Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 122 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.831.213 views

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:13
Pascall_1 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:48:
[...]
Heb een intergas met een twee weg klep ook. Bij intake werd direct gezegd dat gaat niet werken met zo’n klep. Moest er tussen uit.

Echter monteur die quatt kwam plaatsen gaf aan dat die rustig kon blijven zitten.
Hier ook dezelfde Intergas ketel en tijdens de intake is er besproken en afgesproken dat ik zelf zorg zou dragen om de twee weg klep te verwijderen voordat de Quatt geplaats zou worden Deze is dan ook ergens begin mei geplaats. Aangezien die nog niet of nauwelijks gebruikt is kan ik vrij weinig zeggen hoe deze werkt.

Wel hebben we van te voren ook de Intergas ketel op max 35 graden gezet voor de verwarming.

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 05:45

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xS70oCdVlw406Dx3xav65fgNHJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmpxzmVeihrsVQaxBOX1Eh7s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzXVPv18vKpNjmS3OvVKBtgvRqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8vsiORKprYKsPfls9rdUnOR.jpg?f=fotoalbum_large
Hier vandaag de buis die naar buiten loopt maar eens dicht en waterdicht gemaakt. Ik had tot op heden nog er een zeil overheen liggen. Nu eerst met 2K montageschuim het volgespoten aan de buitenkant, daarna toen het redelijk hard was afgesneden en ingedrukt en toen een laag aquaswell er overheen gesmeerd tot in alle kiertjes...

De buis heeft al een 45 graden stuk op het eind, dus het is al geen loodrecht stuk.

Aan de binnenkant gewoon met normale vulpur dicht gemaakt, meer voor de zekerheid.

Hopen dat het zo goed zit. Wat druppels in de kruipruimte is ook niet zo erg lijkt me, maar het moet geen open verbinding zijn... :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Pascall_1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:39
Trumpske schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:23:
[...]

Hier ook dezelfde Intergas ketel en tijdens de intake is er besproken en afgesproken dat ik zelf zorg zou dragen om de twee weg klep te verwijderen voordat de Quatt geplaats zou worden Deze is dan ook ergens begin mei geplaats. Aangezien die nog niet of nauwelijks gebruikt is kan ik vrij weinig zeggen hoe deze werkt.

Wel hebben we van te voren ook de Intergas ketel op max 35 graden gezet voor de verwarming.
Maar je hebt er nu dus wel tussen uit?
Ik merk trouwens geen verschil met of zonder klep. Komt maar 25 graden in de vloerverwarmings verdeler. Ongeacht welke stand ik de thermostaat zet. En met de 2 weg klep open of dicht.

Ook zie ik dat de quatt ook masr 33 graden temp geeft heeft en 600 liter flow 🙈

Geen idee wat ik nu daar aan moet passen om voldoende warmte te krijgen in de winter.

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Het is geen cv ketel. Een warmtepomp draait langer en dan is vaak 33 voldoende.

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03
Pascall_1 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:24:
Ik heb nog iets raars. Wellicht jullie mede tweakers dat ook hebben of een oplossing voor. Ik heb een tado met de quatt. In de quatt heb krijg ik een temperatuur in de app te zien van 19,4 graden. Boven in de app. Echter de tado geeft woonkamer temperatuur aan van 21,0. Wat verklaart dat verschil? Bij het begin nam hij deze netjes over
Het valt me op dat ik dit nu ook heb. 20.9 VS 22.2 tado.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14:30
thoomie schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 18:24:
[...]

Het valt me op dat ik dit nu ook heb. 20.9 VS 22.2 tado.
Is al veel over geschreven. Display geeft temperatuur op 0,5 graden aan en CIC leest zelf temperatuur uit. Ik had ook een groot verschil, maar dat is met een update kleiner geworden. Welke versie van de Tado heb je? Ik heb 4.0.3.80.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03
Dat ga ik bekijken (versie), maar recent geen updates gedaan. Het feit blijft dat het verschil er nooit is geweest, maar nu wel. En ik weet dat het display zo werkt, maar de temperatuur haal ik uit de Tado app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Nu online
Ik heb nog nooit een temperatuurweergave gehad in de app. Niet met de Honeywell en ook niet met de TADO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Temperatuur zie je volgens mij ook niet, kun je volgens mij alleen uitlezen op de CIC

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Staat toch gewoon bovenin de app (Android)? Huidige temperatuur en setpoint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3nENqs2wyCT5qoa6XA33g3cO3Q=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/i6DdSnwifdZACQPoo1JlLtKr.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 72% gewijzigd door Rowwan op 01-10-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
Pascall_1 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:58:
[...]
Maar je hebt er nu dus wel tussen uit?
Ja, deze heb ik laten verwijderen voordat de Quatt geinstalleerd werd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Rowwan schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:26:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKUDCh0Bu-4J2DctVOxuqsK6Ry8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udUdWuHhZ38sDNCIFV6XhFgh.jpg?f=fotoalbum_large

Niet bij mij (Evohome).
En dat kan ik me ook goed voorstellen want je hebt meerdere zones. Ook in de CIC lijkt een dummy waarde te staan (20) en zie je vooral de temperatuur van het water.

[ Voor 9% gewijzigd door Flesym op 01-10-2023 11:20 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
charrel schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:40:
[...]

Android, dat zie je toch zo ;) Hier ook de app net kunnen updaten ( android) :)
Wat een antwoord, blijkbaar met het verkeerde been uit je bed gestapt, uit mijn vraag had je kunnen duiden dat ik dat dus niet zag, ik heb ook geen Android. :?
Een wat vriendelijke toon zou je niet misstaan, maar dat terzijde.

Overigens is ook bij IOS de nieuwe versie beschikbaar. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02F9PEjrafDZfIY4iZUuq9Xgfhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikeDadYZgb41BpzE7UQ6LOGy.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens valt mij wel is op in het nieuwe beta scherm
Daar wordt ondanks er geen gasverbruik wordt aangegeven er wel een co2 reductie wordt vermeld, vind ik eigenlijk wel vreemd, vooral dat de app geen directe toegang tot het echte gasverbruik heeft (via de slimme meter).
Quatt zou er mogelijk wel goed aan doen om te kijken of een samenwerking met bv homewizzard mogelijk is en dat via een api het mogelijk zou kunnen zijn om de Quatt gegevens ook in homewizzard app zichtbaar te krijgen net wat zij gedaan hebben met de diverse pv merken waar een directe koppeling is gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPiH7_HQQLlKuAkY5af35qzPFyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcIIRUChu7VNX2UpkRvRt4Tk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door MacD007 op 01-10-2023 11:34 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Misschien goed om in de feedback aan te geven. Ben al blij dat dit erin zit (mooie ontwikkeling) en heb in de feedback gevraagd of ze ook kosten(besparing) kunnen toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dacken
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-08 19:10
Morgen komen ze bij mij de boel installeren op het platte dak van de uitbouw. Het hele proces is eigenlijk goed verlopen tot dusver. 2 maanden geleden de aanvraag gedaan. Geen bijzonderheden met de installatie. Allemaal gemakkelijk. Ik moet mijn thermostaat (Nefit) vervangen met een Honeywell. Die service heb ik er bijgekocht.

Zijn er nog bijzonderheden waar ik op moet letten?

[ Voor 5% gewijzigd door dacken op 01-10-2023 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gcoenen1
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-03-2024
MacD007 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:19:
[...]

Wat een antwoord, blijkbaar met het verkeerde been uit je bed gestapt, uit mijn vraag had je kunnen duiden dat ik dat dus niet zag, ik heb ook geen Android. :?

[Afbeelding]

Overigens valt mij wel is op in het nieuwe beta scherm
Daar wordt ondanks er geen gasverbruik wordt aangegeven er wel een co2 reductie wordt vermeld, vind ik eigenlijk wel vreemd, vooral dat de app geen directe toegang tot het echte gasverbruik heeft (via de slimme meter).
Quatt zou er mogelijk wel goed aan doen om te kijken of een samenwerking met bv homewizzard mogelijk is en dat via een api het mogelijk zou kunnen zijn om de Quatt gegevens ook in homewizzard app zichtbaar te krijgen net wat zij gedaan hebben met de diverse pv merken waar een directe koppeling is gemaakt.

[Afbeelding]
Goedemorgen, hij geeft een negatieve CO2-reductie aan. Dat betekent dat je CO2 hebt verbruikt (in dit geval elektriciteit) en niet hebt bespaard. Dus de getoonde waarde is mijns inziens correct.

Overigens een heel goed voorstel om de Quatt op te nemen in de HomeWizard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:48

charrel

Cortisol4life..

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er is er maar eentje met het verkeerde been uit bed gestapt vanochtend _/-\o_
Als het er niet uitziet als ios, dan 99% kans dat het android is ;) Aangezien ze alleen een ios en android app hebben.

Hier zit tussen de tado en quatt alleen het verschil dat tado in 0,5 stapjes gaat en de quatt 0,1 stapjes. Nu 23,5c op de tado en 23.3 op de quatt.

[ Voor 5% gewijzigd door charrel op 01-10-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
De deksel van de Quatt behuizing (bovenop) begint bij mij lakproblemen te vertonen (staat nu 4 maanden).

Meer mensen die hier last van hebben ??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8slsy_mRbi4qoHm6zUL9m9lkTco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sL9z2HctkBKFP3P1flkPk057.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYz8m0NNu2Y3kQmJmqOJVDmuEKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMj6eZQsJydRLeeYIImrBEZV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door rvdgaag op 01-10-2023 14:23 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Flesym schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:45:
Misschien goed om in de feedback aan te geven. Ben al blij dat dit erin zit (mooie ontwikkeling) en heb in de feedback gevraagd of ze ook kosten(besparing) kunnen toevoegen.
Een feedback was ook ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
rvdgaag schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:20:
De deksel van de Quatt behuizing (bovenop) begint bij mij lakproblemen te vertonen (staat nu 4 maanden).

Dat was met de eerste versie ook zo, daar waren ze mee bezig om deze om te ruilen, mogelijk dat jij ook nog een front uit de eerste serie hebt, anders hebben ze het probleem nog niet onder controle. Ik zou een ticket aan gaan maken. Dan kan Quatt dat netjes oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Nu online
MacD007 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:23:
[...]

Dat was met de eerste versie ook zo, daar waren ze mee bezig om deze om te ruilen, mogelijk dat jij ook nog een front uit de eerste serie hebt, anders hebben ze het probleem nog niet onder controle. Ik zou een ticket aan gaan maken. Dan kan Quatt dat netjes oppakken.
Lees even wat ik schrijf aub, ik heb het over de deksel bovenop de Quatt (de fysieke behuizing). Dat van de front weet ik al, zit ik ook te wachten op een nieuwe.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
rvdgaag schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Lees even wat ik schrijf aub, ik heb het over de deksel bovenop de Quatt (de fysieke behuizing). Dat van de front weet ik al, zit ik ook te wachten op een nieuwe.
Sorry, verkeerd gelezen, het probleem met de cover was namelijk ook aan de bovenkant. Als het deksel, dus de behuizing ook al problemen veroorzaakt is dat dus wel een wat groter probleem, heb je ook de onderkant bekeken, mn de binnenkant van de onderkant, omdat deze ook behoorlijk vochtig kan worden.
Zou je mogelijk een foto die meer van de zijkant is genomen kunnen plaatsen?.op de huidige foto is het lastig te zien, alvast bedankt.
Wat ik op de eerste foto zo zag lijkt het wel op Putcorrosie, wat helaas, zeker gezien de korte tijd, op een slechte conservering duid. Woon je toevallig in een kustprovincie?

Wat kun je er tegen doen, als je er nog goed bij kunt komen zou je een goede bescherming bv een autowas er op kunnen brengen. Dat gaat natuurlijk alleen voor de boven en zijkanten. Dit moet je natuurlijk wel ieder jaar opnieuw gaan doen. Als je al iets ziet kun je echter beter eerst het voorleggen aan Quatt.

[ Voor 30% gewijzigd door MacD007 op 01-10-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Nu online
MacD007 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:29:
[...]

Sorry, verkeerd gelezen, het probleem met de cover was namelijk ook aan de bovenkant. Als het deksel, dus de behuizing ook al problemen veroorzaakt is dat dus wel een wat groter probleem, heb je ook de onderkant bekeken, mn de binnenkant van de onderkant, omdat deze ook behoorlijk vochtig kan worden.
Zou je mogelijk een foto die meer van de zijkant is genomen kunnen plaatsen?.op de huidige foto is het lastig te zien, alvast bedankt.
Wat ik op de eerste foto zo zag lijkt het wel op Putcorrosie, wat helaas, zeker gezien de korte tijd, op een slechte conservering duid. Woon je toevallig in een kustprovincie?

Wat kun je er tegen doen, als je er nog goed bij kunt komen zou je een goede bescherming bv een autowas er op kunnen brengen. Dat gaat natuurlijk alleen voor de boven en zijkanten. Dit moet je natuurlijk wel ieder jaar opnieuw gaan doen.
De binnenkant is brandschoon, net de behuizing geopend, ook de zijkanten zijn netjes. Het lijkt inderdaad beginnende putcorrosie.

Ok, woon net boven Rotterdam dus 25 km van de kust maar door de ZW wind 80 procent van het jaar is corrosie wel een dingetje hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:49
[...]
Quatt zou er mogelijk wel goed aan doen om te kijken of een samenwerking met bv homewizzard mogelijk is en dat via een api het mogelijk zou kunnen zijn om de Quatt gegevens ook in homewizzard app zichtbaar te krijgen net wat zij gedaan hebben met de diverse pv merken waar
1. Je hebt nu negatieve CO2 besparing omdat je Quatt nu standby verbruik heeft en nog geen gas bespaard heeft.
2. Het aantal bepaarde m3 gas is gewoon aantal gegenereerde kWh warmte/8.8
3. Hoeveelheid bespaard CO2 volgt gewoon uit besparing van gas (=scheikunde) gecorrigeerd voor extra gemeten elekraverbruik (waardoor ie nu negatief is)
4. Koppeling met Homewizard is leuk bedacht, maar hoe ga je gasverbruik voor verwarming onderscheiden met warm water en/of koken. Daarnaast is co2 reductie gekoppeld aan een besparing (!) van gas en hier weet Homewizard ook niks van, het huidige verbruik heeft daar geen inzicht in

[ Voor 6% gewijzigd door Toby-Wan op 01-10-2023 15:56 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Nu online
Rowwan schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:26:

[Afbeelding]
Nee. Staat helaas niet gewoon bovenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:54:
[...]

1. Je hebt nu negatieve CO2 besparing omdat je Quatt nu standby verbruik heeft en nog geen gas bespaard heeft.
Snap ik, echter dat is dus geen besparing, het stand-by co2 verbruik, gebaseerd uit het pure stroomverbruik, zou je dus er ook gewoon uit filteren. Namelijk als dat bv pure zonnestroom is heb je daarmee dus geen co2 mee opgewekt.
Klopt ook, dus daarmee heb je, zeker gezien als je ook nog het werkelijke gasverbruik weet, een nauwkeurige benadering van de werkelijke co2 besparing. Het co2 aspect van de stroom maar even buiten beschouwing gelaten.
3. Hoeveelheid bespaard CO2 volgt gewoon uit besparing van gas (=scheikunde) gecorrigeerd voor extra gemeten elekraverbruik (waardoor ie nu negatief is)
Snap ik, alleen wil je daar eigenlijk iets anders mee uitdrukken, namelijk hoeveel co2 uitstoot je hiermee hebt voorkomen als je dit met een gas cv had verwarmd, ook hier even het co2 aandeel van de productie van de stroom even buiten beschouwing gelaten.
Wil je dat dus ook berekenen moet Quatt weten of en hoeveel aandeel zonnestroom je voor de warmtepomp gebruikt ( is je overproductie gelijk of groter dan het (jaar) verbruik van de warmtepomp heb je dus 100% zonnestroom en dus geen co2 stroomproductie aandeel, heb je minder zou je dat in stappen (bv elke 10%) kunnen bepalen, dit is redelijk simpel te berekenen omdat min. jaarlijks deze cijfers bekend worden gemaakt. (Zou je dus in een jaarlijkse update kunnen aanpassen (het beste buiten het stook seizoen).
4. Koppeling met Homewizard is leuk bedacht, maar hoe ga je gasverbruik voor verwarming onderscheiden met warm water en/of koken. Daarnaast is co2 reductie gekoppeld aan een besparing (!) van gas en hier weet Homewizard ook niks van, het huidige verbruik heeft daar geen inzicht in
Via de cic weet wanneer deze ipv de warmtepomp de cv (mede) gaat gebruiken, dus ook in welke tijd de cv aanstaat, is wat lastiger, maar zou wel beschikbaar moeten zijn. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
medu80 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:03:
[...]

Nee. Staat helaas niet gewoon bovenin.
Wat ik zo uit de diverse post lees, staat het er soms wel en soms niet, ook afhankelijk welke thermostaat je hebt.
Ik zelf heb de app (versie 1.5.0) op een iPhone cq iPad en een T6 thermostaat, daar staat deze info er dus wel.
Zie foto, eerst setpoint en de werkelijke kamer temperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lq5Q0oraTISjwTABWtxAiw5qEgs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tpDIoyLe9TYpyHNhtjCxRniE.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-10 08:14
Toby-Wan schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:54:
[...]

Reactie op 4: ook als de CV ketel tegelijk met de Quatt draait kan berekend worden wat het verwarmingsvermogen van elk is:

Er zijn 3 temperaturen beschikbaar:
1. Quatt TemperatuurIn,
2. Quatt TemperatuurUit en de
3. flowmeter temperatuur
en
4. de flowmeter flow.

Aangezien de Quatt en de CV ketel hydraulisch in serie staan:
- Het verwarmingsvermogen van de Quatt worden berekend uit (QTempUit - QTempIn) x flow en de
- bijdrage verwarmingsvermogen van de CV ketel uit (Tempflowmeter - QTempUit ) x flow

Verder kan het rendement van een moderne condenserende ketel redelijk nauwkeurig bepaald worden uit de aanvoer temperatuur van de ketel (= Quatt TemperatuurUit), zijn wel tabellen te vinden. Hierdoor weet je redelijk nauwkeurig gasverbruik van de ketel voor verwarming..

En je kunt deze ook calibreren met gegevens van je gasmeter over een periode dat je zeker weet dat je geen ander gasverbruik hebt dan voor verwarming.

[ Voor 4% gewijzigd door MWink op 01-10-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
MWink schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:20:
[...]

Reactie op 4: ook als de CV ketel tegelijk met de Quatt draait kan berekend worden wat het verwarmingsvermogen van elk is:

Er zijn 3 temperaturen beschikbaar:
1. Quatt TemperatuurIn,
2. Quatt TemperatuurUit en de
3. flowmeter temperatuur
en
4. de flowmeter flow.

Aangezien de Quatt en de CV ketel hydraulisch in serie staan:
- Het verwarmingsvermogen van de Quatt worden berekend uit (QTempUit - QTempIn) x flow en de
- bijdrage verwarmingsvermogen van de CV ketel uit (Tempflowmeter - QTempUit ) x flow

Verder kan het rendement van een moderne condenserende ketel redelijk nauwkeurig bepaald worden uit de aanvoer temperatuur van de ketel (= Quatt TemperatuurUit), zijn wel tabellen te vinden. Hierdoor weet je redelijk nauwkeurig gasverbruik van de ketel voor verwarming..

En je kunt deze ook calibreren met gegevens van je gasmeter over een periode dat je zeker weet dat je geen ander gasverbruik hebt dan voor verwarming.
Ja dit is allemaal informatie die Quatt uit zijn eigen data haalt, maar een koppeling met HW (als voorgesteld door MacD007) voegt in die zin weinig toe mijn inziens. Nagenoeg alle benodigde data kan Quatt uit zijn eigen data halen

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 05:45

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb zoiets ook wel bij mij gezien, maar ik ging er vanuit dat het gewoon van regenplassen was, en dat het wel schoon te maken zou zijn. Heb niet geprobeerd het schoon te maken vooralsnog verder...

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 06:42

RobertowNL

For your gear!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelfde hier, ook wel wat vlekjes in de lak.
Vooralsnog niets mee gedaan, heel erg valt het ook niet op. Zo lang het toonbaar is en niet roest is het mij ook wel prima.

Front cover begint ook alweer af te bladeren op het bekende randje. Ook denk ik dat mijn V1 cover qua verdere afwerking aan de voorkant netter was dan de 'nieuwe' die ik heb gekregen.

Ik meld hem nog wel een keer aan, mocht het probleem voor de derde keer voorkomen, dan ga ik zelf wel eens met een goede primer en een penseel aan de gang.

[ Voor 0% gewijzigd door RobertowNL op 01-10-2023 20:39 . Reden: Correctie ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _gibeon_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 14:26
Pascall_1 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:24:
Ik heb nog iets raars. Wellicht jullie mede tweakers dat ook hebben of een oplossing voor. Ik heb een tado met de quatt. In de quatt heb krijg ik een temperatuur in de app te zien van 19,4 graden. Boven in de app. Echter de tado geeft woonkamer temperatuur aan van 21,0. Wat verklaart dat verschil? Bij het begin nam hij deze netjes over
Heb ik ook, bij mij pakt Quatt de verkeerde zone voor de weergave. Waarschijnlijk is er bij jou een andere zone/ruimte die 19,4 graden is.
Zodra de Quatt gaat draaien, springt (bij mij tenminste) wel de juiste temperatuur van de woonkamer-thermostaat in beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascall_1
Trumpske schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:23:
[...]

Vandaag bericht terug gehad van quatt. 2 dagen reactie best netjes na ticket aangemaakt te hebben. Ivm vraag over de klep die bij mij dus nog wel er zit. Reactie quatt was:
De 2 wegklep die net onder u ketel zit moet juist blijven zitten.
Deze is om te zorgen dat als andere systemen draaien en u wilt warm water tappen, deze warmte niet wegloopt in het CV systeem
.

Precies tegenovergestelde wat hier dus gezegd word , wie weet wat nu te doen. Wel of niet de klep verwijderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Nu online
Pascall_1 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:36:
[...]

Vandaag bericht terug gehad van quatt. 2 dagen reactie best netjes na ticket aangemaakt te hebben. Ivm vraag over de klep die bij mij dus nog wel er zit. Reactie quatt was:

[...]
.

Precies tegenovergestelde wat hier dus gezegd word , wie weet wat nu te doen. Wel of niet de klep verwijderen
Dat is een hele interessante wending, blijkbaar weet Quatt het ook niet - of je hebt een andere situatie - wat natuurlijk ook nog altijd mogelijk is. Dat de klep in mijn geval gewoon kan blijven zitten kan in elk geval nooit goed zijn: hij staat standaard dicht, dus er is simpelweg geen flow.

Mij gaven ze het volgende antwoord:

Dit kan heel simpel worden opgelost door deze klep te verwijderen.
Deze is namelijk niet meer nodig aangezien wij op een ander manier een beveiliging hebben zodat er geen water kan doorstromen ongevraagd over de ketel.

Dat de monteurs dit niet zagen kan helaas inderdaad wel is gebeuren. Deze oplossing met een klep is namelijk alleen nodig bij intergas ketels met een vloerverwarming. Aangezien intergas niet zelf een doorstroom beveiliging in de ketel.

[ Voor 6% gewijzigd door Rowwan op 02-10-2023 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:56
[...]

[...]
.

Als de klep direct onder de ketel zit blijft hij zitten. Plaats anders even een foto.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Nu online
Gerardwaz schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:23:
[...]

Als de klep direct onder de ketel zit blijft hij zitten. Plaats anders even een foto.
Kan hij dan blijven zitten omdat hij niet in de weg zit? Of omdat hij daadwerkelijk iets toevoegd (voorkoming dat warm tapwater afkoelt als de verwarming aan staat??).

Wat ik ongeveer opmaak uit alle verhalen is dat je geen flow door de cv wil tav de (vloer)verwarming als je warm tapwater wil. Ik begrijp nog steeds niet hoe het kan werken als je de klep verwijderd? Dan is het toch mogelijk om flow te hebben terwijl je warm tapwater wil? Daar heeft de warmtepomp toch geen invloed op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Rowwan schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:33:
[...]

Kan hij dan blijven zitten omdat hij niet in de weg zit? Of omdat hij daadwerkelijk iets toevoegd (voorkoming dat warm tapwater afkoelt als de verwarming aan staat??).

Wat ik ongeveer opmaak uit alle verhalen is dat je geen flow door de cv wil tav de (vloer)verwarming als je warm tapwater wil. Ik begrijp nog steeds niet hoe het kan werken als je de klep verwijderd? Dan is het toch mogelijk om flow te hebben terwijl je warm tapwater wil? Daar heeft de warmtepomp toch geen invloed op?
Als deze klep verderop in de installatie zit belemmerd deze de doorstroming omdat hij alleen opengaat bij warmtevraag van de ketel. Dan wordt er een drukverschilregelaar geplaatst en moet de klep weg. Direct onder de ketel geplaatst moet hij blijven zitten om ongewenste stromingen te voorkomen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:54
Geldt dit voor iedere Intergas ketel? Ik heb intergas xtreme 36 icm vloerverwarming

[ Voor 14% gewijzigd door okijokii op 02-10-2023 22:32 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
okijokii schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:31:
Geldt dit voor iedere Intergas ketel? Ik heb intergas xtreme 36 icm vloerverwarming
Voor de xtreme 36 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Ik ben een leek op dit gebied. Hoe kan ik checken of het door de monteurs goed is geïnstalleerd?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
okijokii schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:35:
Ik ben een leek op dit gebied. Hoe kan ik checken of het door de monteurs goed is geïnstalleerd?
Als je geen tweewegklep hebt is er direct onder de aanvoer van de ketel een drukverschilregelaar gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Gerardwaz schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:37:
[...]

Als je geen tweewegklep hebt is er direct onder de aanvoer van de ketel een drukverschilregelaar gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qm4o4GndnocSJXB_O58tMHrKnoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfU4rvjlX1qqvAPdfIYL12KY.jpg?f=fotoalbum_large

Is dat op deze foto te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Nee even een foto maken van de aansluitingen direct onder de ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Nu online
@okijokii waarom moet dit beoordeeld worden, werkt er iets niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
medu80 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:06:
@okijokii waarom moet dit beoordeeld worden, werkt er iets niet?
Nog nooit getest, verwarming is nog niet aan geweest, maar weet het liever direct, zodat er iets aan gedaan kan worden. Of is dat niet logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
[...]

Dit is wat ik in mijn technical rapport had staan:

We discussed about the zone system and 3 way valve:
We agreed that the client will remove the 3 way valve and it will act as a single zone system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Gerardwaz schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:50:
[...]

Nee even een foto maken van de aansluitingen direct onder de ketel.
Doe ik vanavond wanneer ik thuis ben. Bedankt dat je even mee wil kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
okijokii schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:49:
[...]

Doe ik vanavond wanneer ik thuis ben. Bedankt dat je even mee wil kijken
Druk verschilklep in rode cirkel, deze moet je hebben als je geen tweewegklep direct onder de ketel hebt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8_07XWeZ0y3PziERzpIgxlLwj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLQ59ThPEv2bjIJ4RB8rU66j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-10 11:34

SBL

MacD007 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:46:
[...]
Snap ik, echter dat is dus geen besparing, het stand-by co2 verbruik, gebaseerd uit het pure stroomverbruik, zou je dus er ook gewoon uit filteren. Namelijk als dat bv pure zonnestroom is heb je daarmee dus geen co2 mee opgewekt.

Wil je dat dus ook berekenen moet Quatt weten of en hoeveel aandeel zonnestroom je voor de warmtepomp gebruikt ( is je overproductie gelijk of groter dan het (jaar) verbruik van de warmtepomp heb je dus 100% zonnestroom en dus geen co2 stroomproductie aandeel, heb je minder zou je dat in stappen (bv elke 10%) kunnen bepalen, dit is redelijk simpel te berekenen omdat min. jaarlijks deze cijfers bekend worden gemaakt. (Zou je dus in een jaarlijkse update kunnen aanpassen (het beste buiten het stook seizoen).
Precies, door CO2 uitstoot van elektriciteit krijg geen besparing, daarom staat er een - teken voor.

Je wilt je CO2-verbruik graag salderen over het jaar, net zoals je met elektriciteitstarieven nu nog mag? Dat vind ik wel een vreemde benadering. Als je Quatt aan is ('s nachts, dagen met weinig zonuren), heb je vaak maar weinig stroom over, en moet meestal ergens een gasketel aan om de stroom te maken. Dus je moet wel CO2 uitstoot rekenen. Hoeveel? Als je de CO2-uitstoot van de gemiddelde Nederlandse stroommix in een jaar neemt, ben je al heel vriendelijk voor jezelf, denk ik, want daar zit best veel zon in en ook veel wind. Over 10 jaar is deze wel een stuk lager geworden, dus je Quatt wordt steeds beter in CO2 besparen!

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toby-Wan
SBL schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:51:
[...]

Precies, door CO2 uitstoot van elektriciteit krijg geen besparing, daarom staat er een - teken voor.

Je wilt je CO2-verbruik graag salderen over het jaar, net zoals je met elektriciteitstarieven nu nog mag? Dat vind ik wel een vreemde benadering. Als je Quatt aan is ('s nachts, dagen met weinig zonuren), heb je vaak maar weinig stroom over, en moet meestal ergens een gasketel aan om de stroom te maken. Dus je moet wel CO2 uitstoot rekenen. Hoeveel? Als je de CO2-uitstoot van de gemiddelde Nederlandse stroommix in een jaar neemt, ben je al heel vriendelijk voor jezelf, denk ik, want daar zit best veel zon in en ook veel wind. Over 10 jaar is deze wel een stuk lager geworden, dus je Quatt wordt steeds beter in CO2 besparen!
Indicatie van CO2 besparing is leuke gimmick en niets anders. Heb liever dat ze ontwikkelingstijd steken in de all-electric module & slimmer maken van de CIC dan de bespaarde CO2 nauwkeuriger krijgen door een Homewizard koppeling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
patrickvdhart schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:29:
[...]

Hier is een foto met rechts buiten de garage waar ik de units neer zou zetten en helemaal links binnen de cv. De leidingen moeten dus langs de garage deur. Ik kan me alleen anders voorstellen dat ik sleuven in de vloer maak om lnags de deur te komen, maar weet niet waar garage vloer van gemaakt is.
Zit geen kruipruimte onder, wellicht beton op zand zoiets.
[Afbeelding]
Vraagje: Om de leidingen voor de deur langs te frezen, moet ik weten hoe diep ik de sleuven maken moet. Volgens Quatt moet ik een totale diameter hebben van 10 cm buis waar dan alles doorheen gaat, heen en retour leiding. Makkelijker is het als ik aparte sleuven trek voor heen, retour en evt electra.
Kan iemand mij zeggen hoe groot een enkele toe of afvoer leiding is?

Lijkt me makkelijker om toe en afvoer warmte pomp afzonderlijk te frezen in het beton.

Ander vraag waar ik veel over gelezen heb maar het niet duidelijk is: De schakelaar buiten, moet die al bedraad zijn of maak je die en zij trekken de leidingen sluiten hem aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-10 11:34

SBL

patrickvdhart schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:46:
[...]
Vraagje: Om de leidingen voor de deur langs te frezen, moet ik weten hoe diep ik de sleuven maken moet. Volgens Quatt moet ik een totale diameter hebben van 10 cm buis waar dan alles doorheen gaat, heen en retour leiding. Makkelijker is het als ik aparte sleuven trek voor heen, retour en evt electra.

Lijkt me makkelijker om toe en afvoer warmte pomp afzonderlijk te frezen in het beton.

Ander vraag waar ik veel over gelezen heb maar het niet duidelijk is: De schakelaar buiten, moet die al bedraad zijn of maak je die en zij trekken de leidingen sluiten hem aan?
Isolatie van leidingen zit aan elkaar vast; ik weet niet wat er gebeurt als je die los gaat snijden.
Werkschakelaar moet je zelf aansluiten, volgens mij. Elektrisch aansluiten moet eenvoudig zijn voor Quatt-installateur. Bij 1 Quatt wordt werkschakelaar trouwens door hen niet geadviseerd; bij 2 Quatts soort van verplicht.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:36
[...]

Er staan een paar fotos met diameter van de leidingen op dit forum, kan op mn telefoon ff niet zo snel vinden. Was iets van 26mm per leiding zonder isolatie.
De isolatie van de 2 leidingen zit idd aan elkaar vast, maar is heel eenvoudig los te snijden van elkaar.

Werkschakelaar: als je die wilt, dan moet die al bedraad zijn vanuit de meterkast. De monteurs sluiten dan aan op de werkschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
paQ schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:35:
Als een radiator (ook al is het maar bijv 32 graden) een hele dag aan staat en een behaaglijk gevoel geeft door de dag heen, dan zou ik er lekker afblijven. LTV radiatoren zijn idd heel erg duur. Ik kon met wat googlen voor minder een FCU op de stoep hebben dan een LTV. (Moet je uiteraard wel stroom in de buurt hebben)
En die FCU geeft dan nog steeds 700~2500W bij 34 graden (Afhankelijk van snelheid en T lucht)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik probeer bovenstaand te begrijpen maar niet geheel duidelijk. Wat is een FCU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
patrickvdhart schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:57:
[...]

Ik probeer bovenstaand te begrijpen maar niet geheel duidelijk. Wat is een FCU?
FCU = Fan Coil Unit, lijkt erg op een binnenunit van een airco en heeft eigenlijk de zelfde functie, alleen is deze dus aangesloten op je verwarmingssysteem (CV water).

Wat @paQ probeert aan te geven is dat het prijstechnisch soms interessanter is om een dergelijke FCU ipv een LTV (lage temperatuur verwarmings radiator) te kopen, met name die laatste is behoorlijk duur.

Overigens, al zal dat nog altijd een lagere warmteafgifte hebben, een bestaande normale radiator type 22 of 33 te nemen en deze voorzien van radiatorventilatoren, ook als je deze nieuw zou moeten komen. met deze combinatie kom je dan wel meer in de buurt wat deze FCU of LTV kunnen.

[ Voor 38% gewijzigd door MacD007 op 03-10-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
MacD007 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:11:
[...]

FCU = Fan Coil Unit, lijkt erg op een binnenunit van een airco en heeft eigenlijk de zelfde functie, alleen is deze dus aangesloten op je verwarmingssysteem (CV water).

Wat @paQ probeert aan te geven is dat het prijstechnisch soms interessanter is om een dergelijke FCU ipv een LTV (lage temperatuur verwarmings radiator) te kopen, met name die laatste is behoorlijk duur.

Overigens, al zal dat nog altijd een lagere warmteafgifte hebben, een bestaande normale radiator type 22 of 33 te nemen en deze voorzien van radiatorventilatoren, ook als je deze nieuw zou moeten komen. met deze combinatie kom je dan wel meer in de buurt wat deze FCU of LTV kunnen.
Super zo een snel antwoord :-)
Ik ben geneigd de T11 te vervangen door T22 met fans, dan kom ik denk ik al een heel eind. Ik zal ze flink overdimensioneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrLz7Aut6rtuaR7M20Efd5wZnP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0AimbCDUW9YRbKXMhnUJi2H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Te10g7i124vTFrxv7HB58oM40LQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XaCrK5ERMUPZefNljKGkvEro.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnlY1rKV0cj3B0zvI0760lmchUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHCff9m7ALevKKSywh6GWP3c.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zie ik onder de ketel. Ik heb wel een bypass bij de vloerverwarming, maar dat is vast iets anders (al lijkt het wel veel op dat ding in de rode cirkel 😇)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
okijokii schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:02:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit zie ik onder de ketel. Ik heb wel een bypass bij de vloerverwarming, maar dat is vast iets anders (al lijkt het wel veel op dat ding in de rode cirkel 😇)
Prima in orde zo, tweewegklep onder de ketel zit de doorstroming niet in de weg en voorkomt ongewenste stromingen. Dat die andere veel op die in dat cirkeltje lijkt dat klopt maar nu als functie van bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Gerardwaz schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:24:
[...]

Prima in orde zo, tweewegklep onder de ketel zit de doorstroming niet in de weg en voorkomt ongewenste stromingen. Dat die andere veel op die in dat cirkeltje lijkt dat klopt maar nu als functie van bypass.
Hartelijk bedankt voor het meekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
Gerardwaz schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:23:
[...]

Ik vermoed dat die idd op een plek zit waar je dus geen last ervan moet hebben toch? En hij dus niet verwijderd hoeft te worden Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NIhwjfV5MIT8wALVkO8-wZ8YPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmwLLBGUlpg05nu6PrGqq2H0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Pascall_1 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:28:
[...]

Ik vermoed dat die idd op een plek zit waar je dus geen last ervan moet hebben toch? En hij dus niet verwijderd hoeft te worden [Afbeelding]
Zo zit ie goed inderdaad, want hij sluit de ketel af van het verwarmingssysteem.

Wel beetje minder dat de vuilafscheider in de aanvoer zit ipv de retour, enig vuil uit radiatoren kan nu alsnog in de WP belanden. Al is iets beter dan niks wanneer het niet anders kan

[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 03-10-2023 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Toby-Wan schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:13:
[...]

Zo zit ie goed inderdaad, want hij sluit de ketel af van het verwarmingssysteem.

Wel beetje minder dat de vuilafscheider in de aanvoer zit ipv de retour, enig vuil uit radiatoren kan nu alsnog in de WP belanden. Al is iets beter dan niks wanneer het niet anders kan
Dit is een combinatie vuil/luchtafscheider, het advies is deze in het hete deel van de installatie te plaatsen dus in de aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-10 00:03
Gerardwaz schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:24:
[...]

Hier met een Remeha Avanta 39c heb ik geen van beiden, maar alles werkt hier naar behoren.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Mixpower schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:47:
[...]

Hier met een Remeha Avanta 39c heb ik geen van beiden, maar alles werkt hier naar behoren.
Deze heeft een driewegklep en daar is dit verhaal niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
Gerardwaz schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:52:
[...]

Deze heeft een driewegklep en daar is dit verhaal niet van toepassing.
Zoiets vermoede ik al, maar dank voor de opheldering! :*)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Gerardwaz schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:26:
[...]

Dit is een combinatie vuil/luchtafscheider, het advies is deze in het hete deel van de installatie te plaatsen dus in de aanvoer.
In een bestaand systeem waar mogelijk vuil en corrosie zit bij voorkeur in de retour.

https://www.warmteservice...UzN2ZjYzQ5Y2YxNTdjNzA2OWI

In de aanvoer heeft ook weinig functie bij moderne permanent magnetische pompen, dan kun je beter 2 losse units nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 04-10-2023 00:26 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
Gerardwaz schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:26:
[...]

Advies voor microbel ontluchter is in principe inderdaad de aanvoer en advies voor vuilafscheider is eigenlijk in de retour zodat enige 'rotzooi' uit radiatoren/afgifte wordt afgevangen voordat het de pomp en andere gevoelige componenten kan bereiken.

Nu speelt het probleem van microbellen vooral bij hogere temperaturen (van CV ketel)
Omdat een warmtepomp op veel lagere temperaturen stookt dan een CV ketel is het ontstaan van microbellen veel minder aan de orde en speelt, naar mijn mening, de vuilafscheider en wat belangrijkere rol met name wanneer je (veel) radiatoren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:16:
[...]

Advies voor microbel ontluchter is in principe inderdaad de aanvoer en advies voor vuilafscheider is eigenlijk in de retour zodat enige 'rotzooi' uit radiatoren/afgifte wordt afgevangen voordat het de pomp en andere gevoelige componenten kan bereiken.

Nu speelt het probleem van microbellen vooral bij hogere temperaturen (van CV ketel)
Omdat een warmtepomp op veel lagere temperaturen stookt dan een CV ketel is het ontstaan van microbellen veel minder aan de orde en speelt, naar mijn mening, de vuilafscheider en wat belangrijkere rol met name wanneer je (veel) radiatoren hebt.
Wat hier bv wel gedaan zou kunnen worden is bij de invoer (richting) Quatt een solitaire vuilvanger te plaatsen, kosten circa 100-150 euro. Ik vrees dat een defecte pomp een heel stuk duurder is. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 29-09 23:07
Ik vrees dat een defecte pomp een heel stuk duurder is

Ik vraag me af of dat zo is ?

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Een filter ervoor of erna maakt toch niet veel uit. In theorie is ervoor handiger, in de praktijk zal het verschil zeer klein zijn verwacht ik.

Je pompt 800 liter per uur door het systeem, dus het gaat vaak genoeg door het filter, dus maakt het nauwelijks uit als het vuilfilter achter de pomp zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
HBO88 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 07:43:
Een filter ervoor of erna maakt toch niet veel uit. In theorie is ervoor handiger, in de praktijk zal het verschil zeer klein zijn verwacht ik.

Je pompt 800 liter per uur door het systeem, dus het gaat vaak genoeg door het filter, dus maakt het nauwelijks uit als het vuilfilter achter de pomp zit
Tel daar bij op dat Quatt zelf het onnodig acht. Er zal ook wel iets van een filtertje / afvanger in de wp zelf zitten lijkt me.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:39
Quatt heeft zelfs mijn vuilfilter verwijderd 8)7

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Spykie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:15:
Quatt heeft zelfs mijn vuilfilter verwijderd 8)7
met welke reden hebben ze dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
MacD007 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:08:
[...]

met welke reden hebben ze dat gedaan?
Geen idee, helaas.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:01
Als we al dachten dat we hier in Nederland (na subsidie) voor een aantrekkelijke prijs een Quatt kunnen laten neerzetten: in de UK gaan ze nog harder!

"Octopus is offering 'free' heat pumps for homes with existing heating systems"

https://www.homebuilding.co.uk/news/Cosy-Octopus

En dan ook nog eens met 'Cosy pods' (temperatuursensors) en de Cosy hub (CiC), dus je hebt ook geen thermostaat meer nodig (vermoed ik).

Nu is de subsidie daar ook fors hoger dan hier, tot 7500 pond.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
als ik jou was zou ik daar wel op reageren, een vuilfilter heeft een duidelijke meerwaarde, juist voor een Quatt, om de te beschermen tegen vuil uit je verwarmingsysteem (dat vuil zit er gewoon, dat is inerent aan de bouwwijze hoe ons verwarmingsysteem is opgebouwd.
Het probleem is echter dat de negatieve effecten zich pas na de garantietermijn zullen komen, zie daarom ook een vuilfilter (op de juiste plaats geplaatst) een extra garantiemaatregel.
Ik zelf zou gewoon een terugplaatsing eisen indien ze niet met een plausibel antwoord gaan komen.
Hebben ze jou CV water volledig vervangen of heeft jou systeem bij de ketel afsluiters zodat ze het verwarmingsysteem kunnen inblokken. (ik zelf heb in de hoofdleiding bij de CV dus twee afsluiters waarmee ik deze dus volledig kan afsluiten bij een probleem met de CV (de CV zit bij mij ook in de kelder, dus ook daarom is dat wel erg handig). _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
MacD007 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:42:
[...]

als ik jou was zou ik daar wel op reageren, een vuilfilter heeft een duidelijke meerwaarde, juist voor een Quatt, om de te beschermen tegen vuil uit je verwarmingsysteem (dat vuil zit er gewoon, dat is inerent aan de bouwwijze hoe ons verwarmingsysteem is opgebouwd.
Het probleem is echter dat de negatieve effecten zich pas na de garantietermijn zullen komen, zie daarom ook een vuilfilter (op de juiste plaats geplaatst) een extra garantiemaatregel.
Ik zelf zou gewoon een terugplaatsing eisen indien ze niet met een plausibel antwoord gaan komen.
Hebben ze jou CV water volledig vervangen of heeft jou systeem bij de ketel afsluiters zodat ze het verwarmingsysteem kunnen inblokken. (ik zelf heb in de hoofdleiding bij de CV dus twee afsluiters waarmee ik deze dus volledig kan afsluiten bij een probleem met de CV (de CV zit bij mij ook in de kelder, dus ook daarom is dat wel erg handig). _/-\o_
Goeie punten, maar echt helemaal geen zin in. Evengoed bedankt voor je reactie!

toch maar even een berichtje naar quatt support gestuurd.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Beste Patrick
zie oa deze post https://gathering.tweaker...message/75759006#75759006

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zznp-lMP9skcbW7xPPSJlqrLum4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVLUD06vHBDt89NhmVDGn6I6.jpg?f=fotoalbum_large

de twee leidingen incl isolatie (die zou ik er dus wel om laten zitten), je kunt de twee isolaties in het midden van elkaar scheiden, ik snap alleen niet zo waarom je dat eigenlijk zou willen, want ze moeten toch gezamelijk richting jou CV cq richting de warmtepomp.
afmeting zal circa 5,5 bij 5,5 cm zijn per leiding.
Bij mij hebben ze dat heel mooi ook binnen afgewerkt met de bekende canalit gooten (wit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axGfwy7TtjzXQCy4u8xAnIiyjsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBOqlHQZ2C6AhG4ls0Nt0Nn4.jpg?f=fotoalbum_large
de rvs spiraalleiding is 26mm (zonder isolatie)

mbt je vraag mbt de werkschakelaar, ik heb dus niet gekozen voor een aansluiting via een stopcontact (ik vind dit voor een vaste aansluiting gewoon niet kunnen, zeker als deze gewoon vrij toegankelijk is, maar dat is gewoon mijn eigen mening, conform NEN1010 mag het gewoon.
Ik heb dus vanuit mijn groepenkast (aparte groep voor de warmtepomp, alamat zodat deze ook niet beinvloed kan worden door andere groepen via een aardlek), en zelf een overlengte leiding (lengte voldoende naar de werkschakelaar) geplaatst bij de plek waar de doorvoor naar buiten moest komen.
ik heb ook daar reeds de werkschakelaar geplaatst incl 2 lege kabelbuizen (voor buiten) waar de monteurs deze hebben geplaatst. De aansluiting van de quatt is dan via de andere buis naar de werkschakelaar geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Helaas zojuist bericht gekregen van Quatt dat installatie in ons huis niet mogelijk is.

Direct onder de CV-ketel hebben we te weinig ruimte voor het aansluiten van het leidingwerk richting de Quatt. De hoofdleiding (aanvoer + retour) van de CV loopt direct naar beneden de kruipruimte in. Mijn voorstel was om de aansluiting in de kruipruimte te realiseren voor de eerste vertakking naar een radiator. Helaas is dit plan afgekeurd door Quatt omdat de afstand tot de cv-ketel (ongeveer twee meter) te lang is.

Helaas is het mij niet duidelijk geworden waarom deze afstand zo belangrijk is voor de werking van de Quatt. Mijn inziens verschilt het niet met de variatie in lengte die ontstaat door de afstand van de buitenunit naar binnen.

Daarnaast gaf de medewerker ook aan dat de kabel van de flowmeter te kort is. Dit schijnt een hele complexe maatwerk kabel te zijn die je niet kan verlengen.

Helaas! Ik was wel gecharmeerd van het systeem na alle verhalen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 29-09 23:07
Luit schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:01:
Helaas zojuist bericht gekregen van Quatt dat installatie in ons huis niet mogelijk is.

Direct onder de CV-ketel hebben we te weinig ruimte voor het aansluiten van het leidingwerk richting de Quatt. De hoofdleiding (aanvoer + retour) van de CV loopt direct naar beneden de kruipruimte in. Mijn voorstel was om de aansluiting in de kruipruimte te realiseren voor de eerste vertakking naar een radiator. Helaas is dit plan afgekeurd door Quatt omdat de afstand tot de cv-ketel (ongeveer twee meter) te lang is.

Helaas is het mij niet duidelijk geworden waarom deze afstand zo belangrijk is voor de werking van de Quatt. Mijn inziens verschilt het niet met de variatie in lengte die ontstaat door de afstand van de buitenunit naar binnen.

Daarnaast gaf de medewerker ook aan dat de kabel van de flowmeter te kort is. Dit schijnt een hele complexe maatwerk kabel te zijn die je niet kan verlengen.

Ketel 50cm omhoog laten plaatsen ?

[ Voor 51% gewijzigd door robmaas op 05-10-2023 14:18 ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88

Jammer om te lezen.
Het antwoord van de flowmeter is - helaas - echt onzin. op die flowmeter zit een M12 -5 pins aansluiting. Dat is een van de meest gebruikte connectoren in de industrie en automatisering.
Een kabel met deze stekker van 3 of 5 meter is geen enkel probleem en kost hooguit 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-GeaR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:34
Er moet een nieuwe groep aangelegd worden in de meterkast voor de buitenunit. Ik heb een elektricien gevonden die het wil doen, maar hij vraagt:
weet u zeker dat het b16 is en geen C16?

In het plaatsingsplan van Quatt staat overal B, dus het lijkt me dat het B16 moet zijn. Kan iemand dit hier bevestigen? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 15:43
X-GeaR schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:37:
Er moet een nieuwe groep aangelegd worden in de meterkast voor de buitenunit. Ik heb een elektricien gevonden die het wil doen, maar hij vraagt:
weet u zeker dat het b16 is en geen C16?

In het plaatsingsplan van Quatt staat overal B, dus het lijkt me dat het B16 moet zijn. Kan iemand dit hier bevestigen? Dank!
C16 is trager dan de B16, dat is dan om langere pieken op te vangen. Ik heb zelf met een enkele Quatt nooit meer dan 1800W gezien en bij het opstarten gaat het rustig omhoog naar max 1800W. B16 is goed, ik verwacht ook bij 2 Quatt's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
robmaas schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:16:
[...]

Lijkt mij ook een goed alternatief. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Steven_SvD schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:44:
[...]

C16 is trager dan de B16, dat is dan om langere pieken op te vangen. Ik heb zelf met een enkele Quatt nooit meer dan 1800W gezien en bij het opstarten gaat het rustig omhoog naar max 1800W. B16 is goed, ik verwacht ook bij 2 Quatt's.
B16 lijkt me ook meer dan voldoende, ik zelf heb ook een B16 voor een enkele Quatt. (heb wel gekozen voor een alamat, juist om geen vreemde invloeden via de aardlek te krijgen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raijmarcus
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-07 17:50
Nou, vandaag is dan de Quatt Hybrid geïnstalleerd. De heren, 2 man sterk en afkomst onbekend, spraken redelijk Engels, waren er precies om 8.30u, afgesproken tijd en waren rond 15.30u weer weg.

Ze hebben alles opgeruimd en netjes achtergelaten. Een paar testen uitgevoerd en het lijkt allemaal te werken. Gelukkig hebben we nu nog prima weer en hopelijk blijft dat nog even zo. Maar ik ben benieuwd naar de koelere tijden en hoe e.e.a. Gaat werken.

De doorlooptijd is inmiddels lekker vlot aangezien ik op 1 september het adviesgesprek had.
Hieronder wat foto's voor de geïnteresseerden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BepXZtXmpoGnko0CjBPp21T7V6E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZT2FturWFJzebkhxSvvVfX80.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLqd_rncjtGjKYQiYlshLY9vbt0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7194Zs1UYs5ZmujmQosdTUMt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpxW3xwI6NP8QsyfA3Cr0eSG92M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MdKiqe4YaG79W1IZskgKR7Az.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-Q-m2oLFW8fe9uO6Z3_wIw2qE4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UZFzOjnKKSOBvvMxY88AweXb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tgnao2IlXOjGHzrmbkS2ZEFSzQk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/um9dEszys5NAyp4cT6f7JZ3T.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
MacD007 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:21:
[...]

Beste Patrick
zie oa deze post https://gathering.tweaker...message/75759006#75759006

[Afbeelding]

de twee leidingen incl isolatie (die zou ik er dus wel om laten zitten), je kunt de twee isolaties in het midden van elkaar scheiden, ik snap alleen niet zo waarom je dat eigenlijk zou willen, want ze moeten toch gezamelijk richting jou CV cq richting de warmtepomp.
afmeting zal circa 5,5 bij 5,5 cm zijn per leiding.
Bij mij hebben ze dat heel mooi ook binnen afgewerkt met de bekende canalit gooten (wit).

[Afbeelding]
de rvs spiraalleiding is 26mm (zonder isolatie)

mbt je vraag mbt de werkschakelaar, ik heb dus niet gekozen voor een aansluiting via een stopcontact (ik vind dit voor een vaste aansluiting gewoon niet kunnen, zeker als deze gewoon vrij toegankelijk is, maar dat is gewoon mijn eigen mening, conform NEN1010 mag het gewoon.
Ik heb dus vanuit mijn groepenkast (aparte groep voor de warmtepomp, alamat zodat deze ook niet beinvloed kan worden door andere groepen via een aardlek), en zelf een overlengte leiding (lengte voldoende naar de werkschakelaar) geplaatst bij de plek waar de doorvoor naar buiten moest komen.
ik heb ook daar reeds de werkschakelaar geplaatst incl 2 lege kabelbuizen (voor buiten) waar de monteurs deze hebben geplaatst. De aansluiting van de quatt is dan via de andere buis naar de werkschakelaar geplaatst.
Heel helder, dank je. Ik wil ze naast elkaar leggen op de vloer sleuf omdat ik dan maar 6 of 7 cm diep moet, anders mioet ik minstens 11 cm diep en geen idee wat er onder mijn cement dekvloer van mijn garage zit.
Als ik het goed begrijp is ook een optie om het stukje door de vloer sleuf met de RVS spiraal leiding te doen, ik zou dan in de sleuf noch wat isolatie moeten aanbrengen, dat is duidelijk maar wellicht minder dik dan wat er nu zit voor dat stukje van 1,5 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Raijmarcus schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:56:
Nou, vandaag is dan de Quatt Hybrid geïnstalleerd. De heren, 2 man sterk en afkomst onbekend, spraken redelijk Engels, waren er precies om 8.30u, afgesproken tijd en waren rond 15.30u weer weg.

Ze hebben alles opgeruimd en netjes achtergelaten. Een paar testen uitgevoerd en het lijkt allemaal te werken. Gelukkig hebben we nu nog prima weer en hopelijk blijft dat nog even zo. Maar ik ben benieuwd naar de koelere tijden en hoe e.e.a. waar we hopelijk nog een tijdje van kunnen genieten.

Doorlooptijd is inmiddels lekker vlot aangezien ik op 1 september het adviesgesprek had.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor je post. Zoals te zien is is er "gewoon " een ladder gebruikt. Bij andere mensen wordt een steiger tegen meerkosten verplicht. De installatie gebeurt dus ook zonder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
robmaas schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:16:
[...]
Dat is helaas geen optie. De ketel hangt in een bovenste keukenkast in de keuken en de afvoer zit direct onder het plafond.
HBO88 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:00:
[...]
Jammer om te lezen.
Het antwoord van de flowmeter is - helaas - echt onzin. op die flowmeter zit een M12 -5 pins aansluiting. Dat is een van de meest gebruikte connectoren in de industrie en automatisering.
Een kabel met deze stekker van 3 of 5 meter is geen enkel probleem en kost hooguit 15 euro.
Dat is ook jammer om te horen, volgens mij was dat uiteindelijk de doorslaggevende reden voor de afkeur vanuit de technische specialist.

Maar verder natuurlijk ook helemaal het goed recht van Quatt om een installatie wel of niet aan te nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
Vandaag de Tado maar eens op 22 gezet en de Quatt draait lekker door, inmiddels is de watertemperatuur al 30 graden (35 graden setpoint) dus dat gaat mooi, alleen boven staan alle radiatoren dicht op één na in de badkamer maar deze blijft koud, alleen aan de voorkant van het huis worden de leidingen wat lauw de flow is verder heel goed boven de 800l en beneden is het heel aangenaam.

Iemand enig idee hoe dit wat warmer te krijgen? Ligt het aan het feit dat dit traditionele radiatoren zijn of moet de temperatuur verder omhoog?

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 15:43
HBO88 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:22:
[...]

Bedankt voor je post. Zoals te zien is is er "gewoon " een ladder gebruikt. Bij andere mensen wordt een steiger tegen meerkosten verplicht. De installatie gebeurt dus ook zonder...
De Quatt staat op de grond, daarom geen steiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Raijmarcus schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:56:

Ze hebben alles opgeruimd en netjes achtergelaten. Een paar testen uitgevoerd en het lijkt allemaal te werken. Gelukkig hebben we nu nog prima weer en hopelijk blijft dat nog even zo. Maar ik ben benieuwd naar de koelere tijden en hoe e.e.a. waar we hopelijk nog een tijdje van kunnen genieten.

Doorlooptijd is inmiddels lekker vlot aangezien ik op 1 september het adviesgesprek had.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hij heeft z'n ladder wel lekker schuin staan :X

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Steven_SvD schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:41:
[...]

De Quatt staat op de grond, daarom geen steiger.
Maakt niets uit, volgens de Arbo mag je boven 2,5 meter boven de grond niet zo werken en moet het dus met een steiger.
Maar de installateurs zijn een stuk pragmatischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
patrickvdhart schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:04:
[...]

Heel helder, dank je. Ik wil ze naast elkaar leggen op de vloer sleuf omdat ik dan maar 6 of 7 cm diep moet, anders mioet ik minstens 11 cm diep en geen idee wat er onder mijn cement dekvloer van mijn garage zit.
Als ik het goed begrijp is ook een optie om het stukje door de vloer sleuf met de RVS spiraal leiding te doen, ik zou dan in de sleuf noch wat isolatie moeten aanbrengen, dat is duidelijk maar wellicht minder dik dan wat er nu zit voor dat stukje van 1,5 meter?
als je ongeisoleerd RVS wilt gaan gebruiken in een vloer moet je wel opletten of deze van "laag alkaligehalte (LA)"samenstelling is, het chloriden (zout) kan namelijk wel met RVS reageren en dus zorgen dat deze corroderen. als je deze echter van isolatie voorziet hoef je daar geen zorgen over maken. Als je de leidingen plat naast elkaar legt (liggende 8) krijg je dezelfde hoogte als je deze uit elkaar zou gaan leggen.

Alleen snap ik het nog steeds niet, hoe moeten deze leidingen dan lopen? Kun je deze ook niet ipv op de grond aan het plafond laten lopen, dan zou je deze ook gewoon in de bekende goten kunnen leggen. als de leidingen een vertikale U moeten maken kan dat natuurlijk niet.
Hou ook rekening dat je ook nog een minimale dekking van de vloer nodig hebt.
bv een foto van de situatie zou kunnen helpen om wat beter met je mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:40:
[...]

Maakt niets uit, volgens de Arbo mag je boven 2,5 meter boven de grond niet zo werken en moet het dus met een steiger.
Maar de installateurs zijn een stuk pragmatischer.
Niet helemaal juist, conform Arbobesluit Artikel 7.23a Specifieke bepalingen betreffende het gebruik van ladders en trappen is een dergelijke korte en lichte werkzaamheden gewoon geoorloofd.
In dit artikel kun je lezen waneer je een ladder mag gebruiken.
Natuurlijk dient de ladder (gekeurd) en conform de voorschriften gebruikt te worden.
De ene ladder op de foto die erg schuin stond is natuurlijk niet juist en zou zo niet gebruikt mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raijmarcus
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-07 17:50
De foto met de ladder is wat vertekend omdat ik hier de groothoeklens heb gebruikt. Het ging in ieder geval prima zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Dag Quatties, ik moet ook investeren in een nieuwe ketel. Maakt het bij de Quatt uit wat het minimum vermogen van de ketel idealiter is? Op zich zo laag mogelijk, maar daar hangt een prijskaartje aan. Je zou ook kunnen zeggen: voor het de situaties waarin met laag vermogen gedraaid moet worden is de Quatt al. Dus de cv ketel kan dan een wat hoger minimum vermogen hebben. Of zie ik dan iets over het hoofd? Werkt de Quatt bijvoorbeeld simultaan met de ketel?

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:31

Je geeft niet aan hoeveel centimeter ruimte? Bij mij was het ook krap maar ze zijn gewoon naar voren gegaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOxXfCxHQO5pyR1mmNdtrZx0AQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QF2ciMLzUK77unPWRXjEVVVL.jpg?f=fotoalbum_large

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:01
Ysbeer schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:05:
Dag Quatties, ik moet ook investeren in een nieuwe ketel. Maakt het bij de Quatt uit wat het minimum vermogen van de ketel idealiter is? Op zich zo laag mogelijk, maar daar hangt een prijskaartje aan. Je zou ook kunnen zeggen: voor het de situaties waarin met laag vermogen gedraaid moet worden is de Quatt al. Dus de cv ketel kan dan een wat hoger minimum vermogen hebben. Of zie ik dan iets over het hoofd? Werkt de Quatt bijvoorbeeld simultaan met de ketel?
Ja, Quatt en ketel kunnen samenwerken. Het nadeel van een hoog minimaal vermogen bij de ketel is dan dat het water relatief warm retour komt bij de Quatt wat de efficientie niet ten goede komt. Aan de andere kant: als je Quatt voldoende bemeten is voor je woning zullen de ketel en de Quatt niet vaak samen aan staan, dus ik vermoed dat het verlies aan efficientie wel te overzien is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ze zijn wel snel. Na aanbetaling vragenlijst ingevuld en over twee weken komen ze al langs voor het huisbezoek.
Zit nog te twijfelen tussen een enkele of een dubbele, en dan vooral qua vermogen aan de onderkant. Het zou zonde zijn als de dubbele uitvoering de hele dag gaat pendelen terwijl de enkele lekker kan doortsjurken.

Gokje vanuit de onderbuik, het blijft massa is kassa en op dit moment gaan ze ervoor om zoveel mogelijk installaties te plaatsen, en als het dan moeilijker wordt dan standaard werk dan laten ze het aan zich voorbij gaan. Maakt het niet minder zuur helaas.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1 ... 122 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.