Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 121 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.831.334 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-09 19:20
MacD007 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:30:
[...]

Kun je gewoon aanvragen. Kosten 99 euro maar bij een bestelling wordt deze, zo ik het had gelezen, verrekend. Gewoon per mail aan sales@qwatt.io
Top, heb een mail gestuurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:54
KMvrtr schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:40:
[...]

Top, heb een mail gestuurd.
Ik hoop niet naar dat adres.... het is Quatt

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
MacD007 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:30:
[...]

Kun je gewoon aanvragen. Kosten 99 euro maar bij een bestelling wordt deze, zo ik het had gelezen, verrekend. Gewoon per mail aan sales@qwatt.io
en als ze langskomen en daar herhalen: "nee"
ben je 99 euro kwijt.
(?)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
okijokii schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:52:
[...]

Ik hoop niet naar dat adres.... het is Quatt
Sorry, foutje bedankt, die vervelende automatische verbeterer.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:54
MacD007 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:09:
[...]

Sorry, foutje bedankt, die vervelende automatische verbeterer.
Kan gebeuren!

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

KMvrtr schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:03:
[...]

[...]

Update: Quatt meldt dat installatie op deze manier niet kan via het knieschot.
Ze kunnen alleen op de 1e verdieping door de muur naar binnen. En dan door plafond omhoog.

Maar dat wordt hem ook niet. Ten eerste komen ze dan in badkamer uit. Ten tweede is dat een dik betonnen plafond.

Pffff. Frusterend te weten dat het in de praktijk wel kan, maar dat de intake adviseur het niet aandurft/wil.
Dit had ik echt niet verwacht....
Dat is eerlijk gezegd wel de kwaliteit waar je voor betaal.

- Geen adviesgesprek c.q. opname op locatie.
- Benieuwd hoe lang spare-parts leverbaar blijven.
- Hoe wordt de API ingericht en is de warmtepomp echt wel zo smart als ze willen voorkomen voor de toekomst.
- Goedkope arbeidskrachten, expats uit het buitenland. De vacatures beloven niet veel.

Voor de gemiddelde Nederlander overigens wel datgene wat toch leidend is; ''de prijs''.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Simply Me
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:18
@Gerardwaz @HBO88 @robmaas @MacD007
Dank voor jullie meedenken en reacties! Genoeg opties... De meeste opties zijn echter in onze achtertuin. En daar wordt ik zelf niet echt gelukkig van. Op dit moment is koelen nog niet aan de orde, maar mocht dit in de toekomst mogelijk zijn zit je wel met veel geluid in je achtertuin in de zomer. En ook in de herfst/voorjaar lijkt het mij niet heel fijn om veel geluid te hebben in de achtertuin.
Ik heb de vraag naar Quatt nog uitstaan wat de kosten zijn om de Quatt op ongeveer 2,5 meter hoogte te hangen.
robmaas schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:25:
Waar staat de CV ketel ?

En verwacht je nog wel rendement als je maximaal om en nabij 500m3 gaat besparen ?
Dit is inderdaad een goed punt. De terugverdientijd volgens Quatt is ongeveer 8,5 jaar. Dit is zonder eventuele onderhoud- en reparatiekosten.
Omdat ik slechts 2 jaar geleden (net voor de gasprijsstijging) nog een mooie gashaard in de woonkamer heb laten plaatsen is het niet mijn bedoeling om in korte tijd weer van het gas af te gaan.

#keuzes... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Simply Me op 27-09-2023 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
DutchWing schreef op woensdag 27 september 2023 @ 01:18:
[...]

Dat is eerlijk gezegd wel de kwaliteit waar je voor betaal.

- Geen adviesgesprek c.q. opname op locatie.
- Benieuwd hoe lang spare-parts leverbaar blijven.
- Hoe wordt de API ingericht en is de warmtepomp echt wel zo smart als ze willen voorkomen voor de toekomst.
- Goedkope arbeidskrachten, expats uit het buitenland. De vacatures beloven niet veel.

Voor de gemiddelde Nederlander overigens wel datgene wat toch leidend is; ''de prijs''.
Prijs/kwaliteit moeten zich bewijzen. Maar je kan er naar kijken het glas is half vol of half leeg. Ik ben tot nu toe zeer tevreden over de werking. 3 maart geplaatst dus nog wat koude dagen meegemaakt. Iedereen weet dat het een start-up is met de bijbehorende risico’s, ik kan genoeg voorbeelden vinden waar de grote merken ook de consument in de letterlijke en spreekwoordelijke kou laten zitten

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:47
Simply Me schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:45:
Dank voor jullie meedenken en reacties! Genoeg opties... De meeste opties zijn echter in onze achtertuin. En daar wordt ik zelf niet echt gelukkig van. Op dit moment is koelen nog niet aan de orde, maar mocht dit in de toekomst mogelijk zijn zit je wel met veel geluid in je achtertuin in de zomer. En ook in de herfst/voorjaar lijkt het mij niet heel fijn om veel geluid te hebben in de achtertuin.
Ik heb de vraag naar Quatt nog uitstaan wat de kosten zijn om de Quatt op ongeveer 2,5 meter hoogte te hangen.
Ik begrijp je terughoudendheid, bij ons staat 'ie naast de achterdeur en naast het terras. Ik verwacht echter niet dat ik de Quatt ooit ga gebruiken voor koeling, geluid in een seizoen dat ik buiten ben is er dan ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoppEF21zwzq2nAjC70PaVKKT60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRQGZie6kL0GEVSoIU84gLmg.jpg?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Spykie schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:54:
[...]

Ik verwacht echter niet dat ik de Quatt ooit ga gebruiken voor koeling, geluid in een seizoen dat ik buiten ben is er dan ook niet.
Maar @Simply Me denkt daar dus wel over voor in de toekomst. Zelfde geldt trouwens als er SWW wordt gemaakt met een Quatt. (Alleen weet niemand of dat gaat gebeuren met de huidige warmtepompen)

Ik hoop wel voor je dat die fan rechtdoor blaast en weinig spreiding heeft, anders krijgt je kattenluik er flink van langs in de winter. Ijskoude wind die zo langs dat luikje blaast ga je dan wel merken binnen.

• EK-Hosting
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-06 19:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyBxClYLsKqZZQsk1qVA1Ib9sIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hsvw7uPmEqP2frLHlpJsbJTN.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen maandag hebben ze de Quatt hier ook geïnstalleerd, alles netjes afgeleverd en erg tevreden mee zover. Nu loop ik echter tegen iets aan maar weet niet in hoeverre dat echt uitmaakt. We hebben namelijk variabel contract van de ANWB, maar de prijs die je in de app kunt instellen is niet variabel natuurlijk.

Iemand die weet of die mogelijkheid er is toevallig?

peerxd

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:14
EK-Hosting schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:47:
[Afbeelding]

Afgelopen maandag hebben ze de Quatt hier ook geïnstalleerd, alles netjes afgeleverd en erg tevreden mee zover. Nu loop ik echter tegen iets aan maar weet niet in hoeverre dat echt uitmaakt. We hebben namelijk variabel contract van de ANWB, maar de prijs die je in de app kunt instellen is niet variabel natuurlijk.

Iemand die weet of die mogelijkheid er is toevallig?
Je bedoelt denk ik een dynamisch contract van de ANWB? Kort antwoord op je vraag, nee. De mogelijkheid om dynamische tarieven in te stellen in de app kan niet. Helaas!

Ik heb zelf Quatt hierover ook al een mail gestuurd metnhet verzoek dit te maken!

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Ik snap de gedachte maar de efficiëntste werking van een WP is toch als deze zo lang mogelijke runs maakt? Dus verwarming sturen op stroomprijs lijkt tegennatuurlijk. Of is de gedachte alleen voor de kostenberekening?

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• EK-Hosting
Flesym schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:13:
Ik snap de gedachte maar de efficiëntste werking van een WP is toch als deze zo lang mogelijke runs maakt? Dus verwarming sturen op stroomprijs lijkt tegennatuurlijk. Of is de gedachte alleen voor de kostenberekening?
ja dat klopt inderdaad, maar het sturen op basis van stroomprijs doen ze nu zelf ook in de app, vandaar mijn idee van variabele/dynamische tarieven, gezien ze bij anwb uurprijzen hanteren
krizzziz schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:05:
[...]

Je bedoelt denk ik een dynamisch contract van de ANWB? Kort antwoord op je vraag, nee. De mogelijkheid om dynamische tarieven in te stellen in de app kan niet. Helaas!

Ik heb zelf Quatt hierover ook al een mail gestuurd metnhet verzoek dit te maken!
correct :) helaas, dan wachten we dat af, wellicht doen ze er niets mee natuurlijk maar goed, idee hier is om toch te oriënteren op een langer contract

[ Voor 7% gewijzigd door EK-Hosting op 27-09-2023 13:13 ]

peerxd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 05:45

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik vind het standby verbruik nog wel hoog van de Quatt... 2x 5 watt constant bij een 8kw opstelling, plus wat de CiC nog doet. Dat is toch ff 90 kwh per jaar.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:46
EK-Hosting schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:12:
[...]

ja dat klopt inderdaad, maar het sturen op basis van stroomprijs doen ze nu zelf ook in de app, vandaar mijn idee van variabele/dynamische tarieven, gezien ze bij anwb uurprijzen hanteren
Ze sturen op welke type verwarming het meest kosteneffectief is, gebaseerd op een bepaald omslag moment in de COP (welke afhangt van de ingevoerde bedragen).
Nu is het voor elke warmtepomp het meest efficient (zoveel mogelijk gegenereerde warmte bij zo minimaal mogelijk stroomverbruik) om lange runs te maken.
Koppeling met een dynamisch tarief staat hier haaks op, omdat elk uur de situatie anders kan zijn, wat met de aansturing van de Quatt nog zou kunnen betekenen dat ene uur de WP aan, volgend uur de CV ketel, en heen en weer (repeat, repeat).
Gefeliciteerd, je hebt nu zowel een pendelende warmtepomp als pendelende CV ketel :+

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• MacD007

[...]

Dit is inderdaad een goed punt. De terugverdientijd volgens Quatt is ongeveer 8,5 jaar. Dit is zonder eventuele onderhoud- en reparatiekosten.
Omdat ik slechts 2 jaar geleden (net voor de gasprijsstijging) nog een mooie gashaard in de woonkamer heb laten plaatsen is het niet mijn bedoeling om in korte tijd weer van het gas af te gaan.

#keuzes... ;)
Op 2,5m hoogte is het eigenlijk geen probleem, mits gerekend van een stevige ondergrond en niet op bv een dak. Dit ivm de door hun gebruikte hulplift waar ze de 60 kg zware unit op de beugels gaan plaatsen. De lift kan tot circa 3,5m, de exacte hoogte zou ik moeten nakijken in de handleiding. Als je daar behoefte aan hebt laat het dan even weten.
De rest van de wzh doen ze dan gewoon op de ladder, gezien de aard van deze wzh mag dat ook gewoon van de arbo wetgeving.
De enige andere beperkende factor is de reeds eerder genoemde geluidsaspect van 45/40 dB op de erfgrens richting de buren.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 27-09-2023 17:25 ]

• paQ
  • Nu online
geerttttt schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:54:
Ik vind het standby verbruik nog wel hoog van de Quatt... 2x 5 watt constant bij een 8kw opstelling, plus wat de CiC nog doet. Dat is toch ff 90 kwh per jaar.
sja het trekt allemaal...
Ik heb ook nog 2 heatlinks + 2 thermostaten + de controller van de WP zelf aan de wp hangen. Dat doet standby 17~19W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Toby-Wan schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:16:
[...]

Ze sturen op welke type verwarming het meest kosteneffectief is, gebaseerd op een bepaald omslag moment in de COP (welke afhangt van de ingevoerde bedragen).
Nu is het voor elke warmtepomp het meest efficient (zoveel mogelijk gegenereerde warmte bij zo minimaal mogelijk stroomverbruik) om lange runs te maken.
Koppeling met een dynamisch tarief staat hier haaks op, omdat elk uur de situatie anders kan zijn, wat met de aansturing van de Quatt nog zou kunnen betekenen dat ene uur de WP aan, volgend uur de CV ketel, en heen en weer (repeat, repeat).
Gefeliciteerd, je hebt nu zowel een pendelende warmtepomp als pendelende CV ketel :+
:+

Sowieso wil ik verwarmen als ik het koud heb, niet 'omdat' het nu goedkoop kan (maar ik geen warmte hoef)

• EK-Hosting
Toby-Wan schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:16:
[...]

m.a.w. eigenlijk is de defaults van hun aanhouden het slimste qua prijs/verhouding?

peerxd

• MacD007
geerttttt schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:54:
Heb je wel eens gemeten wat het verbruik van een cv ketel is? Die elektronica heeft ook stroom nodig. Ik denk dat jou router meer verbruikt en die staat echt ook 24/7 aan. Deze zal zeker gemiddeld 1-1,5A trekken.

Een ATAG i34 cv ketel verbruikt conform de specs ook al circa 60 kWh.

Wat een cic verbruikt weet ik niet, door daar een slimme meter tussen te plaatsen weet je meer. Verwacht dat dit ook rond de 5-10 W zal zijn.
Mijn sluipverbruik in het huis is een veelvoud daarvan, de zonnepanelen (zelfs in de winter) kunnen dat echter met gemak aan.

Vind je het nog steeds te hoog, gewoon je tv een kwartier eerder (per dag) uitzetten, heb je het ook weer mooi gecompenseerd O-) _O-

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 27-09-2023 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Bennobang schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:53:
[...]

Prijs/kwaliteit moeten zich bewijzen. Maar je kan er naar kijken het glas is half vol of half leeg.
Ik geef alleen aan dat je voor zo’n bedrag bepaalde zaken gewoonweg niet kan verwachten, dat is niks negatiefs maar gewoon een reële verwachting ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
EK-Hosting schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:55:
[...]

m.a.w. eigenlijk is de defaults van hun aanhouden het slimste qua prijs/verhouding?
heb je genoeg overschot aan PV, dan zou ik prijsoptimalisatie uitzetten zodat je maximaal gebruik maakt van te salderen stroom (ja ik weet dat dat bij dynamisch iets anders uitpakt, maar je hebt nog steeds voordeel van salderen van de energebelastingen).
anders pak de gemiddelde stroomprijs die je dynamische leverancier aangeeft, en zet daar prijsoptimalisatie op aan.

dynamisch is leuk om in korte tijd veel vermogen te vragen op gunstige momenten (dus auto laden, wasmachine of droger aan, elektrisch element in boiler extra schakelen), maar het doet een stuk minder voor apparatuur die je tegen een zo laag mogelijk vermogen zo lang mogelijk wilt laten draaien..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
DutchWing schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:27:
[...]

Ik geef alleen aan dat je voor zo’n bedrag bepaalde zaken gewoonweg niet kan verwachten, dat is niks negatiefs maar gewoon een reële verwachting ;)
Ok sorry zo las ik het niet. 8)7 Liggen we wel op 1 lijn dus _/-\o_

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Spykie schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:54:
[...]

Ik begrijp je terughoudendheid, bij ons staat 'ie naast de achterdeur en naast het terras. Ik verwacht echter niet dat ik de Quatt ooit ga gebruiken voor koeling, geluid in een seizoen dat ik buiten ben is er dan ook niet.

[Afbeelding]
Kijk je wel uit voor de bevroren kat in de winter, dus altijd voorzichtig de deur opendoen als je de kat kwijt bent. O-) _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spykie
MacD007 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:16:
[...]

Kijk je wel uit voor de bevroren kat in de winter, dus altijd voorzichtig de deur opendoen als je de kat kwijt bent. O-) _O-
Goed punt inderdaad! Wellicht dat ik voor de extreme kou die hier vandaan gaat komen de achterdeur nog ga vervangen, de muur ga na-isoleren en just to be sure anti slip matten op het terras neerleg. Met waarschuwingsborden.

/s

Bereken je warmteverlies

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:28

#keuzes... ;)
Dat kan wel eens een hele dure haard worden met slechts een paar m3 gas en vastrecht als je wp een flink deel kan compenseren je dus eigenlijk van het gas af kan. Ik had hier ook over nagedacht voor bij het koken, en ik zou een gastank aansluiting overwegen. Duurder gas, maar geen vastrecht meer. En met een gastank je (misschien kleine ombouw om op propaan/butaan mix te kunnen branden) goedkoper en bewuster kan stoken.

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-10 16:22
Wellicht een gekke vraag, maar hoe veel van die trillingsdempers heb je nodig? 4 stuks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:35
TalkingCarrot schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:34:
[...]

Wellicht een gekke vraag, maar hoe veel van die trillingsdempers heb je nodig? 4 stuks?
Ja, de quatt zit met 4 bouten vast op de beugel, dus 4 dempers.
De dempers zijn voor 15-30kilo per stuk. Quatt weegt ongeveer 60, dus dat komt prima uit.
Standaard zitten er naar mijn mening te harde dempers bij.
Mijn resonantie werd minder na plaatsen van de soft rubbers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
MacD007 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:02:
[...]

Wat een cic verbruikt weet ik niet, door daar een slimme meter tussen te plaatsen weet je meer. Verwacht dat dit ook rond de 5-10 W zal zijn.
Klopt, Quatt en CIC samen zijn nu 9,4W

• MacD007
Heinemancp schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:44:
[...]

Dat kan wel eens een hele dure haard worden met slechts een paar m3 gas en vastrecht als je wp een flink deel kan compenseren je dus eigenlijk van het gas af kan. Ik had hier ook over nagedacht voor bij het koken, en ik zou een gastank aansluiting overwegen. Duurder gas, maar geen vastrecht meer. En met een gastank je (misschien kleine ombouw om op propaan/butaan mix te kunnen branden) goedkoper en bewuster kan stoken.
Hij kijkt voor een Quatt, dat is dus een hybride warmtepomp die een cv nodig heeft, dus die gasaansluiting blijft nodig. Dan kan die gashaard voor de gezelligheid ook nog wel.

• MacD007
HBO88 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:57:
[...]

Klopt, Quatt en CIC samen zijn nu 9,4W
Dat is mooi, de cic verbruikt dus circa 4,4 W (die van mij gebruikt 5W, een single Quatt dus)

• MacD007
HBO88 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:55:
[...]

De dempers zijn voor 15-30kilo per stuk. Quatt weegt ongeveer 60, dus dat komt prima uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIph4pdBQ3MuDJtRUbtulO8s-cw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I6H5FTm7stemAIdhry1SFkGh.jpg?f=user_large

Bv deze.

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-10 16:22
HBO88 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:55:
[...]

Bedankt, dat dacht ik al. Kreeg vandaag mijn spullen binnen met maar één demper. Ik dacht dat ik een set had besteld, maar dat bleek niet het geval :+ .

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
In de mail die van de week rondgestuurd is, staat een gebruiksadvies voor de winter (voor optimale werking):
- Verhoog de temperatuur in huis met max 1 graad per uur
- Verlaag 's nachts met max 3 graden

Vooral punt 2 vind ik best een grove verlaging.

Ik wil mijn thermostaat gaan instellen, en weet niet zo goed waar ik goed aan doe. Betreft een 4kw Quatt, 160 m2 vloeropp, redelijk (na)geisoleerd. Verbruik vorig jaar incl SWW was 1080 m3 (dus verbruik zonder quatt). We stelden toen de dagtemperatuur vaak op 20 graden in. 's nachts naar 15-16 graden.

2 doordeweekse dagen zijn we thuis. Andere dagen aan het werk. Weekend doorgaans thuis.

Heeft iemand hier tips voor?

• MacD007
Fvhagen schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:51:
In de mail die van de week rondgestuurd is, staat een gebruiksadvies voor de winter (voor optimale werking):

Ik wil mijn thermostaat gaan instellen, en weet niet zo goed waar ik goed aan doe. Betreft een 4kw Quatt, 160 m2 vloeropp, redelijk (na)geisoleerd. Verbruik vorig jaar incl SWW was 1080 m3 (dus verbruik zonder quatt). We stelden toen de dagtemperatuur vaak op 20 graden in. 's nachts naar 15-16 graden.

2 doordeweekse dagen zijn we thuis. Andere dagen aan het werk. Weekend doorgaans thuis.

Ik vrees omdat elk huis nu eenmaal anders is dat je dat zelf moet gaan uitvinden wat jij als een comfort instelling prettig vind.
Ik zelf heb de laatste jaren eerder de kamer temperatuur op 19 gezet en nachtverlaging naar 15, met alleen een cv is dat ook prima te doen (ook als we niet thuis zijn). Met een warmtepomp gaat dat dus niet meer op, dus probeer is eerst deze op 19 (overdag) met een nachtverlaging naar 17, gaat dit dan kijk ik of het eventueel nog iets lager kan en anders met kleine stapjes omhoog.
En niet vergeten van nacht naar dag in kleine stapjes van 0,5-1 graad omhoog per uur.
En dat is eigenlijk ook dat wat quatt ook aangeeft, alles is in relatie van je afgiftesysteem in combinatie met je warmteverlies van je huis.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 28-09-2023 10:56 ]

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-09 19:54
Fvhagen schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:51:

Zoals hierboven aangegeven, zelf even een paar weken spelen ermee.

Zelf heb ik redelijke goede isolatie en verbruikte vorig jaar 900m3 op overdag 21 graden en in de nacht 19 graden.

Nu met de quatt wil ik in de nacht 20 graden aanhouden en overdag 21 graden. (Ik ben nogal een koudkleun en weinig spek op de botten)

Ik ben vooral benieuwd naar de runs en de aantal watt verbruik. Daar ga ik mogelijk nog op tweaken. Waarom ik maar 1 graden verschil neem, is omdat ik gewoon 0 gas wil gebruiken. Ik heb 15 zonnepanelen en in de toekomst nog 10 erbij.

[ Voor 9% gewijzigd door DennisDCT op 28-09-2023 12:43 ]

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:01
DennisDCT schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:41:
[...]

Zoals hierboven aangegeven, zelf even een paar weken spelen ermee.

Zelf heb ik redelijke goede isolatie en verbruikte vorig jaar 900m3 op overdag 21 graden en in de nacht 19 graden.

Nu met de quatt wil ik in de nacht 20 graden aanhouden en overdag 21 graden. (Ik ben nogal een koudkleun en weinig spek op de botten)

Ik ben vooral benieuwd naar de runs en de aantal watt verbruik. Daar ga ik mogelijk nog op tweaken. Waarom ik maar 1 graden verschil neem, is omdat ik gewoon 0 gas wil gebruiken. Ik heb 15 zonnepanelen en in de toekomst nog 10 erbij.
Ik had afgelopen voorjaar (maar dat was nog wel maar 1 maandje) goede ervaringen met het verwarmingsbedrijf op de ketel uitschakelen. Als je zeker weet dat de warmtepomp het altijd aan kan / er geen moeite mee hebt om bij een echt koude week een keer handmatig het verwarmingsbedrijf van de ketel in te schakelen zou je dit kunnen overwegen als je zeker wil weten geen (overbodig) gas te verbruiken.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Toby-Wan
onlinaius schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:32:
[...]

Ik had afgelopen voorjaar (maar dat was nog wel maar 1 maandje) goede ervaringen met het verwarmingsbedrijf op de ketel uitschakelen. Als je zeker weet dat de warmtepomp het altijd aan kan / er geen moeite mee hebt om bij een echt koude week een keer handmatig het verwarmingsbedrijf van de ketel in te schakelen zou je dit kunnen overwegen als je zeker wil weten geen (overbodig) gas te verbruiken.
had je nog e.e.a. geregeld om te zorgen dat systeem temperatuur niet onder 18 graden komt?
ik had een keer in april (na onderhoud ketel) dat de gaskraan nog dicht stond, maar Quatt ging toch aan (kan me niet voorstellen dat systeem temperatuur na nachtverlaging nog hoger was dan 18 graden).

• HBO88
Toch gek, bij mij heeft de monteur die 18 graden op 16 gezet zei hij.
Moet nog integreren met HA, dan kan ik deze herfst eens kijken of de quatt inderdaad aan gaat onder die 18

• MacD007
onlinaius schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:32:
[...]

Dat werkt volgens mij alleen als het geen combi-ketel is, moet de cv ketel echter wel het SWW voor zijn kiezen nemen gaat dat dus niet lukken of je moet deze twee functies in de instelling kunnen scheiden, geen verwarming maar wel SWW, ik weet alleen niet of dat bij alle ketels wel kan. Mogelijk iemand hier wel wat zinvol kan schrijven.

• MacD007
Toby-Wan schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:08:
[...]

had je nog e.e.a. geregeld om te zorgen dat systeem temperatuur niet onder 18 graden komt?
ik had een keer in april (na onderhoud ketel) dat de gaskraan nog dicht stond, maar Quatt ging toch aan (kan me niet voorstellen dat systeem temperatuur na nachtverlaging nog hoger was dan 18 graden).
Via de flow/temp. Meter kun je dus exact zien of de Quatt ook bij een lagere temperatuur aan gaat springen. Gewoon uitproberen zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Over HA integratie gesproken, kan iemand de instructies daarvoor delen?
Wellicht handig om op te nemen in de openingspost. Ik zal @Lelletje en @geerttttt daar dan even over berichten.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
MacD007 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:44:
[...]

Dat werkt volgens mij alleen als het geen combi-ketel is, moet de cv ketel echter wel het SWW voor zijn kiezen nemen gaat dat dus niet lukken of je moet deze twee functies in de instelling kunnen scheiden, geen verwarming maar wel SWW, ik weet alleen niet of dat bij alle ketels wel kan. Mogelijk iemand hier wel wat zinvol kan schrijven.
Per ketel verschillend. Ik zie de Remeha tzerra ace kun je inderdaad verwarmingstand uitzetten en dus enkel SWW bedrijf hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
Spykie schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:47:
Over HA integratie gesproken, kan iemand de instructies daarvoor delen?
Wellicht handig om op te nemen in de openingspost. Ik zal @Lelletje en @geerttttt daar dan even over berichten.
Goed idee. ben zelf nog niet zo'n HA expert. Vandaar dat ik nog even afwacht totdat iemand een mooi voorbeeld heeft inclusief mooie overzicht tegels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

[...]

#keuzes... ;)
Vandaag nog een mailtje van Quatt gehad daar wordt de on-site bezoek nog een uitvoerig uit gelegd.

Sinds kort kun je een huisbezoek van een Quatt-expert plannen. We kunnen ter plekke bespreken wat de installatiemogelijkheden zijn, en al je vragen beantwoorden. Voor zo'n huisbezoek betaal je €99, die we in mindering brengen op je factuur als je daadwerkelijk een Quatt Hybrid bestelt. Is installatie technisch niet mogelijk? Dan krijg jij die €99 terug.

Dus ook als het technisch niet kan krijg je de aanbetaalde 99 euro terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GhostlyFriend
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-08 20:43
Weet niet of dit al gepost was. Vandaag met een Quatt medewerker gesproken die de installatie kwam opnemen. Hij vertelde mij dat ze inmiddels verder zijn met Evohome en van hen nu wel de ruimtetemperatuur en de gevraagde temperatuur kunnen uitlezen. Hierdoor blijft de zonewerking van de Evohome behouden. De Evohome thermostaat in de huiskamer (waar ook alle HR92 knoppen mee communiceren) is de uber commander in chief, die de CiC van Quatt aanstuurt die vervolgens de pomp dan wel de cv aanzet.
Dit werkt ook zo met Tado.

Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.

• onlinaius
Toby-Wan schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:08:
[...]

Eigenlijk niet meer dan de thermostaat op 18.5 houden. Knap balen die minimale temperatuur van 18 graden, maar aangezien ik toch een overschot op de zonnepanelen heb, vond ik meer elektriciteitsverbruik wenselijker dan gasverbruik. Als ik het me goed herinner ging 18 vaak goed, maar af en toe ook fout, waardoor ik beneden kwam in een koud huis. (maar ik heb slechts een kleine maand kunnen experimenteren en toen was het stookseizoen klaar).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• onlinaius
MacD007 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:44:
[...]

Bij mij (Nefit ketel) kan ik inderdaad het verwarmingsbedrijf / SWW apart aan of uit zetten.

Mogelijk dat dit inderdaad niet bij alle ketels kan.

• paQ
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:09:
[...]

en als ze langskomen en daar herhalen: "nee"
ben je 99 euro kwijt.
(?)
Nieuw: huisbezoek om je installatie te bespreken

Sinds kort kun je een huisbezoek van een Quatt-expert plannen. We kunnen ter plekke bespreken wat de installatiemogelijkheden zijn, en al je vragen beantwoorden. Voor zo'n huisbezoek betaal je €99, die we in mindering brengen op je factuur als je daadwerkelijk een Quatt Hybrid bestelt. Is installatie technisch niet mogelijk? Dan krijg jij die €99 terug.
"Is installatie technisch niet mogelijk? Dan krijg jij die €99 terug"

Dus bij technisch wel mogelijk maar wij doen het niet? :+
Maar goed. Kan voor dat dakbeschot issue wellicht een mogelijkheid zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 28-09-2023 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14:30
Net versie 1.5.0 van Quatt geïnstalleerd. Geeft nu ook (in beta) info over verbruik. Ik zie alleen dat mijn Energy meter meer stroomverbruik aangeeft dan Quatt. Is er iemand die dat ook heeft? Overigens staat er nu nog maar van een paar dagen data in. De rest moet nog volgen in de komende weken. Ziet er netjes uit.
Ik heb al feedback gegeven via de app.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Toby-Wan
pietjm schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:44:
Net versie 1.5.0 van Quatt geïnstalleerd. Geeft nu ook (in beta) info over verbruik. Ik zie alleen dat mijn Energy meter meer stroomverbruik aangeeft dan Quatt. Is er iemand die dat ook heeft? Overigens staat er nu nog maar van een paar dagen data in. De rest moet nog volgen in de komende weken. Ziet er netjes uit.
Hoe heb je de bèta?

• pietjm
Zit in de update van de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSyq1upeEZiESGHd8NLaJKUKHpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z2tW40g3p8FHf40zBbcgeM9t.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBdbfDYjydkG9Q6Cb6olUrlUR50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q2eVHokvAG1cR9jjm1ej7Hkx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door pietjm op 28-09-2023 21:23 ]

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• MacD007
Voor ios is er nog geen update naar 1.5.0, de versie 1.4.0 was de laatste. Mogelijk dat door de controle bij Apple de update iets later komt.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

charrel

Cortisol4life..

MacD007 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:28:
[...]

Voor ios is er nog geen update naar 1.5.0, de versie 1.4.0 was de laatste. Mogelijk dat door de controle bij Apple de update iets later komt.
Ze verspreiden de app niet in 1x, hier op android ook de nieuwe verse nog niet binnen te halen. Dat stond ook in de laatste info mail.

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:49
Ik zie alleen dat mijn Energy meter meer stroomverbruik aangeeft dan Quatt. Is er iemand die dat ook heeft?
Mijn ervaring is dat elke stopcontactmeter een afwijking kent, soms klein maar vaak redelijk groot. De vraag is dus meer, welke is in dit geval correct of kent de kleinste afwijking...

• pietjm
MacD007 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:28:
[...]

Ik heb het op mijn iPhone en iPad.

• Flesym
  • Niet online
Nee, bij mij geeft Quatt iets meer (een % of 5) aan dan mijn Energy meter.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Nu online
Flesym schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:20:
[...]

Mijn energymeter: fluctueert tussen 4,7-4,9W, Quatt: constant op 5,15W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Flesym schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:20:
[...]

Ik heb een foutje gemaakt. Dom, dom. Het verschil is inderdaad minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-10 11:34

SBL

Heb beta-insights wel op ipad, maar nog niet op android telefoon. Quatt: gemiddeld 5W met 3-4uren per dag met mini-piekjes van +1W. Homewizard socket steady ~4,2W. Afrondingsdingetje wellicht.
Op 28sep om 12uur iets vreemder: Quatt heeft dipje -1W maar Homewizard juist piekje +5W.
(Als de afwijkingen incidenteel 5W blijven, dan vind ik het prima natuurlijk.)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply Me
Hoi allemaal,

Ik heb een snelle berekening gemaakt van de terugverdientijd van de aanschaf van een Quatt.
Mijn huidige verbruik is ongeveer 800m3 gas en 1800kWh. Mijn verwachting is dat dit veranderd naar 200m3 gas en 3000kWh. (600 m3 minder en 1200 kWh meer)
Ik heb ook zonnepanelen met een klein productieoverschot (ongeveer 400 kWh gemiddeld). Om het niet te complex te maken heb ik dit niet meegenomen in de berekening. Naar mijn idee wordt de situatie in de praktijk nog iets voordeliger als onderstaand overzicht. Klopt deze berekening een beetje of maak ik grote denkfouten?

Ik ben trouwens in mijn tarieven uitgegaan van de tarieven vanaf 2024 i.v.m. verandering energiebelasting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pu4cuU0SUxQfrcfTm9VAtmudjik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4vtgDNtfWfJUSYdfYmQSE6s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Simply Me op 29-09-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-10 11:34

SBL

Simply Me schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:57:
Hoi allemaal,

Ik heb een snelle berekening gemaakt van de terugverdientijd van de aanschaf van een Quatt.
Mijn huidige verbruik is ongeveer 800m3 gas en 1800kWh. Mijn verwachting is dat dit veranderd naar 200m3 gas en 3000kWh. (600 m3 minder en 1200 kWh meer)
Ik heb ook zonnepanelen met een klein productieoverschot (ongeveer 400 kWh gemiddeld). Om het niet te complex te maken heb ik dit niet meegenomen in de berekening. Naar mijn idee wordt de situatie in de praktijk nog iets voordeliger als onderstaand overzicht. Klopt deze berekening een beetje of maak ik grote denkfouten?

Ik ben trouwens in mijn tarieven uitgegaan van de tarieven vanaf 2024 i.v.m. verandering energiebelasting.

[Afbeelding]
Als je alleen woont en vloerverwarming hebt, moet dat kunnen.
Als je met z'n 4en woont heb je voor warmwater + koude dagen (+koken?) meer gas nodig dan 200m3, denk ik.
Als je geen vloerverwarming hebt, dan heb je meer elektriciteit nodig om die 600m3 te vervangen.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-10 20:43
Hoi allemaal,

[Afbeelding]
Ik zou productie overschot inclusief afbouw saldering wel mee nemen. Want de eerste extra 400kwh kost je namelijk geen 34 cent maar een cent of 7 bij 100% saldering.

[ Voor 13% gewijzigd door mathijshooi op 29-09-2023 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Hoi allemaal,

[Afbeelding]
Wat ik uit je gegevens even niet snap is het gegeven dat je 1800 kWh verbruikt maar wel een overschot hebt van 400 kWh.
Mogelijk dat die 1800 kWh wel je werkelijk verbruik netstroom is, financieel wordt dit echter volledig gesaldeerd dus in feite had je nu geen kosten stroom, zelfs een kleine plus door je TLV.
Met de warmtepomp ga je dus meer stroom verbruiken, dus ook gaat je netstroom verbruik omhoog en eet daarmee ook direct je overschot op, dus geen TLV meer maar volledig saldering.

Mbt je berekening vind ik je gasverbruik eigenlijk te laag, voor SWW zou je 150-200 m3 moeten rekenen, voor je verwarming zou je een reductie van circa 80% van de rest kunnen nemen, vanuit deze reductie bereken je ook je stroomverbruik, ik denk dat dit dus lager is, ook mede door je reserve van de 400 kWh, dus iets meer gas en minder stroom. In mijn berekening kom je op circa 320m2 gasverbruik en 2700 kWh stroom. Je overschot zit hier al volledig in. Ik reken hier nog optimistisch met een COP van 4 met een correctie van 10%. Let op dit zijn echt circa getallen, redelijk uit de losse pols.
Ga echter uit van mijn eerste opmerking zijn je huidige variabele kosten stroom eigenlijk nul, zelfs in de min, de warmtepomp zal circa 1300 kWh verbruiken min 400 kWh overschot blijft er dus een meerverbruik van 900 kWh over.

Ook het verschil in capaciteitskosten gas ga je op zijn vroegst een jaar later voelen, dus die 70 euro komen pas een jaar later, als je pech hebt zelfs twee jaar later.
Hou dat wel zelf in de gaten en geef het door, soms moet je dat zelfs direct met je netbeheerder gaan regelen.
In het algemeen zijn ze daar niet-echt happig op.
Onder de streep overigens geen slechte cijfers, kun best trots op zijn. Dan zie je ook wat je krijgt met een warmtepomp (vergelijkbaar) die al snel het dubbele kost, dan heb je een ROI van 12 jaar en langer. O-)

[ Voor 31% gewijzigd door MacD007 op 29-09-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply Me
SBL schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:10:
[...]

Als je alleen woont en vloerverwarming hebt, moet dat kunnen.
Als je met z'n 4en woont heb je voor warmwater + koude dagen (+koken?) meer gas nodig dan 200m3, denk ik.
Als je geen vloerverwarming hebt, dan heb je meer elektriciteit nodig om die 600m3 te vervangen.
Inderdaad is de verwarming alleen vloerverwarming in kamer, keuken en hal. Gesloten verdeler met vloerverwarmingspomp. Huishouden is twee personen. In de zomermaanden gebruiken we max 5m3 gas voor douchen. Dus 60 m3 per jaar. Warm water in keuken komt uit de Quooker.
mathijshooi schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:11:
[...]

Ik zou productie overschot inclusief afbouw saldering wel mee nemen. Want de eerste extra 400kwh kost je namelijk geen 34 cent maar een cent of 7 bij 100% saldering.
De 1800kWh uit mijn berekening is mijn stroomverbruik waarbij het directe verbruik door zonnepanelen al is verrekend. Dit is dus echt de invoering uit het net.
Het is heel lastig om te bepalen wat de salderingsregeling in de toekomst gaat doen. Gaat hij daadwerkelijk per 1-1-2025 stapsgewijs naar beneden of duurt dit nog (enkele) jaar/jaren?
Om deze reden heb ik het niet verrekend in mijn berekening. Inderdaad, hoe langer de salderingsregeling actief blijft, hoe voordeliger het is. Overigens heb ik ook een redelijk goede terugleververgoeding (19 ct) zodat het verschil uitkomt op ongeveer €50,- per jaar.
MacD007 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:19:
[...]

Wat ik uit je gegevens even niet snap is het gegeven dat je 1800 kWh verbruikt maar wel een overschot hebt van 400 kWh.
Mogelijk dat die 1800 kWh wel je werkelijk verbruik netstroom is, financieel wordt dit echter volledig gesaldeerd dus in feite had je nu geen kosten stroom, zelfs een kleine plus door je TLV.
Met de warmtepomp ga je dus meer stroom verbruiken, dus ook gaat je netstroom verbruik omhoog en eet daarmee ook direct je overschot op, dus geen TLV meer maar volledig saldering.

Mbt je berekening vind ik je gasverbruik eigenlijk te laag, voor SWW zou je 150-200 m3 moeten rekenen, voor je verwarming zou je een reductie van circa 80% van de rest kunnen nemen, vanuit deze reductie bereken je ook je stroomverbruik, ik denk dat dit dus lager is, ook mede door je reserve van de 400 kWh, dus iets meer gas en minder stroom.
Ook het verschil in capaciteitskosten gas ga je op zijn vroegst een jaar later voelen, dus die 70 euro komen pas een jaar later, als je pech hebt zelfs twee jaar later.
Hou dat wel zelf in de gaten en geef het door, soms moet je dat zelfs direct met je netbeheerder gaan regelen.
In het algemeen zijn ze daar niet-echt happig op.
De 1800 kWh is inderdaad mijn werkelijke stroomverbruik volgens de meter. Het directe verbruik van de zonnepanelen is hierin al verwerkt. Daarnaast lever ik ongeveer 2200 kWh terug.
Het gasverbuik voor SWW is slechts 60M3. Dit onder andere door het gebruik van een Quooker. Warm water tappen doen we dus altijd in de keuken. De 60m3 is dus alleen van het douchen. We hebben daarnaast wel een gashaard in de kamer. Deze gebruiken we voor een stukje sfeer. De gashaard gebruikt ongeveer 1m3 per avond. We gebruiken deze ongeveer 4 keer per week in het winterseizoen. Dit is dus ongeveer 100m3 per jaar. je gebruikt deze tijd uiteraard wel minder de warmtepomp.
Ik heb inderdaad al gelezen dat het verschil in capaciteitstarief iets is waar je zelf achteraan moet zitten. Goed dat je dit nog aangeeft!

[ Voor 6% gewijzigd door Simply Me op 29-09-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Nu online
mrdop schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:08:
In het webinar werd aangegeven dat er al veel software updates naar de CiC gepusht zijn.

Heeft iemand al ontdekt of er ergens in de lokale of web api ergens iets van een versie nummer staat?

In de Quatt app staat alleen het versie nummer van de iOS app zelf (nu 1.3.0).
Met nieuwe app versie (1.5.0) kan ik ook mijn eigen bovenstaande vraag beantwoorden. 😀

In het “systeem gegevens” scherm staat nu de CiC firmware (in mijn geval 2.3.0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Hier ook fw 2.3.0
En ik heb nog een oude CIC, een van de eerste lichtingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Jeej, nieuwe versie van de Quatt app op Android.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBnDxgAfkXOLGEn5dXilclCNCsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4yTGZJXGV4grgt07h3KuPBd5.jpg?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 12:00

oZy

Een aantal maanden terug heb ik mijn reservering geanulleerd na het video gesprek omdat Quatt onder geen beding wilde installeren in een systeem zonder CV ketel. Is dit nog steeds zo?

Ik lees de afgelopen pagina's een hoop over het wel/niet aanslaan rond de minimale temp 18gr; dat werd ook steeds opgevoerd als argument om het niet te kunnen doen.

Mijn situatie: < 500m3 gas voor alleen een modern 60m2 laag temperatuur vloerverwarmingssyteem incl. circulatiepomp. Geen radiatoren of sww (dat komt uit de warmtepompboiler en quooker). Dat moet toch prima kunnen met de Quatt? Voor noodgevallen heb ik nog daikins hangen om mee te verwarmen, maar warme voetjes heeft natuurlijk de voorkeur.

Het bereiken van minimale aanvoer temp is mijn probleem, al zet ik er een doorstromer tussen, ik wil gewoon van die CV ketel en gas aansluiting af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
oZy schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:02:
Een aantal maanden terug heb ik mijn reservering geanulleerd na het video gesprek omdat Quatt onder geen beding wilde installeren in een systeem zonder CV ketel. Is dit nog steeds zo?
Ja. Het is een hybride warmtepomp, dat betekent een combinatie van CV en warmtepomp.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan2388
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-09 06:36
KMvrtr schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:03:
[...]

[...]

Update: Quatt meldt dat installatie op deze manier niet kan via het knieschot.
Ze kunnen alleen op de 1e verdieping door de muur naar binnen. En dan door plafond omhoog.

Maar dat wordt hem ook niet. Ten eerste komen ze dan in badkamer uit. Ten tweede is dat een dik betonnen plafond.

Pffff. Frusterend te weten dat het in de praktijk wel kan, maar dat de intake adviseur het niet aandurft/wil.
Dit had ik echt niet verwacht....
Ik heb exact dezelfde ervaring gehad. Kan wel, maar men wil niet, zie mijn eerdere post in dit forum.
Je kan tegenwoordig ook een fysieke schouw vragen, misschien dat men dan wel inziet wat technisch mogelijk is.

Of (mn als arbo-technisch een ding is), doe zoals ik, het 'bezwaarlijke' werk gewoon zelf. Boor het gat, bereid alles goed voor en help zelf met doorvoeren van de leidingen door dat 'onmogelijke knieschot'.
Die installatie-jongens vinden dat prima.
Je moet het alleen even voorbij de werkvoorbereiders krijgen....

Wat je kunt doen is vragen om een andere werkvoorbereider. Je zou kunnen vragen naar Sasa M., die heeft mijn 'onmogelijke' installatie ook er door gekregen).

Hou er wel rekening mee dat ze je wel een aantal clausules aansmeren; je geld niet terug als de installatie niet lukt, en verlies van garantie op bepaalde onderdelen (in mijn geval alleen de buizen, want die moesten ook een 'onmogelijke' route nemen).

Succes ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Stephan2388 op 29-09-2023 13:27 ]

Primum non nocere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Gerardwaz schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:54:
[...]

In de aanvoer zit nu een drukverschilregelaar dus de tweewegklep kan vervallen. Als je niet wil sleutelen haal je de motor eraf, kwartslag draaien en eraf trekken en het stekkertje verwijderen.
Inmiddels heeft Quatt ook bevestigd dat de 2-weg klep eruit kan (en moet), ze plannen een monteur in en gaan hem verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Rowwan schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:26:
[...]

Inmiddels heeft Quatt ook bevestigd dat de 2-weg klep eruit kan (en moet), ze plannen een monteur in en gaan hem verwijderen.
Wel weer netjes dat ze dat doen.
Ondertussen krijg ik overigens ook door dat ze druk bezig zijn met de handleiding, wat ik begreep zou deze via de app geïntegreerd gaan worden. Op zich is dat een prima idee, alleen zal het qua inhoud mogelijk best lastig worden om dit conform de normen in een app leesbaar te krijgen.
Ik hoop dat ze dat beseffen en mogelijk één duale insteek gaan maken, een eenvoudige versie via de app en in pdf vorm een op hun site. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy

oZy

Spykie schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:07:
Ja. Het is een hybride warmtepomp, dat betekent een combinatie van CV en warmtepomp.
Nee, er is helemaal niets 'hybride' aan deze of welke andere warmtepomp. Er gaat water in en er komt verwarmd/gekoeld water uit.

Quatt vereist wel een hybride verwarmingssysteem voor SWW en zodat ze zeker weten dat de aanvoer temperatuur voldoet aan de minimale waarde van hun systeem om op te kunnen starten en zodat er een backup systeem is om het huis te verwarmen wanneer de Quatt onvoldoende vermogen heeft. Het is risico dekking maar zeker geen technisch vereiste.

Ik zoek een kleine, moderne en betaalbare monoblock warmtepomp om mijn vvw mee te voeden. Niets meer dan dat. De Quatt zou dat in theorie moeten zijn maar ze weigeren hem als zodanig te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Even een adviesvraag.
Ik heb een Quatt met Evohome. Voordat ik de Quatt had, heb ik de woonkeuken en de kamer (gescheiden door een hal) als twee aparte zones gedefinieerd en liet ik de temperatuur in de woonkeuken na 20:00 terugvallen naar 15 graden.
Maar met de Quatt zal ik geen nachtverlaging meer gebruiken. Is het nu verstandig de zone-indeling zo te laten of is het beter om de kamer en woonkeuken in één zone te verenigen? Of maakt dat eigenlijk geen verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Simply Me schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:35:
[...]

Inderdaad is de verwarming alleen vloerverwarming in kamer, keuken en hal. Gesloten verdeler met vloerverwarmingspomp. Huishouden is twee personen. In de zomermaanden gebruiken we max 5m3 gas voor douchen. Dus 60 m3 per jaar. Warm water in keuken komt uit de Quooker.

[...]

De 1800kWh uit mijn berekening is mijn stroomverbruik waarbij het directe verbruik door zonnepanelen al is verrekend. Dit is dus echt de invoering uit het net.
Het is heel lastig om te bepalen wat de salderingsregeling in de toekomst gaat doen. Gaat hij daadwerkelijk per 1-1-2025 stapsgewijs naar beneden of duurt dit nog (enkele) jaar/jaren?
Om deze reden heb ik het niet verrekend in mijn berekening. Inderdaad, hoe langer de salderingsregeling actief blijft, hoe voordeliger het is. Overigens heb ik ook een redelijk goede terugleververgoeding (19 ct) zodat het verschil uitkomt op ongeveer €50,- per jaar.

[...]

De 1800 kWh is inderdaad mijn werkelijke stroomverbruik volgens de meter. Het directe verbruik van de zonnepanelen is hierin al verwerkt. Daarnaast lever ik ongeveer 2200 kWh terug.
Het gasverbuik voor SWW is slechts 60M3. Dit onder andere door het gebruik van een Quooker. Warm water tappen doen we dus altijd in de keuken. De 60m3 is dus alleen van het douchen. We hebben daarnaast wel een gashaard in de kamer. Deze gebruiken we voor een stukje sfeer. De gashaard gebruikt ongeveer 1m3 per avond. We gebruiken deze ongeveer 4 keer per week in het winterseizoen. Dit is dus ongeveer 100m3 per jaar. je gebruikt deze tijd uiteraard wel minder de warmtepomp.
Ik heb inderdaad al gelezen dat het verschil in capaciteitstarief iets is waar je zelf achteraan moet zitten. Goed dat je dit nog aangeeft!
Kijk, zat ik er met mijn vermoeden er niet ver naast. Top.
Alleen komt dan je berekening er wel iets anders uit te zien.
Gashaard en SWW wordt dan 160 m3, op zich alleen voor SWW zou dat een mooie score zijn.
Gasverbruik oud verwarming = 800 - 160 = 640 m3
Stel warmtepomp kan 80% op zich nemen met een COP van 4 incl. 10% correctie (1 m3=10 kWh)
Warmtepomp zal voor de 510 m3 gas circa 1400 kWh verbruiken.
Je hebt nog een overschot van 400 kWh, netto extra verbruik van 1000 kWh ipv 510 m3 gas.
Dat geeft een ROI van iets meer dan 6 jaar, nog steeds een heel mooi resultaat.
Door iets minder je gashaard te gebruiken kun je dat waarschijnlijk nog iets verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
oZy schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:39:
[...]

Nee, er is helemaal niets 'hybride' aan deze of welke andere warmtepomp. Er gaat water in en er komt verwarmd/gekoeld water uit.

Quatt vereist wel een hybride verwarmingssysteem voor SWW en zodat ze zeker weten dat de aanvoer temperatuur voldoet aan de minimale waarde van hun systeem om op te kunnen starten en zodat er een backup systeem is om het huis te verwarmen wanneer de Quatt onvoldoende vermogen heeft. Het is risico dekking maar zeker geen technisch vereiste.

Ik zoek een kleine, moderne en betaalbare monoblock warmtepomp om mijn vvw mee te voeden. Niets meer dan dat. De Quatt zou dat in theorie moeten zijn maar ze weigeren hem als zodanig te verkopen.
Ok. Even verder zoeken dus. Quatt heeft zoals je al wist een CV ketel nodig. Hoef je niet boos over te worden. Quatt ondersteunt alleen standaard situaties. Zoek je iets dat er vanaf wijkt, dan kan je beter verder kijken. Misschien kan je iets importeren of bijvoorbeeld de warmte proberen. Teveel offtopic voor hier, wel leuk voor een nieuw topic.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
oZy schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:39:
[...]

Panasonic 5kW, Artel 5kW, LG Therma V 5kW
Zo'n Artel is zowat gratis voor installatie als je hem laat installeren.
Die andere twee kosten je 1000~1500 euro voor installatie.
En dan ben je van niemand of niets afhankelijk, heb je soms een controller/thermostaat (Bij Panasonic bijbetalen dacht ik) en kun je koelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy

oZy

Spykie schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:35:
Ok. Even verder zoeken dus. Quatt heeft zoals je al wist een CV ketel nodig. Hoef je niet boos over te worden. Quatt ondersteunt alleen standaard situaties. Zoek je iets dat er vanaf wijkt, dan kan je beter verder kijken. Misschien kan je iets importeren of bijvoorbeeld de warmte proberen. Teveel offtopic voor hier, wel leuk voor een nieuw topic.
Ben niet boos hoor :-) Als dat zo overkwam: sorry!
paQ schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:57:
Panasonic 5kW, Artel 5kW, LG Therma V 5kW
Zo'n Artel is zowat gratis voor installatie als je hem laat installeren.
Die andere twee kosten je 1000~1500 euro voor installatie.
En dan ben je van niemand of niets afhankelijk, heb je soms een controller/thermostaat (Bij Panasonic bijbetalen dacht ik) en kun je koelen :)
Bedankt voor het meedenken paQ! De Artel is een pelletkachel? Dat is wel erg out of the box maar ik zal het eens overwegen, zeker prijstechnisch interessant. Ik wacht de Itho Amber nog maar even af.. R290 is wel een pré!

Blijft toch jammer dat Quatt niet een tweaker oplossing wil bedienen >:) die zit er net mooi tussenin wmb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:08
oZy schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:19:
[...]

[...]

Bedankt voor het meedenken paQ! De Artel is een pelletkachel? Dat is wel erg out of the box maar ik zal het eens overwegen, zeker prijstechnisch interessant. Ik wacht de Itho Amber nog maar even af.. R290 is wel een pré!

Blijft toch jammer dat Quatt niet een tweaker oplossing wil bedienen >:) die zit er net mooi tussenin wmb.
Een doorstromer + pomp is toch praktisch een "elektrische CV-ketel"? Dus voldoe je daarmee niet aan de voorwaarden? Als je 't misschien een beetje creatief verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
oZy schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:19:
[...]

[...]

De Itho Amber zit zeker prijstechnisch een heel andere divisie. Op zich erg interessant, levertijden was tot voor kort wel een ding, weet niet of dat zich de laatste tijd verbeterd heeft, of echter een Windows 11 als besturingssysteem (dat ding moet wel min 15 jaar kunnen draaien) zo’n handige keuze is? zeker MS kennende zitten we dan op op win15. Dat ding kost minimaal twee keer de prijs van een Quatt, met waarschijnlijk voor jou met een veel te hoog vermogen in de kleinste uitvoering. Maar heeft zeker ook zijn voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Spykie schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:02:
Jeej, nieuwe versie van de Quatt app op Android.

[Afbeelding]
Ik heb m ook binnen. Ik betrap mezelf erop dat ik bijna zin krijg in het stookseizoen (afgelopen winter net even een paar weken kunnen proberen voor het afliep, en uiteraard zonder de mooie statistiekjes).

Quatt wordt een steeds mooier product. Nu nog FE en koelen en dan hebben ze aan al mijn verwachtingen voldaan!

[ Voor 8% gewijzigd door onlinaius op 29-09-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Deze webwinkel voldoet niet aan de wettelijk gestelde eisen mbt cookies. Je kunt bij hun namelijk geen keuze maken dat je alleen de echt noodzakelijke cookies wilt hebben. :? :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:23:
[...]

Deze webwinkel voldoet niet aan de wettelijk gestelde eisen mbt cookies. Je kunt bij hun namelijk geen keuze maken dat je alleen de echt noodzakelijke cookies wilt hebben. :? :-(
Tenzij ze echt alleen de noodzakelijke cookies verwerken / geen privacy gevoelige gegevens verzamelen.

Ik heb er zelf ook voor gekozen om op mijn websites net die hoeveelheid data te verzamelen dat ik met een enigszins normale interpretatie van de wet niet die ellendige cookiebalk hoef weer te geven. Dat onding is iets wat ik de EU kwalijk blijf nemen, dat had in de browser geregeld moeten worden, niet per individuele website.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Sjesis jongens. Over on-topic gesproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:27:
[...]

Tenzij ze echt alleen de noodzakelijke cookies verwerken / geen privacy gevoelige gegevens verzamelen.

Ik heb er zelf ook voor gekozen om op mijn websites net die hoeveelheid data te verzamelen dat ik met een enigszins normale interpretatie van de wet niet die ellendige cookiebalk hoef weer te geven. Dat onding is iets wat ik de EU kwalijk blijf nemen, dat had in de browser geregeld moeten worden, niet per individuele website.
Dat is een prima oplossing, alleen dat doet dit bedrijf dus niet. Ze zetten er doodleuk bij “ U kunt uw browser zo instellen dat u tijdens het winkelen bijBlueSolid geen cookies ontvangt. “
Als je dat dus niet doet, krijg je dus wel alle rotzooi van hun, ook een lijst van de door hun gebruikte cookies ontbreekt.
Voor mij betekend dit een illegale manier van werken, en daar pas ik voor.
Ook als je naar hun opties gaat kijken, het is een lachertje kies je namelijk geen keuze dan krijg je een zeer lage prijs te zien, echter wat je dan krijgt moet je maar afwachten, mogelijk zelfs alleen een lege doos cq kast.
Hij was voor hybride cq all electric in ieder geval een stuk duurder dan een Quatt. (incl de installatie), dat laatste is zeker on-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:39:
Sjesis jongens. Over on-topic gesproken
Jij kwam ook met deze link, maar goed je hebt gelijk voor dit forum is het off-topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:43
Mijn app is zojuist geüpdatet. Heb nu een mooi inzichts pagina beschikbaar. Heb alleen de quatt nog niet aan hoeven hebben. :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RqH2k_Cvi9bnrL6WITg19G8r0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLZSec7bpQ1xYqXAbJXQPwB1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
NIB0R schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:35:
Mijn app is zojuist geüpdatet. Heb nu een mooi inzichts pagina beschikbaar. Heb alleen de quatt nog niet aan hoeven hebben. :p

[Afbeelding]
Super, echter zou je erbij kunnen zetten of dit Android of Apple IOS is, alvast bedankt. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

charrel

Cortisol4life..

MacD007 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:37:
[...]

Super, echter zou je erbij kunnen zetten of dit Android of Apple IOS is, alvast bedankt. _/-\o_
Android, dat zie je toch zo ;) Hier ook de app net kunnen updaten ( android) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:09
Kleine update hier. Installatiedatum staat op 11 oktober. Dat betekent dat het nog geen maand heeft geduurd vanaf het eerste gesprek. Tot nu toe dus zeer tevreden!!

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
NIB0R schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:35:

[Afbeelding]
Exact dezelfde grafiek hier
Heb gelijk feedback gedeeld dat ik COP mis en die 'deel besparingen' wel erg aanwezig vind..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:39
Rowwan schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:07:
[...]

Inmiddels contact gehad met Quatt. De temp van de vv thermostaat stond inderdaad veel te hoog, en de pomp van de vv moest inderdaad continue draaien. Nu werkt het echter nog niet, omdat de Intergas ketel ook een externe 2-weg klep heeft. Deze klep blokkeert de flow als er geen warmtevraag vanuit de ketel is. Dit wordt dus het volgende issue. Ben benieuwd wat Quatt hier gaat suggerereren. Dit lijkt me lastiger op te lossen.
Kun je mij even meenemen in jouw probleem, wat je had? Ben zelf ook aan testen geweest en merk ook dat aanvoer warm word maar de vv verdeler zelf niet warm word.

Vv pomp staat aan maar draait wanneer pompschakelaar aan gaat. Dat is al snel dus daar kan het niet aan liggen werkt met temp sensor op leiding. Springt aan bij 24 graden.

Heb een intergas met een twee weg klep ook. Bij intake werd direct gezegd dat gaat niet werken met zo’n klep. Moest er tussen uit.

Echter monteur die quatt kwam plaatsen gaf aan dat die rustig kon blijven zitten.

Wat is nu de juiste oplossing. Wat doet de klep als je de quatt eraan hebt zitten of werkt het beter als die er tussen uit gaat. Het er tussen halen lukt me zelf wel alleen geen idee of de intergas dan nog voldoende werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Pascall_1 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:48:
[...]

Kun je mij even meenemen in jouw probleem, wat je had? Ben zelf ook aan testen geweest en merk ook dat aanvoer warm word maar de vv verdeler zelf niet warm word.

Vv pomp staat aan maar draait wanneer pompschakelaar aan gaat. Dat is al snel dus daar kan het niet aan liggen werkt met temp sensor op leiding. Springt aan bij 24 graden.

Heb een intergas met een twee weg klep ook. Bij intake werd direct gezegd dat gaat niet werken met zo’n klep. Moest er tussen uit.

Echter monteur die quatt kwam plaatsen gaf aan dat die rustig kon blijven zitten.

Wat is nu de juiste oplossing. Wat doet de klep als je de quatt eraan hebt zitten of werkt het beter als die er tussen uit gaat. Het er tussen halen lukt me zelf wel alleen geen idee of de intergas dan nog voldoende werkt
Kijk maar zijn laatste antwoord https://gathering.tweaker...message/76682252#76682252
De twee weg klep moet verwijdert worden.

• Rowwan
  • Nu online
Pascall_1 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:48:
[...]

De klep staat dicht tenzij er warmtevraag is vanuit de CV. Aangezien de klep wordt aangestuurd door de CV doet deze niks meer en is er geen flow in je systeem. De klep moet er dus tussenuit. Dit werd hier redelijk snel bevestigd en onderbouwd door @Gerardwaz. Ik heb bij Quatt een ticket ingelegd en deze kwamen tot dezelfde conclusie (ik had ze bewust niks verteld over wat hier gezegd werd, wilde graag een onafhankelijke diagnose :)). Ze plannen een monteur in om de klep te verwijderen.

Wat je in de tussentijd kunt doen is de klep geforceerd open zetten. Ik heb de actuator (dat grijze kastje) verwijderd en de klep opengezet door hem in te drukken en met een tie-wrap vast te zetten.

Klep verwijderen lukt mij zelf ook wel, heb heb er ook zelf tussen gezet jaren geleden, maar heb bewust gekozen om dit Quatt te laten oplossen. Mochten er problemen komen, of mocht het om een of andere reden toch niet werken dan kan ik weer bij Quatt aankloppen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rowwan op 30-09-2023 03:11 ]

• Pascall_1
Rowwan schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 03:02:
[...]

De klep staat dicht tenzij er warmtevraag is vanuit de CV. Aangezien de klep wordt aangestuurd door de CV doet deze niks meer en is er geen flow in je systeem. De klep moet er dus tussenuit. Dit werd hier redelijk snel bevestigd en onderbouwd door @Gerardwaz. Ik heb bij Quatt een ticket ingelegd en deze kwamen tot dezelfde conclusie (ik had ze bewust niks verteld over wat hier gezegd werd, wilde graag een onafhankelijke diagnose :)). Ze plannen een monteur in om de klep te verwijderen.

Wat je in de tussentijd kunt doen is de klep geforceerd open zetten. Ik heb de actuator (dat grijze kastje) verwijderd en de klep opengezet door hem in te drukken en met een tie-wrap vast te zetten.

Klep verwijderen lukt mij zelf ook wel, heb heb er ook zelf tussen gezet jaren geleden, maar heb bewust gekozen om dit Quatt te laten oplossen. Mochten er problemen komen, of mocht het om een of andere reden toch niet werken dan kan ik weer bij Quatt aankloppen.
Ah top. Heb zojuist ticket aangemaakt en de grijze actuator verwijderd. De klep ingedrukt en deze vastgezet met tyrips. Ingedrukt is open dan toch?

Zal systeem zo meteen gaan testen.

• Pascall_1
Ik heb nog iets raars. Wellicht jullie mede tweakers dat ook hebben of een oplossing voor. Ik heb een tado met de quatt. In de quatt heb krijg ik een temperatuur in de app te zien van 19,4 graden. Boven in de app. Echter de tado geeft woonkamer temperatuur aan van 21,0. Wat verklaart dat verschil? Bij het begin nam hij deze netjes over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Nu online
Pascall_1 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:18:
[...]

Ah top. Heb zojuist ticket aangemaakt en de grijze actuator verwijderd. De klep ingedrukt en deze vastgezet met tyrips. Ingedrukt is open dan toch?

Zal systeem zo meteen gaan testen.
Yes, ingedrukt is open.
Pagina: 1 ... 121 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.