Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 142 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.828.356 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:06
Nu ik aan het testen ben zonder nachtverlaging, gaat de warmtepomp ook 's nacht een aantal uren draaien. Dat geeft in de stille nacht wat bijgeluid en dat wordt veroorzaakt door de pomp van de vloerverwarming. Het is niet veel en mijn partner hoort hem ook niet, maar ik wel (ik hoor alles 😇). Wat wel bijzonder is, is dat ik eerder altijd de cv ketel hoorde die continu aan en uit ging, maar daar was ik blijkbaar aan gewend geraakt. Mogelijk gaat dat met dit geluid ook gebeuren, maar stel toch de vraag. Zijn er meer die het geluid van de pomp meer ervaren dan voorheen en zo ja is er iets aan te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0B9_C3A8Vs4207EyZgxozFi9rU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0908OFoOPBqux35VnFvApyRw.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
harv schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:37:
[...]

Dag Harrylnia,

...
Ik zie nog een pomp bij de vloerverwarmingsverdeler, in principe moet die er tussen uit voor een gunstige cop.
Deze opmerking heb ik al een paar keer voorbij zien komen en probeer hem te begrijpen, ik heb ook een pomp op mijn vloerverwarming. Waarom wordt er gesteld dat de COP slechter wordt met een pomp?
Als de pomp draait (en de VVW thermostaat vol open staat) dan verhoog je de flow door de VVW. Het water zal dan wat warmer terugkomen wat evt slechter is voor je COP? Is dat de redenatie?
Het valt me wel op dat door de lagere T van de WP samen met het retour water van de vloer de toevoer T van de vloer lager is als vroeger en de vloer dus langzamer opwarmt. Ongemengde toevoer zou daar wel beter zijn vermoed ik.
Zijn er mensen die hier iets moois bedacht hebben bijv. een stuk pijp parallel met de pomp met geschakelde klep erin of iets dergelijks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:09

charrel

Cortisol4life..

patrickvdhart schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:39:
[...]

Deze opmerking heb ik al een paar keer voorbij zien komen en probeer hem te begrijpen, ik heb ook een pomp op mijn vloerverwarming. Waarom wordt er gesteld dat de COP slechter wordt met een pomp?
Als de pomp draait (en de VVW thermostaat vol open staat) dan verhoog je de flow door de VVW. Het water zal dan wat warmer terugkomen wat evt slechter is voor je COP? Is dat de redenatie?
Het valt me wel op dat door de lagere T van de WP samen met het retour water van de vloer de toevoer T van de vloer lager is als vroeger en de vloer dus langzamer opwarmt. Ongemengde toevoer zou daar wel beter zijn vermoed ik.
Zijn er mensen die hier iets moois bedacht hebben bijv. een stuk pijp parallel met de pomp met geschakelde klep erin of iets dergelijks
Een gesloten vloerverwarmingsverdeler mengt zelf ook nog doormiddel van de pomp, volgens mij is dit nog wel de beste optie met een hybride warmtepomp omdat anders je cv alsnog 60c water door de vloer kan pompen. Dat kan met een gesloten verdeler niet, dit zal misschien wel wat nadelig zijn voor de cop maar is zover ik begreep nog wel veiliger zolang je niet FE bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Rowwan schreef op maandag 6 november 2023 @ 06:44:
[...]

Volgens mij is het gasverbruik zowiezo een schattig, de Quatt weet helemaal niet hoeveel gas je verstookt. De enige meter die ik op mijn gas heb zit in de meterkast.
Quatt kijkt naar de kWh bij de flowmeter, weet hoeveel kWh de Quatt uit gaat en concludeert dat de CVketel de rest van de verwarming doet = heul weinig (tot nu toe). Dat rekent ie dan terug (dus geen schatting maar een berekening, waar je wellicht wat op af kunt dingen). Over gasverbruik voor heet water of koken weet ie niets, dus inderdaad al helemaal niet wat totaal gasverbruik in meterkast is.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:55
Bennobang schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:56:
[...]

Van 12.30 tot 20.00 over 1,5 graad verwarmen moet het probleem niet zijn daar heb je gelijk in _/-\o_
Toch maar eens geprobeerd met 21.5, hoewel ik dat eigenlijk te warm vind. Ik dacht: 21 in de thermostaat = in werkelijkheid tussen de 20 en de 20.5, dus 21.5 is misschien tussen de 20.5 en 21.

Dat bleek dus niet zo te zijn, 21.5 op de Quatt is 21.8 in huis.

De wegen van de Quatt blackbox zijn ondoorgrondelijk...

Toch jammer dat mijn thermostaat maar per 0.5 gaat. Als ik deze lijn doortrek was 21.15 een perfecte instelling geweest om 21 te halen :9

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertims
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-09 08:39
MacD007 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:05:
[...]

@Geertims , ik ben het met @Flesym helemaal eens.
als aanvulling nog de volgende argumenten waarom het helemaal niet zo'n slecht idee is om de oude ketel te houden in combinatie met een Quatt.
Als de oude ketel goed onderhouden is en op dit moment geen storing heeft kan deze nog best een behoorlijk tijdje meegaan. (mijn oude ketel was ruim 22 jaar oud, eerste type HR van Nefit, en deze was eigenlijk nog niet eens op, ik had hem vervangen omdat ik naar een combi wilde (oude gas-boiler er uit gegooid gezien de zeer hoge gaskosten van dat ding).
Quatt komt binnen nu en 2 jaar met een FE uitbreiding, nu lekker van de Quatt genieten, de ketel hoeft nog maar voor circa 20% zijn werk te doen, dus levensduur zal met sprongen om hoog gaan.
Als Quatt dan zijn FE uitbreiding klaar en ready heeft kun je dan alsnog beslissen de oude ketel door dat ding te vervangen.
Je totale kosten zal dan echt een heel stuk lager uitkomen dan met een nieuwe ketel en waarmtepomp van Remeha.
Al helemaal met je nieuw HR++ glas, wat ook nog behoorlijk isoleert.

en dan ook het voordeel dat je binnen een redelijke tijd helemaal van het gas af bent en dus ook geen aansluit en vaste kosten meer hebt.
Goedemorgen,

ik werd er op gewezen dat de Daalderop ketel die ik heb een levertemperatuur heeft van 60 graden. Deze is niet lager te zetten. Heeft iemand een idee hier of de Quatt icm met de Daalderop de juiste keuze is of misschien dan toch een nieuwe ketel aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:43
@Geertims Waarom wil je een nieuwe ketel, deze wordt straks bijna niet meer gebruikt. En als ie af en toe aanspringt, dan gaat ie echt niet binnen een seconde naar de 60 graden. Dat duurt wel even, gewoon laten en de centjes in de portemonnee houden. CV vervangen kan altijd nog....

@onlinaius Waar staan deze temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertims
medu80 schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:56:
@Geertims Waarom wil je een nieuwe ketel, deze wordt straks bijna niet meer gebruikt. En als ie af en toe aanspringt, dan gaat ie echt niet binnen een seconde naar de 60 graden. Dat duurt wel even, gewoon laten en de centjes in de portemonnee houden. CV vervangen kan altijd nog....

Liever geen nieuwe ketel. Ben gewoon benieuwd naar jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Cruzâh schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:26:
[...]

Ow, daar heb ik dan weer overheen gelezen. Waar kan je alleen de sensor bestellen en kan je die ook vervangen met 3 linkerhanden?
Sorry, had je vraag gemist.

Even mijn Posts daarover gaan lezen, even zoeken op sensor, iemand hier op tweakers gaf alleen aan dat deze leverancier door zijn voorraad was en je mogelijk wat langer zou moeten wachten.
De vervanging is vrij eenvoudig, heb ik met foto’s beschreven dus dat moet wel lukken.

Het enige voordeel van de sensor van speedcomfort is dat deze een iets hogere inschakel temperatuur heeft en dus ook een iets hoger uit schakel temperatuur, mijn versie zal circa tussen 17-18C en ondertussen heb gemerkt zelfs iets hoger ( circa 19C) uit gaan.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Geertims schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:53:
[...]

Goedemorgen,

ik werd er op gewezen dat de Daalderop ketel die ik heb een levertemperatuur heeft van 60 graden. Deze is niet lager te zetten. Heeft iemand een idee hier of de Quatt icm met de Daalderop de juiste keuze is of misschien dan toch een nieuwe ketel aanschaffen?
Heb je het modelnummer van de ketel?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Geertims schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:53:
[...]

Goedemorgen,

Die 60C had iets lager mogen zijn echter als dat niet kan is dat ook geen groot probleem, je zult zien dat als je slim de Quatt laat lopen zal deze vrijwel niet meer aan het echte werk toe komen.

Met deze 60C zal hij mogelijk iets meer verbruiken, maar dat valt compleet weg met het minimale gebruik.
In oktober heb ik dus minder dan 1 m3 hiervoor gebruikt.

Je gebruikt dan je ketel slechts om de Quatt op te starten als de watertemperatuur onder de 18C is gekomen, dus met de huidige temperatuur is dat slechts enkele minuten per dag plus natuurlijk als je warm water uit de kraan gebruikt.
Ik vraag wel af of die dat verteld heeft zich niet vergist heeft in het SWW deel van de ketel, het zou handig zijn als je hier je exacte type zou vermelden.

Dus net wat anderen zoals @medu80 ook zeggen, een nieuwe ketel, zolang deze oude het gewoon nog veilig doet is volledig overbodig. Over een tijd (mogelijk al binnen 2 jaar zal Quatt met zijn FE unit komen, je kunt je geld voor een nieuwe ketel dan beter daarin investeren.

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 06-11-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertims
Erasmo schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:19:
[...]

Heb je het modelnummer van de ketel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2yzYOdPvlRH93x0gPhEGkiRyXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4VEZ2JvaAAAuLMuJCz4VzB5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertims
MacD007 schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:14:
[...]

Sorry, had je vraag gemist.

Even mijn Posts daarover gaan lezen, even zoeken op sensor, iemand hier op tweakers gaf alleen aan dat deze leverancier door zijn voorraad was en je mogelijk wat langer zou moeten wachten.
De vervanging is vrij eenvoudig, heb ik met foto’s beschreven dus dat moet wel lukken.

Het enige voordeel van de sensor van speedcomfort is dat deze een iets hogere inschakel temperatuur heeft en dus ook een iets hoger uit schakel temperatuur, mijn versie zal circa tussen 17-18C en ondertussen heb gemerkt zelfs iets hoger ( circa 19C) uit gaan.
Gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:50
[...]

Dat de cop slechter wordt heeft niet met de pomp te maken maar omdat dan een hogere aanvoertemperatuur vanaf de warmtepomp noodzakelijk is. Het moet dus een gewone verdeler worden.

En natuurlijk moet de maximale aanvoertemperatuur van wp of ketel niet hoger kunnen worden dan ongeveer 38 graden, wat hierboven het geval is.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:33
harv schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:14:
[...]

Dat de cop slechter wordt heeft niet met de pomp te maken maar omdat dan een hogere aanvoertemperatuur vanaf de warmtepomp noodzakelijk is. Het moet dus een gewone verdeler worden.
Kun je dat eens toelichten? Waarom heb ik dan een hogere aanvoertemperatuur nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Laatst online: 22:50
Rowwan schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:23:
[...]

Kun je dat eens toelichten? Waarom heb ik dan een hogere aanvoertemperatuur nodig?
In de verdeler wordt water in de vloerverwarmingsslangen gemengd met water uit de cv. Hoe warmer het aanvoerwater, hoe warmer het slangenwater. Maar altijd dus kouder dan het water uit de wp of cv.

En je weet: hoe lager de temp vanaf de wp, hoe hoger de cop van de wp.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:21
Insert12 schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:24:
[...]

De diameter van die ribbelbuis die van buiten naar binnen gaat lijkt vrij klein, is die voor 2 Quatts? Met 2 Quatts (dus 9kW) zou je een debiet van zo'n 1550 liter per uur moeten zien als ie de volle 9kW je huis in brengt.
De 2 Quatt staan in serie ipv parallel, dus debiet blijft 800 L/u. extra vermogen gaat in een grotere delta T ipv groter debiet.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Toby-Wan schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:42:
[...]

De 2 Quatt staan in serie ipv parallel, dus debiet blijft 800 L/u. extra vermogen gaat in een grotere delta T ipv groter debiet.
Zie mijn eerder opmerkingen, ik zie nu de temperaturen wat gezakt zijn regelmatig meer dan 1200 L/uur. (Hele topic dat mijn CV pomp in error gaat).
Dus debiet blijft niet 800 L/uur. Overigens heb ik dit al bij Quatt gemeld dat mijn CV continu uitvalt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JThQ8CheWqwd49iCOothVYvEHIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lharbd4x4PFoqhLWndY6sa4e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:23
harv schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:39:
[...]

In de verdeler wordt water in de vloerverwarmingsslangen gemengd met water uit de cv. Hoe warmer het aanvoerwater, hoe warmer het slangenwater. Maar altijd dus kouder dan het water uit de wp of cv.

En je weet: hoe lager de temp vanaf de wp, hoe hoger de cop van de wp.
ligt eraan wat voor gesloten verdeler je hebt. bij die van mij kun je de menging in zijn geheel afsluiten door middel van een stelschroef.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Volgens mij bedoel je de watertemperatuur voor je warm water die niet lager kan dan 60 graden, als ik de handleiding doorlees zou het wel moeten kunnen voor je CV denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOoqwm-a2n1mOW-yhSTAVdTZugc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t8KakdKZI8tMFMDSstWqeVZL.png?f=user_large

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPvdW
  • Laatst online: 10-04 14:14
Ik heb een vergelijkbaar type (32/80+) i.c.m. 2 quatts en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertims
CPvdW schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:26:
[...]

Ik heb een vergelijkbaar type (32/80+) i.c.m. 2 quatts en dat werkt prima.
Hoe heb jij dan de watertemperatuur staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

volgens mij is de absolute noodzaak om een vv-pomp in een gesloten verdeler te verwijderen niet correct. Dit zal steeds zeer sterk afhankelijk zijn van meerdere factoren.
In mijn eigen ervaring merk ik totaal niets van een impact op de COP (heb zelfs een COP van 8 behaald de afgelopen tijd) en flow (mooi ruim 800 l/u).
dus heb je geen problemen, dat moet je mn zien door een lagere flow kun je altijd nog kijken welke oplossing dan het beste is.
Wat ik wel merk dat de voelbare "warmte" van de VV wel beduidend minder was dan tijdens puur CV bedrijf, maar dat is ook vrij logisch gezien sw CV-watertemperatuur net de 28ºC heeft gehaald, dat merk je dus wel, en ruimte (duurt alleen langer) krijg ik ecchter wel war, dus de vv doet wel zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 23:16

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Ik sta op het punt om te tekenen voor een Quatt 4kw. Nu heb ik wel een vraag; bij mij komt de Quatt op de grond te staan maar moeten de leidingen wel ongeveer 7 meter omhoog naar de cv. Dit zal buitenlangs gebeuren. Heeft dit geen consequenties voor de pomp en/of hitte generatie (afkoeling?)

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpa1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:55
RobertowNL schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:56:
@HarryInia ik zou nog eens kijken denk aan iets aan de bovenkant van de Quatt. Onder riet staan met het constante gelek na regen kunnen maar weinig dingen goed tegen.
Mijn ouders hebben boven hun warmtepomp een stukje goot met daarin aan de zijkanten een stukje ketting om zo gelek op de WP te voorkomen.
Zeker reden om even goed naar te kijken.Ook omdat regenwater afkomstig van rieten dak extra zuren heeft en bepaalde metalen snel aantasten. Een zinken goot bijvoorbeeld kan na 6 maanden al gaten vertonen.
Wij hebben ook een grote woonboerderij met rieten dak, dus weet dat uit ervaring.

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Erasmo schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:23:
[...]

Volgens mij bedoel je de watertemperatuur voor je warm water die niet lager kan dan 60 graden, als ik de handleiding doorlees zou het wel moeten kunnen voor je CV denk ik:
[Afbeelding]
@Geertims, hier staat je antwoord: met de instelling op 60ºC kan de ketel dus moduleren van 50-60ºC, lager kan dus niet, dit zijn nog realatiefe oude CV ketels (in de tijd dat energiebesparing en milieu nog helemaal geen issue waren en een normale CV op 90ºC stond (deze dus ook).

lekker op de 60ºC laten staan. komt goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jpa1 schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:09:
[...]

Zeker reden om even goed naar te kijken.Ook omdat regenwater afkomstig van rieten dak extra zuren heeft en bepaalde metalen snel aantasten. Een zinken goot bijvoorbeeld kan na 6 maanden al gaten vertonen.
Wij hebben ook een grote woonboerderij met rieten dak, dus weet dat uit ervaring.
ja, goed idee. @HarryInia ik zou in dit geval zover het mogelijk is de beide units helemaal vrij van je rieten dak plaatsen, plaats deze echt zo ver mogelijk de huidige leidingen het toelaten. elke 10 cm is beter, denk hierbij ook aan de spray die van het rieten dak afkomt. De uit het riet uitlogende humuszuren kunnen bv zink heel snel aantasten, nu weet ik niet welke zinken onderdelen er in de Quatt verwerkt zijn, maar de kans is groot dat bv het plaatwerk verzinkt staal is, dus heb je daar dus al snel een probleem.

mij viel namelijk nog een ander aspect op waar je problemen mee zou kunnen kijgen, gezien de huidige ruimte heb je redelijk beperkte flow van verse buitenlucht. Door deze ruim buiten het rieten dak te plaatsen verhoog je de mogelijke luchtflow behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:27
juggle schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:07:
Ik sta op het punt om te tekenen voor een Quatt 4kw. Nu heb ik wel een vraag; bij mij komt de Quatt op de grond te staan maar moeten de leidingen wel ongeveer 7 meter omhoog naar de cv. Dit zal buitenlangs gebeuren. Heeft dit geen consequenties voor de pomp en/of hitte generatie (afkoeling?)
Bij mij is dat precies zo gedaan, totaal 14m leidingen dus, in theorie heb je wel wat verlies maar de leidingen zijn goed geisoleerd.

MIjn Quatt meldt nu uitgaande watertemp 32,24 graden, de sensor in de flow meter meet 31,84 graden. Als je rekening houdt met wat onnauwkeurigheden van de beide sensoren dan is de delta klein.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

rvdgaag schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:58:
[...]

Bij mij is dat precies zo gedaan, totaal 14m leidingen dus, in theorie heb je wel wat verlies maar de leidingen zijn goed geisoleerd.

MIjn Quatt meldt nu uitgaande watertemp 32,24 graden, de sensor in de flow meter meet 31,84 graden. Als je rekening houdt met wat onnauwkeurigheden van de beide sensoren dan is de delta klein.
Dankjewel, dat klinkt geruststellend. De leidingen lopen dus ook buitenlangs bij jou begrijp ik? Hoe zijn je ervaringen verder met Quatt? Ik heb er helaas maar weinig verstand van en de teksten hier zijn redelijk technisch, moet mij er dus meer in gaan verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
juggle schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:03:
[...]

Dankjewel, dat klinkt geruststellend. De leidingen lopen dus ook buitenlangs bij jou begrijp ik? Hoe zijn je ervaringen verder met Quatt? Ik heb er helaas maar weinig verstand van en de teksten hier zijn redelijk technisch, moet mij er dus meer in gaan verdiepen.
Ja van de grond omhoog 7 meter en daar naar binnen, binnen langs de muur op de plint in een goot naar een andere ruimte waar de ketel hangt.

Mijn ervaringen met Quatt in het voortraject waren prima, de offerte die je krijgt na het intake gesprek is duidelijk, lees hier lekker rond en stel de vragen die je hebt gewoon (wel eerst ff zoekfunctie gebruiken).
Hij draait hier nu sinds juli en staat echt te tollen sinds een week of 6 nu, naar tevredenheid.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
juggle schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:07:
Ja, het maakt wel uit omdat je voor elke meter leiding buiten warmte verliest. Dat verlies wordt groter naarmate het buiten kouder is. De Quatt zal dus iets harder moeten werken om je huis op temperatuur te houden dan wanneer de leiding direct de woning in zou gaan. De Quatt mensen rekenen indicatief voor je uit hoeveel euro het je extra aan energie kost. Maar belangrijker vind je wellicht of je genoeg vermogen overhoudt om je huis warm te krijgen. Hoeveel warmte je verliest per meter/bij de verschillende temperatuurverschillen durf ik niet te zeggen. Je zou het bij Quatt kunnen navragen. Maar wellicht weet dit wijze forum ook meer... Ben benieuwd.

Bij mij moet hij ook van de begane grond omhoog naar zolder. Buitenlangs is vooral praktisch en esthetisch een bezwaar - we hebben gelukkig een mooie binnendoorroute gevonden.

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Ysbeer schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:13:
[...]

Ja, het maakt wel uit omdat je voor elke meter leiding buiten warmte verliest. Dat verlies wordt groter naarmate het buiten kouder is. De Quatt zal dus iets harder moeten werken om je huis op temperatuur te houden dan wanneer de leiding direct de woning in zou gaan. De Quatt mensen rekenen indicatief voor je uit hoeveel euro het je extra aan energie kost. Maar belangrijker vind je wellicht of je genoeg vermogen overhoudt om je huis warm te krijgen. Hoeveel warmte je verliest per meter/bij de verschillende temperatuurverschillen durf ik niet te zeggen. Je zou het bij Quatt kunnen navragen. Maar wellicht weet dit wijze forum ook meer... Ben benieuwd.

Bij mij moet hij ook van de begane grond omhoog naar zolder. Buitenlangs is vooral praktisch en esthetisch een bezwaar - we hebben gelukkig een mooie binnendoorroute gevonden.
Tja het zou ook prima binnendoor kunnen echter moeten er dan gaten geboord worden door 2 gewapende betonvloeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:10
berrieberrie schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:21:
[...]

ligt eraan wat voor gesloten verdeler je hebt. bij die van mij kun je de menging in zijn geheel afsluiten door middel van een stelschroef.
Welke vloerverwarming verdeler heb jij?
Ik probeer te achterhalen welke vloerverwarmingverdeler we nu het beste kunnen nemen. Betreft bij ons de bovenverdieping. Bij voorkeur met een stelbare menging, zodat we deze door te mengen in vermogen kunnen verlagen als blijkt dat het te warm wordt t.o.v. de woonkamer (waar een convectorput met zelfbouw speedcomforts zit). En daarnaast kan het fijn zijn om met lus (evt later) te automatiseren, voor de kamers waar we op sommige dagen thuiswerken, met stelmotoren die we vanuit HA kunnen aansturen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-01-2024
Ceel schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:46:
[...]

Beste @MacD007 MacD007, ik heb de 25º sensoren gemonteerd en het werkt! Alleen het uitschakelen bij Flowtemperature bij 17ºC - 18ºC graden betekent dat de radiatoren dus redelijk koud zijn/worden voordat de Quatt en de radiatorventilatoren uitschakelen en je voelt dan ook een poosje een koude luchtstroom van de radiatoren komen.
Ik ga de speedcomfortsensoren vervangen door exemplaren die bij 30º inschakelen. Dit betekent natuurlijk dat bij het opwarmen van het CV-water door de Quatt de warmteoverdracht van mijn radiatoren wat lager wordt, maar ben ik hopelijk wel van de koele luchtstroom af. Natuurlijk nog even afwachten wanneer deze sensoren afschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:23
Onno ! schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:22:
[...]

Welke vloerverwarming verdeler heb jij?
Ik probeer te achterhalen welke vloerverwarmingverdeler we nu het beste kunnen nemen. Betreft bij ons de bovenverdieping. Bij voorkeur met een stelbare menging, zodat we deze door te mengen in vermogen kunnen verlagen als blijkt dat het te warm wordt t.o.v. de woonkamer (waar een convectorput met zelfbouw speedcomforts zit). En daarnaast kan het fijn zijn om met lus (evt later) te automatiseren, voor de kamers waar we op sommige dagen thuiswerken, met stelmotoren die we vanuit HA kunnen aansturen bijvoorbeeld.
Ik heb een robot pro verdeler. Het Bijstellen van de menging is helaas handmatig dmv een stelschroef.
Deze is dus geschikt voor een hybride opstelling gecombineerd met vvw en radiators. Indien het te koud wordt en de CV moet bijspringen dan kan ik de menging bijsturen. Geadviseerd wordt hoe lager de temperatuur van de aanvoer hoe kleiner de menging. Natuurlijk is het idealer om een pomp loze verdeler maar die mag uiteindelijk maar een lage temperatuur aanvoeren. Maar dat is voor mijn situatie niet voldoende, tenminste dat wil ik de komende jaren uitproberen. Op dit moment kan ik nog elke kant op.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
medu80 schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:56:

PDF alert:

https://quatt.intercom-at...he+specificaties+v1.2.pdf

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Ysbeer schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:13:
[...]

Je vindt hier een indicatie van het verlies per meter leiding: (de aangehaalde Theo gaat wel uit van een isolatiedikte van 26mm, Quatt heeft een 13mm isolatie buis er omheen zitten, waarvan ik de lambda waarde niet exact weet. Je zou het simpel kunnen houden en het verlies 2x zo hoog inschatten als het verlies wat Theo aangeeft.
onlinaius schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:24:
[...]

[...]

[...]

Als de onderstaande berekening van Theo klopt (en ik heb deze eerlijk gezegd niet nagerekend) heeft extra isoleren van de leidingen nu ook weer niet heel veel effect, hij berekende dat het verlies nog geen 3KWh (elektrisch) verbruik is per meter leiding per jaar. Er van uitgaande dat de isolatiedikte van de door Quatt gebruikte buizen ook de 2.6 cm is win je dus zo'n 1.5 KWh per meter per jaar als je de isolatie verdubbelt.

[...]

[ Voor 7% gewijzigd door onlinaius op 06-11-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertims
Ik heb het gelezen maar ben niet zo thuis in de materie. Zou je kunnen aangeven wat dit precies betekent voor mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPvdW
  • Laatst online: 10-04 14:14
Geertims schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:42:
[...]

Hoe heb jij dan de watertemperatuur staan?
60 graden. Het minimum. Bij de intake werd door Quatt ook aangegeven dat hij hierop moest staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 16:56
MacD007 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:22:
[...]

om het maar duidelijk te maken, dit is echt onzin, zeker als het een normale buitenmuur van een huis betreft, de spouwankers zorgen daarnaast ook nog voor extra stabiliteit. We hebben het hier over 15 kg per boutverbinding, dat is echt niets.

ik zelf heb deze ook aan de buitenmuur hangen, direct achter de keuken, geen trillingen (als dat zo zou zijn, zouden mijn keukenkastjes/glaswerk wel iets lawaai gaan maken, of lawaai van de pomp, we horen helemaal niets.

[Afbeelding]

tip: plaats achter elke beugel aan de onderkant een halve wagner anti-trilmatjes, zie de foto (dat is het blauw-zwarte blokje tegen de muur. die wordt gewoon geklemd tegen de muur en zorgt dat trillingen niet richting muur kunnen.

[...]

vergeet niet dat je met een plat dak van de garage een hele mooie grote box (anex klankkast) gaat creeren, of je daar blij van wordt ?? het kan goed gaan maar ook echt fout. hangt er veel van de bouwconstructie van het dak en de verbinding naar het huis af.

[...]

wagner anti-trillingsmatje, je hebt er echt maar 1 nodig, ik had er dus 4 besteld, bleek achter af 1 meer dan voldoende. je kunt ook nog deze zachtere anti-trillingsvoetjes kopen, deze zijn iets zachter dan de standaard die mee geleverd worden, maar ik heb ze niet, en heb ze ook niet nodig. Er zijn ook nog speciale anti-trillingspluggen, maar of dat veel doet ??

[Afbeelding]
Bedankt voor de duidelijke info! Zal die mat gaan bestellen?
Komt die ophangbeugel van Quatt zelf? Of moet ik die ook zelf bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
KMvrtr schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:47:
[...]

Bedankt voor de duidelijke info! Zal die mat gaan bestellen?
Komt die ophangbeugel van Quatt zelf? Of moet ik die ook zelf bestellen?
De beugel komt van Quatt zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 10:50
Het valt mij de laatste dagen op dat bij een temperatuurvraag van 18 graden in huis, dit makkelijk gehaald wordt met gemiddeld 350w. 9 a 10 kwh per dag. Maar bij een warmtevraag van 19 graden in huis blijft de quatt eigenlijk de hele dag wel rond de 1kwh doorjagen. Die laatste graad warmte in huis krijgt ie er maar niet in.
Dan kom ik ook niet verder dan een cop van rond de 4, wat me met deze buitentemperatuur toch wat zorgen baart. Heatfans zijn in aantocht, hopelijk biedt dat wat soelaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:16
wolterious schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:56:
Het valt mij de laatste dagen op dat bij een temperatuurvraag van 18 graden in huis, dit makkelijk gehaald wordt met gemiddeld 350w. 9 a 10 kwh per dag. Maar bij een warmtevraag van 19 graden in huis blijft de quatt eigenlijk de hele dag wel rond de 1kwh doorjagen. Die laatste graad warmte in huis krijgt ie er maar niet in.
Dan kom ik ook niet verder dan een cop van rond de 4, wat me met deze buitentemperatuur toch wat zorgen baart. Heatfans zijn in aantocht, hopelijk biedt dat wat soelaas.
Ik zie bij mij een beetje hetzelfde, vooral met harde wind. Ik denk dat het bij mij een combinatie is van net nog wat teveel warmteverlies in huis én nog iets te weinig afgifte. Staat ook altijd wel een raampje op een kiertje, een ventilator rooster open én de deur naar de hal is ook niet bepaald tochtdicht ;w.

Todo:
  1. meer ventilatoren of een jaga van 450,-..
  2. tocht strips voor de deur naar de hal

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
Spykie schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:04:
[...]

Ik zie bij mij een beetje hetzelfde, vooral met harde wind. Ik denk dat het bij mij een combinatie is van net nog wat teveel warmteverlies in huis én nog iets te weinig afgifte. Staat ook altijd wel een raampje op een kiertje, een ventilator rooster open én de deur naar de hal is ook niet bepaald tochtdicht ;w.

Todo:
  1. meer ventilatoren of een jaga van 450,-..
  2. tocht strips voor de deur naar de hal
Ja, dat van de wind valt mij ook op inderdaad. Bij mij staat de quatt vaak echt vol op de wind en dat gaat echt wel ten koste van de cop. En op die dagen, als de quatt dan op 1kwh loeit hoor ik hem ook wel als het verder helemaal stil is in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkRood
  • Laatst online: 12-09 20:15
juggle schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:21:
[...]

Tja het zou ook prima binnendoor kunnen echter moeten er dan gaten geboord worden door 2 gewapende betonvloeren...
Of hangen, als dat kan gezien je woningsituatie. Wel rubber gebruiken tussen beugels en muur.
PS: de zichtbare leiding is condensafvoer QUATT/ de leidingen liggen binnendoor achter knieschot slaapkamer en garagezolder Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYR2MQrrurSveKUG0_1x62_80OQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1rxmdhcLaWQpxu3XG7r9e03.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door HenkRood op 06-11-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ja, bij normale radiatoren zijn met een warmtepomp deze heatfans of radiatorventilatoren in goed nederlands wel essenciel.

als je overigens van direct van 18ºC naar 19ºC gaat vind ik het niet gek dat de Quatt wel even de powermodus opzet. Probeer dit eens met een tussenstap van 18,5ºC.
ik kom hierbij eigenlijk niet eens in de buurt van 1 kW, om je een idee te geven (is natuurlijk niet echt maatgevend, elk huis is weer anders) vandaag een verbruik van 4,4kWh.
vorige week 1 dag met 7,5 kWh, één dag met 5,5 kWh en de rest is (ruim) onder de 4,5 kWh gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:33
Das wel serieus veel. Alleen radiatoren, of ook vloerverwarming?
Ik heb die van mij nog nooit boven de 700W gezien (op af en toe een piek na), en temperatuur staat altijd op 20.5. meestal pruttelt hij inderdaad op 350W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Ik heb een AmfraMatic V5 VV pompschakelaar. Deze schakelt op 23 grC. Dus dat betekent dat hij pas vrij laat uitschakelt. [/quote]

Er zijn ook andere met variabel schakelpunt.
Oa deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n11rsAcLXfio3ILOmVhbGf-G0Tg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8s96HpkM2Lr5ys80uISzwRNU.png?f=user_large

Bij mij schakelt deze vanaf 18C in, dus zo snel de cv de startboost aan zet begint de vv pomp ook mee.

[quote]
Kan ik hier nog wat optimaliseren door deze bv hoog uit te sckakelen en laag in te schakelen; dus bij WP aan pomp aan en bij WP uit meteen pomp uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderegt66
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15-09 20:55
Na ruim een maand echte QUATT ervaring zijn er toch een aantal zaken die vragen oproepen. In diverse forums wat bij elkaar gesprokkeld maar niet echt een eenduidig antwoord kunnen krijgen. QUATT reageert ook niet / nauwelijks. Vandaar even puntgewijs wat vragen waarbij ik zoek naar bevestiging of aanvulling.
Huidige situatie is beneden VV (klep geforceerd opengezet op verdeler), boven radiatoren, Tado thermostaat in woonkamer (nagenoeg continu op 21,2 met max. 0,5 graden nachtverlaging) en ik ben een een amateur op WP gebied 8)7 .
  1. Bij het inschakelen van de stille modus gaat altijd ook de CV aan. Ondanks dat de buitentemp voldoende moet zijn om de QUATT de warmte te laten genereren op een lager vermogen, is het niet mogelijk de CV pas bij te laten springen als de QUATT het niet redt. Dit resulteert in ongewenst extra gasverbruik. Alternatief is de verwarming uit te schakelen op de CV, maar als de temp lager is dan 18 graden, gaat de QUATT helemaal niet aan...
  2. De Tado stuurt de CIC aan met watertemperatuur ipv ruimtetemperatuur. Ik dacht dat alleen de EVOHOME dat deed, maar blijkbaar de Tado ook. Dit resulteert in langer doordraaien van de QUATT boven de ingestelde ruimtetemperatuur (ongeveer 0,5 -0,6 graden), waardoor na het afslaan de ruimte lang boven de ingestelde temp. blijft, maar waarin ook de VV teveel afkoelt en het dus weer erg lang duurt voordat bij een volgende cyclus de temp weer stijgt. Het zijn cycli van 12-14 uur. Ik hou m'n hart vast als het kouder wordt. Het resulteert ook in een verbruik van 25-30kWh per dag! Daarnaast is het opwarmgedrag van de QUATT bijzonder (maar kan wellicht ook niet anders bij een WP). Bij aanslaan begint hij op een dusdanig laag vermogen (pruttelen noem ik het maar) dat in die tijd de VV nog verder afkoelt. Naarmate het vermogen toeneemt + factor tijd, begint de kamer weer op te warmen. Door eerder meer vermogen in de vloer te pompen, voorkom je het verder afkoelen van de vloer, en dus kortere cycli en meer een continu temperatuur. Herkennen andere Tado gebruikers dit gedrag van de thermostaat ook en heeft de Lyric T6 dit niet?
  3. Naarmate het vermogen van de QUATT toeneemt ontstaat ook een irritantere zoemtoon (niet het geruis van de ventilator!). De QUATT hangt aan beugels. Het is geen resonatie volgens mij, maar echt een geluid in de WP zelf. De opening aan de zijkant staat richting balkondeur dus 's-nachts is het echt irritant. Het geluid is aan de dichte zijde is veel minder te horen. Zijn wellicht andere dempers een oplossing of toch bigfoots wat QUATT aanvankelijk adviseerde, maar ik vanwege de houten uitbouw liever niet wilde? Iemand tips voor andere dempers? De QUATT hangt ook iets scheef. Volgens QUATT bewust ivm afwatering maar dat kan geen reden zijn of het is een ontwerppfout. Immers bij plaatsing op bigfoots staat de QUATT ook niet scheef. Zou dat de oorzaak kunnen zijn van de zoemtoon? Ik zit nu dus met het dillema van kiezen voor stille modus en extra gasverbuik of geen stille modus en wakker worden van de zoemtoon bij opbouwend vermogen 's-nachts
  4. Er is ook veel geschreven over meer geluid in de pomp van de VV verdeler. Ook ik herken dat. Ontluchten heb ik gedaan. Geexperimenterd met stand II of III helpt ook niet. Schijnt te komen door de krachtige pomp van de QUATT? iemand hier nog een waardevolle tip? Zou het ook kunnen komen door toepassing van de geribbelde RVS buizen?
Ik hoop op nog feedback van QUATT maar zeker op de collectieve kennis aanwezig in dit forum. Met het huidige verbruik en met de komende koude periode in het vooruitzicht voorzie ik een (te) lange terugverdientijd en een toenemende ergenis mbt het geluid. Thx alvast voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-08 02:36
Goede intake call gehad met Quatt. Konden veel van mn vragne beantwoorden. Heb vanwegen vv toch een bypass nodig. Mn vv zoneklep standard openzetten was niet genoeg zeiden ze.

Zij adviseren bigfoots op houten uitbouw, ipv aan de wand bij de badkamer. Dit is wel ander advies dan elke andere (split unit) warmtepomp partij die ik gesproken heb. Ik ben echt bang dat dat houten dak geluid gaat geven, maar mijn jaren 80 spouwanden misschien ook. Wat is jullie advies? Zou ik voor de bigfoots nog helpen als ik tegels neerleg op dat dak?

Ze gaan doorvoer door het dak ivm dakgoot vermijden, door op de 1e verdieping naar binnen te boren, door studiekamer omhoog naar knieschot vna het dak en dan naar de ketal aan de wand. Is zo'n 3 meter extra aan buis. Totaal zon 6-7 tot de CV. Wel binnen de woning. Ga ik hierdoor veel verliezen?

Heeft iemand een foto van hoe deze buis binnen de woning eruit ziet? Is mn studiekamer straks super lelijk of ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
@sderegt66 Hoe luid is dat probleem met de vv pomp? Hier zit ie achter kleine deurtjes onder de woonkamer trap. Hoor nu zonder warmtepomp hem nooit. Of ik moet ernaast staan en hij echt een pomp moment hebben, dan hoor je beetje een ruis.

Is het al bekend bij wat voor soort pompen je dit meer of minder hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderegt66
Badname2 schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:55:
@sderegt66 Hoe luid is dat probleem met de vv pomp? Hier zit ie achter kleine deurtjes onder de woonkamer trap. Hoor nu zonder warmtepomp hem nooit. Of ik moet ernaast staan en hij echt een pomp moment hebben, dan hoor je beetje een ruis.

Is het al bekend bij wat voor soort pompen je dit meer of minder hebt?
Bij mij zit die in een kast op de gang. Met gesloten deur hoor ik m nu wel. Voor de WP installatie hoorde ik 'm ook niet. Is echt veranderd sinds de QUATT het water erdoorheen pompt. Aan de andere kant heeft ook niet iedereen er last van begreep ik. Ikzelf heb een WILO pomp erop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:38

Church of Noise

Drive it like you stole it

@sderegt66 ik herken punt 2 bij m'n Tado (hier nog enkel oo een condenserende gasketel, met vv), lijkt dus samen te hangen met de manier waarop Tado regelt. Heb hiervoor al een aantal keer een ticket bij ze aangemaakt, en telkens reactie gekregen, waarbij gemeld werd na even dat de parameters werden bijgeregeld. Toch zie ik nog veel opwarmen en afkoelen, waar ik hoop op een meer continu verwarming (zodat te ver afkoelen van de vv vermeden wordt, en de watertemperatuur lager kan blijven).
Hth...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
Rowwan schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:33:
[...]

Das wel serieus veel. Alleen radiatoren, of ook vloerverwarming?
Ik heb die van mij nog nooit boven de 700W gezien (op af en toe een piek na), en temperatuur staat altijd op 20.5. meestal pruttelt hij inderdaad op 350W
Alleen radiatoren. Nou heb ik wel een splitlevel woning, met een open verbinding tussen keuken en woonkamer. Woonkamer ligt een meter hoger dan de keuken en thermostaat hangt in de keuken. Alle warmte vliegt omhoog. Dus dat is ook niet ideaal.
Ik verwarm trouwens wel altijd met tussenstapjes van 0,5 graden. En ik moet zeggen dat de huidige 18 graden zeker net zo comfortabel voelt als de 19 graden die we voor de quatt aanhielden. Mijn dikste dag was 20 oktober; 20,3 kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:50
harv schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:37:
[...]

Dag Harrylnia,

Prachtig verslag, goed inzichtelijk, Dan kun je pas meedenken en zelf een mening vormen.Compliment!

Maar dan krijg je ook commentaar en vragen.

Een grote verbouwde boerderij, met open trap e.d. , als je dan vroeger slechts 1850 m3 verstookte, vind ik dat niet veel.

200 m2 vloerverwarming 10hoh10 en wat ik zie 6 groepen is 35 m2 per groep en 350 meter slang. Dat kan niet kloppen, zal zijn ongeveer 30 hoh . Dat is niet veel, maar misschien is nog een verdeler verstopt of zijn het hele dikke leidingen. Denk dat jethet wel warm krijgt.

Ik zie nog een pomp bij de vloerverwarmingsverdeler, in principe moet die er tussen uit voor een gunstige cop.

De verdeler voor de 4 radiatoren heeft volgens mij al een by pass gemonteerd en volgens mij zie ik een nieuwe links ervan. Maar by passes zijn ze dol op.

Ik lees en zie dat er een nefit exellent hangt, die heb ik ook, dus ik hou je verder in de gaten!
Ik doe zelf ook al 19 jaar onderhoud, en alle instellingen staan op 4 (van de 10), ww temp, brandervermogen en cv temp. Pomp niet continu .
Hoe staan die bij jullie? Dat is sterk bepalend voor kwaliteit geheel.
Ben zeer benieuwd hoe Quatts zich gaan gedragen, als warm water boiler in ketel actie vraagt, dan vliegt de nefit naar ww opwarmen, maar dan heeft de quatt geen circuit meer, denk ik. En bij ons is dat toch vaak een keer of 8 per dag maal 10 minuten.

De open haard heb ik mijn eigen ideeën over, de schoorsteen van mijn buurman rookt elke dag op 7 meter afstand vanuit het westen, en soms zie ik oranje rook.
Vooral maar weinig ventileren aan die kant. Ga er vanuit dat jullie buren iets verder wonen.

Goede voorbereiding met de 40 graden test, met hoeveel graden ging het cv water dan de vloerverwarming in??

De eigen installateur snap ik niet, ze hebben toch eigen monteurs? Een van de problemen die ik heb is dat quatt zich alleen bezighoudt met het door hun te leveren materiaal, niks andere dingen wijzigen.

Wat betreft buiten:
plaatsing direct onder je rieten kap en zo dicht bij de muur is volgens mij niet goed voor de werking en het onderhoud. De werkschakelaar zou ik boven de deur geplaatst hebben. Je ziet hem zitten, goed voor de brandweer!
Maar ja, de schoonheidscommissie…!

Communicatie en specificaties is al het nodige over gezegd, en in de cic moet je maar vertrouwen hebben.

De aan- en afvoer naar buiten met die plastic isolatie doet wel erg amateuristisch aan. De flexibele roestvrije?? leidingen lijken me overigens erg dun.

Onder de nefit, zit tempex van vroeger, ik denk dat de nefit vroeger een broertje heeft gehad, maar het leidingwerk is in elk geval erg onduidelijk met deze foto s, ik mis ook een principe installatietekening.

Ik heb al gezegd: pomp vloerverwarming eruit, en dus ook de pompschakelaar.

Dat er een waterlek was, waarbij al na een dag de druk vrijwel was weggevallen, is weer amateuristisch.

Bij het schema ben ook ik van mening dat maximaal ś nachts 0,5 graad verlaging moet worden toegepast, ook op dit moment zonder wp zijn dit al mijn eigen instellingen.

Kortom,
wel opmerkingen, maar ik heb er wel vertrouwen in.
Ben zeer benieuwd naar cop in de winter, het functioneren van de nefit en de cic
Hou ons de hoogte!!
Bedankt voor je uitvoerige reactie!

Hierbij een update met wat nuance verschillen en extra info.

200m2 is ongeveer de buitenmaat dus met verschillende extra muren aan de binnenkant gaat het meer richting 170-180m2 binnen. Een getal wat ik nog in gedachten (verbouwing was 2000) heb is vv-800m slang wat er in is gegaan. Onder het parket in de woonkamer, ligt het op 10 cm afstand. In de kamer en slp kamer iets ruimer (ook parket). In de keuken bijkeuken badkamer en portaal onder tegels ook ruime dan de 10 cm. Het aantal groepen is 7 (op de kopse kant is een extra groep gemaakt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vV_7eYmFhTvLVipH1OX8wclGQio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ys0vsl7iFVhrCMvVYaa2Enud.jpg?f=fotoalbum_large

Interessant opmerking betreft de pomp! Ik heb er met de schout van Quatt wel even over gehad maar die zei dat het de flow zou kunnen verbeteren. Pomp eruit vind ik natuurlijk interessant; Zijn er nog meer mensen welke hier een mening over hebben?

De radiator-verdeler bypass heeft Quatt ook geplaatst en naast de flow meter zit er dan nog 1...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyL0uodOtXJbAvtkm8apIdpHAQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Axyw0rkE9wB4RhsVhJu41FOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f63zYqZdl7Hng6Xhhg8388AjgEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwRK5y2VpfofjdAbUV8MrcfK.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij de instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RE2myRWjSGXnfckSXzGHX4AV0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2SBtfYezpGUjP50Ung5HnhDL.jpg?f=fotoalbum_large De 11 kW jumper heb ik eruit afgehaald. Dus dit zijn de instellinge sinds feb/maart 2022.

Let wel ik heb een CW6, dus met 80l boiler (het stukje tempex waar je naar verwijst..) voor warm water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEWhQWC-CUbl3KwgVDhOIEqm4I4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xd73VpVRyKalaBkuCfUjgYXI.jpg?f=fotoalbum_large

Open haard is voor de gezelligheid en was om een kil moment te overbruggen.

Sinds 1 mei heb ik de CV-ketel niet meer hoeven gebruiken dus ik ben het precieze CV water temp even kwijt. De thermostaat kraan bij de VV als beveiliging staat op 40, Cv-water rond 35?

Na de reactie van verschillenden gister heb ik de thermostaat voor de nacht gister op 19,5 gehouden. Ik ben gewend aan dat ik 's nacht geen verbruik heb dus dat was even wennen (schrikken) dat de WP de gehele nacht stond te draaien...;-) Enerzijds omdat de temp gisteravond blijkbaar nog niet op 19,5 stond en anderzijds natuurlijk vanwege wat verlies in de nacht bij 8 gr buiten. Dat de WP vannacht had doorgedraaid kon ik vandaag wel merken. Ik ga het zo even een paar dagen aankijken en dan wellicht 's nog wat aanpassen. Moet wel zeggen dat het aangenamer is en ik heb de "schoonheidsspecialiste commissie" ook nog niet gehoord over de temp;-)

Hierbij nog een overzichtje van het gas en electra verbruik sinds 1-1-2022.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIscpoqrER2R1cRQK7f6fsP9HOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDgx23Olcgv5YTL1DE9Jgrp8.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds eind september een elektrische auto met thuis laden en sinds 19-10 een WP dus ik ben mijn electra referentie even kwijt..;-)

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
sderegt66 schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:39:
Na ruim een maand echte QUATT ervaring zijn er toch een aantal zaken die vragen oproepen. In diverse forums wat bij elkaar gesprokkeld maar niet echt een eenduidig antwoord kunnen krijgen. QUATT reageert ook niet / nauwelijks. Vandaar even puntgewijs wat vragen waarbij ik zoek naar bevestiging of aanvulling.
Huidige situatie is beneden VV (klep geforceerd opengezet op verdeler), boven radiatoren, Tado thermostaat in woonkamer (nagenoeg continu op 21,2 met max. 0,5 graden nachtverlaging) en ik ben een een amateur op WP gebied 8)7 .
  1. Bij het inschakelen van de stille modus gaat altijd ook de CV aan. Ondanks dat de buitentemp voldoende moet zijn om de QUATT de warmte te laten genereren op een lager vermogen, is het niet mogelijk de CV pas bij te laten springen als de QUATT het niet redt. Dit resulteert in ongewenst extra gasverbruik. Alternatief is de verwarming uit te schakelen op de CV, maar als de temp lager is dan 18 graden, gaat de QUATT helemaal niet aan...
  2. De Tado stuurt de CIC aan met watertemperatuur ipv ruimtetemperatuur. Ik dacht dat alleen de EVOHOME dat deed, maar blijkbaar de Tado ook. Dit resulteert in langer doordraaien van de QUATT boven de ingestelde ruimtetemperatuur (ongeveer 0,5 -0,6 graden), waardoor na het afslaan de ruimte lang boven de ingestelde temp. blijft, maar waarin ook de VV teveel afkoelt en het dus weer erg lang duurt voordat bij een volgende cyclus de temp weer stijgt. Het zijn cycli van 12-14 uur. Ik hou m'n hart vast als het kouder wordt. Het resulteert ook in een verbruik van 25-30kWh per dag! Daarnaast is het opwarmgedrag van de QUATT bijzonder (maar kan wellicht ook niet anders bij een WP). Bij aanslaan begint hij op een dusdanig laag vermogen (pruttelen noem ik het maar) dat in die tijd de VV nog verder afkoelt. Naarmate het vermogen toeneemt + factor tijd, begint de kamer weer op te warmen. Door eerder meer vermogen in de vloer te pompen, voorkom je het verder afkoelen van de vloer, en dus kortere cycli en meer een continu temperatuur. Herkennen andere Tado gebruikers dit gedrag van de thermostaat ook en heeft de Lyric T6 dit niet?
  3. Naarmate het vermogen van de QUATT toeneemt ontstaat ook een irritantere zoemtoon (niet het geruis van de ventilator!). De QUATT hangt aan beugels. Het is geen resonatie volgens mij, maar echt een geluid in de WP zelf. De opening aan de zijkant staat richting balkondeur dus 's-nachts is het echt irritant. Het geluid is aan de dichte zijde is veel minder te horen. Zijn wellicht andere dempers een oplossing of toch bigfoots wat QUATT aanvankelijk adviseerde, maar ik vanwege de houten uitbouw liever niet wilde? Iemand tips voor andere dempers? De QUATT hangt ook iets scheef. Volgens QUATT bewust ivm afwatering maar dat kan geen reden zijn of het is een ontwerppfout. Immers bij plaatsing op bigfoots staat de QUATT ook niet scheef. Zou dat de oorzaak kunnen zijn van de zoemtoon? Ik zit nu dus met het dillema van kiezen voor stille modus en extra gasverbuik of geen stille modus en wakker worden van de zoemtoon bij opbouwend vermogen 's-nachts
  4. Er is ook veel geschreven over meer geluid in de pomp van de VV verdeler. Ook ik herken dat. Ontluchten heb ik gedaan. Geexperimenterd met stand II of III helpt ook niet. Schijnt te komen door de krachtige pomp van de QUATT? iemand hier nog een waardevolle tip? Zou het ook kunnen komen door toepassing van de geribbelde RVS buizen?
Ik hoop op nog feedback van QUATT maar zeker op de collectieve kennis aanwezig in dit forum. Met het huidige verbruik en met de komende koude periode in het vooruitzicht voorzie ik een (te) lange terugverdientijd en een toenemende ergenis mbt het geluid. Thx alvast voor de reacties!
Ik lees even mee over het geluid van de pomp. Ook mijn Wiilo pomp maakt meer geluid. Over je verbruik heb ik wel een vraag. Weet je dat wel zeker, is 25-30kWh niet juist de warmte die Quatt heeft gemaakt?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
Insert12 schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:24:
[...]

De diameter van die ribbelbuis die van buiten naar binnen gaat lijkt vrij klein, is die voor 2 Quatts? Met 2 Quatts (dus 9kW) zou je een debiet van zo'n 1550 liter per uur moeten zien als ie de volle 9kW je huis in brengt.

Het schema wat je hanteert kun je beter weg doen en één constante temperatuur 24/7 aanhouden. Dat zorgt er voor dat de wp minder hard hoeft te werken en is dus gunstig voor je COP / SCOP. De dekkingsgraad van de wp in de totale energiebehoefte van je woning gaat er mee omhoog :)
Bedankt voor de reactie; er wordt volgens mij overal dezelfde diameter buis gebruikt en ook bij 2 Quatt's blijft de flow rond 800 l/u

Sinds gisteravond ben ik nu begonnen met de thermostaat op 19,5 te houden. De vloer is daarmee 22, boven parket en 23, boven tegelvloer.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:56
Klinkt haast alsof de Tado onderdeel is van je probleem. Idealiter heb je ofwel een bus thermostaat of een simpele aan/uit thermostaat. Een warmtepomp kan prima zelf bepalen wat ie moet doen, daar hoeft de Tado geen watertemperatuur voor door te geven.
Badname2 schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:53:
Goede intake call gehad met Quatt. Konden veel van mn vragne beantwoorden. Heb vanwegen vv toch een bypass nodig. Mn vv zoneklep standard openzetten was niet genoeg zeiden ze.

Zij adviseren bigfoots op houten uitbouw, ipv aan de wand bij de badkamer. Dit is wel ander advies dan elke andere (split unit) warmtepomp partij die ik gesproken heb. Ik ben echt bang dat dat houten dak geluid gaat geven, maar mijn jaren 80 spouwanden misschien ook. Wat is jullie advies? Zou ik voor de bigfoots nog helpen als ik tegels neerleg op dat dak?

Ze gaan doorvoer door het dak ivm dakgoot vermijden, door op de 1e verdieping naar binnen te boren, door studiekamer omhoog naar knieschot vna het dak en dan naar de ketal aan de wand. Is zo'n 3 meter extra aan buis. Totaal zon 6-7 tot de CV. Wel binnen de woning. Ga ik hierdoor veel verliezen?

Heeft iemand een foto van hoe deze buis binnen de woning eruit ziet? Is mn studiekamer straks super lelijk of ok?
Zeker ballast en trillingsdempers onder doen, of alsnog aan de muur. Ik heb een wp van een ander merk op onze houten uitbouw staan en pas sinds kort geen overlast meer. Wij hebben deze matjes, daarbovenop 5 betonbandjes van 20kg per stuk, dan big foots en dan nog deze trillingsdempers. Enkel big foots is zeker niet genoeg, een houten dak is dan echt een klankkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
RobertowNL schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:56:
@HarryInia ik zou nog eens kijken denk aan iets aan de bovenkant van de Quatt. Onder riet staan met het constante gelek na regen kunnen maar weinig dingen goed tegen.
Mijn ouders hebben boven hun warmtepomp een stukje goot met daarin aan de zijkanten een stukje ketting om zo gelek op de WP te voorkomen.
Goed punt; ik ga eens over een koperen gootje nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
Rowwan schreef op maandag 6 november 2023 @ 06:55:
[...]

Ik had dezelfde schakelaar, maar was toch niet helemaal tevreden. Ik houd er niet van om zaken steeds te moeten aanpassen, en waarschijnlijk gaat dit niet werken in de zomer (als het binnen 23 graden wordt). Dit was voor mij een reden om home assistant (HA) eens te gaan bekijken - daar is hier een apart topic over.

Als je al blij wordt van de JSON feed, dan moet je echt daar eens naar kijken! En dan is het creëren van je eigen pompschakelaar een fluitje van een cent.
Ik ga eens verder zoeken betreft dit topic. (Maar wellicht heb ik geen pomp meer nodig...;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Is hier iemand die kan zie op welke stand ik deze pomp het beste in kan stellen? 6 linksboven of 6 rechtsboven misschien?

Mocht geen enkele stand het geluid veranderen, wat is dan een slimme optie? Zal het vervangen voor een andere/betere pomp het geluid verminderen? En zo ja, welke is dan een goede?
Deze pomp is van 2004, dus bijna 20 jaar oud. Wat is de levensduur van de Wilo pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
MacD007 schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:21:
[...]

ja, goed idee. @HarryInia ik zou in dit geval zover het mogelijk is de beide units helemaal vrij van je rieten dak plaatsen, plaats deze echt zo ver mogelijk de huidige leidingen het toelaten. elke 10 cm is beter, denk hierbij ook aan de spray die van het rieten dak afkomt. De uit het riet uitlogende humuszuren kunnen bv zink heel snel aantasten, nu weet ik niet welke zinken onderdelen er in de Quatt verwerkt zijn, maar de kans is groot dat bv het plaatwerk verzinkt staal is, dus heb je daar dus al snel een probleem.

mij viel namelijk nog een ander aspect op waar je problemen mee zou kunnen kijgen, gezien de huidige ruimte heb je redelijk beperkte flow van verse buitenlucht. Door deze ruim buiten het rieten dak te plaatsen verhoog je de mogelijke luchtflow behoorlijk.
Afstand van de muur en ruimte betreft de flow zal ik nog eens bekijken. De quatts lijken dicht op de muur te staan maar is toch 27 cm en vele malen meer dan bv een quatt op een beugel aan de muur. Desalniettemiin, goed punt betreft het riet. Wellicht kan ik nog iets met een koperen gootje doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderegt66
okijokii schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:12:
[...]

Ik lees even mee over het geluid van de pomp. Ook mijn Wiilo pomp maakt meer geluid. Over je verbruik heb ik wel een vraag. Weet je dat wel zeker, is 25-30kWh niet juist de warmte die Quatt heeft gemaakt?
Nee, helaas. Is met P1 meter gemeten. Inzicht in de app werkt sinds een week helaas niet meer (zoals bij zovelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:11
Ik heb sinds vandaag een raar probleem de Quatt maakt doorgaans lange runs maar sinds vandaag 2 korte runs van 1 uur. Gaat dan uit en weer aan. Als ik in de Json feed kijk heb ik het idee dat roomtemp van de thermosstaat is vastgelopen die blijft 19,2 (stook 19,5 24/7). Nu effe harde reset kijken of die de run vanavond afmaakt. Herkent iemand dit? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBn7ACkeK6hhiMUXt1YGCU5RcFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kICIjHMxyBo8cc53GtdZwbUc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
Insert12 schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:20:
[...]

Zeker ballast en trillingsdempers onder doen, of alsnog aan de muur. Ik heb een wp van een ander merk op onze houten uitbouw staan en pas sinds kort geen overlast meer. Wij hebben deze matjes, daarbovenop 5 betonbandjes van 20kg per stuk, dan big foots en dan nog deze trillingsdempers. Enkel big foots is zeker niet genoeg, een houten dak is dan echt een klankkast.
Is er iemand die spijt heeft van montage aan de muur? Kan dat ook voor trillingen zorgen?

Twijfel tussen eerst proberen met de bigfoots (zoals Quatt graag lijkt te willen) of meteen op de muur. Kan hij makkelijk achteraf nog op de muur of zijn de kabels onbeweegbaar?

Bij mij is het dak waar ie op komt een uitbouw voor de gang/ingang. Rest van het huis is beton. Toen iemand op dat dakje liep tja dan hoor je het wel ja. Zit een verlaagd plafond onder voor toilet ventilatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Badname2 op 06-11-2023 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:46
Punt 1 begrijp ik het probleem niet helemaal. Als de CV aan gaat verbruikt hij bij mij echt maar 0.05m3 gas. Dat is dus echt bijna niets.
Hoeveel gasverbruik heb jij dan?

Punt 3 herken ik ook van vorig jaar. Ik had ook een bepaalde frequentie die heel aanwezig was. Toen was er nog geen stille modus. Als hij wat harder ging draaien was hij stiller.
Ik heb zelf nog soft trillingsdempers eronder gezet en een matje tussen de muur en de poot van de L beugel. Dat scheelde een hoop.
Moet nog afwachten wat er gebeurt nu ik de stille modus heb met wat kouder weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

1. Geen temperatuurverhoging doen tijdens stille modus. Bij mij 's avonds terug naar 19graden en 's morgens om 7uur pas naar 19,5 = nauwelijks gasverbruik.
2. Ik heb geen tado en geen vloerverwarming, dus herken het probleem niet. Ook met T6 wel enige traagheid, volgens mij vooral omdat update-frequentie van kamertemperatuur maar ~1x per uur lijkt. 25 kWh elektriciteit per dag is wel echt veel. Hoeveel gas gebruikte je vorig jaar in november per dag? 10m3?
3 en 4. Ik hoor echt helemaal niets. Staat met wat demping op garagedak en ~9 radiatoren continu open.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onlinaius
Geertims schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:04:
[...]

Ik heb het gelezen maar ben niet zo thuis in de materie. Zou je kunnen aangeven wat dit precies betekent voor mijn situatie?
Het was eigenlijk een reactie op medu.

Het PDF bestand van Quatt toont cijfers over de performance van een Quatt warmtepomp onder verschillende omstandigheden.

De COP (coefficient of performance) laat zien hoeveel Kwh warmte je binnen haalt met elke Kwh elektriciteit die je in de Quatt steekt.

Basaal zeggen de performance cijfers van de Quatt (en eigenlijk iedere warmtepomp de volgende dingen):

1. Een warmtepomp draait efficienter (dus met een hogere COP) bij hogere buitentemperaturen.
2. Een warmtepomp draait efficienter als deze een lagere termperatuur water moet maken. Des te lager de temperatuur van het water dat bij de Quatt aankomt, des te beter de efficientie (COP) is van de Quatt.
3. Een warmtepomp draait efficienter (met een hogere COP) als deze niet vol vermogen draait.

In jouw situatie betekenen deze punten:
1. Valt slechts een klein beetje te beinvloeden. Als je de Quatt kunt plaatsen op een plek waar veel zon op valt kun je wat efficientiewinst behalen. Ook overdag verwarmen is efficienter dan in de nacht.
2. Des te beter de afgifte van de warmte aan je huis, des te lager de temperatuur van het water dat terug bij de Quatt komt, en des te efficienter deze draait. Een betere afgifte bereik je met vloerverwarming, grptere radiatoren, en radiatoren die worden geholpen door ventilatoren.
3. Des te langer de Quatt de tijd heeft om de woning op te warmen, des te groter de kans dat deze niet op vol vermogen moet draaien, en des te hoger de efficientie.

Verder kun je nog meenemen dat 4. Een woning meer warmte verliest naarmate de binnentemperatuur hoger is.

Wanneer stoken en wanneer niet, tot welke temperatuur, over welke periode en met welke nachtverlaging kan allemaal invloed hebben op de efficientie.

Aan de andere kant heb je deze info niet perse nodig om een Quatt te bezitten, maar op Tweakers zitten nu eenmaal veel mensen die het leuk vinden om te optimaliseren, rekenen en verder tweaken.

Hele snelle, en summiere samenvatting van een groot deel van deze nu 566 pagina's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Badname2 schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:53:

Zware tegels in combinatie met rubberen tegels daaronder zou wel iets helpen, denk aub wel aan je dakbelasting.

Ik zelf ben zeker geen voorstander om op een houten dak (plat dak) met bigfoots te werken. Als je de mogelijkheid hebt om dat tegen de muur met muurbeugels te doen verdient dat de voorkeur. Kleine tip, gebruik aan de onderste steunen (2) een zwart-blauw-zwart anti trilmatje, deel dat matje door twee, dan heb je maar één nodig.

Even een vraag, weet je uit welk materiaal je draagmuur is gebouwd (dat is dus de binnenste spouwmuur), deze zit overigens weer vast met spouwankers aan je buitenmuur (bakstenen denk ik)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EK324iuEKBfeHlBqFxTTK4IgW9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rm2jTH6uZO22sCsomCR57Huw.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant van de muur zitten de keukenkastjes, als daar ook maar iets van trillingen zouden zijn had ik deze ondertussen wel gehoord (glaswerk)
Nee, de warmte die vrijkomt zit dus in je huis, echter dat is zo weinig, kun je gerust vergeten.
Ze gebruiken normaal gezien canaliet goten de grootste maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gamepc schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:58:
Ik heb sinds vandaag een raar probleem de Quatt maakt doorgaans lange runs maar sinds vandaag 2 korte runs van 1 uur. Gaat dan uit en weer aan. Als ik in de Json feed kijk heb ik het idee dat roomtemp van de thermosstaat is vastgelopen die blijft 19,2 (stook 19,5 24/7). Nu effe harde reset kijken of die de run vanavond afmaakt. Herkent iemand dit? [Afbeelding]
Het zou handig zijn als je schema en merk thermostaat er bij vermeld.
Kan het zijn dat hij in de kamer net onder het setpoint komt en daardoor slechts kort de Quatt weer aangaat, dat heb ik ook wel eens gezien, zeker nu het iets kouder begint te worden en daardoor je warmteverlies gaat stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
MacD007 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 00:29:
[...]

Zware tegels in combinatie met rubberen tegels daaronder zou wel iets helpen, denk aub wel aan je dakbelasting.

Ik zelf ben zeker geen voorstander om op een houten dak (plat dak) met bigfoots te werken. Als je de mogelijkheid hebt om dat tegen de muur met muurbeugels te doen verdient dat de voorkeur. Kleine tip, gebruik aan de onderste steunen (2) een zwart-blauw-zwart anti trilmatje, deel dat matje door twee, dan heb je maar één nodig.

Even een vraag, weet je uit welk materiaal je draagmuur is gebouwd (dat is dus de binnenste spouwmuur), deze zit overigens weer vast met spouwankers aan je buitenmuur (bakstenen denk ik)
[Afbeelding]

Aan de andere kant van de muur zitten de keukenkastjes, als daar ook maar iets van trillingen zouden zijn had ik deze ondertussen wel gehoord (glaswerk)

[...]

Nee, de warmte die vrijkomt zit dus in je huis, echter dat is zo weinig, kun je gerust vergeten.

[...]

Ze gebruiken normaal gezien canaliet goten de grootste maat.
Dank voor het advies. Ik denk dan toch aan Quatt te vragen de unit aan de muur te hangen.
Bedoel je zo'n trilmatje tussen de beugel en de 2 voetjes/aanslutipunten (open gap) tussenvrotten?

Het is begin jaren 80 woning. Sommige wanden ben ik op beton gestuit, maar soms ook alleen baksteen. Ik weet niet zeker wat er bij de badkamer voorkant woning zit. Dus mogelijk beton > wol + lucht > baksteen.

Qua aansluiting willen ze het stopcontact op bovenste verdieping gebruiken. Op die groep zit ook de CV ketel en de verlichting. Geen andere zware apparaten boven. Is dat ok? Kan ik nog iets doen om het iets te verbeteren? Soms zag ik hier zo'n rode draaikop, wat is dat?

[ Voor 7% gewijzigd door Badname2 op 07-11-2023 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
MacD007 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 00:40:
[...]

Het zou handig zijn als je schema en merk thermostaat er bij vermeld.
Kan het zijn dat hij in de kamer net onder het setpoint komt en daardoor slechts kort de Quatt weer aangaat, dat heb ik ook wel eens gezien, zeker nu het iets kouder begint te worden en daardoor je warmteverlies gaat stijgen.
Ik stook 24/7 op 19,5 graden met de T6R.
Het gekke is dat de roomtemperature in de JSON vast lijkt te lopen op 19.20. De eerste sessie van 17-18u kan mogelijk beïnvloed worden door koken en daardoor afslaan. Maar de 2e run later stopt ook naar een uur. Vervolgens hard reset van theromstaat, cv en cic en hij maakt weer een lange sessie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:45
• De Tado stuurt de CIC aan met watertemperatuur ipv ruimtetemperatuur. Ik dacht dat alleen de EVOHOME dat deed, maar blijkbaar de Tado ook. Dit resulteert in langer doordraaien van de QUATT boven de ingestelde ruimtetemperatuur (ongeveer 0,5 -0,6 graden), waardoor na het afslaan de ruimte lang boven de ingestelde temp. blijft, maar waarin ook de VV teveel afkoelt en het dus weer erg lang duurt voordat bij een volgende cyclus de temp weer stijgt.
Ik heb ook een Tado thermostaat en vv maar zie dit totaal niet. Quatt wordt actief zodra de ruimtetemperatuur onder de ingestelde temperatuur daalt en stopt zodra deze er weer een stukje boven zit. Volgens verschillende sensoren is de bandbreedte de afgelopen dagen tussen de laagst en hoogst gemeten ruimtetemperatuur 0,22 graden. Ik heb geen nachtverlaging.

Bij het installeren van Tado heb je deze moeten configureren voor je CV installatie, heb je dat na de installatie van Quatt ook aangepast? Quatt staat tussen de lijst met ondersteunde systemen. Eventueel kan je dat via Tado support laten aanpassen. Mocht je dat reeds gedaan hebben dan zou ik waarschijnlijk toch met Tado contact opnemen, ze kunnen vaak nog wel iets aan de instellingen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Gamepc schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:31:
[...]

Het gekke is dat de roomtemperature in de JSON vast lijkt te lopen op 19.20. De eerste sessie van 17-18u kan mogelijk beïnvloed worden door koken en daardoor afslaan. Maar de 2e run later stopt ook naar een uur. Vervolgens hard reset van theromstaat, cv en cic en hij maakt weer een lange sessie.
Ik herken wel comm problemen tussen T6R en CIC. Laatst setpoint in t6R verlaagt. Niet aangekomen bij CIC, en je kon ook zien dat de CIC gewoon doorstookte. Aantal keer SP veranderd, kwam niet aan bij CIC, zoals te zien in QUatt app en in Home Assistant.

Een half uur later nog eens geprobeerd en toen pakte hij het neiuwe SP meteen. Daar zit ergens iets niet helemaal lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:11

De QUATT hangt aan beugels. Het is geen resonatie volgens mij, maar echt een geluid in de WP zelf. De opening aan de zijkant staat richting balkondeur dus 's-nachts is het echt irritant. Het geluid is aan de dichte zijde is veel minder te horen. Zijn wellicht andere dempers een oplossing of toch bigfoots wat QUATT aanvankelijk adviseerde, maar ik vanwege de houten uitbouw liever niet wilde? Iemand tips voor andere dempers? De QUATT hangt ook iets scheef. Volgens QUATT bewust ivm afwatering maar dat kan geen reden zijn of het is een ontwerppfout. Immers bij plaatsing op bigfoots staat de QUATT ook niet scheef. Zou dat de oorzaak kunnen zijn van de zoemtoon? Ik zit nu dus met het dillema van kiezen voor stille modus en extra gasverbuik of geen stille modus en wakker worden van de zoemtoon bij opbouwend vermogen 's-nachts[/li]
• Er is ook veel geschreven over meer geluid in de pomp van de VV verdeler. Ook ik herken dat. Ontluchten heb ik gedaan. Geexperimenterd met stand II of III helpt ook niet. Schijnt te komen door de krachtige pomp van de QUATT? iemand hier nog een waardevolle tip? Zou het ook kunnen komen door toepassing van de geribbelde RVS buizen?
[/list]

ik herken mij sinds een paar dagen in een paar van jou voorbeelden:

Bij mij staat die op de grond (op de plastic voetjes), maar hoor sinds gisteren een flinke zoem eruit komen. Hij draait sinds die dag ook 800 watt terwijl die voorheen rustig op 350 zat. Het is ook iets kouder aan het worden, maar had niet z'n sprong verwacht! Maar zeker niet zoveel geluid. COP zakt dan ook van (week 44) 5,7 naar onder de 5 voor deze week.

vloerverwarming (wilo stratos para pomp + robot standaard pro) maakt op elke stand behalve op modus 2 speedstand 1 geen herrie. Toevallig net de ontluchter (weer) aangezet om eens te kijken of dat scheelt. Ik weet niet of ik hier iets open/dicht kan zetten om de menging te verbeteren. Ik zie bv dat de quatt nu 33 graden water maakt en er 28ish de vloer ingaat.

Ook heeft de quatt relatief veel moeite met 0.5 graden verhoging (ook al lijkt dat in de praktijk meer richting 1 graden te gaan, de lyric laat het iets meer afkoelen voordat die de quatt aanzet. Ik doe een nachtverlaging van 0,5 graden d
0700 20 graden
17:00 20,5 (boven wat warmer voor de kleine :) )
22:00 19,5

acties die ik iig heb is:
- heatfan of speedcomfort op de 3 losse radiatoren (2x werkkamer 1x kinderkamer) en badkamer gewoon vol openlaten.
- inregelen van vloer (laatste groep is significant kouder dan eerste groep zag ik met met infrarood temp dus daar moet ik iets mee)
- erachterkomen of ik het mengen in de vloer kan versnellen zonder de pomp harder te laten draaien? 8)7
- quatt ticket voor zoem geluid (ik gok dat ik moet vragen voor de rubberenbigfoots?
- iemand nog een idee? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
patrickvdhart schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:47:
[...]

Ik herken wel comm problemen tussen T6R en CIC. Laatst setpoint in t6R verlaagt. Niet aangekomen bij CIC, en je kon ook zien dat de CIC gewoon doorstookte. Aantal keer SP veranderd, kwam niet aan bij CIC, zoals te zien in QUatt app en in Home Assistant.

Een half uur later nog eens geprobeerd en toen pakte hij het neiuwe SP meteen. Daar zit ergens iets niet helemaal lekker.
Met SP bedoel je setpoint?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Grappig dit! Zojuist opgehangen met Robot (van de vloerverwarmingsverdelers). De standaard verdeler (hieronder afgebeeld) is dus ongeschikt voor gebruik met een warmtepomp vanwege het continu mengen (dit kun je niet uitzetten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7ihP-jAmGTyi--m5UmrA_aBT9c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yq8wwq23Ibda6SkNBR2oDOh5.webp?f=user_large

Hierdoor gaat het water significant koeler de vloer in dan wat de WP aanlevert (in mijn geval zo'n 5-6 graden). Aanvoer 30-32 en de vloer gaat zo'n 25 graden in. Dit met de themostaatknop op 50 graden. Een hybride vorm wordt aangeraden, als je FE gaat kun je ook voor de LT versie gaan (omdat dan uitgesloten is dat er te heet water door de vloer gaat).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stlJKLbJJfIEKzzT_WM3PrEpDV0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2VC9OUKK7iimn72FaZMsg5SS.webp?f=user_large

Deze hybride vorm (hierboven afgebeeld) zorgt ervoor dat er tot een bepaalde temperatuur geen water bijgemengt wordt en beschermt ook als per abuis de ketel te heet water zou leveren.

Dit is dus wat ze je niet vertellen bij de aanschaf naar een WP, maar is dus wel van significante invloed op je "oude" systeem.

Don't get me wrong. Het huis komt hier prima (duurt wel lang) op temperatuur, maar de vloer blijft koel/lauw. Als je hier uiteindelijk weer de nodige kWh's mee kunt besparen door snellere opwarming lijkt het me een afgewogen keuze. Heb nu een offerte opgevraagd wat het kost om de standaard verdeler aan te passen voor een hybride variant.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:11
Trackerfire schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:50:
Grappig dit! Zojuist opgehangen met Robot (van de vloerverwarmingsverdelers). De standaard verdeler is dus ongeschikt voor gebruik met een warmtepomp vanwege het continu mengen (dit kun je niet uitzetten).

[Afbeelding]

Hierdoor gaat het water significant koeler de vloer in dan wat de WP aanlevert (in mijn geval zo'n 5-6 graden). Aanvoer 30-32 en de vloer gaat zo'n 25 graden in. Dit met de themostaatknop op 50 graden. Een hybride vorm wordt aangeraden, als je FE gaat kun je ook voor de LT versie gaan (omdat dan uitgesloten is dat er te heet water door de vloer gaat).

[Afbeelding]

Deze hybride vorm zorgt ervoor dat er tot een bepaalde temperatuur geen water bijgemengt wordt en beschermt ook als per abuis de ketel te heet water zou leveren.

Dit is dus wat ze je niet vertellen bij de aanschaf naar een WP, maar is dus wel van significante invloed op je "oude" systeem.

Don't get me wrong. Het huis komt hier prima (duurt wel lang) op temperatuur, maar de vloer blijft koel/lauw. Als je hier uiteindelijk weer de nodige kWh's mee kunt besparen door snellere opwarming lijkt het me een afgewogen keuze. Heb nu een offerte opgevraagd wat het kost om de standaard verdeler aan te passen voor een hybride variant.
Keep me posted please! Ik heb precies hetzelfde systeem (2 jaar oud...) 33 toevoer, circa 27 in, 25/26 out. Geen idee of je het terugverdient alleen maar comfort is ook iets waard. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Misschien een domme vraag, maar toen ze 2 jaar geleden de vloerverwarming hier hebben aan gelegd heb ik aangegeven bij de partij die de vloeren leverancier ingehuurd had dat ik de wens had over te gaan naar een warmtepomp in de toekomst en daar rekening mee te houden met de verdeler (had ooit gelezen dat de verdeler daar invloed op kon hebben).

Is degene die ik nu hierboven laat zien dan de geschikte van de 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Gamepc schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:18:
[...]

Met SP bedoel je setpoint?
Sorry, ja setpoint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
MacD007 schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:00:
Ik heb een AmfraMatic V5 VV pompschakelaar. Deze schakelt op 23 grC. Dus dat betekent dat hij pas vrij laat uitschakelt. [/quote]

Er zijn ook andere met variabel schakelpunt.
Oa deze:
[Afbeelding]

Bij mij schakelt deze vanaf 18C in, dus zo snel de cv de startboost aan zet begint de vv pomp ook mee.

[quote]
Kan ik hier nog wat optimaliseren door deze bv hoog uit te sckakelen en laag in te schakelen; dus bij WP aan pomp aan en bij WP uit meteen pomp uit?
Ik heb hier ook naar gekeken naar aanleiding van je eerdere bricht, (bron: filmpje op https://www.tercalshop.nl...laar-type-tpomp3-11e.html) maar deze doet net het omgekeerde was mijn (misschien niet juiste) conclusie. Wat je wilt is: bij WP aan; VV pomp aan & bij WP uit; VV pomp uit (weet je precies met JSON). Deze pompschakelaar heeft 2 relevante instelmogelijkheden: 1 voor temperatuur en 1 voor hysteris tot 10 gr C. Dus bij 25 grC temperatuur instelling en 10 grC hysteris zal deze schakelen tussen AAN: 30 gr C en UIT: 20 grC. En je wilt dit eigenlijk net anders om.

Het blijft een dynamisch verhaal omdat je WP-"UIT temperatuur erg wisselt.

Ben benieuwd naar jou hysteris instelling en welke temperatuur schakelt hij dan "UIT"?

Helemaal geen pomp is natuurlijk het optimum want dan ben je ook het VV-pomp verbuik (is bij mij in stand 1 toch 35W over langere tijd) tijdens WP-AAN kwijt ;-) en heb je dit allemaal niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Saus schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:04:
[...]

Misschien een domme vraag, maar toen ze 2 jaar geleden de vloerverwarming hier hebben aan gelegd heb ik aangegeven bij de partij die de vloeren leverancier ingehuurd had dat ik de wens had over te gaan naar een warmtepomp in de toekomst en daar rekening mee te houden met de verdeler (had ooit gelezen dat de verdeler daar invloed op kon hebben).

Yes, dit is de hybride variant en dus geschikt :)

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
Saus schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:04:
[...]

Dit is een hybride, die gaat pas mengen bij een bepaalde aanvoertemperatuur. Een LT verdeler is nog weer iets anders, die heeft twee aparte balken die niet in verbinding staan met elkaar. Dus geen pomp, geen mengventiel. Zo iets als deze: https://www.warmteservice...-rwUdd0LlwQxoCrUsQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Grappig dit! Zojuist opgehangen met Robot (van de vloerverwarmingsverdelers). De standaard verdeler (hieronder afgebeeld) is dus ongeschikt voor gebruik met een warmtepomp vanwege het continu mengen (dit kun je niet uitzetten).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze hybride vorm (hierboven afgebeeld) zorgt ervoor dat er tot een bepaalde temperatuur geen water bijgemengt wordt en beschermt ook als per abuis de ketel te heet water zou leveren.

Dat is super, dit is precies wat ik zocht. Zal zeker overwegen deze te nemen als we een nieuwe toevoegen vanweeg evt extra groepen in de toekomst. Gek dat ik er nog niemand overgehoord heb tot dusver, is de oplossing voor VVW met hybride warmtepomp denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
Dit is een foto van mn vloervermarmings pomp. Ik heb hem standaard op mode 2, en knijp de warmte aardig af met die thermostaat knop op 28 graden (omdat ik scheur problemen in de gietvloer heb gehad).

Is er op enige manier te voorspellen of je met bepaalde pomp of setup grotere kans hebt op de geluidsoverlast die sommigen hier rapporten? Dan zou voor mij wel echt een dealbreaker zijn als het niet op te lossen is. Is nu mn grootste twijfel punt. CV staat op de 2e verdieping. VV op begane grond.

Ook zal Quatt een bypass moeten installeren. Zijn er voordelen om deze bij de CV vs bij de vloerverwarmingspomp te plaatsen? Is het bij mij uberhaubt mogelijk bij de pomp met dit kleine beetje staal, nee zeker?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPfu0N49v4nZzP-UJf7u0Hh15-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTYdRwD5O7L9QLTZ3CVxFYUu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JGro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 18:03
Badname2 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:41:
Dit is een foto van mn vloervermarmings pomp. Ik heb hem standaard op mode 2, en knijp de warmte aardig af met die thermostaat knop op 28 graden (omdat ik scheur problemen in de gietvloer heb gehad).

Is er op enige manier te voorspellen of je met bepaalde pomp of setup grotere kans hebt op de geluidsoverlast die sommigen hier rapporten? Dan zou voor mij wel echt een dealbreaker zijn als het niet op te lossen is. Is nu mn grootste twijfel punt. CV staat op de 2e verdieping. VV op begane grond.

Ook zal Quatt een bypass moeten installeren. Zijn er voordelen om deze bij de CV vs bij de vloerverwarmingspomp te plaatsen? Is het bij mij uberhaubt mogelijk bij de pomp met dit kleine beetje staal, nee zeker?

[Afbeelding]
Ik heb geen antwoorden op je vragen, maar wel een aandachtspunt: de diameter van de flexibele buizen van en naar de pomp lijken me (te) klein voor lage temperatuur. Bij ons was een eis destijds dat er dikkere buizen geïnstalleerd werden voor het gebruik met (hybride) warmtepompen. Wat is de diameter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Badname2 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:41:

[Afbeelding]
Met deze setup heb je sowieso kans op geluidsoverlast, vooral dankzij de 15mm leidingen. Daar moet straks tussen de 500 en 800 liter per uur doorheen en dat zorgt voor hoge snelheden in die leidingen.

Voor m'n gevoel zou een vloer niet mogen scheuren met aanvoertemperaturen onder de 35 graden. Dat is het maximum wat je wil met vloerverwarming en in de praktijk altijd hoog genoeg. Heb je daar genoeg aan, dan zou je voor een LT verdeler kunnen gaan. Heb je alsnog hogere temperaturen in de rest van de woning nodig, pak dan een hybride verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 14:39
.

[ Voor 99% gewijzigd door Bacteria1980 op 06-12-2023 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
Insert12 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:50:
[...]

Met deze setup heb je sowieso kans op geluidsoverlast, vooral dankzij de 15mm leidingen. Daar moet straks tussen de 500 en 800 liter per uur doorheen en dat zorgt voor hoge snelheden in die leidingen.

Voor m'n gevoel zou een vloer niet mogen scheuren met aanvoertemperaturen onder de 35 graden. Dat is het maximum wat je wil met vloerverwarming en in de praktijk altijd hoog genoeg. Heb je daar genoeg aan, dan zou je voor een LT verdeler kunnen gaan. Heb je alsnog hogere temperaturen in de rest van de woning nodig, pak dan een hybride verdeler.
@JGro

Mmm shit. Er staat 16x2mm op die buizen.

Ik hoor ze momenteel met enkel de CV alleen in de meterkast pompen, onder de trap hoor ik nog niks.

Cv staat op 50-60, themrostaatknop voor de vloerverwarming op 28-30. Momenteel verwarmt het erg fijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Badname2 op 07-11-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Badname2 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:02:
[...]
@JGro

Mmm shit. Er staat 16x2mm op die buizen.

Ik hoor ze momenteel met enkel de CV alleen in de meterkast pompen, onder de trap hoor ik nog niks.

Cv staat op 50-60, themrostaatknop voor de vloerverwarming op 28-30. Momenteel verwarmt het erg fijn.
Nu hoor je het inderdaad niet omdat de cv ketel met een delta T van 20 werkt, dan gaat er niet zo'n groot debiet door die leidingen. De Quatt werkt met een kleinere delta T, waarschijnlijk 5. Er gaat dan vier maal zoveel water door de leidingen om dezelfde hoeveelheid warmte af te geven. Dat veroorzaakt stromingsgeluiden.

Idealiter is de diameter van een aanvoer- en retourleiding vanaf een warmtepomp naar een vloerverwarmingsverdeler in 32mm kunststof of 28mm koper uitgevoerd. Juist vanwege de debieten. Bij hele grote verdelers moet er soms zelfs nog een maatje grotere leiding in.

[ Voor 4% gewijzigd door Insert12 op 07-11-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Badname2 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 00:42:
[...]

Dank voor het advies. Ik denk dan toch aan Quatt te vragen de unit aan de muur te hangen.
Bedoel je zo'n trilmatje tussen de beugel en de 2 voetjes/aanslutipunten (open gap) tussenvrotten?
nee, ik bedoelde deze, https://www.warmteservice...xtra-foam-laag/p/90151350, die worden (zie mijn foto) tussen muur en onderkant beugel (verticaal deel) geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaQ0zA-S7EZvtUkikJC3LBEwppc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CEMtsQpgRiqHFjKQrFGPhEvt.jpg?f=user_large
Het is begin jaren 80 woning. Sommige wanden ben ik op beton gestuit, maar soms ook alleen baksteen. Ik weet niet zeker wat er bij de badkamer voorkant woning zit. Dus mogelijk beton > wol + lucht > baksteen.
klinkt niet verkeerd, in beide gevallen zou ik me geen zorgen maken.
Qua aansluiting willen ze het stopcontact op bovenste verdieping gebruiken. Op die groep zit ook de CV ketel en de verlichting. Geen andere zware apparaten boven. Is dat ok? Kan ik nog iets doen om het iets te verbeteren? Soms zag ik hier zo'n rode draaikop, wat is dat?
Dat is een werkschakelaar, die zou ik wel adviseren, die komt aan de buitenkant naast de Quatt en is er voor om de Quatt veilig te stellen als daar aan gewerkt wordt. Is ook conform nen1010.

Hou er wel rekening dat je in deze situatie 3 WCD (vrij) nodig hebt.
1 voor de Quatt
1 voor de CIC
1 voor de ketelmodule bij gebruik van een T6.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 07-11-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HarryInia schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:20:
[...]

Ik heb hier ook naar gekeken naar aanleiding van je eerdere bricht, (bron: filmpje op https://www.tercalshop.nl...laar-type-tpomp3-11e.html) maar deze doet net het omgekeerde was mijn (misschien niet juiste) conclusie. Wat je wilt is: bij WP aan; VV pomp aan & bij WP uit; VV pomp uit (weet je precies met JSON). Deze pompschakelaar heeft 2 relevante instelmogelijkheden: 1 voor temperatuur en 1 voor hysteris tot 10 gr C. Dus bij 25 grC temperatuur instelling en 10 grC hysteris zal deze schakelen tussen AAN: 30 gr C en UIT: 20 grC. En je wilt dit eigenlijk net anders om.

Het blijft een dynamisch verhaal omdat je WP-"UIT temperatuur erg wisselt.

Ben benieuwd naar jou hysteris instelling en welke temperatuur schakelt hij dan "UIT"?
aan bij 18C en uit bij 16C hysteris dus op 2C,
ik heb dit gedaan zodat als de Quatt aan staat de pomp geen weerstand geeft, ik zie dat ook mooi in json mooie flow van rond 800 en draait ook mooi laag ( 300-350W).
Helemaal geen pomp is natuurlijk het optimum want dan ben je ook het VV-pomp verbuik (is bij mij in stand 1 toch 35W over langere tijd) tijdens WP-AAN kwijt ;-) en heb je dit allemaal niet nodig.
Het probleem zit hem in als je puur op cv over moet gaan, want dan heb je die pomp dus nog wel nodig. Dus zolang ik nog geen volledig FE ga doen laat ik de pomp gewoon zitten, deze draait overigens op minimaal. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Gamepc schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:31:
[...]

Welke versie heeft jou T6R, mogelijk helpt een update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik dit zo zie vraag ik me wel af: is de 'oude' verdeler wel om te zetten naar LT? Is er een mogelijkheid om de aanvoer leiding direct aan te sluiten op de aanvoerkant, en de retourleiding op de retourkant, en is het mogelijk om de verbinding tussen de aanvoer en retourkant af te doppen?

Zo ja, dan is het uiteraard het overwegen waard om de boel nu even de boel te laten als het systeem nu 'redelijk' draait, en zodra je FE gaat (mits je dat binnen enkele jaren wilt gaan doen) de verdeler een pomploze LT verdeler te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Insert12 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:50:
[...]

Het kan nog wel een beetje hoger oplopen dan dit. Na een 8 uur lange run op een dag met veel wind is de temperatuur aan het eind van die run bij mij rond de 35 graden. (weggezet op 48m2 vloerverwarming). Dit is echter op 1 Quatt, met 2 stuks kan ik me voorstellen dat je de 40 - 45 wel aantikt. Je woning zal over het algemeen wat grotere zijn als je 2 Quatts hebt, maar met 2 stuks op (laten we zeggen) 60 m2 vloerverwarming ga je de 35 wel over bij een langere run op hogere capaciteit.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:43
Update Quatt app. Nu met gemiddelde COP weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Insert12 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:17:
[...]

Nu hoor je het inderdaad niet omdat de cv ketel met een delta T van 20 werkt, dan gaat er niet zo'n groot debiet door die leidingen. De Quatt werkt met een kleinere delta T, waarschijnlijk 5. Er gaat dan vier maal zoveel water door de leidingen om dezelfde hoeveelheid warmte af te geven. Dat veroorzaakt stromingsgeluiden.
Maar je geeft niet dezelfde hoeveelheid warmte af, een beetje cv ketel werkt al snel met 20 kw, terwijl zelfs de dubbele Quatt maar tot 8 komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Gewoon melden, komen het gewoon vervangen, ik vraag me wel af of jij de eerste versie had of dat dit al de tweede versie is, ik verwacht eigenlijk dat laatste, wat dit soort problemen heb ik hier nog niet gezien.
Dus gewoon een ticket bij Quatt aanmaken. Hou ons a.u.b. op de hoogte en bedankt voor het melden hier. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karsten88
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43
Heb sinds een paar weken een werkende Quatt (bij de eerste koudere dag bleek de circulatiepomp kapot te zijn, deze is netjes vervangen). Ik gebruik een Tado als thermostaat.

Nou valt het mij op dat als de Tado start met verwarmen de Quatt altijd iets meer dan 0,2m2 gas gebruikt om de verwarming 'op te starten'. Nu heb ik mega overschot aan salderingsstroom. Is hier iets aan te doen? Liefst zou ik de CV ketel pas gebruiken als de warmtepomp echt niet toereikend blijkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlEkdCctdgJd11SAm9Ch39QlXSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VykmU8kmYru2wO3s3b78NsVW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
Karsten88 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:52:
Heb sinds een paar weken een werkende Quatt (bij de eerste koudere dag bleek de circulatiepomp kapot te zijn, deze is netjes vervangen). Ik gebruik een Tado als thermostaat.

Nou valt het mij op dat als de Tado start met verwarmen de Quatt altijd iets meer dan 0,2m2 gas gebruikt om de verwarming 'op te starten'. Nu heb ik mega overschot aan salderingsstroom. Is hier iets aan te doen? Liefst zou ik de CV ketel pas gebruiken als de warmtepomp echt niet toereikend blijkt.
[Afbeelding]
Heb je in de Quatt app optimaliseer besparingen uitstaan?
Pagina: 1 ... 142 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.