Volg al lang met veel plezier iedereen z'n avonturen in dit topic. Kreeg destijds een advertentie via Instagram, dat leek te mooi om waar te zijn en was heel erg sceptisch, maar toch de pre-order gedaan. Heel leuk om te zien dat het ze gelukt is en hoe de Quatt nu bij iedereen geplaatst worden, ze gaan hard op dit moment! Tof dat er op Tweakers zoveel gebruikers actief mee bezig zijn, ook op gebied van koppeling naar HomeAssistant etc.
Hier hangt naar volle tevredenheid een Tado en overal radiotorknoppen, dus heb even gewacht, maar ook deze koppeling lijkt nu goed te gaan, dus ook hier staat het intake gesprek/de videocall inmiddels ingepland, ben erg benieuwd. Wij hebben alleen "
weinig gevel", normaal rijtjeshuis, begane grond lekker veel ramen/openslaande deuren, vanaf de 1e verdieping gaan we al schuin met het dak naar boven toe. Wel op de tussenverdieping een dakkapel achter, daar zou de Quatt mooi op kunnen, de leidingen zouden dan door het schuine dak heen gelijk op zolder (+/- 50cm hoger) kunnen binnenkomen. Vanaf daar moeten de leidingen alleen even om/over het trapgat heen en zitten ze direct bij de ketel.
Tot nu toe heb ik alleen nog maar installaties gezien waarbij de leidingen door de muur gaan. Is er toevallig ook al iemand hier waarbij de leidingen door het schuine dak gaan? Dan kom je op
zoiets uit vermoed ik? .
En nog een gekke vraag misschien, al zal Quatt dat bij de videocall ook wel kunnen beantwoorden, maar als de Quatt dan op het dakkapel staat, waar laat ik dan de werkschakelaar? Ik heb daar niet een muur/gevel of iets dergelijk om iets aan te hangen. Mag die ook binnen geplaatst worden? Op niet elke foto van een geïnstalleerde Quatt zie ik er eentje zitten geloof ik, wat is hiervoor nu precies de regel?
MacD007 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:22:
[...]
eigenlijk is de je vraag heel simpel te beantwoorden.
@
HBO88 heeft helemaal gelijk om aan te geven dat het gewoon een relatief eenvoudig rekensometje is, ik onderschrijf zijn reactie dan ook helemaal.
kort rekensom dan: van je 800 m3 is circa 200 m3 (aanname) SWW (warm water douche ed), dus effectief hou je 600 m3 over. Je hebt een nieuw huis (waarschijnklijk energielabel A) dus realatief weinig verlies, een warmtepomp is zeker in deze situatie ideaal omdat deze het verlies prima kan bijhouden. (sie ook de opmerking van @
HBO88 die bijna op 100% Quatt aandeel zat (wat zeer hoog is, mogelijk ook door de relatieve milde winter veroorzaakt, dus je kunt zeker met 90% aandeel Quatt gaan rekenen. Om het hier wat eenvoudig te houden heb e.e.a. iets versimpeld, maar voor een ruwe benadering gezien ook het lage gasverbruik zal de foutmarge relatief laag zijn.
90% van 600 m2 = 540 m2, in 1 m3 gas zit 9,77 kwh energie, de Quatt zal circa een gemiddelde COP hebben van 4. (bij lagere temperaturen is dit lager, bij hogere is dat dan ook weer hoger)
hieruit resulteert dat je circa 1.300 kWh aan verbruik vanuit de warmtepomp kunt verwachten. Bij het voorbeeld van @
HBO88 zal dat iets meer zijn omdat hij bijna 100% (dus 600 m3) verbruikt (circa 1.450 kWh).
Kosten: Stel je stroom kost 0,35 € per kWh en gas kost 1,40 per m3.
600 m3 gas kost je dus 840 €.
1.300 kWh kost je 455 euro + 60 m3 gas ( 84 €) = totaal 539 €, een besparing van circa 300 euro.
Een Full electric zal dus de gehele 800 m3 gas besparen (verbruik is echter hierbij iets hoger door SWW) circa 1.800 kWh (-1.120, - 200(gasnetwerkkosten), +630 (kWh) = besparing 690 €
de bedragen zullen in de praktijk lager uitvallen omdat je circa 600 kWh over hebt, en deze kosten dus door je TLV beduidend lager uit zullen vallen (circa 150 € minder, voordeel Quatt zal dus circa 450 € bedragen), bij de Quatt is dat bij 50% van je stroomkosten, bij full electric maar circa 30%.
Nu je kosten: een Quatt kost je 2.700 (incl. subsidie) dus deze heb je 2.700/450 = 6 jaar terugverdient.
Een Full electric (bv Amber FE) kost je circa 9.000 euro = (9000/750) = 12 jaar.
Gem. Levensduur van een warmtepomp circa 15 jaar, bij FE kun je dus maar 3 jaar genieten van je investeringen voordat het spel opnieuw begint, ik zelf hanteer een ROI van Max. 40% van de levensduur van een apparaat, daar zou de Quatt dus aan voldoen.
Een Quatt heeft dus grote voordelen:
- investeringsbedrag is beduidend lager (ruim een factor 3 lager)
- je hebt de Quatt veel sneller terugverdient
- je behoud een backup systeem indien de warmtepomp zou uitvallen, omdat je nog gewoon je CV functie behoud.
door bv nog 2 a 3 panelen er bij te plaatsen (zoals je aangeeft) verlaag je ook weer je stroomkosten. uitgaande dat de salderingsregeling blijft bestaan, de kans is door de huidige EK redelijk groot, er is op dit moment geen meerderheid binnen de EK er voor, en door de val van de regering neemt ook de druk uit die richting af.
-
Dank @
MacD007, fijne/duidelijke berekening dit, erg handig. Hier ook even het e.e.a. uitgerekend. Ons verbruik op basis van de afgelopen jaren is gemiddeld zo'n 1000m3 gas en 4000kWh stroom (
inmiddels ook zonnepanelen, sinds vorig jaar september 3,5MWh opgewekt). De maanden mei, juni en nu juli zitten we op c.a. 15m3 gas, dat is alleen SWW en koken. Ketel doet al 3 maanden niks

. Op jaarbasis is dat dus 180m3, rest is dan verwarming.
Jij schrijft dat Quatt hiervan 90% voor z'n rekening neemt. Quatt zegt zelf dat je 60-80% aan gas bespaart. Ik weet niet of ze dat op basis van het totale jaarverbruik doen, of alleen het deel wat je voor verwarming kwijt bent? Maar zelfs als zou ik 70% van de resterende 820m3 besparen, dat gaan we nog steeds zo'n 600m3 per jaar vanaf. Kost dan zo'n € 525,- aan stroom extra (
COP van 4, +/-1500 kWh stroom extra, € 0,35/kWh) maar bespaart € 840,- (
600m3, € 1,40/m3). Oftewel, € 315,- per jaar minder.
Mocht Quatt 90% (
besparing van 738 m3 gas)voor z'n rekening nemen, dan ga ik met een COP van 4 richting de € 400,- op jaarbasis. Ik zit zelf nog bij de eerste 1.000 klanten, dus heb nog de prijs van € 1.599,-. Zou daarmee in 4 tijd het geheel hebben terugverdiend, klinkt dus als een no-brainer.
Ben erg benieuwd hoe de Quatt gebruikers het deze winter gaan ervaren als het buiten koud is en binnen verwarmd moet worden, maar misschien zit ik daar dan inmiddels zelf ook wel tussen.