Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 127 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.814.385 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Trackerfire schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:41:
Hier een link naar de productspecificaties van Quatt. Hierin komen ook de COP grafieken in hoge kwaliteit terug:

hier
COP in tabel A-7/W35 klopt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-06 18:01

SBL

bbbrumbrum schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:42:
[...]

COP in tabel A-7/W35 klopt niet.
In de tabel niet, nee. Daar hebben ze A7/W35 herhaald. Slordig!
Ik kijk liever in de grafiek.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-06 18:01

SBL

NIB0R schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:42:
Heeft iemand de stille modus al geanalyseerd? Bijvoorbeeld tot hoeveel hz (0-50) hij maximaal optoert. Tenminste ik vermoed dat de quatt op die manier de stille modus begrenst.
Ik heb ergens uit geconcludeerd dat dit maximaal tot ongeveer halflast zou zijn, maar weet niet meer waaruit ik dat concludeerde. Voorlopig staat deze stille modus bij mij 's nachts aan.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07:08
MacD007 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:34:
[...]

volgens mij hoef je helemaal geen dagen mee te nemen, maar zo ver ik het had begrepen is een COP een eenvoudige vergelijking tussen afgegeven vermogen (cumulatief in een x tijdsbestek) / opgenomen (electrisch) vermogen (cumulatief in hetzelfde x tijdsbestek), dus als je de COP van een maand wilt weten zul je voor die maand het afgegeven en opgenomen vermogen moeten weten, of daar dan dagen tussen zitten met geen, weinig of veel (opgenomen cq afgegeven) vermogen is niet van belang. Tel je cumalatief in één (stook)seizoen deze waarden op krijg je een SCOP (van dat Seizoen), wil je een algemene SCOP weten, zul je meerdere SCOP moeten middelen. De COP en SCOP die je ziet van de verschillende merken en modellen zijn volgens een vooraf bepaalde methode berekend. deze kan dus voor je eigen situatie gaan afwijken.

voorbeeld: afgifte 10 kWh (in 1 dag) en opgenomen energie 5 kWh, COP voor die dag is dus 10 / 5= 2 (een COP heeft dus ook geen eenheid)
het zelfde voor in één week: 200 kWh afgifte en opgenomen vermogen is 50 kWh, 200 / 50= COP van 4 (voor die week) O-)
Check post die ik gequote had, mijn reactie was daarop omdat cop laag uitviel doordat het standby verbruik meeneemt

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Toby-Wan schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:04:
[...]

Check post die ik gequote had, mijn reactie was daarop omdat cop laag uitviel doordat het standby verbruik meeneemt
de vraag is eerder dat je juist het standby verbruik NIET gaat meenemen, dat doet overigens de EU modelen volgens mij ook niet.
Aan de andere kant, het standby gebruik in het stookseizoen zou je gerust mee kunnen nemen, die paar kWh zal niet zo veel uitmaken, echter buiten het stookseizoen, zou ik dat dus niet doen, dat zijn gewoon bedrijfskosten. Mn omdat tegen dat verbruik ook helemaal geen opbrengst tegenoverstaat.
over welke reactie had je het, kon ik zo snel niet vinden.

sorry, na wat zoeken gevonden, ik zie dat we volgens mij wel op dezelfde golflengte zitten, je hebt helemaal gelijk met je opmerking. d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 15-10-2023 16:40 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:41:
[...]

Ik dacht eerst dat de klant in kwestie dat misschien buiten Quatt om heeft gedaan, maar zelf geeft hij aan dat dit niet het geval is:

[Afbeelding]
die beste meneer Bos heeft blijkbaar toch een ander merk, hij heeft het steeds over een Qautt, chinese clone? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Toby-Wan schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:44:
[...]

Voorspellen is met name leuk voor CV ketels. Temperatuur op 15 graden snachts of wanneer je niet thuis bent, en dan zorgen dat wanneer je beneden/thuis komt het een behaaglijke 21 graden is. een WP kan dit temperatuurverschil niet overbruggen, en dus heeft voorspellen nauwelijks zin
Nou, juist wel dan toch? Als je je (slimme) thermostaat aanleert dat je het om 08:00 21gr wil hebben, en hij weet hoe lang dat duurt, dan zou het prima goed moeten komen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-06 22:12
Misschien is het al ter sprake gekomen. Maar ik heb alles van apple 🍏 kan ik al die grafieken of informatie over flow, in out ook tevoorschijn toveren? Opzich kan ik wel wat, dus met wat uitleg, kom ik ver. Ik heb geen android tellie hier liggen.

Kijk hier mijn run trouwens voor vandaag. Ik heb mijn t6 op 21,5 staan, 24/7 (ik ben koudkleun hahaha) ik heb hele beneden verdieping vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttPAAGkfYk2G5_iwUFHc8gWK_cM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jTGv31kDbJiPCWTXwF5lKdnK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_yZVGz9mOhPUIfL7NXI5GL-lxo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/C4ZOvdsCD4ee7tqOEX4zuK8I.png?f=fotoalbum_tile

Quatt app lijkt iets achter te lopen kwa gebruik stroom 🥶

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
sky_walker schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:00:
[...]

Quatt had me hier trouwens wel op mogen wijzen met installatievideogesprek. Ik heb er zelf niet bij stilgestaan in ieder geval.... Wellicht ook een nieuw geval voor Quatt, zal het in ieder geval melden, wellicht dat ze er wat aan hebben voor nieuwe installaties om rekening mee te houden. heeft echt wel impact op performance.
Het zijn idd wel wat teleurstellende grafieken zo. Zo te zien heb je toch wel een 'modern' recent huis?
Maar COP 3.3-ish met bijspringen van de CV-ketel bij een temp van 7 is niet een lekkere score te noemen.

Zou idd kijken hoe hoog je kunt komen zonder de koppelingen om zeep te helpen en goed uitkijken dat je geen knik in de flexibele leidingen vouwt. En dan zien hoeveel verschil dat maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
DennisDCT schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:58:
Misschien is het al ter sprake gekomen. Maar ik heb alles van apple 🍏 kan ik al die grafieken of informatie over flow, in out ook tevoorschijn toveren? Opzich kan ik wel wat, dus met wat uitleg, kom ik ver. Ik heb geen android tellie hier liggen.

Kijk hier mijn run trouwens voor vandaag. Ik heb mijn t6 op 21,5 staan, 24/7 (ik ben koudkleun hahaha) ik heb hele beneden verdieping vloerverwarming.

[Afbeelding][Afbeelding]

Quatt app lijkt iets achter te lopen kwa gebruik stroom 🥶
ik heb het zelfde probleem, ook bijna alles apple, maar de Json feed krijg ik dus ook niet aan het lopen, het vreemde is dat binnen windows dus wel aan het lopen krijg, ik zou deze echter ook graag op mijn apple (iphone en ipad) willen hebben.
Voor Apple heb je wel een HA app, maar daarvoor heb je wel weer een lopende HA server nodig, ben op dit moment bezig met WSL (Windows Subsystem for Linux), maar daar heb ik op dit moment ruzie mee, krijg de HA niet geinstalleerd. ik doe iets fout, maar wat ??? 8)7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:28
Kan iemand mij vertellen wat met deze waarde wordt bedoeld? Gisteren stond die op 27 (geloof ik) en nu op 10?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gnzxS1kvnzEYdW4Vw6spAlkSA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19fwG7VAQnLOl7TStYWZV6TU.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:55
okijokii schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:17:
Kan iemand mij vertellen wat met deze waarde wordt bedoeld? Gisteren stond die op 27 (geloof ik) en nu op 10?

[Afbeelding]
Volgens mij is dit de temperatuur welke de thermostaat vraagt, dus jij zet hem bijvoorbeeld op 22 dan vraagt de thermostaat water van 27. Dit is het moduleren wat de thermostaat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
prakka schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:41:
[...]

Volgens mij is dit de temperatuur welke de thermostaat vraagt, dus jij zet hem bijvoorbeeld op 22 dan vraagt de thermostaat water van 27. Dit is het moduleren wat de thermostaat doet.
Nu vraagt hij (nog) niets en dan zou het getal 10 zijn? Is dat random? Of het laagste getal denk je?

[ Voor 3% gewijzigd door okijokii op 15-10-2023 17:44 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:55
okijokii schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:43:
[...]

Nu vraagt hij (nog) niets en dan zou het getal 10 zijn? Is dat random? Of het laagste getal denk je?
Dat weet ik niet :? Bij mij staat het nu op 0 met een tado

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:09
“The control setpoint represents the desired temperature of the water as supplied from the boiler.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:09
prakka schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:47:
[...]

Dat weet ik niet :? Bij mij staat het nu op 0 met een tado
“External control of the control setpoint is switched off by specifying a temperature of 0 in the CS command. The gateway then falls back to sending its internal default control setpoint of 10 degrees.”

Dit komt uit een Google search maar zal me niet verbazen als het bij de CiC ook zo werkt.

https://otgw.tclcode.com/...s%20byte%20of%20MsgID%200.

[ Voor 11% gewijzigd door olafmol op 15-10-2023 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:09
[...]

Evohome geeft geen temperaturen door. De ingestelde waarde is altijd 20. De gevraagde waarde is 10 als er geen vraag is en boven de 20 als er wel vraag is. Hoe hoger hoe meer warmtevraag.

Huis: 125 jaar oud, 6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++ glas. Verwarming: 1 Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 10:17
paQ schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:01:
[...]

Het zijn idd wel wat teleurstellende grafieken zo. Zo te zien heb je toch wel een 'modern' recent huis?
Maar COP 3.3-ish met bijspringen van de CV-ketel bij een temp van 7 is niet een lekkere score te noemen.

Zou idd kijken hoe hoog je kunt komen zonder de koppelingen om zeep te helpen en goed uitkijken dat je geen knik in de flexibele leidingen vouwt. En dan zien hoeveel verschil dat maakt.
Klopt 2/1 kap 2008 gebouwd, goed geisoleerd.
was wel silence mode afgelopen nacht dus quatt afgeknepen.

ik ga eens proberen de boel iets omhoog te plaatsen .... wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Ik heb een T6 van Honywell, daar staat nu ook de waarde 10, echter ik heb nu geen warmtevraag en de Quatt staat uit. :? dus wat @Flesym zegt klinkt niet onlogisch.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 15-10-2023 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-06 10:57
okijokii schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:17:

[Afbeelding]
Onderaan de pagina worden alle waardes uitgelegd. ;)

otFtControlSetpoint: The current setpoint for water supply temperature from the thermostat (in degrees Celsius).

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Mixpower schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:46:
[...]

otFtControlSetpoint: The current setpoint for water supply temperature from the thermostat (in degrees Celsius).
Klopt, had ik gelezen, maar begreep/begrijp er niets van. Waarom 10, geen 9 of 11... Maar er staan al wat antwoorden hierboven 👍👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mixpower schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:46:
[...]

zover waren we allemaal al, echter wat bedoelen ze er mee? :? dat was en is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:48
MacD007 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:03:
[...]

ik heb het zelfde probleem, ook bijna alles apple, maar de Json feed krijg ik dus ook niet aan het lopen, het vreemde is dat binnen windows dus wel aan het lopen krijg, ik zou deze echter ook graag op mijn apple (iphone en ipad) willen hebben.
Voor Apple heb je wel een HA app, maar daarvoor heb je wel weer een lopende HA server nodig, ben op dit moment bezig met WSL (Windows Subsystem for Linux), maar daar heb ik op dit moment ruzie mee, krijg de HA niet geinstalleerd. ik doe iets fout, maar wat ??? 8)7 .
Vraag je de json op via http://ip:8080 of met http://naamvanCiC:8080? Dat eerste werkt op ieder apparaat op je netwerk.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-06 12:45
Ha,

Wellicht heeft iemand hier een idee terwijl ik met Quatt probeer te bellen. Quatt lijkt geen verbinding meer te hebben met de thermostaat en besluit ineens de cv ketel volop open te gooien. Ook in de app blijft die hangen op de temperatuur van vanochtend (18.4) terwijl het binnen ondertussen 20,5 graden is.

Lijkt erop alsof de CIC wat issues heeft en niet met de thermostaat wilt verbinden. Is er iets wat ik kan controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Spykie schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:56:
[...]

Vraag je de json op via http://ip:8080 of met http://naamvanCiC:8080? Dat eerste werkt op ieder apparaat op je netwerk.
dat eerste had ik verwacht, echter op de ipad/iphone wil dat dus niet. overigens ook niet op windows.
maar naamvan CIC:8080 lukt dus wel (op de pc). :? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-06 06:47
TalkingCarrot schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:41:
Ha,

Wellicht heeft iemand hier een idee terwijl ik met Quatt probeer te bellen. Quatt lijkt geen verbinding meer te hebben met de thermostaat en besluit ineens de cv ketel volop open te gooien. Ook in de app blijft die hangen op de temperatuur van vanochtend (18.4) terwijl het binnen ondertussen 20,5 graden is.

Lijkt erop alsof de CIC wat issues heeft en niet met de thermostaat wilt verbinden. Is er iets wat ik kan controleren?
Ff stroomloos maken en opnieuw proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
Heinemancp schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:51:
[...]

Ff stroomloos maken en opnieuw proberen?
Heeft ieder geval de cic gereset. Blijkt dat die geen verbinding met de thermostaat maakt. Quatt gaat er naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
MacD007 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:45:
[...]

dat eerste had ik verwacht, echter op de ipad/iphone wil dat dus niet. overigens ook niet op windows.
Werkt de IP variant helemaal nergens? Kan je op de PC via CMD eens de naamvanCIC pingen en het via dat ip adres proberen?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:47
[...]

Locale DNS resolving werkt waarschijnlijk niet. Probeer eens met IP adres

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
TalkingCarrot schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:02:
[...]

Heeft ieder geval de cic gereset. Blijkt dat die geen verbinding met de thermostaat maakt. Quatt gaat er naar kijken.
Betekent dit dat je wel contact hebt gekregen met Quatt op zondagavond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-06 12:19
TalkingCarrot schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:41:
Ha,

Check de draad eens die van de ketel naar de CiC loopt. In de CiC even loshalen en opnieuw
en goed doorduwen en dan weer vastzetten.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TalkingCarrot
okijokii schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:32:
[...]

Betekent dit dat je wel contact hebt gekregen met Quatt op zondagavond?
Zeker! Zojuist ben ik terug gebeld om nog wat zaken te checken.
Gerardwaz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:39:
[...]

Check de draad eens die van de ketel naar de CiC loopt. In de CiC even loshalen en opnieuw
en goed doorduwen en dan weer vastzetten.
Uiteindelijk bleek er (waarschijnlijk) ergens een draad niet goed te zitten. Alles werkt nu weer naar behoren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-06 10:57
MacD007 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:55:
[...]

zover waren we allemaal al, echter wat bedoelen ze er mee? :? dat was en is de vraag.
Voor zover ik kan zien is het de maximale water temperatuur voor de gevraagde temperatuur vanaf de thermostaat, als ik een halve of 1 graad meer vraag dan de huidige kamer temperatuur geeft hij bij mij aan max 30 graden voor het water.

Als ik 2 graden of meer vraag staat er 35 graden want ik heb in de Tado de maximale aanvoertemperatuur op 35 graden gezet en daar gaat hij bij mij niet overheen, dat is wat ik tot nu toe heb kunnen zien.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:37

Trackerfire

BTC HODLER

TalkingCarrot schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:57:
[...]

[...]

Uiteindelijk bleek er (waarschijnlijk) ergens een draad niet goed te zitten. Alles werkt nu weer naar behoren!
Nice. Goede service en op zondag bereikbaar. Dat is wel een unicum!

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
TalkingCarrot schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:57:
[...]

[...]

Top!! Geeft vertrouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

[...]

Werkt hier prima op ios hoor met ip adres in hetzelfde netwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nP5wy7HfuxKThUADXUqIb_QOco8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ufv1TNAMSdUGp6w7Kevzv9tm.png?f=fotoalbum_large

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-06 21:10

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik zou eigenlijk wel graag de nachtmodus laten ingaan rond 20 uur en dan uit gaan rond 3 a 4 uur in de nacht. Mochten mijn buren ooit wat horen, dan zal dat zijn als ze om wat voor reden dan ook in hun tuin lopen in de winter, ze zullen er in ieder geval niet wakker van worden, maar ik wil wel graag voorkomen dat rond 4 uur mijn thermostaat gaat voorverwarmen en dat dan noodgedwongen de ketel aan moet gaan om genoeg power te leveren...

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Vandaag trouwens 14.4 kWh energie verbruik door de Quatt. Das niet niets voor een dagje met een buitentemperatuur rond de 8 a 10 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
geerttttt schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:32:
Vandaag trouwens 14.4 kWh energie verbruik door de Quatt. Das niet niets voor een dagje met een buitentemperatuur rond de 8 a 10 graden...
Hier 7 kWh, dat valt dan nog best mee.
(Jaren 30 hoek woning, convectorput met ventilatoren in de woonkamer en verder normale radiatoren. Target temp: 19c)

[ Voor 16% gewijzigd door Spykie op 15-10-2023 22:55 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
en met welke temperatuur binnen? en welk afgiftesysteem?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 15-10-2023 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-06 16:46
En wat je COP vandaag, iets van 4?
Dat zou betekenen dat je zonder quatt vandaag anders zo'n 6 m3 gas verstookt zou hebben. Lijkt me best veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:31:
Ik zou eigenlijk wel graag de nachtmodus laten ingaan rond 20 uur en dan uit gaan rond 3 a 4 uur in de nacht. Mochten mijn buren ooit wat horen, dan zal dat zijn als ze om wat voor reden dan ook in hun tuin lopen in de winter, ze zullen er in ieder geval niet wakker van worden, maar ik wil wel graag voorkomen dat rond 4 uur mijn thermostaat gaat voorverwarmen en dat dan noodgedwongen de ketel aan moet gaan om genoeg power te leveren...
De tijd van de nachtmodus komt van de wettelijke eis mbt geluidsreductie s'nachts met max 40 dB, deze tijden zijn dus wettelijk bepaald. eerder in en later uit zou mogen, e.e.a. natuurlijk als je de 40dB eis niet met voldoende afstand (of andere maatregelen) kunt waarborgen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Hier is het 2,56 kWh met 17,7 aan warmte geleverd. COP van 6,9 dus mag niet klagen, waarbij ver uit het meeste ook nog door de eigen zonnepanelen zijn geleverd, en zelfs nog 3,5 kWh teruggeleverd.
ondanks de regen, Zon bedankt. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Ik snap iedereen wel dat je enthousiast bent om te quatt aan te zetten, maar toch snap ik het niet dat jullie al de hele dag de quatt aan hebben.
Hier stond alles uit en de temperatuur in woonkamer is niet onder de 20 geweest. En zo extreem goed geïsoleerd is mijn huis ook niet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
HBO88 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:12:
Ik snap iedereen wel dat je enthousiast bent om te quatt aan te zetten, maar toch snap ik het niet dat jullie al de hele dag de quatt aan hebben.
Hier stond alles uit en de temperatuur in woonkamer is niet onder de 20 geweest. En zo extreem goed geïsoleerd is mijn huis ook niet. :?
Inderdaad bij mij idem, ben hier ook verbaasd over. Misschien de lokatie?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:01:
[...]

De tijd van de nachtmodus komt van de wettelijke eis mbt geluidsreductie s'nachts met max 40 dB, deze tijden zijn dus wettelijk bepaald. eerder in en later uit zou mogen, e.e.a. natuurlijk als je de 40dB eis niet met voldoende afstand (of andere maatregelen) kunt waarborgen. _/-\o_
Ja je hebt wettelijke eisen en de praktijk. Je hoort er weinig van, en met het raam dicht hoor ik er al niks van, laat staan mijn buren. Zo just-in-case heb ik nachtmodus maar aan staan, maar ik verwacht niet direct problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
paQ schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:45:
[...]

en met welke temperatuur binnen? en welk afgiftesysteem?
Temp binnen staat overdag op 21 graden vandaag. (Kleine kids die op de grond spelen, vandaar). Afgifte is gehele benedenverdieping alleen vloerverwarming, boven alleen radiatoren behalve badkamer, die heeft beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Mijn schema is gewoon snachts 19,5 en overdag 20,5. En de afgelopen 2 dagen stond hij op 21 graden. Dat was idd ook een beetje uit enthousiasme, maar anders was hij vandaag ook wel aan gegaan als hij op 20,5 stond. Maarja, koud en veel wind en regen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Dan is 14,4 nog steeds… veel!
Het moet nog januari worden he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:04
Dan gaat er vermoedelijk iets niet goed. Maar zonder je afgiftesysteem te kennen. Wat verwarm je. Hele huis of alleen woonkamer, hoeveel m2.

Hier ‘92 woning, vloerverwarming in woonkamer en verwarm alleen badkamer en woonkamer, 80m2.

38 geleverd en 4,96 verbruikt. Dus vrij hoge COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 22:12
sky_walker schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:32:
[...]

Dank, ik heb nog wel aardig wat outflow ruimte op het dakterras ca 5mx2m, blauw is huidige opstelling, maar ik zal wel wat omhoog moeten. Ik zou ook nog kunnen overwegen om de quatt kwartslag te draaien (gele opstelling), dan kan de quatt beter uitblazen over lange gedeelte dakterras; De koude lucht kan ook weg via het glazen scherm links, scheiding met de buren, daar is ruimte naast/onder.

Echter dan heb ik nieuwe kabel en leidingen nodig (meer lengte).... ? mogelijk met snelkoppelingen ?

[Afbeelding]
je kan natuurlijk ook eerst kijken of het met 30 of 45 graden draaien ook lukt, het gaat er immers om om niet in de rondte te circuleren. Een extra schotje naast de quatt aan de deurzijde voorkomt dat dan helemaal ( ?)

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
Bij mij staat de Quatt de hele dag te draaien (gisteren 10.kWh met een cop van 5) doordat mijn hele huis wit is en de uitbouw “matig” geïsoleerd is. Door de kleur van het huis ontvangen we 0 warmte van buiten en voor de ramen staan bomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
TalkingCarrot schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 06:07:
[...]

Bij mij staat de Quatt de hele dag te draaien (gisteren 10.kWh met een cop van 5) doordat mijn hele huis wit is en de uitbouw “matig” geïsoleerd is. Door de kleur van het huis ontvangen we 0 warmte van buiten en voor de ramen staan bomen.
Ok. Dus dan heb je 50kwh aan warmte gemaakt, zonder quatt was je dan ongeveer 5 m3 gas kwijt.
Opzich prima toch? Heb zelf een zonnige woonkamer dus dat scheelt heel veel ja.
Nu een weekje op vakantie dus heb thermostaat laag gezet, vanaf zaterdag gaat de quatt pas aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-06 17:33
Hier gister 4,97kWh stroom voor 24,6kWh warmte (COP 4,95).

Jaren ‘30 hoekhuis, enkel radiatoren (met speedcomforts), nacht en overdag 19gr, ‘s-avonds 20gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Wat zal het rendementsverlies van de stille modus ongeveer zijn?

En hebben jullie een schema ingesteld? Of continu dezelfde temperatuur?

[ Voor 36% gewijzigd door okijokii op 16-10-2023 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmalooga
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-10-2024
okijokii schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 07:32:

Er is geen rendementsverlies door de stille modus, alleen minder vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Hier (in NH) ging de woonkamer alweer richting de 17graden. Maar jaren 30 huis, dus meh isolatie.

Helaas gister ook maar een cop van 4,25

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
We hebben nog geen Quatt, maar ben wat aan het testen met mijn CV om te zien of de Quatt bij ons gunstig zou kunnen presteren. Ik kan ons jaren ‘50 huis met alleen conventionele radiatoren bij deze koelere temperaturen prima warm krijgen met onze CV watertemperatuur op 45graden. Het max vermogen heb ik teruggeschroefd naar 12kW (40%). Kan ik er dan vanuit gaan dat ik de Quatt ook op 45graden kan instellen zonder dat de CV de hele tijd bij moet springen? Zouden er nog andere testinstellingen interessant zijn?

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-06 16:58
Ysbeer schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:37:
We hebben nog geen Quatt, maar ben wat aan het testen met mijn CV om te zien of de Quatt bij ons gunstig zou kunnen presteren. Ik kan ons jaren ‘50 huis met alleen conventionele radiatoren bij deze koelere temperaturen prima warm krijgen met onze CV watertemperatuur op 45graden. Het max vermogen heb ik teruggeschroefd naar 12kW (40%). Kan ik er dan vanuit gaan dat ik de Quatt ook op 45graden kan instellen zonder dat de CV de hele tijd bij moet springen? Zouden er nog andere testinstellingen interessant zijn?
Ja als je op 50 graden of lager je huis comfortabel krijgt kan het prima, met een Tado thermostaat kan je zelf de maximale aanvoer temperatuur instellen, of een T6 dat kan geen idee maar neem aan van wel.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
Ysbeer schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:37:
Geen enkel probleem, maar je maakt hier wel een kleine denkfout. Met cv van 45 graden op temperatuur krijgen is niet hetzelfde dat een warmtepomp ook op 45 moet.

Je cv staat elke keer kort aan met 45 graden om je huis te verwarmen.
Een warmtepomp staat bijna continu aan.
Dus als die warmtepomp met bijvoorbeeld 30 graden continu aan staat, krijg je het net zo warm als met cv kort op 45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
rvdgaag schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:42:
[...]

Ja als je op 50 graden of lager je huis comfortabel krijgt kan het prima, met een Tado thermostaat kan je zelf de maximale aanvoer temperatuur instellen, of een T6 dat kan geen idee maar neem aan van wel.
Bedoel je in de situatie met of zonder Quatt? Gaat de CiC de aanvoertemperatuur van de CV ketel overschrijven, of stel je die temperatuur bij installatie eenmalig in? En wat dan te kiezen, of is dat experimenteren wat het beste overall rendement levert? Vragen, vragen :)

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
HBO88 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:49:
[...]

Geen enkel probleem, maar je maakt hier wel een kleine denkfout. Met cv van 45 graden op temperatuur krijgen is niet hetzelfde dat een warmtepomp ook op 45 moet.

Dus als die warmtepomp met bijvoorbeeld 30 graden continu aan staat, krijg je het net zo warm als met cv kort op 45.
O ja, goed punt. Is vooraf te voorspellen of 30 gaat werken, of moet dat in de praktijk blijken? En heeft het vermogen van de Quatt er niet ook mee te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Ysbeer schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:07:
[...]

Bedoel je in de situatie met of zonder Quatt? Gaat de CiC de aanvoertemperatuur van de CV ketel overschrijven, of stel je die temperatuur bij installatie eenmalig in? En wat dan te kiezen, of is dat experimenteren wat het beste overall rendement levert? Vragen, vragen :)
Er is niks in te stellen ;) . Je Quatt doet z'n ding, tot dat het niet voldoende geacht wordt en dan springt je CV bij.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-06 16:58
Nu op dit moment is het in mijn huis 18,9 graden, vannacht afgezakt naar 18.5. Ik vraag nu 19 graden aan de WP (met een Tado) de tado geeft aan 41% warmte vermogen te vragen, de Quatt draait op 730Watt en een cop die schommelt rond de 5.

Aanvoer temperatuur max bij mij is ingesteld op 45graden, hij draait nu op 35,4 graden (na 1,5 uur draaien).

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
HBO88 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:49:
[...]

Corrigeer me gerust, maar het is een aanname dat de CV ketel steeds kort draait? Als ik bij mijn schoonouders kom draait de CV ketel ook rond de 50 graden, maar die staat wel een groot deel van de dag te loeien (tropische temperaturen van 23 graden :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
Gerardwaz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:21:
[...]

Inderdaad bij mij idem, ben hier ook verbaasd over. Misschien de lokatie?
Zeker ook locatie. Hier aan de kust met harde wind, regen en 10 graden moet er echt gestookt worden

Huis: 125 jaar oud, 6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++ glas. Verwarming: 1 Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
TalkingCarrot schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:36:
[...]

Corrigeer me gerust, maar het is een aanname dat de CV ketel steeds kort draait? Als ik bij mijn schoonouders kom draait de CV ketel ook rond de 50 graden, maar die staat wel een groot deel van de dag te loeien (tropische temperaturen van 23 graden :+ )
Het is meer bedoeld om verschil duidelijk te maken tussen een cv en warmtepomp.
Dat het steeds kort aan staat is wel wat overdreven ja.
Een cv kan best een lange tijd aan staan, maar een warmtepomp staat in het ideale geval 24/7 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:19
Tilburger schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:45:
[...]

Ik had het gezien inderdaad. Iedere situatie is natuurlijk ook uniek dus daar valt niet veel van te zeggen. Quatt zelf geeft inderdaad aan dat dit prima kan. Maar ik zou het natuurlijk liever bevestigd hebben van iemand die ook die ervaring heeft _/-\o_

Zoeken op YouTube levert ook niet veel op. Wel wat voorbeelden van andere merken maar helaas (nog) niet van Quatt.

Misschien moet ik nog even een week geduld hebben, het koude weer komt eraan!
Het koude weer is er, maar ik had ook al wat ervaringen met maart afgelopen jaar. Bij mij staat de Quatt op een garagedak. Daar heb ik er geen last van (geen / nagenoeg geen doortrillingen in de woning), ik heb het idee dat ik de Quatt heel licht op afstand hoor zoemen, maar dat kan ook door het dak / de lichtkoepels van de aanbouw komen.

Ik moet wel zeggen dat ik blij ben dat ik niet naar het advies van Quatt heb geluisterd, en de Quatt niet op de aanbouw heb laten zetten, als je direct onder de Quatt staat heb je bij ons toch wel een gedeelte in de garage waar je de Quatt soms duidelijk hoort. Het is wel een heel erg lokaal geluid direct onder de Quatt, loop je anderhalve meter verderop dan is het bijna helemaal weg.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnyoord
  • Laatst online: 20-10-2023
Goedemorgen allen,
Ik volg deze pagina al een tijdje, maar nog nooit iets geplaatst. Ik heb al heel wat tips gelezen, Bedankt daarvoor!
Bij mij thuis draait al een quatt, sinds vorig jaar april met vloerverwarming. Maar nu pas echt goed kunnen testen.
Gisteravond kwam ik erachter dat ik veel last heb van ruis. Dit komt bij de verdeler vandaan en dan met name de thermostaatknop. Deze had ik eerst op 45 graden staan, maar toch maar vol opengedraaid.
Nu vroeg ik me af of ik die zonder problemen kan verwijderen?
Cv aanvoer staat op 45 graden max.
De verdeler ga ik nog de pomp tussenuit halen. (Hiervoor is een tussenstuk beschikbaar)
De flow was gisteren rond de 700 l/m.
Zie evt. Bijgevoegde foto'sAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtsSLidIk5xzlT5GxnAjCyOCl6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1TwFUBvgQmLoUjVC9po7sfH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2dFzRX0XxNGP97LPfZcZ3jcico=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKeMtQYqggGGl9QDUZz45o4e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJUcb4u2LZ-5uS9wAS6GiK7_T2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3201rxSxGRBmqLeo96SQrIjb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05DF1cGfINuOnURtdXEB4an1i58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eraUlTnthFcfXVNKYuNhSydx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:19
Vraagje: wat is bij jullie het verschil tussen "temperatureWaterOut" en "waterSupplyTemperature"?

Bij mij is "temperatureWaterOut": 28.93 en "waterSupplyTemperature": 28.376575467551152

Is dat een kwestie van sensoren die niet helemaal lekker dezelfde waardes meten, of is het verschil echt zo groot na een metertje of 5 - 7 leiding?

Ik kan het bijna niet voorstellen dat zou betekenen dat ik bijna 20% in de (buiten)leidingen verlies, en dat is veel teveel.

De Quatt staat al een paar uur te draaien, dus het kan niet meer liggen aan leidingen die nog moeten opwarmen lijkt mij.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bobmalooga schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:04:
[...]

Er is geen rendementsverlies door de stille modus, alleen minder vermogen.
Dat is niet perse zo.

Bij de Panasonic bvb is silent mode niet bevorderlijk voor de COP. Zal geen wereldschokkend verschil zijn, maar álleen lager vermogen is het dus niet.

Edit: @MacD007 het zat te diep in mn geheugen, even teruggezocht en had met defrosts te maken. Rond het vriespunt beter geen silent mode ondat compressor en/of fan (te) beperkt worden.
onlinaius schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:05:
Vraagje: wat is bij jullie het verschil tussen "temperatureWaterOut" en "waterSupplyTemperature"?

Bij mij is "temperatureWaterOut": 28.93 en "waterSupplyTemperature": 28.376575467551152

Is dat een kwestie van sensoren die niet helemaal lekker dezelfde waardes meten, of is het verschil echt zo groot na een metertje of 5 - 7 leiding?

Ik kan het bijna niet voorstellen dat zou betekenen dat ik bijna 20% in de (buiten)leidingen verlies, en dat is veel teveel.

De Quatt staat al een paar uur te draaien, dus het kan niet meer liggen aan leidingen die nog moeten opwarmen lijkt mij.
Temperatuur alleen zegt niet zoveel, wat is de flow en dus het vermogensverlies?

Waar haal je de 20% vandaan? Wat is je dT?

[ Voor 59% gewijzigd door bbbrumbrum op 16-10-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-02 10:59
Over minder dan 2 weken wordt mijn Quatt (8KW) geinstalleerd. Nu heb ik al grote stukken van dt forum gelezen maar ben overzicht enigszins kwijt (onhandig trouwens dat je niet naar een pagina kan springen in een tweakers forum, bijv ga naar pagina 150, maar dat terzijde).

Dus heb nog volgende vragen:
Ik ga 16A leiding aanleggen vanuit de meterkast (of bij tijdgebrek gebruik ik de 3 fase leiding die er al ongebruikt ligt, de meterkast is al helemaal 3 fase). Is het mogelijk de Quatts op verschillende fases aan te sluiten, dus bijv Quatt1 op L1 en Quatt2 op fase 2? Om de 16A max load te spreiden over verschillende fases, omdat we op de verschillende fases toch al grote gebruikers hebben hangen. Indien ja, moet ik dan 2 werkschakelaars monteren buiten, neem aan van wel want met 1 gaat het niet?

Ik lees ook eea over vuilafscheider, zouden jullie dat aanbevelen? Ik begrijp dat de teneur is beter van wel maar check nog even.

Ben razend benieuwd naar de Quatt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06 16:56
Op de begane grond heb ik vloerverwarming, op de 1e en 2e verdieping radiatoren. Alleen de vloerverwarming staat aan en de radiator in de badkamer. En toch geeft de Quatt aan dat ik zo rond de 800 liter/min aan flow zit.

Moet ik dan nog andere radiatoren "open" zetten om de flow te verbeteren? of is die 800 liter/min een sweetspot?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06 16:56
HBO88 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:09:
In het kader durf te vragen. Ik ga de quatt integreren in HA. Ik ben niet zo ervaren daarmee.
Heeft iemand een mooi overzicht dashboard gemaakt en die je ook wilt delen?
@krizzziz bijvoorbeeld?
Helaas ben ik geen specialist in dashboards! Alles van de Quatt staat wel in mijn HA maar nog niet echt "vriendelijk" gevisualiseerd.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 07:32:

De stille modus verlaagd het max vermogen, daar zul je nu dus niet aan komen denk ik met de huidige temperaturen. Dus wel iets minder max vermogen maar geen rendementsverlies.

Ik hou op dit moment een nachtverlaging van 18ºC aan, overdag gaat deze naar 19ºC.
Vannacht is deze 3 keer een half uur aan geweest, de eerste keer met een klein beetje gasverbruik, de tweede keer en in de ochtend is deze zonder hulp van de cv gaan starten. (y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPd2ZA6rXP2FZJAKciyTPGkNjgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYaJqjLuTlrD5M1hH3DKulr4.jpg?f=fotoalbum_large
Helaas kun je in de Quatt app niet exact zien wanneer deze aan en uit gaat, via de homewizzard app zie ik dat echter wel, Quatt heeft eigen kWh meter. Vandaag met duidelijk lagere temperaturen dan gisteren heeft de :) nog steeds een COP van circa 5, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
krizzziz schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:40:
Op de begane grond heb ik vloerverwarming, op de 1e en 2e verdieping radiatoren. Alleen de vloerverwarming staat aan en de radiator in de badkamer. En toch geeft de Quatt aan dat ik zo rond de 800 liter/min aan flow zit.

Moet ik dan nog andere radiatoren "open" zetten om de flow te verbeteren? of is die 800 liter/min een sweetspot?
Volgens de info hier op het forum en door de installateurs is die 800 de sweetspot, het mag ook iets minder of meer zijn, meer betekend overigens ook meer verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ZiegoM schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

Werkt hier prima op ios hoor met ip adres in hetzelfde netwerk:
[Afbeelding]
Mij lukt het dus niet, heb de CIC wel bekabeld aangesloten maar dat zou eigenlijk geen effect mogen hebben, via glasswire op de pc het ip adres van de CIC gevonden, maar wil ook op de pc daar dus niet op reageren. Vreemd. :? Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
MacD007 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

Volgens de info hier op het forum en door de installateurs is die 800 de sweetspot, het mag ook iets minder of meer zijn, meer betekend overigens ook meer verbruik.
Minder leidt tot geruis in de leidingen, is niet instelbaar en leidt tot slechte warmteafgifte (antwoord van Quatt zelf). Meer gaat ook niet, regelt Quatt zelf terug naar 800 (maar wordt hij wel lekker stil van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-06 14:11
Wat ik mijn afvraag, hoe snel moet de vloerverwarming pomp lopen? Ik heb hem om de middelste stand. Was gisteren wel even aan het testen. Pomp voluit werd de vloer wel warmer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-06 09:02
MacD007 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:28:
[...]

Mij lukt het dus niet, heb de CIC wel bekabeld aangesloten maar dat zou eigenlijk geen effect mogen hebben, via glasswire op de pc het ip adres van de CIC gevonden, maar wil ook op de pc daar dus niet op reageren. Vreemd. :? Iemand nog een idee?
Zet je wel http:// ervoor? Ik merk dat wanneer je dat niet doet, safari gaat zoeken op je ingestelde zoekmachine en dan kan het natuurlijk niet gevonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
Flesym schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

Minder leidt tot geruis in de leidingen, is niet instelbaar en leidt tot slechte warmteafgifte (antwoord van Quatt zelf). Meer gaat ook niet, regelt Quatt zelf terug naar 800 (maar wordt hij wel lekker stil van)
Wanneer stille modus actief is gaat de flow naar +/- 330 l/h <- dit klopt niet, de flow is +/- 330 wanneer de vorstbeveiliging loopt en dus de quatt alleen circuleert.

[ Voor 12% gewijzigd door kroam op 16-10-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
Hier de Quatt vannacht om 2:30 aangegaan. In stille modus. Het gekke is dat hij ook direct de CV erbij heeft ingeschakeld terwijl de ruimtetemperatuur 21.5 was en de thermostaat op 22 continue staat. Het temperatuurverschil is de hele tijd onder de 1 graad gebleven. Hij heeft tot 7:30 gelopen met een ingeschakelde CV. Mijn CV staat op 35 graden dus heeft niets kunnen doen en is continu aan het pendelen. Eigenlijk wil je dit niet. Ik verwacht dat het door de stille modus komt dus die heb ik nu uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_Heineman10
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-06-2024
Hallo,
Het zal hier nu wel snel drukker worden na t eerste koude weekend.
Ik zie dat vannacht de WP de hele tijd aan en uit gaat, met mooie zaagtandjes in de grafiek van watertemp.
Is dit een gebrek aan afgifte? Heb namelijk 5 radiatoren open staan met op 3 ventilatoren.

Ik heb t idee dat ie niet laag genoeg kan, gezien dat ie nooit minder dan 400W trekt en ik hier ook wel ~250 voorbij heb zien komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9yHIXk2Zx4Jwf_Ri2RSUZJzAIU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gPkmFMbWgnRswUysR2WPw7G7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fsf5bsNhjL-y-SgW-LhoB9jridA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BtB6qt8LSJa5QC84ngDAohsk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCk3L4oMFkpkJidGI-7emFBDLEM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pKyR2WJut8mkd5yVP9CNB6t0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
Paul_Heineman10 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:50:
Hallo,
Het zal hier nu wel snel drukker worden na t eerste koude weekend.
Ik zie dat vannacht de WP de hele tijd aan en uit gaat, met mooie zaagtandjes in de grafiek van watertemp.
Is dit een gebrek aan afgifte? Heb namelijk 5 radiatoren open staan met op 3 ventilatoren.

Ik heb t idee dat ie niet laag genoeg kan, gezien dat ie nooit minder dan 400W trekt en ik hier ook wel ~250 voorbij heb zien komen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb denk ik hetzelfde probleem en er is een ticket voor aangemaakt.
Waarop het bij mij lijkt: Er is nog steeds warmtevraag maar de CIC schakelt de Warmtepomp uit (steeds bij een klein verschil tussen aanvoer en retour). En dat gebeurt bij mij in de frequentie van 3 minuten. Maar omdat de warmtevraag er is probeert de CIC steeds weer met vrij veel vermogen wat weer leidt tot vrijwel direct afschakelen.
Dus ja, waarschijnlijk te weinig warmteafgifte maar ik heb al onder al mijn radiatorenventilatoren. En daarbij wordt de gevraagde ruimtetemperatuur wel vewoon bereikt.
Dus hij zou best wat langer uit mogen blijven tot het retourwater wat meer is afgekoeld. Maar hij start direct weer

[ Voor 3% gewijzigd door Flesym op 16-10-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-06 07:18
kroam schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:50:
Hier de Quatt vannacht om 2:30 aangegaan. In stille modus. Het gekke is dat hij ook direct de CV erbij heeft ingeschakeld terwijl de ruimtetemperatuur 21.5 was en de thermostaat op 22 continue staat. Het temperatuurverschil is de hele tijd onder de 1 graad gebleven. Hij heeft tot 7:30 gelopen met een ingeschakelde CV. Mijn CV staat op 35 graden dus heeft niets kunnen doen en is continu aan het pendelen. Eigenlijk wil je dit niet. Ik verwacht dat het door de stille modus komt dus die heb ik nu uitgeschakeld.
Dit komt waarschijnlijk omdat je flow onder de 400l/uur komt. Dan schakelt de Quatt de CV in. Kan je meer radiatoren openzetten en opnieuw testen met een flow van 400l/uur+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_Heineman10
Ja precies, want als de warmteafgifte beter zou moeten zou t voor dat vermogen ook snel te warm worden in de kamer.
Flesym schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:15:
[...]

Ik heb denk ik hetzelfde probleem en er is een ticket voor aangemaakt.
Waarop het bij mij lijkt: Er is nog steeds warmtevraag maar de CIC schakelt de Warmtepomp uit (steeds bij een klein verschil tussen aanvoer en retour). En dat gebeurt bij mij in de frequentie van 3 minuten. Maar omdat de warmtevraag er is probeert de CIC steeds weer met vrij veel vermogen wat weer leidt tot vrijwel direct afschakelen.
Dus ja, waarschijnlijk te weinig warmteafgifte maar ik heb al onder al mijn radiatorenventilatoren. En daarbij wordt de gevraagde ruimtetemperatuur wel vewoon bereikt.
Dus hij zou best wat langer uit mogen blijven tot het retourwater wat meer is afgekoeld. Maar hij start direct weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
Gamepc schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:16:
[...]

Dit komt waarschijnlijk omdat je flow onder de 400l/uur komt. Dan schakelt de Quatt de CV in. Kan je meer radiatoren openzetten en opnieuw testen met een flow van 400l/uur+
Ik had een fout gemaakt over de flow tijdens de stille modus (zie mijn bericht).

De flow komt bij mij niet onder de 400, maar is altijd netjes 800. Zie grafieken hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITdIwKjiBkBwIcPsnpvXVok7fY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2buxNlTqw7i19VxKrrLF3PHt.png?f=fotoalbum_large

blijft wat mij betreft gek dat de CV wordt ingeschakeld.

[ Voor 3% gewijzigd door kroam op 16-10-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
Paul_Heineman10 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:20:
Ja precies, want als de warmteafgifte beter zou moeten zou t voor dat vermogen ook snel te warm worden in de kamer.

[...]
Mijn flow is gewoon 800 liter per uur, dus dat is het probleem niet. Het verschil van aanvoer en afvoer daalt onder de 2 graden bij een aanvoertemp van 32 of 33 graden. En hij komt nooit hoger omdat de Quatt steeds met meer vermogen probeert. Maar meer warmteafgifte kan ik op dit moment niet creëren en is op zich niet nodig omdat hij de gevraagde temperatuur snel bereikt (maar Evohome blijft wel weinig warmte vragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_Heineman10
Dan hebben we idd beetje hetzelfde, flow 800 en lage delta t.
Kan het zijn dat er teveel water door de bypass gaat?

Als je wat van quatt hoort, zie ik het denk ik wel hier langskomen.
Flesym schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:30:
[...]

Mijn flow is gewoon 800 liter per uur, dus dat is het probleem niet. Het verschil van aanvoer en afvoer daalt onder de 2 graden bij een aanvoertemp van 32 of 33 graden. En hij komt nooit hoger omdat de Quatt steeds met meer vermogen probeert. Maar meer warmteafgifte kan ik op dit moment niet creëren en is op zich niet nodig omdat hij de gevraagde temperatuur snel bereikt (maar Evohome blijft wel weinig warmte vragen)

[ Voor 5% gewijzigd door Paul_Heineman10 op 16-10-2023 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
Paul_Heineman10 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:34:

[...]
Bij mij in ieder geval niet, Quatt is bij mij vergeten de bypass te plaatsen (wordt nog gedaan) dus ik heb nu beneden alle radiatoren volledig open staan zonder zonekleppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Flesym schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

Volgens de nieuwe specs, die zijn hier ook al voorbij gekomen, incl fouten, zou de range tussen 400 en 800 (nominaal), wat de max waarde hiervan is, staat er helaas niet bij.
Je hebt wel gelijk, wij kunnen deze niet beïnvloeden, kan alleen door Quatt zelf. Ook zoals je al zij zal een hoge flow ook tot meer geluid in de leidingen zorgen, mn daar waar obstructies zitten, deze obstructies kunnen overigens ook de oorzaak zijn dat de ideale flow van 800 niet gehaald kan worden. O-)

zie hier onder de desbetreffende spec van Quatt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-AHsIj3G04X09DdkVEmF4kF54I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/asi4f64zA1NiA5Mh1dhXtJws.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 16-10-2023 13:38 . Reden: wijziging water debit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
kroam schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:36:
[...]

Zet je wel http:// ervoor? Ik merk dat wanneer je dat niet doet, safari gaat zoeken op je ingestelde zoekmachine en dan kan het natuurlijk niet gevonden worden.
Ja, dit wist ik. Maar zelfs met http://xxx.xxx.xxx.xxx:8080 gaat hij nog steeds zoeken via de zoekmachine, op een of andere manier wil hij niet naar het locale netwerk. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
MacD007 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:51:
[...]

Volgens de nieuwe specs, die zijn hier ook al voorbij gekomen, incl fouten, zou de range tussen 600 en 900 liggen. Je hebt wel gelijk, wij kunnen deze niet beïnvloeden, kan alleen door Quatt zelf. Ook zoals je al zij zal een hoge flow ook tot meer geluid in de leidingen zorgen, mn daar waar obstructies zitten, deze obstructies kunnen overigens ook de oorzaak zijn dat de ideale flow van 800 niet gehaald kan worden. O-)
Dit was hun antwoord
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lj2hTp17VuoH9ShJJBSjXcbimEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9w4Hs0CqfnJD6I4bc0hjkcb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
MacD007 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:56:
[...]

Ja, dit wist ik. Maar zelfs met http://xxx.xxx.xxx.xxx:8080 gaat hij nog steeds zoeken via de zoekmachine, op een of andere manier wil hij niet naar het locale netwerk. :?
Kan je eens een andere browser proberen? Long shot.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Johnnyoord schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:04:
Goedemorgen allen,
Ik volg deze pagina al een tijdje, maar nog nooit iets geplaatst. Ik heb al heel wat tips gelezen, Bedankt daarvoor!
Bij mij thuis draait al een quatt, sinds vorig jaar april met vloerverwarming. Maar nu pas echt goed kunnen testen.
Gisteravond kwam ik erachter dat ik veel last heb van ruis. Dit komt bij de verdeler vandaan en dan met name de thermostaatknop. Deze had ik eerst op 45 graden staan, maar toch maar vol opengedraaid.
Nu vroeg ik me af of ik die zonder problemen kan verwijderen?
Cv aanvoer staat op 45 graden max.
De verdeler ga ik nog de pomp tussenuit halen. (Hiervoor is een tussenstuk beschikbaar)
De flow was gisteren rond de 700 l/m.
Dit herken ik wel. Bij mij is de flow 800, alleen hoor duidelijk het geluid wat bij de verdeler van de vloerverwarming vandaan komt. Hoewel het bij de verdeler het duidelijkste is, hoor ik het (zacht) door de hele woning.
Misschien was dit voorheen ook al het geval, alleen hoorde ik toen de CV erover heen. Maar zou mooi zijn wanneer dit geluid ook nog weg is. De Quatt hoor ik niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Spykie schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:07:
[...]

Kan je eens een andere browser proberen? Long shot.
je gelooft het niet, heb het net opnieuw geprobeert, eerst op de PC (Edge) wat eerst dagen niet lukte, nu in één keer wel.
Daarna op de ipad/iphone geprobeerd: (safari) ook daar krijg ik nu wel. en ik heb echt het zelfde adres ingegeven, blijf het vreemd vinden. @HBO88 had dit volgens mij ook als eens gehad. :?
jou prima idee om een andere browser ge te bruiken had ik ook al, ook met deze was het niet gelukt. toch bedankt voor je ondersteuning. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Flesym schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:46:
[...]

Zeker ook locatie. Hier aan de kust met harde wind, regen en 10 graden moet er echt gestookt worden
Ik woon zo'n 300 meter van de kustlijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
MacD007 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:27:
[...]

je gelooft het niet, heb het net opnieuw geprobeert, eerst op de PC (Edge) wat eerst dagen niet lukte, nu in één keer wel.
Daarna op de ipad/iphone geprobeerd: (safari) ook daar krijg ik nu wel. en ik heb echt het zelfde adres ingegeven, blijf het vreemd vinden. @HBO88 had dit volgens mij ook als eens gehad. :?
jou prima idee om een andere browser ge te bruiken had ik ook al, ook met deze was het niet gelukt. toch bedankt voor je ondersteuning. (y)
En jij bedankt voor je mening over het terug laten plaatsen van de vuilafscheider, ze zijn as we speak 'm aan het terugplaatsen.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phusg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-02 13:38
Is er een onafhankelijke test van de Quatt uitgevoerd?

Met een vermeend geluidsvermogen van 55dB(A) voor de 4 KW Quatt zou het al bijna 30% luider zijn dan de 53 dB(A) van de 5 KW Bosch Compress 7400i monoblock, de stillste warmtepomp die de consumenten heeft gemeten https://www.consumentenbond.nl/warmtepomp/beste-warmtepomp

En is er een onafhankelijke uitspraak over de verwachte levensduur van zo'n eenheid van Quatt? Een garantie van een startup is leuk, maar daar heb ik niet heel veel vertrouwen in, zie toestanden van Moof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
Paul_Heineman10 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:34:

[...]
Wat overigens mijn theorie is en ik weet niet of bij jou dit ook het geval is:
Ik heb een huis uit 1900 maar is in de afgelopen jaren redelijk geïsoleerd en vorig jaar is er HR++ glas ingezet. Alleen is de capaciteit van de radiatoren natuurlijk nooit aangepast. Dus warmteopbouw in de radiatoren is veel meer dan de afgifte bij lage temperaturen. En als de Quatt na 3 minuten alweer warmte gaat aanleveren......
Hoe ik het nu tijdelijk om wil gaan is in het schema iedere 2 uur Evohome een kwartier lang 15 graden laat vragen. Daarna gewoon weer op 20 graden. Een paardenmiddel maar handmatig lijkt redelijk te werken.

Update: Evohome staat dit niet toe

[ Voor 4% gewijzigd door Flesym op 16-10-2023 14:35 ]

Pagina: 1 ... 127 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.