Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.831.169 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
ZveenT schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:02:
[...]

Wij hebben onze Quatt aan de achtergevel. Maar onze buren (hoekwoning) en achterburen (ook hoek) hebben de Quatt aan de zijgevel hangen. Dus volledig zichtbaar vanaf de weg. In Amersfoort.

Geen idee of ze dit specifiek hebben gemeld, maar denk het niet.

Zou er zelf niet al te veel een ding van maken als t netjes kan worden geplaatst, en vooral het geluid geen overlast is voor de buren.
Dat gaat goed tot het fout gaat, vergeet niet dat heel veel gemeenten digitaal schouw doen met bv auto's (met name voor de OZB, maar er worden ook dingen meegenomen zoals bv buiten hangende airco's ed en nu met de digitale wereld is een cross check heel snel gedaan. het is dus een risico.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldABC
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-09 19:42
MacD007 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:33:
[...]

iemand, ik zou zelf ook even moeten kijken heeft pas (afgelopen 2 weken dacht ik), een hele mooie oplossing over meer dan 1m leiding iver dak incl. een slimme bevestiging van de leidingen (heeft deze namelijk in een pijp geplaatst en deze weer met mini-bigfoots op het dak geplaatst.

gevonden: https://gathering.tweaker...message/76062088#76062088

[...]

zou je in het kort je berekening hier kunnen tonen, lijkt me namelijk aan de (zeer) hoge kant.
Wat is je berekende besparing cq je huidig gasverbruik? _/-\o_
Thx voor je reactie. Dit is zeker een mooie oplossing. Ik zie twee verschillen tov mijn situatie:
  • Volgens Quatt moest de leiding vast gezet worden. Zoals ik het zie staat deze oplossing nog steeds los op het dak. Als dit wel correct is, dan is dit prima toepasbaar. Levert ook extra bescherming voor de leidingen van de Quatt.
  • Hoogte van het dak. Deze oplossing lijkt toegepast te zijn op het dak van de begane vloer. Bij ons gaat het om het dak van de twee verdieping. Dus vangt meer wind. Hoe dit dan gaat mbt het plaatsen van WP's op dakkapellen, is de vraag. Deze staan toch ook los? Of worden deze vastgemaakt?
Ik heb nog geen berekening ontvangen van Quatt. De gegevens die gebruikt zijn, zijn de volgende:
  • Investering: Netto 2499,- (2699-200 juli actie);
  • Gasverbruik: Bruto 1500 minus 300 (SWW 6/wk) geeft Netto 1200 tbv verwarming
  • Woning oppervlakte: 200 vierkante meter
  • Woning verwarming: Nest + radiatoren + convectorput
  • Woning isolatie: vloer, dak, muur + dubbelglas
Bij de berekening is de Nest niet gebruikt. Indien wel zou rendement nog lager zijn. Ook vervangen van de Nest door T6 zou niet meegenomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:50
MacD007 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:26:
[...]

als je nog zou kunnen bijplaatsen is dat op den duur wel handig, even wachten op september, tot dan er meer duidelijkheid mbt salderen is.

[...]

dus mbt de geluidseisen zit je al goed, omdat deze alleen voor woonpercelen gelden en niet voor parkeer of overige ruimtes van toepassing zijn.

[...]

wat dacht je van afvoer van condenswater, grind met een klein vorst vrij deel zodat het ook in de winter goed kan aflopen.
mbt de electrische installatie, eigen alamat is gewoon handig en een werkschakelaar voor buiten naast de warmtepomp en als je het verbruik wil bijhouden dan is een aparte kWh meter ook wel handig.
oha, ik vergeet de vuilvanger en microbelontluchter, zeker voor een langere levensduur is dit wel aan te raden.
Wat betreft de zonnepanelen. Huidige dak zit vol, twee opties. Huidige verplaatsen naar nog te vervangen schuur, echter ligt die grotendeels in de schaduw van het huis. Of panelen op het dak van de 'buren', klinkt vreemd, maar is het niet aangezien dat huis ook een soort van eigendom wordt in de toekomst.

Geluidseisen had ik ook al bedacht, komt wel op de oostgevel te staan en staat relatief veel in de schaduw ivm aangrenzende bomen. Nu heb ik hier voorbij zien komen dat dat wel wat doet met de efficiëntie en dat je hem eigenlijk beter vol in de zon kunt plaatsen? Is dat zo?

Wat betreft afvoer, ik moet hier nog gaan graven. Er ligt zelfs nog een oude afvoer voor dakgoot van schuur, maar weet niet of ik die nog kan vinden. Anders moet ik een pijpje daarop aansluiten.

Zelf een extra groep aanleggen moet te doen zijn, heb ergens eind jaren 90 een electricien diploma gehaald. Wil hem inderdaad gewoon op eigen groep met werkschakelaar buiten. Bedoel je een automaat waarbij je ook de kWh kan aflezen en koppelen aan HA?
Met een geroote Android kan je de Quatt toch ook uitlezen qua stroomverbruik, of is dat niet volledig?

Vuilvervanger en ontluchter wil ik aanschaven en dan de monteurs even lief aankijken, alleen weet ik niet of hier voldoende ruimte in het keukenkastje is?

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:58
[b]clubeddie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:55:
Zelf een extra groep aanleggen moet te doen zijn, heb ergens eind jaren 90 een electricien diploma gehaald. Wil hem inderdaad gewoon op eigen groep met werkschakelaar buiten. Bedoel je een automaat waarbij je ook de kWh kan aflezen en koppelen aan HA?
Met een geroote Android kan je de Quatt toch ook uitlezen qua stroomverbruik, of is dat niet volledig?
Het stroomverbruik kun je nu ook via de api uitlezen. Dit is wel alleen het huidige verbruik, als je het totale verbruik over tijd wilt weten zul je dit ergens mee moeten loggen (bijv met Home Assistant).

Overigens vermoed ik dat je met een geroote android ook alleen het huidige verbruik kunt uitlezen (maar daar ben ik niet zeker over, ik heb het zelf nooit geprobeerd).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MacD007 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 00:26:
[...]

Ja, kan me dat ook nog herinneren, echter als een gemeente zelf bepaalde regels mbt de buitenunits van warmtepompen heeft opgesteld dan zit je daar wel aan vast. Ik moet dat verhaal nog eens teruglezen, mogelijk dat het toch voor de beste man een oplossing kan bieden. Ik vrees alleen dat een hondenhok voor, zeker als je voor geen tuintje hebt ook geen handige oplossing bied.
gevonden, oa hier , maar de discussie was ook iets daarvoor en daarna.
maar met deze post lijkt of de optie hondenhok of iets dergelijks dus geen echte oplossing te zijn.
https://gathering.tweaker...message/73075720#73075720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
clubeddie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:55:
[...]

Wat betreft de zonnepanelen. Huidige dak zit vol, twee opties. Huidige verplaatsen naar nog te vervangen schuur, echter ligt die grotendeels in de schaduw van het huis. Of panelen op het dak van de 'buren', klinkt vreemd, maar is het niet aangezien dat huis ook een soort van eigendom wordt in de toekomst.
dat is mooi, mogelijk dat dit in de toekomst dan wat mogelijkheden gaat bieden, even nog de EK afwachten wat deze besluiten.
Geluidseisen had ik ook al bedacht, komt wel op de oostgevel te staan en staat relatief veel in de schaduw ivm aangrenzende bomen. Nu heb ik hier voorbij zien komen dat dat wel wat doet met de efficiëntie en dat je hem eigenlijk beter vol in de zon kunt plaatsen? Is dat zo?
ik vrees dat geluidseisen prevereren boven een iets lagere efficiëntie.
Wat betreft afvoer, ik moet hier nog gaan graven. Er ligt zelfs nog een oude afvoer voor dakgoot van schuur, maar weet niet of ik die nog kan vinden. Anders moet ik een pijpje daarop aansluiten.
eigenlijk is dat heel simpel, ik zou bij plaatsing op de grond gewoon een grindbak maken, tekening daarvan staat hier op het forum. Ik zou zelf (in een hoek) een stukje van circa 15*15cm wat dieper graven (onder de vorstgrens (dus onder de 60 cm diep) en dat ook vullen met grof grind.
ik bedoelde dus een alamat (=installatieautomaat incl. een aardlekschakelaar), voor een kWh meter heb ik zelf gekozen van een meter in de groepenkast die ook met Home Wizzard werkt.
deze dus (de versie voor 1-fase)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8uQjgNvxYxlwsuog443od9cyT4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zNKUflimnuTUUeefuBbrDazd.png?f=user_large
Vuilvervanger en ontluchter wil ik aanschaven en dan de monteurs even lief aankijken, alleen weet ik niet of hier voldoende ruimte in het keukenkastje is?
hier lees je wel vaker dat ze dat bij de installatie ook willen doen, deze moet dus ook in de retourleiding naar de Quatt toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:43:
[...]

Het stroomverbruik kun je nu ook via de api uitlezen. Dit is wel alleen het huidige verbruik, als je het totale verbruik over tijd wilt weten zul je dit ergens mee moeten loggen (bijv met Home Assistant).

Overigens vermoed ik dat je met een geroote android ook alleen het huidige verbruik kunt uitlezen (maar daar ben ik niet zeker over, ik heb het zelf nooit geprobeerd).
is de api nu al officeel uit, of heb je nog steeds een geroote android telefoon nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 06:42

RobertowNL

For your gear!

MacD007 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:54:
[...]

is de api nu al officeel uit, of heb je nog steeds een geroote android telefoon nodig?
Er zijn twee api's eentje voor de app en een openbare.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 21:01
MacD007 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:54:
[...]

In de voor iedereen vrij beschikbare beta feed is deze waarde (nog) niet terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
RVE_NL schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:21:
[...]

In de voor iedereen vrij beschikbare beta feed is deze waarde (nog) niet terug te vinden.
My bad, had er niet bij stil gestaan dat stroomverbruik daar (vreemd genoeg) nog niet in te vinden is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-09 18:27
Heisenberg2021 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:11:
[...]

@sky_walker Ik overweeg dit ook, maar heb ook een vermoeden dat de CiC mogelijk een aansluiting heeft voor een tweede thermostaat... bij het aansluiten door de monteurs heb ik even mee gegluurd en zag toen een OT en een normale thermostaat aansluiting. Of die tweede het doet en of tegelijk aansluiten mogelijk is weet ik alleen niet...
Volgens mij zijn dit de 2 verschillende UITgangen van de CiC naar de CV ketel, de CiC kan de CV aansturen via OT of Aan-Uit.

De ingang op de CiC voor de thermostaat is enkel OT, als ik het goed heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-10 21:12
Gisteren is bij mij de Quatt geplaatst. Hoewel het een standaard plaatsing op platdak van de uitbouw was, met routing binnendoor kostte het toch meer tijd dan ik had verwacht. Twee Slowaken hebben de hele dag hard gebikkeld, erg hard en netjes gewerkt. Alles werkt. Ondertussen ook de app bekeken, ben benieuwd wat en waneer de 'inzicht' tab gaat inhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 20:14
Bij jullie ook dat de site van quatt erg slecht werkt op het moment?? Kan geen chat starten, knop klantenservice werkt niet. Start een chat werkt niet, berekening kan ik niet maken enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
Werkt hier met Chrome op een laptop gewoon goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanman23
  • Laatst online: 01-10 20:14
Ik heb het probleem gevonden, de VPN van norton die gaf al deze problemen. Opgelost Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-10 08:43
sky_walker schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 07:50:
[...]

Volgens mij zijn dit de 2 verschillende UITgangen van de CiC naar de CV ketel, de CiC kan de CV aansturen via OT of Aan-Uit.

Klopt helemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Juist, en dat is ook een van de redenen waarom niet elke thermostaat werkt met de Quatt. Deze moet OT kunnen, dus veel oude aan/uit thermostaten zoals de eerste versies van de nest werken dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RobertowNL schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:20:
[...]

Er zijn twee api's eentje voor de app en een openbare.
Even een stomme vraag, is er een lijst waar je de verschillende functies van deze api’s kunt inzien? Wat zijn de verschillen van deze?
En waar kan ik deze algemene api krijgen, had de vraag naar de api ook bij quatt neergelegd, maar nog geen antwoord teruggekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:20
MacD007 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:25:
[...]

Even een stomme vraag, is er een lijst waar je de verschillende functies van deze api’s kunt inzien? Wat zijn de verschillen van deze?
En waar kan ik deze algemene api krijgen, had de vraag naar de api ook bij quatt neergelegd, maar nog geen antwoord teruggekregen.
De posts van slurpgeit zijn daarin het meest behulpzaam. Het is niet iets wat je ergens kan verkrijgen. Het verschil tussen de app-api en lokale api is m.i. niet heel groot. Ik zou liever lokaal hebben, maar tot nu toe zit daar geen vermogen in. Nu haal ik m.n. elektrisch vermogen uit de app-api en heb ik dus geen kWh meter nodig voor de Quatts (die lig hier nu stof te vergaren op mn bureau).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-10 11:34

SBL

RonaldABC schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:50:
[...]
Ik heb nog geen berekening ontvangen van Quatt. De gegevens die gebruikt zijn, zijn de volgende:
  • Investering: Netto 2499,- (2699-200 juli actie);
  • Gasverbruik: Bruto 1500 minus 300 (SWW 6/wk) geeft Netto 1200 tbv verwarming
  • Woning oppervlakte: 200 vierkante meter
  • Woning verwarming: Nest + radiatoren + convectorput
  • Woning isolatie: vloer, dak, muur + dubbelglas
Bij de berekening is de Nest niet gebruikt. Indien wel zou rendement nog lager zijn. Ook vervangen van de Nest door T6 zou niet meegenomen zijn.
Bij zo'n gasverbruik en radiatoren kwam Quatt in het verleden met veel kortere terugverdientijden ~5jaar, bij een SCOP van 4,9-5,0 (dat is te optimistisch imo). Terugverdientijd moet wel korter dan 10jaar kunnen als je verwarmingswater niet heel heet hoeft te zijn. Heb je voldoende afgifte om bij lage watertemperaturen 4kW kwijt te raken?

[ Voor 24% gewijzigd door SBL op 09-08-2023 09:54 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:14
MacD007 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:21:
[...]

Juist, en dat is ook een van de redenen waarom niet elke thermostaat werkt met de Quatt. Deze moet OT kunnen, dus veel oude aan/uit thermostaten zoals de eerste versies van de nest werken dus niet.
In mijn optiek is er is eigenlijk geen officiele API vanuit Quatt. Wat Quatt wel doet, is een local data feed beschikbaar maken wat dus niet meer betekent dan wat gegevens over de Quatt publiceren op een (interne) webpagina. Via het adres http://ipadresvan.jouw.CiC:8080 kan je deze pagina bekijken.

Echter via programma's zoals Domoticz of HA kan je deze informatie van deze interne webpagina "scrapen" en als sensoren opnemen waarmee je verschillende dingen kan uitlezen. Let op, hiermee kan je niks "aansturen".

Wat een aantal Tweakers wel is gelukt is om de communicate tussen de Quatt installatie en de APP te ontcijferen (door een Android te rooten en wat software te installeren) en hiermee kunnen ze ook sensoren uitlezen. Dit is echter een methode die op geen enkele manier wordt ondersteund vanuit Quatt.

Feitelijk als je geen Home Assistant of Domotiz hebt, en geen geroote Android telefoon, dan kan je ook geen data uitlezen uit je quatt. Dan heb je dus niks aan de local data feef pagina.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdboots
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-09 14:53
Weet iemand hoe de Quatt aangestuurd moet worden.

Gebruik nu Loxone maar volgens Quatt moet je echt de t6 gebruiken wat beargumenteerd is met er hebben geen ervaring met anderen. En deze werkt.

Maar tot op heden. kunnen ze niet aangeven hoe deze gestuurd moet worden dus welke specs het aan moet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

vdboots schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:20:

Gebruik nu Loxone maar volgens Quatt moet je echt de t6 gebruiken wat beargumenteerd is met er hebben geen ervaring met anderen. En deze werkt.

Maar tot op heden. kunnen ze niet aangeven hoe deze gestuurd moet worden dus welke specs het aan moet voldoen.
Er zijn veel thermostaten die niet top werken, omdat ze niet de goede dingen doorgeven via OT, hysterese te klein hebben, of te frequent aanpassingen melden, geloof ik. TaDo heeft zich ingespannen om het probleem op te lossen ism Quatt en dat is gelukt (voor bepaalde types).
Dus wellicht doet je thermostaat het goed, maar goede kans dat het niet optimaal werkt. En wat de eisen precies zijn, dat weten alleen Quatt en TaDo?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:51
MacD007 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:14:
[...]

Zo ver ik weet gebruikt Quatt het merk Canalit kokers, deze zijn er in twee kleuren, wit (RAL 9010) en Antraciet grijs (RAL 7016).
https://www.canalit.nl/products/118/119
Is hier toevallig iemand die weet welk formaat koker ze gebruiken? Waarschijnlijk moet ik een stukje traphekje wegzagen om het trapgat over te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
wnwiigrtz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:40:
[...]

Is hier toevallig iemand die weet welk formaat koker ze gebruiken? Waarschijnlijk moet ik een stukje traphekje wegzagen om het trapgat over te steken.
Ze gebruiken de grote versie. De 125/75 maat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
vdboots schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:20:

Primair dus alleen via OT, alleen zoals @SBL al schrijft heeft de Quatt wel bepaalde gegevens nodig, het probleem is (veroorzaakt door de vrij losse eisen van het OT protocol) dat veel thermostaten de verkeerde of niet de juiste gegevens aanleveren.
Ik kon echter bij loxone niet zo snel vinden of deze via OT werkt, het lijkt namelijk dat deze een eigen protocollen heeft, ook zie ik bij hun eigenlijk geen specifieke aansturing voor warmtepompen, dit lijkt meer voor gas en olie cv installaties te zijn.
Dus heeft jou thermostaat wel OT is dat nog geen garantie dat deze met Quatt werkt, de range zit hier van niet werkend - niet optimaal werkend - tot goed werkend (en alles daar tussen in).
Indien de Quatt niet optimaal werkt en je dus aan COP gaat verliezen kan dat al in een stook seizoen behoorlijk in de kosten lopen. Over de levensduur van de quatt heb je de meerkosten van een nieuwe dan toch snel terugverdient. O-)

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 09-08-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdboots
Ben benieuwd ga toch kijken hier meerdere opentherm gateways voor Knx beschikbaar vanuit Loxone.

Wordt een knutselwerk lees ik. Om hem goed te krijgen.

Hoop dat Quatt toch openheid gaat geven welke info ze nodig hebben.

Vind het toch jammer dat je hele houding van het bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heisenberg2021
  • Laatst online: 01-10 16:46
sky_walker schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 07:50:
[...]

Je hebt gelijk! Ik heb net de Lyric aangesloten en zie idd dat het zo is als jij beschrijft. Het vreemde is wel dat de uitgangen dan niet bij elkaar zitten, maar de OT uit zit naast de thermostaat en de aan/uit uitgang aan de rechterkant.

Ik ga overigens de Honeywell evohome vervangen voor losse Shelly of Zigbee thermostaten voor op de slaapkamers zodat ik daarmee kan naregelen en die via home assistant bedienen. Dan kan die dure evohome er uit, heeft nu geen meerwaarde meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
vdboots schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:28:
Ben benieuwd ga toch kijken hier meerdere opentherm gateways voor Knx beschikbaar vanuit Loxone.

Wordt een knutselwerk lees ik. Om hem goed te krijgen.

Hoop dat Quatt toch openheid gaat geven welke info ze nodig hebben.

Vind het toch jammer dat je hele houding van het bedrijf.
Je vergeet iets heel belangrijks, het is een startup, dus ze willen hun markt met goedkope warmtepompen toch beschermen, vanuit hun standpunt is daar wel iets voor te zeggen.
Kijk, bij dewarmte zijn ondertussen meerdere aanbieders die eigenlijk de zelfde warmtepomp aanbieden, ieder met net iets andere aansturing.
Ze bieden een best aantal werkende thermostaten aan, je kunt echter niet verwachten dat ze elk systeem wat in de markt is kunnen aanbieden, ze moeten dat bij hun ook kunnen testen.
Ik verwacht overigens dat jij met deze thermostaat ook bij andere merken tegen problemen aan gaat lopen.
Wat zegt loxane zelf, welke warmtepomp werkt met hun systeem ? En hebben ze dat ook getest? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldABC
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-09 19:42
SBL schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:53:
[...]

Bij zo'n gasverbruik en radiatoren kwam Quatt in het verleden met veel kortere terugverdientijden ~5jaar, bij een SCOP van 4,9-5,0 (dat is te optimistisch imo). Terugverdientijd moet wel korter dan 10jaar kunnen als je verwarmingswater niet heel heet hoeft te zijn. Heb je voldoende afgifte om bij lage watertemperaturen 4kW kwijt te raken?
Afgelopen "winter", waarbij de temperatuur niet erg laag was, stond de CV op 50 graden. Dan ging goed. Lager heb ik geen ervaring mee. Wat bedoel je met: "voldoende afgifte om bij lage watertemperauren 4 kW kwijt te raken?"?

Andere vraag: wat is de beste oriëntatie voor de Quatt? Ik denk zuid voorzijde Quatt tbv inname noord afgifte; klopt dit? Aanvullend heeft de de plaat aan de voorzijde nog een functie of is dit enkel esthetisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
RonaldABC schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:05:
[...]

Afgelopen "winter", waarbij de temperatuur niet erg laag was, stond de CV op 50 graden. Dan ging goed. Lager heb ik geen ervaring mee. Wat bedoel je met: "voldoende afgifte om bij lage watertemperauren 4 kW kwijt te raken?"?

Andere vraag: wat is de beste oriëntatie voor de Quatt? Ik denk zuid voorzijde Quatt tbv inname noord afgifte; klopt dit? Aanvullend heeft de de plaat aan de voorzijde nog een functie of is dit enkel esthetisch?
50 is voor een warmtepomp al aan de hoge kant. Lage watertemperaturen is eerder onder de 40, liefst nog lager. Des te lager des te beter. Een warmtepomp wordt pas echter interessant als je de aanvoertemperatuur onder de 40 kunt houden. (zie ook de COP curves die hier eerder gepubliceerd werden).

Voldoende afgifte: iedere radiator / vloerverwarming heeft een bepaalde afgiftecapaciteit. Des te hoger de afgiftecapaciteit, des te lager het verschil hoeft te zijn tussen aanvoertemperatuur en binnen temperatuur in de woning, en des te efficienter de warmtepomp dus stookt.

Een rekentool voor radiatoren vind je hier:

https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator

En voor vloerverwarming hier:

https://www.klusidee.nl/pdf/warmte%20afgifte%20tabel.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:17:
[...]

50 is voor een warmtepomp al aan de hoge kant. Lage watertemperaturen is eerder onder de 40, liefst nog lager. Des te lager des te beter. Een warmtepomp wordt pas echter interessant als je de aanvoertemperatuur onder de 40 kunt houden. (zie ook de COP curves die hier eerder gepubliceerd werden).

Voldoende afgifte: iedere radiator / vloerverwarming heeft een bepaalde afgiftecapaciteit. Des te hoger de afgiftecapaciteit, des te lager het verschil hoeft te zijn tussen aanvoertemperatuur en binnen temperatuur in de woning, en des te efficienter de warmtepomp dus stookt.

Een rekentool voor radiatoren vind je hier:

https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator

En voor vloerverwarming hier:

https://www.klusidee.nl/pdf/warmte%20afgifte%20tabel.pdf
Als aanvulling op de prima informatie van @onlinaius ook belangrijk dat er voldoende doorstroom door de warmteafgiftetoestellen gaat, dus er opletten dat deze niet te veel geknepen of dicht staan, de warmtepomp moet ook zijn warmte kwijt kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackmaze
  • Registratie: April 2014
Het lijkt dat ze de eerste batch nieuwe front panelen binnnen hebben want er staat zowaar een afspraak ingepland om er eentje , bij ons te vervangen! (gemeld in begin mei)

En ze komen dat doen op een zondag nog zelfs. (waarschijnlijk maar 5min werk)
ze nemen wel een brede afspraak tijd van 8:00 tot 17:30 afwachten dan !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/us7Fi3p0szCm7v2mewKt10-thnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dekpKpDkvQGQpJON7ewT5579.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-10 18:39
RobertowNL schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:23:
[...]

Voornaamste probleem zit hem vooralsnog in de watertemperatuur die minimaal 18 graden dient te zijn voordat de Quatt begint te werken.
Als je aanvoer ooit onder de 18 komt dan heb je een 'probleem'.
Even een hele oude koe uit de sloot hoor..

Is ergens terug te lezen dat dit echt zo is? Waar zeggen ze dit precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

ZveenT schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:01:
[...]

o.a. in een mail aan mij, op antwoord op mijn vraag of dat bij mij niet naar 16 graden kan. Antwoord:
"We will not do this. This change is no guarantee for any of the results you mention. When we see it’s needed in the future we can adapt this. For now we use the process/logic we’ve built and use."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
ZveenT schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:01:
[...]

En ik kan ook bevestigen dat dit inderdaad zo is. Ik heb het verwarmingsbedrijf van de ketel uitgezet, en de Quatt slaat inderdaad niet aan als de aanvoertemperatuur onder de 18 graden komt. Ik heb er voor gekozen om minder nachtverlaging toe te passen, omdat ik toch een overschot op de zonnepanelen heb, en liever dit op gebruik dan bij opstarten gas te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

RonaldABC schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:05:
[...]
Afgelopen "winter", waarbij de temperatuur niet erg laag was, stond de CV op 50 graden. Dan ging goed. Lager heb ik geen ervaring mee. Wat bedoel je met: "voldoende afgifte om bij lage watertemperaturen 4 kW kwijt te raken?"?
Heb je het gasverbruik op een koude dag gemeten (13/14/15dec bijvoorbeeld)?
Als dat 12m3/dag was * 8,5 kWh/m3 = 102kWh th in maximaal 20uur, dan heb je minimaal 5 kW afgifte bij water van 50graden. Bij 45graden heb je dan ruim 4kW dus dat zou voldoende zijn.
Of dat ook een warm genoeg huis oplevert, dat hangt er vanaf in hoeveel uren je die m3 hebt gestookt (15uur??) en of je met de warmtepomp 20% langer (=18uur) of in een koudere winter 40% (=21uur) langer kunt draaien, want dan kom je op hetzelfde niveau uit als nu met die 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

blackmaze schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:42:
Het lijkt dat ze de eerste batch nieuwe front panelen binnnen hebben want er staat zowaar een afspraak ingepland om er eentje , bij ons te vervangen! (gemeld in begin mei)

[Afbeelding]
Hier ook vanochtend de mail ontvangen. Ze doen vast een rondje Nederland.
Beste klant,

Je hebt aangegeven dat er een probleem is met je frontpaneel en dat willen we graag voor je oplossen.

Wij willen op 20 augustus langskomen om je oude frontpaneel te vervangen voor een nieuwe versie. Hoe laat we langskomen is heel moeilijk in te schatten omdat we daarnaast ook nog andere werkzaamheden bij andere klanten uitvoeren. Je kan er op rekenen dat het tussen 8.30 en 17.30 uur zal gebeuren. Je hoeft hiervoor niet thuis te zijn, maar we willen uiteraard wel je toestemming.
Bij geen tegenbericht gaan wij ervan uit dat je akkoord bent dat we je terrein mogen betreden hiervoor. Heb je liever dat er iemand thuis aanwezig is, dan horen we dit graag en maken we een andere afspraak met je.

Het oude frontpaneel nemen we uiteraard weer mee.

Mocht je nog vragen hebben dan horen we deze graag.

Met groene groet,
Quatt Support

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
Intake gehad, met Jelle omdat Mees ziek was. Kon gelukkig nog een tijdstip voor vanmiddag kiezen.

Installatie moet geen probleem zijn. Wel een interessante terugverdientijd.
Op basis van de gegevens die ik online heb ingevuld, en die hij ook kon zien was de terugverdientijd 7 jaar. In zijn tweede stapje 13,4 jaar... Tot nu toe onverklaarbaar waar dit grote verschil uit komt. Gaat hij uitzoeken.

Daarnaast staat hier de cv nog op de nominatie om vervangen te worden. Is 15 jaar oud en werkt nog goed, maar ja... Je wilt niet in een winter dat hij ermee stopt. Daarbij adviseerde hij wel dat we dan eerst de cv vervangen en daarna de Quatt zodat ze niet terug hoeven te komen om hem opnieuw in te regelen (wat in principe ook vanaf afstand zou moeten kunnen).

Dus die knoop moeten we nog even doorhakken. Ben erg benieuwd naar de terugverdientijd?
Bij huidig verbruik van 1200 m3 per jaar verwacht hij een besparing van 600 m3.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
thoomie schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:43:
[...]

Nu haal ik m.n. elektrisch vermogen uit de app-api en heb ik dus geen kWh meter nodig voor de Quatts (die lig hier nu stof te vergaren op mn bureau).
Zit die in de app-api? Die heb ik niet, alleen:
-quatt boiler power
-quatt expected power
-quatt minimum power
-quatt power
-quatt rated power

En die staan allemaal op 0 kW nu (behalve rated power op 6,12 kW).

Edit: ik zie nu de post van slurpgeit dat die er (nu ook) bijzit. Ik ga HA aanpassen!

[ Voor 8% gewijzigd door mrdop op 09-08-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:14
clubeddie schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:18:
Intake gehad, met Jelle omdat Mees ziek was. Kon gelukkig nog een tijdstip voor vanmiddag kiezen.

Op basis van de gegevens die ik online heb ingevuld, en die hij ook kon zien was de terugverdientijd 7 jaar. In zijn tweede stapje 13,4 jaar... Tot nu toe onverklaarbaar waar dit grote verschil uit komt. Gaat hij uitzoeken.

Daarnaast staat hier de cv nog op de nominatie om vervangen te worden. Is 15 jaar oud en werkt nog goed, maar ja... Je wilt niet in een winter dat hij ermee stopt. Daarbij adviseerde hij wel dat we dan eerst de cv vervangen en daarna de Quatt zodat ze niet terug hoeven te komen om hem opnieuw in te regelen (wat in principe ook vanaf afstand zou moeten kunnen).

Dus die knoop moeten we nog even doorhakken. Ben erg benieuwd naar de terugverdientijd?
Eentje huren? Ik heb via Feenstra er eentje gehuurd paar maanden voordat de Quatt geinstalleerd werd. Ik wacht dus nu met smart op de Full Electric option van Quatt zodat Feenstra de huurketel kan weghalen!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

ze rekenen bij Quatt met 300 m3 SWW verbruik, dus bij jou zou dit betekenen dat je aan puur verwarmen circa 900 m3 kwijt bent. 600 m3 is circa 2/3 (66%) is aan de lage kant, zou zelf met tussen de 75%-80% rekenen en met maar 200m3 voor SWW (maar dat is heel sterk aan de gezinsgrote en verbruik afhankelijk).
bij circa 75% kom je uit op circa 675 m3. (bij een gem. cop van 4 kost dat dus circa 1650 kWh aan stroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eham
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-03 14:32
Wij staan op het punt de Quatt warmtepomp te kopen. Meermaals het intakegesprek verplaatst omdat ik gewacht heb op antwoord van de gemeente Haarlemmermeer omtrent wet- en regelgeving. Ik ben verrast door het feit dat de geluidsproductie niet hoger mag zijn dan 40db.

Dit is volgens mij een no-go als je een Quatt wil kopen? Iemand anders die ook dit probleem ervaart?

Antwoord gemeente
Stap 3: Waar moet de unit aan voldoen?
Het geluid van de unit mag in de woning van uw buren maximaal 30 dB zijn, gemeten volgens NEN 5077. Vraag de verkoper of uw apparaat hieraan voldoet. Buiten mag het geluid van de unit maximaal 40 dB op de perceelgrens zijn. Heeft u twee woningen op uw perceel? Dan geldt de eerder genoemde eis ook voor binnen. Buiten mag het geluid dat de unit maakt bij een openstaande deur of een openstaand raam van de andere woning maximaal 40 dB zijn. Houdt u er rekening mee dat een geluid van 30 dB en 40 dB nog steeds duidelijk hoorbaar is. Voor uzelf en uw buren is een lager geluidsniveau ook dan wenselijk. Deze geluidseisen gelden sinds 1 april 2021.
Kies bij voorkeur een unit die zo min mogelijk opvalt. U kunt hierbij denken aan materialen en kleuren die afgestemd zijn op uw woning en de omgeving.
Ook als er geen omgevingsvergunning nodig is voor een airco or warmtepomp, moet deze wel voldoen aan de regels van het Bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
MacD007 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:20:
[...]

ze rekenen bij Quatt met 300 m3 SWW verbruik, dus bij jou zou dit betekenen dat je aan puur verwarmen circa 900 m3 kwijt bent. 600 m3 is circa 2/3 (66%) is aan de lage kant, zou zelf met tussen de 75%-80% rekenen en met maar 200m3 voor SWW (maar dat is heel sterk aan de gezinsgrote en verbruik afhankelijk).
bij circa 75% kom je uit op circa 675 m3. (bij een gem. cop van 4 kost dat dus circa 1650 kWh aan stroom)
Bij mij gingen ze uit van circa 250 m3, ik heb zelf circa 150 m3 berekend op basis van huidig verbruik.
Hij gaf zelf ook aan dat 600 m3 aan de lage kant zit, maar dat ze dit bewust doen. Dus ik verwacht ook andere cijfers. Alleen hij was zelf ook verbaasd dat hun systeem twee zulke grote verschillen aangaf, dus hij ging dit nog uitzoeken hoe dit kwam.
krizzziz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:46:
[...]

Eentje huren? Ik heb via Feenstra er eentje gehuurd paar maanden voordat de Quatt geinstalleerd werd. Ik wacht dus nu met smart op de Full Electric option van Quatt zodat Feenstra de huurketel kan weghalen!
Nee, full electric is hier sowieso geen optie. Als ik besluit voor een nieuwe CV dan kan ik dat bij quatt aangeven en wachten ze nog met inplannen en kan ik een seintje geven wanneer ze kunnen komen plaatsen, doorlooptijd is nu 6 tot 8 weken na akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
eham schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:39:
Wij staan op het punt de Quatt warmtepomp te kopen. Meermaals het intakegesprek verplaatst omdat ik gewacht heb op antwoord van de gemeente Haarlemmermeer omtrent wet- en regelgeving. Ik ben verrast door het feit dat de geluidsproductie niet hoger mag zijn dan 40db.

Dit is volgens mij een no-go als je een Quatt wil kopen? Iemand anders die ook dit probleem ervaart?
die 45/40 dB zijn een eis mbt de erfgrens, dus de plaats waar je de warmtepomp gaat plaatsen bepaald uiteindelijk wat max. de Quatt zelf mag produceren. Nu is de Quatt wel een van de stille warmtepomp zijn zijn klasse (meer vermogen betekend vrijwel ook meer lawaai).
hier de officiele site van de Overheid:
https://www.rijksoverheid...0%99s-worden-aangescherpt
daar staat ook de rekentool die je moet gebruiken om te kunnen voldoen aan de geluidseisen (tip, eerst de handleiding doorlezen, kom je er niet uit mag je me een pm sturen, dan help ik je wel, ondertussen zo veel berekeningen gedaan voor mede tweakers)
Antwoord gemeente
Stap 3: Waar moet de unit aan voldoen?
Het geluid van de unit mag in de woning van uw buren maximaal 30 dB zijn, gemeten volgens NEN 5077. Vraag de verkoper of uw apparaat hieraan voldoet. Buiten mag het geluid van de unit maximaal 40 dB op de perceelgrens zijn. Heeft u twee woningen op uw perceel? Dan geldt de eerder genoemde eis ook voor binnen. Buiten mag het geluid dat de unit maakt bij een openstaande deur of een openstaand raam van de andere woning maximaal 40 dB zijn. Houdt u er rekening mee dat een geluid van 30 dB en 40 dB nog steeds duidelijk hoorbaar is. Voor uzelf en uw buren is een lager geluidsniveau ook dan wenselijk. Deze geluidseisen gelden sinds 1 april 2021.
Vraag? Op basis van welke regelgeving heeft de gemeente dat beslist, dit is zeker niet de in Nederland geldende per 1-4-2021 geluidsnorm voor warmtepompen e.d. welke een aanvulling is van het bouwbesluit.
Kies bij voorkeur een unit die zo min mogelijk opvalt. U kunt hierbij denken aan materialen en kleuren die afgestemd zijn op uw woning en de omgeving.
Het lijkt net of je ook nog kunt kiezen welke kleur je wilt hebben? net als bij een auto?
Ook als er geen omgevingsvergunning nodig is voor een airco or warmtepomp, moet deze wel voldoen aan de regels van het Bouwbesluit.
eigenlijk geven ze dus nog geen antwoord (ik verwacht omdat ze het zelf ook niet weten.)
voldoen aan regels bouwbesluit; logisch, een van de regels is mn de geluidseis
maar denk bv ook de de electrische installatie klopt (ook dat is bouwbesluit) en dat de Quaat CE heeft (heeft deze, vraag wel de verklaring van overeensteming (kort CE verklaring genoemd) aan bij Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:41

Waarom iets vervangen wat nog goed werkt. Als de Quatt hangt wordt de ketel ook nog eens een stuk minder belast.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdboots
MacD007 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:44:
[...]

Je vergeet iets heel belangrijks, het is een startup, dus ze willen hun markt met goedkope warmtepompen toch beschermen, vanuit hun standpunt is daar wel iets voor te zeggen.
Kijk, bij dewarmte zijn ondertussen meerdere aanbieders die eigenlijk de zelfde warmtepomp aanbieden, ieder met net iets andere aansturing.
Ze bieden een best aantal werkende thermostaten aan, je kunt echter niet verwachten dat ze elk systeem wat in de markt is kunnen aanbieden, ze moeten dat bij hun ook kunnen testen.
Ik verwacht overigens dat jij met deze thermostaat ook bij andere merken tegen problemen aan gaat lopen.
Wat zegt loxane zelf, welke warmtepomp werkt met hun systeem ? En hebben ze dat ook getest? _/-\o_
Ja maar de manier waarop ze antwoorden en zaken niet kunnen onderbouwen waarop hun medewerkers letterlijk zeggen met de Honeywell t6 werkt het met andere niet.

dat ze ook niet open staan voor zaken om te testen vind ik persoonlijk heel jammer.

Zeker voor een startup had ik een ander antwoord verwacht.

Loxone heb hebben we nu op zo’n 7 types succesvol aangesloten . Twee keer wel met de hulp van Loxone zelf. Maar in de community van installateurs gekeken gekeken nog wel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
vdboots schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:18:
[...]

Ja maar de manier waarop ze antwoorden en zaken niet kunnen onderbouwen waarop hun medewerkers letterlijk zeggen met de Honeywell t6 werkt het met andere niet.

dat ze ook niet open staan voor zaken om te testen vind ik persoonlijk heel jammer.

Zeker voor een startup had ik een ander antwoord verwacht.

Loxone heb hebben we nu op zo’n 7 types succesvol aangesloten . Twee keer wel met de hulp van Loxone zelf. Maar in de community van installateurs gekeken gekeken nog wel meer.
kijk eens zelf naar het marktaandeel van dat systeem "Loxone", ik zelf had er bv nog nooit van gehoord, overigens wil dat natuurlijk nog niets zeggen.
maar als ik de beschrijving lees dan is dit geen normaal huis-tuin-keuken-Jan Modaal huis waar dit soort systemen bedoeld zijn, wat kost dat systeem, mogelijk zelf meer dan de hele Quatt incl. installatie. Lijkt me dus niet super interessant om daar nu tijd en geld aan te spenderen.
Je kunt het ook omdraaien, waarom koopt Loxone niet zelf een systeem van Quatt en probeert dat (mogelijk met hulp van Quatt) om een juiste koppeling te maken voor deze combinatie?
het is maar een idee. _/-\o_
Quatt heeft dit bv wel voor een merk als Tado gemaakt, maar die hebben ook in nederland een behoorlijk marktaandeel in slimme thermostaten. O-)
overigens; heeft Loxone nu wel een interface voor OT en welke gegevens worden verstuurd? ;w

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 09-08-2023 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdboots
Haha ik heb het vandaag bij ze neergelegd. Dus ben benieuwd.👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Gerardwaz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:16:
[...]

Waarom iets vervangen wat nog goed werkt. Als de Quatt hangt wordt de ketel ook nog eens een stuk minder belast.
Had ik ook al aan gedacht, mogelijk dat je de levensduur van de ketel door preventief een bepaalde onderdelen te vervangen (uiteraard eerst controleren welke echt tot een langere levensduur bijdragen). Mijn vorige ketel (ook een HR was 24 jaar oud toen we hem hebben vervangen, hij was toen nog niet defect, wilden alleen een combi omdat we de boiler eruit hebben gegooit. Dus een vakman even er na laten kijken, mogelijk dat deze nog wel 5 a 10 jaar kan meegaan, ondertussen hoop ik dat Quatt ondertussen een vervanger (FE-module) heeft ontwikkeld en dan heb je die ketel helemaal niet meer nodig. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdboots
MacD007 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:26:
[...]

kijk eens zelf naar het marktaandeel van dat systeem "Loxone", ik zelf had er bv nog nooit van gehoord, overigens wil dat natuurlijk nog niets zeggen.
maar als ik de beschrijving lees dan is dit geen normaal huis-tuin-keuken-Jan Modaal huis waar dit soort systemen bedoeld zijn, wat kost dat systeem, mogelijk zelf meer dan de hele Quatt incl. installatie. Lijkt me dus niet super interessant om daar nu tijd en geld aan te spenderen.
Je kunt het ook omdraaien, waarom koopt Loxone niet zelf een systeem van Quatt en probeert dat (mogelijk met hulp van Quatt) om een juiste koppeling te maken voor deze combinatie?
het is maar een idee. _/-\o_
Quatt heeft dit bv wel voor een merk als Tado gemaakt, maar die hebben ook in nederland een behoorlijk marktaandeel in slimme thermostaten. O-)
overigens; heeft Loxone nu wel een interface voor OT en welke gegevens worden verstuurd? ;w
Haha ja die is er wel en mocht het gegevens mist. Kunnen we het via KNX koppelen. Misschien is dat ook wel het probleem idd. Het is een home automation systeem waarin alles is weggewerkt. En dat moeten loslaten is lastig.

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-09 23:10
blackmaze schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:42:

[Afbeelding]
Dit ga ik ook doen..ook bij mij plekjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAsobG7SIz1EmvmMcbT7YT2kbJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOIsNzpypJA4GPehuvsqhNAz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVOGBi-kUUY3rKsRutdAOd9nEB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aifOIlHODlwsrtltd1vO6dTQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit te twijfelen. Hoort dit zo, of is alles er al af? De schilfers bij jullie lijken donkerder te zijn, en ik meen mij te herinneren dat de cover ook bij mij geschilfert heeft, maar nu is de bovenkant netjes egaal.

Komt bij jullie de lichtere lamel waar Quatt op staat ook naar voren? Bij mij steekt deze een cm of 3 uit, en ik kan me niet echt herinneren dat dit in het begin ook zo was (maar ik kan me uiteraard vergissen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
Ik heb de Quatt op 2 verschillende groepen:
- 1 alleen voor de Quatt warmtepomp zelf
- 1 met de CiC en de cv-ketel

Vandaag moest er wat werk aan de meterkast gedaan worden, en de Quatt groep stond daarvoor uit. De andere groep stond nog aan (met de CiC en de CV dus).

Wat blijkt in dat geval: de CiC gaat in mode 96, vorstbesparing en gooit direct de cv-aan! Ondanks dat de CiC kan zien dat het binnen warm genoeg is (want de thermostaat zit ook op een groep die niet uitstond) en die waardes staan netjes in HA en in de Quatt app.

Misschien wist iemand dit al, maar goed om te weten dat dit het gedrag van de CiC is.

Ik ga daarom denk ik toch de CiC op dezelfde groep als de Quatt zelf zetten, want dit wil je niet als je niet thuis bent.

[ Voor 3% gewijzigd door mrdop op 11-08-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mrdop schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:32:

Vandaag moest er wat werk aan de meterkast gedaan worden, en de Quatt groep stond daarvoor uit. De andere groep stond nog aan (met de CiC en de CV dus).

Wat blijkt in dat geval: de CiC gaat in mode 96, vorstbesparing en gooit direct de cv-aan! Ondanks dat de CiC kan zien dat het binnen warm genoeg is (want de thermostaat zit ook op een groep die niet uitstond) en die waardes staan netjes in HA en in de Quatt app.

Misschien wist iemand dit al, maar goed om te weten dat dit het gedrag van de CiC is.

Ik ga daarom denk ik toch de CiC op dezelfde groep als de Quatt zelf zetten, want dit wil je niet als je niet thuis bent.
dat is goed om te weten, ik wilde deze namelijk ook op twee verschillende groepen plaatsen. Echter dit lijkt me eerder een fout in de programatuur te zijn, heb je dit ook aan Quatt gemeld, ik verwacht dat ze dit mogelijk wijzigen.
de Quatt CIC heeft zo ver ik weet ook geen aansluiting voor een externe buitentemperatuur voeler, want dan zou deze onafhankelijk van de Quatt dit kunnen kijken of de CV nodig is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-10 12:48
mrdop schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:32:

Dat is vreemd, hier gisteren ook de groep van de quatt moeten uitschakelen ivm het plaatsen van een homewizard in de meterkast. De cic en de thermostaat zit op een andere groep en ik heb het niet gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
Bacteria1980 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:00:
[...]

Dat is vreemd, hier gisteren ook de groep van de quatt moeten uitschakelen ivm het plaatsen van een homewizard in de meterkast. De cic en de thermostaat zit op een andere groep en ik heb het niet gehad...
Hé, dat is dan ook weer apart. Is jouw cv-ketel aan/uit of OT aangesloten (bij mij aan/uit, en misschien verklaart dat het verschil, blijft natuurlijk beetje gissen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
MacD007 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:45:
[...]

dat is goed om te weten, ik wilde deze namelijk ook op twee verschillende groepen plaatsen. Echter dit lijkt me eerder een fout in de programatuur te zijn, heb je dit ook aan Quatt gemeld, ik verwacht dat ze dit mogelijk wijzigen.
de Quatt CIC heeft zo ver ik weet ook geen aansluiting voor een externe buitentemperatuur voeler, want dan zou deze onafhankelijk van de Quatt dit kunnen kijken of de CV nodig is of niet.
Eens. Maar de OT gaf ook netjes aan dat het al 28gr binnen aan het worden was….

Ik zal ze idd hierover mailen, maar verwacht niet echt een reactie (ik heb wacht ook nog steeds op een reactie ivm het pendelen van de Quatt (agv te groot pompflow verschil).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
Edit: ik moet mijn verhaal iets nuanceren. Getriggerd door Bacteria1980 (dank u!) heb ik de HA logs bekeken.

De CiC slingerde de cv aan toen de Quatt-groep juist weer stroom kreeg…! Dus niet bij het uitzetten van de groep.

Op moment van weer aangaan ging de QC van 0 naar 97 (=vorstbeveiliging met pomp aan) en na 1 minuut naar 96 (=vorstbeveiliging met cv aan) en de Workingmode van 0 naar none.

Blijft gek en irritant, zal wel bug zijn 😜

[ Voor 9% gewijzigd door mrdop op 11-08-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-10 12:48
mrdop schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:14:
[...]

Eens. Maar de OT gaf ook netjes aan dat het al 28gr binnen aan het worden was….

Ik zal ze idd hierover mailen, maar verwacht niet echt een reactie (ik heb wacht ook nog steeds op een reactie ivm het pendelen van de Quatt (agv te groot pompflow verschil).
Hier gewoon aan uit 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
onlinaius schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:29:
[Afbeelding]

Ik zit te twijfelen. Hoort dit zo, of is alles er al af? De schilfers bij jullie lijken donkerder te zijn, en ik meen mij te herinneren dat de cover ook bij mij geschilfert heeft, maar nu is de bovenkant netjes egaal.

Komt bij jullie de lichtere lamel waar Quatt op staat ook naar voren? Bij mij steekt deze een cm of 3 uit, en ik kan me niet echt herinneren dat dit in het begin ook zo was (maar ik kan me uiteraard vergissen).
De rand is prima in orde maar de lamel is niet zichtbaar dus kan daar niet over oordelen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransKingma
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-10 15:30
Ondertussen een wel zeer welwillende warmtepompleverancier/installateur gevonden, die met mijn oplossing voor kabeldoorvoer ondergronds naar de kelder geen enkel probleem had. Ook kwam die standaard aan huis de situatie opnemen, dus geen afstandelijk videogesprek. Das is hem dus geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:59
FransKingma schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:45:
Ondertussen een wel zeer welwillende warmtepompleverancier/installateur gevonden, die met mijn oplossing voor kabeldoorvoer ondergronds naar de kelder geen enkel probleem had. Ook kwam die standaard aan huis de situatie opnemen, dus geen afstandelijk videogesprek. Das is hem dus geworden
Voor vergelijkbare prijs? Overigens doet Quatt tegenwoordig ook situatie thuis opnemen, dus je hebt best kans dat je gewenste oplossing ook mogelijk was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmaze
onlinaius schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:29:
[Afbeelding]

Bij mij steekt het lichtere lammele deel juist gespannen naar binnen, zie fotos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URb8QqPq70bfDm27lLX6HxYiNTo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSuxe5vHzO2hmXpIIPermz5x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adQVsFoPn9ZOqAvPH8GPMePxttU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhQi0IqLUtV7ctxnHtT2uaZR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/endQzKYxZUHR22GMOkCsXT-gMhE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7rmFTVXQpGcx2YnanG7VQAw.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
blackmaze schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:01:
[...]

Bij mij steekt het lichtere lammele deel juist gespannen naar binnen, zie fotos.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
lijkt me niet oke, dus even bij Quatt melden, krijg je waarschijnlijk ook een nieuwe.
Heb je nog wel ruimte voor den Fan? want als die contact maakt met de lamel ben je verder van huis, gelukkig zal deze nu niet gaan draaien.

Kijk als het bij dit soort foutjes blijft, dan klap ik in mijn handjes. Zolang de techniek maar heel blijft ben ik tevreden.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 12-08-2023 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 12:42
MacD007 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:25:
[...]

lijkt me niet oke, dus even bij Quatt melden, krijg je waarschijnlijk ook een nieuwe.
Heb je nog wel ruimte voor den Fan? want als die contact maakt met de lamel ben je verder van huis, gelukkig zal deze nu niet gaan draaien.

Kijk als het bij dit soort foutjes blijft, dan klap ik in mijn handjes. Zolang de techniek maar heel blijft ben ik tevreden.
Er zit nog een rooster voor de fan dus die is goed beschermd

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmaze
MacD007 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:25:
[...]

word volgende week zondag vervangen, in mei al gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 05:45

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
[...]

Net ff gechecked, bij mij is ie recht. Wat ik wel heb is een soort gebogen lamel aan de zijkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OVYmpZWnspfoTfgWT-948nZf2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wosZcr3V6GHM2H8tD8SofQiX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht eerst dat het een handvat was :D

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:38
Ik denk dat dat ook het geval is geweest.. Even rechtzetten tijdens montage..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenberg2021
  • Laatst online: 01-10 16:46
Na de installatie van de Quatt twee maanden geleden begon onder cv ketel kuren te vertonen, niet gerelateerd verder, maar toch besloten de cv ketel te vervangen. Weet iemand of Quatt nog iets anders moet instellen nu of zou dit gewoon moeten werken / met zo efficiënt moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Heisenberg2021 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:32:
Na de installatie van de Quatt twee maanden geleden begon onder cv ketel kuren te vertonen, niet gerelateerd verder, maar toch besloten de cv ketel te vervangen. Weet iemand of Quatt nog iets anders moet instellen nu of zou dit gewoon moeten werken / met zo efficiënt moeten zijn?
Welke ketel had je en welke heb je nu?
Het beste is om het even bij Quatt na te vragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-10 00:03
Nou vandaag is bij ons ook eindelijk de Quatt geïnstalleerd, de 2 Slowaakse mannen waren echt super kundig en vriendelijk en hebben letterlijk in de stromende regen staan werken en hun best gedaan, jammer genoeg had Quatt hen niet duidelijk de installatie route voorgelegd waardoor het voor hun een behoorlijke verassing was en een aardige project werd.

Ze waren er om 09:00 en vertrokken om 21:00, ze hebben echt de hele dag gezwoegd en geploeterd en eten of drinken kon je bijna niet aan ze kwijt we zijn echt heel erg tevreden over de vaklui!

Hij staat er prachtig bij en is echt heel stil, op het filmpje kan het hard klinken maar het stelt echt helemaal niets voor, en de buren die zich zorgen maakte over het lawaai waren helemaal verbaasd en opgelucht. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xM6VwVCafN0F5nlE2g58MjM5SQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNSRpvOy2ZAfJQKzFIyHjMcd.jpg?f=fotoalbum_large
[Video: https://drive.google.com/file/d/11vNZ4KN1eV4uWGHq3PzGWeZoFOQ-bO5d/preview]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:59
Heeft er niemand bezwaar tegen de lange werkdagen die deze arbeidsmigranten (?) maken? Wij een goedkope warmtepomp over de rug van deze mensen voelt niet heel goed lijkt mij. Vraag mij ook af hoe lang een monteur bij Quatt blijft werken als je werkgever zo “goed” voor je zorgt.

[ Voor 0% gewijzigd door jvanderkroon op 13-08-2023 08:17 . Reden: Typo ]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
jvanderkroon schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:15:
Heeft er niemand bezwaar tegen de lange werkdagen die deze arbeidsmigranten (?) maken? Wij een goedkope warmtepomp over de rug van deze mensen voelt niet heel goed lijkt mij. Vraag mij ook af hoe lang een monteur bij Quatt blijft werken als je werkgever zo “goed” voor je zorgt.
Dat zijn meerdere aannames die je doet. Je hebt je gewoon te houden aan de arbeidstijden wet. Een keer overwerken zoals dit voorbeeld is niet erg.
Je suggereert dat Quatt niet goed voor hun mensen zorgt, hoe kom je daarbij? Enkel omdat ze een keer een lange dag gemaakt hebben bij deze installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-10 14:43
jvanderkroon schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:15:
Ze hebben een afspraak dat ze niet na 21.00 uur door mogen begreep ik. Het is aangenomen werk dus per klus betaald, dan heb je klussen die easy-peasy zijn en die langer duren.

Daarnaast worden ze conform NL wetgeving betaald, in Slowijkije is het gemiddelde loon iets van 1300 euro bruto per maand dus ze worden voor hun standaarden goed betaald. Ik besprak het met ze en ze zeiden blij te zijn met het werk, 14 dagen continue aan de bak en dan 14 dagen naar huis.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

En zo ziet het er bij mij uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNtjGHTUjTMPvB-bMpZ4hCCO2II=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugZ4ydwfIRL8nEC5FfS38nX2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
rvdgaag schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:38:
[...]

Ze hebben een afspraak dat ze niet na 21.00 uur door mogen begreep ik. Het is aangenomen werk dus per klus betaald, dan heb je klussen die easy-peasy zijn en die langer duren.

Daarnaast worden ze conform NL wetgeving betaald, in Slowijkije is het gemiddelde loon iets van 1300 euro bruto per maand dus ze worden voor hun standaarden goed betaald. Ik besprak het met ze en ze zeiden blij te zijn met het werk, 14 dagen continue aan de bak en dan 14 dagen naar huis.
Kijk, vergeet niet op booreilanden is het nog veel erger, daar is het vaak 12 uur op en 12 uur af, 7 dagen in de week (op schepen vaak ook 4 (de oude standaard) of 6, 8(veelal baggerschepen) op en dan weer 4 of 6 af), op schepen heb je nomaal geduurende de reis geen vrije dag (vroeger duurde een reis vaak 6 mnd of soms ook iets langer, nu is het vaak 3 mnd op en 3 mnd af. hangt ook een beetje van de vaarroute af.
ze verdienen dus al snel 2 tot 3 mogelijk 4 keer het loon dan bij hun thuis. en belangrijk zolang het geen verplichting is (ze zullen ook wel onder de ZZP regeling vallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
duidelijk een productie cq een ontwerpfout, bij de een komt het naar binnen en bij de ander naar buiten, ik vermoed dat Quatt deze claim ook bij de maker van de frontcover gaat leggen.
Even een stomme vraag, hoe zit deze bevestigd? _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 13-08-2023 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

MacD007 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:59:
[...]

duidelijk een productie cq een ontwerpfout, bij de een komt het naar binnen en bij de ander naar buiten, ik vermoed dat Quatt deze claim ook bij de maker van de frontcover gaat leggen.
Even een stomme vraag, hoe zit deze bevestigd? _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8qhjm9af1QMWBaekRpWhV_oUro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9E8rV81QmNtsSM1mdyNMX5Y.jpg?f=fotoalbum_large
Met een paar schroefjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 15:58
Afgelopen week heeft Vos Logistiek de Quatt afgeleverd. Dinsdag 15-08-23 komen ze hem installeren.
Ik zag op de packinglist van Vos logistiek dat er een Frontpanel V2 bij zit. Zal waarschijnlijk de nieuwe versie zijn? Tenzij er al een V3 is natuurlijk :-D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5jXP85brSo4_JgCS2rBrDIP2PQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4yv46UaFj5kTRnmHoRW0FlUO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_heRWwkkfB0iDtz_T_EP9dLl-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBUhn74Ed3BsPRQNoXFzQms6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CS9nC9_UAqbMqswFuR2nw9OQLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Y4rXj42xouN4ykk4NedZOoT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
kroam schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:00:
Afgelopen week heeft Vos Logistiek de Quatt afgeleverd. Dinsdag 15-08-23 komen ze hem installeren.
Ik zag op de packinglist van Vos logistiek dat er een Frontpanel V2 bij zit. Zal waarschijnlijk de nieuwe versie zijn? Tenzij er al een V3 is natuurlijk :-D

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je tzt ook even een foto maken van frontpaneel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
kroam schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:00:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Was hier inderdaad ook een V2, volgens mij leveren ze die al eventjes uit maar kan het mis hebben.
Hebben meer mensen het probleem gehad dat bij de subsidie aanvraag er facturen moeten staan van Quatt die ik moet checken, er staat namelijk niets en kan ook niet verder behalve bestanden uploaden.

[ Voor 7% gewijzigd door Mixpower op 14-08-2023 00:29 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abbeyrules
Mixpower schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 00:03:
[...]

Hebben meer mensen het probleem gehad dat bij de subsidie aanvraag er facturen moeten staan van Quatt die ik moet checken, er staat namelijk niets en kan ook niet verder behalve bestanden uploaden.
Hier stonden alle 4 de documenten al klaar in de portal (rekening + betaalbewijs van zowel de 1e als 2e aanbetaling). Dus ik denk dat er wat mis is gegaan. Even achteraan bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
abbeyrules schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 07:22:
[...]

Hier stonden alle 4 de documenten al klaar in de portal (rekening + betaalbewijs van zowel de 1e als 2e aanbetaling). Dus ik denk dat er wat mis is gegaan. Even achteraan bellen :)
Dat dacht ik al, ga ik doen maar heb zo geen nummer waar ik hun op kan bereiken behalve het spoednummer..

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mixpower schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:27:
[...]

Dat dacht ik al, ga ik doen maar heb zo geen nummer waar ik hun op kan bereiken behalve het spoednummer..
Je kunt ook de mail proberen, sales@quatt.io of info@quatt.io, of je directe adviseur van Quatt (voornaam@quatt.io)
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
MacD007 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:39:
[...]

Je kunt ook de mail proberen, sales@quatt.io of info@quatt.io, of je directe adviseur van Quatt (voornaam@quatt.io)
_/-\o_
Dat klopt, inmiddels gewoon een call ingepland die link had ik nog. :+
Thanks voor het meedenken! _/-\o_

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SBL

SBL

Dat screenshot van Insights op de Quatt website ziet er wel mooi uit, vooral die onderste Warmteverdelingsbalk met cijfers eronder van e-verbruik, w-productie Quatt, w-productie boiler, in een te kiezen periode. Als ze daar de COP van 4,7 nog even bijzetten, hoef ik die niet zelf uit te rekenen.
Hoop dat ze dat nog uitrollen voor het stookseizoen begint.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdQoQpyY3mGq2ZDdXq2Lv9fAyOE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ArG1ulCyBX56Ym5mSVCoUrvP.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 05:45

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
SBL schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:44:
Dat screenshot van Insights op de Quatt website ziet er wel mooi uit, vooral die onderste Warmteverdelingsbalk met cijfers eronder van e-verbruik, w-productie Quatt, w-productie boiler, in een te kiezen periode. Als ze daar de COP van 4,7 nog even bijzetten, hoef ik die niet zelf uit te rekenen.
Hoop dat ze dat nog uitrollen voor het stookseizoen begint.[Afbeelding]
Kijk aan, dat is leuk. die had ik nog niet gezien. Hopelijk rollen ze de update snel uit, maar ik vermoed dat dat wel voor het stookseizoen gaat gebeuren. Redelijke bevestiging dat Quatt dus zelf zijn kwh verbruik kan monitoren en opslaan.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Stephan2388
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-09 06:36
Mijn ervaring met Quatt: uiteindelijk prima, maar de werkvoorbereiders kunnen wat flexibeler zijn.

Na het volgen van dit forum en het hebben van een geschikte woning, besloot ik eind april voor Quatt te kiezen.
Ik had alleen één belangrijke voorwaarde: ik wilde géén lelijke witte kabelgoot langs de gevel van mijn woning. Als ik mij ergens aan kan storen in het Nederlandse straatbeeld, is het de wildgroei aan goedkope plastic kabelgoten die lukraak op de makkelijkste manier op de gevels van woningen worden gekwakt ten gunste van warmtepompen en airconditioning. Ik ken mijn huis vrij goed, ben handig en had gezien hoe tegenwoordig op een stijlvoller manier leidingen kunnen worden weggewerkt; via een zinken regenpijp. Mijn buurman heeft dergelijke oplossingen wel vaker gedaan (installateur van beroep en bereidwillig mij te helpen). En het allerliefst zou ik ook nog wat andere kabels en leidingen verwerken in de regenpijp... 

Met mijn sterke wens en het voorstel zelf een regenpijp aan te leggen en de leidingen te leggen, meldde ik mij bij Quatt. Het werd een lange weg.
Het idee van een regenpijp werd initieel volledig afgekeurd; daar konden de monteurs niets mee, zelf aanleggen mocht niet, het was mogelijk schadelijk voor de buizen, de buizen moesten gefixeerd kunnen worden in de pijp en het maken van 90 graden bochten was niet mogelijk. Mijn verschillende ontwerpen werden steeds opnieuw afgekeurd. Quatt leek niet mee te willen werken, terwijl ik zeker was dat mijn manier mogelijk was (immers; andere installateurs doen dit ook).
Na veelvuldig heen en weer gemail kreeg ik uiteindelijk een andere werkvoorbereider, die wel bereidwillig was mee te denken. We kwamen uit op een compromis; ik bereidde alles goed voor, zou helpen met het doorvoeren van de leidingen (al deed ik dit überhaupt liever zelf), deed afstand van recht op garantie op de buizen en ging akkoord om alsnog voor de witte kabelgoten te gaan als mijn ontwerp niet zou lukken. 

Daarna ging het snel; na slechts 2 weken wachttijd is de Quatt gisteren geïnstalleerd en zie hier het resultaat: (de quatt staat net om het hoekje aan de andere kant)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PcS3Y4fQ-dqX08OQO54TGXAO0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQnjSWsWI1jvPnBIPIuIssor.jpg?f=fotoalbum_large

Persoonlijk ben ik er heel erg tevreden mee. De regenpijp lijkt uit het dak te komen en vormt daarmee een fraai onderdeel van het huis.

Bij de CV op de zolder hebben we een 8-vormig 2x10cm opening geboord, die uitkomt in het dakbeschot. Langs het dakbeschot is (zoals in veel ontwerpen van Nederlandse huizen) ruimte om buizen weg te werken , waar nu 3 meter leidingen schuin met het dakbeschot meeloopt. Vanaf het dakbeschot gaat er, met 45 graden, een zinken regenpijp van 10cm diameter loodrecht naar beneden om daaronder in de struiken de buizen direct naar de warmtepomp te voeren.
Zoals te zien heb ik direct ook enkele andere leidingen in het ontwerp verwerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBBUM9R0-rCtIkZgh3i8ZWRnwUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqDRPLxcaOSZu8w6cl8Q0nj5.jpg?f=fotoalbum_large

De buis bevat:
- 2x Quatt buis met isolatie
- 5/8 - 3/8 leiding airconditioning met isolatie
- 1x 5-2,5mm 3-fase kabel
- 2x datakabel (UTP/SFTP) t.b.v. Quatt en LAN
- 2x stuurstroomkabel (Quatt en airco)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OujeXbvAmCtWTL_Q7OYDteHvGKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PmatKvXiU4tbqZMUH2zv75YU.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is overigens wel echt het maximale dat door een dergelijke buis past, maar met strak inbinden (teflontape), voldoende glijmiddel en geduld is het prima te doen. De buizen van Quatt zijn veel flexibeler dan airco-leidingen en 90 graden bochten zijn wel degelijk zeer goed mogelijk (doen de installateurs zelf ook).

De installateurs van Quatt vonden het prima dat de buurman en ikzelf de verwerking van de buizen deden en waren heel behulpzaam en meedenkend. Ook hier was Spirotech MB3 geen probleem. Ze werken netjes en snel. Klasse.
Mijn 4 kW Quatt werkt naar behoren en volgende week kan ik aan de slag om de airco op de zolder te installeren (in bedrijfstelling daarvan vanzelfsprekend door een F-gassen gecertificeerd monteur).

Quatt probeert zich te profileren als een product met een fraaie aanblik en daar ben ik het mee eens.
Echter, daar hoort dan ook bij dat je een wat luxere afwerking van de buizen mag aanbieden. Een plastieken witte ledinggoot is dat mijn inziens zeker niet. Ik hoop dat Quatt deze manier van wegwerken op zal nemen in hun diensten. Ikzelf zou er zeker voor open staan om wat meer te betalen voor een dergelijke optie. 
Al zal menig Tweaker het misschien ook lekker zelf willen doen :P, ik kan het je van harte aanraden, mits je je goed voorbereid.

Primum non nocere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
Schitterend gedaan!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-09 23:07
SBL schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:44:
Hoop dat ze dat nog uitrollen voor het stookseizoen begint.[Afbeelding]
Bij mij schemert die onderste balk er (in het Engels) al een beetje doorheen bij Insights :)

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelthee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:57
Vrijdag is bij mij de Quatt bezorgd en wordt de 17de geïnstalleerd.

Nu wilde ik vanmiddag de leidinggoten en toebehoren gaan spuiten maar heb ik enkel de goten ontvangen. Hebben meer mensen dit gehad?

Op de pakbon staan overigens enkel de goten vermeld.

mailtje naar Quatt zojuist gestuurd, hopelijk krijg ik snel een respons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Laatst online: 13:19
appelthee schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:24:

Nu wilde ik vanmiddag de leidinggoten en toebehoren gaan spuiten maar heb ik enkel de goten ontvangen. Hebben meer mensen dit gehad?

Bij mij hadden ze deze zelf bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:56

Trackerfire

BTC HODLER

appelthee schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:24:

Bij ons hadden ze die ook zelf bij. Overigens werd ten strengste afgeraden de pakketten te openen i.v.m. mogelijk vervallen garantie. Check dit dus ook even goed.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 12:42
Bij mij waren helemaal geen leidinggoten geleverd, gelukkig hadden de installateurs deze nog in hun bus om het toch mooi af te werken. (ik denk een foute aanname van de werkvoorbereider dat de quatt echt rechtstreeks voor het gat in de muur zou komen te staan)

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
En bij mij wel mee, niet gebruikt en achtergelaten. Geen probleem overigens die komt wel weer een keer van pas👍

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kroam
Nou de Quatt is gisteren geplaatst.
2 Slowaakse heren waarvan er 1 Engels sprak. Ze waren er om 9:30 en zijn om 10:00 uur begonnen.
Na het uitpakken van de spullen kwamen ze tot de conclusie dat de geleverde dak doorvoer (voor plat dak) niet goed was. Ik heb EPDM-dakbedekking en zij waren van de onderstelling dat de geleverde doorvoer voor dakleer was. Nadat ze Quatt op de hoogte hadden gebracht werden ze teruggebeld dat het toch wel de juiste doorvoer betrof en zijn ze om 10:00 uur begonnen. (Ik had zelf al na wat google werk gevonden dat het wel degelijk de juiste doorvoer betrof, maar zij 'moesten' wachten op de go-ahead van Quatt.
Daarna ging het allemaal voorspoedig. 1 op het dak en 1 bij de ketel. Toen alles geïnstalleerd was en het water weer op het systeem zat begon de test. De test voeren ze via een app uit en verliep zonder problemen. Toen werd het voor mij tijd om de Quatt app te downloaden. Na het scannen van de QR-code was de app klaar voor gebruik.
Toen zat het even tegen. De waardes van de thermostaat kwamen niet door in de app en ook de Quatt/ketel werden niet ingeschakeld terwijl er wel warmtevraag was (branderlampje op de Lyric module was aan).
De heren hebben vervolgens alle aansluitingen van de CiC en ketel gecontroleerd en uiteindelijk na een paar telefoontjes richting Quatt de CiC vervangen voor een ander exemplaar. Maar helaas ook deze had hetzelfde probleem. Na veel heen-en-weer gebel en wachten heb ik voorgesteld om de Lyric module een power-cycle te geven en zowaar alles begon te werken. Ik vermoed dat ze bij het aansluiten van de Lyric module op de CiC sluiting hebben gemaakt of dat de opentherm communicatie opnieuw moest initialiseren (who knows)
Toen alles werkte waren ze ook zo vertrokken (rond 14:00 uur).

Paar puntjes :-D

Ik zag dat aan de achterkant van de Quatt zich 3 wartels bevinden waarvan er 2 worden gebruikt. De wartels zijn bij mij niet aangedraaid, er is dus geen sprake van een goede afdichting ook is de ongebruike wartel helemaal open. Is dit bij jullie ook zo?

Het frontpaneel (de V2) ben ik zelf niet super tevreden over. De afwerking ervan is erg kartelig. De Quatt staat bij mij op het platte dak van de aanbouw dus niet echt in het zicht. Is dit bij jullie ook zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozJ6tojCX4pQsjahoAG1z2LAOiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZeUE1xfVWwyUIazHDKLqFq1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YX1q04rabCEmP7Sn-IFWswMYm5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YX8cS6lSBzHyiMv61DC1uYex.jpg?f=fotoalbum_large

De monteur vertelde dat wanneer je alleen de Quatt als verwarming wilt gebruik en en dus niet óók de ketel dat dan de gevraagde temperatuur niet meer dan 1 graden hoger dient te zijn dan de ruimte temperatuur.

Hieronder nog wat foto's van de installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJLj6MVtcIrwbis5HG6ldHjayhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LsP8SsYuieky3AzAmVKyWMrc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myWZvIAdkOYVXqBKdgqPeWX54SA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFd7Y05YY7tF11WNfNVy56QR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43pJ8qhbObEeyVl2DgEju0GmpN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LF7KZ3HijJaiXVHoxjUKabiq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-10 14:43
Netjes hoor, de wartels heb ik zelf aangevuld/upgevuld met vulcaniserend tape (Tesa in de bouwmarkt https://www.tesa.com/nl-n...power-extreme-repair.html).

Je EPDM is zo te zien in slechte staat, ligt vol met luchtbellen eronder

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
rvdgaag schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:05:
Je EPDM is zo te zien in slechte staat, ligt vol met luchtbellen eronder
Ja klopt vorig jaar gedaan, maar we hebben het te vochtig/nat verlijmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
Of hier een quatt gaat komen is nog zeer onzeker. Quatt blijft met hun eigen tool op een terugverdientijd van 13,4 jaar. De openbare tool op hun website geeft 5 jaar....(met dezelfde data) er wordt nog uitgezocht hoe dit verschil kan ontstaan. Tot die tijd geen offerte. En met een terugverdientijd van 13,4 jaar blijf ik hier nog maar even op gas stoken.

Wel kreeg ik zojuist een invite voor een live webinar. Hoe ze aan de besparing van 1510 komen weet ik nog niet, want dan wordt de terugverdientijd twee jaar :-)

Ook tot €1510 per jaar besparen met een hybride warmtepomp, maar heb je nog behoefte aan meer informatie? Bekijk ons live webinar & stel je vragen aan warmtepomp & installatie specialisten Luke & Zita.

Aanstaande dinsdag om 19:30u, via live-stream op Youtube.

Wat ga je leren tijdens het webinar?

Hoe andere klanten hun Quatt installatie hebben ervaren: Wat goed ging & wat beter kon.
Alles omtrent garantie, betrouwbaarheid, geluid, installatie en terugverdientijd.
Hoeveel een gemiddeld huishouden bespaart, en hoeveel elektriciteit Quatt Hybrid gebruikt.
Waarom de Quatt begint met hybride, en hoe we in de toekomst zullen uitbreiden naar all-electric.

Pagina: 1 ... 112 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.