Ik vermoed dat het gebruik van Optentherm of aan / uit-verbinding tussen CIC en Kettle zeer weinig impact zal hebben op besparingen. De meeste besparingen komen van de HP. Niet van het gebruik van modulatie om de ketel te controleren.
De genoemde E-CV ketel kan op zich zelf geen SWW maken, daarvoor is nog een extra toestel nodig.paQ schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:04:
[...]
Ik denk omdat ze de eCV ook voor douchewater gebruiken.
Dus die 750 euro besparing ex gasverbruik valt nog te bezien(sowieso 750 euro/jr kosten voor gasaansluiting? )
Ik ben vooral heel erg benieuwd wanneer die eCV gaat bijspringen dan bij verwarmen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ik heb ondertussen via omwegen de formele EG Verklaring van Overeenstemming van de Quatt in handen gekregen.
Ik snap Quatt niet dat ze deze niet gewoon zoals het hoort op hun website plaatsen.
Nu nog goede handleidingen.
Ik snap Quatt niet dat ze deze niet gewoon zoals het hoort op hun website plaatsen.
Nu nog goede handleidingen.
Dan wordt 750/jr + geen-gasverbuik-geld ‘m nietMacD007 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:30:
[...]
De genoemde E-CV ketel kan op zich zelf geen SWW maken, daarvoor is nog een extra toestel nodig.
Dat is van het gas af gaan om van het gas af te gaan.
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 24-08-2023 19:37 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Kort antwoord: nee. SWW kijkt niet naar die fan setting.SBL schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:03:
Ik had de installateurs nog gevraagd of ze mijn verwarmingswaterinstelling (45gr) van de Remeha ketel hadden aangepast. Nee, was het antwoord.
Maar net even gecheckt: door OpenTherm aansluiting vanaf de CiC wordt mijn 45gr overruled zodat Quatt wel heel veel ruimte heeft om te moduleren.
Ik ga dan de fan speed maar omlaag schroeven. Bij minimum 1950rpm houdt ik nog 8kW over uit ketel; da's zat. Heeft mijn SWW hier nog last van?
Afhankelijk van je energie overschot. Ik heb zelf geen ruimte in huis voor een boilervat. Een e-cv lijkt mij zo gek nog niet, maarja de saldering gaat er misschien in 2025 vanaf, eerst even aankijken.paQ schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:35:
[...]
Dan wordt 750/jr + geen-gasverbuik-geld ‘m niet
Dat is van het gas af gaan om van het gas af te gaan.
Oost west, 127.0.0.1 best!
maar even afwachten wat er eind september in de EK gebeurt, het is niet ondenkbaar dat er helemaal geen wijzing mbt de saldering gaat komen, want er is eigenlijk nu geen merderheid hiervoor in de EK (na de verkiezingen, de laatste racties op vragen aan de minster hebben daar ook niet echt verandering in gebracht), in 2025 zou volgens de wetswijzinging de afbouw starten en pas in 2030 zou deze dan geheel afgebouwd zijn.geerttttt schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 23:07:
[...]
Afhankelijk van je energie overschot. Ik heb zelf geen ruimte in huis voor een boilervat. Een e-cv lijkt mij zo gek nog niet, maarja de saldering gaat er misschien in 2025 vanaf, eerst even aankijken.
info EK:
"De Eerste Kamercommissie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft op 23 juni 2023 de memorie van antwoord (EK, D en bijlage) ontvangen. De inbreng voor het nader voorlopig verslag vindt plaats op 12 september 2023."
De status is op dit moment nog steeds een schriftelijke voorbereidingTe info welke partij tegen heeft gestemd: BBB (16);PvdA(7);Groen Links(7);PVV(4);SP(3);PvdD(3);Ja21(3); totaal tegen (43 van de 75 = 57% tegen).
Dus als de saldering niet gaat sneuvelen is dat een mooie combi voor een Quatt naar FE, of via een module van Quatt zelf of nog sneller via de weg van een E-CV aangevuld met een E-boiler.
[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 25-08-2023 00:02 ]
Naja dit is natuurlijk wel fijn zolang het nog kan maar in de tussentijd nemen de energieleveranciers zelf het heft in handen en/of willen ze je niet meer als klant met je zonnepanelen of je betaald er ook nog extra voor zie VDB. Dus dat brengt ook nog wat met zich mee.MacD007 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 00:00:
[...]
maar even afwachten wat er eind september in de EK gebeurt, het is niet ondenkbaar dat er helemaal geen wijzing mbt de saldering gaat komen, want er is eigenlijk nu geen merderheid hiervoor in de EK (na de verkiezingen, de laatste racties op vragen aan de minster hebben daar ook niet echt verandering in gebracht), in 2025 zou volgens de wetswijzinging de afbouw starten en pas in 2030 zou deze dan geheel afgebouwd zijn.
info EK:"De Eerste Kamercommissie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft op 23 juni 2023 de memorie van antwoord (EK, D en bijlage) ontvangen. De inbreng voor het nader voorlopig verslag vindt plaats op 12 september 2023."
De status is op dit moment nog steeds een schriftelijke voorbereiding
Te info welke partij tegen heeft gestemd: BBB (16);PvdA(7);Groen Links(7);PVV(4);SP(3);PvdD(3);Ja21(3); totaal tegen (43 van de 75 = 57% tegen).
Dus als de saldering niet gaat sneuvelen is dat een mooie combi voor een Quatt naar FE, of via een module van Quatt zelf of nog sneller via de weg van een E-CV aangevuld met een E-boiler.
Ja zitten idd beide erin. De datum op de print (2016 en 2017) suggereert dat dit een uitgekristalliseerd ontwerp is wat in veel warmtepompen te vinden zal zijn.mrdop schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:23:
Obv de foto’s ff zitten googlen: dat HiPlus5000-M bord zit in meer warmtepompen:
https://produto.mercadoli...0000-btus-10170030001-_JM
En
https://m.made-in-china.c...with-WiFi-2024941945.html (4e foto)
En gemaakt door Megmeet, onderdeel van groter systeem:
https://en.megmeet.com/product/lists/39/48.html
(Onderste print is de HiPlus5000-M).
@kroam zit die bovenste print ook in onze Quatts?
Is ook wat er in de webinar werd verteld. In de Quatt zelf zit niets speciaals vergeleken met andere warmtepompen. Hun usp was de software, de prijs (die overigens 18 september weer verhoogd wordt met 100,-) en de looks.kroam schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:31:
[...]
Ja zitten idd beide erin. De datum op de print (2016 en 2017) suggereert dat dit een uitgekristalliseerd ontwerp is wat in veel warmtepompen te vinden zal zijn.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Mwa, enkele aanbieder die dat doet. Wat hun weer veel klanten kost dus ik hoop dat dat geen trend is. Ik krijg nog steeds welkomstbonussen van 100-150 euro hoor als ik nu 1 jaar vast zet. En dat terwijl ik geen stroom verbruik en naar verwachting 300 kuub gas ofzo...mklcln schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:37:
[...]
Naja dit is natuurlijk wel fijn zolang het nog kan maar in de tussentijd nemen de energieleveranciers zelf het heft in handen en/of willen ze je niet meer als klant met je zonnepanelen of je betaald er ook nog extra voor zie VDB. Dus dat brengt ook nog wat met zich mee.
Protocol analyzer met gratis software kost 10 euro, volgens mij gaat het hier al mee (voorbeeld, er zijn zat andere geschikte analyzers):rvdgaag schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:43:
Voor sturing is het interessanter om te weten wat de modbus registers zijn van de warmtepomp, dat is eenvoudig vanuit vele omgevingen aan te passen/te sturen.
Iemand die een sniffer op zijn PC heeft met een modbus interface ? De CIC heeft ook nog een extra modbus uitgang maar doorlussen kan ook simpel.
https://www.vngsystems.nl/logic-analyzer-8-kanaals-24-MHz
Ik neem volgende week wel een luxere mee van mijn werk om even mee te kijken.
Quatt en Zonneboiler:
Ik heb een setup met zonneboiler, Nefit PrcLine nxt HRC 30/CW5, vloerverwarming, Tado en een uitstekend geisoleerd huis. De retour van de vloerverwarming gaat of rechtstreeks naar de CV of via het warmwatervat (300L). Dit wordt geregeld door een 3-wegklep. De besturing van deze 3-wegklep gebeurt door de processor van de zonneboiler dus onafhankelijk van de CV. Dit laatste was doorslaggevend voor Quatt.
/f/image/J8wosv2g2HGwhozewwPkEPjl.png?f=fotoalbum_large)
Het hele proces gaat als een speer: 30/7 online check, 21/8 video call, 7/9 installatie.
Ik heb een setup met zonneboiler, Nefit PrcLine nxt HRC 30/CW5, vloerverwarming, Tado en een uitstekend geisoleerd huis. De retour van de vloerverwarming gaat of rechtstreeks naar de CV of via het warmwatervat (300L). Dit wordt geregeld door een 3-wegklep. De besturing van deze 3-wegklep gebeurt door de processor van de zonneboiler dus onafhankelijk van de CV. Dit laatste was doorslaggevend voor Quatt.
/f/image/J8wosv2g2HGwhozewwPkEPjl.png?f=fotoalbum_large)
Het hele proces gaat als een speer: 30/7 online check, 21/8 video call, 7/9 installatie.
CN17 is een standaard Modbus RTU RS485 interface naar de CiC lijkt mij.kroam schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:52:
Een vriend van me heeft ook een Quatt en heeft wat foto's gemaakt van de PCB's binnenin. Zou wel interessant zijn als er een header is voor b.v. CAN/UART/I2C.
[Afbeelding]
Geachte panelleden. Bij mij worden binnenkort 2 - 4KwH units geplaatst en ik ben bezig met de voorbereidingen. Heeft iemand wellicht info (of een foto) waar de condensafvoer zich precies bevindt. Ivm de te maken grindbak vraag ik me namelijk af of ik ook een centrale condenswaterafvoerput zou kunnen maken.
Je kunt een buisje aansluiten op de condensafvoer, zo kun je het heen leiden waar je maar wilt. Volgens mij zit er in het midden en aan de rand achterin locaties waar je dat kunt doen, en dan de rest kunt afdoppen.GJG schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:58:
Geachte panelleden. Bij mij worden binnenkort 2 - 4KwH units geplaatst en ik ben bezig met de voorbereidingen. Heeft iemand wellicht info (of een foto) waar de condensafvoer zich precies bevindt. Ivm de te maken grindbak vraag ik me namelijk af of ik ook een centrale condenswaterafvoerput zou kunnen maken.
Er wordt een slukje slang meegeleverd voor condensafvoerGJG schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:13:
Geertttt, dank hiervoor
Als je dat doet hou dan wel rekening dat deze afvoer diep genoeg is, dus onder de vorstgrens circa 60cm komt, dat hoeft ook maar een klein stukje te zijn, circa 15 bij 15 cm gevuld met grind of je sluit de afvoer aan op een bestaande regenpijp.GJG schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:58:
Afgelopen woensdag is mijn Quatt geplaatst (Intergas Xtreme30 ketel). De doorlooptijd tussen het videogesprek en de levering was 16 dagen, dat is nog eens wat anders dan de 6 maanden die mijn vaste installateur nodig had voor het opstellen van een offerte. De Quatt kost mij onder de streep iets van 2700 euro (ipv de 10.000 die in de eerdergenoemde offerte stond). Mijn redelijk geïsoleerde woning verbruikt 1300 m3 per jaar en ik laat zonnepanelen leggen om de benodigde extra 2000 kWu per jaar op te vangen.
Twee nette Slowaakse mannen waren ongeveer 5 uur bezig, keurig gewerkt en duidelijke uitleg mbt het aansluiten van een Lyric T6 (was ik vergeten te bestellen). Dag later alsnog zelf aangesloten en de Quatt draait zoals het hoort, zuinig en stil.
Ik maakte voorheen gebruik van een Evohome met twee zonekleppen (woonkamer + rest huis), ga deze voorlopig inzetten om de slaapkamers van mijn beide zonen na te regelen. Zet de Lyric T6 dan op een constante temperatuur van 19 graden en zie dan wel wat het verbruik is zodra het kouder wordt.
Twee nette Slowaakse mannen waren ongeveer 5 uur bezig, keurig gewerkt en duidelijke uitleg mbt het aansluiten van een Lyric T6 (was ik vergeten te bestellen). Dag later alsnog zelf aangesloten en de Quatt draait zoals het hoort, zuinig en stil.
Ik maakte voorheen gebruik van een Evohome met twee zonekleppen (woonkamer + rest huis), ga deze voorlopig inzetten om de slaapkamers van mijn beide zonen na te regelen. Zet de Lyric T6 dan op een constante temperatuur van 19 graden en zie dan wel wat het verbruik is zodra het kouder wordt.
:strip_exif()/f/image/g22froASDUaTEHUQigngIZs3.jpg?f=fotoalbum_large)
De terugverdientijd wordt steeds beter :-).... knoop is hier nog niet doorgehakt. Ook heeft Quatt nog steeds geen offerte gestuurd. Ze blijven volhouden dat de terugverdientijd toch echt 12 jaar is.MacD007 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:54:
[...]
Naar aanleiding van de opmerking van @bbbrumbrum inzake van de energiehoeveelheid, hij heeft hier denk ik achteraf wel een punt, de 70% berekening opnieuw uitgevoerd echter nu met 8,88 kWh voor 1m³ gas.
optie 1 heb ik ivm de opmerkingen van @clubeddie niet opnieuw berekend.
uitgangspunten:
energiehoeveelheid : 1m³ aardgas = 8,88 kWh)
kosten 1m³ aardgas = 1,25€ (excl. vaste lasten)
kosten 1 kWh = 0,35€ (enkel tarief en excl. vaste lasten)
optie 2 met 70% warmteaandeel
700m3 gas = 6.216 kWh aan warmte
dit betekend:
COP 4 betekend dit een electrisch verbruik van 1.554 kWh = 544€
COP 3,5 is dat een electrisch verbruik van 1.776 kWh = 622€
Het gemiddelde van bovengenoemde is circa 1.658 kWh. = 580€
daar tegen heb je dus een gasbesparing van 875€
COP 4 Netto besparing van 331€
COP 3,5 Netto besparing van 253€
COP gem. Netto besparing van 295€
ROI (70% Quatt warmtevraag)
prijs Quatt (heb ik even op 2.499€ gezet, met tussenhaakjes de oude prijs van 1.599€)
ROI bij COP 4 is dan 7,5 jaar of ( 4,8 jaar )
ROI gem COP zou dan op 8,5 jaar (5,4 jaar)
je ziet dat is dus weer een stuk interessanter. door te kijken waar je in je huis nog iets aan isolatie kunt doen zonder al te veel te moeten uitgeven kun je dit alleen maar verhogen.
een andere vraag; omdat jij aangeeft dat je maar een enkelsteens muur hebt (dus spouwmuurisolatie is dus niet mogelijk) heb je wel een gekeken naar een isolatiesysteem wat je aan de buitenkant opbrengt?
ik bedoel bv dit system, dit kun je dan redelijk makkelijk met bv hout bekleden.
[Afbeelding]
is van het merk isobouw https://www.isobouw.nl/nl/producten/slimfort-gevelisolatie/
Externe isolatie wordt lastig ivm huis, buiten het feit wat de ROI daarvan gaat zijn.
En bij 80% lijkt me dus een goede investering die ik terug kan verdienen. Toch?SBL schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:53:
[...]
10,2m3 op een koude dag bij CV instelling op 50graden, dan heb je bij deze watertemperatuur in elk geval een afgifte van 3,6kW en waarschijnlijk wel wat meer want hij zal geen 24uur gedraaid hebben.
Als CV deltaT van 10 hanteerde, dan waren je radiatoren gemiddeld 45. Een Quatt met deltaT van 4 kan dan op 47 draaien (en waarschijnlijk lager als hij meer uren draait) en hetzelfde vermogen halen.
Dus zelfs op een koude dag heb je geen hoge temperatuur nodig van Quatt (dus COP oke) en afgifte lijkt ook voldoende, dus dan kun je veel van je 1000m3 vervangen met Quatt. 80% zou moeten lukken. Beetje meer afgifte zou wel fijn zijn = radiatorventilatoren? heb je al
Ik heb iets te weinig informatie, maar je verbruik is vergelijkbaar met die van mij 1200 m3, en redelijk geisoleerd. Mag ik weten hoeveel terugverdientijd er volgens Quatt bij jou uit is gekomen. Hier vallen ze over het feit dat mijn dubbelglas ouder is dan 10 jaar, en daarom blijkbaar mijn isolatie niet voldoende gaat zijn.Peterstok schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:58:
Afgelopen woensdag is mijn Quatt geplaatst (Intergas Xtreme30 ketel). De doorlooptijd tussen het videogesprek en de levering was 16 dagen, dat is nog eens wat anders dan de 6 maanden die mijn vaste installateur nodig had voor het opstellen van een offerte. De Quatt kost mij onder de streep iets van 2700 euro (ipv de 10.000 die in de eerdergenoemde offerte stond). Mijn redelijk geïsoleerde woning verbruikt 1300 m3 per jaar en ik laat zonnepanelen leggen om de benodigde extra 2000 kWu per jaar op te vangen.
[Afbeelding]
Heb jij afgelopen winter nog op 50 graden cv gestookt?
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Volgens mij stond de cv altijd op 50 graden, hij is door de monteur op 73 graden gezet zag ik net. Ik kan geen terugverdientijd vinden in het technische rapport van Quatt, wel een verwachte besparing van 230 euro per jaar obv 766m3 gas en 1870kWh stroom. Maar aangezien ik de benodigde stroom straks zelf opwek kom ik uit op een besparing van 766*1,30 = bijna 1000 euro per jaar. Zal boekhoudkundig wel niet helemaal kloppen, reken de investering in de panelen niet mee maar die betaal ik vanuit het waardeverminderingsfonds en kosten mij per saldo dus niets.clubeddie schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:38:
[...]
De terugverdientijd wordt steeds beter :-).... knoop is hier nog niet doorgehakt. Ook heeft Quatt nog steeds geen offerte gestuurd. Ze blijven volhouden dat de terugverdientijd toch echt 12 jaar is.
Externe isolatie wordt lastig ivm huis, buiten het feit wat de ROI daarvan gaat zijn.
[...]
En bij 80% lijkt me dus een goede investering die ik terug kan verdienen. Toch?
[...]
Ik heb iets te weinig informatie, maar je verbruik is vergelijkbaar met die van mij 1200 m3, en redelijk geisoleerd. Mag ik weten hoeveel terugverdientijd er volgens Quatt bij jou uit is gekomen. Hier vallen ze over het feit dat mijn dubbelglas ouder is dan 10 jaar, en daarom blijkbaar mijn isolatie niet voldoende gaat zijn.
Zijn er inmidels formleden waar de leidingen achter de dakgoot naar boven zijn gegaan en vervolgens een klein deel onder de dakpannen om op de zolder/vliering naar de ketel te gaan. Bij mijn intake gesprek werd gezegd dat ze niet onder dakpannen door willen met de leiding. De reden waarom niet werd niet uitgelegd.
hier op het forum kon je een speciale invoerpan (kunststof) zien waar je met leidingen door pannen hen kunt gaan.Kees G schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:13:
Zijn er inmidels formleden waar de leidingen achter de dakgoot naar boven zijn gegaan en vervolgens een klein deel onder de dakpannen om op de zolder/vliering naar de ketel te gaan. Bij mijn intake gesprek werd gezegd dat ze niet onder dakpannen door willen met de leiding. De reden waarom niet werd niet uitgelegd.
ik zou even zoeken op dakdoorvoer.
Deze bedoelde ik, https://gathering.tweaker...message/75484860#75484860
[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 26-08-2023 16:41 ]
soms zijn het rare jongen die (romeinen) Quattjes, ik denk dat je even beter op je eigen berekeningen kunt stellen, die 12 jaar geloof ik niet, zal echt een heel stuk lager zitten)clubeddie schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:38:
[...]
De terugverdientijd wordt steeds beter :-).... knoop is hier nog niet doorgehakt. Ook heeft Quatt nog steeds geen offerte gestuurd. Ze blijven volhouden dat de terugverdientijd toch echt 12 jaar is.
mogelijk, hoewel ik dat wel erg optimisch vind, ondenkbaar is het echter niet. maar als het nu 75% of 70% is, is dat toch ook prima.Externe isolatie wordt lastig ivm huis, buiten het feit wat de ROI daarvan gaat zijn.
[...]
En bij 80% lijkt me dus een goede investering die ik terug kan verdienen. Toch?
onzin, zolang deze geen lekkage laten zien, en dat zie je echt wel, zal de isolatiewaarde redelijk constant blijven.[...]
Ik heb iets te weinig informatie, maar je verbruik is vergelijkbaar met die van mij 1200 m3, en redelijk geisoleerd. Mag ik weten hoeveel terugverdientijd er volgens Quatt bij jou uit is gekomen. Hier vallen ze over het feit dat mijn dubbelglas ouder is dan 10 jaar, en daarom blijkbaar mijn isolatie niet voldoende gaat zijn.
Ik zou wel kijken of je in de toekomst bv in de woonkamer je ruiten naar HR++ kunt zetten, ik heb dat vorig jaar ook gedaan met mijn dubbel glas ruiten, en die waren nog een stuk ouder dan die van jou (ook niet lek). als je maar aan de min oppervlakte voor je subsidie houd zou je zelfs in combinatie met de warmtepomp 30% subsidie krijgen. (dan moet je deze wel nog dit jaar plaatsen).
Of je doet dat niet, zoals ik. Ik heb een brede maar niet diepe (10cm max) gleuf met grind en daarin de condensafvoer. Die zit niet dieper dan 5 a 10cm in de grond. Samen met de monteurs van Quatt aangelegd.MacD007 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:36:
[...]
Als je dat doet hou dan wel rekening dat deze afvoer diep genoeg is, dus onder de vorstgrens circa 60cm komt, dat hoeft ook maar een klein stukje te zijn, circa 15 bij 15 cm gevuld met grind of je sluit de afvoer aan op een bestaande regenpijp.
Wat is jou gasverbruik voor warmte en te verwarmen oppervlakte? Ik ben namelijk wel benieuwd wat het omslagpunt is tussen 1 of 2 units van 4kw. Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?GJG schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:58:
Ja ik was een van de eerste installaties, hier wel stukje onder dakpannen en dan door dakschot naar binnen. Er zijn er meer die het zo hebben.Kees G schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:13:
jaja, incl. winter dan een ijsbaan. dat is dan tenslotte je eigen keuze. bij een defrost kan best behoorlijk water vrij komen, als het dan buiten -5 vriest, wat denk je wat met dat water gaat gebeuren op een bevroren ondergrond?geerttttt schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 19:44:
[...]
Of je doet dat niet, zoals ik. Ik heb een brede maar niet diepe (10cm max) gleuf met grind en daarin de condensafvoer. Die zit niet dieper dan 5 a 10cm in de grond. Samen met de monteurs van Quatt aangelegd.
Help me herinneren als het -5 is, dan stuur ik je een foto met hoe er uit zietMacD007 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:33:
[...]
jaja, incl. winter dan een ijsbaan. dat is dan tenslotte je eigen keuze. bij een defrost kan best behoorlijk water vrij komen, als het dan buiten -5 vriest, wat denk je wat met dat water gaat gebeuren op een bevroren ondergrond?
Sterker nog, als ik even zoek op clubeddie zie ik in zijn eerste post in dit topic dat hij al HR++ heeft. Waar ze bij Quatt soms last van hebben zal me wel altijd een raadsel blijven.MacD007 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:35:
onzin, zolang deze geen lekkage laten zien, en dat zie je echt wel, zal de isolatiewaarde redelijk constant blijven.
Ik zou wel kijken of je in de toekomst bv in de woonkamer je ruiten naar HR++ kunt zetten, ik heb dat vorig jaar ook gedaan met mijn dubbel glas ruiten, en die waren nog een stuk ouder dan die van jou (ook niet lek). als je maar aan de min oppervlakte voor je subsidie houd zou je zelfs in combinatie met de warmtepomp 30% subsidie krijgen. (dan moet je deze wel nog dit jaar plaatsen).
Edit: des te meer ik er over nadenk, des te raarder ik het vind. Ik heb hier 'ouderwets / normaal' dubbel glas van ruim 25 jaar oud, en bij mij is niemand bij Quatt begonnen over het vervangen van ruiten.
[ Voor 11% gewijzigd door onlinaius op 27-08-2023 11:35 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Wat me ook opviel in de webinar is dat ze ook daar stug bleven herhalen dat plaatsing op het dak vanwege trillingen / geluiddoorgifte een beter idee is dan aan de muur.
Ik blijf dat een raar verhaal vinden. Of zou het kunnen zijn dat de Quatt zo'n specifiek trillingsprofiel heeft dat (houten?)daken dit minder doorgeven dan stenen muren?
Ik blijf dat een raar verhaal vinden. Of zou het kunnen zijn dat de Quatt zo'n specifiek trillingsprofiel heeft dat (houten?)daken dit minder doorgeven dan stenen muren?
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Dat zou kunnen, echter verwacht ik van Quatt (sorry dit is niet denigrerend bedoeld Quatt) dat ze voor dat soort testen gewoon niet de kennis en kunde hebben en afstanden en soort en dikte hout spelen daar ook nog een grote rol in, dus je hebt daar met zo veel variabelen te maken dat ik me aan een wetenschappelijk uitspraak daar niet zou durfen te wagen.onlinaius schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:30:
Wat me ook opviel in de webinar is dat ze ook daar stug bleven herhalen dat plaatsing op het dak vanwege trillingen / geluiddoorgifte een beter idee is dan aan de muur.
Bij een spouwmuur heb je ook minder last van een klankkast, wat je bij een uitbouw veelal wel hebt.
Bij een muurbeugel kun je ook nog anti trillingsmatjes, dempers elk met hun eigen specifieke demping toepassen, met bigfoots kan dat natuurlijk ook wordt alleen niet vaak gedaan.
Afgesproken, alleen doe ik dat wel als het bij mij -5 gaat worden.geerttttt schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 08:30:
[...]
Help me herinneren als het -5 is, dan stuur ik je een foto met hoe er uit ziet
Bij mij, want boven heb ik ook nog gewoon dubbel glas, ook niet. Ik vrees een stuk onkunde bij die persoon, en soms blijkt het best lastig om je fout toe te geven, ze vergeten daarbij dat je het beste van je fouten kunt leren.onlinaius schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:28:
[...]
Sterker nog, als ik even zoek op clubeddie zie ik in zijn eerste post in dit topic dat hij al HR++ heeft. Waar ze bij Quatt soms last van hebben zal me wel altijd een raadsel blijven.
Edit: des te meer ik er over nadenk, des te raarder ik het vind. Ik heb hier 'ouderwets / normaal' dubbel glas van ruim 25 jaar oud, en bij mij is niemand bij Quatt begonnen over het vervangen van ruiten.
Ik verwacht dat ook geen enkele redelijke klant dat hun ooit kwalijk gaat nemen.
/f/image/5tl0JoQwf3DWpJLLh69c3AEr.png?f=fotoalbum_large)
Hier maak ik me toch wel een beetje zorgen om. Het is nog absoluut niet koud en nu al zakt de temp onder de 18 graden... betekent dit dat de Quatt eerst de CV aan gooit om dit water op 18 graden te krijgen?
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
De waterpomp zal ook niet lopen nu neem ik aan.Trackerfire schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:18:
[Afbeelding]
Hier maak ik me toch wel een beetje zorgen om. Het is nog absoluut niet koud en nu al zakt de temp onder de 18 graden... betekent dit dat de Quatt eerst de CV aan gooit om dit water op 18 graden te krijgen?
Dus dan meet ie de watertemperatuur van stilstaand water in de pomp nu. Zodra de waterpomp aan gaat, komt er eerst nog warmer water vanuit het huis.
Als het water in je huis nu 18.5 graden is, dan ben je je huis actief aan het koelen.
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 27-08-2023 14:30 ]
Klopt, hij staat nu inderdaad niet aan. Geen actieve koeling ook, alhoewel vloer is lekker koel/koudpaQ schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:29:
[...]
De waterpomp zal ook niet lopen nu neem ik aan.
Dus dan meet ie de watertemperatuur van stilstaand water in de pomp nu. Zodra de waterpomp aan gaat, komt er eerst nog warmer water vanuit het huis.
Als het water in je huis nu 18.5 graden is, dan ben je je huis actief aan het koelen.
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Zet je thermostaat voor de lol eens naar 25 graden voor 2 minuten en kijk wat de watertemp doet..Trackerfire schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:46:
[...]
Klopt, hij staat nu inderdaad niet aan. Geen actieve koeling ook, alhoewel vloer is lekker koel/koudwe gaan het wel zien dan
De Quatt gaat eerst 1 a 2 minuten water rondpompen voordat hij het pas gaat opwarmen, wellicht om daadwerkelijk de watertemperatuur te kunnen meten. Anders zou het in de herfst/winter bijna onmogelijk zijn de Quatt te starten zonder ketel bijkomst.
Dus Quatt zegt marktleider te zijn, maar er blijken 40.678 warmtepompen geïnstalleerd in 2023 tm juli dit jaar. Quatt heeft er daar ongeveer 2000-2500 van geplaatst... dus dan lijkt het me sterk dat je marktleider bent toch?
Geert, bronvermelding graag, bedankt.geerttttt schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:13:
Dus Quatt zegt marktleider te zijn, maar er blijken 40.678 warmtepompen geïnstalleerd in 2023 tm juli dit jaar. Quatt heeft er daar ongeveer 2000-2500 van geplaatst... dus dan lijkt het me sterk dat je marktleider bent toch?
Dit staat letterlijk op de website van Quatt
Ontwikkeld in Nederland Binnen 60 seconden geregeld! Quatt is marktleider hybride warmtepompen Kortste terugverdientijd Bespaar 60-80% gas en verdien je investering in 2-6 jaar terug.
Je kan jezelf best marktleider noemen als je als bedrijf de meeste units hebt geplaatst.geerttttt schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:13:
Gezien grote hoeveelheid aan bedrijven die een warmtepomp kunnen plaatsen is dit niet ondenkbaar.
Er kunnen best meer dan 2500 Elga's geplaatst zijn in dezelfde periode, maar geïnstalleerd door veel meer (kleinere) installatiebedrijven ipv een enkel Installatiebedrijf
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Sorry, nee , ik bedoelde het: 40.678 warmtepompen geïnstalleerd in 2023 tm juli dit jaar??eham schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:42:
[...]
Dit staat letterlijk op de website van Quatt
Ontwikkeld in Nederland Binnen 60 seconden geregeld! Quatt is marktleider hybride warmtepompen Kortste terugverdientijd Bespaar 60-80% gas en verdien je investering in 2-6 jaar terug.
ondertussen ook gevonden: oa bij solarmagazine.nl
Klopt, zijn de cijfers van ISDE. Dus ja het aantal aangevraagde warmtepomp subsidies.MacD007 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 23:08:
[...]
Sorry, nee , ik bedoelde het: 40.678 warmtepompen geïnstalleerd in 2023 tm juli dit jaar??
ondertussen ook gevonden: oa bij solarmagazine.nl
Tja, dat is dan wel erg krom als ze het zo redeneren.Toby-Wan schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:03:
[...]
Je kan jezelf best marktleider noemen als je als bedrijf de meeste units hebt geplaatst.
Gezien grote hoeveelheid aan bedrijven die een warmtepomp kunnen plaatsen is dit niet ondenkbaar.
Er kunnen best meer dan 2500 Elga's geplaatst zijn in dezelfde periode, maar geïnstalleerd door veel meer (kleinere) installatiebedrijven ipv een enkel Installatiebedrijf
Ze willen ook 1 miljoen pompen installeren voor 2030, maar willen ook naar derde installateurs toe om hun afzetmarkt te vergroten. Zullen we die pompen dan ook maar niet rekenen tot het totaal?
Nou ja, als je HR++ glas gaat vervangen "want 10 jaar oud, en isoleert dus niet goed meer" voor nieuw HR++ glas kan ik me goed voorstellen dat je je behoorlijk gen**id voelt als anderen je vertellen dat dat de grootste onzin was.MacD007 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:53:
[...]
Bij mij, want boven heb ik ook nog gewoon dubbel glas, ook niet. Ik vrees een stuk onkunde bij die persoon, en soms blijkt het best lastig om je fout toe te geven, ze vergeten daarbij dat je het beste van je fouten kunt leren.
Ik verwacht dat ook geen enkele redelijke klant dat hun ooit kwalijk gaat nemen.
Dat is idd onzin. Maar "gewoon" dubbel glas is wel een heel verschil met HR++. Dat verschil is bijna net zo groot als van enkel naar dubbel glasonlinaius schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 00:04:
[...]
Nou ja, als je HR++ glas gaat vervangen "want 10 jaar oud, en isoleert dus niet goed meer" voor nieuw HR++ glas kan ik me goed voorstellen dat je je behoorlijk gen**id voelt als anderen je vertellen dat dat de grootste onzin was.
Dit heb ik dus wel gedaan vóór de installatie van mijn Quatt. Meteen gekozen voor een kunststof profiel in plaats van aluminium tussen het glas, dat scheelde weer een beetje. Ik vond het verschil verbluffend.HBO88 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 07:33:
[...]
Dat is idd onzin. Maar "gewoon" dubbel glas is wel een heel verschil met HR++. Dat verschil is bijna net zo groot als van enkel naar dubbel glas
Ik heb deze aanschaf gelijktijdig met de aanschaf van de Quatt verwerkt in mijn ISDE-subsidie-aanvraag. Enige nadeel: je moet het dan wel zelf doen, dat wil Quatt niet voor je doen. Je kunt de aanvraag ook laten verzorgen door het bedrijf dat Quatt hiervoor inhuurt, maar dat kost geld.
Wat is trouwens het nut van boiler.otFbSupplyInletTemperature en boiler.otFbSupplyOutletTemperature?
Ik dacht eerst dat het de temperatuur van het CV water was maar het is dus de temperatuur van het SWW, ik schrok al omdat ik de temperatuur voor CV echter lager had gezet tot dat ik de warme kraan open zette.
Ik dacht eerst dat het de temperatuur van het CV water was maar het is dus de temperatuur van het SWW, ik schrok al omdat ik de temperatuur voor CV echter lager had gezet tot dat ik de warme kraan open zette.
It's All In The "Mix"
Quatt geeft aan dat ze marktleider zijn van de HYBRIDE warmtepompen. Misschien zit daar het verschil?geerttttt schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:13:
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Geen idee waar Quatt marktleider in is, maar in ieder geval niet in algemene (hybride) warmtepompen.okijokii schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:05:
[...]
Quatt geeft aan dat ze marktleider zijn van de HYBRIDE warmtepompen. Misschien zit daar het verschil?
Volgens dit artikel (van vandaag) zijn er in 2023 al 110.000 warmtepompen geïnstalleerd. Dit zijn voornamelijk hybride modellen, gezien verderop geprognotiseerd word dat tegen het einde van 2023 er maar liefst 120.000 hybride warmtepompen geïnstalleerd zullen zijn.
Wellicht is Quatt marktleider in de zelf bedachte marketing categorie “Hybride AI warmtepompen”…
Ik ben mijn werkschakelaar aan het installeren. Nu vraag ik me af of mijn 2 Quatt units ieder een eigen electra kabel naar de werkschakelaar krijgen of dat ze in serie aangesloten worden. Ik dacht eerder begrepen te hebben dat ze parallel aangesloten worden maar heb nu van Quatt begrepen dat het in serie zou zijn. Ben er niet zeker van maar denk me te herinneren dat ik op dit forum beide oplossingen gezien heb (foto’s). Dank voor jullie reactie.
Dat zou best eens kunnen, echter we moeten aan het woord "marktleider" ook niet al te zwaar tillen , het is meer een reklame uiting om meer proberen te verkopen, in deze kun je hun ook geen ongelijk geven.okijokii schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:05:
[...]
Quatt geeft aan dat ze marktleider zijn van de HYBRIDE warmtepompen. Misschien zit daar het verschil?
Wat ik overigens een hele goede zet vind dat ze ook kijken of ze derde parijen (installateurs) toe gaan laten, mn ook weer om de verkoop aandelen van de Quatt warmtepompen nog meer te verhogen.
Geen idee waar Nu.nl deze getallen vandaan haalt, helaas geen bron vermelding. Volgens solarmagazine (wel met bronvermelding (RVO) zijn dat dus een heel stuk minder, nog steeds heel veel, maar bijna 3 keer zo weinig.RVE_NL schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:22:
[...]
Geen idee waar Quatt marktleider in is, maar in ieder geval niet in algemene (hybride) warmtepompen.
Volgens dit artikel (van vandaag) zijn er in 2023 al 110.000 warmtepompen geïnstalleerd. Dit zijn voornamelijk hybride modellen, gezien verderop geprognotiseerd word dat tegen het einde van 2023 er maar liefst 120.000 hybride warmtepompen geïnstalleerd zullen zijn.
Wellicht is Quatt marktleider in de zelf bedachte marketing categorie “Hybride AI warmtepompen”…
"Uit nieuwe data van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) blijkt dat consumenten, bedrijven en Verenigingen van Eigenaars (VvE’s) in de eerste 6 maanden van 2023 subsidie hebben ontvangen voor de installatie van 40.678 warmtepompen."
Ik moet zeggen ik geloof meer in deze laatse cijfers. Gezien de hoge subsidie die je op een warmtepomp krijgt verwacht ik niet dat de rest (circa 70.000 stuks) geen subsidie heeft aangevraagd.Mogelijk dat die 110.000 stuks de verkochte (maar nog niet geleverde aantalen) zijn vanuit de fabrikanten richting de installateurs.
Als je kijkt naar het aantal verkochte CV-ketels in Nederland over 2022, zijn dat circa 440.000 stuks. (bron: NVI)
[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 28-08-2023 13:53 ]
twee dingen, je vergist je in de CV-Water aansluiting met de electrische aansluiting.GJG schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:31:
Ik ben mijn werkschakelaar aan het installeren. Nu vraag ik me af of mijn 2 Quatt units ieder een eigen electra kabel naar de werkschakelaar krijgen of dat ze in serie aangesloten worden. Ik dacht eerder begrepen te hebben dat ze parallel aangesloten worden maar heb nu van Quatt begrepen dat het in serie zou zijn. Ben er niet zeker van maar denk me te herinneren dat ik op dit forum beide oplossingen gezien heb (foto’s). Dank voor jullie reactie.
Je kunt de twee Quatts op één werkschakelaar zetten, het enige nadeel is dat als deze (door bv onderhoud) uitgezet word beide warmtepompen dus uit staan. Ik verwacht overigens dat dit ook gewenst is, bij een onderhoud waar ze bv aan de ventilator moeten werken, want dan wil je zeker zijn dat deze ook uit staat. Dat dan de andere het dan ook even niet doet zal geen probleem geven.
Je kunt natuurlijk ook elke Quatt zijn eigen werkschakelaar geven, ik zie daar echter geen echt voordeel in.
Vergeet niet dat je bij een onderhoud waar je niet aan de bewegende delen of het electrische systeem van de warmtepomp hoeft te zijn deze ook niet uitgeschakeld hoeft te worden.
Aansluiting is dus een eigen groep in de meterkast met één voedingskabel richting werkschakelaar, in de werkschakelaar krijg je twee uitgaande kabels (éen voor elke Quatt). Werkschakelaar aub wel buiten in het directe zicht van de Quatt's plaatsen (ik zie soms dat mensen denken dat deze binnen bij de CV geplaatst moet worden (nee dus)).
De 2 Quatt's in de 8 kW modus worden zo ik weet serieel aangesloten, de kunnen daardoor in een boost functie komen (dus elke Quatt hoeft dan niet op vol vermogen).
[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 28-08-2023 14:05 ]
Dank. Ik had Quatt expliciet gevraagd naar de electrakabels en toen gaven ze aan ‘in serie’ met 1 gezamenlijke kabel naar de werkschakelaar.
Welke werkschakelaar gebruik je? ABB?GJG schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:05:
Dank. Ik had Quatt expliciet gevraagd naar de electrakabels en toen gaven ze aan ‘in serie’ met 1 gezamenlijke kabel naar de werkschakelaar.
Vraagje mbt de hierboven gemaakte opmerking over de boosterfunctie. Ik begreep van Quatt dat 1 unit als default draait en de 2e bijspringt indien niet toereikend. Maak me daarom een beetje zorgen over de ongelijke belasting (draaiuren). Quatt reageert hierop met
Yes, so probably after 5-6 years, during maintenance, we will change the units to balance the usage.
Heb je hier een andere visie op?
Yes, so probably after 5-6 years, during maintenance, we will change the units to balance the usage.
Heb je hier een andere visie op?
Dan snap ik hem. Spraakverwarring tussen serie en serie... Overigens moet je 2 quatts elektrisch gezien niet in serie aansluiten, dan draaien ze opeens op 115 VGJG schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:05:
Maar het zit nog anders begrijp ik: je gaat met je kabel uit meterkast naar de werkschakelaar. Van de werkschakelaar naar de 1e Quatt. en op de Quatt zit de aansluiting voor naar de 2e Quatt.
Het is dus niet dat er vanuit de werkschakelaar 2 kabels naar beide quatt units gaan. @MacD007
@HB088: ik denk inderdaad dat dat de betere uitleg is van het aansluitschema. Kun jij of wellicht iemand anders dit bevestigen?
[b]HBO88 in "Ervaringen met Quatt?"
Het is dus niet dat er vanuit de werkschakelaar 2 kabels naar beide quatt units gaan. @MacD007
:strip_exif()/f/image/nf54Yjnwr3y3OOavCbLSWo8P.jpg?f=fotoalbum_large)
bij ons wel twee aparte kabels
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
2 Quatt's komen elektrisch parallel te staan uiteraard, dus fase op fase (L) en nul op nul (N). Hydraulisch staan ze in serie. Dat de kabel (met 3 geleiders) van de werkschakelaar naar de 1e Quatt gaat en daarna door naar de 2e Quatt zou kunnen, maar dan staan ze elektrisch nog steeds parallel.GJG schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:44:
@HB088: ik denk inderdaad dat dat de betere uitleg is van het aansluitschema. Kun jij of wellicht iemand anders dit bevestigen?
Elektrisch nog steeds parallel. Maar wel met dubbele stroom (2x 10A, bij maximaal vermogen) door de kabel van de 1e Quatt. Beter dus 2 kabels naar de werkschakelaar. Zoals bij @robmaas is het juist/beste aangesloten.MWink schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:55:
[...]
2 Quatt's komen elektrisch parallel te staan uiteraard, dus fase op fase (L) en nul op nul (N). Hydraulisch staan ze in serie. Dat de kabel (met 3 geleiders) van de werkschakelaar naar de 1e Quatt gaat en daarna door naar de 2e Quatt zou kunnen, maar dan staan ze elektrisch nog steeds parallel.
[ Voor 4% gewijzigd door mrdop op 28-08-2023 16:08 ]
Correct. Dus wel rekening houden met de maximale stroom die de kabel mag voeren, en sowieso ook de werkschakelaar, installatiedraad naar de groepenkast en installatieautomaat van de eindgroep. Overigens mag je als lastscheider ook bv een installatieautomaat in een kastje gebruiken ipv werkschakelaar, en t/m 16A een stekker/WCD. (NPR 5310). Bij voorkeur zichtbaar vanuit het apparaat of anders beveiligen tegen herinschakelen.mrdop schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:06:
[...]
Elektrisch nog steeds parallel. Maar wel met dubbele stroom (2x 10A, bij maximaal vermogen) door de kabel van de 1e Quatt. Beter dus 2 kabels naar de werkschakelaar. Zoals bij @robmaas is het juist/beste aangesloten.
oke, uiteindelijk blijft dat het zelfde.HBO88 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:36:
[...]
Dan snap ik hem. Spraakverwarring tussen serie en serie... Overigens moet je 2 quatts elektrisch gezien niet in serie aansluiten, dan draaien ze opeens op 115 V![]()
Maar het zit nog anders begrijp ik: je gaat met je kabel uit meterkast naar de werkschakelaar. Van de werkschakelaar naar de 1e Quatt. en op de Quatt zit de aansluiting voor naar de 2e Quatt.
Maar hieruit blijkt de noodzaak van een goede installatie en gebruikers handleiding. Die moet er gewoon komen. Zijn ze ook wettelijk gewoon verplicht.
[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 28-08-2023 16:53 ]
Kijk zo hoort het dus ook gewoon.robmaas schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:53:
[...]
[Afbeelding]
bij ons wel twee aparte kabels
Ik verwacht dat @HBO88 met de stuurkabel in verwarring is, daar zou het namelijk wel zinvol zijn om deze op die manier door te lussen.
Juist, en wat blijkt daaruit, dat een werkschakelaar de meest voor de hand liggende keuze is, zal ook een stuk goedkoper dan een IA in een afsluitbare IP44 kastje (voor buiten), die zijn namelijk een heel stuk duurder. idem voor een afsluitbaar WCD.MWink schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:29:
[...]
Correct. Dus wel rekening houden met de maximale stroom die de kabel mag voeren, en sowieso ook de werkschakelaar, installatiedraad naar de groepenkast en installatieautomaat van de eindgroep. Overigens mag je als lastscheider ook bv een installatieautomaat in een kastje gebruiken ipv werkschakelaar, en t/m 16A een stekker/WCD. (NPR 5310). Bij voorkeur zichtbaar vanuit het apparaat of anders beveiligen tegen herinschakelen.
Ik zou sowieso het afschot van het dak laten aanpassen, nu kan je een betonbandje onder de bigfoots zetten en zo zorgen dat ook de leidingen niet in het water hangen.DennisDCT schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:46:
Wat zouden jullie hiermee doen? Er ligt hier vaak water omdat het dak niet helemaal goed afloopt.
Liefste natuurlijk iets onder zodat het droog staat, maar wat?
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
één of twee (laag) rubberen tegels die onder de bigfoots komen te liggen. die hebben een goede afvoer van vocht en hebben zelfs nog een extra demping.DennisDCT schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:46:
Wat zouden jullie hiermee doen? Er ligt hier vaak water omdat het dak niet helemaal goed afloopt.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Je hebt ze dus ook in 4,5 cm hoge uitvoering zie link : https://www.hornbach.nl/p...x50x4-5-cm-zwart/7011220/
voordeel is dat deze geen onnodig gewicht op het dak geven, een betonnen bandje is toch al weer extra gewicht plus wil je deze niet direct op je dakbedekking hebben ivm lekkage risico's.
[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 28-08-2023 18:27 ]
Aan de andere kant wordt gewicht over het algemeen als positief gezien voor een warmtepomp. Zelf heb ik gekozen voor exact dezelfde rubber tegels (4 stuks) met wat tussenruimte op het dak voor betere waterafvoer, en 4 opsluitbanden. Totaal is dat een gewicht van bijna 100 kilo op het garagedak. Als je twijfels hebt over het dak zou ik dat niet doen, maar in mijn geval zit het in de buurt van een zijmuur, en het dak moet ook het gewicht van een persoon / een dik pak sneeuw kunnen hebben, dus ik maak mij daar niet echt zorgen over.MacD007 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:05:
[...]
één of twee (laag) rubberen tegels die onder de bigfoots komen te liggen. die hebben een goede afvoer van vocht en hebben zelfs nog een extra demping.
Je hebt ze dus ook in 4,5 cm hoge uitvoering zie link : https://www.hornbach.nl/p...x50x4-5-cm-zwart/7011220/
voordeel is dat deze geen onnodig gewicht op het dak geven, een betonnen bandje is toch al weer extra gewicht plus wil je deze niet direct op je dakbedekking hebben ivm lekkage risico's.
Ik zou de opsluitbanden inderdaad niet direct op de dakbedekking leggen, hoewel ik heb vermoeden heb dat dit ook geen kwaad kan, omdat het gewicht behoorlijk over de hele lengte van de banden verdeeld wordt.
Correct, maar geeft wel aan dat de reacties van quatt op vragen niet echt van het juiste niveau zijn : "They are connected in series so only one will be connected to the power switch."MWink schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:55:
[...]
2 Quatt's komen elektrisch parallel te staan uiteraard, dus fase op fase (L) en nul op nul (N). Hydraulisch staan ze in serie. Dat de kabel (met 3 geleiders) van de werkschakelaar naar de 1e Quatt gaat en daarna door naar de 2e Quatt zou kunnen, maar dan staan ze elektrisch nog steeds parallel.
Lijkt een beetje op de intake waar soms dingen verteld worden die niet (helemaal) kloppen.
Wat mij opvalt bij het nieuws (filmpje bij nu.NL) over de opening van de warmtepomp fabriek dat ik alleen de binnenunit van de elga zie die zij daar maken, betekend dat de buitenunit dan niet in Nederland gemaakt en mogelijk ook gewoon uit bv China komt.
Iemand daar meer info over?
Heb je het hier over de buitenunit van de quatt of gaat dit over de elga?MacD007 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:27:
Wat mij opvalt bij het nieuws (filmpje bij nu.NL) over de opening van de warmtepomp fabriek dat ik alleen de binnenunit van de elga zie die zij daar maken, betekend dat de buitenunit dan niet in Nederland gemaakt en mogelijk ook gewoon uit bv China komt.
Dan lijkt me dit deels off-topic.
ja maken alleen binnenunit zelf, voorheen hadden ze bijvoorbeeld een Toshiba buitenunit.MacD007 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:27:
maakt wel een goede (offtopic) vraag wat exact ze nu zelf gaan maken met de nieuwe Elga Monobloc ( dus zonder binnenunit)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Bij een monobloc zit de 'binnenunit' in de monobloc.
Er is niet heel veel spannends aan een 'buitenunit'.
Je kiest een fan, een compressor, een radiator en vouwt er een kast om heen. Dat laat je OEM-en of je assembleert het zelf, zoals bij WeHeat bijv.
Er is niet heel veel spannends aan een 'buitenunit'.
Je kiest een fan, een compressor, een radiator en vouwt er een kast om heen. Dat laat je OEM-en of je assembleert het zelf, zoals bij WeHeat bijv.
[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 29-08-2023 10:47 ]
Ja, mijn vraag was wel een beetje off-topic, echter de onderliggende vraag zou kunnen zijn is of Quatt ook een eigen fabriekje zou kunnen opstarten om deze warmtepompen in Nederland te assembleren?Toby-Wan schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:36:
[...]
ja maken alleen binnenunit zelf, voorheen hadden ze bijvoorbeeld een Toshiba buitenunit.
maakt wel een goede (offtopic) vraag wat exact ze nu zelf gaan maken met de nieuwe Elga Monobloc ( dus zonder binnenunit)
Ook in het rtl nieuws van gisteren wordt het getal 110.000 genoemd aan in 2023 geïnstalleerde warmtepompen, gezien er nauwelijks nieuwbouw is dit jaar vind ik het verschil met de getallen van RVO met circa 41.000 stuks subsidie wel erg groot, kan me nauwelijks voorstellen dat de test dan zonder subsidie is geplaatst.
Dat denk ik ook. Die dingen vliegen over de toonbank als zoete broodjes en zijn natuurlijk ook vaak duo-inzetbaar, dus ook als warmtepomp.paQ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:25:
wellicht zijn die 110.000 incl airco's
Zelf verwarm ik ook 90% van de woning met airco's. Enkel badkamer en warmwater nog op gas en nu nog ongeveer 350 kuub gas per jaar.paQ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:25:
wellicht zijn die 110.000 incl airco's
Mijn ouders krijgen vrijdag de 8KW Quatt dus ben heel benieuwd.
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Heeft iemand wellicht al ervaring met de 8KwH variant bij ‘semi-vol’ vermogen?
Ik begreep van Quatt dat 1 van de 2 units als default module draait en de 2e alleen bijspringt indien de 1e ontoereikend is qua capaciteit. Maak me daarom een beetje zorgen over de ongelijke belasting (draaiuren). Quatt reageert hierop met
Of leveren beide units in praktijk toch beiden de op enig moment gewenste warmtevraag?
Ik begreep van Quatt dat 1 van de 2 units als default module draait en de 2e alleen bijspringt indien de 1e ontoereikend is qua capaciteit. Maak me daarom een beetje zorgen over de ongelijke belasting (draaiuren). Quatt reageert hierop met
Of leveren beide units in praktijk toch beiden de op enig moment gewenste warmtevraag?
Volgens de monteur draaien beide units afwisselend. Ik heb het nog niet gecontroleerd. Komt in de herfst wel!
Quatt lijkt toch iets anders te zeggen. Maar wellicht straks met de Full electric optie zal de 2e Quatt waarschijnlijk gebruikt worden voor het warmhouden van boiler. Dan zouden ze wel ongeveer gelijk belast worden. Maar dit is puur speculatie van mij.GJG schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:23:
Heeft iemand wellicht al ervaring met de 8KwH variant bij ‘semi-vol’ vermogen?
In reactie op hierboven, ik heb bij een aantal keer proefdraaien afwisselend nr 1 of 2 aan zien gaan. Dus ze lijken aan 'loadbalancing' te doen. Dat lijkt me logischerwijs ook de beste aanpak, ook bij full electric. Dan wil je ook juist je max vermogen kunnen aanspreken.
Ik zou proberen om de buis bij te buigen (omhoog) zodat deze niet meer in het water hangt. Zolang je niet te veel trekt aan de kant van de Quatt zou het goed moeten gaan.DennisDCT schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:46:
Aan(laten)passen van het afschot zoals eerder gesuggereerd is natuurlijk geen optie en wat mij betreft een beetje gekke opmerking.
Ik zou hier een (rubber) tegel onder leggen, goedkoop en snel. Wel zou ik ook even de dakdoorvoer checken, het manchet lijkt niet heel mooi vlak te zijn aangebracht, dus wees er zeker van dat hij goed waterdicht is.DennisDCT schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:46:
Dankjullie wel! Ja, het is met regenachtig weer gebeurd. Het lekt vooralsnog niet.thoomie schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:27:
[...]
Ik zou hier een (rubber) tegel onder leggen, goedkoop en snel. Wel zou ik ook even de dakdoorvoer checken, het manchet lijkt niet heel mooi vlak te zijn aangebracht, dus wees er zeker van dat hij goed waterdicht is.
Verder loopt dakbeschot naar midden toe en heel licht naar mijn afvoer. Deze zit net achter op de foto. Dus het blijft voor het mooie net effe teveel staan. Maar water op het dak in niet erg ofzo
De muur lijkt aardig dicht in de buurt van de buizen te staan, dus als je de ruimte hebt is een alternatief om een beugel aan de muur te maken om ze daarin te hangen.thoomie schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:27:
[...]
Ik zou hier een (rubber) tegel onder leggen, goedkoop en snel. Wel zou ik ook even de dakdoorvoer checken, het manchet lijkt niet heel mooi vlak te zijn aangebracht, dus wees er zeker van dat hij goed waterdicht is.
Dat is de route die ik heb gevolgd. En dan heb je het over de beugel uit de bijgevoegde foto, maar dan met een diameter van 10cm zodat beide slangen er in kunnen hangen.
Als de muur niet dicht genoeg in de buurt is zou ik voor de rubbertegel gaan. Zou je het iets 'beter' willen dan zou je kunnen overwegen daar een (kort) spanbandje op te leggen, en daar een beugel in vast te boren. (die optie heb ik hier ook al voorbij zien komen geloof ik, maar daar was als ik het goed begrijp ook nog een pvc pijp op gemaakt).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2AjXBNc48BjvdCTjvuoBHsTb.jpg?f=user_large)
Volgens Quatt worden de de twee Quatt’s zo ingesteld dat de gezamenlijke maximale benodigde stroom niet boven 16A uit komt, zoals je dat beschrijft krijg je max. 20A, bij de standaard afzekering met een IA van 16A zou deze er ook uit klappen. Dus er zal in de Quatt een schakelaar zitten die juist deze keuze bepaald.mrdop schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:06:
[...]
Elektrisch nog steeds parallel. Maar wel met dubbele stroom (2x 10A, bij maximaal vermogen) door de kabel van de 1e Quatt. Beter dus 2 kabels naar de werkschakelaar. Zoals bij @robmaas is het juist/beste aangesloten.
Dat verklaart ook dat ze over een 8 kW versie spreken en niet over een 9 of 10 kW.
Quatt Installer Manual vermeldt de CV-ketelinstellingen voor mijn Nefit
CV Boiler Watertemperatuur 70 graden
CV Boiler Power 12kW (max is 24 voor mij)
CV-ketelpomp min en maximale snelheid respectievelijk 30 en 70%
/f/image/uY6mScDTALYbRHtJRtIBit0c.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Daseth op 30-08-2023 12:20 ]
Zal die minimaal 55 graden ook gelden voor mijn Intergas Xtreme 36? Die staat nu op 48 graden.Daseth schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:15:
[Afbeelding]
heb jij een manual? hoe kom je daar aan, en kun/wil je die delen?Daseth schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:15:
[Afbeelding]
Ik denk dat het zou moeten werken. Hun exacte woorden waren dat je de keteltemperatuur moet instellen op de Quatt max-temperatuur (55 graden Celsius) of hoger. De handleiding die ze verstrekten vermeldt er eigenlijk 70.okijokii schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:35:
[...]
Zal die minimaal 55 graden ook gelden voor mijn Intergas Xtreme 36? Die staat nu op 48 graden.
De handleiding is specifiek voor mijn ketel: Nefit Proline. Ik geloof dat de beste manier is om Quatt-ondersteuning te vragen naar aanbevolen instellingen voor uw specifieke ketel.
https://drive.google.com/...PU_gbBUUbXj3C?usp=sharing
Heb ook de Intergas Xtreme en staat op 50 graden en modulerend aangesloten. In de praktijk verwarmd hij de Quatt met 30 graden tot 18 graden. De ketel is vanaf begin januari niet een keer bij gesprongen.okijokii schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:35:
[...]
Zal die minimaal 55 graden ook gelden voor mijn Intergas Xtreme 36? Die staat nu op 48 graden.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Dank je!Gerardwaz schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:10:
[...]
Heb ook de Intergas Xtreme en staat op 50 graden en modulerend aangesloten. In de praktijk verwarmd hij de Quatt met 30 graden tot 18 graden. De ketel is vanaf begin januari niet een keer bij gesprongen.
Dit topic is gesloten.