Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.831.071 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:09
MacD007 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 23:38:
[...]

overigens ook een vreemde opmerking: "Na-isoleren raadde hij af vanwege gevaar van vocht." waarom zou je dan wel vocht krijgen en nu niet? of je moet een geverft huis hebben waarbij de buitenmuren niet kunnen ademen.
https://gathering.tweaker...message/53795813#53795813

[...]
Je hoort toch wel vaker van vocht- en schimmelproblemen na het extra isoleren van woningen?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:43
okijokii schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:42:
[...]

Ik denk dat jullie in de winter wel iets gaan horen helaas.
Bij ons is de Quatt begin februari geïnstalleerd en hebben we dus ook al onder nul dagen meegemaakt.

Bij ons staat de Quatt op het houten dak van een dakkapel (5 x1,80 m) naast onze Daikin 4MX multisplit airco. De Quatt staat alleen op de meegeleverde Bigfoots (de echte rubberen, niet de plastieke).

Qua geluid op vollast en bij defrost maakt de Quatt echt veel minder geluid dan de Daikin airco.

De Daikin is meer een diepe brom, de Quatt is meer een hele lichte trilling/gezoem.

Onze zoon slaapt eronder, geen issue verder. We hebben meer last van de weg voor ons huis 😀.

Maar, helemaal onhoorbaar is de Quatt niet, en geluid is subjectief.

Voor ons echt 1000% meegevallen na alle indianenverhalen van “doe het niet op een dakkapel!”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter35
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-09 20:19
Heeft iemand hier ervaring met het plaatsen van de Quatt-Unit op een meter of 10 uit de gevel? We hebben een prachtige plek achterin de tuin, waar niemand last ervan heeft, maar ik ben dan wel even benieuwd wat dit met het rendement doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

Bij mij willen ze dat niet doen, de buizen mogen niet over de grond lopen e.d. Heb m zelf ook liever wat verder naar achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
gys4tweakers schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:38:
Na reservering zou de plaatsing in oktober kunnen plaats vinden. Tot mijn verbazing werd dit afgelopen dinsdag.

De wp wordt gecombineerd met een Vaillant VHR24/28C. Bij inbedrijfstelling bleek deze niet goed te communiceren via opentherm, maar ja de ketel is al ruim 16 jaar oud. Deze is nu op aan/uit ingesteld wat ik iets minder vind.
In een hybride modus maakt dat niet veel uit, hij zal nagenoeg niet in een modus gaan komen waar hij bv zou gaan pendelen. Aan/uit is hier dan ook meer dan goed.
Dan blijven nog voor mij onbeantwoord de volgende vragen:
[list=1]
• wat is de meest efficiente methode van stoken. De ruimte op een constante temperatuur 24/7 of een nachtverlaging? Bij nacht verlaging hoeveel lager is dan wijs?
als jij een nachttarief op je stroom hebt zou ik of heel weinig of geen nachtverlaging gaan toepassen, want dan moet hij gaan lopen (op de nachtmodus is dat ook nog eens met minder vermogen), er waren hier op het forum meer mensen die dit wel cq niet hebben toegepast, zal ook wel zeer afhankelijk van je huis/installatie (afmeting vv bv (buffer)) zijn, dus het beste gewoon uitproberen.
• Hoe moet de cv ketel worden ingesteld, welke temperatuurverhoging t.o.v. de warmtepompaanvoer? Of op dezelfde waarde?
Hebben ze dat bij jou niet al ingesteld? zo laag mogelijk, in de richting of gelijk aan de Quatt instelling, anders even bij Quatt navragen.
• Is het mogelijk op de CIC zelf instellingen door te voeren?
[/list]
nope, is een gesloten systeem, je kunt er na kijken, maar dat is het ook wel.
De thermostaat is een Honeywell lyric T6R, convectoren in de ruimtes met heat fan's gemonteerd. Nu nog wachten tot het stookseizoen begint om de effecten van de WP te gaan ontdekken.
zullen we niet eerst even wachten op de zomer? de winter komt snel genoeg.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dexter35 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 09:30:
Heeft iemand hier ervaring met het plaatsen van de Quatt-Unit op een meter of 10 uit de gevel? We hebben een prachtige plek achterin de tuin, waar niemand last ervan heeft, maar ik ben dan wel even benieuwd wat dit met het rendement doet.
De gebruikte leidingen zijn niet geschikt om in de grond te plaatsen, hier op het forum zijn bv leidingsystemen getoond waar dat wel mee zou kunnen, je moet alleen niet schrikken van de prijs. kun je dan ook direct de voedingskabel daar natoe brengen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCDLC7oKhPrbCKxzpxj2DLaKArY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UetIfkuIHkxhU8qRqF66NCOC.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hn1McIJDG96jqMZyglmMlXS_vls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUipKlmtsWsv6jAUbAqhpRTF.jpg?f=fotoalbum_large
Of je moet zelf iets maken met bv pvc pijpen waar de leiding dan weer in kan, het probleem is echter om hier wat extra isolatie in aan te brengen en het geheel moet ook nog waterdicht afgesloten worden. (min 60 a 80 cm diep (vorstgrens). als je dat goed doet zal het leidingsverlies wel meevallen, zie ook voorbeelden van de berekening van het leidingsverlies hier op het forum.

Ik ben bang dat dit hier niet onder standaard installatie gaat vallen. Dus of Quatt dit wil doen ??? O-)

[ Voor 25% gewijzigd door MacD007 op 30-07-2023 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op zondag 30 juli 2023 @ 00:05:
[...]

Je hoort toch wel vaker van vocht- en schimmelproblemen na het extra isoleren van woningen?
Ja dat klopt, bedenk wel dat na het isoleren je wel anders met het ventileren van je huis moet omgaan, en niet alles pot dicht houden of het net zo doen voor de isolatie.
Ook als je ziet waar de problemen ontstaan is dat vaak ook of de verkeerde isolatie of verkeerd aangebracht, helaas zijn er behoorlijk veel beunhazen in deze branche bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mrdop schreef op zondag 30 juli 2023 @ 02:11:
[...]

Bij ons is de Quatt begin februari geïnstalleerd en hebben we dus ook al onder nul dagen meegemaakt.

Bij ons staat de Quatt op het houten dak van een dakkapel (5 x1,80 m) naast onze Daikin 4MX multisplit airco. De Quatt staat alleen op de meegeleverde Bigfoots (de echte rubberen, niet de plastieke).

Qua geluid op vollast en bij defrost maakt de Quatt echt veel minder geluid dan de Daikin airco.

De Daikin is meer een diepe brom, de Quatt is meer een hele lichte trilling/gezoem.

Onze zoon slaapt eronder, geen issue verder. We hebben meer last van de weg voor ons huis 😀.

Maar, helemaal onhoorbaar is de Quatt niet, en geluid is subjectief.

Voor ons echt 1000% meegevallen na alle indianenverhalen van “doe het niet op een dakkapel!”
zo zie je, niet elke situatie is het zelfde, mooi dat het bij jou gewerkt heeft, helaas is dit echter geen garantie dat het bij iemand anders ook zo werkt (helaas). Er zijn gewoon te veel factoren die hierin mee kunnen spelen. In het algemeen kan wel worden gezegd dat door de bouwwijze van een houten frame (box) je wel een duidelijk hoge kans krijgt tot een klankkast, en afhankelijk van de eigenschap van deze klankkast kan dit tot een versterking cq resoneren van de geluiden van de Quatt of andere bron leiden. Sorry, dat is pure natuurkunde.
Echter hoe die constructie is gebouwd en bv geisoleerd is kan heel veel invloed uitoefenen op zijn eigenschappen hierin, vaak word bij de constructie hier ook geen rekenschap mee gehouden (los van het feit dat de kennis die hiervoor nodig is ook bij de bouwkundigen en bouwers niet aanwezig is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
MacD007 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:37:
[...]

zo zie je, niet elke situatie is het zelfde, mooi dat het bij jou gewerkt heeft, helaas is dit echter geen garantie dat het bij iemand anders ook zo werkt (helaas). Er zijn gewoon te veel factoren die hierin mee kunnen spelen. In het algemeen kan wel worden gezegd dat door de bouwwijze van een houten frame (box) je wel een duidelijk hoge kans krijgt tot een klankkast, en afhankelijk van de eigenschap van deze klankkast kan dit tot een versterking cq resoneren van de geluiden van de Quatt of andere bron leiden. Sorry, dat is pure natuurkunde.
Echter hoe die constructie is gebouwd en bv geisoleerd is kan heel veel invloed uitoefenen op zijn eigenschappen hierin, vaak word bij de constructie hier ook geen rekenschap mee gehouden (los van het feit dat de kennis die hiervoor nodig is ook bij de bouwkundigen en bouwers niet aanwezig is).
Precies, en daarom is de vraag die hier op het forum erg vaak wordt gesteld zo moeilijk te beantwoorden. Het zou jammer zijn dat de (positieve) ervaring van 1 of 2 forumleden je aanzet tot een keuze waar je later misschien heel veel spijt van krijgt.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
P_Tingen schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:45:
[...]

Nee, het probleem met de bubbelfolie is dat het mijn spouwisolatie *is*. Ik wilde de isolatie opwaarderen en een man van Takkenkamp heeft met een camera gekeken. Het is folie met dikke bubbels. Na-isoleren raadde hij af vanwege gevaar van vocht.

Ik baal er van, maar ik moet het er mee doen. Mijn ketel is zes jaar oud, een Remeha Tzerra 28c. We stoken ongeveer tot 18 á 19 graden in huis met twee radiatoren, een van 2 mtr lang en een kleine van zo'n 70cm. Er zit wel radiatorfolie achter en speedfans onder de radiatoren. De ketel staat op 60 graden. Als ik hem kouder zet wordt het niet snel genoeg warm in de kamer. De radiatoren zijn "gewone" radiatoren met twee platen. Geen vloerverwarming en we stoken boven alleen als het meer dan 10 graden vriest.
sorry nog even vergeten dit te vragen, heb jij maar 2 radiatoren in het hele huis?
Welke types zijn dat? Aantal platen en hebben deze ook één of meerdere convectoren? Bv Type 22 of iets dergelijks. (convectoren zijn de lammellen die tegen de platen geplaatst zijn) Een type 22 heeft bv twee platen elk (aan de binnenkant) voorzien van lammellen.
Ons verbruik was altijd iets van 1200m3 maar sinds een jaar een stuk lager, mindergas.nl zegt dat we onder 800m3 gaan komen dit jaar, dankzij zuiniger stoken. We zijn met zijn tweeën en hebben in juni en juli samen 17m3 gebruikt voor warm water en koken, want de kachel staat uit.

Ons huis is een soort hoekhuis, met een garage er aan vast. Bouwjaar 1979. Mijn PV overschot weet ik nog niet omdat ik extra panelen heb bijgeplaatst. Ik gok dat het zo'n 2000 kWh zal worden, totale capaciteit is 3000wp op z/o en 1600wp op n/w. Berekende/geschatte jaaropbrengst 4000kWh. Panelen zijn aangeschaft mede met het oog op toekomstige aanschaf van hybride ketel en/of electrische auto.

Als je dit op de achterkant van een bierviltje berekent, wat zou jullie inschatting zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
P_Tingen schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:45:
[...]

Nee, het probleem met de bubbelfolie is dat het mijn spouwisolatie *is*. Ik wilde de isolatie opwaarderen en een man van Takkenkamp heeft met een camera gekeken. Het is folie met dikke bubbels. Na-isoleren raadde hij af vanwege gevaar van vocht.

Ik baal er van, maar ik moet het er mee doen. Mijn ketel is zes jaar oud, een Remeha Tzerra 28c. We stoken ongeveer tot 18 á 19 graden in huis met twee radiatoren, een van 2 mtr lang en een kleine van zo'n 70cm. Er zit wel radiatorfolie achter en speedfans onder de radiatoren. De ketel staat op 60 graden. Als ik hem kouder zet wordt het niet snel genoeg warm in de kamer. De radiatoren zijn "gewone" radiatoren met twee platen. Geen vloerverwarming en we stoken boven alleen als het meer dan 10 graden vriest.

Ons verbruik was altijd iets van 1200m3 maar sinds een jaar een stuk lager, mindergas.nl zegt dat we onder 800m3 gaan komen dit jaar, dankzij zuiniger stoken. We zijn met zijn tweeën en hebben in juni en juli samen 17m3 gebruikt voor warm water en koken, want de kachel staat uit.

Ons huis is een soort hoekhuis, met een garage er aan vast. Bouwjaar 1979. Mijn PV overschot weet ik nog niet omdat ik extra panelen heb bijgeplaatst. Ik gok dat het zo'n 2000 kWh zal worden, totale capaciteit is 3000wp op z/o en 1600wp op n/w. Berekende/geschatte jaaropbrengst 4000kWh. Panelen zijn aangeschaft mede met het oog op toekomstige aanschaf van hybride ketel en/of electrische auto.

Als je dit op de achterkant van een bierviltje berekent, wat zou jullie inschatting zijn?
Stel je gasverbruik word die genoemde 800 m3 gas. Je maand gasverbruik SWW+koken is op basis van je aangegeven verbruik gem. 10 m3 gas/maand = 120 m3 gas/jaar.
gasverbruik verwarming = 800-120=680 m3 gas.
Stel dat je circa 75% van dat gasverbruik door de Quatt zou kunnen vervangen (ga hier bewust iets lager zitten).
Dus de Quatt is goed voor 510 m3 gas verbruik (dat bespaar je dus), voor de start en extra koude dagen (COP <2,5) blijft de CV het werk doen, ten slotte het is een hybride. de CV verbruikt hiervoor circa 170 m3.
Dus je gasverbruik word dan 120+170=290m3/jaar.
De Quatt verbruikt natuurlijk stroom; uit 510 m3 gas = circa 5000 kWh stroom, bij een gem. COP van 4 verbruikt de Quatt dus circa 1300 kWh (naar boven afgerond).
Met je nieuw overschot zou je dus ruim voldoende kWh zelf produceren om dit meerverbruik te kunnen opvangen. (zo lang je kunt salderen, september gaan we daar meer van horen, mijn verwachting is dat de wijziging van het salderen gaat sneuvelen (geen meerderheid in de eerste kamer))
1.300 kWh (prijs 0,08) = 100 euro (afgerond, die krijg je dus minder via je TLV)
Gas besparing, 510 m3/jaar (1,25€/m3) = 640€ besparing = 640-100=540€/jaar.

Prijs Quatt (2600€+400 (=ontluchter/vuilvanger+werkschakelaar+eigen groep+nieuwe thermostaat)= 3.000€
ROI (terugverdientijd) = 3000/540 = in minimaal 5,5 jaar heb je de Quatt geheel terugverdient. Waarschijnlijker gaat dit zelfs eerder, ik was met bepaalde dingen redelijk voorzichtig.
ik zou zeggen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schovie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-11-2024
JWT schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:16:
Bij mij willen ze dat niet doen, de buizen mogen niet over de grond lopen e.d. Heb m zelf ook liever wat verder naar achter.
Was bij mij ook het geval. Toen opperde ik dat ik een buis op poten zou plaatsen en dat was wel okay.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyY7jopfKHhpPsTnW6gYGr4g0dM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njr5O7MQgmUGLp0wJq0h8bIk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
schovie schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:18:
[...]

Was bij mij ook het geval. Toen opperde ik dat ik een buis op poten zou plaatsen en dat was wel okay.[Afbeelding]
juist, maar dit was op een dak, met relatief korte afstand, hij wilde dacht ik circa 10 m overbruggen en dat in de tuin. Zou je een dergelijke pijp door je tuin hebben willen lopen? O-)
Overigens wel een hele mooie oplossing voor jou probleem. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:43
okijokii schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:53:
[...]

Precies, en daarom is de vraag die hier op het forum erg vaak wordt gesteld zo moeilijk te beantwoorden. Het zou jammer zijn dat de (positieve) ervaring van 1 of 2 forumleden je aanzet tot een keuze waar je later misschien heel veel spijt van krijgt.
Eens, een vraag op afstand blijft lastig.

Of negatieve ervaring 😀. Er zijn (veel) meer dan 2 forumleden die een prima ervaring hebben met de plaatsing op een plat dak. Maar eens met MacD007, het is heel erg afhankelijk van de constructie, plaatsing en beleving van geluid(overlast). Wij zijn in ieder geval blij dat we het (toch) gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

schovie schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:18:
[...]

Was bij mij ook het geval. Toen opperde ik dat ik een buis op poten zou plaatsen en dat was wel okay.[Afbeelding]
Valt nog wel na te vragen dan, gaat bij mij maar om 2 of 3 meter zodat die achter het zit gedeelte staat. Zou in een pvc buis langs de schutting kunnen aan het metaalgaas. Klimop groeit er wel omheen en houdt t warm ;).
Krijg wel vaak nee als antwoord dus misschien moet ik het anders formuleren deze keer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 05:45

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:23:
[...]

De gebruikte leidingen zijn niet geschikt om in de grond te plaatsen, hier op het forum zijn bv leidingsystemen getoond waar dat wel mee zou kunnen, je moet alleen niet schrikken van de prijs. kun je dan ook direct de voedingskabel daar natoe brengen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Of je moet zelf iets maken met bv pvc pijpen waar de leiding dan weer in kan, het probleem is echter om hier wat extra isolatie in aan te brengen en het geheel moet ook nog waterdicht afgesloten worden. (min 60 a 80 cm diep (vorstgrens). als je dat goed doet zal het leidingsverlies wel meevallen, zie ook voorbeelden van de berekening van het leidingsverlies hier op het forum.

Ik ben bang dat dit hier niet onder standaard installatie gaat vallen. Dus of Quatt dit wil doen ??? O-)
Vorstgrens lijkt me niet zo spannend ivm geïsoleerde leidingen en dat Quatt sowieso het water warm genoeg houdt.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:52

P_Tingen

omdat het KAN

MacD007 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:54:
[...]
sorry nog even vergeten dit te vragen, heb jij maar 2 radiatoren in het hele huis?
Welke types zijn dat? Aantal platen en hebben deze ook één of meerdere convectoren? Bv Type 22 of iets dergelijks. (convectoren zijn de lammellen die tegen de platen geplaatst zijn) Een type 22 heeft bv twee platen elk (aan de binnenkant) voorzien van lammellen.
[...]
Nee, zeker wel meer radiatoren, maar boven stoken we niet, alleen als het flink vriest omdat de radiatoren anders bevriezen. In de kamer (45 m2) hebben we twee. En - bedenk ik nu - een kleintje in de hal die ook daar als enige doel heeft om het boven nul te houden. In de kamer zitten type 22 radiatoren met tussenlamellen, maar als het nodig is dan worden die vervangen.

We twijfelen nog over vloerverwarming; nog niet zoveel in verdiept. Ik neem aan dat als ik een Quatt neem, een vloerverwarming obv water het meest voor de hand ligt (en dus niet op electrisch). Probleem is een beetje waar ik de verdeler moet plaatsen in huis.

Dank voor je uitgebreide antwoord en biervilt-berekening. Dit was precies het soort informatie wat ik zocht!

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
P_Tingen schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:20:
[...]

Nee, zeker wel meer radiatoren, maar boven stoken we niet, alleen als het flink vriest omdat de radiatoren anders bevriezen. In de kamer (45 m2) hebben we twee. En - bedenk ik nu - een kleintje in de hal die ook daar als enige doel heeft om het boven nul te houden. In de kamer zitten type 22 radiatoren met tussenlamellen, maar als het nodig is dan worden die vervangen.

We twijfelen nog over vloerverwarming; nog niet zoveel in verdiept. Ik neem aan dat als ik een Quatt neem, een vloerverwarming obv water het meest voor de hand ligt (en dus niet op electrisch). Probleem is een beetje waar ik de verdeler moet plaatsen in huis.

Dank voor je uitgebreide antwoord en biervilt-berekening. Dit was precies het soort informatie wat ik zocht!
Graag gedaan, nog even een opmerking, je moest waarschnlijk wel wat meer radiatoren openzetten. Type 22 zijn best oké, boost via de bekende radiatorventilatoren, koop of DIY mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
okijokii schreef op zondag 30 juli 2023 @ 00:05:
[...]

Ik hoor vooral veel dat mensen het zomaar herhalen. Hearsay.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:52

P_Tingen

omdat het KAN

MacD007 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:32:
[...]
Graag gedaan, nog even een opmerking, je moest waarschnlijk wel wat meer radiatoren openzetten. Type 22 zijn best oké, boost via de bekende radiatorventilatoren, koop of DIY mogelijkheden.
Speedfans zitten er sinds vorige winter onder, leuke dingen! Maar wat bedoel je met "meer radiatoren openzetten"? Ik heb er maar twee in de kamer

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
P_Tingen schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:38:
[...]

Speedfans zitten er sinds vorige winter onder, leuke dingen! Maar wat bedoel je met "meer radiatoren openzetten"? Ik heb er maar twee in de kamer
De in de hal bv of desnoods eentje boven, dat zie je van zelf als hij zijn warmte niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
paQ schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:35:
[...]

Ik hoor vooral veel dat mensen het zomaar herhalen. Hearsay.
En dan bestaat het probleem niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
okijokii schreef op maandag 31 juli 2023 @ 00:14:
[...]

En dan bestaat het probleem niet?
Met isoleren verlies je ventilatie/doortochten. Als alles potdicht gemaakt wordt, dan zal er ook lucht ververst moeten worden. Vochtproblemen kunnen dus voortkomen vanwege de spouwen die niet meer doorwaaien omdat vocht wordt opgesloten.
Ik denk dat het vaker een mindset is dan dat het een bouwkundige oorzaak heeft.
Ventileren en voldoende stoken dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-09 09:30
Na eind mei de reservering gedaan te hebben kon in ons geval in juni de video intake al gedaan worden. We hebben een huis van 7 jaar oud met vrijwel volledig vloerverwarming, dus dat het technisch allemaal wel zou kunnen was niet echt een vraag. De uitdaging bij ons was meer dat de bouwers van het huis de hele aansturing van de kleppen voor de vloerverwarming zelf in hun Doepke Dupline (Domotica) systeem gebouwd hebben. Gelukkig zonder documentatie..

Uiteindelijk hebben we er voor gekozen om dit zelf te corrigeren en de Quatt zo simpel mogelijk te laten plaatsen.

In eerste instantie zou de plaatsing rond september zijn, maar uiteindelijk is hij 20 juli geplaatst, al met al is alles mooi vlot gegaan zo.

De plaatsing is ook netjes verlopen, ze waren met zijn vieren en hebben er grofweg 4 uur over gedaan. In mijn geval moest de Quatt op het platte dak van de garage geplaatst worden, met een aanzienlijke route binnendoor. Ze hebben wel even wat moeite gehad om de slang tussen het plafond en de zolder vloer door te werken, maar dat is waar ze voor betaald krijgen :).

Wat gegevens:
1x 4 kW Quatt
Remeha Avanta 35C
Lengte leidingwerk ~12 meter, voornamelijk binnen (3 meter buiten)
Lyric T6 Thermostaat
~100m2 aan vloerverwarming
3 radiatoren

Het enige wat ik mis aan de oplevering is een stuk uitleg aan het einde. Ik weet dat het werkt en heb dat ook zelf kunnen testen, maar ik had graag van alle aanpassingen die ze gedaan hebben (bypass, enz) even willen weten wat het doel is en wat er eventueel mee mis kan zodat ik zelf problemen op kan lossen als er wat mis gaat. Wat mij betreft zou dit op dezelfde manier kunnen als de video intake, maar dan dus een oplevergesprek x dagen na de daadwerkelijke oplevering.

Bij de boringen binnen hebben ze wel wat schade veroorzaakt, ik ben nog in afwachting van Quatt voor de oplossing via de verzekering. Uiteindelijk maak ik me hier niet druk over gezien het of via de rechtsbijstand of de eigen opstal verzekering toch wel opgelost wordt, maar het zou fijn zijn als Quatt hier een beetje aan mee wil werken.

Voor de lezers die op zoek zijn naar meer details en plaatjes, ik heb alles "vrij uitgebreid" omschreven:

https://hermanronk.nl/quatt-hybride-warmtepomp/ (overwegingen en kosten)
https://hermanronk.nl/quatt-hybride-warmtepomp-plaatsing/ (voorbereidingen)
https://hermanronk.nl/quatt-hybride-warmtepomp-plaatsing-2/ (oplevering)

Ik ben nu nog bezig met het opnieuw opbouwen van de aansturing van de vloerverwarming zones, maar op zich is dat simpel zat, ~75m2 van de 100m2 mag altijd aan op basis van de thermostaat, de rest is over het algemeen uit, met uitzondering van de echt koude periodes.

Voor de volledigheid nog een foto van de plaatsing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DorjKMfC7eJvGInTXW8X0FGrIYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K41Vxxb27kWYgsXhTP00g7yI.jpg?f=fotoalbum_large

Qua geluid is de Quatt aanzienlijk stiller (voornamelijk in vibratie via de balken in het platte dak, maar ook qua luchtverplaatsing) dan de tweel units die al op het dak staan.

Tot slot had ik nog een vraag, ik zag dit op een van de foto's in dit topic ook al voorbij komen, maar wat is dit onderdeel (foto schaamteloos gestolen uit dit topic):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lYrM0gOteUy0IkTX5GKB0aRF70=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qhQwZCk7ZUlwMqjZpssTTatB.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 15:58
Neo_TGP schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:12:

Tot slot had ik nog een vraag, ik zag dit op een van de foto's in dit topic ook al voorbij komen, maar wat is dit onderdeel (foto schaamteloos gestolen uit dit topic):

[Afbeelding]
Dat is een bypass klep. Die zorgt ervoor dat de ketel/quatt altijd flow heeft. Deze moet toegepast worden wanneer er alleen thermostaatkranen in de installatie zitten. Wanneer alle themostaatkranen in de installatie dicht knijpen zal de druk in het systeem oplopen tot het punt dat is ingesteld op de bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo_TGP
kroam schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:29:
[...]

Dat is een bypass klep. Die zorgt ervoor dat de ketel/quatt altijd flow heeft. Deze moet toegepast worden wanneer er alleen thermostaatkranen in de installatie zitten. Wanneer alle themostaatkranen in de installatie dicht knijpen zal de druk in het systeem oplopen tot het punt dat is ingesteld op de bypass.
Dat was ook mijn idee, maar wat is dan dit (tussen de invoer en uitvoer van de ketel, voor de aansluiting van de Quatt):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40-KYJs2gmbWkYEqooVkahE32B8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QJUWaeuIaSlCtDLiPswDKVyv.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Neo_TGP op 31-07-2023 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
kroam schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:29:
[...]

Wij hebben het ook ivm de vloerverwarming, dus ook daarbij kan het een reden zijn om te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
Neo_TGP schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:31:
[...]

Dat was ook mijn idee, maar wat is dan dit (tussen de invoer en uitvoer van de ketel, voor de aansluiting van de Quatt):

[Afbeelding]
Is dat een terugslagklep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
geerttttt schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:54:
[...]

Wij hebben het ook ivm de vloerverwarming, dus ook daarbij kan het een reden zijn om te plaatsen.
Ik had hem niet, maar nu op verzoek van Quatt wel geplaatst. De radiatoren boven zitten 99,9% van de tijd dicht.
Toch vraag ik me af hoe nodig het is, als je de thermostaatkraan van de vloerverwarming verdeler helemaal openzet en voorkomt dat de ketel/quatt te warm water produceerd zou er altijd voldoende flow moeten zijn... Thoughts?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5sfHnd3Z2oVPRIxODTJ7uQJ-jI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sqw3YHkp7WwuDV1qC8IrSTZk.jpg?f=fotoalbum_large

Bypass laten plaatsen door quatt was €400,- dus d8 dat kan goedkoper. Nu incl paar koppelingetjes kleine € 100,- kwijt.

[ Voor 31% gewijzigd door kroam op 31-07-2023 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
Neo_TGP schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:12:
Voor de lezers die op zoek zijn naar meer details en plaatjes, ik heb alles "vrij uitgebreid" omschreven:

https://hermanronk.nl/quatt-hybride-warmtepomp/ (overwegingen en kosten)
https://hermanronk.nl/quatt-hybride-warmtepomp-plaatsing/ (voorbereidingen)
https://hermanronk.nl/quatt-hybride-warmtepomp-plaatsing-2/ (oplevering)
Leuk en informatief geschreven! (y)

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbzmr
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-08 18:28
kroam schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:00:
[...]

Is dat een terugslagklep?
Inderdaad, dat is de terugslagklep als standaard onderdeel van de Quatt installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo_TGP
kroam schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:05:
[...]

Ik had hem niet, maar nu op verzoek van Quatt wel geplaatst. De radiatoren boven zitten 99,9% van de tijd dicht.
Toch vraag ik me af hoe nodig het is, als je de thermostaatkraan van de vloerverwarming verdeler helemaal openzet en voorkomt dat de ketel/quatt te warm water produceerd zou er altijd voldoende flow moeten zijn... Thoughts?
In normale omstandigheden zou je hem dan dus nooit nodig moeten hebben, maar ik gok dat het eerder ter beveiliging is voor de minder normale omstandigheden. Kleine moeite om een groot probleem te voorkomen denk ik dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-09 18:27
sky_walker schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:50:

Echter, het blijkt dat als er warmtevraag is, dat zowel mijn QUATT als CV draaien, dit is ook te zien in de App.
Heb de boel al een paar keer aan/uit gezet, CV/thermostaat/CiC, maar blijft zelfde issue.
Ik vraag 22.5 graden setpoint bij 22 graden kamertemperatuur.
Ik heb alle zones in de Evohome verwijderd en evohome acteert nu als gewone kamerthermostaat zonder zones.

zelfs als ik de boel een uur laat draaien, blijft de CV meedraaien met de QUATT.
Dus ik stook nu dubbel gas en electra.

Iemand soortgelijke ervaring?
Ik heb al een bericht ingeschoten naar de helpdesk.

vreemde zaak.

grt skywalker.
Nog een aanvulling, zou het probleem te maken kunnen hebben met het feit dat mijn vloermassa relatief koud is in de zomer (20-22 graden) en al het water dat door de vloer is gestroomd komt relatief koud terug bij de quatt iig de eerste uren omdat de vloer heel traag opwarmt. Stel dat de quatt 40 graden levert en hij krijgt ca 25 graden terug, denk hij dan, dit red ik niet de CV moet helpen?

Zou wel vreemd zijn want zo werkt de vloerverwarming toch zeker als deze wat afgekoeld is, het duurt zeker enkele uren voordat de betonmassa in de vloer opwarmt voordat de retour temperatuur omhoog gaat ? De warmtepomp zou gewoon op laag vermogen moeten gaan verwarmen en langzamerhand komt de retour ook op temperatuur?

De CV springt gelijk aan als de Quatt gaat draaien. en blijft aan.

Ook geeft de App geen ingestelde en actuele temperatuur weer in het scherm, dat zou wel mee moeten komen met de honeywell thermostaat?

Wacht op bericht van Quatt support (vrijdag ingeschoten).

Heb diverse mensen op het forum gezien met zelfde situatie, iemand al een oplossing gevonden?
Ik heb de boel al gereset maar dat helpt niet.

Grt skywalker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schovie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-11-2024
Bypass laten plaatsen door quatt was €400,- dus d8 dat kan goedkoper. Nu incl paar koppelingetjes kleine € 100,- kwijt.
Raar, ik heb € 100 aan Quatt betaald voor de bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-09 20:48

Trackerfire

BTC HODLER

sky_walker schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:22:
[...]

Nog een aanvulling, zou het probleem te maken kunnen hebben met het feit dat mijn vloermassa relatief koud is in de zomer (20-22 graden) en al het water dat door de vloer is gestroomd komt relatief koud terug bij de quatt iig de eerste uren omdat de vloer heel traag opwarmt. Stel dat de quatt 40 graden levert en hij krijgt ca 25 graden terug, denk hij dan, dit red ik niet de CV moet helpen?

Zou wel vreemd zijn want zo werkt de vloerverwarming toch zeker als deze wat afgekoeld is, het duurt zeker enkele uren voordat de betonmassa in de vloer opwarmt voordat de retour temperatuur omhoog gaat ? De warmtepomp zou gewoon op laag vermogen moeten gaan verwarmen en langzamerhand komt de retour ook op temperatuur?

Ook geeft de App geen ingestelde en actuele temperatuur weer in het scherm, dat zou wel mee moeten komen met de honeywell thermostaat?

Heb diverse mensen op het forum gezien met zelfde situatie, iemand al een oplossing gevonden?

Grt skywalker.
Gisteren hier toevallig ook even getest. Heb optimalisatie in de settings al uitgezet (waardoor hij in principe altijd de voorkeur geeft aan de Quatt voor verwarming). Ruimtetemperatuur was 22.5 en heb de thermostaat op 25 gezet. Meteen tóch CV aan én Quatt. Daarna weer teruggedraaid en opnieuw getest en ditmaal de ruimtetemperatuur op 23 gezet. Toen deed de CV niet meer mee en draaide alleen de Quatt. Op zich logisch, denk ik. Ik vraag veel warmte en daar doet hij dan extra z'n best voor door gewoon op volle kracht te gaan inclusief CV.

[ Voor 3% gewijzigd door Trackerfire op 31-07-2023 09:39 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:34
sky_walker schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:22:
[...]

Grt skywalker.
Ben ook wel benieuwd aan welke settings we goed doen idd! Ik kan mij voorstellen dat als die eenmaal draait en de vloer opgewarmd is dat die dan gewoon warmte blijft leveren via de quatt. Maar wanneer we het 'aanzetten'' na de zomer met koud water in de vloer de quatt denkt dat die het niet red en de CV moet bijspringen. maar bv ook, 1 graad, of meerdere graden, nachtverlaging het waard in setting met vloerverwarming op begane grond (meest gangbaar ondertussen denk ik voor huizen met een wp?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:28
paQ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 06:16:
[...]

Met isoleren verlies je ventilatie/doortochten. Als alles potdicht gemaakt wordt, dan zal er ook lucht ververst moeten worden. Vochtproblemen kunnen dus voortkomen vanwege de spouwen die niet meer doorwaaien omdat vocht wordt opgesloten.
Ik denk dat het vaker een mindset is dan dat het een bouwkundige oorzaak heeft.
Ventileren en voldoende stoken dus.
Ik heb me enkele jaren geleden door de installateur van de spouwmuurisolatie laten vertellen dat vochtproblemen vaak ontstaan als er 'te makkelijk' wordt geisoleerd. In onze (dacht ik?) regio (Zuid Limburg) komt dat relatief wat vaker voor omdat er indertijd ook 'te makkelijk' gebouwd is, waarbij de bouwer restmaterialen en puin in de spouw storte. Zelfs als dit niet met opzet gedaan is, maar er per ongeluk wat puin in de spouw is gekomen is het van belang dat dit er uit wordt gehaald voordat er geisoleerd wordt, anders krijg je een koudebrug, met bijbehorende vochtplekken. Ook weer hearsay van de installateur uiteraard, maar het verhaal klonk logisch. Altijd dus controleren of de isolateur op meerdere plekken in de spouw kijkt of er puin in ligt. Kan hij / zij het af met 1x boren en kijken (ervan uitgaande dat je niet slechts 1 muur isoleert) of wordt er helemaal niet in de spouw gekeken, dan per direct een ander isolatiebedrijf zoeken.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
klopt. Ik heb met verbouwen ook nog puin in de spouwen gehad, en dat zorgt voor vochtdoorslag. Maar ook zonder isolatie is dat er, alleen kan het dan eerder droog (genoeg) waaien om zo niet door te slaan.

"Je moet niet isoleren want dan krijg je vochtproblemen" zonder context, is voor mij net zo'n zelfde uitspraak (die graag rondzingt) als "met een warmtepomp in dit huis krijg je het nooit warm".

Nou... nu heb ik EN geïsoleerd, EN ik verwarm met een warmtepomp :+ (1940 vrijstaand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:34

SBL

MacD007 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:32:
[...]

<<knip>>
Dat is als je de volledig zou willen overgaan heb je een warmtepomp van circa 22 kW (grove benadering) nodig.

<<knip>>

met een [8kW] Quatt zou je dus circa (max. 1/3 van je gasverbruik, waarschijnlijk zelfs lager ivm een lagere gem. COP (koude periode) rond 25% van je gas kunnen besparen.
[...]
Als de 22kW klopt (lijkt me bovengrens), dek je op extreem koude dagen maar 25-33% van je warmtevraag. Maar op alle andere dagen haal je veel meer (50%, 75%, 100% etc) dus je totale/gemiddelde besparing zal veel meer dan 25% zijn als je voldoende afgifte hebt op lage temperaturen.
Als een 4kW Quatt bij iemand met 1/3 van dit gasverbruik 1000m3/jaar kan besparen, dan moet een 8kW Quatt hier 2000m3 kunnen halen, als er voldoende afgifte is bij lage temperaturen (dat blijf ik maar even herhalen).

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

MacD007 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:18:
[...]

Stel je gasverbruik word die genoemde 800 m3 gas. Je maand gasverbruik SWW+koken is op basis van je aangegeven verbruik gem. 10 m3 gas/maand = 120 m3 gas/jaar.
gasverbruik verwarming = 800-120=680 m3 gas.
Stel dat je circa 75% van dat gasverbruik door de Quatt zou kunnen vervangen (ga hier bewust iets lager zitten).
Dus de Quatt is goed voor 510 m3 gas verbruik (dat bespaar je dus), voor de start en extra koude dagen (COP <2,5) blijft de CV het werk doen, ten slotte het is een hybride. de CV verbruikt hiervoor circa 170 m3.
Dus je gasverbruik word dan 120+170=290m3/jaar.
De Quatt verbruikt natuurlijk stroom; uit 510 m3 gas = circa 5000 kWh stroom, bij een gem. COP van 4 verbruikt de Quatt dus circa 1300 kWh (naar boven afgerond).
Met je nieuw overschot zou je dus ruim voldoende kWh zelf produceren om dit meerverbruik te kunnen opvangen. (zo lang je kunt salderen, september gaan we daar meer van horen, mijn verwachting is dat de wijziging van het salderen gaat sneuvelen (geen meerderheid in de eerste kamer))
1.300 kWh (prijs 0,08) = 100 euro (afgerond, die krijg je dus minder via je TLV)
Gas besparing, 510 m3/jaar (1,25€/m3) = 640€ besparing = 640-100=540€/jaar.

Prijs Quatt (2600€+400 (=ontluchter/vuilvanger+werkschakelaar+eigen groep+nieuwe thermostaat)= 3.000€
ROI (terugverdientijd) = 3000/540 = in minimaal 5,5 jaar heb je de Quatt geheel terugverdient. Waarschijnlijker gaat dit zelfs eerder, ik was met bepaalde dingen redelijk voorzichtig.
ik zou zeggen doen.
Een SCOP van 4 bij (te weinig?) radiatoren lijkt me te hoog ingeschat; 3 lijkt me reëler. Maar omdat je met lage terugleververgoeding rekent, scheelt dit geen slok op een borrel.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Neo_TGP schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:31:
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij noemt Quatt dit (ook) een bypass, van de CVketel. De andere/extra bypass is volgens mij van de vloerverwarming (die heb ik niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGuy
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-05-2024
Beste Quatt-gebruikers en geïnteresseerden,

Kunnen en willen jullie iets te zeggen over Quatt , m.b.t. tevredenheid, betrouwbaarheid, kwaliteit, service etc. maar ook hoe Quatt zich verhoudt tot andere (A) merk producenten van hybride/ all electric systemen?
Ik zie tegenwoordig door alle aanbieders die er zijn niet meer waar de echte verschillen liggen die ertoe doen.

Dank alvast!

TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:42

RobertowNL

For your gear!

Tja, dat gaan we aankomende winter (en de jaren erna) merken. De eerste pompen staan nog geen 9-10 maanden en hebben net aan 1 winter gedraaid.

Aankomende winter brommen er zo'n 3000-4000, dan zien we pas hoe ze zich houden en hoe goed de service vanuit Quatt is (want op een paar duizend heb je vast wat uitval).

Tot nu toe gaat het volgens mij prima. Meest voorkomende klacht die ik heb gezien is dat de rand het frontpaneel niet erg goed in de verf zit en dus afbladdert. Maar die gaan ze vervangen (ze wachten op nieuwe voorraad).

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:01
@MacD007 @onlinaius
Met een 4kW wp kan je ca 1000 m3 gas vervangen, dus de rekensom hierboven is pessimistisch

Ik zou eerst, obv gasverbruik in zomermaanden, je gas voor SWW bepalen.
Dan weet je ook wat voor verwarming nodig is.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Trackerfire schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:38:
[...]

Gisteren hier toevallig ook even getest. Heb optimalisatie in de settings al uitgezet (waardoor hij in principe altijd de voorkeur geeft aan de Quatt voor verwarming). Ruimtetemperatuur was 22.5 en heb de thermostaat op 25 gezet. Meteen tóch CV aan én Quatt. Daarna weer teruggedraaid en opnieuw getest en ditmaal de ruimtetemperatuur op 23 gezet. Toen deed de CV niet meer mee en draaide alleen de Quatt. Op zich logisch, denk ik. Ik vraag veel warmte en daar doet hij dan extra z'n best voor door gewoon op volle kracht te gaan inclusief CV.
Vanmorgen ook nog maar eens een run gedaan met de thermostaat halve graad hoger dan woonkamertemperatuur (22.5 vs 22).

- Eerst gaat de CV aan
- Quatt komt minuut later bij
- Qatt en CV draaien allebei
- na half uur gaat de CV uit en draait de QUATT verder

CV radiator retour inmiddels warm, de vloerverwarming retour blijft nog koud ivm massa betonvloer, logisch.

Ik zal dezelfde test nog eens doen met de VV dicht beneden en enkel flow via radiatorren. Wellicht dat de CV dan sneller uitgaat.

Grt skywalker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
En op welk vermogen stookt je CV dat half uur dan?
(Snap eigenlijk toch al niet waarom die aan zou moeten springen met deze temperaturen)

[ Voor 46% gewijzigd door paQ op 31-07-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@sky_walker
Kan je aan de quatt nog iets instellen om het laten bijspringen van de gasketel uit te stellen?
Ik heb een ELGA uit 2013, die doet dit ook ALS de thermostaat boven de 19,5 staat
Ik heb de ELGA en de gasketel allebei een eigen kamerthermostaat gegeven met die voor de gasketel 0,5 graad onder die van de ELGA.
Daardoor springt de gasketel pas aan net onder het vriespunt en gebruik ik minder dan 70m3 gas per jaar voor verwarming

[ Voor 60% gewijzigd door BarryH op 31-07-2023 12:40 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sky_walker
Goedemiddag,

UPDATE EVOHOME & QUATT

Ik ben gebeld door QUATT support, na aanmaken ticket eerder vanmorgen online.

Dus het zit zo:

De Honeywell Evohome thermostaat met OT R8810A ketelmodule geeft enkel de gevraagde watertemperatuur door aan QUATT CiC; Evohome kan kennelijk niet de actuele en gevraagde ruimtetemperatuur doorgeven middels Open Therm protocol. QUATT vroeg me nog of dit wellicht in te stellen in het Evohome systeem maar voor zover ik weet kan ik dat niet instellen. Iemand??

QUATT regelt dus op basis van gevraagde watertemperatuur van de Evohome. Bij start warmtevraag (22.5 graden vraag tov 22 graden kamer temp) geeft Evohome eerst 10 graden watertemp vraag door en springt vervolgens ineens naar 50 graden gevraagde watertemp. Daardoor berekent de CiC van QUATT dat er veel meer vermogen nodig is dan 4kw dus dan springt de CV bij. In mijn geval ca half uur waarna de CV weer uitging.

QUATT kan dus wel regelen op basis van enkele gevraagde watertemperatuur maar het systeem werkt minder efficient,

Oplossing is om over te stappen naar Tado zoneregeling of Lyric T6 thermostaat. Deze geven beide wel gevraagde/actuele warmtetemp door.

Wellicht dat ik nog verder kom door een software update te vragen bij Honeywell voor mijn evorhome systeem, laatste versie zou geoptimaliseerd zijn voor warmtepomp. Of dit echt helpt voor de QUATT weet ik niet. Wel vreemd dat Evohome geen ruimtetemp doorgeeft via de OT ketelmodule. toch ook eens navragen bij Resideo.

Maar ik overweeg wel om over te stappen naar Tado, starterskit, met of zonder radiatorknoppen, voor een betere regeling en tzt uitbreiden met extra thermostaatknoppen voor zoneregeling.

Evohome systeem is in goede staat en kan ik nog wel verkopen via MP, ik heb zowel BDR91 module (2x)(aan/uit) als R8810 (OpenTherm) ketelmodule en 5 radiatorknoppen.

QUATT kon meekijken bij mij in het systeem en mijn runs zien en vertellen wat er gebeurt. Op zich logisch verhaal.

Conclusie, Quatt werkt wel met Evohome systeem, maar het is niet optimaal.

Ik ga nog wel even pielen, het is immers nog zomer (soort van ....) maar ik ga wel over naar Tado denk ik op advies QUATT.

Hoop dat anderen ook wat aan dit bericht hebben :-)

Grt Skywalker.

[ Voor 3% gewijzigd door sky_walker op 31-07-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-08 18:02

SvR

projectmanager extraordinaire

Ik heb de quatt besteld tijdens de juli "zomeractie" van 2699 voor 2499 en sta nu op de wachtlijst voor de technische intake. Ik heb verder geen bevestiging gekregen van de actieprijs o.i.d. en dat staat natuurlijk ook nergens meer online.

Ik zie dat de prijs inmiddels gaat stijgen naar 2799. Ik neem aan dat tegen de tijd dat ik aan de beurt ben voor de intake en "mag" betalen dat ik nog wel de actieprijs berekend krijg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
sky_walker schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:44:
Goedemiddag,

UPDATE EVOHOME & QUATT

Ik ben gebeld door QUATT support, na aanmaken ticket eerder vanmorgen online.

Dus het zit zo:

De Honeywell Evohome thermostaat met OT R8810A ketelmodule geeft enkel de gevraagde watertemperatuur door aan QUATT CiC; Evohome kan kennelijk niet de actuele en gevraagde ruimtetemperatuur doorgeven middels Open Therm protocol. QUATT vroeg me nog of dit wellicht in te stellen in het Evohome systeem maar voor zover ik weet kan ik dat niet instellen. Iemand??

QUATT regelt dus op basis van gevraagde watertemperatuur van de Evohome. Bij start warmtevraag (22.5 graden vraag tov 22 graden kamer temp) geeft Evohome eerst 10 graden watertemp vraag door en springt vervolgens ineens naar 50 graden gevraagde watertemp. Daardoor berekent de CiC van QUATT dat er veel meer vermogen nodig is dan 4kw dus dan springt de CV bij. In mijn geval ca half uur waarna de CV weer uitging.

QUATT kan dus wel regelen op basis van enkele gevraagde watertemperatuur maar het systeem werkt minder efficient,

Oplossing is om over te stappen naar Tado zoneregeling of Lyric T6 thermostaat. Deze geven beide wel gevraagde/actuele warmtetemp door.

Wellicht dat ik nog verder kom door een software update te vragen bij Honeywell voor mijn evorhome systeem, laatste versie zou geoptimaliseerd zijn voor warmtepomp. Of dit echt helpt voor de QUATT weet ik niet. Wel vreemd dat Evohome geen ruimtetemp doorgeeft via de OT ketelmodule. toch ook eens navragen bij Resideo.

Maar ik overweeg wel om over te stappen naar Tado, starterskit, met of zonder radiatorknoppen, voor een betere regeling en tzt uitbreiden met extra thermostaatknoppen voor zoneregeling.

Evohome systeem is in goede staat en kan ik nog wel verkopen via MP, ik heb zowel BDR91 module (2x)(aan/uit) als R8810 (OpenTherm) ketelmodule en 5 radiatorknoppen.

QUATT kon meekijken bij mij in het systeem en mijn runs zien en vertellen wat er gebeurt. Op zich logisch verhaal.

Conclusie, Quatt werkt wel met Evohome systeem, maar het is niet optimaal.

Ik ga nog wel even pielen, het is immers nog zomer (soort van ....) maar ik ga wel over naar Tado denk ik op advies QUATT.

Hoop dat anderen ook wat aan dit bericht hebben :-)

Grt Skywalker.
Ik had eigenlijk hetzelfde met de Nest thermostaat. In de app zal het je opvallen dat de huidige temp en de ingestelde temp bovenin beeld niet overeen komt met je Evohome. Zo kun je ook zien wanneer het wel goed werkt.

Je moet even bij Quatt aangeven zodra dit wel overeen komt met je Evohome (bijv. na een update), want dan kunnen zij hun regel-methode aanpassen hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
SvR schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:57:
Ik heb de quatt besteld tijdens de juli "zomeractie" van 2699 voor 2499 en sta nu op de wachtlijst voor de technische intake. Ik heb verder geen bevestiging gekregen van de actieprijs o.i.d. en dat staat natuurlijk ook nergens meer online.

Ik zie dat de prijs inmiddels gaat stijgen naar 2799. Ik neem aan dat tegen de tijd dat ik aan de beurt ben voor de intake en "mag" betalen dat ik nog wel de actieprijs berekend krijg?
Ik denk dat je de actieprijs houdt, je hebt niet voor niets in die tijd besteld en in de gevallen waar mensen meer moesten betalen kregen ze daar netjes een e-mail over met uitleg e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
geerttttt schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:04:
[...]

Ik had eigenlijk hetzelfde met de Nest thermostaat. In de app zal het je opvallen dat de huidige temp en de ingestelde temp bovenin beeld niet overeen komt met je Evohome. Zo kun je ook zien wanneer het wel goed werkt.

Je moet even bij Quatt aangeven zodra dit wel overeen komt met je Evohome (bijv. na een update), want dan kunnen zij hun regel-methode aanpassen hierop.
Ik heb Resideo/honeywell support gevraagd naar de regeling van de OT module, of ze ruimtetemperatuur en gevraagde ruimtetemp kunnen doorgeven. Omdat het Evohome systeem een zonesysteem is denk ik dat ze regelen op basis van gevraagde watertemperatuur, want anders krijgt de ketel van verschillende zones verschillende ruimte/vraag temperaturen door, dat werkt natuurlijk niet. Denk dat Evohome op basis van de zones een gemiddelde gevraagde watertemperatuur berekent voor de CV ketel en dit doorgeeft .....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:42

RobertowNL

For your gear!

SvR schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:57:

Er staat bovenin 'tekenen van de offerte'; maar het lijkt mij dat een reservering tijdens de zomeractie gewoon 'recht' geeft op die prijs.

Met weer een prijsverhoging kom je voor de 4kW uit met een verhoging van de prijs met 75% ten opzichte van de €1599,-*

Prijsverloop:
Periode 4 kW Quatt 8 kW Quatt
Begin 2022 €1599 €2199
september 2022 €2399 €3199
april 2023 €2499 €3599
mei 2023 €2699 €3599
6-18 juli 2023 €2499 €3399
juli 2023 €2699 €3599
September 2023 €2799 €3699

*voor de eindklant, het is minder dan de 75% wanneer je kijkt naar bruto prijzen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RobertowNL op 31-07-2023 13:51 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sky_walker
Clock schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:33:
[...]

Dank voor je reactie, hebben een soortgelijke setup zie ik. Is de door jouw geschetste oplossing met nageregelde kleine groepen niet gelijk aan mijn "optie #3"? Heb je daarvoor een extra Lyric in de woonkamer geplaatst? Of kan je de warmtevraag trigger per zone uitschakelen in Evohome?
Sorry, ja dat bedoelde ik ook.

Een aparte thermostaat zoals Lyric T6R gebruiken voor de warmtevraag in de woonkamer, en dan de Evohome enkel gebruiken als slave regeling voor de programmering van de radiatoren in de studie/slaapkamers boven zonder dat deze de ketel aansturen.

Volgens mij kunnen we niet de warmtevraag trigger per zone uitschakelen in de Evohome, ik zal nog eens kijken,

Mijn evohome werkt toch niet optimaal met de QUATT dus ik ga over op geheel TADO systeem met zoneregeling of ik koop enkel een Lyric 6R op marktplaats en laat Evohome overeind voor naregeling zones.

Als je bijvoorbeeld om 06.00 sochtends je programma start in de woonkamer na 0,5-1 graad nachtverlaging en je stelt ook de andere ruimtes in vanaf 06.00 "meeverwarmen" dan gaan ze wel meelopen verwacht ik.

Grt skywalker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-08 18:02

SvR

projectmanager extraordinaire

Ik heb nergens iets zien staan dat de prijs zou gelden bij het tekenen van de offerte. Met het tempo waarop je aan de beurt bent voor de telefonische intake zou dan bijna niemand de actieprijs krijgen 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
TRS-3 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:11:
Nog iemand anders met ervaring met een EvoHome in combinatie met de Quatt?

Ik blijf het bijzonder vinden dat de Quatt steeds de ketel mee inschakelt...

[...]
Zelfde situatie hier.

Ik heb inmiddels gesproken met QUATT en uitleg is dat het komt omdat Evohome ketelmodule enkel gevraagde watertemp doorgeeft en niet ruimtetemperatuur (actueel/setpoint).

Evohome geeft bij warmtevraag al snel 50graden of meer door aan QUATT en dan heeft QUATT niet voldoende vermogen en schakelt ketel bij.

Een OT thermostaat van Tado of Lyric T6(R) gebruiken geeft wel de ruimtetemp en setpoint door, en dan regelt QUATT op ruimtetemperatuur wat beter werkt aldus QUATT.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KVS138
Installatie hier ondertussen ook afgerond door 2 hoofdmonteurs, grappig om de 2 zwarte tesla's voor de deur te hebben staan - buren zullen gedacht hebben :)

Zelf wat werk moeten verrichten met een goot onder de fundering door (125mm buis met 2x 45 graden hoek) welke daarna via een koof naar de CV op zolder gaat. De heren hebben gaten geboord, ook direct internet kabel laten zakken en keurig werk geleverd. Installatie is samen met vloerwarming, intergas xtreme 30 en lyric t6 (nest toch vervangen en een retourkansje t6 op bol.com welke gewoon nieuw is voor een klein prijsje (90 euro!)).

Proces ging ineens heel snel, na tekenen offerte kwam er een plekje vrij en stond die binnen een week. Altijd goed response gehad van Quatt, vrij vlot ook.

Monteurs zijn zelf supertevreden met quatt als werkgever en zijn ook als ZZPer geswitch naar loondienst. Vergoeding is er ook naar stellen zij.

zie ook de foto's! (ja, ik moet nog een x aan de slag met kabels) en het |WP- bedje nog afmaken met grind etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7xV6cgbI6waAIYIO5BgpKjVeBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1GSrBBTPzYjZ8naDmZFU6GP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvpOmnRUVzQU1YbQuzziNorqb0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAFYJNzYMcWTFACtbXxUpGVo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Geen issue dus omdat er geen grindbak is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
KVS138 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:11:
Monteurs zijn zelf supertevreden met quatt als werkgever en zijn ook als ZZPer geswitch naar loondienst. Vergoeding is er ook naar stellen zij.
Dat was bij mij hetzelfde, toen ze bij mij voor een probleempje kwamen viel het mij ook op hoe enthousiast de heren waren over Quatt als bedrijf en als product. (dan heb ik het niet over de vaak buitenlandse installateurs, maar over de Tesla squad die in vaste dienst is bij Quatt).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Ik heb op dit moment overigens weer problemen met de Quatt.

Direct na installatie kreeg ik problemen met de thermostaat. Dit kwam omdat ik een Eneco Toon heb, met een 2e generatie ketelmodule. Deze liet al vrij snel de Quatt CiC in storing slaan waarna de Toon een melding weergaf dat er geen verbinding kon worden gemaakt met de ketel. Op aanraden van Quatt heb ik de V2 ketelmodule toen vervangen door een V1. Hierna nog enkele weken gebruik gemaakt van de Quatt en daarna liep het stookseizoen af.

Helaas is sinds enkele weken de foutmelding dat er geen verbinding kan worden gemaakt met de ketel terug. Verder niet echt veranderingen doorgevoerd, dus ik heb toch het vermoeden dat er mogelijk veranderingen in de CiC zijn doorgevoerd door Quatt.

Ik ben benieuwd waar ze bij Quatt mee komen, ik hoop dat het er niet op neerkomt dat ik de thermostaat moet gaan vervangen voor een Lyric, want ik heb nu al 1 Toon op de plank liggen waar ik op marktplaats vanaf moet zien te komen, en heb niet echt behoefte om 2 Toons te moeten slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
JWT schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:20:
Geen issue dus omdat er geen grindbak is?
is er, maar nog zonder grind :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Mixpower schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:49:
[...]

Quatt vertelde mij juist dat de Tado nu een geschikte optie is inplaats van de Lyric T6 en net zo goed werkt.
Klopt, dat is mij vandaag ook verteld telefonisch.

Dat als ik de keuze maak het wellicht verstandiger is om een losse tado V3 te kopen ipv een T6 omdat ik dan ook nog kan kiezen voor zoneregeling inde toekomst,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40
Ik heb hier al een aantal keren gelezen over de vuilvanger. Waar komt deze noodzaak vandaan? Ik heb afgelopen middag mijn intake gehad, en Quatt verzekerde mij dat dit niet nodig was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
Rowwan schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:07:
Ik heb hier al een aantal keren gelezen over de vuilvanger. Waar komt deze noodzaak vandaan? Ik heb afgelopen middag mijn intake gehad, en Quatt verzekerde mij dat dit niet nodig was.
De meeste producenten van warmtepompen adviseren deze wel aan en bepaalde stellen deze zelfs verplicht.
Wel eens naar je cv water gekeken, echt schoon kun je deze veelal niet noemen.
Een vuilfilter/vuilvanger vangt zeer kleine deeltjes (bv roest) op zodat deze niet in je pomp terecht komt.
Ik heb pas nog een filmpje van ketelklets hier gepost, ik zou deze maar eens gaan kijken.
https://www.bing.com/vide...0EEC34CFA10E5EBFBC030EEC3

Een pomp vervangen is in ieder geval een stuk duurder. Ook wil je de warmtewisselaar zo schoon mogelijk houden, raakt deze deels verstopt kost je dat COP.
Vergeet niet dat de warmtepomp toch min 15 jaar, liefst nog iets langer moet werken. Maak niet de fout om dat te vergelijken met een airco, dat is namelijk een geheel gesloten systeem, een warmtepomp is dat dus niet door het cv water.
Advies: gewoon doen.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 31-07-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

KVS138 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:44:
[...]

is er, maar nog zonder grind :D
Iemand ook al zonder grindbak gedaan? Niet zulke goede ervaring met onze katten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
JWT schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:44:
[...]

Iemand ook al zonder grindbak gedaan? Niet zulke goede ervaring met onze katten :)
Ik heb alleen een grind rand langs de achterkant. Vond ik ook mooier staan zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHI-tlv9Lxie3jOpWF0aLgIMj1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlDXJKQeGYBX8u8BOd7TADxB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
JWT schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:44:
[...]

De grind is bedoeld dat het water makkelijk kan afvloeien, je kunt dus ook een soort afscherming daar boven plaatsen (gaas/plaat met voldoende gaatjes) om de grind af te schermen. zolang het water er maar goed weg kan. Je kunt als er direct een regenpijp in de buurt is de afvoer ook direct daarop aansluiten, heb je het grind helemaal niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:55:
[...]

Ik heb alleen een grind rand langs de achterkant. Vond ik ook mooier staan zelf.
[Afbeelding]
Is toch voldoende, mooi opgelost *O* d:)b
zolang het grind maar diep genoeg is (onder de vorstgrens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:33:
[...]

Is toch voldoende, mooi opgelost *O* d:)b
zolang het grind maar diep genoeg is (onder de vorstgrens)
Is even hoog als een rijtje stenen ook goed? ;). Het is 5-10cm hoog. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 06:11:
[...]

Is even hoog als een rijtje stenen ook goed? ;). Het is 5-10cm hoog. ;)
Wat denk je zelf?
Het vriest buiten, zeg -5ºC, dus je ondergrond is dus ook bevroren, water kan daardoor niet weg, vult dus eerst het grindbed en loopt dan over over je stenen en bevriest daar dus.
Je zou dus een deel (circa 15 bij 15) dieper moeten graven tot onder de vorstgrens (circa 60 cm) vul dat ook op met grind, en vola water kan, ook als het vries mooi weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
BarryH schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:55:
@MacD007 @onlinaius
Met een 4kW wp kan je ca 1000 m3 gas vervangen, dus de rekensom hierboven is pessimistisch

Ik zou eerst, obv gasverbruik in zomermaanden, je gas voor SWW bepalen.
Dan weet je ook wat voor verwarming nodig is.
Zou ik mogen vragen hoe je aan bovenstaande getallen komt, leren wij ook nog weer iets bij? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:05
Volgens de diverse instructies en tekeningen over het maken van een grindbak (ook afkomstig van quatt zelf) in dit forum is de minimale diepte van het grind maar 10cm.
Op andere sites wordt 30 cm aangeraden dus ook nog niet eens tot de vorstgrens van 60 cm.
https://warmtepomp-tips.nl/type/lucht-water_warmtepomp/

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
MacD007 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 07:19:
[...]

Zou ik mogen vragen hoe je aan bovenstaande getallen komt, leren wij ook nog weer iets bij? _/-\o_
Zeker:
Ik heb een ELGA (2013) met 4kW vermogen. Daarmee bespaar ik 1100-1300m3 gas per jaar.

Daarnaast is het zo dat voor traditionele hybride calculaties een betafactor van 0,4 wordt genomen: met 40% van totaal benodigde vermogen kan je 80% gas (voor verwarming) vervangen door elektra

Nog een nuttige vuistregel:
Gasverbruik per jaar x 8 = warmtebehoefte / 1650 vollasturen = benodigde vermogen

[ Voor 10% gewijzigd door BarryH op 01-08-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 07:16:
[...]

Wat denk je zelf?
Het vriest buiten, zeg -5ºC, dus je ondergrond is dus ook bevroren, water kan daardoor niet weg, vult dus eerst het grindbed en loopt dan over over je stenen en bevriest daar dus.
Je zou dus een deel (circa 15 bij 15) dieper moeten graven tot onder de vorstgrens (circa 60 cm) vul dat ook op met grind, en vola water kan, ook als het vries mooi weg.
nou ja het zorgt er voor dat het water een stuk beter weg kan lopen in ieder geval. ik zie het deze winter wel, worst case ligt daar ijs waar ik nauwelijks kom. Het is geen vreselijk probleem in het ergste geval. Hierdoor kan het water wel meestal een stuk makkelijker weglopen dan via de stenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 10:02
Heinemancp schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:53:
zelf wil ik nog de COP berekening maken en toevoegen op basis van de berekening die hier staat https://gathering.tweaker...message/75581624#75581624
Heeft iemand toevallig al een COP berekening gemaakt voor Domoticz?

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Weet iemand een manier om (bijvoorbeeld eens per uur) die JSON feed vanuit de CiC te loggen, zonder dat ik thuis een server heb draaien? Heb wel een NAS die ik structureel aan kan zetten..
Of moet ik toch aan de Home Assistant (Yellow)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:53
Ik heb sinds kort een Quatt in combi met een Tado. Woning is goed geïsoleerd, verwarming door radiatoren met ventilators.

Wat is nu de mooiste aanvoer temperatuur om in te stellen in de Tado? Is er bijvoorbeeld veel verschil als ik op max 40 graden ga zitten ten opzichte van 50 graden? Ik weet van afgelopen winter dat ik sowieso comfortabel heb met 50 graden. Maar is het veel verschil qua verbruik als ik bijvoorbeeld voor 40 graden ga, of 45 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
geerttttt schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:46:
[...]

nou ja het zorgt er voor dat het water een stuk beter weg kan lopen in ieder geval. ik zie het deze winter wel, worst case ligt daar ijs waar ik nauwelijks kom. Het is geen vreselijk probleem in het ergste geval. Hierdoor kan het water wel meestal een stuk makkelijker weglopen dan via de stenen.
Ik zou me niet te druk maken. Het wordt niet zomaar -5 bij -5 tegen je gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Mr_thebrown schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:56:

Wat is nu de mooiste aanvoer temperatuur om in te stellen in de Tado? Is er bijvoorbeeld veel verschil als ik op max 40 graden ga zitten ten opzichte van 50 graden? Ik weet van afgelopen winter dat ik sowieso comfortabel heb met 50 graden. Maar is het veel verschil qua verbruik als ik bijvoorbeeld voor 40 graden ga, of 45 graden?
De truc is om warmteverlies weer opnieuw aan te vullen (en dan houden), ipv op te warmen met een hoge temperatuur. M.a.w. het moet niet afkoelen, maar gek genoeg wil je ook niet dat het opwarmt. :+ Net boven die temperatuur (op de stooklijn dan waar je zelf niet bij kunt bij Quatt...) zal 'de' watertemperatuur zitten.
Hoe lager de watertemperatuur, hoe efficiënter de wp loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Ik heb sinds kort een Quatt in combi met een Tado. Woning is goed geïsoleerd, verwarming door radiatoren met ventilators.

Voor zover ik weet neemt de CiC maar heel weinig gegevens over van de thermostaat. Uit mijn hoofd dacht ik de temperatuur en de gewenste temperatuur. Ik heb een sterk vermoeden dat een aanvoertemperatuur in de thermostaat wordt genegeerd door de CiC.

Ik kan het echter verkeerd hebben, want dat de Quatt zoveel moeite heeft met verschillende thermostaten laat me ergens daaraan twijfelen. Gemeten temperatuur en gewenste temperatuur is tenslotte bij iedere thermostaat hetzelfde +- wat meetonnauwkeurigheden.

Iemand enig idee welke gegevens de CiC van de thermostaat overneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Nou ik kan wel zien dat als ik de tado op bijvoorbeeld 40 graden zet de max temperatuur uit de Quatt ook 40 graden is.

Probleem vooral met thermostaten is dat OpenTherm toch niet zo'n vast protocol is. Dat gemeten temperatuur en gewenste temperatuur niet altijd op dezelfde manier doorgegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Mr_thebrown schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:10:
Nou ik kan wel zien dat als ik de tado op bijvoorbeeld 40 graden zet de max temperatuur uit de Quatt ook 40 graden is.

Probleem vooral met thermostaten is dat OpenTherm toch niet zo'n vast protocol is. Dat gemeten temperatuur en gewenste temperatuur niet altijd op dezelfde manier doorgegeven worden.
Ik heb ook het idee dat quatt alleen gebruik maakt van de kamer- en gewenste temperatuur mits dat beschikbaar is. Bij Tado is dat zo. Ik heb niet echt veel verschil gemerkt bij verschillende aanvoertemperaturen, maar heb het ook niet goed getest..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sky_walker
Update EVOHOME & QUATT

Ik heb contact gehad met Resideo, ze hebben mijn EVOHOME op afstand geupdate naar de nieuwste software.

En, interessant genoeg, gaven ze aan dat de EVOHOME juist enkel de gevraagde en ingestelde ruimtetemperatuur doorgeeft in het OT protocol, ipv gevraagde watertemperatuur.

Op 1 aug. 2023 om 11:07 heeft ECC EMEA CONSUMER SUPP NL <consumentenservice@resideo.com> het volgende geschreven:

Eigenlijk doet de Evohome alleen maar juist ruimtetemperatuur en gevraagde temperatuur doorgeven.

Waar ziet u precies in de Evohome het watertemperatuur gemeten?

Met vriendelijke groet,
Dejana
Consumer Channel
Resideo

--------

Dit is tegenstrijdig met info van QUATT.
Dus waarom QUATT de ruimte temp niet kan uitlezen is de vraag .....

Ik ga hiermee terug naar QUATT, voor tekst en uitleg.

Wellicht dat het wel uit te lezen is met de laatste software update, of wanneer je de Evohome in "single zone" mode gebruikt, dat wel de ruimtemperatuur wordt doorgegeven.

Ik geef het nog niet op voordat ik een andere thermostaat erbij koop :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
sky_walker schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:33:
Update EVOHOME & QUATT

Ik heb contact gehad met Resideo, ze hebben mijn EVOHOME op afstand geupdate naar de nieuwste software.

En, interessant genoeg, gaven ze aan dat de EVOHOME juist enkel de gevraagde en ingestelde ruimtetemperatuur doorgeeft in het OT protocol, ipv gevraagde watertemperatuur.

Op 1 aug. 2023 om 11:07 heeft ECC EMEA CONSUMER SUPP NL <consumentenservice@resideo.com> het volgende geschreven:

Eigenlijk doet de Evohome alleen maar juist ruimtetemperatuur en gevraagde temperatuur doorgeven.

Waar ziet u precies in de Evohome het watertemperatuur gemeten?

Met vriendelijke groet,
Dejana
Consumer Channel
Resideo

--------

Dit is tegenstrijdig met info van QUATT.
Dus waarom QUATT de ruimte temp niet kan uitlezen is de vraag .....

Ik ga hiermee terug naar QUATT, voor tekst en uitleg.

Wellicht dat het wel uit te lezen is met de laatste software update, of wanneer je de Evohome in "single zone" mode gebruikt, dat wel de ruimtemperatuur wordt doorgegeven.

Ik geef het nog niet op voordat ik een andere thermostaat erbij koop :-)
Heb je de Json webpagina van de Quatt CiC wel eens bekeken? Dan weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
In de Json webpagina zie je bij thermostat.otFtControlSetpoint toch echt de waarde staan die je bij Tado op max warmtevraag ziet staan.
Ik heb de quatt een tijdje laten proefdraaien en toen ging hij dus niet over die max waarde heen. Maar goed dus niet heel lang. Ik zal het nog eens proberen als ik thuis ben.
geerttttt schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:32:
[...]

Ik heb ook het idee dat quatt alleen gebruik maakt van de kamer- en gewenste temperatuur mits dat beschikbaar is. Bij Tado is dat zo. Ik heb niet echt veel verschil gemerkt bij verschillende aanvoertemperaturen, maar heb het ook niet goed getest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Hoe lager, he beter je COP voor je Quatt zal zijn, dus als het met 40ºC prima gaat zou ik dat proberen, krijg je het niet warm genoeg dan bv naar 45ºC. is dat weer teveel, kun je weer iets omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Laatst online: 17:47
SBL schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:07:
Weet iemand een manier om (bijvoorbeeld eens per uur) die JSON feed vanuit de CiC te loggen, zonder dat ik thuis een server heb draaien? Heb wel een NAS die ik structureel aan kan zetten..
Of moet ik toch aan de Home Assistant (Yellow)?
Je zou met een synology een script kunnen maken met curl en die kunne pushen naar een logfile. misschien kan je hier iets mee als start (deze upload ook nog iets, dat hoef jij niet - ook al die /.\ hoef je niet over te nemen denk ik. ik zou simpel beginnen)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
#!/bin/sh

#set the date for mindergas.nl
fullDate=$(date +"%Y-%m-%d")

#log start
LOGFILE=/volume1/public/log_mindergas.log
echo "$(date "+%d-%m-%Y : %T") - Start cURL" >> $LOGFILE 2>&1

#get todays gasCounter by curl-ing the Youless

gasCounter=`curl -s http://192.168.2.14/a |grep m3|sed s/\ m3//|sed s/\,/\./|sed s/^\ // | cut -c 1-9 | tr , .`

#send gasCounter to mindergas with the current date and token
echo "Meterstand: $gasCounter" >> $LOGFILE 2>&1

STATUS=$(curl --write-out %{http_code} -v -H "Content-Type:application/json" -H "AUTH-TOKEN:74soBCWzAwGEKqm7GKt7" -d '{"date":"'$fullDate'", "reading": "'$gasCounter'" }' https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings)

if [ "$STATUS" = "201" ] 
then
    echo "Meterstand geupload naar mindergas.nl" >> $LOGFILE  2>&1
elif  [ "$STATUS" = "422" ] 
then
    echo "ERROR: Meterstand vandaag reeds ingevoerd, HTTP-status: $STATUS " >> $LOGFILE  2>&1
else 
    echo "ERROR: HTTP-code: $STATUS" >> $LOGFILE  2>&1
fi

echo "---------------------------------------------" >> $LOGFILE  2>&1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
berrieberrie schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:02:
Volgens de diverse instructies en tekeningen over het maken van een grindbak (ook afkomstig van quatt zelf) in dit forum is de minimale diepte van het grind maar 10cm.
Op andere sites wordt 30 cm aangeraden dus ook nog niet eens tot de vorstgrens van 60 cm.
https://warmtepomp-tips.nl/type/lucht-water_warmtepomp/
kijk, ik kan niet spreken voor anderen, maar als je je gewone gezond verstand gebruikt kom je ook best ver.
Wil je in de winter (ook met strenge vorst) je condenswater (wat ook nog best veel is) kwijt kunnen in de grond moet het daar ook opgenomen gaan worden. In een bevroren grond gaat dat dus niet lukken.
Je hebt ook maar een klein stukje nodig wat onder de vorstgrens komt, als je de rest een beetje daar natoe laat aflopen komt het water daar van zelf naartoe. vul dat diepere gat met grind op, zodat je voldoende openingen hebt die niet dicht kunnen vriezen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
geerttttt schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:47:
[...]

Heb je de Json webpagina van de Quatt CiC wel eens bekeken? Dan weet je het zeker.
Ik zal eens kijken, kan ik de CiC uitlezen via internet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Laatst online: 17:47
sky_walker schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:58:
[...]

Ik zal eens kijken, kan ik de CiC uitlezen via internet?
niet via internet, wel via je netwerk in een browser.
zoek het IP adres op van je CiC en dan voeg dit toe: :8080/beta/feed/data.json in een browser.

dan krijg je een mooie (ahum) pagina met alle data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plume
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-10-2024
geerttttt schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:05:
[...]

Ik denk dat je de actieprijs houdt, je hebt niet voor niets in die tijd besteld en in de gevallen waar mensen meer moesten betalen kregen ze daar netjes een e-mail over met uitleg e.d.
Ik heb hem ook in de zomer actie besteld en ze komen op 15 Augustus installeren voor €2499 +195 omdat ik meer dan 8 M leiding werk heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
onlinaius schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:32:
Ik heb op dit moment overigens weer problemen met de Quatt.

Direct na installatie kreeg ik problemen met de thermostaat. Dit kwam omdat ik een Eneco Toon heb, met een 2e generatie ketelmodule. Deze liet al vrij snel de Quatt CiC in storing slaan waarna de Toon een melding weergaf dat er geen verbinding kon worden gemaakt met de ketel. Op aanraden van Quatt heb ik de V2 ketelmodule toen vervangen door een V1. Hierna nog enkele weken gebruik gemaakt van de Quatt en daarna liep het stookseizoen af.

Helaas is sinds enkele weken de foutmelding dat er geen verbinding kan worden gemaakt met de ketel terug. Verder niet echt veranderingen doorgevoerd, dus ik heb toch het vermoeden dat er mogelijk veranderingen in de CiC zijn doorgevoerd door Quatt.

Ik ben benieuwd waar ze bij Quatt mee komen, ik hoop dat het er niet op neerkomt dat ik de thermostaat moet gaan vervangen voor een Lyric, want ik heb nu al 1 Toon op de plank liggen waar ik op marktplaats vanaf moet zien te komen, en heb niet echt behoefte om 2 Toons te moeten slijten.
Contact gehad met Quatt en ze gaven aan dat ze iemand langs sturen om de instellingen en draden te controleren.

Toen ben ik zelf de draden nog maar eens goed gaan nalopen en bij twijfel (1 connectie met een kroonsteentje waar vroeger een schakeldoos tussen de thermostaat en de ketel zat en die ik niet heel netjes vond, ondanks dat er wel gewoon metaal op metaal zat) heb ik de draden opnieuw geknipt en vast gezet.

Hierna zag ik als eerste dat de CiC weer verbinding kreeg met het netwerk via wifi, waar ik voorheen de powerline adapters enkele weken heb moeten gebruiken. Kort daarna verdween de foutmelding op de Toon.

Ik heb zelf wel twijfels of het komt door het resetten (omdat de stroom er vanaf moest om de draden na te lopen) of door de kabel tussen thermostaat en CiC.

Ik hoop echter uiteraard dat ik nu van de problemen af ben, en dat het dus inderdaad in de kabel zat / dat de reset het probleem permanent heeft opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

8 weken na indienen subsidie van RVO op de rekening, geregeld door Simpel Subsidies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
SBL schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:49:
8 weken na indienen subsidie van RVO op de rekening, geregeld door Simpel Subsidies
Hier ook vandaag de subsidie voor 2x Quatt binnen! :D Aanvraag was 19 juni, blijkbaar is het nu niet druk bij RVO

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Heinemancp schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:05:
[...]

niet via internet, wel via je netwerk in een browser.
zoek het IP adres op van je CiC en dan voeg dit toe: :8080/beta/feed/data.json in een browser.

dan krijg je een mooie (ahum) pagina met alle data.
Thanks, ik probeer het Ip adres te vinden van de CiC in mijn router maar er staat te veel shit in....werkt ook met CiC-xxx id begrijp ik? dat lukt me nog niet,

Moet de quatt draaien (aanstaan) ? of enkel met de CiCi online?

grt skywalker

[ Voor 6% gewijzigd door sky_walker op 01-08-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:49
Mr_thebrown schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:56:
In de Json webpagina zie je bij thermostat.otFtControlSetpoint toch echt de waarde staan die je bij Tado op max warmtevraag ziet staan.
Ik heb de quatt een tijdje laten proefdraaien en toen ging hij dus niet over die max waarde heen. Maar goed dus niet heel lang. Ik zal het nog eens proberen als ik thuis ben.

[...]
Hoe warm werd het water dan? De Quatt doet volgens mij niks met vraagtemperatuur van het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
TRS-3 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:51:
Na mijn eerdere gemopper lijkt mijn installatie te werken met de nieuwe CiC. Ik heb een EvoHome met 4 zones, en netjes voldaan aan de voorwaarden: een modulerende Honeywell receiver aangeschaft (die de monteur heeft geïnstalleerd in plaats van mijn oorspronkelijke aan/uit), een bypass laten aanleggen en er is een radiator in het systeem die altijd open staat.

Nu heb ik als test een paar keer gezorgd dat ergens warmtevraag is, expres niet veel meer dan de ruimtetemperatuur (vond het met dit weer sowieso al best dapper van mezelf), en mij vallen een paar dingen op.

- De ketel schakelt tot nu toe altijd mee aan (ik volg een en ander in Domoticz)
- De parameters van de json output van Quatt staan vast
code:
1
2
3
"otFtControlSetpoint": 10,
    "otFtRoomSetpoint": 20,
    "otFtRoomTemperature": 20

Dat roept bij mij een paar vragen op.
1. Gaan die parameters wel mee als je bijvoorbeeld een T6(R) hebt? Ik kan me voorstellen dat de Quatt dan "slimmer" werkt?
2. Moet je ook nog iets veranderen aan de instellingen van je EvoHome? Je kunt immers het maximale aantal schakelingen per uur (bij mij 6) en de minimale tijd aan (bij mij 5 minuten) instellen.

Andere tips en trucs welkom, ik zou natuurlijk het liefst willen dat de ketel alleen nog warmwater levert en bij extreme koude bijspringt...
Zie mijn recente posts hierover, ik heb zelfde issue.

Volgens QUATT stuurt de EVOHOME enkel de gevraagde watertemperatuur mee in OT protocol, en blijven ruimte setpoint/actuele temperatuur altijd op 20 graden staan bij de EVOHOME.

Dus de EVOHOME geeft een bepaalde setpoint voor watertemperatuur en aan de hand daarvan bepaalt de CiC hoeveel vermogen er nodig is. Bij mij geeft EVOHOME al snel 50 graden watertemp vraag aan en dan concludeert CiC datie dat niet redt en stuurt de ketel aan, voor ongeveer half uur voordat deze uitgaat.

QUATT adviseert een Lyric T6(R) ot Tado om wel de ruimte temp door te krijgen (Setpoint en actueel).
Dan zie je dat ook in de App op je telefoon midden boven als verwarming aanstaat. Daar kunnen ze beter op regelen dan op de gevraagde watertemperatuur zeggen ze,.

Ik gesproken met Resideo, en die gaven aan dat EVOHOME wel degelijk ruimte temperaturen meestuurt.... dus. zeg t maar....

Wellicht zit het probleem dat Evohome in multizone mode verschillende ruimte temperaturen heeft met verschillende setpoints en dat dit voor QUATT lastig is om uit te lezen, of dat EVOHOME voor alle ruimtetemperaturen van de zones 1 gemiddelde warmtevraag berekent voor de CV ketel/WP en dit doorgeeft via OT. Dat is op zich wel logisch voor een zoneregeling want welke ruimtemp is anders leidend voor de CV/WP?

[ Voor 8% gewijzigd door sky_walker op 01-08-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Toch blijft hij bij mij net echt rond de 40 graden met vraagtemperatuur op 40 graden. Dat is dan wel met kamertemperatuur van 23graden met tado op maximaal (25 graden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pg7REZK5lSZqsQ5g87B4RQHxq9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7ZF1HIeOeE2ecENQceHwm7F.jpg?f=fotoalbum_large
medu80 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:59:
[...]

Hoe warm werd het water dan? De Quatt doet volgens mij niks met vraagtemperatuur van het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH

Zo laag mogelijk, elke graad is ca 2% COP.
Maar wel zo hoog dat je warmteafgifte van je radiatoren hoger is dan het minimum vermogen van de quatt
(Anders gaat ie wellicht pendelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Mr_thebrown schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:12:
Toch blijft hij bij mij net echt rond de 40 graden met vraagtemperatuur op 40 graden. Dat is dan wel met kamertemperatuur van 23graden met tado op maximaal (25 graden)

[Afbeelding]

[...]
Ok, en als je hem nu lager of hoger zet qua water temp?

Pagina: 1 ... 109 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.