Mijn ervaring met Quatt: uiteindelijk prima, maar de werkvoorbereiders kunnen wat flexibeler zijn.
Na het volgen van dit forum en het hebben van een geschikte woning, besloot ik eind april voor Quatt te kiezen.
Ik had alleen één belangrijke voorwaarde:
ik wilde géén lelijke witte kabelgoot langs de gevel van mijn woning. Als ik mij ergens aan kan storen in het Nederlandse straatbeeld, is het de wildgroei aan goedkope plastic kabelgoten die lukraak op de makkelijkste manier op de gevels van woningen worden gekwakt ten gunste van warmtepompen en airconditioning. Ik ken mijn huis vrij goed, ben handig en had gezien hoe tegenwoordig op een stijlvoller manier leidingen kunnen worden weggewerkt; via
een zinken regenpijp. Mijn buurman heeft dergelijke oplossingen wel vaker gedaan (installateur van beroep en bereidwillig mij te helpen). En het allerliefst zou ik ook nog wat andere kabels en leidingen verwerken in de regenpijp...
Met mijn sterke wens en het voorstel zelf een regenpijp aan te leggen en de leidingen te leggen, meldde ik mij bij Quatt. Het werd een lange weg.
Het idee van een regenpijp werd initieel volledig afgekeurd; daar konden de monteurs niets mee, zelf aanleggen mocht niet, het was mogelijk schadelijk voor de buizen, de buizen moesten gefixeerd kunnen worden in de pijp en het maken van 90 graden bochten was niet mogelijk. Mijn verschillende ontwerpen werden steeds opnieuw afgekeurd. Quatt leek niet mee te willen werken, terwijl ik zeker was dat mijn manier mogelijk was (immers; andere installateurs doen dit ook).
Na veelvuldig heen en weer gemail kreeg ik uiteindelijk een andere werkvoorbereider, die wel bereidwillig was mee te denken. We kwamen uit op een compromis; ik bereidde alles goed voor, zou helpen met het doorvoeren van de leidingen (al deed ik dit überhaupt liever zelf), deed afstand van recht op garantie op de buizen en ging akkoord om alsnog voor de witte kabelgoten te gaan als mijn ontwerp niet zou lukken.
Daarna ging het snel; na slechts 2 weken wachttijd is de Quatt gisteren geïnstalleerd en zie hier het resultaat: (de quatt staat net om het hoekje aan de andere kant)
Persoonlijk ben ik er heel erg tevreden mee. De regenpijp lijkt uit het dak te komen en vormt daarmee een fraai onderdeel van het huis.
Bij de CV op de zolder hebben we een 8-vormig 2x10cm opening geboord, die uitkomt in het dakbeschot. Langs het dakbeschot is (zoals in veel ontwerpen van Nederlandse huizen) ruimte om buizen weg te werken , waar nu 3 meter leidingen schuin met het dakbeschot meeloopt. Vanaf het dakbeschot gaat er, met 45 graden, een zinken regenpijp van 10cm diameter loodrecht naar beneden om daaronder in de struiken de buizen direct naar de warmtepomp te voeren.
Zoals te zien heb ik direct ook enkele andere leidingen in het ontwerp verwerkt.
De buis bevat:
- 2x Quatt buis met isolatie
- 5/8 - 3/8 leiding airconditioning met isolatie
- 1x 5-2,5mm 3-fase kabel
- 2x datakabel (UTP/SFTP) t.b.v. Quatt en LAN
- 2x stuurstroomkabel (Quatt en airco)
Dit is overigens wel echt het maximale dat door een dergelijke buis past, maar met strak inbinden (teflontape), voldoende glijmiddel en geduld is het prima te doen. De buizen van Quatt zijn veel flexibeler dan airco-leidingen en 90 graden bochten zijn wel degelijk zeer goed mogelijk (doen de installateurs zelf ook).
De installateurs van Quatt vonden het prima dat de buurman en ikzelf de verwerking van de buizen deden en waren heel behulpzaam en meedenkend. Ook hier was Spirotech MB3 geen probleem. Ze werken netjes en snel. Klasse.
Mijn 4 kW Quatt werkt naar behoren en volgende week kan ik aan de slag om de airco op de zolder te installeren (in bedrijfstelling daarvan vanzelfsprekend door een F-gassen gecertificeerd monteur).
Quatt probeert zich te profileren als een product met een fraaie aanblik en daar ben ik het mee eens.
Echter, daar hoort dan ook bij dat je een wat luxere afwerking van de buizen mag aanbieden. Een plastieken witte ledinggoot is dat mijn inziens zeker niet. Ik hoop dat Quatt deze manier van wegwerken op zal nemen in hun diensten. Ikzelf zou er zeker voor open staan om wat meer te betalen voor een dergelijke optie.
Al zal menig Tweaker het misschien ook lekker zelf willen doen

, ik kan het je van harte aanraden, mits je je goed voorbereid.