Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.831.093 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-10 16:22
onlinaius schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:35:
[...]

Quatt is daar een beetje raar in, en blijft om de een of andere reden adviseren om Quatts op houten daken te zetten, ipv aan een stenen muur te hangen.

Even aangenomen dat je een spouwmuur hebt, bij voorkeur ook nog met een geisoleerde spouw zou ik zeker gaan voor aan de muur hangen.

De enige reden die ik nog enigszins logisch vind voor plaatsing op een (houten) dak is bereikbaarheid. Zo lang de warmtepomp ook aan de muur nog redelijk bereikbaar is voor plaatsing / onderhoud zou ik zeker kiezen voor aan de muur!
Bij de spouwmuur is die minstens zo goed bereikbaar als op het platte dak, bedankt voor de reactie!
MacD007 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:09:

Ik wil niet je vreugte mbt de Quatt nu bederfen, maar heb je gecontroleerd of jij een dergelijke warmtepomp wel daar mag plaatsen. In mijn gemeente (grote gemeente zou dat dus niet mogen, daar moet je namelijk 1m achter de voorrooilijn zitten. Dit zijn o.a. ook regels van de VNG, de door divcerse gemeenten zijn overgenomen.
hier een plaatje (in het rood mag dus geen buitenunit geplaatst worden). Ik weet natuurlijk niet hoe dit bij jou gemeente geregeld is. overigens zou een foto van de bewuste plek helpen om het wat beter te kunnen beoordelen.
[Afbeelding]
Hier heb ik niet aan gedacht. In de welstandsafspraken blijkt inderdaad te staan dat een (airco) buitenunit zoveel mogelijk uit het zicht of op de achtergevel moet worden geplaatst. Laatstgenoemde kan bij ons gelukkig ook prima, dus ik bel na de vakantie maar even de gemeente om dit te verifiëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderegt66
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-09 21:21
sky_walker schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:11:
QUATT en Honeywell EvoHome thermostaat Update

Ik heb inmiddels diverse settings geprobeerd met mijn EVOHOME systeem en QUATT. Conclusie is dat de EVOHOME enkel de gevraagde watertemperatuur doorgeeft via Open Therm, en niet de actuele/gevraagde ruimtetemperatuur. Ook na doorvoeren software update EVOHOME naar versie geschikt voor Warmtepomp.

De QUATT krijgt 50 graden watertemp vraag door van EVOHOME bij 22,5 graden ruimtevraag, en 22 graden ruimtetemp, en zet hierdoor steeds de CV aan om te helpen. Mijn CV blijft ca 30-60min meedraaien voordat deze uitgaat. elke keer weer.

QUATT heeft wel aangegeven dat als de kamertemperatuur lager is in de winter ca 19-20 graden dat EVOHOME lagere watertemperatuur zal vragen, maar ik ben er niet gerust op. vindt het geen fijne regeling.

Ik ben nu dus overgestapt op een Lyric T6R, net geplaatst en nu werkt het naar wens. QUATT heeft instellingen gewijzigd naar ruimtetem vraag. bij warmtevraag van de thermostaat in de woonkamer 22,5 graden gaat de QUATT netjes draaien op laag vermogen en blijft de CV uit. zoals ik zou verwachten.

Ik heb de EVOHOME nu ingesteld als naregeling voor de kamers met electronisch radiatorknoppen. Dus losgekoppeld van de ketelmodule, de EVOHOME stuurt enkel de radiatorknoppen open/dicht afhankelijk van de temperatuurinstelling van de ruimtes. Dus ik kan nog steeds op afstand de kamers regelen, ze zijn wel afhankelijk van warmtevraag vanuit de woonkamer maar dat zal we goedgaan als de QUATT langere runs gaat maken in de winter, hoop ik.

Op deze manier ga ik maar eens het najaar in en kijken wat er gebeurt.

PS, ik heb nog een splinternieuwe Evohome R8810A OT ketelmodule over indien interesse. anders kan ik deze nog retour sturen binnen 2 weken.

[Afbeelding]
Hi sky_walker,

Bij mij hangt sinds maandag ook de QUATT en heb een vergelijkbare situatie als bij jou. Ketel springt ongewenst aan. Ik overweeg ook het vervangen naar TADO of de LYRIC als ik de berichten zo lees.
Als leek heb ik wel nog wat vraagjes:
  • Hoe weet de evohome de watertemperatuur? Je zou verwachten dat alleen de ruimtetemp. kan worden doorgegeven.
  • Hoe stuur je nu de vloerverwarming aan. Ik heb daar nog de BDR91A hangen met daaraan de klep voor de VW. Heb je die er nu helemaal tussen uitgehaald (spanningsloos gemaakt)
  • Welke handelingen moet QUATT nog doen als ik een ander thermostaat plaats?
  • Als ik de EVOHOME wil gebruiken voor naregeling voor de thermostaatknoppen is het nu dus wel zo dat een warmtevraag vanaf de HR92 thermostaatknoppen niet resulteert in het aanslaan van de QUATT / ketel. De radiatoren in de kamers krijgen hun warmte dus als in de woonkamer een warmtevraag is (klassieke opstelling dus) en heb je dus geen zoneregeling meer. Dat zou pleiten voor de TADO, maar weet dan niet hoe dat werkt.... Is het zo bij de TADO dat wel vanaf iedere kamer een warmtevraag gedaan kan worden die resulteert in het aanspringen van de QUATT? Als dan de VW geheel openstaat, zal die ook altijd mee verwarmen :?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:58
TalkingCarrot schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:52:
[...]

Bij de spouwmuur is die minstens zo goed bereikbaar als op het platte dak, bedankt voor de reactie!

[...]

Hier heb ik niet aan gedacht. In de welstandsafspraken blijkt inderdaad te staan dat een (airco) buitenunit zoveel mogelijk uit het zicht of op de achtergevel moet worden geplaatst. Laatstgenoemde kan bij ons gelukkig ook prima, dus ik bel na de vakantie maar even de gemeente om dit te verifiëren.
Als je de luxe hebt zou ik ook zon / schaduw / noorden meenemen. Bij mij staat de Quatt op het bitumen dak van de garage, en ik heb een vermoeden dat dit zo maar eens een paar graden kan schelen als de zon lekker op het zwarte bitumen dak staat te schijnen in de winter. En als de COP per graad buitentemperatuur (even uit het hoofd, pin me er niet op vast) 0.15 scheelt kan het verschil tussen plaatsing op het noorden of in de zon op een oppervlakte wat goed warmte oppakt zomaar eens een paar honderd KWh per jaar schelen.

Voor mij zou het zeker niet op positie nummer 1 komen qua overwegingen, geluid gaat voor en esthetiek wordt ook meegewogen, maar je zou het mee kunnen laten wegen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-09 18:27
sderegt66 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:57:
[...]

Hi sky_walker,

Bij mij hangt sinds maandag ook de QUATT en heb een vergelijkbare situatie als bij jou. Ketel springt ongewenst aan. Ik overweeg ook het vervangen naar TADO of de LYRIC als ik de berichten zo lees.
Als leek heb ik wel nog wat vraagjes:
  • Hoe weet de evohome de watertemperatuur? Je zou verwachten dat alleen de ruimtetemp. kan worden doorgegeven.
  • Hoe stuur je nu de vloerverwarming aan. Ik heb daar nog de BDR91A hangen met daaraan de klep voor de VW. Heb je die er nu helemaal tussen uitgehaald (spanningsloos gemaakt)
  • Welke handelingen moet QUATT nog doen als ik een ander thermostaat plaats?
  • Als ik de EVOHOME wil gebruiken voor naregeling voor de thermostaatknoppen is het nu dus wel zo dat een warmtevraag vanaf de HR92 thermostaatknoppen niet resulteert in het aanslaan van de QUATT / ketel. De radiatoren in de kamers krijgen hun warmte dus als in de woonkamer een warmtevraag is (klassieke opstelling dus) en heb je dus geen zoneregeling meer. Dat zou pleiten voor de TADO, maar weet dan niet hoe dat werkt.... Is het zo bij de TADO dat wel vanaf iedere kamer een warmtevraag gedaan kan worden die resulteert in het aanspringen van de QUATT? Als dan de VW geheel openstaat, zal die ook altijd mee verwarmen :?
Alvast bedankt!
Goedemorgen,

Hierbij de antwoorden op je vragen, voor zover mijn kennis reikt:

1. Evohome systeem rekent op basis van de warmtevraag temperatuur en actuele temperatuur in de verschillende zones een gemiddelde watertemperatuur uit voor je CV systeem. Dat zal ingebakken zitten in de Evohome software en ook een lerend effect van je huis/configuratie. Evohome leest ook de buitentemperatuur uit voor je locatie via internet, dat zal ook meegenomen worden. In mijn geval geeft Evohome nu ca 50 graden water door aan Quatt. Evohome is niet in staat om (1 enkele) ruimtetemperatuur door te geven aldus QUATT.

2. Ik heb de klep 1x opengestuurd door de BDR91 klep (knopje indrukkken) en toen de stekker eruit getrokken (van de klep). Nu blijftie openstaan, spanningsloos

3. Quatt een bericht sturen welke thermostaat je hebt geplaatst. Dan zetten ze de uitlezing in de CiCI over naar ruimtetemperatuur ipv watertemp, als je van evohome aansturing afstapt.

4. dat klopt, de kamers met evohome radiatorknoppen worden enkel verwarmd als er warmtevraag is in de woonkamer en de thermostaatknop opengestuurd is in die ruimte door Evohome. Ik denk dat dat wel goed gaat met een warmtepomp aannemende dat die langere tijd draait op een dag. Hoe de Tado werkt met vloerverwarmingsverdeler en honeywell klep dat durf ik niet te zeggen, in het geval dat jij beschrijft zal idd de vloerverwarming meeverwarmen (buffer) bij warmtevraag in de andere kamers.

Ik heb vrede met mijn huidige configuratie, ik geloof namelijk niet dat je een warmtepomp moet gebruiken om aparte kamers "even" op te warmen bij warmtevraag in afzonderlijke ruimtes. Zoals Tado systeem. Gewoon inregelen op hoofdvertrek (Woonkamer) en de andere ruimtes rustig mee laten verwarmen (met thermostatische radiatorknoppen of een evohome slave regeling).

Ik zet onze slaapkamer, logeerkamer geheel uit en laat studeerkamer en kinderkamers (waar ze na school vaak zitten) standaard op 20 graden oid overdag, en savonds 19 graden. Eventueel per dag in te stellen op de Evohome voor een thuiswerkdag en kantoordag. Volgens mij gaat dat vast goedkomen. Het is voor een warmtepomp efficienter om continue een vaste temperatuur na te streven (in alle vertrekken), dan schommelingen te krijgen.

Hoop dat je hier iets aan hebt, fijn weekend!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Heinemancp schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:24:
[...]

Als dit maar geen teken aan de wand is, de korte tijd tussen offerte en montage en deze actie... Als het maar niet VanMoof achterna gaat. Kennelijk vallen de opdrachten tegen.
beetje zwartdenken (vind ik), je kunt achter elke hoek wel iets kunnen vinden wat een reden kan worden om iets niet te doen.
Tuurlijk bevind zich een beginnend bedrijf in een risicovolle situatie, maar dat zelfde kun je dus ook zeggen van al langer bestaande producenten.
"Kennelijk vallen de opdrachten tegen", op welke feiten baseer je deze uitspraak? of is het meer een buikgevoel van jou? Dus elk bedrijf wat nu met een actie komt staat op omvallen? Als dat zo was was 3/4 van Nederland werkeloos binnen 3 maanden. |:(
Het vergelijk met vanMoof is denk ik geen goed voorbeeld, vanMoof was eerst in de eerste series een prima fiets en bedrijf, echter men wilde te snel te veel met een nieuwe versie (nr 3 van hun fiets), deze bleek gewoon heel slecht te zijn ( slecht ontwerp (oorzaak, men heeft deze te snel op de markt gezet, fiets en zijn onderdelen waren nog niet goed doorontwikkeld) wat resuleerde in een zeer hoge uitval en garantieclaims, dat in combinatie met een te snelle expansie (wererldwijd) was gewoon te veel.
Bij Quatt zie ik dat nog niet zover komen. Quatt kan nu profiteren van hun relatieve snelle groei in aantalen, nu al ruim boven de 2000 stuks binnen 1 jaar, binnen de warmtepomp wereld is dat best een behoorlijke prestatie. _/-\o_
we horen eigenlijk op dit moment nog weinig klachten, de eerste serie voorfronten waren van slechte kwaliteit, deze hebben ze moeten vervangen.
De Quatt unit zelf is een redelijk standaard ontwerp met een behoorlijk lange levenduurverwachting van min. 15 jaar. De CIC is hun eigen ontwerp, als ze de basis van de besturing (ik heb daar nog redelijk weinig over kunnen lezen (welke hardware daarin verbouwd is) zou dus nog een behoorlijke software upgrades kunnen krijgen. De eerder genoemde deWarmte maakt gebruik van een Rasp.Pi met een SD kaartje, ik verwacht daar meer problemen van gezien de betrouwbaarheid van de SD, waarom zij niet voor een SSD gekozen is is mee een raadsel.
Volgens mij hebben ze vlink in personeel uitgebreid en hebben blijkbaar ook voldoende units beschikbaar om geinstalleerd te kunnen worden, logisch dat ze hiervan gebruik willen maken, juist omdat we nu al weer richting winter gaan en mensen nu ook weer iets met energie willen doen en warmtepompen steeds meer geacepteerd gaan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 05-08-2023 13:01 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 06:42

RobertowNL

For your gear!

@MacD007 die zijn ze nog aan het vervangen ;), of ze zijn mij vergeten.
Ben overigens wel wat huiverig voor de gehele kwaliteit van de lak. Maar of dat terecht is kunnen we over een paar jaar pas met zekerheid zeggen.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:57
RobertowNL schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:53:
@MacD007 die zijn ze nog aan het vervangen ;), of ze zijn mij vergeten.
Ben overigens wel wat huiverig voor de gehele kwaliteit van de lak. Maar of dat terecht is kunnen we over een paar jaar pas met zekerheid zeggen.
Bovenrand van mijn voorfront is er ook al half af na 2 maanden...

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Spykie schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:14:
[...]

Bovenrand van mijn voorfront is er ook al half af na 2 maanden...
hou oud zijn die van jullie? ik dacht dat dit probleem alleen bij de eerste lichting was? ander gewoon dat aan quatt even doorgeven, foto erbij, bij anderen is dat dacht ik al vervangen (denminste wat hier op het forum was gepost), succes _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:57
MacD007 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:00:
[...]

hou oud zijn die van jullie? ik dacht dat dit probleem alleen bij de eerste lichting was? ander gewoon dat aan quatt even doorgeven, foto erbij, bij anderen is dat dacht ik al vervangen (denminste wat hier op het forum was gepost), succes _/-\o_
10 juni geplaatst

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:00:
[...]

Weet jij of ze dit proactief doen, of dat je hier zelf achteraan moet?

Die van mij (geplaatste in maart) is ook behoorlijk aan het afbladderen. Ik vind het ook weer niet zo heel erg, want van een afstandje zie je het (nog?) niet, maar als deze op termijn vervangen kan worden is dat uiteraard wel prettig.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-10 12:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ks9cKVcN4TNfVEhCHuNFqyfbGrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3B12pJ1af0xkUIIdx5X4CPy.jpg?f=fotoalbum_large

Heb hier een vermogen van 7kw vandaag met testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 15:53:
[...]

Weet jij of ze dit proactief doen, of dat je hier zelf achteraan moet?

Die van mij (geplaatste in maart) is ook behoorlijk aan het afbladderen. Ik vind het ook weer niet zo heel erg, want van een afstandje zie je het (nog?) niet, maar als deze op termijn vervangen kan worden is dat uiteraard wel prettig.
ze kunnen dat dus niet zelf op afstand zien, dus dat zul je dus wel zelf moeten aangeven, lijkt me dat dit gewoon onder garantie vervangen gaat worden. Ik weet niet uit welk materiaal (de basis) de cover gemaakt is, maar je mag verwachten dat dit echt wat langer dan een paar weken goed blijft. Mbt de garantie zou je zelfs langer dan de vaak standaard 2 jaar mogen verwachten, in nederland is dat namelijk aan de te verwachten levensduur gekoppelt, bij 15 jaar tel uit.

"Als een product gedurende de eerste zes maanden kapot gaat, dan gaat de wet ervan uit dat het product al ondeugdelijk was toen u het kocht. De verkoper zal eventueel moeten bewijzen dat u het product verkeerd gebruikt heeft. Gaat het product na zes maanden kapot? Dan moet u zo nodig kunnen bewijzen dat dit niet uw eigen schuld was.
Volgens een Europese richtlijn is de minimale wettelijke garantieperiode twee jaar. Dit betekent dat u er dus vanuit mag gaan dat een product bij normaal gebruik tenminste twee jaar goed te gebruiken moet zijn.
In de Nederlandse wet staat geen expliciete garantietermijn genoemd. U heeft een wettelijk recht op een deugdelijk product. In de praktijk betekent dit dat u meestal langer dan twee jaren recht heeft op een goed werkend product. De exacte duur zal afhangen van het soort product."
bron:https://www.judex.nl/rech...n%20deugdelijk%20product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Bacteria1980 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:03:
[Afbeelding]

Heb hier een vermogen van 7kw vandaag met testen.
COP van 5,4, niet zo verwonderlijk met de huidige buitentemperaturen, maar blijft wel een mooie COP. *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 20:15
MarcieKos schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:08:
[...]

Oh meen je dat nou. Ik heb de woning zo gekocht en de man van de cv ketel service heb ik er nooit over gehoord. Wat hoort er dan te zitten?
Dit is volgens de regels 2015 (2 jaarlijkse controle en onderhoud)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BARSObheRpt9vYYxcSsqPWlVUoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TnYmKmJgNmckmG7lJAZKBwe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MarcieKos schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:08:
[...]

Oh meen je dat nou. Ik heb de woning zo gekocht en de man van de cv ketel service heb ik er nooit over gehoord. Wat hoort er dan te zitten?
Het materiaal voor de rookgasafvoer moet van Safe PP kunststof (dit is ook dikwandig) zijn, dat van jou lijkt, daar ben ik vrij zeker van, van pvc, en dat laatste mag helaas niet. Kostenfactor rond 150 euro voor een complete set.
Ik zou dit toch laten vervangen door de juiste type. Je loopt hier het risico van een CO lek en dat wil je echt niet in je huis hebben (in Nederland sterven helaas nog rond de 10 personen hierdoor, in België zijn in 2022 al ruim 60 personen hierdoor overleden)
Daarom ook altijd een CO meter bij de cv plaatsen (op circa 1-1,5m hoogte) dus niet op het plafond. _/-\o_

kleine tip, het dubbele stopcontact zou eigenlijk van het spatwaterdichte type moeten zijn (zit onder de watervoerende delen van de ketel, daardoor kans op lekkage (spatwater op het stopcontact). mogelijk dat je dat ook kunt vervangen of verplaats dat thv halverwege de hoogte van de ketel. O-)

[ Voor 20% gewijzigd door MacD007 op 05-08-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcieKos
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-08-2023
MacD007 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:47:
[...]

Het materiaal voor de rookgasafvoer moet van Safe PP kunststof (dit is ook dikwandig) zijn, dat van jou lijkt, daar ben ik vrij zeker van, van pvc, en dat laatste mag helaas niet. Kostenfactor rond 150 euro voor een complete set.
Ik zou dit toch laten vervangen door de juiste type. Je loopt hier het risico van een CO lek en dat wil je echt niet in je huis hebben (in Nederland sterven helaas nog rond de 10 personen hierdoor, in België zijn in 2022 al ruim 60 personen hierdoor overleden)
Daarom ook altijd een CO meter bij de cv plaatsen (op circa 1-1,5m hoogte) dus niet op het plafond. _/-\o_

kleine tip, het dubbele stopcontact zou eigenlijk van het spatwaterdichte type moeten zijn (zit onder de watervoerende delen van de ketel, daardoor kans op lekkage (spatwater op het stopcontact). mogelijk dat je dat ook kunt vervangen of verplaats dat thv halverwege de hoogte van de ketel. O-)
Enorm bedankt voor de tips, ik heb zojuist onze CV-service man een bericht gestuurd dat alles wat je aangeeft geregeld moet worden. Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:30
MarcieKos schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:01:
[...]

Enorm bedankt voor de tips, ik heb zojuist onze CV-service man een bericht gestuurd dat alles wat je aangeeft geregeld moet worden. Nogmaals bedankt!
Als ik het zo bekijk is de rookgasafvoer pp en de luchttoevoer niet. Was voorheen geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Gerardwaz op 05-08-2023 22:29 ]

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gerardwaz schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:27:
[...]

Als ik het zo bekijk is de rookgasafvoer pp en de luchttoevoer niet. Was voorheen geen probleem.
Om het zeker te zijn, er zouden eigenlijk markeringen aanwezig moeten zijn die het gebruikte materiaal aangeven, dus mogelijk dat hij nog even kan kijken, dat is ook een reden dat je zulke zaken niet moet verven, nu is het gewoon erg lastig te zien.
En als je het niet zeker bent zou ik het toch maar vervangen, just for Safety, zullen maar zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 05-08-2023 23:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10 14:35
sky_walker schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:53:
[...]

Goedemorgen,

1. Evohome systeem rekent op basis van de warmtevraag temperatuur en actuele temperatuur in de verschillende zones een gemiddelde watertemperatuur uit voor je CV systeem. Dat zal ingebakken zitten in de Evohome software en ook een lerend effect van je huis/configuratie. Evohome leest ook de buitentemperatuur uit voor je locatie via internet, dat zal ook meegenomen worden. In mijn geval geeft Evohome nu ca 50 graden water door aan Quatt. Evohome is niet in staat om (1 enkele) ruimtetemperatuur door te geven aldus QUATT.

2. Ik heb de klep 1x opengestuurd door de BDR91 klep (knopje indrukkken) en toen de stekker eruit getrokken (van de klep). Nu blijftie openstaan, spanningsloos

3. Quatt een bericht sturen welke thermostaat je hebt geplaatst. Dan zetten ze de uitlezing in de CiCI over naar ruimtetemperatuur ipv watertemp, als je van evohome aansturing afstapt.

4. dat klopt, de kamers met evohome radiatorknoppen worden enkel verwarmd als er warmtevraag is in de woonkamer en de thermostaatknop opengestuurd is in die ruimte door Evohome. Ik denk dat dat wel goed gaat met een warmtepomp aannemende dat die langere tijd draait op een dag. Hoe de Tado werkt met vloerverwarmingsverdeler en honeywell klep dat durf ik niet te zeggen, in het geval dat jij beschrijft zal idd de vloerverwarming meeverwarmen (buffer) bij warmtevraag in de andere kamers.

Ik heb vrede met mijn huidige configuratie, ik geloof namelijk niet dat je een warmtepomp moet gebruiken om aparte kamers "even" op te warmen bij warmtevraag in afzonderlijke ruimtes. Zoals Tado systeem. Gewoon inregelen op hoofdvertrek (Woonkamer) en de andere ruimtes rustig mee laten verwarmen (met thermostatische radiatorknoppen of een evohome slave regeling).

Ik zet onze slaapkamer, logeerkamer geheel uit en laat studeerkamer en kinderkamers (waar ze na school vaak zitten) standaard op 20 graden oid overdag, en savonds 19 graden. Eventueel per dag in te stellen op de Evohome voor een thuiswerkdag en kantoordag. Volgens mij gaat dat vast goedkomen. Het is voor een warmtepomp efficienter om continue een vaste temperatuur na te streven (in alle vertrekken), dan schommelingen te krijgen.

Hier ook de knoop doorgehakt en offerte geaccordeerd. Zit met dezelfde Evohome opstellen en ben er - ondanks ondersteuning van Quatt - niet gerust op dat de default zoneregeling goed gaat werken. Als er nu al twee tweakers met dezelfde problemen zitten voorspeld dat niet veel goeds.

Ik neig ook naar een T6R thermostaat voor de hoofdruimte en de Evohome slave-naregeling voor de overige ruimtes. Deze triggeren dan wel geen warmtevraag (risico op "te koud") maar lopen ook niet onnodig passief mee als de doeltemp bereikt is (nooit "te warm"). Daarnaast haal ik sowieso de zoneklep weg uit de hoofdruimte.

Voelt een beetje als terug in de tijd, maar denk dat ik moet accepteren dat zoneregeling (voor nu) niet meer past in een warmtepomp regime. Toch lijkt me het technisch gezien prima mogelijk, maar niet met twee kapiteins op het schip die allebei willen optimaliseren (Evohome en CiC). Eigenlijk zou de CiC in de toekomst multi-zone support moeten krijgen met simpele thermostaatvoelers per ruimte en aansturing actuators. Maargoed - te kleine markt en schoenmaker blijf bij je leest.

Heb je nog instellingen moeten aanpassen in de Evohome tbv slave-naregeling? Ik kan me voorstellen dat enkel de hoofdruimte zone en OT-ketelmodule verwijderen voldoende is? De Evohome weet toch zelf niet actief dat ie slave ipv master is?

[ Voor 7% gewijzigd door Clock op 06-08-2023 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRS-3
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-09 12:36
Clock schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 07:32:
[...]

Hier ook de knoop doorgehakt en offerte geaccordeerd. Zit met dezelfde Evohome opstellen en ben er - ondanks ondersteuning van Quatt - niet gerust op dat de default zoneregeling goed gaat werken. Als er nu al twee tweakers met dezelfde problemen zitten voorspeld dat niet veel goeds.

Ik neig ook naar een T6R thermostaat voor de hoofdruimte en de Evohome slave-naregeling voor de overige ruimtes. Deze triggeren dan wel geen warmtevraag (risico op "te koud") maar lopen ook niet onnodig passief mee als de doeltemp bereikt is (nooit "te warm"). Daarnaast haal ik sowieso de zoneklep weg uit de hoofdruimte.

Voelt een beetje als terug in de tijd, maar denk dat ik moet accepteren dat zoneregeling (voor nu) niet meer past in een warmtepomp regime. Toch lijkt me het technisch gezien prima mogelijk, maar niet met twee kapiteins op het schip die allebei willen optimaliseren (Evohome en CiC). Eigenlijk zou de CiC in de toekomst multi-zone support moeten krijgen met simpele thermostaatvoelers per ruimte en aansturing actuators. Maargoed - te kleine markt en schoenmaker blijf bij je leest.

Heb je nog instellingen moeten aanpassen in de Evohome tbv slave-naregeling? Ik kan me voorstellen dat enkel de hoofdruimte zone en OT-ketelmodule verwijderen voldoende is? De Evohome weet toch zelf niet actief dat ie slave ipv master is?
Ik gebruik de EvoHome nog wel, maar in de praktijk doet ie niets meer met de zones. Om te zorgen dat de CV-ketel niet steeds aanspringt moet het temperatuurverschil niet te groot worden. Je wilt de benodigde watertemperatuur voor de (in mijn geval) radiatoren zo laag mogelijk, dus laat ik nu alle ruimtes continu verwarmen. Ik moet zeggen: sindsdien is de gasketel er nog maar 1x kort bij aangesprongen (ik monitor het gedrag van Quatt via Domoticz en het opgenomen vermogen/verbruikte gas via een P1-meter en socket van HomeWizard).

Quatt zei op een vraag van mij over of het vervangen van EvoHome door een T6 de moeite waard was dat het verschil in rendement zo laag is, dat de terugverdientijd te lang zou worden. Ik houd de optie T6 dus nog even achter de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10 14:35
TRS-3 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:53:
[...]

Ik gebruik de EvoHome nog wel, maar in de praktijk doet ie niets meer met de zones. Om te zorgen dat de CV-ketel niet steeds aanspringt moet het temperatuurverschil niet te groot worden. Je wilt de benodigde watertemperatuur voor de (in mijn geval) radiatoren zo laag mogelijk, dus laat ik nu alle ruimtes continu verwarmen. Ik moet zeggen: sindsdien is de gasketel er nog maar 1x kort bij aangesprongen (ik monitor het gedrag van Quatt via Domoticz en het opgenomen vermogen/verbruikte gas via een P1-meter en socket van HomeWizard).

Quatt zei op een vraag van mij over of het vervangen van EvoHome door een T6 de moeite waard was dat het verschil in rendement zo laag is, dat de terugverdientijd te lang zou worden. Ik houd de optie T6 dus nog even achter de hand.
Goed te horen, thnx! Wat doe jij dan anders qua configuratie / setup / installatie dan @sky_walker en @sderegt66 waardoor het bij jou loopt zoals het hoort? I.e. geen bijverwarming van CV op onzinnige momenten.

En qua zoneregeling: in een warmtepomp regime met continue verwarming functioneert een zoneregeling systeem primair als een slimme thermostaatknop. Het concept dat een individuele zone warmtevraag kan/mag triggeren moeten we loslaten denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-09 21:19
MacD007 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:47:
[...]

Co meter niet aan het plafond moet juist WEL in de nabijheid van een CV. Hier blijven veel misverstanden over bestaan. In andere ruimtes, bijvoorbeeld slaapkamer wel lager. Check alle mogelijkheden even via de site van de brandweer.
https://www.brandweer.nl/...lder-waar-hang-je-die-op/

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRS-3
Clock schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:04:
[...]

Goed te horen, thnx! Wat doe jij dan anders qua configuratie / setup / installatie dan @sky_walker en @sderegt66 waardoor het bij jou loopt zoals het hoort? I.e. geen bijverwarming van CV op onzinnige momenten.

En qua zoneregeling: in een warmtepomp regime met continue verwarming functioneert een zoneregeling systeem primair als een slimme thermostaatknop. Het concept dat een individuele zone warmtevraag kan/mag triggeren moeten we loslaten denk ik.
Ik heb niks bijzonders gedaan. Toen ik ontdekte dat de ketel steeds mee aansprong (zie mijn oudere posts) heb ik bedacht dat een warmtepomp een andere manier van stoken vraagt. Meestal is de water-uit temperatuur die de Quatt meldt zodra er "heat pump only" wordt verwarmd 35 graden, daarom heb ik gezorgd dat ook in huis de temperatuurverschillen niet meer zo groot werden. Dus (helaas) geen leuke trucjes met draadjes of firmware maar mijn vier zones allemaal op 20,5 gezet en daar gelaten. Ook de radiatoren met thermostaatkoppen vol open, door de lagere watertemperatuur zijn de schommelingen uit het systeem. Resultaat: de afgelopen weken is de ketel 1x mee aangesprongen voor 5 minuten.

Ter info: ik heb een bescheiden vrijstaand huis uit verschillende delen 1930-1950, redelijke isolatie en gewone radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:47
TRS-3 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:21:
[...]

Resultaat: de afgelopen weken is de ketel 1x mee aangesprongen voor 5 minuten.
Ben jij aan het testen, of echt verwarmen in de maand juli /augustus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
clubeddie schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:19:
[...]

Co meter niet aan het plafond moet juist WEL in de nabijheid van een CV. Hier blijven veel misverstanden over bestaan. In andere ruimtes, bijvoorbeeld slaapkamer wel lager. Check alle mogelijkheden even via de site van de brandweer.
https://www.brandweer.nl/...lder-waar-hang-je-die-op/
zij ik dan wat anders? "Dus niet aan het plafond". Ik zat bij die club, weet echt wel waarover ik praat.
Toch maar weer goed dat we het met elkaar eens zijn. 8)7 De ruimte waar een CV staat is veelal niet al te groot, dus zal je laatste opmerking vaak wel meevallen, staat deze in een grote schuur, dan heb je natuurlijk wel gelijk. Dat is ook de reden dat combi CO meter met een rookmelder eigenlijk niet optimaal zijn, juist omdat deze dus op een andere plaats zouden moeten hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRS-3
Heinemancp schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:32:
[...]

Ben jij aan het testen, of echt verwarmen in de maand juli /augustus?
Ik heb de temperatuur op respectievelijk 20,5 en 21 staan. Met buitentemperaturen tussen ongeveer 10 en 18 graden ben ik helaas ook echt aan het verwarmen.

Bijgaand een plaatje van de uitgaande watertemperatuur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQntp1IDO_MIzAowDfIEAXju7j8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j3hCe16sl0V1ZASm1QismMoi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
TRS-3 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:49:
[...]

Ik heb de temperatuur op respectievelijk 20,5 en 21 staan. Met buitentemperaturen tussen ongeveer 10 en 18 graden ben ik helaas ook echt aan het verwarmen.

Bijgaand een plaatje van de uitgaande watertemperatuur.[Afbeelding]
voor het klimaat zou dat wel eens wat lager mogen, ook voor je stroomrekening lijkt me.
overdag zal de temperatuur toch geen 10ºC zijn hier in Nederland. Als testrun is het natuurlijk prima om de nieuwe Quatt aan de tand te voelen, maar bij ons gaat de CV (verwarming deel) in de lente (mei) uit en gaat voor oktober ook niet meer aan. voor de af en toe koudere dagen willen we dan af en toe de open haard aanzetten (krijg daarmee ook het hele huis verwarmd). In de winter staat de Thermostaat op 18,5ºC tot 19ºC, voor ons prima, een trui helpt dan ook. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 06-08-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:47
TRS-3 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:49:
[...]

Bijgaand een plaatje van de uitgaande watertemperatuur.[Afbeelding]
Oef. Waarschijnlijk eerder geopperd, maar is met isolatie nog iets te halen? Of meer gebruik maken van zoninstraling? Ik stook sinds 1 mei niet meer, temp is vandaag nog 22 graden binnen, zonder verwarming (1970, alles na-geisoleerd en HR++ rondom. Ook zoninstraling gebruikt door grote ramen op zuiden - als het te warm is deze dus afdekken met zonnescherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 20:15
MarcieKos schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:01:
[...]

Da's ook de zekerste methode (alles vervangen) Bij de volgende controle zou (bij een gecertificeerd bedrijf) alles afgekeurd worden. Zo op de foto te zien is het geheel (buizen en wand) met witte verf gespoten en de pvc-buis verbindingen met tape afgeplakt 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Heinemancp schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:57:
[...]

Oef. Waarschijnlijk eerder geopperd, maar is met isolatie nog iets te halen? Of meer gebruik maken van zoninstraling? Ik stook sinds 1 mei niet meer, temp is vandaag nog 22 graden binnen, zonder verwarming (1970, alles na-geisoleerd en HR++ rondom. Ook zoninstraling gebruikt door grote ramen op zuiden - als het te warm is deze dus afdekken met zonnescherm)
Ja, dat vroeg ik me ook al af, nu moeten verwarmen klinkt alsof de isolatie inderdaad vrij beroerd is.

Wij hebben ons huis echt niet zo denderend geisoleerd (jaren 60, recente spouwmuurisolatie, veel kunststof kozijnen, maar wel overal 'oud' dubbel glas, en twijfelachtige vloerisolatie (als ik zie hoe de rest is gedaan is er waarschijnlijk wel vloerisolatie toegepast, maar die zal zeker niet volgens huidige maatstaven zijn). Hiermee zitten we nu op 21.6, en 20 op de bovenverdieping (en daar staan een aantal ramen open).

En dan heb je het dus over redelijke isolatie, maar echt niets bijzonders. Als je nu moet verwarmen is eens goed naar de isolatie van de woning kijken dus mogelijk inderdaad geen overbodige luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
Clock schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 07:32:
[...]

Nee, ik heb enkel de zones (thermostaatkranen) opnieuw ingesteld en gekoppeld aan Evohome en aangegeven dat de Evohome niet de thermostaatsensor is voor de zones. De Evohome woonkamer zone is niet gekoppeld aan een ketelmodule, dus de Evohome stuurt verder niets aan. Ik laat nog wel de woonkamer zien als zone, en de Evohome geeft temperatuur weer van de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWMnSOCCMwsGL8m55Oy3qADsEzM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mKhmdAFdYlQ57caJ8AlW6ZWG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXfftKjZy06EE70luQJGOVjFOOM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xIFn5AWZeZkAYrJH6aSVwesG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderegt66
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-09 21:21
sky_walker schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:53:
[...]

Goedemorgen,

Hi,
Zeker heb ik hier wat aan. Dank voor de uitleg.
Een laatste vraagje wat ik nog niet helemaal snap is dat de CIC in twee posities kan staan. Als de EVOHOME dan blijkbaar de watertemp. doorgeeft, dan zou het met de CIC in die stand dan toch wel goed moeten gaan?

Ik ga in ieder geval ook over op een andere thermostaat. Het kwartje bij mij is gevallen richting TADO. Als dat niet bevalt zijn we ook zo weer over op een LYRIC... Wel een gedoe en uiteindelijk wel jammer. Verwachtingen en toezeggingen vanuit QUATT mbt EVOHOME waren anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
MacD007 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:49:
[...]

zij ik dan wat anders? "Dus niet aan het plafond". Ik zat bij die club, weet echt wel waarover ik praat.
Toch maar weer goed dat we het met elkaar eens zijn. 8)7 De ruimte waar een CV staat is veelal niet al te groot, dus zal je laatste opmerking vaak wel meevallen, staat deze in een grote schuur, dan heb je natuurlijk wel gelijk. Dat is ook de reden dat combi CO meter met een rookmelder eigenlijk niet optimaal zijn, juist omdat deze dus op een andere plaats zouden moeten hangen.
Jij schrijft "Daarom ook altijd een CO meter bij de cv plaatsen (op circa 1-1,5m hoogte) dus niet op het plafond."

Maar dat is onjuist
In een ruimte met een verbrandingstoestel (mogelijke CO-bron)
- Aan het plafond
- Op een horizontale afstand tussen 1 en 3 meter van de CO-bron
- Centraal in de ruimte
- Op minimaal 30 centimeter van omliggende muren
- Niet naast aanwezige luchtinlaten of luchtuitlaten of andere objecten aan het plafond.

In andere ruimtes moet deze op 1 a 1,5 meter hoogte. Maar veelal wordt er gezegd dat hij altijd op die hoogte moet hangen en nooit aan het plafond. Maar dat is dus onjuist. Misschien heb ik het in mijn vorige post een beetje onduidelijk geplaatst, maar volgens mij zijn we het niet eens :) (no hard feelings ;) )

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TRS-3
MacD007 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:55:
[...]

voor het klimaat zou dat wel eens wat lager mogen, ook voor je stroomrekening lijkt me.
overdag zal de temperatuur toch geen 10ºC zijn hier in Nederland. Als testrun is het natuurlijk prima om de nieuwe Quatt aan de tand te voelen, maar bij ons gaat de CV (verwarming deel) in de lente (mei) uit en gaat voor oktober ook niet meer aan. voor de af en toe koudere dagen willen we dan af en toe de open haard aanzetten (krijg daarmee ook het hele huis verwarmd). In de winter staat de Thermostaat op 18,5ºC tot 19ºC, voor ons prima, een trui helpt dan ook. O-)
De zuinigste verwarming staat inderdaad niet aan maar ik gebruik de Quatt heel bewust ook nu. Moet er niet aan denken dat de kinderziektes waar ik in het begin tegenaan liep tevoorschijn zouden komen in de winter... En één van de dingen die ik daarmee geleerd heb is dat mijn installatie zonder vloerverwarming zich het best gedraagt als ik de temperatuur in het hele huis constant houd.

Ik wil juist uitproberen of het klopt dat het zo klein mogelijk houden van de temperatuurschommelingen zorgt dat de ketel niet aanslaat, en dat klopt tot nu toe. Dat is heel ander stookgedrag dan eerst, waar ik alleen de ruimte waar ik verbleef verwarmde (vandaar ook de EvoHome regeling). De rest van het huis stond dan op 15 graden.

Op dezelfde manier heb ik de afgelopen winter gestookt op 55 graden watertemperatuur om te kijken of een hybride warmtepomp de boel nog warm kon krijgen, en vervolgens overal ventilatoren onder de radiatoren moeten zetten. Ook dat soort dingen test ik liever vooraf...

Ten aanzien van de temperatuur: die zou uiteraard lager kunnen, maar dan had ie de afgelopen periode niks gedaan. Het kost ondertussen relatief weinig elektriciteit. Niet alleen vanwege mijn zonnepanelen, maar ook omdat de temperatuurverschillen zo klein zijn dat de Quatt erg zuinig verwarmt.

Maar de commentaren op mijn stookgedrag terzijde: ik denk in antwoord op de vraag ten aanzien van het gebruik van een Evohome in combinatie met een Quatt dat mijn conclusie is dat:
1. Het prima werkt als je zorgt dat de temperatuur redelijk constant blijft (iemand zei eens iets als 2 graden)
2. Dat een zoneregeling op die manier niet heel veel zin heeft
3. Dat het aanschaffen van een T6(R) als je al een Evohome hebt, een flinke terugverdientijd betekent. Ook omdat die volgens de techneuten van Quatt minimaal extra rendement ten opzichte van de EvoHome oplevert.

Uiteraard maakt het huis waarin je stookt ook verschil, dit werkt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh!
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:43
Twee weken geleden is onze Quatt geïnstalleerd. Dus over een aantal weken zullen we de subsidie wel terug ontvangen. Nu zat ik eraan te denken om daarvan wellicht de radiatoren op onze kinderkamers te vervangen voor LTV (jaga), en die eventueel te boosten.

Nu hangen er t10 radiators (140×60). Ze staan niet heel vaak aan, maar net om de ergste kou eraf te halen. Kun je die zomaar vervangen of zijn er nog zaken waar je aan moet denken? En heeft dat nog invloed op de instellingen van de Quatt? Beneden is volledig vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbzmr
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-08 18:28
Bartjuh! schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:53:
Twee weken geleden is onze Quatt geïnstalleerd. Dus over een aantal weken zullen we de subsidie wel terug ontvangen. Nu zat ik eraan te denken om daarvan wellicht de radiatoren op onze kinderkamers te vervangen voor LTV (jaga), en die eventueel te boosten.

Nu hangen er t10 radiators (140×60). Ze staan niet heel vaak aan, maar net om de ergste kou eraf te halen. Kun je die zomaar vervangen of zijn er nog zaken waar je aan moet denken? En heeft dat nog invloed op de instellingen van de Quatt? Beneden is volledig vloerverwarming.
Ik had hetzelfde idee. Ook vloerverwarming beneden en radiotoren boven.
Ik heb dit weekend 1 type 10 radiator vervangen voor een Jaga Strada type 11.
Waar je op moet letten is dat je het onderblok ook moet vervangen door een Jaga onderblok (en dus moet het water uit het systeem :-(). Ook moet je letten op de hartafstand tussen de muur en de leidingen indien je leidingen uit de vloer komen (in mijn geval). Dat bepaalt mede welk type Strada je kwijt kunt zonder teveel leidingaanpassingen.

Wat betreft radiator of convector heb je geen invloed op instellingen van de Quatt. Er is bij de installatie ook niet gevraagd of we vloerverwarming en/of radioatoren hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
sderegt66 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:45:
[...]

Hi,
Zeker heb ik hier wat aan. Dank voor de uitleg.
Een laatste vraagje wat ik nog niet helemaal snap is dat de CIC in twee posities kan staan. Als de EVOHOME dan blijkbaar de watertemp. doorgeeft, dan zou het met de CIC in die stand dan toch wel goed moeten gaan?

Ik ga in ieder geval ook over op een andere thermostaat. Het kwartje bij mij is gevallen richting TADO. Als dat niet bevalt zijn we ook zo weer over op een LYRIC... Wel een gedoe en uiteindelijk wel jammer. Verwachtingen en toezeggingen vanuit QUATT mbt EVOHOME waren anders...
De CiC stuurt of op watertemperatuur of op ruimtetemperatuur. Afhankelijk wat de thermostaat doorgeeft moet QUATT de Cic hierop instellen. Bij Evohome krijgt QUATT watertemperatuur door, en moet de CIC daar dus op regelen. Echter als EVOHOME 50 graden water vraagt (zoals bij mij nu het geval is) dan kan de QUATT die temperatuur niet direct leveren en springt de CV eerst bij. Wellicht werkt het in de winter beter wanneer er een stabiele situatie is met water al op een bepaalde temperatuur in je systeem en weinig temperatuurverschillen.

Voor alle duidelijkheid, de QUATT werkt op zich goed samen met Evohome, maar de CV ketel slaat eerst even aan, afhankelijk van de temperatuurvraag. Voor het verbruik maakt het allemaal niet zoveel uit volgens QUATT.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sky_walker
TRS-3 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:35:
[...]

Maar de commentaren op mijn stookgedrag terzijde: ik denk in antwoord op de vraag ten aanzien van het gebruik van een Evohome in combinatie met een Quatt dat mijn conclusie is dat:
1. Het prima werkt als je zorgt dat de temperatuur redelijk constant blijft (iemand zei eens iets als 2 graden)
2. Dat een zoneregeling op die manier niet heel veel zin heeft
3. Dat het aanschaffen van een T6(R) als je al een Evohome hebt, een flinke terugverdientijd betekent. Ook omdat die volgens de techneuten van Quatt minimaal extra rendement ten opzichte van de EvoHome oplevert.

Uiteraard maakt het huis waarin je stookt ook verschil, dit werkt voor mij.
Ik ben het met je eens, Evohome met QUATT kan wel werken als er een evenwicht is, zonder veel temperatuurschommelingen. Liefst constante temperatuur dag en nacht. Feit dat de CV soms aanspringt voor lief nemen. ik ga nog wel even door met de Lyric T6R. en evohome enkel voor naregeling.

En een actieve zoneregeling gewoon vergeten bij een warmtepomp. Wordt over algemeen afgeraden. Is meer geschikt voor CV ketel als snel verwarmingssysteem per ruimte. Warmtepomp kan ook zijn flow niet kwijt als er maar 1 ruimte verwarmd wordt. gewoon vergeten die setup.

[ Voor 5% gewijzigd door sky_walker op 06-08-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenberg2021
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 16:46
sky_walker schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:23:
[...]

Nee, ik heb enkel de zones (thermostaatkranen) opnieuw ingesteld en gekoppeld aan Evohome en aangegeven dat de Evohome niet de thermostaatsensor is voor de zones. De Evohome woonkamer zone is niet gekoppeld aan een ketelmodule, dus de Evohome stuurt verder niets aan. Ik laat nog wel de woonkamer zien als zone, en de Evohome geeft temperatuur weer van de woonkamer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant! Ik heb net een Lyric T6 besteld, omdat ik voornamelijk de vloerverwarming beneden met de warmtepomp wil verwarmen, daarom zou ik de Evohome wegdoen, maar als je de slaapkamers op deze manier toch kunt blijven verwarmen is dat natuurlijk wel interessant.

@sky_walker Ik overweeg dit ook, maar heb ook een vermoeden dat de CiC mogelijk een aansluiting heeft voor een tweede thermostaat... bij het aansluiten door de monteurs heb ik even mee gegluurd en zag toen een OT en een normale thermostaat aansluiting. Of die tweede het doet en of tegelijk aansluiten mogelijk is weet ik alleen niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvdveen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-04 14:13
Vrijdag intake gehad met Quatt, nu een prima offerte liggen (die €1400 goedkoper is dan een andere offerte waarbij men niet aan de zijkant van het huis kan monteren). Mochten er nog mensen zijn die zich zorgen maken over de wachtrij: de huidige wachtrij is zo kort als 'ie kan zijn, met plaatsing plm. 6 weken na akkoord offerte. Quatt verwacht dat dit wel gaat oplopen vanaf september, maar kans is nog steeds groot dat je hem nu nog voor de koude maanden kan krijgen.

Ik had (nadat ik er hier over las) ook nog even doorgevraagd over de bypass: dit is een optie (van €100) om overdruk te voorkomen wanneer je te weinig radiatoren open zet. Wanneer je minstens 3 grote radiatoren open zet (>2m breed) dan is er geen kans op overdruk, maar mocht je bijvoorbeeld soms alleen de woon- en slaapkamer willen verwarmen met elk 1 radiator dan kan het zijn dat er te veel druk is in je buizen, wat de bypass voorkomt. Vanuit comfort is het dus prima om geen bypass te nemen en permanent genoeg radiatoren open te houden. Maar vanuit duurzaamheid is het beter om wel de bypass te nemen omdat je systeem dan ook goed werkt wanneer je dus maar een paar ruimtes wil verwarmen, dat gebruikt immers altijd minder stroom.

Voordat ik ja zeg nog 1 vraag over trillingen / resonantie. Ik heb een hoekhuis uit '83 (zo een waarvan alleen de buitenmuren dragend zijn, dus die is vrij dik) met op de zijmuur al een 4KW LG split unit airco hangen. De Quatt wil ik daarnaast hangen. In beide gevallen zit de slaapkamer aan de andere kant van de muur.

Ik heb op dit moment totaal geen last van de airco qua resonantie of trillingen, ook niet als ik die een avondje door laat draaien. Meer last van de airco-wind dan van de compressor die ik heel zachtjes af en toe hoor brommen. Kan ik er van uit gaan dat ik dus ook geen/weinig resonantie zal hebben met de Quatt? Of is die vergelijking niet zo makkelijk te maken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
asvdveen schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:03:
Vrijdag intake gehad met Quatt, nu een prima offerte liggen (die €1400 goedkoper is dan een andere offerte waarbij men niet aan de zijkant van het huis kan monteren). Mochten er nog mensen zijn die zich zorgen maken over de wachtrij: de huidige wachtrij is zo kort als 'ie kan zijn, met plaatsing plm. 6 weken na akkoord offerte. Quatt verwacht dat dit wel gaat oplopen vanaf september, maar kans is nog steeds groot dat je hem nu nog voor de koude maanden kan krijgen.

Ik had (nadat ik er hier over las) ook nog even doorgevraagd over de bypass: dit is een optie (van €100) om overdruk te voorkomen wanneer je te weinig radiatoren open zet. Wanneer je minstens 3 grote radiatoren open zet (>2m breed) dan is er geen kans op overdruk, maar mocht je bijvoorbeeld soms alleen de woon- en slaapkamer willen verwarmen met elk 1 radiator dan kan het zijn dat er te veel druk is in je buizen, wat de bypass voorkomt. Vanuit comfort is het dus prima om geen bypass te nemen en permanent genoeg radiatoren open te houden. Maar vanuit duurzaamheid is het beter om wel de bypass te nemen omdat je systeem dan ook goed werkt wanneer je dus maar een paar ruimtes wil verwarmen, dat gebruikt immers altijd minder stroom.

Voordat ik ja zeg nog 1 vraag over trillingen / resonantie. Ik heb een hoekhuis uit '83 (zo een waarvan alleen de buitenmuren dragend zijn, dus die is vrij dik) met op de zijmuur al een 4KW LG split unit airco hangen. De Quatt wil ik daarnaast hangen. In beide gevallen zit de slaapkamer aan de andere kant van de muur.

Ik heb op dit moment totaal geen last van de airco qua resonantie of trillingen, ook niet als ik die een avondje door laat draaien. Meer last van de airco-wind dan van de compressor die ik heel zachtjes af en toe hoor brommen. Kan ik er van uit gaan dat ik dus ook geen/weinig resonantie zal hebben met de Quatt? Of is die vergelijking niet zo makkelijk te maken? :)
Eerlijk antwoord, nee, wat dan wel? Geen idee, je kunt een LG gewoon niet met een Quatt vergelijken, los dat trillingen ook nog afhangen hoe hard deze werkt, dat is zeker met resonantie zo, hangt ook af van de eigenschap van de muur.
Wat ik begreep uit het forum hier dat het geluid wel meevalt, ook de meerwaarden zijn eigenlijk niet slecht, tuurlijk er zijn warmtepompen die stiller zijn, deze kosten echter vaak een heel stuk meer.
Dus gewoon wat extra geluidswerende maatregelen nemen, dat vermindert de kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Vanuit comfort is het dus prima om geen bypass te nemen en permanent genoeg radiatoren open te houden. Maar vanuit duurzaamheid is het beter om wel de bypass te nemen omdat je systeem dan ook goed werkt wanneer je dus maar een paar ruimtes wil verwarmen, dat gebruikt immers altijd minder stroom.
Poeh, daar zijn hier al een hoop discussies over geweest, maar waar dat bij een cv ketel meestal wel klopt ligt dat bij een warmtepomp soms toch wat anders.

Even extreem: je hele huis verwarmen op 20 graden kost bijv. bij een goed geïsoleerde woning 20% meer warmte dan alleen de benedenverdieping. (niet onrealistisch). Als je afgiftecapaciteit voor 50% boven en 50% beneden zit betekend alleen beneden verwarmen dat je 80% van de verwarming kwijt moet op 50% van het verwarmingsoppervlak, en dan wordt je aanvoertemperatuur 60% hoger, wat killing is voor je efficiëntie.

Vrij extreem voorbeeld, maar zeker als je het over 'een paar radiatoren' hebben waarvoor je die bypass nodig zou kunnen hebben mogelijk wel van toepassing. Bijv: (open) aanbouw verwarmen op 2 radiatoren of aangrenzende woonkamer ook waardoor je op een totaal van 5 radiatoren uit komt is de kans groot dat die 5 efficiënter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-10 08:14
Vanuit comfort is het dus prima om geen bypass te nemen en permanent genoeg radiatoren open te houden. Maar vanuit duurzaamheid is het beter om wel de bypass te nemen omdat je systeem dan ook goed werkt wanneer je dus maar een paar ruimtes wil verwarmen, dat gebruikt immers altijd minder stroom.
Ook vanuit duurzaamheid is het beter om alle ruimtes continu te verwarmen als je een goed geïsoleerde schil hebt: het rendement van de warmtepomp is veel hoger bij een lagere aanvoertemperatuur. Dat verkrijg je door zoveel mogelijk afgiftevermogen, dus zoveel mogelijk radiatoren open. Gesloten ruimtes waar je nooit komt en veel buitenmuur oppervlakte relatief met binnenmuur zou je wel onverwarmd kunnen laten. Door een bypass maak je een "kortsluiting" in je afgiftesysteem waardoor de aanvoertemperatuur enorm snel stijgt. Let op bij kleine radiatoren dichtbij de warmtepomp, deze kunnen ook een "kortsluiting" geven, dus wel inregelen (doorstroom beperken)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:47

polthemol

Moderator General Chat
Ben hier in de running voor een hybride oplossing (ivm budget en alle verbouwingen die eraan vast hangen, is het volledig overstappen op een warmtepomp nog geen optie).

De vragen waar ik nog een beetje over loop te dubben bij Quatt is wat er gebeurt mochten ze ophouden te bestaan: is die unit dan nog te gebruiken voor een latere doorgroei naar een volledige warmtepomp ipv deze hybride oplossing of ben je dan gewoon de sjaak?

Hetzelfde heb ik met hun controller: wat als ze er niet meer zijn, functioneert die unit via een of andere standaard?

Nu meteen ook puzzelen of ik die unit op het dak van een dakkapel kwijt kan (moet nog even zoeken wat hun eisen daaraan zijn, de informatie op hun website is nogal een beetje summier in ieder geval :/ ), dan zou het een perfect systeem zijn om die gasrekening stevig omlaag te duwen komend jaar :D

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 06:42

RobertowNL

For your gear!

polthemol schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:29:
Ben hier in de running voor een hybride oplossing (ivm budget en alle verbouwingen die eraan vast hangen, is het volledig overstappen op een warmtepomp nog geen optie).

De vragen waar ik nog een beetje over loop te dubben bij Quatt is wat er gebeurt mochten ze ophouden te bestaan: is die unit dan nog te gebruiken voor een latere doorgroei naar een volledige warmtepomp ipv deze hybride oplossing of ben je dan gewoon de sjaak?
Unit is 'gewoon' offline te gebruiken. Maar wat betreft all electric ben ik bang van wel. Ik vraag mij ook af hoe dit eruit zal komen te zien (las iets over een buffervat, maar concreet is het nog niet geworden).

Overigens kan ik mij bijna niet voorstellen dat een 4kW unit in veel gevallen voldoende gaat zijn. In mijn woning is het net-aan voldoende voor verwarming, maar voor SWW erbij in de winter zal hij het niet trekken ben ik bang.
Hetzelfde heb ik met hun controller: wat als ze er niet meer zijn, functioneert die unit via een of andere standaard?
Het is nog onbekend welk protocol ze gebruiken om de unit zelf aan te sturen.
Nu meteen ook puzzelen of ik die unit op het dak van een dakkapel kwijt kan (moet nog even zoeken wat hun eisen daaraan zijn, de informatie op hun website is nogal een beetje summier in ieder geval :/ ), dan zou het een perfect systeem zijn om die gasrekening stevig omlaag te duwen komend jaar :D
@marijnflipse Wanneer zijn de Tweakers weer welkom op jullie HQ? Lijkt mij mooi om jullie vooruitgang te zien en wat jullie plannen zijn voor de toekomst (FE). Wellicht tijd voor een 'gebruikersdag' (zie voorbeeld van Sessy).

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
RobertowNL schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:52:
[...]

Unit is 'gewoon' offline te gebruiken. Maar wat betreft all electric ben ik bang van wel. Ik vraag mij ook af hoe dit eruit zal komen te zien (las iets over een buffervat, maar concreet is het nog niet geworden).

Overigens kan ik mij bijna niet voorstellen dat een 4kW unit in veel gevallen voldoende gaat zijn. In mijn woning is het net-aan voldoende voor verwarming, maar voor SWW erbij in de winter zal hij het niet trekken ben ik bang.
Ik bedenk me trouwens, als ik tzt van 4kW naar 8kW ga, dan heb ik de hele cv niet nodig, warm water in de badkamer plan ik toch via een doorstroomverwarmer te doen (toch? met voorzichtig vraagteken)

Dank voor de rest van je antwoorden!

Voor de dakkapelmensen, ik kon net vinden dat de volle unit een ~65kg weegt, dus dat is met wat marge wat de dakkapel moet kunnen dragen. Nu alleen nog even uitzoeken met hoeveel krachten je rekening moet houden als de wind er bv. vol op komt te staan. Denk dat mijn buren het niet grappig vinden om een buitenunit als vlieger te zien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 05:45

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
polthemol schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:08:
[...]

Ik bedenk me trouwens, als ik tzt van 4kW naar 8kW ga, dan heb ik de hele cv niet nodig, warm water in de badkamer plan ik toch via een doorstroomverwarmer te doen (toch? met voorzichtig vraagteken)

Dank voor de rest van je antwoorden!

Voor de dakkapelmensen, ik kon net vinden dat de volle unit een ~65kg weegt, dus dat is met wat marge wat de dakkapel moet kunnen dragen. Nu alleen nog even uitzoeken met hoeveel krachten je rekening moet houden als de wind er bv. vol op komt te staan. Denk dat mijn buren het niet grappig vinden om een buitenunit als vlieger te zien :P
Waarom pak je niet gewoon direct een 8kw? Het kost niet heel veel meer dan een 4kw omdat je dubbele subsidie krijgt, en dat maakt de mogelijkheid tot full-electric wel iets aannemelijker. En wat noem jij full electric? Een elektrische doorstroomketel aansluiten zou op dit moment ook moeten kunnen als je wilt.

En de controller, tja die draait hun eigen software, maar is wel gewoon een linux systeem, dus het is niet onmogelijk dat het opgepakt wordt door de community als het bedrijf op de fles zou gaan ooit.

Ondertussen zitten ze ruim over de 2000 installaties heen, dus er is een aardige userbase om het collectief over te nemen als ze ermee zouden kappen. Maar voor garantiekwesties laten we daar maar niet op hopen ;)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
geerttttt schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:46:
[...]

Waarom pak je niet gewoon direct een 8kw? Het kost niet heel veel meer dan een 4kw omdat je dubbele subsidie krijgt, en dat maakt de mogelijkheid tot full-electric wel iets aannemelijker. En wat noem jij full electric? Een elektrische doorstroomketel aansluiten zou op dit moment ook moeten kunnen als je wilt.
Budget + jaren 30 woning: no such thing als 'even aanpassen' (helaas). Electrische doorstroomverwarmer voor badkamer vereist een verbouwing van de complete badkamer, 2 4kw units vereist een aanpassing van de meterkast en dus een nieuwe meterkast wat een verbouwing van de inkom vereist en nieuw leidingwerk, enz. Helaas is verbouwen in dit soort huizen vrij complex door veel oud leed en daardoor met momenten ook vrij prijzig. Gelukkig betalen investeringen zich wel heel snel terug, maar het budget is nu langzaam wel op na 2 jaar lang alles bijwerken.
En de controller, tja die draait hun eigen software, maar is wel gewoon een linux systeem, dus het is niet onmogelijk dat het opgepakt wordt door de community als het bedrijf op de fles zou gaan ooit.

Ondertussen zitten ze ruim over de 2000 installaties heen, dus er is een aardige userbase om het collectief over te nemen als ze ermee zouden kappen. Maar voor garantiekwesties laten we daar maar niet op hopen ;)
Terechte aanvulling, geeft al wat meer zekerheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

Ze kunnen de 8kW gewoon op 1 groep aansluiten, dus dat vereist geen aanpassing tov de 4kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
polthemol schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:58:
[...]

Budget + jaren 30 woning: no such thing als 'even aanpassen' (helaas). Electrische doorstroomverwarmer voor badkamer vereist een verbouwing van de complete badkamer, 2 4kw units vereist een aanpassing van de meterkast en dus een nieuwe meterkast wat een verbouwing van de inkom vereist en nieuw leidingwerk, enz. Helaas is verbouwen in dit soort huizen vrij complex door veel oud leed en daardoor met momenten ook vrij prijzig. Gelukkig betalen investeringen zich wel heel snel terug, maar het budget is nu langzaam wel op na 2 jaar lang alles bijwerken.

[...]

Terechte aanvulling, geeft al wat meer zekerheid
Nou ja, 2 4kw units vragen gewoon een 16 ampere groep. dat terwijl een 4kw unit 10 amp vraagt. Je hebt geen ruimte om een 16a groep bij te prikken of een weinig gebruikte groep te gebruiken hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Budget en 2 4KW units zouden die groep net erover duwen. Ik hou wat marges aan, want de stroomvoorziening in deze woning is een bijzondere puzzel. Er is geen plek vrij meer in de meterkast en de ombouw geeft ook weinig tot geen ruimte (charmes, stroomwerk is echt een drama hier). Maar goed, ik heb mijn antwoorden.

Vanuit Quatt op de vraag over de unit op een dakkapel plaatsen het erg onbevredigende antwoord gekregen dat dit aan de gemeente is.Beetje vervelend dat de technische eisen voor dergelijke opties niet gewoon vermeld staan ergens (of ik moet erom heen lezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Bij mij kon het niet omdat het schuine dak eronder te lang was. De stijger was dan te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-09 23:07
Klopt het dat je eigenlijk nergens kunt zien hoe vaak en hoelang de Quatt aangaat en hoeveel er dan verbruikt wordt of kijk ik erge overheen ?
Ik heb wel de P1 en homewizzard maar daarmee blijft het een beetje gokken. De Honeywell T6 geeft ook al haast niets prijs aan info.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:06
robmaas schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:19:
Klopt het dat je eigenlijk nergens kunt zien hoe vaak en hoelang de Quatt aangaat en hoeveel er dan verbruikt wordt of kijk ik erge overheen ?
Ik heb wel de P1 en homewizzard maar daarmee blijft het een beetje gokken. De Honeywell T6 geeft ook al haast niets prijs aan info.
Waarom is het gokken met de Homewizard? Als de Quatt aangaat en stroom verbruik zie je dit direct terug toch? Het verbruik in standby stand is immers maar 4w.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-09 20:48

Trackerfire

BTC HODLER

Dit kan vrij makkelijk door hem aan Home Assistant of Domoticz te hangen :)

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:55
krizzziz schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:21:
[...]

Waarom is het gokken met de Homewizard? Als de Quatt aangaat en stroom verbruik zie je dit direct terug toch? Het verbruik in standby stand is immers maar 4w.
Als er PV in het spel is, zie je dat niet (altijd even duidelijk) terug in je P1-grafiek. Daar wordt alles immers bij elkaar opgeteld en afgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbzmr
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-08 18:28
Gramser schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:53:
[...]

Als er PV in het spel is, zie je dat niet (altijd even duidelijk) terug in je P1-grafiek. Daar wordt alles immers bij elkaar opgeteld en afgetrokken.
Als je de PV installatie ook in Home Wizard opneemt (via directe integratie of via een kWh meter) dan zie je exact en heel duidelijk wat je verbruikt, wat je genereert, wat je importeert en wat je exporteert. Allemaal overzichtelijk in de Home Wizard App.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
jbzmr schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

Als je de PV installatie ook in Home Wizard opneemt (via directe integratie of via een kWh meter) dan zie je exact en heel duidelijk wat je verbruikt, wat je genereert, wat je importeert en wat je exporteert. Allemaal overzichtelijk in de Home Wizard App.
Ik lees P1-meter en HomeWizard. Jij doet aannames ;)

En ik weet het hoor - khebzezellufook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-10 11:34

SBL

Ja, het is wel jammer dat je verbruik met Quatt data alleen niet kan zien over een bepaalde periode, niet in de app en niet in JSON.
Met P1 en verbruiksmeter van HomeWizard, zou je wel de kWh e kunnen zien, in de HomeWizard-app. Of heb je alleen P1 meter?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
Ik heb beide maar vindt het dus inderdaad niet helemaal duidelijk. Zeker niet als de zon net gaat schijnen en de verwarming ook juist op dat moment aanspringt :)

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
robmaas schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:59:
Ik heb beide maar vindt het dus inderdaad niet helemaal duidelijk. Zeker niet als de zon net gaat schijnen en de verwarming ook juist op dat moment aanspringt :)
Als je een kWh meter op eigen groep van de Quatt hebt zitten, kun je puur en alleen dat gebruik monitoren. Dat is toch best duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:59
Gramser schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:10:
[...]

Als je een kWh meter op eigen groep van de Quatt hebt zitten, kun je puur en alleen dat gebruik monitoren. Dat is toch best duidelijk?
Maar zo zijn de meeste Quatts niet aangesloten.

Alternatief is de HW stekker ertussen. (Van de Quatt dus) Komt op hetzelfde neer; een separate stroommeter in de app, met een knappe resolutie ook nog.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
paQ schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:19:
[...]

Maar zo zijn de meeste Quatts niet aangesloten.

Alternatief is de HW stekker ertussen. (Van de Quatt dus) Komt op hetzelfde neer; een separate stroommeter in de app, met een knappe resolutie ook nog.
Oh ja, de Quatt zit met een stekker. Dan inderdaad de Energy Socket van HW, doet zo'n beetje hetzelfde (en grafisch sowieso).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

robmaas schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:59:
Het standby gebruik van de Quatt = 4Watt = 0,7kWh/week, dus ik kan goed zien dat mijn Quatt in juli niet aan is geweest.
Hoe ziet het er bij jou uit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbEZJwjc_aYYsF_nys67xJ_u6-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQ0DeVxOF377MomUI3S8rsk3.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
@ SBL waar lees jij dat af ?

@ Gramser.Wie heeft een kWh meter per groep ? Onze Quatts zitten op de werkschakelaar. En de groep is niet apart uit te lezen. Het verbruik van de fase (niet de groep) geeft natuurlijk wel een indicatie, maar echt duidelijk is het allemaal niet. Er is dus zo helaas geen cleane grafiek voor alleen de Quatts uit te lezen.

Ik snap natuurlijk best dat als om 2 'snachts er opeens hoger stroomverbruik is dat dit dan hoogstwaarschijnlijk wel de Quatts zullen zijn, maar over de hele dag, inclusief wisselwerking Zonnepanelen is gewoon niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
robmaas schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:31:

@ Gramser.Wie heeft een kWh meter per groep ? Onze Quatts zitten op de werkschakelaar. En de groep is niet apart uit te lezen. Het verbruik van de fase (niet de groep) geeft natuurlijk wel een indicatie, maar echt duidelijk is het allemaal niet. Er is dus zo helaas geen cleane grafiek voor alleen de Quatts uit te lezen.

Ik snap natuurlijk best dat als om 2 'snachts er opeens hoger stroomverbruik is dat dit dan hoogstwaarschijnlijk wel de Quatts zullen zijn, maar over de hele dag, inclusief wisselwerking Zonnepanelen is gewoon niet duidelijk.
Zat mensen met een warmtepomp hebben een kWh-meter op de groep van de warmtepomp.

Je zegt dat de groep niet apart uit te lezen is? Zitten er alleen Quatts op die groep achter de werkschakelaar? Kan daar dan geen kWh-meter tussen worden geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
Gramser schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:38:
[...]

Zat mensen met een warmtepomp hebben een kWh-meter op de groep van de warmtepomp.

Je zegt dat de groep niet apart uit te lezen is? Zitten er alleen Quatts op die groep achter de werkschakelaar? Kan daar dan geen kWh-meter tussen worden geplaatst?
Dat zal best kunnen, en zo zal er nog wel meer kunnen, maar ik vroeg me af of dat niet wat eenvoudiger zou kunnen, zoals bijvoorbeeld in de Quatt App.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
robmaas schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:50:
[...]

Dat zal best kunnen, en zo zal er nog wel meer kunnen, maar ik vroeg me af of dat niet wat eenvoudiger zou kunnen, zoals bijvoorbeeld in de Quatt App.
Nog niet. Momenteel zie je wel het actuele verbruik in de app. Maar aangezien hij huidig stroomverbruik kan meten blijkbaar verwacht ik dat er wel een manier in komt om historisch verbruik te zien. Zie ook het inzicht tabblad in de app van Quatt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
polthemol schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:24:
Budget en 2 4KW units zouden die groep net erover duwen. Ik hou wat marges aan, want de stroomvoorziening in deze woning is een bijzondere puzzel. Er is geen plek vrij meer in de meterkast en de ombouw geeft ook weinig tot geen ruimte (charmes, stroomwerk is echt een drama hier). Maar goed, ik heb mijn antwoorden.

Vanuit Quatt op de vraag over de unit op een dakkapel plaatsen het erg onbevredigende antwoord gekregen dat dit aan de gemeente is.Beetje vervelend dat de technische eisen voor dergelijke opties niet gewoon vermeld staan ergens (of ik moet erom heen lezen).
kleine tip, plaats eens een foto van je meterkast hier, dan kunnen we eens kijken of we nog een idee hebben hoe je dit toch kunt oplossen, alleen heb ik wat meer info nodig, je mag me ook een pm sturen.

mbt plaatsing, dat is gewoon een ramp, oorzaak ligt hier heel duidelijk bij de gemeente, daar ontbreekt het gewoon aan alle kanten aan kennis en kunde. Het vervelende is echter dat dit in de directe toekomst nog veel erger gaat worden door de nieuwe wetgeving (Omgevingswet), die nog een stuk strenger is, dus ook daarmee niet te lang wachten. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
robmaas schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:31:

ik dus juist wel, achter de groep (eigen alamat) zit een homewizzard kwh meter. Ook bewust een alamat gekozen zodat bij een storing in een andere groep (aardlekfout) deze groep niet wordt beinvloed.
in de app van homewizzard kan ik dat nu juist wel goed zien, want daar is het interne verbruik van zonnestroom heel duidelijk zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
als je een aparte kwh meter op de groep zet kun je direct zien wat je Quatt verbruikt, waneer deze aanslaat ten ook hoe lang dat is. om het goed te kunnen meten moet je wel alleen de Quatt op die groep hebben zitten.
Maar het kan dus wel. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermaster
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-10 06:33
Wij overwegen ook een hybride warmtepomp van Quatt te nemen. Er zijn twee locaties die geschikt zouden kunnen zijn bij ons.
  1. de dakkapel

In verschillende topics ben ik al tegengekomen dat je op de dakkapel last kan krijgen van resonantie van het geluid. Daarnaast zou ik het liefst een paar zonnepanelen hierop leggen omdat de rest van het dak op net NO is.
  2. Op de grond aan de voorkant van het huis

Op de grond aan de voorkant van het huis zou deze kunnen staan. De leidingen moeten dan 5-6 meter omhoog langs de buitenmuur. Lijkt mij de meest ideale optie van afkoeling van het water(?)
    Wat ik mij alleen afvraag is hoe het zit met de eventuele vergunningen en de regels qua geluid? Het geluidsniveau van de Quatt hebben ze aangegeven maar dit is meer dan het mag zijn om de perceelsgrens.

Hoe snel net het geluidsniveau af? Hoe zou ik dit moeten kunnen berekenen? Want de informatie hierover op de site van Quatt is erg beperkt.

Iemand ervaring met het aanvragen van vergunningen? Of is dat niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

jagermaster schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:41:
Wij overwegen ook een hybride warmtepomp van Quatt te nemen. Er zijn twee locaties die geschikt zouden kunnen zijn bij ons.
  1. de dakkapel

In verschillende topics ben ik al tegengekomen dat je op de dakkapel last kan krijgen van resonantie van het geluid. Daarnaast zou ik het liefst een paar zonnepanelen hierop leggen omdat de rest van het dak op net NO is.
  2. Op de grond aan de voorkant van het huis

Op de grond aan de voorkant van het huis zou deze kunnen staan. De leidingen moeten dan 5-6 meter omhoog langs de buitenmuur. Lijkt mij de meest ideale optie van afkoeling van het water(?)
    Wat ik mij alleen afvraag is hoe het zit met de eventuele vergunningen en de regels qua geluid? Het geluidsniveau van de Quatt hebben ze aangegeven maar dit is meer dan het mag zijn om de perceelsgrens.

Hoe snel net het geluidsniveau af? Hoe zou ik dit moeten kunnen berekenen? Want de informatie hierover op de site van Quatt is erg beperkt.

Geluid naar de openbare weg maakt niet uit. Hoeveel is de afstand van Quatt naar tuin/raam van de buren? Denk aan ordegrootte 3meter die nodig is en in dit model kun je het precies bepalen: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermaster
SBL schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:48:
[...]

Geluid naar de openbare weg maakt niet uit. Hoeveel is de afstand van Quatt naar tuin/raam van de buren? Denk aan ordegrootte 3meter die nodig is en in dit model kun je het precies bepalen: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
De afstand naar de buren naar ongeveer 2-2,5 meter zijn. Dat zou dus te weinig gaan worden om goed te kunnen plaatsen. Het Excel bestand ga ik nog even goed bekijken, alleen nu erg lastig met alleen een telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jagermaster schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:41:
[list=1]
• de dakkapel

Op de grond aan de voorkant van het huis
mag in veel gemeenten niet, bv bij de richtlijn van de VNG staat, deze moet achter 1m van de voorrooilijn van het huis staan. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou gemeente is?
volgens mij heeft een huis ook een zijkant (tenminste als het geen rijtjeshuis is) en in ieder geval een achterkant, plaatsen van foto cq een eenvoudige plattegrond help wel hierbij.
Kijk, er moet ook af en toe onderhoud gepleegd worden aan een warmtepomp, hoe moet die monteur naar naar boven? of denk je dat het drinken van redbull voldoende is? plus dat ding moet ook naar boven (weegt circa 60 kg, dus kraan nodig (circa 500-600 euro extra kosten).
in aanvulling wat @SBL al geschreven heeft, je kunt het beste de rekenmodule (van de link van@SBL gebruiken, daarmee kun je extact bepalen of jou locatie geschikt is, lees aub ook eerst de handleiding door. Heb je hulp nodig omdat je niet uitkomt, dan mag je me een pm sturen.
overigens geeft Quatt juist wel de benodigde info door 55/52 dB geluidsvermogen van hun warmtepomp. Wat moeten ze nog anders aangeven? Elke situatie is anders, belangrijk is de afstand tot de erfgrens naar je buren (denk er aan als je twee buren hebt (rijtjeshuisje) dus ook aan alle beide kanten.
[/li]
[/list]
Vergunning wel of niet nodig is sterk afhankelijk wat binnen jou gemeente is bepaald. dus eerst eens op de site van jou gemeente kijken wat zij over buitenunits van warmtepompen aan eisen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermaster
MacD007 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:05:
[...]

mag in veel gemeenten niet, bv bij de richtlijn van de VNG staat, deze moet achter 1m van de voorrooilijn van het huis staan. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou gemeente is?
zover ik terug kan vinden is in Amersfoort, waar ik woon, wel vergunningsplichtig maar wordt het niet direct afgewezen.
[...]

volgens mij heeft een huis ook een zijkant (tenminste als het geen rijtjeshuis is) en in ieder geval een achterkant, plaatsen van foto cq een eenvoudige plattegrond help wel hierbij.
in het weekend ben ik weer thuis en zal ik een plattegrond uploaden. Een zijkant heb ik ook alleen wordt dat wel meteen een langere weg naar de cv ketel toe. De achterkant is niet zo handig ivm het lessenaars dak wat wij hebben. Dan moet je of binnen door via de kruipruimte of je gaat vele meters langs het dak omhoog maken.
Kijk, er moet ook af en toe onderhoud gepleegd worden aan een warmtepomp, hoe moet die monteur naar naar boven? of denk je dat het drinken van redbull voldoende is? plus dat ding moet ook naar boven (weegt circa 60 kg, dus kraan nodig (circa 500-600 euro extra kosten).
klopt, de dakkapel opkomen voor onderhoud is niet zo lastig. Alleen heb ik zelf natuurlijk niets te maken met zekeren voor de arbotwet.
[...]
in aanvulling wat @SBL al geschreven heeft, je kunt het beste de rekenmodule (van de link van@SBL gebruiken, daarmee kun je extact bepalen of jou locatie geschikt is, lees aub ook eerst de handleiding door. Heb je hulp nodig omdat je niet uitkomt, dan mag je me een pm sturen.
overigens geeft Quatt juist wel de benodigde info door 55/52 dB geluidsvermogen van hun warmtepomp. Wat moeten ze nog anders aangeven? Elke situatie is anders, belangrijk is de afstand tot de erfgrens naar je buren (denk er aan als je twee buren hebt (rijtjeshuisje) dus ook aan alle beide kanten.

[...]
ik ga mij erin verdiepen, dank je!
Vergunning wel of niet nodig is sterk afhankelijk wat binnen jou gemeente is bepaald. dus eerst eens op de site van jou gemeente kijken wat zij over buitenunits van warmtepompen aan eisen stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
[b]MacD007 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:05:
Ik meen me van eerder in dit topic te herinneren dat als je de warmtepomp los plaatst deze onder hele andere regels valt? Of was dat alleen als je deze ergens in inbouwt? Ik meen me te herinneren dat we het er hier toen over hadden dat je theoretisch ondere alle wet en regelgeving uit kon komen als je de warmtepomp in je tuinhuis zet, met een rooster naar buiten om de koude lucht af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Ja die discussie staat mij ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:57:
[...]

Ik meen me van eerder in dit topic te herinneren dat als je de warmtepomp los plaatst deze onder hele andere regels valt? Of was dat alleen als je deze ergens in inbouwt? Ik meen me te herinneren dat we het er hier toen over hadden dat je theoretisch ondere alle wet en regelgeving uit kon komen als je de warmtepomp in je tuinhuis zet, met een rooster naar buiten om de koude lucht af te voeren.
Ja, kan me dat ook nog herinneren, echter als een gemeente zelf bepaalde regels mbt de buitenunits van warmtepompen heeft opgesteld dan zit je daar wel aan vast. Ik moet dat verhaal nog eens teruglezen, mogelijk dat het toch voor de beste man een oplossing kan bieden. Ik vrees alleen dat een hondenhok voor, zeker als je voor geen tuintje hebt ook geen handige oplossing bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
MacD007 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:30:
[...]

kleine tip, plaats eens een foto van je meterkast hier, dan kunnen we eens kijken of we nog een idee hebben hoe je dit toch kunt oplossen, alleen heb ik wat meer info nodig, je mag me ook een pm sturen.

mbt plaatsing, dat is gewoon een ramp, oorzaak ligt hier heel duidelijk bij de gemeente, daar ontbreekt het gewoon aan alle kanten aan kennis en kunde. Het vervelende is echter dat dit in de directe toekomst nog veel erger gaat worden door de nieuwe wetgeving (Omgevingswet), die nog een stuk strenger is, dus ook daarmee niet te lang wachten. O-)
Plaatsing maak ik me weinig zorgen om buiten de technische gegevens. Mijn gemeente is vrij meewerkend op het gebied van verduurzaming. Handig om te beseffen dat 'de gemeente' niet bestaat in mijn ogen. Quatt is er vrij onduidelijk over op hun site en dat is wel een beetje jammer. Het zou al schelen als ze een checklist aanleverden van stappen die je moet nemen/controleren of op zijn minst gegevens plaatsen (zoals dat die unit 60kg weegt).

Het meterkastverhaal: ik weet wat daar moet gebeuren, het is een plannings- en budgetissue waarbij ik geen 2 4Kw units nu kan/ga plaatsen. Meedenken gaat het verschil niet maken, dat probleem blijft staan. Ik kan je zelfs vrij precies zeggen wat mijn opties zijn en wat het kost, ik heb echter geen trek in creatieve oplossingen gezien ik de creatieve meuk van 'vroegah' net eruit wil :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-09 20:48

Trackerfire

BTC HODLER

polthemol schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:09:
[...]

Plaatsing maak ik me weinig zorgen om buiten de technische gegevens. Mijn gemeente is vrij meewerkend op het gebied van verduurzaming. Handig om te beseffen dat 'de gemeente' niet bestaat in mijn ogen. Quatt is er vrij onduidelijk over op hun site en dat is wel een beetje jammer. Het zou al schelen als ze een checklist aanleverden van stappen die je moet nemen/controleren of op zijn minst gegevens plaatsen (zoals dat die unit 60kg weegt).

Het meterkastverhaal: ik weet wat daar moet gebeuren, het is een plannings- en budgetissue waarbij ik geen 2 4Kw units nu kan/ga plaatsen. Meedenken gaat het verschil niet maken, dat probleem blijft staan. Ik kan je zelfs vrij precies zeggen wat mijn opties zijn en wat het kost, ik heb echter geen trek in creatieve oplossingen gezien ik de creatieve meuk van 'vroegah' net eruit wil :P
https://support.quatt.io/...-van-een-quatt-warmtepomp voor de technische gegevens en eventuele andere veelgestelde vragen.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Trackerfire schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:49:
[...]

https://support.quatt.io/...-van-een-quatt-warmtepomp voor de technische gegevens en eventuele andere veelgestelde vragen.
i stand very corrected :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Laatst online: 01-10 14:53
polthemol schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:09:
[...]
Ik snap het even niet, 2 units kan niet zonder ingrijpende aanpassing in je meterkast zeg je.
Maar dan kan 1 unit toch ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:09:
[...]

Ik snap het even niet, 2 units kan niet zonder ingrijpende aanpassing in je meterkast zeg je.
Maar dan kan 1 unit toch ook niet?
Ja, dat was ook mijn eerste gedachte, zeker na de reactie van de beste man.
Blijkbaar wil hij niet geholpen worden maar kijkt ook niet verder dan zijn neus lang is.
Niemand overigens had het over creatieve oplossingen die niet aan de norm NEN 1010 cq bouwbesluit zouden voldoen.
Overigens zul je ten aller tijde aan de geluidseisen moeten voldoen, daar kan een gemeente namelijk niet aan voorbij.

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 08-08-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:07
MacD007 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:19:
[...]

Ja, dat was ook mijn eerste gedachte, zeker na de reactie van de beste man.
Blijkbaar wil hij niet geholpen worden maar kijkt ook niet verder dan zijn neus lang is.
Niemand overigens had het over creatieve oplossingen die niet aan de norm NEN 1010 cq bouwbesluit zouden voldoen.
offtopic
Meterkast valt niet onder NEN1010, maar NEN 2768 :)
/offtopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
MadDog11 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:21:
[...]

offtopic
Meterkast valt niet onder NEN1010, maar NEN 2768 :)
/offtopic
De ruimte van meterkast valt onder de nen2768 “ NEN 2768+A2:2022 geeft eisen voor de minimale binnenafmetingen en de indeling van de meterruimte in een woning bestemd “ de groepenkast zelf valt wel onder nen1010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
@HBO88 Ik ben al geholpen. Ik heb niet het budget beschikbaar om voor 2 van die units te gaan.

En als je de gehele situatie toch wil weten dan: de helft van het huis heeft metalen leidingen, er is geen electricien wat daar iets aan wil doen, moet daar ites gebeuren van kabelwerk, moet het complete leidingwerk worden opgepakt. Het complete leidingwerk oppakken betekent ook meterkast aanpakken (een deel is echt puin met hoe het is verdeeld en wat op welke stop is aangesloten), wat weer betekend dat ik de inkom moet gaan verbouwen. Als ik 2 units heb, kan ik ze beide niet op dezelfde dakkapel plaatsen, waardoor ik automatisch leidingwerk moet gaan laten uitvoeren. Dan er creatief te werk worden gegaan door leidingwerk te gaan spannen vanuit de enige stroomoptie die ik heb, maar dan omzeil ik het issue wat tzt ook opgepakt gaat wordne: het leidingwerk an sich.

@MacD007 die sneer is nergens voor nodig. Ik weet goed wat ik wil en welke middelen ik beschikbaar heb.

[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 08-08-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:07
MacD007 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:27:
[...]

De ruimte van meterkast valt onder de nen2768 “ NEN 2768+A2:2022 geeft eisen voor de minimale binnenafmetingen en de indeling van de meterruimte in een woning bestemd “ de groepenkast zelf valt wel onder nen1010
nope verdelers zijn NEN-EN-IEC 61439 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MadDog11 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:28:
[...]
De gehele huisinstallatie valt in Nederland onder NEN 1010, dus ook de groepenkast, wat jij bedoeld zijn onderliggende normen, zo diep wilde ik nu niet gaan, dat zou ook off topic zijn.

nope verdelers zijn NEN-EN-IEC 61439 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Laatst online: 01-10 14:53
polthemol schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:27:
@HBO88 Ik ben al geholpen. Ik heb niet het budget beschikbaar om voor 2 van die units te gaan.

En als je de gehele situatie toch wil weten dan: de helft van het huis heeft metalen leidingen, er is geen electricien wat daar iets aan wil doen, moet daar ites gebeuren van kabelwerk, moet het complete leidingwerk worden opgepakt. Het complete leidingwerk oppakken betekent ook meterkast aanpakken (een deel is echt puin met hoe het is verdeeld en wat op welke stop is aangesloten), wat weer betekend dat ik de inkom moet gaan verbouwen. Als ik 2 units heb, kan ik ze beide niet op dezelfde dakkapel plaatsen, waardoor ik automatisch leidingwerk moet gaan laten uitvoeren. Dan er creatief te werk worden gegaan door leidingwerk te gaan spannen vanuit de enige stroomoptie die ik heb, maar dan omzeil ik het issue wat tzt ook opgepakt gaat wordne: het leidingwerk an sich.

@MacD007 die sneer is nergens voor nodig. Ik weet goed wat ik wil en welke middelen ik beschikbaar heb.
Dank, duidelijk d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
polthemol schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:27:

Dit was niet als sneer bedoeld, maar eerst om hulp vragen en als je dan reactie krijgt deze bot afslaan is ook niet bepaald netjes. Nogmaals we willen met alle plezier meedenken en helpen, maar als daar geen behoefde aan is is het ook goed. Even goede vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
Morgen intake gesprek (met Mees). Ingeschreven tijdens de zomeractie. Had gesprek al eerder kunnen doen, maar was op vakantie. Woning uit 1910, 2 onder 1 kap, isolatie matig, rondom vloer isolatie, hr++ glas (op 1 kozijn in woning na, raam op het zuiden van 2 x 3 meter) deze staat op nominatie om vervangen te worden, kou in de woonkamer komt voornamelijk uit deze kant, schuur in de muur onder het raam, kozijn scheef,.etc). Zolder is geïsoleerd. Verschillende type radiatoren, in de woonkamer 2 radiatoren, type t21 en t22. Verder door het huis nog wat verschillende. In slaapkamers type t11.

Afgelopen winter cv op 50 graden gezet, in combinatie met speedcomforts goed warm gehouden. Overal normale thermostaat knoppen. En een Google Nest thermostaat. Radiatoren in de woonkamer staan eigenlijk altijd vol open. Als cv en warmtepomp geplaatst zijn dan moet ik de installatie nog even volledig waterzijdig inregelen. Verder zal de thermostaat waarschijnlijk vervangen worden voor een t6 (tado heeft voor mij niet veel meerwaarde omdat ik nu niets met zones doe).

11 zonnepanelen die ongeveer mijn jaarlijks verbruik van 2500 kWh opwekken, gasverbruik schommelt tussen de 1200 en 1400 m3 in. Op dit moment gebruiken we met 4 personen gemiddeld 0,5 m3 per dag. Dus op jaarbasis zo ergens rond de 150m3.

Cv ketel is een Remeha avanta cw5, van 15 jaar oud en zal later ook vervangen moeten worden. Grootste uitdaging zit in het feit dat deze in een keukenkastje zit, zodat de ruimte erg beperkt is. (Als ik af en toe Foto's voorbij zie komen van cv ruimtes 😲). Maakt het wel makkelijker voor keuze nieuwe cv omdat er niet veel kleine op de markt zijn, dus zal waarschijnlijk een Remeha of Intergas worden.

Qua installatie lijkt het me verder relatief simpel, cv zit aan buitenmuur, daar gat doorboren, leiding nog minder dan 2 meter naar beneden en Quatt op de grond (grindpad). Woning ligt naast een parkeerplaats, dichtsbijzijnde woning ligt circa 20 meter verder.

Lijkt me dus op eerste gezicht een van de meest eenvoudige installaties voor Quatt zelf. Zeker als ik hier soms de creatieve oplossingen met plaatsing en of dakdoorvoeren voorbij zie komen.

Zijn er nog tips en handige zaken die ik tijdens het vraag gesprek kan stellen. Of zijn er nog algemene zaken die men hier wilt weten, die ik kan stellen? Of zien jullie nog aandachtspunten hierboven? Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
clubeddie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:18:
Morgen intake gesprek (met Mees). Ingeschreven tijdens de zomeractie. Had gesprek al eerder kunnen doen, maar was op vakantie. Woning uit 1910, 2 onder 1 kap, isolatie matig, rondom vloer isolatie, hr++ glas (op 1 kozijn in woning na, raam op het zuiden van 2 x 3 meter) deze staat op nominatie om vervangen te worden, kou in de woonkamer komt voornamelijk uit deze kant, schuur in de muur onder het raam, kozijn scheef,.etc). Zolder is geïsoleerd. Verschillende type radiatoren, in de woonkamer 2 radiatoren, type t21 en t22. Verder door het huis nog wat verschillende. In slaapkamers type t11.

Afgelopen winter cv op 50 graden gezet, in combinatie met speedcomforts goed warm gehouden. Overal normale thermostaat knoppen. En een Google Nest thermostaat. Radiatoren in de woonkamer staan eigenlijk altijd vol open. Als cv en warmtepomp geplaatst zijn dan moet ik de installatie nog even volledig waterzijdig inregelen. Verder zal de thermostaat waarschijnlijk vervangen worden voor een t6 (tado heeft voor mij niet veel meerwaarde omdat ik nu niets met zones doe).

11 zonnepanelen die ongeveer mijn jaarlijks verbruik van 2500 kWh opwekken, gasverbruik schommelt tussen de 1200 en 1400 m3 in. Op dit moment gebruiken we met 4 personen gemiddeld 0,5 m3 per dag. Dus op jaarbasis zo ergens rond de 150m3.

Cv ketel is een Remeha avanta cw5, van 15 jaar oud en zal later ook vervangen moeten worden. Grootste uitdaging zit in het feit dat deze in een keukenkastje zit, zodat de ruimte erg beperkt is. (Als ik af en toe Foto's voorbij zie komen van cv ruimtes 😲). Maakt het wel makkelijker voor keuze nieuwe cv omdat er niet veel kleine op de markt zijn, dus zal waarschijnlijk een Remeha of Intergas worden.

Qua installatie lijkt het me verder relatief simpel, cv zit aan buitenmuur, daar gat doorboren, leiding nog minder dan 2 meter naar beneden en Quatt op de grond (grindpad). Woning ligt naast een parkeerplaats, dichtsbijzijnde woning ligt circa 20 meter verder.

Lijkt me dus op eerste gezicht een van de meest eenvoudige installaties voor Quatt zelf. Zeker als ik hier soms de creatieve oplossingen met plaatsing en of dakdoorvoeren voorbij zie komen.

Zijn er nog tips en handige zaken die ik tijdens het vraag gesprek kan stellen. Of zijn er nog algemene zaken die men hier wilt weten, die ik kan stellen? Of zien jullie nog aandachtspunten hierboven? Alvast bedankt voor het meedenken.
Grappig, ik had ook Mees. Prima gast vond ik. T6 zou ik in ieder geval zelf vervangen, is een stuk goedkoper dan hun laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jagermaster schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:59:
[...]
zover ik terug kan vinden is in Amersfoort, waar ik woon, wel vergunningsplichtig maar wordt het niet direct afgewezen.
op de site van de gemeente staat het volgende : "Daarnaast is in de gemeentelijke Welstandsnota opgenomen dat installaties zoals een airco-unit zoveel mogelijk in het pand of uit zicht geplaatst moeten worden ..
...Al bij de vergunningaanvraag moet je kunnen aantonen dat jouw situatie voldoet aan de geluidseis. ..."
ik ben bang dat dit dus niet betekend dat je dat aan de voorgevel zo maar mag hangen, dan heb je echt wel met de welstand te maken, los de eisen die ze dan aan de unit kunnen stellen, zal een dergelijke vergunning ook behoorlijk kostbaar zijn". De berekening zal dus bij de aanvraag dus ook al aangeleverd moeten worden.
[...]
in het weekend ben ik weer thuis en zal ik een plattegrond uploaden. Een zijkant heb ik ook alleen wordt dat wel meteen een langere weg naar de cv ketel toe. De achterkant is niet zo handig ivm het lessenaars dak wat wij hebben. Dan moet je of binnen door via de kruipruimte of je gaat vele meters langs het dak omhoog maken.

[...]
klopt, de dakkapel opkomen voor onderhoud is niet zo lastig. Alleen heb ik zelf natuurlijk niets te maken met zekeren voor de arbotwet.

[...]
ik ga mij erin verdiepen, dank je!

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:39
MacD007 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:49:
[...]

op de site van de gemeente staat het volgende : "Daarnaast is in de gemeentelijke Welstandsnota opgenomen dat installaties zoals een airco-unit zoveel mogelijk in het pand of uit zicht geplaatst moeten worden ..
...Al bij de vergunningaanvraag moet je kunnen aantonen dat jouw situatie voldoet aan de geluidseis. ..."
ik ben bang dat dit dus niet betekend dat je dat aan de voorgevel zo maar mag hangen, dan heb je echt wel met de welstand te maken, los de eisen die ze dan aan de unit kunnen stellen, zal een dergelijke vergunning ook behoorlijk kostbaar zijn". De berekening zal dus bij de aanvraag dus ook al aangeleverd moeten worden.

[...]
Wij hebben onze Quatt aan de achtergevel. Maar onze buren (hoekwoning) en achterburen (ook hoek) hebben de Quatt aan de zijgevel hangen. Dus volledig zichtbaar vanaf de weg. In Amersfoort.

Geen idee of ze dit specifiek hebben gemeld, maar denk het niet.

Zou er zelf niet al te veel een ding van maken als t netjes kan worden geplaatst, en vooral het geluid geen overlast is voor de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
clubeddie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:18:

als je nog zou kunnen bijplaatsen is dat op den duur wel handig, even wachten op september, tot dan er meer duidelijkheid mbt salderen is.

dus mbt de geluidseisen zit je al goed, omdat deze alleen voor woonpercelen gelden en niet voor parkeer of overige ruimtes van toepassing zijn.

wat dacht je van afvoer van condenswater, grind met een klein vorst vrij deel zodat het ook in de winter goed kan aflopen.
mbt de electrische installatie, eigen alamat is gewoon handig en een werkschakelaar voor buiten naast de warmtepomp en als je het verbruik wil bijhouden dan is een aparte kWh meter ook wel handig.
oha, ik vergeet de vuilvanger en microbelontluchter, zeker voor een langere levensduur is dit wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldABC
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-09 19:42
Vandaag intake gesprek gehad met Quatt waar op zich in eerste instantie weinig bijzonders uitkwam totdat plaatsing pomp aan de orde kwam. De volgende situatie hebben wij: woning met plat dak (oriëntatie oost-west). De CV hangt in het berghok dat zich bevindt in het midden van de woning, direct onder het platte dak. Wij wilden de pomp plaatsen aan de noord rand van het dak om vrij zicht te houden voor de zonnepanelen die richting het zuiden liggen. Onze voorkeur locatie had een breedte van 75 cm (rand van het dak tot de zonnepanelen +/- 40 cm hoog)). Benodigd is 80 cm. Dit zou niet passen. Hebben meer mensen deze ervaring?

Maar het grootste probleem is het volgende: van de gewenste plaats op het dak naar het berghok waar de leidingen naar binnen zouden moeten gaan betreft +/- 4 meter. Vanuit Quatt wordt aangegeven dat leidingen maximaal 1 meter op een plat dak mogen lopen daarna moeten deze naar binnen. Als reden wordt aangegeven dat de leidingen niet vast gemaakt kunnen worden op het platte dak. Ergens buiten het berghok komen de leidingen dan naar binnen om vervolgens naar het berghok via het plafond te laten lopen. Voor ons is dit geen optie. Zijn er meer mensen met deze ervaring en welke oplossing is daarbij gekozen.

PS: ROI kwam op bijna 10 jaar. Ik heb hier termijnen gelezen die veel korter zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:06
Iemand op het HA forum heeft een HACS integratie (https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt) voor HA gemaakt. Dus misschien ook iets voor de TS.

Let op, maker wacht nog op wat HACS "goedkeuringen" voordat deze in de store is terug te vinden.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RonaldABC schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:26:
Vandaag intake gesprek gehad met Quatt waar op zich in eerste instantie weinig bijzonders uitkwam totdat plaatsing pomp aan de orde kwam. De volgende situatie hebben wij: woning met plat dak (oriëntatie oost-west). De CV hangt in het berghok dat zich bevindt in het midden van de woning, direct onder het platte dak. Wij wilden de pomp plaatsen aan de noord rand van het dak om vrij zicht te houden voor de zonnepanelen die richting het zuiden liggen. Onze voorkeur locatie had een breedte van 75 cm (rand van het dak tot de zonnepanelen +/- 40 cm hoog)). Benodigd is 80 cm. Dit zou niet passen. Hebben meer mensen deze ervaring?

Maar het grootste probleem is het volgende: van de gewenste plaats op het dak naar het berghok waar de leidingen naar binnen zouden moeten gaan betreft +/- 4 meter. Vanuit Quatt wordt aangegeven dat leidingen maximaal 1 meter op een plat dak mogen lopen daarna moeten deze naar binnen. Als reden wordt aangegeven dat de leidingen niet vast gemaakt kunnen worden op het platte dak. Ergens buiten het berghok komen de leidingen dan naar binnen om vervolgens naar het berghok via het plafond te laten lopen. Voor ons is dit geen optie. Zijn er meer mensen met deze ervaring en welke oplossing is daarbij gekozen.
iemand, ik zou zelf ook even moeten kijken heeft pas (afgelopen 2 weken dacht ik), een hele mooie oplossing over meer dan 1m leiding iver dak incl. een slimme bevestiging van de leidingen (heeft deze namelijk in een pijp geplaatst en deze weer met mini-bigfoots op het dak geplaatst.

gevonden: https://gathering.tweaker...message/76062088#76062088
PS: ROI kwam op bijna 10 jaar. Ik heb hier termijnen gelezen die veel korter zijn.
zou je in het kort je berekening hier kunnen tonen, lijkt me namelijk aan de (zeer) hoge kant.
Wat is je berekende besparing cq je huidig gasverbruik? _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 08-08-2023 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

RonaldABC schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:26:

Zie dit bericht van Schovie voor oplossing lang traject over plat dak: schovie in "Ervaringen met Quatt?"

En ROI van 10 jaar? Dan verbruik je nu ook al weinig gas?

Pagina: 1 ... 111 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.