SuperKris schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:18:
[...]
Thanks voor je uitgebreide antwoord! Dat van de zonnepanelen is verder duidelijk hoor. Ik dacht ik schets gewoon even het complete plaatje... Ik zou graag inzicht in mijn gasverbruik willen geven, maar dat heb ik onvoldoende. Ik woon er pas een jaar, en heb afgelopen december pas CV ketel weer aangesloten na een lange verbouwing me oa het aanleggen van vloerverwarming. Daarnaast heb ik afgelopen jaar vooral op de pellet kachel gestookt, dus ook na het voltooien van de vloerverwarming heb ik deze weinig gebruikt.
Graag gedaan.
Voor een nieuwe CV ketel ga ik uit van rond de 2500,- Dan heb je wel een knappe nieuwe ketel die goed met een hybride opstelling om moet kunnen gaan. Dat is dan wel inclusief alle installatie en materiaal.
Ik vraag me echter nog steeds af waarom je hier voor een nieuwe CV wilt gaan?
Is de huidige CV niet weer veilig te repareren zodat deze een aantal jaren weer zou kunnen draaien, vergeet niet dat je vooral deze voor warm water (SWW) gebruikt, zeker met een dual Quatt (8kW) zal de oude CV mogelijk 10-5% nog gaan werken als verwarming.
Als hij dan niet zo super zuinig meer werkt (zo lang het maar veilig is) heeft vrijwel geen invloed.
Alternatief zou je ook voor een tweede hands (vraag maar of je installateur nog een kleine voor een scherpe prijs heeft, het meest ideal is natuurlijk als het het zelfde merk en type is, kun je deze één of één vervangen.
Voor het uitgespaarde deel heb je dan de mogelijkheid om hiermee de uitbreiding naar Full-Electric te kunnen gaan.
Nu een nieuwe CV kopen die je waarschijnlijk maar rond de kommende 2-4 jaar zult gebruiken is gewoon zonde. Ik zou dit niet doen.
Optie 1, een hybride opstelling met een nieuwe ketel en een Quatt duo, kost je a subsidie kost dit je dus 6100,-. Dan gebruik je echter nog wel gewoon gas zei het vooral voor het verwarmen van warm water, of om het huis te verwarmen wanneer de Quatt tekort schiet in hele koude periodes.
Nee,
Quatt Hybrid Duo: € 3.599 incl. subsidie, hier komt mogelijk nog een meerprijs voor een gat door beton boren (50€) en een geschikte termostaat (Tado, honeywell T-6 of andere) nog bij, ik zelf heb ook een nieuwe thermostaat moeten kopen (via marktplaats, kwam nieuw uit de doos(<100€) en een vuil/luchtfilter (is echt een aanrader) (140€) bij. Nogmaals zonder verdere info kan ik niets zeggen over verhouding WP/CV, beetje afhankelijk van je SWW gebruik moet je hiervoor tussen (200-300m³ gas verbruik) gaan rekenen. Voor een Duo zou ik zelf richting 80%(WP) en 20% (CV) (alleen verwarming gaan rekenen) (zeer grove benadering).
Ik vraag me echter nog steeds af of je echt die 8 kW nodig hebt.
Optie 2 snap ik niet helemaal. Een hybride zonder CV ketel? Heet dat dan nog steeds hybride?
Ja, daar heb je eigenlijk wel gelijk, vaak is echter het verschil tussen hybride en alleen heel vaak afhankelijk door het vermogen, omdat de WP geen backup meer heeft moet hij dus ook in echt koude tijden nog voldoende capaciteit hebben, zal dus daardoor een stuk groter moeten zijn, de versies die ik hier bedoelde hebben dan ook veelal geen eigen SWW voorziening, vaak kun je deze er wel bij zetten (kosten circa > 2-3 k€).
Ik weet helaas nog onvoldoende over de kosten en de technische afwegingen hier van. Ik zie genoeg dikke monoblocken te koop staan voor wat er uit ziet als schappelijke prijzen (3-4K). Wat daar allemaal nog bij komt voor materialen en installatie is mij minder duidelijk. En dan is er nog een warmtepomp boiler nodig. Zal ook al gauw 2k zijn? Ik kan mij voorstellen dat de volledige installatie dan zo boven de 10K komt, en dat is mij momenteel iets te veel.
In de vermogensklasse waar je het dan over hebt, min 8kW tot 12 kW ben je wel iets meer kwijt dan de jou genoemde 3-4 k€, onderschat de installatiekosten niet, hier kun je met gemak ook nog eens 3-4K€ voor rekenen, als het niet meer is. plus je hebt dan ook nog een
Optie 3, een alles in één apparaat, ben ik ook niet zo bekend mee, maar dat klinkt duur!
Optie 2 cq 3 zliggen vaak in elkaars verlengte, mooi voorbeeld is hier de Amber, deze kun je als puur hybride, maar ook in een hybride met SWW en full Electric krijgen. De basis is vaak het zelfde, bij de Amber kun je tussen 3 vermogensklassen kiezen (65-90-120).
Ook bedankt voor je toclichting betreffende jouw keuze voor Quatt. Ik neem aan dat die Ambar die je noemt zonder subsidie is, en dat het netto dus redelijk vergelijkbaar is met Quatt? Of heeft quatt daar toch een voordeel met de subsidie te pakken ofzo?
eigenlijk niet, en eigenlijk ook wel ja. Het zijn natuurlijk allebij warmtepompen, waarbij de Amber link naar de fabrikant
https://www.ithodaalderop.nl/amber ook in zowel een hybride als ook All Electric of Full Electric versie hebt. Als ik uitga van een 8 kW Quatt is de vergelijkbare Amber 120,
als je gaat kijken wat de kosten zijn hier een link
https://dewarmtepompvoorjou.nl/tarieven/voor de Amber 65 (vergelijkbaar met de 4 kW Quatt, deze kost
6850€ (hier is de subsidie al mee berekend), de vergelijkbare Quatt Hybrid kost : €
2.699 incl. subsidie en basisinstallatie (€ 5.399 excl. subsidie), dit is dus net als de Quatt
zonder SWW (warm water). Ondanks ik onder de indruk was van de Amber (heeft hier op tweakers ook zijn eigen forum, net als andere merken en types) vind ik dit een behoorlijke meerprijs, mijn ROI steeg daarmee tot rond 10 jaar, en dat bij een verwachte levensduur van 15 jaar voor een warmtepomp. De levertijd van de Amber lijkt ook behoorlijk lang te zijn, ik had zelfs gelezen als je nu zou bestellen dat je pas eind 2024 deze geleverd zou worden, of dit nog steeds klopt is lastig te vinden.
Het grote voordeel van bv de 8 kW Quatt is dat door de keuze die Quatt gemaakt heeft om in feite 2 4kW Quatt te koppelen betekend dat in de huidige subsidieregel je dus ook 2 keer de subsidie krijgt, deze is opgeteld een stuk meer dan de vergelijkbare subsidie voor een (10kW) warmtepomp. Dat voordeel is aanzienlijk.
Het "fijne" van Quatt is dat ze zeer duidelijk zijn over de prijs die je netto moet betalen. Andere warmtepompen worden best betaalbaar aangeboden in webshops (3-4k), maar ik ben bang dat alle additonele materialen en de installatie die prijs heel snel laten oplopen.
Er zijn hier twee dingen.
Om de subsidie te kunnen krijgen moet je de volledige installatie door een bedrijf laten uitvoeren, wat je vaker hoort dat je zelf de installatie mag doen en zij dan een inbvedrijfstelling gaan doen mag van de RVO dus niet niet meer, je zet daar dus de subsidie op het spel (dat is een keuze die je zelf moet maken, RVO "De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.")
Het meest makelijke is een type en merk uitzoeken die op de Meldcodelijst van de RVO staat, je kunt ook een andere aanvragen alleen dan heb je zelf de hele bewijslast dat deze aan de voorwaarden voldoet, met dus een kans dat je of geen of een lagere subsidie kunt krijgen).
Gezien in de huidige markt dat er een behoorlijk te kort is aan installateurs en deze vaak ook hun eigen merk(en) willen verkopen zal het lastig worden om binnen afzienbare tijd een deskundige installateur vinden die dan ook nog de jou gekozen warmtepomp kent, gezien de lijst van beschikbare warmtepompen is dat al een uitdaging op zich zelf. Als namelijk blijkt dat e.e.a. verkeerd is aangesloten dan ben je verder van huis, met mogelijk een koud huis tot gevolg. Ook garantie (vaak eist een fabrikant dat het door een (erkende) installateur is aangesloten, zo niet vervalt de garantie (of dit mag is een tweede, echter je moet dat dan ook maar eens zelf gaan afdwingen (rechtzaak?), terwijl je al met een probleem zit. (goedkoop zou wel eens dan duurkoop kunnen worden).
Het grote voordeel van Quatt is dat de levering incl. de installatie is, je weet dus vooraf wat je kwijt bent.
Er zijn ondertussen al ruim 2.500 stuks van de Quatt geinstalleerd en het is een van de stillste warmtepompen in zijn klasse, afhankelijk van je eigen locatie en plaatsingsmogelijkheden is dat van groot belang gezien de geluidseisen van de overheid (45/40 dB op de erfgrens). Te veel geluid is op dit moment een van de redenen waarom een warmtepomp niet geplaatst kan worden.
In principe ben ik best handig. De hele vloerverwarming heb ik ook zelf gedaan, en elektra vind ik ook makkelijk. Ik heb denk ik een prima plekje voor één of 2 monoblocken op mijn dak, en de leidingen naar de CV ketel zijn ook erg makkelijk. Wat de juiste keuzes zijn voor een compleet systeem vind ik echter best wel moeilijk, dus wellicht heb ik wel een echte installateur nodig, en dan krijg je weer te maken met een hele uitgebreide offerte met een flink bedrag en beperkte transparantie.
Dus zelf installeren/plaatsen is helaas geen optie (ivm subsidie). Om de subsidie te kunnen krijgen heb je die installateur dus echt wel nodig, dat wil niet zeggen dat je bepaalde voorbereidende wzh in overleg met de installateur toch niet zelf kunt doen. Je hebt in ieder geval een offerte en rekening incl. Foto's nodig waaruit blijkt dat dit door een installateur is geplaatst.
.