Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 128 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.814.492 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_Heineman10
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-06-2024
Dat zou t dan goed kunnen zijn. Huis uit 1912 verder vergelijkbaar verhaal. Wat een werk zo'n schema, ik kijk t nog even aan komende tijd.
Flesym schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:12:
[...]

Wat overigens mijn theorie is en ik weet niet of bij jou dit ook het geval is:
Ik heb een huis uit 1900 maar is in de afgelopen jaren redelijk geïsoleerd en vorig jaar is er HR++ glas ingezet. Alleen is de capaciteit van de radiatoren natuurlijk nooit aangepast. Dus warmteopbouw in de radiatoren is veel meer dan de afgifte bij lage temperaturen. En als de Quatt na 3 minuten alweer warmte gaat aanleveren......
Hoe ik het nu tijdelijk heb opgelost is dat ik in het schema iedere 2 uur Evohome een kwartier lang 15 graden laat vragen. Daarna gewoon weer op 20 graden. Een paardenmiddel maar lijkt redelijk te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Paul_Heineman10 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:50:
Hallo,
Het zal hier nu wel snel drukker worden na t eerste koude weekend.
Ik zie dat vannacht de WP de hele tijd aan en uit gaat, met mooie zaagtandjes in de grafiek van watertemp.
Is dit een gebrek aan afgifte? Heb namelijk 5 radiatoren open staan met op 3 ventilatoren.

Ik heb t idee dat ie niet laag genoeg kan, gezien dat ie nooit minder dan 400W trekt en ik hier ook wel ~250 voorbij heb zien komen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ter vergelijk (sorry, niet van die mooie grafiekjes) mijn verbruik van de Quatt vandaag.
(homewizzard grafiekjes) hier dus geen zaagtand maar loopt mooi rond.

nachtstand thermostaat was 18ºC, om 9:00 uur gaat deze naar de 19ºC. Je ziet ook mooi dat het vermogen eerst omhoog gaat en later weer langzaam verlaagd word en om 13:50 op 375W lag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zw3_vZ5-JU2zUtayg2sQFW-Ay34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0crwJG8xufxAhasgKM6dyPI6.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_Heineman10
Ja zoiets had ik ook verwacht. Maar vannacht toen ie 19.5 aan moest houden werd t water met 450 watt steeds te warm en liep de temperatuur binnen teveel op. Dus hij moet op 200 watt ofzo lopen haha.
MacD007 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:17:
[...]

ter vergelijk (sorry, niet van die mooie grafiekjes) mijn verbruik van de Quatt vandaag.
(homewizzard grafiekjes) hier dus geen zaagtand maar loopt mooi rond.

nachtstand thermostaat was 18ºC, om 9:00 uur gaat deze naar de 19ºC. Je ziet ook mooi dat het vermogen eerst omhoog gaat en later weer langzaam verlaagd word en om 13:50 op 375W lag.
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:01
Iedereen zit hier met een flow van rond de 800 L/h, bij mij is hij maar 660 L/h. Nu heb ik alleen radiatoren, ik zal er een paar extra open zetten om te zien of dat iets doet.

Het wordt in ieder geval wel warm, misschien kan het dus niet zoveel kwaad.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
s020506 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:23:
Iedereen zit hier met een flow van rond de 800 L/h, bij mij is hij maar 660 L/h. Nu heb ik alleen radiatoren, ik zal er een paar extra open zetten om te zien of dat iets doet.

Het wordt in ieder geval wel warm, misschien kan het dus niet zoveel kwaad.
Ik verwacht ook dat je te weinig open hebt staan, dit zal wel je COP beïnvloedden, zie ook de reactie van Quatt een paar Posts terug.
Heb je thermostaatkranen op de radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _CrookClaw_
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-05 12:16
Paul_Heineman10 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:50:
Hallo,
Het zal hier nu wel snel drukker worden na t eerste koude weekend.
Ik zie dat vannacht de WP de hele tijd aan en uit gaat, met mooie zaagtandjes in de grafiek van watertemp.
Is dit een gebrek aan afgifte? Heb namelijk 5 radiatoren open staan met op 3 ventilatoren.

Ik heb t idee dat ie niet laag genoeg kan, gezien dat ie nooit minder dan 400W trekt en ik hier ook wel ~250 voorbij heb zien komen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had dit ook vannacht en vanmorgen. Om dit tegen te gaan heb ik in home assistant de volgende flow (met Tado).

Als de wp aangaat gaat hij verwarmen op 20.2, als de wp uit gaat wordt het 20.0. Hierdoor waren de zaagtanden meteen weg en laat ik de wp altijd voor wat langere tijd aangaan.

Hebben degene die hier last van hadden ook Tado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_Heineman10
Ja ook met Tado, zou je (misschien in een persoonlijk bericht) willen uitleggen hoe je dat heb gedaan? Of een screenshot oid
_CrookClaw_ schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:07:
[...]

Ik had dit ook vannacht en vanmorgen. Om dit tegen te gaan heb ik in home assistant de volgende flow (met Tado).

Als de wp aangaat gaat hij verwarmen op 20.2, als de wp uit gaat wordt het 20.0. Hierdoor waren de zaagtanden meteen weg en laat ik de wp altijd voor wat langere tijd aangaan.

Hebben degene die hier last van hadden ook Tado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
MacD007 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:35:
[...]

Ik verwacht ook dat je te weinig open hebt staan, dit zal wel je COP beïnvloedden, zie ook de reactie van Quatt een paar Posts terug.
Heb je thermostaatkranen op de radiatoren?
Nee, niet in de woonkamer. COP is rond de 5 (mijn berekening in HA klopt nog niet helemaal, die zegt dat de dagelijkse COP 6,7 is, dat is wel heel positief :P)

Edit: ah ja, nu haalt hij de 800 L/h wel. En COP is hoger. Dus de radiatoren die eigenlijk niet verwarmen blijven dan maar open...

[ Voor 13% gewijzigd door s020506 op 16-10-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Mijn situatie: Atag i36ec-ketel, Tado zoneregeling, Quatt.
Voor de installatie van de Quatt communiceerde Tado via OpenTherm met de Atag ketel. Bij de installatie van de Quatt is de aansluiting gewijzigd. De Tado thermostaat is nu via de Cic op de ON/OFF i.p.v. de OT op de ketel aangesloten. Volgens Quatt kan dat niet anders, In HA of via cic:8080 kunnen daardoor de data van de ketel niet uitgelezen worden, daarvoor is een OT aansluiting noodzakelijk. (de gegevens bij 'Boiler' blijven nu leeg)
Is er iemand met een gelijke situatie die hier een oplossing voor heeft? Ik houd mij aanbevolen!

[ Voor 4% gewijzigd door HGBMason op 16-10-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:27
Paul_Heineman10 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:17:
Ja ook met Tado, zou je (misschien in een persoonlijk bericht) willen uitleggen hoe je dat heb gedaan? Of een screenshot oid

[...]
Dit heb ik vaker verteld afgelopen jaar, De TADO is echt niet geschikt voor de Quatt. Ondanks dat ze dat zeggen. Deze schakelt te vaak in en uit. Ook als je de CiC kiest als verwarming in de instellingen, werkt de T6 toch echt vele malen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:35
HGBMason schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:20:
Voor de installatie van de Quatt communiceerde Tado via OpenTherm met de Atag ketel. Bij de installatie van de Quatt is de aansluiting gewijzigd. De Tado thermostaat is nu via de Cic op de ON/OFF i.p.v. de OT op de ketel aangesloten. Volgens Quatt kan dat niet anders, In HA of via cic:8080 kunnen daardoor de data van de ketel niet uitgelezen worden, daarvoor is een OT aansluiting noodzakelijk. (de gegevens bij 'Boiler' blijven nu leeg)
Is er iemand met een gelijke situatie die hier een oplossing voor heeft? Ik houd mij aanbevolen!
Zelfde ketel hier, met T6R. Kan idd niet anders.

Welke data zou je willen zien dan? Boiler temp in en uit heb je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Ik heb een i28ecz en aangesloten via OT. Wat mis je dan op de pagina, welke gegevens zijn leeg.

Ik had vorig jaar ook AAN/UIT, maar dit jaar geprobeerd de OT aansluiting van de Quatt en het bleek te werken, waarbij ie vorig jaar niets deed.

[ Voor 43% gewijzigd door medu80 op 16-10-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:24
Ik heb een Nefit Pro Line Nxt HRC 30/CW5 en de TADO is aangesloten op de OT aansluiting. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ik denk dat je Tado gewoon via OT aan de CIC aangesloten is. De CIC heeft dan de optie of via de OT of via AAN/UIT aan kunt sluiten.

Volgens mij zou een OT verbinding met de CV ketel ook kunnen, de ketel heeft zo ver ik weet namelijk beide protocollen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyKKi9V_bwaZI6U_16AxCPp4hvg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0GI9fS77N82Lprx21JD6MML.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZICaNgn-uhcrt-WnkYIOkT8genE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDSxFD8zQv1GdcVtGbTexZdO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFxIlEXGkLjlSlUlcqnbOIfUy8M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjltYHKcuXLDSLXjbZsaC3Ce.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 16-10-2023 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
medu80 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:40:
Ik heb een i28ecz en aangesloten via OT. Wat mis je dan op de pagina, welke gegevens zijn leeg.

Ik had vorig jaar ook AAN/UIT, maar dit jaar geprobeerd de OT aansluiting van de Quatt en het bleek te werken, waarbij ie vorig jaar niets deed.
He, grappig.

Gewoon alleen kabel omgezet naar OT op de CiC?

Begin dit jaar moest Quatt dan nog wat omzetten op de server (en dat was niet nodig voor een i-serie etc etc en wilden ze dus niet doen).

En werkt het gewoon goed met de i-serie? Dan ga ik dat ook eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
MacD007 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:12:
[...]

Ik denk dat je Tado gewoon via OT aan de CIC aangesloten is. De CIC heeft dan de optie of via de OT of via AAN/UIT aan kunt sluiten.
Had je voorheen ook de Tado of had je een ATAG ONE als thermosstaat vooraf? Als je de ATAG had moeten ze ook de apparte stuurunit verwijderen.
Volgens mij zou een OT verbinding met de CV ketel ook kunnen, de ketel heeft zo ver ik weet namelijk beide protocollen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Hij had al een Tado (schrijft hij 😀).

De ec-serie heeft juist GEEN aparte stuurmodule (BCU) voor een Atag One, dat waren de Atag ketels voor de i-serie. (Dat heb je trouwens zelf ook bevestigd op 16 september 😀)

De ec-serie heeft wel een OT-LPA adapter nodig voor “gewone” OT-thermostaten. Die moet HGBmason er dus ook tussen hebben gehad.

Quatt sluit Atag aan/uit aan ivm “communicatieproblemen” bij OT. Ik zelf (eigenwijs als ik ben) denk dat komt doordat ze de BCU en OT-LPA opzet niet snappen. Zo had Quatt bij mij ook de aan/uit kabel (van de CiC) op de ingang van de OT-LPA aangesloten en de uitgang van de OT-LPA op de aan/uit ingang van de ketel. Dat leidde ertoe dat de ketel niet meer uit wou…

[ Voor 10% gewijzigd door mrdop op 16-10-2023 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-06 18:01

SBL

onlinaius schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:05:
Vraagje: wat is bij jullie het verschil tussen "temperatureWaterOut" en "waterSupplyTemperature"?

Bij mij is "temperatureWaterOut": 28.93 en "waterSupplyTemperature": 28.376575467551152

Is dat een kwestie van sensoren die niet helemaal lekker dezelfde waardes meten, of is het verschil echt zo groot na een metertje of 5 - 7 leiding?

Ik kan het bijna niet voorstellen dat zou betekenen dat ik bijna 20% in de (buiten)leidingen verlies, en dat is veel teveel.

De Quatt staat al een paar uur te draaien, dus het kan niet meer liggen aan leidingen die nog moeten opwarmen lijkt mij.
Ik zat gisteren na 2,5uur draaien op WaterIn 29,8, WaterUit 31,97 en flowmeter 31,83. Dus 0,14graad verschil bij 12m leiding, grotendeels buiten. Veel beter dus dan bij jou (maar geen HA dus weinig datapunten).

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mrdop schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:25:
[...]

He, grappig.

Volgens mij heeft de CIC twee uitgangen, één voor OT en één voor AAN/UIT.
als je dat wilt wisselen, ik weet alleen niet of Quatt dat dan bij hun ook moet weten, geen idee) moet je zowel de aansluitingen in de ketel en de aansluiting van de CIC wijzigen.

zie deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IegKH5JMYtxGakbVYUzUT3ULAAs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X5C88IuL8aEcU9wUtGUvxXK6.png?f=user_large bron: https://gathering.tweaker...message/74206932#74206932

de aansluitingen van de ketel heb ik in een eerdere post vandaag laten zien.

omzetten natuurlijk op eigen risico, dus beter vooraf met Quatt overlegen.
Begin dit jaar moest Quatt dan nog wat omzetten op de server (en dat was niet nodig voor een i-serie etc etc en wilden ze dus niet doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mrdop schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:25:
[...]

He, grappig.

ja, sorry, ik had me in het ketel type vergist en dat deel vergeten weg te halen, bedankt voor de tip, ik pas ook mijn post nog even aan. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-06 10:57
medu80 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:38:
[...]

Dit heb ik vaker verteld afgelopen jaar, De TADO is echt niet geschikt voor de Quatt. Ondanks dat ze dat zeggen. Deze schakelt te vaak in en uit. Ook als je de CiC kiest als verwarming in de instellingen, werkt de T6 toch echt vele malen beter.
Onzin, ik zie dit beeld echt niet terug bij onze Tado met de Quatt.
Hij maakt mooie lange runs en loopt nog een tijdje door nadat de gevraagde temperatuur bereikt is en pendelt niet, al met al een hele geschikte thermostaat zoals Quatt ook aanbeveelt.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
MacD007 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:40:
[...]

als je dat wilt wisselen, ik weet alleen niet of Quatt dat dan bij hun ook moet weten, geen idee) moet je zowel de aansluitingen in de ketel en de aansluiting van de CIC wijzigen.

zie deze foto:
[Afbeelding] bron: https://gathering.tweaker...message/74206932#74206932

[...]
Ja scherp, natuurlijk ook aan de ketel kant aanpassen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Mixpower schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:44:
[...]

Onzin, ik zie dit beeld echt niet terug bij onze Tado met de Quatt.
Hij maakt mooie lange runs en loopt nog een tijdje door nadat de gevraagde temperatuur bereikt is en pendelt niet, al met al een hele geschikte thermostaat zoals Quatt ook aanbeveelt.
Heb je een Tado en T6 beide in bezit. En de werking vergeleken? Ik ben benieuwd naar je logging of grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 15:43
medu80 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:10:
[...]

Heb je een Tado en T6 beide in bezit. En de werking vergeleken? Ik ben benieuwd naar je logging of grafieken.
Bij Tado kan je nu via Tado Pro app de Quatt als 'ketel' kiezen met een maximale aanvoertemperatuur. Bij mij werkt het ook goed, op het feit na dat mijn vloerverwarming veel te traag is en dus lang duurt om op temperatuur te komen. En als we koken gaat de Quatt ook uit icm open keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:20
MacD007 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:40:
[...]

zie deze foto:
[Afbeelding] bron: https://gathering.tweaker...message/74206932#74206932

[...]
Je kan niet zelfstandig wisselen van aan/uit naar ot. Hiervoor moet in de CiC een aanpassing worden gedaan die alleen Quatt kan doen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:26
Weet iemand of dit gedrag normaal is? Wanneer we sanitair warmwater vragen (bijvoorbeeld douchen) springt de watersupply temperatuur (onder flowmeter) met ruim 10 graden omhoog. Ik dacht dat sanitair en het cv systeem gesloten systemen waren, of is dit een soort van spillover effect van de warmte die de CV-ketel produceert?

Ik heb een intergas HRE cv-ketel zonder vloerverwarming.

[ Voor 10% gewijzigd door TZC-T1-FX op 16-10-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gerardwaz schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:35:
[...]

Je kan niet zelfstandig wisselen van aan/uit naar ot. Hiervoor moet in de CiC een aanpassing worden gedaan die alleen Quatt kan doen.
Dank voor de aanvulling, ik had zoiets al verwacht, daarom ook mijn waarschuwing om Quatt vooraf te informeren.
Weet jij of ze dat op afstand kunnen doen? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:20
MacD007 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:53:
[...]

Dank voor de aanvulling, ik had zoiets al verwacht, daarom ook mijn waarschuwing om Quatt vooraf te informeren.
Weet jij of ze dat op afstand kunnen doen? _/-\o_
Ja doen ze gewoon op afstand.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sepjes
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:02
Ik werd benaderd door quatt zelf dat opentherm niet zou werken van cic naar de ketel. Hij blijkt inderdaad de ketel zelf nooit te gebruiken maar alleen op warmtepomp te draaien.

Na controle aansluitingen bleek er 1 los te zitten bij de ketel zelf. Merk nog niet dat de ketel nu wel meedraait. Benieuwd wat quatt nu ziet.

In ieder geval goede service dat ze het zelf zien en contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Gerardwaz schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:55:
[...]

Ja doen ze gewoon op afstand.
@mrdop

Ik heb er niet om gevraagd. Ik heb mijn ketel afgekoppeld, dus de CiC zit niet aan de CV vast. Toen kreeg ik een e-mail dat er iets mis was met mijn aansluitingen en dat ze geen CV ketel kunnen detecteren. Of ik deze even wilde aansluiten. Dat heb ik gedaan, maar nu dus niet op A/U maar op de OT. Het vreemde is, dat ze met A/U ook geen ketel kunnen detecteren.

Vooralsnog heb ik geen CV ketel nodig gehad voor verwarming en vorig jaar ook niet. Staat hier permanent op een graad of 20 of 21 naargelang buitentemperatuur. Als het echt koud wordt, zet ik handmatig de CV ketel aan via Zone 2 en de ATAG App.

[ Voor 6% gewijzigd door medu80 op 16-10-2023 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Steven_SvD schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:26:
[...]

Bij Tado kan je nu via Tado Pro app de Quatt als 'ketel' kiezen met een maximale aanvoertemperatuur. Bij mij werkt het ook goed, op het feit na dat mijn vloerverwarming veel te traag is en dus lang duurt om op temperatuur te komen. En als we koken gaat de Quatt ook uit icm open keuken.
Ik vraag me af of dat daadwerkelijk werkt, het invullen van een max vraag temperatuur. Dat met open keuken heb ik ook, ik heb daarvoor de TADO verplaatst (verder van de keuken af) en nu werkt deze draadloos met de wireless receiver.

[ Voor 12% gewijzigd door medu80 op 16-10-2023 19:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-06 16:45
De eerste echte runs zitten er op en de Quatt doet het prima :)

Mijn huidige pompschakelaar voor de vloerverwarming maakt gebruik van een temperatuursensor maar doordat de aanvoertemperatuur flink omlaag gaat met een warmtepomp is deze niet echt meer op een instelling voor het hele jaar te gebruiken. Als ik namelijk de temperatuur flink omlaag breng voor de warmtepomp dan kan het zomaar zijn dat de pomp gaat draaien op een warme zomerdag.

Om niet tegen dit probleem aan te lopen ben ik als hobbyproject begonnen met het maken van een slimme pompschakelaar. Met deze slimme pompschakelaar kan ik nu de pomp op basis van temperatuur schakelen maar ook op basis van een externe trigger. De Quatt stelt een json pagina beschikbaar op basis waarvan de status van de warmtepomp is af te leiden. Dit heb ik gebruikt om de warmtepomp te schakelen. Dit zou je wellicht ook in Home Assistant kunnen bouwen maar voor mij was het belangrijk dat de slimme pompschakelaar het ook doet in het geval dat mijn Home Assistant uit staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQRUAVUwK6G94J2Qc-VwfpmUdTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJp8xC8Dw78KnBRewzuz1QfS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1G5RKj1BIpstfMIN1cWnx37R6So=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4couqCA2Co2eBzFaGb3Wtvs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeQoTLT6Swkf_IYWpkeTBhWj674=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kKGoBUCxlUYbNl4rVfcdlJKR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyrd_QnnqPmJklbWWBZmrjo6zSM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z5IUhUXUtsnzwBZUGMgDfP5j.png?f=fotoalbum_large

Aangezien ik Home Assistant gebruik heb ik ook automatische discovery via MQTT toegevoegd maar het is ook te gebruiken via een API.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idm2tu36K6sieGNHg2KxZRHO-Bk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3WAtERahzBh4JPk6YZ8s3zRl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gILFoisTDNzSsoAnakvLfftHMLI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IZOPpHNM1TM1pgvg61RefmN1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfEdIQV03YQNlXy8p2CKkKX_xGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JJBteFV61v3sC3F9I7lcEnSv.png?f=fotoalbum_large

Hoe hebben jullie het probleem t.a.v. de pompschakelaar opgelost? Hebben jullie de pompschakelaar er gewoon tussenuit gehaald of een andere oplossing? Dit is voor mij een leuk hobbyproject maar wellicht een beetje overkill :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

[...]

Ik vind dat de tado het (zonder eigen vergelijking met een andere thermostaat) best aardig doet. Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elLMK-XhLziKkj4RUR6Xc5XaIQI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oN2fSRPVRgsKd4lulDm08EGC.png?f=fotoalbum_large

Tado (temp stond 20 de hele dag) kleine overshoot 20,4 in de middag door flinke zonneschijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ya-IwViXMfI1p6Vh6B08kbLOGAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YFSWV74kTLqyvWzcs9KUCxWz.png?f=fotoalbum_large

Wel aan het begin van de run wat vreemde pieken en dalen. Maar beter dan de zaagtandgrafieken die bij anderen lijken voor te komen.

[ Voor 21% gewijzigd door ZiegoM op 16-10-2023 19:44 ]

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM

ZiegoM

Yammie R1

Lasoul schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:30:

Mijn huidige pompschakelaar voor de vloerverwarming maakt gebruik van een temperatuursensor maar doordat de aanvoertemperatuur flink omlaag gaat met een warmtepomp is deze niet echt meer op een instelling voor het hele jaar te gebruiken. Als ik namelijk de temperatuur flink omlaag breng voor de warmtepomp dan kan het zomaar zijn dat de pomp gaat draaien op een warme zomerdag.

Om niet tegen dit probleem aan te lopen ben ik als hobbyproject begonnen met het maken van een slimme pompschakelaar. Met deze slimme pompschakelaar kan ik nu de pomp op basis van temperatuur schakelen maar ook op basis van een externe trigger. De Quatt stelt een json pagina beschikbaar op basis waarvan de status van de warmtepomp is af te leiden. Dit heb ik gebruikt om de warmtepomp te schakelen. Dit zou je wellicht ook in Home Assistant kunnen bouwen maar voor mij was het belangrijk dat de slimme pompschakelaar het ook doet in het geval dat mijn Home Assistant uit staat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aangezien ik Home Assistant gebruik heb ik ook automatische discovery via MQTT toegevoegd maar het is ook te gebruiken via een API.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe hebben jullie het probleem t.a.v. de pompschakelaar opgelost? Hebben jullie de pompschakelaar er gewoon tussenuit gehaald of een andere oplossing? Dit is voor mij een leuk hobbyproject maar wellicht een beetje overkill :-)
Ik heb de pompschakelaar voor het gemak maar verwijderd tot het voorjaar.

\_Specs_/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
@ZiegoM

Die zaagtand aan het begin doet mijn TADO ook altijd, meermaals geklaagd bij TADO. Maar dat ga je straks vaker zien. Nu is het zo, als temperatuur bereikt is, blijft de TADO lange tijd uit. Komt omdat het buiten warm is. Maar als het straks wel enkele graden vriest, zie je bovenstaande vaker. Dan heb je ook vaker een aan en uit bij TADO. En dat heb je dus bij de Honeywell T6 dus niet. Die brandt echt veel langer op een lagere compressorsnelheid. Ik heb nog niet gezien dat dit verholpen is. We gaan het meemaken in de winter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:18

Hoe hebben jullie het probleem t.a.v. de pompschakelaar opgelost? Hebben jullie de pompschakelaar er gewoon tussenuit gehaald of een andere oplossing? Dit is voor mij een leuk hobbyproject maar wellicht een beetje overkill :-)
Ik heb 2 momenten in mijn agenda gezet die elk jaar worden herhaald 😁😁

1 oktober: pompschakelaar naar 20.5 graden
1 april: pompschakelaar naar 28 graden

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Hij draait momenteel met een COP van 5.2

Zwaar tevreden! Alleen niet over de Lyric. Dat ding is een soort van in de war. Hij geeft alleen de ingestelde temperatuur nog op het display aan. Hij heeft een aantal dagen geleden blijkbaar een update gehad waarna dit is begonnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zHSjg6BXhSMSXCKJ695XhB69AU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BiT4GU6zO41gdkxpM9As2WZY.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:04
ZiegoM schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:39:
[...]

Ik vind dat de tado het (zonder eigen vergelijking met een andere thermostaat) best aardig doet. Zie hieronder:

[Afbeelding]

Tado (temp stond 20 de hele dag) kleine overshoot 20,4 in de middag door flinke zonneschijn:
[Afbeelding]

Wel aan het begin van de run wat vreemde pieken en dalen. Maar beter dan de zaagtandgrafieken die bij anderen lijken voor te komen.
Deze grafiek van HW middeld uit per 5 minuten. Dus een regelmatige zaagtand met frequentie van minder dan 5 minuten wordt weergegeven als een vlakke lijn

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM

ZiegoM

Yammie R1

Toby-Wan schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:53:
[...]

Deze grafiek van HW middeld uit per 5 minuten. Dus een regelmatige zaagtand met frequentie van minder dan 5 minuten wordt weergegeven als een vlakke lijn
Goed punt. Overdag heb ik wel af en toe zitten kijken en dan heb ik ook een constant verbruik in de live weergave. Dus dat lijkt iig wel conform die lijn. Die start lag ik lekker te pitten 😴

\_Specs_/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamepc
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:06
okijokii schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:53:

Zwaar tevreden! Alleen niet over de Lyric. Dat ding is een soort van in de war. Hij geeft alleen de ingestelde temperatuur nog op het display aan. Hij heeft een aantal dagen geleden blijkbaar een update gehad waarna dit is begonnen.

[Afbeelding]
Ik heb hier ook last van denk, als ik in JSON kijk staat wijkt de roontemp soms 0,5 graad of meer af.

Over het algemeen tevreden met de Quatt, heb temp constant op 19,5 graad beneden vloerverwarming en boven radiatoren met heatfans.

Ik haal wel een flow van 700l/uur maar merk tot dusver niet dat het niet warm wordt of dat de Quatt pendelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2BEp8Q8ZmMvpRuCM3WxXoUkhYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AK2yhEPBZUU60JFwHKaRYSSM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6x2RQwRGe5wZ_3B_4lZv_BETvo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rg4bhc2Cv9fE2UwKhHK2yxDI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Gamepc op 16-10-2023 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:04
Gamepc schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:14:
[...]

Ik heb hier ook last van denk, als ik in JSON kijk staat wijkt de roontemp soms 0,5 graad of meer af.

Over het algemeen tevreden met de Quatt, heb temp constant op 19,5 graad beneden vloerverwarming en boven radiatoren met heatfans.

Ik haal wel een flow van 700l/uur maar merk tot dusver niet dat het niet warm wordt of dat de Quatt pendelt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals in een eerdere post benoemt, is HW grafiek gemiddelde per 5 minuten. Dus met bovenstaande grafiek pendelt ie niet of heel erg constant aan/uit/aan binnen die 5 minuten. Dat hebt je vrij snel uitgevogeld als je 10 minuten naast de Quatt zou gaan staan.

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_Heineman10
Is er dan iemand met de T6 (zonder vloerverwarming) die deze data heeft van een moment dat de temperatuur in huis constant zou moeten blijven? Ben benieuwd of dat heel anders is dan? Ga ervanuit deze data het signaal aangeeft of de thermostaat warmte vraag heeft. Deze wisselt bij mij om de paar minuten het laatste uur :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYIBEO0KFkoeUIURabMtWXV1eO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Yk3rnRHifl1cZvXUJLL8Vk9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:46
Hoe hebben jullie het probleem t.a.v. de pompschakelaar opgelost? Hebben jullie de pompschakelaar er gewoon tussenuit gehaald of een andere oplossing? Dit is voor mij een leuk hobbyproject maar wellicht een beetje overkill :)
Ik heb iets vergelijkbaars gemaakt. Ook een temperatuur sensor op de leiding (geïsoleerd!!) en deze stuurt een switch aan om de pomp aan of uit te zetten. Daarvoor gebruik ik onderstaande automation.

Simpel gezegd:

- temperatuur lager dan uit-waarde = pomp uit
- temperatuur lager dan aan-waarde = pomp aan
- sensor.heatpump_hp1_workingmode > 0, dan ook pomp aan

Ik denk dat het verschil zit in het feit dat ik de sensor geïsoleerd heb. Dus de omgevingstemperatuur heeft minder invloed.

[ Voor 50% gewijzigd door verguldebarman op 16-10-2023 20:42 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _CrookClaw_
medu80 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:25:
[...]

@mrdop

Ik heb er niet om gevraagd. Ik heb mijn ketel afgekoppeld, dus de CiC zit niet aan de CV vast. Toen kreeg ik een e-mail dat er iets mis was met mijn aansluitingen en dat ze geen CV ketel kunnen detecteren. Of ik deze even wilde aansluiten. Dat heb ik gedaan, maar nu dus niet op A/U maar op de OT. Het vreemde is, dat ze met A/U ook geen ketel kunnen detecteren.

Vooralsnog heb ik geen CV ketel nodig gehad voor verwarming en vorig jaar ook niet. Staat hier permanent op een graad of 20 of 21 naargelang buitentemperatuur. Als het echt koud wordt, zet ik handmatig de CV ketel aan via Zone 2 en de ATAG App.
Ik heb ook de ketel niet aangesloten op de CiC. Nieuwbouw huis uit 2020. Ik heb de thermostaat van de badkamer aangesloten op de ketel. Als de Quatt wilt starten zet hij de pomp aan. Dan wordt bij mij bijna altijd het water >18 graden. Mocht dat niet binnen 2 minuten gebeuren, zet HA de thermostaat op de badkamer aan totdat de Quatt aangaat en meer dan een minuut loopt. Met de Quatt alleen wordt het hier niet <19 graden.

Mochten hier trouwens mensen zijn die wat makkelijker willen programmeren in Node-Red heb ik deze plugin gemaakt. Als je vragen hebt laat maar weten. Daar kan ik de documentatie alleen maar beter van maken.

https://www.npmjs.com/package/node-red-programming-tools

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-06 20:38
medu80 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:25:
[...]

@mrdop

De ketel geeft op de aan/uit aansluiting en op de OT aansluiting een spanning van rond 20V, die is normaal voor je thermostaat, als de thermostaat de ketel wil laten draaien dan laat de thermostaat op de aan/uit een stroompje lopen. Als je de ketel niet aansluit op de CiC dan ontbreekt die spanning, dat detecteert de CiC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
Dank voor de reacties!
- Ik heb inderdaad een OT-LPA adapter, die is nodig voor de Tado >> Atag OT-communicatie. Het was ooit een van de eerste Tado/i36ec combinaties, een heel gepuzzel voor Atag service en Tado voor het werkte. De OT-LPA is nu niet meer in de verbinding opgenomen.
- Wat ik wil zien is of en hoe vaak/hoe lang de ketel ingeschakeld is (otFbFlameOn: A boolean value indicating if the boiler's flame is on.)
- Wat ik me afvraag is of ik de aansluiting zomaar kan veranderen. Dus de OT-LPA er weer tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-04 13:24
Sinds gisteren ook de quatt aangezet. Ik heb 2 vloerverwarmings pompen1 voor garage en 1 voor woonkamer. Deze werkt prima met aanvoer temperatuur van 25 graden. Warmer word de quatt niet.

Echter op de badkamer heb ik een verwarming die dus doordat dr quatt maar 25 graden levert niet warm. Ik meende dat de quatt 55 graden levert. Kan deze instelling aangepast worden?

Verder had ik in mijn settings in de aanvoer voor de beide vloerverwarming pompen een slimme thermostaat met een tado knop. Echter merkte ik dat ik hierdoor maar 500 littt flow had. Deze vandaag vervangen voor 2 zonnekleppen aangestuurd door een thermostaat van tado.

Nu krijg ik de volle 800 liter.

Echter nog steeds maar 25 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:11

Trackerfire

BTC HODLER

Pascall_1 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:07:
Sinds gisteren ook de quatt aangezet. Ik heb 2 vloerverwarmings pompen1 voor garage en 1 voor woonkamer. Deze werkt prima met aanvoer temperatuur van 25 graden. Warmer word de quatt niet.

Echter op de badkamer heb ik een verwarming die dus doordat dr quatt maar 25 graden levert niet warm. Ik meende dat de quatt 55 graden levert. Kan deze instelling aangepast worden?

Verder had ik in mijn settings in de aanvoer voor de beide vloerverwarming pompen een slimme thermostaat met een tado knop. Echter merkte ik dat ik hierdoor maar 500 littt flow had. Deze vandaag vervangen voor 2 zonnekleppen aangestuurd door een thermostaat van tado.

Nu krijg ik de volle 800 liter.

Echter nog steeds maar 25 graden
Tsja, warmtepomp wil een zo laag mogelijke temperatuur leveren. En als hij de kamer op temperatuur krijgt met 25 graden, gaat hij echt niet 55 graden leveren. Zou ook onlogisch en onnodig duur zijn qua energieverbruik en slechte COP.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

kroam schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:50:
Hier de Quatt vannacht om 2:30 aangegaan. In stille modus. Het gekke is dat hij ook direct de CV erbij heeft ingeschakeld terwijl de ruimtetemperatuur 21.5 was en de thermostaat op 22 continue staat. Het temperatuurverschil is de hele tijd onder de 1 graad gebleven. Hij heeft tot 7:30 gelopen met een ingeschakelde CV. Mijn CV staat op 35 graden dus heeft niets kunnen doen en is continu aan het pendelen. Eigenlijk wil je dit niet. Ik verwacht dat het door de stille modus komt dus die heb ik nu uitgeschakeld.
Hier ook gehad. Toen de stille modus volledig uitgezet en vannacht zelfs op een lagere temperatuur gestart en Heatpump - Only. Misschien toeval...

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
HGBMason schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:54:
Dank voor de reacties!
- Ik heb inderdaad een OT-LPA adapter, die is nodig voor de Tado >> Atag OT-communicatie. Het was ooit een van de eerste Tado/i36ec combinaties, een heel gepuzzel voor Atag service en Tado voor het werkte. De OT-LPA is nu niet meer in de verbinding opgenomen.
- Wat ik wil zien is of en hoe vaak/hoe lang de ketel ingeschakeld is (otFbFlameOn: A boolean value indicating if the boiler's flame is on.)
- Wat ik me afvraag is of ik de aansluiting zomaar kan veranderen. Dus de OT-LPA er weer tussen zetten.
OT-LPA zal er sowieso tussen moeten voor OT op CiC (voor aan/uit maakt het niet uit). Maar volgens mij moet Quatt ook wat omzetten aan hun kant.

Maar, wat jij wil weten kan je ook met qc.supervisoryControlMode zien. Waarde 4 is cv aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
_CrookClaw_ schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:41:
[...]

Als de Quatt wilt starten zet hij de pomp aan. Dan wordt bij mij bijna altijd het water >18 graden. Mocht dat niet binnen 2 minuten gebeuren, zet HA de thermostaat op de badkamer aan totdat de Quatt aangaat en meer dan een minuut loopt.
Maar waarom zo ingewikkeld? Dit is toch precies wat de CiC ook doet in een gewone opstelling (met thermostaat en ketel op de CiC aangesloten)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 10:17

Leuk geknutseld

Mijn oplossing is de pompschakelaar ertussenuit en tijdens stookseizoen gewoon continu laten draaien. Kiss. Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
okijokii schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:53:

Ja ik ervaar zelfde met de lyric. Ook op de resides app. Zelfde verhaal. Sinds gisteren.
Ook kreeg ik de melding in de app dat er een probleem was maar dat de thermostaat wel gewoon functioneert.
Waar zouden we meer info kunnen krijgen? Lekker handig net als het stookseizoen start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
sky_walker schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:06:
[...]

Ja ik ervaar zelfde met de lyric. Ook op de resides app. Zelfde verhaal. Sinds gisteren.
Ook kreeg ik de melding in de app dat er een probleem was maar dat de thermostaat wel gewoon functioneert.
Waar zouden we meer info kunnen krijgen? Lekker handig net als het stookseizoen start.
Ik heb het probleem eerst bij Quatt neergelegd (daar heb ik hem gekocht), maar die reageren niet echt op dit 'probleem', anders dan dat ze aangeven dat er een halve graad tussen kan zitten.
Dat weet ik wel, maar dat is dit niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-06 21:10

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat leuk! Ik overweeg iets soortgelijks. Wat mij tegenhoudt is dat mijn domotica nog wel eens na maanden of jaren de neiging heeft om er mee op te houden, en dan moet ik weer graven in mijn geheugen en überhaupt door hebben dat het niet werkt, voordat ik het weer opgelost heb.

Liever heb ik dus iets met een failsafe ofzo. Ik speel met de gedachte om mijn huidige klemsensor in parallel te zetten met een schakelaartje die ik via wifi kan besturen. Op die schakelaar zit dan een specifieke weerstand, zodat als het weerstand sluit, de pompschakelaar denkt dat het bijv. 30 graden water is, en hij dus aan gaat.

Ergste situatie is dan dat de pomp pas aan gaat bij 30 graden, of dat hij constant aan staat. Maar helemaal uit is geen optie, en hij blijft ook nog altijd eens per 24 uur een minuutje draaien tegen vastlopen...

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
mrdop schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:48:
[...]

Maar, wat jij wil weten kan je ook met qc.supervisoryControlMode zien. Waarde 4 is cv aan.
Had ik niet gezien! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Ysbeer schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:37:
We hebben nog geen Quatt, maar ben wat aan het testen met mijn CV om te zien of de Quatt bij ons gunstig zou kunnen presteren. Ik kan ons jaren ‘50 huis met alleen conventionele radiatoren bij deze koelere temperaturen prima warm krijgen met onze CV watertemperatuur op 45graden. Het max vermogen heb ik teruggeschroefd naar 12kW (40%). Kan ik er dan vanuit gaan dat ik de Quatt ook op 45graden kan instellen zonder dat de CV de hele tijd bij moet springen? Zouden er nog andere testinstellingen interessant zijn?
"bij deze koelere temperaturen" schrijf je, maar je wilt het ook nog warm met de Quatt hebben als het nog wat kouder wordt, dus de afgelopen 2 dagen zijn niet representatief om te checken of je voldoende afgifte hebt.
Deze dagen krijg je elk huis warm met 45graden-water.

Dus: houd hem op 45graden en kijk op een koude dag wat dan je gasverbruik is gedurende 24uur. Dan kun je iets zinnigs zeggen of 1) de Quatt ook zoveel warmte kan leveren en 2) of je voldoende afgifte hebt bij lage water temperaturen zodat je die warmte je huis in krijgt.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-06 10:57
[...]

Nee, maar dat is ook niet nodig de Tado voldoet goed en doet wat wij ervan verwachten, hij werkt goed met de Quatt zoals zij dat zelf ook voor ogen hebben dus geen klachten zoals aangegeven geen pendel gedrag.
Steven_SvD schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:26:
[...]

Exact dit, heel makkelijk in te stellen via de Pro app en werkt goed en probleemloos
medu80 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:26:
[...]

Ik vraag me af of dat daadwerkelijk werkt, het invullen van een max vraag temperatuur. Dat met open keuken heb ik ook, ik heb daarvoor de TADO verplaatst (verder van de keuken af) en nu werkt deze draadloos met de wireless receiver.
Dat werkt heel goed, de Quatt komt hier niet boven de ingestelde aanvoertemperatuur van 35 graden.

[ Voor 19% gewijzigd door Mixpower op 17-10-2023 00:54 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:53
MacD007 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:08:
Zelfbouw wil ik niet niet, de speedcomforts waren ook niet bepaald goedkoop.
ze staan nu gewoon continu aan, voor het stookseizoen.
Je zou nog een slimme stekker kunnen overwegen als je een relatief goedkope manier zoekt om de speedcomforts uit te schakelen wanneer de Quatt uit staat. Stroom Quatt <50 watt = stekker speedcomfort(s) uit. Dan ben je klaar rond de 2 tientjes + 10 euro per extra stekker.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:53
MacD007 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:33:
[...]

op zich is dat een grapig idee, echter als je kijkt naar het financiele plaatje wat een Homewizzard smart socket kost (3 stuks voor 73€ :? ), (De Speedcomforts verbruiken jaarlijks slechts 1 kWh = 0,35€) kun je de speedcomforts tot sint juttemis laten draaien en zelfs dan zijn ze nog goedkoper
Even door moeten lezen dus...

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:28:
[...]

Ja je hebt wettelijke eisen en de praktijk. Je hoort er weinig van, en met het raam dicht hoor ik er al niks van, laat staan mijn buren. Zo just-in-case heb ik nachtmodus maar aan staan, maar ik verwacht niet direct problemen.
Op zich zou dat een leuke extra aanvulling kunnen zijn, Quatt zou dat dan extra moeten programmeren zodat je zelf de aan/uit tijden zou kunnen ingeven. Tip voor de beta?

Echter verwacht ik ( praktisch gezien ) als je de nachtmodus echt nodig hebt, juist omdat de Quatt te dicht bij de erfgrens zit of je erg gevoelige buren hebt dat je aan de keuze altijd of standaard tijdstippen voldoende keuzes zou moeten hebben. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 02:09:
[...]

Even door moeten lezen dus...
Sorry, ik ben je even kwijt, linkje ?? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Paul_Heineman10 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:35:
Is er dan iemand met de T6 (zonder vloerverwarming) die deze data heeft van een moment dat de temperatuur in huis constant zou moeten blijven? Ben benieuwd of dat heel anders is dan? Ga ervanuit deze data het signaal aangeeft of de thermostaat warmte vraag heeft. Deze wisselt bij mij om de paar minuten het laatste uur :(

[Afbeelding]
Ik had dit gisteren ochtend een paar keer. Sinds gisteren middag zijn de runs langer. Maar ik had daarvoor een paar radiatoren dicht staan, en haalde de flow van 800 L/h niet.Nu wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _CrookClaw_
mrdop schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:54:
[...]

Maar waarom zo ingewikkeld? Dit is toch precies wat de CiC ook doet in een gewone opstelling (met thermostaat en ketel op de CiC aangesloten)?
Klopt, met deze temperaturen is het nog allemaal fun & games, maar vorig jaar als het echt koud was pakte de Quatt gas erbij om zeer snel te verwarmen om vervolgens de rest van de dag niets meer te doen. Was ik een paar kuub kwijt (in totaal meer dan wat ik zonder Quatt kwijt was op zo'n dag). De failsafe die ik gemaakt heb gaat alleen aan als ik bijvoorbeeld in de winter op vakantie ben geweest en de verwarming uit heb gezet.

Zelfs op de koudste dagen van het jaar kon de Quatt het makkelijk alleen aan en aangezien ik overcapaciteit heb op de zonnepanelen is dat een stuk voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatPenguin
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-05 21:17
Hier met de Evohome wat last van vervelend pendelend gedrag, het verhogen van de woonkamer van 19 naar 20 gaat prima, waarbij de quatt op vol en later half vermogen de aanvoer snel naar ~40 graden brengt.
Zodra de kamer begint op te warmen gaat de vraag naar 27-31 graden. Als de aanvoer nu onder de vraag temperatuur zakt (26.9) spring de quatt aan, brengt de aanvoer in 30 seconden op 30 graden en stopt weer.
Dit herhaalt zich vervolgens iedere 5 minuten. De vraag te temperatuur van de ketel is wel constant. de kamer termperaturen zitten vaak iets onder het setpoint (19,7 bij ingesteld 20).
Ik kan iets met HA maken wat de temperatuur verhoogd naar 20,5 tot hij op 20,2 zit en dan terug naar 19,5 zetten, maar dit zou Quatt ook moeten kunnen doen. Hebben meer evohome gebruikers hier last van?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qDVRLZg3NgOl7wEZVJK-il9YOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/egIlPsjfXFLFrCUb4V8dkKIo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door FatPenguin op 17-10-2023 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Hier met de iSense is hij wel flink aan het "inleren" heb ik 't idee. Geen idee welke parameters hij eventueel uit de thermostaat pakt maar om een beeld te geven:

Gisteren vanaf 19 graden naar 20 graden: 4:45 aan, heatpump only, watertemperatuur zo'n 32 graden, om 8:30 was de woonkamer 20 graden (thermostaat wil om 7:00 20 graden hebben)
Vandaag vanaf 19 graden naar 20 graden: 4:45 aan, heatpump only, watertemperatuur zo'n 33-34 graden, om 8:00 was de woonkamer 20 graden

Ben benieuwd of dit zich doorzet en in hoeverre de Quatt op de CIC steunt of op de thermostaat of een combi..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-06 09:17
Ik heb vandaag een call met Quatt over eventuele installatie. Heb mijn twijfels of de Quatt het aankan in mijn 1920 huis. Vrijstaand, volsteens muur, geen spau. Wel nieuw HR++ glas en dak- en vloerisolatie.
Benenden en in de badkamer vloerverwarming, verder zijn het nog oude radiatoren...
Stookte er 2500m2 gas doorheen vorig jaar.

Daarnaast heb ik ook totaal geen zin om constant op grafiekjes te gaan kijken of hij het wel of niet goed doet, is dat nou echt nodig? Is het zo gevoelig, of instabiel allemaal? Ik wil het liefst nooit aan mijn verwarmingsysteem denken.

[ Voor 59% gewijzigd door Luapper op 17-10-2023 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dacken
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 14:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHkZtmOGhizTMHwAzhNsdGhLpfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l9jyaEmMIM4ycMV9W5rRNB2c.png?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn Quatt nu een weekje of 2 in gebruik. Hij is sinds vorige week vrijdag echt wat gaan doen. Ik hou de temperatuur op 20 graden.

Ziet bovenstaande er een beetje normaal uit? Ik haal pas sinds gisterenmiddag statistieken op..

[ Voor 15% gewijzigd door dacken op 17-10-2023 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:18
_CrookClaw_ schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:59:
[...]

Klopt, met deze temperaturen is het nog allemaal fun & games, maar vorig jaar als het echt koud was pakte de Quatt gas erbij om zeer snel te verwarmen om vervolgens de rest van de dag niets meer te doen. Was ik een paar kuub kwijt (in totaal meer dan wat ik zonder Quatt kwijt was op zo'n dag). De failsafe die ik gemaakt heb gaat alleen aan als ik bijvoorbeeld in de winter op vakantie ben geweest en de verwarming uit heb gezet.

Zelfs op de koudste dagen van het jaar kon de Quatt het makkelijk alleen aan en aangezien ik overcapaciteit heb op de zonnepanelen is dat een stuk voordeliger.
Zo denk ik ook. En ookal zou het de Quatt niet lukken om het b.v. 21 graden te krijgen, dan maar 20 of 19.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:46
Luapper schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:25:

Daarnaast heb ik ook totaal geen zin om constant op grafiekjes te gaan kijken of hij het wel of niet goed doet, is dat nou echt nodig? Is het zo gevoelig, of instabiel allemaal? Ik wil het liefst nooit aan mijn verwarmingsysteem denken.
Ik verwacht dat hier vooral veel nerds zitten (inclusief mijzelf.... 🤣), die het interessant vinden om te zien wat er gebeurd. Dus niet omdat het gevoelig of instabiel is, maar omdat "het leuk is om naar grafiekjes te kijken"... 🧐😜

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Luapper schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:25:
Ik heb vandaag een call met Quatt over eventuele installatie. Heb mijn twijfels of de Quatt het aankan in mijn 1920 huis. Vrijstaand, volsteens muur, geen spau. Wel nieuw HR++ glas en dak- en vloerisolatie.
Benenden en in de badkamer vloerverwarming, verder zijn het nog oude radiatoren...
Stookte er 2500m2 gas doorheen vorig jaar.

We vinden het vooral allemaal erg leuk om ons nieuwe speeltje aan het werk te zien en er onze ervaringen over te delen.

Ik zit ieder uur wel even naar de json pagina te kijken :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Spykie op 17-10-2023 08:51 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-06 09:17
verguldebarman schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:47:
[...]

Ik verwacht dat hier vooral veel nerds zitten (inclusief mijzelf.... 🤣), die het interessant vinden om te zien wat er gebeurd. Dus niet omdat het gevoelig of instabiel is, maar omdat "het leuk is om naar grafiekjes te kijken"... 🧐😜
Spykie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:51:
[...]

We vinden het vooral allemaal erg leuk om ons nieuwe speeltje aan het werk te zien en er onze ervaringen over te delen.

Ik zit ieder uur wel even naar de json pagina te kijken :*)
Zeker, snap dat het leuk is om te zien dat het beestje zijn werk doen, en het is ook erg interessant om te zien wat er in welke situatie gebeurt. Maar als je het druk heb (of er slingeren steeds 2 kinderen om je nek :D) moet je er vanuit kunnen gaan dat alles autonoom helemaal 100% werkt, ook als het straks onder nul gaat komen.

Soms denk ik dat teveel info/input een mens niet gelukkiger maakt. Het gevoel dat het altijd in je hooft blijft zitten. 'Doet m'n Quatt het well goed?' 'Kan het niet wat zuiniger? 'Wat als...' Tweaker zijn is leuk, maar het moet wel een hobby blijven :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
Wat ik nu ook niet snap is waarom de Quatt niet alvast aanspringt op een wat lager vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lf23iq1n-jzQn60vHYJR2sOs_t0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v92ie1sWv9DrXb7tSEBcThWS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroam
Haha hij spingt nu aan 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul_Heineman10
Ik ziet op facebook een vrij grote groep met minder tweaker-achtige mensen. En daar komen amper berichten voorbij over de prestaties van de quatt. Alleen soms, als het hele systeem niet werkt, wat meestal snel wordt opgelost. Dus denk dat het beetje de eigenschap van deze groep is haha!
Luapper schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:04:
[...]

[...]

Zeker, snap dat het leuk is om te zien dat het beestje zijn werk doen, en het is ook erg interessant om te zien wat er in welke situatie gebeurt. Maar als je het druk heb (of er slingeren steeds 2 kinderen om je nek :D) moet je er vanuit kunnen gaan dat alles autonoom helemaal 100% werkt, ook als het straks onder nul gaat komen.

Soms denk ik dat teveel info/input een mens niet gelukkiger maakt. Het gevoel dat het altijd in je hooft blijft zitten. 'Doet m'n Quatt het well goed?' 'Kan het niet wat zuiniger? 'Wat als...' Tweaker zijn is leuk, maar het moet wel een hobby blijven :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:12
Luapper schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:04:
[...]

[...]

Het kunnen monitoren is wel een pre hoor. Zo kun je zien of alles het wel doet… zoals je hier ziet zijn er wat mensen met een pendelende warmtepomp. Als je dat niet monitort, hoe kom je daar dan achter?

Aan de andere kant: je kunt zelf niets instellen aan een quatt, dus je hebt amper invloed op het gedrag van het ding.

Of het wat voor je is laat ik in het midden. Wat je wel kan doen is kijken hoe ‘laag’ je nu kunt stoken zonder het koud te krijgen, of dat je huis verder afkoelt. Is dat bijv met 40 graden water, dan kan een wp prima voor je werken. .

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
SBL schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 00:43:
[...]

"bij deze koelere temperaturen" schrijf je, maar je wilt het ook nog warm met de Quatt hebben als het nog wat kouder wordt, dus de afgelopen 2 dagen zijn niet representatief om te checken of je voldoende afgifte hebt.
Deze dagen krijg je elk huis warm met 45graden-water.

Dus: houd hem op 45graden en kijk op een koude dag wat dan je gasverbruik is gedurende 24uur. Dan kun je iets zinnigs zeggen of 1) de Quatt ook zoveel warmte kan leveren en 2) of je voldoende afgifte hebt bij lage water temperaturen zodat je die warmte je huis in krijgt.
Nuttig, dank. Zaterdag belooft wat dat aangaat een betere test te worden: 2 graden, regen en storm :) Hoe maak ik straks het sommetje om het verbruikte gas te vergelijken Quatt’s warmtecapaciteit?

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Ysbeer schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:39:
[...]

Nuttig, dank. Zaterdag belooft wat dat aangaat een betere test te worden: 2 graden, regen en storm :) Hoe maak ik straks het sommetje om het verbruikte gas te vergelijken Quatt’s warmtecapaciteit?
Wordt gewoon voor je berekend in de Quatt app :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Trackerfire schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:41:
[...]

Wordt gewoon voor je berekend in de Quatt app :)
Dat is mooi, maar ik wil de inschatting vooraf al maken. Ik heb nu nog geen Quatt.

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
robmaas schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 00:11:
[...]

je kan natuurlijk ook eerst kijken of het met 30 of 45 graden draaien ook lukt, het gaat er immers om om niet in de rondte te circuleren. Een extra schotje naast de quatt aan de deurzijde voorkomt dat dan helemaal ( ?)
Geprobeerd, quatt ca 30-40 graden dwars gezet. en voila, airflow is nu goed.
voldoende uitflow aan de voorkant over de breedte van terras,
desnoods nog een schotje inderdaad langs de WP en moet helemaal OK zijn.

geen noemenswaardige drop meer in temperatuur wanneer de quatt aangaat, zie blauw omcirkeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NN4CfvK6qErIeyM43DXbSbsnUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0AJ12rkDvPsVgey6MUPMSi6I.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCZ-s-eAZK4N1XFVv37ZMh7aC-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WLgJbEVarVS13mCgE3PamCDs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door sky_walker op 17-10-2023 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Ysbeer schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:39:
[...]

Bijvoorbeeld: 10m3 per dag * 9 kWh th/m3 = 90 kWh th.. Dan moet Quatt (4 kW) 22,5 uur/dag volle bak draaien.
Dan zit je wel op de limiet: je kunt dan alleen voorkomen dat je huis afkoelt; opwarmen lukt niet meer met de Quatt en als het dan kouder wordt dan zaterdag, heb je er gas bij nodig. Of een 2e Quatt.

Als je je aanmeldt bij bijvoorbeeld Umeter, dat wil zeggen dat je ze toestemming geeft om je slimme meter uit te lezen, dan kan je ook per uur zien wat er (zaterdag) gebeurt. Zelf P1 meter aanschaffen kan ook.

[ Voor 5% gewijzigd door SBL op 17-10-2023 10:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Paul_Heineman10 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:17:
Ik ziet op facebook een vrij grote groep met minder tweaker-achtige mensen. En daar komen amper berichten voorbij over de prestaties van de quatt. Alleen soms, als het hele systeem niet werkt, wat meestal snel wordt opgelost. Dus denk dat het beetje de eigenschap van deze groep is haha!

[...]
Dat is het verschil tussen Facebook en wat hier gebeurt. Ik lees ook af en toe de berichten, vaak zijn deze van een kwaliteit van “ wat is nu de voor en achterkant van een koe? “, echt SM op de top, als dat de toekomst van Nederland moet worden kunnen we beter gaan verhuizen.
Daar zitten zogenaamde experts bij waar ik toch mij twijfels bij heb. Ik ben bang als mensen daar hun informatie vandaan moeten halen ze van een koude kermis thuis komen. Maar ja ieder zijn ding. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

sky_walker schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:54:
[...]

Geprobeerd, quatt ca 30-40 graden dwars gezet. en voila, airflow is nu goed.
voldoende uitflow aan de voorkant over de breedte van terras,
desnoods nog een schotje inderdaad langs de WP en moet helemaal OK zijn.

geen noemenswaardige drop meer in temperatuur wanneer de quatt aangaat, zie blauw omcirkeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor het delen. Bij mij slaat hij net ook weer aan, zelfde situatie wel iets meer uitblaasruimte maar toch meteen ruim een graad drop en vannacht zelfs anderhalve graad als ie aanspringt! Ga 'm ook wat draaien.

Had je wat ruimte om te kunnen draaien of heb je wat anders moeten doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Trackerfire op 17-10-2023 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasoul
verguldebarman schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:36:
[...]

Ik heb iets vergelijkbaars gemaakt. Ook een temperatuur sensor op de leiding (geïsoleerd!!) en deze stuurt een switch aan om de pomp aan of uit te zetten. Daarvoor gebruik ik onderstaande automation.

Simpel gezegd:

- temperatuur lager dan uit-waarde = pomp uit
- temperatuur lager dan aan-waarde = pomp aan
- sensor.heatpump_hp1_workingmode > 0, dan ook pomp aan

Ik denk dat het verschil zit in het feit dat ik de sensor geïsoleerd heb. Dus de omgevingstemperatuur heeft minder invloed.
Mijn interpretatie van de workingmode is dat die dezelfde status codes gebruikt als de supervisoryControlMode. In dat geval zou de pomp alleen moeten draaien in case 2 en 3. In principe ook 4 maar dat pakt de temperatuur sensor wel op.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
0 Standby 0
1 Standby - heating
2 Heating - heatpump only
3 Heating - heatpump + boiler
4 Heating - boiler only
96 Anti-freeze protection - boiler on
97 Anti-freeze protection - boiler pre-pump
98 Anti-freeze protection - water circulation
99 Fault - circulation pump on
>=100 Commissioning modes

In de basis heb ik mijn bestaande pompschakelaar slim gemaakt en alle features ingebouwd die ik nu ook heb maar kan deze standalone draaien zonder Home Assistant. Een aantal zou je met automations kunnen toevoegen aan Home Assistant.

Onderstaand de features die ik nu heb ingebouwd.
  • Automatische pompen wanneer de pomp voor een bepaalde periode heeft uitgestaan
  • Handmatige bediening
  • Temperatuurcorrectie
  • Vorstbeveiliging
Daarnaast heb ik een aantal andere zaken toegevoegd
  • 4 temperatuur sensoren (CV flow / CV return / Vloerverwarming flow / Vloerverwarming return)
  • MQTT
  • Home Assistant discovery
  • API ontsluiting
  • Gebruik van externe triggers op basis van json
  • Activatie op basis van "activate when above" en "activate when below"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
sky_walker schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:01:
[...]

Leuk geknutseld

Mijn oplossing is de pompschakelaar ertussenuit en tijdens stookseizoen gewoon continu laten draaien. Kiss. Keep it simple stupid
In mijn metingen zie ik dat mijn pomp ongeveer 50W / 60W gebruikt. Als ik de pomp tijdens het stookseizoen volledig laat draaien dan tikt dat toch nog wel aardig aan qua verbruik.

Mijn redenatie:
  • Stookseizoen: 1 oktober tot 1 april (6 maanden)
  • Gemiddelde tijd dat je de warmtepomp te vroeg en te laat uitzet: 1 maand (begin oktober 15 dagen en eind maart 15 dagen
  • Gemiddelde tijd dat je 50% dan van de tijd de warmtepomp nodig hebt 3,5 maand (12 uur per dag)
  • Gemiddelde tijd dat je 100% van de tijd de warmtepomp nodig hebt 1,5 maand (24 uur per dag)
Tijd dat de pomp voor de vloerverwarming "teveel" draait:
  • 1 maand (24 uur) => 24 * 30 = 720 uur
  • 3,5 maand (12 uur) => 12 * 105 = 1260 uur
  • Totaal: 1980 uur
1980 * 55W = 108,9 kWh
108,9 * 0,36 = 39,20 euro

Je zou kunnen redeneren dat de stroomprijs lager is in het geval je zonnepanelen hebt maar met het verbruik van de Quatt kan ik dan die 109kWh weer "gratis" in de Quatt stoppen voor de verwarming van mijn huis waarbij ik ze anders had moeten inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:53:
[...]

Dank, als je de data wilt exporteren (homewizzard app) krijg je zelfs een keuze die niet lager gaat dan per 15 minuten.
Wat je wel kunt doen is de optie NU gebruiken, dan zie je het actuele verbruik per seconde. Zeker om pendelen te kunnen zien is dat prima.
Enig nadeel, je moet het op dat moment bekijken, terugzien is het helaas niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
geerttttt schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 23:03:
[...]

Wat leuk! Ik overweeg iets soortgelijks. Wat mij tegenhoudt is dat mijn domotica nog wel eens na maanden of jaren de neiging heeft om er mee op te houden, en dan moet ik weer graven in mijn geheugen en überhaupt door hebben dat het niet werkt, voordat ik het weer opgelost heb.

Liever heb ik dus iets met een failsafe ofzo. Ik speel met de gedachte om mijn huidige klemsensor in parallel te zetten met een schakelaartje die ik via wifi kan besturen. Op die schakelaar zit dan een specifieke weerstand, zodat als het weerstand sluit, de pompschakelaar denkt dat het bijv. 30 graden water is, en hij dus aan gaat.

Ergste situatie is dan dat de pomp pas aan gaat bij 30 graden, of dat hij constant aan staat. Maar helemaal uit is geen optie, en hij blijft ook nog altijd eens per 24 uur een minuutje draaien tegen vastlopen...
Dat was ook exact de reden waarom ik deze slimme pompschakelaar autonoom heb gemaakt zodat deze los van bijvoorbeeld Home Assistant kan draaien. In Home Assistant zou je een automation kunnen maken voor de failsafe.

Ik heb deze slimme pompschakelaar zo opgezet dat het ook door anderen kan worden gebruikt. Het grote verschil tussen een eigen projectje en een "product". Ben nog aan het bedenken in welke vorm ik het beschikbaar stel (opensource / verkoop). De uitdaging is namelijk dat de Sonoff gemodificeerd moet worden en dat is niet voor iedereen weggelegd. Er moet namelijk meer geheugen in en de temperatuursensoren moeten op een IO pin worden aangesloten (smd solderen).

Mocht je interesse hebben om mee te testen dan kan ik er wel een voor je maken voor de kostprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcDW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-10-2023
Ik heb een Quatt, Tado thermostaat en vloerverwarming beneden en op de slaapkamers slimme radiatorknoppen met Jaga's. Nu blijkt dat de ingestelde temperatuur in de woonkamer sterk overschreden wordt: instelling in Tado is 20 graden, maar in de woonkamer is het nu al 21,5 graden en dit blijft oplopen. De jaga's heb ik boven ook aangezet middels de slimme knoppen. 2 van de 4 springen zo nu en dan aan. Bypass is ook geplaatst op de vloerverwarming. Warm watertemperatuur in Tado heb ik van 50 naar 35 gezet zojuist.

Hebben jullie een idee hoe ik kan zorgen dat er niet zo'n enorme overshoot beneden wordt gecreëerd en de temperatuur redelijk constant kan blijven, op zo'n 20 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
FatPenguin schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:16:
Hier met de Evohome wat last van vervelend pendelend gedrag, het verhogen van de woonkamer van 19 naar 20 gaat prima, waarbij de quatt op vol en later half vermogen de aanvoer snel naar ~40 graden brengt.
Zodra de kamer begint op te warmen gaat de vraag naar 27-31 graden. Als de aanvoer nu onder de vraag temperatuur zakt (26.9) spring de quatt aan, brengt de aanvoer in 30 seconden op 30 graden en stopt weer.
Dit herhaalt zich vervolgens iedere 5 minuten. De vraag te temperatuur van de ketel is wel constant. de kamer termperaturen zitten vaak iets onder het setpoint (19,7 bij ingesteld 20).
Ik kan iets met HA maken wat de temperatuur verhoogd naar 20,5 tot hij op 20,2 zit en dan terug naar 19,5 zetten, maar dit zou Quatt ook moeten kunnen doen. Hebben meer evohome gebruikers hier last van?[Afbeelding]
Ik heb precies hetzelfde probleem. Als de delta aanvoer-retour te klein wordt schakelt de Quatt uit maar de CIC hem vrijwel direct weer in. En erger, hij probeert het met wat meer vermogen waardoor de delta nog kleiner wordt. Er is voor mij een ticket aangemaakt. Volgens mij eenvoudig softwarematig aan te passen als gewacht wordt tot de aanvoertemp voldoende is gedaald.
En natuurlijk is het een afgifteprobleem maar die is bij mij lastig op te lossen (huis uit 1900 en radiatoren die hierop zijn gedimensioneerd). En op zich denk ik niet nodig omdat de Quatt probleemloos de gevraagde temperatuur bereikt. Alleen het gevolg is pendelen met een frequentie van 3 minuten.

[ Voor 9% gewijzigd door Flesym op 17-10-2023 12:40 ]

Huis: 125 jaar oud, 6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++ glas. Verwarming: 1 Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

heb al even zitten bladeren hier, maar het is teveel om allemaal terug te lezen :/

Ik ga de Quatt nu voor het eerst gebruiken nu de temperaturen zakken. Gebruik deze in combinatie met Tado, dat zou moeten werken... Maar, lijkt toch niet helemaal te werken??

Wanneer ik de verwarming in de woonkamer aanzet (de ruimte waar de thermostaat hangt) dan werkt het prima! Maar zet ik middels Tado een andere ruimte aan en de woonkamer niet, dan werkt het niet! Ik kan dus enkel de woonkamer verwarmen (en dan eventueel óók andere ruimtes), maar niet enkel een andere ruimte dan de woonkamer?

Hebben meer mensen die ervaring? En mogelijk een oplossing?

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Probleem met de Lyric lijkt opgelost? In de app krijg ik nu in elk geval weer 21,5 graad werkelijk te zien (zon schijnt kamer in) en 19graden setpoint
(de Quatt is half12 uit gegaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceel
  • Laatst online: 03-01-2024
Gisteren na wat verbindingsproblemen tussen Honeywell Lyrics T6 en de CiC, die door het support centre van afstand zijn opgelost, is mijn Quatt opgestart. Het duurde wel even voordat de kamer was opgewarmd, maar ik moet natuurlijk nog afkicken van de CV-ketel :) . Nu heb ik een paar simpele vragen waarop ik geen eenduidige antwoorden kan vinden, namelijk:
-Welke nachtverlaging is verstandig / het beste? Heb 18 graden ingesteld en voor overdag 20 graden, misschien soms naar 21 graden.
-Het tijdschema om 8:00 uur van 18 naar 20 graden betekent dat de CV-ketel kort is gaan verwarmen en 5 kWh heeft verbruikt. Moet de CiC nog leren? Moet ik kleinere stapjes in het dagschema opnemen, bijvoorbeeld van 1 of zelfs 0,5 graad? Of hoort dit erbij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:29
Ceel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:44:
-Welke nachtverlaging is verstandig / het beste? Heb 18 graden ingesteld en voor overdag 20 graden, misschien soms naar 21 graden.
-Het tijdschema om 8:00 uur van 18 naar 20 graden betekent dat de CV-ketel kort is gaan verwarmen en 5 kWh heeft verbruikt. Moet de CiC nog leren? Moet ik kleinere stapjes in het dagschema opnemen, bijvoorbeeld van 1 of zelfs 0,5 graad? Of hoort dit erbij?
Welke nachtverlaging voor jou het beste is is lastig te beoordelen. Soms kost het minder energie om je woning op temperatuur te houden. Pas je wel nachtverlaging toe dan zou ik de temperatuur in kleine stapjes verhogen, dan voorkom je dat de CV veel gaat doen. Het duurt natuurlijk wel langer om de doeltemperatuur te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:25

charrel

Cortisol4life..

MarcDW schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:59:
Ik heb een Quatt, Tado thermostaat en vloerverwarming beneden en op de slaapkamers slimme radiatorknoppen met Jaga's. Nu blijkt dat de ingestelde temperatuur in de woonkamer sterk overschreden wordt: instelling in Tado is 20 graden, maar in de woonkamer is het nu al 21,5 graden en dit blijft oplopen. De jaga's heb ik boven ook aangezet middels de slimme knoppen. 2 van de 4 springen zo nu en dan aan. Bypass is ook geplaatst op de vloerverwarming. Warm watertemperatuur in Tado heb ik van 50 naar 35 gezet zojuist.

Hebben jullie een idee hoe ik kan zorgen dat er niet zo'n enorme overshoot beneden wordt gecreëerd en de temperatuur redelijk constant kan blijven, op zo'n 20 graden?
Hier gebeurt met een lyric t6 ongeveer hetzelfde, 19c ingesteld tot 07:00 en dan 19,5 ingesteld vanaf 07:00 maar dan gaat ie ook echt pas om 07:00 starten met branden. Daarna stopt ie als het 20,5c is, ik dacht dat het aan de tado lag maar het lijkt meer op de CIC die dit gedrag vertoont. Ook in de json stond de kamertemp al op 20c maar de Quatt pruttelde lekker door terwijl de 19,5c dus al bereikt was.
Ik hoop dus dat de Lyric t6 nog wat gaat "leren" en dat ook de CIC dit misschien nog wat beter gaat doen.
Schakelde nu dus pas uit bij 20.5c. Maar toen stond het zonnetje al op de ramen dus nu is het 23c binnen beneden. :+

[ Voor 9% gewijzigd door charrel op 17-10-2023 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Ceel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:44:
Gisteren na wat verbindingsproblemen tussen Honeywell Lyrics T6 en de CiC, die door het support centre van afstand zijn opgelost, is mijn Quatt opgestart. Het duurde wel even voordat de kamer was opgewarmd, maar ik moet natuurlijk nog afkicken van de CV-ketel :) . Nu heb ik een paar simpele vragen waarop ik geen eenduidige antwoorden kan vinden, namelijk:
Kleine stapjes van halve graad is wel beter, lijkt het. En 2-3 graden lager 's nachts is wel veel.

Ik heb stille modus 's nachts nog aan staan, 1 graad delta, met stapjes van 0,5.
Ketel: 0,2kWh bij opstart (4uur tot 5), 0,8kWh door stille modus.(tussen 5 en 7) = 1kWh totaal.
Quatt deed 0,8 elektrisch naar 3,2kWh th tijdens stille modus.
Om 7uur ging Quatt volle bak draaien, 4,6kWh th tussen 7 en 8uur, daarna steeds rustiger en nu uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Nu online
Heeft iemand al een omweg gevonden voor de limiet van 6 periodes in de Resideo app?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceel
Timmy schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:53:
[...]

Welke nachtverlaging voor jou het beste is is lastig te beoordelen. Soms kost het minder energie om je woning op temperatuur te houden. Pas je wel nachtverlaging toe dan zou ik de temperatuur in kleine stapjes verhogen, dan voorkom je dat de CV veel gaat doen. Het duurt natuurlijk wel langer om de doeltemperatuur te bereiken.
bedankt Timmy, we gaan gewoon een en ander wat uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceel
SBL schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:56:
[...]

Kleine stapjes van halve graad is wel beter, lijkt het. En 2-3 graden lager 's nachts is wel veel.

Ik heb stille modus 's nachts nog aan staan, 1 graad delta, met stapjes van 0,5.
Ketel: 0,2kWh bij opstart (4uur tot 5), 0,8kWh door stille modus.(tussen 5 en 7) = 1kWh totaal.
Quatt deed 0,8 elektrisch naar 3,2kWh th tijdens stille modus.
Om 7uur ging Quatt volle bak draaien, 4,6kWh th tussen 7 en 8uur, daarna steeds rustiger en nu uit.
Dank SBL, ik ga een en ander proberen, ook zonder nachtverlaging. Kan helaas het temperatuurverloop buiten niet goed regelen :-) Geen wetenschappelijke goedkeuring dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 21:22
SBL schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:44:
Probleem met de Lyric lijkt opgelost? In de app krijg ik nu in elk geval weer 21,5 graad werkelijk te zien (zon schijnt kamer in) en 19graden setpoint
(de Quatt is half12 uit gegaan)
Volgens mij toont hij standaard de kamertemperatuur , maar als hij aan het werk is de ingestelde temperatuur ?

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
Spykie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:07:
Heeft iemand al een omweg gevonden voor de limiet van 6 periodes in de Resideo app?
Ik ben aan het experimenteren met routines via Google home. Lijkt te werken maar ben er net mee bezig omdat ik tegen dezelfde limiet aan liep

Huis: 125 jaar oud, 6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++ glas. Verwarming: 1 Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Nu online
Flesym schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:45:
[...]

Ik ben aan het experimenteren met routines via Google home. Lijkt te werken maar ben er net mee bezig omdat ik tegen dezelfde limiet aan liep
Zal eens kijken naar Google Home! Mijn Home Assistant is weer eens stuk dus sowieso op zoek naar een stabieler alternatief.

Bereken je warmteverlies

Pagina: 1 ... 128 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.