Wel knap dat dat ding bij A-7/W35 4.5kW heeft en bij A2/W35 3,7kW.Trackerfire schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:41:
Hier een link naar de productspecificaties van Quatt. Hierin komen ook de COP grafieken in hoge kwaliteit terug:
hier
Haha, yes tijd voor een V1.1medu80 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:16:
[...]
Wel knap dat dat ding bij A-7/W35 4.5kW heeft en bij A2/W35 3,7kW.
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Ik denk dat je deze bedoeld?ThinkPad schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:13:
[...]
Ik ben heel benieuwd hoe dit de komende winter gaat werken.
Er zijn vast kleine huizen waar de Quatt het in z'n eentje (zonder CV-ketel) moet kunnen redden. Ik weet dat er hier op Tweakers iemand was die een Remeha Elga Ace warmtepomp heeft en de CV-ketel ook buitenspel heeft gezet en die WP bleek het eigenlijk prima te trekken met vrieskou wat ik mij zon kon herinneren.
Mijn plan ook, ik denk dat ik voor een doorstroom verwarmer als achtervang ga.
Ik verwacht dat mijn tussenwoning met wat extra isolatie dat prima moet trekken. Vorig jaar de cv op minimaal (4kW) vermogen prima warm kunnen houden.
98% op de Quatt, rest met achtervang. Dan kan de gasaansluiting eruit.
[ Voor 4% gewijzigd door RobertowNL op 13-10-2023 18:35 ]
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Ben benieuwd of VEH hierop reageert en hoe?mrdop schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:56:
Open brief van Quatt aan VEH nav bericht over de warmtepomp
https://lnkd.in/eQMpER3n
Hij heeft wel een punt.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Wat @Gerardwaz zegt.Ysbeer schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:32:
Ok wijs forum, weten jullie dit ook: bij onze verbouwing hebben we een 3-fase kabel aan laten leggen om daar tzt een warmtepomp op aan te kunnen sluiten. De kabel zit in de meterkast alvast aangesloten op een 3-fase alamat. Lux, maar de Quatt is gewoon 1-fase. Hoe kan ik op deze 3-fase kabel een 'normaal' stopcontact voor de Quatt maken? En is het handig om de CiC op dezelfde kabel cq groep aan te sluiten, of juist niet?
Alternatief als je je 3fase alamat aansluiting niet wilt aanpassen, is andere eind van de kabel een 3 fase geschikte werkschakelaar monteren (3 of 4 polig), en daarna direct naar Quatt of stopcontact (alleen bruin blauw &geelgroen aansluiten)
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Sorry maar ik kan niet tegen zoveel marketing praat!
Remeha produceert meer warmtepompen per dag dan zij plaatsen 
Mensen met een koophuis kunnen veelal gewoon een duurzaamheid lening afsluiten via de gemeente of via warmtefonds tegen aantrekkelijke rentes en voorwaarden...
Er zijn echt wel meer merken die dit hebben...
Overigens hebben sommige panden ook een energieprestatie garantie met een aparte kWh meter en Warmtemeter + afstandsbeheer, dat noem ik pas data!
Of de Tweakers community: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
MarktleiderAls CEO van Quatt, marktleider in hybride warmtepompen

Hij vergeet alleen te melden dat mensen in de bijstand etc geen koophuis hebben... Dus de beheerder/pandeigenaar is hier verantwoordelijk voor...Dit is nodig omdat a) de wereld over zal moeten naar duurzame energie en b) het gebruik van fossiele energie (zoals aardgas) door schaarste en belastingen uiteindelijk nog duurder zal worden, en meer mensen in energiearmoede terecht kunnen komen.
Mensen met een koophuis kunnen veelal gewoon een duurzaamheid lening afsluiten via de gemeente of via warmtefonds tegen aantrekkelijke rentes en voorwaarden...
Omdat Quatt als enige leverancier op grote schaal connected warmtepompen in het veld heeft draaien, stelt Quatt de data van meer dan 3.000 geïnstalleerde warmtepompen ter beschikking ter ondersteuning hiervan.

Er zijn echt wel meer merken die dit hebben...
Overigens hebben sommige panden ook een energieprestatie garantie met een aparte kWh meter en Warmtemeter + afstandsbeheer, dat noem ik pas data!
Of de Tweakers community: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Goeie, dank! Met het gevaar off topic te gaan: is het niet erg dat ik dan feitelijk maar 1 van de 3 fasen van de alamat in de meterkast gebruik?Toby-Wan schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:25:
[...]
Wat @Gerardwaz zegt.
Alternatief als je je 3fase alamat aansluiting niet wilt aanpassen, is andere eind van de kabel een 3 fase geschikte werkschakelaar monteren (3 of 4 polig), en daarna direct naar Quatt of stopcontact (alleen bruin blauw &geelgroen aansluiten)
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
Nee, dat is geen probleem. Sowieso worden de drie fases nooit gelijk belast, je andere apparatuur is ook over de groepen verdeeld.
Maar je kunt ook in de groepen kast de twee niet gebruikte aders loshalen van de alamat (en eventueel afknippen maar dan kun je ze niet later ooit hergebruiken).
Maar je kunt ook in de groepen kast de twee niet gebruikte aders loshalen van de alamat (en eventueel afknippen maar dan kun je ze niet later ooit hergebruiken).
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Afknippen is geen goed idee, maak ze aan beide kanten gewoon los en sluit deze met wago klemmen af, zou je later de kabel voor iets anders in 3-fase willen gebruiken kan dat dan ook gewoon.Flesym schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:30:
Nee, dat is geen probleem. Sowieso worden de drie fases nooit gelijk belast, je andere apparatuur is ook over de groepen verdeeld.
@geerttttt Het is een warmtepomp, pompschakelaar er tussen uit halen. Straks in de winter als het koud is, werkt ie bijna 24 uur per dag.
Hier ook lage temperaturen uit de quatt maar ook maar weinig verbruik. Delta tussen in en uit is meestal tussen 2,5 - 3 graden. Heb hem nog niet boven de ~300w gezien.geerttttt schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:30:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag weer pendelgedrag van de Quatt. Nu was ik thuis, en wat blijkt. Toch nog de pompschakelaar. Nu van 27,5 graden teruggezet naar 25,5. Kijken hoe het nu gaat...
Stavaza nu (19,7 binnen temp met doel 20). Tado thermostaat.
:strip_exif()/f/image/i7DnZ5t5X1U5MRGE59EqVfu4.jpg?f=fotoalbum_large)
\_Specs_/
De Quatt is nog niet aangegaan, zit op het randje, maar heb deze tip maar ter harte genomen. In de agenda gezet dat ik hem in het voorjaar er weer tussen zet 👍 hij draait 🤜🤛medu80 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:42:
@geerttttt Het is een warmtepomp, pompschakelaar er tussen uit halen. Straks in de winter als het koud is, werkt ie bijna 24 uur per dag.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Bij mij gaat de Quatt alle kanten op omdat bij installatie de bypass is vergeten te monteren en nu na 2,5 week nog steeds niet heeft opgelost. Dus heb ik van alle radiatoren de Evohomes eraf moeten halen om een flow van 800 liter te krijgen en probeer nu handmatig een goede verdeling te vinden.geerttttt schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:03:
[Afbeelding]
Het heeft dus in ieder geval duidelijk effect. Toch vind ik de delta t en überhaupt de watertemperatuur wel erg laag... Hebben jullie dat ook? 26,5 graad is wel erg minimaal om te verwarmen...
Maar ik heb wel 2 vragen aan mensen die ook alleen radiatoren hebben:
- wat ik zie is als op lage temperatuur gestookt wordt de Speedcomforts niet aanslaan. Daardoor kan de WP zijn warmte niet kwijt en gaat hij pendelen op een frequentie van 1x per 3 minuten. Zien anderen dit ook? Hier is overigens een ticket voor gemaakt en lijkt een softwarebug. Als ik een hogere watertemperatuur forceer (meer warmtevraag) zie ik overigens hetzelfde probleem alleen veel minder vaak.
- mogelijk zou ik de warmteafgifte iets kunnen verhogen als ik mijn radiatoren kruislings ga aansluiten. Hierdoor demp ik denk ik de retourtemperatuur iets waardoor de delta groter wordt (is nu maar 2 graden). Zijn er mensen die hier ook tegenaan gelopen zijn / radiatoren kruislings hebben aangesloten?
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Bij de speedcomforts de aansluiting van de voeler loshalen dan blijven ze draaien. Na de winter weer inpluggen.Flesym schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:49:
[...]
Bij mij gaat de Quatt alle kanten op omdat bij installatie de bypass is vergeten te monteren en nu na 2,5 week nog steeds niet heeft opgelost. Dus heb ik van alle radiatoren de Evohomes eraf moeten halen om een flow van 800 liter te krijgen en probeer nu handmatig een goede verdeling te vinden.
Maar ik heb wel 2 vragen aan mensen die ook alleen radiatoren hebben:
- wat ik zie is als op lage temperatuur gestookt wordt de Speedcomforts niet aanslaan. Daardoor kan de WP zijn warmte niet kwijt en gaat hij pendelen op een frequentie van 1x per 3 minuten. Zien anderen dit ook? Hier is overigens een ticket voor gemaakt en lijkt een softwarebug. Als ik een hogere watertemperatuur forceer (meer warmtevraag) zie ik overigens hetzelfde probleem alleen veel minder vaak.
- mogelijk zou ik de warmteafgifte iets kunnen verhogen als ik mijn radiatoren kruislings ga aansluiten. Hierdoor demp ik denk ik de retourtemperatuur iets waardoor de delta groter wordt (is nu maar 2 graden). Zijn er mensen die hier ook tegenaan gelopen zijn / radiatoren kruislings hebben aangesloten?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Voor duidelijkheid mezelf even gequot.PGMO schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:15:
[...]
Dan ben ik benieuwd naar het resultaat van het huisbezoek komende week. Tijdens advies-videogesprek heb ik aangegeven dat aansluiting bij ons in kruipruimte zou moeten gebeuren (cv-ketel staat op begane grond midden in de woning). Daarop is geen maximum afstand tot cv ketel als mogelijke beperking gemeld. Omdat niet duidelijk was of aansluiting vanuit Quatt naar kruipruimte mogelijk zou zijn, zijn we overeengekomen om alsnog een huisbezoek te plannen om de technische haalbaarheid ter plekke te beoordelen. Ik begreep uit het gesprek dat er weinig ervaring was met aansluiting via kruipruimte.
Afgelopen dinsdag was de conclusie van het huisbezoek dat aansluiting via kruipruimte geen optie was. Reden: de quatt aansluiting op de bestaande cv leiding moet altijd voor het eerste T-stuk plaatsvinden. Dat betekende in mijn geval binnen ca 0.5 m onder cv ketel. Dat zou betekenen dat ze moeten boren in de buurt van aanwezige vv. En dat was voor quatt geen optie (voor mij trouwens ook niet). Er werden in het gesprek nog meer hinderpalen genoemd (mantelbuizen, bochtenwerk, werken in kruipruimte). In feite sturen ze zoals in dit forum eerder vermeld op "niet complexe" installaties die binnen 1 werkdag afgerond kunnen worden.
Over afstand tot cv ketel in het algemeen heb ik trouwens geen voor mij duidelijk antwoord gekregen.
Door huisbezoek kwam nog wel een alternatief naar voren. Via buitenmuur door de badkamer (begane grond) om vervolgens via slaapkamer een doorgang naar ruimte met cv ketel te maken (grenzend aan slaapkamer). Dat zou allemaal weinig opvallend/storend kunnen gebeuren (ca 4 m leiding nodig).
Mijn vrouw en ik moeten hier nog een besluit over nemen. Optie betekent namelijk 2 x door badkamer tegels boren met risico op breuk. Offerte moet nog opgestuurd worden.
Dank voor de tip, waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht. Ik ga het nog iets anders doen met een taak via HW (als de WP meer dan 100 watt verbruikt -> aan). Je hoort ze namelijk best wel.Gerardwaz schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:55:
[...]
Bij de speedcomforts de aansluiting van de voeler loshalen dan blijven ze draaien. Na de winter weer inpluggen.
Je kunt de temperatuur sensor (dat zilveren rondje) ook vervangen door een andere die op lagere temp aanslaat.Flesym schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:06:
[...]
Dank voor de tip, waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht. Ik ga het nog iets anders doen met een taak via HW (als de WP meer dan 100 watt verbruikt -> aan). Je hoort ze namelijk best wel.
En er is nog een ander merk, heatfan, waar je de minimale temp kunt veranderen via de “smart controller”
Ga ik naar kijken. En op 1 radiator heb ik heatfans met een controller. Voordeel is ook dat heatfans een stuk stiller zijn, dus ik denk erover de Speedcomforts te vervangenolafmol schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:12:
[...]
Je kunt de temperatuur sensor (dat zilveren rondje) ook vervangen door een andere die op lagere temp aanslaat.
En er is nog een ander merk, heatfan, waar je de minimale temp kunt veranderen via de “smart controller”
Bij mij waren de Speedcomforts aanvankelijk ook best luid cq hoorbaar. Speedcomfort gemaild en toen kreeg ik gratis een andere adapter. Daarmee was het gefikst en hoor ik ze niet meer. Heeft met resonantie van de radioatoren te maken.Flesym schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:16:
[...]
Ga ik naar kijken. En op 1 radiator heb ik heatfans met een controller. Voordeel is ook dat heatfans een stuk stiller zijn, dus ik denk erover de Speedcomforts te vervangen
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
Weet je wat ze doen? Je krijgt een andere adapter met een lagere spanning. Hierdoor draaien ze langzamer en hoor je ze dus minder inderdaad.Ysbeer schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:42:
[...]
Bij mij waren de Speedcomforts aanvankelijk ook best luid cq hoorbaar. Speedcomfort gemaild en toen kreeg ik gratis een andere adapter. Daarmee was het gefikst en hoor ik ze niet meer. Heeft met resonantie van de radioatoren te maken.
Ik heb de heatbooster, gemaakt door een tweaker. Zelf wat fans kopen en je hebt je eigen zelfbouw set wat perfect te regelen is via bijvoorbeeld home assistant. Werkt ook heel goed stand alone.Flesym schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:16:
[...]
Ga ik naar kijken. En op 1 radiator heb ik heatfans met een controller. Voordeel is ook dat heatfans een stuk stiller zijn, dus ik denk erover de Speedcomforts te vervangen
Door bijvoorbeeld 12cm fans te kopen, kun je deze veel langzamer laten draaien dan die 5cm fans van de kant en klare oplossingen en toch dezelfde lucht flow hebben.
https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50
Simpelweg zachter dus? Ik dacht misschien ook iets van andere frequentie oid.HBO88 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:35:
[...]
Weet je wat ze doen? Je krijgt een andere adapter met een lagere spanning. Hierdoor draaien ze langzamer en hoor je ze dus minder inderdaad.
Zijn jullie er klaar voor ? Vanaf morgen gaat het gebeuren. Koude temperaturen waardoor de quatt gaat draaien.
Ik heb nog nooit zo’n zin gehad in het stookseizoen 🤣
Ketel bijgevuld, alles flink opgestookt met alle radiatoren open en alles ontlucht! Lets go!
Ketel bijgevuld, alles flink opgestookt met alle radiatoren open en alles ontlucht! Lets go!
Ik heb de thermostaat net even wat hoger gezet om te kijken wat er gebeurde. CV ketel deed ongeveer een halve minuut mee (volgens Json was mijn water 15° dus waarschijnlijk was dat de reden). Daarna gingen ze samen aan en gelijk daarna ging de CV weer uit. Lijkt goed dus. Ook de flow is goed: 800DennisDCT schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:45:
Zijn jullie er klaar voor ? Vanaf morgen gaat het gebeuren. Koude temperaturen waardoor de quatt gaat draaien.
Er was wel een ander geluid in huis, daar een tijdje naar op zoek geweest. Blijkt het geluid van de pomp van de vloerverwarming te zijn. Niet heel hard, maar was lastig te vinden. Nu ik het weet word ik weer rustig 😅
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Vannacht/vandaag mijn eerste testrun gehad en was niet geheel succesvol. Hij zou moeten hebben aanslaan vanochtend, maar helaas....
Quatt gebeld, want het volgende is aan de hand;
De afgelopen dagen is mijn CV ketel 3x vastgelopen en reageerde nergens meer op. Voor de installatie van de Quatt heb ik hier trouwens nog nooit last van gehad. Ik heb een Intergas Xtreme 36 met een T6.
Wat ik merkte is het volgende:
1. Display op de CV laat zomaar ineens de waterdruk zien, zonder reden. Ook werkt warm water niet meer, net als verwarming. CV ketel lijkt dus in storing te staan. Ik kan dan 1 knopje kiezen; tapwater
2. Als ik vervolgens naar de tapwater instelling ga, dan loopt alles vast en telt de tapwater instelling af naar 40gr. Geen enkel knopje werkt meer...
De instelling voor warm water staat trouwens altijd op 55gr, dus wat de 40gr vandaan komt...?
Pas nadat ik de stekker eruit/in doe van de CV, doet de CV het weer.
Als ik vervolgens weer naar de tapwater instelling ga, dan staat deze netjes op 55gr.
Ik denk dat er dus ergens een signaal verkeerd gaat (van de CIC?), waardoor het hele systeem in storing gaat. Ook de Quatt reageert dan namelijk niet op warmtevraag, hoe hoog ik de T6 ook plaats.... De warmtevraag zie je trouwens wel netjes in de Quatt app, maar er gebeurd gewoon niets.
De afgelopen dagen is mijn CV ketel 3x vastgelopen en reageerde nergens meer op. Voor de installatie van de Quatt heb ik hier trouwens nog nooit last van gehad. Ik heb een Intergas Xtreme 36 met een T6.
1. Display op de CV laat zomaar ineens de waterdruk zien, zonder reden. Ook werkt warm water niet meer, net als verwarming. CV ketel lijkt dus in storing te staan. Ik kan dan 1 knopje kiezen; tapwater
2. Als ik vervolgens naar de tapwater instelling ga, dan loopt alles vast en telt de tapwater instelling af naar 40gr. Geen enkel knopje werkt meer...
De instelling voor warm water staat trouwens altijd op 55gr, dus wat de 40gr vandaan komt...?
Als ik vervolgens weer naar de tapwater instelling ga, dan staat deze netjes op 55gr.
Ik denk dat er dus ergens een signaal verkeerd gaat (van de CIC?), waardoor het hele systeem in storing gaat. Ook de Quatt reageert dan namelijk niet op warmtevraag, hoe hoog ik de T6 ook plaats.... De warmtevraag zie je trouwens wel netjes in de Quatt app, maar er gebeurd gewoon niets.
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Ik kruip even onder een steen vandaan. Ik haalde altijd al electrical power uit de mobiele api, maar zie ik nu dat dit ook in de json feed zit...?ZiegoM schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:36:
[...]
Hier ook lage temperaturen uit de quatt maar ook maar weinig verbruik. Delta tussen in en uit is meestal tussen 2,5 - 3 graden. Heb hem nog niet boven de ~300w gezien.
Stavaza nu (19,7 binnen temp met doel 20). Tado thermostaat.
[Afbeelding]
Verder had ik vanmorgen mijn eerste run van de Quatt. 1,5u op Quatt nr 1, toen even uit en vervolgens 1u op Quatt nr 2. De pompen beide steeds op 30% voor een flow van 800. Compressor freq 30 Hz en COP 6-7 op dat moment. En belangrijkste, een warmer huis met LTV radiatoren incl heatbooster. Geen vloerverwarming.
Volgende week plaats ik een vuilafscheider (denk ik). Kortom, ik ben best tevreden.
[ Voor 21% gewijzigd door thoomie op 14-10-2023 17:16 ]
Yes, hoewel mijn hw plug wel andere waardes geeft (hoger).thoomie schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:09:
[...]
Ik kruip even onder een steen vandaan. Ik haalde altijd al electrical power uit de mobiele api, maar zie ik nu dat dit ook in de json feed zit...?
Verder had ik vanmorgen mijn eerste run van de Quatt. 1,5u op Quatt nr 1, toen even uit en vervolgens 1u op Quatt nr 2. De pompen beide steeds op 30% voor een flow van 800. Compressor freq 30 Hz en COP 6-7 op dat moment. En belangrijkste, een warmer huis met LTV radiatoren incl heatbooster. Geen vloerverwarming.
Volgende week plaats ik een vuilafscheider (denk ik). Kortom, ik ben best tevreden.
:strip_exif()/f/image/UnSiIOqz8gpu6EiCKYmWQmfq.jpg?f=fotoalbum_large)
\_Specs_/
dat is het effect van langzamer draaien, het heeft met de eigen frequentie van bepaalde radiatoren te maken, dat ga je horen, door het toerental aan te passen ga je dat wijzigen. vergeet niet, het is allemaal vrij simpele techniek, dus ook simpele oplossing. (dus geen high tech, sorry)Ysbeer schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:45:
[...]
Simpelweg zachter dus? Ik dacht misschien ook iets van andere frequentie oid.
Heb jij een mogelijk alternatief voor in combinatie met de Quatt paraat (merk, type en waar de bestellen?) ik denk dat je hier veel tweakers mee blij kunt maken.olafmol schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:12:
[...]
Je kunt de temperatuur sensor (dat zilveren rondje) ook vervangen door een andere die op lagere temp aanslaat.
Prima oplossing lijkt me, al weet ik natuurlijk niet hoeveel besparing ik daardoor inlever.MacD007 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:57:
[...]
dat is het effect van langzamer draaien, het heeft met de eigen frequentie van bepaalde radiatoren te maken, dat ga je horen, door het toerental aan te passen ga je dat wijzigen. vergeet niet, het is allemaal vrij simpele techniek, dus ook simpele oplossing. (dus geen high tech, sorry)
Zeker als het door een buitenmuur moet gaan, zal boren op tegels vrijwel altijd tot breuk leiden, gewoon door de verschillende eisen die aan een boor worden gesteld.PGMO schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:04:
[...]
Voor duidelijkheid mezelf even gequot.
Afgelopen dinsdag was de conclusie van het huisbezoek dat aansluiting via kruipruimte geen optie was. Reden: de quatt aansluiting op de bestaande cv leiding moet altijd voor het eerste T-stuk plaatsvinden. Dat betekende in mijn geval binnen ca 0.5 m onder cv ketel. Dat zou betekenen dat ze moeten boren in de buurt van aanwezige vv. En dat was voor quatt geen optie (voor mij trouwens ook niet). Er werden in het gesprek nog meer hinderpalen genoemd (mantelbuizen, bochtenwerk, werken in kruipruimte). In feite sturen ze zoals in dit forum eerder vermeld op "niet complexe" installaties die binnen 1 werkdag afgerond kunnen worden.
Over afstand tot cv ketel in het algemeen heb ik trouwens geen voor mij duidelijk antwoord gekregen.
Door huisbezoek kwam nog wel een alternatief naar voren. Via buitenmuur door de badkamer (begane grond) om vervolgens via slaapkamer een doorgang naar ruimte met cv ketel te maken (grenzend aan slaapkamer). Dat zou allemaal weinig opvallend/storend kunnen gebeuren (ca 4 m leiding nodig).
Mijn vrouw en ik moeten hier nog een besluit over nemen. Optie betekent namelijk 2 x door badkamer tegels boren met risico op breuk. Offerte moet nog opgestuurd worden.
je hebt in feite twee opties.
heb je nog voldoende reserve tegels over, dan gewoon de plek zelf de tegels verwijderen, gat boren en daarna met nieuwe tegels opnieuw betegelen waarbij je vooraf deze om de gewenste maat hebt bewerkt, dit geeft vaak het beste resultaat. Mogelijk zelfs dat je voorzichtig de bestande tegels in zijn geheel kunt verwijderen, vaak lukt dat echter niet.
optie 2: als je geen tegels meer als reserve hebt, boor met een speciale tegelboor een iets groter gat (circa 2 cm groter dan het gat door de muur). Dan heb je voldoende ruimte om met een andere boor het benodigde gat te kunnen boren, nadeel twee keer boren.
Nagenoeg niets, het zal iets minder zijn, denk aan 5-10% minder luchtverplaatsing denk ik.Ysbeer schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:46:
[...]
Prima oplossing lijkt me, al weet ik natuurlijk niet hoeveel besparing ik daardoor inlever.

Als het goed is zit er in de aanvoer onder de ketel een drukverschilregelaar gemonteerd, kijk eens of deze is afgesteld op 0.2 bar.verguldebarman schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:01:
Vannacht/vandaag mijn eerste testrun gehad en was niet geheel succesvol. Hij zou moeten hebben aanslaan vanochtend, maar helaas....
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Quatt is inmiddels lekker aan de slag hier! Express de thermostaat op 21gr gezet. Was te benieuwd om te wachten tot morgen..... 🧐
:strip_exif()/f/image/ajzpulwVomZw09LjR7b147mp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ajzpulwVomZw09LjR7b147mp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MRpCOll8nQcelumLnVPQ741T.jpg?f=fotoalbum_large)
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
De gelinkte heatbooster krijgt over een paar weken de mogelijkheid te werken met de speedcomforts! Zie: buzzlightyear in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"Flesym schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:16:
[...]
[ Voor 11% gewijzigd door Spykie op 14-10-2023 20:31 ]
Het water is momenteel 30 graden, het wordt al behaaglijk in de kamer. Thermostaat staat op 20°, ik denk dat ik hem in mei weer uitzet 😅👊
:strip_exif()/f/image/y2nkbJuH4tKpFOkLoBWyfFh6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had hem op nachtmodus staan zag ik, nu staat hij ook bij mij op vol vermogen 👍Bacteria1980 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:14:
[Afbeelding]
Hij doet wat het moet doen. Lekker behagelijk in huis nu. Hij moet er al aardig aan... Tot nu toe tevreden 👍
Das beste power. Ben benieuwd wat voor huidige binnentemperatuur/gewenste temp je hebt, hier draait hij de hele dag al op laag vermogen...Bacteria1980 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:14:
[Afbeelding]
Hij doet wat het moet doen. Lekker behagelijk in huis nu. Hij moet er al aardig aan... Tot nu toe tevreden 👍
Oost west, 127.0.0.1 best!
.
[ Voor 99% gewijzigd door Bacteria1980 op 06-12-2023 07:46 ]
wel een COP van 3,6, de post voor jou @okijokii heeft met duidelijk minder vermogen een COP van 5. Als hij nu maar een COP van 3,6 doet beloofd dat eigenlijk niets goeds voor de toekomst. Hij zou eigenlijk duidelijk beter moeten scoren.Bacteria1980 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:14:
[Afbeelding]
Met ruim 38ºC water uit (WP) is dit ook best een hoge waarde. Hij draait eigenlijk nu al op vol vermogen van circa 1,5 kW.
Ik zag ook dat je de Thermostaat op 22ºC hebt staan, probeer maar eens deze op 20ºC of 19ºC te zetten en kijk dan eens wat hij doet.
[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 14-10-2023 23:06 ]
Wat ik even niet begrijp. De Quatt houdt het huis mooi op temperatuur. Op dit moment (3 uur) werd ik wakker en vond het best warm in huis. Daarom besloten om de thermostaat maar eens een halve graad naar beneden te doen (19.5 graden) en de Quatt op stille nachtstand te zetten. Wat me opvalt is dat de Quatt niet afslaat, terwijl hij kouder staat ingesteld dan hij hoeft te maken:
:strip_exif()/f/image/BJWnU2GDhQRyhrDWg1qmeR0H.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou denken dat hij nu zou afslaan en pas weer aangaat wanneer hij weer onder de 19.5 graden komt, maar dat is dus niet zo. Klopt dit?
Het lager zetten van de thermostaat en de nachtmodus is wel mooi duidelijk:
:strip_exif()/f/image/dFnCUHzN8RDnqBmOexfmIsyF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7SApp6n7zDSwtoGA1R21q9va.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IOkJC9PK3rUoXhE1QXGazEEL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BJWnU2GDhQRyhrDWg1qmeR0H.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou denken dat hij nu zou afslaan en pas weer aangaat wanneer hij weer onder de 19.5 graden komt, maar dat is dus niet zo. Klopt dit?
:strip_exif()/f/image/dFnCUHzN8RDnqBmOexfmIsyF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7SApp6n7zDSwtoGA1R21q9va.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IOkJC9PK3rUoXhE1QXGazEEL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XxyLj38JU4MQX4vqHK7VZCCg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door okijokii op 15-10-2023 03:23 ]
Hij zou gewoon uit moeten gaan als het warmer is dan ingesteld op je thermostaat inderdaad. Dat doet hij hier tenminste wel.okijokii schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 03:14:
Wat ik even niet begrijp. De Quatt houdt het huis mooi op temperatuur. Op dit moment (3 uur) werd ik wakker en vond het best warm in huis. Daarom besloten om de thermostaat maar eens een halve graad naar beneden te doen (19.5 graden) en de Quatt op stille nachtstand te zetten. Wat me opvalt is dat de Quatt niet afslaat, terwijl hij kouder staat ingesteld dan hij hoeft te maken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
.
[ Voor 99% gewijzigd door Bacteria1980 op 06-12-2023 07:45 ]
Heeft iemand de stille modus al geanalyseerd? Bijvoorbeeld tot hoeveel hz (0-50) hij maximaal optoert. Tenminste ik vermoed dat de quatt op die manier de stille modus begrenst.
Kan stroom van buitenunit om een of andere reden uitgeschakeld zijn? Omdat er zelfs geen standby verbruik weergegeven staatjwfchris schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:34:
Helaas werkt mijn quatt niet de eerste dag dat mijn verwarming aangaat. De CV is wel aangeslagen.
Echter zie ik in de app geen enkele buis oranje kleuren.
Weet iemand waar dit aan ligt? Kan ik zelf nog iets doen?
[Afbeelding]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
@FlesymGerardwaz schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:55:
[...]
Bij de speedcomforts de aansluiting van de voeler loshalen dan blijven ze draaien. Na de winter weer inpluggen.
Als je Quatt achter een energy socket / kWh meter van HW zit, kan je voeler van speedcomforts afhalen en de stekker van speedcomforts op een extra Energysocket zetten. Dan Energysocket laten schakelen wanneer Quatt >10 W verbruikt.
Dan schakel je de speedcomforts direct wanneer Quatt warmte gaat leveren
Hij is 25 minuten later uitgegaan (toen sliep ik alweer 😇):HBO88 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:11:
[...]
Hij zou gewoon uit moeten gaan als het warmer is dan ingesteld op je thermostaat inderdaad. Dat doet hij hier tenminste wel.
:strip_exif()/f/image/B8h4orDgCWCJ33yq1M3cFzzs.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus niet onmiddellijk
Zou je dit eens iets uitgebreider willen uitleggen? Ik denk dat je hier veel mensen blij mee maakt.Toby-Wan schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:53:
[...]
@Flesym
Als je Quatt achter een energy socket / kWh meter van HW zit, kan je voeler van speedcomforts afhalen en de stekker van speedcomforts op een extra Energysocket zetten. Dan Energysocket laten schakelen wanneer Quatt >10 W verbruikt.
Dan schakel je de speedcomforts direct wanneer Quatt warmte gaat leveren
Hoe laat je de ene energiesocket schalen, kijkend naar de andere?
Dit kan via een Meettaak (hebt er wel de abbo voor nodig a €1 pm)okijokii schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:04:
[...]
Zou je dit eens iets uitgebreider willen uitleggen? Ik denk dat je hier veel mensen blij mee maakt.
Hoe laat je de ene energiesocket schalen, kijkend naar de andere?
Schakel de Energiesocket van de speedcomfort(s) op basis van gemeten vermogen van de Quatt (buitenunit!!). Ik heb m op 10W staan, omdat ik alleen de buitenunit meet en standby is dan 5 a 6 W.
(Ik weet nog niet of er een extra Meettaak nodig is om m ook weer uit te schakelen, vandaag eerste dag dat ie aanspringt maar ik ben op vakantie
:strip_exif()/f/image/zZraQMGov5lh1u85cK9bQSgv.jpg?f=fotoalbum_large)
Wauw moet je voor zoiets simpels 1 euro per maand betalen? Ik zou toch eens naar Home Assist gaan kijken dan, dat is echt een basis automation daar. Belachelijk om daar geld voor te betalen.Toby-Wan schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:19:
[...]
Dit kan via een Meettaak (hebt er wel de abbo voor nodig a €1 pm)
Schakel de Energiesocket van de speedcomfort(s) op basis van gemeten vermogen van de Quatt (buitenunit!!). Ik heb m op 10W staan, omdat ik alleen de buitenunit meet en standby is dan 5 a 6 W.
(Ik weet nog niet of er een extra Meettaak nodig is om m ook weer uit te schakelen, vandaag eerste dag dat ie aanspringt maar ik ben op vakantie)
[Afbeelding]
Vanochtend ging bij mij de quatt opeens vol aan met de cv aan. Quatt vroeg een vermogen van 1500 watt en in een half uur 0.7 m3 gas door. Water temperatuur van 55 graden. Nu de cic opnieuw opgestart en draait hij weer stabiel met een vermogen van 700 watt zonder de cv ketel.
Gelukkig had ik dit redelijk op tijd door, maar wanneer je bijvoorbeeld op je werk bent kun je zo opeens veel energie verliezen.
Gelukkig had ik dit redelijk op tijd door, maar wanneer je bijvoorbeeld op je werk bent kun je zo opeens veel energie verliezen.
Je bent mijn held van de dag. Dat was het inderdaad. Stom van mij om niet te controleren. Waarschijnlijk heeft de installateur van de zonnepanelen deze per ongeluk uitgezet.Toby-Wan schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:47:
[...]
Kan stroom van buitenunit om een of andere reden uitgeschakeld zijn? Omdat er zelfs geen standby verbruik weergegeven staat
Hoeveel nachtverlaging pas je toe?marcelth72 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:39:
Vanochtend ging bij mij de quatt opeens vol aan met de cv aan. Quatt vroeg een vermogen van 1500 watt en in een half uur 0.7 m3 gas door. Water temperatuur van 55 graden. Nu de cic opnieuw opgestart en draait hij weer stabiel met een vermogen van 700 watt zonder de cv ketel.
Zou mij kunnen voorstellen dat de warmtevraag dusdanig hoog was dat de CIC alles vol aanslingerde.
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Mijn vrouw had het koud en heeft een handmatig 1,5 graden verhoogd. Ik heb de schema nu aangepast dat hij 0.5 graden nachtverlaging toepast. Maar ondanks de mogelijke hoge warmtevraag vond ik het bijzonder dat alles op hoog vermogen ging draaien.RobertowNL schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:43:
[...]
Hoeveel nachtverlaging pas je toe?
Zou mij kunnen voorstellen dat de warmtevraag dusdanig hoog was dat de CIC alles vol aanslingerde.
nee je betaald 1 euro per maand voor meerdere extra functies waar dit er 1 van is (naast het kunnen uitlezen van je PV installatie, meer dan 1 jaar data opslag, etc)Mr_thebrown schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:26:
[...]
Wauw moet je voor zoiets simpels 1 euro per maand betalen? Ik zou toch eens naar Home Assist gaan kijken dan, dat is echt een basis automation daar. Belachelijk om daar geld voor te betalen.
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Dank! En fijne vakantie!Toby-Wan schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:19:
[...]
(Ik weet nog niet of er een extra Meettaak nodig is om m ook weer uit te schakelen, vandaag eerste dag dat ie aanspringt maar ik ben op vakantie)
[Afbeelding]
Ik denk dat daarmee alles is gezegd 😉marcelth72 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:51:
[...]
Mijn vrouw had het koud en heeft een handmatig 1,5 graden verhoogd
Een goedbedoelde tip: mogelijk proberen om van uit een koude start dit met kleine stapjes te doen, dus niet direct naar die gewenste 22ºC gaan, maar dat in stapjes van 1ºC proberen.Bacteria1980 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:41:
[...]
Na dat hij de temperatuur heeft gehaald draait die nu op 500 watt ongeveer. Vloer was natuurlijk erg koud en dient eerst op temperatuur te komen. En het betreft een vrijstaand huis. Met open velden. Snap alleen nog niet dat quatt er voor gekozen had dat ik aan een quatt genoeg zal moeten hebben. Mijn voorkeur zal gegaan zijn voor twee... We wachten af. Bedankt voor je feedback 👋👍
Ik ben het ook nog aan het uitvogelen wat de beste manier is, een warmtepomp is toch heel wat anders dan een CV, verschil tussen schildpad en haas zullen we maar zeggen.
Die 500W klinken al een heel stuk beter, succes en bij een groot huis was ik ook naar een dubbele Quatt gegaan, ik dacht ook dat ik die nodig had, maar ook bij mij zij Quatt dat 1 Quatt voldoende was, nu zijn we ondertussen al fors teruggegegaan met het gasverbruik, tegenover vroeger hadden we al circa 50% winst behaald.
Als je de HA integratie gebruikt, die nu gewoon in HA beschikbaar is, dan is er ook direct een dashboardje beschikbaar die je kan gebruiken in een van je hoofd dashboards.HBO88 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:09:
In het kader durf te vragen. Ik ga de quatt integreren in HA. Ik ben niet zo ervaren daarmee.
Heeft iemand een mooi overzicht dashboard gemaakt en die je ook wilt delen?
@krizzziz bijvoorbeeld?
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Nou, vanochtend was het 19,5° dus tijd om het wat behaaglijker te maken. Rond 08:45 de thermostaat aangezet. Eerst even 2minuten de ketel aan maar daarna nam de Quatt het snel over. Maximaal ongeveer een halve kwh stroomverbruik gezien en 3.8kwh warmte opwekking. Nu pruttelt het geheel alweer een tijdje:
/f/image/raLqopTtFD1VtAcsRHwIIRoB.png?f=fotoalbum_large)
Was ook de eerste test met het geluid, pomp hoor je wel brommen in de badkamer. Staat hier op het platte dak met houten balken. In de slaapkamer er naast is het nagenoeg niet hoorbaar. Op zolder verder ook niet. Dus ik vermoed dat dit ook zo is bij de buren. Wij hebben zink en zij een bitumen dak en de spouwmuur zit er uiteraard tussen. Dus de daken zijn niet echt aan elkaar verbonden. Dit is ook niet op de stille stand.
/f/image/raLqopTtFD1VtAcsRHwIIRoB.png?f=fotoalbum_large)
Was ook de eerste test met het geluid, pomp hoor je wel brommen in de badkamer. Staat hier op het platte dak met houten balken. In de slaapkamer er naast is het nagenoeg niet hoorbaar. Op zolder verder ook niet. Dus ik vermoed dat dit ook zo is bij de buren. Wij hebben zink en zij een bitumen dak en de spouwmuur zit er uiteraard tussen. Dus de daken zijn niet echt aan elkaar verbonden. Dit is ook niet op de stille stand.
Heeft iemand al een SCOP berekening in zijn home assistent zitten? En hoe hebben jullie deze opgebouwd?
Ik zie hier tijdens het draaien een COP tussen de 5 en 7.5. Gemiddeld zo rond de 6.3 vanochtend.
Ik zie hier tijdens het draaien een COP tussen de 5 en 7.5. Gemiddeld zo rond de 6.3 vanochtend.
vanmorgen de eerste keer de Quatt aan, deed dat heel kalm en rustig op zo'n circa 400W verbruik en een output van circa 3.000W, in het begin heel even de CV aan om het water boven de 18ºC te krijgen (was 0,08m³).
Nachtverlaging stond op 18ºC (in de nacht was de Quatt dus niet aangegaan, kamertemperatuur kwam niet onder 18,1ºC (apparte T/LV sensor)) maar de kamer is eigenlijk nauwelijks afgekoeld. Thermostaat op 19ºC.
Wel nog de pompschakelaar van de VV op 22ºC gezet (dat zal wel de nieuwe winterstand worden), pomp loopt nu ook. en de speedcomforts even op continu gezet, eens kijken of daar nog een andere oplossing voor te vinden is.
Geluid, geven een ruwe meting gedaan, direct naast de warmtepomp (<1m) kwam ik uit op gemiddeld Leq van 42 dB. Dat is dus best netjes. Binnen ( in de keuken (is direct achter de muur van de warmtepomp) hoor je helemaal niets, ook geen trillingen.
volgende stap is om HA on line te krijgen, is volgend project. gelukkig kan ik via HW (Quatt heeft de luxe om zijn eigen kWh meter te hebben, toen was deze functie nog niet bekend in de Quatt App) en de JSON live feed krijg ik ook wel de eerste inzichten. next step dus HA.
Nachtverlaging stond op 18ºC (in de nacht was de Quatt dus niet aangegaan, kamertemperatuur kwam niet onder 18,1ºC (apparte T/LV sensor)) maar de kamer is eigenlijk nauwelijks afgekoeld. Thermostaat op 19ºC.
Wel nog de pompschakelaar van de VV op 22ºC gezet (dat zal wel de nieuwe winterstand worden), pomp loopt nu ook. en de speedcomforts even op continu gezet, eens kijken of daar nog een andere oplossing voor te vinden is.
Geluid, geven een ruwe meting gedaan, direct naast de warmtepomp (<1m) kwam ik uit op gemiddeld Leq van 42 dB. Dat is dus best netjes. Binnen ( in de keuken (is direct achter de muur van de warmtepomp) hoor je helemaal niets, ook geen trillingen.
volgende stap is om HA on line te krijgen, is volgend project. gelukkig kan ik via HW (Quatt heeft de luxe om zijn eigen kWh meter te hebben, toen was deze functie nog niet bekend in de Quatt App) en de JSON live feed krijg ik ook wel de eerste inzichten. next step dus HA.
[ Voor 37% gewijzigd door MacD007 op 15-10-2023 11:16 ]
@MacD007 je zou ze kunnen vervangen voor zelfbouw.
Ook interessant voor mensen die nog geen speedcomforts hebben.
Is in de regel niet heel lastig te bouwen, goedkoper dan de Heatfans / speedcomforts en aan te sturen zoals je zelf wil. Het is een kwestie van een aantal PWM ventilatoren kopen en de aansturing via:
een Heatbooster
Of je kan dat ook goedkoper/zelf doen met 2 goedkope printjes de hw-585 & W1209
Dat laatste heb ik gedaan; ziet er ongeveer zo uit. Voordeel, stiller & goedkoper dan de speedcomforts die ik had getest. En toch meer debiet doordat ik meer ventilatoren heb die rustiger draaien.
Voor meer informatie hierover:
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic
Is in de regel niet heel lastig te bouwen, goedkoper dan de Heatfans / speedcomforts en aan te sturen zoals je zelf wil. Het is een kwestie van een aantal PWM ventilatoren kopen en de aansturing via:
een Heatbooster
Dat laatste heb ik gedaan; ziet er ongeveer zo uit. Voordeel, stiller & goedkoper dan de speedcomforts die ik had getest. En toch meer debiet doordat ik meer ventilatoren heb die rustiger draaien.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door RobertowNL op 15-10-2023 11:05 ]
Jup, maar kwam ik dus gewoon te laat achter en was toen ook niet direct in de mood om dit zelf te doen, zeg maar gerust lui.RobertowNL schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:03:
@MacD007 je zou ze kunnen vervangen voor zelfbouw.
is er geen andere thermokoppel wat je zou kunnen gebruiken, volgens mij zijn die redelijk universeel qua maat, alleen met andere schakelpunten. ?
Zelfbouw wil ik niet niet, de speedcomforts waren ook niet bepaald goedkoop.
ze staan nu gewoon continu aan, voor het stookseizoen.
Dank voor de links, ik kijk daar eens of ik daar iets vind.
een Heatbooster
Dat laatste heb ik gedaan; ziet er ongeveer zo uit:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
voor een SCOP waarde moeten we helaas nog een 1/2 jaartje wachten, daarvoor heb je dus de gegevens van een hele stookseizoen voor nodig.RobertowNL schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:45:
Heeft iemand al een SCOP berekening in zijn home assistent zitten? En hoe hebben jullie deze opgebouwd?
Een COP kun je echter nu al vrij mooi berekenen.
Bij de intake zeiden ze mij hierover dat ze bij een grote delta T zo snel mogelijk een situatie proberen te creëren dat de Quatt het zo efficient mogelijk in zijn eentje afkan. Dus snel mogelijk op temperatuur boosten, en dan de Quatt op laag pitje de zaak op temperatuur laten houden. Of en hoe het op temperatuur komen geoptimaliseerd wordt weet ik niet. Hangt geloof ik oa van de geleverde data en mogelijkheden van de cv af.marcelth72 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:51:
[...]
Mijn vrouw had het koud en heeft een handmatig 1,5 graden verhoogd. Ik heb de schema nu aangepast dat hij 0.5 graden nachtverlaging toepast. Maar ondanks de mogelijke hoge warmtevraag vond ik het bijzonder dat alles op hoog vermogen ging draaien.
@MacD007 In de speedcomforts zit een Clixon bi-metaal schakelaar dacht ik. Daar kan je gewoon andere versies van kopen en vervangen. Heb wel eens gelezen dat iemand dat gedaan heeft, maar kan dat niet meer terugvinden.
Alle gegevens zijn te berekenen
(Totaal afgegeven energie X / totaal opgenomen hoeveelheid energie X = X-COP [waar x = periode)
Een M-COP of Week-COP mag wat mij betreft ook. Gaat meer om een gemiddelde COP over langere tijd.MacD007 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:19:
[...]
voor een SCOP waarde moeten we helaas nog een 1/2 jaartje wachten, daarvoor heb je dus de gegevens van een hele stookseizoen voor nodig.
Een COP kun je echter nu al vrij mooi berekenen.
[...]
(Totaal afgegeven energie X / totaal opgenomen hoeveelheid energie X = X-COP [waar x = periode)
[ Voor 10% gewijzigd door RobertowNL op 15-10-2023 11:24 ]
Hier draait de quatt inmiddels ook. Ligt waarschijnlijk niet aan de quatt maar de temperatuur zakt hier nu onder de 20 graden, 19,83, maar er komt nog geen verwarmingsvraag vanuit de iSense. Verder heeft de quatt vanmorgen eerst een uur op zichzelf gedraaid. Toen halfuur de cv erbij. En toen weer over op heatpump only. Moet waarschijnlijk nog inleren.
Edit: eigenlijk zou ik graag een optie willen op de Quatt waarbij je bijvoorbeeld kunt zeggen. Sta gewoon tussen bepaalde tijden aan op X temperatuur. Waarbij ik dan bijvoorbeeld zou kiezen voor 25-30 graden. Dan blijft de vloer behaaglijk qua temperatuur en de woning blijft ook lekker constant.
Edit: eigenlijk zou ik graag een optie willen op de Quatt waarbij je bijvoorbeeld kunt zeggen. Sta gewoon tussen bepaalde tijden aan op X temperatuur. Waarbij ik dan bijvoorbeeld zou kiezen voor 25-30 graden. Dan blijft de vloer behaaglijk qua temperatuur en de woning blijft ook lekker constant.
[ Voor 29% gewijzigd door Trackerfire op 15-10-2023 12:15 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Graag gedaan!jwfchris schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:40:
[...]
Je bent mijn held van de dag. Dat was het inderdaad. Stom van mij om niet te controleren. Waarschijnlijk heeft de installateur van de zonnepanelen deze per ongeluk uitgezet.
je, kunt dat dus ook gewoon per uur of dag berekenen, helaas zal dat bv via HA moeten omdat de JSON helaas geen cumulatieve waardes kan leveren. mn het afgegeven vermogen door de warmtepomp is hier het probleem, de opgenomen vermogen (electrisch) kan veelal va andere wegen ook verkregen worden.RobertowNL schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:21:
@MacD007 In de speedcomforts zit een Clixon bi-metaal schakelaar dacht ik. Daar kan je gewoon andere versies van kopen en vervangen. Heb wel eens gelezen dat iemand dat gedaan heeft, maar kan dat niet meer terugvinden.
Juist, dat bedoelde ik dus ook met die thermokoppel annex bi-metaal schakelaar, ik zal speedcomforts eens mailen of zij, speciaal voor warmtepomp gebruikers niet een andere versie kunnen aanbieden, lijkt me een leuke aanvulling.
[...]
Een M-COP of Week-COP mag wat mij betreft ook. Gaat meer om een gemiddelde COP over langere tijd.

De Quatt is hier een dikke maand geleden geïnstalleerd en draait als een zonnetje!
Bijzonderheden van de installatie
Bijzonderheden van de installatie
- Leidingroute was een uitdaging omdat de CV weggewerkt zit middenin de woonkamer. Leidingen moesten weggewerkt achter een kastenwand en onderlangs/door een TV-kast om het onzichtbaar te houden (harde eis). Heb bij Quatt een vervroegde levering aangevraagd om leidingen zelf aan te leggen.
- Heb eigen kabelgoten gebruikt om het netjes weg te werken. Deze voor binnen in de woning - hier kunnen de leidingen excl isolatie precies in worden vastgeklikt. Deze voor buiten de woning om in te blenden met de kleur van de gevel - hier pas alles incl isolatie (net) in.
- Heb een DVR-ventiel toegevoegd in elk van de vloerverwarming verdelers om deze hydraulisch actief(ver) te maken door de retourmenging te stoppen/beperken zodat er meer massa door de vloerverwarming heen gaat. Staan nu ingesteld op 0.4 bar
- Werkt met een Evohome thermostaat, waarbij ik de zoneklep van het primaire circuit (80m2 begane grond) permanent heb opgezet zodat die altijd meeloopt. Voor de tweede verdieping is de zoneregeling (4x) actief en bij warmtevraag loopt dan warmte door specifieke groep + begane grond (meeloop). Werkt uitstekend so far..
- Heb de Quatt CiC gekoppeld aan Homey en log elke 30 seconden de parameters tbv monitoring. Kan de warmtepomp daardoor netjes volgen met Homey Insights grafieken. Mooie bijvangst is dat ik nu ook de CV-ketel beter kan tracken en daardoor nu ook bijvoorbeeld een douche-timer heb kunnen fixen.
- 100 euro voor borderrand + worteldoek
- 30 euro voor PVC afvoerbuis
- 50 euro voor grind (7 zakken)
- 100 euro voor kabelgoot binnen (4m)
- 85 euro voor kabelgoot buiten (2m + hulpstukken)
- 75 euro voor 2x DVR ventiel tbv vloerverwarmingverdeler
- 90 euro voor nieuw Evohome OT ketelrelais
- 500 euro voor installateur (Evohome ketelrelais vervangen, 2x DVR ventiel plaatsen, kunststof leiding vervangen door koper)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 21% gewijzigd door Clock op 15-10-2023 15:38 ]
op zich is dat een grapig idee, echter als je kijkt naar het financiele plaatje wat een Homewizzard smart socket kost (3 stuks voor 73€
niet alles wat technische kan is ook technisch verantwoord / zinvol zou ik zeggen.

doe je het voor het geluid, is dat natuurlijk een andere zaak, vind je deze storend kun je beter een andere powersupply bij hun gaan vragen, dan zijn ze stiller, en nog minder stroomverbruik.
[Afbeelding]
[ Voor 25% gewijzigd door MacD007 op 15-10-2023 12:35 ]
Had je mijn berichtje gezien dat de heatbooster module van een medetweaker binnenkort overweg kan met de speedcomforts?MacD007 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:33:
[...]
op zich is dat een grapig idee, echter als je kijkt naar het financiele plaatje wat een Homewizzard smart socket kost (3 stuks voor 73€), (De Speedcomforts verbruiken jaarlijks slechts 1 kWh = 0,35€) kun je de speedcomforts tot sint juttemis laten draaien en zelfs dan zijn ze nog goedkoper, vergeet niet dat alleen een smart socket ook stroom verbruikt (circa <1W). Een speedcomfort gebruikt zelfs 0,55W. dus de stroom die je door het ene wilt gaan sparen gaat aan het andere weer op
. In mijn eigen situatie zou ik 4 van deze sockets moeten kopen om alle speedcomforts aan te kunnen sluiten.
niet alles wat technische kan is ook technisch verantwoord / zinvol zou ik zeggen.![]()
doe je het voor het geluid, is dat natuurlijk een andere zaak, vind je deze storend kun je beter een andere powersupply bij hun gaan vragen, dan zijn ze stiller, en nog minder stroomverbruik.![]()
[...]
weet jij waar je deze info kunt krijgen?NIB0R schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:42:
Heeft iemand de stille modus al geanalyseerd? Bijvoorbeeld tot hoeveel hz (0-50) hij maximaal optoert. Tenminste ik vermoed dat de quatt op die manier de stille modus begrenst.
Want via de app (Quatt) of via JSON Feed krijg je deze info niet. HA ??
In principe kun je de modus ook zelf forceren door in de app bij Stille modus te kiezen voor Altijd.
:strip_exif()/f/image/lBLOEUZUdeL4iunbfMiXVc09.jpg?f=fotoalbum_large)
sorrry, dat heb ik even gemist cq niet zo begrepen. Ik ben alleen bang dat dit voor mij geen oplossing gaat brengen, ik heb 4 radiatoren door de kamer verspreid (zo als dat normaal is), dus zou ik voor elke speedcomforts dan een dergelijke aansturing nodig hebben, is dan een andere sensor niet eenvoudiger en ook nog eens goedkoper? of vergeet ik hier iets?Spykie schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:40:
[...]
Had je mijn berichtje gezien dat de heatbooster module van een medetweaker binnenkort overweg kan met de speedcomforts?
Quatt heeft gisteren en vanmorgen ook de eerste echte runs gedaan, Lyric T6R thermostaat ingesteld op 21 graden continu, Evohome systeem draait mee als "slave" voor het naregelen van de kamers boven. Eea gemonitord via HA.
Er is me wel wat opgevallen, door mijn plaatsing van de Quatt bij ons op het ommuurde dakterras, blijkt dat de koude lucht die de Quatt uitblaast "blijft hangen" in de bak (badkuip) van het dakterras en de Quatt begint zijn eigen koude lucht te recirculeren ..... De buitentemperatuur die Quatt registreert daalt en afgenomen vermogen neemt toe om dezelfde watertemperatuur te realiseren, logisch, de Quatt probeert energie te halen uit koudere lucht waar zojuist al energie uit is gehaald. De temperatuur daalt ongeveer 4 graden. Afgelopen nacht was het windstil en dan is het effect groter dan vanmorgen met een beetje wind op het terras. Je kan de dip in temperatuur in de buurt van de Quatt zien in onderstaande grafiek (zie rode pijlen)
CV was ook nog bijgesprongen afgelopen nacht, toen de quatt het niet bij kon houden in de silent mode vermoed ik.....
Dit is mijn opstelling, dakterras is een soort badkuip waar de quatt instaat.
:strip_exif()/f/image/SUL0MgmTRgPCQrnnMhiu9pQs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk erover om de Quatt wat hoger te plaatsen, halve meter, en/of een soort verticaal aanzuig kanaal achter de quatt over de gehele breedte te maken om circulatie over de grond te voorkomen, zodat de lucht van boven wordt aangezogen.
Bijgaand nog een overzicht van de Quatt, Lyric T6R en Evohome vertrekregeling in HA; De Quatt leest de Lyric T6R zelfs uit in 0,01 graad nauwkeurigheid, terwijl de Lyric T6R zelf maar 0,5 graad stapjes laat zien. De Evohome leest vertrektemperaturen uit in 0,1 graad stapjes. De Woonkamer was op dit moment 20,6 graden terwijl Lyric T6R dat al afrond naar 21.0 op de thermostaat.
:strip_exif()/f/image/hCkmeIvtgUP4GIXm66jxrkQh.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is me wel wat opgevallen, door mijn plaatsing van de Quatt bij ons op het ommuurde dakterras, blijkt dat de koude lucht die de Quatt uitblaast "blijft hangen" in de bak (badkuip) van het dakterras en de Quatt begint zijn eigen koude lucht te recirculeren ..... De buitentemperatuur die Quatt registreert daalt en afgenomen vermogen neemt toe om dezelfde watertemperatuur te realiseren, logisch, de Quatt probeert energie te halen uit koudere lucht waar zojuist al energie uit is gehaald. De temperatuur daalt ongeveer 4 graden. Afgelopen nacht was het windstil en dan is het effect groter dan vanmorgen met een beetje wind op het terras. Je kan de dip in temperatuur in de buurt van de Quatt zien in onderstaande grafiek (zie rode pijlen)
:strip_exif()/f/image/8wBamjurlruHuKMbDN4r3nyv.jpg?f=fotoalbum_large)
CV was ook nog bijgesprongen afgelopen nacht, toen de quatt het niet bij kon houden in de silent mode vermoed ik.....
:strip_exif()/f/image/SUL0MgmTRgPCQrnnMhiu9pQs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk erover om de Quatt wat hoger te plaatsen, halve meter, en/of een soort verticaal aanzuig kanaal achter de quatt over de gehele breedte te maken om circulatie over de grond te voorkomen, zodat de lucht van boven wordt aangezogen.
Bijgaand nog een overzicht van de Quatt, Lyric T6R en Evohome vertrekregeling in HA; De Quatt leest de Lyric T6R zelfs uit in 0,01 graad nauwkeurigheid, terwijl de Lyric T6R zelf maar 0,5 graad stapjes laat zien. De Evohome leest vertrektemperaturen uit in 0,1 graad stapjes. De Woonkamer was op dit moment 20,6 graden terwijl Lyric T6R dat al afrond naar 21.0 op de thermostaat.
:strip_exif()/f/image/hCkmeIvtgUP4GIXm66jxrkQh.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/seaDflt569GLNIi1U6oqdYQd.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door sky_walker op 15-10-2023 12:57 ]
Kleine tip, voor dat je dat definitief doet (volgens lijkt het dat je tussen je raam en deur voldoende ruimte hebt voor de Quatt om deze op te hangen. Ik verwacht dat je wel circa 50 cm erboven vrij zou moeten houden om voldoende lucht aan te kunnen zuigen) plaats de Quatt met de bigfoots op een stevige tafel (met 3 of 4 man zou dat moeten lukken) dan kun je het gedrag even monitoren.sky_walker schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:51:
Quatt heeft gisteren en vanmorgen ook de eerste echte runs gedaan, Lyric T6R thermostaat ingesteld op 21 graden continu, Evohome systeem draait mee als "slave" voor het naregelen van de kamers boven. Eea gemonitord via HA.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bijgaand nog een overzicht van de Quatt, Lric T6R en Evohome vertrekregeling in HA
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Thanks, ja of even op 2 stapels 40x60 tegels. De Quatt mag van mij ook wel iets boven de raampartij uitkomen, dat is namelijk de badkamer en daar hangt toch altijd een luxaflex tegen de inkijk.MacD007 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:57:
[...]
Kleine tip, voor dat je dat definitief doet (volgens lijkt het dat je tussen je raam en deur voldoende ruimte hebt voor de Quatt om deze op te hangen. Ik verwacht dat je wel circa 50 cm erboven vrij zou moeten houden om voldoende lucht aan te kunnen zuigen) plaats de Quatt met de bigfoots op een stevige tafel (met 3 of 4 man zou dat moeten lukken) dan kun je het gedrag even monitoren.
Ik weet niet hoe flexibel de waterleidingen zijn om de Quatt tijdelijk even iets op te tillen?
Quatt had me hier trouwens wel op mogen wijzen met installatievideogesprek. Ik heb er zelf niet bij stilgestaan in ieder geval.... Wellicht ook een nieuw geval voor Quatt, zal het in ieder geval melden, wellicht dat ze er wat aan hebben voor nieuwe installaties om rekening mee te houden. heeft echt wel impact op performance.
[ Voor 23% gewijzigd door sky_walker op 15-10-2023 13:03 ]
Naar jou verhaal en foto te beoordelen moet je mogelijk wel een stuk hoger, ik verwacht op dat je de onderkant Quatt op de zelfde hoogte als het muurtje of zelf iets hoger zou moeten plaatsen.sky_walker schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:00:
[...]
Thanks, ja of even op 2 stapels 40x60 tegels. De Quatt mag van mij ook wel iets boven de raampartij uitkomen, dat is namelijk de badkamer en daar hangt toch altijd een luxaflex tegen de inkijk.
Ik weet niet hoe flexibel de waterleidingen zijn om de Quatt tijdelijk even iets op te tillen?
Quatt had me hier trouwens wel op mogen wijzen met installatievideogesprek. Ik heb er zelf niet bij stilgestaan in ieder geval.... Wellicht ook een nieuw geval voor Quatt, zal het in ieder geval melden, wellicht dat ze er wat aan hebben voor nieuwe installaties om rekening mee te houden. heeft echt wel impact op performance.
Ik zat zelfs ook met een dergelijke situatie, ik heb gekozen om de onderkant van de Quatt iets boven de rand van het muurtje te plaatsen. (zie foto, en mijn afstand is kleiner dan die van jou, dus eigenlijk nog iets hoger dus)
:strip_exif()/f/image/rm2jTH6uZO22sCsomCR57Huw.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank, ik heb nog wel aardig wat outflow ruimte op het dakterras ca 5mx2m, blauw is huidige opstelling, maar ik zal wel wat omhoog moeten. Ik zou ook nog kunnen overwegen om de quatt kwartslag te draaien (gele opstelling), dan kan de quatt beter uitblazen over lange gedeelte dakterras; De koude lucht kan ook weg via het glazen scherm links, scheiding met de buren, daar is ruimte naast/onder.MacD007 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:20:
[...]
Naar jou verhaal en foto te beoordelen moet je mogelijk wel een stuk hoger, ik verwacht op dat je de onderkant Quatt op de zelfde hoogte als het muurtje of zelf iets hoger zou moeten plaarsen.
Ik zat zelfs ook met een dergelijke situatie, ik heb gekozen om de onderkant van de Quatt iets boven de rand van het muurtje te plaatsen. (zie foto, en mijn afstand is kleiner dan die van jou, dus eigenlijk nog iets hoger dus) [Afbeelding]
Echter dan heb ik nieuwe kabel en leidingen nodig (meer lengte).... ? mogelijk met snelkoppelingen ?
/f/image/qP14NUca3Z3fgl8SQMQpaMNP.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door sky_walker op 15-10-2023 13:34 ]
Hoe krijg jij de statistiek allemaal zo mooi in een grafiek? Dit lukt me wel voor de stroom entiteiten (via HomeWizard), maar niet voor de Quatt... Op het moment dat ik een Statistiek kaart aanmaak kan ik bij het dropdown menu voor Entiteit alleen kiezen voor de HomeWizard entiteiten of anderen. Ik zie echter geen Quatt entiteiten. Wanneer ik echter vanuit een dashboard klik op een Quatt entiteit krijg ik wel een mooie statistiek te zien. Alvast bedankt voor jullie reactiesverguldebarman schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:26:
Quatt is inmiddels lekker aan de slag hier! Express de thermostaat op 21gr gezet. Was te benieuwd om te wachten tot morgen..... 🧐
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt, maar dan mis ik toch nog iets. Heb zojuist de integratie geinstalleerd en heb nu verbinding. kan alle data netjes zien. Maar hoe kom ik aan dat standaard dashboardje?rvdgaag schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:34:
[...]
Als je de HA integratie gebruikt, die nu gewoon in HA beschikbaar is, dan is er ook direct een dashboardje beschikbaar die je kan gebruiken in een van je hoofd dashboards.
In de Quatt-app, kun je bij Inzicht - Jaargrafiek elektriciteit en warmte kWh te zien krijgen. Zelf even periodeCOP van uitrekenen. 9,92/4,96=2,0RobertowNL schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:45:
(lijkt slecht door paar weken standby verbruik tov paar draaiuren; week- of daggrafiek geeft momenteel eerlijker beeld)
Bij de daggrafiek kun je trouwens uurdetails zien door op die uurstaven in de grafiek te klikken. Da's mooi.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
HeatGeek heeft op YouTube geprobeerd een (grotere) warmtepomp zo in te pakken dat ie zo zou gaan circuleren en de performance achteruit zou gaan, maar dat lukte eigenlijk niet. Wel bijzonder dat het bij jou wel lukt, terwijl het (boven) nog best open is.sky_walker schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:00:
[...]
Thanks, ja of even op 2 stapels 40x60 tegels. De Quatt mag van mij ook wel iets boven de raampartij uitkomen, dat is namelijk de badkamer en daar hangt toch altijd een luxaflex tegen de inkijk.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ja, hij moduleert: hard verwarmen en zacht verwarmen.okijokii schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:16:
Moduleert de Quatt ook? Ik heb nu dit schema ingesteld. Begint de Quatt dan op dat moment?
[Afbeelding]
Maar hij voorspelt niet, dus als jij om 8uur een temperatuur vraagt, gaat hij pas om 8uur beginnen om die temperatuur te maken.
Voorspellen is met name leuk voor CV ketels. Temperatuur op 15 graden snachts of wanneer je niet thuis bent, en dan zorgen dat wanneer je beneden/thuis komt het een behaaglijke 21 graden is. een WP kan dit temperatuurverschil niet overbruggen, en dus heeft voorspellen nauwelijks zinSBL schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:35:
[...]
Ja, hij moduleert: hard verwarmen en zacht verwarmen.
Maar hij voorspelt niet, dus als jij om 8uur een temperatuur vraagt, gaat hij pas om 8uur beginnen om die temperatuur te maken.
Tenzij je in de Resideo app “optimaliseren” aanzet, dan leert hij obv jouw woning karakteristieken de juiste aanwarmtijd.SBL schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:35:
[...]
Jawel hoor, de T6 gaat dan alleen (veel) eerder starten. Heb het hier ook zo al draaien (sinds begin februari).Toby-Wan schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:44:
[...]
Voorspellen is met name leuk voor CV ketels. Temperatuur op 15 graden snachts of wanneer je niet thuis bent, en dan zorgen dat wanneer je beneden/thuis komt het een behaaglijke 21 graden is. een WP kan dit temperatuurverschil niet overbruggen, en dus heeft voorspellen nauwelijks zin
Je moet wel met een kleine nachtverlaging en 0,5gr stappen werken, anders knalt de Quatt de CV aan, en dan door op warmtepomp.
Geofence kan niet idd, daar is de snelheid idd te laag voor.
[ Voor 5% gewijzigd door mrdop op 15-10-2023 14:49 ]
Naar mijn mening zou je voor scop berekening alleen dagen meenemen waarop er ook warmte geleverd wordt. Standby verbruik in zomer / buiten stookseizoen zegt namelijk niks over hoe efficiënt je aan het verwarmen bent.SBL schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:07:
[...]
In de Quatt-app, kun je bij Inzicht - Jaargrafiek elektriciteit en warmte kWh te zien krijgen. Zelf even periodeCOP van uitrekenen. 9,92/4,96=2,0
(lijkt slecht door paar weken standby verbruik tov paar draaiuren; week- of daggrafiek geeft momenteel eerlijker beeld)
Bij de daggrafiek kun je trouwens uurdetails zien door op die uurstaven in de grafiek te klikken. Da's mooi.
Buiten-stookseizoen-verbruik zou je beter apart kunnen bijhouden
Ik zeg niet dat het niet kan of niet werkt, zeg alleen dat in vergelijking met puur CV ketel stoken de toegevoegde waarde minder is, omdat zowel tijdsduur veel langer is & te compenseren temperatuurverschil veel minder kan zijnmrdop schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:47:
[...]
Jawel hoor, de T6 gaat dan alleen (veel) eerder starten. Heb het hier ook zo al draaien (sinds begin februari).
Je moet wel met een kleine nachtverlaging en 0,5gr stappen werken, anders knalt de Quatt de CV aan, en dan door op warmtepomp.
Geofence kan niet idd, daar is de snelheid idd te laag voor.
Dit klopt niet, tenminste in mijn geval niet. Aangestuurd door iSense thermostaat vroeg ik om 7:00 20 graden. Temperatuur vannacht is gezakt naar 19.5 en om iets over 5en is hij aangesprongen en iets voor 7:00 was het 20 graden.SBL schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:35:
[...]
volgens mij hoef je helemaal geen dagen mee te nemen, maar zo ver ik het had begrepen is een COP een eenvoudige vergelijking tussen afgegeven vermogen (cumulatief in een x tijdsbestek) / opgenomen (electrisch) vermogen (cumulatief in hetzelfde x tijdsbestek), dus als je de COP van een maand wilt weten zul je voor die maand het afgegeven en opgenomen vermogen moeten weten, of daar dan dagen tussen zitten met geen, weinig of veel (opgenomen cq afgegeven) vermogen is niet van belang. Tel je cumalatief in één (stook)seizoen deze waarden op krijg je een SCOP (van dat Seizoen), wil je een algemene SCOP weten, zul je meerdere SCOP moeten middelen. De COP en SCOP die je ziet van de verschillende merken en modellen zijn volgens een vooraf bepaalde methode berekend. deze kan dus voor je eigen situatie gaan afwijken.Toby-Wan schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:50:
[...]
Naar mijn mening zou je voor scop berekening alleen dagen meenemen waarop er ook warmte geleverd wordt. Standby verbruik in zomer / buiten stookseizoen zegt namelijk niks over hoe efficiënt je aan het verwarmen bent.
Buiten-stookseizoen-verbruik zou je beter apart kunnen bijhouden
voorbeeld: afgifte 10 kWh (in 1 dag) en opgenomen energie 5 kWh, COP voor die dag is dus 10 / 5= 2 (een COP heeft dus ook geen eenheid)
het zelfde voor in één week: 200 kWh afgifte en opgenomen vermogen is 50 kWh, 200 / 50= COP van 4 (voor die week)

Dit topic is gesloten.