Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 110 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.831.093 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:34
Hi allemaal,
Noobvraag:
Ik lees de afgelopen pagina's veel over aanvoer temp enzo,dus ik zit door de app te grasduinen van zowel de Lyric als quatt maar zie nergens bijv. dat ik dit kan instellen?

Lyric app geeft overigens als systeem config aan:
- heating system GAS
- heating stages 1
- cooling stages 0

is het bijv zo dat daar dan Hybrid of WP moet staan ipv gas? Of moet ik bijv op de CV de aanvoer temperatuur op 45 zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-10 14:43
Als het kan in de Lyric, geen idee eerlijk gezegd, zou ik de aanvoertemperatuur voor de CV instelling op 40 of 45 graden zetten. De CIC functioneert in de aansturing als een gasketel voor je thermostaat en bepaalt zelf hoe hard de WP moet draaien en/of de gasketel mee moet helpen.

Hoe lager de aanvoertemperatuur hoe hoger de efficientie (COP) dus even proberen als het kan wat voor jou de beste (laagste) aanvoer temperatuur is met het gewenste comfort.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-10 11:34

SBL

KVS138 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:54:
Hi allemaal,
Noobvraag:
Ik lees de afgelopen pagina's veel over aanvoer temp enzo,dus ik zit door de app te grasduinen van zowel de Lyric als quatt maar zie nergens bijv. dat ik dit kan instellen?

Lyric app geeft overigens als systeem config aan:
- heating system GAS
- heating stages 1
- cooling stages 0

is het bijv zo dat daar dan Hybrid of WP moet staan ipv gas? Of moet ik bijv op de CV de aanvoer temperatuur op 45 zetten?
Ik stel max watertemperatuur in (Lyric en Remeha ketel) in de ketel (en hoop dat de CiC daar dan niet overheen moduleert want OpenTherm aangesloten). Ketel staat nu op 45, maar als de CiC hem veel inschakelt, ga ik hem nog lager zetten. Laat de Quatt het werk maar doen (zolang dat lukt) van water 25 naar wat nodig is.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steejvan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 19:34
Neo_TGP schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:12:

Voor de lezers die op zoek zijn naar meer details en plaatjes, ik heb alles "vrij uitgebreid" omschreven:

https://hermanronk.nl/quatt-hybride-warmtepomp/ (overwegingen en kosten)
https://hermanronk.nl/quatt-hybride-warmtepomp-plaatsing/ (voorbereidingen)
https://hermanronk.nl/quatt-hybride-warmtepomp-plaatsing-2/ (oplevering)
Leuk dat je dit zo uitwerkt!

Raar is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:24:
[...]

kijk, ik kan niet spreken voor anderen, maar als je je gewone gezond verstand gebruikt kom je ook best ver.
Wil je in de winter (ook met strenge vorst) je condenswater (wat ook nog best veel is) kwijt kunnen in de grond moet het daar ook opgenomen gaan worden. In een bevroren grond gaat dat dus niet lukken.
Je hebt ook maar een klein stukje nodig wat onder de vorstgrens komt, als je de rest een beetje daar natoe laat aflopen komt het water daar van zelf naartoe. vul dat diepere gat met grind op, zodat je voldoende openingen hebt die niet dicht kunnen vriezen. |:(
Bij strenge vorst defrost hij veel minder dan rond het vriespunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Mr_thebrown schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:12:
Toch blijft hij bij mij net echt rond de 40 graden met vraagtemperatuur op 40 graden. Dat is dan wel met kamertemperatuur van 23graden met tado op maximaal (25 graden)

[Afbeelding]

[...]
Mooie grafiek. Temperatuur loopt best snel op, maar dat is ook niet raar. 800l water bij 80l inhoud = 10x 4,3 graden. Je hebt geen vloerverwarming? Tijdens draaien Quatt buigt/plat hij af omdat steeds meer afgegeven wordt, lijkt me, of moduleert hij al terug? Dat ie net boven de 40 uitkomt zou best toeval kunnen zijn. Er lijkt niet iets afgekapt te worden. Ik ben ook benieuwd naar grafiek bij andere instelling watertemperatuur.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:53
Ik heb de Tado nu op 50 graden gezet. Woonkamer 22.2 graden en 25 graden. CV ging even mee helpen in het begin zelf. Wellicht ook omdat het nu kouder was buiten. Hij gaat nu wel echt over de 40 graden heen. Maar niet naar 50 dus :?

EDIT. Top is 46 graden van grafiek. Alleen radiatoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7W1IetwDznxxnhKv4wPmne57MI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7WwTIJeuKEw2KFv9K1SHvo5N.png?f=fotoalbum_large
SBL schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:18:
[...]

Mooie grafiek. Temperatuur loopt best snel op, maar dat is ook niet raar. 800l water bij 80l inhoud = 10x 4,3 graden. Je hebt geen vloerverwarming? Tijdens draaien Quatt buigt/plat hij af omdat steeds meer afgegeven wordt, lijkt me, of moduleert hij al terug? Dat ie net boven de 40 uitkomt zou best toeval kunnen zijn. Er lijkt niet iets afgekapt te worden. Ik ben ook benieuwd naar grafiek bij andere instelling watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:58
Mr_thebrown schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:45:
Ik heb de Tado nu op 50 graden gezet. Woonkamer 22.2 graden en 25 graden. CV ging even mee helpen in het begin zelf. Wellicht ook omdat het nu kouder was buiten. Hij gaat nu wel echt over de 40 graden heen. Maar niet naar 50 dus :?

EDIT. Top is 46 graden van grafiek. Alleen radiatoren.
Dat komt vermoedelijk omdat je afgifte 'te goed' is voor 50 graden. Afgifte is een lineair verband tussen aanvoertemperatuur en binnentemperatuur, als het verschil 2x zo groot is, is de afgifte ook 2x zo groot.

De Quatt heeft niet genoeg vermogen om bij een binnentemperatuur van 22.2 graden bij de afgifte van jouw radiatoren een aanvoertemperatuur van 50 graden te maken, hiervoor moet je woning 26.2 graden warm zijn (give or take omdat je verlies naar buiten met een hogere binnentemperatuur ook net iets hoger wordt).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Ja wellicht wel, ik kan wel zien hoeveel stroom de Quatt gebruikte en dat was 1300W. Lijkt mij dat hij dan niet maximaal draait toch?

Ik probeer nu Tado weer op 40 graden te krijgen maar dat is altijd beetje gedoe. Lijkt wel of het even duurt voordat settings worden overgenomen door de thermostaat zelf. Zal dan nog eens testje doen.

Gewoon nieuwsgierig of het uitmaakt welke aanvoertemperatuur je instelt :-)
onlinaius schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

Dat komt vermoedelijk omdat je afgifte 'te goed' is voor 50 graden. Afgifte is een lineair verband tussen aanvoertemperatuur en binnentemperatuur, als het verschil 2x zo groot is, is de afgifte ook 2x zo groot.

De Quatt heeft niet genoeg vermogen om bij een binnentemperatuur van 22.2 graden bij de afgifte van jouw radiatoren een aanvoertemperatuur van 50 graden te maken, hiervoor moet je woning 26.2 graden warm zijn (give or take omdat je verlies naar buiten met een hogere binnentemperatuur ook net iets hoger wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Mr_thebrown schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:22:
Ja wellicht wel, ik kan wel zien hoeveel stroom de Quatt gebruikte en dat was 1300W. Lijkt mij dat hij dan niet maximaal draait toch?

Ik probeer nu Tado weer op 40 graden te krijgen maar dat is altijd beetje gedoe. Lijkt wel of het even duurt voordat settings worden overgenomen door de thermostaat zelf. Zal dan nog eens testje doen.

Gewoon nieuwsgierig of het uitmaakt welke aanvoertemperatuur je instelt :-)

[...]
Ik vermoed dat dat wel maximaal is bij deze temperatuur. Je kunt in de Quatt app zien hoeveel KW warmte de Quatt naar binnen pompt. Ik heb gisteren even een testrun gedaan omdat ik daarvoor wat problemen had met de verbinding tussen de thermostaat en de Quatt, en na een minuut of 5 draaien haalde de Quatt een COP van zo'n 6.5. Niet raar met deze temperaturen. Omdat je aanvoertemperatuur wat hoger is zul je die 6.5 waarschijnlijk niet halen, maar het zou me niet verbazen als je ook met een aanvoertemperatuur van meer dan 40 graden de COP nog vrij hoog ligt. Stel dat je COP 5 is dan zit je met 1300 watt nog op 6.5KW, en ik vermoed dat de Quatt lager begrenst is.

Edit: maximaal continue stroomverbruik ligt als ik het me goed herinner van anderen hier ergens tussen de 1600 en 1800 watt.

[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 02-08-2023 12:36 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

Je kan ook de output van je ketel limiteren ipv de max temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 13:45
Heerlijk om te lezen hoe iedereen hier druk bezig is met de Quatt. Komen een hoop interessante posts voorbij die ik later zeker nog een keer ga raadplegen op het moment dat ie er bij ons ook is. Hierbij ook even mijn voorlopige ervaring:

Gisterenochtend mijn intake gesprek gehad, via Google Meet, in het Engels. In principe geen probleem en ging allemaal aardig, alleen woorden zoals “Dakkapel”, “Vuilafscheiver” en “Trapgat” waren lastig (voor beide). Nog dezelfde dag via de mail de offerte en het technisch rapport ontvangen. In het rapport Nederlands en Engels continue door elkaar gebruikt wordt, dus dat leest wat lastig, maar ziet er verder allemaal goed uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1IrOZjx9V2NPIT2kw5a5hu9jbM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vq0sG8zwyIl0Rc4JyWBApkSf.png?f=fotoalbum_large

Quatt zal bij ons op het dakkapel achter, van de 1e verdieping, geplaatst worden en vanaf daar door het schuine dak naar binnen gaan. Officieel gezien moet deze (vanaf bovenkant dakkapel gezien) door de 2e rij dakpannen, maar omdat het dakkapel c.a. 30cm lager is dan de plafonds in de slaapkamers, zit deze dan waarschijnlijk precies op de hoogte van de verdiepingsvloer, dus het wordt 1 rijtje hoger.

Verder weinig bijzonderheden, we zijn helemaal "Quatt compatible". Er komt nog wel een bypass bij en kosten voor een steiger, maar blijf na teruggave van de subsidie nog onder de € 2000,- (zat bij de 1e 1.000 klanten). Met een verwachtte opbrengst van bijna € 400,- per jaar, is dat dus met 5 jaar terugverdiend. Wel vond ik de tekst "Na 14 dagen is deze offerte niet meer geldig, en vervalt je plek op de wachtlijst." in de mail nogal heftig. Weinig tijd dus om er nog even over na te denken,

Omdat de 1e verdieping + zolder allemaal 1 groep is en daar o.a. ook al de wasdroger en de elektrische vloerverwarming van de badkamer op zitten, zal ik voor een extra groep moeten zorgen. Door het gebrek aan loze leidingen wordt dat nog even een uitdaging. Nu snap ik dat deze aanpassing niet over 2 weken gereed hoeft te zijn (datum van plaatsing wordt altijd overlegd), maar dit moet nu dus wel snel uitgezocht worden om de definitieve knoop door te hakken + door de lage prijs, wordt de terugverdientijd elke keer alleen maar langer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT

JWT

Is vooral druk zetten. Bij mijn eerste offerte klopte er ook genoeg niet of nog onduidelijk. Nu 1,5 maand later de 2e. Het blijft lastig ;)

Ook bij mij de stroom lastig, moet denk ik de andere kant op door de nog te maken gaten. Komt vast goed :)

[ Voor 28% gewijzigd door JWT op 02-08-2023 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:06
Ik lees steds vaker iets over een "bypass". Ik heb dit niet met mijn Quatt installatie. Wat doet deze bypass?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRS-3
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-09 12:36
sky_walker schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:05:
[...]

Zie mijn recente posts hierover, ik heb zelfde issue.

Volgens QUATT stuurt de EVOHOME enkel de gevraagde watertemperatuur mee in OT protocol, en blijven ruimte setpoint/actuele temperatuur altijd op 20 graden staan bij de EVOHOME.

Dus de EVOHOME geeft een bepaalde setpoint voor watertemperatuur en aan de hand daarvan bepaalt de CiC hoeveel vermogen er nodig is. Bij mij geeft EVOHOME al snel 50 graden watertemp vraag aan en dan concludeert CiC datie dat niet redt en stuurt de ketel aan, voor ongeveer half uur voordat deze uitgaat.

QUATT adviseert een Lyric T6(R) ot Tado om wel de ruimte temp door te krijgen (Setpoint en actueel).
Dan zie je dat ook in de App op je telefoon midden boven als verwarming aanstaat. Daar kunnen ze beter op regelen dan op de gevraagde watertemperatuur zeggen ze,.

Ik gesproken met Resideo, en die gaven aan dat EVOHOME wel degelijk ruimte temperaturen meestuurt.... dus. zeg t maar....

Wellicht zit het probleem dat Evohome in multizone mode verschillende ruimte temperaturen heeft met verschillende setpoints en dat dit voor QUATT lastig is om uit te lezen, of dat EVOHOME voor alle ruimtetemperaturen van de zones 1 gemiddelde warmtevraag berekent voor de CV ketel/WP en dit doorgeeft via OT. Dat is op zich wel logisch voor een zoneregeling want welke ruimtemp is anders leidend voor de CV/WP?
Dank je wel voor je uitgebreide antwoorden! Ik heb al een week de thermostaten in alle ruimtes op dezelfde temperatuur gehouden, zodat het te overbruggen verschil niet groter was dan een graad of zo. Ondertussen log ik het gedrag van de Quatt in Domoticz, en ik zie dat de installatie dan netjes doet wat 'ie zou moeten doen: regelmatig een klein beetje elektrisch bijstoken zonder dat de ketel in actie komt.

Ik had de vragen ook gedropt bij Quatt zelf. Die zeggen dat er wel enige besparing is met zo'n T6(R), maar dat het lang duurt voordat je dat verschil zou terugverdienen.

Dus nu ben ik in dubio! Je schrijft over de Evohome dat deze doorgaans in "multizone mode" staat, suggereert dat dat er ook een "enkele zone mode" is in te stellen? Als ik toch alle ruimtes al hetzelfde instel, zou dat immers ook nog een alternatief zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRS-3
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-09 12:36
krizzziz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:21:
Ik lees steds vaker iets over een "bypass". Ik heb dit niet met mijn Quatt installatie. Wat doet deze bypass?
De pomp van je CV moet een minimale "flow" weg kunnen zetten. Daarom wordt als je een installatie hebt met meerdere zones die open of dicht kunnen gaan of allemaal thermostaatkranen geadviseerd om een soort "kortsluiting" tussen de aan- en afvoer te installeren. Dat noemen ze een "bypass": een verbinding die als de druk te hoog oploopt open gaat. Dan kan de pomp draaien zonder het water door de andere kranen te drukken met slijtage en vaak veel gesuis en gepiep als gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh!
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:43
wnwiigrtz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:00:
Wel vond ik de tekst "Na 14 dagen is deze offerte niet meer geldig, en vervalt je plek op de wachtlijst." in de mail nogal heftig. Weinig tijd dus om er nog even over na te denken,
Hier zou ik niet te zenuwachtig over worden. Wij moesten ook een aantal aanpassingen doen (vervangen van plastic pijpleiding in staal) die niet binnen deze twee weken geregeld konden worden en waarvan ik ook niet eens zeker was of dit kon. Toen het geregeld was, was de periode verlopen en kan ik niet meer betalen, maar na een mailtje naar mijn contactpersoon werd de link weer actief. Dus ik denk dat ze dit vooral doen om de beslissing wat te forceren. Je valt niet zomaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
TRS-3 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:29:
[...]

De pomp van je CV moet een minimale "flow" weg kunnen zetten. Daarom wordt als je een installatie hebt met meerdere zones die open of dicht kunnen gaan of allemaal thermostaatkranen geadviseerd om een soort "kortsluiting" tussen de aan- en afvoer te installeren. Dat noemen ze een "bypass": een verbinding die als de druk te hoog oploopt open gaat. Dan kan de pomp draaien zonder het water door de andere kranen te drukken met slijtage en vaak veel gesuis en gepiep als gevolg.
Dank!

Ik heb geen zones, maar wel bijna op elke radiator een thermostaatkraan. Had ik een bypass moeten hebben dan?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Bij mij is het ook besproken, maar als ik altijd 3 radiatoren open heb is het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
krizzziz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:38:
[...]

Dank!

Ik heb geen zones, maar wel bijna op elke radiator een thermostaatkraan. Had ik een bypass moeten hebben dan?
Theoretisch denk ik dat je hier inderdaad een bypass zou moeten hebben. In de praktijk hangt het er vooral vanaf hoe die thermostaatkranen staan ingesteld.

Als je ze op de locatie waar de thermostaat zit op een hoge temperatuur zet zodat deze nooit afsluiten (is immers niet nodig, aangezien de thermostaat de temperatuur op die locatie bepaald) heb je altijd een route waar het water doorheen gepompt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-09 18:27
vraag ivm alternatief voor mijn EVOHOME thermostaat:

Ik lees inmiddels dat de Tado V3+ thermostaat ook (goed) werkt met de QUATT, en QUATT lijkt mij deze ook te adviseren in support call vorige week, als ik ook nog overweeg uit te breiden naar zoneregeling thermostaatknoppen.

Daarnaast heeft QUATT altijd de Lyric T6(R) geadviseerd als compatible met hun systeem vanaf dag 1.

Als je zou moeten kiezen tussen deze 2, Tado of Lyric T6, welke zou je dan kiezen momenteel voor beste werking met QUATT ?

groet
skywalker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
wnwiigrtz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:00:
Heerlijk om te lezen hoe iedereen hier druk bezig is met de Quatt. Komen een hoop interessante posts voorbij die ik later zeker nog een keer ga raadplegen op het moment dat ie er bij ons ook is. Hierbij ook even mijn voorlopige ervaring:

Gisterenochtend mijn intake gesprek gehad, via Google Meet, in het Engels. In principe geen probleem en ging allemaal aardig, alleen woorden zoals “Dakkapel”, “Vuilafscheiver” en “Trapgat” waren lastig (voor beide). Nog dezelfde dag via de mail de offerte en het technisch rapport ontvangen. In het rapport Nederlands en Engels continue door elkaar gebruikt wordt, dus dat leest wat lastig, maar ziet er verder allemaal goed uit.

[Afbeelding]

Quatt zal bij ons op het dakkapel achter, van de 1e verdieping, geplaatst worden en vanaf daar door het schuine dak naar binnen gaan. Officieel gezien moet deze (vanaf bovenkant dakkapel gezien) door de 2e rij dakpannen, maar omdat het dakkapel c.a. 30cm lager is dan de plafonds in de slaapkamers, zit deze dan waarschijnlijk precies op de hoogte van de verdiepingsvloer, dus het wordt 1 rijtje hoger.

Verder weinig bijzonderheden, we zijn helemaal "Quatt compatible". Er komt nog wel een bypass bij en kosten voor een steiger, maar blijf na teruggave van de subsidie nog onder de € 2000,- (zat bij de 1e 1.000 klanten). Met een verwachtte opbrengst van bijna € 400,- per jaar, is dat dus met 5 jaar terugverdiend. Wel vond ik de tekst "Na 14 dagen is deze offerte niet meer geldig, en vervalt je plek op de wachtlijst." in de mail nogal heftig. Weinig tijd dus om er nog even over na te denken,

Omdat de 1e verdieping + zolder allemaal 1 groep is en daar o.a. ook al de wasdroger en de elektrische vloerverwarming van de badkamer op zitten, zal ik voor een extra groep moeten zorgen. Door het gebrek aan loze leidingen wordt dat nog even een uitdaging. Nu snap ik dat deze aanpassing niet over 2 weken gereed hoeft te zijn (datum van plaatsing wordt altijd overlegd), maar dit moet nu dus wel snel uitgezocht worden om de definitieve knoop door te hakken + door de lage prijs, wordt de terugverdientijd elke keer alleen maar langer :P
een kleine tip mbt de electrische upgrade (bijplaatsen van een aparte groep), neem dan direct een alamat (das is een combinatie van een automatische groep (LS) met een aardlekautomaat, soms ookwel aangebruid met ALS. door de wijziging in den NEN1010 moeten deze overigens spanningsonafhankelijk zijn, daar dus wel even op letten. Het grote voordeel is dat de warmtepomp dan bij een storing (aardfout) in de zelfde aardkring van je installatie daar dan geen last van heeft, aardfouten zijn ook nog eens soms best lastig te vinden, dus dan niet in de kou hoeven te staan is dan wel een pluspunt. Deze alamat zijn er zelfs ook in 1-Din breed formaat (een standaard LS is 1-din breed, een Aardlekschakelaar is normaal 2-Din breed).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4bimI8qPaCVTHxiszr_XyN41RY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YBIDSXxKELKEZhR8RXD5Ck8W.jpg?f=user_large
Wel je ook het verbruik goed in de gaten houden zul je een KWh meter moeten installeren, de App van Quatt geeft alleen de verbruik in W op dat moment aan, maar dus niet het totaal aan kWh.
ik zelf heb deze: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8uQjgNvxYxlwsuog443od9cyT4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zNKUflimnuTUUeefuBbrDazd.png?f=user_large

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
sky_walker schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:28:
vraag ivm alternatief voor mijn EVOHOME thermostaat:

Ik lees inmiddels dat de Tado V3+ thermostaat ook (goed) werkt met de QUATT, en QUATT lijkt mij deze ook te adviseren in support call vorige week, als ik ook nog overweeg uit te breiden naar zoneregeling thermostaatknoppen.

Daarnaast heeft QUATT altijd de Lyric T6(R) geadviseerd als compatible met hun systeem vanaf dag 1.

Als je zou moeten kiezen tussen deze 2, Tado of Lyric T6, welke zou je dan kiezen momenteel voor beste werking met QUATT ?

groet
skywalker.
de Looks en met Tado kun je waarschijnlijk iets meer uitbreiden, maar zal ook weer beperkt zijn. De T6 kun je vaker ook goedkoop kopen op marktplaats, maar dat zie je ook bij Tado, wel even opletten dat je daar V3 nodig hebt. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
JWT schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:08:
Bij mij is het ook besproken, maar als ik altijd 3 radiatoren open heb is het niet nodig.
bij mij ook, echter omdat ik voldoende radiatoren (altijd) open heb staan was dat niet nodig. Bespaar je weer 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Prijs van de stijger is nu trouwens 280 en leiding > 12m is 390.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
onlinaius schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:08:
[...]

Theoretisch denk ik dat je hier inderdaad een bypass zou moeten hebben. In de praktijk hangt het er vooral vanaf hoe die thermostaatkranen staan ingesteld.

Als je ze op de locatie waar de thermostaat zit op een hoge temperatuur zet zodat deze nooit afsluiten (is immers niet nodig, aangezien de thermostaat de temperatuur op die locatie bepaald) heb je altijd een route waar het water doorheen gepompt kan worden.
Het bijzondere is dat ik hier met Quatt nooit over gesproken heb. Zij zijn er nooit over beginnen en ik uiteraard ook niet. Is dit inzicht dat pas later gekomen is?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 11:28

simplemouse

*.*.*.*

simplemouse schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:51:
[...]

Ik heb exact dit zelfde probleem.
Ik wil hem ook door de overstek hebben maar daarvan zeggen ze dat het niet kan.
Hierdoor is er nog geen akkoord gegeven. De oplossing die ze nu willen doen is door de badkamer precies waar de douche zit......

Is Quatt the overtuigen een keer op locatie te komen kijken ipv via een video call?
Nou toevallig vandaag weer door Quatt gebeld of ik nog interesse heb?
Nou blijkt dat ze sinds kort ook een intake op locatie doen, dus aangegeven dat ik hier wel oren naar heb.

Ik wordt gebeld om een afspraak te maken.

Eens kijken of de doorvoor toch door de dakdoorvoer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 13:45
JWT schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:26:
Prijs van de stijger is nu trouwens 280 en leiding > 12m is 390.
Klopt, alleen ik had ook (gisteren, 1 augustus) de July 2023 Sale, waardoor er weer € 200,- vanaf ging.
simplemouse schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:05:
[...]

Nou toevallig vandaag weer door Quatt gebeld of ik nog interesse heb?
Nou blijkt dat ze sinds kort ook een intake op locatie doen, dus aangegeven dat ik hier wel oren naar heb.

Ik wordt gebeld om een afspraak te maken.

Eens kijken of de doorvoor toch door de dakdoorvoer kan.
Oh, dat klinkt goed. Al snap ik dat het super efficiënt was om vanaf één locatie zo'n intake te kunnen doen in plaats van heel het land door te moeten rijden, vond ik het toch een beetje gedoe. En dan ben ik zelf nog best technisch aangelegd. Kan me voorstellen dat het voor een klant die totaal geen kennis heeft van CV/verwarming, het best een opgave is om alles via een online meeting te doen.

[ Voor 59% gewijzigd door wnwiigrtz op 02-08-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 11:28

simplemouse

*.*.*.*

Ik denk ook dat 80-90% prima met een online intake kan.
Maar dit is gewoon iets waar het handiger is om even te kijken op locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40
Aan degene waar de Quatt al is geplaatst: hoe flexibel zijn de monteurs van Quatt omtrent het nog aanpassen van de locatie van de Quatt: is het nog mogelijk om hem 1 of 2 meter te verplaatsen? Of houden ze zich strikt aan het plaatsingsschema?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
Rowwan schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:17:
Aan degene waar de Quatt al is geplaatst: hoe flexibel zijn de monteurs van Quatt omtrent het nog aanpassen van de locatie van de Quatt: is het nog mogelijk om hem 1 of 2 meter te verplaatsen? Of houden ze zich strikt aan het plaatsingsschema?
De monteurs waren bij mij heel relaxt en wilden ook met plezier meedenken. Uiteindelijk hebben we de Quatt nog een kwartslag gedraaid, met als voordeel dat deze daardoor een halve meter verder bij de woning vandaan geplaatst kon worden. Ik had al rubbertegels met daarop opsluitbanden op het dak gelegd, en deze moesten nog een stukje verplaatst worden. Ik ben zelf begonnen met het verplaatsen hiervan, maar ook daar hielpen ze netjes aan mee.

En wat me ook verbaasde (en wat ik hier al vaker heb gehoord): ze zijn heel bescheiden: wat je ook voor ze klaar zet, koekjes, frisdrank, etc, Ik heb over de hele dag 2 bakken koffie aan ze kunnen slijten en zelfs de koekjes er bij hebben ze niet aan gezeten. (niet perse een antwoord op je vraag, maar ik vond het wel grappig, en ik heb het hier al vaker voorbij horen komen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 10:02
Rowwan schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:17:
Ze zijn heel flexibel en denken graag met je mee. Zoals hierboven ook al aangegeven het is absoluut geen probleem. Bij mij wilden ze de goot perse via een bepaalde plek laten lopen en de monteurs vonden dat raar en dachten hetzelfde als ik en hebben het dan dus ook zo gemaakt.

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:09
onlinaius schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:23:
[...]

De monteurs waren bij mij heel relaxt en wilden ook met plezier meedenken. Uiteindelijk hebben we de Quatt nog een kwartslag gedraaid, met als voordeel dat deze daardoor een halve meter verder bij de woning vandaan geplaatst kon worden. Ik had al rubbertegels met daarop opsluitbanden op het dak gelegd, en deze moesten nog een stukje verplaatst worden. Ik ben zelf begonnen met het verplaatsen hiervan, maar ook daar hielpen ze netjes aan mee.

En wat me ook verbaasde (en wat ik hier al vaker heb gehoord): ze zijn heel bescheiden: wat je ook voor ze klaar zet, koekjes, frisdrank, etc, Ik heb over de hele dag 2 bakken koffie aan ze kunnen slijten en zelfs de koekjes er bij hebben ze niet aan gezeten. (niet perse een antwoord op je vraag, maar ik vond het wel grappig, en ik heb het hier al vaker voorbij horen komen).
Ze willen inderdaad graag meedenken op de dag zelf, en mijn ervaring over het slijten van iets lekkers is (gelukkig) anders. Ik had 4 man over de vloer en heb ze niet gevraagd of ze iets wilden (dan zullen ze misschien bescheiden zijn). Ik heb tussen de middag de tafel gedekt met allemaal lekkere broodjes en daar hebben ze heerlijk van genoten. Het was ook nog eens gezellig, al begrepen we elkaar niet altijd precies.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• krizzziz
Misschien idee om de HA-Integratie voor de Quatt in de openingspost te verwerken? Heb namelijk een kleine wijziging doorgevoerd op hetgeen hier eerder werd gepost.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
rest:
  - resource: http://xxx.xxx.xxx.xxx:8080/beta/feed/data.json
    scan_interval: 20
    sensor:
      - name: "Quatt hp1 workingmode"
        unique_id: quatt.hp1.getMainWorkingMode
        value_template: "{{ value_json.hp1.getMainWorkingMode }}"
      - name: "Quatt hp1 temperatureOutside"
        unique_id: quatt.hp1.temperatureOutside
        value_template: "{{ value_json.hp1.temperatureOutside | round(2) }}"
        device_class: temperature
        unit_of_measurement: "°C"
      - name: "Quatt hp1 temperatureWaterIn"
        unique_id: quatt.hp1.temperatureWaterIn
        value_template: "{{ value_json.hp1.temperatureWaterIn | round(2) }}"
      - name: "Quatt hp1 temperatureWaterOut"
        unique_id: quatt.hp1.temperatureWaterOut
        value_template: "{{ value_json.hp1.temperatureWaterOut | round(2) }}"
      - name: "Quatt hp1 silentMode"
        unique_id: quatt.hp1.silentModeStatus
        value_template: "{{ value_json.hp1.silentModeStatus }}"
      - name: "Quatt hp1 limitedByCop"
        unique_id: quatt.hp1.limitedByCop
        value_template: "{{ value_json.hp1.limitedByCop }}"
      - name: "Quatt CV"
        unique_id: quatt.boiler.otFbChModeActive
        value_template: "{{ value_json.boiler.otFbChModeActive }}"
      - name: "Quatt SWW"
        unique_id: quatt.boiler.otFbDhwActive
        value_template: "{{ value_json.boiler.otFbDhwActive }}"
      - name: "Quatt CV vlam"
        unique_id: quatt.boiler.otFbFlameOn
        value_template: "{{ value_json.boiler.otFbFlameOn }}"
      - name: "Quatt CV temperatureWaterIn"
        unique_id: quatt.boiler.otFbSupplyInletTemperature
        value_template: "{{ value_json.boiler.otFbSupplyInletTemperature | round(2) }}"
      - name: "Quatt CV temperatureWaterOut"
        unique_id: quatt.boiler.otFbSupplyOutletTemperature
        value_template: "{{ value_json.boiler.otFbSupplyOutletTemperature | round(2) }}"
      - name: "Quatt CV verwarmen"
        unique_id: quatt.boiler.otTbCH
        value_template: "{{ value_json.boiler.otTbCH }}"
      - name: "Quatt flowMeter temperature"
        unique_id: quatt.flowMeter.waterSupplyTemperature
        value_template: "{{ value_json.flowMeter.waterSupplyTemperature | round(2) }}"
      - name: "Quatt flowMeter snelheid"
        unique_id: quatt.flowMeter.flowRate
        value_template: "{{ value_json.flowMeter.flowRate | round(0) }}"
        unit_of_measurement: "l/u"
      - name: "Quatt thermostat verwarmen"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtChEnabled
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtChEnabled }}"
      - name: "Quatt thermostat SWW"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtDhwEnabled
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtDhwEnabled }}"
      - name: "Quatt thermostat koelen"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtCoolingEnabled
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtCoolingEnabled }}"
      - name: "Quatt thermostat control setpoint"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtControlSetpoint
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtControlSetpoint | round(2) }}"
      - name: "Quatt thermostat room setpoint"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtRoomSetpoint
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtRoomSetpoint | round(2) }}"
      - name: "Quatt thermostat room temperature"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtRoomTemperature
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtRoomTemperature | round(2) }}"
      - name: "Quatt QC"
        unique_id: quatt.qc.supervisoryControlMode
        value_template: "{{ value_json.qc.supervisoryControlMode }}"
      - name: "Quatt QC pomp protectie"
        unique_id: quatt.qc.stickyPumpProtectionEnabled
        value_template: "{{ value_json.qc.stickyPumpProtectionEnabled }}"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
template:
  - sensor:
      - name: "Quatt CiC COP"
        state: >
          {% set quatt_heat_power = states('sensor.quatt_cic_heatpower') | float %}
          {% set quatt_power = states('sensor.name_sensor_that_detects_usage_of_your_quatt') | float %}
          {{ ((quatt_heat_power / quatt_power )) | round(0, default=0) }}

- sensor:
      - name: "Quatt Water Delta"
          {% set quatt_water_out_temp = states('sensor.quatt_hp1_temperaturewaterout') | float %}
          {% set quatt_water_in_temp = states('sensor.quatt_hp1_temperaturewaterin') | float %}
          {{ (quatt_water_out_temp - quatt_water_in_temp ) | round(2, default=0) }}

- sensor:
      - name: "Quatt CiC Heatpower"
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
          {% set quatt_water_delta = states('sensor.quatt_water_delta') | float %}
          {% set quatt_flow_rate = states( 'sensor.quatt_flowmeter_snelheid') | float %}
          {{ ((quatt_water_delta * quatt_flow_rate * 0.001137888) * 1000) | round(0, default=0) }}

- sensor:
    - name: "Quatt CiC SupervisoryControlMode"
          {% if is_state('sensor.quatt_qc', '0') %}
            'Standby'
          {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '1') %}
            'Standby - heating'
          {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '2') %}
            'Heating - heatpump only'
          {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '3') %}
            'Heating - heatpump + boiler'
          {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '4') %}
            'Heating - boiler only'
          {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '96') %}
            'Anti-freeze protection - boiler on'
          {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '97') %}
            'Anti-freeze protection - boiler pre-pump'
          {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '98') %}
            'Anti-freeze protection - water circulation'
          {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '99') %}
            'Fault - circulation pump on'
          {% endif %}

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Deze gebruik ik ook, wat heb je veranderd? Ik heb geen fouten gezien?
krizzziz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:22:
Misschien idee om de HA-Integratie voor de Quatt in de openingspost te verwerken? Heb namelijk een kleine wijziging doorgevoerd op hetgeen hier eerder werd gepost.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
rest:
  - resource: http://xxx.xxx.xxx.xxx:8080/beta/feed/data.json
    scan_interval: 20
    sensor:
      - name: "Quatt hp1 workingmode"
        unique_id: quatt.hp1.getMainWorkingMode
        value_template: "{{ value_json.hp1.getMainWorkingMode }}"
      - name: "Quatt hp1 temperatureOutside"
        unique_id: quatt.hp1.temperatureOutside
        value_template: "{{ value_json.hp1.temperatureOutside | round(2) }}"
      - name: "Quatt hp1 temperatureWaterIn"
        unique_id: quatt.hp1.temperatureWaterIn
        value_template: "{{ value_json.hp1.temperatureWaterIn | round(2) }}"
      - name: "Quatt hp1 temperatureWaterOut"
        unique_id: quatt.hp1.temperatureWaterOut
        value_template: "{{ value_json.hp1.temperatureWaterOut | round(2) }}"
      - name: "Quatt hp1 silentMode"
        unique_id: quatt.hp1.silentModeStatus
        value_template: "{{ value_json.hp1.silentModeStatus }}"
      - name: "Quatt hp1 limitedByCop"
        unique_id: quatt.hp1.limitedByCop
        value_template: "{{ value_json.hp1.limitedByCop }}"
      - name: "Quatt CV"
        unique_id: quatt.boiler.otFbChModeActive
        value_template: "{{ value_json.boiler.otFbChModeActive }}"
      - name: "Quatt SWW"
        unique_id: quatt.boiler.otFbDhwActive
        value_template: "{{ value_json.boiler.otFbDhwActive }}"
      - name: "Quatt CV vlam"
        unique_id: quatt.boiler.otFbFlameOn
        value_template: "{{ value_json.boiler.otFbFlameOn }}"
      - name: "Quatt CV temperatureWaterIn"
        unique_id: quatt.boiler.otFbSupplyInletTemperature
        value_template: "{{ value_json.boiler.otFbSupplyInletTemperature | round(2) }}"
      - name: "Quatt CV temperatureWaterOut"
        unique_id: quatt.boiler.otFbSupplyOutletTemperature
        value_template: "{{ value_json.boiler.otFbSupplyOutletTemperature | round(2) }}"
      - name: "Quatt CV verwarmen"
        unique_id: quatt.boiler.otTbCH
        value_template: "{{ value_json.boiler.otTbCH }}"
      - name: "Quatt flowMeter temperature"
        unique_id: quatt.flowMeter.waterSupplyTemperature
        value_template: "{{ value_json.flowMeter.waterSupplyTemperature | round(2) }}"
      - name: "Quatt flowMeter snelheid"
        unique_id: quatt.flowMeter.flowRate
        value_template: "{{ value_json.flowMeter.flowRate | round(0) }}"
        unit_of_measurement: "l/u"
      - name: "Quatt thermostat verwarmen"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtChEnabled
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtChEnabled }}"
      - name: "Quatt thermostat SWW"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtDhwEnabled
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtDhwEnabled }}"
      - name: "Quatt thermostat koelen"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtCoolingEnabled
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtCoolingEnabled }}"
      - name: "Quatt thermostat control setpoint"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtControlSetpoint
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtControlSetpoint | round(2) }}"
      - name: "Quatt thermostat room setpoint"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtRoomSetpoint
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtRoomSetpoint | round(2) }}"
      - name: "Quatt thermostat room temperature"
        unique_id: quatt.thermostat.otFtRoomTemperature
        value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtRoomTemperature | round(2) }}"
      - name: "Quatt QC"
        unique_id: quatt.qc.supervisoryControlMode
        value_template: "{{ value_json.qc.supervisoryControlMode }}"
      - name: "Quatt QC pomp protectie"
        unique_id: quatt.qc.stickyPumpProtectionEnabled
        value_template: "{{ value_json.qc.stickyPumpProtectionEnabled }}"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
template:
  - sensor:
      - name: "Quatt CiC COP"
          {% set quatt_heat_power = states('sensor.quatt_cic_heatpower') | float %}
          {% set quatt_power = states('sensor.name_sensor_that_detects_usage_of_your_quatt') | float %}
          {{ ((quatt_heat_power / quatt_power )) | round(0, default=0) }}

- sensor:
      - name: "Quatt Water Delta"
          {% set quatt_water_out_temp = states('sensor.quatt_hp1_temperaturewaterout') | float %}
          {% set quatt_water_in_temp = states('sensor.quatt_hp1_temperaturewaterin') | float %}
          {{ (quatt_water_out_temp - quatt_water_in_temp ) | round(2, default=0) }}

- sensor:
          {{ ((quatt_water_delta * quatt_flow_rate * 0.001137888) * 1000) | round(0, default=0) }}

- sensor:
            'Standby'
            'Standby - heating'
            'Heating - boiler only'
          {% endif %}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Ik vanmorgen nog een run gedaan met de aanvoertemperatuur ingesteld op 40 graden op de Tado. Ik denk idd toch dat de Quatt niks doet met de aangeleverde aanvoertemperatuur. Het gaat dus echt om huidige temperatuur en gevraagde temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hHp94-W3VB3sDaUkYnkD5bscz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Euf1NmNyskr5oZlH87mBLzCU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Laatst online: 22:34
Slurpgeit schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:55:
[...]

Trek je eigen conclusies :):

[Afbeelding]

Blauw = stroomverbruik als gemeten door een Zigbee socket
Paars = stroomverbruik zoals gerapporteerd door Quatt (again: mobile api)

Ze lopen als je het mij vraagt aardig gelijk op, met wat afwijkingen door ik vermoed de polling frequency.
Welke input vanuit de API gebruik jij als actueel verbruik? Is dat "Quatt Power"?
Ik heb al jouw eerdere instructies gebruikt om de mobile API in HA te krijgen, werkt allemaal.
Nu pogen om een COP van de 8kW te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Laatst online: 15:51
thoomie schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:02:
[...]

Welke input vanuit de API gebruik jij als actueel verbruik? Is dat "Quatt Power"?
Ik heb al jouw eerdere instructies gebruikt om de mobile API in HA te krijgen, werkt allemaal.
Nu pogen om een COP van de 8kW te berekenen.
electricalPower:

YAML:
1
2
3
4
- name: Quatt Electrical Power
  value_template: "{{ ((value_json.result.cics[0].heatPumps[0].electricalPower | float(default=0))) | round(2) }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:49
Mr_thebrown schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:30:
Ik vanmorgen nog een run gedaan met de aanvoertemperatuur ingesteld op 40 graden op de Tado. Ik denk idd toch dat de Quatt niks doet met de aangeleverde aanvoertemperatuur. Het gaat dus echt om huidige temperatuur en gevraagde temperatuur.

[Afbeelding]
Dat denk ik dus ook, het is warmtevraag, gewenst en actueel, meer heeft de CiC niet nodig. Daarom werkte de TADO zo waardeloos, die stopt (0,1c) met warmtevraag net boven gewenst. Terwijl de T6 een halve graad boven gewenst nog immers warmtevraag heeft. Dit proces is makkelijk te volgen met een OTGW.

Ik weet niet wat er veranderd is aan TADO, maar als bovenstaande nog steeds zo werkt, is ook mijn advies, plaats een T6. Het mooiste zou zijn als Quatt zijn eigen thermostaat maakt....

[ Voor 3% gewijzigd door medu80 op 03-08-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Laatst online: 22:34
Slurpgeit schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:19:
[...]

electricalPower:

YAML:
1
2
3
4
- name: Quatt Electrical Power
  value_template: "{{ ((value_json.result.cics[0].heatPumps[0].electricalPower | float(default=0))) | round(2) }}"
Perfect, added!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Nou dat lijkt mij heel erg makkelijk op te lossen door je Tado een halve graad hoger te zetten :-). Om nou Tado daarom waardeloos te noemen...

Ik heb de Tado in combi met radiator knoppen in de slaapkamers. Elke kamer heeft een eigen losse temperatuursensor. Zo kan ik de slaapkamers op 17 graden houden en de benedenverdieping of 19 graden. Werkt echt perfect.
medu80 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Dat denk ik dus ook, het is warmtevraag, gewenst en actueel, meer heeft de CiC niet nodig. Daarom werkte de TADO zo waardeloos, die stopt (0,1c) met warmtevraag net boven gewenst. Terwijl de T6 een halve graad boven gewenst nog immers warmtevraag heeft. Dit proces is makkelijk te volgen met een OTGW.

Ik weet niet wat er veranderd is aan TADO, maar als bovenstaande nog steeds zo werkt, is ook mijn advies, plaats een T6. Het mooiste zou zijn als Quatt zijn eigen thermostaat maakt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:12
Mr_thebrown schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:54:
Nou dat lijkt mij heel erg makkelijk op te lossen door je Tado een halve graad hoger te zetten :-). Om nou Tado daarom waardeloos te noemen...

Ik heb de Tado in combi met radiator knoppen in de slaapkamers. Elke kamer heeft een eigen losse temperatuursensor. Zo kan ik de slaapkamers op 17 graden houden en de benedenverdieping of 19 graden. Werkt echt perfect.

[...]
Sterker nog: je kan de offset van Tado gewoon 0,5 graad aanpassen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rowwan
Wachtrij lijkt korter te worden:

02-juli: reservering pre-order + installatie check
19-juli: uitnodiging gesprek (kon al na een paar dagen, maar was op vakantie)
31-juli: gesprek + technische keuring rapport
17-aug: plaatsing.

Allemaal binnen zes weken, en als ik niet op vakantie was geweest, was het waarschijnlijk nog sneller gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
moikke schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:38:
Hier een plaatje. Vanaf de weg/tuin zien wij de Quatt niet. De zij-buren (rijtje haaks op onze hoekwoning) wel.

Klein (!) punt van kritiek: iets meer overleg over de plaatsing van de CIC en de routing van de snoeren, zou fijn zijn geweest. Het is nogal een wirwar van leidingen en snoeren op de plek van de cv. Voor het nette moet ik nu de snoertjes uit de CIC halen voor een goede routering. Komt tzt wel.
Ik zal de lijst bijwerken.

Is geneuzel in de marge. Ik weet het.[Afbeelding]
sorry voor de erg late reactie, even een vraag, op de foto lijkt het of ze twee verschillende maten genomen hebben van de kabelduct's? horizontaal een breede en vertikaal een smale, of is dit een vervorming van de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:58

OmeJoyo

This is me

Ik heb al een tijdje niets laten horen, maar morgen komen ze de 8KW versie plaatsen bij me.
Helaas was de levering van de spullen wel veel te vroeg en werd pas rond 22:00 de avond van te voren aangekondigd, toen was ik alleen nog wel in Denemarken. Bij gebrek aan plek staan de fietsen nu dus al een week in de voortuin, gelukkig was mijn ex zo aardig om dit te doen en er te zijn voor de levering.

Heb zelf via een nette route inmiddels de werkschakelaar geplaatst en in de groepenkast zit hij netjes op een eigen aardlekautomaat. Ook gisteren de T6 thermostaat geplaatst. Installatie ging vlekkenloos, maar qua look, feel en mogelijkheden toch wel een flinke stap minder dan mijn Nest V3. Hopelijk is er dan ook in de toekomst een betere ondersteuning.

Ik zal na de plaatsing een klein verslagje posten.:)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een (gebruikte) Lyric T6R.

1tje gezien uit 2019 op MP, weet iemand of deze T6 serie tussentijds nog veranderd is qua hardware of maakt het niet uit welk jaartal de thermostaat is, middels laatste software update/app?

grt skywalker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
medu80 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Ik begrijp ook niet helemaal wat het nut is om warmtevraag mee te nemen.

Huidige temperatuur en gewenst zou al voldoende moeten zijn lijkt mij, dan kan de CiC zelf bepalen of er warmtevraag is?

Dan voorkom je ook gelijk al het gedoe met gedrag van thermostaten, zo lang huidige temperatuur en gewenste temperatuur worden doorgegeven werkt het dan met iedere thermostaat hetzelfde.

Ergens moet er een fout in mijn redenering zitten, want anders zou Quatt dit al lang doorgevoerd hebben lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Laatst online: 01-10 14:43
Ja en als je een open vloerwarming systeem hebt dan wil je er echt geen 50 graden water doorheen hebben.

Door de thermostaat de maximale aanvoer temperatuur laten sturen via opentherm is logisch en bij mij met een Tado lijkt dat te werken.

Zal het nu weer eenskijken wat het doet met de setting 45 graden max aanvoer, zie hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1-X0FX4NVdEkdWYysNeK9S05qY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/18NX5Gwg1AQnBSepryuNI6Fl.png?f=fotoalbum_large

Na een korte piek gaat hij netjes omlaag en blijft hij onder de max temp (45) ingevoerd op de Tado dus het lijkt te werken

[ Voor 57% gewijzigd door rvdgaag op 03-08-2023 13:11 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:30
sky_walker schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:41:
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een (gebruikte) Lyric T6R.

1tje gezien uit 2019 op MP, weet iemand of deze T6 serie tussentijds nog veranderd is qua hardware of maakt het niet uit welk jaartal de thermostaat is, middels laatste software update/app?

grt skywalker.
Even contact opnemen met Resideo ( consumentenservice@resideo.com ) en je macnummer van de thermostaat doorgeven dan krijg je een firmware update.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:01
krizzziz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:22:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  - sensor:

- sensor:
            'Standby'
            'Standby - heating'
            'Heating - boiler only'
          {% endif %}
Ik heb zojuist jouw input gebruikt, thanks lijkt prima te werken! Mogelijk doe ik toch iets verkeerd, ik krijg bij bovenstaande 2 sensoren echter de waarde "niet beschikbaar". Ik ben een homeassistant beginner, wellicht eenvoudig te corrigeren;

- COP valt natuurlijk niet te berekenen als die standby staat, is dit niet mooier te definiëren i.p.v. "niet beschikbaar?"
- Ik zie dat de achterliggende waarde bij "SupervisoryControlMode" 100 is, in welke categorie moet die dan vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Mr_thebrown schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:27:
Deze gebruik ik ook, wat heb je veranderd? Ik heb geen fouten gezien?

[...]
Klein dingetje maar:. Ik kreeg foutmeldingen op 1 sensor:

code:
1
2
3
4
  - sensor:
        device_class: energy

Omdat deze sensor W als resultaat heeft kan de device class nooit energy zijn. Dit moet dus power zijn:

code:
1
2
3
4
  - sensor:

Maar het bericht ging mij meer om het in de TS te krijgen voor iedereen die dit zoekt.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
RVE_NL schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:13:
[...]

Ik heb zojuist jouw input gebruikt, thanks lijkt prima te werken! Mogelijk doe ik toch iets verkeerd, ik krijg bij bovenstaande 2 sensoren echter de waarde "niet beschikbaar". Ik ben een homeassistant beginner, wellicht eenvoudig te corrigeren;

- COP valt natuurlijk niet te berekenen als die standby staat, is dit niet mooier te definiëren i.p.v. "niet beschikbaar?"
- Ik zie dat de achterliggende waarde bij "SupervisoryControlMode" 100 is, in welke categorie moet die dan vallen?
Heb jij beide stukken code in je yaml geplaatst die ik in mijn post heb staan?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siragrus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:42
KVS138 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:11:
Installatie hier ondertussen ook afgerond door 2 hoofdmonteurs, grappig om de 2 zwarte tesla's voor de deur te hebben staan - buren zullen gedacht hebben :)

Zelf wat werk moeten verrichten met een goot onder de fundering door (125mm buis met 2x 45 graden hoek) welke daarna via een koof naar de CV op zolder gaat. De heren hebben gaten geboord, ook direct internet kabel laten zakken en keurig werk geleverd. Installatie is samen met vloerwarming, intergas xtreme 30 en lyric t6 (nest toch vervangen en een retourkansje t6 op bol.com welke gewoon nieuw is voor een klein prijsje (90 euro!)).

Proces ging ineens heel snel, na tekenen offerte kwam er een plekje vrij en stond die binnen een week. Altijd goed response gehad van Quatt, vrij vlot ook.

Monteurs zijn zelf supertevreden met quatt als werkgever en zijn ook als ZZPer geswitch naar loondienst. Vergoeding is er ook naar stellen zij.

zie ook de foto's! (ja, ik moet nog een x aan de slag met kabels) en het |WP- bedje nog afmaken met grind etc.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@KVS138 Ziet er netjes uit. Hier wordt binnenkort ook een Quatt geïnstalleerd, hierbij moet er ook een buis worden aangelegd van de kruipruimte naar de locatie van de Quatt. Ik zie het niet echt zitten om de buis volledig open te laten in verband met vocht. Hoe heb jij de invoer van de leiding op de PVC buis geregeld? Heb je hier meer foto's van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 05:45

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
siragrus schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:23:
[...]

@KVS138 Ziet er netjes uit. Hier wordt binnenkort ook een Quatt geïnstalleerd, hierbij moet er ook een buis worden aangelegd van de kruipruimte naar de locatie van de Quatt. Ik zie het niet echt zitten om de buis volledig open te laten in verband met vocht. Hoe heb jij de invoer van de leiding op de PVC buis geregeld? Heb je hier meer foto's van?
+1 uit interesse. Ik heb eigenlijk hetzelfde. Buis van kruipruimte naar buiten. Heb er nu nog een zeil overheen tegen de regen en overweeg er 2 componenten kit in te spuiten

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
krizzziz schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:03:
[...]

Heb jij beide stukken code in je yaml geplaatst die ik in mijn post heb staan?
Ja beide letterlijk geplakt in mijn configuration.yaml (Enkel ip aangepast). Het werkt ook, want ik kan alle sensoren uitlezen, behalve COP & Heatpower. (Melding unavailable).
Ik vermoed dat dit komt omdat er geen enkele warmtevraag is, de vraag is dan, hoe wijzig ik dit naar een duidelijkere melding zoals “stand-by of geen warmtevraag”?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbzmr
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-08 18:28
RVE_NL schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:38:
[...]

Ja beide letterlijk geplakt in mijn configuration.yaml (Enkel ip aangepast). Het werkt ook, want ik kan alle sensoren uitlezen, behalve COP & Heatpower. (Melding unavailable).
Ik vermoed dat dit komt omdat er geen enkele warmtevraag is, de vraag is dan, hoe wijzig ik dit naar een duidelijkere melding zoals “stand-by of geen warmtevraag”?
Ik heb deze wijziging toegepast. Geen unavailable maar 0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oisPL1UEDAnmbz1YDVvR7sz8sQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FtAcpMkAOk0NHkORFytPWWki.png?f=fotoalbum_large

Het je deze ook aangepast: {% set quatt_power = states('sensor.name_sensor_that_detects_usage_of_your_quatt')

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SBL

SBL

SBL schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:51:
[...]
Da's mooi. Ik heb heb geen facebook, maar heb je die van 45graden ook?
Ik heb een mailtje naar Quatt gestuurd. En antwoord gekregen 8)
Bijgaand de COP en vermogensgrafieken bij 35-45-55 graden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mB2i_h3lbrid5Cmx0ywQfGsyyyc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MULMm42xqNsSzKSmRxn2AWRM.png?f=fotoalbum_large
Ik zie 1 verschil met de waardes op hun site: "Vermogen A-7 / W35: 2.7 kW". In de grafiek staat eerder 3,3kW.
En wel bijzonder dat er bij 45graden zo'n grote slinger in blauwe lijn zit en bij andere temperaturen niet.
Deze COP's zijn beter dan die ik had verwacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:59
Niet om je bubble te bursten, maar het is te warm om nu deze waarden te bekijken.
Normaliter bekijk je dat bijv bij 7 graden buiten.
COP5 bij 19 buiten is nou niet heel hoog ofzo.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
SBL schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:32:
En wel bijzonder dat er bij 45graden zo'n grote slinger in blauwe lijn zit en bij andere temperaturen niet.
Mij valt vooral de COP van de 35 graden aanvoertemperatuur tussen de 5 en de 10 graden op. Daar lijkt de COP niet / nauwelijks te stijgen met de stijgende buitentemperatuur.

Mogelijk is een COP rond de 5 de limiet van de Quatt bij een aanvoertemp van 35 graden, en kun je qua COP alleen nog omhoog door de aanvoertemp verder te verlagen?

Ik zit er natuurkundig niet ver genoeg in om in te kunnen schatten of er natuurkundige redenen zijn waarom / of de COP harde limieten heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 00:19:
Niet om je bubble te bursten, maar het is te warm om nu deze waarden te bekijken.
Normaliter bekijk je dat bijv bij 7 graden buiten.
COP5 bij 19 buiten is nou niet heel hoog ofzo.
Mogelijk begrijp ik je verkeerd, maar lees je de grafieken wel correct af? De getoonde grafieken zijn de COP waardes bij verschillende aanvoertemperaturen, bij verschillende buitentemperaturen (horizontale as), met bepaalde maximale vermogens (linker verticale as blauw en geel) en bijbehorende COP waardes (verticale as aan de rechterkant en rode lijn)

De huidige temperaturen staan niet in de grafiek, waarschijnlijk omdat ze ook bij Quatt doorhebben dat boven een graad of 12 buitentemperatuur de benodigde verwarming verwaarloosbaar begint te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Mr_thebrown schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:54:

[...]
Ik zeg ook niet dat de TADO waardeloos is, deze werkt waardeloos met een CiC. Ik heb zelf ook een T6 en een TADO en beide diverse dagen getest waarbij ik de OpenTherm berichten heb bekeken.

Je moet even lezen wat ik schrijf. De TADO stopt met warmtevraag iets boven gevraagd. Het aanpassen van de offset heeft hier niks mee te maken. Dan nog stopt deze met warmtevraag.

[ Voor 11% gewijzigd door medu80 op 04-08-2023 05:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
onlinaius schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:44:
[...]

Ik begrijp ook niet helemaal wat het nut is om warmtevraag mee te nemen.

Huidige temperatuur en gewenst zou al voldoende moeten zijn lijkt mij, dan kan de CiC zelf bepalen of er warmtevraag is?

Dan voorkom je ook gelijk al het gedoe met gedrag van thermostaten, zo lang huidige temperatuur en gewenste temperatuur worden doorgegeven werkt het dan met iedere thermostaat hetzelfde.

Ergens moet er een fout in mijn redenering zitten, want anders zou Quatt dit al lang doorgevoerd hebben lijkt mij.
Klopt, maar toch is het een vereiste. Ik kon de CiC niet activeren zonder ook deze bit te activeren in OTGW. Vermoedelijk omdat niet elke thermostaat de huidige binnentemperatuur mee stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 01:55:
[...]

Mogelijk begrijp ik je verkeerd, maar lees je de grafieken wel correct af? De getoonde grafieken zijn de COP waardes bij verschillende aanvoertemperaturen, bij verschillende buitentemperaturen (horizontale as), met bepaalde maximale vermogens (linker verticale as blauw en geel) en bijbehorende COP waardes (verticale as aan de rechterkant en rode lijn)
Dooihhh nu zie ik ze staan 8)7
Tweakeren op een iPhone is niet altijd een goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Ik begrijp het dan kennelijk toch niet helemaal goed. Jij zegt dat de Tado de warmtevraag stopt zodra de gewenste temperatuur bereikt is. De T6 stopt 0.5 graad boven de gewenste temperatuur met de warmtevraag.

Stel je stelt de gewenste temperatuur op 20 graden in huis. De t6 stopt dan bij 20.5 graden met de warmtevraag. Als je dat met Tado wilt stel je hem dan gewoon op 20.5 in toch ( of je stelt de offset 0.5 graden hoger ).

Dan is er toch geen verschil in het eindresultaat? Het gaat toch om dat het aangenaam is in huis? En er is dan toch geen verschil in hoe efficient de Quatt werkt. Wat is dan de rede om het waardeloos te noemen?
medu80 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 05:02:
[...]

Ik zeg ook niet dat de TADO waardeloos is, deze werkt waardeloos met een CiC. Ik heb zelf ook een T6 en een TADO en beide diverse dagen getest waarbij ik de OpenTherm berichten heb bekeken.

Je moet even lezen wat ik schrijf. De TADO stopt met warmtevraag iets boven gevraagd. Het aanpassen van de offset heeft hier niks mee te maken. Dan nog stopt deze met warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
jbzmr schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:33:
[...]
Heb je deze ook aangepast: {% set quatt_power = states('sensor.name_sensor_that_detects_usage_of_your_quatt')
Dat was 'm !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Inmiddels al meermaals uitgelegd. Maar hier komt ie nog een keer.

Tado: Je stelt 20 graden in, de Quatt draait op 70% het wordt 20.1 0% Quatt. Deze stopt met draaien.

T6. Je stelt 20 graden in, de Quatt draait op 70%, het wordt 20.1, de Quatt draait op 50%, het wordt 20.5 de Quatt draait op 30%. Het wordt 20.7 De Quatt draait op 30% of gaat daarna pas uit.

Als je mijn posts terug zoekt, zie je screenshots met echte waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:48
medu80 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:33:

Tado: Je stelt 20 graden in, de Quatt draait op 70% het wordt 20.1 0% Quatt. Deze stopt met draaien.

T6. Je stelt 20 graden in, de Quatt draait op 70%, het wordt 20.1, de Quatt draait op 50%, het wordt 20.5 de Quatt draait op 30%. Het wordt 20.7 De Quatt draait op 30% of gaat daarna pas uit.

Ik ben echter van mening dat de CIC tekortschiet in dit geval, als dit gedrag inderdaad aanwezig is. De CIC is in staat de gewenste temperatuur te meten, evenals de kamertemperatuur, en zou op basis hiervan zelf een beslissing moeten kunnen nemen, los van de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Dit is toch allang verholpen door Quatt/Tado? Nu 22.6 graden in kamer. Als ik hem op 23 zet gaat de Quatt heel zacht draaien. Dat is toch prima dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Tjr1lsCEVHnqaRpxZUavhuoCjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NeKkdm2gNrp6RQSKeptXE10.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT doet de Quatt überhaupt iets met die warmtevraag. Bij otFtChEnabled is het alleen aan/uit. Volgens mij gebruikt de Quatt alleen vraag en huidig om te bepalen hoe hard hij gaat draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFoqN5U5Dta8niKLNrai-HjbjsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SQcxMmhAJbJ3VNXrKZ2g3tnC.png?f=fotoalbum_large

quote]medu80 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:33:

[/quote]

[ Voor 19% gewijzigd door Mr_thebrown op 04-08-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
prakka schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:37:
[...]

Ik ben echter van mening dat de CIC tekortschiet in dit geval, als dit gedrag inderdaad aanwezig is. De CIC is in staat de gewenste temperatuur te meten, evenals de kamertemperatuur, en zou op basis hiervan zelf een beslissing moeten kunnen nemen, los van de thermostaat.
Dit dus, ik begrijp ook niet helemaal waarom de Quatt iets doet met de warmtevraag. Misschien inderdaad zoals medu80 aangeeft dat niet alle thermostaten binnentemperatuur meesturen naar de ketel. Maar dan nog lijkt het me vrij eenvoudig: if thermostaat binnentemperatuur en gewenste temperatuur meestuurt, ignore warmtevraag.

Mochten ze het nog eenvoudiger willen bij Quatt dan maak je het lijstje met compatibele modellen alle thermostaten die warmtevraag en binnentemperatuur doorsturen (en ik heb een sterk vermoeden dat deze lijst veeeeel langer is dan de huidige lijst met compatibele thermostaten).

Maar misschien zie ik iets over het hoofd, zo dom zal Quatt toch niet zijn om daar niet over na te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Mr_thebrown schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:48:
EDIT doet de Quatt überhaupt iets met die warmtevraag. Bij otFtChEnabled is het alleen aan/uit. Volgens mij gebruikt de Quatt alleen vraag en huidig om te bepalen hoe hard hij gaat draaien.
Dat lijkt mij zelf ook de meest logische optie.

Het lijkt echter niet het geval te zijn, anders zou er geen 'voorkeur' zijn voor de Lyric T6. Alle thermostaten die dan vraagtemperatuur en huidige temperatuur doorsturen zouden dan exact even efficient moeten werken.
Gedrag wordt dan puur bepaald door de CiC, tenzij de thermostaat in kwestie geen vraagtemperatuur meer doorstuurt zodra deze bereikt is.

Medu80 gaf ook al aan dat zonder de vraagtemperatuur te activeren de CiC het signaal niet accepteerde.

Heeft iemand toevallig de Nest nog liggen? Als deze nog steeds niet lekker samen werkt met de Quatt ben ik wel benieuwd of deze zowel vraagtemperatuur als huidige temperatuur doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Volgens mij is het helemaal niet zo dat de Quatt iets doet met de warmtevraag. Met maximale aanvoertemperatuur doet hij sowieso niks bij mij.

En ik zit nu op 22.8 binnen en 23 vraag en de Quatt gebruikt nu nog 320w.
onlinaius schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:10:
[...]

Dit dus, ik begrijp ook niet helemaal waarom de Quatt iets doet met de warmtevraag. Misschien inderdaad zoals medu80 aangeeft dat niet alle thermostaten binnentemperatuur meesturen naar de ketel. Maar dan nog lijkt het me vrij eenvoudig: if thermostaat binnentemperatuur en gewenste temperatuur meestuurt, ignore warmtevraag.

Mochten ze het nog eenvoudiger willen bij Quatt dan maak je het lijstje met compatibele modellen alle thermostaten die warmtevraag en binnentemperatuur doorsturen (en ik heb een sterk vermoeden dat deze lijst veeeeel langer is dan de huidige lijst met compatibele thermostaten).

Maar misschien zie ik iets over het hoofd, zo dom zal Quatt toch niet zijn om daar niet over na te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Er is geen voorkeur meer voor de T6 vanuit Quatt ten opzichte van de Tado. Beide zijn geschikt sinds kort.
onlinaius schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:17:
[...]

Dat lijkt mij zelf ook de meest logische optie.

Het lijkt echter niet het geval te zijn, anders zou er geen 'voorkeur' zijn voor de Lyric T6. Alle thermostaten die dan vraagtemperatuur en huidige temperatuur doorsturen zouden dan exact even efficient moeten werken.
Gedrag wordt dan puur bepaald door de CiC, tenzij de thermostaat in kwestie geen vraagtemperatuur meer doorstuurt zodra deze bereikt is.

Medu80 gaf ook al aan dat zonder de vraagtemperatuur te activeren de CiC het signaal niet accepteerde.

Heeft iemand toevallig de Nest nog liggen? Als deze nog steeds niet lekker samen werkt met de Quatt ben ik wel benieuwd of deze zowel vraagtemperatuur als huidige temperatuur doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-09 23:07
Dit is toch allang verholpen door Quatt/Tado? Nu 22.6 graden in kamer. Als ik hem op 23 zet gaat de Quatt heel zacht draaien. Dat is toch prima dan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[/quote]
Waar haal je dat plaatje vandaan , is dat de TADO interface of de Quatt ?

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik denk ook dat het zomaar een toevalligheid kan zijn dat dat gedrag al dan niet wordt opgemerkt.
Het lijkt mij dat warmtevraag = activering stooklijn. Anders zou de Quatt opentherm sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
HomeAssistant waarin Tado en Quatt verwerkt zit. Stroom meet ik zelf met slimme stekker.
robmaas schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:43:
[...]

Waar haal je dat plaatje vandaan , is dat de TADO interface of de Quatt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[/quote]
Ik zou toch elk woord lezen wat ik schrijf. Daarom werkte, niet werkt, maar werkte de Tado waardeloos. Kan inmiddels opgelost zijn. Zelf niet meer getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:34
geerttttt schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

+1 uit interesse. Ik heb eigenlijk hetzelfde. Buis van kruipruimte naar buiten. Heb er nu nog een zeil overheen tegen de regen en overweeg er 2 componenten kit in te spuiten
koofje in de zijkant gemaakt, deksel erop en quatt heeft het verder gepurred. Ik overweg ook om het bovenstelaagje met 2 componenten echt dicht te maken!

laat maar weten als ik ergens iets van een foto van moet maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
siragrus schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:23:
[...]

je kunt hiervoor Aquaswell van Soudal gebruiken, dat is een Polyurethaan voegkit die opzwelt bij contact met water (en doet dat ook behoorlijk, dus zeer goede afdichting.)
https://www.soudal.com/nl...e-waterdichting/aquaswell
dit is hier al diverse keren voorbij gekomen ook ook door diverse mensen gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:22
Ook hier de keuze gemaakt voor de Quatt en ondertussen een montageafspraak (welke ik ga verschuiven ivm vakantie). Ging als volgt

- 2 juli besteld
- 3 juli checklist uitgevoerd
- 19 juli uitnodiging gesprek (NL)
- 26 juli gesprek
- 31 juli offerte
- 18 augustus montage

Nu duurde de offerte erg lang. Blijkbaar was mijn adviseur met vakantie en was de offerte nog niet afgerond. Na een mailtje naar Quatt werd dit dezelfde dag nog afgerond, erg goed opgepakt dus. Nu zit ik ter voorbereiding nog met een paar vragen die ik met jullie wil delen

Thermostaat
In het gesprek werd de Honeywell T6 geadviseerd, maar ik begrijp dat de Tado tegenwoordig ook een goede optie is. Over de T6 lees ik op o.a. Tweakers veel slechte recensies: uitvoering: Honeywell Lyric T6 (Zwart). Tado heeft betere recensies. Ik neig daarom zelf naar de Tado.

Plek Quatt
De Quatt komt bij ons aan de voorkant van het huis. We hebben een dakoverstek met alle buren die zich hier perfect voor leent. Nu lees ik echter in de mail dat er geen water in mag blijven staan. In de ideale situatie gebeurt dit niet, na elke 2 huizen is er immers een afvoer aanwezig, maar de praktijk laat zien dat deze vaker wel dan niet verstopt zijn waardoor er al gauw 5cm water blijft staan na een regenbui. Nu heb ik twee mogelijkheden:

1. Ik plaats de Quatt op verhoogde rubberen tegels en leeg regelmatig de afvoer. Omdat we een hoekhuis hebben zit een van de leidingen aan onze dakoverstek vast.
2. Ik zet de Quatt op de gevel vast ipv op het dakoverstek.

Vanwege het geluid adviseert Quatt om de WP op het dakoverstek te plaatsen. Deze is echter volledig van hout en loopt deels door naar binnen (bij de keuken). De gevel daarentegen zijn gewoon 2 bakstenen muren met isolatiemateriaal er tussen. Quatt is zelf geen voorstander van optie 2 omdat je dan meer resonantie zou horen in de aansluitende (baby)slaapkamer, terwijl naar mijn gevoel juist optie 1 meer geluid gaat creëren. Ik ben benieuwd of iemand met een van de 2 opties ervaring heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door TalkingCarrot op 04-08-2023 13:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hogu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-09 07:28
TalkingCarrot schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:39:
Thermostaat
In het gesprek werd de Honeywell T6 geadviseerd, maar ik begrijp dat de Tado tegenwoordig ook een goede optie is. Over de T6 lees ik op o.a. Tweakers veel slechte recensies: uitvoering: Honeywell Lyric T6 (Zwart). Tado heeft betere recensies. Ik neig daarom zelf naar de Tado.
Ik ben zelf van de tado naar de T6(r) gegaan. Esthetisch kun je er wat van vinden, maar als je zoals meeste tweakers hier je Quatt in HA hangt, kan dat met beide thermostaten ook.

Die thermostaat raak ik nooit meer aan, tijdschema zit in HA en als ik los wil overrulen gaat dat ook via HA. Overigens staat hij eigenlijk gewoon altijd op 20.5 bij ons en 's nachts 19, moet in de koudere dagen nog zien wat prettig en energie zuinig werkt door een dag/nacht balans.
De negatieve punten uit de reviews zijn bij mij dus niet helemaal van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
  • Laatst online: 12-09 20:15
Quatt wil meters maken blijkens een nieuwe mail:
Vanaf vandaag kun je vrijblijvend en zonder aanbetaling een online adviesgesprek inplannen met een van onze adviseurs. Ook kun je nu een huisbezoek inplannen: één van onze experts komt langs om de installatie bij jou thuis te bespreken. De aanbetaling hiervoor is €99. Dit verrekenen we als korting op de offerte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neZhs3bRgmm-udOlNM6onLHbM04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3VUOkpTbxXtKaYyM2jUXGFR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcieKos
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-08-2023
HenkRood schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:30:

[...]

[Afbeelding]
Ik ontving hem inderdaad ook, kleine aanvulling mbt de snelheid van plaatsen namelijk in augustus tekenen is voor 1 oktober geplaatst.
Aanvullend; ik heb even een foto van mijn idee qua plaatsing genomen op de garage. Is het gemakkelijk om door het ‘boeideel’ (als ik het goed zeg) te komen via een kabelgoot aan de muur omhoog? Uiteindelijk heb ik aan die zijde op de zolder de installatie staan. Alvast dank voor jullie reacties. Ik ben namelijk niet bepaald handig/technisch onderlegd; zou zonde zijn van Quatt hun tijd met mij😅 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vc6Ok55AO_eMt3ok3mhKI5sm3wc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaQuTEwe9uY2TXRRCFWu47ZA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzFrOpbXE1bTNVKf0TzG7JWnnfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjk2kZQDqucxJ19sKDnlvzO3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzPwOi0Ulh9GZzStF7DuDTk-vo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcztUIGoYHl5NOJh2LqIoD3Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

MarcieKos schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:55:
[...]

Ik ontving hem inderdaad ook, kleine aanvulling mbt de snelheid van plaatsen namelijk in augustus tekenen is voor 1 september geplaatst.
Edit-voorstel: 1 oktober

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcieKos
SBL schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:58:
[...]

Edit-voorstel: 1 oktober
Excuus je hebt gelijk, aangepast. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

[Afbeelding]
Ik heb al een Quatt, maar ik heb toch even de online besparingscheck gedaan. Ik ga 534€ per jaar besparen, zeggen ze, maar vertellen er niet bij hoe ze dat hebben berekend :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
SBL schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:04:
[...]

Ik heb al een Quatt, maar ik heb toch even de online besparingscheck gedaan. Ik ga 534€ per jaar besparen, zeggen ze, maar vertellen er niet bij hoe ze dat hebben berekend :-(
Waarschijnlijk 1000m3 (1.40 euro per m3) gas eraf, 2000 kWh (0.40 euro per kWh) erbij. Dat stond in mijn technisch rapport. Besparing hetzelfde.

[ Voor 12% gewijzigd door Rowwan op 04-08-2023 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
QUATT en Honeywell EvoHome thermostaat Update

Ik heb inmiddels diverse settings geprobeerd met mijn EVOHOME systeem en QUATT. Conclusie is dat de EVOHOME enkel de gevraagde watertemperatuur doorgeeft via Open Therm, en niet de actuele/gevraagde ruimtetemperatuur. Ook na doorvoeren software update EVOHOME naar versie geschikt voor Warmtepomp.

De QUATT krijgt 50 graden watertemp vraag door van EVOHOME bij 22,5 graden ruimtevraag, en 22 graden ruimtetemp, en zet hierdoor steeds de CV aan om te helpen. Mijn CV blijft ca 30-60min meedraaien voordat deze uitgaat. elke keer weer.

QUATT heeft wel aangegeven dat als de kamertemperatuur lager is in de winter ca 19-20 graden dat EVOHOME lagere watertemperatuur zal vragen, maar ik ben er niet gerust op. vindt het geen fijne regeling.

Ik ben nu dus overgestapt op een Lyric T6R, net geplaatst en nu werkt het naar wens. QUATT heeft instellingen gewijzigd naar ruimtetem vraag. bij warmtevraag van de thermostaat in de woonkamer 22,5 graden gaat de QUATT netjes draaien op laag vermogen en blijft de CV uit. zoals ik zou verwachten.

Ik heb de EVOHOME nu ingesteld als naregeling voor de kamers met electronisch radiatorknoppen. Dus losgekoppeld van de ketelmodule, de EVOHOME stuurt enkel de radiatorknoppen open/dicht afhankelijk van de temperatuurinstelling van de ruimtes. Dus ik kan nog steeds op afstand de kamers regelen, ze zijn wel afhankelijk van warmtevraag vanuit de woonkamer maar dat zal we goedgaan als de QUATT langere runs gaat maken in de winter, hoop ik.

Op deze manier ga ik maar eens het najaar in en kijken wat er gebeurt.

PS, ik heb nog een splinternieuwe Evohome R8810A OT ketelmodule over indien interesse. anders kan ik deze nog retour sturen binnen 2 weken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgYvB1UZ5_HFSjL_VO0HsFHb8Sc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q19CrXriTTUo5D889ajEPoU6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door sky_walker op 04-08-2023 16:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
[b]TalkingCarrot schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:39:
Vanwege het geluid adviseert Quatt om de WP op het dakoverstek te plaatsen. Deze is echter volledig van hout en loopt deels door naar binnen (bij de keuken). De gevel daarentegen zijn gewoon 2 bakstenen muren met isolatiemateriaal er tussen. Quatt is zelf geen voorstander van optie 2 omdat je dan meer resonantie zou horen in de aansluitende (baby)slaapkamer, terwijl naar mijn gevoel juist optie 1 meer geluid gaat creëren. Ik ben benieuwd of iemand met een van de 2 opties ervaring heeft.
Quatt is daar een beetje raar in, en blijft om de een of andere reden adviseren om Quatts op houten daken te zetten, ipv aan een stenen muur te hangen.

Even aangenomen dat je een spouwmuur hebt, bij voorkeur ook nog met een geisoleerde spouw zou ik zeker gaan voor aan de muur hangen.

De enige reden die ik nog enigszins logisch vind voor plaatsing op een (houten) dak is bereikbaarheid. Zo lang de warmtepomp ook aan de muur nog redelijk bereikbaar is voor plaatsing / onderhoud zou ik zeker kiezen voor aan de muur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Hogu schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:30:
[...]

Ik ben zelf van de tado naar de T6(r) gegaan. Esthetisch kun je er wat van vinden, maar als je zoals meeste tweakers hier je Quatt in HA hangt, kan dat met beide thermostaten ook.

Die thermostaat raak ik nooit meer aan, tijdschema zit in HA en als ik los wil overrulen gaat dat ook via HA. Overigens staat hij eigenlijk gewoon altijd op 20.5 bij ons en 's nachts 19, moet in de koudere dagen nog zien wat prettig en energie zuinig werkt door een dag/nacht balans.
De negatieve punten uit de reviews zijn bij mij dus niet helemaal van toepassing.
Net een T6R geplaatst en werkt als een zonnetje, ook met de QUATT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Ik heb op aanraden van andere ook maar een vuilfilter gekocht (spirocombi MB3). Weten de monteurs waar in het systeem ze deze moeten installeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
TalkingCarrot schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:39:
Ook hier de keuze gemaakt voor de Quatt en ondertussen een montageafspraak (welke ik ga verschuiven ivm vakantie). Ging als volgt

- 2 juli besteld
- 3 juli checklist uitgevoerd
- 19 juli uitnodiging gesprek (NL)
- 26 juli gesprek
- 31 juli offerte
- 18 augustus montage

Nu duurde de offerte erg lang. Blijkbaar was mijn adviseur met vakantie en was de offerte nog niet afgerond. Na een mailtje naar Quatt werd dit dezelfde dag nog afgerond, erg goed opgepakt dus. Nu zit ik ter voorbereiding nog met een paar vragen die ik met jullie wil delen

Thermostaat
Bij een warmtewomp zul je veel minder gebruik maken van een thermostaat, zeker bv geen geofencing toepassen, dat is killing voor de warmtepomp. ook zul je de family moeten laten leren om zo veel mogelijk van dat ding af te blijven.
Hier op het forum hoor je eigenlijk weinig klachten over de T6, het was lange tijd de enige thermostaat die je kon gebruiken. Zelf ook alsvast gekocht. Ben dus ook benieuwd.
Plek Quatt
De Quatt komt bij ons aan de voorkant van het huis. We hebben een dakoverstek met alle buren die zich hier perfect voor leent. Nu lees ik echter in de mail dat er geen water in mag blijven staan. In de ideale situatie gebeurt dit niet, na elke 2 huizen is er immers een afvoer aanwezig, maar de praktijk laat zien dat deze vaker wel dan niet verstopt zijn waardoor er al gauw 5cm water blijft staan na een regenbui. Nu heb ik twee mogelijkheden:
Ik wil niet je vreugte mbt de Quatt nu bederfen, maar heb je gecontroleerd of jij een dergelijke warmtepomp wel daar mag plaatsen. In mijn gemeente (grote gemeente zou dat dus niet mogen, daar moet je namelijk 1m achter de voorrooilijn zitten. Dit zijn o.a. ook regels van de VNG, de door divcerse gemeenten zijn overgenomen.
hier een plaatje (in het rood mag dus geen buitenunit geplaatst worden). Ik weet natuurlijk niet hoe dit bij jou gemeente geregeld is. overigens zou een foto van de bewuste plek helpen om het wat beter te kunnen beoordelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1zPtZ5SKZkTafwPRAvloonUa6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zQr09DVX4nQXcuaA4wO7avk.jpg?f=fotoalbum_large
1. Ik plaats de Quatt op verhoogde rubberen tegels en leeg regelmatig de afvoer. Omdat we een hoekhuis hebben zit een van de leidingen aan onze dakoverstek vast.
2. Ik zet de Quatt op de gevel vast ipv op het dakoverstek.

sorry,ik ben bang dat je daar heel veel plezier van gaat krijgen, mn trillingen en dus ook geluid vinden dit zeer leuk, dus behoorlijk kans op geluiden en trillingen in het huis. De rubberen voetjes zullen wel wat dempen maar of dat voldoende is, daar kom je pas te laat achter. Het probleem is dat elk huis weer anders is, dus al te veel referensies van anderen kan dus ook verkeerd uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Rowwan schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:59:
Ik heb op aanraden van andere ook maar een vuilfilter gekocht (spirocombi MB3). Weten de monteurs waar in het systeem ze deze moeten installeren?
hij moet op de retourleiding (die dus naar de Quatt toe) geplaatst worden, dat kan dus het beste direct voor de spiraalleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFWUd6LT7iISZv64b0IeBW9KNnY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cFsXNX9lCikWreO5aQsWegYq.jpg?f=user_large
zie het kruisje (VF) op deze tekening. O-)

[ Voor 25% gewijzigd door MacD007 op 04-08-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MarcieKos schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:55:
[...]

Ik ontving hem inderdaad ook, kleine aanvulling mbt de snelheid van plaatsen namelijk in augustus tekenen is voor 1 oktober geplaatst.
Aanvullend; ik heb even een foto van mijn idee qua plaatsing genomen op de garage. Is het gemakkelijk om door het ‘boeideel’ (als ik het goed zeg) te komen via een kabelgoot aan de muur omhoog? Uiteindelijk heb ik aan die zijde op de zolder de installatie staan. Alvast dank voor jullie reacties. Ik ben namelijk niet bepaald handig/technisch onderlegd; zou zonde zijn van Quatt hun tijd met mij😅
de vraag hier is uit welk materiaal is het boeidplaat gemaakt en wat zit daar achter? Heb je mogelijk nog een gedetaileerde bouwtekening ?
Uit ervaring van andere tweakers hier is Quatt niet echt dol op door boeiborden te boren, ze zullen dus eerder de optie voor om door de muur en plafond te gaan. Maar ik kan me vergissen.
Je zult dit echt aan Quatt zelf moeten vragen. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:47

[...]

[Afbeelding]
Als dit maar geen teken aan de wand is, de korte tijd tussen offerte en montage en deze actie... Als het maar niet VanMoof achterna gaat. Kennelijk vallen de opdrachten tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Heinemancp schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:24:
[...]

Als dit maar geen teken aan de wand is, de korte tijd tussen offerte en montage en deze actie... Als het maar niet VanMoof achterna gaat. Kennelijk vallen de opdrachten tegen.
Ik vind die mail vooral positief.

Zeer goede stap om advies aan huis te bieden! Is de barriere ook weer weg dat alles via de computer moet. Heel goed initiatief.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:06
Je ketel rookgasafvoer is afkeur overigens, PVC mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcieKos
_JGC_ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:50:
[...]

Je ketel rookgasafvoer is afkeur overigens, PVC mag niet.
Oh meen je dat nou. Ik heb de woning zo gekocht en de man van de cv ketel service heb ik er nooit over gehoord. Wat hoort er dan te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
krizzziz schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:40:
[...]

Ik vind die mail vooral positief.

Zeer goede stap om advies aan huis te bieden! Is de barriere ook weer weg dat alles via de computer moet. Heel goed initiatief.
Sja maar ik lees tussen de regels door dat die 99 euro niet vrijblijvend zijn als je kiest voor een advies thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:06
MarcieKos schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:08:
[...]

Oh meen je dat nou. Ik heb de woning zo gekocht en de man van de cv ketel service heb ik er nooit over gehoord. Wat hoort er dan te zitten?
PVC voor luchttoevoer mag niet. Verder is de boel in de tape gezet en geschilderd. Tape is niet de bedoeling, de rubber manchetten horen van zichzelf dicht te zijn.
Dat lichtere stuk pijp kan ik ook niet thuisbrengen wat het is qua materiaal.
Verder zit er maar 1 beugel op. Die beugel-eis is relatief nieuw, de rest mocht voorheen ook niet. Die laatste beurt was waarschijnlijk voor april, toen is de nieuwe wetgeving ingegaan en mag een monteur de ketel niet meer in bedrijf stellen als die niet voldoet aan de regelgeving. Daarvoor deed men maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 05:45

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Heinemancp schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:24:
[...]

Ja je kunt dat op 2 manieren lezen. Maar zolang deWarmte het nog kan redden met hun paar honderd units die ze plaatsen terwijl ze volgens mij hetzelfde proces hebben, zou quatt het ook moeten kunnen lijkt me.

En tja, als quatt dood is morgen werkt mijn unit nog wel gelukkig, dat was bij VanMoof anders..

Oost west, 127.0.0.1 best!

Pagina: 1 ... 110 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.