Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Quatt heeft toch geen inzage in jouw gasverbruik?rvdgaag schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:25:
[...]
Helemaal mee eens, ze verkopen nu een zo goed als one fits all oplossing, na een stookseizoen kunnen ze precies aan de data zien hoeveel flow er in het systeem is, de delta T, gebruikte vermogen, etc.
Hiermee kun je een optimale aanbieding voor het extra vermogen wat er nodig is voor de betreffende woning, inhoud van het buffervat etc.
Ik vind het een prima strategie.
Laat staan wat daarvan voor je tapwater wordt gebruikt.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Zijn er mensen met ervaring of tips hiervoor?
D'r zijn toch ook installaties waarbij ik veel langere leidingen voer het dak zie lopen?Bazvv schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:34:
Ik heb vandaag gesprek gehad met Quatt, Ze willen op het platte dak maar max 1 meter leiding leggen omdat ze die anders vast moeten zetten. Dat zou betekenen dat hij wat naar het zuiden moet en schaduw op de zonnepanelen gaat geven. Hij kon wel wat meer naar het noorden maar dat moet ik zelf een goot regelen.
Staan foto's van in het topic
er is hier een op het forum geweest die dit heeft opgelost met een pcv pijp en mini-bigfoots waar deze op stonden, je zou dit dus ook kunnen doen met bv de leidinggoten die zij gebruiken, zeker als dat niet al te lang is.Bazvv schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:34:
Ik heb vandaag gesprek gehad met Quatt, Ze willen op het platte dak maar max 1 meter leiding leggen omdat ze die anders vast moeten zetten. Dat zou betekenen dat hij wat naar het zuiden moet en schaduw op de zonnepanelen gaat geven. Hij kon wel wat meer naar het noorden maar dat moet ik zelf een goot regelen.
zie bv deze: https://gathering.tweaker...message/75156452#75156452
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JskD15mvmpZg8cZsfcTSokaL.webp?f=user_large)
of schovie in "Ervaringen met Quatt?"
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TD3IAhR5kI0Lo7uK8ymJ6A5O.webp?f=user_large)
[ Voor 29% gewijzigd door MacD007 op 22-08-2023 16:48 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ik heb binnen het topic gezocht op "dak goot" en "goot" maar kon niks vinden behalve:paQ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:37:
[...]
D'r zijn toch ook installaties waarbij ik veel langere leidingen voer het dak zie lopen?
Staan foto's van in het topic
Gjannema in "Ervaringen met Quatt?"
Die lijkt wel iets langer dan 1 meter inderdaad.
Dus gewoon een PVC pijp met minimaal 10cm diameter en die dan vastmaken aan bigfoots op tiewrappen aan stoeptegel of iets dergelijks?MacD007 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:40:
[...]
er is hier een op het forum geweest die dit heeft opgelost met een pcv pijp en mini-bigfoots waar deze op stonden, je zou dit dus ook kunnen doen met bv de leidinggoten die zij gebruiken, zeker als dat niet al te lang is.
Edit: Thx! had je edit gemist in bovenstaande reactie.
[ Voor 3% gewijzigd door Bazvv op 22-08-2023 16:49 ]
heb de post van mij nog even aangepast met foto's en de bijbehoorende links van de posts. succes er mee, ik denk dat met de mini-bigfoots je een prima en ook stabiel bevestiging gaat krijgen.Bazvv schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:48:
[...]
Ik heb binnen het topic gezocht op "dak goot" en "goot" maar kon niks vinden behalve:
[...]
Dus gewoon een PVC pijp met minimaal 10cm diameter en die dan vastmaken aan bigfoots op tiewrappen aan stoeptegel of iets dergelijks?
Edit: Thx! had je edit gemist in bovenstaande reactie.
als je daar op klikt krijg je alle (posts met) foto's uit dit topicBazvv schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:48:
[...]
Ik heb binnen het topic gezocht op "dak goot" en "goot" maar kon niks vinden behalve:
/f/image/unaIV9VEOPkeoNq2et2fHrMX.png?f=fotoalbum_large)
Wat heb ik ongeveer aan apparatuur: wasmachine, droger, hete luchtoven, inductie kookplaat (max 7kw), vaatwasser, boiler voor quooker en 15 zonnepanelen van 295 wp. Deze zitten allemaal op een eigen/aparte groep. De rest van het huis is ook nog verdeeld over een aantal andere groepen. Deze situatie werkt prima en ik heb heb nog nooit meegemaakt dat er een groep is uitgevallen.
Heeft iemand een vergelijkbare situatie of meer verstand van zaken?
een foto van je groepenkast zou kunnen helpen.jansd schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:04:
Afgelopen dagen heb ik mij ook ingeschreven voor een Quatt en inmiddels het technisch formulier ingevuld. Veel van mijn vragen zijn in dit forum al beantwoord, maar zit nog met de electra aansluiting. Misschien kunnen jullie mij daar wat verder mee helpen. De hamvraag is of ik moet overstappen van een 1x35A kast naar een 3x25A aansluiting. Dit hangt natuurlijk af van het totale vermogen wat je vraagt, maar ik zit te worstelen met de gelijktijdigheid en of ik de Quatt gewoon op een nieuwe/lege alamat kan aansluiten.
Wat heb ik ongeveer aan apparatuur: wasmachine, droger, hete luchtoven, inductie kookplaat (max 7kw), vaatwasser, boiler voor quooker en 15 zonnepanelen van 295 wp. Deze zitten allemaal op een eigen/aparte groep. De rest van het huis is ook nog verdeeld over een aantal andere groepen. Deze situatie werkt prima en ik heb heb nog nooit meegemaakt dat er een groep is uitgevallen.
heb je nog een plaats? in princiepe heb je aan 1 Din ruimte al genoeg (=8mm) daar zou bv deze Siemens Alamat in kunnen (16A is meer dan genoeg)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YBIDSXxKELKEZhR8RXD5Ck8W.jpg?f=user_large)
wil je echter nog je verbruik apart gaan meten heb je nog 2-Din extra nodig. Overigens is de verwachting dat dit binnenkort ook met de app van Quatt zou moeten kunnen.
of je beter nu naar 3*25A zou moeten heeft eerder te maken of je nu al tegen de grens aan gaat lopen.
dus daar is een overzicht zoals het nu er uit ziet wel handig (foto).
Geen verstand, maar wel een vraag: ga je 1 of 2 Quatts plaatsen?jansd schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:04:
Afgelopen dagen heb ik mij ook ingeschreven voor een Quatt en inmiddels het technisch formulier ingevuld. Veel van mijn vragen zijn in dit forum al beantwoord, maar zit nog met de electra aansluiting. Misschien kunnen jullie mij daar wat verder mee helpen. De hamvraag is of ik moet overstappen van een 1x35A kast naar een 3x25A aansluiting. Dit hangt natuurlijk af van het totale vermogen wat je vraagt, maar ik zit te worstelen met de gelijktijdigheid en of ik de Quatt gewoon op een nieuwe/lege alamat kan aansluiten.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ik heb gemeten met mijn telefoon en kwam niet hoger dan 38 DB aan de erf grens, ik weet wel dat het niet geheel objectief is maar het is wel een indicatie.MacD007 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:48:
[...]
ik hoop voor jou dat je buren ook blij zijn met je, want aan de geluidseis zul je helaas nooit aan kunnen voldoen.
Ik vond overigens de montage van de leidingen direct bij de wandinvoer niet echt tof, ik ben bang dat dit vragen om problemen is, waarom zijn deze niet netjes met een stuk cover tegen de muur weggewerkt?
[...]
De afscherming ga ik zelf maken want Quatt had alleen lelijke witte afscherming die niet aansloot op de uitloop die er al zit
Wel heb ik de voeten al beter afgewerkt
[ Voor 33% gewijzigd door Plume op 22-08-2023 18:38 ]
Die zonnepanelen maakt in dit verhaal weinig uit. Je "verbruikt" die energie als het ware eerst zelf, dus dat hoef je niet mee te tellen.jansd schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:04:
Je vraag is eigenlijk hoeveel je nu tegelijkertijd aan zet. De kookplaat verbruikt enkel 7kwh als je alle 4 platen op standje 9 zet. Hoe vaak doe je dat?
Dat en de oven staat aan en de Quatt, zou je in theorie wel boven de 8 kWh komen en kan de hoofdzekering doorslaan na een tijdje.
Maar in de praktijk zal dat bijna niet voorkomen. Hier vaak alle kookplaten aan, maar dan niet op vol vermogen. Samen met oven, afzuigkap etc en Quatt ging hier ook prima.
Zou me er niet te druk over maken.
Mocht het nu toch een paar keer voorkomen, kun je altijd nog overgaan naar 3 fase aansluiting. Dat heeft geen invloed op bekabeling.
leuk die meting met je iphone, echter bij de rechter kom je daar dus niet echt ver mee, het probleem is dat de geluidseisen een meting volgens specifieke technische eisen vereisen (geluidsmeting industrielawaai), een dergelijke meting kost circa 2000-3000 euro.Plume schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:41:
[...]
Ik heb gemeten met mijn telefoon en kwam niet hoger dan 38 DB aan de erf grens, ik weet wel dat het niet geheel objectief is npmaar het is wel een indicatie
De afscherming ga ik zelf maken want Quatt had alleen lelijke witte afscherming die niet aansloot op de uitloop die er al zit
Wel heb ik de voeten al beter afgewerkt
overigens moet je dat doen bij vollast (100% vermogen). je waarde mag dan niet hoger dan 45/40 dB zijn.
IPhones zijn net als Android toestellen geen meettoestellen voor geluid, deze zijn overigens nog een heel stuk duurder dan jou iPhone.
zou ik niet doen, de betere optie is dit via de tool van de overheid te berekenen. Echter bij jou afstand kan ik je nu al de uitkomst aangegeven zonder het echt te hebben berekend, voldoet niet (sorry). kijk maar eens zelf op de site van de overheid (geluidseisen warmtepomp).Lees ook eerst de handleiding. Ik kan dit zeggen omdat ik ondertussen, ook voor een hoop mensen hier van het forum, deze berekening heb uitgevoerd.
[...]
leuk die meting met je iphone, echter bij de rechter kom je daar dus niet echt ver mee, het probleem is dat de geluidseisen een meting volgens specifieke technische eisen vereisen (geluidsmeting industrielawaai), een dergelijke meting kost circa 2000-3000 euro.
overigens moet je dat doen bij vollast (100% vermogen). je waarde mag dan niet hoger dan 45/40 dB zijn.
IPhones zijn net als Android toestellen geen meettoestellen voor geluid, deze zijn overigens nog een heel stuk duurder dan jou iPhone.
zou ik niet doen, de betere optie is dit via de tool van de overheid te berekenen. Echter bij jou afstand kan ik je nu al de uitkomst aangegeven zonder het echt te hebben berekend, voldoet niet (sorry). kijk maar eens zelf op de site van de overheid (geluidseisen warmtepomp).Lees ook eerst de handleiding. Ik kan dit zeggen omdat ik ondertussen, ook voor een hoop mensen hier van het forum, deze berekening heb uitgevoerd.
Die rekentool is door Quatt gebruikt bij het maken van het rapport en die kwamen ook niet hoger dan 40 Db
prima, als jij dit denk, heb je de berekening van Quatt zwart op wit, dus de excel berekening, want die wil de rechter dan wel graag zien als het een probleem geworden is.Plume schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:41:
[quote]MacD007 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:27:
[...]
leuk die meting met je iphone, echter bij de rechter kom je daar dus niet echt ver mee, het probleem is dat de geluidseisen een meting volgens specifieke technische eisen vereisen (geluidsmeting industrielawaai), een dergelijke meting kost circa 2000-3000 euro.
Die rekentool is door Quatt gebruikt bij het maken van het rapport en die kwamen ook niet hoger dan 40 Db
Maar even een vraag, hoeveel afstand is er tussen de Quatt en de erfgrens nu echt ?
MacD007 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:27:
[...]
:strip_exif()/f/image/lyn3c7qieKqCdxzxQiC31V4t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MPOGImH2LpqoNQvku5gMGRgG.jpg?f=fotoalbum_large)
sorry, maar daar kan ik dus geen afstand in zien?, afstand van het midden van de Quatt tot aan de erfgrens naar de buren bedoel ik dan, en dus geen afstand tot je eigen woonhuis. je mag dit ook via een PM doen, voordat we als te veel off-topic worden gezien, ik wil als je dat wilt ook best helpen met die berekening. maar dat graag wel via een pm.
[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 22-08-2023 18:54 ]
Ik heb hetzelfde aan apparatuur op 1*35A, absoluut geen probleem hier. Quatt is max 10A, meest nette oplossing om deze eigen groep te geven.jansd schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:04:
Kans dat alles tegelijkertijd op 100% vermogen draait is nihil
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik weet nog niet of ik aan een 4kw unit genoeg heb. Het zal er om hangen. Huidig gasverbruik is ca 1400 m3, waarvan ca 250 m3 voor sww.SBL schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:32:
[...]
Geen verstand, maar wel een vraag: ga je 1 of 2 Quatts plaatsen?
Hierbij nog een foto van de meterkast en de uitbreiding. Daar is nog 2 din ruimte voor een groep.MacD007 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:27:
[...]
een foto van je groepenkast zou kunnen helpen.
heb je nog een plaats? in princiepe heb je aan 1 Din ruimte al genoeg (=8mm) daar zou bv deze Siemens Alamat in kunnen (16A is meer dan genoeg)
[Afbeelding]
wil je echter nog je verbruik apart gaan meten heb je nog 2-Din extra nodig. Overigens is de verwachting dat dit binnenkort ook met de app van Quatt zou moeten kunnen.
of je beter nu naar 3*25A zou moeten heeft eerder te maken of je nu al tegen de grens aan gaat lopen.
dus daar is een overzicht zoals het nu er uit ziet wel handig (foto).
:strip_exif()/f/image/MoVc6qTGWlPtrLie5gyz1T1I.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LrgPBHK8sryJ4otvt8CIJWQf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door jansd op 22-08-2023 20:49 ]
https://www.youtube.com/live/3kS_rMLtTjc?si=PIhLF4oQ84y7ul5I
Helemaal mee eens! Ik heb de webinar ook gevolgd en in het begin vond ik het een beetje "brabbel", maar later begon je toch wel te merken dat ze er wat meer in begonnen te komen en dat het verhaal ook wat beter werd.sky_walker schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:10:
Vanavond webinar gevolgd op internet georganiseerd door Quatt. Ze geven inkijkje in het bedrijf, de ontwikkeling en ook zaken als hoe je in de toekomst met een extra module van het gas afkan, alsnog een 2e (duo) quatt kan bijplaatsen, spare parts, het “echte” vermogen 6 vs 4 kw etc. Mensen konden vragen stellen in de chat. Ik vond het informatief en goed gedaan, kan altijd beter maar quat doet goed hun best.
Ik vond het zelf prettig om te horen:
1. Dat zone-verwarming zogenaamd "in opkomst" is volgens Quatt, dat is toch wel iets dat veel mensen al een hele tijd als heel wenselijk zien en waar ook al lang systemen voor draaien bij mensen thuis
2. Het koelen toch echt wel een mogelijkheid is die nog steeds bij de Quatt hoort, deze staat nu echter uit (het verhaal is dat men ziet dat het voornamelijk interessant kan zijn bij huizen die volledig op voldoende meter vloerverwarming draaien, al leek de beste man er dan nog steeds geen duidelijke fan van te zijn), hij had het erover dat het in de toekomst enabled gaat worden met "iets kleins", vermoedelijk een simpel schakel kastje?
3. All electric leek toch wel iets te zijn waar ze erg actief mee bezig zijn nu, hoorde ik toch meerdere malen terug in het verhaal en in de antwoorden
Al met al erg verhelderend en heeft mijn mening over Quatt weer wat bijgesteld. Ik ga sowieso deze winter nog zonder Quatt (of andere oplossing) draaien, hopelijk in de loop van volgend jaar een update over de all electric oplossing?
Dit (de webinars organiseren) doet Quatt erg goed. Top.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
wat is dan "die extra module" ?sky_walker schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:10:
Vanavond webinar gevolgd op internet georganiseerd door Quatt. Ze geven inkijkje in het bedrijf, de ontwikkeling en ook zaken als hoe je in de toekomst met een extra module van het gas afkan, alsnog een 2e (duo) quatt kan bijplaatsen, spare parts, het “echte” vermogen 6 vs 4 kw etc. Mensen konden vragen stellen in de chat. Ik vond het informatief en goed gedaan, kan altijd beter maar quat doet goed hun best.
ik verwacht ook als de rest dat een opstap naar een 3-fase systeem ivm de warmtepomp niet nodig is.jansd schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:44:
Dank voor jullie eigen voorbeelden op 1x35A.
[...]
Ik weet nog niet of ik aan een 4kw unit genoeg heb. Het zal er om hangen. Huidig gasverbruik is ca 1400 m3, waarvan ca 250 m3 voor sww.
[...]
Hierbij nog een foto van de meterkast en de uitbreiding. Daar is nog 2 din ruimte voor een groep.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
zowel in je hoofdgroepenkast als ook in je PV groepenkast is ruimte zat.
even een vraag : wat is groep 10 (rechts onder in de hoofdkast)? is dat je omvormer van je PV installatie?
in je PV subkast (vaak aangeduid als PV verdeler) waar groep 11 en 12 zit mis ik net als in je hoofdgroepenkast een hoofdschakelaar.
gezien je groepenkast was deze ook niet nodig, echter als je toch van plan bent om een alamat te laten plaatsen zou ik je wel adviseren om deze dan ook direct mee te nemen, bij electramat kosten deze circa 10 euro per stuk. Veelal zijn deze 2-din breed, echter bv de SEP Europe hoofdschakelaar 2-polig 40A is er ook in een 1-din breed model. (circa 10 euro), ik zou deze overigens ook in je PV verdeler zetten (daar had deze eigenlijk wel al geinstallerd moeten zijn). Eis van hoofdschakelaar was er al in de NEN-1010:2015.
wat ik zo zie heb je in de hoofdgroepenkast ruimte voor 2 1-din modules idem in de PV verdeler. Dus de eerder voorgestelde siemens alamat en een 1-din hoofdschakelaar zouden daar prima passen. voor de PV verdeler kun je ook kiezen voor een 2-din breed hoofschakelaar, maar dan is deze wel vol, wil je nog ruimte laat dan ook dezelfde 1-Din breed model plaatsen, dan kan er later nog altijd één alamat bijplaatsen.
Wat ik wel zag dat je groep 9 (is dat je kookgroep ? voor je inductie kookplaat met 2 zekeringen) niet via een aardlek beveiligd zijn. de links onder aanwezige aardlek mag namelijk max. 4 groepen afzekeren. Dat zijn de groepen 5 t/m 8.
een verder advies; bestel dan ook direct een werkschakelaar (kost circa 15 euro) voor buiten naast de Quatt.
Met een verbruik van 1150 m³ gas per jaar zou je volgens mij prima met 1 Quatt uit moeten komen, 2 Quatt's zouden hier te veel worden. wat ik vanavond uit de Quatt webinar heb gehoord zou je als je later naar all-electric willen gaan en 1-Quatt dan te weinig capaciteit zou hebben (echter er werdt hier niet verteld waneer dit dan het geval zou zijn) en altijd een tweede Quatt erbij geplaatst kan worden. Dus hiermee zou ik eerst met één beginnen.
als ik zelf zou moeten kiezen tussen de mogelijkheid om te koelen of een optie om All-electric te gaan zou ik toch voor het laatste kiezen.Tanuki schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:15:
[...]
Helemaal mee eens! Ik heb de webinar ook gevolgd en in het begin vond ik het een beetje "brabbel", maar later begon je toch wel te merken dat ze er wat meer in begonnen te komen en dat het verhaal ook wat beter werd.
Ik vond het zelf prettig om te horen:
1. Dat zone-verwarming zogenaamd "in opkomst" is volgens Quatt, dat is toch wel iets dat veel mensen al een hele tijd als heel wenselijk zien en waar ook al lang systemen voor draaien bij mensen thuis
2. Het koelen toch echt wel een mogelijkheid is die nog steeds bij de Quatt hoort, deze staat nu echter uit (het verhaal is dat men ziet dat het voornamelijk interessant kan zijn bij huizen die volledig op voldoende meter vloerverwarming draaien, al leek de beste man er dan nog steeds geen duidelijke fan van te zijn), hij had het erover dat het in de toekomst enabled gaat worden met "iets kleins", vermoedelijk een simpel schakel kastje?
3. All electric leek toch wel iets te zijn waar ze erg actief mee bezig zijn nu, hoorde ik toch meerdere malen terug in het verhaal en in de antwoorden
maar dat is ook omdat ik koelen via een verwarmigsinstallatie (radiatoren) nog steeds niet zie zitten. Vloerverwarming is een ander verhaal. Echter de meeste mensen zullen zullen beide hebben.
Ja, dat is een eigen keuze, ik snap alleen niet zo goed wat je denk te verdienen met wachten, zeker als je later toch voor een quatt gaat kiezen.Al met al erg verhelderend en heeft mijn mening over Quatt weer wat bijgesteld. Ik ga sowieso deze winter nog zonder Quatt (of andere oplossing) draaien, hopelijk in de loop van volgend jaar een update over de all electric oplossing?En hopelijk ook een aantal webinars verder.
volledig mee eens, en in vond het ook beter zo, als het te gelickt was had mij dat meer gestoord. Quatt ga zo door.Dit (de webinars organiseren) doet Quatt erg goed. Top.
Wat me wel verwonderde was de verhouding van installateurs in relatie tot al het personeel. 33 staat tot 130... Maar misschien is het allemaal logisch hoor.
Verder was het inderdaad niet gelukt en straalden ze nog echt de startup uit. Maar ik heb er vertrouwen in dat het goed komt.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Dank voor deze link! Afgelopen weekend besteld, vandaag bezorgd met GLS. Scheelt een hoop met bijv. een Warmteservice zeg.Jungian schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:56:
• Kan iemand bevestigen dat de monteurs van Quatt dit inderdaad doen? En is deze dan op de retour aangesloten?
• Moet ik dan (inderdaad) de Spirocombi MB3 22mm hebben (EAN8717811049037)? De (speciaal voor Quatt aangebrachte) koperen leidingen zijn 22mm? Ik zie er hier één voor 165 euro.
[/list]
Hier ook de webinar gekeken, leuk om even een kijkje "achter de schermen" te krijgen, al had ik niet het idee dat er heel veel nieuws voorbij kwam. De chat heb ik halverwege we uitgezet, wat een reacties kwamen daar voorbij zeg!sky_walker schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:10:
In de vragenronde ging het op een gegeven moment over het geluid, vond het wel jammer dat er alleen maar een losse Quatt stond. Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is, maar een test opstelling met een muurtje met een Tado/Lyric eraan, de CiC en een cv-keteltje had leuk geweest als demo. Ik had weleens willen zien en horen hoe het geheel werkt. Zoals je ook bijv. in een showroom voor zonnepanelen weleens diverse demo opstellingen hebt. Maargoed, ik ga het volgende week zelf meemaken.
Valt mee. Je hebt een klep nodig op de plek waar je de cv leiding moet omleiden naar de warmtespiraal van het tapvat, een leiding terug naar het normale cv circuit en wat aansturing.JWT schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:23:
Ik begrijp het eventueel aankomende full electric plan ook niet helemaal, heb je dan niet extra leidingen nodig? Lijkt me niet ideaal achteraf..
En lijkt me dat je met een wbp hetzelfde kan bereiken zo lang je maar die 18oC kan verzorgen..
Met een WPB kun je inderdaad hetzelfde bereiken met hier en daar wat voordelen en nadelen.
Voordelen WPB:
- Geluid blijft in je huis, dus geen last van geluidseisen
- Geen warmtepomp die je warme zomeravond verstoord omdat deze het tapwatervat aan het vullen is.
- Overheidsubsidie
- Als je werkt met 2 gaten in de muur waardoor zowel je aanzuig als je uitblaas naar de buitenlucht gaat een hogere verwarmingscapaciteit omdat je warmteverlies in de woning zit.
- Met een slimme implementatie kun je het gebruiken als extra koeling in je woning.
- Werkt standalone, dus een probleem met de warmtepomp betekend niet direct dat je niet kunt douchen
Nadelen WPB:
- Duurder apparaat (na subsidies mogelijk niet meer)
- 2 gaten in de buitenmuur boren, dus 2 extra gaten in je isolatie
- Of 1 gat in je buitenmuur, en dan ben je warmte 2x aan het verplaatsen, 1x met de warmtepomp, en 1x met de WPB
- Geluid in huis
- Net wat lagere efficientie dan een volledige warmtepomp
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Maar dan wel met 3KW extra capaciteit die je ook kunt inzetten voor verwarmen.paQ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:22:
Een wp ernaast om een boilervat te vullen, is naja.. een (split)warmtepompboiler
Dat is aardig te berekenen. Als ik google varieren de gemiddelden qua tapwaterverbruik nogal:paQ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:22:
Een warmteonderbreking in de winter met 4 kW omdat je een boilervat gaat vullen tot 55-60 graden wordt een zware dobber hoor.
Tussen 30 en 60 liter van 60 graden
40 liter van 40 graden
55 liter van 40 graden
Als ik daar ongeveer het gemiddelde uithaal kom ik rond de 55 liter van 45 graden per persoon.
Als we uitgaan van een aanvoertemperatuur in de winter van 10 graden (lijkt een redelijk gemiddelde). kost het dus 55 x 35 x 1.16 = 2.23KW aan warm tapwater per persoon per dag. Als je het over een 4KW warmtepomp hebt, gaat het over zo'n 3% van de capaciteit van de warmtepomp per extra persoon in het huishouden per dag.
Op basis hiervan kan Quatt een schatting maken: heeft de warmtepomp gemiddeld nog 20% capaciteit over dan is tapwater op basis van deze capaciteit niet gek.
Overigens vind ik een doorstroomverwarmer voor erbij geen gek idee, zo lang deze een backup is die in niet meer dan een paar procent van de totale verwarmingsbehoefte voorziet.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Dat denk ik ook. Ik heb zelf de keuze gemaakt, de man in de webinar bestempelde dat als de "dure en omvangrijke keuze", om overal in het huis de dekvloer eruit te halen, vloerverwarming te leggen, de radiatoren en alle radiators en diens leidingnetwerk enz weg te halen. Dus ik ben een van die consumenten waarbij vloerkoeling wel een leuke optie kan zijn.MacD007 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:56:
[...]
als ik zelf zou moeten kiezen tussen de mogelijkheid om te koelen of een optie om All-electric te gaan zou ik toch voor het laatste kiezen.
maar dat is ook omdat ik koelen via een verwarmigsinstallatie (radiatoren) nog steeds niet zie zitten. Vloerverwarming is een ander verhaal. Echter de meeste mensen zullen zullen beide hebben.
Ik wil volledig achter de uiteindelijke oplossing kunnen staan, de oplossing inclusief all electric dus. Daar is nog weinig over bekend op dit moment, al heeft de webinar me wel wat additionele informatie verschaft. En daarnaast ook gewoon een persoon van Quatt die het niet wegwuift, maar een klein beetje informatie geeft over de status.MacD007 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:56:
Ja, dat is een eigen keuze, ik snap alleen niet zo goed wat je denk te verdienen met wachten, zeker als je later toch voor een quatt gaat kiezen.
Koelen is voor mij nog steeds een optie die ik graag zie, maar pas gisteren bij de webinar heb ik voor mij voldoende bevestiging gehoord dat dit ook daadwerkelijk mogelijk gaat worden. In mijn situatie is koelen heel goed mogelijk en ook daadwerkelijk nuttig. Hoe nuttig, geen idee, maar in ieder geval weet ik nu dat: hoe meer vloerverwarming, hoe meer praktisch nut van koelen volgens Quatt. Voorheen kreeg ik over koelen vooral te horen "We hebben dit in het begin als optie gezien, maar nu doen we het toch maar niet" en dat is natuurlijk jammer.
Vandaar dat ik dus nog een aantal webinars wil volgen en vooral wil wachten op een aantal verdere ontwikkelingen/updates.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Verwacht niet teveel van de koeling van een warmtepomp, passieve koeling wordt dat genoemd, je kan maximaal 4 graden de temperatuur lager krijgen zonder dat je plassen condenswater op de vloer krijgt.Tanuki schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:21:
[...]
Dat denk ik ook. Ik heb zelf de keuze gemaakt, de man in de webinar bestempelde dat als de "dure en omvangrijke keuze", om overal in het huis de dekvloer eruit te halen, vloerverwarming te leggen, de radiatoren en alle radiators en diens leidingnetwerk enz weg te halen. Dus ik ben een van die consumenten waarbij vloerkoeling wel een leuke optie kan zijn.Ik heb ook een airco installatie, maar het kan toch heel fijn zijn om die optie tot je beschikking te hebben. Zeker omdat er dan een flinke massa is die actief wordt gekoeld en ook die temperatuur beter vast houdt, dan de airco installatie die puur de koude lucht rondblaast: Als je de airco unit uit zet, dan is het binnen no time weer een stuk warmer.
Je kan beter je huis goed isoleren als je de warmte er buiten wilt houden in de zomer, investeren in screens/zonwering, heb je echte koeling nodig dan installeer je lucht/lucht airco's.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Voor de winter.Trackerfire schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:27:
Is er tijdens de webinar ook nog iets genoemd over de update van de app, met name het statistieken gedeelte?
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Nice, heb de boel al aan het HA gekoppeld, maar mogelijk komen er met de update ook nog wat leuke API zaken bij die we vervolgens ook weer kunnen integreren

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
zou zomaar richting DeWarmte bedoelt kunnen zijn (reclame maken voor 8, maar netto met 6.eenbeetje eindigen..)
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Of bedoelen ze daarmee misschien een knop waarmee je kunt schakelen tussen koelmodus en verwarmingsmodus? Ergens lijkt me dat het ook wel in de app zou moeten kunnen, maar puur op de thermostaat lijkt me lastig, aangezien er een verschil is tussen de temperatuur op 10 graden zetten zodat de verwarming niet aan slaat, en willen terugkoelen naar 10 graden.okijokii schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:49:
Ik heb ook het webinar gekeken en wat onderwerpen gehoord wat hier in het forum nog niet ter sprake is geweest (koelen op een andere manier, dus niet door het proces om te keren, maar door iets toe te voegen, alleen nog geen idee wat 🤷 het tipje van de sluier was 'iets kleins').
Als het echt fysiek iets in de warmtepomp is ben ik erg benieuwd wat dat zou moeten zijn. De enige 'andere' manier van koelen die ik kan bedenken is koelen zonder compressor waarbij snachts de warmte rechtstreeks wordt afgegeven aan de buitenlucht.
passieve koeling is koelen met een warmtepomp waarvan de compressor is uitgeschakeld.En dat kan dan alleen met een water/water warmtepomp.rvdgaag schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:40:
[...]
Verwacht niet teveel van de koeling van een warmtepomp, passieve koeling wordt dat genoemd, je kan maximaal 4 graden de temperatuur lager krijgen zonder dat je plassen condenswater op de vloer krijgt.
Je kan beter je huis goed isoleren als je de warmte er buiten wilt houden in de zomer, investeren in screens/zonwering, heb je echte koeling nodig dan installeer je lucht/lucht airco's.
aktief koelen met een warmtepomp kan net zo koel als koelen met een airco, mits je dat doet met fan-coils.
Dus geen 4 graden maar veel meer. Dat kan zowel met water/lucht als met water/water.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Klopt, maar als zelfs op de koudste dagen nog 20% capaciteit over is op de Quatt kun je daarmee wel zeggen dat tapwater op de Quatt geen probleem zou moeten zijn.paQ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:28:
[...]
Quatt heeft toch geen inzage in jouw gasverbruik?
Laat staan wat daarvan voor je tapwater wordt gebruikt.
Daarnaast kan Quatt zien wanneer de ketel aanslaat, en wat dit met de temperaturen in het systeem doet, en op basis daarvan zullen ze de rest van het gasverbruik aardig goed kunnen inschatten. Combineer dat met het jaarverbruik (even opvragen bij de klant) en je hebt een vrij goed overzicht hoeveel verwarming en hoeveel SWW er op welke momenten gebruikt werd.
Je zou op de koudste dag ook 20% capaciteit over kunnen houden omdat je dan op gas stookt bijvoorbeeld.
En als je op gas kookt levert ook dat weer vertroebeling op.
De een doucht lang, de ander kort, bij een ander huishouden willen ze graag 2 keer in bad op een dag.
Ze zullen heus wel met iets komen dat goed werkt hoor, maar dat sausje van een perfect afgestemd of berekend vermogen gaat er bij mij niet in bij een systeem waarbij je zelf niets kan finetunen of afstellen. En al helemaal niet bij een 1-fits-all product.
Nergens op gebaseerd, maar ik heb het idee dat er iets in deze richting ontwikkeld wordt. Luke Otto was niet zo te spreken over het koelen van warmtepompen zoals dat nu gebeurt.martijn v o schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:13:
[...]
aktief koelen met een warmtepomp kan net zo koel als koelen met een airco, mits je dat doet met fan-coils.
Dus geen 4 graden maar veel meer. Dat kan zowel met water/lucht als met water/water.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ik moet eerlijk zeggen dat ik Quatt daarin nu ook niet zo heel indrukwekkend vind met Vermogen A-7 / W35: 2.7 kW.Toby-Wan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:46:
ik moest wel lachen toen het ging over de 4 of 6 kW en dat die man van Quatt toen zij dat andere fabrikanten reclame maken met het vermogen die ze alleen kunnen leveren als het niet zo koud is.
zou zomaar richting DeWarmte bedoelt kunnen zijn (reclame maken voor 8, maar netto met 6.eenbeetje eindigen..)
Toegegeven, het is geen Remeha Elga, maar het kan ook niet tippen aan bijv de ATAG Energion M Hybrid, die bij -7 nog de volledige 4KW haalt.
Maar dat ziet de Quatt ook, zowel op de temperatuursensors, als via de CiC, die zelf immers de cv ketel aanstuurt.paQ schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:27:
Je zou op de koudste dag ook 20% capaciteit over kunnen houden omdat je dan op gas stookt bijvoorbeeld.
Praktijkervaring is soms toch wel prettig als het gaat over het inschatten hoeveel verwarmingscapaciteit je nodig hebt.
Ik ben zelf ooit bezig geweest met het in kaart brengen van de warmteverliezen van mijn woning, en ben er daarbij achter gekomen dat dit best lastig is in een woning uit 1965 waar verschillende personen al hun stempel op hebben achter gelaten, zonder daarbij uitgebreide documentatie bij te houden wat er precies gebeurd is.
- Hoe goed werkt het ouderwetse dubbel glas nog?
- Wat ligt er precies onder de vloer aan isolatie? (geen kruipruimte om dat zelf te checken)
- Wat voor isolatiewaarde moet ik precies toerekenen aan die oude glaswolmatten waarmee de zolder vloer is geisoleerd?
Dat soort factoren verkeerd inschatten kan zomaar een verschil in warmtebehoefte van 1500 watt geven, en als je geen andere verwarmingstoestellen hebt om dat op te vangen kan dat het verschil zijn tussen genoeg capaciteit voor zowel SWW als verwarming, of het zelfs qua verwarming niet alleen op de Quatt aan kunnen.
Als je kookt op gas wordt het inderdaad wat lastiger. Gemiddeld zit koken ergens tussen de 30 en de 40 kuub per jaar aan gas. Je zou even kunnen vragen hoe kooklustig de persoon in kwestie is. CV (verwarmings)verbruik is aardig in te schatten met de sensoren, en omdat de Quatt de cv aanstuurt. SWW is de rest van het gasverbruik.paQ schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:27:
En als je op gas kookt levert ook dat weer vertroebeling op.
De een doucht lang, de ander kort, bij een ander huishouden willen ze graag 2 keer in bad op een dag.
Wat me de lastigste factor lijkt, is als er een gaskachel in het spel is die mee verwarmt. Voor 'standaardgevallen' lijkt me een jaartje of 2 proefdraaien echter wel een vrij goed beeld te geven van verwarmingsbehoefte, en hoe deze opgevuld kan worden.
In de api zit ook “boiler power”. Obv de (delta) temperaturen en flow kan je de afgegeven (gas) warmte berekenen.onlinaius schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:18:
[...]
Klopt, maar als zelfs op de koudste dagen nog 20% capaciteit over is op de Quatt kun je daarmee wel zeggen dat tapwater op de Quatt geen probleem zou moeten zijn.
Daarnaast kan Quatt zien wanneer de ketel aanslaat, en wat dit met de temperaturen in het systeem doet, en op basis daarvan zullen ze de rest van het gasverbruik aardig goed kunnen inschatten. Combineer dat met het jaarverbruik (even opvragen bij de klant) en je hebt een vrij goed overzicht hoeveel verwarming en hoeveel SWW er op welke momenten gebruikt werd.
een goede inductiekoopplaat is een prima alternatief voor gas, niet alleen vanwege het gas vs stroomverbruik maak ook om het kookgedrag van een inductiekookplaat, wij koken al ruim 15 jaar op inductie, het fijne was dat je bijna geen omschakeling nodig had met betrekking tot je kookgedrag, het gaat alleen wat sneller (mn koken van water bv), maar je kunt het net zo mooi fijnregelen als met gas en het reageert ook direct.onlinaius schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:45:
[...]
Maar dat ziet de Quatt ook, zowel op de temperatuursensors, als via de CiC, die zelf immers de cv ketel aanstuurt.
Praktijkervaring is soms toch wel prettig als het gaat over het inschatten hoeveel verwarmingscapaciteit je nodig hebt.
Ik ben zelf ooit bezig geweest met het in kaart brengen van de warmteverliezen van mijn woning, en ben er daarbij achter gekomen dat dit best lastig is in een woning uit 1965 waar verschillende personen al hun stempel op hebben achter gelaten, zonder daarbij uitgebreide documentatie bij te houden wat er precies gebeurd is.
- Hoe goed werkt het ouderwetse dubbel glas nog?
- Wat ligt er precies onder de vloer aan isolatie? (geen kruipruimte om dat zelf te checken)
- Wat voor isolatiewaarde moet ik precies toerekenen aan die oude glaswolmatten waarmee de zolder vloer is geisoleerd?
Dat soort factoren verkeerd inschatten kan zomaar een verschil in warmtebehoefte van 1500 watt geven, en als je geen andere verwarmingstoestellen hebt om dat op te vangen kan dat het verschil zijn tussen genoeg capaciteit voor zowel SWW als verwarming, of het zelfs qua verwarming niet alleen op de Quatt aan kunnen.
[...]
Als je kookt op gas wordt het inderdaad wat lastiger. Gemiddeld zit koken ergens tussen de 30 en de 40 kuub per jaar aan gas. Je zou even kunnen vragen hoe kooklustig de persoon in kwestie is. CV (verwarmings)verbruik is aardig in te schatten met de sensoren, en omdat de Quatt de cv aanstuurt. SWW is de rest van het gasverbruik.
ik kan het iedereen aanraden om het te doen, kleine tip, als het mogelijk is ga voor 80 of 90 cm breed, maakt het koken gewoon wat makkelijker.
Wat me de lastigste factor lijkt, is als er een gaskachel in het spel is die mee verwarmt. Voor 'standaardgevallen' lijkt me een jaartje of 2 proefdraaien echter wel een vrij goed beeld te geven van verwarmingsbehoefte, en hoe deze opgevuld kan worden.
Ook Quatt doet aan dat spelletje mee, ik zou gewoon vasthouden aan het vermogen wat aan de subsidie is gekoppelt. Want daar worden geen appels met peren vergeleken, de Quatt scoort hier gewoon 5kW, de deWarmte heeft 6 ipv de zelf aangegeven 8,5 kW.Toby-Wan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:46:
ik moest wel lachen toen het ging over de 4 of 6 kW en dat die man van Quatt toen zij dat andere fabrikanten reclame maken met het vermogen die ze alleen kunnen leveren als het niet zo koud is.
Ook bij de geluidswaarde is het net meer dan 6.
ehhhh..HOI
Voor het doorvoeren van de leidingen en stuurkabel van de Quatt?JWT schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:15:
Ter check, een 110mm pvc riool buis zou genoeg moeten zijn?
Ja, dan is 110mm ruim voldoende
Primum non nocere
Zeker. 100mm ook wel. Ik had 125mm voor quatt, 2x stroom ymvk en airco leiding met isolatie. En stuurkabel van Quatt. Was te doen, zelfs met bochten.JWT schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:15:
Ter check, een 110mm pvc riool buis zou genoeg moeten zijn?
Oost west, 127.0.0.1 best!
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen?jbzmr schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:33:
[...]
Ik heb deze wijziging toegepast. Geen unavailable maar 0
[Afbeelding]
Het je deze ook aangepast: {% set quatt_power = states('sensor.name_sensor_that_detects_usage_of_your_quatt')
In feite een warmtepomp boiler voor je tapwater voorziening, en die zal ook het CV water voorverwarmen als het te koud is (<18graden watertemp).
Hebben ze dat gezegd?sky_walker schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:38:
[...]
In feite een warmtepomp boiler voor je tapwater voorziening, en die zal ook het CV water voorverwarmen als het te koud is (<18graden watertemp).
En hoe verwarmen ze daar het CV water dan mee voor?
Je mist mijn punt Als je quatt niet draait omdat je gasketel aan staat -en je daarom 'over'capaciteit hebt- dan ben je nog steeds van je gastketel afhankelijk en dus niet full-eonlinaius schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:45:
[...]
Maar dat ziet de Quatt ook, zowel op de temperatuursensors, als via de CiC, die zelf immers de cv ketel aanstuurt.
Dan zou het een WPB met extra spiraal zijn. kan je zowel gebruiken om warmte erin te brengen of eruit te halenpaQ schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:41:
[...]
Hebben ze dat gezegd?
En hoe verwarmen ze daar het CV water dan mee voor?
Met zoveel flow is dat een kwestie van een paar tellen.Toby-Wan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:37:
[...]
Dan zou het een WPB met extra spiraal zijn. kan je zowel gebruiken om warmte erin te brengen of eruit te halen
Maar ik zie nog altijd niet wat het anders maakt in dat geval. Ik lees / proef nog steeds: warmtepompboiler. Al dan niet split, al dan niet met coil.
Ik probeer gewoon een beetje door de 'mysterieuze module' te prikken.
Blijf het bijzonder vinden dat de overheid het prima vind dat je 2x subsidie krijgt puur en alleen omdat je 2 kleinere warmtepompen aanschaft. Terwijl een vergelijkbare 8kw warmtepomp vaak ook 2 ventilatoren heeft en eigenlijk ook 2 units bovenop elkaar zijn, alleen dan in 1 apparaat... Maar hey, vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan!
Oost west, 127.0.0.1 best!
die grotere warmtepomp krijgt ook meer subsidie, het slimme bij Quatt is echter omdat de Subsidie van een 10 kW warmtepomp (een Quatt staat voor subsidie als 5 kW te boek, dus 2 zijn 10 kW).geerttttt schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:07:
Nou ik heb mijn 5400 euro subsidie er ook bij! Netjes wel. Heb het op 25 juli aangevraagd, 20 augustus bericht dat het goedgekeurd was en gisteren op de rekening![]()
Blijf het bijzonder vinden dat de overheid het prima vind dat je 2x subsidie krijgt puur en alleen omdat je 2 kleinere warmtepompen aanschaft. Terwijl een vergelijkbare 8kw warmtepomp vaak ook 2 ventilatoren heeft en eigenlijk ook 2 units bovenop elkaar zijn, alleen dan in 1 apparaat... Maar hey, vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan!
de staffels voor L/W warmtepompen zijn als volgt:
1 kW 1.875
2 kW 2.250 dus vanaf 2kW komt er voor elke kW er 150€ bij.
3 kW 2.400
4 kW 2.550
5 kW 2.700 1 Quatt unit
6 kW 2.850
7 kW 3.000
8 kW 3.150
9 kW 3.300
10 kW 3.450
11 kW 3.600
dus door de startbonus van 2.250 (2 kW) krijg je dus bij 2 units gewoon meer dan als je de kW gaat optellen. Dat is dus de oorzaak dat je meer subsidie krijgt. namelijk 5.400€ ipv 3.450€ (=1.950 verschil, dat is dus iets minder dan de 2 kW en iets meer dan de 1 kW unit.)
En volgend jaar kun je het bij wijze van spreken nog eens doen, en krijg je weer subsidie...geerttttt schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:07:
Nou ik heb mijn 5400 euro subsidie er ook bij! Netjes wel. Heb het op 25 juli aangevraagd, 20 augustus bericht dat het goedgekeurd was en gisteren op de rekening![]()
(betalen we uiteindelijk allemaal zelf)
Dat zou kunnen, als het tapwatervat nog een extra (COP 1) spiraal heeft. Hiermee creer je een (gedeeltelijke) backup, wat extra capaciteit voor de hele koude dagen (op zich niet erg als dit over maximaal een paar procent van de warmtebehoefte gaat), kun je vasthouden aan de 18 graden starttemperatuur voor de Quatt, en heb je een mooie buffer voor defrosts. Mij lijkt dit best een aannemelijk scenario.sky_walker schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:38:
[...]
Ik denk dat er sowieso ergens een weerstandsverwarmer in het systeem komt, tenzij Quatt die 18 graden starttemperatuur helemaal los laat. Dan loop je echter een risico met een te koude woning icm een defrost, dus die weerstandsverwarmer als backup lijkt me waarschijnlijker.
Let wel, een vat voor douchewater is niet een buffervat voor CV wateronlinaius schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:41:
[...]
Dat zou kunnen, als het tapwatervat nog een extra (COP 1) spiraal heeft. Hiermee creer je een (gedeeltelijke) backup, wat extra capaciteit voor de hele koude dagen (op zich niet erg als dit over maximaal een paar procent van de warmtebehoefte gaat), kun je vasthouden aan de 18 graden starttemperatuur voor de Quatt, en heb je een mooie buffer voor defrosts. Mij lijkt dit best een aannemelijk scenario.
Ik denk dat er sowieso ergens een weerstandsverwarmer in het systeem komt, tenzij Quatt die 18 graden starttemperatuur helemaal los laat. Dan loop je echter een risico met een te koude woning icm een defrost, dus die weerstandsverwarmer als backup lijkt me waarschijnlijker.
Een weerstandsverwarmer zal bij een douchewater-vat helpen bij legionella runs & wanneer de Quatt te lang over op temperatuur krijgen van het douchewater zou doen
Quatt gaf aan in de webinar dat er een extra module bij moet voor tapwater verwarming om gasloos te kunnen gaan. Logisch omdat in de huidige hybride opstelling de CV ketel nog nodig is voor tapwater. Ik ga ervanuit de de extra module ook een extra element krijgt om de warmtepomp te helpen indien nodig. zoals nu de CV doet.paQ schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:41:
[...]
Met zoveel flow is dat een kwestie van een paar tellen.
Maar ik zie nog altijd niet wat het anders maakt in dat geval. Ik lees / proef nog steeds: warmtepompboiler. Al dan niet split, al dan niet met coil.
Ik probeer gewoon een beetje door de 'mysterieuze module' te prikken.
Enfin, je kan ook de webinar zelf even terugkijken of Youtube. wellicht handiger.
Beetje doorheen gescrold, maar kon dat stukje vooralsnog niet terugvinden.sky_walker schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:54:
[...]
Quatt gaf aan in de webinar dat er een extra module bij moet voor tapwater verwarming om gasloos te kunnen gaan. Logisch omdat in de huidige hybride opstelling de CV ketel nog nodig is voor tapwater. Ik ga ervanuit de de extra module ook een extra element krijgt om de warmtepomp te helpen indien nodig. zoals nu de CV doet.
Enfin, je kan ook de webinar zelf even terugkijken of Youtube. wellicht handiger.
Elke klant die Quatt binnenhaalt is er 1 die ze potentieel die 'module' kunnen verkopen, simpelweg omdat die klanten automatisch afhankelijk zijn van Quatt om de warmtepomp aan de praat te krijgen als de gasketel weggehaald wordt.
Die "module" praten ze nu al 7 maanden over, zonder te zeggen wat het gaat doen of in welke opzet. Laat staan de werking of prijs er van.
En dat maakt "Full-electric ready", meer "Full-Quatt-electric ready".
Kan je misschien een tijdje ergens anders gaan azijn ......?paQ schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:59:
[...]
Beetje doorheen gescrold, maar kon dat stukje vooralsnog niet terugvinden.
Elke klant die Quatt binnenhaalt is er 1 die ze potentieel die 'module' kunnen verkopen, simpelweg omdat die klanten automatisch afhankelijk zijn van Quatt om de warmtepomp aan de praat te krijgen als de gasketel weggehaald wordt.
Die "module" praten ze nu al 7 maanden over, zonder te zeggen wat het gaat doen of in welke opzet. Laat staan de werking of prijs er van.
Niets wat een loser WPB en e-cv niet zou kunnen oplossen als ze er een te hoge prijs voor vragen.paQ schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:59:
[...]
Quatt weet zelf ook nog niet hoe het er exact uitziet. Volgend jaar horen we het wel en kan iedereen zijn eigen afweging maken.
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Ja en nee. Ik zou het ook zo min mogelijk als buffer gebruiken omdat het SWW vat vaak te warm is voor een efficiente verwarming. Het KAN echter wel als buffervat worden gebruikt: er loopt immers een warmtespiraal doorheen waarbij een driewegklep regelt of het water door het cv circuit wordt gepompt of door de warmtespiraal van het SWW vat. De aanpassing om het water van de warmtepomp eerst door de spiraal te sturen, is een kwestie van een extra driewegklep.Toby-Wan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:29:
[...]
Let wel, een vat voor douchewater is niet een buffervat voor CV water
Een weerstandsverwarmer zal bij een douchewater-vat helpen bij legionella runs & wanneer de Quatt te lang over op temperatuur krijgen van het douchewater zou doen
Normaal is het warmtepomp - cv circuit - warmtepomp
Bij SWW is het warmtepomp - warmtespiraal in het sww vat - directe retour naar warmtepomp
Zet een extra driewegklep na het vat en je krijgt de mogelijke route
Warmtepomp - warmtespiraal - cv circuit - warmtepomp
Dat is in normale omstandigheden niet erg gewenst omdat je die 'dure' 55 graden temperatuur de woning in stuurt, wat niet erg goed is voor de COP.
Je kunt hier echter wel gebruik van maken voor:
- Het halen van die minimale 18 graden die de Quatt nodig heeft om te werken. Is de woning te koud dan haal je het cv water een rondje door het SWW vat heen, waarna de Quatt de benodigde 18 graden heeft.
- Bijverwarming op de extreem koude dagen. COP 1 verwarmen is niet altijd een slecht plan. Als het bijvoorbeeld gaat om die 7 dagen in de 8 jaar (geen idee, ik gok maar wat) dat het -10 is, is er qua duurzaamheid en portemonnee wat voor te zeggen om hier geen extra warmtepomp unit voor te plaatsen, maar dat COP 1 op overcapaciteit van het SWW vat te doen. Zit daar bijv. een verwarmingscapaciteit van 1.5KW in, dan is dat een aardige toevoeging aan de totale verwarmingscapaciteit.
PreciesRobertowNL schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:48:
[...]
Niets wat een loser WPB en e-cv niet zou kunnen oplossen als ze er een te hoge prijs voor vragen.
Zou fijn zijn als huidige klanten een richting hebben van prijs of systeem. Dan kun je de afweging maken of je daar op wacht of niet.
Welke tweaker gaat deze winter proberen het ding te laten starten zonder CV ketel maar met een doorstroomverwarmertje?
Jij hebt je CV ketel toch in de garage hangen @onlinaius ? (Of was dat een andere tweaker?) Je hebt plek zat voor wat appendages

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 23-08-2023 23:18 ]
De Quatt staat op de garage, maar de cv ketel staat gewoon boven. Op zich heb ik daar wel wat ruimte voor een doorstroomverwarmer, maar wat ik mis zijn de vaardigheden om leidingen te buigen en koppelingen te maken.paQ schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:01:
Jij hebt je CV ketel toch in de garage hangen @onlinaius ? (Of was dat een andere tweaker?) Je hebt plek zat voor wat appendages
Een beetje klussen durf ik over het algemeen wel aan, maar cv leidingen leggen vind ik net weer een beetje een te smalle niche om heel veel tijd, en geld voor gereedschappen in te steken.
Ik denk dat ik komende winter het maar houd bij een wat kleinere nachtverlaging, zoals ik de laatste maand van vorig stookseizoen ook heb gedaan.
[ Voor 10% gewijzigd door onlinaius op 24-08-2023 00:02 ]
Helemaal in het begin is de Quatt met de optie fancoils aangeboden. Ik had hier een reservering op en heb de fancoil unit gezien op Quatt HQ.okijokii schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:28:
[...]
Nergens op gebaseerd, maar ik heb het idee dat er iets in deze richting ontwikkeld wordt. Luke Otto was niet zo te spreken over het koelen van warmtepompen zoals dat nu gebeurt.
Ze wilden zich echter focussen op verwarmen dus hebben ze die optie laten vallen.
Ik heb nog altijd de hoop dat deze fancoil unit nog aangeboden gaat worden en retro-actief te installeren is.
ehhhh..HOI
ik snap wat je bedoelt en wat je wilt zeggen, echter is (om verwarring te voorkomen) dit een 'buffervat' noemen een beetje ongelukkig, gezien in elke andere context met buffervat een vat wordt bedoeld waarin de volledige inhoud van het vat onderdeel uit maakt van het CV systeem (en hiermee wil je niet douchenonlinaius schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:00:
[...]
Ja en nee. Ik zou het ook zo min mogelijk als buffer gebruiken omdat het SWW vat vaak te warm is voor een efficiente verwarming. Het KAN echter wel als buffervat worden gebruikt: er loopt immers een warmtespiraal doorheen waarbij een driewegklep regelt of het water door het cv circuit wordt gepompt of door de warmtespiraal van het SWW vat. De aanpassing om het water van de warmtepomp eerst door de spiraal te sturen, is een kwestie van een extra driewegklep.

hoe het anders te noemen weet ik ook nog niet, parallel-warmtebuffer-vat? WPB met CV-ondersteuning?
COP=1 weerstandsverwarming is niet per se een slecht idee voor ondersteuning van WP (alle grote all-electric merken hebben dit), echter is het vele malen efficienter om dit direct in het CV water te doen ipv de 'parallele warmtebuffer-vat'onlinaius schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:00:
[...]
- Bijverwarming op de extreem koude dagen. COP 1 verwarmen is niet altijd een slecht plan. Als het bijvoorbeeld gaat om die 7 dagen in de 8 jaar (geen idee, ik gok maar wat) dat het -10 is, is er qua duurzaamheid en portemonnee wat voor te zeggen om hier geen extra warmtepomp unit voor te plaatsen, maar dat COP 1 op overcapaciteit van het SWW vat te doen. Zit daar bijv. een verwarmingscapaciteit van 1.5KW in, dan is dat een aardige toevoeging aan de totale verwarmingscapaciteit.
[ Voor 35% gewijzigd door Toby-Wan op 24-08-2023 08:58 ]
Van 24:00-26:00 wordt het uitgelegd in de webinar.paQ schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:59:
[...]
zie niet in hoe dit bij de al 'gevestigde merken' anders is. een all-electric ready Nefit WP zal ook meer "Full-Nefit-electric ready" zijn.paQ schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:59:
[...]
Uiteraard is het mogelijk om zelf je installatie aan te passen / te tweaken, ook bij Quatt, dus "Full-Tweakers-electric ready"
Het verschil is dat je bij gevestigde merken zelf je wp kunt sturen, (flow, pompdruk, hysterese), of regelaars kunt inprikken (sensoren, kleppen, pompen). Bij Quatt, maar ook deWarmte en Weheat (?) bijv geef je die sturing uit handen aan het bedrijf waar je hem koopt, omdat je geen toegang hebt tot de installateurs settings. Wil je iets gewijzigd hebben dan zul je je tot hen moeten wenden. Die 18 graden is zo'n dingetje. Stel zij zetten die parameter op 16, dan hoef je je wellicht nooit zorgen te maken of het ding zonder hulp aanspringt.Toby-Wan schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:02:
[...]
zie niet in hoe dit bij de al 'gevestigde merken' anders is. een all-electric ready Nefit WP zal ook meer "Full-Nefit-electric ready" zijn.
Uiteraard is het mogelijk om zelf je installatie aan te passen / te tweaken, ook bij Quatt, dus "Full-Tweakers-electric ready"
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 24-08-2023 09:15 ]
thxsky_walker schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:58:
[...]
Van 24:00-26:00 wordt het uitgelegd in de webinar.
Zal hem nog eens kijken
Wat details:
- E-CV: Bosch Tronic Heat 3500 - 6 kw
- Quatt open therm aan thermostaat, E-CV aan/uit aangesloten op CIC
- blijkbaar heeft Quatt nu wel geholpen om dit gedaan te krijgen, waar ze voorheen nog geen E-CV's wilden ondersteunen
zal hier wel updaten als ik meer te weten kom.
Die begrijp ik niet helemaal COP 1 is toch COP 1, onafhankelijk van waar de weerstandsverwarmer zit, of zie ik wat over het hoofd?Toby-Wan schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:54:
COP=1 weerstandsverwarming is niet per se een slecht idee voor ondersteuning van WP (alle grote all-electric merken hebben dit), echter is het vele malen efficienter om dit direct in het CV water te doen ipv de 'parallele warmtebuffer-vat'
Het kost je een extra klep, maar je hoeft geen extra doorstroomverwarmer meer te plaatsen.
Nee, want de COP wordt beter als je aan kouder water afgeeft. Om het te versimpelen: alles wat de afgifte en winning van warmte makkelijker maakt verhoogt de COP.Trackerfire schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:22:
Over die 18 graden. Is het wellicht zo dat de geadverteerde COP niet gehaald wordt als deze temperatuur lager staat, waardoor ze dan hun claims niet halen en daarmee hun eigen specs om zeep helpen?
Dus lagere temperatuur van de retour: makkelijkere afgifte, hogere COP, hogere (cvwater)pompsnelheid: makkelijkere afgifte, hogere COP, hogere buitentemperatuur: makkelijkere opname van warmte, hogere COP, meer lucht door de buitenunit: makkelijkere opname van warmte, hogere COP, grotere buitenunit: makkelijkere opname van warmte, hogere COP (mits uiteraard die ruimte intern benut wordt met grotere onderdelen)
Ik dacht eerst dat de klant in kwestie dat misschien buiten Quatt om heeft gedaan, maar zelf geeft hij aan dat dit niet het geval is:Toby-Wan schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:52:
betreffende het "all-electric" verhaal, ik zie net op de Quatt ervaring FB dat er iemand met de Quatt aan een E-CV heeft gekoppeld (en E-boiler voor warm water) en daarmee van het gas af is.
Wat details:
- blijkbaar heeft Quatt nu wel geholpen om dit gedaan te krijgen, waar ze voorheen nog geen E-CV's wilden ondersteunen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8TIwSyUqQftvkcdSujG1IXP0.jpg?f=user_large)
als je de weerstandsverwarming in het douchewater aanzet, ben je vervolgens afhankelijk van de warmte-transmissie vanuit je douchewater-vat naar de spiraal. deze omzetting zal nooit 100% zijn. het vat heeft gelaagdheid met laagste temperatuur onderaan waar ook de spiraal zit, etc.onlinaius schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:29:
[...]
Die begrijp ik niet helemaal COP 1 is toch COP 1, onafhankelijk van waar de weerstandsverwarmer zit, of zie ik wat over het hoofd?
Het kost je een extra klep, maar je hoeft geen extra doorstroomverwarmer meer te plaatsen.
het zal wellicht best kunnen werken om CV water boven 18 graden te krijgen omdat daar relatief niet heel veel energie voor nodig is, maar ik zou het niet beschouwen als een backup optie als de Quatt het niet trekt.
Heeft iemand al ontdekt of er ergens in de lokale of web api ergens iets van een versie nummer staat?
In de Quatt app staat alleen het versie nummer van de iOS app zelf (nu 1.3.0).
even een vraag, weet iemand wat de afkorting SWIM en NRST op een printplaat betekend?kroam schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:52:
Een vriend van me heeft ook een Quatt en heeft wat foto's gemaakt van de PCB's binnenin. Zou wel interessant zijn als er een header is voor b.v. CAN/UART/I2C.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus het kan dus toch? was dus een gewoon wachten tot dat ze het bij Quatt ook snappen, in feite ook logisch, want een cv is een cv of deze nu met gas of electrisch word voorzien van de broodnodige energie.Toby-Wan schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:52:
betreffende het "all-electric" verhaal, ik zie net op de Quatt ervaring FB dat er iemand met de Quatt aan een E-CV heeft gekoppeld (en E-boiler voor warm water) en daarmee van het gas af is.
Wat details:
wat ik me wel afvraag, waarom hebben ze daar voor een 6 kW gekozen, er is dus ook een 4 kW beschikbaar, mij lijkt dat dit als startup en backup eigenlijk ook al voldoende zou moeten zijn.
nadeel is wel dat deze electrische CV ketel wel een 3-fase stroom nodig heeft, de 4 kW versie blijkbaar weer niet, deze trekt wel bij 1 fase al 17,4A dus heb je daar wel een 20A zekering voor nodig.
volgens mij dus een prima alternatief voor mensen die aan het einde van de levensduur van de oude ketel zitten (kosten circa 1.400-1.500 excl installatie)
Iemand die een sniffer op zijn PC heeft met een modbus interface ? De CIC heeft ook nog een extra modbus uitgang maar doorlussen kan ook simpel.
https://produto.mercadoli...0000-btus-10170030001-_JM
En
https://m.made-in-china.c...with-WiFi-2024941945.html (4e foto)
En gemaakt door Megmeet, onderdeel van groter systeem:
https://en.megmeet.com/product/lists/39/48.html
(Onderste print is de HiPlus5000-M).
@kroam zit die bovenste print ook in onze Quatts?
[ Voor 28% gewijzigd door mrdop op 24-08-2023 14:29 ]
Water temperatuur (in het centrale verwarmingssysteem)
Ketel vermogen
Ketelpomp min. vermogen
Ketelpomp max. vermogen
Na de Quatt-installatie merkte ik dat al mijn instellingen veranderd waren. Misschien zijn ze gereset omdat de ketel de hele dag zonder stroom heeft gezeten.
Hoe dan ook, zijn er richtlijnen voor deze instellingen? Ik kon er geen vinden op hun ondersteuningspagina. Ik wacht ook op een antwoord van hun steun en zal het delen zodra ik het heb.
Als u "vermogen" zegt, doelt u dan op het kW-vermogen van de ketel? De mijne was vóór de Quatt op 16 kW ingesteld. (MAX is 24kw)
Maar net even gecheckt: door OpenTherm aansluiting vanaf de CiC wordt mijn 45gr overruled zodat Quatt wel heel veel ruimte heeft om te moduleren.
Ik ga dan de fan speed maar omlaag schroeven. Bij minimum 1950rpm houdt ik nog 8kW over uit ketel; da's zat. Heeft mijn SWW hier nog last van?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Bij onze installatie (feb. jl.) hebben ze in de ketel (Atag i36ec) niets aangepast.Daseth schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:21:
Hebben quatt-installateurs iets aangepast aan uw CV-ketel op één van deze parameters?
Water temperatuur (in het centrale verwarmingssysteem)
Ketel vermogen
Ketelpomp min. vermogen
Ketelpomp max. vermogen
Na de Quatt-installatie merkte ik dat al mijn instellingen veranderd waren. Misschien zijn ze gereset omdat de ketel de hele dag zonder stroom heeft gezeten.
Hoe dan ook, zijn er richtlijnen voor deze instellingen? Ik kon er geen vinden op hun ondersteuningspagina. Ik wacht ook op een antwoord van hun steun en zal het delen zodra ik het heb.
rvdgaag schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:40:
MIjn ketel (=opentherm) is toch aan/uit aangesloten omdat de CIC de Bosch/Nefit ketels nog niet goed met OT kan aansturen. De ketel is op max 50 graden aanvoertemp ingesteld en het maximale vermogen is teruggebracht naar 50%.
Ik heb ook een Nefit ketel. Daar had ik een Nefit OpenTherm module tussen zodat mijn zone systeem, van Plugwise, met de ketel kan communiceren.Daseth schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:51:
Ik heb ook Nefit (Proline NxT HRC 24/CW4). Ik geloof dat Nefit een OpenTherm-adapter nodig heeft om echt Opentherm te zijn
Als u "vermogen" zegt, doelt u dan op het kW-vermogen van de ketel? De mijne was vóór de Quatt op 16 kW ingesteld. (MAX is 24kw)
Die hebben de monteurs van Quatt ertussen uit gehaald omdat in hun handleiding staat een Nefit EMS "praat" en geen OT en dus aangesloten MOET worden via aan/uit.
En in diezelfde handleiding staat dat ze de max temperatuur op 70gr moeten zetten en de capaciteit op 50%. Wat dan weer niet strookt met jouw bevinding (50gr).
Inmiddels heb ik de OT module er weer tussen geplaatst en alles werkt naar behoren. Via de JSON Feed kan ik de gegevens vanuit de Nefit netjes terugzien. Ik kan ook bevestigen dat alles naar behoren functioneert.
Met een OT module is een Nefit ketel namelijk net zo OT compatibel als andere merken.
50 graden max was mijn wens aangezien mijn woning daar al jaren op staat en het prima comfortabel wordt met de radiatoren die ik heb.
[ Voor 14% gewijzigd door rvdgaag op 24-08-2023 17:00 ]
Ik denk omdat ze de eCV ook voor douchewater gebruiken.MacD007 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:24:
[...]
Dus het kan dus toch? was dus een gewoon wachten tot dat ze het bij Quatt ook snappen, in feite ook logisch, want een cv is een cv of deze nu met gas of electrisch word voorzien van de broodnodige energie.
wat ik me wel afvraag, waarom hebben ze daar voor een 6 kW gekozen, er is dus ook een 4 kW beschikbaar, mij lijkt dat dit als startup en backup eigenlijk ook al voldoende zou moeten zijn.
nadeel is wel dat deze electrische CV ketel wel een 3-fase stroom nodig heeft, de 4 kW versie blijkbaar weer niet, deze trekt wel bij 1 fase al 17,4A dus heb je daar wel een 20A zekering voor nodig.
volgens mij dus een prima alternatief voor mensen die aan het einde van de levensduur van de oude ketel zitten (kosten circa 1.400-1.500 excl installatie)
Dus die 750 euro besparing ex gasverbruik valt nog te bezien
Ik ben vooral heel erg benieuwd wanneer die eCV gaat bijspringen dan bij verwarmen.
Ik zie er wel meer dingen in die ik twijfelachtig vind. De persoon in kwestie heeft inderdaad voor een 6KW gekozen, maar ook voor een normale elektrische boiler (als ik het goed begrijp).paQ schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:04:
[...]
Ik denk omdat ze de eCV ook voor douchewater gebruiken.
Dus die 750 euro besparing ex gasverbruik valt nog te bezien(sowieso 750 euro/jr kosten voor gasaansluiting? )
Ik ben vooral heel erg benieuwd wanneer die eCV gaat bijspringen dan bij verwarmen.
Af en toe kan een normale boiler interessanter zijn dan een WPB, bij laag tapwaterverbruik / veel moeite om het geluid van de WPB weg te isoleren / plaatsgebrek, maar ik denk dat de balans vrij snel omslaat naar een WPB.
Na het terugezetten op OT moet Quatt dan toch op afstand de CiC weer softwarematig van A/U naar OT zetten?jbzmr schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:47:
[...]
[...]
Inmiddels heb ik de OT module er weer tussen geplaatst en alles werkt naar behoren. Via de JSON Feed kan ik de gegevens vanuit de Nefit netjes terugzien. Ik kan ook bevestigen dat alles naar behoren functioneert.
Met een OT module is een Nefit ketel namelijk net zo OT compatibel als andere merken.
Dat had ik hier ook ergens gelezen.mrdop schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:21:
[...]
Na het terugezetten op OT moet Quatt dan toch op afstand de CiC weer softwarematig van A/U naar OT zetten?
Toch maar gewoon geprobeerd en lijkt vooralsnog prima te functioneren.
Ik zou ook niet weten waarom er specifiek "iets" aangepast zou moeten worden. Je kunt in de software prima detecteren dat er een OT ketel is aangesloten en daarop vervolgens automatisch op acteren.
Dit topic is gesloten.