Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 125 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.831.177 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:54
jpa1 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:27:
[...]

Ik heb ook overschot op de zonnepanelen en dan krijg je een terugleververgoeding. In mijn geval nu Euro 0,11/Kwh. Ik heb dus de optie optimaliseren aan staan en daar de terugleververgoeding ingevuld. Immers, zodra de Quatt stroom gebruikt, kost dit mij die Euro 0,11.
Wat is handig wanneer je een klein overschot hebt? Ik heb ongeveer 300 kWh over op jaarbasis (geen slimme meter). Wat is dan een slimme manier van optimaliseren?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:59
okijokii schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:25:
Vandaag jaarlijks onderhoud aan de ketel gehad. Installateur gevraagd of hij een vuilfilter wilde plaatsen. Hij had 1 meegenomen, maar gaf aan dat er geen ruimte voor was helaas. Moet het vuilfilter per se op de retour? Of mag deze ook ergens anders geplaatst worden? Of heeft die dan geen enkel nut meer. Bijvoorbeeld bij de oranje pijl?

[Afbeelding]
In theorie op aanvoer, maar in praktijk zal het wenig uitmaken. Je water stroomt zo vaak door de leidingen per uur dat al het vuil netjes afgevangen kan worden.
Wat mij betreft een prima plek om ertussen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
HBO88 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:51:
[...]

In theorie op aanvoer, maar in praktijk zal het wenig uitmaken. Je water stroomt zo vaak door de leidingen per uur dat al het vuil netjes afgevangen kan worden.
Wat mij betreft een prima plek om ertussen te zetten.
Dankjewel, vraag ik of hij dat alsnog wil doen

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpa1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 30-09 22:30
okijokii schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

Dankjewel, vraag ik of hij dat alsnog wil doen
Bij mij is de quatt duo afgelopen maandag geinstalleerd, inclusief de vuilafscheider (die ik al had hangen op de retour van de CV leidingen). Ik vroeg de Quatt installateur waarom Quatt de vuilafscheider niet adviseert of als voorwaarde stelt. Hij gaf aan dat de pompen die Quatt gebruikt niet kwetsbaar zijn of gevoelig zijn voor de vuildeeltjes.
Ik kan het zelf niet technisch beoordelen, maar hij kwam op mij deskundig over en was razendsnel en netjes in zijn leidingwerk. Hoewel ik het met de adviezen hier eens ben en blij ben met de vuilafscheider (vangt bij mij behoorlijk wat vuil af), toch ook wel een geruststellende gedachte dat de Quatt het minder nodig zou hebben dan mijn ketel.

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 20:15
Andere meting mbt geluidseisenšŸ‘
Bron: "Installatie" 11 oktober 2023
Het was drie jaar geleden al aangekondigd, maar de markt lijkt er nog niet op ingespeeld: vanaf 1 januari worden brom-, piep-, en fluittonen van de buitenunit van airco’s en warmtepompen anders gemeten. Dat kan gevolgen hebben voor het wel of niet halen van de geluidseis.
Toen drie jaar geleden de geluidseis van kracht werd, werd al aangekondigd dat per 1 januari 2024 tonaliteit op een andere manier gemeten zou gaan worden. Want over een kleine drie maanden wordt de Zwitserse meetmethode DIS47315/150257 vervangen door de internationale NEN-ISO 1996-1:2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
HenkRood schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:57:
Andere meting mbt geluidseisenšŸ‘
Bron: "Installatie" 11 oktober 2023

[...]
Weten we al iets over de tonaliteit van de Quatt?

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:22
Ysbeer schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:05:
[...]

Hoe krijg je minimale geluidshinder aan de binnenzijde?
Ik heb dit laten gebruiken:

Wagner 100x100x10 anti trilmatjes (zelf gekocht)
Soft rubber trillingsdemper M8 (had ik ook gekocht, maar zij hadden betere bij zich)

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:56

Trackerfire

BTC HODLER

MacD007 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:25:
[...]

Ik verwacht dat ƫen te lage COP in de tijd nog niet aan de orde is, ik verwacht dat we in het begin tog wel verwend worden door een hoge COP (alleen jammer dat je deze dus niet in de Quatt app kunt zien).
Heb 'm in mijn home assistant klaar staan met de integratie van Marco Boers. Dus kan 'm gelukkig wel prima volgen. Verwacht ook inderdaad niet dat het heel snel achteruit gaat, tenzij hij 's nachts vol aan de bank moet, maar aangezien ik de temperaturen in huis vrij constant wil houden zal dit hopelijk minimaal aan de orde zijn ;) en anders kunnen we bijsturen door het inzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEf-29jiEEeaI3GUKxeDJCXLwlw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LIE934N7MP318VMM8q1NjrzW.png?f=user_large

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

MacD007 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:27:
[...]

bofkont met je super lage tarieven. dat lijken wel voor oorlogse prijzen. je nieuw contract zal dan wel tegenvallen, maar den ook een stuk lagere gasrekening. O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5W37YQo2EWOA6CG_1z9B4Opi6MA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bVKTk5ytLO3x5w99XqxLXDNs.png?f=user_large O-)

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 11:37
Geen goede beurt voor Quatt support bij mij.

In april een ticket geopend i.v.m. mijn Nest thermostaat.

Deze werkt dusdanig slecht i.c.m. de Quatt dat de warmtepomp die ik heb hangen vrij nutteloos is. Geen probleem als dit mijn eigen keuze was geweest, echter tijdens het voorgesprek was de "thermostaat OT dus perfect". Tussen het voorgesprek en de installatie waren er geluiden over problemen, maar volgens de informatie bij de veelgestelde vragen was hier op het moment van installatie een oplossing voor gevonden.

Na installatie bleek echter dat de cv-ketel en Quatt bij warmtevraag eigenlijk constant beide op volle vermogen draaiden, waardoor er geen besparing te bespeuren was.

Op basis hiervan een ticket aangemaakt. De reactie was dat men verwachtte dat men snel een oplossing zou hebben voor de Nest thermostaat (april 2023). Ik heb hierop aangegeven tot het volgende stookseizoen te kunnen wachten op een oplossing, waarna Quatt liet weten het support ticket open te laten staan.

Het stookseizoen komt eraan, dus heb ik op 21 september gevraagd naar een update. Dezelfde dag nog een reactie ontvangen dat er enkel gesloten tickets in het systeem stonden. Hierop meteen gereageerd met bovenstaand verhaal, waarbij bij de laatste communicatie nog letterlijk stond dat het ticket open zou moeten blijven staan. Vreemd, maar je zou verwachten dat die opgepakt zou worden en er nog inhoudelijke reactie zou moeten komen.

Sindsdien geen reactie meer, ondanks dat ik 2x om reactie heb gevraagd. We zijn inmiddels 3 weken verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
ZiegoM schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:45:
Hier is de Quatt vandaag geplaatst, ging vrij soepel doordat het gat al in de muur zat (afvoer droger) en de CV ketel op de begane grond een paar meter daar achter hangt.

Het was wel wat puzzelwerk om de leidingen aangesloten te krijgen onder de CV ivm beperkte ruimte (afvoer terug naar quatt heeft nu bijvoorbeeld een lelijke bocht van 180 graden) en helaas gaf de monteur aan dat hij geen goede plek zag voor de spirotech die ik had klaar liggen. Overigens zag ik met mijn beperkte kennis ook niet hoe dit beter had gekund zonder alles overhoop halen en vanaf 0 te beginnen. Dus ik denk er over om die spirotech dan maar terug te sturen en te hopen dat dat geen issues gaat geven. Zelf gaan zagen zie ik niet zo zitten en zoals gezegd geen idee waar dan.

Testrun gedaan en haalt met deze temperaturen natuurlijk met zeer weinig watt input al mooie warmte Kw's. Geluid is (bij 600 watt iig) echt beter dan verwacht (stil).

Flow is volgens de json ook met alle radiatoren dicht en dus alleen VVW (complete begane grond, met VVW pomp er tussen) 800 liter per uur. Zaken open of dichtdraaien lijkt niet veel uit te maken, het lijkt wel of de pompsnelheid wordt aangepast naar 800.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
De spiro had prima met een kleine aanpassing, namelijk met een stukje nieuwe leiding van circa 20 cm in een mooie u bocht naar voren, daar had dan de spiro perfect op gepast en de retourleiding had daar zonder bocht direct op aangesloten kunnen worden. Kosten stukje pijp en een extra perskoppeling. Dat ze dat niet gezien hebben. Jammer.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply Me
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-10 21:53
verguldebarman schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:09:
[...]
Soft rubber trillingsdemper M8 (had ik ook gekocht, maar zij hadden betere bij zich)
Bedoel je hiermee dat ze standaard deze M8 trillingsdemper gebruiken, of hebben ze die speciaal bij jou toegepast?
Ik ben zelf namelijk ook aan het kijken wat ik zelf kan aanschaffen ter voorbereiding van mijn installatie. De Quatt komt aan de buitenmuur te hangen, aan de andere kant van onze slaapkamer. Dus elk stukje extra demping is meegenomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FKarma
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-09 15:07
jpa1 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:27:
[...]

Ik heb ook overschot op de zonnepanelen en dan krijg je een terugleververgoeding. In mijn geval nu Euro 0,11/Kwh. Ik heb dus de optie optimaliseren aan staan en daar de terugleververgoeding ingevuld. Immers, zodra de Quatt stroom gebruikt, kost dit mij die Euro 0,11.
Ik heb ook de optimaliseren optie aan staan, maar ik kan (op iOS) geen terugleververgoeding invullen. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Simply Me schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:35:
[...]

Bedoel je hiermee dat ze standaard deze M8 trillingsdemper gebruiken, of hebben ze die speciaal bij jou toegepast?
Ik ben zelf namelijk ook aan het kijken wat ik zelf kan aanschaffen ter voorbereiding van mijn installatie. De Quatt komt aan de buitenmuur te hangen, aan de andere kant van onze slaapkamer. Dus elk stukje extra demping is meegenomen...
De standaard dempers die bij de beugel meegeleverd worden vond ik persoonlijk veel te stug. De quatt is vrij licht.
Ik heb zelf later de soft rubbers eronder gezet en geluid was flink stuk minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Die van Quatt zijn harder, welke van de twee soorten nu beter is is ook mede afhankelijk van de eigenschappen van de muur, Mn de eigenfrequentie of een veelfout daarvan, die is bij elke muur weer anders.
Gewoon uit proberen is hier het moto, wat je wel kunt zijn antitrilmatjes (die van de warmteservice, zwart-blauwe-zwart rubberen blokjes (Wagner), je hebt er maar 1 nodig, deel deze door twee, deze klemmen zich zelf vast) aan de onderkant van de verticale muursteunen plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EK324iuEKBfeHlBqFxTTK4IgW9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rm2jTH6uZO22sCsomCR57Huw.jpg?f=fotoalbum_large
Werken de harde niet goed, zou je deze kunnen vervangen door de zachte variant. Vele tweakers hier hebben zo ver ik het weet wel, zoals @HBO88 het aangeeft met de lichte (=zachte) betere ervaringen.
Helaas was ik dus vergeten deze te bestellen, dus bij mij zitten de standaard er tussen, tijdens het testdraaien had ik overigens geen last van geluid en trillingen binnen. Heb wel spouwmuurisolatie. En zowel mijn binnenmuur als buitenmuur zijn van baksteen gemetseld ( dat is dus anders dan de nu gebruikte Yton blokken die nu veelal voor binnenmuren gebruikt worden. (Minder eigen massa, geven trillingen beter door)

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 12-10-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
FKarma schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:39:
[...]

Ik heb ook de optimaliseren optie aan staan, maar ik kan (op iOS) geen terugleververgoeding invullen. Of zie ik iets over het hoofd?
Welke versie app gebruik je, is deze up to date? Er staat ook geen TLV in de app, enkel het tarief van de stroom, daar moet je dus de voor jou ( fictieve) stroomprijs invullen. Heb je veel overproductie, die je dus niet kunt salderen, dan vul je daar het TLV in, anders je normale tarief. Je kunt wel kiezen tussen enkel of dubbel tarief.

[ Voor 32% gewijzigd door MacD007 op 12-10-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FKarma
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-09 15:07
MacD007 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:47:
[...]

Welke versie app gebruik je, is deze up to date? Er staat ook geen TLV in de app, enkel het tarief van de stroom, daar moet je dus de voor jou ( fictieve) stroomprijs invullen. Heb je veel overproductie, die je dus niet kunt salderen, dan vul je daar het TLV in, anders je normale tarief. Je kunt wel kiezen tussen enkel of dubbel tarief.
Dan heb ik wel de meest recente app, ik had gewoon niet bedacht dat het handig was om bij overproductie het teruglevertarief daar in te vullen. Ik had vorig jaar 3900 kwh overschot (vorige bewoners hadden een elektrische auto), ik ga het dus maar even aanpassen. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:45
FKarma schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:00:
[...]

Dan heb ik wel de meest recente app, ik had gewoon niet bedacht dat het handig was om bij overproductie het teruglevertarief daar in te vullen. Ik had vorig jaar 3900 kwh overschot (vorige bewoners hadden een elektrische auto), ik ga het dus maar even aanpassen. Bedankt voor de tip!
Net zo makkelijk om optimaliseren op UIT te zetten, dan pakt ie sowieso maximaal de Quatt (en dus stroom) ipv de ketel.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:02:
[...]

Net zo makkelijk om optimaliseren op UIT te zetten, dan pakt ie sowieso maximaal de Quatt (en dus stroom) ipv de ketel.
Effect zal ongeveer het zelfde zijn, is een beetje afhankelijk van je TLV, hij is pas verhuisd dus zal wel een nieuw contract hebben met een vermoedelijk lage TLV, dat zal nu nog niet gaan spelen, pas als de buitentemperatuur <5 gaat worden zul je richting het normale omslagpunt gaan komen. Optie is zoals je zegt kijken hoeveel overcapaciteit je hebt, let daarbij wel op dat met een warmtepomp je invoer wel gaat stijgen, dus ook je hoeveelheid wat je kunt salderen gaat dus ook mee omhoog, bij een warmtepomp kan dat dus best veel zijn en dan is geen optimalisatie zoals je aangeeft de betere optie. Daardoor forceer je de saldering, verschuiving van overproductie naar saldering, mits saldering juist wordt toegepast ( dus geen dynamisch contract)
Het is wel even een puzzelwerkje. O-)

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 12-10-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 15:58
MacD007 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:33:
[...]

De spiro had prima met een kleine aanpassing, namelijk met een stukje nieuwe leiding van circa 20 cm in een mooie u bocht naar voren, daar had dan de spiro perfect op gepast en de retourleiding had daar zonder bocht direct op aangesloten kunnen worden. Kosten stukje pijp en een extra perskoppeling. Dat ze dat niet gezien hebben. Jammer.
Ook 'gek' dat hier alles met knelkoppelingen is gedaan. Bij de meeste installaties zie je perkoppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpa1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 30-09 22:30
MacD007 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:13:
[...]

Effect zal ongeveer het zelfde zijn, is een beetje afhankelijk van je TLV, hij is pas verhuisd dus zal wel een nieuw contract hebben met een vermoedelijk lage TLV, dat zal nu nog niet gaan spelen, pas als de buitentemperatuur <5 gaat worden zul je richting het normale omslagpunt gaan komen. Optie is zoals je zegt kijken hoeveel overcapaciteit je hebt, let daarbij wel op dat met een warmtepomp je invoer wel gaat stijgen, dus ook je hoeveelheid wat je kunt salderen gaat dus ook mee omhoog, bij een warmtepomp kan dat dus best veel zijn en dan is geen optimalisatie zoals je aangeeft de betere optie. Daardoor forceer je de saldering, verschuiving van overproductie naar saldering, mits saldering juist wordt toegepast ( dus geen dynamisch contract)
Je gasprijs is toch ook van invloed?In het voorbeeld dat je zelf aanhaalde is de gasprijs 0,797/m3. Stroom 0,215/kwh. 1m3 gas is ongeveer gelijk aan 10kwh stroom heb ik begrepen. Dat betekent dat als het kouder wordt en je cop beneden de 2,7 zou komen, het mogelijk voordeliger is op gas.
In mijn geval met 0,11 terugleververgoeding en een gasprijs van 1,24 zal optimalisatie aan of uit wss geen verschil uitmaken. Maar ben benieuwd straks in de praktijk wat het doet.
Heb je veel overproductie dan is nu het verhaal van je salderingsgrens toch niet van belang (pas als de saldering afgebouwd wordt)? Begrijp ik dat goed? Immers, je levert per saldo veel meer terug en dan speelt alleen de hoogte van je terugleververgoeding. Dus bij relatief lage gasprijs kan optimalisatie aan slim zijn. Of als je het geluk hebt nog een hoge TLV te krijgen.

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:10
okijokii schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:35:
[...]

Wat is handig wanneer je een klein overschot hebt? Ik heb ongeveer 300 kWh over op jaarbasis (geen slimme meter). Wat is dan een slimme manier van optimaliseren?
Er is geen overschot van 300 kWh als dit je eerste wp stookseizoen wordt hoor ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-10 11:34

SBL

okijokii schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:35:
[...]

300kWh op jaarbasis "over", die gaan sowieso op met een warmtepomp, welke instelling je ook kiest.
Je kunt optimaliseren aanzetten en dan je werkelijke tarieven invoeren.

Ik wil graag nog wat extra gas besparen, om zeker onder 500m3 per jaar uit te komen. Dus ik heb optimaliseren aan staan, met fictieve tarieven 0,33€/kWh en gasprijs 1,45€/m3, die er voor zorgen dat Quatt pas bij echt slechte COP (<2) kiest voor CV-ketel.
Ik ga bijhouden of mijn verwachtingen uitkomen en eventueel bijstellen.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
[...]

Ik weet helaas niet of ze het speciaal voor mij hadden meegenomen, of standaard bij zich hadden.....

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jpa1 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:02:
[...]

Je gasprijs is toch ook van invloed?In het voorbeeld dat je zelf aanhaalde is de gasprijs 0,797/m3. Stroom 0,215/kwh. 1m3 gas is ongeveer gelijk aan 10kwh stroom heb ik begrepen.
volgens mij (ook omdat je vanuit de CV ketel gaat rekenen, ik heb zelf ook die fout gemaakt, kun je beter de koevlas berekening aanhouden, die gaat volgens mij van 8,8 kWh/m3 gas uit.

en ja, de gasprijs maakt ook verschil uit, mn de verschil in prijs per Kwh, dus de gasprijs in kWh vergelijken met de stroomprijs (incl. de COP van die buitentemperatuur).

Vraag: we missen volgens mij echter nog steeds een betrouwbare COP grafiek van Quatt, waar je het temperatuur/COP verloop kunt zien. Heeft iemand dat wel, dan graag hier op het forum even posten. alvast bedankt.
Dat betekent dat als het kouder wordt en je cop beneden de 2,7 zou komen, het mogelijk voordeliger is op gas.
In mijn geval met 0,11 terugleververgoeding en een gasprijs van 1,24 zal optimalisatie aan of uit wss geen verschil uitmaken. Maar ben benieuwd straks in de praktijk wat het doet.
Heb je veel overproductie dan is nu het verhaal van je salderingsgrens toch niet van belang (pas als de saldering afgebouwd wordt)? Begrijp ik dat goed? Immers, je levert per saldo veel meer terug en dan speelt alleen de hoogte van je terugleververgoeding. Dus bij relatief lage gasprijs kan optimalisatie aan slim zijn. Of als je het geluk hebt nog een hoge TLV te krijgen.
Nee, niet helemaal juist, vooral nu al heeft dit een duidelijk effect. zou de saldering verdwijnen is dit niet meer van belang.
klein voorbeeld om dat te verduidelijken (let op de getallen zijn fictief en alleen bedoeld om het efect te laten zien).

verbruik voor warmtepomp: 3.000 kWh
opbrengst PV : 5.000 kWh
overproductie: = 3.000-5.000=2.000 kWh

na een warmtepomp: (stel verbruik warmtepomp is 1.500 kWh)
nieuw verbruik : 4.500 kWh
opbrengst : 5.000 kWh
overproductie: 4.500-5.000 = 500 kWh dus de nieuwe overproductie is maar 1/4 van de oude overproductie.

salderen is dus goedkoper omdat dit gratis (je betaald daar dus ook geen belasting over) is tegenover een TLV die je dus wel geld kost als je deze verbruikt, deze is natuurlijk wel een stuk goedkoper dan stroom die je vol moet gaan inkopen.
prijs van kWh gesalderde stroom = 0€
prijs van TLV kWh = circa 0,05-0,09€
prijs van inkook stroom uit net = 0,35-0,40€

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 12-10-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
paQ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:09:
[...]

Er is geen overschot van 300 kWh als dit je eerste wp stookseizoen wordt hoor ;)
Nee klopt hoor, tot nu toe had ik dat overschot. Ik ga nu tekort komen. Ik schat zelf in dat ik 1700 kWh tekort ga komen. Ik heb geen slimme meter. Daarom mijn vraag wat ik het beste kan invullen qua optimalisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamepc
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:21
Vraag: we missen volgens mij echter nog steeds een betrouwbare COP grafiek van Quatt, waar je het temperatuur/COP verloop kunt zien. Heeft iemand dat wel, dan graag hier op het forum even posten. alvast bedankt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHcBqEqLimEDyV7AvSi_NT5Q7YY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMDdA19Sw5qk1B8USWdVQdwQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
verguldebarman schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:28:
[...]

Ik weet helaas niet of ze het speciaal voor mij hadden meegenomen, of standaard bij zich hadden.....
welke kleur hebben die van jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gamepc schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:54:
[quote]
[...]

[Afbeelding]
@Gamepc super bedankt, dus bij een 35ĀŗC (zal bij de meeste de standaard zijn) zie je dat zelf bij -5ĀŗC je nog een COP van 3 hebt.
Afhankelijk met hoeveel kWh je gaat rekenen, ik zie dat hier veel met 8,8 kWh (dat is de gecorigeerde koevlaas waarde mbt SWW) word gerekend of je rekend met 9,77 kWh (maar dat is zonder verlies van de CV ketel)
De breakeven point ligt bij beide gevallen (huidige gasprijs/stroomprijs) ergens tussen een COP van 2,5 en 2.6. gezien de grafiek zit je dan al ruim voorbij de -5ĀŗC (lager dus) voordat een CV goedkoper gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

MacD007 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:09:
[...]

@Gamepc super bedankt, dus bij een 35ĀŗC (zal bij de meeste de standaard zijn) zie je dat zelf bij -5ĀŗC je nog een COP van 3 hebt.
Afhankelijk met hoeveel kWh je gaat rekenen, ik zie dat hier veel met 8,8 kWh (dat is de gecorigeerde koevlaas waarde mbt SWW) word gerekend of je rekend met 9,77 kWh (maar dat is zonder verlies van de CV ketel)
De breakeven point ligt bij beide gevallen (huidige gasprijs/stroomprijs) ergens tussen een COP van 2,5 en 2.6. gezien de grafiek zit je dan al ruim voorbij de -5ĀŗC (lager dus) voordat een CV goedkoper gaat worden.
Grafieken stonden al poosje op dit forum, hoor.
Quatt rekent met 8,8kWh/m3, dus daarmee ook instellingen in de app kiezen.
Of 35graden standaard Ta is, hangt wel af van je afgiftesysteem.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:19
Pbure97 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:28:
Geen goede beurt voor Quatt support bij mij.

In april een ticket geopend i.v.m. mijn Nest thermostaat.

Deze werkt dusdanig slecht i.c.m. de Quatt dat de warmtepomp die ik heb hangen vrij nutteloos is. Geen probleem als dit mijn eigen keuze was geweest, echter tijdens het voorgesprek was de "thermostaat OT dus perfect". Tussen het voorgesprek en de installatie waren er geluiden over problemen, maar volgens de informatie bij de veelgestelde vragen was hier op het moment van installatie een oplossing voor gevonden.

Na installatie bleek echter dat de cv-ketel en Quatt bij warmtevraag eigenlijk constant beide op volle vermogen draaiden, waardoor er geen besparing te bespeuren was.

Op basis hiervan een ticket aangemaakt. De reactie was dat men verwachtte dat men snel een oplossing zou hebben voor de Nest thermostaat (april 2023). Ik heb hierop aangegeven tot het volgende stookseizoen te kunnen wachten op een oplossing, waarna Quatt liet weten het support ticket open te laten staan.

Het stookseizoen komt eraan, dus heb ik op 21 september gevraagd naar een update. Dezelfde dag nog een reactie ontvangen dat er enkel gesloten tickets in het systeem stonden. Hierop meteen gereageerd met bovenstaand verhaal, waarbij bij de laatste communicatie nog letterlijk stond dat het ticket open zou moeten blijven staan. Vreemd, maar je zou verwachten dat die opgepakt zou worden en er nog inhoudelijke reactie zou moeten komen.

Sindsdien geen reactie meer, ondanks dat ik 2x om reactie heb gevraagd. We zijn inmiddels 3 weken verder.
Ik heb de quatt ook in gebruik gehad met een nest, maar dit gaat gewoon niet goed werken. Met quatt heb ik veel telefonisch contact gehad en uiteindelijk is het probleem dat nest geen juiste meting doorgeeft.

Ik heb nu de lyric t6 en nu de Tado in gebruik en deze werken gewoon veel beter dan de nest, met de nest moduleert de quatt bijna niet. Wat ik begrijp van quatt is dat de nest geen kamertemperatuur doorgeeft en ook alleen de maximaal inggestelde temperatuur doorstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
prakka schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:33:
[...]

Ik heb de quatt ook in gebruik gehad met een nest, maar dit gaat gewoon niet goed werken. Met quatt heb ik veel telefonisch contact gehad en uiteindelijk is het probleem dat nest geen juiste meting doorgeeft.

Ik heb nu de lyric t6 en nu de Tado in gebruik en deze werken gewoon veel beter dan de nest, met de nest moduleert de quatt bijna niet. Wat ik begrijp van quatt is dat de nest geen kamertemperatuur doorgeeft en ook alleen de maximaal inggestelde temperatuur doorstuurt.
nuance: Quatt kan niets met het signaal dat een nest verstrekt aan OT.
In Europe, the Nest thermostats listed at the top of the page use OpenTherm to control modulating boilers. The Nest thermostat’s learning capabilities and advanced software algorithms like Auto-Schedule and True Radiant, ​account for things like home occupancy, current weather, temperature inside your home, temperature you’ve set and more to control your modulating boiler. For instance, in cooler weather the Nest thermostat can start heating a bit earlier to reach your scheduled target temperature on time.
Mijn theorie is dat de CIC hetzelfde probeert de doen als een nest reeds doet. Wat een nest doet is dynamisch, en afhankelijk van allerlei omgevingsparameters. De CIC laten interfacen met een nest geeft daarom de nodige hoofdbrekens.

icm een ketel zou juist een nest (na enkele dagen in elk geval) een meer dan prima resultaat moeten geven, gericht efficiency binnen het gestelde comfortniveau. En icm met een warmtepomp eigenlijk net zo goed. Maar niet icm de CIC; want die was al met zijn eigen plan bezig.

Eigenlijk wordt het tegen die tijd ook onnodig complex. Er gaat allerlei software tegen elkaar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbure97
prakka schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:33:
[...]

Dat is geen probleem, maar communiceer dat dan in plaats van de verwachting dat er snel een oplossing komt. Ik heb een half jaar kunnen afwachten, maar zou nu wel binnen 3 weken een reactie mogen verwachten.

Een andere thermostaat is een noodzakelijk iets als de Nest niet blijft werken. Het was natuurlijk handiger geweest als ze deze meteen geĆÆnstalleerd hadden. Anderzijds lees ik bij de veelgestelde vragen dat ze zo vaak terugkomen als nodig is voor een 5-sterren review. Ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbure97
paQ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:48:
[...]

nuance: Quatt kan niets met het signaal dat een nest verstrekt aan OT.

[...]

Mijn theorie is dat de CIC hetzelfde probeert de doen als een nest reeds doet. Wat een nest doet is dynamisch, en afhankelijk van allerlei omgevingsparameters. De CIC laten interfacen met een nest geeft daarom de nodige hoofdbrekens.

icm een ketel zou juist een nest (na enkele dagen in elk geval) een meer dan prima resultaat moeten geven, gericht efficiency binnen het gestelde comfortniveau. En icm met een warmtepomp eigenlijk net zo goed. Maar niet icm de CIC; want die was al met zijn eigen plan bezig.

Eigenlijk wordt het tegen die tijd ook onnodig complex. Er gaat allerlei software tegen elkaar in.
Het vreemde is wel dat de temperaturen wel op het display van de Nest af te lezen zijn. Je zou dan verwachten dat het wel werkbaar zou kunnen worden. Men zou daar bij Quatt meer van moeten weten, maar inhoudelijk geven ze minimale informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Pbure97 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:56:
[...]

Het vreemde is wel dat de temperaturen wel op het display van de Nest af te lezen zijn. Je zou dan verwachten dat het wel werkbaar zou kunnen worden. Men zou daar bij Quatt meer van moeten weten, maar inhoudelijk geven ze minimale informatie.
nest communiceert met heatlink
Eigenlijk zou je het heatlink signaal op de OT terminals moeten afvangen om te zien wat er nou eigenlijk gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:13:
[...]

ik heb nog een TLV die gelijk is aan de stroomprijs, dus dat maakt bij mij weinig uit.

Wat mijn grootste beweegreden is om optimalisatie UIT te zetten, is dat ik uiteindelijk naar all-electric zou willen. Dus ik wil weten in hoeverre de Quatt het alleen kan en onder welke omstandigheden de ketel zou moeten bijspringen. Niet omdat het financieel aantrekkelijker zou zijn, maar omdat de Quatt het gewoon niet meer trekt.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
Trackerfire schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:45:
We hebben er (gelukkig) lang op moeten wachten, maar eind deze week/begin volgende week zal de Quatt toch echt bij >90% van de gebruikers moeten aanspringen/bijspringen. Toch wel soort van benieuwd/gespannen wat t precies gaat doen. Idealiter ā€œniksā€ tov oud maar dan met een berg minder gas.

Mijn instellingen met vloerverwarming op de benedenverdieping en handdoek radiator in de badkamer is nachtverlaging 19 verder continu 20.

Tevens de optie Optimaliseer je besparingen uit ivm overschot op de zonnepanelen. Ik wil dus dat de Quatt zoveel mogelijk doet ook al berekend hij dat t goedkoper is om op gas te stoken ivm een te lage COP.
Je zou toch ook het teruglever tarief in kunnen vullen als prijs, dat zou ook correct moeten werken. Hier wordt hij eind deze maand geinstalleerd en vraag ik me hetzelfde af. EDit: zie dat die suggestie al gedaan is.

We hebben hier echter een ander probleem, wegens overbelasting van het net wil ik af en toe dat hij aanspringt om te voorkomen dat omvormer afslaat. Dus of optimalisatie uit of temperatuur thermostaat verhogen (zal ik doen via HA)

[ Voor 5% gewijzigd door patrickvdhart op 12-10-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-artijnn
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-09 14:00
patrickvdhart schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

Je zou toch ook het teruglever tarief in kunnen vullen als prijs, dat zou ook correct moeten werken. Hier wordt hij eind deze maand geinstalleerd en vraag ik me hetzelfde af. EDit: zie dat die suggestie al gedaan is.

We hebben hier echter een ander probleem, wegens overbelasting van het net wil ik af en toe dat hij aanspringt om te voorkomen dat omvormer afslaat. Dus of optimalisatie uit of temperatuur thermostaat verhogen (zal ik doen via HA)
Leest de omvormer dan niet nog steeds de spanning van het net om te bepalen of hij aan/uit kan? Wat ik er van heb begrepen is dat namelijk hoe het standaard/vaak werkt, bij mij in ieder geval wel. Ik heb zelf helaas ook veel terugleverproblemen om dezelfde reden en bij mij maakt het niks uit of ik ontzettend veel apparaten aan ga zetten, de omvormer valt nog steeds uit omdat het net te hoge spanning heeft. Deze zomer veel mee gespeeld, tevergeefs.

Misschien zijn er andere aansluitmogelijkheden maar bovenstaand is mijn ervaring bij mijn installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-artijnn
Pbure97 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:53:
[...]

Dat is geen probleem, maar communiceer dat dan in plaats van de verwachting dat er snel een oplossing komt. Ik heb een half jaar kunnen afwachten, maar zou nu wel binnen 3 weken een reactie mogen verwachten.
Bij mij waren ze in de intake (begin augustus) erg duidelijk naar mij toe dat de Nest thermostaat die ik toen had niet (goed) samenwerkte met de Quatt, ik heb om die reden mijn thermostaat vervangen door een Tado V3 +. Het was ofwel de Tado of een Honeywell in hun advies icm de Quatt.

Vervelend dat ze bij jou andere verwachtingen creƫren. Tenzij ze er daadwerkelijk mee bezig zijn om de Nest te laten werken met de Quatt maar daarover slecht communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
M-artijnn schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:02:
[...]

Leest de omvormer dan niet nog steeds de spanning van het net om te bepalen of hij aan/uit kan?
ja, de omvormer kijkt welke spanning bij hem aanligt, is deze 253V dan schakelt deze de omvormer uit, maar blijft wel de netspanning monitoren, zo snel deze weer onder de 253V komt komt de omvormer weer online.

Echter door in het huis een extra verbruiker om te zetten net voordat deze 253V berijkt gaat worden, hierdoor daalt namelijk de netspanning in je huis iets (hoeveel is afhankelijk van het vermogen dat die extra verbruiker) trekt kan het uitschakelen van de omvormer dus verhindert worden (even wat simpeler uitgelegd).
Wat ik er van heb begrepen is dat namelijk hoe het standaard/vaak werkt, bij mij in ieder geval wel. Ik heb zelf helaas ook veel terugleverproblemen om dezelfde reden en bij mij maakt het niks uit of ik ontzettend veel apparaten aan ga zetten, de omvormer valt nog steeds uit omdat het net te hoge spanning heeft. Deze zomer veel mee gespeeld, tevergeefs.

Misschien zijn er andere aansluitmogelijkheden maar bovenstaand is mijn ervaring bij mijn installatie.
Wat overigens ook helpt, dat is overgaan naar een 3-fase huisaansluiting. De belasting van de 3-fases is namelijk niet helemaal gelijk, in mijn eigen situatie kan daar wel eens 10V en zelfs meer verschil in zitten.
in het verleden had ik ook regelmatige drop-outs van de omvormer (had toen nog 1-Fase aansluiting), na het overgang naar 3-fase, zijn de twee omvormers (elk 1-fase, waarbij een oud en nieuw) verhuist naar een andere Fase (sinds dien heb ik geen enkele drop-out meer gehad).

Dus zeker in combinatie met een PV installatie is het soms handig om naar een 3-Fase huisaansluiting te gaan, heb je die al en heb je een 1-fase omvormer dan is het mogelijk handig de omvormer op een andere fase te zetten. zeker met een Quatt kan dat in een jaar de kosten van rond de 300 euro, je hebt een nieuwe 3-fase hoofdschakelaar nodig plus het omzetten naar 3-fase door de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-artijnn
MacD007 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:34:
[...]

ja, de omvormer kijkt welke spanning bij hem aanligt, is deze 253V dan schakelt deze de omvormer uit, maar blijft wel de netspanning monitoren, zo snel deze weer onder de 253V komt komt de omvormer weer online.

Echter door in het huis een extra verbruiker om te zetten net voordat deze 253V berijkt gaat worden, hierdoor daalt namelijk de netspanning in je huis iets (hoeveel is afhankelijk van het vermogen dat die extra verbruiker) trekt kan het uitschakelen van de omvormer dus verhindert worden (even wat simpeler uitgelegd).

[...]

Wat overigens ook helpt, dat is overgaan naar een 3-fase huisaansluiting. De belasting van de 3-fases is namelijk niet helemaal gelijk, in mijn eigen situatie kan daar wel eens 10V en zelfs meer verschil in zitten.
in het verleden had ik ook regelmatige drop-outs van de omvormer (had toen nog 1-Fase aansluiting), na het overgang naar 3-fase, zijn de twee omvormers (elk 1-fase, waarbij een oud en nieuw) verhuist naar een andere Fase (sinds dien heb ik geen enkele drop-out meer gehad).

Dus zeker in combinatie met een PV installatie is het soms handig om naar een 3-Fase huisaansluiting te gaan, heb je die al en heb je een 1-fase omvormer dan is het mogelijk handig de omvormer op een andere fase te zetten. zeker met een Quatt kan dat in een jaar de kosten van rond de 300 euro, je hebt een nieuwe 3-fase hoofdschakelaar nodig plus het omzetten naar 3-fase door de netbeheerder.
Bedankt voor de toelichting, ik begrijp inderdaad dat het omzetten van een extra gebruiker helpt maar nogmaals bij mijn situatie nu (inderdaad 1 fase) heeft dat geen effect gehad daarom mijn comment :)

Jouw tweede opmerking is inderdaad iets waar ik al over aan het denken was en ook door getipt was door de elektricien. Ik ga binnenkort eens een aanvraag doen bij Enexis voor een 3 fasen aansluiting. Heb op dit moment inderdaad wel een 1 fase omvormer maar dan kan de wellicht dus op 1 van de andere fasen aangesloten worden.

Dank voor het delen van de ervaring. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-10 08:43
M-artijnn schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:48:
[...]

Bedankt voor de toelichting, ik begrijp inderdaad dat het omzetten van een extra gebruiker helpt maar nogmaals bij mijn situatie nu (inderdaad 1 fase) heeft dat geen effect gehad daarom mijn comment :)

Jouw tweede opmerking is inderdaad iets waar ik al over aan het denken was en ook door getipt was door de elektricien. Ik ga binnenkort eens een aanvraag doen bij Enexis voor een 3 fasen aansluiting. Heb op dit moment inderdaad wel een 1 fase omvormer maar dan kan de wellicht dus op 1 van de andere fasen aangesloten worden.

Dank voor het delen van de ervaring. _/-\o_
Strikt genomen geeft de netbeheerder de juiste fase aan (maar je mag hier van afwijken). Hier die van Liander:
https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf

Hele idee daarbij is dat dan -als iedereen in de straat dat dan zo doet- alles netjes over de fasen in de straat verdeeld wordt šŸ˜€

[ Voor 5% gewijzigd door mrdop op 12-10-2023 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Mijn drukmeter stond in het rood, dus ik wil systeem bijvullen. Tijdens het vullen zie ik niets gebeuren. Bedenk nu zo dat kunnen omdat de meter nog achter die terugslagklep zit? De cv staat uit, dus mogelijk kan ik nu alleen druk zien als ik de cv laat draaien?

Of duurt dat even voordat de druk oploopt, heb maar seconde of 15 kraan open gezet met vullen. Misschien te vroeg gestopt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnDzITQEhF0F0Zjc2zOozdkBPIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWO2UWUceE3V8boS6CACMXLz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door HBO88 op 12-10-2023 17:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
systeemdruk is toch overal in je systeem hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
paQ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:36:
systeemdruk is toch overal in je systeem hetzelfde?
Ja verwacht ik ook. Heb wel een keer eerder gehad dat die manometer defect was, maar toen zat hij echt vast. Als ik er nu tegen tik, zie ik het wijzertje wel bewegen.
Gek, heb nu halve minuut kraan open gezet maar zie geen verschil.
Ben beetje bang dat ik straks teveel druk in mn systeem heb :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 20:15
HBO88 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:39:
[...]

Ja verwacht ik ook. Heb wel een keer eerder gehad dat die manometer defect was, maar toen zat hij echt vast. Als ik er nu tegen tik, zie ik het wijzertje wel bewegen.
Gek, heb nu halve minuut kraan open gezet maar zie geen verschil.
Ben beetje bang dat ik straks teveel druk in mn systeem heb :?
jouw cv ketel geeft de waterdruk niet aan? (zoals Intergas). Wat paQ al aangeeft, systeemdruk is(moet) overal gelijk(zijn)šŸ¤”

[ Voor 6% gewijzigd door HenkRood op 12-10-2023 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
HenkRood schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:44:
[...]
jouw cv ketel geeft de waterdruk niet aan? ( zoals Intergas)
Nee heb een simpele Remeha tzerra. Heb net thermostaat hoger gezet en quatt begint te draaien.
Zie nu 1.5 bar op manometer, dus die lijkt het wel te doen. Misschien zit het nu dan toch goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-10 08:43
HBO88 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:49:
[...]

Nee heb een simpele Remeha tzerra. Heb net thermostaat hoger gezet en quatt begint te draaien.
Zie nu 1.5 bar op manometer, dus die lijkt het wel te doen. Misschien zit het nu dan toch goed
Check ook ff je expansievat (tikken boven en tikken onder, moet anders klinken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mrdop schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:02:
[...]

Strikt genomen mag je niet afwijken vd juiste fase cfrm de eisen vd netbeheerder. Hier die van Liander:

Hele idee daarbij is dat dan alles netjes over de fasen in de straat verdeeld wordt šŸ˜€
en je denk echt dat een installateur zich daaraan houd, laat staan dat hij dit weet.
en wat doe je als er op 1,4,7 en 10 ze allemaal een 1-fase omvormer hebben en bij de andere buren dit dus niet hebben. Dan kom je er erg bedrogen mee uit met deze instructie.

los je gaat er van uit dat ze bij de oplevering van 1-fase aansluiting dit netjes gaan verdelen over de huizen, in een nieuwbouw straat zou dit prima kunnen en in een bestaande straat waar 45 jaar geleden een aansluiting is geplaatst gaat dit echt niet meer op. Daar zit echt alles doorelkaar, dat kon je ook prima zien door de 3-fases continu te monitoren (gaat prima met een appje en een p1 meter).
Bij mij zit er dus een behoorlijke onbalans tussen de fases van het net. Ik heb zo veel mogelijk mijn eigen verbruik zo goed als het ging verdeeld over de 3 fases.

wat je ook heel veel ziet dat men vanuit de netbeheerder reeds de aansluiting naar het huis (ook toen al) 3-fase heeft aangelegd, alleen de hoofdzekering is enkel fasig uitgevoerd. (dat was bij mij ook al, en ik woon al ruim 25 jaar in dit huis, in mijn tijd heeft de netbeheerder geen wijziging aangebracht.
Dit jaar heb dan de stap naar 3-fase huisaansluiting laten uitvoeren, was dus alleen een kwestie van de hoofdzekering enkel fase naar een automaat 3-fase te brengen en een nieuwe 3-fase slimme meter te plaatsen. Moest hiervoor wel mijn meterkast compleet vernieuwen, er was helaas geen ruimte meer voor de uitbreidingen en een 3-fase hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
mrdop schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:51:
[...]

Check ook ff je expansievat (tikken boven en tikken onder, moet anders klinken).
Heb ik gedaan, lijkt in orde. cv en quatt staan weer uit.
Gekke is dat de druk heel langzaam oploopt, zit nu op 1.7 bar.
Ik kan niet bedenken waarom het langzaam moet oplopen, die manometer meet toch direct de druk?
Ik zal even in de gaten houden wat er over een uurtje voor druk staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
M-artijnn schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:02:
[...]

Leest de omvormer dan niet nog steeds de spanning van het net om te bepalen of hij aan/uit kan? Wat ik er van heb begrepen is dat namelijk hoe het standaard/vaak werkt, bij mij in ieder geval wel. Ik heb zelf helaas ook veel terugleverproblemen om dezelfde reden en bij mij maakt het niks uit of ik ontzettend veel apparaten aan ga zetten, de omvormer valt nog steeds uit omdat het net te hoge spanning heeft. Deze zomer veel mee gespeeld, tevergeefs.

Netbeheerder al eens gebeld om te kijken of de netspanning in jullie buurt omlaag kan? Zie ook dit verhaal van Ketelklets YouTube: 1x bellen = 68% meer opbrengst zonnepanelen

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:21
HBO88 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:01:
[...]

Heb ik gedaan, lijkt in orde. cv en quatt staan weer uit.
Gekke is dat de druk heel langzaam oploopt, zit nu op 1.7 bar.
Ik kan niet bedenken waarom het langzaam moet oplopen, die manometer meet toch direct de druk?
Ik zal even in de gaten houden wat er over een uurtje voor druk staat.
Ik heb ook dat de druk met Quatt aan stijgt met 0,5 bar. Lees dit digitaal uit bij de Intergas volgens mij loopt dit ook iets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Gamepc schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:12:
[...]

Ik heb ook dat de druk met Quatt aan stijgt met 0,5 bar. Lees dit digitaal uit bij de Intergas volgens mij loopt dit ook iets op.
Dat snap ik nog enigszins, want je pompt rond dus je kunt wat extra druk krijgen.

Hier staat alles weer uurtje uit en de druk is nu 2,3 bar?? Heeft iemand een idee waarom dat zo langzaam oploopt? Of heb ik gewoon een bijzondere manometer waar een vertraging in zit? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickvdhart
Helaas helpt een 3 fasen aansluiting en omvormer ook niet echt tegen overbelasting van het net.
Ik heb bij mij dat 2 fases vaak te hoog zijn en er hoeft er maar 1 de 253 V aan te tikken en dan lig je er al weer uit. Heb plaatje power toegevoegd beneden en fase voltage, en ook link naar het topic.

Wil niet de Quatt discussie kapen voor discussie over zonnepanelen en overbelasting net.

https://gathering.tweaker...message/76557244#76557244
https://gathering.tweaker...message/76554474#76554474

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdULGed2_z6Csmh0tbwmCEeEnlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Im45uViTA6E4vkAfoktHnEat.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Z7B60JYJjlq97_g0M6t26xpung=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6MuWjNdFo99RuIT8ayH8dqK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:59
Blij met Quatt klantenservice! Ze komen maandag het frontje vervangen Ʃn de vuilafscheider terugplaatsen. Dat is tien dagen na het indienen van dit niet urgente verzoek, keurig!

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:41
HBO88 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:22:
[...]

Dat snap ik nog enigszins, want je pompt rond dus je kunt wat extra druk krijgen.

Hier staat alles weer uurtje uit en de druk is nu 2,3 bar?? Heeft iemand een idee waarom dat zo langzaam oploopt? Of heb ik gewoon een bijzondere manometer waar een vertraging in zit? 8)7
Ik denk toch een defecte manometer.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Dit is voor het eerst dat ik dit verschil zie in de Quatt app en op de Lyric t6 thermostaat. Tot nu toe liep dit wel synchroon. Iemand enig idee hoe het kan dat de Quatt app zegt dat het in onze woning nog 20,3° is en op de thermostaat staat 19.5°.
Overigens stond die een uur geleden nog op 20,5°.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RfLWXJAIw5uf0yCuna4-7Jwfpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpNoTj5skuVHNftrKfuuvecL.jpg?f=fotoalbum_large

De 19.5° graden die je ziet op de app is de ingestelde temperatuur, die nu dus overeenkomt met de temperatuur in de woonkamer (volgens de thermostaat). Volgens Quatt is het nog wel een lekkere temperatuur in de kamer....

[ Voor 52% gewijzigd door okijokii op 12-10-2023 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
okijokii schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:44:
Dit is voor het eerst dat ik dit verschil zie in de Quatt app en op de Lyric t6 thermostaat. Tot nu toe liep dit wel synchroon. Iemand enig idee hoe het kan dat de Quatt app zegt dat het in onze woning nog 20,3° is en op de thermostaat staat 19.5°.

[Afbeelding]

De 19.5° graden die je ziet op de app is de ingestelde temperatuur, die nu dus overeenkomt met de temperatuur in de woonkamer (volgens de thermostaat). Volgens Quatt is het nog wel een lekkere temperatuur in de kamer....
CiC zonder verbinding?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Alles werkt! Staat er in de app

Ik zie dat de tijd in de Json feed van gisteravond is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKtVyBPIOsslUw0e81_UbShUZ1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eeURiqceBXRHS095Vm615vlP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lbPaCJZHZgkZG7JxRfLJckXFEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7ooeC5AQe3rl55804zYQio6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door okijokii op 12-10-2023 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
okijokii schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:59:
[...]

Alles werkt! Staat er in de app
Vraag het me af, kan je de 8080 url eens bekijken? (Tip: zoek in dit topic op 'fing')

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Spykie schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:01:
[...]

Vraag het me af, kan je de 8080 url eens bekijken? (Tip: zoek in dit topic op 'fing')
Zie het bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Fing zegt inderdaad dat de CIC offline is....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75LBO0RKcg0sJMbpeIu4MfAsGzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GXCXnn41vbZSvcPEJBO7IJC.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens Quatt gaat het allemaal prima....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0fi39LrWABjLRRc--c_n4aIdG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUUpGBXclnn1O1XDZscOYkjR.jpg?f=fotoalbum_large

En nu het meest bijzondere .... Zonder iets gedaan te hebben werkt alles weer en staat de thermostaat weer op 20,5 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47m1I9SNi2YfNSb95SBLZPuGJvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g87B3BD1DUB6c4FHM1OLEf7A.jpg?f=fotoalbum_large

Wat in dit geval wel apart is, is dat de temperatuur in de Quatt app dus klopte, de temperatuur op de thermostaat heeft ongeveer een uur lang de verkeerde temperatuur aangegeven.

En nu springt de thermostaat weer op 19.5 graden...

CIC wel online:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOv_UvRciF2UqyhLt7CRuepwOXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/So1TBHvUafyPBDng3FPbEu7X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door okijokii op 12-10-2023 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
okijokii schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:04:
Fing zegt inderdaad dat de CIC offline is....

[Afbeelding]

Volgens Quatt gaat het allemaal prima....

[Afbeelding]

En nu het meest bijzondere .... Zonder iets gedaan te hebben werkt alles weer en staat de thermostaat weer op 20,5 graden.

[Afbeelding]

Wat in dit geval wel apart is, is dat de temperatuur in de Quatt app dus klopte, de temperatuur op de thermostaat heeft ongeveer een uur lang de verkeerde temperatuur aangegeven.

En nu springt de thermostaat weer op 19.5 graden...

CIC wel online:

[Afbeelding]
Json geeft nu ook 19.5° aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoD6cyoFBZe-i6B7oWYhBvenfek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGOM7DiGgue3SXllaFZ3gH31.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door okijokii op 12-10-2023 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
okijokii schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:44:

[Afbeelding]

19.5 is gewenste temperatuur setting van de T6, bij mij blijft deze aan/actief zelfs als ik op de T6 de verwarming op uit heb staan. 20.3 is werkelijke temperatuur (op je thermostaat afgerond naar 20.5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Toby-Wan schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:34:
[...]

19.5 is gewenste temperatuur setting van de T6, bij mij blijft deze aan/actief zelfs als ik op de T6 de verwarming op uit heb staan. 20.3 is werkelijke temperatuur (op je thermostaat afgerond naar 20.5)
Maar ik zie die 20.5 nu weer niet op de thermostaat, maar weer de 19.5. Zojuist sprong hij weer even naar 20.5, maar nu staat hij weer op 19.5, terwijl het hier warmer is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExU5juJ4HZekDSC97DsGMomAFf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdKVEaSs0PCVKI4xhbI0m1ww.jpg?f=fotoalbum_large

Stekker van de ketelmodule op zolder even van het stroom gehaald en nu staat de thermostaat weer op 20.5 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPWZsUDgkLPihujj-Wg2ouG1iKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9iGHsXzBnhWmX6M8so8LF3xR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door okijokii op 12-10-2023 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:37:
[...]

Maar ik zie die 20.5 nu weer niet op de thermostaat, maar weer de 19.5. Zojuist sprong hij weer even naar 20.5, maar nu staat hij weer op 19.5, terwijl het hier warmer is:

[Afbeelding]

Stekker van de ketelmodule op zolder even van het stroom gehaald en nu staat de thermostaat weer op 20.5 graden:

[Afbeelding]
is het niet handiger om een totale reset van dit ding te doen.
ik denk dat je T6 op enige manier de kluts kwijt is.

hier vind je hoe je het moet doen. https://support.resideo.c...stellingen?language=nl_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
MacD007 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:38:
[...]

is het niet handiger om een totale reset van dit ding te doen.
ik denk dat je T6 op enige manier de kluts kwijt is.

hier vind je hoe je het moet doen. https://support.resideo.c...stellingen?language=nl_NL
Ga ik morgen even doen. Hij staat alweer op 19.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickvdhart
okijokii schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:40:
[...]

Ga ik morgen even doen. Hij staat alweer op 19.5
Overigens is de temperatuur meet resolutie totaal waardeloos op de T6. Zie trend beneden van de T6 tov een zigbee temperatuur sensor in de zelfde kamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aN1iPvlL4---YgnFG3gvVxq3D1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RwrvCuuXDLaNZPy5NHCtMm7S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilburger
  • Laatst online: 12-11-2024
Wanneer ik via Google zoek op foto's zie ik met regelmaat de Quatt op een plat dak staan. Wat zijn jullie ervaringen met het geluid binnen wanneer de Quatt vol aanstaat? Hoor je hem dan? Of ervaar je dan trillingen binnen?

Mijn idee is om hem op een plat dak te laten plaatsen boven mijn keuken. Omdat ik een oud huis heb is het dak van hout met bitumen erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-artijnn
Ysbeer schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:56:
[...]

Netbeheerder al eens gebeld om te kijken of de netspanning in jullie buurt omlaag kan? Zie ook dit verhaal van Ketelklets YouTube: 1x bellen = 68% meer opbrengst zonnepanelen
Jep, anderhalf jaar geleden al gebeld/gemaild, jaar geleden gebeld/gemaild en 3 weken geleden nog maar ze doen er niks aan bij mij.
mrdop schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:02:
[...]

Strikt genomen geeft de netbeheerder de juiste fase aan (maar je mag hier van afwijken). Hier die van Liander:

Hele idee daarbij is dat dan -als iedereen in de straat dat dan zo doet- alles netjes over de fasen in de straat verdeeld wordt šŸ˜€
Enexis was hier om een andere reden (er kwam teer lekken uit de hoofdzekering) en gaf toen zelf aan dat er prima een andere fase zelf gekozen mocht worden. Moeten er natuurlijk wel eerst 3 fasen binnen komen en dan kan een elektricien de fase wisselen mocht een andere fase lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
M-artijnn schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:28:
[...]

Jep, anderhalf jaar geleden al gebeld/gemaild, jaar geleden gebeld/gemaild en 3 weken geleden nog maar ze doen er niks aan bij mij.
Zelfde bij mij, over een aantal jaren bent u de eerste aan de beurt...
Overigens kunnen ze vaak de spanning niet laten zakken, je ziet 'snachts al dat de spanning af en toe onder de 207 V zakt. Het hangt ook erg af van hoe ver je van het transformator huisje af zit, wij zitten helaas helemaal aan het einde, 1 huis verder begint een andere zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Tilburger schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:58:
Wanneer ik via Google zoek op foto's zie ik met regelmaat de Quatt op een plat dak staan. Wat zijn jullie ervaringen met het geluid binnen wanneer de Quatt vol aanstaat? Hoor je hem dan? Of ervaar je dan trillingen binnen?

Mijn idee is om hem op een plat dak te laten plaatsen boven mijn keuken. Omdat ik een oud huis heb is het dak van hout met bitumen erop.
Onderwerp is in dit forum al regelmatig langsgekomen. Nog weinig specifieke Quatt ervaringen want daar is het nog niet koud genoeg voor. In het algemeen kan een houten constructie makkelijker mee gaan trillen/resoneren en dus een klankkast worden. Of dat bij jou ook zal gebeuren is moeilijk te voorspellen; waarschijnlijk niet, maar misschien wel.
Bij mij staat hij (sinds juni dus ook geen ervaring met vollast) op houten garagedak met van onder naar boven: bitumen, grind, mos, rubber tegels, stoepranden, bigfoots, Quatt.
Door anderen worden ook uitgebreide vering-pakketten toegepast, maar is vrij zeldzaam volgens mij.
Quatt vindt zelf plaatsen op plat dak helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilburger
SBL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

Onderwerp is in dit forum al regelmatig langsgekomen. Nog weinig specifieke Quatt ervaringen want daar is het nog niet koud genoeg voor. In het algemeen kan een houten constructie makkelijker mee gaan trillen/resoneren en dus een klankkast worden. Of dat bij jou ook zal gebeuren is moeilijk te voorspellen; waarschijnlijk niet, maar misschien wel.
Bij mij staat hij (sinds juni dus ook geen ervaring met vollast) op houten garagedak met van onder naar boven: bitumen, grind, mos, rubber tegels, stoepranden, bigfoots, Quatt.
Door anderen worden ook uitgebreide vering-pakketten toegepast, maar is vrij zeldzaam volgens mij.
Ik had het gezien inderdaad. Iedere situatie is natuurlijk ook uniek dus daar valt niet veel van te zeggen. Quatt zelf geeft inderdaad aan dat dit prima kan. Maar ik zou het natuurlijk liever bevestigd hebben van iemand die ook die ervaring heeft _/-\o_

Zoeken op YouTube levert ook niet veel op. Wel wat voorbeelden van andere merken maar helaas (nog) niet van Quatt.

Misschien moet ik nog even een week geduld hebben, het koude weer komt eraan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
patrickvdhart schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:56:
[...]

Overigens is de temperatuur meet resolutie totaal waardeloos op de T6. Zie trend beneden van de T6 tov een zigbee temperatuur sensor in de zelfde kamer.
[Afbeelding]
dat krijg je als je alles afrond met 0,5. Let wel dat een sturing met waardes die per 0,1 of zelfs nog minder werken zal een heel stuk nerveuzer reageren, soms is dat best handig, voor temperatuur besturingen in woningen is dat eerder vervelend. Daarom zie je dat besturingen vaak op een halve graad werken, mijn airco doet dat overigens ook.
een andere redenen is dat het een puntmeting is, plaats maar eens verspreid verschillende (de zelfde) meters in je kamer, je zult verbaasd zijn over de uitkomst. verschillend van meer dan 0,5 graad zijn dan geen bijzonderheden meer. Alleen al het lopen van een persoon kan daar al verandering in gaan brengen, zeker als je op 0,1 Graad gaat meten.
ik verwacht dat deze waarde dus bewust gekozen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
SBL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

om met dat laatste te beginnen, heb je gezien wat deze veer-paketten kosten, en dan moet je ook nog de juiste te pakken krijgen.
Om zo veel mogelijk de trilligingen bij een houten dak zo gering mogelijk te krijgen zijn een aantal dingen belangrijk, helaas zijn de meest voor de hand liggende dingen achteraf niet of nauwelijks mogelijk. dus die vallen af.
wat een normaal garagedak mist is massa, massa is duur tijdens de bouw en word daar waar het niet nodig is weggelaten. Een betonnen dak was dus beter. Dus moet je kijken dat je dat op die plek kunt simuleren, door onder de bigfoots dus betonnen tegels (zo zwaar mogelijk, maar denk wel aan de max dakbelasting) of latijen te plaatsen. Als je nog goed bij de balkenconstructie kunt komen dan zou je voor extra stevigheid (ook vanwege het extra gewicht) verstevigingsbalken kunnen toepassen. dus in het beginvoorzichtig met niet al te veel gewicht op het dak plaatsen.
plaats onder het betonnen tegels altijd een beschermlaag, bv een rubberen tegel, die dient dan tevens ook weer als demper.
is dat niet genoeg, kun je naar andere dempers op de big-foots kijken, ook zou je (dat is een snelle mogelijkheid) onder de big-foots een extra rubberen tegel leggen.
de kunst is infeite a) massa toevoegen en b) verschillende soorten dempingsmateriaalen te gebruiken die elk afzondelijk een deel van de frquenties kunnen dempen.
helaas is daar dus geen universieele advies te geven juist omdat elk dak, weer anders hierop reageerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-10 19:53
Mr_thebrown schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:39:
[...]

Eindelijk weer eens antwoord gekregen van Quatt op mijn ticket, na ruim 10 werkdagen:

"Je verzoek is doorgezet naar Team Product en daarmee je vraag doorgestuurd naar ons product team.
We komen met een antwoord bij je terug, via de mail of telefonisch."

Het gaat nu echt hard :)

Wel mooi dat ik wel al telefoontje en 2 mails heb gehad over ambassadeurschap. Bij het ticket heb ik gekozen voor redelijke prioriteit, enkele werkdagen om reactie te krijgen.

Ben benieuwd hoe het straks in de winter gaat als de Quatt's allemaal aan gaan en de echte problemen komen.
Gisteren is eindelijk mijn probleem met de flowmeter opgelost. Bleek dat de draad kapot was, die zorgde ervoor dat de sensor kapot ging. De derde sensor doet het nu goed :-).

Wat wel leuk was, is dat de hoofdinstallateur zelf twee keer is geweest om het op te lossen en gelijk een protocol ervoor heeft geschreven voor andere installateurs. Ze pakken het wel slim aan, moet ik zeggen.

Ik moest wel een paar keer vragen wanneer ze nu kwamen. Daar is nog wel wat winst te behalen in de customer support. Maar ik snap wel dat het ook lastig is voor een nieuwe onderneming om het meteen allemaal goed te krijgen.

Tijdens de reparatie werd mij nog wel verteld dat ze bezig zijn met een onderhoudscontract. Het idee is om dan niet elk jaar langs te komen, maar om de data die ze krijgen van CiC te gebruiken om pro-actief langs te komen. Dus als er een probleem wordt gedetecteerd, maken ze een afspraak om het op te lossen. Ik vond het een goed idee. Zou dat zelf wel willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Mr_thebrown schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:02:
[...]

Tijdens de reparatie werd mij nog wel verteld dat ze bezig zijn met een onderhoudscontract. Het idee is om dan niet elk jaar langs te komen, maar om de data die ze krijgen van CiC te gebruiken om pro-actief langs te komen. Dus als er een probleem wordt gedetecteerd, maken ze een afspraak om het op te lossen. Ik vond het een goed idee. Zou dat zelf wel willen.
Dat staat eigenlijk haaks op "pro-actief". Dat is acteren op een storing.
Onderhoud pleeg je ter voorkoming van ellende.

Maar goed. Onderhoud van een wp is met name het schoonhouden van alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-10 19:53
paQ schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:04:
[...]

Bedoeld wordt om data te gebruiken om storingen te voorkomen, natuurlijk

[ Voor 3% gewijzigd door Mr_thebrown op 13-10-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:04:
[...]

Wat Quatt hier wil kun je wel als pro-actief onderhoud bestempelen, op basis van continu verzamelde gegevens kun je in principe voor dat het tot een storing gaat komen een dergelijke storing verwachten en van daaruit dus vooraf, voor dat de echte storing optreed, onderhoud plegen.
de krux van een dergelijk systeem is dat je wel voldoende data ter beschikking hebt die tot een storing hebben geleid.

Zeker voor een beginnend bedrijf met een nieuw product is dat in het begin dus vrij lastig.
Helaas hebben ze voor dit soort dingen gewoon een heleboel data nodig, pas dan kun je met redelijke zekerheid iets voorspellen.
Je hebt dus helaas wel hiervoor voldoende storingen nodig, ik vind het wel zeer positief dat ze daar nu al aan willen werken, ze zijn dus al bezig met het verzamelen van data. Ik denk ook dat het goed is om elke vreemd gedrag aan hun te melden, dan kunnen ze dat ook weer vergelijken met hun eigen dataset. _/-\o_

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MacD007
We hebben de 500 pagina's op ons Forum "Ervaringen met Quatt" bereikt.

Ik denk dat dit een moment voor een feestje is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfDwi_RLF60xnP6gnRRlpLns1Ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MTOZGm0S3cnuoPi1j1DoCqd5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
Het echte koude seizoen gaat bijna beginnen, maar wat is jullie ervaring met het draaien en geluid van de Quatt in de zomer?

De CV heeft bij ons sinds maart nog niet aan gestaan. Hoe vaak en hoe langt draait de Quatt in de zomerperiode om 'in beweging' te blijven? En kun je instellen wanneer de onderhoudsdraaimomenten zijn? Het is natuurlijk de beauty onder de hybrides, maar het liefst bouw ik hem in de warme maanden in met een muur aan plantjes (op 10-20cm), zodat je hem überhaupt niet ziet. Zouden die plantjes het overleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
MacD007 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:35:
[...]

dat krijg je als je alles afrond met 0,5. Let wel dat een sturing met waardes die per 0,1 of zelfs nog minder werken zal een heel stuk nerveuzer reageren, soms is dat best handig, voor temperatuur besturingen in woningen is dat eerder vervelend. Daarom zie je dat besturingen vaak op een halve graad werken, mijn airco doet dat overigens ook.
een andere redenen is dat het een puntmeting is, plaats maar eens verspreid verschillende (de zelfde) meters in je kamer, je zult verbaasd zijn over de uitkomst. verschillend van meer dan 0,5 graad zijn dan geen bijzonderheden meer. Alleen al het lopen van een persoon kan daar al verandering in gaan brengen, zeker als je op 0,1 Graad gaat meten.
ik verwacht dat deze waarde dus bewust gekozen is.
Maar waar haalt Quatt deze temperatuur vandaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pV11stm3t0HtBiRprHFRocC_e0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DbnW4keFIESvvRU551AIP2zL.jpg?f=fotoalbum_large

Die is wel in tienden van graden. Ik zou denken vanaf de thermostaat, maar die geeft een hele andere waarde aan (in het display)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:24

charrel

Cortisol4life..

Ysbeer schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:06:
Het echte koude seizoen gaat bijna beginnen, maar wat is jullie ervaring met het draaien en geluid van de Quatt in de zomer?

De CV heeft bij ons sinds maart nog niet aan gestaan. Hoe vaak en hoe langt draait de Quatt in de zomerperiode om 'in beweging' te blijven? En kun je instellen wanneer de onderhoudsdraaimomenten zijn? Het is natuurlijk de beauty onder de hybrides, maar het liefst bouw ik hem in de warme maanden in met een muur aan plantjes (op 10-20cm), zodat je hem überhaupt niet ziet. Zouden die plantjes het overleven?
Draait in principe niet, volgens mij gaat alleen de pomp een keer of 4 even pompen per dag als ik het verbruik qua stroom schema zie.
okijokii schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:22:
[...]

[Afbeelding]

Die is wel in tienden van graden. Ik zou denken vanaf de thermostaat, maar die geeft een hele andere waarde aan (in het display)
Hier uit de thermostaat, zit ook alleen maar het verschil in dat de lyric t6 afrond op 0,5c en de Quatt het precies aangeeft. Geven nagenoeg hetzelfde aan hier.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56ysGP8dw1hShcmyif2slYIH8Kc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q1JC86yvJGmrwv9v0BMsAglx.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2XDdGo5eIv4f3aXjguyo-JkEL8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lJ971DWM3bHUMC58MrKJaitz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door charrel op 13-10-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Hier uit de thermostaat, zit ook alleen maar het verschil in dat de lyric t6 afrond op 0,5c en de Quatt het precies aangeeft. Geven nagenoeg hetzelfde aan hier.
Als dat zo is, is er toch geen reden om dan in het display niet de juiste temperatuur te laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Hier is de druk nu 2.5 bar. Toch eens kijken naar een andere manometer denk ik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:10
okijokii schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:22:
[...]

[Afbeelding]

Thermostaat meet 0,1 graad nauwkeurig en geeft dat door via opentherm. Display laat waarden op 0,5 graad nauwkeurig zien.
Dit doet onze simpele bedrade Honeywell Round ook. (Weet ik zeker via de OpenTherm gateway.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
Tilburger schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:58:

Hey @Tilburger Hier staat de Quatt ook op het platte dak van de aanbouw boven de bijkeuekn. Onze aanbouw is over de hele breedte van de achtergevel met een deel bijkeuken en keuken. In de bijkeuken kan ik hem horen brommen, maar daar zit ook de dakdoorvoer voor de leidingen. In de keuken (zeg maar 3 meter verder) hoor ik hem niet. De bijkeuken en keuken zijn met een 12 cm wand van elkaar gescheiden.
De opbouw is als volgt:
- Quatt
- Meegeleverde bigfoots
- EPDM
- 8 cm PIR plaat
- 18mm underlayment
- +/- 20cm balklaag
- 10 cm PIR tussen de balklaag
- 18 mm gips

Als de Quatt boven m;n keuken zou staan zou ik er niet heel blij van worden.
Ik dacht zo dat wanneer er toch te veel tilling zou zijn ik nog extra maatregelen zou kunnen nemen (hiervan zijn voorbeelden genoeg op het forum)
Natuurlijk is de constructie van elke woning weer anders en heb ik ook het volle vermogen van de Quatt nog niet ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
kroam schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:53:
[...]

Hey @Tilburger Hier staat de Quatt ook op het platte dak van de aanbouw boven de bijkeuekn. Onze aanbouw is over de hele breedte van de achtergevel met een deel bijkeuken en keuken. In de bijkeuken kan ik hem horen brommen, maar daar zit ook de dakdoorvoer voor de leidingen. In de keuken (zeg maar 3 meter verder) hoor ik hem niet. De bijkeuken en keuken zijn met een 12 cm wand van elkaar gescheiden.
De opbouw is als volgt:
- Quatt
- Meegeleverde bigfoots
- EPDM
- 8 cm PIR plaat
- 18mm underlayment
- +/- 20cm balklaag
- 18 mm gips

Ik dacht zo dat wanneer er toch te veel tilling zou zijn ik nog extra maatregelen zou kunnen nemen (hiervan zijn voorbeelden genoeg op het forum)
Natuurlijk is de constructie van elke woning weer anders en heb ik ook het volle vermogen van de Quatt nog niet ervaren.
Dit is ook wel zowat de minst ideale opbouw, je hebt een helemaal geen massa, en PIR is notoir slecht qua geluidsisolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
patrickvdhart schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:56:
[...]

[Afbeelding]
Klopt! Wat dan wel weer bijzonder is, is dat de Quatt met de T6 toch op een decimaal nauwkeurig de temperatuur kan uitlezen op dezelfde T6 die 0.5 gr nauwkeurig is. Zie hieronder:

Beide lezen de T6 uit.
- paars is rechtstreeks de T6
- blauw is de T6 uitgelezen for de Quatt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yaGp60Guu-h7ojweQBy_2HUafk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8MxJNzbLjM89tIfFxGwCkzK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dus, dat de T6 prima nauwkeurig is, maar dat die waardes niet door HA uit te lezen is, en ook niet zichtbaar op de thermostaat display zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
Ok wijs forum, weten jullie dit ook: bij onze verbouwing hebben we een 3-fase kabel aan laten leggen om daar tzt een warmtepomp op aan te kunnen sluiten. De kabel zit in de meterkast alvast aangesloten op een 3-fase alamat. Lux, maar de Quatt is gewoon 1-fase. Hoe kan ik op deze 3-fase kabel een 'normaal' stopcontact voor de Quatt maken? En is het handig om de CiC op dezelfde kabel cq groep aan te sluiten, of juist niet?

[ Voor 10% gewijzigd door Ysbeer op 13-10-2023 13:55 . Reden: 3 fase alamat toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
bbbrumbrum schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:21:
[...]

Dit is ook wel zowat de minst ideale opbouw, je hebt een helemaal geen massa, en PIR is notoir slecht qua geluidsisolatie.
Voor de duidelijkheid. Ik heb er geen last van heh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
MacD007 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:35:
[...]

Dat ben ik niet helemaal met je eens, uit ervaring weet ik dat je idealiter maximale nauwkeurigheid leest en als dat problemen geeft dat je dan de meting verder verwerkt, bijv filtert, afrond oid. Je will als info wel altijd intern de beste meetwaarde hebben en dat doet Honeywell ook keurig in zijn industriele control systemen, zoals C300 DCS e.d.
Onno ! schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:33:
[...]

Thermostaat meet 0,1 graad nauwkeurig en geeft dat door via opentherm. Display laat waarden op 0,5 graad nauwkeurig zien.
Dit doet onze simpele bedrade Honeywell Round ook. (Weet ik zeker via de OpenTherm gateway.)
Ok, dit verklaart veel, vreemd dat Home Assistant dan alleen de afgeronde waarde leest, ben benieuwd hoe ik de nauwkeurige waarde kan lezen uit de T6R. Of misschien toch direct uit de OT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tilburger
kroam schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:37:
[...]

Voor de duidelijkheid. Ik heb er geen last van heh :+
Goed om te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:41
Ysbeer schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:32:
Ok wijs forum, weten jullie dit ook: bij onze verbouwing hebben we een 3-fase kabel aan laten leggen om daar tzt een warmtepomp op aan te kunnen sluiten. De Quatt is gewoon 1-fase. Hoe kan ik op deze 3-fase kabel een 'normaal' stopcontact voor de Quatt maken? En is het handig om de CiC op dezelfde kabel cq groep aan te sluiten, of juist niet?
Alleen de blauwe, bruine en geel/groen aansluiten. In de meterkast idem op een fase.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
Gerardwaz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:46:
[...]

Alleen de blauwe, bruine en geel/groen aansluiten. In de meterkast idem op een fase.
Dat zou op zich handig zijn. Maar ik heb het luxe probleem dat de kabel in de meterkast al op een 3fase alamat is aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroam
Ysbeer schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:32:
Ok wijs forum, weten jullie dit ook: bij onze verbouwing hebben we een 3-fase kabel aan laten leggen om daar tzt een warmtepomp op aan te kunnen sluiten. De Quatt is gewoon 1-fase. Hoe kan ik op deze 3-fase kabel een 'normaal' stopcontact voor de Quatt maken? En is het handig om de CiC op dezelfde kabel cq groep aan te sluiten, of juist niet?
Ja dat kan gewoon de resterende 2 draden blijven dan gewoon loos.
Ik heb de CiC op een andere groep/aardlek. Mijn gedachte erbij was dat wanneer de Quatt om wat voor reden sluiting zou maken en de groep eruit zou gooien, de CiC nog blijft werken en je nog control hebt over je verwarmingsketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
kroam schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:53:
[...]

De opbouw is als volgt:
- Quatt
- Meegeleverde bigfoots
- EPDM
- 8 cm PIR plaat
- 18mm underlayment
- +/- 20cm balklaag
- 18 mm gips

Je zou eens kunnen proberen om onder de big-foots twee zware beton tegels te plaatsen, wel daaronder ook nog rubberen tegels om het epdm te beschermen. Je zult waarschijnlijk dan wel minder geluid en trillingen door krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
kroam schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:50:
[...]

Ja dat kan gewoon de resterende 2 draden blijven dan gewoon loos.
Ik heb de CiC op een andere groep/aardlek. Mijn gedachte erbij was dat wanneer de Quatt om wat voor reden sluiting zou maken en de groep eruit zou gooien, de CiC nog blijft werken en je nog control hebt over je verwarmingsketel.
Is een beetje afhankelijk hoe hij deze kabel in de meterkast heeft afgezekerd, normaal doe je dat met een 3-fase, deze worden echter niet meer gelijk belast, dat is eigenlijk niet de bedoeling.
Dus om het helemaal goed te doen zou je eigenlijk ook hier een 1-fase zekering in de groepenkast moeten plaatsen (omwisselen vanuit de 3-fase zekering). En dan ook geen wcd maar gewoon met een doos gaan koppelen met de kabel van de Quatt, de bestaande kabel kun je inderdaad gewoon gebruiken, de losse kabeleinden wel juist afdoppen en niet gewoon afknippen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Hier een link naar de productspecificaties van Quatt. Hierin komen ook de COP grafieken in hoge kwaliteit terug:

hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:50
medu80 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 06:42:
[...]

Volgens mij geen feedback, het is een relais die NO is. Terugkoppeling doet de CiC via de flow/temperatuur sensor. Maar of de CiC daadwerkelijk iets doet met deze gegevens betwijfel ik. Ik heb mijn CV al een tijdje afgekoppeld. Ik hoor het relais in en uitschakelen. Maar de Quatt gaat vrolijk verder. Ook nog nooit gehad dat de Quatt totaal niet aansprong.
Ik ben heel benieuwd hoe dit de komende winter gaat werken.

Er zijn vast kleine huizen waar de Quatt het in z'n eentje (zonder CV-ketel) moet kunnen redden. Ik weet dat er hier op Tweakers iemand was die een Remeha Elga Ace warmtepomp heeft en de CV-ketel ook buitenspel heeft gezet en die WP bleek het eigenlijk prima te trekken met vrieskou van wat ik mij zo kon herinneren.
Pagina: 1 ... 125 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.