Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.831.034 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasaj
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-01 11:24
onlinaius schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:58:
[...]

Is er een mogelijkheid om de vloer aan te pakken icm vloerverwarming? Als je de vloer een stukje kunt uitgraven / breken sla je 2 vliegen in 1 klap, namelijk dat je de vloer kunt isoleren, en ook direct vloerverwarming kunt aanleggen, wat icm een warmtepomp een stuk zuiniger stookt.

Met de huidige radiatoren hangt het er ook een beetje vanaf wat de minimum termperatuur is waarop de ketel ingesteld kan worden. Als je het niet warm krijgt zonder dat de ketel op 80 graden staat gaan de warmtepompen heel weinig toevoegen, omdat de retourtemperatuur dan vermoedelijk ook behoorlijk hoog is.
Helaas is dat voorlopig niet mogelijk. Onze boerderij ligt op water niveau, als je een gat in het beton hebt drukt het water direct omhoog. Als we dit willen doen zouden we direct ons huis moeten funderen en eerst een fatsoenlijke nieuwe betonnen bak plaatsen. Dat zou kunnen maar dan zijn we zo 300k verder en zouden we direct ook de binnenmuren moeten aanpakken. Voorlopig besloten deze grote verbouwing niet te doen. Wie weet laten we die aan de ooit toekomstige bewoners over.

Stom dat ik niet eerder in de winter heb gekeken of ons huis warm te stoken is met een lage radiator temperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door lucasaj op 27-07-2023 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:14
MacD007 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:57:

- omdat bij jullie blijkbaar spouwisolatie niet kan had je al eens gedacht aan een voorzetwand aan de buitenkant? Ja dit is wat duurder, maar op den duur is je gasrekening nog veel duurder. kijk eens naar dit product.
Aangezien het om een grote woonboerderij gaat zou je ook isolatie aan de binnenkant kunnen overwegen.

Voordelen:
- Aangezien de spouw open blijft heeft isolatie aan de buitenkant minder zin. Je kunt de spouw namelijk niet volledige afsluiten omdat je dan vochtproblemen krijgt, en hebt dus nog steeds koude lucht ni de spouw, die met voorzetwanden dus achter de isolatie zit.
- Goedkoper dan voorzetwanden aan de buitenkant. EPS / XPS / PIR plaat / glas / steenwol / etc (even kijken wat de slimste optie is wat betreft vocht, daar heb ik me niet voldoende in verdiept. Ik neig naar PIR vanwege de isolatiewaarde zodat je minder binnenruimte verliest), icm hout / gipsplaat / kunststof voor de afwerking.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
lucasaj schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:03:
Stom dat ik niet eerder in de winter heb gekeken of ons huis warm te stoken is met een lage radiator temperatuur.
Hoe goed kun je tegen 35 graden en hoe hoog kan je thermostaat? ;) Want het maakt qua warmteverlies naar buiten niet uit of je 20 graden in je woning wil met een buitentemperatuur van 0 graden, of 35 graden met een buitentemperatuur van 15.

Helemaal eerlijk is de vergelijking echter niet, omdat je relatief meer kou uit de bodem krijgt bij een binnentemperatuur van 35 graden (de bodem heeft een vrij constante temperatuur) en omdat ook je hele interieur en binnenmuren moeten opwarmen. In de praktijk zul je dus een aantal graden lager kunnen gaan zitten dan die 35.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
onlinaius schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:03:
[...]

Aangezien het om een grote woonboerderij gaat zou je ook isolatie aan de binnenkant kunnen overwegen.

Voordelen:
- Aangezien de spouw open blijft heeft isolatie aan de buitenkant minder zin. Je kunt de spouw namelijk niet volledige afsluiten omdat je dan vochtproblemen krijgt, en hebt dus nog steeds koude lucht ni de spouw, die met voorzetwanden dus achter de isolatie zit.
- Goedkoper dan voorzetwanden aan de buitenkant. EPS / XPS / PIR plaat / glas / steenwol / etc (even kijken wat de slimste optie is wat betreft vocht, daar heb ik me niet voldoende in verdiept. Ik neig naar PIR vanwege de isolatiewaarde zodat je minder binnenruimte verliest), icm hout / gipsplaat / kunststof voor de afwerking.
Na de aanvullende info is dat denk ik ook eenvoudiger alleen zul je daar niet mogelijk iets mindere isolatiewaarden mee krijgen, voor binnen zou ik vanwege brandrisico geen pir of vergelijkbaar materiaal gebruiken. Hou het hier bij steenwol of mogelijk zelfs wol.
De door mij aangegeven buitenisolatie is eigenlijk een prima optie alleen ik snap hun ook wel dat hierdoor het aangezicht van het huis wel erg wordt veranderd.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 11:28

simplemouse

*.*.*.*

Bolkm00d schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:52:
[...]

Ik zat in ongeveer dezelfde situatie, medewerker van quatt leek het onmogelijk om door de dakoversteek te gaan. Destijds akkoord gegaan met een oplossing om door de muur te gaan. Op de dag van de montage met de monteurs overlegd. De door mij geopperde optie was veel makkelijker te realiseren.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb exact dit zelfde probleem.
Ik wil hem ook door de overstek hebben maar daarvan zeggen ze dat het niet kan.
Hierdoor is er nog geen akkoord gegeven. De oplossing die ze nu willen doen is door de badkamer precies waar de douche zit......

Is Quatt the overtuigen een keer op locatie te komen kijken ipv via een video call?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:38

charrel

Cortisol4life..

Hier was nog geen ontluchter/ vuilafscheider geplaatst. Nu heb ik er eentje besteld bij de Technische unie, nu past ie alleen na de ketel uitgang naar de Quatt ingang. Dat zou toch niet heel veel uitmaken?
Daarom ook de flamco besteld die je op eco of schoonmaak mode kan zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door charrel op 27-07-2023 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:35
First post in deze thread. Heb vorige week de intake met Quatt gehad (mid juni besteld) en net de offerte binnen. Allemaal helder en soepel verlopen - goede start. Heb de info in deze thread uitvoerig doorgenomen en heb op basis hiervan nog twee openstaande vragen die ik zowel hier als bij Quatt wil bespreken.

Woningsituatie: appartement in Amsterdam met begane grond (85m2) en souterrain (70m2). Bouwjaar 1884, maar vorig jaar volledig gerenoveerd na funderingsherstel / onderkeldering en geïsoleerd naar A-label. Momenteel een kleine ketel met volledige vloerverwarming op beide verdiepingen een gasverbruik van 1.000 m3 per jaar (waarvan 250 SWW). Warmteverlies zit vooral op begane grond (buitenmuren + glazen pui) en is zeer laag in souterrain (betonnen bak van 50cm dik). Derhalve onevenredige warmtebehoefte - daarom gekozen voor Evohome met 1 zoneklep op BG en 4 losse groepen in souterrain. Werkt als een dolle. Geschatte besparing van Quatt is 650m3 gas gelijk aan circa 700 euro / jr (TVT van 4 jaar).

Vraag #1: wat is de beste strategie om de Quatt te combineren met zoneregeling. Ik snap de constraints van lange runs, warmte altijd kwijt moeten kunnen, continue bijverwarming ipv korte blasts, etc. Grofweg zie ik vier opties:
  1. Behoud van Evohome + zoneregeling ("as-is"). Evohome bepaald warmtevraag per zone en slingert de CiC aan via een OT-module. Maximale warmtesturing in de woning, maar risico op korte runs / pendelen bij warmtevraag in (kleinere zones). Dit is huidige uitgangspunt van Quatt met waarschuwing op lager rendement
  2. Behoud van Evohome en verwijderen van zoneklep op BG ("always on"). Evohome bepaald warmtevraag per zone maar BG-zone (85m2) loopt altijd mee zodat Quatt nooit gaat pendelen. Hier is ook meeste warmteverlies, dus geen punt dat deze "ongevraagd extra" krijgt. Next-best warmtesturing met risico op kortere runs bij warmtevraag in kleine zones in souterrain (maar geen gependel)
  3. Installatie van Lyric T6R op BG en deze koppelen aan de CiC voor aansturing Quatt/CV. Evohome standalone laten draaien voor de 4 groepen in souterrain. In effect worden deze groepen dan wel afgesloten van "teveel warmte", maar kunnen ze zelf geen warmtevraag triggeren bij "te weinig warmte". Ergo: kamers worden niet te warm, maar kunnen wel te koud worden. Matige warmtesturing voor het souterrain, maar wel versimpelde "best-practice" aansturing van Quatt met maximale runlengte.
  4. Installatie van Lyrix T6R op BG en Evohome er helemaal uit slopen. Bij warmtevraag op BG draait het hele pand mee in de verwarming. Onbalans in warmteafgifte tussen BG en souterrain ondervangen door handmatig kranen in souterrain te knijpen tbv gelijke temperatuur tussen verdiepingen. Geen slimme warmtesturing in woning, wel lekker simpel.
Optie 4 valt voor mij eigenlijk af - zie mezelf al het hele jaar pielen met die groepsknoppen om de kamers een beetje op gelijke temperatuur te houden. Optie 2 / 3 klinkt het meest logisch. Wat think?

Vraag #2: wat is de beste instelling voor de vloerverwarmingspompen? Heb tweemaal de Grundfos Alpha pompen op een 8-weg verdeler welke momenteel 24/7 staan te werken op een middelstandje. Op welk debiet kan ik deze het beste instellen - hoog of laag? En 24/7 aan of meegeschakeld met de Quatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Paul_Heineman10 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:49:
[...]

Denk dat de meeste mensen die het vak warmteleer hebben gehad (of andere vakmannen/vrouwen de isolatieindustrie) dit niet prettig vinden om te lezen (bekend fabeltje). Elke isolatiemaatregel heeft evenveel effect ongeacht andere oppervlaktes in de woning. Aangezien het een simpel sommetje is van temperatuur verschil, oppervlak en isolatiewaarde. Als je ventilatie wegdenkt, gaat een oppervlak niet ineens meer warmte doorlaten als je de ramen ernaast vernieuwd.
volledig mee eens, ik had me denk ik niet helemaal goed uitgedrukt, nee, die andere oppervlakken gaan dus niet meer warmte verliezen, maar ook niet minder. volgens mij is het ook geen fabeltje dat je isolatie-maatregelen op elkaar zou moeten afstemmen om het meest optimale isolatie versus kosten er uit te halen.

mijn betoog was eerder dat de meerprijs van vacumglas eerder niet in verhouding is met het totale effect (qua budget dan) dan als je bv HR++ glas zou nemen in combinatie met een muurisolatie.

een subsidie voor vacuumglas zal er voorlopig niet komen, vooral omdat de kosten en dus ook de subsidie niet meer in vergelijk staan met de reeds bestaande subsidiemogelijkheden.
De prijs van vacuumglas zal eerst een duidelijk moeten zakken wil een toekomstige regering daaraan denken.
Milieu centraal (zie de link) heeft duidelijk aan dat bij dubbel glas zo veel mogelijk naar HR++ glasvervanging over gegaan zou moeten. pas bij een vervanging van ook het kozijn word HR+++ aanbevolen.
Enige wat je misschien zou kunnen zeggen is, dat wanneer je muren megagoed geisoleerd zijn en je ramen slecht het vernieuwen van je ramen relatief een veel groter effect heeft. Wel opletten voor condensatie tussen de twee verschillende delen.

Daarbij moet je wel in de gaten houden of het verschil in isolatiewaarde tussen vacuumglas en HR++ (+) het verschil in kosten waard is.

Al kan ik met een oude boerderij voorstellen dat vacuumglas wel past in de bestaande kozijnen en HR glas niet. Als een groot deel van je gevel glas is, kan het zeker de moeite waard zijn dat te vervangen.
vroeger waren juist de ramen een heel stuk kleiner dan nu het geval is, omdat het een zeer oude boederij (was circa 300 jaar oud) betreft zal deze eerder kleine ramen hebben.

kijk eens hier na: https://www.milieucentraa...glas-hr-glas-triple-glas/

ruit van 1m bij 1m, dikte van 8,3 mm met een u-waarde van 0.4 W/m²K kost circa 600 euro excl. installatie.

een vergelijkbare ruit van HR++ glas (6mm-13 Sp) met een U-waarde van 1,2 W/m²K kost circa 85 euro excl. plaatsing.
je betaald dus een hoop voor een dunne ruit, voor deze meerprijs kun heel wat andere isolatiemaatregelen nemen die samen denk ik een hoogere totale isolatie waarde voor het huis betekenen.

dus leuk dat de maatregelen er zijn, maar dit is wel erg extreem. zeker als je vergelijkt dat een HR+++ glas een U-waarde van 0,5 heeft en qua kosten circa de helft is van vacuumglas.
ik weet niet of de boerderij een beschermde status heeft, indien ja, zou vacuum glas dan wel weer een optie zijn.
verder wil ik het echter hier bij laten, want zo zijn we wel erg off-topic aan het worden. ik ben gewoon bang dat in een dergelijke situatie je met een warmtepomp niet echt gelukkig gaat worden, tenminste niet zonder aanvullende maatregelen. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 28-07-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Clock schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:31:
First post in deze thread. Heb vorige week de intake met Quatt gehad (mid juni besteld) en net de offerte binnen. Allemaal helder en soepel verlopen - goede start. Heb de info in deze thread uitvoerig doorgenomen en heb op basis hiervan nog twee openstaande vragen die ik zowel hier als bij Quatt wil bespreken.

Woningsituatie: appartement in Amsterdam met begane grond (85m2) en souterrain (70m2). Bouwjaar 1884, maar vorig jaar volledig gerenoveerd na funderingsherstel / onderkeldering en geïsoleerd naar A-label. Momenteel een kleine ketel met volledige vloerverwarming op beide verdiepingen een gasverbruik van 1.000 m3 per jaar (waarvan 250 SWW). Warmteverlies zit vooral op begane grond (buitenmuren + glazen pui) en is zeer laag in souterrain (betonnen bak van 50cm dik). Derhalve onevenredige warmtebehoefte - daarom gekozen voor Evohome met 1 zoneklep op BG en 4 losse groepen in souterrain. Werkt als een dolle. Geschatte besparing van Quatt is 650m3 gas gelijk aan circa 700 euro / jr (TVT van 4 jaar).

Vraag #1: wat is de beste strategie om de Quatt te combineren met zoneregeling. Ik snap de constraints van lange runs, warmte altijd kwijt moeten kunnen, continue bijverwarming ipv korte blasts, etc. Grofweg zie ik vier opties:
  1. Behoud van Evohome + zoneregeling ("as-is"). Evohome bepaald warmtevraag per zone en slingert de CiC aan via een OT-module. Maximale warmtesturing in de woning, maar risico op korte runs / pendelen bij warmtevraag in (kleinere zones). Dit is huidige uitgangspunt van Quatt met waarschuwing op lager rendement
  2. Behoud van Evohome en verwijderen van zoneklep op BG ("always on"). Evohome bepaald warmtevraag per zone maar BG-zone (85m2) loopt altijd mee zodat Quatt nooit gaat pendelen. Hier is ook meeste warmteverlies, dus geen punt dat deze "ongevraagd extra" krijgt. Next-best warmtesturing met risico op kortere runs bij warmtevraag in kleine zones in souterrain (maar geen gependel)
  3. Installatie van Lyric T6R op BG en deze koppelen aan de CiC voor aansturing Quatt/CV. Evohome standalone laten draaien voor de 4 groepen in souterrain. In effect worden deze groepen dan wel afgesloten van "teveel warmte", maar kunnen ze zelf geen warmtevraag triggeren bij "te weinig warmte". Ergo: kamers worden niet te warm, maar kunnen wel te koud worden. Matige warmtesturing voor het souterrain, maar wel versimpelde "best-practice" aansturing van Quatt met maximale runlengte.
  4. Installatie van Lyrix T6R op BG en Evohome er helemaal uit slopen. Bij warmtevraag op BG draait het hele pand mee in de verwarming. Onbalans in warmteafgifte tussen BG en souterrain ondervangen door handmatig kranen in souterrain te knijpen tbv gelijke temperatuur tussen verdiepingen. Geen slimme warmtesturing in woning, wel lekker simpel.
Optie 4 valt voor mij eigenlijk af - zie mezelf al het hele jaar pielen met die groepsknoppen om de kamers een beetje op gelijke temperatuur te houden. Optie 2 / 3 klinkt het meest logisch. Wat think?

Vraag #2: wat is de beste instelling voor de vloerverwarmingspompen? Heb tweemaal de Grundfos Alpha pompen op een 8-weg verdeler welke momenteel 24/7 staan te werken op een middelstandje. Op welk debiet kan ik deze het beste instellen - hoog of laag? En 24/7 aan of meegeschakeld met de Quatt?
optie 4 lijkt mee, want je gaat dit echt niet elke dag moeten doen, het is geen ketel, dus trage warmteafgifte. bij zeer ploselinge weersveranderingen kun je snel genoeg reageren. simpel is soms ook de slimste weg.
wat zegt Quatt hiervan eigenlijk? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
charrel schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:14:
Hier was nog geen ontluchter/ vuilafscheider geplaatst. Nu heb ik er eentje besteld bij de Technische unie, nu past ie alleen na de ketel uitgang naar de Quatt ingang. Dat zou toch niet heel veel uitmaken?
Daarom ook de flamco besteld die je op eco of schoonmaak mode kan zetten.
De vuilafscheider moet ook aan de retour-leiding naar de Quatt komen, tenslotte hij is ook voor de bescherming van de Quatt bedoeld. (de uitgang van je CV-ketel gaat normaal gesproken niet direct richting de Quatt maar eerst richting jou verwarmingssysteem (VV - Radiatoren ed).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFWUd6LT7iISZv64b0IeBW9KNnY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cFsXNX9lCikWreO5aQsWegYq.jpg?f=user_large X(VF)

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 27-07-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

MacD007 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:14:
[...]

De vuilafscheider moet ook aan de retour-leiding naar de Quatt komen, tenslotte hij is ook voor de bescherming van de Quatt bedoeld. (de uitgang van je CV-ketel gaat normaal gesproken niet direct richting de Quatt maar eerst richting jou verwarmingssysteem (VV - Radiatoren ed).

[Afbeelding] X(VF)
Ja, maar dat schema klopt dan niet helemaal. Van de uitvoer van de ketel gaat het naar de Quatt ingang, dan via de Quatt uitvoer naar de verwarmingselementen en dan weer naar de retour van de Ketel. Dus de ketel zou warmer water de Quatt insturen als het water te koud is. Dat schema klopt niet :+
(Of ze hebben het verkeerd aangesloten, dat zou natuurlijk ook nog kunnen ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door charrel op 27-07-2023 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelMM
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-07-2023
Heb een vraag over de aansluiting van de Quatt warmtepomp.
We dienen buiten op zijgevel een werkschakelaar te monteren.
Dat lijkt me eenvoudig.
Maar ik ga er vanuit dat de monteurs van Quatt toch de elektrische bedrading hierop aansluiten en vervolgens de elektriciteitskabel, samen met de twee flexibele waterleidingen, door het te boren gat in het dak, geleiden naar het stopcontact bij de cv-ketel.
Klopt dit zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
MarcelMM schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:35:
Dat lijkt me eenvoudig.
Maar ik ga er vanuit dat de monteurs van Quatt toch de elektrische bedrading hierop aansluiten en vervolgens de elektriciteitskabel, samen met de twee flexibele waterleidingen, door het te boren gat in het dak, geleiden naar het stopcontact bij de cv-ketel.
Klopt dit zo?
Nee. Bedoeling van werkschakelaar is dat deze op vrije groep in meterkast aangesloten is, en niet op stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:42

RobertowNL

For your gear!

charrel schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:26:
[...]

Ja, maar dat schema klopt dan niet helemaal. Van de uitvoer van de ketel gaat het naar de Quatt ingang, dan via de Quatt uitvoer naar de verwarmingselementen en dan weer naar de retour van de Ketel. Dus de ketel zou warmer water de Quatt insturen als het water te koud is. Dat schema klopt niet :+
het schema daar klopt, althans zo is het bij mij wel aangesloten:

Retour uit radiatoren door de Quatt dan richting de CV dan aanvoer naar radiatoren.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 05:45

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Nou ik heb vandaag mijn Tado gekregen. 2e hands maar nieuw. En voila, de Quart werkt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oz4wJR0reQ0YgRMpbwEckuwJzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4auUWjOdFViN0HFDp1DL4xac.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDvzDl4z8GePillb8_nrtSLcbPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IO1Xdditg1QgTDguM7y6F3DG.jpg?f=fotoalbum_large

Valt me wel op dat de delta t niet zo hoog is, is dat normaal? 30 graden water...

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

RobertowNL schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:14:
[...]
het schema daar klopt, althans zo is het bij mij wel aangesloten:

Retour uit radiatoren door de Quatt dan richting de CV dan aanvoer naar radiatoren.
Ik las de radiator tekens op de ketel verkeerd :+ Het klopt wel inderdaad zoals je zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL370
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09 13:46
geerttttt schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:40:
[...]

Nou ja, mij werd verteld dat de Plugwise Anna en zelfs de Toon niet werden ondersteund.
Ook ik kreeg gisteren te horen dat Plugwise icm Quatt niet zou werken, ik ben benieuwd of iemand al praktijk ervaring heeft.

Zelf heb ik nu een Adam met een 10tal Tom's (2 zone's: woonkamer en kelder). En dus gisteren een offerte voor de Quatt. Ik had hem graag genomen maar ben erg in dubio gezien de mail vanuit Quatt dat dit niet zou werken.

[ Voor 23% gewijzigd door FL370 op 27-07-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
charrel schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:26:
[...]

Sorry, las iets later je tweede commentaar, in de techniek is het check en dubbel check. Lezen kan ook best lastig zijn. Geeft niets, heb je weer wat bijgeleerd zou ik zegen.
Echter is hiermee je eigenlijke vraag nu beantwoord? type van je vuilfilter is ook handig om te noemen. Let er op, bepaalde types mag je alleen in een verticale leiding plaatsen. O-)

[ Voor 38% gewijzigd door MacD007 op 27-07-2023 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:43
geerttttt schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:15:
Nou ik heb vandaag mijn Tado gekregen. 2e hands maar nieuw. En voila, de Quart werkt!

[
Valt me wel op dat de delta t niet zo hoog is, is dat normaal? 30 graden water...
Waarschijnlijk staat je Tado ingesteld op een lage aanvoertemperatuur van iemand die alleen vloerverwarming had. Als je zelf ook radiatoren hebt wil je de Quatt naar max 45 a 50 graden gaan laten verwarmen.

Download de Tado Pro app, bij het instellen van de "ketel" kan je ook de gewenste maximale aanvoer temperatuur instellen.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-09 18:27
Clock schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:31:

Mbt vraag 1 zou ik voor optie 2 gaan, dat ga ik ook doen; Ik heb de honeywell klep bij de VV op BG opengezet en spanningsloos, dus nu loopt de VV altijd mee (als buffer), om pendelen te voorkomen.

Zelf overweeg ik ook nog om de Honeywell evohome thermostaatknoppen in de slaapkamers wel te laten naregelen qua temperatuur in elke kamer, maar niet meer ieder afhankelijk de thermostaat te bedienen, want het is relatief ongunstig om de quatt te gebruiken om kleinere kamers individueel te verwarmen. warmtepomp is een traag systeem dus je warmt niet "even" een kamer op als er warmtevraag is.

Mijn uitgangspunt is de BG regelen met de quatt/thermostaat, traag systeem, en de slaapkamers lopen wel mee als de Quatt zijn lange runs doet en er ook warmtevraag is in een slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
simplemouse schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:51:
[...]

Ik heb exact dit zelfde probleem.
Ik wil hem ook door de overstek hebben maar daarvan zeggen ze dat het niet kan.
Hierdoor is er nog geen akkoord gegeven. De oplossing die ze nu willen doen is door de badkamer precies waar de douche zit......

Is Quatt the overtuigen een keer op locatie te komen kijken ipv via een video call?
Was bij mij zelfde verhaal dat ze niet door de dakoverstek wilden gaan, ivm 45 graden bocht ipv 90 graden. Maar ik kon het wel bespreken met de monteurs. Vandaag zijn de monteurs begonnen en zonder probleem gat gemaakt via dakoverstek en knieschot, enkel hout, dus hoefden niet door betonnen vloer.

Je kan altijd nog een keer je situatie met tekening/foto en argumentatie naar quatt sturen, naar degene die je video intake heeft gedaan, dat heb ik ook gedaan en toen zeiden ze dat de monteurs het zouden bekijken bij installatie.

grt skywalker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
rvdgaag schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:58:
[...]

Waarschijnlijk staat je Tado ingesteld op een lage aanvoertemperatuur van iemand die alleen vloerverwarming had. Als je zelf ook radiatoren hebt wil je de Quatt naar max 45 a 50 graden gaan laten verwarmen.

Download de Tado Pro app, bij het instellen van de "ketel" kan je ook de gewenste maximale aanvoer temperatuur instellen.
Ja, ik dacht toch dat ik die hoger ingesteld had, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet zeker weet.

Wat me wel op viel is dat de "otFtControlSetpoint" waarde in de CiC vanuit de thermostaat wel naar 70 (graden) ging toen ik de thermostaat op het maximum zette. Dus je zou zeggen dat hij dan vraagt om 70 graden water...

Ik weet ook niet zeker of de temperatuur wat Quatt maakt iets is wat ik zelf kan instellen, dat Quatt dat doet of dat dat op basis van buitentemperatuur e.d. is... iemand die dat weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 19:25
MacD007 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:38:
[...]

onbekend is onbemind, plus ze hebben waarschijnlijk daar ook geen enkele ervaring mee, dus koudwatervrees, stel dat compleet niet gaat werken? ze zijn zeer voorzichtig daar bij Quatt, ik denk persoonlijk ook dat jou situatie best eens mogelijk is (technisch dan) maar voor Quatt ziet dit toch als extra risico, en dat willen ze nu niet. Je kunt ze helaas ook niet dwingen.
Gisteren heb ik de bevestiging gekregen dat een Pelletkachel CV niet compatible is met de Quatt. Ik vind dit erg vervelend mij dit na ongeveer een jaar wachten pas duidelijk wordt, temeer omdat volgens mij Ron6 wel een dergelijke installatie met een Quatt heeft draaien :?
Zodoende heb ik gisteren een mailtje gestuurd naar DeWarmte en vanochtend kreeg ik al de bevestiging dat een pelletkachel-cv bij de PompAO geen enkel probleem is. We gaan het meemaken. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

Bij mij kon het in de gesprekken ook niet door de dakoverstek, meerdere pogingen gedaan. Scheelt 10m en meerdere betonlagen.
Het hangt denk ik ook af van je adviseur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
L_Edje schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:00:
[...]

Gisteren heb ik de bevestiging gekregen dat een Pelletkachel CV niet compatible is met de Quatt. Ik vind dit erg vervelend mij dit na ongeveer een jaar wachten pas duidelijk wordt, temeer omdat volgens mij Ron6 wel een dergelijke installatie met een Quatt heeft draaien :?
Zodoende heb ik gisteren een mailtje gestuurd naar DeWarmte en vanochtend kreeg ik al de bevestiging dat een pelletkachel-cv bij de PompAO geen enkel probleem is. We gaan het meemaken. ;w
Ja, dat zien we wel vaker bij Quatt dat ze dingen afwijzen waarbij je afvraagd waarom dat ze dat laten liggen, ik denk toch koudwatervrees. Quatt kiest heel duidelijk voor de recht toe recht aan installaties, waar ze voor hun geen risico's in zien. Blijkbaar is hun aanbod aan aanvragen hierbij zo groot (voldoende) dat ze zich deze keuze kunnen veroorloven, bij DeWarmte (ik heb hier bij tweakers zelf ook een topic hierover gestart, kijk daar ook maar eens naar) willen ze ook de niet standaard vaaker wel doen.
Hun pomp is net iets groter dan de Quatt (deze valt eigenlijk tussen de 4,5 kW en de 8 kW Quatt in), zij kunnen wel ook koelen (meerprijs en je installatie moet hierbij geschikt zijn). succes bij DeWarmte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sky_walker
Goedendag,

Vandaag de QUATT geinstalleerd. 2 monteurs uit Slovenie, engels sprekend.
Ze hebben netjes en snel gewerkt, ook vuilafscheider geplaatst en leidingen via houten dakoverstek en knieschot. Om 07.00 voor de deur en 12:00 klaar.

Thermostaat is Evohome honeywell, OT R8810A module bij Quatt, vloerverwarming beneden (klep open) en naregelbare honeywell thermostaatkranen op de verdieping. Ik heb nu alle thermostaatkranen handmatig open staan voor testrun en ontluchten.

CiC bedraad aangesloten via Ethernet.

App werkt, quatt werkt.
Buitenunit staat op balkon/dakterras achter het huis, onder overstek. Maakt heel weinig geluid, meer omgevingsgeluid dan de unit zelf. Valt me 200% mee.

Aangelloten icm Intergas HR 30/36 kompact ketel.

Bijgaand overzicht van installatie.

Groet Skywalker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hGRemD5cfu2WA0U6DNAUuUZWxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMRcNGEB164K2bdROH3lrnkw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGE_7q8nKE_OkiayKPaoEzrtTV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3rS3q2C2iF03ZLe2AcY8jgQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/724nHomfKPGMAWwd7KgKGpqP3DY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPUCs0ydi6AoQvH9NyjpxFqe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7_dVnJ3OI8ZqcY7KMYwRZcpxsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7VxV84LMjNNLLZxKpFrjRH29.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFIIKabhL8AuU2WHpIKznYCIhug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDJVgE7k7tMkBmcewnSQYRGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1ZeLKFSXsCsAvOM-3FzY7c6Wfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2npIZ1m2KDkd2YDZ6vwgw2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJpQ8Ipcn9Liv5FAnsLpLUUWVDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dA3ePgNcf8VcdeyxYp64LZcX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfA4X-UoXEWQL-kZkuWimrgxI1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYRJfP6hVd8VVEypWJ8jJK41.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasaj
Ik heb net een uur een advies gesprek gehad met Quatt. De beste man wilde alleen advies geven op basis van zijn computerprogramma en modellen. Ik heb hem uitgelegd dat ik niet een standaard huis heb. 300 jaar oud, amper isolatie.

Hi was ervan overtuigd dat ik heel veel zou besparen en dat de quatt tot 60 graden goed weet te verwarmen. Ik vertrouw deze adviseur toch niet zo. Ik had niet het gevoel dat hij echt wist waar hij het over had.

Ik vroeg ook, is de quatt net zo efficient in het opwarmen van 5 naar 40 graden als van 40 naar 60 en dat wist hij niet. Hij noemde ook dood leuk hoeveel ik zou besparen in een jaar maar wist mij niet te vertellen hoeveel kwh ik meer zou gaan gebruiken. Dus ik vond het een slecht verhaal.

Is er wellicht een onafhankelijk expert die iemand kent die mij beter kan adviseren?
lucasaj schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:56:
Dank voor jullie uitgebreide antwoorden!

Natuurlijk zou isoleren stap 1 zijn. Het probleem is dat we met een 300 jaar oude boerderij zitten en de gevel isoleren zou bijv. veel te veel het aangezicht van het huis aantasten.

De benedenverdieping is niet geisoleerd; dus enkelsteens buitenmuur, 10cm spouw en 1 steens itonblokken, stuc en je bent binnen.
Beneden is het allemaal enkelglas. Dit willen we gaan vernieuwen, maar vorig jaar is het schilderwerk voor 8000 euro gedaan, we vinden het zonde dit nu te doen en wachten liever even een periode af dat de overheid ook subsidie gaat geven op vacuumglas. (nu nog niet het geval, of niet voor de isolatiewaarde die het heeft).

Onze bovenverdieping is wel goed geïsoleerd, rieten rap, dubbel glas HR++. maar onze benedenverdieping is het probleem. 120m2 zonder isolatie.

We hebben wel ouderwetse grote radiatoren. In de huiskamer staat er zelfs 1 van 5 meter lang die zo zwaar is dat je 4 man nodig hebt om hem van de muur te tillen. Tot nu toe gaat de boiler altijd tot 80 graden. Ik heb nog niet geprobeerd dit in de winter naar bijv. 40-50 graden te brengen en of we het huis dan voldoende warm krijgen. Meestal is de radiator niet super heet ofzo in de winter alleen bij het opstoken in de ochtend. Dan slaat die vaak ook door, omdat de radiator nog te lang heet blijft wat als gevolg heeft dat het huis opeens 22 graden wordt terwijl ik de thermostaat op 20.5 zet.

Ik heb morgen een eerste adviesgesprek. We gaan het meemaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:53
Je hebt toch geen expert nodig om te snappen dat je een huis met amper isolatie niet moet gaan verwarmen met een warmtepomp?
lucasaj schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:15:
Ik heb net een uur een advies gesprek gehad met Quatt. De beste man wilde alleen advies geven op basis van zijn computerprogramma en modellen. Ik heb hem uitgelegd dat ik niet een standaard huis heb. 300 jaar oud, amper isolatie.

Hi was ervan overtuigd dat ik heel veel zou besparen en dat de quatt tot 60 graden goed weet te verwarmen. Ik vertrouw deze adviseur toch niet zo. Ik had niet het gevoel dat hij echt wist waar hij het over had.

Ik vroeg ook, is de quatt net zo efficient in het opwarmen van 5 naar 40 graden als van 40 naar 60 en dat wist hij niet. Hij noemde ook dood leuk hoeveel ik zou besparen in een jaar maar wist mij niet te vertellen hoeveel kwh ik meer zou gaan gebruiken. Dus ik vond het een slecht verhaal.

Is er wellicht een onafhankelijk expert die iemand kent die mij beter kan adviseren?

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasaj
Mr_thebrown schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:38:
Je hebt toch geen expert nodig om te snappen dat je een huis met amper isolatie niet moet gaan verwarmen met een warmtepomp?

[...]
Schijnbaar wel want warmtepomptechniek is niet mijn expertiseveld. Het gaat er mij om een hybride systeem. Ik stook nu 3500m3 gas per jaar, als ik dat kan halveren lijkt mij al een prima winst behaald. Als ik Quatt moet geloven moet ik hun systeem afnemen. Ik vind hun conclusies te kort door de bocht.

Ik vermoed dat ik beter een keer met een onafhankelijk expert kan praten, maar vind die maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 17:40
FL370 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:59:
[...]

Ook ik kreeg gisteren te horen dat Plugwise icm Quatt niet zou werken, ik ben benieuwd of iemand al praktijk ervaring heeft.

Zelf heb ik nu een Adam met een 10tal Tom's (2 zone's: woonkamer en kelder). En dus gisteren een offerte voor de Quatt. Ik had hem graag genomen maar ben erg in dubio gezien de mail vanuit Quatt dat dit niet zou werken.
Hier sinds een paar weten een Quatt met Adam HA als thermostaat. Helemaal vlekkeloos ging de test na de installatie niet maar ze zijn er wel doorheen gekomen.

Wat er bij ons nog niet werkt is dat blijkbaar de Adam niet het "thermostat room setpoint" en "thermostat room temperature" doorgeeft via OpenTherm aan de CiC. Als ik de CiC uitlees via de locale API zie ik die waardes ook op 'null' staan.

Maar als ik met mijn Adam een beetje ga pielen en warmte vraag omhoog gooi (en de gevraagde water temperatuur 70 graden maak) krijgt de Quatt wel het signaal om aan het werk te gaan (ook de ventilator begint dan te draaien). Hierover contact opgenomen met Quatt Support en die geven aan dat het aan de communicatie ligt van de Adam richting the Quatt maar dat het opzich wel gewoon werkt omdat er warm water gevraagd word van de Quatt. Quatt Support gaf ook aan dat ze meerdere Quatts hebben draaien met Plugwise spul en zou moeten werken (maar weet niet of ze alleen ervaring hebben met Anna en/of Adam).

Ik moet nog zien hoe dit werkt in de winter want ik kan natuurlijk geen 70 graden door de vloer knallen (maximaal 30).
Ik wil ook nog contact opnemen met Plugwise zelf om ervoor te zorgen dat ze er daar ook op de hoogte zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Je kan beter de helft van je gas halen door te isoleren. Als je dat met warmtepomp gaat doen kost dat je een berg stroom. Ik zou eens beginnen met google en te kijken hoe warmtepomp werkt
lucasaj schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:47:
[...]

Schijnbaar wel want warmtepomptechniek is niet mijn expertiseveld. Het gaat er mij om een hybride systeem. Ik stook nu 3500m3 gas per jaar, als ik dat kan halveren lijkt mij al een prima winst behaald. Als ik Quatt moet geloven moet ik hun systeem afnemen. Ik vind hun conclusies te kort door de bocht.

Ik vermoed dat ik beter een keer met een onafhankelijk expert kan praten, maar vind die maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:34

SBL

MarcelMM schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:35:
Dat lijkt me eenvoudig.
Klopt dit zo?
Als je bij ketel aan wilt sluiten, heb je geen werkschakelaar nodig = Quatt standaard. Kan als je boven een groep beschikbaar hebt of kunt maken waar geen/weinig andere verbruikers op zitten. Zeker niet doen samen met wasmachine of droger bijvoorbeeld.
Nettere oplossing is van aparte groep in meterkast leiding naar werkschakelaar bij Quatt. Dat moet je zelf (laten) regelen. Quatt kan daar ook op aansluiten ipv leiding naar ketel.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Met 4kW thermisch maakt je Quatt een delta van 4,3 graden. Als hij bij 30graden niet zoveel afgeeft, krijgt hij het met 28 terug en probeert hij het met 32,3 nog eens, enz enz. (tot je thermostaat zegt dat het genoeg is)
Als het niet snel genoeg gaat vraagt de CiC aan de CV om bijvoorbeeld 45 graden te maken, dan komt het met 38 terug en kan Quatt er 42,3 van maken en doet de CV er ook 2,7 bij.
Snel verwarmen lukt dus niet met een warmtepomp en zeker niet met Quatt met beperkt vermogen. Dus zoek de watertemperatuur waarbij Quatt het met +4,3 redt en speel niet teveel met je thermostaat. En vloerverwarming is handig, maar heb ik nog niet :-(

Weet iemand waar begrenzing Quatt zit? Is dat kWelektrisch * COP? Of is kW thermisch begrenst door maximale hoeveelheid koelvloeistof die je rond kunt pompen of zo.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

MacD007 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:19:
[...]

Sorry, las iets later je tweede commentaar, in de techniek is het check en dubbel check. Lezen kan ook best lastig zijn. Geeft niets, heb je weer wat bijgeleerd zou ik zegen.
Echter is hiermee je eigenlijke vraag nu beantwoord? type van je vuilfilter is ook handig om te noemen. Let er op, bepaalde types mag je alleen in een verticale leiding plaatsen. O-)
Flamco Xstream Vent-Clean lucht/vuilafscheider 22mm Die kan op beide type leidingen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbzmr
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-08 18:28
FL370 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:59:
[...]

De Quatt is bij ons geïnstalleerd op 17-7. Ik heb een Plugwise zone systeem (Adam) inclusief een Plugwise Anna (woonkamer thermostaat). Het Plugwise systeem is besproken tijdens het intake gesprek. Dit is wat daarvan in mijn technisch rapport is opgenomen: Work with software from 0.00.57. This is a functioning
one and I suggested changing it to a compatible one
.
Beetje rare zin. Daarnaast zit de softwareversie al lang op versie 3.x

Het zonesysteem heb ik, om discussie tijdens installatie te voorkomen, buiten werking gezet. De Plugwise Anna is gebleven en functioneert prima, tenminste voor zover dat met dit weer is vast te stellen. De installateurs hebben het systeem i.i.g. goedgekeurd.

Het Plugwise Adam zonesysteem ga ik (althans dat is de planning) dit weekend er weer tussen hangen. Adam wordt dan de thermostaat die op de CiC is aangesloten.
Zodra weer aangesloten zal ik laten weten of het technisch werkt. Wat natuurlijk niets zegt of het systeem in de winter goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbzmr
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-08 18:28
Pikkemans schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:57:
[...]

Hier sinds een paar weten een Quatt met Adam HA als thermostaat. Helemaal vlekkeloos ging de test na de installatie niet maar ze zijn er wel doorheen gekomen.

Wat er bij ons nog niet werkt is dat blijkbaar de Adam niet het "thermostat room setpoint" en "thermostat room temperature" doorgeeft via OpenTherm aan de CiC. Als ik de CiC uitlees via de locale API zie ik die waardes ook op 'null' staan.

Maar als ik met mijn Adam een beetje ga pielen en warmte vraag omhoog gooi (en de gevraagde water temperatuur 70 graden maak) krijgt de Quatt wel het signaal om aan het werk te gaan (ook de ventilator begint dan te draaien). Hierover contact opgenomen met Quatt Support en die geven aan dat het aan de communicatie ligt van de Anna richting the Quatt maar dat het opzich wel gewoon werkt omdat er warm water gevraagd word van de Quatt. Quatt Support gaf ook aan dat ze meerdere Quatts hebben draaien met Plugwise spul en zou moeten werken (maar weet niet of ze alleen ervaring hebben met Anna en/of Adam).

Ik moet nog zien hoe dit werkt in de winter want ik kan natuurlijk geen 70 graden door de vloer knallen (maximaal 30).
Ik wil ook nog contact opnemen met Plugwise zelf om ervoor te zorgen dat ze er daar ook op de hoogte zijn.
Ik had mijn Plugwise Adam buiten werking gezet om discussie tijdens installatie te vermijden.
Dit weekend ga ik hem weer aansluiten en zal controleren of ik wel een waarde voor otFtRoomSetpoint zie.
Anders inderdaad contact opnemen met Plugwise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-09 20:48

Trackerfire

BTC HODLER

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is het 2e plaatje een uitlees via Home Assistant? En zo ja, heb je hier een script van wat je wellicht wilt delen?

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
[...]

ik kan je wel advies geven, en dat is zoals reeds gezegd zeker voor jou huis helaas niet zo makkelijk. een zeer slecht geisoleerd huis dat redelijk veel warmte naar buiten brengt is voor een warmtepomp gewoon lastig.
Nu ben je eigenlijk naast je huis ook de buitenomgeving van je huis aan het verwarmen.
stuur me maar een pm, want dat word hier helaas te veel off-topic voor de warmtepomp Quatt.

Helaas vermoed ik dat Quatt als adviseur niet met jou huis overweg kan, ze werken daar met modelen die gebaseerd zijn op huisen van de laatste 50 a 60 jaar en helaas niet voor een huis van ruim 300 jaar. Dat vergt gewoon een iets andere aanpak.
Ik weet niet of je al het forum "ik wil een warmtepomp hebt doorgelezen", zoniet, dan aub alsnog doen.
ik vrees als je nu een 8 kW warmtepomp gaat plaatsen dat je na volgende stookseisoen erg teleurgesteld zal zijn, resulaat vermoedelijk nog steeds een giga gasrekening en een hoge stroomrekening. Met de nu beschikbare info zou ik een besparing van circa 50% niet durfen te zeggen, eigenlijk zou ik je nu nog geen enkel cijfer kunnen aangegeven, sorry.
ik zou dat niet graag op mijn geweten willen hebben om doodleuk te zeggen, warmtepomp doe maar geen enkel probleem. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 28-07-2023 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

SBL schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:24:
[...]
Wel vloerverwarming? Of veel grote radiatoren? Dan denk ik dat het kan werken.
want dan verwacht ik dat je nu met CVwater 45graden en pomp 800l/uur je huis warm krijgt.
Je hebt dan veel afgifte, zodat water met bijvoorbeeld 30 retour komt.
Quatt1 brengt het naar 34, Quatt2 naar 38 en de CV vult aan naar 45.
Quatts nemen dan grote happen uit je gasverbruik.

Heb je een winter getest met lage CV-watertemperatuur?

(als je relatief kleine radiatoren hebt, lukt dat met CV op hoge watertemperatuur nog wel, maar Quatt/warmtepomp is niet goed in retourwater van 50 naar 58 brengen)
Nog een aanvulling, omdat je redelijk onbekend lijkt met warmtepompen:
ALS het werkt door voldoende afgiftevermogen met veel lompe oude radiatoren, dan betekent 2x ~1200m3 gas besparen dat je 2* 1200m3 * 8,8kWh/m3 / SCOP ~3 = 7000 kWh/jaar elektriciteit nodig hebt voor je warmtepompen. Dus ook dat kost veel geld, naast de investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

lucasaj schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:15:
Ik vroeg ook, is de quatt net zo efficient in het opwarmen van 5 naar 40 graden als van 40 naar 60 en dat wist hij niet.

Dan moet hij of jij de Quatt website even goed lezen. https://support.quatt.io/...-van-een-quatt-warmtepomp
Rendement (COP) bij 35graden water is 4,8 en bij 45graden water 3,7 (en bij koudere buitentemperaturen allebei lager).
Van andere warmtepompen is er meer data en daarmee heb ik dit plaatje gemaakt, is een ruwe schatting, met de blauwe+groen stippellijnen die ik verwacht voor Quatt. Onder de horizontale rode stippellijn is het ongeveer goedkoper om de CVketel maar gewoon weer aan te zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cF3voxEfd-mdxrBe7T_3UIx1Cto=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AVuQRMpPWu0mICu5QVWiayxq.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

SBL schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:36:
[...]

Dan moet hij of jij de Quatt website even goed lezen. https://support.quatt.io/...-van-een-quatt-warmtepomp
Rendement (COP) bij 35graden water is 4,8 en bij 45graden water 3,7 (en bij koudere buitentemperaturen allebei lager).
Van andere warmtepompen is er meer data en daarmee heb ik dit plaatje gemaakt, is een ruwe schatting, met de blauwe+groen stippellijnen die ik verwacht voor Quatt. Onder de horizontale rode stippellijn is het ongeveer goedkoper om de CVketel maar gewoon weer aan te zetten.
[Afbeelding]
We hoeven niet te gokken, Quatt heeft die gewoon (zag ik voorbij komen op een facebook groep):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kI-V7SguaQ2M0GkvcAZ-E3AkyBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/329XR1lNfM90A6NgvqfjPTV9.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is die van 55 graden.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

RobertowNL schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:49:
[...]

We hoeven niet te gokken, Quatt heeft die gewoon (zag ik voorbij komen op een facebook groep):
[Afbeelding]
Da's mooi. Ik heb heb geen facebook, maar heb je die van 45graden ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

SBL schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:51:
[...]

Da's mooi. Ik heb heb geen facebook, maar heb je die van 45graden ook?
Nee, die stond er niet. Maar ze zijn blijkbaar gewoon op te vragen.
Wellicht iemand die nog in het offerte traject zit?

Ben zelf wel benieuwd naar die van 35 graden; afgelopen winter icm zelf gebouwde radiator ventilatoren kunnen stoken op sub 40 graden (CV op minimaal vermogen +-5kW) . Denk zelf dat 35 in de meeste gevallen hier prima te doen is (tussenwoning begin jaren 80, alleen vloerisolatie achteraf aangebracht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schovie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-11-2024
Vandaag is mijn Quatt geplaats. Half negen kwamen de twee medewerkers van Quatt en om half vijf was de klus geklaard. De mannen hebben heel netjes gewerkt. Zelf heb voor de zwarte buis en de kleine bigfoots voor onder de buis moeten zorgen. En natuurlijk de vrije elektra groep met stopcontact. Bij mij is ook een bypass geplaatst. Ook al een mail gehad voor de subsidie aanvraag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykpRX5Xpu9XJMqYbFt63zVc7Nyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdcYN8SxNupBAaxK2V07SXj9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yO2f8oqHyO2B5oq0-hBN9o1qgRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1MRQvB8lox4QwG0vmuId9ZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyY7jopfKHhpPsTnW6gYGr4g0dM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njr5O7MQgmUGLp0wJq0h8bIk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjRBQ-Il7Fuz4VwDe31lnpy7Hs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qbZqG4eEzTRspSfcWU7qNvyL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxxlR7pHAU6WFkY8jpC6Cs2j0OI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vo07V2aE7qvA07T2BFQk3cqA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius

[...]
Nee zeker niet, want dat zou een expert nooit zeggen. Het 'je isolatie moet op orde zijn voor een warmtepomp' is een misvatting die vooral bij leken voorkomt en niet bij experts.

Des te hoger je verbruik, des te meer een warmtepomp bespaart.

Dat isoleren waar mogelijk vaak de betere optie is, zal ik niet ontkennen, maar 'een warmtepomp voegt in een slecht geisoleerd huis niets toe', is een oversimplificatie die ik veel te vaak hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Misschien een klusje voor @BjornHero ?

Bjorn installeert zelf ook warmtepompen. Hoewel ik niet voor zijn aanbod ben gegaan omdat Quatt voor mij als vroege inschrijver toch echt te goedkoop was om te laten schieten heeft Bjorn een brede kijk op verduurzaming

Mogelijk lig je buiten zijn werkveld, maar misschien heeft hij er wel interesse in om (tegen vergoeding) eens uitgebreid (op afstand) met je door je woning te gaan om te adviseren hoe je de verduurzaming het best kunt aanpakken?

@bjorn Mogelijk bied je deze service helemaal niet aan. Excuses dan hiervoor, maar als het gaat om breder adviseren, zonder direct alles op alles te zetten om een kant en klare, te simpele oplossing door de strot van een (potentiele) klant te rammen dacht ik toch aan jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:03:
ik vrees als je nu een 8 kW warmtepomp gaat plaatsen dat je na volgende stookseisoen erg teleurgesteld zal zijn, resulaat vermoedelijk nog steeds een giga gasrekening en een hoge stroomrekening. Met de nu beschikbare info zou ik een besparing van circa 50% niet durfen te zeggen, eigenlijk zou ik je nu nog geen enkel cijfer kunnen aangegeven, sorry.
En dat hangt weer heel sterk af van de aanvoertemperatuur waarmee gewerkt kan worden. Ergens is het ook vrij simpel: een KWh aan warmte, is een KWh aan warmte, voor je woning maakt het niet uit of deze met een warmtepomp of met een gasketel gemaakt wordt.

Het is wel van belang hoe efficient die KWh aan warmte gemaakt kan worden. Als de aanvoertemperatuur op 45 kan voor het overgrote merendeel van de stookdagen zul je besparen op die KWh warmte, ga je naar 55 dan wordt het twijfelachtig, die 'we kunnen tot 60 graden' waar Quatt mee komt lijkt me niet bepaald wenselijk, tenzij salderen in stand blijft en je een heel fors overschot aan zonnepanelen hebt liggen, en je stroom dus relatief heel goedkoop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
SBL schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:36:
[...]

[Afbeelding]
Mooi plaatje. Ik heb het idee dat je nog wat aan de positieve kant zit voor de warmtepomp: over het algemeen is elektriciteit ongeveer 1/3 per KWh van de prijs van een kuub gas, waarmee je onder COP 3 al beter de cv ketel kunt aanzetten.
Het illustreert wel aardig wat daarin ook mijn intuitie was: met een aanvoertemperatuur onder de 45 is de warmtepomp nagenoeg altijd (schaarse echt koude dagen daargelaten) efficienter, daar boven wordt het dubieus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
RobertowNL schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:49:
[...]

[Afbeelding]
Wat wel weer laat zien dat bij een aanvoertemp van 55 graden de Quatt al vrij dubieus is, ruwweg onder de 10 zakt deze al onder COP 3, en daarbij is deze eigenlijk voor de meeste mensen vooral nog interessant als je een energieoverschat op zonnepanelen mag wegsalderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
schovie schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:15:
Zelf heb voor de zwarte buis en de kleine bigfoots voor onder de buis moeten zorgen.
Slim die buis! Quatt wil de leidingen nog wel eens los op het dak leggen, en daar ben ik (en anderen hier met mij) vaak wat minder fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

onlinaius schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:02:
[...]

Wat wel weer laat zien dat bij een aanvoertemp van 55 graden de Quatt al vrij dubieus is, ruwweg onder de 10 zakt deze al onder COP 3, en daarbij is deze eigenlijk voor de meeste mensen vooral nog interessant als je een energieoverschat op zonnepanelen mag wegsalderen.
Zeker, rond de COP 2.5 zit momenteel zo'n beetje het omslagpunt. Ben overigens vooral benieuwd hoe de Quatt in de praktijk de stooklijn gaat bepalen aankomende winter (met AI in de cloud via de CIC ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:04
onlinaius schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:53:
[...]

Als de aanvoertemperatuur op 45 kan voor het overgrote merendeel van de stookdagen zul je besparen op die KWh warmte, ga je naar 55 dan wordt het twijfelachtig.
Even een 'domme' vraag. Nu de Quatt is geïnstalleerd, blijft de cv de aanvoertemperatuur bepalen? Of speelt de CIC daar ook nog een rol in?
Ik heb deze winter op 40 graden gestookt en daar staat hij nu nog steeds op.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Wat een onzin, alsof je een slecht geïsoleerd huis op een lage water temperatuur warm krijgt. Dat gaat je nooit lukken, en dan is een warmtepomp nooit efficienter als een gewone cv.
onlinaius schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:36:
[...]

Nee zeker niet, want dat zou een expert nooit zeggen. Het 'je isolatie moet op orde zijn voor een warmtepomp' is een misvatting die vooral bij leken voorkomt en niet bij experts.

Des te hoger je verbruik, des te meer een warmtepomp bespaart.

Dat isoleren waar mogelijk vaak de betere optie is, zal ik niet ontkennen, maar 'een warmtepomp voegt in een slecht geisoleerd huis niets toe', is een oversimplificatie die ik veel te vaak hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
okijokii schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:58:
[...]

Even een 'domme' vraag. Nu de Quatt is geïnstalleerd, blijft de cv de aanvoertemperatuur bepalen? Of speelt de CIC daar ook nog een rol in?
Geen domme vraag, in de thermostaat stel je normaliter de maximale aanvoer temp in, de CIC stuurt de ketel aan/uit of opentherm afhankelijk van de installatie.

Dus max temp aanvoer in thermostaat op 40 zetten (goed voor je COP).

indien ketel aan/uit ketel zelf in het menu of draaitoets ook op 40 zetten

indine ketel is opentherm aangesloten dan krijgt hij deze setting van de CIC mits de CIC juist aangestuurd wordt door de thermostaat.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:53
okijokii schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:58:
[...]

Die vraag heb ik ook. De Quatt verwarmde bij mij tot 33 graden, terwijl hij tot 50 kan. Ik denk dat de CIC bepaalt of het warmer moet omdat het anders niet op temperatuur komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
rvdgaag schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:59:
[...]

Geen domme vraag, in de thermostaat stel je normaliter de maximale aanvoer temp in, de CIC stuurt de ketel aan/uit of opentherm afhankelijk van de installatie.

Dus max temp aanvoer in thermostaat op 40 zetten (goed voor je COP).
Dankjewel voor de reactie! Enig idee hoe dit te doen met de t6?
Ik kan het zo snel niet vinden 😇

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:57
onlinaius schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:00:
[...]

Mooi plaatje. Ik heb het idee dat je nog wat aan de positieve kant zit voor de warmtepomp: over het algemeen is elektriciteit ongeveer 1/3 per KWh van de prijs van een kuub gas, waarmee je onder COP 3 al beter de cv ketel kunt aanzetten.
Het illustreert wel aardig wat daarin ook mijn intuitie was: met een aanvoertemperatuur onder de 45 is de warmtepomp nagenoeg altijd (schaarse echt koude dagen daargelaten) efficienter, daar boven wordt het dubieus.
Dat klopt als je alleen naar euro's kijkt, 0% saldeert, geen eigen opgewekte electriciteit gebruikt en/of het alleen doet voor je portemonnee.

Het is daarnaast ook gewoon gaaf om geen/minder gas te verbruiken.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Goedendag.

vandaag QUATT geinstalleerd, icm Intergas HR 30/36 kompact ketel.

het koste wat moeite om de communicatie met Evohome te realiseren, met R8810A ketelmodule geadviseerd door Quatt, maar uiteindelijk ging de Quatt aan bij warmtevraag., nadat de monteurs gebeld hadden met QUATT support.

Quatt ook in de app zichtbaar.

Echter, het blijkt dat als er warmtevraag is, dat zowel mijn QUATT als CV draaien, dit is ook te zien in de App.
Heb de boel al een paar keer aan/uit gezet, CV/thermostaat/CiC, maar blijft zelfde issue.
Ik vraag 22.5 graden setpoint bij 22 graden kamertemperatuur.
Ik heb alle zones in de Evohome verwijderd en evohome acteert nu als gewone kamerthermostaat zonder zones.

zelfs als ik de boel een uur laat draaien, blijft de CV meedraaien met de QUATT.
Dus ik stook nu dubbel gas en electra.

Systeem is kennelijk niet goed opgeleverd en de monteurs hadden haast om te vertrekken om weekend in Slowakije te zijn. Dus toen de QUATT aanging waren ze met rokende banden weg. CV staat al vanaf begin bij. en gaat ook weer uit met de QUATT, dat hebben ze niet geconstateerd.

Iemand soortgelijke ervaring?
Ik heb al een bericht ingeschoten naar de helpdesk.

vreemde zaak.

grt skywalker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
sky_walker schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:50:
Goedendag.

vandaag QUATT geinstalleerd, icm Intergas HR 30/36 kompact ketel.

het koste wat moeite om de communicatie met Evohome te realiseren, met R8810A ketelmodule geadviseerd door Quatt, maar uiteindelijk ging de Quatt aan bij warmtevraag., nadat de monteurs gebeld hadden met QUATT support.

Quatt ook in de app zichtbaar.

Echter, het blijkt dat als er warmtevraag is, dat zowel mijn QUATT als CV draaien, dit is ook te zien in de App.
Heb de boel al een paar keer aan/uit gezet, CV/thermostaat/CiC, maar blijft zelfde issue.
Ik vraag 22.5 graden setpoint bij 22 graden kamertemperatuur.
Ik heb alle zones in de Evohome verwijderd en evohome acteert nu als gewone kamerthermostaat zonder zones.

zelfs als ik de boel een uur laat draaien, blijft de CV meedraaien met de QUATT.
Dus ik stook nu dubbel gas en electra.

Systeem is kennelijk niet goed opgeleverd en de monteurs hadden haast om te vertrekken om weekend in Slowakije te zijn. Dus toen de QUATT aanging waren ze met rokende banden weg. CV staat al vanaf begin bij. en gaat ook weer uit met de QUATT, dat hebben ze niet geconstateerd.

Iemand soortgelijke ervaring?
Ik heb al een bericht ingeschoten naar de helpdesk.

vreemde zaak.

grt skywalker.
Je thermostaat omlaag draaien >:) En wachten op de helpdesk oOo .

(sorry)

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Spykie schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:22:
[...]

Dat klopt als je alleen naar euro's kijkt, 0% saldeert, geen eigen opgewekte electriciteit gebruikt en/of het alleen doet voor je portemonnee.

Het is daarnaast ook gewoon gaaf om geen/minder gas te verbruiken.
leuk dat minder gas gebruiken, maar laten we eerlijk zijn, is dat nu echt het hoofddoel?
volgens mij niet, dat is volgens mij gewoon hoe kan ik het huis warm krijgen met zo weinig mogelijke kosten aan de energie, of dat nu stroom of gas is, is eigenlijk onder de streep van minder belang.
Oke mbt het milieu (CO2 uitstoot) heb je wel een punt, echter in de winter als ik de stroom dan gebruik word deze stroom ook gewoon voor het meeste deel uit gascentrales opgewekt, dat geld ook voor je eigen energie die je hebt gesaldeerd (want dat laatste heb je zelf in de zomer opgewekt).
Wil je het voor het milieu beter doen betekend dat dat je gewoon minder moet gebruiken, dus een lagere temperatuur instellen, bv geen 21ºC meer maar tot 19ºC of 18ºC. Apparaten uit die je niet gebruikt enz. O-)

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 28-07-2023 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:20:
[...]

Dankjewel voor de reactie! Enig idee hoe dit te doen met de t6?
Ik kan het zo snel niet vinden 😇
even een stomme vraag, kan dat alleen door Quatt, omdat je dat eigenlijk in de CIC wordt geregeld. Ik zou ook niet weten of en hoe je dat in een T6 kunt in stellen, als dat toch in de T6 moet zou ik dat ook graag willen weten. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
geen idee, in mijn Tado kan ik dat gewoon instellen met de Pro app en de CIC werkt er prima mee samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:53:
[...]

En dat hangt weer heel sterk af van de aanvoertemperatuur waarmee gewerkt kan worden. Ergens is het ook vrij simpel: een KWh aan warmte, is een KWh aan warmte, voor je woning maakt het niet uit of deze met een warmtepomp of met een gasketel gemaakt wordt.

Het is wel van belang hoe efficient die KWh aan warmte gemaakt kan worden. Als de aanvoertemperatuur op 45 kan voor het overgrote merendeel van de stookdagen zul je besparen op die KWh warmte, ga je naar 55 dan wordt het twijfelachtig, die 'we kunnen tot 60 graden' waar Quatt mee komt lijkt me niet bepaald wenselijk, tenzij salderen in stand blijft en je een heel fors overschot aan zonnepanelen hebt liggen, en je stroom dus relatief heel goedkoop is.
mee eens, alleen moet je ook kijken hoeveel warmte in een bepaald tijdsbestek geleverd kan worden, een warmtepomp doet dat dus langzamer, zeker een Quatt werkt vaak bij een aanvoertemperatuur van 35-45ºC het best (efficent met een redelijk hoge COP), een CV is veel meer in staat (mn door he hogere aanvoertemperatuur) de warmtehoeveelheid per tijd snel te leveren, tevens is een warmtepomp afhankelijk van de buitentemperatuur, een CV-ketel natuurlijk totaal niet, die werkt dus weersonafhankelijk.
Dus bij -10 buiten word het voor de Quatt wel een dingetje om de gevraagde warmte te kunnen leveren, gevolg is een duidelijk hoger stroomverbruik, bij rond de COP van 2,5 heb je een breakeven bereikt en kun je beter verder met een CV ketel. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
MacD007 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:58:
[...]

leuk dat minder gas gebruiken, maar laten we eerlijk zijn, is dat nu echt het hoofddoel?
volgens mij niet, dat is volgens mij gewoon hoe kan ik het huis warm krijgen met zo weinig mogelijke kosten aan de energie, of dat nu stroom of gas is, is eigenlijk onder de streep van minder belang.
Oke mbt het milieu (CO2 uitstoot) heb je wel een punt, echter in de winter als ik de stroom dan gebruik word deze stroom ook gewoon voor het meeste deel uit gascentrales opgewekt, dat geld ook voor je eigen energie die je hebt gesaldeerd (want dat laatste heb je zelf in de zomer opgewekt).
Wil je het voor het milieu beter doen betekend dat dat je gewoon minder moet gebruiken, dus een lagere temperatuur instellen, bv geen 21ºC meer maar tot 19ºC of 18ºC. Apparaten uit die je niet gebruikt enz. O-)
Ik zet inderdaad de thermostaat op 19ºC om zo min mogelijk te verbruiken (eerst gas, komende winter stroom). Dat ik daarmee geld kan besparen is mooi meegenomen.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Pikkemans schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:57:
[...]

Maar als ik met mijn Adam een beetje ga pielen en warmte vraag omhoog gooi (en de gevraagde water temperatuur 70 graden maak) krijgt de Quatt wel het signaal om aan het werk te gaan (ook de ventilator begint dan te draaien). Hierover contact opgenomen met Quatt Support en die geven aan dat het aan de communicatie ligt van de Adam richting the Quatt maar dat het opzich wel gewoon werkt omdat er warm water gevraagd word van de Quatt. Quatt Support gaf ook aan dat ze meerdere Quatts hebben draaien met Plugwise spul en zou moeten werken (maar weet niet of ze alleen ervaring hebben met Anna en/of Adam).

Wat ik begrijp van Quatt (heb contact gehad met ze ivm mijn nest thermostaat) kunnen ze de CiC op 2 manieren laten werken. Of via de vraagtemperatuur van het water, of via de huidige temp en gewenste temp.

Laatstgenoemde is wat ze krijgen bij in ieder geval Tado en Honeywell. En dat hebben ze het liefst want dat werkt het efficiëntste.

Dus eigenlijk doen ze ook niks met de slimme features van je thermostaat, of heel weinig iig. En moduleren ze naar eigen inzicht.

Een eigen thermostaat maken zou dus theoretisch ook eenvoudig te doen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Ik ben me aan het inlezen in warmtepompen/hybride ketels, maar er is veel te leren heb ik al door. Mijn huis is matig tot redelijk geïsoleerd (muren met bubbelfolie, ramen HR++) en we hebben normaliter de cv op 18 á 19 graden. Zou een quatt (of welke wp dan ook) wel een zinnige investering zijn voor ons? Ik heb overigens wel een zonnepanelen overschot

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Laatst online: 14:35
sky_walker schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:10:
[...]

Mbt vraag 1 zou ik voor optie 2 gaan, dat ga ik ook doen; Ik heb de honeywell klep bij de VV op BG opengezet en spanningsloos, dus nu loopt de VV altijd mee (als buffer), om pendelen te voorkomen.

Zelf overweeg ik ook nog om de Honeywell evohome thermostaatknoppen in de slaapkamers wel te laten naregelen qua temperatuur in elke kamer, maar niet meer ieder afhankelijk de thermostaat te bedienen, want het is relatief ongunstig om de quatt te gebruiken om kleinere kamers individueel te verwarmen. warmtepomp is een traag systeem dus je warmt niet "even" een kamer op als er warmtevraag is.

Mijn uitgangspunt is de BG regelen met de quatt/thermostaat, traag systeem, en de slaapkamers lopen wel mee als de Quatt zijn lange runs doet en er ook warmtevraag is in een slaapkamer.
Dank voor je reactie, hebben een soortgelijke setup zie ik. Is de door jouw geschetste oplossing met nageregelde kleine groepen niet gelijk aan mijn "optie #3"? Heb je daarvoor een extra Lyric in de woonkamer geplaatst? Of kan je de warmtevraag trigger per zone uitschakelen in Evohome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:53
P_Tingen schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:27:
Ik ben me aan het inlezen in warmtepompen/hybride ketels, maar er is veel te leren heb ik al door. Mijn huis is matig tot redelijk geïsoleerd (muren met bubbelfolie, ramen HR++) en we hebben normaliter de cv op 18 á 19 graden. Zou een quatt (of welke wp dan ook) wel een zinnige investering zijn voor ons? Ik heb overigens wel een zonnepanelen overschot
Uiteraard! Langer antwoord: het is een kostenafweging. Je hebt overschot zonnepanelen dus dat is positief. Ook redelijk geïsoleerd dus mooi. Wat is je huidige gasverbruik? Dan kun je iets van een rekensom gaan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:45

[...]
De manier hoe warmte opgewekt wordt maakt in principe niet zoveel uit, de manier waarom de opgewekte warmte nuttig wordt afgegeven en je eigen thermostaat gedrag juist des te meer. Ofwel afgifte afgifte afgifte

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
MacD007 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:58:
[...]

voor het meeste deel uit gascentrales opgewekt
Nog even naar gekeken, gas is 36%. olie, gas en kolen is in totaal 83,5%. En dalend.

Ik vermoed dat dit cijfers inclusief industrie zijn, ik zal later nog eens kijken of ik de cijfers zonder industrie kan vinden .

En het is (bijna) altijd beter om op één plek stroom op te wekken dan op een miljoen plekken (met cv ketels).

Bron

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:13
Mr_thebrown schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:49:
Wat een onzin, alsof je een slecht geïsoleerd huis op een lage water temperatuur warm krijgt. Dat gaat je nooit lukken, en dan is een warmtepomp nooit efficienter als een gewone cv.

[...]
Dat kan gewoon prima. Zoals eerder gezegd, dat verhaal speelt alleen bij leken en niet bij de pro's.

Als jouw huis een warmteverlies heeft van 9kw bij -10, en jij hebt een afgifte systeem met 10kw vermogen bij 35c, en je warmtepomp kan ook 10kw leveren bij -10, hou je het gewoon warm in huis.

Echter een 10kw WP op oude ledenradiatoren die nog maar 4kw vermogen hebben bij 35c, met allemaal 15mm leidingen, gaat het niet lukken natuurlijk. De WP kan zn energie niet afgeven en gaat start-stops maken.

Een verwarmingssysteem valt en staat bij het ontwerp en afregeling, dat geld voor een gas-CV ook. Alleen heb je daar meer marge, omdat een kleine Remeha oid al zo 24 kilowatt er uit stampt.

Isoleren is geen harde eis. Het is een harde eis dat jij meer warmte de woning in kan pompen dan dat hij verliest. Dan kun je ook gewoon meer vermogen nemen en afgeven. Isoleren is wel altijd aanbevolen, gezien alle warmte die je niet verliest, je niet hoeft te vervangen en dus altijd direct financieel gewin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
P_Tingen schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:27:
Ik neem aan dat die bubbelfolie alleen achter je radiatoren zit? Je glas is al prima. Spouwmuur geïsoleerd? Dak en/of vloerisolatie?
We hebben zoals @HBO88 al aangeeft wel meer gegevens nodig.
Gasverbruik per jaar, liefst per verwarming, sww (warm water) en koken (als je op gas kookt)
Wat voor soort huis (rijtjeshuis, twee onder één kap enz.)
Electrische aansluiting
Type cv ketel en leeftijd, soort afgiftesysteem (alleen radiatoren, vloerverwarming, combinatie van beide, type radiatoren is ook handig (ivm TLV of radiatorenventilatoren) huidige ingestelde cv water temperatuur (bv is deze al circa op 50ºC ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Doesnotcompute schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:11:
[...]

Dat kan gewoon prima. Zoals eerder gezegd, dat verhaal speelt alleen bij leken en niet bij de pro's.
Is dat zo, of bedoel je meer mensen die hun brood verdienen met dergelijke dure installaties en het resultaat toch niet door hun betaald wordt, er wordt helaas vanuit deze pro wereld van alles beloofd en de lucht is bij hun ook alleen maar diep blauw (net als de winstmarges die daar spelen, kijk maar eens naar het prijsverschil van systemen hier in Nederland met die van andere landen)

Je hebt hier een markt waar de gemiddelde consument er helemaal niets van snapt (kun je prima zien ook op dit forum, en dan zijn het vaak ook nog tweakers) en je een heel mooi verhaal kunt ophangen met halve waarheden, die op zich wel kloppen maar vaak de andere kant van het verhaal er maar even niet bij wordt verteld.
Jou reactie is daar ook een mooi voorbeeld van, niet onjuist maar je verteld niet het hele verhaal. Sorry dit is niet belerend of beledigd bedoeld. _/-\o_
Helaas is het heel wat complexer, zeker voor mensen die elke euro dubbel moeten omdraaien voor dat ze het kunnen uitgeven.
Als jouw huis een warmteverlies heeft van 9kw bij -10, en jij hebt een afgifte systeem met 10kw vermogen bij 35c, en je warmtepomp kan ook 10kw leveren bij -10, hou je het gewoon warm in huis.
Helemaal mee eens, allleen we zitten hier op een Quatt forum, en de 8 kW versie haalt dat dus niet.
Echter een 10kw WP op oude ledenradiatoren die nog maar 4kw vermogen hebben bij 35c, met allemaal 15mm leidingen, gaat het niet lukken natuurlijk. De WP kan zn energie niet afgeven en gaat start-stops maken.
En hoeveel zal een 8 kW Quatt bij -10ºC nog kunnen leveren en tegen welke COP cq stroomverbruik.
Technisch mogelijk betekend niet dat het economische zinvol is. Ergens zal toch de extra kosten van de warmtepomp weer terug verdient worden, liefts nog ruim voor dat de warmtepomp aan zijn levenseinde zit. (ROI)
Een verwarmingssysteem valt en staat bij het ontwerp en afregeling, dat geld voor een gas-CV ook. Alleen heb je daar meer marge, omdat een kleine Remeha oid al zo 24 kilowatt er uit stampt.
bij een bestaande installatie heb je maar een beperkte speelruimte, technisch kun je veel, maar zal zelden gedaan worden, zeker als je ook kijkt naar het economisch plaatje.
Isoleren is geen harde eis. Het is een harde eis dat jij meer warmte de woning in kan pompen dan dat hij verliest. Dan kun je ook gewoon meer vermogen nemen en afgeven. Isoleren is wel altijd aanbevolen, gezien alle warmte die je niet verliest, je niet hoeft te vervangen en dus altijd direct financieel gewin heeft.
Helaas is deze meer vermogen afgifte niet geheel gratis, ook al komt deze uit de buitenlucht, dus je moet een behoorlijke overschot aan zonne-energie hebben (ook die is niet gratis) wil je dat enigszins rendabele keuze zijn. Vergeet niet dat je warmte die je huis niet verliest er ook niet steeds opnieuw moet gaan inpompen (kost gewoon onnodig geld) daarom word vanuit de overheid ook op de noodzaak van zo veel mogelijk isoleren gehamerd en mensen met een NOM huis een extreem lage energierekening hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 29-07-2023 10:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 15:58
geerttttt schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 06:17:
[...]

Oh hier hetzelfde. Ik heb gewoon alles ingediend met mijn roepnaam, niet mijn paspoort naam... Is dat een probleem dan?
@Kramerri schrijft dat het een 'probleem is' Ik heb het voor de zekerheid tijdens het intake gesprek laten aanpassen. De eerstvolgende communicatie vanuit Quatt waren al met de aangepaste voornaam. Better safe than sorry.

Trouwens voor de mensen die zich afvragen hoe snel het hele proces kan gaan/gaat:
24-06-2023 € 99,- reservering betaald
26-07-2023 intake gesprek
27-07-2023 offerte en technisch rapport ontvangen, goedgekeurd en 1e aanbetaling gedaan
10-08-2023 installatiedatum

[ Voor 21% gewijzigd door kroam op 29-07-2023 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Spykie schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:31:
[...]

Nog even naar gekeken, gas is 36%. olie, gas en kolen is in totaal 83,5%. En dalend.

Ik vermoed dat dit cijfers inclusief industrie zijn, ik zal later nog eens kijken of ik de cijfers zonder industrie kan vinden .

En het is (bijna) altijd beter om op één plek stroom op te wekken dan op een miljoen plekken (met cv ketels).

Bron
Ik ken de cijfers, oa ook mijn vakgebied, ik heb het bewust eenvoudig proberen te houden, je hebt gelijk dat de waarheid iets complexer in elkaar steekt. Maar is hier een beetje te veel off topic.
Wat ik leuk van je opmerkingen vind is je keuze voor het milieu d:)b en ja ik doe het dus ook (deels) voor het milieu, ik vrees echter dat veel daar nog helemaal niet aan gaan denken, maar het worden er wel steeds meer. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
kroam schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:44:
[...]

@Kramerri schrijft dat het een 'probleem is' Ik heb het voor de zekerheid tijdens het intake gesprek laten aanpassen. De eerstvolgende communicatie vanuit Quatt waren al met de aangepaste voornaam. Better safe than sorry.
Advies, laat achter je roepnaam je volledige voorletters plaatsen
Voorbeeld Jan (J.H.K.) Janssen, dan zul je denk ik daar geen problemen mee krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
kroam schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:44:
[...]

Trouwens voor de mensen die zich afvragen hoe snel het hele proces kan gaan/gaat:
24-06-2023 € 99,- reservering betaald
26-07-2023 intake gesprek
27-07-2023 offerte en technisch rapport ontvangen, goedgekeurd en 1e aanbetaling gedaan
10-08-2023 installatiedatum
dat is dus super snel, nog geen 14 dagen tussen ontvangen offerte en installatie. d:)b *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
MacD007 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:22:
[...]

dat is dus super snel, nog geen 14 dagen tussen ontvangen offerte en installatie. d:)b *O*
Dat is óf heel veel personeel, óf een terugloop van aanvragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Mr_thebrown schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:49:

[...]
Dat hangt vooral af van de afgifte.

Lucasaj had het over een benedenverdieping van 120 M2.

Puur hypothetisch: stel dat daar volledig vloerverwarming in ligt, dan kun je bij een aanvoer van 40 graden en een gewenste binnentemperatuur van 20 graden 15.4KW aan warmte kwijt als de vloerverwarming optimaal gelegd is.

https://www.klusidee.nl/pdf/warmte%20afgifte%20tabel.pdf

Met 15.4KW aan warmteafgifte kom je ook met een slecht geisoleerde woning een aardig eind, houd dat een etmaal vol, en het staat gelijk aan 41 kuub gas verstoken.
Een slecht geisoleerd huis kun je dus wel degelijk verwarmen met een lage temperatuur aanvoer.

Ik weet dat Lucasaj geen vloerverwarming heeft, en ik heb er zelf ook wel mijn twijfels bij hoe ver je met (grote) radiatoren komt. Er zijn wel oplossingen voor, zo zou je (deels) kunnen werken met radiatorfans, of 1 of meerdere fancoils in de woning inbouwen. Alles hangt af van de afgifte, en wat je wil doen om de afgifte te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 01:52:
[...]

De manier hoe warmte opgewekt wordt maakt in principe niet zoveel uit, de manier waarom de opgewekte warmte nuttig wordt afgegeven en je eigen thermostaat gedrag juist des te meer. Ofwel afgifte afgifte afgifte
Dat dus. Als je afgifte goed is, is een KWh aan warmte een KWh.

Zelfs met een zeer slecht geisoleerde woning kun je (mits goed vrijstaand en je dus aan de geluidsnormen kunt voldoen) kun je theoretisch met een lage aanvoertemperatuur verwarmen. Hele woning vol vloerverwarming, meerdere fancoils er in, 4 x 2 Quatts op 4 verschillende circuits met 4 verschillende thermostaten en je kunt 32 KW aan warmte wegzetten met een aanvoertemperatuur die (ruim) onder de 40 ligt.

Voor 99.99% van de mensen zou dit niet de slimste optie zijn, maar 'een slecht geisoleerd huis kun je niet efficient met een warmtepomp opwarmen' is echt een fabeltje dat niet met cijfers onderbouwt kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
Spykie schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:31:
[...]

Bron
En daar komt bij dat door de COP van warmtepompen, het overgrote deel van het jaar (tenzij het echt koud is) het efficienter is om gas in een elektriciteitscentrale om te zetten in KWh, en daarna via een warmtepomp in warmte, dan direct in een woning te verstoken.
Zelfs als elektriciteit volledig met gas zou worden opgewekt is dit nog efficienter dan gas direct verstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:45
Volg al lang met veel plezier iedereen z'n avonturen in dit topic. Kreeg destijds een advertentie via Instagram, dat leek te mooi om waar te zijn en was heel erg sceptisch, maar toch de pre-order gedaan. Heel leuk om te zien dat het ze gelukt is en hoe de Quatt nu bij iedereen geplaatst worden, ze gaan hard op dit moment! Tof dat er op Tweakers zoveel gebruikers actief mee bezig zijn, ook op gebied van koppeling naar HomeAssistant etc.

Hier hangt naar volle tevredenheid een Tado en overal radiotorknoppen, dus heb even gewacht, maar ook deze koppeling lijkt nu goed te gaan, dus ook hier staat het intake gesprek/de videocall inmiddels ingepland, ben erg benieuwd. Wij hebben alleen "weinig gevel", normaal rijtjeshuis, begane grond lekker veel ramen/openslaande deuren, vanaf de 1e verdieping gaan we al schuin met het dak naar boven toe. Wel op de tussenverdieping een dakkapel achter, daar zou de Quatt mooi op kunnen, de leidingen zouden dan door het schuine dak heen gelijk op zolder (+/- 50cm hoger) kunnen binnenkomen. Vanaf daar moeten de leidingen alleen even om/over het trapgat heen en zitten ze direct bij de ketel.

Tot nu toe heb ik alleen nog maar installaties gezien waarbij de leidingen door de muur gaan. Is er toevallig ook al iemand hier waarbij de leidingen door het schuine dak gaan? Dan kom je op zoiets uit vermoed ik? .

En nog een gekke vraag misschien, al zal Quatt dat bij de videocall ook wel kunnen beantwoorden, maar als de Quatt dan op het dakkapel staat, waar laat ik dan de werkschakelaar? Ik heb daar niet een muur/gevel of iets dergelijk om iets aan te hangen. Mag die ook binnen geplaatst worden? Op niet elke foto van een geïnstalleerde Quatt zie ik er eentje zitten geloof ik, wat is hiervoor nu precies de regel?
MacD007 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:22:
[...]

eigenlijk is de je vraag heel simpel te beantwoorden.
@HBO88 heeft helemaal gelijk om aan te geven dat het gewoon een relatief eenvoudig rekensometje is, ik onderschrijf zijn reactie dan ook helemaal.
kort rekensom dan: van je 800 m3 is circa 200 m3 (aanname) SWW (warm water douche ed), dus effectief hou je 600 m3 over. Je hebt een nieuw huis (waarschijnklijk energielabel A) dus realatief weinig verlies, een warmtepomp is zeker in deze situatie ideaal omdat deze het verlies prima kan bijhouden. (sie ook de opmerking van @HBO88 die bijna op 100% Quatt aandeel zat (wat zeer hoog is, mogelijk ook door de relatieve milde winter veroorzaakt, dus je kunt zeker met 90% aandeel Quatt gaan rekenen. Om het hier wat eenvoudig te houden heb e.e.a. iets versimpeld, maar voor een ruwe benadering gezien ook het lage gasverbruik zal de foutmarge relatief laag zijn.
90% van 600 m2 = 540 m2, in 1 m3 gas zit 9,77 kwh energie, de Quatt zal circa een gemiddelde COP hebben van 4. (bij lagere temperaturen is dit lager, bij hogere is dat dan ook weer hoger)
hieruit resulteert dat je circa 1.300 kWh aan verbruik vanuit de warmtepomp kunt verwachten. Bij het voorbeeld van @HBO88 zal dat iets meer zijn omdat hij bijna 100% (dus 600 m3) verbruikt (circa 1.450 kWh).
Kosten: Stel je stroom kost 0,35 € per kWh en gas kost 1,40 per m3.
600 m3 gas kost je dus 840 €.
1.300 kWh kost je 455 euro + 60 m3 gas ( 84 €) = totaal 539 €, een besparing van circa 300 euro.

Een Full electric zal dus de gehele 800 m3 gas besparen (verbruik is echter hierbij iets hoger door SWW) circa 1.800 kWh (-1.120, - 200(gasnetwerkkosten), +630 (kWh) = besparing 690 €
de bedragen zullen in de praktijk lager uitvallen omdat je circa 600 kWh over hebt, en deze kosten dus door je TLV beduidend lager uit zullen vallen (circa 150 € minder, voordeel Quatt zal dus circa 450 € bedragen), bij de Quatt is dat bij 50% van je stroomkosten, bij full electric maar circa 30%.
Nu je kosten: een Quatt kost je 2.700 (incl. subsidie) dus deze heb je 2.700/450 = 6 jaar terugverdient.
Een Full electric (bv Amber FE) kost je circa 9.000 euro = (9000/750) = 12 jaar.
Gem. Levensduur van een warmtepomp circa 15 jaar, bij FE kun je dus maar 3 jaar genieten van je investeringen voordat het spel opnieuw begint, ik zelf hanteer een ROI van Max. 40% van de levensduur van een apparaat, daar zou de Quatt dus aan voldoen.
Een Quatt heeft dus grote voordelen:
- investeringsbedrag is beduidend lager (ruim een factor 3 lager)
- je hebt de Quatt veel sneller terugverdient
- je behoud een backup systeem indien de warmtepomp zou uitvallen, omdat je nog gewoon je CV functie behoud.
door bv nog 2 a 3 panelen er bij te plaatsen (zoals je aangeeft) verlaag je ook weer je stroomkosten. uitgaande dat de salderingsregeling blijft bestaan, de kans is door de huidige EK redelijk groot, er is op dit moment geen meerderheid binnen de EK er voor, en door de val van de regering neemt ook de druk uit die richting af.
-
Dank @MacD007, fijne/duidelijke berekening dit, erg handig. Hier ook even het e.e.a. uitgerekend. Ons verbruik op basis van de afgelopen jaren is gemiddeld zo'n 1000m3 gas en 4000kWh stroom (inmiddels ook zonnepanelen, sinds vorig jaar september 3,5MWh opgewekt). De maanden mei, juni en nu juli zitten we op c.a. 15m3 gas, dat is alleen SWW en koken. Ketel doet al 3 maanden niks :). Op jaarbasis is dat dus 180m3, rest is dan verwarming.
Jij schrijft dat Quatt hiervan 90% voor z'n rekening neemt. Quatt zegt zelf dat je 60-80% aan gas bespaart. Ik weet niet of ze dat op basis van het totale jaarverbruik doen, of alleen het deel wat je voor verwarming kwijt bent? Maar zelfs als zou ik 70% van de resterende 820m3 besparen, dat gaan we nog steeds zo'n 600m3 per jaar vanaf. Kost dan zo'n € 525,- aan stroom extra (COP van 4, +/-1500 kWh stroom extra, € 0,35/kWh) maar bespaart € 840,- (600m3, € 1,40/m3). Oftewel, € 315,- per jaar minder.

Mocht Quatt 90% (besparing van 738 m3 gas)voor z'n rekening nemen, dan ga ik met een COP van 4 richting de € 400,- op jaarbasis. Ik zit zelf nog bij de eerste 1.000 klanten, dus heb nog de prijs van € 1.599,-. Zou daarmee in 4 tijd het geheel hebben terugverdiend, klinkt dus als een no-brainer.

Ben erg benieuwd hoe de Quatt gebruikers het deze winter gaan ervaren als het buiten koud is en binnen verwarmd moet worden, maar misschien zit ik daar dan inmiddels zelf ook wel tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Doesnotcompute schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:11:
Overigens is een warmteverlies van 9KW bij -10 nu ook weer niet echt een slecht geisoleerde woning (of heel klein). Onze woning (1965, 133m2, 'oud' dubbel glas, hier en daar kunststof kozijnen, spouwmuurisolatie, zolderisolatie en beperkte vloerisolatie) verliest bij -10 ook al ruim 5.5KW.

Het zou me niet verbazen als de woning van Lucasaj bij -10 minimaal 15KW verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:27:
Helemaal mee eens, allleen we zitten hier op een Quatt forum, en de 8 kW versie haalt dat dus niet.
Dat maakt niet uit, de Quatt is een hybride en de cv ketel kan dus bijspringen. Het is zo zelden -10 dat je deze situatie zelfs bij volledig elektrisch eigenlijk amper hoeft mee te nemen. Er zullen vast richtlijnen voor zijn, maar ik zou denken dat je tot een graad of -4 op de warmtepomp zou moete kunnen doen (en dat is al vrij koud, want het komt ook al vrij beperkt voor dat een heel etmaal gemiddeld op -4 uitkomt), die paar procent thermische KW's die je dan mist kun je ook prima COP 1 met een straalkachel oppakken (of er genoegen mee nemen dat je huis dan net even een graadje kouder wordt).

Mocht je echt heel graag alles op de warmtepomp willen doen dan kun je ook nog kiezen voor 2 cv circuits met 2 aparte cv ketels, dat schijnt Quatt dus wel gewoon te doen, heb ik hier al voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:42:
[...]

Dat dus. Als je afgifte goed is, is een KWh aan warmte een KWh.

Zelfs met een zeer slecht geisoleerde woning kun je (mits goed vrijstaand en je dus aan de geluidsnormen kunt voldoen) kun je theoretisch met een lage aanvoertemperatuur verwarmen. Hele woning vol vloerverwarming, meerdere fancoils er in, 4 x 2 Quatts op 4 verschillende circuits met 4 verschillende thermostaten en je kunt 32 KW aan warmte wegzetten met een aanvoertemperatuur die (ruim) onder de 40 ligt.
om even de data van @lucasaj te nemen, hij verbruikt nu circa 3500 m3 gas, dat is circa 34.200 kWh (1m3 gas = 9,77 kWh) met een COP van 4 zou dit een verbruik van circa 8.500 kWh aan stroom betekenen.
(stel dat hij 1.000 kWh aan overproductie heeft), betekend dat hij alsnog 7.500 kWh moet kopen = 2.475 euro aan stroomrekening.
Heb je geen zonnepanelen dan word het circa 3.000 euro.
het gas kost hem 4.375 (stel gasprijs 1,25).
Dat is als je de volledig zou willen overgaan heb je een warmtepomp van circa 22 kW (grove benadering) nodig.

Met één Quatt van 8 kW haal je dus net 1/3 van je benodigd vermogen. Je zou dus 3 8-kW Quatt nodig hebben, deze vereisen ook nog een 3-fase aansluiting omdat je de benodigde stroom niet over een 35/40A 1-Fase aansluiting binnen kunt krijgen.

1 8 kW Quatt kost 3.600 euro (incl. subsidie), dus ben je een kleine 11.000 euro kwijt voor 3. + min. 1.000 euro aanpassing electra. je bent circa 1.300 euro per jaar goedkoper uit, dus een ROI van circa 10 jaar.
ik geloof niet dat Quaat op dit moment 3 8 kW Quatts kan installeren op één systeem met één CIC.
plus heb ik het hele SWW hier nog niet in meegerekend, wat een Quatt op dit moment ook niet kan.
De warmteafgifte gaat dan wel een dingetje zijn, waarschijnlijk zul je je ook dan je verwarmingssysteem naar volledig LTV (vloerverwarming was bij hem niet mogelijk) moeten omzetten.
over de kosten daarvan zullen we het maar even niet hebben.

met een Quatt zou je dus circa (max. 1/3 van je gasverbruik, waarschijnlijk zelfs lager ivm een lagere gem. COP (koude periode) rond 25% van je gas kunnen besparen. Dat is 875 m3 - 1.160 m3 (gem. 1.000 m3) besparing, tegen een extra stroomverbruik van circa 1.900-2.000 kWh.
In euro een besparing van circa 550-600 € per jaar.
Voor 99.99% van de mensen zou dit niet de slimste optie zijn, maar 'een slecht geisoleerd huis kun je niet efficient met een warmtepomp opwarmen' is echt een fabeltje dat niet met cijfers onderbouwt kan worden.

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 29-07-2023 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:23
wnwiigrtz schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:50:
Volg al lang met veel plezier iedereen z'n avonturen in dit topic. Kreeg destijds een advertentie via Instagram, dat leek te mooi om waar te zijn en was heel erg sceptisch, maar toch de pre-order gedaan. Heel leuk om te zien dat het ze gelukt is en hoe de Quatt nu bij iedereen geplaatst worden, ze gaan hard op dit moment! Tof dat er op Tweakers zoveel gebruikers actief mee bezig zijn, ook op gebied van koppeling naar HomeAssistant etc.

Hier hangt naar volle tevredenheid een Tado en overal radiotorknoppen, dus heb even gewacht, maar ook deze koppeling lijkt nu goed te gaan, dus ook hier staat het intake gesprek/de videocall inmiddels ingepland, ben erg benieuwd. Wij hebben alleen "weinig gevel", normaal rijtjeshuis, begane grond lekker veel ramen/openslaande deuren, vanaf de 1e verdieping gaan we al schuin met het dak naar boven toe. Wel op de tussenverdieping een dakkapel achter, daar zou de Quatt mooi op kunnen, de leidingen zouden dan door het schuine dak heen gelijk op zolder (+/- 50cm hoger) kunnen binnenkomen. Vanaf daar moeten de leidingen alleen even om/over het trapgat heen en zitten ze direct bij de ketel.

Tot nu toe heb ik alleen nog maar installaties gezien waarbij de leidingen door de muur gaan. Is er toevallig ook al iemand hier waarbij de leidingen door het schuine dak gaan? Dan kom je op zoiets uit vermoed ik? .

En nog een gekke vraag misschien, al zal Quatt dat bij de videocall ook wel kunnen beantwoorden, maar als de Quatt dan op het dakkapel staat, waar laat ik dan de werkschakelaar? Ik heb daar niet een muur/gevel of iets dergelijk om iets aan te hangen. Mag die ook binnen geplaatst worden? Op niet elke foto van een geïnstalleerde Quatt zie ik er eentje zitten geloof ik, wat is hiervoor nu precies de regel?

[...]

Dank @MacD007, fijne/duidelijke berekening dit, erg handig. Hier ook even het e.e.a. uitgerekend. Ons verbruik op basis van de afgelopen jaren is gemiddeld zo'n 1000m3 gas en 4000kWh stroom (inmiddels ook zonnepanelen, sinds vorig jaar september 3,5MWh opgewekt). De maanden mei, juni en nu juli zitten we op c.a. 15m3 gas, dat is alleen SWW en koken. Ketel doet al 3 maanden niks :). Op jaarbasis is dat dus 180m3, rest is dan verwarming.
Jij schrijft dat Quatt hiervan 90% voor z'n rekening neemt. Quatt zegt zelf dat je 60-80% aan gas bespaart. Ik weet niet of ze dat op basis van het totale jaarverbruik doen, of alleen het deel wat je voor verwarming kwijt bent? Maar zelfs als zou ik 70% van de resterende 820m3 besparen, dat gaan we nog steeds zo'n 600m3 per jaar vanaf. Kost dan zo'n € 525,- aan stroom extra (COP van 4, +/-1500 kWh stroom extra, € 0,35/kWh) maar bespaart € 840,- (600m3, € 1,40/m3). Oftewel, € 315,- per jaar minder.

Mocht Quatt 90% (besparing van 738 m3 gas)voor z'n rekening nemen, dan ga ik met een COP van 4 richting de € 400,- op jaarbasis. Ik zit zelf nog bij de eerste 1.000 klanten, dus heb nog de prijs van € 1.599,-. Zou daarmee in 4 tijd het geheel hebben terugverdiend, klinkt dus als een no-brainer.

Ben erg benieuwd hoe de Quatt gebruikers het deze winter gaan ervaren als het buiten koud is en binnen verwarmd moet worden, maar misschien zit ik daar dan inmiddels zelf ook wel tussen.
Ik denk dat je hem niet meer voor € 1599,- gaat krijgen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:43
wnwiigrtz schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:50:

Ja hoor, zie bij ons:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfhXzXMNI42Rm82xppYD78yiUAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0Ec07mnkmgyWXI9PFuISRTQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ze gebruiken deze van Ubbink:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xXRes1g_fqyelD1GrBdY0wfQBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SnyI7yamfs0Ojdz2GPPjqWd2.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.ubbink.com/nl...kdoorvoer-pannendak-15-55°/

[ Voor 5% gewijzigd door mrdop op 29-07-2023 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
schovie schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:15:
Vandaag is mijn Quatt geplaats. Half negen kwamen de twee medewerkers van Quatt en om half vijf was de klus geklaard. De mannen hebben heel netjes gewerkt. Zelf heb voor de zwarte buis en de kleine bigfoots voor onder de buis moeten zorgen. En natuurlijk de vrije elektra groep met stopcontact. Bij mij is ook een bypass geplaatst. Ook al een mail gehad voor de subsidie aanvraag.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
bij foto 4, zie ik een uitlaat van de dakgoot die direct op je platte dak uitkomt, op den duur zou je daar wat extra slijtage kunnen krijgen als deze bij een sterke regenbui met kracht op het dak gaat komen (mn door vuil ed), beter is om daar bv een rubberen tegel (of twee) er onder te leggen, wat ook helpt is de pijp nog iets verlengen zodat er circa 5 cm vrije ruimte ontstaat (is tegen het spetten (ook tegen de Quatt)). Het is maar een idee.

overigens heel mooi opgelost. over het geluid en trillingen kun je waarschijnlijk nu nog niets zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:45
Gerardwaz schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:25:
[...]

Ik denk dat je hem niet meer voor € 1599,- gaat krijgen.
Afgelopen week per mail contact met ze gehad. Daarin hebben ze aangegeven dat ik de prijsstijging [u]niet[ui] krijg, aangezien je bij de eerste 1000 aanvragen zit. Gaat dan natuurlijk wel om de 'basisinstallatie', dus benieuwd wat daar eventueel nog bijkomt. Hopelijk snel offerte.
Ah, dank voor de foto, goed om te zien dat dit zo kan. Verwacht dus ook dat het bij ons zoiets gaat worden, fijn om te lezen dat dat gewoon mogelijk is. Waar zit bij jou de werkschakelaar? Gelijk een andere vraag, ik neem aan dat het dakkapel waar de Quatt op staat een (slaap)kamer is... hoor je 'm binnen als ie aan het werk is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

wnwiigrtz schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:56:
[...]

Afgelopen week per mail contact met ze gehad. Daarin hebben ze aangegeven dat ik de prijsstijging [u]niet[ui] krijg, aangezien je bij de eerste 1000 aanvragen zit. Gaat dan natuurlijk wel om de 'basisinstallatie', dus benieuwd wat daar eventueel nog bijkomt. Hopelijk snel offerte.

[...]

Ah, dank voor de foto, goed om te zien dat dit zo kan. Verwacht dus ook dat het bij ons zoiets gaat worden, fijn om te lezen dat dat gewoon mogelijk is. Waar zit bij jou de werkschakelaar? Gelijk een andere vraag, ik neem aan dat het dakkapel waar de Quatt op staat een (slaap)kamer is... hoor je 'm binnen als ie aan het werk is?
Hier staat ie op een plat stukje dak boven de slaapkamer, allemaal hout. Gaat prima, niks gehoord nog binnen. 2x even proefgedraaid. Ook even voor de buren, die konden niks horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
charrel schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:07:
[...]

Hier staat ie op een plat stukje dak boven de slaapkamer, allemaal hout. Gaat prima, niks gehoord nog binnen. 2x even proefgedraaid. Ook even voor de buren, die konden niks horen.
Ik denk dat jullie in de winter wel iets gaan horen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

okijokii schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:42:
[...]

De koelkast een verdieping lager maakt ook geluid, denk niet dat ie daarvan wint :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
charrel schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:24:
[...]

De koelkast een verdieping lager maakt ook geluid, denk niet dat ie daarvan wint :+
Ik hoop het voor jullie 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gys4tweakers
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 31-07-2023
Na reservering zou de plaatsing in oktober kunnen plaats vinden. Tot mijn verbazing werd dit afgelopen dinsdag.

De wp wordt gecombineerd met een Vaillant VHR24/28C. Bij inbedrijfstelling bleek deze niet goed te communiceren via opentherm, maar ja de ketel is al ruim 16 jaar oud. Deze is nu op aan/uit ingesteld wat ik iets minder vind.

Dan blijven nog voor mij onbeantwoord de volgende vragen:
  1. wat is de meest efficiente methode van stoken. De ruimte op een constante temperatuur 24/7 of een nachtverlaging? Bij nacht verlaging hoeveel lager is dan wijs?
  2. Hoe moet de cv ketel worden ingesteld, welke temperatuurverhoging t.o.v. de warmtepompaanvoer? Of op dezelfde waarde?
  3. Is het mogelijk op de CIC zelf instellingen door te voeren?
De thermostaat is een Honeywell lyric T6R, convectoren in de ruimtes met heat fan's gemonteerd. Nu nog wachten tot het stookseizoen begint om de effecten van de WP te gaan ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:23
wnwiigrtz schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:56:
[...]

[...]

Dat zou mooi en terecht zijn, ik heb ook andere verhalen gelezen. Misschien zaten die boven de 1000.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
okijokii schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:42:
[...]

Maakt hij in de winter meer lawaai? Ik heb hem pas geleden ook getest en de temperatuur op max gezet, zodat hij wel gewoon op vol vermogen aan ging. Is dat anders in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

Ijs op de bladen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
geerttttt schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:29:
[...]

Maakt hij in de winter meer lawaai? Ik heb hem pas geleden ook getest en de temperatuur op max gezet, zodat hij wel gewoon op vol vermogen aan ging. Is dat anders in de winter?
Ik ben bang dat wanneer iemand de vraag stelt of de Quatt gehoord wordt wanneer je hem op de dakkapel boven een slaapkamer plaatst en het antwoord hier 'nee' is, dat dat nog wel eens een grote teleurstelling kan zijn. Bij ons staat hij boven op de bijkeuken, onder de Quatt hoor ik hem en op de slaapkamer ernaast hoor ik hem ook. Het is allemaal minimaal, maar alleen overdag getest. Ik denk dat de resonantie in de nacht bij volledige stilte beter wordt gehoord. Nu is er 's avonds nog veel bedrijvigheid in de meeste omgevingen, maar dat wordt in de winter wel anders. Het is maar een waarschuwing, verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

MacD007 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:11:
[...]
Ik neem aan dat die bubbelfolie alleen achter je radiatoren zit? Je glas is al prima. Spouwmuur geïsoleerd? Dak en/of vloerisolatie?
We hebben zoals @HBO88 al aangeeft wel meer gegevens nodig.
Gasverbruik per jaar, liefst per verwarming, sww (warm water) en koken (als je op gas kookt)
Wat voor soort huis (rijtjeshuis, twee onder één kap enz.)
Electrische aansluiting
Type cv ketel en leeftijd, soort afgiftesysteem (alleen radiatoren, vloerverwarming, combinatie van beide, type radiatoren is ook handig (ivm TLV of radiatorenventilatoren) huidige ingestelde cv water temperatuur (bv is deze al circa op 50ºC ingesteld.
Nee, het probleem met de bubbelfolie is dat het mijn spouwisolatie *is*. Ik wilde de isolatie opwaarderen en een man van Takkenkamp heeft met een camera gekeken. Het is folie met dikke bubbels. Na-isoleren raadde hij af vanwege gevaar van vocht.

Ik baal er van, maar ik moet het er mee doen. Mijn ketel is zes jaar oud, een Remeha Tzerra 28c. We stoken ongeveer tot 18 á 19 graden in huis met twee radiatoren, een van 2 mtr lang en een kleine van zo'n 70cm. Er zit wel radiatorfolie achter en speedfans onder de radiatoren. De ketel staat op 60 graden. Als ik hem kouder zet wordt het niet snel genoeg warm in de kamer. De radiatoren zijn "gewone" radiatoren met twee platen. Geen vloerverwarming en we stoken boven alleen als het meer dan 10 graden vriest.

Ons verbruik was altijd iets van 1200m3 maar sinds een jaar een stuk lager, mindergas.nl zegt dat we onder 800m3 gaan komen dit jaar, dankzij zuiniger stoken. We zijn met zijn tweeën en hebben in juni en juli samen 17m3 gebruikt voor warm water en koken, want de kachel staat uit.

Ons huis is een soort hoekhuis, met een garage er aan vast. Bouwjaar 1979. Mijn PV overschot weet ik nog niet omdat ik extra panelen heb bijgeplaatst. Ik gok dat het zo'n 2000 kWh zal worden, totale capaciteit is 3000wp op z/o en 1600wp op n/w. Berekende/geschatte jaaropbrengst 4000kWh. Panelen zijn aangeschaft mede met het oog op toekomstige aanschaf van hybride ketel en/of electrische auto.

Als je dit op de achterkant van een bierviltje berekent, wat zou jullie inschatting zijn?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
P_Tingen schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:45:
[...]

Nee, het probleem met de bubbelfolie is dat het mijn spouwisolatie *is*. Ik wilde de isolatie opwaarderen en een man van Takkenkamp heeft met een camera gekeken. Het is folie met dikke bubbels. Na-isoleren raadde hij af vanwege gevaar van vocht.
kijk eens hier na op tweakers, er zijn meer mensen met het zelfde probleem, deze hier heeft dus gewoon
EPS parels kunnen gebruiken.
Mijn eigen ervaring is ook een behoorlijke willekeur en de meest vreemde adviezen die er voorbij komen.
heb het uiteindelijk met EPS parels laten doen (met lijm). prima ervaring, had ik eerder moeten laaten doen.
Dus blijven zoeken tot je een juiste hebt kunnen vinden.
zou volgens mij ook moeten kunnen omdat deze noppenfolie vaak maar circa 1 cm dik is.

overigens ook een vreemde opmerking: "Na-isoleren raadde hij af vanwege gevaar van vocht." waarom zou je dan wel vocht krijgen en nu niet? of je moet een geverft huis hebben waarbij de buitenmuren niet kunnen ademen.
https://gathering.tweaker...message/53795813#53795813
Ik baal er van, maar ik moet het er mee doen. Mijn ketel is zes jaar oud, een Remeha Tzerra 28c. We stoken ongeveer tot 18 á 19 graden in huis met twee radiatoren, een van 2 mtr lang en een kleine van zo'n 70cm. Er zit wel radiatorfolie achter en speedfans onder de radiatoren. De ketel staat op 60 graden. Als ik hem kouder zet wordt het niet snel genoeg warm in de kamer. De radiatoren zijn "gewone" radiatoren met twee platen. Geen vloerverwarming en we stoken boven alleen als het meer dan 10 graden vriest.

Ons verbruik was altijd iets van 1200m3 maar sinds een jaar een stuk lager, mindergas.nl zegt dat we onder 800m3 gaan komen dit jaar, dankzij zuiniger stoken. We zijn met zijn tweeën en hebben in juni en juli samen 17m3 gebruikt voor warm water en koken, want de kachel staat uit.

Ons huis is een soort hoekhuis, met een garage er aan vast. Bouwjaar 1979. Mijn PV overschot weet ik nog niet omdat ik extra panelen heb bijgeplaatst. Ik gok dat het zo'n 2000 kWh zal worden, totale capaciteit is 3000wp op z/o en 1600wp op n/w. Berekende/geschatte jaaropbrengst 4000kWh. Panelen zijn aangeschaft mede met het oog op toekomstige aanschaf van hybride ketel en/of electrische auto.

Als je dit op de achterkant van een bierviltje berekent, wat zou jullie inschatting zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 29-07-2023 23:41 ]

Pagina: 1 ... 108 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.