2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Even voor mijn eigen duidelijkheid? De app laat zien dat alles OK is? (Maw, hangt hij wel aan een netwerk)okijokii schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:41:
[...]
En wat dan bijzonder is, is dat CIC bij mij niet voorkomt?
De app laat ook zien met welk netwerk je verbonden bent, klopt dat met je verwachting? (Of zit je per ongeluk op een gasten netwerk)
Heb je toevallig meerdere netwerken thuis? Ik zie wat TP-Links in je lijstje staan.
[ Voor 14% gewijzigd door Rowwan op 08-10-2023 11:04 ]
Probeer eens die http://192.168.68.129:8080/beta/feed/data.json dat is volgens mij via LAN de CIC bij jouw (Matsushita ...)okijokii schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:41:
[...]
En wat dan bijzonder is, is dat CIC bij mij niet voorkomt?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het lijkt er ook sterk op dat Quatt iets fout heeft gedaan bij firmware update aangezien ik ze tegenwoordig als hostname tppg2 zie.
[ Voor 8% gewijzigd door mklcln op 08-10-2023 11:05 ]
IP adressen worden dynamisch uitgegeven. Dus je moet wel echt het IP adress van je eigen CIC hebben. Deze ik via je router of je Deco uit te lezen. Maar bv een Deco creëert bij de standaard instelling een eigen netwerk. Dus je moet wel zorgen dat je op het juiste netwerk zit.mklcln schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:57:
[...]
Probeer eens die http://192.168.68.129:8080/beta/feed/data.json dat is volgens mij via LAN de CIC.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Zijn netwerk is toch 192.168.68.x lolFlesym schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:02:
[...]
IP adressen worden dynamisch uitgegeven. Dus je moet wel echt het IP adress van je eigen CIC hebben. Deze ik via je router of je Deco uit te lezen. Maar bv een Deco creëert bij de standaard instelling een eigen netwerk. Dus je moet wel zorgen dat je op het juiste netwerk zit.
Ja, maar juist het nummer bij de X is een dynamisch uitgegeven nummer. Dus die moet je opzoeken.
En aan @kroam misschien een domme vraag, maar is je CIC toevallig bedraad aangesloten? Dan zie je hem inderdaad niet op het WIFI-netwerk.
[ Voor 22% gewijzigd door Flesym op 08-10-2023 11:15 ]
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Ventileren doen we overigens door sommige ramen op een klein kiertje te hebben, en met ventilatieroosters op zolder. Alleen op de badkamer zit mechanische ventilatie.
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
Ja, volgens Quatt werkt alles 😃 en ik zit op hetzelfde netwerk. Die heet: 🥳Rowwan schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:55:
[...]
Even voor mijn eigen duidelijkheid? De app laat zien dat alles OK is? (Maw, hangt hij wel aan een netwerk)
De app laat ook zien met welk netwerk je verbonden bent, klopt dat met je verwachting? (Of zit je per ongeluk op een gasten netwerk)
Heb je toevallig meerdere netwerken thuis? Ik zie wat TP-Links in je lijstje staan.
:strip_exif()/f/image/ZzfH2L568Y5glIW5fscNGqGZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door okijokii op 08-10-2023 11:31 ]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
De Quatt maakt geen warm water voor je douche.jasper2603 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:27:
Mijn nefit cv ketel is aan vervanging toe, is meer als 20 jaar oud inmiddels. Kan ik deze vervangen door een quatt?
https://support.quatt.io/...n-quatt-hybrid-warmtepomp
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
Het traject, video gesprekken, mailwisseling, levering en installatie liep gewoon erg goed; viel mij echt 100% mee gezien de prijs, maar voelde professioneel en niet "budget"
Het eindresultaat:
:strip_exif()/f/image/4A2BB62f9fWzFZGyjCFoSTIb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4Q8IpvmeCv2lLZuF68T8vvfd.jpg?f=fotoalbum_large)
De opstelling was bij ons uitdagend;
- Nieuwbouwhuis uit 2017; isolatie, LT vloerverwarming etc. helemaal warmtepomp ready
- 1ste en 2de verdieping met vloerverwarming en zoneregeling op de eerste verdieping
- Zoneregeling laten zitten, maar stuurt niet de CV meer aan. Dat betekend dat de zones alleen verwarmen als de beneden verdieping mee-verwarmd (eigenlijk altijd de situatie).
- Zone-klep: uiteindelijk laten zitten maar staat nu permanent open.
- Opgelost door horizontaal uit te wijken
- Tijdelijk de afvoer van de CV verwijderen (heeft Quatt ook weer terug geplaatst)
- Bypass hadden we al in de vloerverwarming
• Houten vloer: max water temperatuur 40ºC
- De CV is begrensd op 35ºC even leren of de QUATT de 40ºC kan passeren deze winter. Er zit een thermostaat beveiliging op de vloer (ook 40ºC). Vraag is hoe de Quatt reageert als de er plots een kleine "loop is" terwijl er wel warmtevraag van de thermostaat is. Misschien dat ik de lyric setpoint verlaag via domoticz als de CV retour te hoog wordt.
/f/image/1mhMaAatCNksjtYnNByCpeau.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door McKameel op 08-10-2023 11:33 ]
Dank, bij mij dus ook onder tppg2 te vinden.mklcln schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:57:
[...]
Probeer eens die http://192.168.68.129:8080/beta/feed/data.json dat is volgens mij via LAN de CIC bij jouw (Matsushita ...)
Het lijkt er ook sterk op dat Quatt iets fout heeft gedaan bij firmware update aangezien ik ze tegenwoordig als hostname tppg2 zie.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Dit is hem! Thnx!mklcln schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:57:
[...]
Probeer eens die http://192.168.68.129:8080/beta/feed/data.json dat is volgens mij via LAN de CIC bij jouw (Matsushita ...)
je leiding werk ziet er, zeker gezien de kleine ruimte die beschikbaar was, wel prima uit.McKameel schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:32:
Dag Tweakers en Quatt volgers. Wij waren nummer 1275 en vorige week is bij ons de Quatt geplaatst. Afgelopen jaar heb ik veel gebruik gemaakt van de informatie in dit forum en ik zag veel dezelfde vragen als ik had langskomen, dus wilde ik mijn installatie ervaring even delen.
Het traject, video gesprekken, mailwisseling, levering en installatie liep gewoon erg goed; viel mij echt 100% mee gezien de prijs, maar voelde professioneel en niet "budget". Bij de installatie zelf zijn twee Slowaakse installateurs zijn 8 uur zoet geweest met de installatie: goed engels, rustig en met beleid gewerkt en mij betrokken bij alle stappen en netjes afgerond.
![]()
Het eindresultaat:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De opstelling was bij ons uitdagend;• Heel weinig ruimte onder de CV (~20 cm - zie foto).
- Nieuwbouwhuis uit 2017; isolatie, LT vloerverwarming etc. helemaal warmtepomp ready
- 1ste en 2de verdieping met vloerverwarming en zoneregeling op de eerste verdieping
- Zoneregeling laten zitten, maar stuurt niet de CV meer aan. Dat betekend dat de zones alleen verwarmen als de beneden verdieping mee-verwarmd (eigenlijk altijd de situatie).
- Zone-klep: uiteindelijk laten zitten maar staat nu permanent open.
• Liefst Quatt onder het dak door ipv door de muur/zoldervloer
- Opgelost door horizontaal uit te wijken
- Tijdelijk de afvoer van de CV verwijderen (heeft Quatt ook weer terug geplaatst)
- Bypass hadden we al in de vloerverwarming
• Houten vloer: max water temperatuur 40ºCSo far, so good; ik ben erg tevreden en nu kijken wat de besparing wordt. Ik zal ook nog mijn domoticz script delen om de prestaties te monitoren
- De CV is begrensd op 35ºC even leren of de QUATT de 40ºC kan passeren deze winter. Er zit een thermostaat beveiliging op de vloer (ook 40ºC). Vraag is hoe de Quatt reageert als de er plots een kleine "loop is" terwijl er wel warmtevraag van de thermostaat is. Misschien dat ik de lyric setpoint verlaag via domoticz als de CV retour te hoog wordt.
.
[Afbeelding]
afgelopen dagen was er ook iemand die weinig ruimte onder zijn ketel had en daar kon het blijkbaar niet, maar als ik dat zie kan het dus wel.
overigens heb ik denk ik de zelfde cv ketel.

Bedankt voor de tip!kroam schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:32:
[...]
Wanneer je CIC- en dan het nummer van je CIC gebruikt in de browser ben je afhankelijk van DNS afhankelijk van je instellingen/router zou het maar zo kunnen dat dit niet werkt. Je kunt dan het best de CIC via het ip-adres benaderen. Als je niet wilt zoeken in je router dan kun je 't best b.v. Fing installeren op je mobiele telefoon, die scant je netwerk en daarin kun je aflezen wat het ip-adres van je CIC is.
[Afbeelding]
Was inderdaad krap, maar keurig opgelost. Het scheelde dat er geen bypass meer nodig was en dat de aanvoer "goed onderbreekbaar" was:MacD007 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:36:
[...]
je leiding werk ziet er, zeker gezien de kleine ruimte die beschikbaar was, wel prima uit.
afgelopen dagen was er ook iemand die weinig ruimte onder zijn ketel had en daar kon het blijkbaar niet, maar als ik dat zie kan het dus wel.![]()
overigens heb ik denk ik de zelfde cv ketel.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xFYd2CG2WhVtJEExMt9Y6PSQ.jpg?f=user_large)
Ook de warmwater uitgang had al 2 "knietjes" die onderbroken kon worden.
Ja klopt, is de verhoudingMacD007 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:52:
[...]
Mooie COP en ook erg mooie grafieken, mag ik vragen met welke programma (HA?) je dat doet?
maar toch even een vraag mbt je uitspraak "Alleen een COP zegt niet iets over de hoogte van het opgenomen vermogen of de daarmee vrijgekomen thermische energie.". Is de COP nu juist niet de verhouding tussen opgenomen vermogen (electrisch bij een warmtepomp) en het afgeven termische vermogen ? ( Therm. afgegeven vermogen / opgen. vermogen = COP ) of mis ik hier iets?
500 in 2500 uit = COP 5
2000 in 10000 uit = COP 5
alleen het gemiddelde over een hele dag is niet 5
Hogere waarden wegen zwaarder
(slechts) 26 meetpunten (je hebt er natuurlijk tig op een hele dag)
/f/image/aMEToe0MsK0Fe8OnQkVD86cb.png?f=fotoalbum_large)
Alle meetpunten opgeteld / 26 = 5.11,
maar alle energie UIT / alle energie IN = 4,78
Als bij energie UIT ook nog warmte zit die (deels) door gas is opgewekt maar waar je de energie IN niet van weet, krijg je een verder vertroebeld beeld. Maar levert daarom bij hybride nagenoeg altijd een heel goed SCOP op.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Dank je, net ook even gecontroleerd, ook bij mij is het nu 2.4.0.mrdop schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:07:
Sinds een paar dagen is de firmware op de CiC 2.4.0 (was 2.3.0). Er gebeurt dus wel e.e.a. op de achtergrond qua nieuwe software. Jammer dat er geen changelog is…
Beste Luit, kijk eens naar deze post, daar hebben ze zelfs met minder ruimte dit nog geplaatst (ook Quatt, ik zou met dit toch nog eens bij hun aankloppen, hier zitten ze dus echt fout en kan het aantoonbaar dus wel. https://gathering.tweaker...message/76768786#76768786Luit schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:01:
Helaas zojuist bericht gekregen van Quatt dat installatie in ons huis niet mogelijk is.
Direct onder de CV-ketel hebben we te weinig ruimte voor het aansluiten van het leidingwerk richting de Quatt. De hoofdleiding (aanvoer + retour) van de CV loopt direct naar beneden de kruipruimte in. Mijn voorstel was om de aansluiting in de kruipruimte te realiseren voor de eerste vertakking naar een radiator. Helaas is dit plan afgekeurd door Quatt omdat de afstand tot de cv-ketel (ongeveer twee meter) te lang is.
Helaas is het mij niet duidelijk geworden waarom deze afstand zo belangrijk is voor de werking van de Quatt. Mijn inziens verschilt het niet met de variatie in lengte die ontstaat door de afstand van de buitenunit naar binnen.
Daarnaast gaf de medewerker ook aan dat de kabel van de flowmeter te kort is. Dit schijnt een hele complexe maatwerk kabel te zijn die je niet kan verlengen.
Helaas! Ik was wel gecharmeerd van het systeem na alle verhalen hier.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qM7yopi2cUI49t6d80klAxDm.webp?f=user_large)
Ja klopt is inderdaad bedraad aangesloten. Maar dat heeft niets te maken met of je hem wel of niet ziet op het WIFI-netwerk.Flesym schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:05:
[...]
En aan @kroam misschien een domme vraag, maar is je CIC toevallig bedraad aangesloten? Dan zie je hem inderdaad niet op het WIFI-netwerk.
Zo kan je vullen jakrizzziz schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:46:
Sorry. voel mij echt heel dom dat ik hier deze vraag moet stellen. Maar de druk in de CV ketel is nu 1.2 bar dus ik moet bijvullen.
Maar heb ik nu de leiding (geel) op de juiste kraan aangesloten om CV systeem bij te vullen? Ik zie nergens anders een koppeling die past.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je al een keuze kunnen maken? Of toch Full Electric aan het gaan?ton1 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:37:
Welke nieuwe cv ketel?
Ik wil de Quatt laten installeren. Om verschillende redenen gaan wij ook meteen onze cv ketel vervangen. Quatt geeft aan dat met name Remeha goed samen gaat met Quatt.
Weet iemand voor welk type Remeha dat vooral geldt, de Avanta Ace 28c CW4 of de Tzerra Ace 28c CW4?
Of is de Remeha Tzerra Ace-Matic nog een betere keus?
Kunnen beide ketels goed samenwerken met de door Quatt geadviseerde thermostaat Honeywel Lyric T6?
De plaats waar je bij moet vullen maakt niets uit, zolang het in het zelfde systeem is, is dat goed.krizzziz schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:46:
Sorry. voel mij echt heel dom dat ik hier deze vraag moet stellen. Maar de druk in de CV ketel is nu 1.2 bar dus ik moet bijvullen.
Maar heb ik nu de leiding (geel) op de juiste kraan aangesloten om CV systeem bij te vullen? Ik zie nergens anders een koppeling die past.[Afbeelding]
[Afbeelding]
In jou situatie wel opletten dat de afsluiters (links op de foto) open staan, op de foto lijkt dat ook het geval te zijn.
Je moet eigenlijk de druk op de manometer direct kunnen aflezen.
Ik verwacht dat @ton1 vooral moet kijken naar een zo laag mogelijk minimum vermogen, De CW functie en andere verschillen tussen deze ketels, prijs niet vergeten (hoeveel over 15-20 jaar maakt 200 meer of minder ook niet zoveel uit), mogelijk ook deze vraag eerder in de cv forums gaan stellen, ik denk dat je daar meer reacties over de voor en nadelen van de verschillende typen kunt krijgen, anders ook even bij de consumentenbond kijken wat zij over de typen te melden hebben.Ysbeer schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:23:
[...]
Heb je al een keuze kunnen maken? Of toch Full Electric aan het gaan?

Dat is goed. Een tip kan zijn om eerst de slang op de koppeling aan te sluiten. Vervolgens het rode afsluitkraantje een beetje openen, zodat de slang zich vult met water uit je CV systeem (slang dus beetje omhoog houden). En dan pas andere kant van de slang aan je kraan vastzetten.krizzziz schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:46:
[Afbeelding]
De reden hiervoor is dat je dan zo weinig mogelijk lucht in je systeem krijgt. Scheelt weer een hoop met ontluchten.
Overigens is 1.2 bar niet te weinig nog hoor, als het boven de 1 blijft is het goed.
en merken jullie een verschil met warm-water comfort (hoeveelheid warm water)?
toen Quatt geinstalleerd werd in maart was alles prima en heb ik niet naar de stand van de drukverschilklep omgekeken.
Echter was er laatst een Quatt-monteur (hoofdmonteur in Tesla?), om lekkende anti-vriesklep te vervangen. Deze draaide wat aan de drukverschilklep naar de huidige stand van 0.2 bar.
Nu ik heb echter het idee dat het debiet aan warm water (douchen) minder is en merk het zelfs aan mijn SWW gasverbruiik (bijna 30% minder). Zijn er enige vergelijkbare ervaringen?
(de WAF heeft overigens niks door
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Dus WAF heeft niets door en 30% gasbesparing. Wat is dan je probleem?Toby-Wan schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:27:
Nu ik heb echter het idee dat het debiet aan warm water (douchen) minder is en merk het zelfs aan mijn SWW gasverbruiik (bijna 30% minder). Zijn er enige vergelijkbare ervaringen?
(de WAF heeft overigens niks door)
There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't
Hier niet. Ik heb wel eens de firmware door de Resideo laten upgraden. Dat verbeterde de stabiliteit met mijn Ziggo abo. Staat ergens hier ook in de Quatt pagina’s.Trumpske schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:28:
Sinds de plaatsing van de Quatt heeft mijn Lyric T6 een beetje kuren, deze verliest namelijk bijna elk half uur zijn Wi-Fi verbinding. Ik had de T6 al hangen voordat ik de Quatt had en heb hier nooit last van gehad. Nu zou het natuurlijk ook kunnen dat het niks met elkaar te maken heeft. Meer mensen hier toevallig last van?
Als de drukverschilregelaar niet goed heeft gestaan zijn er ongewenste stromingen in het sww gedeelte waarbij de ketel denkt dat er warm water wordt gevraagd en dan gaat verwarmen. Dat is het verschil in gasverbruik, voor het debiet maakt dat niets uit en denk dat het verbeelding is.Toby-Wan schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:27:
kleine vraag voor bezitters van Intergas ketel icm Quatt & drukverschilklep, op welke stand staat deze bij jullie?
en merken jullie een verschil met warm-water comfort (hoeveelheid warm water)?
toen Quatt geinstalleerd werd in maart was alles prima en heb ik niet naar de stand van de drukverschilklep omgekeken.
Echter was er laatst een Quatt-monteur (hoofdmonteur in Tesla?), om lekkende anti-vriesklep te vervangen. Deze draaide wat aan de drukverschilklep naar de huidige stand van 0.2 bar.
(de WAF heeft overigens niks door)
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Is bij mij 1x gebeurd. Hij pakte na korte tijd de verbinding zelf weer op.Trumpske schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:28:
Sinds de plaatsing van de Quatt heeft mijn Lyric T6 een beetje kuren, deze verliest namelijk bijna elk half uur zijn Wi-Fi verbinding. Ik had de T6 al hangen voordat ik de Quatt had en heb hier nooit last van gehad. Nu zou het natuurlijk ook kunnen dat het niks met elkaar te maken heeft. Meer mensen hier toevallig last van?
Staat de klep bij jou ook op 0.2 bar (meen me te herinneren dat jij ook een Intergas hebt)Gerardwaz schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:19:
[...]
Als de drukverschilregelaar niet goed heeft gestaan zijn er ongewenste stromingen in het sww gedeelte waarbij de ketel denkt dat er warm water wordt gevraagd en dan gaat verwarmen. Dat is het verschil in gasverbruik, voor het debiet maakt dat niets uit en denk dat het verbeelding is.
Mijn redenatie is de volgende (correct me if I'm wrong):
Drukverschilklep stond (mijn aanname) eerst hoger afgesteld, richting 0.5 bar en dus meer weerstand tegen ongewenste stromingen. Klep staat nu lager afgesteld, dus minder weerstand tegen ongewenste stromingen. Tijdens tapwater bedrijf vind er nu meer ongewenste stroming plaats in CV circuit, waardoor er meer warmteoverdracht daarheen is en er minder warmte beschikbaar is voor warm tapwater, minder warmte, temperatuur vast 60 graden = lager debiet bij de douche
Optie 2: WAF klaagt niet, WAF heeft altijd gelijk, dus ik moet het me verbeelden
[ Voor 38% gewijzigd door Toby-Wan op 09-10-2023 17:56 ]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Bij tapwatervraag is er geen ongewenste stroming, alleen door een externe pomp b.v. vloerverwarming of Quatt.Toby-Wan schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:49:
[...]
Staat de klep bij jou ook op 0.2 bar (meen me te herinneren dat jij ook een Intergas hebt)
Drukverschilklep stond (mijn aanname) eerst hoger afgesteld, richting 0.5 bar en dus meer weerstand tegen ongewenste stromingen. Klep staat nu lager afgesteld, dus minder weerstand tegen ongewenste stromingen. Tijdens tapwater bedrijf vind er nu meer ongewenste stroming plaats in CV circuit, waardoor er meer warmteoverdracht daarheen is en er minder warmte beschikbaar is voor warm tapwater, minder warmte, temperatuur vast 60 graden = lager debiet bij de douche
Optie 2: WAF klaagt niet, WAF heeft altijd gelijk, dus ik moet het me verbeelden
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Gerardwaz schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:39:
[...]
Bij tapwatervraag is er geen ongewenste stroming, alleen door een externe pomp b.v. vloerverwarming of Quatt. De drukverschilklep heeft helemaal niets te maken met sww afgifte.
Dat had ik ook gedaan, als goed is.. Welke firmware heb jij?mrdop schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:05:
[...]
Hier niet. Ik heb wel eens de firmware door de Resideo laten upgraden. Dat verbeterde de stabiliteit met mijn Ziggo abo. Staat ergens hier ook in de Quatt pagina’s.
4.0.3.80Trumpske schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:25:
[...]
Dat had ik ook gedaan, als goed is.. Welke firmware heb jij?
Quatt app geeft niks aan. Op mijn homewizard zie ik 5,5 kuub en quat niks. Heel vreemd dit. Ik heb nu bij resido de verwarming helemaal uitgezet
Driewegklep stuk?DennisDCT schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:53:
Kom ik thuis, is het binnen 25 graden, is mijn hele vloer warm. Super raar, 5,5 kuub gas wegestookt. Terwijl hij op 20,5 staat, me t6.
Quatt app geeft niks aan. Op mijn homewizard zie ik 5,5 kuub en quat niks. Heel vreemd dit. Ik heb nu bij resido de verwarming helemaal uitgezet
Hier zelfde firmware..
Vreemd
Hier ging de CV en Quatt ook even aan om 16:00 / 16:30 terwijl er ook geen warmtevraag was.. Gelukkig maar 0,3m3 gas verbruikt.DennisDCT schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:53:
Kom ik thuis, is het binnen 25 graden, is mijn hele vloer warm. Super raar, 5,5 kuub gas wegestookt. Terwijl hij op 20,5 staat, me t6.
Heb ooit hetzelfde gehad, is een heel aantal keer gebeurd tot ik het euvel vond. Bleek dat er een klep bleef hangen. Dat kastje op de klep eraf geklikt, en heb hem handmatig teruggeduwd. Sindsdien niet meer gehad.DennisDCT schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:53:
Ik heb nu de ketel echt handmatig uit moeten zetten. Ik had namelijk via de app verwarming helemaal uit gezet, maar hij bleef door gaan. Nu 6 kuub weg 🙄Luapper schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:41:
[...]
Heb ooit hetzelfde gehad, is een heel aantal keer gebeurd tot ik het euvel vond. Bleek dat er een klep bleef hangen. Dat kastje op de klep eraf geklikt, en heb hem handmatig teruggeduwd. Sindsdien niet meer gehad.
/f/image/PlUy2sy8jBaV6oNn0BSt14j3.png?f=fotoalbum_large)
Morgen maar even kijken en iemand bellen. Het lijkt om ontopic te blijven, niks met me quatt te maken. Die is doodstil gebleven
Wat je zou kunnen doen is even op de API pagina kijken of de CIC die code weergeeft. Ik dacht dat dit een keer eerder hier voorbij is gekomen.
Edit:
En de nuance daarop:mrdop schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:32:
Ik heb de Quatt op 2 verschillende groepen:
- 1 alleen voor de Quatt warmtepomp zelf
- 1 met de CiC en de cv-ketel
Vandaag moest er wat werk aan de meterkast gedaan worden, en de Quatt groep stond daarvoor uit. De andere groep stond nog aan (met de CiC en de CV dus).
Wat blijkt in dat geval: de CiC gaat in mode 96, vorstbesparing en gooit direct de cv-aan! Ondanks dat de CiC kan zien dat het binnen warm genoeg is (want de thermostaat zit ook op een groep die niet uitstond) en die waardes staan netjes in HA en in de Quatt app.
Misschien wist iemand dit al, maar goed om te weten dat dit het gedrag van de CiC is.
Ik ga daarom denk ik toch de CiC op dezelfde groep als de Quatt zelf zetten, want dit wil je niet als je niet thuis bent.
mrdop schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:30:
Edit: ik moet mijn verhaal iets nuanceren. Getriggerd door Bacteria1980 (dank u!) heb ik de HA logs bekeken.
De CiC slingerde de cv aan toen de Quatt-groep juist weer stroom kreeg…! Dus niet bij het uitzetten van de groep.
Op moment van weer aangaan ging de QC van 0 naar 97 (=vorstbeveiliging met pomp aan) en na 1 minuut naar 96 (=vorstbeveiliging met cv aan) en de Workingmode van 0 naar none.
Blijft gek en irritant, zal wel bug zijn 😜
[ Voor 101% gewijzigd door RobertowNL op 09-10-2023 21:59 ]
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Het is wel waarschijnlijk dat het met quatt te maken heeft. De CiC stuurt je ketel aan, dat is het enige apparaat wat je ketel kan inschakelen, tenzij je ketel helemaal gek is en gewoon altijd aan gaat, zelfs zonder wat voor thermostaat dan ook.DennisDCT schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:46:
[...]
Ik heb nu de ketel echt handmatig uit moeten zetten. Ik had namelijk via de app verwarming helemaal uit gezet, maar hij bleef door gaan. Nu 6 kuub weg 🙄 [Afbeelding]
Morgen maar even kijken en iemand bellen. Het lijkt om ontopic te blijven, niks met me quatt te maken. Die is doodstil gebleven
Je thermostaat praat met de CiC, en die praat weer met de ketel.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Er is vandaag een firmware update voor de CiC geweest, versie 4.2.1 2.4.1. Elke keer als er bij mij een update wordt geïnstalleerd is er voor een paar minuten gasverbruik, dat blijft zeer beperkt. Ik heb hiervoor al een ticket voor aangemaakt.DennisDCT schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:53:
Wellicht even contact opnemen met Quatt om jouw verbruik te laten onderzoeken.
De CiC stuurt de CV ketel aan, dus het lijkt mij dat deze juist wel de oorzaak is. Dus Quatt bellen. Misschien log je ook de output van de CiC via de lokale API, dan kun je zien of de CiC zelf de ketel heeft aangestuurd. Het kan zijn dat de Quatt WP zelf geen spanning heeft, vorstbeveiliging gaat aan van de CiC?DennisDCT schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:46:
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door MWink op 09-10-2023 21:59 ]
Ik heb net een chat geopend en zal morgen als ik geen antwoord krijg wel her nummer bellen. Eerst morgen even die boel resetten. DankjewelTimmy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:57:
[...]
Er is vandaag een firmware update voor de CiC geweest, versie 4.2.1. Elke keer als er bij mij een update wordt geïnstalleerd is er voor een paar minuten gasverbruik, dat blijft zeer beperkt. Ik heb hiervoor al een ticket voor aangemaakt.
Ik heb 2.4.1 😉 maar inderdaad ook een kleine piek vandaagTimmy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:57:
[...]
Er is vandaag een firmware update voor de CiC geweest, versie 4.2.1. Elke keer als er bij mij een update wordt geïnstalleerd is er voor een paar minuten gasverbruik, dat blijft zeer beperkt. Ik heb hiervoor al een ticket voor aangemaakt.
Tip:DennisDCT schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:46:
[...]
Ik heb nu de ketel echt handmatig uit moeten zetten. Ik had namelijk via de app verwarming helemaal uit gezet, maar hij bleef door gaan. Nu 6 kuub weg 🙄 [Afbeelding]
Ik zou voor alle veiligheid ook een alert (homewizzard) op het gasverbruik zetten, dan weet je tenminste dat er weer iets fout gaat. Je zou zelfs, als je nog een smart plug hebt, dan eventueel de CV via deze smart plug uit zetten (de CV verbruikt dan tenminste geen gas meer).
vandaag even een zeer korte spike van de Quatt naar 18W gekregen, normaal zit de standby verbruik rond de 5W, veelal eens per dag een korte spike, maar deze was wel een stuk meer dan normaal. Echter zag ik geen verdacht gasverbruik. De grafiek is ook alleen de Quatt, zelfs de CIC zit op een andere groep.
De CIC zit ondertussen dus ook op 2.4.1. Tijdstip spike 16:35, lijkt dus door de update veroorzaakt te worden.
/f/image/JbGPbVHksttCAvNUfhRf6gFg.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door MacD007 op 10-10-2023 08:52 . Reden: Tijdstip spike ]
Als je de lokale API logt dan zul je zien dat rond het moment van het gasverbruik de API korte tijd onbereikbaar is. Waarschijnlijk vanwege een reboot (en daarmee installatie en activatie van de update).okijokii schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:23:
Ik heb 2.4.1 😉 maar inderdaad ook een kleine piek vandaag
Ik zou daar zeker melding van maken. Ik zie het bij elke update. Het verbruik is weliswaar minimaal bij mij maar ik zie gewoon niet waarom dit nodig is.
Ik zie wel een onbereikbare CIC, zonder gasverbruik, op bepaalde tijden. (Best vaak sinds half Sept, geüpdatet naar 2.4.1)Timmy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:29:
[...]
Als je de lokale API logt dan zul je zien dat rond het moment van het gasverbruik de API korte tijd onbereikbaar is. Waarschijnlijk vanwege een reboot (en daarmee installatie en activatie van de update).
Ik zou daar zeker melding van maken. Ik zie het bij elke update. Het verbruik is weliswaar minimaal bij mij maar ik zie gewoon niet waarom dit nodig is.
@Ysbeer @MacD007 @Gerardwaz Dank voor jullie reacties.ton1 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:37:
Welke nieuwe cv ketel?
Ik wil de Quatt laten installeren. Om verschillende redenen gaan wij ook meteen onze cv ketel vervangen. Quatt geeft aan dat met name Remeha goed samen gaat met Quatt.
Weet iemand voor welk type Remeha dat vooral geldt, de Avanta Ace 28c CW4 of de Tzerra Ace 28c CW4?
Of is de Remeha Tzerra Ace-Matic nog een betere keus?
Kunnen beide ketels goed samenwerken met de door Quatt geadviseerde thermostaat Honeywell Lyric T6?
Full electric is voor ons voorlopig geen optie.
Inmiddels is de Remeha Tzerra Ace-Matic 28c CW4 ketel geïnstalleerd, samen met de Honeywell Home (=Lyric) T6 thermostaat (geadviseerd door Quatt).
De belangrijkste reden voor de keuze van deze ketel:
Deze ketel komt nog niet voor in de test van de Consumentenbond. Wel al leverbaar via het Consumentenbond CV-ketel Collectief in plaats van de 'oude' Tzerra Ace.Dankzij de diepe modulatie van 1:8 is het toestel bij uitstek geschikt voor een koppeling met een hybride warmtepomp en in goed geïsoleerde woningen met een kleine warmtevraag.
Nog weinig ervaring, maar positief: opwarming van 19,5 naar 20 graden gaat via een minimale verhoging van de cv watertemperatuur. Verdere ervaringen zoals met tapwateraanvoer zijn stof voor een andere topic, lijkt me.
Volgende stap: deze week fysieke schouw van Quatt.Voorlopig ben ik optimistisch gestemd.
Hier ook de update naar 2.4.1 om 16:37. Geen gasverbruik (gelukkig).Timmy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:29:
[...]
Als je de lokale API logt dan zul je zien dat rond het moment van het gasverbruik de API korte tijd onbereikbaar is. Waarschijnlijk vanwege een reboot (en daarmee installatie en activatie van de update).
:strip_exif()/f/image/GjF7yIp8uJmTYcrm5FfxbezU.jpg?f=fotoalbum_large)
Simpel Subsidie heeft overigens direct in één mail helder toegelicht hoe ze data aangeleverd krijgen (API), hoe lang ze de data bewaren (tot twee maanden na afronden subsidie-aanvraag, automatische verwijdering) en aangegeven dat de alle data encrypted in de EU opgeslagen wordt. Super netjes.
0.0
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Ik heb zelf de subsidie van onze vloerisolatie geregeld, dus die gedachte is natuurlijk zeker bij mij opgekomen, maar het is op zich (inderdaad) wel lekker om ontzorgd te worden (jvanderkroon schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:37:
@Jungian waarom laat je die subsidieaanvraag eigenlijk door een externe partij doen? Is echt 5 minuten werk om zelf te regelen. Heb het idee dat je daar nu al veel langer mee bezig bent en je dus niet echt ontzorgt wordt wat heel het idee van die service is.
0.0
Bij mij was het eigenlijk zeer snel geregeld, wel een extra vraag gehad omdat ik al eerder een subsidieaanvraag (isolatie) had gedaan, maar daarna alles snel geregeld, ook vrijwel daarna ook een bevestiging van RVO gekregen en ondertussen is zelfs al de subsidie op de rekening gestort, ruim binnen de gestelde termijn, ik had deze nog helemaal niet verwacht.Jungian schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:05:
Het is voor ons inmiddels tijd om de subsidieaanvraag af te laten handelen door Simpel Subsidie, maar ik krijg tot nu toe nog niet echt contact met Quatt over het verwerken van de formulierinformatie (formcrafts-formulier) aan de kant van Quatt, de voorkant van het proces. Ik heb twee onduidelijk replies teruggekregen vanuit de support en ik krijg het idee dat ik het daarmee moet doen (verder radiostilte). Ik kan ook nergens een privacy policy of specifiek contactpersoon terugvinden. Heeft iemand anders zich hier toevallig al eerder in geïnteresseerd (je BSN gaat over de lijn)?
Simpel Subsidie heeft overigens direct in één mail helder toegelicht hoe ze data aangeleverd krijgen (API), hoe lang ze de data bewaren (tot twee maanden na afronden subsidie-aanvraag, automatische verwijdering) en aangegeven dat de alle data encrypted in de EU opgeslagen wordt. Super netjes.
Ik snap het even niet, je hoeft volgens mij niets zelf te doen met de aanvraag. Wordt allemaal geregeld.Jungian schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:05:
Het is voor ons inmiddels tijd om de subsidieaanvraag af te laten handelen door Simpel Subsidie, maar ik krijg tot nu toe nog niet echt contact met Quatt over het verwerken van de formulierinformatie (formcrafts-formulier) aan de kant van Quatt, de voorkant van het proces. Ik heb twee onduidelijk replies teruggekregen vanuit de support en ik krijg het idee dat ik het daarmee moet doen (verder radiostilte). Ik kan ook nergens een privacy policy of specifiek contactpersoon terugvinden. Heeft iemand anders zich hier toevallig al eerder in geïnteresseerd (je BSN gaat over de lijn)?
Het gaat hem volgens mij om de verwerking van z'n persoonsgegevens door een derde partij. Als ik hem was zou ik het in dat geval lekker zelf aanvragen.HBO88 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:48:
[...]
Ik snap het even niet, je hoeft volgens mij niets zelf te doen met de aanvraag. Wordt allemaal geregeld.
Vanmorgen ketel aangezet en meteen weer vol bulderen. Nu heb ik alles stekkers eruit getrokken, inclusief de quatt en cic. Nu is hij rustig.MacD007 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:47:
[...]
Tip:
Ik zou voor alle veiligheid ook een alert (homewizzard) op het gasverbruik zetten, dan weet je tenminste dat er weer iets fout gaat. Je zou zelfs, als je nog een smart plug hebt, dan eventueel de CV via deze smart plug uit zetten (de CV verbruikt dan tenminste geen gas meer).
vandaag even een zeer korte spike van de Quatt naar 18W gekregen, normaal zit de standby verbruik rond de 5W, veelal eens per dag een korte spike, maar deze was wel een stuk meer dan normaal. Echter zag ik geen verdacht gasverbruik. De grafiek is ook alleen de Quatt, zelfs de CIC zit op een andere groep.
De CIC zit ondertussen dus ook op 2.4.1. Tijdstip spike 16:35, lijkt dus door de update veroorzaakt te worden.
[Afbeelding]
Ik heb nog wizard plug over. Die kan ik dus instellen en uitzetten op afstand?
bijv: Als energymeter +100W, dan plug uit
Maar ik vraag me af of dat zin heeft omdat de ketel meteen gaat stoken zodra hij de kans krijgt.
De derde partij (Simpel Subsidie) is het probleem niet; het formulier is niet van hen. Quatt is de partij die dit formulier gebruikt om de informatie af te vangen en daar (tot dusver) geen informatie over vrijgeeft. Uiteraard is er een wettelijke informatieplicht, maar van een papieren werkelijkheid trekken de meeste bedrijven zich weinig aan.Spykie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:16:
[...]
Het gaat hem volgens mij om de verwerking van z'n persoonsgegevens door een derde partij. Als ik hem was zou ik het in dat geval lekker zelf aanvragen.
0.0
Als je bij 0,2bar ongewenste lekkage van SWW naar verwarming zou hebben, dan zou je nu tijdens warme dagen toch meer gas kwijt zijn?Toby-Wan schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:49:
[...]
Staat de klep bij jou ook op 0.2 bar (meen me te herinneren dat jij ook een Intergas hebt)
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ja, dat kan, ben het echter met @paQ eens, waarschijnlijk zit er iets duidelijk mis in jou CV ketel of de aansturing ervan, dat dat waarschijnlijk geen toegevoegde waarde heeft, maar ik zou het wel doen al is het maar een failsafe en dan koppelen aan gasverbruik, boven een bepaald ingesteld gasverbruik dan de CV uit.DennisDCT schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:17:
[...]
Vanmorgen ketel aangezet en meteen weer vol bulderen. Nu heb ik alles stekkers eruit getrokken, inclusief de quatt en cic. Nu is hij rustig.
Ik heb nog wizard plug over. Die kan ik dus instellen en uitzetten op afstand?
ik zou eens eerstens, want dat kun je zelf, de kabels van de CIC naar de CV los en op nieuw vast zetten, eventueel deze doormeten.
anders kijken of je een fout melding op de CV kunt zien. Da kun je direct zien of deze volgens verwachting zijn aangesloten (dat laatse zal waarschijnlijk wel goed zijn anders had je mogelijk al eerder een probleem gehad). succes
[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 10-10-2023 18:28 ]
Dit was het probleem. Heel apart. En best wel een dingetje aangezien velen zn meter ertussen hebben… even ertussen uit. En uurtje erna er weer op en alles gaat prima. Nu verbruikt de quatt ook weer 4watt. Eerder 3 dagen ervoor niets, vandaar de beveiliging dan waarschijnlijkMacD007 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:41:
[...]
Ja, dat kan, ben het echter met @paQ eens, waarschijnlijk zit er iets duidelijk mis in jou CV ketel of de aansturing ervan, dat dat waarschijnlijk geen toegevoegde waarde heeft, maar ik zou het wel doen al is het maar een failsafe en dan koppelen aan gasverbruik, boven een bepaald ingesteld gasverbruik dan de CV uit.
ik zou eens eerstens, want dat kun je zelf, de kabels van de CIC naar de CV los en op nieuw vast zetten, eventueel deze doormeten.
anders kijken of je een fout melding op de CV kunt zien. Da kun je direct zien of deze volgens verwachting zijn aangesloten (dat laatse zal waarschijnlijk wel goed zijn anders had je mogelijk al eerder een probleem gehad). succes
:strip_exif()/f/image/nCrWfqfNyOzsdLljFlKY1t5H.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een vraag, welke meter had jij daar tussen?DennisDCT schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:34:
[...]
Dit was het probleem. Heel apart. En best wel een dingetje aangezien velen zn meter ertussen hebben… even ertussen uit. En uurtje erna er weer op en alles gaat prima. Nu verbruikt de quatt ook weer 4watt. Eerder 3 dagen ervoor niets, vandaar de beveiliging dan waarschijnlijk
[Afbeelding]
(PE Meter ? bedoelen ze een vermogensmeter (energiemeter) hiermee ?)
Maar gelukkig het problem is verholpen.
Ik had min of meer hetzelfde probleem. Om dit te voorkomen heb ik nu de CiC en de Quatt op dezelfde groep en achter dezelfde stekkermeter zitten.MacD007 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:17:
[...]
Even een vraag, welke meter had jij daar tussen?
(PE Meter ? bedoelen ze een vermogensmeter (energiemeter) hiermee ?)
Maar gelukkig het problem is verholpen.
Of zet je de quatt ook echt uit middels die stekker?
wat een ondermaats Nederlands trouwens in die mail
[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 10-10-2023 20:33 ]
Bij mij ging (ook pre quatt) de cv altijd vol aan als er geen verbinding meer was met de thermostaat. Best eng.. is een valliant.DennisDCT schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:34:
[...]
Dit was het probleem. Heel apart. En best wel een dingetje aangezien velen zn meter ertussen hebben… even ertussen uit. En uurtje erna er weer op en alles gaat prima. Nu verbruikt de quatt ook weer 4watt. Eerder 3 dagen ervoor niets, vandaar de beveiliging dan waarschijnlijk
[Afbeelding]
Ik heb al drie dagen geen verbinding met de wp, ik sluit de thermostaat (weer) kort met de CV ketel. (Ik stap er even tussen uit)
En tenminste een alert in je app oid.
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 10-10-2023 20:40 ]
Alert, dat is wel goed idee; al zou het chiquer zijn als Quatt dit anders zou doen.paQ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:39:
Dan zou de CIC toch ook kunnen stellen:
Ik heb al drie dagen geen verbinding met de wp, ik sluit de thermostaat (weer) kort met de CV ketel. (Ik stap er even tussen uit)
Heb het probleem nog niet gehad, maar wil het wel voorkomen.
Een alert dus:
Ik had al een (HomeWizard) alert op elektriciteit van CVketel (oude slimme meter meet gas alleen per uur), die nu soms getriggerd wordt als iemand langer dan half uur onder de douche staat.
Nog maar een (HomeWizard) alert toegevoegd voor Quatt die gedurende 2 minuten minder dan 2W vraagt. Dan is ie uit (wat niet zou moeten), en kan ik checken wat er aan de hand is.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Voor de reacties hier boven. Er zit een home wizard stekker plug tussen. Een aparte groep/ stopcontact dan mijn ketel.paQ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:39:
Dan zou de CIC toch ook kunnen stellen:
Ja, wat jij zegt over de melding ook naar quatt terug gemaild. Ik zag dat mijn quatt al 3 dagen geen stroom pakte volgens de meter. Dan zou je verwachten dat ik een melding krijg van quatt. Tijdens het bulderen van mijn ketel en ervoor stond er niks in de app, ook bij verbinding stond: alles werkt! 🫣
Het lijkt me handig dat er dan een melding komt, de cic heeft geen gegevens van de quatt. Het lijkt erop dat de stroom het niet doet. Pas op: na 2 dagen gaat deze in standje kernsplitsing
Maar gebruik je de stekker aan/uit ook echt? Of alleen voor meting?DennisDCT schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:49:
[...]
Voor de reacties hier boven. Er zit een home wizard stekker plug tussen. Een aparte groep/ stopcontact dan mijn ketel.
Ja, wat jij zegt over de melding ook naar quatt terug gemaild. Ik zag dat mijn quatt al 3 dagen geen stroom pakte volgens de meter. Dan zou je verwachten dat ik een melding krijg van quatt. Tijdens het bulderen van mijn ketel en ervoor stond er niks in de app, ook bij verbinding stond: alles werkt! 🫣
Het lijkt me handig dat er dan een melding komt, de cic heeft geen gegevens van de quatt. Het lijkt erop dat de stroom het niet doet. Pas op: na 2 dagen gaat deze in standje kernsplitsing
In het laatste geval snap ik de uitleg van Quatt over het ontstaan van dit issue niet zo goed namelijk.
Ik gebruik hem alleen om te meten. Ik snap het ook niet echt. Ik weet alleen dat het probleem niet weg ging toen ik alle stekkers eruit haalde en er weer in deed. Pas toen ik de plug er een tijd tussenuit had, was het probleem weg.paQ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:08:
[...]
Maar gebruik je de stekker aan/uit ook echt? Of alleen voor meting?
In het laatste geval snap ik de uitleg van Quatt over het ontstaan van dit issue niet zo goed namelijk.
Houd er wel rekening mee dat dit betekend dat als de stroom er om de een of andere reden af gaat terwijl het vriest dit zowel van de CiC als de Quatt is, waardoor de leidingen zouden kunnen bevriezen. De kans is niet zo heel groot, maar als het gebeurd kunnen de consequenties wel behoorlijk vervelend zijn.mrdop schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:28:
[...]
Ik had min of meer hetzelfde probleem. Om dit te voorkomen heb ik nu de CiC en de Quatt op dezelfde groep en achter dezelfde stekkermeter zitten.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ik had een vriezer achter een HW stekker zitten, dus met werkzaamheden elders stroom er even af, dus uiteindelijk ontdooide vriezer.onlinaius schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 01:38:
[...]
Houd er wel rekening mee dat dit betekend dat als de stroom er om de een of andere reden af gaat terwijl het vriest dit zowel van de CiC als de Quatt is, waardoor de leidingen zouden kunnen bevriezen. De kans is niet zo heel groot, maar als het gebeurd kunnen de consequenties wel behoorlijk vervelend zijn.
HW stekker springt niet vanzelf weer aan
Eens, maar daar is als noodvoorziening dan weer de vorstklep buiten voor. En, als ik dat niet doe en de stroom gaat eraf de CV op maximaal gaat wat binnen ook niet heel lekker is (zeker als we niet thuis zijn).onlinaius schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 01:38:
[...]
Houd er wel rekening mee dat dit betekend dat als de stroom er om de een of andere reden af gaat terwijl het vriest dit zowel van de CiC als de Quatt is, waardoor de leidingen zouden kunnen bevriezen. De kans is niet zo heel groot, maar als het gebeurd kunnen de consequenties wel behoorlijk vervelend zijn.
Afweging… iig heb ik ook alerts gemaakt op mijn Homey om mij te signaleren. Zou gewoon in de CiC moeten zitten natuurlijk.
En waarom kijkt de CiC niet even via internet wat de buitentemperatuur ongeveer is op mijn locatie? Cq dit gedrag alleen doen in de wintermaanden oid.
[ Voor 13% gewijzigd door mrdop op 11-10-2023 07:35 ]
dat is veel te AImrdop schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:33:
[...]
En waarom kijkt de CiC niet even via internet wat de buitentemperatuur ongeveer is op mijn locatie? Cq dit gedrag alleen doen in de wintermaanden oid.
Een ander probleem bij deze stekkermeters is, ten minste bij de HW plug, als daar de spanning door een fout er af gaat gaat deze dus niet automatisch weer aan, ik weet even niet of je dat ook kunt instellen, ik moet daarvoor dus echt de knop aan de zijkant indrukken.mrdop schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:28:
[...]
Ik had min of meer hetzelfde probleem. Om dit te voorkomen heb ik nu de CiC en de Quatt op dezelfde groep en achter dezelfde stekkermeter zitten.
Met een meting in de meterkast heb je daar dus geen last van.
Overigens heb ik nu een extra alert er op staan als deze minder dan 2 watt gebruikt voor langer dan 5 minuten.
met de HW plug geen ervaring. Ik heb zelf overal Shelly's en die zijn in te stellen wat er moet gebeuren na een power loss (uit blijven of weer aan)MacD007 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:30:
[...]
Een ander probleem bij deze stekkermeters is, ten minste bij de HW plug, als daar de spanning door een fout er af gaat gaat deze dus niet automatisch weer aan, ik weet even niet of je dat ook kunt instellen, ik moet daarvoor dus echt de knop aan de zijkant indrukken.
Overigens heb ik nu een extra alert er op staan als deze minder dan 2 watt gebruikt voor langer dan 5 minuten.
dat moet je echt zien als echte noodvoorziening, want je bent dan ook al je water in je cv installatie kwijt.mrdop schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:33:
[...]
Eens, maar daar is als noodvoorziening dan weer de vorstklep buiten voor. En, als ik dat niet doe en de stroom gaat eraf de CV op maximaal gaat wat binnen ook niet heel lekker is (zeker als we niet thuis zijn).
Ja, dat zou wel een handige extra functie kunnen zijn, de cic heeft voldoende sensoren waar hij dit mee kan detecteren, bij stroomuitval van de buitenunit zal de buiten temperatuur voeler natuurlijk ook niet meer werken.Afweging… iig heb ik ook alerts gemaakt op mijn Homey om mij te signaleren. Zou gewoon in de CiC moeten zitten natuurlijk.
Zitten beide op de zelfde groep, dus cic en buitenunit Quatt uit krijg je dan geen noodprogramma van de cv?
Als de cv natuurlijk ook op die groep zit heb je weer geen probleem, tenminste mbt gasverbruik, je hebt dan mogelijk alleen een koud huis.
Dat zou ik niet als grootste probleem zien. Een groter risico zou zijn als de Quatt op een hoger punt staat dan (een deel van) het leidingwerk buiten. Het water kan dan niet weglopen via de Quatt en bevriezen in de leidingen.MacD007 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:39:
[...]
dat moet je echt zien als echte noodvoorziening, want je bent dan ook al je water in je cv installatie kwijt.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Verschilt per merk/type. Bij sommige kan je instellen wat er moet gebeuren als de spanning weer is hersteld (altijd uit blijven, laatste stand of altijd weer aan gaan).MacD007 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:30:
[...]
Een ander probleem bij deze stekkermeters is, ten minste bij de HW plug, als daar de spanning door een fout er af gaat gaat deze dus niet automatisch weer aan, ik weet even niet of je dat ook kunt instellen, ik moet daarvoor dus echt de knop aan de zijkant indrukken.
Edit: HBO88 gaf dit al aan.
Ik ben nu ook Quatt eigenaar!
Ik lees hier al een tijdje mee op de achtergrond, en eind augustus de knoop doorgehakt en een aanvraag gedaan.
Daarna bleef het een tijdje stil; mijn aanvraag bleek als training gebruikt te worden voor de nieuwste set aan installateurs. Aangezien de volgende prijsverhoging al wel hard in zicht kwam, heb ik toen contact gezocht, en is er gauw een digitale intake gedaan, heb ik de offerte geaccepteerd en werd er een paar weken later al geïnstalleerd!
Ik heb meteen maar de hier aangeraden vuilvanger erbij laten installeren (dat doen de installateurs inderdaad zonder gemor meteen erbij). Ik had hem besteld bij Solyd, zoals meer hier, maar helaas hadden die een serverstoring, en daarmee te lang nodig om hem hier te krijgen. Toen maar snel even bij de warmteservice langsgegaan. Nu komt alsnog (te laat) de bij solyd bestelde aan, en heb ik er dus 1 over. Ik kan hem nog terugsturen, maar om eerlijk te zijn heb ik niet zo'n vertrouwen meer in Solyd.. Mijn mail dat ze mijn aankoop wel konden annuleren (nog van voordat ze hem uiteindelijk verstuurd hadden) is nooit beantwoord, en inmiddels is hij dus gewoon verstuurd..
Als er hier iemand interesse heeft, stuur even een DM, dan kunnen we vast iets regelen!
- inmiddels is er een geïnteresseerde.
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Mijn instellingen met vloerverwarming op de benedenverdieping en handdoek radiator in de badkamer is nachtverlaging 19 verder continu 20.
Tevens de optie Optimaliseer je besparingen uit ivm overschot op de zonnepanelen. Ik wil dus dat de Quatt zoveel mogelijk doet ook al berekend hij dat t goedkoper is om op gas te stoken ivm een te lage COP.
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Bedankt voor de tip, direct even de juiste tarieven ingesteld (tot 4 januari dit contractTrackerfire schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:45:
We hebben er (gelukkig) lang op moeten wachten, maar eind deze week/begin volgende week zal de Quatt toch echt bij >90% van de gebruikers moeten aanspringen/bijspringen. Toch wel soort van benieuwd/gespannen wat t precies gaat doen. Idealiter “niks” tov oud maar dan met een berg minder gas.
Mijn instellingen met vloerverwarming op de benedenverdieping en handdoek radiator in de badkamer is nachtverlaging 19 verder continu 20.
Tevens de optie Optimaliseer je besparingen uit ivm overschot op de zonnepanelen. Ik wil dus dat de Quatt zoveel mogelijk doet ook al berekend hij dat t goedkoper is om op gas te stoken ivm een te lage COP.
:strip_exif()/f/image/ZF78W6ogUZVFm3hHFCOcE8eW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik verwacht dat ëen te lage COP in de tijd nog niet aan de orde is, ik verwacht dat we in het begin tog wel verwend worden door een hoge COP (alleen jammer dat je deze dus niet in de Quatt app kunt zien).Trackerfire schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:45:
We hebben er (gelukkig) lang op moeten wachten, maar eind deze week/begin volgende week zal de Quatt toch echt bij >90% van de gebruikers moeten aanspringen/bijspringen. Toch wel soort van benieuwd/gespannen wat t precies gaat doen. Idealiter “niks” tov oud maar dan met een berg minder gas.
bofkont met je super lage tarieven. dat lijken wel voor oorlogse prijzen. je nieuw contract zal dan wel tegenvallen, maar den ook een stuk lagere gasrekening.Spykie schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:22:
[...]
Bedankt voor de tip, direct even de juiste tarieven ingesteld (tot 4 januari dit contract).
[Afbeelding]

Ik denk het korte leidingwerk ooit; nog geen halve meter
Enne, belangrijk; Home Assistant integrated zodra de CIC een ip-adres kreeg
De warmtepomp hangt bij ons trouwens onder een "afdakje". Onze woonkamer gaat namelijk over het water en daarmee heb ik daaronder een mooie plek om zaken droog te houden.
:strip_exif()/f/image/aXm0HvGuWFBRMDk30Ic64mRt.jpg?f=fotoalbum_large)
Goede tip! Ook uitgezet, want ik heb inderdaad ook een flink overschot!Trackerfire schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:45:
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
hij staat wel heel dicht tegen de muur ?verguldebarman schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:33:
Vandaag is de Quatt bij ons ook geïnstalleerd, binnen 1 maand na opdracht.
Ik denk het korte leidingwerk ooit; nog geen halve meterDe Quatt hangt namelijk direct achter de muur van de CV ketel. Mannen waren daarmee in nog geen 2 uur klaar. Super werk geleverd.
Enne, belangrijk; Home Assistant integrated zodra de CIC een ip-adres kreeg![]()
De warmtepomp hangt bij ons trouwens onder een "afdakje". Onze woonkamer gaat namelijk over het water en daarmee heb ik daaronder een mooie plek om zaken droog te houden.
[Afbeelding]
[...]
Goede tip! Ook uitgezet, want ik heb inderdaad ook een flink overschot!
[ Voor 4% gewijzigd door robmaas op 11-10-2023 20:47 ]
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Vertekend heel erg. Zit meer dan 10cm tussen.
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Welke afstand adviseren ze eigenlijk? Hoe krijg je minimale geluidshinder aan de binnenzijde? Hij zou bij ons tegen een kunststof paneeltje van het kozijn (onder het raam) komen te staan…verguldebarman schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:49:
[...]
Vertekend heel erg. Zit bijna 10cm tussen.
:strip_exif()/f/image/h6y4xIrkxLxh9CMC6YKyU017.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook overschot op de zonnepanelen en dan krijg je een terugleververgoeding. In mijn geval nu Euro 0,11/Kwh. Ik heb dus de optie optimaliseren aan staan en daar de terugleververgoeding ingevuld. Immers, zodra de Quatt stroom gebruikt, kost dit mij die Euro 0,11.Trackerfire schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:45:
NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.
Dit topic is gesloten.