Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Oh serieus? Omdat in alle informatie die ik vind het minimumvermogen van de duo 2x zo groot is al dat van de enkele, maar als ze er een volledig op standby kunnen zetten dan wordt een dubbele interessanter.RobertowNL schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:05:
[...]
Pendelen zal meevallen, ze kunnen gewoon één Quatt geheel uitzetten. Dus hij pendelt niet meer dan een enkele.
Dan ben ik benieuwd naar het resultaat van het huisbezoek komende week. Tijdens advies-videogesprek heb ik aangegeven dat aansluiting bij ons in kruipruimte zou moeten gebeuren (cv-ketel staat op begane grond midden in de woning). Daarop is geen maximum afstand tot cv ketel als mogelijke beperking gemeld. Omdat niet duidelijk was of aansluiting vanuit Quatt naar kruipruimte mogelijk zou zijn, zijn we overeengekomen om alsnog een huisbezoek te plannen om de technische haalbaarheid ter plekke te beoordelen. Ik begreep uit het gesprek dat er weinig ervaring was met aansluiting via kruipruimte.Luit schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:01:
Helaas zojuist bericht gekregen van Quatt dat installatie in ons huis niet mogelijk is.
Direct onder de CV-ketel hebben we te weinig ruimte voor het aansluiten van het leidingwerk richting de Quatt. De hoofdleiding (aanvoer + retour) van de CV loopt direct naar beneden de kruipruimte in. Mijn voorstel was om de aansluiting in de kruipruimte te realiseren voor de eerste vertakking naar een radiator. Helaas is dit plan afgekeurd door Quatt omdat de afstand tot de cv-ketel (ongeveer twee meter) te lang is.
Helaas is het mij niet duidelijk geworden waarom deze afstand zo belangrijk is voor de werking van de Quatt. Mijn inziens verschilt het niet met de variatie in lengte die ontstaat door de afstand van de buitenunit naar binnen.
Daarnaast gaf de medewerker ook aan dat de kabel van de flowmeter te kort is. Dit schijnt een hele complexe maatwerk kabel te zijn die je niet kan verlengen.
Helaas! Ik was wel gecharmeerd van het systeem na alle verhalen hier.
In principe kun je gewoon de kleinste CV ketel kopen die je kunt krijgen, veelal zal hier het warm water capaciteit leidend zijn, dus veel warm water betekend vaak ook een iets grotere ketel.Ysbeer schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:05:
Dag Quatties, ik moet ook investeren in een nieuwe ketel. Maakt het bij de Quatt uit wat het minimum vermogen van de ketel idealiter is? Op zich zo laag mogelijk, maar daar hangt een prijskaartje aan. Je zou ook kunnen zeggen: voor het de situaties waarin met laag vermogen gedraaid moet worden is de Quatt al. Dus de cv ketel kan dan een wat hoger minimum vermogen hebben. Of zie ik dan iets over het hoofd? Werkt de Quatt bijvoorbeeld simultaan met de ketel?
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
:strip_exif()/f/image/opdaiGLHaeBooFvkykL2iHZ1.jpg?f=fotoalbum_large)
superduper1969 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:17:
[...]
Je geeft niet aan hoeveel centimeter ruimte? Bij mij was het ook krap maar ze zijn gewoon naar voren gegaan. [Afbeelding]
We gaan voor CW4, maar dan kan ik kiezen tussen Intergas HRE met laaglast van 7,3kW of de (duurdere) Intergas Extreme met laaglast van maar 3,8 kW. Onze onderhoudsinstallateur is fan van die eerste, dus als het weinig uitmaakt kan ik gaan voor de goedkoopste. Iedereen blij.MacD007 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:01:
[...]
In principe kun je gewoon de kleinste CV ketel kopen die je kunt krijgen, veelal zal hier het warm water capaciteit leidend zijn, dus veel warm water betekend vaak ook een iets grotere ketel.
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
Ik ben zelf ook benieuwd! Wil je het even laten weten?PGMO schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:15:
[...]
Dan ben ik benieuwd naar het resultaat van het huisbezoek komende week. Tijdens advies-videogesprek heb ik aangegeven dat aansluiting bij ons in kruipruimte zou moeten gebeuren (cv-ketel staat op begane grond midden in de woning). Daarop is geen maximum afstand tot cv ketel als mogelijke beperking gemeld. Omdat niet duidelijk was of aansluiting vanuit Quatt naar kruipruimte mogelijk zou zijn, zijn we overeengekomen om alsnog een huisbezoek te plannen om de technische haalbaarheid ter plekke te beoordelen. Ik begreep uit het gesprek dat er weinig ervaring was met aansluiting via kruipruimte.
Lijkt me prima. Cv is puur hulp. Ik heb dit jaar 280m3 verbruikt. Normaal 1400m3.Ysbeer schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:17:
[...]
We gaan voor CW4, maar dan kan ik kiezen tussen Intergas HRE met laaglast van 7,3kW of de (duurdere) Intergas Extreme met laaglast van maar 3,8 kW. Onze onderhoudsinstallateur is fan van die eerste, dus als het weinig uitmaakt kan ik gaan voor de goedkoopste. Iedereen blij.
Spykie schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:32:
Iemand hier een idee waarom mijn gasverbruik deze mini piekjes laat zien?
[Afbeelding]
280? Netjes!medu80 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:26:
[...]
Lijkt me prima. Cv is puur hulp. Ik heb dit jaar 280m3 verbruikt. Normaal 1400m3.
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
Hier 108m3 sinds februari, 2 personen douchen met wtw, scheelt de helft aan gas voor douchen en ca 20m3 koken ook op gas.Ysbeer schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:58:
[...]
280? Netjes!Maar toch niet gestopt met koken en douchen hoop ik?
Februari, maart en april ca 750 kWh voor de Quatt.
Ik heb die korte piekjes met nauwelijks verbruik ook, en ben er vanuit gegaan dat dit is voor het op temperatuur houden van de warmwatervoorziening.Spykie schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:32:
[Afbeelding]
Ja, dat is het verwarmen van de warmtewisselaar.TRS-3 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:13:
[...]
Ik heb die korte piekjes met nauwelijks verbruik ook, en ben er vanuit gegaan dat dit is voor het op temperatuur houden van de warmwatervoorziening.
Zou je aanraden het eens uit te zetten. Bij mij scheelt het hoogstens 1 seconde in de tijd dat ik warm water heb bij de kraan/douch. Moeite van het steeds verwarmen niet waard.
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Dank! Ik ga eens rondneuzen in de instellingen van m'n cv ketel.RobertowNL schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:22:
[...]
Ja, dat is het verwarmen van de warmtewisselaar.
Zou je aanraden het eens uit te zetten. Bij mij scheelt het hoogstens 1 seconde in de tijd dat ik warm water heb bij de kraan/douch. Moeite van het steeds verwarmen niet waard.
Wat is het prijsverschil (en dus ook uitrekenen dat je dus 15 jaar met de 3,8 kW wel een duidelijk lagere gasrekening betaald), het laagste gasverbruik is dus bij die Extreme wel dubbel zo laag, en je gaat, zeker als de CV moet bijspringen dit veelal in de laage belasting doen.Ysbeer schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:17:
[...]
We gaan voor CW4, maar dan kan ik kiezen tussen Intergas HRE met laaglast van 7,3kW of de (duurdere) Intergas Extreme met laaglast van maar 3,8 kW. Onze onderhoudsinstallateur is fan van die eerste, dus als het weinig uitmaakt kan ik gaan voor de goedkoopste. Iedereen blij.
Verbruikt deze tijdens het stookseisoen (heb hier 5 mnd genomen) circa 15 m3 meer is dat op 15 jaar dus al ruim 1.500€ hogere gaskosten. Volgens mij is het prijsverschil een stuk kleiner.
15m3 per maand meer is dus echt niet veel, dat is 0,5m3 per dag. Maar zelfs bij 10m3 is het voordeel nog steeds ruim 1.000€. En dat met de huidige gasprijzen, dus je voordeel is waarschijnlijk nog een heel stuk meer.
Ik zou dus voor de extreme versie gaan mits deze niet extreem duur is tov de andere, zelfs een relatief kleine gasbespraring is op de hele levensduur best een hoop, en ik vrees dat de gasprijs maar één kant opgaat, namelijk omhoog.
[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 06-10-2023 15:57 ]
Had ik ook, als je die kleine stukjes bij elkaar op telt is dat op het einde toch een heleboel.Spykie schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:32:
[Afbeelding]
Zoals als is geschreven, dat is de comfortstand, of bij mijn ATAG is dat de ECO stand. afhankelijk hoe ze het noemen moet deze uit of aan. In ieder geval dus de andere stand dan waar deze nu op staat.
Mijn gasverbruik is bijna met 50% gedaald daardoor. dus echt doen, ja je verbruikt iets meer water, maar gezien de gaswinst is dat niets.
Ik moet zeggen dat die voorbereiding fase van de Quatt in mijn geval best lang duurt.
31-7 de reservering aanbetaald en gisteren nog weer een paar foto's gestuurd.
Hopelijk kan het nu dan eindelijk naar de planning.
Lastige installatie? Nee zeker niet maar Quatt had er moeite mee om door de kruipruimte te gaan ook al is deze makkelijk toegankelijk.
Uiteindelijk komt de Quatt nu ongeveer 3 meter in vrijwel rechte lijn van de CV te staan en gaan de leidingen door 2 muren (buitenmuur + gasbeton binnenwandje) maar helaas wel recht langs de achterwand van mijn toilet. Dat is nu niet echt een probleem, staande pot daar is ruimte genoeg achter, maar lastiger als ik in de toekomst een hangtoilet wil. Dat komt dan weer verder van de achterwand af.
Enfin je moet soms wat schipperen voor een lagere gasrekening en minder CO2
Ja, een goed idee om die som te maken. Ik ken onze (nieuwe) woning nog niet goed qua energieverbruik, maar ik schat in dat de CV niet alle vijf maanden hoeft bij te stoken. Zuiniger bij warm water is met ons bad dan weer zonder meer aantrekkelijk. Daar profiteren we het hele jaar van.MacD007 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:49:
[...]
Wat is het prijsverschil (en dus ook uitrekenen dat je dus 15 jaar met de 3,8 kW wel een duidelijk lagere gasrekening betaald), het laagste gasverbruik is dus bij die Extreme wel dubbel zo laag, en je gaat, zeker als de CV moet bijspringen dit veelal in de laage belasting doen.
Verbruikt deze tijdens het stookseisoen (heb hier 5 mnd genomen) circa 15 m3 meer is dat op 15 jaar dus al ruim 1.500€ hogere gaskosten. Volgens mij is het prijsverschil een stuk kleiner.
15m3 per maand meer is dus echt niet veel, dat is 0,5m3 per dag. Maar zelfs bij 10m3 is het voordeel nog steeds ruim 1.000€. En dat met de huidige gasprijzen, dus je voordeel is waarschijnlijk nog een heel stuk meer.
Ik zou dus voor de extreme versie gaan mits deze niet extreem duur is tov de andere, zelfs een relatief kleine gasbespraring is op de hele levensduur best een hoop, en ik vrees dat de gasprijs maar één kant opgaat, namelijk omhoog.
Mijn cv draait alleen in december, januari en februari. En zeker niet elke dag. Nu kun je dus voor jezelf berekenen of dit je waard is.
:strip_exif()/f/image/UTPSvRIgLp8KwQBovNJcKYHY.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag staat de Quatt voor het eerst aan. Het was ongeveer 20 graden en hij stond ingesteld op 20.5. Nu zie ik dus een wat vreemde zaagtand grafiek qua in en out temperatuur.... is dat normaal? Iemand een idee? Bovendien vind ik 30 graden water wel erg laag als je bedenkt dat mijn vloerverwarming pomp pas aan slaat bij 28 graden...
Oost west, 127.0.0.1 best!
Net onder de 18ºC, dan zit je net onder het punt dat de Quatt kan gaan aanslaan. Als je CV water boven deze 18ºC komt weet je eigenlijk vrij zeker dat deze in de herst, winter en lente aanstaat. Voor de zomer zou je eigenlijk moeten kijken wat de Quatt dan aangeeft m.b.t. het CV-water temperstuur, dus mogelijk iets meer richting de 20ºC. Light er een beetje van wat je max temperatuur in je CV water is.geerttttt schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:38:
Als ik de schakelaar verwijder pompt dat ding elk uur van het jaar... kan hem wel wat lager zetten, wat is een goede temperatuur?
ik wil niet stoken, maar als ik jou berekening neem is dat namelijk bijna 2.500€ goedkoper op de 15 jaar. dus nog een stuk meer dan wat ik zelf aangaf.medu80 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:14:
@Ysbeer 15m3 per maand is overdreven. Ik ken je woonsituatie niet maar een 4kW minimum is 0,4 per uur. 7,8 is ongeveer 0,8 per uur extra. We gaan ervan uit dat het weer een zachte winter wordt. Stel dat je ketel in 5 maanden elke dag een uurtje of twee meedraait. Dan is dat dus 300x0,4m3 = 120m3 per jaar.
Ik denk dat de meerprijs een heel stuk kleiner is, dus ook al veel eerder interessant.
Mijn cv draait alleen in december, januari en februari. En zeker niet elke dag. Nu kun je dus voor jezelf berekenen of dit je waard is.
Wat je ziet kan pendelen zijn, heb je er ook stroomverbruik van de buitenunit bij? Als die af en toe uit gaat is het te weinig afgifte -> pomp laten lopen gaat helpen.
Grafiek van dT (= Out - In) kan ook inzicht geven.
Als de warmtepomp wel gewoon blijft stoken, dan is het misschien de thermostaatkraan of pomp van de vloer die af en toe open gaat.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
als ik reken met een minderverbruik van 120 m³ per jaar en dat 15 jaar lang en een gasprijs van 1,35€/m³ is dat volgens mij dus 120 * 15 = 1.800 m³ in 15 jaar en dat met 1,35€/m³ = 1.800*1,35 = 2.430€.
helaas kan ik er niet meer van maken, als dat te veel zou zijn dan klopt dus die 120m³/jaar niet.

Klopt wel, maar je vergeet dat je er 1000 euro stroomkosten voor terug krijgt (ongeveer)MacD007 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:57:
[...]
als ik reken met een minderverbruik van 120 m³ per jaar en dat 15 jaar lang en een gasprijs van 1,35€/m³ is dat volgens mij dus 120 * 15 = 1.800 m³ in 15 jaar en dat met 1,35€/m³ = 1.800*1,35 = 2.430€.
helaas kan ik er niet meer van maken, als dat te veel zou zijn dan klopt dus die 120m³/jaar niet.
Nou ja mijn cv water was nu al 19 graden, toen hij al uren inactief was, dus 18 graden lijkt me te laag, dan blijft hij alsnog bijna altijd aan staan. Heb hem nu maar op 26 graden gezet. Hij stond op iets van 28,5 ofzo...MacD007 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:51:
[...]
Net onder de 18ºC, dan zit je net onder het punt dat de Quatt kan gaan aanslaan. Als je CV water boven deze 18ºC komt weet je eigenlijk vrij zeker dat deze in de herst, winter en lente aanstaat. Voor de zomer zou je eigenlijk moeten kijken wat de Quatt dan aangeeft m.b.t. het CV-water temperstuur, dus mogelijk iets meer richting de 20ºC. Light er een beetje van wat je max temperatuur in je CV water is.
Ik ben het met je eens dat 15m3 per maand verschil tussen de 2 CV ketels overdreven is, (en 120 m3 ook), maar ik vind de uitleg daarna voor de berekening van het verschil in verbruik per jaar niet logisch:medu80 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:14:
@Ysbeer 15m3 per maand is overdreven. Ik ken je woonsituatie niet maar een 4kW minimum is 0,4 per uur. 7,8 is ongeveer 0,8 per uur extra. We gaan ervan uit dat het weer een zachte winter wordt. Stel dat je ketel in 5 maanden elke dag een uurtje of twee meedraait. Dan is dat dus 300x0,4m3 = 120m3 per jaar.
Je gaat ervan uit dat beide CV ketels 2 uur per dag meedraaien in die 5 koude maanden. Maar de ketel met het dubbele minimum vermogen zal natuurlijk door de Quatt eerder uitgezet worden omdat de temperatuur in de woning sneller stijgt. Je stopt er nu eenmaal meer energie in per tijd. Of dat nu gebeurt met 4kW of 8kW, de Quatt vraagt de CV ketel om mee te helpen. De Quatt zal de Extreme gewoon minder lang aanzetten. Het verschil zal op die koude dagen daarom minimaal zijn, hooguit verschil in efficiency van de WP (en klein beetje CV) door het warmere retour water, maar dat is een heel andere berekening.
Om overigens het voordeel van het lagere vermogen van de Extreme te kunnen gebruiken moet je deze wel via Opentherm laten aansluiten op de CiC, of als deze toch via de aan/uit contact aangesloten wordt (zoals ze bij mij ook hebben gedaan, ook al heb ik een opentherm ketel) het maximum verwarmingsvermogen zo laag mogelijk instellen natuurlijk.
In het geval van het opstarten van de Quatt als de temperatuur lager dan 18 graden is, dan maakt het wel uit. Ik weet niet hoe lang de Quatt dan de CV gebruikt om het water eerst voor te verwarmen, maar dat zou best wel een bepaalde minimale tijd kunnen zijn (om het water 1x rond het hele circuit te hebben gehad). In dat geval zal de goedkope ketel 2x zoveel gas verbruiken, wat ook door de Quatt had kunnen worden verwarmd. Maar ook dat zal niet heel veel verschillen is mijn mening.
Nou ja, zie onderstaande. Temperatuur bij de flowmeter/ketel en stroomverbruik (en kw warmte opwek...)Proton_ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:14:
@geerttttt pompschakelaar net boven de te verwachten ruimtetemperatuur. Of met domotica+smartplug tegelijk met de warmtepomp en ketel (plus 15 minuten per week in de zomer).
Wat je ziet kan pendelen zijn, heb je er ook stroomverbruik van de buitenunit bij? Als die af en toe uit gaat is het te weinig afgifte -> pomp laten lopen gaat helpen.
Grafiek van dT (= Out - In) kan ook inzicht geven.
Als de warmtepomp wel gewoon blijft stoken, dan is het misschien de thermostaatkraan of pomp van de vloer die af en toe open gaat.
Hij gaat niet helemaal uit/aan dus, maar je ziet wel kleine p
:strip_exif()/f/image/wKMQWqRsPCdwq9vvzqaSI0LI.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor @MacD007 dus nog een keer, maar dan wat simpeler genoteerd.medu80 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:14:
Een 4kW CV ketel verbruikt in een uur 0,4m3 (ongeveer)
Een 8kW CV ketel verbruikt in een uur 0,8m3 (ongeveer)
Dus de 8kW verbruikt dus 0,4 per uur meer. Zou deze elke dag een uur of 2 meedraaien. Dan houd dit dus in 2uur*30dagen*0,4meerverbruik*5maanden=120m3 meerverbruik op jaarbasis.
Uit eigen ervaring is 4 - 6 kW van de Quatt voldoende om een 1990 huis warm te houden. Dus mijn CV brand nog niet eens 80 uur per seizoen. Dus je besparing van enkele duizenden op 15 jaar gaat in mijn berekening niet op. Mijn advies is dan ook aan @Ysbeer ga zelf effe berekenen, hoe je huis geïsoleerd is en hoeveel je je cv gaat verbruiken.
Ik vermoed dat het verschil tussen beide ketels in die 15 jaar niet eens 500m3 zal zijn. Helemaal gezien de winters steeds warmer worden. Maar dit laatste is natte vingerwerk. Maar @MacD007 kennende zal er vast een reactie komen dat ik er naast zit...
[ Voor 10% gewijzigd door medu80 op 06-10-2023 20:01 ]
Zeker, maar ze draaien niet allebei 2 uur mee. Als de 4kW 2 uur meedraait, dan zal de 8kW maar 1 uur meedraaien. Totdat de woning warm genoeg is. Hoeveelheid energie die beide ketels moeten leveren zal gelijk zijn. Alleen de Extreme pendelt wat minder.medu80 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:57:
[...]
Voor @MacD007 dus nog een keer, maar dan wat simpeler genoteerd.
Dus de 8kW verbruikt dus 0,4 per uur meer. Zou deze elke dag een uur of 2 meedraaien. Dan houd dit dus in 5x2*30*0,4=300m3 meerverbruik op jaarbasis.
Uit eigen ervaring is 4 - 6 kW van de Quatt voldoende om een 1990 huis warm te houden. Dus mijn CV brand nog niet eens 80 uur per seizoen. Dus je besparing van enkele duizenden op 15 jaar gaat in mijn berekening niet op. Mijn advies is dan ook aan @Ysbeer ga zelf effe berekenen, hoe je huis geïsoleerd is en hoeveel je je cv gaat verbruiken.
a, bij hoog verschil tussen huidig en gewenst. (+1 graad)
b, bij Quatt draait maximaal en huidig kamertemperatuur zakt snel.
Die 8KW + 4KW van de Quatt moet je ook kwijt kunnen. Met 12kW je huis opwarmen, ik weet niet waar je woont maar dan zal ik snel aan isolatie denken. 4 tot 6kW is prima om op temperatuur te houden van zo'n beetje elk recent huis in Nederland met huidige winters.
[ Voor 38% gewijzigd door medu80 op 06-10-2023 20:05 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wat hangt er van de afgifte af dan, zijn er ergens verliezen in die keten? Wat tel je op: energie. Als het niet 1+1 is, waar blijft die energie dan? De Quatt zal in beide gevallen a. en b. vol vermogen draaien, dus de 8kW ketel staat niet onnodig te draaien. Afgezien dat de Quatt wellicht wat lagere efficiency heeft bij hogere retourtemperatuur blijft al die geproduceerde warmte gewoon in de woning. De CV van 8 kW minimumvermogen zal alleen wat meer aan en uit gaan, terwijl de Extreme op een laag pitje blijft draaien.medu80 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:03:
@MWink hangt van je afgifte af, het is niet 1+1. De CiC schakelt de CV af en toe in,
Zone heb ik niet, alleen een thermostaatkraanProton_ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:04:
@geerttttt dat doet me vermoeden dat hij af en toe een sloot koud water krijgt - dus de vloerpomp of -thermostaat. Of een zoneregeling, dat kan ook, maar dan had ik het regelmatiger verwacht.
op de vloerverwarmingspomp (ingesteld op 50 graden), en de pompschakelaar, voorheen 28,5, nu ingesteld op 26 graden.
Is niet mijn case he.medu80 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:03:
@MWink hangt van je afgifte af, het is niet 1+1. De CiC schakelt de CV af en toe in,
Die 8KW + 4KW van de Quatt moet je ook kwijt kunnen. Met 12kW je huis opwarmen, ik weet niet waar je woont maar dan zal ik snel aan isolatie denken. 4 tot 6kW is prima om op temperatuur te houden van zo'n beetje elk recent huis in Nederland met huidige winters.
Maar 10 minuten met 12 kW verwarmen gaat prima, de Quatt zal de CV uitschakelen als de gewenste temperatuur is bereikt, het pendelt wat meer. Dat maakt het verbruik echt niet 2x zo hoog als een ketel met de helft van het minimum vermogen.
Alle CV ketels hebben bovendien een instelling voor de maximale aanvoertemperatuur, als ze die bereiken gaan ze pendelen.
Laten we het gewoon bekijken in de winter hoe lange runs er gemaakt worden als de CV bijgeschakeld wordt. Voldoende vergelijkend materiaal. Ik zou in ieder geval zelf niet de extra investering doen van de duurdere ketel, voor tapwater heb je meestal toch een hoger minimaal vermogen nodig.
[ Voor 15% gewijzigd door MWink op 06-10-2023 20:31 ]
Juist, maar anders dan je verwacht.medu80 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:57:
[...]
Voor @MacD007 dus nog een keer, maar dan wat simpeler genoteerd.
Dus de 8kW verbruikt dus 0,4 per uur meer. Zou deze elke dag een uur of 2 meedraaien. Dan houd dit dus in 2uur*30dagen*0,4meerverbruik*5maanden=120m3 meerverbruik op jaarbasis.
Ik vermoed dat het verschil tussen beide ketels in die 15 jaar niet eens 500m3 zal zijn. Helemaal gezien de winters steeds warmer worden. Maar dit laatste is natte vingerwerk. Maar @MacD007 kennende zal er vast een reactie komen dat ik er naast zit...
Op het eerste ging ik gewoon uit van jou gestelde 120 m3/jaar.
Dat jij daar dus wat anders mee bedoelde en dat verder hebt uitgelegd kon ik niet weten, die berekening van mij was ook maar een hele ruwe over de duim berekening.
Maar zelfs als hij maar 500m3 op die 15 jaar kan besparen is dat dus nog altijd bijna 700€. Geen idee wat de meerprijs voor een extreme versie zijn, is deze minder dan heeft hij daar waarschijnlijk een betere keuze, want daar ging de vraag van de beste man over.
ik wist niet zo'n eenvoudige vraag zoveel verschillende meningen gaat krijgen, prima als de beste man daarmee geholpen is vind ik het prima, ik zie nu ook in dat het mogelijk niet zo eenvoudig is dan wat ik zelf verwacht had.
ik ging er in ieder geval er van uit dat een CV ketel met een minimaal dubbel zo grote minimaalvervogen dan ook twee keer zo veel gas gaat gebruiken.
Hoe vaak en hoe lang dat is vind ik lastig te bepalen, mijn insteek was hier denk ik ook een te wilde gok.
Ik vraag me wel af wat nu het verschil in prijs tussen deze twee CV ketels was, volgens mij kun je dan vrij aardig terugrekenen waar je sweetspot ligt, of zie ik hier iets over het hoofd * bij minimaal vermogen, lager kan dus niet meer, maakt OT of aan/uit volgens bij ook niets uit.

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 06-10-2023 23:38 ]
/f/image/UrwwYfitjt7QPKCqTTno6Yfq.png?f=fotoalbum_large)
Eerst überhaupt maar eens uitzoeken wat de installateur vraagt voor de Extreme. De adviesprijs van de Xtreme ligt ongeveer €200 hoger. En jullie lijken het er in elk geval allemaal over eens te zijn dat een zo laag mogelijk vermogen hierbij gunstig is. Als het verschil ook bij de installateur orde grootte €200 is, dan gok ik dat die extra investering wel uitkomt. Kruipt het verschil naar €500 of meer, dan pak ik de spreadsheets er maar eens bij. En wellicht op zoek naar een andere installateur
Dank allemaal voor het rekenen en meedenken!
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Dank je wel voor je goede zorg, goed slapen deed ik overigens toch ook al.medu80 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:52:
Ach voor die 200 euro. Niet nadenken gewoon doen. Slaapt @MacD007 vanavond ook rustig. 😁
zag overigens het prijsverschil, ik vrees dat we om niets ons moeite gemaakt hebben, en ik ben echt niet boos, fijne nacht aan iedereen.
Hier wordt het waarschijnlijk geen Quatt, of ze moeten binnen nu en 2 jaar met een full electric oplossing komen... de Quatt zou mijn gasverbruik in zijn geheel kunnen overnemen qua vermogen.
Als het verschil inderdaad maar 200€ wordt dan is de keuze bij mij ook snel gemaakt in voordeel van de Extreme. Maar ik hoop het zelf nog een tijd met mijn oude CV te redden tot er een Full Hybrid aanvulling komt (via Quatt of zelf integreren).Ysbeer schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:47:
Eerst überhaupt maar eens uitzoeken wat de installateur vraagt voor de Extreme. De adviesprijs van de Xtreme ligt ongeveer €200 hoger. En jullie lijken het er in elk geval allemaal over eens te zijn dat een zo laag mogelijk vermogen hierbij gunstig is. Als het verschil ook bij de installateur orde grootte €200 is, dan gok ik dat die extra investering wel uitkomt. Kruipt het verschil naar €500 of meer, dan pak ik de spreadsheets er maar eens bij. En wellicht op zoek naar een andere installateur
Dank allemaal voor het rekenen en meedenken!
Ja terechte vraag. Zouden we het liefst doen natuurlijk. Maar boilervat krijg ik niet kwijt op zolder, en een grotere full electric zie ik ook nog niet zo bij onze tussenwoning passen. Wellicht dat komende jaren nieuwe interessante oplossingen ontstaan. Dan zouden we nu pas op de plaats moeten doen. Wat ook een optie is, de ketel kan nog wel een jaar of vijf mee. Al sta ik er zelf zo in dat we best nu voor een oplossing voor de komende 10 jaar gaan, en dan maar eens verder zien. De quatt hebben we dan terugverdiend en de wat kg CO2 zijn bespaard. Alleen die ketel is net jammer. Maar over vijf jaar wil ik zeker geen nieuwe cv ketel meer kopen._JGC_ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 23:48:
Ik vraag me overigens af waarom je nu een nieuwe ketel zou plaatsen en kort daarop een Quatt erbij. Full electric met voorraadvat lijkt me dan een betere oplossing, maargoed, ik ken je huis en installatie niet.
Hier wordt het waarschijnlijk geen Quatt, of ze moeten binnen nu en 2 jaar met een full electric oplossing komen... de Quatt zou mijn gasverbruik in zijn geheel kunnen overnemen qua vermogen.
Als julie nog tips of wijsheid hebben: fijn!
Ik heb hier ook geen plek voor een vat, maar als de Quatt of een willekeurige andere monoblock hier buiten aan de gevel komt te hangen kan ik een warmtepompboiler kwijt op de plek waar nu de ketel hangt.Ysbeer schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:12:
[...]
Ja terechte vraag. Zouden we het liefst doen natuurlijk. Maar boilervat krijg ik niet kwijt op zolder, en een grotere full electric zie ik ook nog niet zo bij onze tussenwoning passen. Wellicht dat komende jaren nieuwe interessante oplossingen ontstaan. Dan zouden we nu pas op de plaats moeten doen. Wat ook een optie is, de ketel kan nog wel een jaar of vijf mee. Al sta ik er zelf zo in dat we best nu voor een oplossing voor de komende 10 jaar gaan, en dan maar eens verder zien. De quatt hebben we dan terugverdiend en de wat kg CO2 zijn bespaard. Alleen die ketel is net jammer. Maar over vijf jaar wil ik zeker geen nieuwe cv ketel meer kopen.
Als julie nog tips of wijsheid hebben: fijn!
Welke ketel heb je nu?
Dat is wel een ei van Columbus! Op de plek van de huidige Kombi Kompakt HR 36/30 heb ik van vloer tot dak 150cm in een ruimte die 44cm diep is._JGC_ schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:15:
[...]
Ik heb hier ook geen plek voor een vat, maar als de Quatt of een willekeurige andere monoblock hier buiten aan de gevel komt te hangen kan ik een warmtepompboiler kwijt op de plek waar nu de ketel hangt.
Welke ketel heb je nu?
Ik zie “ De gemiddelde afmeting van een warmtepompboiler is 140 cm hoog en heeft een gemiddelde diameter van 60 cm.” Dus dat wordt krap, maar misschien nog eens naar die ruimte gaan kijken.
[ Voor 16% gewijzigd door Ysbeer op 07-10-2023 09:42 ]
Een COP berekenen is sowieso wel een dingetje. Het actueel COP is natuurlijk poepie-eenvoudig, maar geeft geen correct gemiddelde over een periode. Bijv SCOP, maar hetzelfde geldt voor de dag, week, maand.Toby-Wan schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:37:
[...]
Exact dezelfde grafiek hier
Heb gelijk feedback gedeeld dat ik COP mis en die 'deel besparingen' wel erg aanwezig vind..
Eigenlijk zul je toch alle opgewekte thermische energie moeten accumuleren, alsmede ook alle verbruik van de wp zelf (dus ook de standby, af en toe pompen enz), en die door elkaar delen.
En dat maakt het lastig bij een hybride systeem, omdat eigenlijk niet meer te onderscheiden is welke thermische energie is ontstaan uit de wp alleen, of door / met behulp van de CV ketel.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik heb daar ook ooit naar gekeken (helaas is bij ons vanwege geen vloerverwarming optie maar vooral afstand tot buren en handhaving gemeente Utrecht een warmtepomp geen realistische optie) en toen kwam nog wel naar boven dat je ook het gewicht van een zoveel liter water boiler moet kunnen dragen. Wij hebben bv een houten vloer en dan zou er extra dragend vermogen moeten worden toegevoegd. Daarnaast maakt een warmtepomp boiler over het algemeen ook meer geluid dan een moderne hr CV ketel. Zaken om even mee te nemen. Maar zelf zou ik ook de hybride stap overslaan en direct op all electric gaan.Ysbeer schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:25:
[...]
Dat is wel een ei van Columbus! Op de plek van de huidige Kombi Kompakt HR 36/30 heb ik van vloer tot dak 150cm in een ruimte die 44cm diep is.
Ik zie “ De gemiddelde afmeting van een warmtepompboiler is 140 cm hoog en heeft een gemiddelde diameter van 60 cm.” Dus dat wordt krap, maar misschien nog eens naar die ruimte gaan kijken.
[ Voor 37% gewijzigd door Trackerfire op 07-10-2023 10:51 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Quatt heeft gekozen voor een (veilige) 800l/u.Trackerfire schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:50:
Vraagje, voordat ik m aan Quatt stel. Ik kom hier op een flow van 700. Is dat een probleem of is de 800 ideaal en kun je daar wat van afwijken? Als ik een extra radiator volledig open zet kom ik wel op 800, maar lijkt “zonde” omdat die kamer leeg staat. Of heeft een hogere flow positieve invloed op t geheel?
Het is compleet afhankelijk van je huis(houden) en systeeminhoud of dat juist voordelig of juist onvoordelig uitpakt. Met een lager debiet zul je bij aanvang een wat hoger delta hebben. Verhoog je het debiet, dus snellere stroming, dan zal het warme water sneller door je systeem gaan en daarom minder snel warmte afstaan aan je afgiftesysteem.
Maar ook dat is natuurlijk maar van tijdelijke aard, want het water komt uiteindelijk daardoor ook warmer (dan bij lager debiet) retour in de wp, waardoor hij minder hoeft bij te verwarmen.
het is een balans
net een Sovjet kernreactor
noot: Heb je een te laag debiet, dan zou je sneller een overshoot kunnen krijgen met pendelen tot gevolg.
of: afgiftesystemen aan het eind van de keten worden niet warm genoeg; die aan het begin te warm.
[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 07-10-2023 11:07 ]
Heb je ook een foto hoe dat (de leidingen lopen zelfs achter de goot , onder stukje dakpannen en dan pas naar binnen) gedaan is door Quatt. Bij mij geven namelijk aan dat het niet kan/niet willen.HBO88 schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:46:
[...]
Je staat op dak garage, dus je boort niet hoger dan 1.50.
Dat gezegd hebbende, er zijn meerdere voorbeelden dat er meerkosten zijn gerekend voor een steiger, maar de monteurs gewoon alles via ladder hebben gedaan. Als je dat doorgeeft met foto erbij, kregen die mensen de meerkosten terug.
Ook zijn de monteurs veel praktischer dan mensen die de intake doen.
Bij mij lopen de leidingen zelfs achter de goot , onder stukje dakpannen en dan pas naar binnen. Dat is ook allemaal niet mogelijk zegt men, maar het is wel zo uitgevoerd![]()
Ook zijn er meerdere voorbeelden van mensen die het benodigde gat zelf hebben laten doen, waar Quatt ook mee akkoord ging.
Nadeel van een hangende warmtepompboiler is dat er 50cm onder gelaten moet worden zodat je bij het leidingwerk en de magnesium anode kunt. Dat is de reden waarom dat ding niet bij mij op zolder past (ik heb daar 1,40).Ysbeer schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:25:
[...]
Dat is wel een ei van Columbus! Op de plek van de huidige Kombi Kompakt HR 36/30 heb ik van vloer tot dak 150cm in een ruimte die 44cm diep is.
Reden voor mij om verder te kijken naar een voorraadvat van RVS, heb je ook dat gezeik met die anode niet en hoef je ook niet die extra ruimte voor een compressor en condensor te reserveren.
Ik denk mn de prijs, voor de meeste Full-electric betaal je gewoon een heel stuk meer, dan zit je al heel snel richting 8.000 - 10.000€. En ja, ik weet ze zijn er ook goedkoper, echter dat traject is voor een gemiddelde consument vaak niet haalbaar of vinden het te eng en gaan dan bij hun bekende installateur (kassa). Over eigen import heb ik het dan al helemaal nog niet, want dan kom je je wel in de buurt van een Quatt en nieuwe CV ketel._JGC_ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 23:48:
Ik vraag me overigens af waarom je nu een nieuwe ketel zou plaatsen en kort daarop een Quatt erbij. Full electric met voorraadvat lijkt me dan een betere oplossing, maargoed, ik ken je huis en installatie niet.
dus ja het kan ook direct full-electric, maar ik denk niet voor een normale consument.
In duitsland, net nog het consumentenblad uit duitsland gelezen, die hebben in hun nieuwste uitgave een test van warmtepompen staan, daar begint het feest (FE) bij 10.000 (zonder installatie) en gaat makelijk over de 20.000 heen. hun subsidie is ook maar circa 35% (soms minder , soms meer) van de kosten.
...en zijn dan soms gewoon Therma-V wp van 3500 euro met een afwerk kastje eroverheenMacD007 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:48:
[...]
In duitsland, net nog het consumentenblad uit duitsland gelezen, die hebben in hun nieuwste uitgave een test van warmtepompen staan, daar begint het feest (FE) bij 10.000 (zonder installatie) en gaat makelijk over de 20.000 heen. hun subsidie is ook maar circa 35% (soms minder , soms meer) van de kosten.
#marketing
Daarentegen bestellen we een airco uit Portugal of Italië voor de helft van wat we er hier voor betalen, en betaal ik in Duitsland 65 cent voor een liter Coca Cola / Fanta / Sprite.
[ Voor 86% gewijzigd door paQ op 07-10-2023 12:03 ]
even een vraag, zou je dat niet met de beschikbare gegevens uit de app, want daar zie je hoeveel warmte door de Warmtepomp cq CV is geleverd en idem hier hier voor het verbruik van de Quatt.paQ schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:17:
[...]
Een COP berekenen is sowieso wel een dingetje. Het actueel COP is natuurlijk poepie-eenvoudig, maar geeft geen correct gemiddelde over een periode. Bijv SCOP, maar hetzelfde geldt voor de dag, week, maand.
Eigenlijk zul je toch alle opgewekte thermische energie moeten accumuleren, alsmede ook alle verbruik van de wp zelf (dus ook de standby, af en toe pompen enz), en die door elkaar delen.
En dat maakt het lastig bij een hybride systeem, omdat eigenlijk niet meer te onderscheiden is welke thermische energie is ontstaan uit de wp alleen, of door / met behulp van de CV ketel.
Los daarvan kan ik via een aparte kWh meter exact het verbruik van de Quatt bepalen zonder dat daar een vervuiling van het gebruik van een ander apparaat optreed, ook zien.
Met deze gegevens kan ik volgens mij prima een SCOP over bv over een maand berekenen.
Omdat de Quatt nu nog netjes in volledige rust verkeerd zie ik op dit moment natuurlijk nog niets, behalve het standby gebruik dan.

Ik heb hier ook een vraag over. Toen gas nog maar weinig kostte hebben we een radiator in onze niet geïsoleerde garage laten plaatsen. Bij de huidige gasprijzen staat deze uiteraard weer uit. Is het verstandig (voor de flow) om deze nu weer aan te zetten?paQ schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:58:
[...]
Quatt heeft gekozen voor een (veilige) 800l/u.
Het is compleet afhankelijk van je huis(houden) en systeeminhoud of dat juist voordelig of juist onvoordelig uitpakt. Met een lager debiet zul je bij aanvang een wat hoger delta hebben. Verhoog je het debiet, dus snellere stroming, dan zal het warme water sneller door je systeem gaan en daarom minder snel warmte afstaan aan je afgiftesysteem.
Maar ook dat is natuurlijk maar van tijdelijke aard, want het water komt uiteindelijk daardoor ook warmer (dan bij lager debiet) retour in de wp, waardoor hij minder hoeft bij te verwarmen.
het is een balans
net een Sovjet kernreactor
[YouTube: Chernobyl scene #1: Valery Legasov explains, how an RBMK reactor works]
noot: Heb je een te laag debiet, dan zou je sneller een overshoot kunnen krijgen met pendelen tot gevolg.
of: afgiftesystemen aan het eind van de keten worden niet warm genoeg; die aan het begin te warm.
Ik denk dat we voldoende afgifte hebben? 50m² vloerverwarming begane grond, vloerverwarming in de badkamer en 4 radiatoren constant open (2 in de woonkamer met speedcomforts, een hele kleine in de hal en een grote plaat in de badkamer).
Wat we nog open kunnen zetten is: op 3 slaapkamers een radiator (verwarmen we normaal niet) en dus de grote radiator in de garage.
Wat is slim? Alles open voor de flow, of zo laten als het is (alleen verwarmen waar we leven en het warm willen hebben)?
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ik weet niet of je gescheiden kunt zien wat je CV aan warmte heeft geproduceerd. (En met welk rendement)MacD007 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:06:
[...]
even een vraag, zou je dat niet met de beschikbare gegevens uit de app, want daar zie je hoeveel warmte door de Warmtepomp cq CV is geleverd en idem hier hier voor het verbruik van de Quatt.
Los daarvan kan ik via een aparte kWh meter exact het verbruik van de Quatt bepalen zonder dat daar een vervuiling van het gebruik van een ander apparaat optreed, ook zien.
Met deze gegevens kan ik volgens mij prima een SCOP over bv over een maand berekenen.
Omdat de Quatt nu nog netjes in volledige rust verkeerd zie ik op dit moment natuurlijk nog niets, behalve het standby gebruik dan.
De SCOP van een hybride zal vrijwel altijd positief uitpakken omdat er nauwelijks 'hard werken' bij komt kijken. Dat doet de CV ketel wel.
de Quatt laten starten op een doorstromertje, en de CV ketel niet meer gebruiken zou een 'schoon' beeld opleveren iig. (en dan duimen dat het geen -10 wordt al te vaak, en dat wordt het in Limburg echt wel een paar keer doorgaans)
[ Voor 60% gewijzigd door paQ op 07-10-2023 12:23 ]
Wat is je flow nu? volgens mij hoeft het niet direct die 800 te zijn, is het echter een stuk minder, zou dat wel tot een probleem kunnen leiden. Ik zou bv eerder de radiatoren in de slaapkamer iets opendraaien, zodat je daar een kleine extra flow hebt, die warmte ben binnen het huis dan ook niet direct weer kwijt, je warmteverlies van je huis zal daardoor ietsjes verbeteren (kleinere delta T in die gebieden, een garage, zover deze niet vorstvrij gehouden moet worden draagt volgens mij minder bij aan het warmteverlies in het huis (is natuurlijk ook afhankelijk van de bouwwijze, bv bij een inpandige garage is dat weer anders.okijokii schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:07:
[...]
Ik heb hier ook een vraag over. Toen gas nog maar weinig kostte hebben we een radiator in onze niet geïsoleerde garage laten plaatsen. Bij de huidige gasprijzen staat deze uiteraard weer uit. Is het verstandig (voor de flow) om deze nu weer aan te zetten?
Ik denk dat we voldoende afgifte hebben? 50m² vloerverwarming begane grond, vloerverwarming in de badkamer en 4 radiatoren constant open (2 in de woonkamer met speedcomforts, een hele kleine in de hal en een grote plaat in de badkamer).
Wat we nog open kunnen zetten is: op 3 slaapkamers een radiator (verwarmen we normaal niet) en dus de grote radiator in de garage.
Wat is slim? Alles open voor de flow, of zo laten als het is (alleen verwarmen waar we leven en het warm willen hebben)?
sja zeg het maar...okijokii schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:07:
[...]
Dat is net als de kwestie:
hoger COP met meer verbruik, of zaken knijpen en dan lager COP maar met ook lager verbruik.
De uitwerking zal zijn dat het bijvoorbeeld 12 euro goedkoper of duurder was op een jaar
Ik zou altijd gaan voor de beste efficiency binnen het door jouw gestelde comfort niveau, en niet andersom. (maar dat ben ik)
goede vraag, wat ik nu so uit hun beschrijving kan lezen zou ik dat dus wel moeten kunnen zien, dus maar even afwachten hoe dat uitpakt, het is tenslotte nog een beta, dus grote kans dat daar nog aan gesleutelt gaat worden. We zullen het zien.paQ schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:12:
[...]
Ik weet niet of je gescheiden kunt zien wat je CV aan warmte heeft geproduceerd. (En met welk rendement)
De SCOP van een hybride zal vrijwel altijd positief uitpakken omdat er nauwelijks 'hard werken' bij komt kijken. Dat doet de CV ketel wel.
de Quatt laten starten op een doorstromertje, en de CV ketel niet meer gebruiken zou een 'schoon' beeld opleveren iig. (en dan duimen dat het geen -10 wordt al te vaak, en dat wordt het in Limburg echt wel een paar keer doorgaans)
Helaas, ja je hebt ook gelijk, zou je met een doorstromertje, het wat zuiverer kunnen zien (meten), echter ik heb op dit moment mijn CV ketel ook nog nodig voor de SWW, en gezien de relatieve nieuwe CV ketel, die moet zeker nog 10-12 jaar meegaan is een vervanging door een WPB helaas nog niet aan de orde, de WAF heeft daar haar veto over uitgesproken. Mogelijk dat ik de toekomst of binnen Quatt of een ander merk er nog mogelijkheden komen.
Ik wil nu eerst kijken wat de Quatt deze winter doet. daarna kijken we verder.

Als het maar om zulke kleine bedragen gaat maakt het me ook niet zoveel uit 😇
Ik zal de radiatoren op de slaapkamers iets open zetten (is de vrouw ook meer tevreden denk ik 😅) en de garage blijft hangen voor de sier. Bedankt voor de reacties
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
ter illustratie:MacD007 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:20:
[...]
goede vraag, wat ik nu so uit hun beschrijving kan lezen zou ik dat dus wel moeten kunnen zien, dus maar even afwachten hoe dat uitpakt, het is tenslotte nog een beta, dus grote kans dat daar nog aan gesleutelt gaat worden. We zullen het zien.
Helaas, ja je hebt ook gelijk, zou je met een doorstromertje, het wat zuiverer kunnen zien (meten), echter ik heb op dit moment mijn CV ketel ook nog nodig voor de SWW, en gezien de relatieve nieuwe CV ketel, die moet zeker nog 10-12 jaar meegaan is een vervanging door een WPB helaas nog niet aan de orde, de WAF heeft daar haar veto over uitgesproken. Mogelijk dat ik de toekomst of binnen Quatt of een ander merk er nog mogelijkheden komen.
Ik wil nu eerst kijken wat de Quatt deze winter doet. daarna kijken we verder.
Dit is een gemiddelde van alle COP datapunten op een run van vanochtend:
:fill(white):strip_exif()/f/image/nP5cdog02xSv7QHso6oFxgS4.png?f=user_large)
Alleen een COP zegt niet iets over de hoogte van het opgenomen vermogen of de daarmee vrijgekomen thermische energie.
Dit is de optelling van die twee over dezelfde run:
/f/image/DwzPnBBHYu6JRoOJQ9tpqsNr.png?f=fotoalbum_large)
7.01/1.3 = 5.39
Die 1.3 loopt ook nog iets verder op gedurende de dag, waarbij de thermische energie niet meer oploopt, waardoor de COP dus ietsje zakt. Die van de bovenste screenshot blijft ongewijzigd staan, totdat er weer nieuwe COP meetpunten komen.
Wat ik het liefste zou zien is de COP berekend over de periode die hebt geselecteerd, zou niet moeilijk moeten zijn want, geleverde thermische energie & verbruikte elektriciteit staat aangegeven.paQ schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:17:
[...]
Een COP berekenen is sowieso wel een dingetje. Het actueel COP is natuurlijk poepie-eenvoudig, maar geeft geen correct gemiddelde over een periode. Bijv SCOP, maar hetzelfde geldt voor de dag, week, maand.
Warmte geleverd door Quatt & door CV ketel worden apart gespecificeerd, dus zou voor COP berekening niet uit moeten maken
Hiermee kom je met bladeren tussen verschillende tabbladen op een dag-COP, week-COP, maand-COP, jaar-COP
[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 07-10-2023 12:49 ]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Zolang die ruimte in de geïsoleerde schil van je huis is, is het nog steeds nuttige warmte, omdat je het warmteverlies van je verwarmde kamers naar deze onverwarmde kamer verminderd.Trackerfire schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:50:
maar lijkt “zonde” omdat die kamer leeg staat. Of heeft een hogere flow positieve invloed op t geheel?
Dus heeft zeker zin om deze kamer (iets) mee te laten doen.
Hogere flow betekend kort gezegd dat de Quatt een lagere aanvoertemperatuur kan gebruiken = hogere efficiëntie & minder elektra verbruik
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Afhankelijk van de plek zou de temperatuur nog wat lager kunnen. Zo lang de ruimtetemperatuur (in de zomer) maar niet boven die temperatuur komt zit je goed.geerttttt schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:44:
[...]
Nou ja mijn cv water was nu al 19 graden, toen hij al uren inactief was, dus 18 graden lijkt me te laag, dan blijft hij alsnog bijna altijd aan staan. Heb hem nu maar op 26 graden gezet. Hij stond op iets van 28,5 ofzo...
Het hangt er een klein beetje vanaf waar de verdeler zit, maar bij ons in de kelder gaat de ruimtetemperatuur in de zomer eigenlijk nooit boven de 22.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Als daar geen gas bij zit, of warm water dat met gas warm is gemaakt, iddToby-Wan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:48:
[...]
Wat ik het liefste zou zien is de COP berekend over de periode die hebt geselecteerd, zou niet moeilijk moeten zijn want, geleverde thermische energie & verbruikte elektriciteit staat aangegeven.
Hiermee kom je met bladeren tussen verschillende tabbladen op een dag-COP, week-COP, maand-COP, jaar-COP
Mooie COP en ook erg mooie grafieken, mag ik vragen met welke programma (HA?) je dat doet?paQ schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:24:
[...]
ter illustratie:
Dit is een gemiddelde van alle COP datapunten op een run van vanochtend:
[Afbeelding]
Alleen een COP zegt niet iets over de hoogte van het opgenomen vermogen of de daarmee vrijgekomen thermische energie.
Dit is de optelling van die twee over dezelfde run:
[Afbeelding]
7.01/1.3 = 5.39
Die 1.3 loopt ook nog iets verder op gedurende de dag, waarbij de thermische energie niet meer oploopt, waardoor de COP dus ietsje zakt. Die van de bovenste screenshot blijft ongewijzigd staan, totdat er weer nieuwe COP meetpunten komen.
maar toch even een vraag mbt je uitspraak "Alleen een COP zegt niet iets over de hoogte van het opgenomen vermogen of de daarmee vrijgekomen thermische energie.". Is de COP nu juist niet de verhouding tussen opgenomen vermogen (electrisch bij een warmtepomp) en het afgeven termische vermogen ? ( Therm. afgegeven vermogen / opgen. vermogen = COP ) of mis ik hier iets?
Is die flow nu echt zo belangrijk? Het feit dat die flow door je pomp gaat wil toch niet zeggen dat hij ook door je vloerverwarming gaat?Kees G schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:41:
Ik lees regelematig over de flow. Gewenste flow voor Quatt 800 l/u. Hoe meet ik de huidige flow van mijn CV-systeem
Naast de vloerverwarming heb je minimaal een radiator open, of een bypass.
Of werkt het zo niet?
het meest eenvoudige is via je je internet browserKees G schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:41:
Ik lees regelematig over de flow. Gewenste flow voor Quatt 800 l/u. Hoe meet ik de huidige flow van mijn CV-systeem
daarvoor het adres vanuit de app : systeem gegevens -> CIC de onderste adres beginnend met CIC-xxxx ... dit adres in je adresbalk ingeven met als afsluiting:8080.
je krijgt dan op je scherm het volgende:
:strip_exif()/f/image/4pj88A2rJ0NRs1VC3QNczUw9.jpg?f=fotoalbum_large)
onderaan zie je onder de Flowmeter op de tweede plaats de flow, in mijn geval is deze nu nul, omdat de pomp nu niet draait.
hier zie je ook een heleboel andere nuttige informatie.
Ja, flow is bij een warmtepomp een heel belangrijk aspect, een warmtepomp wil eigenlijk een lage delta T tussen in en uitgaande CV water temperatuur, een bij een CV normale delta T vind een warmtepomp in het algemeen niet fijn en zal dan ook minder presteren.Rowwan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:56:
[...]
Is die flow nu echt zo belangrijk? Het feit dat die flow door je pomp gaat wil toch niet zeggen dat hij ook door je vloerverwarming gaat?
Of werkt het zo niet?
Lage flow betekend in het algemeen ook een hogere delta T omdat het water dan de tijd heeft om zijn warmte af te geven.
Voor een CV is dat geen enkel probleem, die kan heel snel ook van een heel lage temperatuur deze op de gewenste tempertuur brengen (heeft heeft dus een hoge delta T).
Een warmtepomp kan dat echter niet, hij moet zijn warmte uit de relative koude buitenlucht halen, dus doet dat met kleine hoeveelheden, dus kan het water ook maar met kleine sprongen omhoog brengen (ten minste als je dat efficent wilt doen, met dus zo weinig mogelijk electrische energie).
De flow vereiste zal overigens weer bij elke warmtepomp anders zijn, de Quatt is ingesteld op een sweetspot van cira 800l, blijkbaar zal hij dan het beste draaien.
Ja, zie ook post van @MacD007Rowwan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:56:
[...]
Is die flow nu echt zo belangrijk? Het feit dat die flow door je pomp gaat wil toch niet zeggen dat hij ook door je vloerverwarming gaat?
Of werkt het zo niet?
Om te zorgen dat deze flow ook in je vloer komt, zou je eigenlijk een vloerverwarming verdeler zonder pomp moeten hebben, zodat alle energie in deze flow ook efficiënt gebruikt wordt (wel zorgen dat CV niet heet water in je vloer kan stoppen)
Wanneer ik die 35 tekens met 5x het - teken ertussen in, afgesloten met :8080 intoets in de internetbrowser, krijg ik niet zo'n mooie Json te zien. Ik krijg de melding dat deze pagina niet bereikbaar is. Dat gebeurt zowel in Chrome als in Edge.MacD007 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:03:
[...]
het meest eenvoudige is via je je internet browser
daarvoor het adres vanuit de app : systeem gegevens -> CIC de onderste adres beginnend met CIC-xxxx ... dit adres in je adresbalk ingeven met als afsluiting:8080.
Doe ik iets verkeerd?
Je moet niet de xxxxx gebruiken, maar het nummer van de cic. Staat in de app (3e tab, bij systeem gegevens)okijokii schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:54:
[...]
Wanneer ik die 35 tekens met 5x het - teken ertussen in, afgesloten met :8080 intoets in de internetbrowser, krijg ik niet zo'n mooie Json te zien. Ik krijg de melding dat deze pagina niet bereikbaar is. Dat gebeurt zowel in Chrome als in Edge.
Doe ik iets verkeerd?
[ Voor 3% gewijzigd door Rowwan op 07-10-2023 15:57 ]
Dat heb ik ook gedaan hoor 😅Rowwan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:57:
[...]
Je moet niet de xxxxx gebruiken, maar het nummer van de cic. Staat in de app.
Ik bedoelde dat ik 5 keer het koppelteken ertussen heb staan, zoals in de app vermeld
[ Voor 15% gewijzigd door okijokii op 07-10-2023 15:58 ]
Zit je op de telefoon of op de pc/tablet? Op mijn Android telefoon werkt het alleen met IP adres, op de pc werkt het bij mij meestal wel goed.
Beide geprobeerd, steeds dezelfde melding dat de pagina niet bestaat.Rowwan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:59:
[...]
Zit je op de telefoon of op de pc/tablet? Op mijn Android telefoon werkt het alleen met IP adres, op de pc werkt het bij mij meestal wel goed.
Zou dat nog iets te maken kunnen hebben met de Deco's?
Staat de CIC ook als CIC in het netwerk?
[ Voor 12% gewijzigd door okijokii op 07-10-2023 16:03 ]
Geen idee. Ik heb zelf ook decos. Ik merk dat als ik via de PC een "ping" doe, dat ik dan vaak een ipv6 adres terug krijg. Dan werkt het bij mij ook niet. Soms krijg ik een ipv4 adres terug, dan werkt het bij mij wel. Als ik het ipv4 adres direct gebruikt, dan werkt het zowel op de telefoon, als op de pc.okijokii schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:00:
[...]
Beide geprobeerd, steeds dezelfde melding dat de pagina niet bestaat.
Zou dat nog iets te maken kunnen hebben met de Deco's?
je moet dit wel met CIC-xxxx.... in de adresbalk ingeven.okijokii schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:54:
[...]
Wanneer ik die 35 tekens met 5x het - teken ertussen in, afgesloten met :8080 intoets in de internetbrowser, krijg ik niet zo'n mooie Json te zien. Ik krijg de melding dat deze pagina niet bereikbaar is. Dat gebeurt zowel in Chrome als in Edge.
Doe ik iets verkeerd?
en niet in bv het zoekvenster.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rerlmmQfOOiwESuHFyIlvQch.jpg?f=user_large)
dat ziet er dan zo uit:
:strip_exif()/f/image/rkDf4HE8NHFaUaPckC5bngEm.jpg?f=fotoalbum_large)
overigens naar aanleiding van bovenstaande posts ook even op een ipad geprobeerd, daar lukt het dus niet mee, ook niet met google chrome.
In windows (Win 11) werkt het dus wel zowel in Edge als ook met google chrome.
[ Voor 30% gewijzigd door MacD007 op 07-10-2023 16:51 ]
Waar komt dat fraaie staatje vandaan ?geerttttt schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:55:
[...]
Nou ja, zie onderstaande. Temperatuur bij de flowmeter/ketel en stroomverbruik (en kw warmte opwek...)
Hij gaat niet helemaal uit/aan dus, maar je ziet wel kleine p[Afbeelding]iekjes.
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Zo te zien uit Home Assistant, energie paneel
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Ja, had ik gedaan. Ik zoek nog even verder👍MacD007 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:39:
[...]
je moet dit wel met CIC-xxxx.... in de adresbalk ingeven.
en niet in bv het zoekvenster.
[Afbeelding]
dat ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]
overigens naar aanleiding van bovenstaande posts ook even op een ipad geprobeerd, daar lukt het dus niet mee, ook niet met google chrome.
In windows (Win 11) werkt het dus wel zowel in Edge als ook met google chrome.
Google dat eens, dat zijn opensorce programma's voor een heleboel systemen waar je van alles mee kunt.robmaas schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:31:
En hoe kom ik aan Home Assistant ?
voor Windows:
https://www.home-assistant.io/installation/windows/
probeer het anders op een windows computer, daarop zou het eigenlijk moeten kunnen, dat heeft niets met je wifi te maken.okijokii schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:39:
[...]
Ja, had ik gedaan. Ik zoek nog even verder👍
Het enige wat wel is dat je in je eigen locale netwerk moet zijn.
Zover was ik inmiddels, maar ik hoopte op een Appje met 1 klik installatie of zo
Helaas geen foto van toen het dak open lag.Kees G schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:16:
[...]
Heb je ook een foto hoe dat (de leidingen lopen zelfs achter de goot , onder stukje dakpannen en dan pas naar binnen) gedaan is door Quatt. Bij mij geven namelijk aan dat het niet kan/niet willen.
:strip_exif()/f/image/Ev7AeV6U3uqGbyQ34pRx5vOY.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, helaas, verre van, ik heb hem ook nog niet aan het lopen, hij vind namelijk de CIC of warmtepomp niet meer. had hem eerst wel.robmaas schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:57:
voor Windows:
Zover was ik inmiddels, maar ik hoopte op een Appje met 1 klik installatie of zo
Ha, precies dit zou bij ons ook niet mogelijk zijn. Hebben de installateurs ter plekke bepaald dat het toch kon? En scheelde dat nog in de boorkosten?HBO88 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:58:
[...]
Helaas geen foto van toen het dak open lag.
[Afbeelding]
Bij mij was er vooraf niet gezegd dat het niet kon. Dus de monteurs deden het op deze manier, ze zijn wel tijdje bezig geweest. Scheelde uiteindelijk niet in kosten.Ysbeer schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:36:
[...]
Ha, precies dit zou bij ons ook niet mogelijk zijn. Hebben de installateurs ter plekke bepaald dat het toch kon? En scheelde dat nog in de boorkosten?
Geen home assistant. Ik heb node red draaien, die checkt elke 10 sec de pagina van de CiC. Deze data sla ik op in MySQL, en met Grafana (via docker) kan ik dat eenvoudig plotten in grafiekjes die elke 10sec vernieuwen
Rekenen ze aparte boorkostenYsbeer schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:36:
[...]
Ha, precies dit zou bij ons ook niet mogelijk zijn. Hebben de installateurs ter plekke bepaald dat het toch kon? En scheelde dat nog in de boorkosten?
Kloppen de bedragen van Quatt een beetje of is het tegenwoordig veelal extra kosten berekenen?
[ Voor 13% gewijzigd door DutchWing op 07-10-2023 19:50 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Kloppen redelijk. Er zijn meerkosten voor leidingen langer dan 10m, huren van steiger als het hoog geplaatst moet worden, extra boorkosten als je 2x door een muur moet.DutchWing schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:50:
[...]
Rekenen ze aparte boorkosten
Kloppen de bedragen van Quatt een beetje of is het tegenwoordig veelal extra kosten berekenen?
Dat klinkt helaas nog ingewikkeldergeerttttt schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:46:
[...]
Geen home assistant. Ik heb node red draaien, die checkt elke 10 sec de pagina van de CiC. Deze data sla ik op in MySQL, en met Grafana (via docker) kan ik dat eenvoudig plotten in grafiekjes die elke 10sec vernieuwen
in aanvulling op @HBO88 ze rekenen als deze door beton moet gaan 50€ extra per boring.DutchWing schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:50:
[...]
Rekenen ze aparte boorkosten
Hou wel rekening dat je dus wel een van de bij Quatt gegekeurde thermostaaten hebt, ondertussen zijn dat wel al een heleboel.
Ik moetst helaas een nieuwe gaat kopen, omdat mijn oude ATAG ONE niet ondersteund werd. Deze heb ik via marktplaats (was nieuw) goedkoop op de kop weten te vinden, Quatt wil ze ook wel leveren (T6) maar dan betaal je wel de hoofdprijs.
Ook een vuilfilter zit er niet bij. idem de electrische aansluiting cq een werkschakelaar, wil je dat dan moet je dat zelf regelen, voor de standaard aansluiting heb je dan 3 stopcontacten (WCD) nodig, deze mogen echter niet op een groep zitten waar al een zwardere belasting op staat, de Quatt kan max 12A trekken. Dus bestaande verbruikers mogen niet meer dan 4A (max) trekken en je moet alle verbruikers bijelkaar op tellen.
Wanneer je CIC- en dan het nummer van je CIC gebruikt in de browser ben je afhankelijk van DNS afhankelijk van je instellingen/router zou het maar zo kunnen dat dit niet werkt. Je kunt dan het best de CIC via het ip-adres benaderen. Als je niet wilt zoeken in je router dan kun je 't best b.v. Fing installeren op je mobiele telefoon, die scant je netwerk en daarin kun je aflezen wat het ip-adres van je CIC is.okijokii schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:39:
[...]
Ja, had ik gedaan. Ik zoek nog even verder👍
:strip_exif()/f/image/iNTYozCNsF7wbzwRopFPw4hi.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit topic is gesloten.