou ik ivm voerverwarming constant en die wordt ook altijd mee verwarmt dus bij extra warmte vraag in de huiskamer gaat de warmte ongeacht de ingestelde temp in keuken gewoon mee (zit geen klep op)

gaat dit werken of is het het zo dat of de warmte pomp draait of de cv maar nooit beide ?
Wat bij een warmtepomp belangrijk is dat het verwarmingsysteem voldoende inhoud heeft, een vv heeft in het algemeen wel een behoorlijke inhoud, als het alleen de keuken is (aanbouw?) dan kan dat mogelijk ook wel, belangrijk is dat echter dat je niet te veel zones hebt waardoor er op een bepaald moment er gewoon te weinig inhoud overblijft en de warmtepomp uiteindelijk zijn warmte niet kwijt kan en dus niet efficent werkt.
wat je aangeeft is de vv altijd aan, dat ik prima.

Tado wordt ondersteund, echter er zijn mogelijk wel beperkingen, daar moeten anderen maar comentaar op leveren.

Hou wel rekening dat een warmtepomp geen CV is, waar je bij een CV heel snel, vaak binnen 10 minuten, iets van een hogere instelling (bv van 19 naar 21) zult merken zal dat bij een warmtepomp echt niet het geval zijn. Hier moet je meer in uren dan in minuten denken, verhoging ook niet in al te grote stappen, waarbij 1ºC al een behoorlijke stap is.

Radiatoren hebben ook een beetje hulp nodig omdat het CV-water bij een warmtepomp rond de 30-35ºC is ipv 50-80ºC, ventilatoren of LTV-radiatoren zijn daar goed geschikt voor.

in principe kan je met een hybride systeem 4 verschillende modus hebben, alles uit, alleen warmtepomp, warmtepomp + CV of alleen CV. dat wordt bij de Quatt door de CIC bestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-10 11:34

SBL

jurghof schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:11:

MacD007 heeft al goed antwoord gegeven. Nog 1 aanvulling: de CV start als je begint met water dat kouder is dan 18graden. Daarna draait de CV alleen mee als de Quatt het zelf niet redt (dan blijft de Quatt volop meedraaien) of als je schakelt mbv instellingen in de app omdat bijvoorbeeld stoken met de CV goedkoper is.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ron6
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-09 13:40
verguldebarman schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:36:
Even spelen in Home Assistant, allemaal nieuwe sensors om in een dashboardje te plaatsen..... blijft leuk 😬

[Afbeelding]
Je hebt me geïnspireerd. Heb hem gelijk nagemaakt (sort off)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:31
Zie de foto.

Wat ik bijzonder vind is dat je de vragen stelt zonder dat je er overlast van hebt ervaren. Waarom wacht je dat eerst niet af?
En het tweede wat mij opvalt is dat je ook zelf het gesprek niet aan gaat met je buren. Mogelijk hebben ze gewoon te goeder trouw een warmtepomp geplaatst. Ik heb het ook niet overlegd met mijn buren.
Je gaat op het Quatt forum van Tweakers deze vragen stellen met de kans dat de buren meelezen?
Wacht even af of er overlast komt en als dat zo is: ga gewoon een kopje koffie drinken met elkaar....

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

Steven_SvD schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:26:
[...]

Bij Tado kan je nu via Tado Pro app de Quatt als 'ketel' kiezen met een maximale aanvoertemperatuur. Bij mij werkt het ook goed, op het feit na dat mijn vloerverwarming veel te traag is en dus lang duurt om op temperatuur te komen. En als we koken gaat de Quatt ook uit icm open keuken.
Ik heb de aanvoertemp ook via de tado pro app aangepast naar 40. Kon niet zien waar die op stond helaas.

Waar heb jij hem op gezet?

Mn vloerverwarming heeft een thermostaatkraan op 38 graden en de pomp gaat uit op 40 graden.

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

De CIC lijkt toch inderdaad niks over te nemen van de iSense. Deze vraagt nu m’n huis afkoelt 51 graden aan het systeem. Nu hoef ik die 51 niet, maar 35 zou geen overbodige luxe zijn. Hij start nu op t dooie gemak op, op 26 graden en loopt nu op naar 27-28.

Ik snap niet helemaal dat Quatt niet een optie heeft met waar je aan kunt geven hoe “traag” je systeem is en wat de vorm is van de verwarming. Lijkt me dat je dan andere curves aanhoudt. Nu laat hij de temperatuur die de gehele dag 20 is afnemen tot 19.7 om vervolgens aan te springen nu op 26. Daar krijg je de ruimte voordat we gaan slapen niet meer mee op 20 graden. Tikkie vreemd, maar wellicht nog aan het leren.

[ Voor 5% gewijzigd door Trackerfire op 18-10-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:26
MacD007 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:32:
Wat bij een warmtepomp belangrijk is dat het verwarmingsysteem voldoende inhoud heeft
Inhoud is toch alleen van belang bij een defrost? Voor de rest lijkt afgifte me eerlijk gezegd belangrijker. Sterker nog, zelfs bij een defrost maakt inhoud niet zo heel veel uit, als de afgifte heel goed is, de warmtepomp geeft de gegenereerde kou dan af aan de lucht in de woning. Inhoud kan nog een klein beetje belang hebben als je afgifte via radiatoren aan de lagere kant is, om te voorkomen dat de radiatoren onder het dauwpunt gaan, maar in de praktijk denk ik dat dit niet vaak het geval zal zijn, er zit ook nog wel wat massa in de radiatoren zelf, en als ze onder de binnentemperatuur komen gaan ze warmte oppikken uit de woning.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:46:
[...]

Inhoud is toch alleen van belang bij een defrost? Voor de rest lijkt afgifte me eerlijk gezegd belangrijker. Sterker nog, zelfs bij een defrost maakt inhoud niet zo heel veel uit, als de afgifte heel goed is, de warmtepomp geeft de gegenereerde kou dan af aan de lucht in de woning. Inhoud kan nog een klein beetje belang hebben als je afgifte via radiatoren aan de lagere kant is, om te voorkomen dat de radiatoren onder het dauwpunt gaan, maar in de praktijk denk ik dat dit niet vaak het geval zal zijn, er zit ook nog wel wat massa in de radiatoren zelf, en als ze onder de binnentemperatuur komen gaan ze warmte oppikken uit de woning.
Zover ik het begrijp zijn inhoud en afgifte met elkaar verbonden.
Je hebt helemaal gelijk dat inhoud (=buffer energie) belangrijk is voor een de-frost.
Het probleem waarom ik het vermeld dat hij blijkbaar veel radiatoren achter zone indeling heeft zitten, dus totaal zal hij waarschijnlijk wel voldoende totale inhoud en afgifte hebben alleen als je dat verdeeld over diverse zones die dan niet (deels) open staan zou dat wel eens te weinig kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:32:
[...]

Wat bij een warmtepomp belangrijk is dat het verwarmingsysteem voldoende inhoud heeft,
Is er op voorhand iets te zeggen over hoe groot het systeem moet zijn? Ik heb in de woonkamer alleen drie conventionele radiatoren. Die van de badkamer zou ik ook nog open kunnen zetten. Maar ik voel er weinig voor om bijv de slaapkamers continu op te stoken. En begrijp ik het goed dat (slimme) thermostaatkranen dan eigenlijk sowieso uit den boze zijn? (Sowieso in de woonkamer)

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 09:40
Hoeveel kwh verbruikt de quatt bij jullie eigenlijk per dag? Ook ik ben een beetje aan het spelen. Had gister een dag met 7kwh en bijna een kuub gas, dit was met nachtverlaging. De ketel sprong bij toen de temp van 18 naar 19 ging sochtends. Vandaag zonder nachtverlaging heb ik in 24 uur 16 kwh verbruikt. Dat vind ik best veel of heb ik het mis?
Heb alleen radiatoren in huis, zonder ventilatoren. Dus ik kan en ga nog wel wat winst pakken, maar vroeg het me toch af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
wolterious schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:13:
Hoeveel kwh verbruikt de quatt bij jullie eigenlijk per dag? Ook ik ben een beetje aan het spelen. Had gister een dag met 7kwh en bijna een kuub gas, dit was met nachtverlaging. De ketel sprong bij toen de temp van 18 naar 19 ging sochtends. Vandaag zonder nachtverlaging heb ik in 24 uur 16 kwh verbruikt. Dat vind ik best veel of heb ik het mis?
Heb alleen radiatoren in huis, zonder ventilatoren. Dus ik kan en ga nog wel wat winst pakken, maar vroeg het me toch af.
16 is erg veel. Hoe ziet je programma er uit?

Jaren 30 huis, 110m2:
15/10: 4.09
16/10: 3.01
17/10: 1.97
18/10: 3.57

Schema: 18,5 / 19

En deze week heeft de Quatt 0,34m3 gas verbruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Spykie op 18-10-2023 21:26 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Heb je een enkele of dubbele Quatt? Persoonlijk gebruik ik met een enkele Quatt ongeveer 6 kWh per dag op dit moment

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:20
@wolterious Je kan dit niet op een zinnige manier met elkaar vergelijken, bahalve als je gebruik gaat maken van langere perioden, graadddagen etc. Rekening houden met inhoud en historisch verbruik en ga zo nog maar even door.

[ Voor 21% gewijzigd door thoomie op 18-10-2023 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Zien anderen dit gedrag ook? Ik zou denken dat de Quatt zou stoppen met verwarmen maar gaat al een tijdje door:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6YAxyg9OadXbiYaOv2wL-wklpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRJ4LjKF7psuGQaPbqDp28mX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keC_1nrSSYv6RNqTql42umJfEBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGEf0IRPp41tqZFjZCvhnl80.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
thoomie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:26:
@wolterious Je kan dit niet op een zinnige manier met elkaar vergelijken, bahalve als je gebruik gaat maken van langere perioden, graadddagen etc. Rekening houden met inhoud en historisch verbruik en ga zo nog maar even door.
Exact vergelijken kan inderdaad niet maar een beetje heus wel.

Kunnen we geen formule bedenken om gemakkelijk te vergelijken?

[ Voor 7% gewijzigd door Spykie op 18-10-2023 21:30 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

okijokii schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:26:
Zien anderen dit gedrag ook? Ik zou denken dat de Quatt zou stoppen met verwarmen maar gaat al een tijdje door:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja hij loopt iets langer door, bij mij toch 0,3 graden boven thermostaat temp ongeveer

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
Spykie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:25:
[...]

16 is erg veel. Hoe ziet je programma er uit?

Jaren 30 huis, 110m2:
15/10: 4.09
16/10: 3.01
17/10: 1.97
18/10: 3.57

Schema: 18,5 / 19

En deze week heeft de Quatt 0,34m3 gas verbruikt.
Dit is vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVnFcHUlMvZkxzvzPzIsIA2iFIE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aoJepzW1lNF08NvQ5JDS192F.png?f=fotoalbum_large
okijokii schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:25:
[...]

Heb je een enkele of dubbele Quatt? Persoonlijk gebruik ik met een enkele Quatt ongeveer 6 kWh per dag op dit moment
Ik heb ook een enkele quatt
thoomie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:26:
Dat snap ik inderdaad, maar ik was/ben te nieuwsgierig om het niet nu al te vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
wolterious schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:32:
[...]

Dit is vandaag:
[Afbeelding]
[...]

[...]

Dat snap ik inderdaad, maar ik was/ben te nieuwsgierig om het niet nu al te vragen
Dat is erg veel warmte! Wat is je ingestelde schema en wat voor huis heb je?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:49

charrel

Cortisol4life..

wolterious schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:32:
[...]

Dit is vandaag:
[Afbeelding]
[...]

[...]

Wat jij op deze dag verstookt heb ik niet eens de hele maand tot op heden. Jaren 60 rijtjeshuis hier, alles redelijk geïsoleerd behalve de zolder. Schema zakt naar 19° in de nacht, 19.5° in de ochtend en dan naar 20° rond 16:00. Huis is rond de 118m2. vv beneden, de rest radiatoren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwn7eh-GlViSwNW_PT1ZZFK24yY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FrjAoVeqz5CPIQurE7Jh30dt.png?f=fotoalbum_large
okijokii schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:26:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier precies hetzelfde, vandaag bleef ie lang door pruttelen en kwam er net geen graad "teveel" bij, g gisteren ging ie dik een graad hoger dan ingesteld maar liep de Quatt wat korter maar wel op een hoger vermogen.

[ Voor 31% gewijzigd door charrel op 18-10-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
Spykie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:33:
[...]

Dat is erg veel warmte! Wat is je ingestelde schema en wat voor huis heb je?
Ja, ik wist van te voren wel dat ons huis sowieso niet ideaal is om energiezuinig te leven, maar had wel op iets meer gehoopt. Ik heb een 2 onder 1 kap woning, 165m. de grote zijmuur van het huis staat ook vol in de wind en die muur voelt, ondanks spouwisolatie ook koud aan. verder is het een splitlevel woning. De lyric t6 hangt in de keuken met 2 radiatoren. via een open trap van 6 treden ga je naar de woonkamer, ook 2 radiatoren.
Bijkomend probleem is dat de radiatoren vlak onder de vensterbanken hangen, dus fans zullen ook deels tegen die vensterbanken aan blazen. Neuh, tis allemaal niet ideaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

2 quatts hoeft niet erg te zijn, bij mij draait er nu ook maar 1. Doet 2kW vs 0.33kW.
Komt hoger verbruik niet door radiatoren en te weinig afgifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-10 06:14
Vandaag 4,13kWH vebruikt en 18.9kWh opgewekt aan warmte. Dus COP van ongeveer 4,57. Zie nog weleens wat hoger gehaald worden hier.
Schema op mijn Lyric T6 is:

4.00 uur - 20 graden
6.00 uur - 20.5 graden
23:00- 19,5 graden

Woning is een tussenwoning die goed geisoleerd is, van eind maart tot en met tweede week oktober geen QUATT aangehad.

Nog tips waar ik op kan letten bij mijn systeem?
Flow zit echt ramstrak op 800 l/u.

Ik heb zelf het idee dat misschien de verdeler van de vloerverwarming voor problemen zorgt.
Waar zou ik op moeten letten dat deze doet wat hij moet doen? Ook heb ik nog een pompschakelaar (https://www.bol.com/nl/nl...-go-eco/9200000079438925/) op de pomp van de verdeler zitten. Levert dit nog problemen op?

[ Voor 15% gewijzigd door krizzziz op 18-10-2023 21:44 ]

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
krizzziz schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:41:
QUATT aangehad.

Naar 1 of hooguit 2 ingestelde temperaturen.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:21
krizzziz schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:41:
Vandaag 4,13kWH vebruikt en 18.9kWh opgewekt aan warmte. Dus COP van ongeveer 4,57. Zie nog weleens wat hoger gehaald worden hier.
Schema op mijn Lyric T6 is:

4.00 uur - 20 graden
6.00 uur - 20.5 graden
23:00- 19,5 graden

Woning is een tussenwoning die goed geisoleerd is, van eind maart tot en met tweede week oktober geen QUATT aangehad.

Flow zit echt ramstrak op 800 l/u.

Ik heb zelf het idee dat misschien de verdeler van de vloerverwarming voor problemen zorgt.
Waar zou ik op moeten letten dat deze doet wat hij moet doen? Ook heb ik nog een pompschakelaar (https://www.bol.com/nl/nl...-go-eco/9200000079438925/) op de pomp van de verdeler zitten. Levert dit nog problemen op?
Als de vloer warm wordt zou ik zeggen niets meer veranderen. Dit is supergoedkoop stoken.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:29

WouterB

3680 Wp

Dit doet het bij mij deze week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENGFhhRu8MhzdZOEX53THKp-HUI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IJ7lG4euwe0RtU35BXD1YcsV.png?f=fotoalbum_large

Ingezoomd op vandaag (om 1330 ging de thermostaat handmatig naar 19)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzRpCNYrGw-lHbsPYq--hAncfcE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M4lsosRoaMP1YTegrrWCshaW.png?f=fotoalbum_large
En gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgE0NgczmqEWzOzRoU9Jj_OPyAo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Kh9HPjOBsMp75cB3qLDxEyW6.png?f=fotoalbum_large

Jaren 70 huis, zo goed mogelijk nageisoleerd, 130m2, verwarming met radiatoren. Ik kijk nog even aan hoe goed het oude programma bevalt met de quatt:

7.00: 18
18.00: 19
22.00: 17

De nachtverlaging was naar 16, maar dan is de verhoging naar 18 te extreem. Na volgende week kijken wat het doet met snachts terug naar 18; en daarna eens met permanent 19.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
Ysbeer schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:08:
[...]

Is er op voorhand iets te zeggen over hoe groot het systeem moet zijn? Ik heb in de woonkamer alleen drie conventionele radiatoren. Die van de badkamer zou ik ook nog open kunnen zetten. Maar ik voel er weinig voor om bijv de slaapkamers continu op te stoken. En begrijp ik het goed dat (slimme) thermostaatkranen dan eigenlijk sowieso uit den boze zijn? (Sowieso in de woonkamer)
Je gebruikt verkeerde bewoording: je 'stookt' slaapkamers niet op (hoeft een radiator ook niet volledig op te zetten gedeeltelijk kan ook), echter je beperkt/reduceert het warmteverlies vanuit je verwarmde vertrekken (woonkamer) naar je resterende vertrekken binnen(!!) je geïsoleerde schil.
Een normaal huis heeft isolatie naar buiten toe, maar geen isolatie tussen woonkamer & slaapkamer, dus zorgen dat er minder warmteverlies is van A naar B zorgt voor lager verbruik van je WP & heeft bijkomend voordeel dat je je systeem volume vergroot (helpt bij defrosts straks dat CV niet hoeft aan te slaan)
Elk beetje afgifte dat binnen je geïsoleerde schil meedoet is nuttige warmte

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 15:43
ZiegoM schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:39:
[...]

Ik heb de aanvoertemp ook via de tado pro app aangepast naar 40. Kon niet zien waar die op stond helaas.

Waar heb jij hem op gezet?

Mn vloerverwarming heeft een thermostaatkraan op 38 graden en de pomp gaat uit op 40 graden.
Quatt op 35°C, vloerverwarming thermostaat op 45°C en pomp gaat uit als de Quatt op standby staat. Ik merkte dat toen de vloerverwarming thermostaat op 40°C stond, al de flow werd afgeknepen, daarom 45°C. Mijn theorie is dat de temperatuur er maar heel even boven komt als de cv bijspringt, dan heeft is de vloer niet meteen 45°C, dat heeft tijd nodig, zeker met onze trage vloerverwarming hoh 15cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
WouterB schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:50:
Dit doet het bij mij deze week:
[Afbeelding]

Ingezoomd op vandaag (om 1330 ging de thermostaat handmatig naar 19)
[Afbeelding]
En gisteren:
[Afbeelding]

Jaren 70 huis, zo goed mogelijk nageisoleerd, 130m2, verwarming met radiatoren. Ik kijk nog even aan hoe goed het oude programma bevalt met de quatt:

7.00: 18
18.00: 19
22.00: 17

De nachtverlaging was naar 16, maar dan is de verhoging naar 18 te extreem. Na volgende week kijken wat het doet met snachts terug naar 18; en daarna eens met permanent 19.
Ik zou de nachtverlaging in eerste plaats wat later in laten gaan (23.30 ofzo) zodat de Quatt in de avond een langere run kan maken in relatief warmere buitenlucht savonds ipv harder aan de bak sochtends, je ziet nu dat de run savonds eigenlijk wordt afgekapt doordat om 22.00 de wens-temperatuur met 2 graden omlaag gaat.
Wordt het ook echt 17 graden de volgende ochtend of blijf je er nog boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMBD
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-02 21:59
Dubbele Quatt, 2-onder-1-kap, 1969, 170m2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8MV0bs1gnAuwRk-JFETg1CN1To=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iGQbgSwZfCdA2vJ6TxgykPcS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Gerardwaz schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:49:
[...]

Als de vloer warm wordt zou ik zeggen niets meer veranderen. Dit is supergoedkoop stoken.
Temp gaat wel omhoog in de woonkamer, maar de vloer voelt niet echt warm aan.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:21
krizzziz schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:14:
[...]

De verdeler hydrolisch actief maken zodat je geen menging meer hebt met retourwater.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:29

WouterB

3680 Wp

Toby-Wan schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:57:
[...]

Ik zou de nachtverlaging in eerste plaats wat later in laten gaan (23.30 ofzo) zodat de Quatt in de avond een langere run kan maken in relatief warmere buitenlucht savonds ipv harder aan de bak sochtends, je ziet nu dat de run savonds eigenlijk wordt afgekapt doordat om 22.00 de wens-temperatuur met 2 graden omlaag gaat.
Wordt het ook echt 17 graden de volgende ochtend of blijf je er nog boven?
Ja, ik ga nog flink experimenteren met welke instellingen wat doen, en wat dan optimaal werkt icm voldoende comfort. Vanochtend was het 17.5 beneden om iets na 7.00

Ik merk vooral dat opwarmen langzamer gaat; de cv deed het eerder met 50gr in een half uur, waar de quatt er vanmiddag anderhalf a 2 uur voor nodig had om 1 graad erbij te verwarmen terwijl het met 12 graden nog niet echt koud was. Maar we gaan het zien, ik blijf ook hier kijken wat verschillende strategieën bij verschillende situaties doen.
Ik ben ook vooral benieuwd hoeveel zin de nachtverlaging eigenlijk heeft; minder energieverlies tov lagere CoP door verder moeten opwarmen.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
MMBD schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:59:
Dubbele Quatt, 2-onder-1-kap, 1969, 170m2.

[Afbeelding]
8)7 171 kWh!!!
Met 12 graden buiten…

Heb je alle ramen open staan?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
paQ schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:48:
[...]

8)7 171 kWh!!!
Met 12 graden buiten…

Heb je alle ramen open staan?
In een maand ;-)

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ow fiew. Ik schrok me kapot :D
Vind het nog steeds veel, (in een ‘maand’ van 4 dagen) maar minder drastisch dan ik dacht.

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 18-10-2023 22:53 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:54

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
charrel schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:39:
[...]

Wat jij op deze dag verstookt heb ik niet eens de hele maand tot op heden. Jaren 60 rijtjeshuis hier, alles redelijk geïsoleerd behalve de zolder. Schema zakt naar 19° in de nacht, 19.5° in de ochtend en dan naar 20° rond 16:00. Huis is rond de 118m2. vv beneden, de rest radiatoren.
Dat is wel weer heel weinig. Ik heb het volgende deze maand, overdag 20.5 en heel soms handmatig 21. Snachts 19,5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6JBeOuW1INfx-_w6DrfOQetDbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mO3zAth2XrNrBMsipHsS8mMl.jpg?f=fotoalbum_large

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Ik ben nog een beetje aan het experimenteren met de schema's, maar dit is mijn plaatje van deze 'maand':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPazLIG4CBHb27VQNIxzuSdPT4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQgaYu8JWbkyARPKBuPp0HMc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-10 23:15
Waar maken jullie deze heating schemas? In Home assistant of t6 zelf?

[ Voor 6% gewijzigd door mklcln op 18-10-2023 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
charrel schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:39:
[...]

Wat jij op deze dag verstookt heb ik niet eens de hele maand tot op heden. Jaren 60 rijtjeshuis hier, alles redelijk geïsoleerd behalve de zolder. Schema zakt naar 19° in de nacht, 19.5° in de ochtend en dan naar 20° rond 16:00. Huis is rond de 118m2. vv beneden, de rest radiatoren.[Afbeelding]
Poh, dat is wel erg weinig zeg, zeker met die gewenste temperaturen. Bij ons is de max 19 graden. Maar wel totaal ander type woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Ysbeer schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:08:
[...]

ja, is een beetje afhankelijk van de groote van de radiatoren. dat probleem is hier al vaker langs gekomen, je kunt het vrij goed zien als je delta T te klein is, dan kan het systeem dus niet op tijd zijn warmte kwijt en komt eigenlijk "te warm" retour. als je en vv en radiatoren hebt zul je daar minder of geen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
wolterious schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:18:
[...]

Poh, dat is wel erg weinig zeg, zeker met die gewenste temperaturen. Bij ons is de max 19 graden. Maar wel totaal ander type woning.
Je hebt niet toevallig de stille modus aan of iets dergelijks?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
mklcln schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:17:
Waar maken jullie deze schemas? In Home assistant of t6 zelf?
De schema's zijn van de app van resideo (honeywell T6 App).
Dat andere is natuurlijk de App van Quatt zelf waar je het verbruik kunt zien.

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 18-10-2023 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Waar maken jullie deze schemas? In Home assistant of t6 zelf?
Die screenshots met "deel je besparingen" komen uit de Quatt app, onder de Bèta knop.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 15:43
krizzziz schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:14:
[...]

30°C voelt ook niet als erg warm, maar is nu zeker voldoende om de kamer mee te verwarmen. Anders een thermometer op de vloer leggen om het te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
MacD007 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:22:
[...]

ja, is een beetje afhankelijk van de groote van de radiatoren. dat probleem is hier al vaker langs gekomen, je kunt het vrij goed zien als je delta T te klein is, dan kan het systeem dus niet op tijd zijn warmte kwijt en komt eigenlijk "te warm" retour. als je en vv en radiatoren hebt zul je daar minder of geen last van hebben.
Jij hebt het hier over verschil tussen temperatureWaterIn en temperatureWaterOut. Correct?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Steven_SvD schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:24:
[...]

30°C voelt ook niet als erg warm, maar is nu zeker voldoende om de kamer mee te verwarmen. Anders een thermometer op de vloer leggen om het te meten.
is en blijft een warmtepomp, hoe hoger de temperatuur hoe slechter je COP en hoe hoger je stroom rekening. Dat werkt nu een keer anders dan de goede oude en heete CV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:14
NIB0R schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:35:
Mijn app is zojuist geüpdatet. Heb nu een mooi inzichts pagina beschikbaar. Heb alleen de quatt nog niet aan hoeven hebben. :p

[Afbeelding]
Sinds een paar dagen is nu ook de hele geschiedenis geupload. Ik kan nu ook de statistieken van mijzelf zien van begin dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Waar maken jullie deze heating schemas? In Home assistant of t6 zelf?
Op de T6 zelf. Gewoon via de Resideo app

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
Spykie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:23:
[...]

Je hebt niet toevallig de stille modus aan of iets dergelijks?
Alleen snachts. Dat was ook de standaardinstelling en dus nog niet veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llpineapple
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:09
Ik ben de Quatt ook aan het monitoren, het valt me op dat de kamertemperatuur die door de T6 gemeten wordt maar heel sporadisch wordt geüpdatet in de CIC. Momenteel is de temperatuur in de CIC 5 uur 'oud' en niet gelijk aan de T6.

Het lijkt mij dat voor het inleren en aanturen de temperatuur veranderingen met een veel hogere frequentie inzichtelijk moeten worden gemaakt

Hoe vaak wordt de temperatuur bij jullie geüpdatet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
wolterious schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:13:
[...]

Alleen snachts. Dat was ook de standaardinstelling en dus nog niet veranderd.
Die zou ik uitzetten in jou situatie

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
llpineapple schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:43:

Hoe vaak wordt de temperatuur bij jullie geüpdatet?
Ik weet het niet precies maar vaker dan eens per vijftien minuten

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
  • Laatst online: 09:11
Hier is het stroomverbruik ook hoger maar dat was ‘vroeger’ met gas ook zo (bj. 1901, 160m2, hoog plafond dus veel m3, nageisoleerd). Met 1 Quatt icm Tado lukt het aardig. De gemiddelde COP ligt de afgelopen dagen rond 5,2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Inmiddels een paar dagen de Quatt in actie gezien en toch wel erg onder de indruk...

Het verbaast me hoe weinig warmte de radiatoren afgeven, die watertemperatuur is wel écht laag, maar de woning wordt wel gewoon warm, al duurt het natuurlijk wat langer... Dat was een gok van mijn kant (in overleg met Quatt... zij hadden er wel vertrouwen in). Heb geen vloerverwarming en geen aanpassingen aan de radiatoren. Wel had ik qua radiatoren overcapaciteit in de woning. Het is een redelijk goed geïsoleerde woning uit 2001. Mijn gehele investering voor de Quatt (één module) was netto net iets meer dan 2500 euro. Heb naast aanschaf/installatie van de Quatt uit pre-order dus geen extra kosten gemaakt. Overweeg nog wel om speedcomfort ventialtoren onder de radiatoren te gaan hangen, dus dat wordt nog een eurootje of 300 in totaal gok ik.

Ik gebruik de Quatt in combinatie met Tado en zoneregeling. Met name omdat ik overdag de woonkamer bijna niet gebruik en 's avonds juist wel. Ik kan dus heel gericht de ruimtes opwarmen waar ik zelf aanwezig ben. In de werkruimte heb ik daarvoor ook een infrarood paneel als optie. Moet nog gaan ondervinden wat qua verbruik interessanter is: de hele ruimte verwarmen via de warmtepomp of lokaal verwarmen met het IR-paneel. Durf ik nog niet te zeggen (andere mensen ervaringen hiermee?).

Gisteren de hele woning op de gewenste momenten prima warm gehad (waar ik vorig jaar de verwarming zelden boven de 18 graden had ivm de hoge kosten). Heeft 2.53KWh aan stroom gekost en 0,07 m3 gas (volgens de Quatt app).

Mijn quatt hangt overigens aan de voorgevel op zo'n vijf meter hoogte. Daarmee heeft deze altijd alle ruimte om vrij te blazen. COP is nu rond de 4.7, maar dat zegt nog niet heel veel met slechts één dag echt in gebruik.

[ Voor 20% gewijzigd door kazz1980 op 19-10-2023 09:12 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Kijk, met de overstap naar een warmtepomp heb je ook de overstap gemaakt naar LTV, het probleem is echter dat de standaard radiatoren bedoeld zijn voor HTV, en met LTV niet meer hun oorspronkelijke warmteafgifte kunnen behalen, in principe heb je twee opties
Optie 1: vervang de bestaande radiatoren door LTV radiatoren (is behoorlijk duur)
Of
Optie 2: je helpt de bestaande radiatoren door de convectie te verhogen door radiatorventilatoren, kies daarbij zo veel mogelijk voor zelfbouw omdat de complete uitvoeringen bijna altijd bedoeld zijn voor een cv ketel met lage temperaturen (circa 45-50) en dus daardoor veel al een te hoge inschakel temperatuur (circa 33) heeft, voor de Quatt is dat vaak net te hoog (wil je 25-28 hebben). Bij zelfbouw kun je dat goed regelen.
Hier op tweakers vind je verschillende eenvoudige (redelijk kant en klare) oplossingen. Deze zijn ook nog een heel stuk goedkoper. Alternatief laat je de koop versies continue lopen, deze hebben een zeer laag stroomverbruik, dus voor het stookseizoen zou je dat ook kunnen doen.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 19-10-2023 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
kazz1980 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:08:
Inmiddels een paar dagen de Quatt in actie gezien en toch wel erg onder de indruk...

Het verbaast me hoe weinig warmte de radiatoren afgeven, die watertemperatuur is wel écht laag, maar de woning wordt wel gewoon warm, al duurt het natuurlijk wat langer... Dat was een gok van mijn kant (in overleg met Quatt... zij hadden er wel vertrouwen in). Heb geen vloerverwarming en geen aanpassingen aan de radiatoren. Wel had ik qua radiatoren overcapaciteit in de woning. Het is een redelijk goed geïsoleerde woning uit 2001. Mijn gehele investering voor de Quatt (één module) was netto net iets meer dan 2500 euro. Heb naast aanschaf/installatie van de Quatt uit pre-order dus geen extra kosten gemaakt. Overweeg nog wel om speedcomfort ventialtoren onder de radiatoren te gaan hangen, dus dat wordt nog een eurootje of 300 in totaal gok ik.

Ik gebruik de Quatt in combinatie met Tado en zoneregeling. Met name omdat ik overdag de woonkamer bijna niet gebruik en 's avonds juist wel. Ik kan dus heel gericht de ruimtes opwarmen waar ik zelf aanwezig ben. In de werkruimte heb ik daarvoor ook een infrarood paneel als optie. Moet nog gaan ondervinden wat qua verbruik interessanter is: de hele ruimte verwarmen via de warmtepomp of lokaal verwarmen met het IR-paneel. Durf ik nog niet te zeggen (andere mensen ervaringen hiermee?).

Gisteren de hele woning op de gewenste momenten prima warm gehad (waar ik vorig jaar de verwarming zelden boven de 18 graden had ivm de hoge kosten). Heeft 2.53KWh aan stroom gekost en 0,07 m3 gas (volgens de Quatt app).

Mijn quatt hangt overigens aan de voorgevel op zo'n vijf meter hoogte. Daarmee heeft deze altijd alle ruimte om vrij te blazen. COP is nu rond de 4.7, maar dat zegt nog niet heel veel met slechts één dag echt in gebruik.
Vooor de ventilatoren kijk eens hier op tweakers naar de zelfbouw versies.
Ik zelf heb al speedcomforts ivm de cv ketel temperatuur verlaging, alleen werkt de aan/uit sensor niet met de Quatt (de sensor heeft een te hoge start temperatuur), dus deze draaien nu continu. Ik heb aan speedcomfort al gevraagd of zij voor bezitters van warmtepompen geen andere sensor kunnen leveren.
En zelfbouw is een heel stuk goedkoper.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:43
Over de speedcomfort gesproken: Ik heb zo'n thermostaatschakelaar die op de speedcomfort aansluit even open gemaakt. Er blijkt een simpele temperatuurschakeling in te zitten. Als je op google zoekt komt je bij Amazon dezelfde tegen. Met een beetje verder zoeken kom je er ook tegen die al van 25 of 30 graden schakelen. Ik krijg de 25 graden variant volgende week binnen en ga die dan testen.

Dit zou je goed kunnen gebruiken om je bestaande speedcomforts te downgraden qua schakel temperatuur tegen minimale kosten. Zo'n thermostaatschakelaar kost je € 3,50 per stuk.

Voor de geinteresseerden onder ons: https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
SiorcGeal schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:41:
Over de speedcomfort gesproken: Ik heb zo'n thermostaatschakelaar die op de speedcomfort aansluit even open gemaakt. Er blijkt een simpele temperatuurschakeling in te zitten. Als je op google zoekt komt je bij Amazon dezelfde tegen. Met een beetje verder zoeken kom je er ook tegen die al van 25 of 30 graden schakelen. Ik krijg de 25 graden variant volgende week binnen en ga die dan testen.

Dit zou je goed kunnen gebruiken om je bestaande speedcomforts te downgraden qua schakel temperatuur tegen minimale kosten. Zo'n thermostaatschakelaar kost je € 3,50 per stuk.

Voor de geinteresseerden onder ons: https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
Dank, ik wist dat het een eenvoudige sensor was, kon alleen nog geen geschikte vervanger er voor vinden.
daar was ik namelijk ook al op zoek naar. Ga direct kijken. d:)b
Je hebt wel de normal open versie nodig met een setpoint van 25ºC, deze sluit bij het bereiken van de setpoint.

Deze versie, past echter niet direct in het doosje van de speedcomforts door de extra bevestigingsring, deze moet er dus af. Eigenlijk heb je backet type C nodig (dit is eigenlijk dus geen bracket), de foto van de link geeft echter bracket type E aan.
Om jet te wisselen zijn er geen soldeerwerkzaamheden nodig omdat deze met standaard klemverbinding gemonteerd zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door MacD007 op 19-10-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:28
Ik gebruik geen stille modus en heb het volgende schema:

07.00u 18,5 gr
07.50u 19,0
08.40u 19,5
23.30u 18,0

Mijn huis (half vrijstaand uit 1993) heeft ong 165 m2 oppervlakte en 425 m3 inhoud. Ik heb wel optimalisatie in de avond op AAN staan.
Dit is mijn maand tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5xtyPrDExiXpZD5qO6ltgEwEJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WCSVxfobfXEeEN8QGk7tH21H.png?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 16:34

is dit eenvoudig? geen idee hoe het ervan binnen uitziet en of je het fout kan doen want is een relatief goedkope oplossing lijkt het en hoef je geen zelfbouw te doen.

je hebt ook heatfan - https://heatfan.eu/product/heatfan-smart/ wel wat duur maar dit staat er iig bij:
De sensoren zijn gekalibreerd en zullen aangaan bij 25,3°C. Vervolgens zullen ze de Heatfans modulerend harder gaan laten blazen naarmate de temperatuur van de radiator/convector omhoog gaat. Als de temperatuur van de radiator/convector afkoelt, zullen de Heatfans zachter blazen totdat de temperatuur van 24,9°C bereikt is. Dan slaan de Heatfans automatisch uit.

[ Voor 6% gewijzigd door KVS138 op 19-10-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

MacD007 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:34:
[...]
Vooor de ventilatoren kijk eens hier op tweakers naar de zelfbouw versies.
Ik zelf had al speedcomforts ivm de cv ketel temperatuur verlaging, alleen werkt de aan/uit sensor niet met de Quatt (de sensor heeft een te hoge start temperatuur), dus deze draaien nu continu. Ik heb aan speedcomfort al gevraagd of zij voor bezitters van warmtepompen geen andere sensor kunnen leveren.
En zelfbouw is een heel stuk goedkoper.
Zelfbouw had ik al kort even bekeken... Even de vraag of ik dat qua tijd (en kunde) ga redden... maar dat de speedcomforts het niet doen met de warmtepomp wist ik niet! Dat is wel goed even te weten en mogelijk extra motivatie om toch eens zelf te gaan kijken naar een (ook goedkopere) oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:57

Die dingen ken ik inderdaad, maar kosten je 80 cent bij Aliexpress. Tegenwoordig bezorgd Ali vaak binnen 1 week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
kazz1980 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:10:
[...]

Zelfbouw had ik al kort even bekeken... Even de vraag of ik dat qua tijd (en kunde) ga redden... maar dat de speedcomforts het niet doen met de warmtepomp wist ik niet! Dat is wel goed even te weten en mogelijk extra motivatie om toch eens zelf te gaan kijken naar een (ook goedkopere) oplossing...
Je kunt ook de stekker van de temperatuur voeler niet aansluiten, dan draaien de fans continu. Zo veel stroom verbruikt dat niet dus is wellicht simpelste oplossing.
@KVS138

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
kazz1980 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:10:
[...]

Kijk even een paar Posts hierboven, er is namelijk voor de speedcomforts wel een oplossing, namelijk een andere sensor die bv op 25° werkt om te wisselen, hij heeft daar ook een link geplaatst https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1, deze.
Alleen passen deze niet direct in de houder van een speedcomfort, daarvoor heb je een andere bracket van de sensor nodig. Ik ben nog zoekende voor de juiste die direct past.
Ondertussen deze gevonden met een losse ring, die is waarschijnlijk makkelijker los te krijgen.
Webshop uit Nederland. https://www.vanallesenmee...-normal-open-(losse-ring) prijs, nog geen 2 euro per stuk (een heel stuk goedkoper dan Amazon) en lagere verzendkosten.

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 19-10-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

HBO88 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:16:
[...]

Je kunt ook de stekker van de temperatuur voeler niet aansluiten, dan draaien de fans continu. Zo veel stroom verbruikt dat niet dus is wellicht simpelste oplossing.
@KVS138
Klopt, maar dan is het wel wat veel geld voor uiteindelijk een setje ventilatoren, voeding en een leuke behuizing ;)
maar ga er eens induiken wat de mogelijkheden zijn, en uiteraard de bevindingen hier delen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HBO88
kazz1980 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:35:
[...]

Klopt, maar dan is het wel wat veel geld voor uiteindelijk een setje ventilatoren, voeding en een leuke behuizing ;)
maar ga er eens induiken wat de mogelijkheden zijn, en uiteraard de bevindingen hier delen
Ah oke ik dacht dat je ze al had. Ik heb hier de heatbooster van tweakers gekocht, en op mijn grote radiator in de woonkamer liggen 16x Arctic fans van 12cm.
Deze draaien echt onhoorbaar stil op lage toeren en hebben ruim voldoende flow. Op 100 procent toeren blaas je de gordijnen weg ;)
Als ze uit staan krijg ik woonkamer niet warm, als ze aan staan wel, was echt verbaasd dat dit zoveel effect heeft.
16 fans op 1 radiator is wellicht wat overdreven.
Fans kosten zo'n 7 euro per stuk, heatbooster van rond de 40 euro, voedingsadapter en setje pwm verlengkabeltjes voor de fans.
Dus relatief goedkoop een zelfbouwsetje die volledig automatisch werkt of te integreren is in HA.
Het enige zelfbouw wat je moet doen is een plankje maken om de fans op te bevestigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
KVS138 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:57:
[...]

is dit eenvoudig? geen idee hoe het ervan binnen uitziet en of je het fout kan doen want is een relatief goedkope oplossing lijkt het en hoef je geen zelfbouw te doen.

je hebt ook heatfan - https://heatfan.eu/product/heatfan-smart/ wel wat duur maar dit staat er iig bij:
De sensoren zijn gekalibreerd en zullen aangaan bij 25,3°C. Vervolgens zullen ze de Heatfans modulerend harder gaan laten blazen naarmate de temperatuur van de radiator/convector omhoog gaat. Als de temperatuur van de radiator/convector afkoelt, zullen de Heatfans zachter blazen totdat de temperatuur van 24,9°C bereikt is. Dan slaan de Heatfans automatisch uit.
Ja, het is echt super eenvoudig als je de juiste versie hebt, de houder van de sensor zit met 4 klemmetjes vast (geen lijm) dus die heb je zo open en de klemmen op de sensor schuif je gewoon los.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ux8thQtH2CkpZE6cE9KJVCAZa0U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJkSjW23dM7ugEU5x3ZIVI4W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grSUInsKT4mJf9ypX2oXsjT-ZPs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1Mp7d1Ae2TIw7PMSZ2YqIN4.jpg?f=fotoalbum_tile

Gekalibreerde sensoren lijkt mij voor deze functie een beetje overdone, zolang ze gaan draaien boven een bepaalde temperatuur en ook weer uitgaan onder een bepaalde temperatuur vind ik het best, met een afwijking van 0,8 gr kan ik wel leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Ik zoek nog inspiratie voor een dashboard in HA.
Eigenlijk vind ik de weergave in de quatt app wel mooi.

Zou het mogelijk zijn om een gifje te maken van de weergave in de quatt app, als de quatt draait en als cv bijspringt?

Dan zou je dat gifje kunnen tonen in HA toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-10 08:14
MacD007 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:46:
[...]

Ja, het is echt super eenvoudig als je de juiste versie hebt, de houder van de sensor zit met 4 klemmetjes vast (geen lijm) dus die heb je zo open en de klemmen op de sensor schuif je gewoon los.
[Afbeelding][Afbeelding]

Gekalibreerde sensoren lijkt mij voor deze functie een beetje overdone, zolang ze gaan draaien boven een bepaalde temperatuur en ook weer uitgaan onder een bepaalde temperatuur vind ik het best, met een afwijking van 0,8 gr kan ik wel leven.
Kunnen deze metalen sensor schakelaars open? Ben benieuwd wat er in zit.

Misschien is het een eenvoudige bimetaal schakelaar, dan kun je wellicht door wat voorzichtig buigen de schakeltemperatuur aanpassen.

Als het elektronisch is zal er vast een NTC inzitten. Als je daar de weerstand van op meet (als hij uit staat, meestal 10kOhm) en er een weerstand overheen soldeert van ongeveer 4x de gemeten waarde, schakelt hij bij zo'n 5 graden lager om.

Ow wacht, ik zie op de foto dat er 250V op staat, zal het eerder mechanisch zijn lijkt mij. Ik had van die dure Speedcomforts wel meer sophisticated oplossing verwacht..

[ Voor 4% gewijzigd door MWink op 19-10-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MWink schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:01:
[...]

Kunnen deze metalen sensor schakelaars open? Ben benieuwd wat er in zit.

Misschien is het een eenvoudige bimetaal schakelaar, dan kun je wellicht door wat voorzichtig buigen de schakeltemperatuur aanpassen.

Als het elektronisch is zal er vast een NTC inzitten. Als je daar de weerstand van op meet (als hij uit staat, meestal 10kOhm) en er een weerstand overheen soldeert van ongeveer 4x de gemeten waarde, schakelt hij bij zo'n 5 graden lager om.

Ow wacht, ik zie op de foto dat er 250V op staat, zal het eerder mechanisch zijn lijkt mij. Ik had van die dure Speedcomforts wel meer sophisticated oplossing verwacht..
Zie mijn vorige post, een nieuwe sensor kost 2 euro met de juiste temperatuur, daar wil ik niet gaan klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
HBO88 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:46:
[...]

Ah oke ik dacht dat je ze al had. Ik heb hier de heatbooster van tweakers gekocht, en op mijn grote radiator in de woonkamer liggen 16x Arctic fans van 12cm.
Deze draaien echt onhoorbaar stil op lage toeren en hebben ruim voldoende flow. Op 100 procent toeren blaas je de gordijnen weg ;)
Als ze uit staan krijg ik woonkamer niet warm, als ze aan staan wel, was echt verbaasd dat dit zoveel effect heeft.
16 fans op 1 radiator is wellicht wat overdreven.
Fans kosten zo'n 7 euro per stuk, heatbooster van rond de 40 euro, voedingsadapter en setje pwm verlengkabeltjes voor de fans.
Dus relatief goedkoop een zelfbouwsetje die volledig automatisch werkt of te integreren is in HA.
Het enige zelfbouw wat je moet doen is een plankje maken om de fans op te bevestigen
Als je integratie met HA niet belangrijk vindt kun je ook zo'n instelbare fancontroller kopen voor 2€. Deze kun je op zijn laagst instellen op 30 graden maar de naloop kan 5 graden lager. Of je past hem aan met bovenstaande truc. Hebben ook variabele snelheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32wghn5R9pFNmZ92xVH4hY6dv4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuYHVfDs0uE0AIRX7LV2tFIQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MWink schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:17:
[...]

Als je integratie met HA niet belangrijk vindt kun je ook zo'n instelbare fancontroller kopen voor 2€. Deze kun je op zijn laagst instellen op 30 graden maar de naloop kan 5 graden lager. Of je past hem aan met bovenstaande truc. Hebben ook variabele snelheid.
[Afbeelding]
Even een stomme vraag, werkt dit bv ook met speedcomforts ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

HBO88 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:46:
[...]

https://heatfan.eu/product/heatfan-smart/

deze wel interessant, los te kopen controller... als je die kunt koppelen aan een stukje zelfbouw qua ventilatoren... voor die prijs wellicht de moeite om eens uit te proberen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
kazz1980 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:29:
[...]

https://heatfan.eu/product/heatfan-smart/

deze wel interessant, los te kopen controller... als je die kunt koppelen aan een stukje zelfbouw qua ventilatoren... voor die prijs wellicht de moeite om eens uit te proberen...
Ken je deze al? Van een mede tweakers: Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Jup. Kan meer qua configuratie en verbinding met bv domoticz, app etc, maar minder vanaf het ding zelf... en is wel bijna twee keer zo duur ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MWink
MacD007 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:23:
[...]

Even een stomme vraag, werkt dit bv ook met speedcomforts ?
We gaan wel steeds meer off-topic merk ik, past beter in het zelfbouw fan forum..

Ik heb zelf geen Speedcomforts, maar aan de plaatjes te zien zit de schakelaar in serie met een van de draden naar de fans, dus het is niet een-op-een drop-in vervanging, want een fan-controller heeft een 12V voeding nodig. Ik neem nu even aan dat de fans op 12V werken. Als je bij de andere draad kunt komen heb je die voeding wel dus dan zou het kunnen. Het wordt dan wel wat meer op het niveau voor elektronica Tweakers om te voorkomen dat je die PCB kapot maakt, even op de polariteit letten. Je heb met deze fan controller wel veel instelmogelijkheden, dus start temperatuur, temperatuurbereik voor maximale snelheid, start snelheid etc.

Ik gebruik deze zelf op de kleinere convectoren met 4x 14 cm fans. Op de grote convector heb ik 12x 14 cm fans met een zelfbouw controller ESPHome gebaseerd in HA.

[ Voor 8% gewijzigd door MWink op 19-10-2023 11:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
even hier de eerste ervaringen met de key cijfers gemaakt, mogelijk dat andere tweakers hier dat met hun Quatt kunnen vergelijken.
Ook omdat de buitentemperatuur natuurlijk van grote invloed is op het hele gebeuren heb ik deze even hier meegenomen. Voor het logen van de temperatuur maak ik gebruik van een buitensensor van Switchbot.

Voor het meten van het opgenomen vermogen heb ik een aparte groep voor de Quatt (waar ook alleen de Quatt op is aangesloten), doordat dit een MID meter betreft zal deze naukeuriger zijn dan wat Quatt zelf aangeeft. (ik heb beide hier opgenomen). Voor de COP berekening maak ik gebruik van de eigen kWh meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLRm4Wl-GZLaPe1y7617voMOaao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0GihMkno7YVaZuCcH70ez2F.jpg?f=fotoalbum_large

al met al ben ik zeer positief verrast over de werking van de Quatt, hij krijgt de woning naar onze maatstaven voldoende warm, overdag met een instelling op 19ºC met soms wel een overschot naar 19,5ºC en we passen een nachtverlaging toe op 18ºC.
Maakt gebruik van een T6 Thermosstaat en deels vv en deels radiatoren met speedcomforts.
ik zie dat afgelopen week de Quatt tussen 16:00 - uur en 17:00 uur heeft uitgeschakeld en is pas de volgende ochtend vroeg weer opgestart. 18-10 haden we één lange run van 3uur tot 17:00 met gemid. op 400W.

Plus dat de zon gelukkig nu ook nog een beetje meehelpt, ik draai eigenlijk nog volledig op zonneenergie.

[ Voor 24% gewijzigd door MacD007 op 19-10-2023 12:25 ]

Pagina: 1 ... 130 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.