Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 116 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.806.469 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 08:11

JWT

Voor mij tot nu toe ook niet zo'n succesvolle ervaring. Zondag zonder communicatie opeens een steiger voor de deur.
Vos was maandag wel mooi op tijd. Daarna om 9 uur gebeld of ik een afspraak had om 10.30 en het uitkwam. Het was om 8.30.. blijkt dat de jongens de dag zelf gebeld zijn.
Daarna installatie doorgelopen tot 21.30. 1 quatt bleef weigeren maar was donker en 3 kids die wilde slapen.

Zijn de dag erna terug gekomen (om 5 uur) voor een uurtje, quatt dood verklaard. De mannen zaten er ook aardig doorheen.
Verder nog geen communicatie gehad. Route valt erg tegen, afwerking grotendeels ook. Te weinig kappen mee, of zo gemaakt dat er niks overheen kan. Achteraf gezien hierom misschien niet moeten doen. Dus wees selectief als je geen goed gevoel hebt :) leerpuntje voor mijzelf.

De mannen werkte wel keihard, lastig eten te slijten en qua plaatsing quatt flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-05 10:25
Bij onze Quatt warmtepomp met Honeywell-Lyric-T6 wordt in de Resido App van de T6 de looptijd van de warmtepomp niet goed / sterk vertraagd doorgegeven.

Heden ( 30 aug) staat er voor 29 en 30 augustus : “gegevens niet ontvangen” Hoort dat zo of is er iets mis? Heb net T6 via App opnieuw met Internet verbonden maar nog steeds geen gegevens beschikbaar in de App.

Warmtepompen worden wel goed aangestuurd voor zo ver ik nu kan nagaan, maar nu dus geen inzage in looptijd ( en verbruik) zolang "Inzicht" nog niets doorgeeft in de Quatt App.

Iemand hier ervaring mee ?

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-05 14:33
JWT schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:16:
Verder nog geen communicatie gehad. Route valt erg tegen, afwerking grotendeels ook. Te weinig kappen mee, of zo gemaakt dat er niks overheen kan. Achteraf gezien hierom misschien niet moeten doen. Dus wees selectief als je geen goed gevoel hebt :) leerpuntje voor mijzelf.

De mannen werkte wel keihard, lastig eten te slijten en qua plaatsing quatt flexibel.
Jammer om te horen, toch heb ik wat vraagtekens bij je verhaal. Je zegt dat het positief is dat de monteurs flexibel zijn qua plaatsing maar je geeft ook aan dat je niet tevreden bent over de route en afwerking. Daarnaast hebben ze ook te weinig kappen.

Heb je dan ter plekke voor een andere plek en dus ook route gekozen? Misschien heb je wat foto's? Heb je dit al gemeld bij ze, heb al meerdere keren gelezen dat alles netjes opgelost werd.

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-05 14:57
JWT schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:16:
Route valt erg tegen, afwerking grotendeels ook. Te weinig kappen mee, of zo gemaakt dat er niks overheen kan.
Ondanks mijn verder grotendeels positieve ervaringen deel ik deze ervaring met je: wat guller met de canalit afwerking was positief geweest.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[b]Trumpske schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:44:
Heb je dan ter plekke voor een andere plek en dus ook route gekozen? Misschien heb je wat foto's? Heb je dit al gemeld bij ze, heb al meerdere keren gelezen dat alles netjes opgelost werd.
Ik heb niet perse voor een andere plek gekozen. Ik heb er voor gekozen om de warmtepomp op een andere locatie te zetten dan Quatt zelf adviseerde (en ik denk dat ik daarmee een heel goede keuze heb gemaakt), maar dat was al besproken voordat ik de offerte accepteerde.

Het lijkt een soort policy te zijn: we gebruiken 1 afwerkingsbuis, maar niet meer dan dat. Tenminste, dat idee kreeg ik op de installatiedag.

Verder op de meeste punten vrij tevreden, en ik vind het op zich ook een logisch gevolg van een relatief lage prijs betalen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-05 12:33

SBL

robmaas schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:07:
Bij onze Quatt warmtepomp met Honeywell-Lyric-T6 wordt in de Resido App van de T6 de looptijd van de warmtepomp niet goed / sterk vertraagd doorgegeven.

Heden ( 30 aug) staat er voor 29 en 30 augustus : “gegevens niet ontvangen” Hoort dat zo of is er iets mis? Heb net T6 via App opnieuw met Internet verbonden maar nog steeds geen gegevens beschikbaar in de App.

Warmtepompen worden wel goed aangestuurd voor zo ver ik nu kan nagaan, maar nu dus geen inzage in looptijd ( en verbruik) zolang "Inzicht" nog niets doorgeeft in de Quatt App.

Ik hoopte bij HVAC-looptijd de CVketel-uren te zien, maar ik denk dat je gelijk hebt en dat hier (ook) warmtepomp uren komen te staan. En bij mij loopt hij inderdaad ook achter: 28aug laatste dag met data. (Sinds installatie jun23 1h totale verwarming = 2 testruns)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met optimizers en SolarEdge SE5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh via granny, laadpaal wordt Volt Time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 09:11
Paar kleine vraagjes voor de mensen met praktijk ervaring.

Mijn situatie: Ik woon sinds een jaar in vrijstaand huis uit 1924. Ik moet ca. 120m2 gaan verwarmen. De isolatie kan nog wel wat verbeterd worden en dat ben ik ook nog wel van plan. Ik heb op de benedenverdieping vloerverwarming in Fermacell. Een relatief snel systeem. Deze lijkt best goed op lage temperaturen (35 graden). Boven een nog sneller droogbouw systeem. Ik heb (nog) geen zonnepanelen. Wel een mooi stukje plat dak voor een warmtepomp.

Momenteel stook ik op een hele oude CV ketel die eigenlijk gewoon kapot is en nu vervangen moet worden. Nu kan ik kiezen om een nieuwe CV ketel te halen die voorbereid is op hybride met nu of later het bijzetten van een warmtepomp. De Quatt oplossing kwam al vaker langs in mijn tijdlijn en momenteel kijk ik er weer even naar. Mijn vragen:

Zouden jullie in mijn geval kiezen voor een hybride systeem met een nieuwe CV ketel en bijvoorbeeld Quatt Hybrid Duo, of toch direct volledig elektrisch? Bij volledig elektrisch heb ik ook een nieuwe warm water voorziening nodig neem ik aan.

Wat kost de complete installatie in de praktijk? Stel ik heb de Quatt Hybrid Duo nodig kost die dan 3500+ 5400= 8900,- of ligt de prijs in de praktijk toch al snel iets hoger? En de subsidie, voldoe je daar automatisch aan en ontvang je dit een beetje vlot na de installatie?

En voor de mensen die voor Quatt hebben gekozen; wat wat jullie motivatie om voor dit product te gaan? Hoe gunstig is de prijs t.o.v. de concurrentie, of is de techniek of service vele beter? Ik zie wel zwaardere en goedkopere monoblocken, maar dan heb je nog niet de complete prijs met installatie.

Ik ben benieuwd naar jullie input :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NtT6
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01-2024
Slurpgeit schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:19:
[...]

electricalPower:

YAML:
1
2
3
4
- name: Quatt Electrical Power
  value_template: "{{ ((value_json.result.cics[0].heatPumps[0].electricalPower | float(default=0))) | round(2) }}"
  unit_of_measurement: "W"
  device_class: power
Ik heb Quatt onderstaande mailtje gestuurd met verzoek deze variabele ook in de lokale API op te nemen. Helpt ongetwijfeld als ik niet de enige ben met dit verzoek, dus super als er meer tweakers een dergelijk mailtje versturen :P

---------------------------------------------------
to: info@quatt.io
Subject: Request voor lokale API JSON: electrical input power

LS,

Allereerst echt top dat jullie een lokale API/JSON hebben op de Quatt. Hulde.
Er mist in de lokale API echter 1 zeer belangrijke waarde om de COP te berekenen: de CiC input electrical power.
Deze waarde is beschikbaar in jullie mobile API:  value_template: "{{ ((value_json.result.cics[0].heatPumps[0].electricalPower | float(default=0))) | round(2) }}"Maar jullie besparen veel mensen een hoop moeite als jullie deze ook beschikbaar kunnen maken in de lokale API.

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
Wij kregen de 5400 subsidie ca. 3 weken na de installatie gestort, dat gaat dus lekker snel op het moment, maar je moet het wel eventjes voorschieten.
Wij hebben ook een oudhuis en vloerverwarming en een oude ketel en we gaan nu komend jaar eens kijken hoe de 2 Quatts zich in de winter houden en zo zien of we een nieuwe (kleinere) ketel nodig hebben of wellicht zelfs kunnen doorsudderen met de oude.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:10

Trackerfire

BTC HODLER

NtT6 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:37:
[...]

Ik heb Quatt onderstaande mailtje gestuurd met verzoek deze variabele ook in de lokale API op te nemen. Helpt ongetwijfeld als ik niet de enige ben met dit verzoek, dus super als er meer tweakers een dergelijk mailtje versturen :P

LS,

Er mist in de lokale API echter 1 zeer belangrijke waarde om de COP te berekenen: de CiC input electrical power.
Deze waarde is beschikbaar in jullie mobile API:  value_template: "{{ ((value_json.result.cics[0].heatPumps[0].electricalPower | float(default=0))) | round(2) }}"Maar jullie besparen veel mensen een hoop moeite als jullie deze ook beschikbaar kunnen maken in de lokale API.

Dank!
Ook gestuurd :)

Edit: en al antwoord
Dank voor je bericht,

Ik heb je feedback doorgezet naar onze developer, zodra hier meer over bekend is zal ik je informeren.

Ik wens je een fijne dag toe.
Met vriendelijke groet,
Quatt Support

[ Voor 11% gewijzigd door Trackerfire op 30-08-2023 17:24 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-05 19:49
Trackerfire schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:08:
[...]

Ook gestuurd :)

Edit: en al antwoord

[...]
Ben benieuwd hoe de developer het vindt dat de tweeakers hun mobile api op hun servers hebben ge-reversed engineered met geroote servercertifcaten.... 8) 8)

Het mooiste is als alle mobile api data lokaal beschikbaar komt.

[ Voor 9% gewijzigd door mrdop op 30-08-2023 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdB0001
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-11-2024
SuperKris schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:36:.

Voor mijn situatie, huis 1996 goed geïsoleerd gas verbruik zo’n 1200m2 en (veel) zonnepanelen hebben wij er voor gekozen om de cv ketel te vervangen + een enkele Quatt.
Wij verwachten dat we zo voor de verwarming bijna alleen met de Quatt kunnen draaien en de cv alleen nodig voor warm water en als het echt koud is.

Wij willen dit een tijdje aankijken en daarna kijken of het mogelijk is om volledig van het gas af te gaan.
Op dat moment is de FE optie van Quatt hopelijk beschikbaar of een andere oplossing .

Op deze manier spreiden we de investering en kunnen we ervaring opdoen met de Quatt. Ėn we weten zeker dat we het huis warm krijgen omdat we altijd de cv als backup hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
robmaas schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:07:

wat je zo leest hier op tweakers is dat de app van Resido niet echt bijzonder is (voorzichtig uitgedrukt), echter je hebt voor de status toch de Quatt app ? of ben je deze vergeten.
Goed om te beseffen is dat de Honeywell T6 met zijn ketelmodule alleen in verbinding staat met de CIC (zover ik weet normaal in OT protocol). Ik weet natuurlijk niet welke gegevens de CIC terugstuurt via dat OT protocol), dus ook daaraan zou het kunnen werken, dan moete de T6 ooknog zelf de data verzenden naar of een server of direct naar je app, ik verwacht eigenlijk dat dit via een server gaat. Dus ook daar kan weer een vertraging in zitten.

Heb je die vertraging ook met de Quatt app? _/-\o_

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
[...]

LS,

Dank!
even een behoorlijk stome vraag; waar vind ik deze loacale API? O-) mogelijk dat ik bij Quatt iets over het hoofd zie. alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
De Quatt app heeft ( bij mij) geen registratie van de looptijd, jik zie het alleen dat hij loopt en of er 1 of 2 draaien. Geen historie dus. En inzichten werkt nog niet (bij mij)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-05 19:49
MacD007 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:02:
[...]

even een behoorlijk stome vraag; waar vind ik deze loacale API? O-) mogelijk dat ik bij Quatt iets over het hoofd zie. alvast bedankt.
QUATTIPADRES:8080/beta/feed/data.json

Uitleg op: QUATTIPADRES:8080

The CIC runs a webserver (this page is an output of it!). Next to this index page there is only one URL: /beta/feed/data.json which returns a dynamic JSON with the stats of the CIC, heatpump(s) and cv-ketel. The performance data can be requested from any CiC connected to the same network and can be integrated into a home automation system (eg Home Assistant). Only GET requests are accepted, CIC settings cannot be changed with this URL. The JSON feed is updated every second, requesting more often will not result in faster updates of the data.

[ Voor 50% gewijzigd door mrdop op 30-08-2023 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-05 17:50
Ipv het Quatt ipadres kun je ook het serienummer van de CIC invullen (te vinden in de app)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
SuperKris schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:36:

Zouden jullie in mijn geval kiezen voor een hybride systeem met een nieuwe CV ketel en bijvoorbeeld Quatt Hybrid Duo, of toch direct volledig elektrisch? Bij volledig elektrisch heb ik ook een nieuwe warm water voorziening nodig neem ik aan.
je stelt deze vraag in het Quatt topic he :+
Dan krijg je ook een Quatt antwoord (van anderen)
Wat kost de complete installatie in de praktijk? Stel ik heb de Quatt Hybrid Duo nodig kost die dan 3500+ 5400= 8900,- of ligt de prijs in de praktijk toch al snel iets hoger? En de subsidie, voldoe je daar automatisch aan en ontvang je dit een beetje vlot na de installatie?
8999 betaal je, daar krijg je na goedkeuring RVO 5400 van terug.
Duurt 2-8 weken doorgaans, uitschieters naar 12. Je zult even moeten voorschieten maar dat is overal.
Daar kan bijkomen: steiger, ladder, boringen, eventueel andere thermostaat.

Als je het nu helemaal op 35 graden water redt, dan maakt het natuurlijk niet uit welk apparaat die 35 graden maakt. Zat oplossingen waarbij 1 apparaat dat ook afkan. Zeker als je geen noodzaak meer hebt tot gas (bijv met koken)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT

JWT

Trumpske schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:44:
[...]

Jammer om te horen, toch heb ik wat vraagtekens bij je verhaal. Je zegt dat het positief is dat de monteurs flexibel zijn qua plaatsing maar je geeft ook aan dat je niet tevreden bent over de route en afwerking. Daarnaast hebben ze ook te weinig kappen.

Ze staan nu 2 meter verder de tuin in zodat de bank wel kan staan. Dat heeft niks met de rest te maken.

Ik hoop ook dat een deel iig goed komt. Deels is ook niet goed kunnen voorzien hoe ver iets langs een plafond komt te lopen door een kamer heen.

Wat fotos zoals het nu is. Die van het plafond is moeilijker te zien maar het gat in de stuc is te groot geworden voor de kappen. En wat ik bedoel met lastig te bedenken. Maar dat reken ik mezelf aan.
Achter het open gat in de gang staat de wasmachine. Dus ik weet nu wel wanneer die klaar is :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ns-POOkwVq2mecT3q-ftXQ0Fsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkJHt80GC7Zir3ejDqPTJVAW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfVRu3OMUcKXYTKDLSPAPjo0YWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFxa2zG5zeAnmv96VHr9Dgoa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmUnwtyBciL_2JK0FmgD4XQ6u_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZDt9ZsL7YuQRItyIuVF8PuF.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbeeld van flexibiliteit verder is het meenemen van de 3 fase kabel met de leidingen en installeren vuilfilter. Ze hebben echt hard gewerkt, het was echt een beer van een vent die echt moe was. De uitleg van thermostaat en app ook maar even gelaten :).

Ben als het koud wordt vast wel tevreden als alles werkt. Maar er zijn wel wat verbeterpuntjes..

[ Voor 9% gewijzigd door JWT op 30-08-2023 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Voor mij zou ook meespelen wat je bedoeld met een cv ketel die 'bijna kapot' is.

Persoonlijk heb ik ook een ketel die niet super meer is. Zonder de Quatt had ik deze per direct vervangen, maar nu ik deze alleen nog gebruik om warm water te maken veranderd dat de situatie wel een beetje voor mij.

De ketel gaat hopelijk nog 1 of 2 jaar mee puur voor SWW en daarna hoop ik volledig elektrisch te gaan.

Nu moet ik wel zeggen dat ik bij de eerste 1000 inschrijvers was en dus een vrij scherpe prijs heb gekregen, mogelijk als ik de keuze met de huidige prijzen had moeten maken was ik eerder direct FE gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jagermaster
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 17:16
JWT schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:04:
[...]

Ze staan nu 2 meter verder de tuin in zodat de bank wel kan staan. Dat heeft niks met de rest te maken.

Ik hoop ook dat een deel iig goed komt. Deels is ook niet goed kunnen voorzien hoe ver iets langs een plafond komt te lopen door een kamer heen.

Wat fotos zoals het nu is. Die van het plafond is moeilijker te zien maar het gat in de stuc is te groot geworden voor de kappen. En wat ik bedoel met lastig te bedenken. Maar dat reken ik mezelf aan.
Achter het open gat in de gang staat de wasmachine. Dus ik weet nu wel wanneer die klaar is :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voorbeeld van flexibiliteit verder is het meenemen van de 3 fase kabel met de leidingen en installeren vuilfilter. Ze hebben echt hard gewerkt, het was echt een beer van een vent die echt moe was. De uitleg van thermostaat en app ook maar even gelaten :).

Ben als het koud wordt vast wel tevreden als alles werkt. Maar er zijn wel wat verbeterpuntjes..
eerlijk gezegd vind ik dit best slordig gedaan qua afwerking, dus ik hoop dat ze dit nog komen verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Paar kleine vraagjes voor de mensen met praktijk ervaring.

Mijn situatie: Ik woon sinds een jaar in vrijstaand huis uit 1924. Ik moet ca. 120m2 gaan verwarmen. De isolatie kan nog wel wat verbeterd worden en dat ben ik ook nog wel van plan. Ik heb op de benedenverdieping vloerverwarming in Fermacell. Een relatief snel systeem. Deze lijkt best goed op lage temperaturen (35 graden). Boven een nog sneller droogbouw systeem. Ik heb (nog) geen zonnepanelen. Wel een mooi stukje plat dak voor een warmtepomp.
Zonnepanelen hebben geen directe relatie met een warmtepomp, indirect natuurlijk wel als je daardoor de stroom tegen een lagere (TLV) kunt krijgen. Als je echter nu pas aan de zonnepanelen gaat moeten deze natuurlijk eerst de eigen investering terug verdienen voordat deze een bijdrage voor de warmtepomp kunnen leveren. Een ander punt is dat de huidige onzekerheid of de saldering nu wel of niet verdwijnt maakt dat natuurlijk ook niet makkelijker. Overigens verwacht ik dat gezien de stemverhouding in de EK dat er geen goedkeuring voor de wetswijziging (afbouw saldering) gaat komen, volgende maand gaan we meer horen.

Aanvulling: als we je huidig verbruik mogen weten kunnen we ook meer aangeven of je een 4 kW of een 8 kW Quatt nodig hebt, daar heb je voor gewoon te weinig gegevens vermeld. Verbruik zou daar al weer een stuk meer info over geven.
Momenteel stook ik op een hele oude CV ketel die eigenlijk gewoon kapot is en nu vervangen moet worden. Nu kan ik kiezen om een nieuwe CV ketel te halen die voorbereid is op hybride met nu of later het bijzetten van een warmtepomp. De Quatt oplossing kwam al vaker langs in mijn tijdlijn en momenteel kijk ik er weer even naar. Mijn vragen:
Gewoon offertes opvragen, wat kost een nieuwe ketel incl plaatsing (je hebt bv ook een nieuwe rookgasafvoer nodig, gemiddeld kun je rekenen op 200% van de losse prijs van de ketel zelf.

De keuze is eigenlijk driedelig
1). Hybride met nieuwe cv ketel
2) een grotere “hybride” maar dan zonder cv ketel (Quatt heeft hier dus nu geen oplossing voor), kijk bv naar Amber, aangevuld met een aparte warmtepomp boiler voor het SWW.
3) een full electric warmtepomp incl een SWW functie, bv ook de Amber maar nu een stukje groter incl SWW.

Quatt Hybrid Duo: € 3.599 incl. subsidie en basisinstallatie (€ 8.999 excl. subsidie)
Je uiteindelijke kosten incl de subsidie (2*2700€) zijn dus 3.599. Je betaald dus eerst die genoemde 8.999€ aan Quatt, enkele weken later krijg je door RVO de subsidie dan uitgekeerd.
Hou er wel rekening dat subsidies in 2024 kunnen wijzigen ook zijn zo ver ik weet de totale subsidiebedragen voor 2024 nog niet bekend.
De vraag is bij jou echter, zou je bv de huidige cv nog kunnen laten repareren zodat deze bv wel nog het SWW voor zijn deel zou kunnen verwerken en indien nodig alleen nog bij zeer koude tijden moeten bijspringen. Deze zou dan later door een mogelijke upgrade van Quatt vervangen (waar we op dit moment nog vrij weinig van weten) kunnen worden. Een beetje ook wat @onlinaius (sorry, ik las dat pas wat later) geschreven had.
En voor de mensen die voor Quatt hebben gekozen; wat wat jullie motivatie om voor dit product te gaan? Hoe gunstig is de prijs t.o.v. de concurrentie, of is de techniek of service vele beter? Ik zie wel zwaardere en goedkopere monoblocken, maar dan heb je nog niet de complete prijs met installatie.

Een vergelijkbare ander merk is gewoon een heel stuk duurder, bv een Amber kost al snel rond 9.000 met een vergelijkbare vermogen, andere merken zijn vaak nog duurder.
Wil je all electric dan kom je al heel snel ergens tussen 12.000 - 15.000€ incl. Installatie.
Een ander voordeel is de erg korte levertijd, nu bestellen over circa 4-6 weken geplaatst. Bij andere merken zijn de levertijd eerder in maanden uit te drukken, dan heb je ook nog één installateur nodig.

[ Voor 2% gewijzigd door MacD007 op 30-08-2023 23:00 . Reden: zie aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
mrdop schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:08:
[...]

QUATTIPADRES:8080/beta/feed/data.json

Uitleg op: QUATTIPADRES:8080

The CIC runs a webserver (this page is an output of it!). Next to this index page there is only one URL: /beta/feed/data.json which returns a dynamic JSON with the stats of the CIC, heatpump(s) and cv-ketel. The performance data can be requested from any CiC connected to the same network and can be integrated into a home automation system (eg Home Assistant). Only GET requests are accepted, CIC settings cannot be changed with this URL. The JSON feed is updated every second, requesting more often will not result in faster updates of the data.
Dank je wel, dus de locale api kun je dus direct via het genoemde adres uitlezen. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
MacD007 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

Dank je wel, dus de locale api kun je dus direct via het genoemde adres uitlezen. d:)b
Ja, maar het ip adres kan wijzigen. Dus handig om in de router een dhcp reservering maken zodat hij altijd hetzelfde adres krijgt.
Andere mogelijkheid is om het cic serienummer te gebruiken, ipv het ip adres. Dat werkt ook.

• SuperKris
paQ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:51:
[...]

je stelt deze vraag in het Quatt topic he :+
Dan krijg je ook een Quatt antwoord (van anderen)

[...]

8999 betaal je, daar krijg je na goedkeuring RVO 5400 van terug.
Duurt 2-8 weken doorgaans, uitschieters naar 12. Je zult even moeten voorschieten maar dat is overal.
Daar kan bijkomen: steiger, ladder, boringen, eventueel andere thermostaat.

Als je het nu helemaal op 35 graden water redt, dan maakt het natuurlijk niet uit welk apparaat die 35 graden maakt. Zat oplossingen waarbij 1 apparaat dat ook afkan. Zeker als je geen noodzaak meer hebt tot gas (bijv met koken)
Thanks voor je antwoord!

35 graden kom ik inderdaad ver mee, dus een niet hybride warmtepomp kan dat prima. Ik heb echter ook nog warm water nodig :)

• SuperKris
onlinaius schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:06:
[...]

Voor mij zou ook meespelen wat je bedoeld met een cv ketel die 'bijna kapot' is.

Persoonlijk heb ik ook een ketel die niet super meer is. Zonder de Quatt had ik deze per direct vervangen, maar nu ik deze alleen nog gebruik om warm water te maken veranderd dat de situatie wel een beetje voor mij.

De ketel gaat hopelijk nog 1 of 2 jaar mee puur voor SWW en daarna hoop ik volledig elektrisch te gaan.

Nu moet ik wel zeggen dat ik bij de eerste 1000 inschrijvers was en dus een vrij scherpe prijs heb gekregen, mogelijk als ik de keuze met de huidige prijzen had moeten maken was ik eerder direct FE gegaan.
Ik heb een 20 jaar oude ketel met allemaal mankementen. 2 reparatiepogingen door monteurs en ook mijzelf hebben niet geholpen. Er zijn meerdere mankementen. De ketel kan spontaan stoppen met heet water, en dat gebeurd eigenlijk ook regelmatig tijdens het douchen.

Weet iemand wat die full electric optie straks inhouden? Is dat een extra warmtepomp, of een thermoblock ofzo? Hoe zeker zal het zijn dat Quatt deze ooit gaat aanbieden en of dat tegen een nette prijs is? Dit soort relatief jonge tech bedrijven zijn vaak heel goed in dingen beloven, maar vervolgens uitstellen, en uiteindelijk annuleren.

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-05 14:33
[...]

LS,

Dank!
Verstuurd!

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
SuperKris schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:32:
[...]

Ik heb een 20 jaar oude ketel met allemaal mankementen. 2 reparatiepogingen door monteurs en ook mijzelf hebben niet geholpen. Er zijn meerdere mankementen. De ketel kan spontaan stoppen met heet water, en dat gebeurd eigenlijk ook regelmatig tijdens het douchen.

Weet iemand wat die full electric optie straks inhouden? Is dat een extra warmtepomp, of een thermoblock ofzo? Hoe zeker zal het zijn dat Quatt deze ooit gaat aanbieden en of dat tegen een nette prijs is? Dit soort relatief jonge tech bedrijven zijn vaak heel goed in dingen beloven, maar vervolgens uitstellen, en uiteindelijk annuleren.
Er is nog niets (concreet) bekend over de full electric optie. Het enige is dat dat pas over 1 of 2 jaar aangeboden wordt.

Dus een aantal opties:
* nieuwe kleine ketel (je gebruikt hem enkel voor warm water en mogelijk backup voor verwarming)
* full electric bij een andere leverancier.
* een elektrische CV ketel installeren. Dan ben je wel van het gas af, met een hybride warmtepomp

Laatste optie is mogelijk niet interessant genoeg onder de streep.

Uiteindelijk is het een rekensom, nieuwe kleine CV ketel + installatie ongeveer 1100 euro. wel gaskosten en aansluiting.
Versus aanschafprijs van een Full electric systeem.

Mijn inschatting is dat nieuwe CV goedkoper is dan een FE systeem.

• paQ
  • Nu online
SuperKris schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:24:
[...]

Thanks voor je antwoord!

35 graden kom ik inderdaad ver mee, dus een niet hybride warmtepomp kan dat prima. Ik heb echter ook nog warm water nodig :)
klopt :)

En als je CV ketel nu toch al gaar is, zit je wmb in de 'ideale situatie' om te kiezen waarmee je dat SWW maakt.
warmtepompboiler, CV-ketel, iets anders

zoals @HBO88 al zegt:
CVketel + installatie 1000-1500 (wel gas + vastrecht)
WPB + installatie - subsidie 1500-2000 (geen gas + geen vastrecht + COP3~3.5 warm water)
E-boiler + installatie ca 1000 (?) (geen gas + geen vastrecht + COP1 warm water)

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 31-08-2023 10:01 ]

• SuperKris
MacD007 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:45:
[...]

Zonnepanelen hebben geen directe relatie met een warmtepomp, indirect natuurlijk wel als je daardoor de stroom tegen een lagere (TLV) kunt krijgen. Als je echter nu pas aan de zonnepanelen gaat moeten deze natuurlijk eerst de eigen investering terug verdienen voordat deze een bijdrage voor de warmtepomp kunnen leveren. Een ander punt is dat de huidige onzekerheid of de saldering nu wel of niet verdwijnt maakt dat natuurlijk ook niet makkelijker. Overigens verwacht ik dat gezien de stemverhouding in de EK dat er geen goedkeuring voor de wetswijziging (afbouw saldering) gaat komen, volgende maand gaan we meer horen.

Aanvulling: als we je huidig verbruik mogen weten kunnen we ook meer aangeven of je een 4 kW of een 8 kW Quatt nodig hebt, daar heb je voor gewoon te weinig gegevens vermeld. Verbruik zou daar al weer een stuk meer info over geven.

[...]

Gewoon offertes opvragen, wat kost een nieuwe ketel incl plaatsing (je hebt bv ook een nieuwe rookgasafvoer nodig, gemiddeld kun je rekenen op 200% van de losse prijs van de ketel zelf.

De keuze is eigenlijk driedelig
1). Hybride met nieuwe cv ketel
2) een grotere “hybride” maar dan zonder cv ketel (Quatt heeft hier dus nu geen oplossing voor), kijk bv naar Amber, aangevuld met een aparte warmtepomp boiler voor het SWW.
3) een full electric warmtepomp incl een SWW functie, bv ook de Amber maar nu een stukje groter incl SWW.

[...]

Quatt Hybrid Duo: € 3.599 incl. subsidie en basisinstallatie (€ 8.999 excl. subsidie)
Je uiteindelijke kosten incl de subsidie (2*2700€) zijn dus 3.599. Je betaald dus eerst die genoemde 8.999€ aan Quatt, enkele weken later krijg je door RVO de subsidie dan uitgekeerd.
Hou er wel rekening dat subsidies in 2024 kunnen wijzigen ook zijn zo ver ik weet de totale subsidiebedragen voor 2024 nog niet bekend.
De vraag is bij jou echter, zou je bv de huidige cv nog kunnen laten repareren zodat deze bv wel nog het SWW voor zijn deel zou kunnen verwerken en indien nodig alleen nog bij zeer koude tijden moeten bijspringen. Deze zou dan later door een mogelijke upgrade van Quatt vervangen (waar we op dit moment nog vrij weinig van weten) kunnen worden. Een beetje ook wat @onlinaius (sorry, ik las dat pas wat later) geschreven had.

[...]

Een vergelijkbare ander merk is gewoon een heel stuk duurder, bv een Amber kost al snel rond 9.000 met een vergelijkbare vermogen, andere merken zijn vaak nog duurder.
Wil je all electric dan kom je al heel snel ergens tussen 12.000 - 15.000€ incl. Installatie.
Een ander voordeel is de erg korte levertijd, nu bestellen over circa 4-6 weken geplaatst. Bij andere merken zijn de levertijd eerder in maanden uit te drukken, dan heb je ook nog één installateur nodig.
Thanks voor je uitgebreide antwoord! Dat van de zonnepanelen is verder duidelijk hoor. Ik dacht ik schets gewoon even het complete plaatje... Ik zou graag inzicht in mijn gasverbruik willen geven, maar dat heb ik onvoldoende. Ik woon er pas een jaar, en heb afgelopen december pas CV ketel weer aangesloten na een lange verbouwing me oa het aanleggen van vloerverwarming. Daarnaast heb ik afgelopen jaar vooral op de pellet kachel gestookt, dus ook na het voltooien van de vloerverwarming heb ik deze weinig gebruikt.

Voor een nieuwe CV ketel ga ik uit van rond de 2500,- Dan heb je wel een knappe nieuwe ketel die goed met een hybride opstelling om moet kunnen gaan. Dat is dan wel inclusief alle installatie en materiaal.

Optie 1, een hybride opstelling met een nieuwe ketel en een Quatt duo, kost je a subsidie kost dit je dus 6100,-. Dan gebruik je echter nog wel gewoon gas zei het vooral voor het verwarmen van warm water, of om het huis te verwarmen wanneer de Quatt tekort schiet in hele koude periodes.

Optie 2 snap ik niet helemaal. Een hybride zonder CV ketel? Heet dat dan nog steeds hybride? Ik weet helaas nog onvoldoende over de kosten en de technische afwegingen hier van. Ik zie genoeg dikke monoblocken te koop staan voor wat er uit ziet als schappelijke prijzen (3-4K). Wat daar allemaal nog bij komt voor materialen en installatie is mij minder duidelijk. En dan is er nog een warmtepomp boiler nodig. Zal ook al gauw 2k zijn? Ik kan mij voorstellen dat de volledige installatie dan zo boven de 10K komt, en dat is mij momenteel iets te veel.

Optie 3, een alles in één apparaat, ben ik ook niet zo bekend mee, maar dat klinkt duur!

Ook bedankt voor je toclichting betreffende jouw keuze voor Quatt. Ik neem aan dat die Ambar die je noemt zonder subsidie is, en dat het netto dus redelijk vergelijkbaar is met Quatt? Of heeft quatt daar toch een voordeel met de subsidie te pakken ofzo?

Het "fijne" van Quatt is dat ze zeer duidelijk zijn over de prijs die je netto moet betalen. Andere warmtepompen worden best betaalbaar aangeboden in webshops (3-4k), maar ik ben bang dat alle additonele materialen en de installatie die prijs heel snel laten oplopen.

In principe ben ik best handig. De hele vloerverwarming heb ik ook zelf gedaan, en elektra vind ik ook makkelijk. Ik heb denk ik een prima plekje voor één of 2 monoblocken op mijn dak, en de leidingen naar de CV ketel zijn ook erg makkelijk. Wat de juiste keuzes zijn voor een compleet systeem vind ik echter best wel moeilijk, dus wellicht heb ik wel een echte installateur nodig, en dan krijg je weer te maken met een hele uitgebreide offerte met een flink bedrag en beperkte transparantie.

.

• SuperKris
paQ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:56:
[...]

klopt :)

En als je CV ketel nu toch al gaar is, zit je wmb in de 'ideale situatie' om te kiezen waarmee je dat SWW maakt.
warmtepompboiler, CV-ketel, iets anders

zoals @HBO88 al zegt:
CVketel + installatie 1000-1500 (wel gas + vastrecht)
WPB + installatie - subsidie 1500-2000 (geen gas + geen vastrecht + COP3~3.5 warm water)
E-boiler + installatie ca 1000 (?) (geen gas + geen vastrecht + COP1 warm water)
Een CV ketel gaat al snel tussen de 1000 en 1300 kosten, maar daar komt al snel een factoor 2 overheen voor de installatie, dus 2000 a 2500,- geinstalleer (eerder 2500,-)

Subsidie voor een WPB had ik nog geen rekening mee gehouden. Wellicht maakt dat het wel een interessant alternatief t.o.v. een CV wanneer deze vooral voor SWW wordt gebruikt, maar zonder CV ketel gaat zo'n Quatt bijvoorbeeld niet werken. Dan heb je dus echt een FE WP nodig.

Een normale elektrische boieler zie ik niet zitten met de ontwikkelingen op de energiemarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
SuperKris schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Subsidie voor een WPB had ik nog geen rekening mee gehouden. Wellicht maakt dat het wel een interessant alternatief t.o.v. een CV wanneer deze vooral voor SWW wordt gebruikt, maar zonder CV ketel gaat zo'n Quatt bijvoorbeeld niet werken. Dan heb je dus echt een FE WP nodig.
correct, alhoewel ik dat "FE" gewoon zou weglaten.
Wat je dan nodig hebt is (ws) een 6kW (of 7kW) warmtepomp :)
En (de inhoud van) een boilervat kun (mag) je alleen maar voor je tapwater gebruiken.

Ik verwarm zelf 120m2 vloer (droogbouw dus soortgelijke situatie) @34 graden met een 7kW en heb headroom zat! En dan is het rond de 22 graden in huis. Had ik het afgekund met een 5kW? misschien wel. De prijsverschillen zijn alleen vrij gering, maar te ver overdimensioneren is ook ongewenst.

m.a.w.
een hybride wp heeft altijd een alternatieve verwarmingmethode nodig in het geval dat de hybride wp niet start, of anderzijds hulp nodig heeft. Jij zit nu in de situatie dat die alternatieve bron naar zijn grootje is, dus het perfecte moment om alles goed op een rij te zetten.

VOORBEELD (!)
A.
8 kW Quatt, geinstalleerd en wel
bijv 3800 euro
je CV (zoals je aangeeft) ~2250
Kost je in totaal rond de 6000 euro.
Je verbruikt dan gas voor je warme tapwater en bijspringen Quatt, en betaalt vastrecht.
(mocht je afkunnen met een 4kW dan wordt het 5000 euro)

C.
Weg met die CV-ketel
Bestelt een WPB geïnstalleerd en wel bijv 1800
een 6 of 7 kW WP (Pana, LG, whatever) kost je na subsidie 1800 (Uit buitenland nog iets minder)
installatie van de WP, nou... 2000 euro? (Kan ook minder zijn natuurlijk)
Kost je in totaal 5600 euro.
En al valt het 1400 duurder uit om welke reden dan ook, dan is het totaal 7000. :z
Je gas kan dan weg, en dan betaal je ook geen vastrecht meer. Stroomverbruik voor je tapwater komt er dan natuurlijk wel nog bij.
again soortgelijke situatie hier;
- een heel seizoen stoken (ca 22 graden) kostte me 2200 kWh
- af en toe vloerkoeling aan op de hete dagen 200 kWh
- een jaar WPB (4 pers regelmatig in ruim bad) 1200 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
SuperKris schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Een CV ketel gaat al snel tussen de 1000 en 1300 kosten, maar daar komt al snel een factoor 2 overheen voor de installatie, dus 2000 a 2500,- geinstalleer (eerder 2500,-)

Een normale elektrische boieler zie ik niet zitten met de ontwikkelingen op de energiemarkt.
Ben ik niet mee eens. Als je een simpele Remeha CV ketel koopt, die kun je al vinden voor ongeveer 1500 inclusief installatie

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-05 10:04
intressante opties, mijn CV draait ook op zijn laatste been, (blijft soms in SWW modus maar met de 3 weg klep in de cv modus) ik heb al een Quatt draaiend

Hoop eigenlijk nog de komende winter door te komen om te zien hoe vaak de CV nodig is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
SuperKris schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:18:
[...]

Thanks voor je uitgebreide antwoord! Dat van de zonnepanelen is verder duidelijk hoor. Ik dacht ik schets gewoon even het complete plaatje... Ik zou graag inzicht in mijn gasverbruik willen geven, maar dat heb ik onvoldoende. Ik woon er pas een jaar, en heb afgelopen december pas CV ketel weer aangesloten na een lange verbouwing me oa het aanleggen van vloerverwarming. Daarnaast heb ik afgelopen jaar vooral op de pellet kachel gestookt, dus ook na het voltooien van de vloerverwarming heb ik deze weinig gebruikt.
Graag gedaan.
Voor een nieuwe CV ketel ga ik uit van rond de 2500,- Dan heb je wel een knappe nieuwe ketel die goed met een hybride opstelling om moet kunnen gaan. Dat is dan wel inclusief alle installatie en materiaal.
Ik vraag me echter nog steeds af waarom je hier voor een nieuwe CV wilt gaan?
Is de huidige CV niet weer veilig te repareren zodat deze een aantal jaren weer zou kunnen draaien, vergeet niet dat je vooral deze voor warm water (SWW) gebruikt, zeker met een dual Quatt (8kW) zal de oude CV mogelijk 10-5% nog gaan werken als verwarming.
Als hij dan niet zo super zuinig meer werkt (zo lang het maar veilig is) heeft vrijwel geen invloed.
Alternatief zou je ook voor een tweede hands (vraag maar of je installateur nog een kleine voor een scherpe prijs heeft, het meest ideal is natuurlijk als het het zelfde merk en type is, kun je deze één of één vervangen.
Voor het uitgespaarde deel heb je dan de mogelijkheid om hiermee de uitbreiding naar Full-Electric te kunnen gaan.
Nu een nieuwe CV kopen die je waarschijnlijk maar rond de kommende 2-4 jaar zult gebruiken is gewoon zonde. Ik zou dit niet doen.
Optie 1, een hybride opstelling met een nieuwe ketel en een Quatt duo, kost je a subsidie kost dit je dus 6100,-. Dan gebruik je echter nog wel gewoon gas zei het vooral voor het verwarmen van warm water, of om het huis te verwarmen wanneer de Quatt tekort schiet in hele koude periodes.
Nee, Quatt Hybrid Duo: € 3.599 incl. subsidie, hier komt mogelijk nog een meerprijs voor een gat door beton boren (50€) en een geschikte termostaat (Tado, honeywell T-6 of andere) nog bij, ik zelf heb ook een nieuwe thermostaat moeten kopen (via marktplaats, kwam nieuw uit de doos(<100€) en een vuil/luchtfilter (is echt een aanrader) (140€) bij. Nogmaals zonder verdere info kan ik niets zeggen over verhouding WP/CV, beetje afhankelijk van je SWW gebruik moet je hiervoor tussen (200-300m³ gas verbruik) gaan rekenen. Voor een Duo zou ik zelf richting 80%(WP) en 20% (CV) (alleen verwarming gaan rekenen) (zeer grove benadering).
Ik vraag me echter nog steeds af of je echt die 8 kW nodig hebt.
Optie 2 snap ik niet helemaal. Een hybride zonder CV ketel? Heet dat dan nog steeds hybride?
Ja, daar heb je eigenlijk wel gelijk, vaak is echter het verschil tussen hybride en alleen heel vaak afhankelijk door het vermogen, omdat de WP geen backup meer heeft moet hij dus ook in echt koude tijden nog voldoende capaciteit hebben, zal dus daardoor een stuk groter moeten zijn, de versies die ik hier bedoelde hebben dan ook veelal geen eigen SWW voorziening, vaak kun je deze er wel bij zetten (kosten circa > 2-3 k€).
Ik weet helaas nog onvoldoende over de kosten en de technische afwegingen hier van. Ik zie genoeg dikke monoblocken te koop staan voor wat er uit ziet als schappelijke prijzen (3-4K). Wat daar allemaal nog bij komt voor materialen en installatie is mij minder duidelijk. En dan is er nog een warmtepomp boiler nodig. Zal ook al gauw 2k zijn? Ik kan mij voorstellen dat de volledige installatie dan zo boven de 10K komt, en dat is mij momenteel iets te veel.
In de vermogensklasse waar je het dan over hebt, min 8kW tot 12 kW ben je wel iets meer kwijt dan de jou genoemde 3-4 k€, onderschat de installatiekosten niet, hier kun je met gemak ook nog eens 3-4K€ voor rekenen, als het niet meer is. plus je hebt dan ook nog een
Optie 3, een alles in één apparaat, ben ik ook niet zo bekend mee, maar dat klinkt duur!
Optie 2 cq 3 zliggen vaak in elkaars verlengte, mooi voorbeeld is hier de Amber, deze kun je als puur hybride, maar ook in een hybride met SWW en full Electric krijgen. De basis is vaak het zelfde, bij de Amber kun je tussen 3 vermogensklassen kiezen (65-90-120).
Ook bedankt voor je toclichting betreffende jouw keuze voor Quatt. Ik neem aan dat die Ambar die je noemt zonder subsidie is, en dat het netto dus redelijk vergelijkbaar is met Quatt? Of heeft quatt daar toch een voordeel met de subsidie te pakken ofzo?
eigenlijk niet, en eigenlijk ook wel ja. Het zijn natuurlijk allebij warmtepompen, waarbij de Amber link naar de fabrikant https://www.ithodaalderop.nl/amber ook in zowel een hybride als ook All Electric of Full Electric versie hebt. Als ik uitga van een 8 kW Quatt is de vergelijkbare Amber 120,
als je gaat kijken wat de kosten zijn hier een link https://dewarmtepompvoorjou.nl/tarieven/voor de Amber 65 (vergelijkbaar met de 4 kW Quatt, deze kost 6850€ (hier is de subsidie al mee berekend), de vergelijkbare Quatt Hybrid kost : € 2.699 incl. subsidie en basisinstallatie (€ 5.399 excl. subsidie), dit is dus net als de Quatt zonder SWW (warm water). Ondanks ik onder de indruk was van de Amber (heeft hier op tweakers ook zijn eigen forum, net als andere merken en types) vind ik dit een behoorlijke meerprijs, mijn ROI steeg daarmee tot rond 10 jaar, en dat bij een verwachte levensduur van 15 jaar voor een warmtepomp. De levertijd van de Amber lijkt ook behoorlijk lang te zijn, ik had zelfs gelezen als je nu zou bestellen dat je pas eind 2024 deze geleverd zou worden, of dit nog steeds klopt is lastig te vinden.

Het grote voordeel van bv de 8 kW Quatt is dat door de keuze die Quatt gemaakt heeft om in feite 2 4kW Quatt te koppelen betekend dat in de huidige subsidieregel je dus ook 2 keer de subsidie krijgt, deze is opgeteld een stuk meer dan de vergelijkbare subsidie voor een (10kW) warmtepomp. Dat voordeel is aanzienlijk.
Het "fijne" van Quatt is dat ze zeer duidelijk zijn over de prijs die je netto moet betalen. Andere warmtepompen worden best betaalbaar aangeboden in webshops (3-4k), maar ik ben bang dat alle additonele materialen en de installatie die prijs heel snel laten oplopen.
Er zijn hier twee dingen.
Om de subsidie te kunnen krijgen moet je de volledige installatie door een bedrijf laten uitvoeren, wat je vaker hoort dat je zelf de installatie mag doen en zij dan een inbvedrijfstelling gaan doen mag van de RVO dus niet niet meer, je zet daar dus de subsidie op het spel (dat is een keuze die je zelf moet maken, RVO "De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.")

Het meest makelijke is een type en merk uitzoeken die op de Meldcodelijst van de RVO staat, je kunt ook een andere aanvragen alleen dan heb je zelf de hele bewijslast dat deze aan de voorwaarden voldoet, met dus een kans dat je of geen of een lagere subsidie kunt krijgen).

Gezien in de huidige markt dat er een behoorlijk te kort is aan installateurs en deze vaak ook hun eigen merk(en) willen verkopen zal het lastig worden om binnen afzienbare tijd een deskundige installateur vinden die dan ook nog de jou gekozen warmtepomp kent, gezien de lijst van beschikbare warmtepompen is dat al een uitdaging op zich zelf. Als namelijk blijkt dat e.e.a. verkeerd is aangesloten dan ben je verder van huis, met mogelijk een koud huis tot gevolg. Ook garantie (vaak eist een fabrikant dat het door een (erkende) installateur is aangesloten, zo niet vervalt de garantie (of dit mag is een tweede, echter je moet dat dan ook maar eens zelf gaan afdwingen (rechtzaak?), terwijl je al met een probleem zit. (goedkoop zou wel eens dan duurkoop kunnen worden).

Het grote voordeel van Quatt is dat de levering incl. de installatie is, je weet dus vooraf wat je kwijt bent.
Er zijn ondertussen al ruim 2.500 stuks van de Quatt geinstalleerd en het is een van de stillste warmtepompen in zijn klasse, afhankelijk van je eigen locatie en plaatsingsmogelijkheden is dat van groot belang gezien de geluidseisen van de overheid (45/40 dB op de erfgrens). Te veel geluid is op dit moment een van de redenen waarom een warmtepomp niet geplaatst kan worden.
In principe ben ik best handig. De hele vloerverwarming heb ik ook zelf gedaan, en elektra vind ik ook makkelijk. Ik heb denk ik een prima plekje voor één of 2 monoblocken op mijn dak, en de leidingen naar de CV ketel zijn ook erg makkelijk. Wat de juiste keuzes zijn voor een compleet systeem vind ik echter best wel moeilijk, dus wellicht heb ik wel een echte installateur nodig, en dan krijg je weer te maken met een hele uitgebreide offerte met een flink bedrag en beperkte transparantie.
Dus zelf installeren/plaatsen is helaas geen optie (ivm subsidie). Om de subsidie te kunnen krijgen heb je die installateur dus echt wel nodig, dat wil niet zeggen dat je bepaalde voorbereidende wzh in overleg met de installateur toch niet zelf kunt doen. Je hebt in ieder geval een offerte en rekening incl. Foto's nodig waaruit blijkt dat dit door een installateur is geplaatst.
.

• Barbapapa720
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-04 22:13
Hoe groot zijn de bigfoots die onder de quatt komen? Ik ga een grindbak maken en wil de bigfoots op tegels laten staan, maar wil dan wel weten hoe groot ik de oppervlakte moeten maken.

Is het trouwens nodig dat de quatt op tegels komt? Ik zie namelijk ook genoeg afbeeldingen van warmtepompen die met de voetjes in/op het grind staan.

• robmaas
Met tegels houd je de boel makkelijker waterpas. Het grind is puur om het water op te vangen
Ik heb per Quatt 2x een halve opsluitband gebruikt die op gestabiliseerd zand liggen

• Barbapapa720
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-04 22:13
robmaas schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:35:
Met tegels houd je de boel makkelijker waterpas. Het grind is puur om het water op te vangen
Ik heb per Quatt 2x een halve opsluitband gebruikt die op gestabiliseerd zand liggen
Oké. Zo'n gevoel had ik ook al. Wou zelf stapelblokken van 60x15x15 gebruiken. Is dat breed genoeg?

• MacD007
  • Nu online
Barbapapa720 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:08:
[...]

Oké. Zo'n gevoel had ik ook al. Wou zelf stapelblokken van 60x15x15 gebruiken. Is dat breed genoeg?
Hier de Quatt afmetingen voor de grindbak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLKW3oLhiABIOsD-ovwJyORdXLw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K7F4W81jDgOw2Dx2ff6S8txB.png?f=user_large

je kunt ook deze op tegels zetten, als er maar een afvoer voor het "De-frost" water (dat kan best een hoop zijn) in de winter kan afvoeren. Bv via een bestaande regenpijp of via een diep genoeg grindbak (een deel van de grindbak in ieder geval meer dan 60 cm diep (vorstgrens, kan per regio ook iets verschillen). Anders krijg je als het buiten vriest een gratis ijsbaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:06

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Barbapapa720 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:28:
Hoe groot zijn de bigfoots die onder de quatt komen? Ik ga een grindbak maken en wil de bigfoots op tegels laten staan, maar wil dan wel weten hoe groot ik de oppervlakte moeten maken.

Is het trouwens nodig dat de quatt op tegels komt? Ik zie namelijk ook genoeg afbeeldingen van warmtepompen die met de voetjes in/op het grind staan.
Eigenlijk is een grindstrook van 10-20 cm diep ook wel voldoende. Ik heb dat (op advies van de monteurs zelf). Een strookje grind tegen de muur aan. Dus de Quatts staan met hun hakken in het grind, de rest van de voeten staan op het stenen pad.

Quatt wordt geleverd met plastic afvoerpijpjes zodat ze het condenswater zo netjes dat stukje grond in kunnen geleiden.

Scheelt je weer aan grind kosten en ik vond het zelf mooier dan zo'n grote grindbak.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
SuperKris schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:32:
[...]

Nee, daar zou ik ook niet mee blijven aanmodderen, die van mij is nog wel een stuk beter, maar vanwege efficientie, en wat koppelingen die aardig aan hun eind zijn zou ik in een normaal geval de ketel volledig vervangen.

Dat gaan we echter niet meer doen, aangezien we er alleen nog zo'n 100 kuub aan gas voor SWW per jaar doorheen jagen, en verder alles op de Quatt en de airco's doen.

Wel voor de zekerheid nog een monoxidemelder geplaatst, maar gelukkig nooit maar enig spoor van CO gezien.

• onlinaius
djneo-nl schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:05:
intressante opties, mijn CV draait ook op zijn laatste been, (blijft soms in SWW modus maar met de 3 weg klep in de cv modus) ik heb al een Quatt draaiend

Hoop eigenlijk nog de komende winter door te komen om te zien hoe vaak de CV nodig is
Je zou er voor kunnen kiezen om de nachtverlaging te beperken tot een temperatuur waarbij de Quatt zonder de ketel kan opstarten. Dan kun je het cv bedrijf uitschakelen en hoeft die klep dus niet meer aan het werk.

Maar voor mij is dat ook net wat interessanter dan voor de meesten, aangezien ik een overschot op de zonnepanelen heb (in ieder geval na vorige winter de hele winter op de airco verwarmen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:34:
Dus zelf installeren/plaatsen is helaas geen optie (ivm subsidie). Om de subsidie te kunnen krijgen heb je die installateur dus echt wel nodig, dat wil niet zeggen dat je bepaalde voorbereidende wzh in overleg met de installateur toch niet zelf kunt doen. Je hebt in ieder geval een offerte en rekening incl. Foto's nodig waaruit blijkt dat dit door een installateur is geplaatst.
Dat voorbereidende werkzaamheden is inderdaad wel een vreemd grijs gebied.

Stel dat ik mijn Quatt afkoppel en op marktplaats verkoop. Ik koop een Panasonic monoblock, zet deze op de plek van de Quatt. De leidingen liggen er al van de Quatt en de stuurkabel is mogelijk ook opnieuw te gebruiken.

Als alles goed gaat hoeft de installateur dan alleen nog de waterleidingen op de Quatt aan te sluiten, de elektriciteit en aanstuurkabel aan te sluiten, het laatste stukje te isoleren, en de CiC vervangen voor het aanstuurkastje van de Panasonic.

Voor zover ik weet helemaal legaal.

Trek ik echter zelf de leidingen en de stuurkabel en sluit ik die aan bij de cv ketel dan voldoe ik niet aan de regels, ondanks dat de beginsituatie dan exact hetzelfde is wanneer ik de Quatt zou weghalen en een installateur hier een Panasonic zou laten aansluiten.

Rare jongens, die ambtenaren ;)

• MacD007
  • Nu online
geerttttt schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:42:
[...]

Eigenlijk is een grindstrook van 10-20 cm diep ook wel voldoende. Ik heb dat (op advies van de monteurs zelf). Een strookje grind tegen de muur aan. Dus de Quatts staan met hun hakken in het grind, de rest van de voeten staan op het stenen pad.

Quatt wordt geleverd met plastic afvoerpijpjes zodat ze het condenswater zo netjes dat stukje grond in kunnen geleiden.

Scheelt je weer aan grind kosten en ik vond het zelf mooier dan zo'n grote grindbak.
Leuk bedacht, dat zal ook wel werken zolang de grond daaronder niet bevroren is, want op dat moment dat het dat wel gaat worden (10 cm is dan helaas niet al te veel) kan het water dus niet meer de grond in. De vraag is dan natuurlijk waar blijft dan het water ?
Juist, je bak zal vol lopen tot deze vol is, daarna zoekt het zelf wel een weg en gaat daar natuurlijk ook in vaste vorm over, gewoon wat water onder nul nu een keer doet, niet waar? _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 31-08-2023 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
onlinaius schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:30:
[...]

Dat voorbereidende werkzaamheden is inderdaad wel een vreemd grijs gebied.

Stel dat ik mijn Quatt afkoppel en op marktplaats verkoop. Ik koop een Panasonic monoblock, zet deze op de plek van de Quatt. De leidingen liggen er al van de Quatt en de stuurkabel is mogelijk ook opnieuw te gebruiken.

Als alles goed gaat hoeft de installateur dan alleen nog de waterleidingen op de Quatt aan te sluiten, de elektriciteit en aanstuurkabel aan te sluiten, het laatste stukje te isoleren, en de CiC vervangen voor het aanstuurkastje van de Panasonic.

Voor zover ik weet helemaal legaal.

Trek ik echter zelf de leidingen en de stuurkabel en sluit ik die aan bij de cv ketel dan voldoe ik niet aan de regels, ondanks dat de beginsituatie dan exact hetzelfde is wanneer ik de Quatt zou weghalen en een installateur hier een Panasonic zou laten aansluiten.

Rare jongens, die ambtenaren ;)
Helemaal mee eens, ter excuses, ik heb deze regels ook niet gemaakt, wilde alleen de beste man waarschuwen zodat zijn subsidie (ik vind dit nog steeds een behoorlijk bedrag) niet in gevaar zou komen. Bij Quatt hoef je daar niet bang voor te zijn, dat is alles volledig conform de eisen van de RVO, geregeld. Echter als je zelf onderdelen los gaat kopen ga je jezelf wel op een grijs vlak begeven.
Overigens zijn deze regels bij alle Subsidies van ISDE zo, ook bij isolatie, die je vaak ook prima zelf kunt aanbrengen (bv je dakisolatie, zelf al jaren geleden gedaan in de tijd dat er nog helemaal geen subsidie was). Aan de andere kant willen zij natuurlijk wel dat het goed gebeurt, dus dan snap ik het wel dat het via een bedrijf gebeurt, ik verwacht overigens net als pas bij de CV-ketel installatie, dat er een verplichte certificatie voor de installateur gaat komen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Is het trouwens gebruikelijk dat Quatt niets meer van zich laat horen na het accepteren van de offerte en het betalen van de eerste factuur? Het is inmiddels (pas/al) twee weken geleden en ik had wel iets van communicatie verwacht nog. Ik heb ze ook gemaild op info en sales m.b.t. de planning, maar geen reacties. ;( Ik heb geen haast met de installatie, maar deze stilte voelt niet echt prettig na het verder prima sales-traject.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:10

Trackerfire

BTC HODLER

Jungian schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:51:
Is het trouwens gebruikelijk dat Quatt niets meer van zich laat horen na het accepteren van de offerte en het betalen van de eerste factuur? Het is inmiddels (pas/al) twee weken geleden en ik had wel iets van communicatie verwacht nog. Ik heb ze ook gemaild op info en sales m.b.t. de planning, maar geen reacties. ;( Ik heb geen haast met de installatie, maar deze stilte voelt niet echt prettig na het verder prima sales-traject.
Ik kreeg zelf ineens na 1,5 week een mail met een installatiedatum. Ze doen dit in principe niet in overleg, maar je kunt we aangeven dat het niet kan op de voorgestelde datum. Een nieuwe datum kunnen ze dan vaak nog niet geven.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-04 08:14
Trackerfire schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:59:
[...]

Ik kreeg zelf ineens na 1,5 week een mail met een installatiedatum. Ze doen dit in principe niet in overleg, maar je kunt we aangeven dat het niet kan op de voorgestelde datum. Een nieuwe datum kunnen ze dan vaak nog niet geven.
Ik kon ook niet op de voorgestelde datum want vakantie. Ik mocht toen zelf een 3 (of 4) - tal nieuwe datums aangeven ná de oorspronkelijke installatiedatum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:47:
Aan de andere kant willen zij natuurlijk wel dat het goed gebeurt, dus dan snap ik het wel dat het via een bedrijf gebeurt.
Mijn vermoeden is dat het is om fraude te voorkomen. Foto van andermans geisoleerde zolder insturen, kassabon van een aantal rollen glaswol van de bouwmarkt (die je achteraf weer retourneert) en subsidie vangen.

De ellende is dat ze nu zijn doorgeslagen naar de andere kant. Ik vind de inbedrijfstelling door een gecertificeerd bedrijf nog niet zo gek. Is het werk redelijk uitgevoerd dan is er voor het milieu en de belastingbetaler geen verschil.

Het kan zelfs de verduurzaming bevorderen. Mijn grootste issue was het (netjes) trekken van de waterleidingen en het boren van het gat door de muur. Er lijkt een aardig tekort te zijn aan warmtepomp installateurs, maar ik had in principe alleen een loodgieter en iemand die een groot gat kan boren nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:47:
k verwacht overigens net als pas bij de CV-ketel installatie, dat er een verplichte certificatie voor de installateur gaat komen.
Ik hoop het niet eerlijk gezegd, het lijkt me vrij overbodig. Voor CV ketels begrijp ik het (je werkt met gas, en schadelijke verbrandingsproducten), en voor split units is het al verplicht (Stek), want de koelmiddelen wil je niet in je huis en / of het milieu hebben.

Bij een monoblock warmtepomp is er echter geen risico (tenzij je de pomp laat vallen en daardoor het koelmiddel weg lekt), er gaat alleen water de woning in en je hebt niet te maken met gevaarlijke gassen / koelmiddel aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
onlinaius schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:34:
[...]

Ik hoop het niet eerlijk gezegd, het lijkt me vrij overbodig. Voor CV ketels begrijp ik het (je werkt met gas, en schadelijke verbrandingsproducten), en voor split units is het al verplicht (Stek), want de koelmiddelen wil je niet in je huis en / of het milieu hebben.

Bij een monoblock warmtepomp is er echter geen risico (tenzij je de pomp laat vallen en daardoor het koelmiddel weg lekt), er gaat alleen water de woning in en je hebt niet te maken met gevaarlijke gassen / koelmiddel aansluitingen.
ik ben er zelf ook geen voorstander van, maar gezien de wetgevingen, mn op EU vlak mbt koudemiddelen vrees ik dat dit op den duur er wel ook voor monobloks gaat komen, incl. mogelijk een periodieke keuring (oa lektest), in andere landen is die er al (zo ver ik weet). R32 zal binnen enkele jaren, mogelijk al per 2027 ook op de lijst van verboden middelen gaan komen (ivm HFK - Green Deal: Uitfasering van gefluoreerde broeikasgassen / F-gassen). Dus R290 (Propaan, een natuurlijk koudemiddel zal wel daarvoor in de plaats komen, je ziet het steeds meer). R290 in bestaande R32 systemen is echter niet zo maar mogelijk (zonder aanpassingen).

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 01-09-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
paQ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:00:
[...]

correct, alhoewel ik dat "FE" gewoon zou weglaten.
Wat je dan nodig hebt is (ws) een 6kW (of 7kW) warmtepomp :)
En (de inhoud van) een boilervat kun (mag) je alleen maar voor je tapwater gebruiken.

Ik verwarm zelf 120m2 vloer (droogbouw dus soortgelijke situatie) @34 graden met een 7kW en heb headroom zat! En dan is het rond de 22 graden in huis. Had ik het afgekund met een 5kW? misschien wel. De prijsverschillen zijn alleen vrij gering, maar te ver overdimensioneren is ook ongewenst.

m.a.w.
een hybride wp heeft altijd een alternatieve verwarmingmethode nodig in het geval dat de hybride wp niet start, of anderzijds hulp nodig heeft. Jij zit nu in de situatie dat die alternatieve bron naar zijn grootje is, dus het perfecte moment om alles goed op een rij te zetten.

VOORBEELD (!)
A.
8 kW Quatt, geinstalleerd en wel
bijv 3800 euro
je CV (zoals je aangeeft) ~2250
Kost je in totaal rond de 6000 euro.
Je verbruikt dan gas voor je warme tapwater en bijspringen Quatt, en betaalt vastrecht.
(mocht je afkunnen met een 4kW dan wordt het 5000 euro)

C.
Weg met die CV-ketel
Bestelt een WPB geïnstalleerd en wel bijv 1800
een 6 of 7 kW WP (Pana, LG, whatever) kost je na subsidie 1800 (Uit buitenland nog iets minder)
installatie van de WP, nou... 2000 euro? (Kan ook minder zijn natuurlijk)
Kost je in totaal 5600 euro.
En al valt het 1400 duurder uit om welke reden dan ook, dan is het totaal 7000. :z
Je gas kan dan weg, en dan betaal je ook geen vastrecht meer. Stroomverbruik voor je tapwater komt er dan natuurlijk wel nog bij.
again soortgelijke situatie hier;
- een heel seizoen stoken (ca 22 graden) kostte me 2200 kWh
- af en toe vloerkoeling aan op de hete dagen 200 kWh
- een jaar WPB (4 pers regelmatig in ruim bad) 1200 kWh
Ah, 120m2 droogbouw is inderdaad heel vergelijkbaar! Interessant. Ik zelf heb dus een vrijstaand huis uit 1924. Dak en vloeren zijn geïsoleerd, maar muren nog niet, en rammen wel dubbelglas, maar kan ook wel beter.

Jij hebt dus genoeg aan 7kW? Geen Quatt dus. Wel hybride? Vanwaar jouw keuze?

Jouw berekening A klopt denk ik wel aardig. Voorbeeld C is voor mij wat minder bekend terrein. De kosten lijken mij eigenlijk wat aan de lage kant maar dat is misschien een beetje onderbuik gevoel... Het lastige van een dergelijke calculatie vind ik dat iedereen wat anders roept, en de daadwerkelijke kosten niet zo transparant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
SuperKris schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:26:
[...]

Ah, 120m2 droogbouw is inderdaad heel vergelijkbaar! Interessant. Ik zelf heb dus een vrijstaand huis uit 1924. Dak en vloeren zijn geïsoleerd, maar muren nog niet, en rammen wel dubbelglas, maar kan ook wel beter.

Jouw berekening A klopt denk ik wel aardig. Voorbeeld C is voor mij wat minder bekend terrein. De kosten lijken mij eigenlijk wat aan de lage kant maar dat is misschien een beetje onderbuik gevoel... Het lastige van een dergelijke calculatie vind ik dat iedereen wat anders roept, en de daadwerkelijke kosten niet zo transparant zijn.
Ik heb een warmtepomp en een warmtepompboiler, geen gas.
(Voorbeeld C dus, en ik was minder kwijt dan dat voorbeeld)
Je kunt online gewoon zo opzoeken wat zaken kosten, en wat de subsidie daar op is.

M.a.w. zoek een installateur die een wp installeert die je zelf aanschaft en vraag: wat kost het?
Zelfde voor een wpb, en je hebt je totaalprijs.

Als je nu al een offerte hebt voor je CV, en ook van Quatt, dan kun je keurig een afweging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
MacD007 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:34:
[...]

Graag gedaan.

[...]

Ik vraag me echter nog steeds af waarom je hier voor een nieuwe CV wilt gaan?
Is de huidige CV niet weer veilig te repareren zodat deze een aantal jaren weer zou kunnen draaien, vergeet niet dat je vooral deze voor warm water (SWW) gebruikt, zeker met een dual Quatt (8kW) zal de oude CV mogelijk 10-5% nog gaan werken als verwarming.
Als hij dan niet zo super zuinig meer werkt (zo lang het maar veilig is) heeft vrijwel geen invloed.
Alternatief zou je ook voor een tweede hands (vraag maar of je installateur nog een kleine voor een scherpe prijs heeft, het meest ideal is natuurlijk als het het zelfde merk en type is, kun je deze één of één vervangen.
Voor het uitgespaarde deel heb je dan de mogelijkheid om hiermee de uitbreiding naar Full-Electric te kunnen gaan.
Nu een nieuwe CV kopen die je waarschijnlijk maar rond de kommende 2-4 jaar zult gebruiken is gewoon zonde. Ik zou dit niet doen.

[...]
Nee, Quatt Hybrid Duo: € 3.599 incl. subsidie, hier komt mogelijk nog een meerprijs voor een gat door beton boren (50€) en een geschikte termostaat (Tado, honeywell T-6 of andere) nog bij, ik zelf heb ook een nieuwe thermostaat moeten kopen (via marktplaats, kwam nieuw uit de doos(<100€) en een vuil/luchtfilter (is echt een aanrader) (140€) bij. Nogmaals zonder verdere info kan ik niets zeggen over verhouding WP/CV, beetje afhankelijk van je SWW gebruik moet je hiervoor tussen (200-300m³ gas verbruik) gaan rekenen. Voor een Duo zou ik zelf richting 80%(WP) en 20% (CV) (alleen verwarming gaan rekenen) (zeer grove benadering).
Ik vraag me echter nog steeds af of je echt die 8 kW nodig hebt.

[...]

Ja, daar heb je eigenlijk wel gelijk, vaak is echter het verschil tussen hybride en alleen heel vaak afhankelijk door het vermogen, omdat de WP geen backup meer heeft moet hij dus ook in echt koude tijden nog voldoende capaciteit hebben, zal dus daardoor een stuk groter moeten zijn, de versies die ik hier bedoelde hebben dan ook veelal geen eigen SWW voorziening, vaak kun je deze er wel bij zetten (kosten circa > 2-3 k€).

[...]
In de vermogensklasse waar je het dan over hebt, min 8kW tot 12 kW ben je wel iets meer kwijt dan de jou genoemde 3-4 k€, onderschat de installatiekosten niet, hier kun je met gemak ook nog eens 3-4K€ voor rekenen, als het niet meer is. plus je hebt dan ook nog een

[...]

Optie 2 cq 3 zliggen vaak in elkaars verlengte, mooi voorbeeld is hier de Amber, deze kun je als puur hybride, maar ook in een hybride met SWW en full Electric krijgen. De basis is vaak het zelfde, bij de Amber kun je tussen 3 vermogensklassen kiezen (65-90-120).

[...]

eigenlijk niet, en eigenlijk ook wel ja. Het zijn natuurlijk allebij warmtepompen, waarbij de Amber link naar de fabrikant https://www.ithodaalderop.nl/amber ook in zowel een hybride als ook All Electric of Full Electric versie hebt. Als ik uitga van een 8 kW Quatt is de vergelijkbare Amber 120,
als je gaat kijken wat de kosten zijn hier een link https://dewarmtepompvoorjou.nl/tarieven/voor de Amber 65 (vergelijkbaar met de 4 kW Quatt, deze kost 6850€ (hier is de subsidie al mee berekend), de vergelijkbare Quatt Hybrid kost : € 2.699 incl. subsidie en basisinstallatie (€ 5.399 excl. subsidie), dit is dus net als de Quatt zonder SWW (warm water). Ondanks ik onder de indruk was van de Amber (heeft hier op tweakers ook zijn eigen forum, net als andere merken en types) vind ik dit een behoorlijke meerprijs, mijn ROI steeg daarmee tot rond 10 jaar, en dat bij een verwachte levensduur van 15 jaar voor een warmtepomp. De levertijd van de Amber lijkt ook behoorlijk lang te zijn, ik had zelfs gelezen als je nu zou bestellen dat je pas eind 2024 deze geleverd zou worden, of dit nog steeds klopt is lastig te vinden.

Het grote voordeel van bv de 8 kW Quatt is dat door de keuze die Quatt gemaakt heeft om in feite 2 4kW Quatt te koppelen betekend dat in de huidige subsidieregel je dus ook 2 keer de subsidie krijgt, deze is opgeteld een stuk meer dan de vergelijkbare subsidie voor een (10kW) warmtepomp. Dat voordeel is aanzienlijk.

[...]

Er zijn hier twee dingen.
Om de subsidie te kunnen krijgen moet je de volledige installatie door een bedrijf laten uitvoeren, wat je vaker hoort dat je zelf de installatie mag doen en zij dan een inbvedrijfstelling gaan doen mag van de RVO dus niet niet meer, je zet daar dus de subsidie op het spel (dat is een keuze die je zelf moet maken, RVO "De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.")

Het meest makelijke is een type en merk uitzoeken die op de Meldcodelijst van de RVO staat, je kunt ook een andere aanvragen alleen dan heb je zelf de hele bewijslast dat deze aan de voorwaarden voldoet, met dus een kans dat je of geen of een lagere subsidie kunt krijgen).

Gezien in de huidige markt dat er een behoorlijk te kort is aan installateurs en deze vaak ook hun eigen merk(en) willen verkopen zal het lastig worden om binnen afzienbare tijd een deskundige installateur vinden die dan ook nog de jou gekozen warmtepomp kent, gezien de lijst van beschikbare warmtepompen is dat al een uitdaging op zich zelf. Als namelijk blijkt dat e.e.a. verkeerd is aangesloten dan ben je verder van huis, met mogelijk een koud huis tot gevolg. Ook garantie (vaak eist een fabrikant dat het door een (erkende) installateur is aangesloten, zo niet vervalt de garantie (of dit mag is een tweede, echter je moet dat dan ook maar eens zelf gaan afdwingen (rechtzaak?), terwijl je al met een probleem zit. (goedkoop zou wel eens dan duurkoop kunnen worden).

Het grote voordeel van Quatt is dat de levering incl. de installatie is, je weet dus vooraf wat je kwijt bent.
Er zijn ondertussen al ruim 2.500 stuks van de Quatt geinstalleerd en het is een van de stillste warmtepompen in zijn klasse, afhankelijk van je eigen locatie en plaatsingsmogelijkheden is dat van groot belang gezien de geluidseisen van de overheid (45/40 dB op de erfgrens). Te veel geluid is op dit moment een van de redenen waarom een warmtepomp niet geplaatst kan worden.

[...]

[...]
Wederom bedankt!!!

De huidige CV ketel valt echt van ellende uit elkaar. Al 2 keer een monteur langs gehad, van alles vernvangen, en zelf ook al het nodig geprobeerd. Ook het omliggende zoals de rookgasafvoer enzo zijn niet best. Voor de directe veiligheid ben ik niet heel bang, maar stopt hij al ene paar keer per week met warm water, en hij doet gewoon hele vreemde dingen. Een nieuwe á 2000-2500,- plaatsen klink natuurlijk niet zo fijn. De ketel zelf is echter maar 1000-1200. De rest is installatie. Als ik voor 500,- een 2e hands koop is de besparing ook maar 500,- en weer je nooit wat voor ellende je eventueel koopt.

Qua thermostaat heb ik meerdere Tado's in huis hangen. Ik heb zoneregeling ingebouwd. Ik ben mij er bewust van dat niet iedereen dat een goed idee vindt. Zeker met warmtepompen, maar dit is iets wat ik gewoon graag wil. Misschien geen discussie om nu hier te voeren...

De benodigde capaciteit van de warmtepomp inschatten en de inschatting van hoeveel gas je dan nog nodig hebt is vindt ik ook best wel lastig. Ik heb gewoon geen bruikbare data hier over! Ik kom er denk ik niet onderuit om een beetje te gokken.

Uit jouw prijsvergelijking lijkt het wel of die Quatt inderdaad VEEEL goedkoper is dan de concurrentie. Zeker in het geval van de Duo. Ook ik wil natuurlijk een zo laag mogelijke investering, en zo snel mogelijk geld terug verdienen. De CV ketel maakt dat bij mij nu even iets lastiger, maar Quatt klink hier wel efficiënter dan ander leveranciers.

Ook een duidelijke toelichting over de subsidies en wat je wel en niet mag doen. Dat was mij nog niet helemaal bekend.

Ik heb overigens een beetje een gek huis. Er is veel omheen en tegenaan gebouwd. Daardoor heb ik vlak bij de CV ketel nu wel een mooi stuk plat dak, dat ook nog eens ingesloten is tussen een muurtje en echte dak van het huis. Een mooi plekje voor de eventuele warmtepomp dus!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
SuperKris schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:26:
[...]

op dit moment is het gewoon ontzettend lastig, als je zelf geen kennissen cq vrienden of bekenden hebt in de installatiebranche om een zelf aan gekochte (wel of niet via het buitenland) warmtepomp een installateur te vinden die deze voor je wilt installeren.
Je kunt zoals @paQ aangeeft soms (mn in het buitenland) redelijk goedkoop warmtepompen (veelal de genoemde merken panasonic, LG en dergelijke) kopen, echter in hoevere je zeker bij in het buitenland gekochte units hier in Nederland nog garanties kunt gaan krijgen is maar de vraag. Sommige importeurs sluiten Grijs imports uit van hun service. Dan moet je dus terug naar het buitenland, los van de behoorlijke transportkosten ed zal het zeer waarschijnlijk ook lastig zijn om je garantieclaim te krijgen.

Voor mij was dat oa de redenen om deze weg gewoon niet te bewandelen, ookal weet ik dat als je dat slim aanpakt een hoop geld kan schelen.
Voor mij kwam de Quatt hier naast de warmtepomp van DeWarmte (ook een nederlandse startup, ook hier op tweakers heb je daar een forum voor (heb ik overigens zelf gestart) hier dus meer voor de hand.

Gezien het relatief oud huis van jou, dus ook een andere bouwwijze dan nu, de de hooguit redelijke isolatiestaat is mogelijk de 8 kW een veiligere optie, die mogelijk zelfs nog voldoende reserve bied voor later een all-electric uitbreiding.

Je zou je echter zelf de vraag moeten stellen wat is je doel voor het toepassen van een warmtepomp.
Is dat om je energiekosten (mn gasverbruik) omlaag te brengen?
of wil je graag gasloos, ongeacht de kosten?
of ...
mijn eigen doel was gewoon om met zo weinig mogelijke investeringen mijn energiekosten omlaag te brengen.
Ik heb dit gedaan met:
1) isolatie van het huis verbeteren door een spouwmuurisolatie aan te brengen en deels dubbel glas door HR++ te vervangen.
2) gewoon ook zuiniger te stoken, CV op 50ºC te zetten
3) uitbreiding van de zonnepanelen zodat ik 100% van eigen opwek versus verbruik kom (incl verbruik van warmtepomp)
4) koop van een warmtepomp Quatt (in de komende winter zullen we het effect van deze dan zien)
bij oorspronkelijk gasverbruik bedroeg rond de 1800m³ gas, ik verwacht met de warmtepomp op circa 300m³ te eindigen.

Heb je de optie van een eventueel tweede handse CV met je installateur besproken? Deze hebben vaker namelijk deze of weten daaraan te komen terwijl je wel verzekerd bent van een veilig apparaat.

ik zelf ben nog steeds van mening dat de Quatt op dit moment de meest goedkoopste manier en snelste manier is om naar een warmtepomp te komen met een service en ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
paQ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:33:
[...]

Ik heb een warmtepomp en een warmtepompboiler, geen gas.
(Voorbeeld C dus, en ik was minder kwijt dan dat voorbeeld)
Je kunt online gewoon zo opzoeken wat zaken kosten, en wat de subsidie daar op is.

M.a.w. zoek een installateur die een wp installeert die je zelf aanschaft en vraag: wat kost het?
Zelfde voor een wpb, en je hebt je totaalprijs.

Als je nu al een offerte hebt voor je CV, en ook van Quatt, dan kun je keurig een afweging maken.
Jij heb dan dus ook geen Quatt neem ik aan? Mag ik je vragen wat je wel hebt en in wat voor huis/situatie. Hoe heb je jouw selectie gemaakt?

Het kostenplaatje Quatt + nieuwe CV is inderdaad wel redelijk duidelijk. Voor een volledig elektrisch systeem vind ik de inschatting echt heel lastig.
- Om te beginnen de capaciteit van de warmtepomp Je wil niet te veel en niet te weinig, maar ik heb heel weinig data om dit te bepalen.
- Dan moet je nog kiezen voor split of monoblock. Wat ik lees dat monoblok vaak efficiënter en dat pas qua installatie locatie gelukkig goed.
- Vervolgens nog een keuze maken uit een flink aantal merken en modellen met allemaal hun eigen claim.
- En dan alle technische aspecten zoals het gebruik van een buffervat, hoe aan te sturen, alle aansluitingen etc.

Mijn ervaringen met "loodgieters" zijn echt niet best. Bij mijn CV ketel hadden ze amper een idee waar ze het over hadden toen ze aan de CV ketel moesten werken. Warmtepompen zijn allemaal de duivel. Bedrijven die zich specialiseren in warmtepompen zijn vaak veel te druk en lijken best vaak de absolute hoofdprijs te kunnen vragen. Ook focussen ze zich vaak sterk op 1 merk of 1 techniek en de rest is dan allemaal slecht. Ik ben echt op een punt waarin ik amper nog vertrouwen heb om ergens goed advies te krijgen als ik niet direct 10-20K wil betalen voor mijn oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
SuperKris schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:22:
[...]

Wederom bedankt!!!

De huidige CV ketel valt echt van ellende uit elkaar. Al 2 keer een monteur langs gehad, van alles vernvangen, en zelf ook al het nodig geprobeerd. Ook het omliggende zoals de rookgasafvoer enzo zijn niet best. Voor de directe veiligheid ben ik niet heel bang, maar stopt hij al ene paar keer per week met warm water, en hij doet gewoon hele vreemde dingen. Een nieuwe á 2000-2500,- plaatsen klink natuurlijk niet zo fijn. De ketel zelf is echter maar 1000-1200. De rest is installatie. Als ik voor 500,- een 2e hands koop is de besparing ook maar 500,- en weer je nooit wat voor ellende je eventueel koopt.
Mee eens, daarom zou ik zelf deze ook nooit op marktplaats ed gaan kopen, via je eigen installateur zou ik dan eerder vertrouwen, ik zou in ieder geval de vraag stellen. Of gaan kijken wat de goedkoopste CV ketel is incl. SWW, omdat je toch ook nog de palletkachel hebt als backup, dus de nieuwe CV hoeft dus maar een kleintje te zijn.
Qua thermostaat heb ik meerdere Tado's in huis hangen. Ik heb zoneregeling ingebouwd. Ik ben mij er bewust van dat niet iedereen dat een goed idee vindt. Zeker met warmtepompen, maar dit is iets wat ik gewoon graag wil. Misschien geen discussie om nu hier te voeren...
Tado is met de Quatt nu geen probleem meer, een ding moet je wel van bewust worden, stoken met een warmtepomp is compleet anders dan wat je met een CV zou gaan doen, dus zo weinig mogelijke schomelingen in de temperatuur en deze ook direct hoog/laag zetten maar dit in stappen doen. Een warmtepomp heeft gewoon meer tijd nodig om een ruimte warm te krijgen, echter het kost daardoor ook gewoon minder.
De benodigde capaciteit van de warmtepomp inschatten en de inschatting van hoeveel gas je dan nog nodig hebt is vindt ik ook best wel lastig. Ik heb gewoon geen bruikbare data hier over! Ik kom er denk ik niet onderuit om een beetje te gokken.
in dit geval, wat was je gasverbruik vorige winter? en ja, anders kun je niet veel anders dan een beetje gokken.
Uit jouw prijsvergelijking lijkt het wel of die Quatt inderdaad VEEEL goedkoper is dan de concurrentie. Zeker in het geval van de Duo. Ook ik wil natuurlijk een zo laag mogelijke investering, en zo snel mogelijk geld terug verdienen. De CV ketel maakt dat bij mij nu even iets lastiger, maar Quatt klink hier wel efficiënter dan ander leveranciers.
Ja, als je gewoon kijkt in de markt dan is dat zo, niets voor niets kiezen er een hoop mensen voor.
als voorbeeld, een remeha elga 6kW (vergelijkbaar met een enkele Quatt 4kW, zelfde subsidie) kost circa 7.100€. De vergelijkbare Quatt Hybrid: € 2.699 incl. subsidie en basisinstallatie. Zelfs als deze 7.100 excl. subsidie zou zijn kost deze nog steeds 4.400€. https://www.cvtotaal.nl/r...19&utm_content=Warmtepomp
Ook een duidelijke toelichting over de subsidies en wat je wel en niet mag doen. Dat was mij nog niet helemaal bekend.
RVO link: https://www.rvo.nl/subsid...epomp#vragen-over-isde%3F
Ik heb overigens een beetje een gek huis. Er is veel omheen en tegenaan gebouwd. Daardoor heb ik vlak bij de CV ketel nu wel een mooi stuk plat dak, dat ook nog eens ingesloten is tussen een muurtje en echte dak van het huis. Een mooi plekje voor de eventuele warmtepomp dus!
je hebt een vrijstaand huis, wat is je afstand tot de erfgrens naar je buren? (vraag ivm geluidseisen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
MacD007 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:39:
[...]

op dit moment is het gewoon ontzettend lastig, als je zelf geen kennissen cq vrienden of bekenden hebt in de installatiebranche om een zelf aan gekochte (wel of niet via het buitenland) warmtepomp een installateur te vinden die deze voor je wilt installeren.
Je kunt zoals @paQ aangeeft soms (mn in het buitenland) redelijk goedkoop warmtepompen (veelal de genoemde merken panasonic, LG en dergelijke) kopen, echter in hoevere je zeker bij in het buitenland gekochte units hier in Nederland nog garanties kunt gaan krijgen is maar de vraag. Sommige importeurs sluiten Grijs imports uit van hun service. Dan moet je dus terug naar het buitenland, los van de behoorlijke transportkosten ed zal het zeer waarschijnlijk ook lastig zijn om je garantieclaim te krijgen.

Voor mij was dat oa de redenen om deze weg gewoon niet te bewandelen, ookal weet ik dat als je dat slim aanpakt een hoop geld kan schelen.
Voor mij kwam de Quatt hier naast de warmtepomp van DeWarmte (ook een nederlandse startup, ook hier op tweakers heb je daar een forum voor (heb ik overigens zelf gestart) hier dus meer voor de hand.

Gezien het relatief oud huis van jou, dus ook een andere bouwwijze dan nu, de de hooguit redelijke isolatiestaat is mogelijk de 8 kW een veiligere optie, die mogelijk zelfs nog voldoende reserve bied voor later een all-electric uitbreiding.

Je zou je echter zelf de vraag moeten stellen wat is je doel voor het toepassen van een warmtepomp.
Is dat om je energiekosten (mn gasverbruik) omlaag te brengen?
of wil je graag gasloos, ongeacht de kosten?
of ...
mijn eigen doel was gewoon om met zo weinig mogelijke investeringen mijn energiekosten omlaag te brengen.
Ik heb dit gedaan met:
1) isolatie van het huis verbeteren door een spouwmuurisolatie aan te brengen en deels dubbel glas door HR++ te vervangen.
2) gewoon ook zuiniger te stoken, CV op 50ºC te zetten
3) uitbreiding van de zonnepanelen zodat ik 100% van eigen opwek versus verbruik kom (incl verbruik van warmtepomp)
4) koop van een warmtepomp Quatt (in de komende winter zullen we het effect van deze dan zien)
bij oorspronkelijk gasverbruik bedroeg rond de 1800m³ gas, ik verwacht met de warmtepomp op circa 300m³ te eindigen.

Heb je de optie van een eventueel tweede handse CV met je installateur besproken? Deze hebben vaker namelijk deze of weten daaraan te komen terwijl je wel verzekerd bent van een veilig apparaat.

ik zelf ben nog steeds van mening dat de Quatt op dit moment de meest goedkoopste manier en snelste manier is om naar een warmtepomp te komen met een service en ondersteuning.
Wederom goede punten! Garantie maak ik mij niet heel druk over hoor. Een goed installatie en de juiste oplossing implementeren wel.

Mijn doel is zeker niet om helemaal gasloos te worden. Ik wil in principe gewoon zo min mogelijk kwijt zijn aan stookkosten. Zeker in deze tijd van tekorten op de energie markt. Ik denk ook niet dat dit in de komende jaren veel beter gaat worden en wat de overheid in de komende jaren allemaal gaat bedenken weet ik niet, maar de anti gas hetze zal nog wel even doorgaan denk ik.

Toen ik mijn nieuwe huis kocht, was de ellende op de energiemarkt net begonnen. Ik heb toen besloten direct vloerverwarming te installeren zodat ik op een later moment over kon naar een warmtepomp. Er zaten ook convectorputten en veel te kleine radiatoren in het thuis, en de vloer was ook wel aan vervanging toe. Dat geintje heeft mij wel al snel 15K extra gekost, dus veel geld is er momenteel eigenlijk ook niet. Waar ik niet op gerekend had is dat de CV ketel zoveel kuren zou gaan geven. Ik had gehoopt daar nog 1 a 2 jaar mee te doen.

Vandaar dat ik nu voor de keuze van nieuwe CV ketel met warmtepomp sta, of een full electric optie met een (WP) boeiler. Koken doe ik ook al niet meer op gas. Overigens is het kunnen koelen met ene warmtepomp ook wel een hele mooie nice-to-have, maar dat kan dan helaas weer niet met de Quatt.

Maar goed, niets idealistisch dus. Ik heb geen probleem met gas. Ik will gewoon de kosten zoveel mogelijk drukken. Het liefst met een zo laag mogelijk investering dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
SuperKris schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:46:
[...]

Jij heb dan dus ook geen Quatt neem ik aan? Mag ik je vragen wat je wel hebt en in wat voor huis/situatie. Hoe heb je jouw selectie gemaakt?

Het kostenplaatje Quatt + nieuwe CV is inderdaad wel redelijk duidelijk. Voor een volledig elektrisch systeem vind ik de inschatting echt heel lastig.
- Om te beginnen de capaciteit van de warmtepomp Je wil niet te veel en niet te weinig, maar ik heb heel weinig data om dit te bepalen.
- Dan moet je nog kiezen voor split of monoblock. Wat ik lees dat monoblok vaak efficiënter en dat pas qua installatie locatie gelukkig goed.
- Vervolgens nog een keuze maken uit een flink aantal merken en modellen met allemaal hun eigen claim.
- En dan alle technische aspecten zoals het gebruik van een buffervat, hoe aan te sturen, alle aansluitingen etc.

Mijn ervaringen met "loodgieters" zijn echt niet best. Bij mijn CV ketel hadden ze amper een idee waar ze het over hadden toen ze aan de CV ketel moesten werken. Warmtepompen zijn allemaal de duivel. Bedrijven die zich specialiseren in warmtepompen zijn vaak veel te druk en lijken best vaak de absolute hoofdprijs te kunnen vragen. Ook focussen ze zich vaak sterk op 1 merk of 1 techniek en de rest is dan allemaal slecht. Ik ben echt op een punt waarin ik amper nog vertrouwen heb om ergens goed advies te krijgen als ik niet direct 10-20K wil betalen voor mijn oplossing.
D'r dwalen op tweakers best enkele installateurs rond die ruime ervaring hebben met allerlei warmtepompen in uiteenlopende situaties.

Ik heb deze warmtepompboiler:
https://www.boiler-shop.b...XKac_x7LPYIYaAvsjEALw_wcB
Staat voor 1870 euro op de stoep. De installateur is daar een dag mee bezig geweest.
Uit mijn hoofd is de subsidie 725 euro, de installatiekosten zullen sterk afhangen van locatie, hoe, waar enz. De mijne staat in de kelder, en we hebben wat boringen verricht om hem aan te koppelen op een warm water leiding op de begane grond. In mijn geval dus ca 7 uur arbeid, en wat appendages. Volgens mij iets van 850 euro, kun je zowat wegstrepen tegen de subsidie als je een doorsnee installatie hebt. (Was niet een doorsnee klusje bij mij)

Ik heb deze warmtepomp besteld:
https://www.elin.nl/produ...rmtepomp-7kw-hm071mr-u44/
kost na subsidie 2100 euro.
Bestel je hem uit het buitenland, dan heb je hem na subsidie en verzendkosten voor ca 1400.
Wordt geleverd incl de controller dus geen geklooi met interfacing tussen thermostaat, ketel en wp.
Staat naast het huis, leidingen door de kelder richting de verdeler in het midden van mijn woning laten uitkomen. Was best een complex klusje, ca 2 dagen werk. Vuilafscheider, werkschakelaar, en het nodige leidingwerk, CV-ketel verwijderen, in bedrijfstellen.
Het heeft weinig zin om iets te zeggen over jouw installatiekosten hier natuurlijk, omdat dat compleet van de situatie en complexiteit afhangt. Als je alleen maar door je gevel naar binnen moet en aanhaakt op je vvw, zal het redelijk recht toe recht aan zijn.

Huis 1940, 235m2 , vrijstaand, geïsoleerd waar en wat ik kon, de warmtepomp verwarmt alleen 120m2 vloerverwarming op de begane grond. Daar komt over een paar weken nog een FCU bij.
Betaal nu bijna een jaar geen vastrecht meer voor gas, en de aansluiting wordt over 3 weken gesloopt.

omdat dit het Quatt topic is:
+ Een Quatt is een van de mooiere warmtepompen om te zien,
+ een all-inprijs incl basis installatie.
- lijken steeds minder flexibel in complexere installaties / teller gaat lopen in kosten
- onduidelijk over toekomstige functies, uitbreidingen, en kosten daar van

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 01-09-2023 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
SuperKris schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:24:
[...]

Wederom goede punten! Garantie maak ik mij niet heel druk over hoor. Een goed installatie en de juiste oplossing implementeren wel.

Mijn doel is zeker niet om helemaal gasloos te worden. Ik wil in principe gewoon zo min mogelijk kwijt zijn aan stookkosten. Zeker in deze tijd van tekorten op de energie markt. Ik denk ook niet dat dit in de komende jaren veel beter gaat worden en wat de overheid in de komende jaren allemaal gaat bedenken weet ik niet, maar de anti gas hetze zal nog wel even doorgaan denk ik.

Toen ik mijn nieuwe huis kocht, was de ellende op de energiemarkt net begonnen. Ik heb toen besloten direct vloerverwarming te installeren zodat ik op een later moment over kon naar een warmtepomp. Er zaten ook convectorputten en veel te kleine radiatoren in het thuis, en de vloer was ook wel aan vervanging toe. Dat geintje heeft mij wel al snel 15K extra gekost, dus veel geld is er momenteel eigenlijk ook niet. Waar ik niet op gerekend had is dat de CV ketel zoveel kuren zou gaan geven. Ik had gehoopt daar nog 1 a 2 jaar mee te doen.

Vandaar dat ik nu voor de keuze van nieuwe CV ketel met warmtepomp sta, of een full electric optie met een (WP) boeiler. Koken doe ik ook al niet meer op gas. Overigens is het kunnen koelen met ene warmtepomp ook wel een hele mooie nice-to-have, maar dat kan dan helaas weer niet met de Quatt.
duidelijk verhaal.
Ik denk alleen dat op dit moment de kosten, beschikbaarheid ( zowel de pompen als de installatie) een uitdaging gaat worden.
Er zijn diverse forums waar je mogelijk ook nog hulp kunt krijgen.
Normaal willen ze hier bij tweakers wel best helpen.
Wil je snel aan de warmtepomp tegen relatief lage kosten heb ik op dit moment eigenlijk geen betere keuze dan de Quatt. Je zult alleen een oplossing voor je cv moeten vinden.
https://gebruiktebouwmate...oren/cv-combi-ketels.html, even een tip, kijk of je het zelfde type kunt vinden, dan is het gewoon omwisselen, CO meter is dan wel een goed idee.
Het aspect koelen, met een vloerverwarming koel je dus de bodem, alleen is dit maar beperkt, je moet niet onder cq op het dauwpunt gaan komen, dan krijg je namelijk condens op de vloer cq onder je radiatoren. Dus koelen is redelijk beperkt, wat je eigenlijk wilt is de hele lucht koelen, dat gaat zonder een coilfan gewoon niet al te best.
Het is eerder een Nice to have functie.
Maar goed, niets idealistisch dus. Ik heb geen probleem met gas. Ik will gewoon de kosten zoveel mogelijk drukken. Het liefst met een zo laag mogelijk investering dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:33:
[...]

Het aspect koelen, met een vloerverwarming koel je dus de bodem, alleen is dit maar beperkt, je moet niet onder cq op het dauwpunt gaan komen, dan krijg je namelijk condens op de vloer cq onder je radiatoren. Dus koelen is redelijk beperkt, wat je eigenlijk wilt is de hele lucht koelen, dat gaat zonder een coilfan gewoon niet al te best.
Het is eerder een Nice to have functie.

[...]
Dan is wat nuancering wel op zijn plaats, uit eerste hand ;)

Vloerkoeling bevalt mij uitstekend. Als je op 17/18 gr koelt ben je echt niet zomaar bij het dauwpunt en het levert een zeer aangename binnentemperatuur op tijdens hete dagen. Heb het de afgelopen zomer regelmatig gehad dat het buiten 31 is, en binnen 23.5, en dan staat de airco gewoon uit. Ik kan je zeggen dat dat een enorm temperatuurverschil is, en ik de wp na enkele uren soms uitschakelde omdat het anders 'te koud' aanvoelde in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34PUzHvwX-AVy910RzkbDPT9sB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ynRJGxflcYsxZ8RkQIVqjQUt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 01-09-2023 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:37:
[...]

Dan is wat nuancering wel op zijn plaats, uit eerste hand ;)

Vloerkoeling bevalt mij uitstekend. Als je op 17/18 gr koelt ben je echt niet zomaar bij het dauwpunt en het levert een zeer aangename binnentemperatuur op tijdens hete dagen. Heb het de afgelopen zomer regelmatig gehad dat het buiten 31 is, en binnen 23.5, en dan staat de airco gewoon uit. Ik kan je zeggen dat dat een enorm temperatuurverschil is, en ik de wp na enkele uren soms uitschakelde omdat het anders 'te koud' aanvoelde in huis.

[Afbeelding]
met een RV van 65% snap ik dat, echter het is in Nederland vaak hoger, zie deze grafiek van Nederland.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOm-VdA48ahDiol6QAUS1sAKvgk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4en7mSGCS5M7KBSF1a90ktLM.png?f=user_large
Dat is ook wat ik zelf mij mij thuis meet, en ik meet dit 24/7. Dus zelf ga ik meer uit van rond de 75%.
Op zich is dat overigens ook nog te doen, kom je echter in de buurt van RV van rond de 85% dan zie je dat het bij de vloer, normaal is deze dan namelijk nog een stukje kouder dan de kamertemperatuur wel onder het dauwpunt zou kunnen komen.
Wat je dus moet meten is de temperatuur van het vloeroppervlak, deze mag dus niet in de buurt van het dauwpunt komen.
wel goed om te horen dat het kan werken, het hangt natuurlijk heel sterk af van je eigen situatie. Als alles klopt dan kan het prima werken.
Ik heb het echter ook mis zien gaan. (plassen op de vloer, risico om uit te glijden enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:55:
[...]

met een RV van 65% snap ik dat, echter het is in Nederland vaak hoger, zie deze grafiek van Nederland.
[Afbeelding]
Dat is ook wat ik zelf mij mij thuis meet, en ik meet dit 24/7. Dus zelf ga ik meer uit van rond de 75%.
Op zich is dat overigens ook nog te doen, kom je echter in de buurt van RV van rond de 85% dan zie je dat het bij de vloer, normaal is deze dan namelijk nog een stukje kouder dan de kamertemperatuur wel onder het dauwpunt zou kunnen komen.
Wat je dus moet meten is de temperatuur van het vloeroppervlak, deze mag dus niet in de buurt van het dauwpunt komen.
wel goed om te horen dat het kan werken, het hangt natuurlijk heel sterk af van je eigen situatie. Als alles klopt dan kan het prima werken.
Ik heb het echter ook mis zien gaan. (plassen op de vloer, risico om uit te glijden enz.)
Je pakt nu de RV percentages van buiten :/
Ik woon binnen.
Als je echt 75-90% meet bij jou door het jaar heen, dan zal het een flinke schimmelboel zijn.

En al pak je 75% met 23 graden, dan zit je nog ergens rond de 18 graden.
Je vloer wordt niet zomaar 18 graden als je er 18 graden water door laat stromen. Dat duurt echt uuuuren

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 01-09-2023 19:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

SuperKris schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:46:
Ze focussen zich voornamelijk op 1 merk omdat ze niet begrijpen dat het in de basis precies het zelfde werkt. Ik hou het bijvoorbeeld zelf bij 3 merken, met precies de reden: Klanten willen graag het gevoel van keuze vrijheid hebben.

Ik vind Quatt bijvoorbeeld erg scherp geprijsd voor een startup welke ook hun ontwikkelingskosten etc moeten terugverdienen... Overigens voor zo'n €6200,- excl subsidie moeten de meeste installateurs wel een hybride warmtepomp kunnen plaatsen. (Beetje afhankelijk van welk merk) en voor zo'n 12,5K - 18K een Full Electric warmtepomp met boiler etc.

Overigens vind ik dat je als installateurs wel eerlijk moet wezen na klanten met betrekking tot de situatie... Een bewoner met een gasverbruik van 400m³ gaat een Full Electric warmtepomp nooit terug verdienen, maar stel einde aan de streep hou je een bedrag van €2000 over.... Dan heb je in principe voor de prijs van een ketel nu een warmtepomp. (Effe als voorbeeld zonder op waarheid gebaseerde cijfers)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Dit valt onder V&A

[ Voor 87% gewijzigd door Outerspace op 02-09-2023 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:14:
[...]

Je pakt nu de RV percentages van buiten :/
Ik woon binnen.
Als je echt 75-90% meet bij jou door het jaar heen, dan zal het een flinke schimmelboel zijn.

En al pak je 75% met 23 graden, dan zit je nog ergens rond de 18 graden.
Je vloer wordt niet zomaar 18 graden als je er 18 graden water door laat stromen. Dat duurt echt uuuuren
Lezen is blijkbaar ook een vak, ik zei niet dat het bij mij continu ergens tussen 75-90% is, maar soms word het wel eens 75 en soms nog iets meer. Overigens komt de temp. Ook van buiten, dus de rv komt daar ook gewoon mee, zeker als je deuren en ramen open hebt (ventilatie en zo)
Maar dit gaat off-topic dus zal ik verder hier niet meer op reageren. Ben jij blij met jou koelfunctie, prima.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 01-09-2023 21:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:25:
[...]

Lezen is blijkbaar ook een vak, ik zei niet dat het bij mij continu ergens tussen 75-90% is, maar soms word het wel eens 75 en soms nog iets meer. Overigens komt de temp. Ook van buiten, dus de rv komt daar ook gewoon mee, zeker als je deuren en ramen open hebt (ventilatie en zo)
Maar dit gaat off-topic dus zal ik verder hier niet meer op reageren. Ben jij blij met jou koelfunctie, prima.
Jammer weer, op de reactie van een ander muggenziften, maar dan zelf weer een complete draai maken.
Wellicht moet je gewoon eens iets aannemen van mensen die daadwerkelijk een warmtepomp hebben d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik ben het wel eens dat vloerkoeling wenselijk is. Vind het zelf ook raar dat quatt het niet aanbied. Ze hebben al de huidige temp in de woning en het lijkt me ook niet onmogelijk om de luchtvochtigheid te krijgen. Misschien via OpenTherm en anders wellicht via een andere api of desnoods een draadloze module.

Met die info zouden ze gewoon het kunnen laten werken met het systeem wat nu al bij duizenden mensen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:55
SuperKris schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:22:
[...]
Ook ik wil natuurlijk een zo laag mogelijke investering, en zo snel mogelijk geld terug verdienen. De CV ketel maakt dat bij mij nu even iets lastiger, maar Quatt klink hier wel efficiënter dan ander leveranciers.
Je zal het vast niet zo bedoeld hebben, maar een CV ketel zal zich op geen enkele manier ooit terugverdienen, het zal altijd geld blijven kosten.

Zet alle CV kosten eens op een rij: aanschaf + onderhoud + vastrecht (laatste 2x beoogde levensduur) en zet dat af tegen verwachte (meer) kosten voor een all-electric t.o.v. de Quatt. Dan kan best dat de all-electric variant van de Amber (oid) een goede optie zal zijn.
Je kan je situatie ook even in andere merk-topic zetten en kijken wat voor inzichten je daar krijgt

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
geerttttt schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:40:
Ik ben het wel eens dat vloerkoeling wenselijk is. Vind het zelf ook raar dat quatt het niet aanbied. Ze hebben al de huidige temp in de woning en het lijkt me ook niet onmogelijk om de luchtvochtigheid te krijgen. Misschien via OpenTherm en anders wellicht via een andere api of desnoods een draadloze module.

Met die info zouden ze gewoon het kunnen laten werken met het systeem wat nu al bij duizenden mensen staat.
Als je voor safe wil gaan knoop je een dauwpuntsensor aan de WP, al dan niet met een bepaalde marge.
Volgens mij was het in eerste instantie toch ook aangeboden incl koelfunctie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
paQ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:43:
[...]

Als je voor safe wil gaan knoop je een dauwpuntsensor aan de WP, al dan niet met een bepaalde marge.
Volgens mij was het in eerste instantie toch ook aangeboden incl koelfunctie?
Ja klopt, willen ze ook nog doen geloof ik, maar dan anders. Ik heb ook ooit verhalen gehoord over een soort airco unit die dan zou kunnen koelen. Dus waarschijnlijk een soort binnenunit waar koud water van de Quatt doorheen kan stromen met een ventilator...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
geerttttt schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:03:
[...]

Ja klopt, willen ze ook nog doen geloof ik, maar dan anders. Ik heb ook ooit verhalen gehoord over een soort airco unit die dan zou kunnen koelen. Dus waarschijnlijk een soort binnenunit waar koud water van de Quatt doorheen kan stromen met een ventilator...
Een FCU. (kan overigens ook gewoon verwarmen)
Ja is op zich ook een oplossing. Heb er toevallig vanochtend een besteld.
Maar kost ook zo weer 500~1000 euro + installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:10:
[...]

Een FCU. (kan overigens ook gewoon verwarmen)
Ja is op zich ook een oplossing. Heb er toevallig vanochtend een besteld.
Maar kost ook zo weer 500~1000 euro + installatie.
verwijdert

[ Voor 62% gewijzigd door MacD007 op 01-09-2023 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
geerttttt schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:03:
[...]

Juist, en deze Fancoil (ook wel FC of FCU genoemd) kan dus ook onder het dauwpunt koelen (net als een binnenunit van een Airco) omdat deze normaal gesproken ook een afvoer van het condenswater heeft. Met deze kun je dus veel effectiever koelen dan via de vloerverwarming of radiatoren.
Tevens word deze aan de top van een wand gemonteerd, waardoor je dus ook een betere verdeling van de koude krijgt (warmte stijgt, koude daalt) en weet daardoor dus ook de warme lucht meer af te koelen.
bij een koeling via een vloerverwarming duurt het gewoon langer voordat de koude lucht de midden en top laag van de lucht in een kamer te bereiken. O-)
Nadeel, los van de extra kosten krijg je dan weer leidingen waar deze er eigenlijk niet zijn, dus extra aanleg van leidingwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 23:32:
[...]

Juist, en deze Fancoil (ook wel FC of FCU genoemd) kan dus ook onder het dauwpunt koelen (net als een binnenunit van een Airco) omdat deze normaal gesproken ook een afvoer van het condenswater heeft. Met deze kun je dus veel effectiever koelen dan via de vloerverwarming of radiatoren.
Tevens word deze aan de top van een wand gemonteerd, waardoor je dus ook een betere verdeling van de koude krijgt (warmte stijgt, koude daalt) en weet daardoor dus ook de warme lucht meer af te koelen.
bij een koeling via een vloerverwarming duurt het gewoon langer voordat de koude lucht de midden en top laag van de lucht in een kamer te bereiken. O-)
Nadeel, los van de extra kosten krijg je dan weer leidingen waar deze er eigenlijk niet zijn, dus extra aanleg van leidingwerk.
Je zou hem ook ter vervanging van een radiator kunnen plaatsen. Is dan wel laag en daarmee minder efficiënt, maarja, in de winter als verwarming weer beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
geerttttt schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:02:
[...]

Je zou hem ook ter vervanging van een radiator kunnen plaatsen. Is dan wel laag en daarmee minder efficiënt, maarja, in de winter als verwarming weer beter...
Je hebt FCU's in allerlei afmetingen en uitvoeringen.
Staande modellen, wand modellen laag met uitblaas naar boven, wandmodellen laag met straling aan de voorzijde (Heeft weinig nut met LTV), de 'airco' modellen voor bovenaan, maar ook cassettes voor in het plafond of als plint.
En dan alles in 2 of 4 'pipes'. (Dan zou je sneller kunnen schakelen tussen de functie (koelen/verwarmen) van de FCU, mits je daar ook een bron voor hebt)
Gezien de voorgenomen prijs van Quatt voor de koel'functie' zal dat zo'n FCU worden. Maar dat laat onverlet dat elke wp ook gewoon kan koelen, een Quatt ook, zonder daar voor bij te betalen. En met vloerkoeling werkt het precies zo als met vloerverwarming; je hebt massa. Een gekoelde vloer blijft ook gewoon best wel lang koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
geerttttt schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:02:
[...]

Ik heb zelf geen ervaring met een fancoil maar wel met een airco,
mij lijkt dat geen goed idee, of het zou een speciaal model juist voor dergelijke plek moeten zijn, ik ken bv airco systemen die ook laag tegen een wand worden geplaatst, die zul je waarschijnlijk ook als fancoil kunnen krijgen, geen idee wat er allemaal op de markt te krijgen is. Dan zou het dus wel een mogelijkheid zijn, geen idee. Normaal plaats je een koeling hoog, doe je dat niet zul je dus iets moeten verzinnen om dit nadeel te compenseren of gewoon met een iets mindere koelwerking genoegen nemen, wat voor sommigen denk ook voldoende is.
vooral wat ik al probeerde aan te geven, dat voor een goede werking, dat ding is nu ook niet bepaald goedkoop, een juiste plaats wel belangrijk is, vaak zijn cv leidingen bij ramen te vinden, logisch omdat je onder een raam ook de ideale plek is voor je radiatoren.
Wat ik weet van koelen via een warmtepomp is dat dit natuurlijk wel kan maar echter je niet de verwachting van een echte airco gaat krijgen, die kan namelijk met gemak de temperatuur met 10°C of meer omlaag krijgen.
Een warmtepomp haalt mogelijk de helft, het is wat je wilt, de eisen van je verwarmingssysteem is helaas gewoon anders dan bij koelen, radiatoren zijn helaas niet gebouwd om te koelen en ook de plaats van deze is niet ideaal. Maar aan de andere kant, als de mindere koelcapaciteit voor jou gewoon prima voldoet is het een mooie extra toevoeging. Wie weet gaat die koelfunctie er toch komen, bij DeWarmte kan dat namelijk nu al, echter daar moet je een behoorlijke meerprijs voor de software matige aanpassing betalen, een voordeel, het kan dus ook nog achteraf juist omdat je geen extra hardware nodig hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 02-09-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-03-2024
Welke nieuwe cv ketel?
Ik wil de Quatt laten installeren. Om verschillende redenen gaan wij ook meteen onze cv ketel vervangen. Quatt geeft aan dat met name Remeha goed samen gaat met Quatt.
Weet iemand voor welk type Remeha dat vooral geldt, de Avanta Ace 28c CW4 of de Tzerra Ace 28c CW4?
Of is de Remeha Tzerra Ace-Matic nog een betere keus?
Kunnen beide ketels goed samenwerken met de door Quatt geadviseerde thermostaat Honeywel Lyric T6?

[ Voor 20% gewijzigd door ton1 op 02-09-2023 11:12 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:30
ton1 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:37:
Welke nieuwe cv ketel?
Ik wil de Quatt laten installeren. Om verschillende redenen gaan wij ook meteen onze cv ketel vervangen. Quatt geeft aan dat met name Remeha goed samen gaat met Quatt.
Weet iemand voor elk type Remeha dat vooral geldt, de Avanta Ace 28c CW4 of de Tzerra Ace 28c CW4?
Ik denk dat dat weinig uitmaakt. De Ace toevoeging geeft aan dat se aansturing vrij vergelijkbaar is. Ik zou vooral voor de ketel gaan met het laagste minimale vermogen. Geen idee wat de exacte verschillen zijn tussen de Avanta en Tzerra.

Zelf heb ik een Calenta Ace en die pendelt nog wat af in de winter ondanks minimale ventilator (vermogens) setting.

Maar ik hoop hem met de Quatt vrijwel niet meer nodig te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
ton1 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:37:
Welke nieuwe cv ketel?
Weet iemand voor elk type Remeha dat vooral geldt, de Avanta Ace 28c CW4 of de Tzerra Ace 28c CW4?
die vraag zou je eigenlijk aan Quatt moeten stellen.

Normaal gezien zouden dat vrijwel alle moderne CV ketels dit moeten kunnen.
Voor wat ik weet zal in de meeste gevallen de CV-ketel via aan/uit worden aangestuurd, OT is natuurlijk ook een optie (maar dan moet je wel kijken of de combinatie tussen CIC en CV ketel wel goed gaat). Sommige CV ketels hebben ook hun eigen type aansturing, dus dat is wel een punt van aandacht.

Hou wel rekening dat je in combinatie met de warmtepomp een veel kleinere CV-ketel nodig hebt, de keuze zal naar mijn verwachting eerder bepaald worden door de CW klasse (SWW) die je graag wilt (CW-3 , 4 ...).

Ik zelf zou dan voor een standaard aan.uit in de kleinste uitvoering met de gewenste CW klasse gaan.

Echter is er wel één ander ding wat je aan zou moeten denken, als je toch nu ook je CV wilt vervangen.

Je zult daar wel een goede reden voor hebben.

De vraag is echter, is het dan niet eerder om ook naar het alteratief van een full electric te kijken met of zonder SWW functie, indien zonder dan aanggevuld met een warmtepompboiler.

Ja, deze keuze zal in eerste instantie duurder uitvallen. Echter je bespaart je ook de vaste kosten van een gasaansluiting
(minder dan 500m³ is dat circa 145 euro, boven de 500m³ is dat circa 200 euro per jaar)

bij een besparing van SWW (250m³)+15%van je gasverbruik verwarming (stel 900m³)= ruim 500€/jaar.
Hier zijn de extra stroomkosten echter nog niet meegerekend, als je uitgaat van een meerverbruik stoom van circa 600 kWh (ruwe benadering) blijft er een kleine 300 euro over.

Stel een ROI van 6 jaar:
Mag de meerprijs van deze all electric dus 6*650+2.000€(nieuwe CV ketel) = 5.900€ bedragen.
Een Full electric incl. SWW zou dus rond 9000 mogen kosten.

Lukt dat kan is dat mogelijk de betere oplossing, wordt het echter een stuk duurder dan moet je kijken of dat nog steeds voor jou een optie is.

Een ander probleem waar vaak niet aan gedacht word is het geluid, zeker in de randstad en overige steden waar de bebouwing redelijk dicht op elkaar staat kan dat wel of niet een probleem worden.
Een grotere (die heb dan namelijk wel nodig) maakt gewoon wat meer lawaai, de Quatt is daarbij een van de stillste in zijn vermogensklasse.

Een ander punt is de beschikbare ruimte voor een boilervat/warmtepompboiler, zeker in kleinere huizen kan dat ook nog een probleem worden.

Helaas zijn er geen gemakkelijke oplossingen voor jou probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 02-09-2023 12:46 . Reden: rekenfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Voor je cv heb je normaal toch ook geen backup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:44

Toppe

Oké ✅

@MacD007 gebruik van alinea’s zou geen kwaad kunnen. Er is geen doorkomen aan die lappen tekst.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Toppe schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:25:
@MacD007 gebruik van alinea’s zou geen kwaad kunnen. Er is geen doorkomen aan die lappen tekst.
sorry, dank je wel voor je opbouwende kritiek, je hebt helemaal gelijk. ga het direct aanpassen. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
JWT schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:19:
Voor je cv heb je normaal toch ook geen backup?
Jup, daar heb je wel een punt. Ik pas mijn tekst wel hierop aan.

Mogelijk dat het ook meer een buikgevoel is wat bij mij leeft, en ik hier de plank volledig mis sla.

Echter het lijkt er op, mogelijk dat lui die daar meer inzitten iets zinvol over kunnen zeggen dat veruit de meeste storingen bij CV (ten minste mijn eigen ervaringen, ik kan me mijn laatste storing al helemaal niet meer herinneren) niet vaak en als ze optreden ook relatief snel verholpen kunnen worden.

Bij een warmtepomp weet ik dit eigenlijk niet. ik denk ook dat dit mogelijk ook meer koud water vrees is en een backup bij een warmtepomp net zo overbodig is als bij een CV.
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:42:
Bij een warmtepomp weet ik dit eigenlijk niet. ik denk ook dat dit mogelijk ook meer koud water vrees is en een backup bij een warmtepomp net zo overbodig is als bij een CV.
_/-\o_
Het 'voordeel' bij een warmtepomp is wel dat een backup sneller interessant is. Een CV ketel heeft in 99% van de woningen op zichzelf al voldoende vermogen om het hele huis te kunnen verwarmen. Bij een warmtepomp kun je er over nadenken om deze wat aan de kleine kant te pakken, en te combineren met een airco.

Je bent met een dubbele Quatt waarschijnlijk wel wat goedkoper uit dan met een enkele Quatt + airco, maar je wint er extra comfort mee in de zomer, en hebt direct een backup voor de Quatt / cv ketel combinatie, die zeker als de cv ketel wordt uitgefaseerd mogelijk wat extra zekerheid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Zelf zit ik liever 3 dagen in de kou dan dat ik niet kan douchen. Verklaard wellicht ook ons hoge waterverbruik :) maar kou kan je nog wel oplossen met een trui, sokken en wat servertjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Wat natuurlijk wel een puntje is dat een monoblock mogelijk kapot gaat bij niet werken en een defect. Een cv heeft daar geen last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:55
Toppe schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:25:
Of iets korter van stof :+

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raijmarcus
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-02 08:34
Goedemorgen, ik volg dit forum al lange tijd en heb me in juni '22 al ingeschreven voor de Quatt. Tot op heden had ik de stap nog niet gemaakt omdat ik in de tussentijd mijn woning heb voorzien van HR++ glas, mijn spouwmuren heb nageïsoleerd, het dak volledig heb vernieuwd (en uiteraard geïsoleerd) en zonnepanelen heb geplaatst. Nu komt de winter eraan en heb gisteren mijn adviesgesprek gehad met Quatt. Omdat ik al lang geleden heb ingeschreven kan ik de Quatt nog aanschaffen voor een wat lagere prijs dus dat is fijn.

Voor de zonnepanelen is er een aparte groep aangebracht in mijn meterkast (3x25a). De omvormer bevindt zich op de zolder en betreft een 7kW SolarEdge omvormer. Deze bevindt zich op 2 meter van de CV-ketel. Quatt adviseert de warmtepomp aan te sluiten op dezelfde groep als de zonnepanelen. Nu heb ik uiteraard enkele vragen.

1. Voor zover ik heb kunnen teruglezen in dit forum is dit al eerder geadviseerd. Heeft iemand hier ervaring mee? lever dit problemen op?

2. Aangezien Quatt zelf geen elektra doet is me geadviseerd een wandcontactdoos aan te brengen met minimaal 3 stopcontacten. Ik vraag me nu alleen even af waar ik deze zou kunnen afkoppelen. Hieronder een foto van de werkschakelaar onder mijn omvormer. Zover mijn logica gaat is de dikke kabel die links de schakelaar in gaat de ingaande voeding welke vervolgens doorgaat middels de rechterdraad naar de omvormer. Zouden jullie adviseren de ingaande kabel te onderbreken t.b.v. de wandcontactdoos voor de warmtepomp? Op de locatie van de onderbreking kan ik alles wegwerken in een lasdoos. Ik ben geen elektricien maar heb wel vaker wat elektra aangelegd. Alleen als het gaat om zware aansluitingen of techniek achter omvormers etc. dan haak ik af qua kennisniveau.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrEccNC3PXgFGkLYz5UZpOMSQow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ty5UJOUi2VW9JpV6hPrJK8Eo.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast heb ik een vrijstaande woning met zowel aan de zuid-west zijde als aan de noord-oost zijde plek om de Quatt te plaatsen. Dit kan op de grond of aan de gevel. Op de zuid-west zijde staat uiteraard meer zon maar komt ook de meeste regen. Op de noord-oost zijde is het droger maar ook koeler. De CV bevindt zich centraal op de zolder. Voor onderhoud en geluid zou ik hem graag op de grond plaatsen. Dat zorgt wel voor ca. 6 meter extra leidingwerk over de gevel. Maar klopt het dat het warmteverlies eigenlijk best meevalt?
zijn er verder nog tips voor enerzijds plaatsing in de zon/regen of droog/schaduw?

Alvast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:31
Raijmarcus schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:51:
Goedemorgen, ik volg dit forum al lange tijd en heb me in juni '22 al ingeschreven voor de Quatt. Tot op heden had ik de stap nog niet gemaakt omdat ik in de tussentijd mijn woning heb voorzien van HR++ glas, mijn spouwmuren heb nageïsoleerd, het dak volledig heb vernieuwd (en uiteraard geïsoleerd) en zonnepanelen heb geplaatst. Nu komt de winter eraan en heb gisteren mijn adviesgesprek gehad met Quatt. Omdat ik al lang geleden heb ingeschreven kan ik de Quatt nog aanschaffen voor een wat lagere prijs dus dat is fijn.

Voor de zonnepanelen is er een aparte groep aangebracht in mijn meterkast (3x25a). De omvormer bevindt zich op de zolder en betreft een 7kW SolarEdge omvormer. Deze bevindt zich op 2 meter van de CV-ketel. Quatt adviseert de warmtepomp aan te sluiten op dezelfde groep als de zonnepanelen. Nu heb ik uiteraard enkele vragen.

1. Voor zover ik heb kunnen teruglezen in dit forum is dit al eerder geadviseerd. Heeft iemand hier ervaring mee? lever dit problemen op?

2. Aangezien Quatt zelf geen elektra doet is me geadviseerd een wandcontactdoos aan te brengen met minimaal 3 stopcontacten. Ik vraag me nu alleen even af waar ik deze zou kunnen afkoppelen. Hieronder een foto van de werkschakelaar onder mijn omvormer. Zover mijn logica gaat is de dikke kabel die links de schakelaar in gaat de ingaande voeding welke vervolgens doorgaat middels de rechterdraad naar de omvormer. Zouden jullie adviseren de ingaande kabel te onderbreken t.b.v. de wandcontactdoos voor de warmtepomp? Op de locatie van de onderbreking kan ik alles wegwerken in een lasdoos. Ik ben geen elektricien maar heb wel vaker wat elektra aangelegd. Alleen als het gaat om zware aansluitingen of techniek achter omvormers etc. dan haak ik af qua kennisniveau.

Daarnaast heb ik een vrijstaande woning met zowel aan de zuid-west zijde als aan de noord-oost zijde plek om de Quatt te plaatsen. Dit kan op de grond of aan de gevel. Op de zuid-west zijde staat uiteraard meer zon maar komt ook de meeste regen. Op de noord-oost zijde is het droger maar ook koeler. De CV bevindt zich centraal op de zolder. Voor onderhoud en geluid zou ik hem graag op de grond plaatsen. Dat zorgt wel voor ca. 6 meter extra leidingwerk over de gevel. Maar klopt het dat het warmteverlies eigenlijk best meevalt?
zijn er verder nog tips voor enerzijds plaatsing in de zon/regen of droog/schaduw?

Alvast bedankt voor de moeite!
Het electra advies is ronduit slecht en gevaarlijk, een 7kW (max) omvormer zit waarschijnlijk op een 3 fase aansluiting. Is het een 1 fase dan is deze waarschijnlijk op 25A afgezekerd en daar wil/mag je geen wandcontactdozen op zetten aangezien die max 16A mogen hebben.

Gewoon een 1 fase 16A groepje in de meterkast erbij laten zetten en dit naar de warmtepomp (buiten) bedraden, de overige aansluitingen die je nodig hebt voor de CIC en thermostaat kan je gewoon van de CV aansluiting halen.

Ik zou de buitenunit aan de warmste kant van de woning plaatsen, regen of geen regen, de WP rendeert het beste met de hoogste buitentemperatuur omdat hij warmte uit de buitenlucht haalt om je huis te verwarmen.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raijmarcus
Hier ter info de extra groep (aardlekautomaat) die is aangelegd voor de omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyZfFtyRCnBSgZMV7r7HGukrSKQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pm7pX4WVrZtOBqhKuKxTIsJx.jpg?f=fotoalbum_tile

wijziging 5-9-2023: foto meterkast verwijderd i.v.m. privé-gegevens.

[ Voor 34% gewijzigd door Raijmarcus op 05-09-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:31
Raijmarcus schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:05:
Hier ter info de meterkast en extra groep (aardlekautomaat) die is aangelegd voor de omvormer. [TABLE]
Ja 3 fase dus, niet doen. Gewoon 1 groepje erbij laten zetten voor de WP op een 16Ampere aardlek automaat (alamat) , want je huidige aardlekken zitten vol.

[ Voor 11% gewijzigd door rvdgaag op 03-09-2023 10:14 ]

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
vaag advies inderdaad om een een stopcontact 1 fase aan te sluiten op een 3-fase aangesloten (werk)schakelaar. In wezen zet je dan een 16A WCD op een 3-fase ALS.

Je zou ook nog als alternatief even kunnen kijken wat je momenteel allemaal op je groep van de CV ketel hebt.
Stel dat is alleen de CV ketel en bijv je MV en lampje van die ruimte, dan zou je ook daar nog van af kunnen tappen. (Bij een 4kW versie althans) Dat spaart weer een boel kabeltrekkerij.

[ Voor 75% gewijzigd door paQ op 03-09-2023 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raijmarcus
Dag Paq, ja ik zat zelf al te denken aan die laatste optie. De zolder zit op een aparte groep waarop alleen de CV, MV box en lamp van die ruimte zit. Het gaat inderdaad ook om alleen een enkele 4kW Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:41
Raijmarcus schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:19:
Dag Paq, ja ik zat zelf al te denken aan die laatste optie. De zolder zit op een aparte groep waarop alleen de CV, MV box en lamp van die ruimte zit. Het gaat inderdaad ook om alleen een enkele 4kW Quatt.
Dan is het geen probleem om de Quatt op dezelfde groep te zetten. Niet te moeilijk maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldABC
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-05 15:53
Raijmarcus schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:51:
Even aansluitend hierop: 9 augustus (ref RonaldABC in "Ervaringen met Quatt?") heb ik ook een vraag gesteld over wat de beste oriëntatie is van de quatt. Wij willen de quatt op een plat dak plaatsen en hebben daardoor meer mogelijkheden tav oriëntatie. Hier heb ik geen reactie op gezien of ik heb het gemist.

Aanvullende vraag wat is de in- en uitgaande kant van de luchtstroom door de quatt? Ik vermoed dat de uitgaande kant de voorzijde is, de zijde waarop met het paneel met het logo erop, klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
RonaldABC schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:41:
[...]

Even aansluitend hierop: 9 augustus (ref RonaldABC in "Ervaringen met Quatt?") heb ik ook een vraag gesteld over wat de beste oriëntatie is van de quatt. Wij willen de quatt op een plat dak plaatsen en hebben daardoor meer mogelijkheden tav oriëntatie. Hier heb ik geen reactie op gezien of ik heb het gemist.

Aanvullende vraag wat is de in- en uitgaande kant van de luchtstroom door de quatt? Ik vermoed dat de uitgaande kant de voorzijde is, de zijde waarop met het paneel met het logo erop, klopt dit?
Klopt!

Gevoelsmatig zou ik de voor en achterzijde naar plekken proberen te richten waar geluid minder doet. Officieel is de geluidsuitstraling een perfecte bol, maar ik heb het idee dat direct er voor en er achter meer geluid hoorbaar is dan aan de zijkanten.

Als je de optie(s) hebt zou ik ook nadenken over zon. Kun je een plek vinden waar de zon een paar uur (extra) per dag op staat dan kan dit efficientiewinst opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Raijmarcus schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:19:
In dat geval ergens daar op proberen in te haken.
Als er nu een opbouw stopcontact zit is het helemaal eenvoudig. Maar in wezen moet het ook op een verdeeldoos kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
onlinaius schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:25:
[...]

Klopt!

Gevoelsmatig zou ik de voor en achterzijde naar plekken proberen te richten waar geluid minder doet. Officieel is de geluidsuitstraling een perfecte bol, maar ik heb het idee dat direct er voor en er achter meer geluid hoorbaar is dan aan de zijkanten.

Als je de optie(s) hebt zou ik ook nadenken over zon. Kun je een plek vinden waar de zon een paar uur (extra) per dag op staat dan kan dit efficientiewinst opleveren.
Helaas zul je moeten kijken naar de wettelijke bepalingen die hiervoor gelden, en dat is dat de geluidsbron als een bol wordt gezien, waarbij wel rekening wordt gehouden met reflecties van bv een muur.
Aan de andere kant, ondertussen geven de huidige gebruikers van de Quatt (ervaringsdeskundigen) wel aan dat het geluid heel goed meevalt (zowel voor je eigen woning en medebewooners als ook voor je buren. Heeft dus meer met mogelijk lastige buren te maken voor dat dit een probleem gaat worden, want dan word puur naar de feiten 55/52 dB van de Quatt gekeken.

Een ander punt wat ik uit de foto van @Raijmarcus zie ik twee dingen.
1) ik mis de verplichte hoofdschakelaar voor de PV verdeler
2) De CHINT NB310L is een 30mA aardlek, zo ver ik weet schrijft SolarEdge echter min. een 100mA aardlek voor, die zijn er in Nederland niet veel te krijgen, vaak word dan een 300mA aardlek gebruikt, de reden is dat je bij een 30mA kans loopt op een onbedoelde uitschakeling.

en zoals al eerder is genoemd, je mag geen 1-Fase verbruiker direct aan een 3-Fase Alamat aansluiten.

even een extra LS er bij plaatsen is bij jou helaas niet meer mogelijk omdat de 2 aanwezige ALS (aardlekschakelaars) al volledig in gebruik zijn (max 4 groepen (LS) per aardlek).

Eigenlijk is het nog veel erger, het gebruik van een 3-fase ALS (aardlekschakelaar) met 1-Fase LS (groepen) is eigenlijk niet gewenst en in de NEN1010 zelfs duidelijk afgeraden.

Oplossing volgens NEN1010:
1 3-fase ALS zou je voor de kookgroep, die nu dus mogelijk geen aardlek heeft, kunnen gebruiken.
De 2de ALS (3-fase) zou ik verwijderen en vervangen voor 2 1-Fase ALS voor je goepen 1-4 en 6-9 (groep 5 is eigenlijk je 3-fase kookgroep), gezien je groepenkast zou dat ook kunnen.
Je PV Verdeler is gewoon te klein gekozen, deze heeft namelijk ook zijn eigen, in dit geval 3-Fase Hoofdschakelaar nodig, die je nu mist en deze past in de huidige Verdelerkast helaas niet meer bij.

Blijkbaar is hier puur gekozen voor goedkoop, zie je ook aan het merk Alamat. _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 03-09-2023 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldABC
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-05 15:53
@MacD007: Er lopen hier twee punten door elkaar. Mijn vraag betrof puur de fysieke plaatsing ivm luchtstroom en doorstroom door de Quatt. Met als doel zo optimaal mogelijk rendement te behalen . Dit was ook, naar ik aanneem, de "Klopt!" reactie. Tav geluid heb ik geen vraag gesteld.
Daarnaast heb je het over de E-aansluiting en verwijs je ook naar een foto. Waar dit een verwijzing naar is, is mij niet duidelijk. Naar welke foto verwijs je?
Pagina: 1 ... 116 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.