clubeddie schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:58:
Link naar de webinar:
https://connect.quatt.io/warmtepomp-webinar
Dinsdag 22 augustus, 19.30 - 20.10
Met betrekking tot verbruik.
Gemiddeld van de afgelopen jaren gasverbruik van 1250 m3.
Hiervan is volgens meting circa 182,5 voor warm water en douchen maar laten we het ruim nemen en dus uitgaan van 250 m3.
Stroomverbruik is circa 2500 kwh per jaar, wat ik ook opwek met mijn huidige zonnepanelen.
Huis is uit 1910,, 2 onder 1 kap, volledig enkelsteens, geen spouwmuur helaas, zolder geisoleerd vanuit binnenzijde, in 2005 al het glas vervangen voor hr++, houten balken vloer, geisoleerd met tonzon vloer isolatie. Andere isolatie mogelijkheden zijn er niet. Op dit moment een Remeha Avanta CW5, afgelopen winter temperatuur op 50 graden gezet, huis is goed warm te krijgen, nu was het wel een relatief milde winter. Door het huis hangen overal normale radiatoren van t11 tot t21, in principe staan op de meeste plekken de radiatorkranen volleidg open, behalve op de slaapkamers en zolder.
Ik kan me ook geen 13 jaar terugverdientijd bedenken plus het feit dat de gasprijs echt niet gaat dalen naar het oude niveau, en met het risico dat de overheid gas zwaarder gaat belasten. Keerzijde is dat ook de stroomprijs niet naar beneden gaat en het risico dat het salderen wordt afgebouwd mits dit in september door de eerste kamer komt. En anders krijgen we nog van die leuke van de bron actie waarbij je als zonnepaneel houder extra wordt belast ;-).
Het vervelende is ook dat Quatt zelf niet kan achterhalen waarom de terugverdientijd zo hoog is.
Ik ben benieuwd
hier mijn voorlopige berekening. als er een nuttige aanvulling of dat ik ergens de plank volledig mis sla dan is uiteraard een verbetering hierop zeer welkom, het gaat er tenslotte om dat @
clubeddie hier geholpen gaat worden en niet om mijn ego te beschermen.
De reactie van @
HBO88 vond ik eigenlijk al erg goed, ik zal dus ook hierop voorborduren, daar waar ik een beetje daarvan afwijk betekend niet dat @
HBO88 hier dus fout in zat, soms zijn mijn eigen overwegingen gewoon iets anders.
gemid. gasverbruik 1.250 m³/jaar
SWW verbruik op aangave van @
clubeddie op 250m³/jaar gelaten, ik denk dat dit een veilige waarde is.
Netto gasverbruik voor verwarming 1.000m³/jaar.
Gezien de beschrijving van @
clubeddie heb ik hier voor 2 opties gekozen (een worse case situatie (slechte isolatie met als gevolg hoog warmteverlies) (1) en een meer gemid. beoordeling (2).
voor
optie (1) stel ik een
aandeel van de warmtepomp op 50% van de huidige CV verbruik met een COP van 4 (uitgaand van een mid. winter, voor een strenge winter is de COP van @
HBO88 denk ik weer een betere keuze ( uds COP 3,5).
optie (2) gaat meer uit van een aandeel van
70% van de warmtepomp. ook hier drie berekeningen met verschillende COP 4, 3,5 en het gemid. dussen deze twee. ik verwacht dat dit ook gezien de staat van je isolatie en toch nog behoorlijk redelijk verbruik best haalbaar is.
uitgangspunten:
energiehoeveelheid : 1m³ aardgas = 9,77 kWh)
kosten 1m³ aardgas = 1,25€ (excl. vaste lasten)
kosten 1 kWh = 0,35€ (enkel tarief en excl. vaste lasten)
Optie 1 (50% wamteaandeel)
500m3 gas = 4.885 kWh aan warmte
dit betekend:
COP 4 betekend dit een electrisch verbruik van
1.221 kWh = 427€
COP 3,5 is dat een electrisch verbruik van
1.395 kWh = 488€
Het
gemiddelde van bovengenoemde is circa
1.300 kWh. = 455€
daar tegen heb je dus een
gasbesparing van 625€
COP 4 Netto besparing van 198€
COP 3,5 Netto besparing van 137€
COP gem. Netto besparing van 170€
huidig kWh is nihiel door de zonnepanelen: dit zal dus met één van de hier boven genoemde meerverbruik gaan stijgen.
ROI (50% Quatt warmtevraag)
prijs Quatt (heb ik even op 2.499€ gezet, met tussenhaakjes de oude prijs van 1.599€)
ROI bij COP 4 is dan
12,6 jaar of (
8 jaar )
ROI gem COP zou dan op
14,7 jaar (
9,4 jaar)
echter dit is echt een worse case senario waarbij je dus max 50% warmte via de warmtepomp het huis in kunt krijgen.
optie 2 met 70% warmteaandeel
700m3 gas = 6.839 kWh aan warmte
dit betekend:
COP 4 betekend dit een electrisch verbruik van
1.709 kWh = 598€
COP 3,5 is dat een electrisch verbruik van
1.954 kWh = 684€
Het
gemiddelde van bovengenoemde is circa
1.924 kWh. = 638€
daar tegen heb je dus een
gasbesparing van 875€
COP 4 Netto besparing van 277€
COP 3,5 Netto besparing van 191€
COP gem. Netto besparing van 237€
ROI (70% Quatt warmtevraag)
prijs Quatt (heb ik even op 2.499€ gezet, met tussenhaakjes de oude prijs van 1.599€)
ROI bij COP 4 is dan
9 jaar of (
5,8 jaar )
ROI gem COP zou dan op
10,5 jaar (
6,7 jaar)
je kunt hieruit zien dat hoe meer de Quatt de warmtevraag kan op zig nemen hoe kleiner de ROI is, ik denk zelf dat hoe meer de Quatt de tijd heeft en je dus zo veel mogelijk cq zo gering mogelijk temperatuurschomelingen in de vraagtemperatuur zou gaan instellen, hoe beter de Quatt zijn werk kan doen, ook in jouw situatie, zelf denk ik dat deze 70% best haalbaar zouden moeten zijn. De aanschafprijs speelt
natuurlijk hier ook een belangrijke rol in. ik zou zeker ook naar radiatorventilatoren gaan kijken, mogelijk zijn hier zelfbouw een betere optie omdat deze ook bij lagere temperaturen al kunnen gaan lopen.
succes en ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.