Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.831.012 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:04
wolterious schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:31:
[...]

Bij mij zeiden de monteurs zojuist dat ze 2 nodig hebben. 3e is evt voor wifi extender
Klopt, 2 extra, 3 in totaal bij mij. Quatt, CIC en ketel.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
okijokii schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:34:
[...]

Klopt, 2 extra, 3 in totaal bij mij. Quatt, CIC en ketel.
Jullie vergeten de ketelmodule van de T6 (tenminste bij de T6 upgrade, mbt de tado weet ik het niet of deze er een nodig heeft) dus dan heb je er dus toch 3 nodig. Voor de powerline (WiFi) adapter kun je er ook een nemen met geïntegreerde stopcontact, dan heb je daarvoor namelijk geen extra nodig.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
MacD007 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:43:
[...]

Juist vergeten de ketelmodule van de T6 (tenminste bij de T6 upgrade, mbt de tado weet ik het niet of deze er een nodig heeft) dus dan heb je er dus toch 3 extra nodig. Voor de powerline (WiFi) adapter kun je er ook een nemen met geïntegreerde stopcontact, dan heb je daarvoor namelijk geen extra nodig.
Je hebt helemaal gelijk! Excuus 🙈

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:49
krizzziz schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:46:
[...]

Jawel, bij mij werkt het. iPhone 14.
Toevallig ook een Honeywell Lyric T6. Want ik zie echt niets, ook niet bij inschakelen en ook niet bij herstart van de CiC. Nu is het ook alweer niet zo belangrijk, zo vaak kijk ik toch niet in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:43
medu80 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:33:
[...]

Toevallig ook een Honeywell Lyric T6. Want ik zie echt niets, ook niet bij inschakelen en ook niet bij herstart van de CiC. Nu is het ook alweer niet zo belangrijk, zo vaak kijk ik toch niet in de app.
Hier mijn screenshot, iPhone 12, T6R en i36ec ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdY7xWqoM_-eFncPNFvv0Dc4_zU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/USxSWb4v470s1LQgLIFIcudx.png?f=fotoalbum_large

App versie v1.3.0. Heb jij misschien nog de oude app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 10:02
MarcDW schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:27:
[...]
Ik moet alleen nog even nagaan hoe ik 1 radiator met slimme knop volledig open zet (wat ze aanbevelen) zonder dat het daar ook altijd warm is en/of dat nodig is met vloerverwarming beneden die standaard op 40 graden staat. Hebben jullie daar meer info over?
Hier ben ik ook wel eens benieuwd naar. Ik had al een bypass maar tijdens de installatie is er niet eens naar gekeken, niet naar gevraagd of überhaupt iets verteld dat er altijd iets open moet blijven staan. Voordat ik hieraan kon denken waren ze alweer weg.

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Trumpske schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:56:
[...]

Hier ben ik ook wel eens benieuwd naar. Ik had al een bypass maar tijdens de installatie is er niet eens naar gekeken, niet naar gevraagd of überhaupt iets verteld dat er altijd iets open moet blijven staan. Voordat ik hieraan kon denken waren ze alweer weg.
Zo ik begreep is die bypass er zodat je met Tado niet altijd een radiator open hoeft, waarom anders die bypass?

Overigens doet bij mij de app ook in het geheel niks!! Blijft altijd dezelfde cijfers geven en toont niet wanneer de warmtepomp aan gaat... ligt bij de Quatt helpdesk.

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
kazz1980 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:21:
[...]
Zo ik begreep is die bypass er zodat je met Tado niet altijd een radiator open hoeft, waarom anders die bypass?
Tijdens de intake werd verteld dat de bypass er moet zijn zodat er genoeg flow is als alles dicht zit, maar aangezien ik vloerverwarming heb staat deze altijd open. Ik heb geen Tado of iets dergelijks en volgens mij is dit een harde vereiste van Quatt om een bypass te hebben, ongeacht welk systeem je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
kazz1980 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:21:
[...]

Overigens doet bij mij de app ook in het geheel niks!! Blijft altijd dezelfde cijfers geven en toont niet wanneer de warmtepomp aan gaat... ligt bij de Quatt helpdesk.
welke versie app gebruik jij en bij welke ios cq android versie is dit? dit is handig om dit hier te vermelden. _/-\o_

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 05:45

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6_gARosZpjjJpwOvwZy_1zFqF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PawAz9dn4reu7fQacZsAqOeL.jpg?f=fotoalbum_large
Let the party begin :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 15:58
@MarcDW
Kun je daar foto's van posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
zo zonder cover zijn ze best lelijk, niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcDW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-10-2023
kroam schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:34:
[...]

@MarcDW
Kun je daar foto's van posten?
Deze inderdaad, 2 stuks per Quatt unit

https://www.ventilatiesho...p&utm_content=All%20pages

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroam
Dat je ze kunt googelen snap ik, ging mij meer om hoe ze geplaatst zijn (hoeveel en waar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
kroam schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:13:
[...]

Dat je ze kunt googelen snap ik, ging mij meer om hoe ze geplaatst zijn (hoeveel en waar).
hier zie je een voorbeeld hoe ze met een muurbeugel geplaatst zijn, dit zijn wel weer iets andere types, maar het idee is het zelfde.
https://gathering.tweaker...message/74837572#74837572

deze

https://gathering.tweaker...message/74333970#74333970

daar is deze bij gebruikt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GR-U5Z85uY4WOK_3WeCkWedj4gk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FOAj6MtZPSE034AqsjCDa4ik.jpg?f=user_large

vergeet ook niet de tril-dempers zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIph4pdBQ3MuDJtRUbtulO8s-cw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I6H5FTm7stemAIdhry1SFkGh.jpg?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door MacD007 op 24-07-2023 12:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:17
Gisteren waren er dus 2 slowaakse heren bij mij. Ze zouden om 9 uur komen maar stonden om 7:50 al voor de deur, dat was even schrikken. Keurige lui en dito gewerkt. Half 2 was alles getest en gingen ze er weer vandoor. Ze vertelden dat ze met 21 teams minimaal 30 leveringen per dag doen. meer dan 900 per maand dus. Dan schiet het wel lekker op! Deze heren waren sinds oktober samen op pad. 4 weken op, 2 weken af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:53
MacD007 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:54:
[...]

[Afbeelding]
Dit had ik nog moeten updaten, maar vergeten.
Deze had ik dus ook besteld, op basis van eerdere input om trillingen tegen te gaan in dit forum, maar deze passen niet. Het draad is te kort, daarnaast zijn de meegeleverde tril-dempers bij de muurbeugel goed genoeg.

Voor de muurbeugel had ik wel nog speciale pluggen besteld:
https://www.mijnklimaatsh...nde-wandplug-m8-4-st.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-09 20:48

Trackerfire

BTC HODLER

Vanochtend stonden de heren rond 8:30 op de stoep, om 12:00 gingen ze weer weg. Aardige gasten, hebben ook mijn Spirotech geplaatst (wat een joekel is dat trouwens). Was geen probleem. Ordernummertje 7468.

Laat de herfst/winter maar komen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wB4lS1Msa_yTl-BFglXj7APjTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8zUuNKEpuDwdp38JZv38BD9h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74Gqm2I188l2ytUE7B9fyDv2McM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j56uWVd25AXqg3bbqkKSKwB1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vP12__GDUL_krtZzqvlbQSxkjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONSbAHBEUOZtXMh5xvFAzPtd.jpg?f=fotoalbum_large

En yes het stopcontact moet nog vervangen worden :+

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartjuh!
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Gisteren is ook bij ons de Quatt geïnstalleerd. Zoals vaker op dit forum gemeld twee heren waarvan één prima Engels spreekt. Na besproken te hebben wat de bedoeling was zijn ze hard aan het werk gegaan en hebben alles netjes gemaakt. Rond 9.30 kwamen ze aan, rond 15.00 waren ze klaar.

Tussendoor nog een derde persoon die met behulp van een steiger mee heeft geholpen de Quatt op het platdak te plaatsen. Ook bij mij hebben ze keurig een vuilafscheider mee geplaatst en zelfs uitgelegd hoe het werkt om deze te reinigen.

Het goede is dat zij veel beter kunnen meedenken wat wel en niet mogelijk is. Ik had in het begin wat vertraging met het intakegesprek door het gat waar Quatt naar binnen wilde. Uiteindelijk is het gewoon op mijn voorkeursplek gebeurd. Het enige wat de installateur zei: 'I will try'. En het lukte ook. Nadat ze weg waren direct de aanvraag voor subsidie in mijn mail.

Ik ben benieuwd naar de komende winter... Maar so far, so good.

Een sfeerimpressie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKpfYLHZce9NlCOOzC2Dk99KPkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p07KS1tVotBMDxVXkkSHbcMV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omhYRojXZj9LvhuFtq0CSObJY08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWhv3T2hCJTuotG4ujhLIOYp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54AF_d3Q17IGCYV08jWcTKorKn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjRAEpBgZOpviKEgcVLqtNog.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jijjyLwqlqDHu9iaN4ic-Kj6U2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USHmJ1KUoBqrseTLOCNtH2C7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Bartjuh! schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:41:
Gisteren is ook bij ons de Quatt geïnstalleerd. Zoals vaker op dit forum gemeld twee heren waarvan één prima Engels spreekt. Na besproken te hebben wat de bedoeling was zijn ze hard aan het werk gegaan en hebben alles netjes gemaakt. Rond 9.30 kwamen ze aan, rond 15.00 waren ze klaar.

Tussendoor nog een derde persoon die met behulp van een steiger mee heeft geholpen de Quatt op het platdak te plaatsen. Ook bij mij hebben ze keurig een vuilafscheider mee geplaatst en zelfs uitgelegd hoe het werkt om deze te reinigen.

Het goede is dat zij veel beter kunnen meedenken wat wel en niet mogelijk is. Ik had in het begin wat vertraging met het intakegesprek door het gat waar Quatt naar binnen wilde. Uiteindelijk is het gewoon op mijn voorkeursplek gebeurd. Het enige wat de installateur zei: 'I will try'. En het lukte ook. Nadat ze weg waren direct de aanvraag voor subsidie in mijn mail.

Ik ben benieuwd naar de komende winter... Maar so far, so good.

Een sfeerimpressie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi hoor! Welke vuilafscheider heb jij? Die is een stuk kleiner dan de anderen die ik hier zie 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Trackerfire schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:50:
Vanochtend stonden de heren rond 8:30 op de stoep, om 12:00 gingen ze weer weg. Aardige gasten, hebben ook mijn Spirotech geplaatst (wat een joekel is dat trouwens). Was geen probleem. Ordernummertje 7468.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

leuke foto's. Stopkontactlijst zou ik boven de bestaande CIC gaan plaatsen, als je ooit een lekkage hebt heb je tenminste dan geen probleem met kortsluiting ed. advies is eigenlijk om in een dergelijke ruimte spatwaterdichte armaturen te plaatsen. het probleem is dat dit bij eurostekkers (de platte stekkers) dus geen functie meer heeft (daarvoor heb je stekker type E/F nodig). dus alternatief om de stekkerlijst tenminste boven de watervoerende leidingen te plaatsen (veelal dus boven de onderkant van de CV- ketel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:44:
[...]

Mooi hoor! Welke vuilafscheider heb jij? Die is een stuk kleiner dan de anderen die ik hier zie 👍
Dat is een spirotech spirotrap mb3, dit is alleen een vuilfilter en geen combinatie met een luchtfilter, daarom is deze ook een stuk kleiner, bij de combi is eigenlijk het bovenste deel de luchtfilter en het onderste deel de vuilfliter.

https://www.installatieva...386&utm_content=Spirotech

dit is dezelfde filter, nu echter als combi.
https://www.installatieva...cheider-22mm-knel-uc022wj

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
MacD007 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:52:
[...]

Dat is een spirotech spirotrap mb3, dit is alleen een vuilfilter en geen combinatie met een luchtfilter, daarom is deze ook een stuk kleiner, bij de combi is eigenlijk het bovenste deel de fluchtfilter en het onderste deel de vuilfliter.

https://www.installatieva...386&utm_content=Spirotech

dit is dezelfde filter, nu echter als combi.
https://www.installatieva...cheider-22mm-knel-uc022wj
Dankjewel! Dat grote apparaat kan ik niet kwijt. Deze wel, ontluchten kan ik op andere plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Trackerfire schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:50:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

even nog een opmerking mbt de locatie, ik hoop voor je dat de buren er geen probleem mee hebben, want op deze plaats zul je aan de wettelijke eisen mbt het geluid (45/40 dB op de erfgrens) zeker niet kunnen voldoen, wat ik zo zie is deze nog geen 15 cm verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

MacD007 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:00:
[...]

even nog een opmerking mbt de locatie, ik hoop voor je dat de buren er geen probleem mee hebben, want op deze plaats zul je aan de wettelijke eisen mbt het geluid (45/40 dB op de erfgrens) zeker niet kunnen voldoen, wat ik zo zie is deze nog geen 15 cm verder.
Klopt, alleen dit was de enige optie zonder dat er een paar meter buis over het balkon liep. Verder staat de unit minimaal 2,5m van de deur/raam van de zolder en staat er een "geluidsscherm" tussen. Volgens de monteurs is de unit superstil en wordt er absoluut geen hinder van ondervonden...

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh!
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
okijokii schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:44:
[...]

Is inderdaad een Spirotech spirotrap mb3. Ik had van te voren ook niet bedacht hoe hij er tussen zou moeten, maar dit hebben de installateurs prima opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Trackerfire schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:03:
[...]

Klopt, alleen dit was de enige optie zonder dat er een paar meter buis over het balkon liep. Verder staat de unit minimaal 2,5m van de deur/raam van de zolder en staat er een "geluidsscherm" tussen. Volgens de monteurs is de unit superstil en wordt er absoluut geen hinder van ondervonden...
Ik hoop het voor je, de Quatt is wel stil, maar niet zo stil als de wet het voorschrijft, dat stuk glas doet vrij weinig, je hebt bij dit soort afschermingen nog eerder kans deze deze gaan meetrillen en dus nog een geluid toevoegen. ik hoop tenminste dat je vooraf met je buren over de warmtepomp gesproken hebt. veel succes er mee. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

MacD007 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:09:
[...]

Ik hoop het voor je, de Quatt is wel stil, maar niet zo stil als de wet het voorschrijft, dat stuk glas doet vrij weinig, je hebt bij dit soort afschermingen nog eerder kans deze deze gaan meetrillen en dus nog een geluid toevoegen. ik hoop tenminste dat je vooraf met je buren over de warmtepomp gesproken hebt. veel succes er mee. _/-\o_
Yes, zeker over gehad. We gaan 't zien. Anders komt er nog een extra omkasting omheen die nog eens zo'n 7dB dempt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:43
MacD007 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:54:
[...]

hier zie je een voorbeeld hoe ze met een muurbeugel geplaatst zijn, dit zijn wel weer iets andere types, maar het idee is het zelfde.
https://gathering.tweaker...message/74837572#74837572

deze

https://gathering.tweaker...message/74333970#74333970

daar is deze bij gebruikt. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ze monteren de Quatt zonder dempers. Als je dempers op de bigfoots (dus niet de muubeugel) wil (bv die MacD007 voorstelt), let dan op het volgende: die grijze dempers hebben een m8 draad. De bouten bij de bigfoots hebben een m10 draad. Plus het is "draad-op-draad" dus je moet een koppelmoer of andere slotmoer gebruiken....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Nou, ze zijn klaar bij mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STdT612Q9ichFaNPGlLhzTqkrJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLeG2N0CqYjU2XYDczhnLAmd.jpg?f=fotoalbum_large
Alles lijkt goed, test ging goed. Alleen ze krijgen hem nog niet aan het verwarmen en denken dat het aan de Nest thermostaat ligt.

Dus, ik ga het even in de gaten houden en denk ik een lyric of tado kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-09 18:27
Goedendag

Eind van deze week wordt mijn Quatt 4kw geplaatst.
Wilde nog een vuilafscheider kopen.

Nu heb ik niet zoveel ruimte verticaal onder de ketel, kan de vuilafscheider ook horizontaal geplaatst worden in de aftakking van de quatt? Ik heb geen plek voor nog extra vuilafscheider in vertikale leidingwerk, dus vandaar de vraag kan ik ook een horizontale versie kopen, en zoja, is de 22mm de juiste maat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxJ6iqz4UcNdK5-5KeqGh8F1MJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BJbjkgexCk5i3V76rx5RjfmN.png?f=fotoalbum_large

Heb nog even gezocht maar kon het zo snel niet vinden hier,

dank voor advies,

Met vriendelijke groet
Skywalker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
sky_walker schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:04:
Goedendag

Nu heb ik niet zoveel ruimte verticaal onder de ketel, kan de vuilafscheider ook horizontaal geplaatst worden in de aftakking van de quatt? Ik heb geen plek voor nog extra vuilafscheider in vertikale leidingwerk, dus vandaar de vraag kan ik ook een horizontale versie kopen, en zoja, is de 22mm de juiste maat?

[Afbeelding]

dank voor advies,

Met vriendelijke groet
Skywalker
https://www.installatieva...nsluiting-messing-ue022wj

Deze kan op alle mogelijke manieren geïnstalleerd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
geerttttt schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:02:
Nou, ze zijn klaar bij mij.
[Afbeelding]
Alles lijkt goed, test ging goed. Alleen ze krijgen hem nog niet aan het verwarmen en denken dat het aan de Nest thermostaat ligt.
want? :?
Als je die op 30 graden zet moet er toch iets aanspringen? Ongeacht OT of aan/uit?

Ik heb trouwens dezelfde werkschakelaar. Wat heb ik daar ruzie mee gehad :')
Dat is aansluittechnisch een aardige klote klus met 4mm2.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 24-07-2023 17:17 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
paQ schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:13:
[...]

want? :?
Als je die op 30 graden zet moet er toch iets aanspringen? Ongeacht OT of aan/uit?

Ik heb trouwens dezelfde werkschakelaar. Wat heb ik daar ruzie mee gehad :')
Dat is aansluittechnisch een aardige klote klus met 4mm2.
Eh ja ik heb dan ook 1,5mm2 lopen ;)

Ja dat zou je zeggen, maar nest moduleert zelf op de watertemperatuur ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
kee... zet je hem toch even op aan/uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

MacD007 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:13:
[...]

welke versie app gebruik jij en bij welke ios cq android versie is dit? dit is handig om dit hier te vermelden. _/-\o_
Geloof niet dat het aan de app ligt, maar Android. Laatste versie. 1.3.0 build 46

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
sky_walker schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:04:
Goedendag

[Afbeelding]

dank voor advies,

Met vriendelijke groet
Skywalker
Deze kun je ook horizontaal (de leiding) monteren.
https://www.bol.com/nl/nl...-x-knel/9200000064108068/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:43
De spirotrap kun je draaien dus zowel horizontaal als vertikaal te gebruiken:

https://www.warmteservice...aal-22-mm-klem/p/49653355

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-09 23:23
Tijdens mijn intake werd verteld dat convectoren afgeraden werden en traditionele verwarming de voorkeur had. Had ff een error omdat ik hier enkel ltv, ventilatoren en afgifte vermogen voorbij zie komen. Ben net de oude t10/20 aan het vervangen voor strada’s.

Namen overigens uitgebreid de tijd. Dik een uur 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
paQ schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:47:
kee... zet je hem toch even op aan/uit?
Aan uit betekent ook dat je aan beide kanten de draad moet wisselen naar een ander contact toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
geerttttt schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:54:
[...]

Aan uit betekent ook dat je aan beide kanten de draad moet wisselen naar een ander contact toch?
Aan de heatlinkzijde wel ja.
Of dat op de cic ook moet weet ik niet.

Kun je niet op de cic een aan/uit contact kortsluiten?

Het is iig bagger weer genoeg nu om een mooie run te kunnen maken.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 24-07-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
paQ schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:05:
[...]

Aan de heatlinkzijde wel ja.
Of dat op de cic ook moet weet ik niet.

Kun je niet op de cic een aan/uit contact kortsluiten?

Het is iig bagger weer genoeg nu om een mooie run te kunnen maken.
Is zo, maar als ik het goed begrijp gaat de nest nooit goed werken omdat ze eigenwijs zijn en een belabberde OpenTherm ondersteuning hebben...

Dus vroeg of laat zal ik dan toch over moeten op een Tado of die Lyric. Nou vind ik die Lyric vrij lelijk, maar de tado is ook niet zo mooi.. dus ja, keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:14
Guus. schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:12:
Tijdens mijn intake werd verteld dat convectoren afgeraden werden en traditionele verwarming de voorkeur had. Had ff een error omdat ik hier enkel ltv, ventilatoren en afgifte vermogen voorbij zie komen. Ben net de oude t10/20 aan het vervangen voor strada’s.

Namen overigens uitgebreid de tijd. Dik een uur 👍
Hadden ze daar nog enige uitleg bij?

Het zou (misschien?) kunnen komen omdat de werkvoorbereiders bij Quatt wel vaker lijken te werken met het 'klok-klepel' principe, waarbij ze een paar simpele richtlijnen meekrijgen en deze uit den treure herhalen, ook als deze helemaal niet van toepassing zijn.

De enige reden waarom ik me kan voorstellen dat convectoren niet goed met een warmtepomp zouden werken is systeeminhoud. Convectoren hebben vaak een (veel) kleinere waterinhoud. Dit kan een probleem geven bij bijv een defrost, waarbij de temperatuur in het systeem te hard zakt.

Het is slechts een gokje, misschien zit ik er wel helemaal naast, maar ik kan me voorstellen dat de Quatt medewerker daarom ooit eens heeft gehoord dat convectoren niet goed werken.

Ik zou niet weten waarom convectoren een probleem zouden zijn, MITS de systeeminhoud voldoende is. Als je alleen convectoren hebt kan dat betekenen een (klein) buffervat bijplaatsen, als je al vloerverwarming hebt of een ruime hoeveelheid normale radiatoren (die altijd open staan) zal de systeeminhoud al snel voldoende zijn.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
geerttttt schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:10:
[...]

Is zo, maar als ik het goed begrijp gaat de nest nooit goed werken omdat ze eigenwijs zijn en een belabberde OpenTherm ondersteuning hebben...

Dus vroeg of laat zal ik dan toch over moeten op een Tado of die Lyric. Nou vind ik die Lyric vrij lelijk, maar de tado is ook niet zo mooi.. dus ja, keuzes...
Remeha (iSense van bepaalde generatie dacht ik, vind je hier wel terug) schijnt volgens velen hier ook aardig te werken?

Zelf werk ik met een 1e generatie Toon, maar ik vermoed dat je die ook niet erg mooi vind ;)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:35
Iemand hier een Quatt en een dynamisch energiecontract? Ik ga 5 aug om van jaarcontract naar dynamisch. Erg benieuwd hoe ik het beste de instellingen in de app kan doen.

En daarnaast viel mij vandaag pas op dat bij die laatste app update ook de stille modus eindelijk te activeren is! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAj7j-ujA8REY3u0dwlYIMU52WE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/80tkTGlzTuRpI5k27JEdwARP.png?f=fotoalbum_large

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
[...]

Nou daar zijn de meningen over verdeeld. Er komt iig een signaal uit waar Quatt niets mee kan of liever anders heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcieKos
  • Laatst online: 13-08-2023
Beste tweakers,

Ik ben benieuwd naar jullie mening of de Quatt Hybrid 4-6kW mogelijk wat voor ons is. We wonen in een 2 onder 1 kap van het jaar 2016, beneden verwarmen we middels vloerverwarming en op de 1e en 2e verdieping middels radiatoren zoals op de foto vermeld. Ons gasverbruik op jaarbasis is ‘maar’ 800m2, we hebben 17 zonnepanelen waarmee we vorig jaar een netto teruglevering van 600kWh hadden. Het eventueel bijplaatsen van panelen is geen probleem.

Is z’n hybride systeem nu zinvol (evt met all-electric module) of kunnen we, gezien het relatief lage gasverbruik, beter op direct een all electric model wachten,
Ik ben niet helemaal into de materie maar draag graag mijn steentje bij.

Alvast dank voor jullie moeite en reacties!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lus939ItbMkeU8HxqCT7CxFgq9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmO12Pbgf4rd7L3EKUnXKKGr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:53
MarcieKos schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:43:
Beste tweakers,

Ik ben benieuwd naar jullie mening of de Quatt Hybrid 4-6kW mogelijk wat voor ons is. We wonen in een 2 onder 1 kap van het jaar 2016, beneden verwarmen we middels vloerverwarming en op de 1e en 2e verdieping middels radiatoren zoals op de foto vermeld. Ons gasverbruik op jaarbasis is ‘maar’ 800m2, we hebben 17 zonnepanelen waarmee we vorig jaar een netto teruglevering van 600kWh hadden. Het eventueel bijplaatsen van panelen is geen probleem.

Is z’n hybride systeem nu zinvol (evt met all-electric module) of kunnen we, gezien het relatief lage gasverbruik, beter op direct een all electric model wachten,

[Afbeelding]
Het is een kostenafweging. Ik had een vergelijkbaar gasverbruik en heb toch gekozen voor een quatt.
Je besparing is wellicht iets minder. Al moet ik zeggen dat afgelopen winter de Quatt bijna 100 procent de verwarming deed, dus dat viel me alles mee.
Wel had ik nog de oude prijs van 1600 euro all-in, dus dat scheelt wel natuurlijk.
Ook is het zo dat all electric meestal veel duurder is en dat het met jouw gasverbruik een lange terugverdientijd heeft. Persoonlijk zou ik voor de Quatt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
krizzziz schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:46:
Iemand hier een Quatt en een dynamisch energiecontract? Ik ga 5 aug om van jaarcontract naar dynamisch. Erg benieuwd hoe ik het beste de instellingen in de app kan doen.

En daarnaast viel mij vandaag pas op dat bij die laatste app update ook de stille modus eindelijk te activeren is! [Afbeelding]
Ja, weet zelf nog niet echt waar je handig aan kunt doen. Heb zelf gemiddelde prijzen ingesteld.
Maakt nog niet heel veel uit, hoop dat er later wel ondersteuning voor in de app hiervoor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
onlinaius schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:13:
[...]

Remeha (iSense van bepaalde generatie dacht ik, vind je hier wel terug) schijnt volgens velen hier ook aardig te werken?

Zelf werk ik met een 1e generatie Toon, maar ik vermoed dat je die ook niet erg mooi vind ;)
Klopt, vanaf versie 18 begreep ik. Mijn 8 jaar oude iSense zit echter al op 28.
iSense werkt perfect met Quatt. @geerttttt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
Beste tweakers,

[Afbeelding]
eigenlijk is de je vraag heel simpel te beantwoorden.
@HBO88 heeft helemaal gelijk om aan te geven dat het gewoon een relatief eenvoudig rekensometje is, ik onderschrijf zijn reactie dan ook helemaal.
kort rekensom dan: van je 800 m3 is circa 200 m3 (aanname) SWW (warm water douche ed), dus effectief hou je 600 m3 over. Je hebt een nieuw huis (waarschijnklijk energielabel A) dus realatief weinig verlies, een warmtepomp is zeker in deze situatie ideaal omdat deze het verlies prima kan bijhouden. (sie ook de opmerking van @HBO88 die bijna op 100% Quatt aandeel zat (wat zeer hoog is, mogelijk ook door de relatieve milde winter veroorzaakt, dus je kunt zeker met 90% aandeel Quatt gaan rekenen. Om het hier wat eenvoudig te houden heb e.e.a. iets versimpeld, maar voor een ruwe benadering gezien ook het lage gasverbruik zal de foutmarge relatief laag zijn.
90% van 600 m2 = 540 m2, in 1 m3 gas zit 9,77 kwh energie, de Quatt zal circa een gemiddelde COP hebben van 4. (bij lagere temperaturen is dit lager, bij hogere is dat dan ook weer hoger)
hieruit resulteert dat je circa 1.300 kWh aan verbruik vanuit de warmtepomp kunt verwachten. Bij het voorbeeld van @HBO88 zal dat iets meer zijn omdat hij bijna 100% (dus 600 m3) verbruikt (circa 1.450 kWh).
Kosten: Stel je stroom kost 0,35 € per kWh en gas kost 1,40 per m3.
600 m3 gas kost je dus 840 €.
1.300 kWh kost je 455 euro + 60 m3 gas ( 84 €) = totaal 539 €, een besparing van circa 300 euro.
Een Full electric zal dus de gehele 800 m3 gas besparen (verbruik is echter hierbij iets hoger door SWW) circa 1.800 kWh (-1.120, - 200(gasnetwerkkosten), +630 (kWh) = besparing 690 €
de bedragen zullen in de praktijk lager uitvallen omdat je circa 600 kWh over hebt, en deze kosten dus door je TLV beduidend lager uit zullen vallen (circa 150 € minder, voordeel Quatt zal dus circa 450 € bedragen), bij de Quatt is dat bij 50% van je stroomkosten, bij full electric maar circa 30%.
Nu je kosten: een Quatt kost je 2.700 (incl. subsidie) dus deze heb je 2.700/450 = 6 jaar terugverdient.
Een Full electric (bv Amber FE) kost je circa 9.000 euro = (9000/750) = 12 jaar.
Gem. Levensduur van een warmtepomp circa 15 jaar, bij FE kun je dus maar 3 jaar genieten van je investeringen voordat het spel opnieuw begint, ik zelf hanteer een ROI van Max. 40% van de levensduur van een apparaat, daar zou de Quatt dus aan voldoen.
Een Quatt heeft dus grote voordelen:
- investeringsbedrag is beduidend lager (ruim een factor 3 lager)
- je hebt de Quatt veel sneller terugverdient
- je behoud een backup systeem indien de warmtepomp zou uitvallen, omdat je nog gewoon je CV functie behoud.
door bv nog 2 a 3 panelen er bij te plaatsen (zoals je aangeeft) verlaag je ook weer je stroomkosten. uitgaande dat de salderingsregeling blijft bestaan, de kans is door de huidige EK redelijk groot, er is op dit moment geen meerderheid binnen de EK er voor, en door de val van de regering neemt ook de druk uit die richting af.
-

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 25-07-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:19:
[...]

Klopt, vanaf versie 18 begreep ik. Mijn 8 jaar oude iSense zit echter al op 28.
iSense werkt perfect met Quatt. @geerttttt
Maar deze heeft dus geen smart functies via je telefoon (app). zo ver je dat belangrijk vind, heb je daar geen behoefte aan is het dus een prima alternatief en ook nog goedkoop.
https://www.warmteservice...merthermostaat/p/14256255

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kramerri
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-04 09:24
Heeft iemand een telefoonnummer van Quatt? Ik moet mijn factuur laten aanpassen.. naam moet blijkbaar mijn geboortenaam zijn. Lang leven de regeltjes 🥳.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:38

charrel

Cortisol4life..

Beste tweakers,

[Afbeelding]
Ons huis is uit 1964, beneden en op de eerste verdieping is alles geïsoleerd. Alleen de zolder moet nog, verbruik was de laatste 2 jaar rond de 750kuub gas. Juist voor de Quatt gekozen om wat extra kracht nog op de achtergrond te hebben tijdens de hele koude dagen. Mooie tussen oplossing voor niet al teveel geld. Ook hier rond de 800-1000kwh over qua stroom met de panelen. Full electric was een aanzienlijk grotere investering geweest. Afgezien van de extra ruimte die dan binnen nodig is in combinatie met de houten balken weer voor nieuwe hoofdbrekens zou zorgen laat staan de extra leidingen en kabels die getrokken zouden moeten worden in iets wat net 4 jaar geleden verbouwd en afgewerkt is. Misschien komt Quatt over 2 jaar met een mooie passende full electric aanvulling en anders wordt het weer puzzelen wat passend is te maken.
Kramerri schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:18:
Heeft iemand een telefoonnummer van Quatt? Ik moet mijn factuur laten aanpassen.. naam moet blijkbaar mijn geboortenaam zijn. Lang leven de regeltjes 🥳.
Kan je niet even rechtstreeks mailen naar degene met wie je het installatie gesprek gehad hebt? Die reageerde hier binnen een half uurtje en de volgende dag was het geregeld. Dat ging niet over de factuur, maar het was wel snel. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door charrel op 25-07-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mailtje naar de sales zou eigenlijk voldoende moeten zijn, met vermelding spoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
charrel schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:19:
[...]

Ons huis is uit 1964, beneden en op de eerste verdieping is alles geïsoleerd. Alleen de zolder moet nog, verbruik was de laatste 2 jaar rond de 750kuub gas. Juist voor de Quatt gekozen om wat extra kracht nog op de achtergrond te hebben tijdens de hele koude dagen. Mooie tussen oplossing voor niet al teveel geld. Ook hier rond de 800-1000kwh over qua stroom met de panelen. Full electric was een aanzienlijk grotere investering geweest. Afgezien van de extra ruimte die dan binnen nodig is in combinatie met de houten balken weer voor nieuwe hoofdbrekens zou zorgen laat staan de extra leidingen en kabels die getrokken zouden moeten worden in iets wat net 4 jaar geleden verbouwd en afgewerkt is. Misschien komt Quatt over 2 jaar met een mooie passende full electric aanvulling en anders wordt het weer puzzelen wat passend is te maken.

[...]

Kan je niet even rechtstreeks mailen naar degene met wie je het installatie gesprek gehad hebt? Die reageerde hier binnen een half uurtje en de volgende dag was het geregeld. Dat ging niet over de factuur, maar het was wel snel. ;)
kijk eens in je inbox mailtje bij Quatt.io, daar staat vaak ook de naam van je contactpersoon waar je het gesprek mee hebt gehad, veelal voornaam@quatt.io als format.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cranb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 21:03
Ik ben een keer door Quatt gebeld inzake mijn video afspraak. Nummer was toen: 020-7008833

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barbapapa720
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-05 20:40
bbbrumbrum schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:38:
[...]

Uponor 20x2,25 is wel schraal qua binnendiameter, nl 15,5mm.
De leidingen van Quatt hebben met 20mm ruim 60% grotere doorlaat.

Overigens kun je met een upunor overgangskoppeling ineens over naar 22mm metalen buis: https://www.warmteservice...-recht-20-x-22/p/48955410
Besloten om bestaande leidingen niet te gebruiken. Ik wil niet dat deze op enig moment een discussiepunt zouden kunnen worden indien er iets niet goed werkt.

Bedankt allen voor jullie inpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbzmr
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-08 18:28
[...]

Je zou ook een Plugwise Anna kunnen overwegen.
Heb ik en werkt prima. Althans de tests, nog weinig ervaring mee want vorige week maandag is de Quatt bij ons geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kramerri
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-04 09:24
Bedankt allen, het is geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
jbzmr schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:17:
[...]

Je zou ook een Plugwise Anna kunnen overwegen.
Heb ik en werkt prima. Althans de tests, nog weinig ervaring mee want vorige week maandag is de Quatt bij ons geïnstalleerd.
Nou ja, mij werd verteld dat de Plugwise Anna en zelfs de Toon niet werden ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-09 21:19
Nogmaals, voor echte ondersteuning op thermostaten, kijken even op hun eigen website.
https://support.quatt.io/...werkt-met-de-quatt-hybrid

Hierop staan diegene die ze echt ondersteunen. Op het forum kan je mogelijk andere praktijkervaringen vinden, maar of het wel of niet gesupport is is ten tweede.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
clubeddie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:20:
Nogmaals, voor echte ondersteuning op thermostaten, kijken even op hun eigen website.
https://support.quatt.io/...werkt-met-de-quatt-hybrid

Hierop staan diegene die ze echt ondersteunen. Op het forum kan je mogelijk andere praktijkervaringen vinden, maar of het wel of niet gesupport is is ten tweede.
Ik heb ondertussen een Tado besteld. Lijkt mij nu Quatt en tado samen bezig zijn geweest dat dat gewoon goed werkt. En hij is wat mooier dan de lyric vind ik... Ben benieuwd. Later deze week zullen we zien of ik dan wel de Quatts überhaupt kan laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Even een vraag. Hoe is bij jullie de verbinding met de ketel? Bij mij is hij volgens Quatt via aan/uit aangestuurd. Maar ik bedacht me: hoe kan het dan dat ik op de api pagina de watertemperatuur e.d. kan zien? Dan communiceert de CiC toch gewoon via OpenTherm met de ketel?:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
"boiler": {
    "otFbChModeActive": false,
    "otFbDhwActive": false,
    "otFbFlameOn": false,
    "otFbSupplyInletTemperature": 46,
    "otFbSupplyOutletTemperature": 45,
    "otTbCH": false,
    "oTtbTurnOnOffBoilerOn": false
  },

[ Voor 6% gewijzigd door geerttttt op 25-07-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:42

RobertowNL

For your gear!

geerttttt schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:57:
Even een vraag. Hoe is bij jullie de verbinding met de ketel? Bij mij is hij volgens Quatt via aan/uit aangestuurd. Maar ik bedacht me: hoe kan het dan dat ik op de api pagina de watertemperatuur e.d. kan zien?:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  },
Onder je cv zit de flow meter die ook temperatuur meet. De ingaande temperatuur is dan weer de uitgaande van de Quatt (dacht ik).

Ah, nvm er staat duidelijk ot in de code.

[ Voor 3% gewijzigd door RobertowNL op 25-07-2023 20:27 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:53
RobertowNL schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:02:
[...]

Onder je cv zit de flow meter die ook temperatuur meet. De ingaande temperatuur is dan weer de uitgaande van de Quatt (dacht ik).
Nee dat is een andere sensor.
code:
1
2
3
flowMeter": {
    "waterSupplyTemperature": 21.903935501918184,
    "flowRate": 0

[ Voor 15% gewijzigd door Heinemancp op 25-07-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Heinemancp schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:10:
[...]

Nee dat is een andere sensor.
Nvm verkeerd gelezen.
Verder heb ik geen sensoren. Of in de Quatt of de flow meter.

[ Voor 6% gewijzigd door RobertowNL op 25-07-2023 20:28 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbzmr
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-08 18:28
geerttttt schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:57:
Even een vraag. Hoe is bij jullie de verbinding met de ketel? Bij mij is hij volgens Quatt via aan/uit aangestuurd. Maar ik bedacht me: hoe kan het dan dat ik op de api pagina de watertemperatuur e.d. kan zien? Dan communiceert de CiC toch gewoon via OpenTherm met de ketel?:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  },
Als er waarden achter "otFbSupplyInletTemperature" en "otFbSupplyOutletTemperature" staan dan is je ketel aangesloten via OT. Als er staat "otFbSupplyInletTemperature": null,
"otFbSupplyOutletTemperature": null, dan js je ketel aangesloten via aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
jbzmr schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:26:
[...]

Als er waarden achter "otFbSupplyInletTemperature" en "otFbSupplyOutletTemperature" staan dan is je ketel aangesloten via OT. Als er staat "otFbSupplyInletTemperature": null,
"otFbSupplyOutletTemperature": null, dan js je ketel aangesloten via aan/uit.
Precies. Toch gek, want de monteur had het er over dat mijn ketel met aan/uit aangesloten was... Vreemd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:23
geerttttt schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:51:
[...]

Precies. Toch gek, want de monteur had het er over dat mijn ketel met aan/uit aangesloten was... Vreemd..
Aan/uit is rechts aan de zijkant van de CiC aangesloten, opentherm aan de onderkant van de CiC.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

geerttttt schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:51:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ox4DxhDjhIpB5BUDs3orHUsqCUM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jLfdqqrtG6DbET17g1zezOvR.jpg?f=user_large
Plaatje eerder hier uit het topic, je kan zien aan welke aansluiting de CV zit aangesloten.

[ Voor 30% gewijzigd door RobertowNL op 25-07-2023 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Hm, hij lijkt wel op het aan uit contact te zitten als ik het goed zie. Morgen even op onderzoek uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
geerttttt schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:39:
[...]

Ik heb ondertussen een Tado besteld. Lijkt mij nu Quatt en tado samen bezig zijn geweest dat dat gewoon goed werkt. En hij is wat mooier dan de lyric vind ik... Ben benieuwd. Later deze week zullen we zien of ik dan wel de Quatts überhaupt kan laten draaien.
Wanneer het om het optimaal werken van je warmtepomp gaat, is uiterlijk dan zo belangrijk? Ik heb het idee dat de hele ontwikkeling van Quatt is gedaan met een t6 en daarna is geprobeerd om met Tado samen te werken. Wanneer je dan de keuze hebt zou ik niet voor het uiterlijk gaan maar eerder voor bewezen functionaliteit.

T6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxhDpDEXT8tj5o1zXKo43XlcyzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7wLkOb4Mh0wDzOkfztVrqF0.jpg?f=fotoalbum_large

Tado

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ogk7TYyiFhWPbKYXZaqcPso4Y-I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EqeRQq7TD466xShO8ftInuhi.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:33
okijokii schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:32:
Wanneer het op het optimaal werken van je warmtepomp gaat, is uiterlijk dan zo belangrijk? Ik heb het idee dat de hele ontwikkeling van Quatt is gebeurd met een t6 en daarna is geprobeerd om met Tado samen te werken. Wanneer je dan de keuze hebt zou ik niet voor het uiterlijk gaan maar eerder voor bewezen functionaliteit. Just my case...
Zoals ik al eerder aangaf...

Enkele maanden geleden is er door Tado en Quatt aan de koppeling tussen beide gewerkt. Ik heb eea getest en wat mij betreft was die test succesvol. Beide partijen hebben ook aangegeven dat Tado nu wordt ondersteund. In Tado moet je zorgen dat het juiste profiel gebruikt wordt en de thermostaat moet op de OT connectoren aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Beste tweakers,

[Afbeelding]
Nog een aanvulling op mijn eerdere post, mbt tot de radiatoren, tenminste die vaak open staan, zou je het gebruik van radiatorventilatoren kunnen overwegen, die heb je kant en klaar maar zou je ook zelf kunnen bouwen, hoe vind je hier op tweaker een aparte forum voor. Daarmee verhoog je de capaciteit van de radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Timmy schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:11:
[...]

Zoals ik al eerder aangaf...

Enkele maanden geleden is er door Tado en Quatt aan de koppeling tussen beide gewerkt. Ik heb eea getest en wat mij betreft was die test succesvol. Beide partijen hebben ook aangegeven dat Tado nu wordt ondersteund. In Tado moet je zorgen dat het juiste profiel gebruikt wordt en de thermostaat moet op de OT connectoren aangesloten zijn.
Er is wel een verschil of iets optimaal werkt of dat het ook werkt, en er blijkt toch nog wat problemen te zijn gezien de opmerkingen op dit forum.
Ik kan niet beoordelen welke nu echt beter functioneert en welke app functies nu beter zijn, ik zelf heb (toen waren er met de tado nog problemen) gekozen voor de witte T6.
Echter is de T6 ook niet vrij van fouten. Mogelijk dat anderen die de quatt al hebben lopen met een T6 of Tado even kunnen aangeven hoe deze bij hun loopt.
Ik verwacht wel dat combinatie thermostaat met de CIC van Quatt wel een andere is dan bij een CV installatie direct. O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFETzKhRGHtM0P_YN4jhShV1ll0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMqxiG8Orw50k5dtmfZZ5q2R.jpg?f=fotoalbum_large
Foto bron tweakers

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 26-07-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Nou ja laten we ook niet overdrijven. Quatt wil het liefst een watertemp en een set temp en kamertemp. Nest geeft dat niet allemaal door en is eigenwijs. Lyric doet dat wel. Tado blijkbaar ook.

Ja ik ben wat eigenwijs, ik vind de lyric hier gewoon niet zo mooi staan, en de mogelijkheid tot slimme radiatoren van Tado vind ik ook wel geinig. Dus vandaar :)

Maar ook een Tado kan zo op marktplaats als de performance echt tegen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
En ff wat anders. Quatt zal toch echt moeten zorgen dat ze wat bredere support hebben qua thermostaten. Alleen een type thermostaat ondersteunen lijkt me voor niemand wenselijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:35:
En ff wat anders. Quatt zal toch echt moeten zorgen dat ze wat bredere support hebben qua thermostaten. Alleen een type thermostaat ondersteunen lijkt me voor niemand wenselijk.
Vergeet niet dat we het hier nog steeds over een startup hebben, hun ontwikkelcapaciteiten zijn derhalve nog redelijk beperkt, en ik zou het liever hebben dat ze hun aandacht nu primair richten op de quatt zelf.
De huidige lijst (het zijn dus een hoop meer dan slechts één model) bied op dit moment voldoende keuze, bepaalde merken, zoals de nest zullen waarschijnlijk zonder aanpassingen aan de CIC gewoon niet goed werken. Andere merk eigen thermostaten dus ook niet.
In een later stadium krijg je waarschijnlijk ook andere thermostaten die specifiek voor warmtepompen zijn gemaakt.
Bedenk ook dat je met een warmtepomp heel anders gaat werken dan met een bestaande CV ketel, de hoeft bij een warmptepomp eigenlijk alleen de temperatuur in te stellen (en voor de rest ook er van afblijven) en dat was het dan ook, continue deze aanpassen (net als geofencing) heeft bij een warmtepomp weinig nut. |:(

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 26-07-2023 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
Bij geboortenaam bedoel je je voornaam zoals deze in de BRP staat?
Mijn 'roepnaam' is ook anders dan mijn officiële voornaam. Ik ga hem in mijn aanvraag bij Quatt laten aanpassen voor de zekerheid. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
voor mensen die nog twijfelen of een vuilafscheider cq ontluchter zin heeft.
Hier een filmpje van ketelklets over een dergelijke vuilafscheider.
https://www.bing.com/vide...0EEC34CFA10E5EBFBC030EEC3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
kroam schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:12:
[...]

Bij geboortenaam bedoel je je voornaam zoals deze in de BRP staat?
Mijn 'roepnaam' is ook anders dan mijn officiële voornaam. Ik ga hem in mijn aanvraag bij Quatt laten aanpassen voor de zekerheid. Bedankt voor de tip!
Oh hier hetzelfde. Ik heb gewoon alles ingediend met mijn roepnaam, niet mijn paspoort naam... Is dat een probleem dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekoot
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-02 11:53
Trumpske schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:56:
[...]

Als je de slimme kop van de radiator haalt en er een thermostaatkop voor terug zet en deze op 5 zet staat hij altijd open!

Zo heb ik ook een paar kranen gedaan zodat die gewoon altijd meelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasaj
  • Laatst online: 17-01 11:24
Hoi!

Ik heb mij al lang geleden aangemeld voor Quatt en ben aan de beurt. Ik twijfel alleen of ik het moet doen. Wij wonen in een slecht geisoleerde woonboerderij met beneden nog veel enkelglas. (geen vloerisolatie, geen muur isolatie, ook lastig om nog te doen. (plafondhoogte is vrij laag, liggen ongefundeerd in natte veengrond, kunnen daardoor spouw ook niet isoleren vanwege optrekkend vocht).

We stoken nu 3500 m3 gas per jaar weg.

Zou het schelen om een dubbele Quatt te plaatsen? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-09 21:19
lucasaj schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:07:
Hoi!

Ik heb mij al lang geleden aangemeld voor Quatt en ben aan de beurt. Ik twijfel alleen of ik het moet doen. Wij wonen in een slecht geisoleerde woonboerderij met beneden nog veel enkelglas. (geen vloerisolatie, geen muur isolatie, ook lastig om nog te doen. (plafondhoogte is vrij laag, liggen ongefundeerd in natte veengrond, kunnen daardoor spouw ook niet isoleren vanwege optrekkend vocht).

Aan de beurt met intake gesprek of plaatsing? Je kan anders je twijfels en je woonsituatie toch bespreken in het intake gesprek. Daar zal een advies uitkomen.

Gezien het verbruik heb je nog meer aan andere isolatiemaatregelen. Maar dat zal je zelf ook wel begrijpen. Maar ik zou altijd het gesprek aangaan.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Hoi!

Altijd het gesprek aangaan. Maar vervangen van enkel glas naar hr++ zal echt aanzienlijk gaan schelen op je gasverbruik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:23
geerttttt schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 06:17:
[...]

Oh hier hetzelfde. Ik heb gewoon alles ingediend met mijn roepnaam, niet mijn paspoort naam... Is dat een probleem dan?
Nee maakt niet uit.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:34

SBL

Wel vloerverwarming? Of veel grote radiatoren? Dan denk ik dat het kan werken.
want dan verwacht ik dat je nu met CVwater 45graden en pomp 800l/uur je huis warm krijgt.
Je hebt dan veel afgifte, zodat water met bijvoorbeeld 30 retour komt.
Quatt1 brengt het naar 34, Quatt2 naar 38 en de CV vult aan naar 45.
Quatts nemen dan grote happen uit je gasverbruik.

Heb je een winter getest met lage CV-watertemperatuur?

(als je relatief kleine radiatoren hebt, lukt dat met CV op hoge watertemperatuur nog wel, maar Quatt/warmtepomp is niet goed in retourwater van 50 naar 58 brengen)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:55
SBL schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:24:
[...]

Wel vloerverwarming? Of veel grote radiatoren? Dan denk ik dat het kan werken.
want dan verwacht ik dat je nu met CVwater 45graden en pomp 800l/uur je huis warm krijgt.
Je hebt dan veel afgifte, zodat water met bijvoorbeeld 30 retour komt.
Quatt1 brengt het naar 34, Quatt2 naar 38 en de CV vult aan naar 45.
Quatts nemen dan grote happen uit je gasverbruik.

Heb je een winter getest met lage CV-watertemperatuur?

(als je relatief kleine radiatoren hebt, lukt dat met CV op hoge watertemperatuur nog wel, maar Quatt/warmtepomp is niet goed in retourwater van 50 naar 58 brengen)
Dit inderdaad. Sowieso ga je met de Quatt's super veel gas verbruiken besparen en soms zal je CV bijspringen.
Prima toch! _/-\o_

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

Spykie schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:28:
[...]

Dit inderdaad. Sowieso ga je met de Quatt's super veel gas verbruiken en soms zal je CV bijspringen.
Prima toch! _/-\o_
Besparen bedoel je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Hoi!

sorry, zonder de details van je huis te kennen zou ik zelf niet eerst beginnen met een warmtepomp, gezien je gasverbruik zou ik toch eerst aan andere maatregelen treffen.

een warmtepomp heeft een groot nadeel tov een cv-ketel, hij is niet in staat om snel een grote hoeveelheid warmte te genereren. Wil je een warmtepomp zo effecient mogelijk inzetten moet je het warmteverlies van je huis zo laag mogelijk houden. je huis heeft echter nu een zeer hoog warmteverlies, dus dat probleem zul je eerst moeten oppakken.
Nu direct een warmtepomp nemen (ook de 8 kW is bij dit gasverbruik veel te weinig, je zou in de buurt van een 20 kW !!! of hoger uitkomen (eerste grove benadering) met een stroomverbruik van circa 8.000 kWh !!!) anders ga je het niet warm krijgen of je CV is nog steeds aan het verwarmen met dito gasverbruik. (kijk ook eens op dit topic hier bij tweakers: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic) https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2128086

ten eerste isolatiemaatregelen
- isolatie van bv dak
- omdat bij jullie blijkbaar spouwisolatie niet kan had je al eens gedacht aan een voorzetwand aan de buitenkant? Ja dit is wat duurder, maar op den duur is je gasrekening nog veel duurder. kijk eens naar dit product.
https://youtu.be/Wz-c1oQNZzM
https://www.isobouw.nl/nl/producten/slimfort-gevelisolatie/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHZ8sEBfHhB1viwJ81rQsBRH338=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MGyxHdut7wtlZ3NikdoxuIL5.png?f=user_large
Voordeel van dit systeem is dat je het aanzicht van het huis naar je wensen cq eisen kunt opbouwen (steen, hout, kunststof e.d. alles is mogelijk.
- enkel glas zeker door HR++ glas vervangen, verwacht echter dat je naast je glas waarschijnlijk ook je kozijnen moet vervangen, bij oude kozijnen met enkel glas kan het lastig zijn om daar voldoende ruimte voor het dubbel glas te generen, je wilt met name niet een te kleine spouw tussen de twee glasplaten hebben. ook zijn vaak de kozijnen dermate slecht dat het vernieuwen ook op dat punt zin maakt.
HR+++ glas? Je moet je afvragen of een stap naar HR+++ glas in jou geval zinvol is, zeker omdat de rest van je huis vere van ideal geisoleerd is, ik verwacht dit overigens niet.
(ik zelf heb voordat er een warmtepomp is gekomen ook eerst op de benedenverdieping het glas van dubbel glas naar HR++ gebracht + spouwmuur geisoleerd., rest van huis is al redelijk goed geisoleerd)
wat ik ook mis in je verhaal is of je zelf zonnepanelen hebt.
wil je meer weten mag je me ook een pm sturen. _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 27-07-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasaj
  • Laatst online: 17-01 11:24
Dank voor jullie uitgebreide antwoorden!

Natuurlijk zou isoleren stap 1 zijn. Het probleem is dat we met een 300 jaar oude boerderij zitten en de gevel isoleren zou bijv. veel te veel het aangezicht van het huis aantasten.

De benedenverdieping is niet geisoleerd; dus enkelsteens buitenmuur, 10cm spouw en 1 steens itonblokken, stuc en je bent binnen.
Beneden is het allemaal enkelglas. Dit willen we gaan vernieuwen, maar vorig jaar is het schilderwerk voor 8000 euro gedaan, we vinden het zonde dit nu te doen en wachten liever even een periode af dat de overheid ook subsidie gaat geven op vacuumglas. (nu nog niet het geval, of niet voor de isolatiewaarde die het heeft).

Onze bovenverdieping is wel goed geïsoleerd, rieten rap, dubbel glas HR++. maar onze benedenverdieping is het probleem. 120m2 zonder isolatie.

We hebben wel ouderwetse grote radiatoren. In de huiskamer staat er zelfs 1 van 5 meter lang die zo zwaar is dat je 4 man nodig hebt om hem van de muur te tillen. Tot nu toe gaat de boiler altijd tot 80 graden. Ik heb nog niet geprobeerd dit in de winter naar bijv. 40-50 graden te brengen en of we het huis dan voldoende warm krijgen. Meestal is de radiator niet super heet ofzo in de winter alleen bij het opstoken in de ochtend. Dan slaat die vaak ook door, omdat de radiator nog te lang heet blijft wat als gevolg heeft dat het huis opeens 22 graden wordt terwijl ik de thermostaat op 20.5 zet.

Ik heb morgen een eerste adviesgesprek. We gaan het meemaken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:34

SBL

lucasaj schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:56:
Tot nu toe gaat de boiler altijd tot 80 graden. Ik heb nog niet geprobeerd dit in de winter naar bijv. 40-50 graden te brengen en of we het huis dan voldoende warm krijgen. Meestal is de radiator niet super heet ofzo in de winter alleen bij het opstoken in de ochtend. Dan slaat die vaak ook door, omdat de radiator nog te lang heet blijft wat als gevolg heeft dat het huis opeens 22 graden wordt terwijl ik de thermostaat op 20.5 zet.

Zet de boiler voor verwarming dan nu maar terug naar 45graden. Daar wordt deze al een stuk efficiënter van (als het tenminste een HR is). en dan ben je ook van je 22graden overshoot af. ('s Morgens wat eerder aan laten gaan)
En als je merkt dat dat in het najaar niet warm genoeg is, in stappen van 5 graden omhoog.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
lucasaj schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:56:
Dank voor jullie uitgebreide antwoorden!

Natuurlijk zou isoleren stap 1 zijn. Het probleem is dat we met een 300 jaar oude boerderij zitten en de gevel isoleren zou bijv. veel te veel het aangezicht van het huis aantasten.

De benedenverdieping is niet geisoleerd; dus enkelsteens buitenmuur, 10cm spouw en 1 steens itonblokken, stuc en je bent binnen.
Beneden is het allemaal enkelglas. Dit willen we gaan vernieuwen, maar vorig jaar is het schilderwerk voor 8000 euro gedaan, we vinden het zonde dit nu te doen en wachten liever even een periode af dat de overheid ook subsidie gaat geven op vacuumglas. (nu nog niet het geval, of niet voor de isolatiewaarde die het heeft).
vacuumglas heeft in jou geval gewoon geen enkel zin, omdat de rest van je benedengevel zo lek als een mandje is, dus wat je dan niet door je raam verliest gaat gewoon door de muur weg. dus gewoon zonde van je geld, HR++ is gezien de rest meer dan voldoende.
een gouden regel bij isoleren is dat je isolatiemaatregelen op elkaar afgestemt moeten zijn, anders is het effect gewoon veel te weinig. Bekijk het maar als een lekkende dijk met 20 gaten, als je daar 3 gaten dempt heb je nog water binnen.
Onze bovenverdieping is wel goed geïsoleerd, rieten rap, dubbel glas HR++. maar onze benedenverdieping is het probleem. 120m2 zonder isolatie.

We hebben wel ouderwetse grote radiatoren. In de huiskamer staat er zelfs 1 van 5 meter lang die zo zwaar is dat je 4 man nodig hebt om hem van de muur te tillen. Tot nu toe gaat de boiler altijd tot 80 graden. Ik heb nog niet geprobeerd dit in de winter naar bijv. 40-50 graden te brengen en of we het huis dan voldoende warm krijgen. Meestal is de radiator niet super heet ofzo in de winter alleen bij het opstoken in de ochtend. Dan slaat die vaak ook door, omdat de radiator nog te lang heet blijft wat als gevolg heeft dat het huis opeens 22 graden wordt terwijl ik de thermostaat op 20.5 zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcDW
  • Laatst online: 20-10-2023
thekoot schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:50:
[...]

Als je de slimme kop van de radiator haalt en er een thermostaatkop voor terug zet en deze op 5 zet staat hij altijd open!

Zo heb ik ook een paar kranen gedaan zodat die gewoon altijd meelopen.
Quatt gaf mij zojuist via de chat het volgende aan hierover: Als de vloerverwarming niet afgesloten kan worden / er een bypass zit, is het goed. Ik laat het maar even zo dan, aangezien dit bij mij het geval is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paul_Heineman10
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-06-2024
MacD007 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:20:
[...]

vacuumglas heeft in jou geval gewoon geen enkel zin, omdat de rest van je benedengevel zo lek als een mandje is, dus wat je dan niet door je raam verliest gaat gewoon door de muur weg. dus gewoon zonde van je geld, HR++ is gezien de rest meer dan voldoende.
een gouden regel bij isoleren is dat je isolatiemaatregelen op elkaar afgestemt moeten zijn, anders is het effect gewoon veel te weinig. Bekijk het maar als een lekkende dijk met 20 gaten, als je daar 3 gaten dempt heb je nog water binnen.

[...]
Denk dat de meeste mensen die het vak warmteleer hebben gehad (of andere vakmannen/vrouwen de isolatieindustrie) dit niet prettig vinden om te lezen (bekend fabeltje). Elke isolatiemaatregel heeft evenveel effect ongeacht andere oppervlaktes in de woning. Aangezien het een simpel sommetje is van temperatuur verschil, oppervlak en isolatiewaarde. Als je ventilatie wegdenkt, gaat een oppervlak niet ineens meer warmte doorlaten als je de ramen ernaast vernieuwd.

Enige wat je misschien zou kunnen zeggen is, dat wanneer je muren megagoed geisoleerd zijn en je ramen slecht het vernieuwen van je ramen relatief een veel groter effect heeft. Wel opletten voor condensatie tussen de twee verschillende delen.

Daarbij moet je wel in de gaten houden of het verschil in isolatiewaarde tussen vacuumglas en HR++ (+) het verschil in kosten waard is. Al kan ik met een oude boerderij voorstellen dat vacuumglas wel past in de bestaande kozijnen en HR glas niet. Als een groot deel van je gevel glas is, kan het zeker de moeite waard zijn dat te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
MarcDW schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:15:
[...]

Quatt gaf mij zojuist via de chat het volgende aan hierover: Als de vloerverwarming niet afgesloten kan worden / er een bypass zit, is het goed. Ik laat het maar even zo dan, aangezien dit bij mij het geval is.
Precies, ik dacht hetzelfde. De vloerverwarming kan niet echt worden afgesloten maar zou eventueel wel geknepen kunnen worden door de thermostaat als er te heet water doorheen gaat. Maar, verwacht dat dit met de Quatt niet gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:57:
sorry, zonder de details van je huis te kennen zou ik zelf niet eerst beginnen met een warmtepomp, gezien je gasverbruik zou ik toch eerst aan andere maatregelen treffen.
Eens, maar niet volledig mee eens. Ik zou ook kijken naar isolatie, en qua besparing zou dat denk ik ook mijn prioriteit zijn, maar tegelijkertijd is het wel zo dat des te hoger je gasverbruik is, des te hoger de potentiele besparing met een warmtepomp.

De volgorde maakt daarin niet zo heel veel uit. Of je nu isoleert en dan een warmtepomp plaatst of andersom maakt eigenlijk niet zoveel uit.

Voordeel van eerst de warmtepomp plaatsen: je begint direct met besparen, en je rekensom qua isolatie wordt mogelijk anders, aangezien je met een goedkopere manier van verwarmen minder bespaart met de isolatie.

Voordeel van eerst isoleren: je kunt een betere inschatting maken wat voor capaciteit warmtepomp je nodig hebt, zeker als je van plan bent er ooit volledig elektrisch mee te gaan.
een warmtepomp heeft een groot nadeel tov een cv-ketel, hij is niet in staat om snel een grote hoeveelheid warmte te genereren. Wil je een warmtepomp zo effecient mogelijk inzetten moet je het warmteverlies van je huis zo laag mogelijk houden. je huis heeft echter nu een zeer hoog warmteverlies, dus dat probleem zul je eerst moeten oppakken.
Het snel warmte genereren heeft vooral invloed op de nachtverlaging. Wel is nachtverlaging bij een slecht geisoleerde woning aantrekkelijker dan bij een woning met een hoge isolatiewaarde. Voor efficient inzetten is vooral de afgifte van belang, heb je voldoende afgifte dan kun je ook een woning met een hoog warmteverlies met een relatief lage temperatuur verwarmen. In deze situatie wordt dat wel snel vloerverwarming, en of dat kan is maar de vraag. Je zou het wel aan kunnen grijpen om direct ook voor isolatie te gaan: vloeren weg, stukje uitgraven / breken, isolatie en vloerverwarming er in.
Nu direct een warmtepomp nemen (ook de 8 kW is bij dit gasverbruik veel te weinig, je zou in de buurt van een 20 kW !!! of hoger uitkomen (eerste grove benadering) met een stroomverbruik van circa 8.000 kWh !!!) anders ga je het niet warm krijgen of je CV is nog steeds aan het verwarmen met dito gasverbruik.
Ik zou echter wel gewoon voor 8KW gaan. Het voordeel is dat hiermee de Quatts zo ongeveer het hele stookseizoen bezig zullen zijn wat je een forse besparing oplevert. Als er in de toekomst nog isolatie wordt toegevoegd gaat de ketel minder vaak aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Hoi!
Wij wonen in een slecht geisoleerde woonboerderij met beneden nog veel enkelglas. (geen vloerisolatie, geen muur isolatie, ook lastig om nog te doen.
Is er een mogelijkheid om de vloer aan te pakken icm vloerverwarming? Als je de vloer een stukje kunt uitgraven / breken sla je 2 vliegen in 1 klap, namelijk dat je de vloer kunt isoleren, en ook direct vloerverwarming kunt aanleggen, wat icm een warmtepomp een stuk zuiniger stookt.

Met de huidige radiatoren hangt het er ook een beetje vanaf wat de minimum termperatuur is waarop de ketel ingesteld kan worden. Als je het niet warm krijgt zonder dat de ketel op 80 graden staat gaan de warmtepompen heel weinig toevoegen, omdat de retourtemperatuur dan vermoedelijk ook behoorlijk hoog is.

Pagina: 1 ... 107 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.