2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Kies gewoon op 2 of 3 momenten een temperatuur. Als nu om 07:40 bij de temp "pas" bij 18.4 is, dan slaat ie 20 min later al weer af.
Er komen dagen dat het retesnel gaat en er 2 of 3 runs zijn van een uurtje, en er komen dagen waarbij je na 3 uur denkt: waarom gebeurt er niks? Ik denk echt dat je hier maar een beetje -zult moeten- vertrouwen op de aansturing van Quatt dat de temperaturen op de juiste momenten naar wens zijn.
[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 17-10-2023 14:35 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Je moet het niet lezen als een apparaat wat 55 graden maakt. Maar meer als een apparaat wat 4.5kW produceert. Bij een flow van 800 liter per uur gaat deze dus maximaal 5 graden warmer uit als in.Pascall_1 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:07:
Sinds gisteren ook de quatt aangezet. Ik heb 2 vloerverwarmings pompen1 voor garage en 1 voor woonkamer. Deze werkt prima met aanvoer temperatuur van 25 graden. Warmer word de quatt niet.
Echter op de badkamer heb ik een verwarming die dus doordat dr quatt maar 25 graden levert niet warm. Ik meende dat de quatt 55 graden levert. Kan deze instelling aangepast worden?
Verder had ik in mijn settings in de aanvoer voor de beide vloerverwarming pompen een slimme thermostaat met een tado knop. Echter merkte ik dat ik hierdoor maar 500 littt flow had. Deze vandaag vervangen voor 2 zonnekleppen aangestuurd door een thermostaat van tado.
Nu krijg ik de volle 800 liter.
Echter nog steeds maar 25 graden
Dus onder de streep, stop je er 50 graden in, krijg je 55 graden verwarmt terug. Maar stop je er 25 graden in als retour temperatuur, komt er 30 graden aanvoer uit. Dit in tegenstelling tot een CV, die makkelijk hogere temperaturen kan maken, gezien deze vaak 24, 28kW of meer zijn.
En dan nog zie ik veel reacties van tweakers die denken met schema's en tijden een Quatt te kunnen gebruiken als een electrische C.V. ketel. Die vlieger gaat dus niet op.
Een warmtepomp heeft lange runs, soms zelfs 24 uur per dag, aan een stuk door. Met de huidige buitentemperaturen kan ik me voorstellen dat je denk schema's te kunnen instellen. Maar als het vriest, kan je dat vergeten.
Is het advies dan om de thermostaat op 20 graden te laten staan? Of is de minimale nachtverlaging zoals in mijn schema wel een optie?medu80 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:40:
[...]
Je moet het niet lezen als een apparaat wat 55 graden maakt. Maar meer als een apparaat wat 4.5kW produceert. Bij een flow van 800 liter per uur gaat deze dus maximaal 5 graden warmer uit als in.
Dus onder de streep, stop je er 50 graden in, krijg je 55 graden verwarmt terug. Maar stop je er 25 graden in als retour temperatuur, komt er 30 graden aanvoer uit. Dit in tegenstelling tot een CV, die makkelijk hogere temperaturen kan maken, gezien deze vaak 24, 28kW of meer zijn.
En dan nog zie ik veel reacties van tweakers die denken met schema's en tijden een Quatt te kunnen gebruiken als een electrische C.V. ketel. Die vlieger gaat dus niet op.
Een warmtepomp heeft lange runs, soms zelfs 24 uur per dag, aan een stuk door. Met de huidige buitentemperaturen kan ik me voorstellen dat je denk schema's te kunnen instellen. Maar als het vriest, kan je dat vergeten.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Precies dat, een schema moet niet te uitgebreid zijn ivm teveel wisselingen. Alleen als de zon schijnt hier dan warmt het huis redelijk snel extra op. Dus in de ochtend als we toch alleen maar even ontbijten voordat we weggaan is opwarmen tot 20c zinloos. Als ik thuiswerk heb ik het eigenlijk nooit echt koud, dus is 19,5 beneden meer dan zat.medu80 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:40:
[...]
Ik had alleen verwacht dat ( net zoals bij mij iSense) dat als ik het om 07:00 19,5c wil hebben dat ie eerder aan het werk ging. Maar dat doet ie dus (nog?) niet. Net zoals ie nog dik 2u door pruttelt terwijl het al 19,5 is in de ruimte.
[ Voor 3% gewijzigd door charrel op 17-10-2023 14:59 ]
Indien de Lyric T6 optimaliseren aanzetten.charrel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:54:
[...]
Precies dat, een schema moet niet te uitgebreid zijn ivm teveel wisselingen. Alleen als de zon schijnt hier dan warmt het huis redelijk snel extra op. Dus in de ochtend als we toch alleen maar even ontbijten voordat we weggaan is opwarmen tot 20c zinloos. Als ik thuiswerk heb ik het eigenlijk nooit echt koud, dus is 19,5 beneden meer dan zat.
Ik had alleen verwacht dat ( net zoals bij mij iSense) dat als ik het om 07:00 19,5c wil hebben dat ie eerder aan het werk ging. Maar dat doet ie dus (nog?) niet. Net zoals ie nog dik 2u door pruttelt terwijl het al 19,5 is in de ruimte.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Dat staat aan, in de app en op het apparaat. Dus misschien de leerfunctie dat ie nog niet weet hoe lang het duurt?Gerardwaz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:03:
[...]
Indien de Lyric T6 optimaliseren aanzetten.
Ook maar die optie aangezet bij optimaliseren "stop", misschien dat dit scheelt.
[ Voor 11% gewijzigd door charrel op 17-10-2023 15:23 ]
Geen idee wat dan wel een goed idee is, de hele dag 19graden aanhouden voelt niet heel goed.
Is dit wat:
:strip_exif()/f/image/gobkeyO7FY8rJCbu6SqQ7Eyc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 63% gewijzigd door Spykie op 17-10-2023 15:14 ]
Gewoon rustig afwachten, duurt gewoon even.charrel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:09:
[...]
Dat staat aan, in de app en op het apparaat. Dus misschien de leerfunctie dat ie nog niet weet hoe lang het duurt?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
iSense doet aanwarmvervroeging als je van t3 naar t1 schakelt of zoiets. Ik ken de juiste schakelmoment namen niet meer. Tevens dat ie door pruttelt, dat is dus een warmtepomp. Dat hij 19.5 toont, betekent niet dat het 19.5 is. Het kan 19.4 zijn en doorverwarmen tot 19.6...Gerardwaz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:03:
[...]
met dat gasverbruik ga je in ieder geval naar een 8 kW versie (dubbele Quatt), verwacht echter niet dat je met een dergelijk verbruik alleen op een Quatt kunt gaan draaien, daarvoor heb je eigenlijk een iets groter systeem voor nodig. maar je komt denk ik wel een behoorlijk stuk. Heb je zonnepanelen ?Luapper schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:25:
Ik heb vandaag een call met Quatt over eventuele installatie. Heb mijn twijfels of de Quatt het aankan in mijn 1920 huis. Vrijstaand, volsteens muur, geen spau. Wel nieuw HR++ glas en dak- en vloerisolatie.
Benenden en in de badkamer vloerverwarming, verder zijn het nog oude radiatoren...
Stookte er 2500m2 gas doorheen vorig jaar.
Daarnaast heb ik ook totaal geen zin om constant op grafiekjes te gaan kijken of hij het wel of niet goed doet, is dat nou echt nodig? Is het zo gevoelig, of instabiel allemaal? Ik wil het liefst nooit aan mijn verwarmingsysteem denken.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zMUOeVCeb7dy9Vt5HKHFbTJR.webp?f=user_large)
echter waar staat de huidige CV op Temp ? 80ºC of bv al op 50ºC geprobeerd ?
welke type radiatoren, standaard type 21-22-33 of nog hele dikke gietijzeren radiatoren. Heb je bv ook al radiatorventilatoren (zelfbouw of kant en klaar, want die zul je waarschijnlijk zeker in de woonkamer) wel nodig hebben.
Beneden buiten de vloerverwarming ook nog radiatoren of alleen maar vv?
je zit hier op tweakers, dus kijk er niet vreemd op dat men hier graag alles maar dan ook alles wil weten, en meten (=zien) is weten.
op zich hoef je dus niet continue op een schermpje te kijken of aan een of andere knop te draaien.
belangrijk is een juiste keuze van de Thermostaat te kiezen. ook belangrijk is dat je niet continue aan deze Thermostaat gaat zitten, bij een CV gaat dat prima, die kan reageren, vaak al binnen enkele minuten. Bij een warmtepomp moet je meer in uren gaan denken, dus ook vooruit kijken en het beesje lekker zijn gang laten gaan.
Een voordeel (zeker voor jou) is dat je realtief weinig aan een Quatt kunt instellen, dus prima om een keer goed instellen en dan verder met rust laten kan dus prima.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Temp stond in de thermostaat op 19,5 in json zag ik dat de ruimte temp ondertussen 20.4 was. Daarna pruttelde die nog steeds, vlak daarna ging ie wel uit. Maar dat was dus ondertussen 2u later dan de "gewenste" temp bereikt was en dik 1,2c erboven. Nou, we gaan het ervaren de aankomende dagen.medu80 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:19:
[...]
iSense doet aanwarmvervroeging als je van t3 naar t1 schakelt of zoiets. Ik ken de juiste schakelmoment namen niet meer. Tevens dat ie door pruttelt, dat is dus een warmtepomp. Dat hij 19.5 toont, betekent niet dat het 19.5 is. Het kan 19.4 zijn en doorverwarmen tot 19.6...
Dat klopt, dan zijn de radiatorknoppen niet gekoppeld aan de woonkamer thermostaat. Is ook niet wenselijk om te doen, dan gaat de Quatt steeds even aan voor een ruimte en dan weer uit omdat de kamer op temperatuur is. De woonkamer is vloerverwarming?kazz1980 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:43:
heb al even zitten bladeren hier, maar het is teveel om allemaal terug te lezen![]()
Ik ga de Quatt nu voor het eerst gebruiken nu de temperaturen zakken. Gebruik deze in combinatie met Tado, dat zou moeten werken... Maar, lijkt toch niet helemaal te werken??
Wanneer ik de verwarming in de woonkamer aanzet (de ruimte waar de thermostaat hangt) dan werkt het prima! Maar zet ik middels Tado een andere ruimte aan en de woonkamer niet, dan werkt het niet! Ik kan dus enkel de woonkamer verwarmen (en dan eventueel óók andere ruimtes), maar niet enkel een andere ruimte dan de woonkamer?
Hebben meer mensen die ervaring? En mogelijk een oplossing?
Als je in de ruimtes het wilt kunnen regelen, dan zal je aan de knoppen een zoneregelaar moeten koppelen in de Tado app. En dan is het ook zo dat pas boven een bepaalde warmtevraag de Quatt wordt gevraagd te gaan verwarmen.
Dat had ik nog niet aangezet. Nu wel, wat doet deze functie in relatie tot de Quatt?Gerardwaz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:03:
[...]
[ Voor 40% gewijzigd door medu80 op 17-10-2023 15:29 ]
Hoe kom je bij deze wijsheid? Zou dit niet een setting moeten zijn die Quatt doet op je T6?medu80 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:28:
Optimalisatie moet uit.,anders gaat je Quatt pendelen.
De Lyric T6 biedt een aantal optimalisatiefuncties, inclusief ‘optimale start en stop’ zodat de temperatuur wordt bereikt op het door u gewenste tijdstip. Met deze instellingen hoeft u nooit meer wakker te worden in een koud huis en wordt de ketel niet onnodig aangestuurd vlak voordat u gaat slapen.
Let op, er zit een maximum aan het aantal uren voordat de T6 begint te starten. Dus het kan zijn dat de tijd te kort is.
Daarnaast heb je laag/uit regeling. Deze moet uit staan om langer op een laag pitje te verwarmen, anders heb je veel start/stops met de Quatt.
[ Voor 82% gewijzigd door medu80 op 17-10-2023 15:39 ]
Als gewenste temperatuur (helper, deze stel je in) hoger is dan setpoint: wijzig setpoint naar roomtemp + 0,2. Bij elke roomtemp verandering loopt deze automation opnieuw, totdat gewenst en setpoint gelijk zijn.
Uiteindelijk wil ik de begintijd van gewenste temperatuur nog af laten hangen van de buitentemperatuur (dus opwarmsnelheid) - als deze maar laag genoeg is, blijft er vanzelf geen tijd meer "over" voor nachtverlaging.
:fill(white):strip_exif()/f/image/nWhqHKM81bAriGauu69eMpML.png?f=user_large)
Blauw = gewenst, paars = setpoint, oranje = roomtemp (buitentemp van 15 graden, dus warmt sowieso snel op nu)
Op deze manier kan ik met de +7 buiten prima een nacht en ochtend verlaging van (zeker) 1 graad toepassen, maar het wel binnen een paar uur weer op temperatuur hebben met een prima CoP.
Gaat ook om een relatief kleine oppervlakte (35 m2) met 3x gebooste radiator, en relatief slecht geisoleerd (geen spouw-isolatie, geen WTW, met een buitentemperatuur van 7 graden ga ik van 19,5 naar 18,5 in één uur tijd.)
Hoe beter je isolatie is, hoe minder nut het heeft om te verlagen.
Zonder de quatt werkte dit gewoon prima? Dus ligt niet aan Tado of de instellingen... De thermostaat in de woonkamer is zoneregelaar voor al mijn tado radiatorknoppen. Maar icm Quatt lijkt dit dus niet meer te werken? Herstel: na wat testen: het lijkt alleen niet te werken op de werkkamer - dus mogelijk is het dan iets in die individuele knop..? Of de verbinding van die knop? Wellicht niet de Quatt dus...Steven_SvD schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:23:
[...]
Dat klopt, dan zijn de radiatorknoppen niet gekoppeld aan de woonkamer thermostaat. Is ook niet wenselijk om te doen, dan gaat de Quatt steeds even aan voor een ruimte en dan weer uit omdat de kamer op temperatuur is. De woonkamer is vloerverwarming?
Als je in de ruimtes het wilt kunnen regelen, dan zal je aan de knoppen een zoneregelaar moeten koppelen in de Tado app. En dan is het ook zo dat pas boven een bepaalde warmtevraag de Quatt wordt gevraagd te gaan verwarmen.
Ik heb in de woonkamer ook gewoon radiatoren, geen vloerverwarming. Het merendeel van de dag wordt de woonkamer niet gebruikt, de zolderkamer wel (is mijn werkkamer). Dus zou niet weten waarom dit niet wenselijk zou zijn? Ik heb de warmtepomp toch om deze te gebruiken? Hoe is het onwenselijk dat de Quatt aangaat als een ruimte verwarmd moet worden (en weer uit als de ruimte verwarmd is)? Daar is een warmtepomp toch voor?
[ Voor 8% gewijzigd door kazz1980 op 17-10-2023 15:50 ]
hier stond iets interessants, maar het is even weg...
Spykie, ik heb mijn T6 op het volgende staan:Spykie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:11:
Bedankt voor jullie feedback!
Geen idee wat dan wel een goed idee is, de hele dag 19graden aanhouden voelt niet heel goed.
Is dit wat:
[Afbeelding]
06:30 18ºC
09:00 19ºC
18:00 19ºC
21:30 18ºC
ben met deze instelling op dit moment prima tevreden.
met het volgend verbruik cq warmteopwek
opwek Quatt 17,7 kWh
verbruik Quatt 2,57 kWh (volledig door zonnepanelen verzorgd (deels via salderen)
gasverbruik CV 0,07m³
een 2/1 kap mid1960, met redelijke goede isolatie. afgelopen dagen geen CV bedrijf gehad muv de zeer korte boost voor de opstart.
/f/image/EzTjpjqtga4nYyBVVxoMsyc5.png?f=fotoalbum_large)
15-10 is de Quatt om 07:50 aangegaan tot 09:40 (gemidd. circa 350W) en opnieuw een lange run van 10:25 met een paar spikes in het begin en af en toe ook iets later (gem. 370-350W, spikes tot net onder 400-500W).
/f/image/MAr5vH9g7RIL8y1uvsAx0pz3.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 17-10-2023 15:47 ]
Hij staat weer uit 😅medu80 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:28:
:strip_exif()/f/image/kmnGOpvZzDNs05nraz7OhLIQ.jpg?f=fotoalbum_large)
daar lijkt wel op, de koude lucht komt tegen de muur en word daar weer in feite teruggeduwd, koude lucht daalt, dus kan gezien de realatieve korte afstand tot de muur waarschijnlijk minder goed met verse lucht vermengt worden.Frisian1206 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:08:
Mijn COP bij de verwarmingsruns van afgelopen twee ochtenden valt me tegen. Ik haal COP 3,9 met een buitentemperatuur van 6 à 8 graden en max 32 graden watertemperatuur, flow 800L/min. Quatt zegt toch COP 4,5 bij A7W35. Bij @MacD007 zie ik zelfs COP 6,8. Quatt staat hier op de grond in regio Utrecht. Ik zie de buitentemperatuur op de voeler ongeveer 1 graad dalen wanneer de Quatt aangaat. De frambozenstruiken op de foto zijn nu al flink kaler maar niet helemaal. Zou het recirculatie zijn? [Afbeelding]
als je bv twee thermometers, smart dingen zijn het handigst omdat je dan vrij goed het temperatuurverloop kunt zien, plaats één op de quatt en eentje op circa 2m tegenover de Quatt, vlak voor de struiken dus. als deze niet veel afwijken en wel een duidelijke koudere temperatuur dan normaal buiten hebben dan heb je met recirculatie te maken.
Oplossing, probeer de Quatt (voorzichtig 90º richting tuin te draaien, als hij dan duidelijk beter draait weet je het zeker.
hij zal dan even voor je deur staan, dus zo snel je het weet kun je daar kijken welke andere opties er zijn, als ik naar de foto kijk heb je wel een klein beetje speling.
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 17-10-2023 17:21 ]
Dat je al gereageerd had op een suggestie om het te regelen met slimme stekkers.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
10 tot 30 graden draaien zou voldoende moeten zijn om het pingpong-effect teniet te doenFrisian1206 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:08:
Mijn COP bij de verwarmingsruns van afgelopen twee ochtenden valt me tegen. Ik haal COP 3,9 met een buitentemperatuur van 6 à 8 graden en max 32 graden watertemperatuur, flow 800L/min. Quatt zegt toch COP 4,5 bij A7W35. Bij @MacD007 zie ik zelfs COP 6,8. Quatt staat hier op de grond in regio Utrecht. Ik zie de buitentemperatuur op de voeler ongeveer 1 graad dalen wanneer de Quatt aangaat. De frambozenstruiken op de foto zijn nu al flink kaler maar niet helemaal. Zou het recirculatie zijn? [Afbeelding]
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Mee eens. Is mijn ervaring ook. Ik heb wel optimalisatie aan voor de avond. Goed geïsoleerd huis, dus dat gaat prima. Stopt even eerder als het kan.medu80 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:28:
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
ik vrees dat 10º een beetje te weinig is, gezien zijn situatie zal overigens een mindere dan 90º ook al voldoende kunnen zijn, daar heb je helemaal gelijk in.robmaas schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:26:
[...]
10 tot 30 graden draaien zou voldoende moeten zijn om het pingpong-effect teniet te doen
Met de eerder genoemde 90º weet je zeker dat je daar geen last van gaat krijgen.
Probeer het gewoon uit, start met 15-20º en als dat nog niet lekker werkt zul je dus meer moeten, ik zou eerder beginnen met circa 45º, en dan als dat goed werkt weer iets terug, maar je zult snel op het padje gaan komen, daar heb je geen optie, zo snel je weet wat je minimaal moet kun je gaan kijken hoe je hem definitief wilt gaan plaatsen. succes
Thanks! @robmaas ook. Dan ga ik binnenkort aan de schuif. Mocht het op 90gr uitkomen, dan kan de deur nog ver genoeg open. Heb net even gemeten/geprojecteerd. Geen schoonheidsprijs, maar we gebruiken de deur ook niet zo veel (door vorige bewoners geplaatst).MacD007 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:53:
[...]
ik vrees dat 10º een beetje te weinig is, gezien zijn situatie zal overigens een mindere dan 90º ook al voldoende kunnen zijn, daar heb je helemaal gelijk in.
Met de eerder genoemde 90º weet je zeker dat je daar geen last van gaat krijgen.
Probeer het gewoon uit, start met 15-20º en als dat nog niet lekker werkt zul je dus meer moeten, ik zou eerder beginnen met circa 45º, en dan als dat goed werkt weer iets terug, maar je zult snel op het padje gaan komen, daar heb je geen optie, zo snel je weet wat je minimaal moet kun je gaan kijken hoe je hem definitief wilt gaan plaatsen. succes
In de zomer kan je hem weer terugzetten 😉Frisian1206 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:46:
[...]
Thanks! @robmaas ook. Dan ga ik binnenkort aan de schuif. Mocht het op 90gr uitkomen, dan kan de deur nog ver genoeg open. Heb net even gemeten/geprojecteerd. Geen schoonheidsprijs, maar we gebruiken de deur ook niet zo veel (door vorige bewoners geplaatst).
Hier bij ons in huis staat de thermostaat 24/7 vast op 19 graden. Dat was vorig jaar winter al zo en is hier goed bevallen. Huis is altijd behaaglijk. Situatie bij ons is alleen vloerverwarming in de douche en in de rest van de kamers radiatoren. Ik heb deze overal helemaal open staan. Eerder in het begin wel nachtverlaging toegepast maar daar al snel mee gestopt omdat dit hier geen meerwaarde gaf. Het is gewoon zelf proberen en kijken waar je je goed bij voelt.Spykie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:11:
Is dit wat:
[Afbeelding]
referrals zijn nergens toegestaan; zie punt 6. https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/
[ Voor 77% gewijzigd door teacher op 17-10-2023 20:10 ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Wanneer je hem zo laat pas richting de 19.5° laat gaan is het tegen de tijd dat je gaat slapen pas op temperatuur. Je kan daar beter aan het eind van de middag mee beginnen en dan iets eerder stoppen.Spykie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:11:
Is dit wat:
[Afbeelding]
Vandaag hier cop 6,69, uitgaande van de Quatt cijfersJobM. schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:34:
Bij mij haalt de Quatt op een dag als vandaag ook een COP van net geen 4. Al vind ik de radiatoren ook wat warm worden waardoor deze minder efficiënt draait wellicht.
Kan ik ergens de temperatuur van het water instellen ? Of moet ik dat op de CV doen?
[Afbeelding]
Echter laat homewizard wel een hoger verbuik zien.
Overigens komt de watertemperatuur bij mij niet hoger dan 28 c. Daarmee krijgt hij de vloerverwarming blijkbaar al zo warm dat de kamertemp 20 wordt.
![]() | ![]() |
[ Voor 4% gewijzigd door ZiegoM op 17-10-2023 20:50 ]
\_Specs_/
Want. Quatt geeft aan 9,87 graden. Buitentemperatuur weerstation meet 8,4 graden. Quatt slaat aan en binnen no time +-8,4 graden over de sensor. Kortom. Er zal een kern van waarheid inzitten qua bak en weerkaatsing. Aan de andere kant zuigt hij hier gewoon de reguliere koude lucht naar binnen die nu eenmaal kouder is dan gemeten wordt door de sensor in windstille situatie (in mijn geval dan).
Lijkt te kloppen omdat de Quatt als t goed is nog koudere lucht eruit gooit en de temperatuur van de Quatt sensor blijft zo rond de buitentemperatuur hangen bij ons.
[ Voor 13% gewijzigd door Trackerfire op 17-10-2023 20:50 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Dus moet je oftewel zorgen dat je schema zowel werkt bij warme temperaturen of koude temperaturen, of het schema automatisch laten aanpassen bij koude temperaturen (bijv via HomeAssistant).medu80 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:40:
Ik probeer de eerste optie, met een nachtverlaging naar 18, en dan van 6:00 tot 9:00 naar 19.5 graden. Om 13:00 gaat de temperatuursetting naar maar liefst 21 graden, en deze blijft actief tot 18:00. Het voordeel hiervan is dat de Quatt gaat verwarmen op het warmste deel van de dag, met dus de hoogste COP. Vandaag zag ik hierbij geregeld waardes voorbij komen boven COP 7.
Rond 18:00 gaat de temperatuur terug naar 19.5. Uiteindelijk tot 22:00 gaat deze terug naar de nachtstand van 18 graden.
Bij de huidige temperaturen betekend dit dat de Quatt basaal draait tussen 6:00 en 10:00, en daarna de hele middag zeer efficient op een laag pitje tussen 13:00 en 18:00. In de avond slaat de Quatt dan niet meer aan.
Bij koud weer zal de Quatt ook af en toe in de nacht draaien om de 18:00 aan te houden, en in de avond om de 19.5 aan te houden.
Verder ga ik nog even experimenteren zodra het koud weer wordt om de airco in de ochtend automatisch een uurtje bij te laten springen als de temperatuur rond 8:00 onder een bepaalde treshold zit.
Verder zit ik nog te twijfelen of het efficienter is om aan het begin van de avond langer door te draaien op 21 graden omdat de buitentemperatuur over het algemeen dan hoger is dan tussen 6:00 en 9:00 in de ochtend.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ah, vandaar dat ze nergens staan... 🤣🤣verguldebarman schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:37:
Het verbaast me dat er nog geen referral links zijn gedeeld hier.
[mbr]referrals zijn nergens toegestaan; zie punt 6. https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/ [/mbr]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Nadat ik een foto had gemaakt van de aansluitingen van mijn Tado thermostaat, kreeg ik onderstaand bericht van Tado.charrel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:55:
[...]
Hier gebeurt met een lyric t6 ongeveer hetzelfde, 19c ingesteld tot 07:00 en dan 19,5 ingesteld vanaf 07:00 maar dan gaat ie ook echt pas om 07:00 starten met branden. Daarna stopt ie als het 20,5c is, ik dacht dat het aan de tado lag maar het lijkt meer op de CIC die dit gedrag vertoont. Ook in de json stond de kamertemp al op 20c maar de Quatt pruttelde lekker door terwijl de 19,5c dus al bereikt was.
Ik hoop dus dat de Lyric t6 nog wat gaat "leren" en dat ook de CIC dit misschien nog wat beter gaat doen.
Schakelde nu dus pas uit bij 20.5c. Maar toen stond het zonnetje al op de ramen dus nu is het 23c binnen beneden.
De warmte pomp werk helaas niet via de Opentherm interface. Alleen via Relais. U zal de draden en de configuratie moeten omwisselen naar Relais.
Blijkbaar is dit 2 maanden geleden niet goed gegaan bij het aansluiten door Quatt?
onlinaius schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:04:
[...]
Dus moet je oftewel zorgen dat je schema zowel werkt bij warme temperaturen of koude temperaturen, of het schema automatisch laten aanpassen bij koude temperaturen (bijv via HomeAssistant).
Ik probeer de eerste optie, met een nachtverlaging naar 18, en dan van 6:00 tot 9:00 naar 19.5 graden. Om 13:00 gaat de temperatuursetting naar maar liefst 21 graden, en deze blijft actief tot 18:00. Het voordeel hiervan is dat de Quatt gaat verwarmen op het warmste deel van de dag, met dus de hoogste COP. Vandaag zag ik hierbij geregeld waardes voorbij komen boven COP 7.
Rond 18:00 gaat de temperatuur terug naar 19.5. Uiteindelijk tot 22:00 gaat deze terug naar de nachtstand van 18 graden.
Bij de huidige temperaturen betekend dit dat de Quatt basaal draait tussen 6:00 en 10:00, en daarna de hele middag zeer efficient op een laag pitje tussen 13:00 en 18:00. In de avond slaat de Quatt dan niet meer aan.
Bij koud weer zal de Quatt ook af en toe in de nacht draaien om de 18:00 aan te houden, en in de avond om de 19.5 aan te houden.
Verder ga ik nog even experimenteren zodra het koud weer wordt om de airco in de ochtend automatisch een uurtje bij te laten springen als de temperatuur rond 8:00 onder een bepaalde treshold zit.
Verder zit ik nog te twijfelen of het efficienter is om aan het begin van de avond langer door te draaien op 21 graden omdat de buitentemperatuur over het algemeen dan hoger is dan tussen 6:00 en 9:00 in de ochtend.
Ik verbaas me soms over dergelijke hoge afgifte aan totale thermische energie! (bij 6~10 graden en zon)JobM. schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:34:
Bij mij haalt de Quatt op een dag als vandaag ook een COP van net geen 4. Al vind ik de radiatoren ook wat warm worden waardoor deze minder efficiënt draait wellicht.
Kan ik ergens de temperatuur van het water instellen ? Of moet ik dat op de CV doen?
[Afbeelding]
Is dit met een 4KW of 8KW?
Waar blijft al die energie in hemelsnaam
Dat klopt niet, Quatt werkt wel met OpenTherm, andere fabrikanten werken met Aan/uit schakeling. Met de Tado Pro app kan je de Tado instellen met Quatt als 'ketel', dan wordt de Quatt OpenTherm aangestuurd.MarcDW schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:16:
[...]
Nadat ik een foto had gemaakt van de aansluitingen van mijn Tado thermostaat, kreeg ik onderstaand bericht van Tado.
De warmte pomp werk helaas niet via de Opentherm interface. Alleen via Relais. U zal de draden en de configuratie moeten omwisselen naar Relais.
Blijkbaar is dit 2 maanden geleden niet goed gegaan bij het aansluiten door Quatt?
Vraag ik me ook af! 51kWh warmte!paQ schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:22:
[...]
Ik verbaas me soms over dergelijke hoge afgifte aan totale thermische energie!
Is dit met een 4KW of 8KW?
Waar blijft al die energie in hemelsnaam
Ik zit aan de andere kant van het spectrum (door de zon)
:strip_exif()/f/image/JJafP4jJclQQ7gszhNWPIuQ3.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat werkt nu. Maar straks ook bij 2 graden overdag en eventueel enkele graden nachtvorst? Denk het niet. Ik heb afgelopen winter berekend dat het niet zo heel veel scheelt met nachtverlaging, zet’m max 1 graad omlaag. Kost je paar tientjes per seizoen. Maar iedereen moet zelf zijn schema aanpassen en naar eigen voorkeur instellen. Het ging mij erom dat enkelen hier een warmtepomp als cv gebruiken. Effe uurtje aan. Dan weer uurtje warmer, daarna enkele graden omlaag, want ik ga naar bed en de volgende dag klagen. Goh hij verbruikt zoveel en ik heb een hele lage COP.onlinaius schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:04:
[...]
Dus moet je oftewel zorgen dat je schema zowel werkt bij warme temperaturen of koude temperaturen, of het schema automatisch laten aanpassen bij koude temperaturen (bijv via HomeAssistant).
Je wil 1 of meerdere zo lang mogelijke runs. Als het weer warm is kun je deze runs beter laten uitvoeren op het moment dat de buitentemperatuur zo hoog mogelijk is. En dat kan behoorlijk schelen. Als je kijkt in de specificaties pdf zie je dat de COP bij A7 / W35 20% hoger is dan bij A2 / W35.c812657 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:18:
Waarom niet gewoon op 21 graden laten staan? Dan is bv je bankstel ook niet koud. Ik denk dat een gelijke temperatuur goedkoper is dan continue temperatuur hoger/lager te zetten.
Het verschil in temperatuur tussen 6:00 in de ochtend en 13:00 in de middag is in nederland zeker bij heldere dagen vaak nog hoger dan 5 graden, zo verwachten ze hier morgen een minimumtemperatuur van 4 graden en een maximumtemperatuur van 16 graden.
Overigens hoop ik nog steeds dat Quatt het 'wij zijn helemaal hip met onze AI' nog eens gaat waarmaken. Op hardwaregebied valt er denk ik niet zo enorm veel meer te halen wat efficientie van warmtepompen betreft, maar op softwaregebied kun je met slim optimaliseren, en dagelijkse automatisch gegenereerde verwarmingsplannen op basis van weersvoorspellingen, data uit het verleden en COP tabellen met buitentemperaturen, watertemperaturen en load factors heel wat winnen.
Ik kon de quatt voorzichtig draaien, leidingwerk met u bochten kon ik beetje meedraaienTrackerfire schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:25:
[...]
Dank voor het delen. Bij mij slaat hij net ook weer aan, zelfde situatie wel iets meer uitblaasruimte maar toch meteen ruim een graad drop en vannacht zelfs anderhalve graad als ie aanspringt! Ga 'm ook wat draaien.
Had je wat ruimte om te kunnen draaien of heb je wat anders moeten doen?
Quatt app update Inzicht 1x per uur, HW app is nagenoeg live. Dus ligt het daar niet aan?ZiegoM schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:48:
[...]
Vandaag hier cop 6,69, uitgaande van de Quatt cijfers
Echter laat homewizard wel een hoger verbuik zien.
Als ik naar dagtotalen kijk van afgelopen 2 dagen geeft Quatt app ongeveer 0.2 kWh meer verbruikte stroom (per dag) aan dan wat HW meet
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Daar zit ik zelf ook wel over te twijfelen, en dan vooral door de 21 graden overdag langer vast te houden (bijv tot 19:30 ipv tot 18:00. De temperatuur is dan beter dan om 6:00 in de ochtend.medu80 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:35:
[...]
Dat werkt nu. Maar straks ook bij 2 graden overdag en eventueel enkele graden nachtvorst? Denk het niet. Ik heb afgelopen winter berekend dat het niet zo heel veel scheelt met nachtverlaging, zet’m max 1 graad omlaag. Kost je paar tientjes per seizoen.
Het extra verlies wat 1 tot 2 graden aan extra temperatuur in huis doet weegt waarschijnlijk niet op tegen de hogere COP van verwarmen tussen 18:00 en 19:30 ten opzichte van verwarmen om 6:00.
Edit: al over gehad in dit topic zie ik, redelijk overshoot dus. Mogelijk dat de CiC nog wat optimalisatietijd nodig heeft?charrel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:54:
Net zoals ie nog dik 2u door pruttelt terwijl het al 19,5 is in de ruimte.
Dat klinkt als iets goeds, tenzij de setpoint ruim overschreden wordt? Een warmtepomp werkt efficienter als deze op 30% vermogen staat te werken dan meerdere keren per dag aanslaan op 60%.
[ Voor 14% gewijzigd door onlinaius op 17-10-2023 23:01 ]
Ik ben bang dat je een beetje weinig info geeft, soort huis, staat van isolatie enz. Radiatoren type met of zonder radiator ventilatoren.JobM. schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:34:
[Afbeelding]
En nee, een warmtepomp kun je niet regelen met de instellingen van de cv, zo werkt dat niet.
Volgens mij is bij een verwarming het de bedoeling om warm te worden, helaas is het bij een warmtepomp niet het zelfde als bij een cv, dus rond de 30ºC ipv 50-80ºC, daarom vaak ook vv en radiator hierbij door radiator ventilatoren wordt geholpen.
Wat ook zou helpen is om te kijken wat de flow is en welke temp de Quatt nu heeft, deze info krijg je via de json feed. Want daar zou wel eens je huidig probleem liggen.
Zondag HW: 6,4 kwh Quatt: 5,93 kwhToby-Wan schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:39:
[...]
Quatt app update Inzicht 1x per uur, HW app is nagenoeg live. Dus ligt het daar niet aan?
Als ik naar dagtotalen kijk van afgelopen 2 dagen geeft Quatt app ongeveer 0.2 kWh meer verbruikte stroom (per dag) aan dan wat HW meet
Maandag HW: 5,2 kwh Quatt: 4,9 kwh
Vandaag HW: 4,8 kwh Quatt: 4,59 kwh
Ik heb overigens een HW plug. Hier zit quatt dus structureel lager.
\_Specs_/
Dank voor jullie reacties! Goed om te weten dat ik dat niet zelf kan aanpassen. Ik moet er ook bij zeggen dat we een aantal dagen weg zijn geweest waardoor het huis koud was. Daardoor heeft hij misschien wat inefficiënt/hard gedraaid. Morgen eens kijken hoe de waardes zijnMacD007 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:03:
[...]
Ik ben bang dat je een beetje weinig info geeft, soort huis, staat van isolatie enz. Radiatoren type met of zonder radiator ventilatoren.
En nee, een warmtepomp kun je niet regelen met de instellingen van de cv, zo werkt dat niet.
Volgens mij is bij een verwarming het de bedoeling om warm te worden, helaas is het bij een warmtepomp niet het zelfde als bij een cv, dus rond de 30ºC ipv 50-80ºC, daarom vaak ook vv en radiator hierbij door radiator ventilatoren wordt geholpen.
Wat ook zou helpen is om te kijken wat de flow is en welke temp de Quatt nu heeft, deze info krijg je via de json feed. Want daar zou wel eens je huidig probleem liggen.
Oke ik heb de kWh meter van HW (MID gekeurd). Dus wellicht dat enige onnauwkeurigheid van zowel plug meting & Quatt meting aan het licht komtZiegoM schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:10:
[...]
Zondag HW: 6,4 kwh Quatt: 5,93 kwh
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Weet je zeker dat alleen de quatt er aan hangt? En niet ook de cv en/of cic?ZiegoM schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:10:
[...]
Het kan natuurlijk toeval zijn dus zal het vandaag ook in de gaten houden. Op dit moment verwarmt de huiskamer naar 19,5 graden, maar de bereikte temperatuur volgens de CIC is al 19.7. Toch blijft de Quatt weer trouw doordraaien. Zojuist de thermostaat weer even op niet verwarmen/wel verwarmen gezet, ben benieuwd wat er nu gebeurt.
:strip_exif()/f/image/RBBobcvIw7Z8CAR7iRNMQCkB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door okijokii op 18-10-2023 08:09 ]
[b]okijokii in "Ervaringen met Quatt?"okijokii
[ Voor 79% gewijzigd door okijokii op 18-10-2023 08:10 ]
Ja dat weet ik zeker, is 1 hw plug met de stekker van de quatt buitenunit erinFvhagen schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:48:
[...]
Weet je zeker dat alleen de quatt er aan hangt? En niet ook de cv en/of cic?
\_Specs_/
Kan je je verwarmingsschema delen? Ik heb het idee dat dit gebeurt zodra je te snel een doel probeert te halen.TalkingCarrot schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:49:
Heeft iemand een idee welke setpoint bereikt moet worden door de Quatt om te stoppen met verwarmen? Gisteren was de Quatt lekker aan het werk, totdat ik rond 13.00 de thermostaat even op niet verwarmen zet n en daarna weer aan. Vervolgens heeft de Quatt tot 21.00 niets meer gedaan en bleef de kamer op temperatuur.
Het kan natuurlijk toeval zijn dus zal het vandaag ook in de gaten houden. Op dit moment verwarmt de huiskamer naar 19,5 graden, maar de bereikte temperatuur volgens de CIC is al 19.7. Toch blijft de Quatt weer trouw doordraaien. Zojuist de thermostaat weer even op niet verwarmen/wel verwarmen gezet, ben benieuwd wat er nu gebeurt.
[ Voor 4% gewijzigd door Spykie op 18-10-2023 08:34 ]
Flow hoort 0 te zijn zover ik weet. Wellicht dat dit bij vloerverwarming anders is.okijokii schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:08:
Is een flow van rond de 335 liter normaal wanneer de Quatt niet meer verwarmd? Viel me gisteren ook al op. Quatt staat volgens de app uit en de flow is 335 (schommelt daaromtrent). Normale flow tijdens verwarmen is 800.
[Afbeelding]
24/7 op 19.5 graden :-DSpykie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:31:
[...]
Kan je je verwarmingsschema delen? Ik heb het idee dat dit gebeurt zodra je te snel een doel probeert te halen.
Komt mogelijk door de vloerverwarming, ben benieuwd of dat kloptSpykie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:32:
[...]
Flow hoort 0 te zijn zover ik weet. Wellicht dat dit bij vloerverwarming anders is.
Ik zie dat het bij mij verschillend is. Gaat dus 2 kanten op (ook al is verschil niet groot).ZiegoM schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:23:
[...]
Ja dat weet ik zeker, is 1 hw plug met de stekker van de quatt buitenunit erin
Gister: HW 1,9 - Quatt 2,08
Maandag HW: 2,02 - Quatt 1,8
Zondag: HW: 4,5 - Quatt 4,79
De Quatt draait dan in Anti-freeze protection - water circulation. Dan is de flow idd rond de 300okijokii schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:08:
Is een flow van rond de 335 liter normaal wanneer de Quatt niet meer verwarmd? Viel me gisteren ook al op. Quatt staat volgens de app uit en de flow is 335 (schommelt daaromtrent). Normale flow tijdens verwarmen is 800.
....
vraagje, zoals iedereen heb ik ook de quatt de afgelopen dagen aanstaan, nu vroeg ik mij af wat is een normale afgifte delta? ik zie 26,6graden water in, en 27,73 graden out. Ik zou namelijk meer verwachten maar weet niet genoeg van de materie.
Wat context gezien we daarvan houden:) :
Woning 2005, 135m2
16 okt 4,07kwh --> 22,8
17 okt 3,63kwh --> 19,8
18 okt 1,05kwh --> 5,35
lyric staat op 20graden continu
Flowrate tijdens het verwarmen rond de 800 op 350 watt met huidige temperaturen buiten.
vloerverwarming beneden verdieping
radiatoren badkamer, werkkamer x2 staan open
(vloerverwarming zoemde overigens flink, ontlucht en 1 niveau naar beneden gezeten en lijkt nu OK. Flowrate bleef rond de 800 hangen)
Klopt, v/a buitentemperatuur van ca 6gr. gaat de pomp permanent aan op 300/400 l/u.kroam schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:54:
[...]
De Quatt draait dan in Anti-freeze protection - water circulation. Dan is de flow idd rond de 300
Wel eens gedacht aan de vakantieinstelling.JobM. schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:34:
[...]
Dank voor jullie reacties! Goed om te weten dat ik dat niet zelf kan aanpassen. Ik moet er ook bij zeggen dat we een aantal dagen weg zijn geweest waardoor het huis koud was. Daardoor heeft hij misschien wat inefficiënt/hard gedraaid. Morgen eens kijken hoe de waardes zijn.
Je zou, zover deze daar nu niet al staat, de pomp van de vv op de laagste stand zetten, door de pomp van de warmtepomp zou je voldoende flow ook in de vv moeten krijgen.KVS138 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:03:
Hey allemaal,
vraagje, zoals iedereen heb ik ook de quatt de afgelopen dagen aanstaan, nu vroeg ik mij af wat is een normale afgifte delta? ik zie 26,6graden water in, en 27,73 graden out. Ik zou namelijk meer verwachten maar weet niet genoeg van de materie.
Wat context gezien we daarvan houden:) :
Woning 2005, 135m2
16 okt 4,07kwh --> 22,8
17 okt 3,63kwh --> 19,8
18 okt 1,05kwh --> 5,35
lyric staat op 20graden continu
Flowrate tijdens het verwarmen rond de 800 op 350 watt met huidige temperaturen buiten.
(vloerverwarming zoemde overigens flink, ontlucht en 1 niveau naar beneden gezeten en lijkt nu OK. Flowrate bleef rond de 800 hangen)
De waarde van 18-10 lijkt dat daar de anti-freeze stand is gebruikt. Voor 20gr instelling zijn dit mooie waarden, handiger was om ook je warmte energie bij het verbruik te zetten, heb je ook direct je COP dan ter beschikking.

Is dit puur Quatt of zitten daar nog andere gebruikers er bij?Fvhagen schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:41:
[...]
Ik zie dat het bij mij verschillend is. Gaat dus 2 kanten op (ook al is verschil niet groot).
Gister: HW 1,9 - Quatt 2,08
Maandag HW: 2,02 - Quatt 1,8
Zondag: HW: 4,5 - Quatt 4,79
Quatt heeft bij mij nu 24 uur op 20,5 graden continue gedraaid, ben afgestapt van nachtverlaging, leek me toch het beste. 2/1 kap goed geisoleerd, vv beneden, radiatoren boven, Lyric T6R.
Gisteravond is de quatt aangegaan en draait momenteel nog steeds,.dus al bijna 12 uur aan, voor ruim halve graad temp stijging in huis. vindt het wel lang duren, maar op zich prima.
Echter afgelopen nacht om 01.00 is toch weer de CV ketel bijgesprongen, terwijl de quatt in silence mode stond snachts. De ruimtetemp daalde tot 19,9 graden, dus meer dan halve graad verschil met setpoint van 20.5
De CV is aangebleven tot uurtje geleden, dus heeft 7 uur lang meegedraaid. Ook toen de Quatt vanmorgen weer naar vol vermogen ging toen silence mode "uit" ging is de CV vrolijk mee blijven draaien. uiteindelijk wel uitgegaan door Quatt, en enkel quatt doorgedraaid tot nu toe. Het is nu 20,73 graden in huis, ik denk dat de thermostaat afslaat bij 20,75.De Lyric geeft nog steeds warmtevraag boven de 20.5
2 vragen:
1)
Ik verbaas me dat deCV al die tijd mee blijft doen, en dat ook de quatt gewoon "vol" blijft draaien, is dat niet dubbelop ? Ik zou verwachten dat de CV het op gegeven moment overneemt als quatt dat wil, en dat de quatt dan uitgaat of heel laag pitje gaat draaien?
2)
De CV staat kennelijk op 40 graden, OT aangesloten, neem aan dat de CiC dit vraagt. De CV bereikt deze watertemperatuur in no time, en gaat uit (pendelen); 10 minuten later weer aan en dan weer uit. zie zaagtand in de grafiek. Is dit de juiste manier om de CV aan te sturen ?
Moet ik de pompsnelheid van de CV aanpassen (omlaag?) ? of de CV aan/uit aansluiten op de CIC en zelf vermogen (laag) en temperatuur instellen?
dank voor advies, als iemand t weet :-)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door sky_walker op 18-10-2023 09:37 ]
Is dat alleen bij een buitentemperatuur die lager is dan een bepaald punt? Ik zag het laatst voor het eerst als status voorbij komen?kroam schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:54:
[...]
De Quatt draait dan in Anti-freeze protection - water circulation. Dan is de flow idd rond de 300
Puur quatt.MacD007 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:26:
[...]
Is dit puur Quatt of zitten daar nog andere gebruikers er bij?
Bij ons was dit ook. Sinds ik de silence stand heb uitgezet, niet meer voorgekomen. Ook nu het afgelopen nacht het koudst was van alle runs!sky_walker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:35:
Goedemorgen,
Quatt heeft bij mij nu 24 uur op 20,5 graden continue gedraaid, ben afgestapt van nachtverlaging, leek me toch het beste. 2/1 kap goed geisoleerd, vv beneden, radiatoren boven, Lyric T6R.
Gisteravond is de quatt aangegaan en draait momenteel nog steeds,.dus al bijna 12 uur aan, voor ruim halve graad temp stijging in huis. vindt het wel lang duren, maar op zich prima.
Echter afgelopen nacht om 01.00 is toch weer de CV ketel bijgesprongen, terwijl de quatt in silence mode stond snachts. De ruimtetemp daalde tot 19,9 graden, dus meer dan halve graad verschil met setpoint van 20.5
De CV is aangebleven tot uurtje geleden, dus heeft 7 uur lang meegedraaid. Ook toen de Quatt vanmorgen weer naar vol vermogen ging toen silence mode "uit" ging.
2 vragen:
1)
Ik verbaas me dat deCV al die tijd mee blijft doen, en dat ook de quatt gewoon "vol" blijft draaien, is dat niet dubbelop ? Ik zou verwachten dat de CV het op gegeven moment overneemt als quatt dat wil, en dat de quatt dan uitgaat of heel laag pitje gaat draaien?
2)
De CV staat kennelijk op 40 graden, OT aangesloten, neem aan dat de CiC dit vraagt. De CV bereikt deze watertemperatuur in no time, en gaat uit (pendelen); 10 minuten later weer aan en dan weer uit. zie zaagtand in de grafiek. Is dit de juiste manier om de CV aan te sturen ?
Moet ik de pompsnelheid van de CV aanpassen (omlaag?) ? of de CV aan/uit aansluiten op de CIC en zelf vermogen (laag) en temperatuur instellen?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/NdoHZA30HKwXYC6dIItS4pXs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Trackerfire op 18-10-2023 09:38 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Ga ik ook maar eens proberen, hoe is t met geluid dan snachts?Trackerfire schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:37:
[...]
Bij ons was dit ook. Sinds ik de silence stand heb uitgezet, niet meer voorgekomen. Ook nu het afgelopen nacht het koudst was van alle runs!
Ik ga ook een ticket aanmaken bij Quatt, ze zouden de CV ook wat minder snel moeten laten aanspringen in silence mode snachts. laat maar gewoon rustig pruttelen die Quatt de nacht door. zonder CV.
Ik heb gisteren op het balkon gestaan en je hoort echt praktisch "niks" tenzij je ervoor gaat staan. Aan de zijkant ebt het al snel weg en sowieso verstomd het geluid al heel snel met het windgeruis. Windstil is wellicht beter hoorbaar...sky_walker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:38:
[...]
Ga ik ook maar eens proberen, hoe is t met geluid dan snachts?
Ik ga ook een ticket aanmaken bij Quatt, ze zouden de CV ook wat minder snel moeten laten aanspringen in silence mode snachts. laat maar gewoon rustig pruttelen die Quatt de nacht door. zonder CV.
Er staat verderop een Mitsubishi Ecodan te loeien, die hoor je door de hele straat. Die van ons hebben de buren niet eens gehoord. Ook niet 's nachts met 't raam open. Ze slapen op de 1e verdieping, onze Quatt staat op het balkon er rechtsboven.
Ja kopt. Zie de post van @mrdopTRS-3 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:35:
[...]
Is dat alleen bij een buitentemperatuur die lager is dan een bepaald punt? Ik zag het laatst voor het eerst als status voorbij komen?
mrdop schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:08:
[...]
Klopt, v/a buitentemperatuur van ca 6gr. gaat de pomp permanent aan op 300/400 l/u.
bij mij, ook met HWplug voor alleen de Quatt zelf, zie ik deze verschillen in e-verbruik:ZiegoM schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:10:
[...]
Zondag HW: 4,1 kWh Quatt: 4,36 kWh
Maandag HW: 4,1 kWh Quatt: 4,34 kWh
Dinsdag HW: 8,5 kWh Quatt: 8,92 kWh
Dus bij mij is het beeld andersom; 5,5% meer kWh in Quatt app.
Dus mijn COP is nog wat beter dan ie lijkt?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
[ Voor 22% gewijzigd door medu80 op 18-10-2023 09:54 ]
Welke ketel heb je? Hier hangt een Intergas en ben aan het denken om de verwarmingsfunctie uit te schakelen. (kijken wat dat doetsky_walker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:35:
...
Voor de liefhebber:
- Service en Resetknop tegelijk indrukken ongeveer 5 seconden.
- Alle LED's gaan dan aan.
- Met plus/min toetsten de servicecode ingeven (15).
- Nu kun je met de service knop door de parameters heen stappen.
- Met de plus/min kun je ze wijzigen.
- Parameter 1 is degene die ik zocht.
- Instelling 2 bij parameter 1 is alleen warmwater.
warmte energie bedoel je kwh waardes toch, dat bedoelde ik namelijk ook. even aangevuld:MacD007 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:24:
[...]
Je zou, zover deze daar nu niet al staat, de pomp van de vv op de laagste stand zetten, door de pomp van de warmtepomp zou je voldoende flow ook in de vv moeten krijgen.
De waarde van 18-10 lijkt dat daar de anti-freeze stand is gebruikt. Voor 20gr instelling zijn dit mooie waarden, handiger was om ook je warmte energie bij het verbruik te zetten, heb je ook direct je COP dan ter beschikking.
date----energie------warmte---------cop
16 okt 4,07kwh --> 22,8kwh --> 5,6 cop
17 okt 3,63kwh --> 19,8 kwh --> 5,4 cop
18 okt 1,05kwh --> 5,35 kwh --> 5,0 cop
betreft je idee op de pomp: dus op laagste stand zetten en dan kijken of die nog steeds de 800 flowwaarde haalt en dan zou dat OK zijn en dan afgifte check? Ander idee wat ik ergens las is dat ik ook bv een fan onder de radiator kan doen en dat er dan iets van 15 a 20% afgifte zou ;''moeten'' zijn.
merk trouwens dat momenteel silence mode echt nog niet aan hoeft, ik laat het nog uittot het echt koud is en kijken of het dan nodig is qua geluid (en buren). Hoor nu namelijk nauwelijks iets.medu80 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:54:
Dan vermoed ik dat de Quatt op de Silence stand "denkt" het niet alleen af te kunnen. Gezien je nog maar 80% capaciteit beschikbaar hebt. Dus als hulp schakelt ie de CV in. En ik moet zeggen, ik merk niet echt heel veel verschil in geluid tussen de normale en silence stand.
Je hebt teveel warmtevraag 's nachts om het met een stille Quatt (~3,3 kWth bij mij) af te kunnen. Dat wordt nog erger als het kouder wordt. Ik zou die stille modus eraf halen, als dat kan qua buren. En/of overdag opwarmen naar 21 of 21,5 zodat je nacht makkelijker doorkomt. En een 2e Quatt bij laten plaatsen als het echt koud wordt?sky_walker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:35:
Goedemorgen,
De CV is aangebleven tot uurtje geleden, dus heeft 7 uur lang meegedraaid. Ook toen de Quatt vanmorgen weer naar vol vermogen ging toen silence mode "uit" ging is de CV vrolijk mee blijven draaien. uiteindelijk wel uitgegaan door Quatt, en enkel quatt doorgedraaid tot nu toe. Het is nu 20,73 graden in huis, ik denk dat de thermostaat afslaat bij 20,75.De Lyric geeft nog steeds warmtevraag boven de 20.5
2 vragen:
1)
2)
Of staat er van alles dicht ('s nachts) zodat ie als een dolle probeert met paar hete radiatoren de boel warm te houden?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
Kies je in de Pro app bij het instellen als ketel bij Quatt de 'Hybrid Outdoor Unit' of de 'Hybrid Control Unit' (de CIC)? Verschil?Steven_SvD schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:22:
[...]
Dat klopt niet, Quatt werkt wel met OpenTherm, andere fabrikanten werken met Aan/uit schakeling. Met de Tado Pro app kan je de Tado instellen met Quatt als 'ketel', dan wordt de Quatt OpenTherm aangestuurd.
:strip_exif()/f/image/dsx690EDcuK8afLYtLsg3VKB.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit gebeurde bij mij vanochtend (rond 6u) ook. Tado wilde van 20 naar 20,5 graden verwarmen conform schema. Alleen heeft het bij mij toch gevolgd dat de watertemp meteen naar 55+ knalt en de vloerverwarming de thermostaat dichtzet (35c). De quatt gaat vervolgens nog harder proberen te werken icm de CV om de ruimte temp alsnog omhoog te krijgen. Dat lukt natuurlijk niet.sky_walker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:35:
Goedemorgen,
2 vragen:
1)
2)
Het geluk was dat ik wakker was en heb de Tado naar 20 gezet en alles werd weer rustig ( half uurtje alles uit en toen weer rustig de 20c gaan vasthouden).
:strip_exif()/f/image/ABC12JHmBVw4iQ8lt2opzzxZ.jpg?f=fotoalbum_large)
\_Specs_/
ik heb ook een Intergas, maar de CV moet toch beschikbaar zijn als de Quatt opstart om het water op te warmen tot 18 graden?kroam schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:58:
[...]
Welke ketel heb je? Hier hangt een Intergas en ben aan het denken om de verwarmingsfunctie uit te schakelen. (kijken wat dat doet)
Voor de liefhebber:
- Service en Resetknop tegelijk indrukken ongeveer 5 seconden.
- Alle LED's gaan dan aan.
- Met plus/min toetsten de servicecode ingeven (15).
- Nu kun je met de service knop door de parameters heen stappen.
- Met de plus/min kun je ze wijzigen.
- Parameter 1 is degene die ik zocht.
- Instelling 2 bij parameter 1 is alleen warmwater.
Dat dacht ik ook, maar hier geen gas gebruik op het moment terwijl de Quatt gewoon werkt en opstart. Mogelijk door een opentherm issue tussen cic en ketel waar quatt nog mee bezig is.sky_walker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:42:
[...]
ik heb ook een Intergas, maar de CV moet toch beschikbaar zijn als de Quatt opstart om het water op te warmen tot 18 graden?
Dat is ook zo. Back to the drawingboard :-Dsky_walker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:42:
[...]
ik heb ook een Intergas, maar de CV moet toch beschikbaar zijn als de Quatt opstart om het water op te warmen tot 18 graden?
Dat is geen afgifte-delta, maar een productie-delta ;-)KVS138 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:03:
Als Quatt maximaal draait, zit je rond 4,5 graad. Bij 350W vind ik 1,1 graad dan niet heel raar. Hoewel ik zelf bij ~410W een duidelijk hogere delta heb van 31-29=2 (met radiatoren op 15 en 16 okt, na ~3uur draaien)
En blijkbaar is nu niet meer afgifte nodig om de boel op temperatuur te houden.
Benieuwd, wij overwegen ook balkon. Kun je fotootje sturen van jouw situatie?Trackerfire schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:44:
[...]
Ik heb gisteren op het balkon gestaan en je hoort echt praktisch "niks" tenzij je ervoor gaat staan. Aan de zijkant ebt het al snel weg en sowieso verstomd het geluid al heel snel met het windgeruis. Windstil is wellicht beter hoorbaar...
Er staat verderop een Mitsubishi Ecodan te loeien, die hoor je door de hele straat. Die van ons hebben de buren niet eens gehoord. Ook niet 's nachts met 't raam open. Ze slapen op de 1e verdieping, onze Quatt staat op het balkon er rechtsboven.
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
Nee hoor vloerverwarming beneden, staat gewoon open, met thermostaatknop verdeler op 45 gradenSBL schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:05:
[...]
Of staat er van alles dicht ('s nachts) zodat ie als een dolle probeert met paar hete radiatoren de boel warm te houden?
Maar… waar blijft in hemelsnaam 55kWh thermische energie in een nacht?sky_walker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:35:
Goedemorgen,
2 vragen:
1)
2)

Ja dat vraag ik me ook af. voor een groot deel in de betonvloer.....de Quatt draait nu nog op laag pitje en zal zo wel uitgaan. dan blijftie uit tot 24.00 vanavond want ik krijg een overshoot van ca 1.5 graad op de thermostaat rest van de dag. door alle warmte die in de vloer zit.paQ schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:42:
[...]
Maar… waar blijft in hemelsnaam 55kWh thermische energie in een nacht?
Te veel overshoot, en te laat beginnen met verwarmen als de temperatuur inzakt savonds .... Quatt mag er nog wel wat meer AI in gooien om de boel smootther te regelen. dat is toch hele idee van WP om met laag vermogen min of meer continue temperatuur te handhaven ?
Ysbeer schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:27:
[...]
Benieuwd, wij overwegen ook balkon. Kun je fotootje sturen van jouw situatie?
:strip_exif()/f/image/j56uWVd25AXqg3bbqkKSKwB1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8zUuNKEpuDwdp38JZv38BD9h.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb liever dat mijn quatt draait overdag, deels op zonneenergie opgewekt direct de quatt in dan overdag stilstaan en snachts hard bijstoken ....
Ga toch maar eens volgend schema overwegen, met een aantal "stookblokken" en rustblokken:
- 20:00-24:00 Temp 21 graden, even boost voor de nacht
- 24:00-04:00 Temp 19 graden, Quatt in rustmodus
- 04:00-09:00 Temp 20 graden, Quatt zal ontwaken, voedt buffer in vloer en langzaam iets opwarmen
- 09:00-11:00 Temp 19.5 graden, even een pauze, warmte in vloer zal huis verder opwarmen ondertussen
- 11:00-20:00 Temp 20.5 graden, Run overdag Quatt
Hoe lang draait hij al? Bij ons nu drie dagen en hij leert nu langzaam aan dat de temperatuur toch iets hoger moet om de boel op tijd op temperatuur te krijgen, want vergelijkbare dagen de afgelopen dagen resultaat in:sky_walker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:45:
[...]
Ja dat vraag ik me ook af. voor een groot deel in de betonvloer.....de Quatt draait nu nog op laag pitje en zal zo wel uitgaan. dan blijftie uit tot 24.00 vanavond want ik krijg een overshoot van ca 1.5 graad op de thermostaat rest van de dag. door alle warmte die in de vloer zit.
Te veel overshoot, en te laat beginnen met verwarmen als de temperatuur inzakt savonds .... Quatt mag er nog wel wat meer AI in gooien om de boel smootther te regelen. dat is toch hele idee van WP om met laag vermogen min of meer continue temperatuur te handhaven ?
15-10 begon hij met 29-30 graden.
16-10 op 31-32 graden
17-10 32-33 graden
en nu 18-10 33-34 graden.
Geef het een weekje inleertijd. Bij ons lijkt hij daadwerkelijk te leren..
Pas 1 dag op continu temperatuur; daarvoor verschillende temp instellingen (programma) geprobeerd, wellicht heb je gelijk en moet ik de CiC weekje de tijd geven om aan te leren en verder van de temp instellingen af blijvenTrackerfire schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:54:
[...]
Hoe lang draait hij al? Bij ons nu drie dagen en hij leert nu langzaam aan dat de temperatuur toch iets hoger moet om de boel op tijd op temperatuur te krijgen, want vergelijkbare dagen de afgelopen dagen en op 15-10 begon hij met 29-30 graden. 16-10 op 31-32, 17-10 32-33 en nu 18-10 33-34 graden. Geef het een weekje inleertijd. Bij ons lijkt hij daadwerkelijk te leren..
Zelf zou ik:sky_walker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:53:
Als ik zo het verloop zie over 1 dag met continu termperatuur instelling van 20.5 graden, met flinke overshoot overdag naar 21,5 graden en dan de hele nacht bijstoken om de temperatuurval in de nacht weer te compenseren (ten tijde dat de temp weer onder 20,5 zakt en Quatt weer aangaat is het al hard aan het afkoelen, CV springt ook bij snachts, met een nieuwe overshoot overdag als gevolg. Zit nu weer bijna op 21.5 in de woonkamer en we komen van 19.9 graden vannacht ....12 uur draaien voor 1 graad omhoog en weer richting overshoot vandaag.
Heb liever dat mijn quatt draait overdag, deels op zonneenergie opgewekt direct de quatt in dan overdag stilstaan en snachts hard bijstoken ....
Ga toch maar eens volgend schema overwegen, met een aantal "stookblokken" en rustblokken:
- 20:00-24:00 Temp 21 graden, even boost voor de nacht
- 24:00-04:00 Temp 19 graden, Quatt in rustmodus
- 04:00-09:00 Temp 20 graden, Quatt zal ontwaken, voedt buffer in vloer en langzaam iets opwarmen
- 09:00-11:00 Temp 19.5 graden, even een pauze, warmte in vloer zal huis verder opwarmen ondertussen
- 11:00-20:00 Temp 20.5 graden, Run overdag Quatt
- silent mode uitzetten
- 21,5 continu aanpassen naar 20,5 continu
- het een paar dagen aankijken (lees: niet aanzitten)
Dit topic is gesloten.