Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 117 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.807.344 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
RonaldABC schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:33:
@MacD007: Er lopen hier twee punten door elkaar. Mijn vraag betrof puur de fysieke plaatsing ivm luchtstroom en doorstroom door de Quatt. Met als doel zo optimaal mogelijk rendement te behalen . Dit was ook, naar ik aanneem, de "Klopt!" reactie. Tav geluid heb ik geen vraag gesteld.
Daarnaast heb je het over de E-aansluiting en verwijs je ook naar een foto. Waar dit een verwijzing naar is, is mij niet duidelijk. Naar welke foto verwijs je?
klopt helemaal, sorry als ik daar onduidelijk in geweest ben. mijn opmerking ging puur om het verhaal rond geluid. _/-\o_

die foto waar ik naar verwijs is deze:
Raijmarcus van @Raijmarcus , dat is die van zijn groepenkast met de PV verdeler aan de rechter kant.

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 03-09-2023 17:14 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
@MacD007: Er lopen hier twee punten door elkaar. Mijn vraag betrof puur de fysieke plaatsing ivm luchtstroom en doorstroom door de Quatt. Met als doel zo optimaal mogelijk rendement te behalen . Dit was ook, naar ik aanneem, de "Klopt!" reactie. Tav geluid heb ik geen vraag gesteld.
Daarnaast heb je het over de E-aansluiting en verwijs je ook naar een foto. Waar dit een verwijzing naar is, is mij niet duidelijk. Naar welke foto verwijs je?
Op zich is de luchttemperatuur en vochtigheid leidend. De oriëntatie heeft weinig invloed.
Uiteraard: kun je hem uit ijzige wind houden, dan zou ik dat zeker doen. Of alleen een kwartslag draaien daarbij veel helpt is nog maar de vraag.
Of: zuidzijde in zonnetje om sneller door een defrost te komen bijv, alhoewel dat in de praktijk niet al te vaak voor zal komen. Veel defrosts komen namelijk met vochtig koud weer, niet bepaald de omstandigheden wanneer het zonnetje schijnt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:55
[b]MacD007 schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:10:
Helaas zul je moeten kijken naar de wettelijke bepalingen die hiervoor gelden, en dat is dat de geluidsbron als een bol wordt gezien, waarbij wel rekening wordt gehouden met reflecties van bv een muur.
Aangezien Ronald aangeeft dat er meer mogelijkheden zijn qua orientatie neem ik aan dat deze mogelijkheden ook wettelijk mogen.

Geluid zegt niet "Ik moet mij volgens de wet exact als een bol gedragen vanaf het punt van origine" dus kan het voor je eigen comfort en dat van de buren wel handig zijn om wat specifieker te kijken hoe het geluid zich precies verplaatst.

Ronald zou het ook eens kunnen proberen bij een draaiende airco (die staan komende week waarschijnlijk wel weer her en der te draaien), hoor je meer geluid als je 4 meter naast de airco gaat staan, of 4 meter voor de airco? Ik heb een sterk vermoeden dat dit voor de airco is, maar mogelijk heb ik het wel helemaal fout.

Voor de wet mag je hier geen rekening mee houden, maar als alle plaatsingsopties aan de wet voldoen zou ik kijken hoe je geluid kunt minimaliseren, en / of efficientie kunt maximaliseren.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
De klopt slaat inderdaad op de luchtstroom, aanzuigen van achteren, uitblazen van voren.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:54:
[...]

Op zich is de luchttemperatuur en vochtigheid leidend. De oriëntatie heeft weinig invloed.
Uiteraard: kun je hem uit ijzige wind houden, dan zou ik dat zeker doen. Of alleen een kwartslag draaien daarbij veel helpt is nog maar de vraag.
Of: zuidzijde in zonnetje om sneller door een defrost te komen bijv, alhoewel dat in de praktijk niet al te vaak voor zal komen. Veel defrosts komen namelijk met vochtig koud weer, niet bepaald de omstandigheden wanneer het zonnetje schijnt.
Draaien zodat de volle breedte zon pakt zal een heel k lein beetje helpen, maar het zal ook weer geen wereld van verschil maken.

Ik denk dat er meer te halen is door de plek waarop de pomp staat. Extra uren zon zullen zeker verschil maken. Ik raad Ronald ook aan om rekening te houden waar de lucht vandaan komt.

Theoretisch voorbeeldje: zwart is een met bitumen bedekt garagedak. Dit zal in de zon aardig wat warmte oppakken. Laat je de Quatt (groen) aanzuigen vanaf de dakkant dan zal de Quatt zijn lucht plusminus aanzuigen vanuit de rode driehoek. Qua efficientie zal dit beter zijn dan de Quatt omdraaien, waardoor deze vanaf de andere (blauwe / koude) kant aanzuigt. (even aangenomen dat er niet om de een of andere reden heel veel warmte geconcentreerd wordt voor de garage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Raijmarcus schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:05:
Hier ter info de meterkast en extra groep (aardlekautomaat) die is aangelegd voor de omvormer.
[Afbeelding][Afbeelding]
Beste @Raijmarcus, ik heb naar aanleiding van jou foto nog een reactie gegeven, mogelijk dat je deze echter niet hebt gezien omdat dit eigenlijk een reactie naar iemand anders was.

echter omdat dit wel mogelijk voor jou belangrijke informatie betrof hier nog de directe link. MacD007

als je vragen hierop hebt mag je me natuurlijk ook altijd een pm sturen.
idem ook als je hulp nodig hebt mbt de geluidseisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

RonaldABC schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:41:
[...]

Even aansluitend hierop: 9 augustus (ref RonaldABC in "Ervaringen met Quatt?") heb ik ook een vraag gesteld over wat de beste oriëntatie is van de quatt. Wij willen de quatt op een plat dak plaatsen en hebben daardoor meer mogelijkheden tav oriëntatie. Hier heb ik geen reactie op gezien of ik heb het gemist.
Pal op het zuiden want daar zit de meeste warmte.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
rvdgaag schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:46:
[...]

Het electra advies is ronduit slecht en gevaarlijk, een 7kW (max) omvormer zit waarschijnlijk op een 3 fase aansluiting. Is het een 1 fase dan is deze waarschijnlijk op 25A afgezekerd en daar wil/mag je geen wandcontactdozen op zetten aangezien die max 16A mogen hebben.
waarschijnlijk bedoel je hier de hoofdzekering van de netbeheerder, die zal standaard op 25A per Fase zitten, een hogere afzekering is gewoon een heel stuk duurder in vastrecht, dus dat doe je alleen als je dat echt nodig hebt. Gezien zijn groepenkast is dat zeer onwaarschijnlijk.

Echter moet er zich nog een gebruikers zekering tussen de gebruiker en de hoofdzekering bevinden, een losse gebruiker zonder LS direct op hoofdzekering mag niet. Deze LS is een factor 1,6 kleiner van de hoofdzekering, bij 25A is dat dus 16A.
Gewoon een 1 fase 16A groepje in de meterkast erbij laten zetten en dit naar de warmtepomp (buiten) bedraden, de overige aansluitingen die je nodig hebt voor de CIC en thermostaat kan je gewoon van de CV aansluiting halen.
hij heeft geen plek over in één van zijn ALS's (max. 4 Groepen per ALS) over om een losse LS (groep) erbij te zetten, los van het feit dat je een 3-Fase ALS eigenlijk niet voor losse 1-fase LS (groep) zou moeten gebruiken.
Ik zou de buitenunit aan de warmste kant van de woning plaatsen, regen of geen regen, de WP rendeert het beste met de hoogste buitentemperatuur omdat hij warmte uit de buitenlucht haalt om je huis te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:33
Ik denk dat een nadeel van een warmtepomp pal op de volle zon ( het zuiden) is dat de temperatuur sensor die de externe temperatuur meet eigenlijk niet meer correct is?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,3850 kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:36

Trackerfire

BTC HODLER

berrieberrie schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:08:
Ik denk dat een nadeel van een warmtepomp pal op de volle zon ( het zuiden) is dat de temperatuur sensor die de externe temperatuur meet eigenlijk niet meer correct is?
Jep, maar of het een negatief effect heeft geen idee. Hier op t balkon op t zuiden, windstille plek.

Quatt zelf ook erg warm, kleurtje helpt daaraan mee natuurlijk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESiN3cwERvWjy-dAJ1x9SOKlSPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7owkrOuQCRK3T3qUNfKjXKb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Trackerfire op 03-09-2023 20:41 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9cgN4rzDcSl970a2KnoQS6Ruv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3HsDVHpliJ4hNwbv1DMkHmi2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yD9S5IV0ZNxkFfQVvUt9DYOs994=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rheg01PULBrXDf5KBClUAFo9.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen vrijdag zijn de twee units (8KW) bij mijn ouders geplaatst.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 1x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Trackerfire schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:39:
[...]

Jep, maar of het een negatief effect heeft geen idee. Hier op t balkon op t zuiden, windstille plek.

Quatt zelf ook erg warm, kleurtje helpt daaraan mee natuurlijk!

[Afbeelding]
De ambient temperatuur is een van de parameters aan de hand waarvan de wp zijn 'inzet' bepaalt, en met name bij het opstarten. Hoe groter het verschil tussen ambient en set, hoe feller het opstarten zal zijn.
Dat zie ik althans zo terug bij mijn Therma V, maar ook bij de warmtepomp van het zwembad en ook de Samsung airco's.
Warm(er) dak bitumen helpt hooguit marginaal, maar ik denk dat het te verwaarlozen is. De lucht op die plek net boven je dak waar de zon op schijnt zal allicht wat warmer zijn, maar dat is met de fan van de wp aan binnen enkele tellen vervlogen. Het debiet van die fans is enorm. Het is dus al snel weer 'gewoon' de luchttemperatuur die er toe doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raijmarcus
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-05 23:01
MacD007 schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:10:
[...]

.....
Een ander punt wat ik uit de foto van @Raijmarcus zie ik twee dingen.
1) ik mis de verplichte hoofdschakelaar voor de PV verdeler
2) De CHINT NB310L is een 30mA aardlek, zo ver ik weet schrijft SolarEdge echter min. een 100mA aardlek voor, die zijn er in Nederland niet veel te krijgen, vaak word dan een 300mA aardlek gebruikt, de reden is dat je bij een 30mA kans loopt op een onbedoelde uitschakeling.

en zoals al eerder is genoemd, je mag geen 1-Fase verbruiker direct aan een 3-Fase Alamat aansluiten.

even een extra LS er bij plaatsen is bij jou helaas niet meer mogelijk omdat de 2 aanwezige ALS (aardlekschakelaars) al volledig in gebruik zijn (max 4 groepen (LS) per aardlek).

Eigenlijk is het nog veel erger, het gebruik van een 3-fase ALS (aardlekschakelaar) met 1-Fase LS (groepen) is eigenlijk niet gewenst en in de NEN1010 zelfs duidelijk afgeraden.

Oplossing volgens NEN1010:
1 3-fase ALS zou je voor de kookgroep, die nu dus mogelijk geen aardlek heeft, kunnen gebruiken.
De 2de ALS (3-fase) zou ik verwijderen en vervangen voor 2 1-Fase ALS voor je goepen 1-4 en 6-9 (groep 5 is eigenlijk je 3-fase kookgroep), gezien je groepenkast zou dat ook kunnen.
Je PV Verdeler is gewoon te klein gekozen, deze heeft namelijk ook zijn eigen, in dit geval 3-Fase Hoofdschakelaar nodig, die je nu mist en deze past in de huidige Verdelerkast helaas niet meer bij.

Blijkbaar is hier puur gekozen voor goedkoop, zie je ook aan het merk Alamat. _/-\o_
Dank voor je inhoudelijke reactie. Vooralsnog werkt het systeem met zonnepanelen al een jaar foutloos. Er zit een werkschakelaar naast de omvormer. Is dat hetzelfde als een hoofdschakelaar?

Aangezien de zolder op een aparte groep zit met nu alleen wat led-lampjes, de CV-ketel en MV box lijkt me dat daar nog voldoende ruimte is om daar de warmtepomp aan toe te voegen.

Voor wat betreft positionering, ga ik dan ook voor de locatie aan warmere zuid-west zijde van het huis.

Bedankt voor al jullie reacties en input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Raijmarcus schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:58:
[...]

Dank voor je inhoudelijke reactie. Vooralsnog werkt het systeem met zonnepanelen al een jaar foutloos. Er zit een werkschakelaar naast de omvormer. Is dat hetzelfde als een hoofdschakelaar?
Nee,
deze heeft een hele andere functie en mag niet hiervoor gebruikt worden.

De hoofdschakelaar in je PV verdeler (dat witte kastje waar nu de alamat voor je PV installatie zit) is er voor om alles wat zich achter de hoofdschakelaar verbind spanningsloos te maken.

sorry, ik heb deze eisen niet gemaakt, echter weet wel dat deze juist bedoeld zijn om een veilige installatie, en dus ook een veilige situatie voor jouw huis en bewoners te kunnen garanderen.
helaas is dat met jou installatie niet het geval,
sorry ik kan het er niet beter van maken. Niet alles wat mogelijk werkt is ook toegestaan.
Aangezien de zolder op een aparte groep zit met nu alleen wat led-lampjes, de CV-ketel en MV box lijkt me dat daar nog voldoende ruimte is om daar de warmtepomp aan toe te voegen.
Gezien dat de Quatt max. 12A gaat trekken, zou dat op zich wel kunnen, dit betekend echter wel dat de rest op max. dus niet meer dan 4A mag trekken. (en alles op max berekenen, kijk maar op de type plaatjes van de CV en de MV box). Als je me via een pm de foto's van deze typeplaatjes stuurt wil je wel even helpen.

bedenk echter wel, zeker in jou situatie waar je eigenlijk al met een raar systeem zit (3-Fase ALS met losse 1-Fase groepen), als in een van deze groepen een aardfout optreed, valt alles uit, dus geen warmtepomp maar ook geen CV. aardfouten zijn soms ook best lastig op te sporen.

Ik zou dat dus niet doen, je zou ook voor een 1-Din Alamat kunnen kiezen voor de Quatt, dan ben je daar tenminste onafhankelijk van de rest ermee, kosten een kleine 50 euro.
Voor wat betreft positionering, ga ik dan ook voor de locatie aan warmere zuid-west zijde van het huis.

Bedankt voor al jullie reacties en input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Er zit toch een 4P hoofdschakelaar? Ik kan zo niet zien dat die 3Fase ALS daar niet achter zou zitten. (Zou zelfs onlogisch zijn als de PV installateur dat aan de onderzijde zou aanknopen)
En die ALS is een 300mA (geen 30), niks mis mee.

[ Voor 66% gewijzigd door paQ op 04-09-2023 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04:46
MacD007 schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:34:
[...]

Nee,
deze heeft een hele andere functie en mag niet hiervoor gebruikt worden.

De hoofdschakelaar in je PV verdeler (dat witte kastje waar nu de alamat voor je PV installatie zit) is er voor om alles wat zich achter de hoofdschakelaar verbind spanningsloos te maken.

sorry, ik heb deze eisen niet gemaakt, echter weet wel dat deze juist bedoeld zijn om een veilige installatie, en dus ook een veilige situatie voor jouw huis en bewoners te kunnen garanderen.
helaas is dat met jou installatie niet het geval,
sorry ik kan het er niet beter van maken. Niet alles wat mogelijk werkt is ook toegestaan.

[...]

Gezien dat de Quatt max. 12A gaat trekken, zou dat op zich wel kunnen, dit betekend echter wel dat de rest op max. dus niet meer dan 4A mag trekken. (en alles op max berekenen, kijk maar op de type plaatjes van de CV en de MV box). Als je me via een pm de foto's van deze typeplaatjes stuurt wil je wel even helpen.

bedenk echter wel, zeker in jou situatie waar je eigenlijk al met een raar systeem zit (3-Fase ALS met losse 1-Fase groepen), als in een van deze groepen een aardfout optreed, valt alles uit, dus geen warmtepomp maar ook geen CV. aardfouten zijn soms ook best lastig op te sporen.

Ik zou dat dus niet doen, je zou ook voor een 1-Din Alamat kunnen kiezen voor de Quatt, dan ben je daar tenminste onafhankelijk van de rest ermee, kosten een kleine 50 euro.

[...]
Dat is toch niet nodig? er zit een hoofdschakelaar in de meterkast, dan hoeft er geen extra hoofdschakelaar in dat PV verdeelkastje zitten voor zover ik weet. @Raijmarcus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raijmarcus
paQ schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:40:
Er zit toch een 4P hoofdschakelaar? Ik kan zo niet zien dat die 3Fase ALS daar niet achter zou zitten. (Zou zelfs onlogisch zijn als de PV installateur dat aan de onderzijde zou aanknopen)
En die ALS is een 300mA (geen 30), niks mis mee.
Klopt, die 3Fase aardlekschakelaar zit achter de 4P hoofdschakelaar die je ernaast ziet en betreft 0.3A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Raijmarcus schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:44:
[...]

Klopt, die 3Fase aardlekschakelaar zit achter de 4P hoofdschakelaar die je ernaast ziet en betreft 0.3A.
Dan zie ik niet wat hier niet in orde zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
paQ schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:40:
En die ALS is een 300mA (geen 30), niks mis mee. 100 mA is wellicht wenselijker, maar lastiger te krijgen =(en stuk duurder)
Klopt, die Alamat, geen ALS (dat is dus een aardlekschakelaar en geen aardlekautomaat, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar), is een 300mA, dus dat is goed voor de PV, ik heb daar me blijkbaar op verkeken.
Echter bij het toepassen van een PV verdeler is er de eis dat deze dus een eigen hoofdschakelaar dient te bezitten, en die zit dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Het is nu 4P Hoofdschakelaar > 300mA 3F aardlek Automaat.
Dat is geen verdeler.
Het is een verdeler als je een bestaande groep ook wilt gebruiken om de PV op aan te sluiten, maar dat blijkt hier niet uit. (althans niet uit de foto en ook niet uit de uitleg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
paQ schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:45:
[...]

Dan zie ik niet wat hier niet in orde zou zijn.
ik vrees dat we langs elkaar aan het praten zijn,
ik bedoelde dat :
als je de twee ALS die je op de "hoofd" groepenkast ziet, deze zijn van het type 3-Fase die echter achter zich enkele 1-fase groepen hebben staan, volgens de norm is dat eigenlijk niet wenselijk.
ook zijn er 9 groepen (kookgroep telt als één), dus voor twee ALS is dat eigenlijk al één te veel.

Helaas kan ik je niet helemaal volgen met je laatse opmerking wel of geen verdeler (die naast de eigenlijke groepenkast), daar is alleen een Alamat 3-Fase 300mA te zien, duidelijk voorzien van de sticker PV installatie, dus ik interpreteer dit als een verdeler.

Mogelijk dat er argumenten zijn waardoor je dit niet als een "PV-verdeler"moet zien, echter zou ik deze in deze situatie niet weten. De beste man is natuurlijk wel geholpen met een goed advies, dus als er argumenten zijn om het zo te laten en ook conform de norm is is het natuurlijk het beste. _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door MacD007 op 04-09-2023 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
MacD007 schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:20:
[...]

ik vrees dat we langs elkaar aan het praten zijn,
ik bedoelde dat :
als je de twee ALS die je op de "hoofd" groepenkast ziet, deze zijn van het type 3-Fase die echter achter zich enkele 1-fase groepen hebben staan, volgens de norm is dat eigenlijk niet wenselijk.
ook zijn er 9 groepen (kookgroep telt als één), dus voor twee ALS is dat eigenlijk al één te veel.

Helaas kan ik je niet helemaal volgen met je laatse opmerking wel of geen verdeler (die naast de eigenlijke groepenkast), daar is alleen een Alamat 3-Fase 300mA te zien, duidelijk voorzien van de sticker PV installatie, dus ik interpreteer dit als een verdeler.

Mogelijk dat er argumenten zijn waardoor je dit niet als een "PV-verdeler"moet zien, echter zou ik deze in deze situatie niet weten. De beste man is natuurlijk wel geholpen met een goed advies, dus als er argumenten zijn om het zo te laten en ook conform de norm is is het natuurlijk het beste. _/-\o_
Dit is geen PV verdeler, gewoon een uitbreiding op de meterkast.

Een PV verdeelkast is een compacte meterkast die een bestaande groep, voor bijvoorbeeld een wasmachine, opdeelt in twee groepen. Hierbij kun je dan een groep gebruiken voor de opgewekte energie en de andere groep voor energieafname.
Dat is hier niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
HBO88 schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:12:
[...]

Dit is geen PV verdeler, gewoon een uitbreiding op de meterkast.

Een PV verdeelkast is een compacte meterkast die een bestaande groep, voor bijvoorbeeld een wasmachine, opdeelt in twee groepen. Hierbij kun je dan een groep gebruiken voor de opgewekte energie en de andere groep voor energieafname.
Dat is hier niet het geval.
Dat vraag ik me namelijk wel af, of dit zo is, is het een uitbreiding dan heb je die hoofdschakelaar in de sub niet nodig, alleen of een dergelijke kastje , ookal zit die naast de groepenkast, als een uitbreiding gezien mag worden ??, ik ben daar dus niet zeker van.

Overigens het gebruik van een 3-fase aardlek voor afzondelijke 1-fase groepen mag dus na 2016 niet meer, is de groepenkast voor die datum dan mag de huidige situatie wel, alleen bij een uitbreiding kom je in een grijs gebied, want word er exact met "ingrijpende aanpassingen zijn verricht aan de elektrische installatie of de groepenkast"bedoeld? Bv het plaatsen van een äanvullende kast" zou al snel tot een ingrijpende aanpassing gezien kunnen worden.

Dan is hier ook nog iets speciaals aan de hand, het is namelijk een PV verdeelkast, dus als je maar één hoofdschakelaar hebt en deze uitschakelt mag je aannemen dat hierdoor de stroomtoevoer geheel is afgesloten, mede omdat deze lastscheider tussen toevoer (het net) en de huisinstallatie is geplaatst.
Nu kan er echter via de andere kant (PV kant) dus ook spanning binnenkomen die dus niet word beinvloed door de hoofdschakelaar. Een Alamat kan hierbij echter niet als "lastscheider" worden gebruikt. Dus door een hoofdschakelaar bij de PV kast voorkom je dat deze verder de huisinstallatie kan beinvloeden.

[ Voor 30% gewijzigd door MacD007 op 04-09-2023 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Zoals @HBO88 ook al uitlegt: stel je pakt de wasmachine groep waar je ook je PV op wilt aansluiten zodat je geen extra kabels hoeft te trekken bijvoorbeeld, dan kun je die groep verdelen, middels een PV verdeler.
Een kastje met hoofdschakelaar, een automaat voor de wasmachine en een voor de PV. Stopcontactje erbij (want je moet je wasmachine nog wel inprikken natuurlijk)

Als @Raijmarcus aangeeft dat die PV aardlek automaat aan de hoofdschakelaar zit (wat ik logisch zou vinden gezien het een 3 fase omvormer betreft) dan hoeft daar mijns inziens niet weer een hoofdschakelaar tussen alleen maar omdat ie in een kastje er naast zit (zonder tussenkomst van leidingwerk).

M.a.w. lekker laten zitten, en voor je Quatt stroom aftappen van je WCD van je CV.
MacD007 schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:05:
[...]

Dan is hier ook nog iets speciaals aan de hand, het is namelijk een PV verdeelkast, dus als je maar één hoofdschakelaar hebt en deze uitschakelt mag je aannemen dat hierdoor de stroomtoevoer geheel is afgesloten, mede omdat deze lastscheider tussen toevoer (het net) en de huisinstallatie is geplaatst.
Nu kan er echter via de andere kant (PV kant) dus ook spanning binnenkomen die dus niet word beinvloed door de hoofdschakelaar. Een Alamat kan hierbij echter niet als "lastscheider" worden gebruikt. Dus door een hoofdschakelaar bij de PV kast voorkom je dat deze verder de huisinstallatie kan beinvloeden.
het is geen PV verdeelkast....

Als je die Alamat uitflipt, (of als die geïsoleerd raakt van de hoofdschakelaar) stopt je omvormer met stroom doorgeven en zal een AC error geven. Er staat dan alleen nog sap op de DC zijde van je omvormer.

edit:
@Ronald weet hier echt alles over.
Misschien kan die er een lichtje op schijnen

[ Voor 40% gewijzigd door paQ op 04-09-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:21
@paQ discussie is niet focused genoeg om er zo even wat over te zeggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ronald schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:58:
@paQ discussie is niet focused genoeg om er zo even wat over te zeggen.
dan jat ik even de foto:
[notmyphoto]
De aardlek automaat rechts (apart) van de 3F PV zit gewoon op de hoofdschakelaar.
Moet die worden gezien als verdeler, en zo ja, moet er dan nog een hoofdschakelaar voor?

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 05-09-2023 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 10:21
100% zeker ben ik niet, maar ik denk dat dit als 1 verdeler gezien mag worden en dus geen extra hoofdschakelaar nodig is.
Huisinstallatie topic zit natuurlijk de echte expertise op dit gebied.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
niet voor een of ander maar het gaat nu al bijna 2 pagina's of al dan niet welke aardlekbeveiliging op een PV verdeler hoort, danwel andere adviezen over meterkast.
Lijkt me allemaal erg offtopic, gezien het punt waarbij dit nog over Quatt gaat, al gepasseerd was na het commentaar & consensus "geen 1 fase WP op een 3 fase PV werkschakelaar. Punt"

Kunnen we weer terug naar Quatt wellicht?

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daseth
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 05-12-2023
Heeft iemand een toekomst overwogen wanneer Quatt failliet gaat en er niemand is om de servers draaiende te houden?

Kan de CIC blijven werken? Is de Quatt compatibel met andere controllers? Misschien niet zo slim als de CIC maar toch functioneel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdB0001
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-11-2024
paQ schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:09:
[...]

dan jat ik even de foto:
[Afbeelding]

De aardlek automaat rechts (apart) van de 3F PV zit gewoon op de hoofdschakelaar.
Moet die worden gezien als verdeler, en zo ja, moet er dan nog een hoofdschakelaar voor?
Handig om een foto met het wachtwoord van je router op internet te zetten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:23
Daseth schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:14:
Heeft iemand een toekomst overwogen wanneer Quatt failliet gaat en er niemand is om de servers draaiende te houden?

Kan de CIC blijven werken? Is de Quatt compatibel met andere controllers? Misschien niet zo slim als de CIC maar toch functioneel?
Ik heb een testje vandaag met de CIC offline, de Quatt draait gewoon en is te bedienen waar nodig lokaal via je wlan/lan. De calculatie wat het gunstigste tarief is (gas of electra) zal je dan zelf moeten maken.

Ik verwacht dat er eerdaags bekend wordt wat de modbus registers zijn die door de controller gebruikt worden, dan kun je met HA ofzo eenvoudig zelf alles direct sturen.

Software updates mis je dan maar zeg het nou zelf wat kan er aan de software in de WP nog verbeterd worden nu ?

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raijmarcus
RvdB0001 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 07:47:
[...]

Handig om een foto met het wachtwoord van je router op internet te zetten :o
Dank voor de tip _/-\o_ . Ik haal de foto's weg, aangezien het toch al te lang over mijn meterkast is gegaan hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schovie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-11-2024
Mijn CIC maakt steeds een tikkend geluid. Om de seconde hoor ik een tik. Hebben jullie daar ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

schovie schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:05:
Mijn CIC maakt steeds een tikkend geluid. Om de seconde hoor ik een tik. Hebben jullie daar ook last van?
Nope! Even support mailen...

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Nee, maar ook bij mij is de CiC relatief luidruchtig. Bij mij zit er een hoge pieptoon in wat elke paar seconden kort een lagere frequentie krijgt. Op de plek waar de CiC hangt is het niet storend, dus ik zit er niet echt mee, maar voor een relatief eenvoudig stuk elektronica maakt de CiC wel opvallend veel geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Hier een "doodstille" CiC. Weet niet of het uitmaakt, bekabeld aangesloten.

Voor de mensen met een Intergas HRE/HRECO dit zijn de parameters die de installateurs (als 't goed is) aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfTq6iLspD-LpfpUYdQ6ESBm_0w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o0qcc2UbNZmVqtReFUdGREpz.png?f=user_large

3. is de maximale capaciteit modulerende cv-pomp standaardwaarde = 80
c. is de minimum capaciteit modulerende cv-pomp standaardwaarde = 40
Dit zijn de enige instellingen die wij aanpassen, voor de rest mag het naar uw eigen wens worden aangepast.
Wel raden wij aan de maximale CV temperatuur op 60 of hoger te houden. Dit omdat de wamtepomp het water tot 55 graden kan verwarmen. Als dan de ketel minder hoog staat ingesteld vindt deze snel dat er te warm water binnen komt bij de ketel en zal dan steeds uit gaan. Deze gaat hierdoor pendelen en dat is heel slecht voor eht verbruik.

[ Voor 12% gewijzigd door Trackerfire op 05-09-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:13

charrel

Cortisol4life..

Hier ook hoor, hoge pieptoon/ zoem komt er op momenten uit. Ik hoor het wel, de kids en de vrouw niet. Zelfde met alle gu10 hue lampen in het plafond in de woonkamer. Deze maken ongeveer hetzelfde geluid, ik ben de enige die het hoort. Dus vermoedelijk ben je gezegend met een prima gehoor :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:52
onlinaius schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:07:
[...]

Nee, maar ook bij mij is de CiC relatief luidruchtig. Bij mij zit er een hoge pieptoon in wat elke paar seconden kort een lagere frequentie krijgt. Op de plek waar de CiC hangt is het niet storend, dus ik zit er niet echt mee, maar voor een relatief eenvoudig stuk elektronica maakt de CiC wel opvallend veel geluid.
Bij mij ook exact zelfde gepiep, met interval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:53
Trackerfire schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:08:
Hier een "doodstille" CiC. Weet niet of het uitmaakt, bekabeld aangesloten.

Voor de mensen met een Intergas HRE/HRECO dit zijn de parameters die de installateurs (als 't goed is) aanpassen.

[Afbeelding]

3. is de maximale capaciteit modulerende cv-pomp standaardwaarde = 80
c. is de minimum capaciteit modulerende cv-pomp standaardwaarde = 40

Dit zijn de enige instellingen die wij aanpassen, voor de rest mag het naar uw eigen wens worden aangepast.
Wel raden wij aan de maximale CV temperatuur op 60 of hoger te houden. Dit omdat de wamtepomp het water tot 55 graden kan verwarmen. Als dan de ketel minder hoog staat ingesteld vindt deze snel dat er te warm water binnen komt bij de ketel en zal dan steeds uit gaan. Deze gaat hierdoor pendelen en dat is heel slecht voor eht verbruik.

[...]
Interessant.... Mijn ketel staat op 40 graden, maar zo te lezen kan ik deze met de Quatt geïnstalleerd beter op 60 graden zetten?

[ Voor 22% gewijzigd door okijokii op 06-09-2023 09:28 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
okijokii schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:27:
[...]

Interessant.... Mijn ketel staat op 40 graden, maar zo te lezen kan ik deze met de Quatt geïnstalleerd beter op 60 graden zetten?
Ik denk dat dat sterk afhangt van de temperatuur waarmee je verwarmt.
Als je bijvoorbeeld 30 graden wil, dan zie ik niet waarom 40 te hoog zou zijn.
Zover ik begrijp kun je bij Quatt dat alleen niet zelf bepalen. De stooklijn wordt bepaald door settings die Quatt voor jou er in zet.
Andersom beredeneerd: als je nu altijd je ketel op 40 (of minder) had, en het wordt koud en de ketel moet bijspringen, zit je dus ineens op 60 graden te stoken :S Die logica ontgaat me eerlijk gezegd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
paQ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:39:
[...]

Zover ik begrijp kun je bij Quatt dat alleen niet zelf bepalen. De stooklijn wordt bepaalt door settings die Quatt voor jou er in zet.
Andersom beredeneerd: als je nu altijd je ketel op 40 (of minder) had, en het wordt koud en de ketel moet bijspringen, zit je dus ineens op 60 graden te stoken :S Die logica ontgaat me eerlijk gezegd wel.
Ja inderdaad.... Dat is ook niet logisch... Ik ben van plan om straks de thermostaat op 19.5 graden te zetten en niet weer aan te komen, heb vloerverwarming en radiatoren. Ik dacht dat 40° dan een goede temperatuur zou zijn op de ketel, maar word dus een beetje in verwarring gebracht door het bericht vanuit Quatt.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
okijokii schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:42:
[...]

Ja inderdaad.... Dat is ook niet logisch... Ik ben van plan om straks de thermostaat op 19.5 graden te zetten en niet weer aan te komen, heb vloerverwarming en radiatoren. Ik dacht dat 40° dan een goede temperatuur zou zijn op de ketel, maar word dus een beetje in verwarring gebracht door het bericht vanuit Quatt.
Als je het altijd afkon met 40 voorheen met een ketel die een keer of 8 aan ging per dag (Maar dat zal met radiatoren niet snel het geval zijn geweest denk ik?), dan zou je het in theorie ook met een lagere temperatuur moeten afkunnen met een warmtepomp die 1 lange run maakt op een lagere temperatuur.

either way: trial and error. Als het gewoon gaat met de ketel op 40 dan lekker zo laten. Pas als het een pendelfestijn wordt kun je hem natuurlijk zo hoger zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
paQ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:46:
[...]

Als je het altijd afkon met 40 voorheen met een ketel die een keer of 8 aan ging per dag (Maar dat zal met radiatoren niet snel het geval zijn geweest denk ik?), dan zou je het in theorie ook met een lagere temperatuur moeten afkunnen met een warmtepomp die 1 lange run maakt op een lagere temperatuur.

either way: trial and error. Als het gewoon gaat met de ketel op 40 dan lekker zo laten. Pas als het een pendelfestijn wordt kun je hem natuurlijk zo hoger zetten.
Ja inderdaad, we gaan het zien 👍 dank je

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:39:
[...]

Zover ik begrijp kun je bij Quatt dat alleen niet zelf bepalen. De stooklijn wordt bepaald door settings die Quatt voor jou er in zet.
Ik denk dat de logica vanuit Quatt is: "lekker hoog, dan krijgen we geen klanten aan de lijn die het huis niet warm krijgen".

60 graden is de one size fits all oplossing.

Als je niet bang bent om zelf een beetje te experimenteren zou ik zeker 40 proberen, ik ga het komende winter zelfs op 35 proberen (en gok dat dit wel lukt, aangezien ik vorige winter alles op de 5KW airco heb gedaan en ik blijf deze gebruiken als 2e verwarmingstoestel voordat ik de cv ketel aanzet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
onlinaius schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:30:
[...]

Ik denk dat de logica vanuit Quatt is: "lekker hoog, dan krijgen we geen klanten aan de lijn die het huis niet warm krijgen".

60 graden is de one size fits all oplossing.
Dat denk ik ook ja.
Aan fine-tunen kom je eigenlijk nooit toe op die manier. Maar goed, dat zal 90% van hun klanten met alleen een CV ketel ook nooit gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
ik snap deze discussie niet helemaal, hebben jullie het over het volgende?

De CIC bepaalt de verwarm curve Quatt (temperatuur is zelf niet in te stellen).
Als de quatt het niet aankan, schakelt hij de CV bij.
Die CV staat ingesteld op een bepaalde temperatuur (bijv. 60) en gaat tot die temperatuur het water verwarmen.

je krijgt dus opeens 60 graden water door je radiatoren ipv eerst ~35 van de Quatt. Als de kamer op temp komt zal de CV uitgaan en mogelijk blijft de quatt nog aan.
De CV kan dus gaan pendelen.
Dit is op te lossen door de temperatuur CV ketel iets lager te zetten.

En als je de CIC inleest in HA, kun je eenvoudig terugzien hoe vaak de CV ingeschakeld is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
HBO88 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:20:
ik snap deze discussie niet helemaal, hebben jullie het over het volgende?

De CIC bepaalt de verwarm curve Quatt (temperatuur is zelf niet in te stellen).
Als de quatt het niet aankan, schakelt hij de CV bij.
Die CV staat ingesteld op een bepaalde temperatuur (bijv. 60) en gaat tot die temperatuur het water verwarmen.

je krijgt dus opeens 60 graden water door je radiatoren ipv eerst ~35 van de Quatt. Als de kamer op temp komt zal de CV uitgaan en mogelijk blijft de quatt nog aan.
De CV kan dus gaan pendelen.
Dit is op te lossen door de temperatuur CV ketel iets lager te zetten.

En als je de CIC inleest in HA, kun je eenvoudig terugzien hoe vaak de CV ingeschakeld is toch?
Naja, volgens mij bedoelt Quatt in hun uitleg de pompdruk van de ketel, en niet de temperatuur. Als je die te laag zet, krijg je in wezen tijdelijk een vrij groot delta omdat er weinig flow is met veel afgifte. Het strookt alleen niet helemaal met de zinnen daarna om de temp op 60 of hoger te houden.

Als je radiatoren van 35 naar 60 gaan ineens, dan krijgt de warmtepomp ineens een compleet ander delta te verwerken. En als zijn stooklijn eerst "35" zegt, en er komt water terug van bijv 51 graden, dan zal hij vrij snel afschakelen lijkt me omdat je dan way buiten zijn hysterese komt.

kortom: ze zeggen eigenlijk het tegenovergestelde van wat jij zegt :+

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 06-09-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-05 21:52
robmaas schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:07:
Bij onze Quatt warmtepomp met Honeywell-Lyric-T6 wordt in de Resido App van de T6 de looptijd van de warmtepomp niet goed / sterk vertraagd doorgegeven.

Heden ( 30 aug) staat er voor 29 en 30 augustus : “gegevens niet ontvangen” Hoort dat zo of is er iets mis? Heb net T6 via App opnieuw met Internet verbonden maar nog steeds geen gegevens beschikbaar in de App.

Warmtepompen worden wel goed aangestuurd voor zo ver ik nu kan nagaan, maar nu dus geen inzage in looptijd ( en verbruik) zolang "Inzicht" nog niets doorgeeft in de Quatt App.

Iemand hier ervaring mee ?
Ik krijg nu helemaal geen loopptijd data meer binnen. Op mijn vraag hierover bij Resideo kreeg ik eerst emails met allemaal nergens op slaande antwoorden over instellen schema enzo. Vervolgens de aanbeveling om de Thermostaat uit de App te halen en er weer in te zetten. Sindsdien (3 Sept) geen data meer binnen gekregen. en oude eerder beschikbare data is verdwenen.

Op mijn vraag hierover kreeg ik het volgende te horen:
De looptijd is niet iets relevants dat zoveel aandacht zou vergen. Zolang de thermostaat de warmtepomp/CV in- en uitschakelt volgens de voorgeprogrammeerde bedrijfscyclus zou het goed moeten zijn

Aangegeven dat ik dat wel een opmerkelijk antwoord vond, kreeg ik de volgende opmerking gemaild:

Bedank voor uw reactie.

De thermostaat is slim en werkt naar behoren, de applicatie bevindt zich nog in de bètatest. Alle feedback wordt doorgestuurd naar de technische afdeling voor oplossing van de komende problemen

Toch n Chat-bot of wat ?

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Laatst online: 07-05 07:55

JWT

Bij bijvoorbeeld een valliant ecotec gaat hij bij warmtevraag eerst vol aan om dan terug te schroeven. Het enigste wat daar tegen helpt is het beperken van het vermogen. Volgens de quatt handleiding moet die naar 15kw max ipv 36 (🔥) , maar afgelopen jaar had ik al op het min van 6 gedraait. Lijkt me dat dat nu ook kan, ik wil max op de quatts draaien.

• MacD007
  • Nu online
JWT schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:50:
Bij bijvoorbeeld een valliant ecotec gaat hij bij warmtevraag eerst vol aan om dan terug te schroeven. Het enigste wat daar tegen helpt is het beperken van het vermogen. Volgens de quatt handleiding moet die naar 15kw max ipv 36 (🔥) , maar afgelopen jaar had ik al op het min van 6 gedraait. Lijkt me dat dat nu ook kan, ik wil max op de quatts draaien.
het is mooi dat dit in de Quatt handleiding staat, alleen heeft Quatt wel vergeten om aan te geven waar deze te vinden is, want meeleveren met hun product, zoals het eigenlijk gebruikelijk is (en ook wettelijk is voorgeschreven), daar doet Quatt niet aan.
Weet jij waar deze Handleiding te vinden is?
Ik denk dat je daarmee een heleboel Quatt bezitters blij mee kunt maken. O-)

Wat ze overigens ook vergeten zijn met te leveren is de verklaring van overeenstemming. Ik weet het, zeker in vergelijking met een handleiding, is dat voor de gemiddelde consument een onbelangrijk stukje papier. Echter het is gewoon een wettelijke bepaling waaraan voldaan dient te worden. Het ergste is dat Quatt deze gewoon heeft (anders zouden ze hun warmtepomp niet eens mogen verkopen).

Sorry Quatt, ik ben een behoorlijke fan, maar hiervoor is een tik op jullie fingers wel op zijn plaats. Doe er wat aan, want blijkbaar zijn deze dingen er dus gewoon en nee, deze zijn niet Top Secret en mogen (moeten) gewoon openbaar gemaakt worden. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldABC
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-05 19:26
@MacD007: Tav handleiding, geen idee of deze er is. Mbt CE verklaring deze is beschikbaar. Zie hier: https://support.quatt.io/...reenstemming-quatt-hybrid. Of deze voldoet is een andere vraag en kan ik niet beantwoorden. Maar deze is gepubliceerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCB1964
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-01 11:43
Na vele leerzame posts te hebben gelezen, is het tijd om wat terug te kunnen geven.

Het offerte-, koop- en installatieproces met Quatt is uitstekend verlopen. In april eerste aanbetaling gedaan voor een 8kw installatie die op 18 augustus is geïnstalleerd. Opvallend was in ieder geval dat de Nederlandse installatieploeg met een model Y kwam voorrijden. Installatie zelf keuring verlopen. Alleen de CIC werkte niet in 1 keer, nieuw exemplaar uiteindelijk wel.

So far so good. Tot dat het ging regenen, de groep van de Quatt’s klapte er na enkele minuten uit. Reset zonder de Quatt groep leerde dat de oorzaak in de Quatt groep zit. Bij een tweede regenbui hetzelfde patroon.

Quatt gemaild, en binnen een dag een reactie. Afspraak gemaakt voor uitvinden van de oorzaak. Opvallend was dat ook in het weekend ingepland wordt, zondag 11.00 uur was ik aan de beurt.
Twee keurige Slowaakse heren kwamen langs en hebben alles doorzocht en geen electrische problemen kunnen zien. Gardena regenbui er bij, eerst op de ene Quatt, daarna de andere, en uiteindelijk de bekabeling tot aan de werkschakelaar.

En daar zat het probleem. Hoewel de werkschakelaar (Emat) onder het overstek zit en weinig regen opvangt, was die toch niet waterdicht. Een zichtbare oorzaak, zoals beschadiging, rubber afdichting dubbel, wartel niet goed afgedicht, oid, was er niet. Zowel via de achterkant als via de afdichting (van donker naar lichte gedeelte van de schakelaar) kwam water naar binnen.

Verder viel op dat wederom de CIC defect bleek te zijn en is vernieuwd. Ook opgelost.

De serviceverlening van Quatt kan ik niet anders dan als snel en adequaat bestempelen. Ze hebben het keurig aangepakt, inclusief navraag of het is opgelost.

De werkschakelaar heb ik inmiddels aan alle kanten afgedicht met kit, en zal ook een klein afdakje plaatsen. Verder vraag ik mij af of de werkschakelaar, ondanks dat die IP65 is, niet beter binnen kan worden gemonteerd.

• MacD007
  • Nu online
RonaldABC schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:07:
@MacD007: Tav handleiding, geen idee of deze er is. Mbt CE verklaring deze is beschikbaar. Zie hier: https://support.quatt.io/...reenstemming-quatt-hybrid. Of deze voldoet is een andere vraag en kan ik niet beantwoorden. Maar deze is gepubliceerd.
Ik had deze nog niet gezien, bedankt, het is wel mooi dat deze er is. Ja, ik weet dat de meeste mensen daar ook geen enkel belang in zien, toch is deze gewoon heel belangrijk, Zonder dit ding mag het product gewoon niet in de EU op de markt worden gebracht. Dus zouden wij dan ook geen Quatt mogen kopen en deze gebruiken en dat laatste is voor ons gebruikers wel weer heel belangrijk.

En op je vraag te beantwoorden, hij voldoet zo ver ik het kan zien aan de gestelde eisen incl dat dit door een NOBO TÜV SÜD China is uitgevoerd.
Ook goed te zien is aan welke CE Richtlijnen de warmtepomp moet voldoen, in dit geval worden er 6 genoemd.
2015/863/EU RoHS Directive, 2014/35/EU Low Voltage Directive, 2014/30/EU EMC Directive, 2014/68/EU Pressure Equipment (PED) Directive, 2009/125/EG “Ecodesign” Directive en de 2006/42/EG Machine Directive.
dus zover een pluspunt voor Quatt. d:)b

handleiding is helaas een ander ding, ik hoop echter dat deze er ook gaat komen (ze moeten wel). dus nog maar even wachten.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 07-09-2023 12:03 ]

• MacD007
  • Nu online
DCB1964 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:23:
Na vele leerzame posts te hebben gelezen, is het tijd om wat terug te kunnen geven.

Het offerte-, koop- en installatieproces met Quatt is uitstekend verlopen. In april eerste aanbetaling gedaan voor een 8kw installatie die op 18 augustus is geïnstalleerd. Opvallend was in ieder geval dat de Nederlandse installatieploeg met een model Y kwam voorrijden. Installatie zelf keuring verlopen. Alleen de CIC werkte niet in 1 keer, nieuw exemplaar uiteindelijk wel.

So far so good. Tot dat het ging regenen, de groep van de Quatt’s klapte er na enkele minuten uit. Reset zonder de Quatt groep leerde dat de oorzaak in de Quatt groep zit. Bij een tweede regenbui hetzelfde patroon.

Quatt gemaild, en binnen een dag een reactie. Afspraak gemaakt voor uitvinden van de oorzaak. Opvallend was dat ook in het weekend ingepland wordt, zondag 11.00 uur was ik aan de beurt.
Twee keurige Slowaakse heren kwamen langs en hebben alles doorzocht en geen electrische problemen kunnen zien. Gardena regenbui er bij, eerst op de ene Quatt, daarna de andere, en uiteindelijk de bekabeling tot aan de werkschakelaar.

En daar zat het probleem. Hoewel de werkschakelaar (Emat) onder het overstek zit en weinig regen opvangt, was die toch niet waterdicht. Een zichtbare oorzaak, zoals beschadiging, rubber afdichting dubbel, wartel niet goed afgedicht, oid, was er niet. Zowel via de achterkant als via de afdichting (van donker naar lichte gedeelte van de schakelaar) kwam water naar binnen.

Verder viel op dat wederom de CIC defect bleek te zijn en is vernieuwd. Ook opgelost.

De serviceverlening van Quatt kan ik niet anders dan als snel en adequaat bestempelen. Ze hebben het keurig aangepakt, inclusief navraag of het is opgelost.
Dank voor de mooie reactie over de service van Quatt. d:)b
De werkschakelaar heb ik inmiddels aan alle kanten afgedicht met kit, en zal ook een klein afdakje plaatsen. Verder vraag ik mij af of de werkschakelaar, ondanks dat die IP65 is, niet beter binnen kan worden gemonteerd.
Antwoord: NEE, als je hem binnen zet ben je eigenlijk ook zijn directe functie kwijt, lijkt me geen goed idee.

alleen daar zie je de kwaliteit van Emat (ik heb er zelf ook een (voor de airco, gelukkig geen probleem) voor de Quatt heb ik echter toch maar gekozen voor een wat bekender merk ABB, vond dat ook een stuk beter uitzien (binnenwerk dan). Ik zou de leverancier daarop aanspreken, anders toch maar een ander merk gaan nemen, de ABB is niet veel duurder dan de EMAT, ik zelf heb daar iets meer dan 20 euro voor betaald.

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:47
Heeft iemand enig idee hoe de ontluchtingsprocedure uit te voeren vd Quatts?
Ik overdenk om wat aanpassingen aan CV installatie te maken.

Verder, is het nog iemand anders (dan degene op Facebook) gelukt om met een eCV van het gas te gaan?

Het is een beetje een omweg, maar ik overweeg een WP boiler (gezien SWW vat via Quatt nog niet kan) en een eCV.

• HBO88

Hoe kwamen ze daar achter? Had je dit zelf nog niet ontdekt, wat was er dan defect aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
thoomie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:38:

Verder, is het nog iemand anders (dan degene op Facebook) gelukt om met een eCV van het gas te gaan?

Het is een beetje een omweg, maar ik overweeg een WP boiler (gezien SWW vat via Quatt nog niet kan) en een eCV.
Ik had dezelfde vraag, hier helaas geen antwoord en vervolgens aan Quatt gesteld. Dit was hun antwoord:

De Quatt is voorzien van een automatische ontluchter

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-05 22:32

Gewoon laten draaien, komt vanzelf goed.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• DCB1964
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-01 11:43
HBO88 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:57:
[...]

Hoe kwamen ze daar achter? Had je dit zelf nog niet ontdekt, wat was er dan defect aan?
De monteurs constateerden dat zelf bij het draaien van het testprogramma. Bij de installatie was dat overigens ook de reden.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
gelijk microbel-ontluchter erbij en klaar? ;)

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:45

Geen werkschakelaar doen. Nergens voor nodig. 90% van de airco’s heeft geen werkschakelaar. Waarom hier wel.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• JWT
  • Laatst online: 07-05 07:55

JWT

MacD007 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:50:
[...]

het is mooi dat dit in de Quatt handleiding staat, alleen heeft Quatt wel vergeten om aan te geven waar deze te vinden is, want meeleveren met hun product, zoals het eigenlijk gebruikelijk is (en ook wettelijk is voorgeschreven), daar doet Quatt niet aan.
Weet jij waar deze Handleiding te vinden is?
Ik denk dat je daarmee een heleboel Quatt bezitters blij mee kunt maken. O-)

Wat ze overigens ook vergeten zijn met te leveren is de verklaring van overeenstemming. Ik weet het, zeker in vergelijking met een handleiding, is dat voor de gemiddelde consument een onbelangrijk stukje papier. Echter het is gewoon een wettelijke bepaling waaraan voldaan dient te worden. Het ergste is dat Quatt deze gewoon heeft (anders zouden ze hun warmtepomp niet eens mogen verkopen).

Sorry Quatt, ik ben een behoorlijke fan, maar hiervoor is een tik op jullie fingers wel op zijn plaats. Doe er wat aan, want blijkbaar zijn deze dingen er dus gewoon en nee, deze zijn niet Top Secret en mogen (moeten) gewoon openbaar gemaakt worden. _/-\o_
Op de telefoon van de installateur... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
pietjm schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:04:
[...]

Geen werkschakelaar doen. Nergens voor nodig. 90% van de airco’s heeft geen werkschakelaar. Waarom hier wel.
omdat 8 kw model

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Een werkschakelaar is niet in alle aspecten verplicht zie bijvoorbeeld dit artikel: Werken met NEN1010

Ik zou wel altijd een werkschakelaar plaatsen! Binnen of buiten maakt niet uit, als deze maar te vergrendelen is met een slotje heeft de voorkeur.

Je bent namelijk verplicht een lastscheider te plaatsen, gezien de meeste installatieautomaten standaard een lastscheider is, hoef je dus geen werkschakelaar te plaatsen. Aangezien de automaat niet in zichtbereik is moet je deze wel kunnen vergrendelen tijdens service en onderhoud tegen lompe acties van de bewoners of je collega welke niet aan het opletten is.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:48

Priet

To boldly do what no one has..

Kun je een werkschakelaar ook ná installatie van de Quatt toevoegen?

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

• Steven_SvD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 21:24
paQ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:51:
[...]

Naja, volgens mij bedoelt Quatt in hun uitleg de pompdruk van de ketel, en niet de temperatuur. Als je die te laag zet, krijg je in wezen tijdelijk een vrij groot delta omdat er weinig flow is met veel afgifte. Het strookt alleen niet helemaal met de zinnen daarna om de temp op 60 of hoger te houden.

Als je radiatoren van 35 naar 60 gaan ineens, dan krijgt de warmtepomp ineens een compleet ander delta te verwerken. En als zijn stooklijn eerst "35" zegt, en er komt water terug van bijv 51 graden, dan zal hij vrij snel afschakelen lijkt me omdat je dan way buiten zijn hysterese komt.

kortom: ze zeggen eigenlijk het tegenovergestelde van wat jij zegt :+
Zou het zo kunnen zijn dat omdat de Quatt met 800l/u rondpompt en de ketel met bijvoorbeeld 200l/u (geen idee wat de echte snelheid is) er dan 60° uit de ketel komt, gemengd wordt met de Quatt die bijvoorbeeld 30° levert, er dus 40° cv water langs de flowmeter komt? Ik verwacht namelijk niet dat de volle 800l/u door de ketel loopt. De ketel levert dan de 60°, maar het cv systeem wordt alleen 60° als de Quatt zou stoppen met pompen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:15
[...]

Jij durft! Nu begint die hele discussies weer van vooraf aan. 😝

• pietjm
medu80 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:22:
[...]

Jij durft! Nu begint die hele discussies weer van vooraf aan. 😝
Sorry! 😬

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-05 16:33
Voor de twijfelaars.... Hebben jullie de prijsverhoging al gespot?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hm5PFLuhlh-8BMMLmolkA0XoVjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2QpcX6rGi3hD0QUorXgfHUh.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• MacD007
  • Nu online
Priet schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:26:
Kun je een werkschakelaar ook ná installatie van de Quatt toevoegen?
in principe wel, bedenk dat je de kabel op enig punt moet onderbreken.
Wil je dus dat achteraf doen is het handig om de voedingskabel tijdens de installatie daar al voor te bereiden.

twee opties zijn hier bij handig (uiteraard zijn er nog veel opties)

1) plaats een lasdoos (IP65) op de plaats waar je later de werkschakelaar wilt hebben en maak een kabellus in deze lasdoos (beste is om deze 5 cm lager te plaatsen dan waar je hem wilt hebben (dan hou je namelijk voldoende kabellengte over die je bij het aansluiten van de werkschakelaar weer nodig hebt)
hier loopt de voedingskabel dus naar de locatie (werkschakelaar en weer terug). Je kunt dan later op die plek (ipv van de lasdoos) een werkschakelaar plaatsen.

2) plaats een lasdoos direct naast de duct van warmtepomp, ook hier min één lus in de lasdoos leggen.
, omdat je hier zowel de ingande als uitgaande kabels met lasklemmen (bv wago) voor elke kabel één eigen lasklem) meer ruimte nodig hebt zul je hier een grotere lasdoos moeten plaatsen. Je moet dan nog kabels (geschikt voor buiten) van deze lasdoos naar de plek van de werkschakelaar trekken. Bij de installatie van de werkschakelaar moet deze kabel in de lasdoos dan doorgeknipt worden (eerst spanningslos maken) en doorverbonden worden naar de twee kabels die naar de werkschakelaar gaan.

De juiste plek van een werkschakelaar dient in het zicht van de warmtepomp geplaatst te worden.
Het klopt dat er naast een werkschakelaar door de NEN1010 ook andere maatregelen mogen, het toepassen van een werkschakelaar is echter de meest handige en fool-proof oplossing die ook nog zeer weinig kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpod
  • Niet online
Hi, even een vraag wat betreft de installatie.
Maandag komen ze bij ons 2 Quatts installeren en hiervoor is een grindbak aangelegd. Qua maat is hier alleen iets mis gegaan. De breedte inclusief de randen is nu 70cm (64cm grind). In de instructies staat echter 60cm en 15cm van de muur.

Twijfel nu of diit nu voldoende is. Dacht ergens gelezen te hebben dat de poten 45cm diep zijn, dus dan zou het goed moeten gaan, maar ik weet net of ze die nog steeds gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpUuSUKQkPF7sZR2Lo-2dNb1YRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfsqaM0kgJx5PjPRcVVai8r6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-05 08:06
wimpod schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:41:
Maandag komen ze bij ons 2 Quatts installeren en hiervoor is een grindbak aangelegd. Qua maat is hier alleen iets mis gegaan. De breedte inclusief de randen is nu 70cm (64cm grind). In de instructies staat echter 60cm en 15cm van de muur.

Twijfel nu of diit nu voldoende is. Dacht ergens gelezen te hebben dat de poten 45cm diep zijn, dus dan zou het goed moeten gaan, maar ik weet net of ze die nog steeds gebruiken.

[Afbeelding]
Maar je hebt daar een afvoer lopen? Dan heb je toch helemaal geen grind nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-05 21:52
65 is genoeg, en het is zelfs ook niet eens verkeerd als ze met de neuzen van de voeten op de tegels rusten, zolang ze maar waterpas staan en de uitloop boven het grind zit. ( bigfoots zijn 60cm, en Quatt is variabel op de bigfood te monterenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcttkvO28enzmOMD0hZMuL2n61A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nf54Yjnwr3y3OOavCbLSWo8P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door robmaas op 08-09-2023 18:27 ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-05 22:32
linkdrop naar een paywalled artikel: quote een stukje, geef je mening

[ Voor 82% gewijzigd door Proton_ op 13-09-2023 10:09 ]

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
wimpod schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:41:

[Afbeelding]
De voeten die Quatt levert voor grindbakken (geen bigfoots) zijn bijna 47 cm diep, dus je zit goed

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpod
  • Niet online
abbeyrules schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:09:
[...]

Maar je hebt daar een afvoer lopen? Dan heb je toch helemaal geen grind nodig?
ja is een afvoer, en die zit er volgens mij al een hele tijd, het huis is vrij oud. Het is niet meer volgens de moderne standaarden ben ik recent achter gekomen. Als het condenswater ook via die weg kon weglopen was dat natuurlijk ook een goede optie, helemaal niet over nagedacht eigenlijk.
rvdgaag schreef op vrijdag 8 september 2023:
[...]

De voeten die Quatt levert voor grindbakken (geen bigfoots) zijn bijna 47 cm diep, dus je zit goed
goed om te horen, hoef ik niet te gaan graven dit weekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Mijn grindbak is nog geen 60cm, geen strook tussen muur en grind. De monteurs hebben er geen opmerking over gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Vanmiddag ruim 26 graden binnen en opeens begint de Quatt te verwarmen. In totaal hooguit een halfuur en maar tot maximaal 85 watt, maar wel de radiatoren heet. Heeft iemand ook al zo’n ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:40
pietjm schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:54:
Vanmiddag ruim 26 graden binnen en opeens begint de Quatt te verwarmen. In totaal hooguit een halfuur en maar tot maximaal 85 watt, maar wel de radiatoren heet. Heeft iemand ook al zo’n ervaring?
Hier hetzelfde een paar weken geleden, activatie zonder warmtevraag. Via de app doorgegeven aan Quatt en mij werd verteld dat het inderdaad niet had gemoeten. Het is doorgezet naar de developers voor onderzoek en een oplossing. Wellicht even hetzelfde doen, hoe meer gegevens hoe meer inzicht in het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Timmy schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:29:
[...]

Hier hetzelfde een paar weken geleden, activatie zonder warmtevraag. Via de app doorgegeven aan Quatt en mij werd verteld dat het inderdaad niet had gemoeten. Het is doorgezet naar de developers voor onderzoek en een oplossing. Wellicht even hetzelfde doen, hoe meer gegevens hoe meer inzicht in het probleem.
Ga ik morgen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Even gekeken, ik heb ook een rare piek op 25 augustus... Thermostaat staat nog steeds op 15°

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FHSoniKQ0OiKhgtno7_Y4Brp0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2zBgYseZee3xJMtfxv6fYop.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door okijokii op 08-09-2023 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Dit was die van mij vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6J8fLyLzuMH_1GHggbkyWCLlvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TI9NzaOmKajCpwxMkKYuwbGI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Waardoor zou zoiets kunnen komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 21:48
Firmware update misschien? Ik had rond die tijd ook een wifi disconnect van de CiC. Kan me voorstellen dat hij bij het opstarten ook wat dingen met de warmtepomp zelf doorloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Jungian schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:51:
Is het trouwens gebruikelijk dat Quatt niets meer van zich laat horen na het accepteren van de offerte en het betalen van de eerste factuur? Het is inmiddels (pas/al) twee weken geleden en ik had wel iets van communicatie verwacht nog. Ik heb ze ook gemaild op info en sales m.b.t. de planning, maar geen reacties. ;( Ik heb geen haast met de installatie, maar deze stilte voelt niet echt prettig na het verder prima sales-traject.
Om hier nog even op terug te komen: de installatie is inmiddels (inderdaad) ngepland. Na de stilte volgde eerst een mail waarin gevraagd werd of mijn installatie er inmiddels klaar voor is (ja). Een paar dagen later de installatieafspraak. Komt niet heel geweldig uit, maar ik heb hem liever asap. :+

0.0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdop
okijokii schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:42:
Waardoor zou zoiets kunnen komen?
Kan ook een bescherming zijn om te voorkomen dat de pomp vastloopt door 1x in de zoveel tijd even kort te lopen.

De CiC heeft hier ook een working mode voor:
Anti-freeze protection - water circulation 98

[ Voor 6% gewijzigd door mrdop op 09-09-2023 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
[quote]mrdop schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:54:
[...]

Kan ook een bescherming zijn om te voorkomen dat de pomp vastloopt door 1x in de zoveel tijd even kort te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:48

Priet

To boldly do what no one has..

MacD007 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 22:25:
[...]

in principe wel, bedenk dat je de kabel of enig punt moet onderbreken.
Wil je dus dat achteraf doen is het handig om de voedingskabel tijdens de installatie daar al voor te bereiden.

twee opties zijn hier bij handig (uiteraard zijn er nog veel opties)

1) plaats een lasdoos (IP65) op de plaats waar je later de werkschakelaar wilt hebben en maak een kabellus in deze lasdoos (beste is om deze 5 cm lager te plaatsen dan waar je hem wilt hebben (dan hou je namelijk voldoende kabellengte over die je bij het aansluiten van de werkschakelaar weer nodig hebt)
hier loopt de voedingskabel dus naar de locatie (werkschakelaar en weer terug). Je kunt dan later op die plek (ipv van de lasdoos) een werkschakelaar plaatsen.

2) plaats een lasdoos direct naast de duct van warmtepomp, ook hier min één lus in de lasdoos leggen.
, omdat je hier zowel de ingande als uitgaande kabels met lasklemmen (bv wago) voor elke kabel één eigen lasklem) meer ruimte nodig hebt zul je hier een grotere lasdoos moeten plaatsen. Je moet dan nog kabels (geschikt voor buiten) van deze lasdoos naar de plek van de werkschakelaar trekken. Bij de installatie van de werkschakelaar moet deze kabel in de lasdoos dan doorgeknipt worden (eerst spanningslos maken) en doorverbonden worden naar de twee kabels die naar de werkschakelaar gaan.

De juiste plek van een werkschakelaar dient in het zicht van de warmtepomp geplaatst te worden.
Het klopt dat er naast een werkschakelaar door de NEN1010 ook andere maatregelen mogen, het toepassen van een werkschakelaar is echter de meest handige en fool-proof oplossing die ook nog zeer weinig kost.
Wow! Voor een leek als ik niet te doen :P Kan ik een elektricien achteraf vragen een werkschakelaar te plaatsen na een standaard oplevering door Quatt?

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Priet schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:06:
[...]

Wow! Voor een leek als ik niet te doen :P Kan ik een elektricien achteraf vragen een werkschakelaar te plaatsen na een standaard oplevering door Quatt?
begrijp ik dat de Quatt al is geinstalleerd bij je?
Oprechte vraag, waarom zou je in dat geval een werkschakelaar willen? Het is niet echt noodzakelijk, en je gaat er toch geen zelf onderhoud aan plegen.

Als je de stekker van de Quatt uit het stopcontact haalt, is het ook volgens de geldende regels. Dus waarom nog een werkschakelaar plaatsen?
Een paar berichten terug had iemand juist last dat er vocht in kwam en de aardlek eruit klapte bij regen. Het is een extra component waar je problemen mee kunt krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Slurpgeit schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 00:25:
Firmware update misschien? Ik had rond die tijd ook een wifi disconnect van de CiC. Kan me voorstellen dat hij bij het opstarten ook wat dingen met de warmtepomp zelf doorloopt?
Hier was het geen firmware update. Je zag ook dat er flink gebruik werd gemaakt van de CV. Zo'n 1,5 kuub ging er doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-05 16:33
Heeft iemand toevallig ervaring met het ophangen van de Quatt aan L beugels aan de buitenmuur van het huis?

Ik ben in dat geval benieuwd naar trillingsgeluiden, omdat de plek waar ik de Quatt heb bedacht bij de woonkamer zit.

Iemand enig idee of we de Quatt binnen gaan horen?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Priet schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:06:
[...]

dat vreeste ik al, ik zou gewoon een grotere buitendoos bij de bouwmarkt kopen (IP65) en bij de installatie aan de Quatt jongen gewoon vragen of ze de voedingskabel (hebben ze toch op de rol mee, dus 2 a 3 m meer zal niet veel uitmaken (goede gevulde koek cq koffie kan helpen) en deze volgens optie 1 uitvoeren, dus een keer op en neer naar de plek van de werkschakelaar. (de dubbele lus in de doos) niet vergeten. ik zou ook 3/4" buitenbuis (grijs) kopen, 1 buis is standard 2m lang, dus even meten hoeveel afstand er tussen de goot en je plaats van de werkschakelaar zit en dat 2 keer)

bv deze doos van praxis : Kopp kabeldoos 110x110x60mm + 3 M20 wartels IP65, deze is lekker groot en kost circa 3,50. Deze doos heb je dan later niet meer nodig.
later kun je dan zelf de werkschakelaar 2-Polig aansluiten (wel eerst de spanning er af, dus je automaat er uit cq de stekker van de Quatt eruit trekken.) met de Wago klemmen kun je dat dan prima zelf.
een advies, koop een goede werkschakelaar, bv van ABB, https://www.sandervunderi...-25a-2-polig-bw225dp.html kost maar enkele euro's meer genoeg hulp en video's op internet te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 09-09-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
verguldebarman schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:33:
Heeft iemand toevallig ervaring met het ophangen van de Quatt aan L beugels aan de buitenmuur van het huis?

Ik ben in dat geval benieuwd naar trillingsgeluiden, omdat de plek waar ik de Quatt heb bedacht bij de woonkamer zit.

Iemand enig idee of we de Quatt binnen gaan horen?
Ja, bij mij heb ik aan de onderkant tegen de muur extra dempers laten plaatsen.
type Wagner anti-tril blokje 100*100 (hebben deze in twee gedeeld, dus heb je maar 1 blokje nodig)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EK324iuEKBfeHlBqFxTTK4IgW9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rm2jTH6uZO22sCsomCR57Huw.jpg?f=fotoalbum_large
tijdens testdraaien (direct achter de keuken) hebben we niets gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
HBO88 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:08:
[...]

begrijp ik dat de Quatt al is geinstalleerd bij je?
Oprechte vraag, waarom zou je in dat geval een werkschakelaar willen? Het is niet echt noodzakelijk, en je gaat er toch geen zelf onderhoud aan plegen.

Als je de stekker van de Quatt uit het stopcontact haalt, is het ook volgens de geldende regels. Dus waarom nog een werkschakelaar plaatsen?
er ervoor zorgen dat deze dus niet door iemand er weer ingestopt gaat worden, hoe ga je dit doen?
want als het mis gaat? en dat alleen omdat je nog geen 20 euro hebt willen besparen.
Tuurlijk kun je de meterkast op slot doen of de ruimte waar de stekker zit ook op slot. Dat zou kunnen, mij lijkt de werkschakelaar nog steeds de meest makelijke en volledig zekere oplossing.
Een paar berichten terug had iemand juist last dat er vocht in kwam en de aardlek eruit klapte bij regen. Het is een extra component waar je problemen mee kunt krijgen...
dat zal denk ik niet aan de werkschakelaar maar door onkunidge montage gebeurt zijn, dat wordt er natuurlijk niet bijverteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
mrdop schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:54:
[...]

De CiC heeft hier ook een working mode voor:
Anti-freeze protection - water circulation 98
Dat denk ik ook idd. (Bij geen gebruik) Elke 24 uur even die pomp vol aan voor enkele minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
paQ schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:13:
[...]

Dat denk ik ook idd. (Bij geen gebruik) Elke 24 uur even die pomp vol aan voor enkele minuten.
voor tegen vastlopen heb je echter geen full power nodig, dit kan net zo goed met weinig vermogen. het gaat er om dat deze even loopt, bij te lang vastzitten heb je kans op vastzitten van de pomp.

Helaas weten we niet welk merk en type Quatt in zijn warmtepomp heeft geplaatst, weet iemand dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
Ik zie in home assistant dat de pomp iedere 3 dagen 3 minuten draait op iets meer dan 300 l/h flow (nu er niet verwarmd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
rvdgaag schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:47:
Ik zie in home assistant dat de pomp iedere 3 dagen 3 minuten draait op iets meer dan 300 l/h flow (nu er niet verwarmd wordt.
Dat zie ik bij mij ook. Kan geen flow zien, maar even kort op bijna 10 watt, soms een ietsje hoger. Maar geen hete verwarming zoals ik dus gisteren had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Ik zie ook af en toe een korte piek, dat lijkt me ook wel normaal. De piek die ik op 25 augustus zie is langer en hoger. Ik heb het in ieder geval even gemeld bij Quatt, misschien hebben ze iets aan die data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Hier ook, maar alleen op warme dagen. Komt de buitentemperatuur niet boven de ~25 graden uit dan zie ik dat gedrag niet.
Pagina: 1 ... 117 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.