Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.807.820 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:53:
[...]

voor tegen vastlopen heb je echter geen full power nodig, dit kan net zo goed met weinig vermogen. het gaat er om dat deze even loopt, bij te lang vastzitten heb je kans op vastzitten van de pomp.

Helaas weten we niet welk merk en type Quatt in zijn warmtepomp heeft geplaatst, weet iemand dat?
Dat kan inderdaad zijn om vastzitten van de waterpomp te voorkomen, maar daarvoor is het niet nodig om de compressor te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:46
rvdgaag schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:47:
Ik zie in home assistant dat de pomp iedere 3 dagen 3 minuten draait op iets meer dan 300 l/h flow (nu er niet verwarmd wordt.
Same here, en de HA geeft op dat moment ook aan “QC pump protection: true”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Bestaat er een stappenplan of handleiding om Quatt in HA op te nemen zodat ik de gegevens kan uitlezen?
Ik heb een werkende versie van HA, kan er smart switches en thermostaat (Tado) in opnemen, maar Quatt lijkt wat ingewikkelder te worden. Waar vind ik hulp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
HGBMason schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:31:
Bestaat er een stappenplan of handleiding om Quatt in HA op te nemen zodat ik de gegevens kan uitlezen?
Ik heb een werkende versie van HA, kan er smart switches en thermostaat (Tado) in opnemen, maar Quatt lijkt wat ingewikkelder te worden. Waar vind ik hulp?
Teruglezen/zoeken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:00
HGBMason schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:31:
Ik wacht op de hacs integratie in HA Daar is iemand mee bezig. Moet nog een goedkeuring voor komen. Fijn dat er mensen zijn die daar moeite en energie in steken.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,3850 kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:30

Priet

To boldly do what no one has..

HBO88 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:08:
[...]

begrijp ik dat de Quatt al is geinstalleerd bij je?
Oprechte vraag, waarom zou je in dat geval een werkschakelaar willen? Het is niet echt noodzakelijk, en je gaat er toch geen zelf onderhoud aan plegen.
Mijn idee was omdat dit volgens de normen zo hoort. Maar als leek kun je mij alles wijsmaken...
MacD007 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:59:
[...]

dat vreeste ik al, ik zou gewoon een grotere buitendoos bij de bouwmarkt kopen (IP65) en bij de installatie aan de Quatt jongen gewoon vragen of ze de voedingskabel (hebben ze toch op de rol mee, dus 2 a 3 m meer zal niet veel uitmaken (goede gevulde koek cq koffie kan helpen) en deze volgens optie 1 uitvoeren, dus een keer op en neer naar de plek van de werkschakelaar. (de dubbele lus in de doos) niet vergeten. ik zou ook 3/4" buitenbuis (grijs) kopen, 1 buis is standard 2m lang, dus even meten hoeveel afstand er tussen de goot en je plaats van de werkschakelaar zit en dat 2 keer)

bv deze doos van praxis : Kopp kabeldoos 110x110x60mm + 3 M20 wartels IP65, deze is lekker groot en kost circa 3,50. Deze doos heb je dan later niet meer nodig.
later kun je dan zelf de werkschakelaar 2-Polig aansluiten (wel eerst de spanning er af, dus je automaat er uit cq de stekker van de Quatt eruit trekken.) met de Wago klemmen kun je dat dan prima zelf.
een advies, koop een goede werkschakelaar, bv van ABB, https://www.sandervunderi...-25a-2-polig-bw225dp.html kost maar enkele euro's meer genoeg hulp en video's op internet te vinden.
Hoe loopt de stroomkabel straks? Ik heb de CV op zolder staan en de warmtepomp zou op het platte dak van de garage komen te staan. Bij de CV kan een gat naar buiten komen, en dan bijna loodrecht naar beneden is het platte dak. Wordt het één lange kabel van CV (daar zit stroom) naar de warmtepomp?

Is het dan later een kwestie van die kabel doorknippen en er een werkschakelaar tussen zetten? En is dat de reden van de extra kabellengte (kabellus?) omdat er anders te weinig lengte is om mee te werken?

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-05 22:42
Priet schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:29:
Wordt het één lange kabel van CV (daar zit stroom) naar de warmtepomp?

Is het dan later een kwestie van die kabel doorknippen en er een werkschakelaar tussen zetten? En is dat de reden van de extra kabellengte (kabellus?) omdat er anders te weinig lengte is om mee te werken?
Ik schat zo in dat je de elektra niet zelf doet, maar dat laat doen, klopt dat?

In dat geval is het nog veel handiger, een kabel met werkschakelaar vooraf laten plaatsen. Dan heb je geen gedoe met later kabel doorknippen, lus erin etc. De installateur van quatt sluit de kabel dan direct aan op je werkschakelaar. Simpelste oplossing.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:25
https://www.kijkopnoord-h...roei-voor-scale-up-quatt/

"Vanaf juni heeft de scale-up de eerste winstgevende maanden geboekt"

Nice!

[ Voor 39% gewijzigd door okijokii op 10-09-2023 15:38 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 22:17
Het valt mij ineens op dat in de live feed van CiC er bij mij altijd rond de 540 staat bij Flowmeter.flowrate.

CV heb ik al eens uit gehad maar dan blijft het hetzelfde. Het is dus de pomp van de Quatt. Waarom draait deze eigenlijk altijd? Ik zie ook dat hij altijd 7W gebruikt. Is dat niet zonde van de pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:46
Mr_thebrown schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:48:
Het valt mij ineens op dat in de live feed van CiC er bij mij altijd rond de 540 staat bij Flowmeter.flowrate.

CV heb ik al eens uit gehad maar dan blijft het hetzelfde. Het is dus de pomp van de Quatt. Waarom draait deze eigenlijk altijd? Ik zie ook dat hij altijd 7W gebruikt. Is dat niet zonde van de pomp?
met 7 watt verbruik draait alleen de CIC, als je flowmeter continue een waarde aangeeft even de CIC uit/aan zetten en weer kijken. Geen vloerverwarmingsverdeler met een pomp aan staan ?

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
rvdgaag schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:54:
[...]

met 7 watt verbruik draait alleen de CIC, als je flowmeter continue een waarde aangeeft even de CIC uit/aan zetten en weer kijken. Geen vloerverwarmingsverdeler met een pomp aan staan ?
Nee het is echt alleen de buitenunit die 7W verbruikt. Ik heb een slimme stekker tussen stopcontact en Quatt, meet dus alleen stroomverbruik van buitenunit. CiC is al paar keer opnieuw opgestart. Flowmeter werkt ook gewoon goed want als Quatt aan gaat komt hij op 840 l/uur wat volgens mij is wat het moet zijn.

Ik heb ook geen andere pomp in mijn systeem. Heb alleen maar radiatoren.

Maar bij andere is flowmeter.flowrate 0 als Quatt uit is dus?

[ Voor 9% gewijzigd door Mr_thebrown op 10-09-2023 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:17
je slimme stekker zelf?
Trek de Quatt eens uit de slimme stekker. Is het verbruik dan hetzelfde?

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 10-09-2023 17:56 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:32

RobertowNL

For your gear!

paQ schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:53:
je slimme stekker zelf?
De Quatt gebruikt hier 4 Watt stand-by, volgens de homewizard meter op de groep in de meterkast.

Zo af en toe is het een watt meer, denk dat het ook gewoon wat afwijking is. 1 of 2 watt zelf verbruik wel of niet meetellen en je bent er al.

Ook niet heel gek denk ik dat de WP in stand-by iets verbruikt.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
paQ schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:53:
je slimme stekker zelf?
Net gedaan, dan is gebruik 0W. En dan Flowmeter.flowrate is ook 0 dan. Mijn conclusie is dus dat mijn Quatt pomp altijd iets draait.

Zouden andere eens willen kijken of dat bij hun ook zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:41
Mr_thebrown schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:01:
[...]

Net gedaan, dan is gebruik 0W. En dan Flowmeter.flowrate is ook 0 dan. Mijn conclusie is dus dat mijn Quatt pomp altijd iets draait.

Zouden andere eens willen kijken of dat bij hun ook zo is?
Bij mij verbruik 4 watt flowrate 0

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:46
Gerardwaz schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:43:
[...]

Bij mij verbruik 4 watt flowrate 0
Same here, Quatt uit is geen flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:30
Mr_thebrown schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:46:
[...]

Nee het is echt alleen de buitenunit die 7W verbruikt. Ik heb een slimme stekker tussen stopcontact en Quatt, meet dus alleen stroomverbruik van buitenunit. CiC is al paar keer opnieuw opgestart. Flowmeter werkt ook gewoon goed want als Quatt aan gaat komt hij op 840 l/uur wat volgens mij is wat het moet zijn.

Ik heb ook geen andere pomp in mijn systeem. Heb alleen maar radiatoren.

Maar bij andere is flowmeter.flowrate 0 als Quatt uit is dus?
ook bij mij gebruikt de buitenunit (heeft een eigen groep incl. eigen kWh meter (geen slimme stekker) in standby slechts 5W, de CIC zit bij mij op een andere groep, deze heeft hier dus geen invloed op.

De controller die in de Quatt zelf zit zal een dergelijk verbruik waarschijnlijk veroorzaken en deze zal gewoon aan staan, ook omdat deze natuurlijk steeds in contact staat met de CIC.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 10-09-2023 19:25 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Hmz nu dat is wel heel vreemd bij mij dan. Zal morgen eens een mailtje sturen naar Quatt. Lijkt mij toch dat mijn pomp niet altijd zou moeten draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Priet schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:29:
[...]

Mijn idee was omdat dit volgens de normen zo hoort. Maar als leek kun je mij alles wijsmaken...
De NEN1010 geeft hier meerdere oplossingen, deze moet je dus wel exact weten en ook gaan toepassen, een aantal zijn van organisatische aard cq een combinatie van bv een afsluitbare groepenkast en een meer technische oplossing van bv een werkschakelaar.
tuurlijk het mag ook zonder, maar daar zit wel een hele grote maar aan vast, jij bent dan verantwoordelijk dat je deze organisatorische maatregelen foutloos uitvoert en handhaaft (ik zie dat dit in het bedrijfsleven al een hele toer is en vaak mis gaat, in een thuissituatie weet ik het niet, echter al te veel vertrouwen heb ik daar dus niet op.)
Mede gezien de lage kosten (je bent de komende 30 jaar of zelfs nog langer) daar dan vanaf lijkt het me geen lastige keuze, maar dat mag iedereen voor zich zelf uitzoeken.
[...]

Hoe loopt de stroomkabel straks? Ik heb de CV op zolder staan en de warmtepomp zou op het platte dak van de garage komen te staan. Bij de CV kan een gat naar buiten komen, en dan bijna loodrecht naar beneden is het platte dak. Wordt het één lange kabel van CV (daar zit stroom) naar de warmtepomp?
Nee, zoals ik het al heb gezegt, er lopen altijd twee kabels naar de werkschakelaar.
1 kabel van de voedingskant (bv van je meterkast)
1 kabel naar de verbruiker (in dit geval dus de Quatt)
Ja

alleen vraag ik me af of jou Quatt geplaatst is of dat deze nog geplaatst moet worden?

Is het laatste het geval maakt dat het meest eenvoudig, werkschakelaar kopen en de monteurs aardig vragen of ze deze willen mee installeren.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 10-09-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-02 10:59
Hi allen, even een snelle vraag: Heb een aanbieding van Quatt voor een 4 KW unit. Vraag mij af of de 8 KW versie (dus 2 units) niet beter is. Volgens Quatt is de terug verdien tijd langer, maar zij gaan uit van standaard stroom prijs terwijl ik meer dan 10.000 KWH per jaar terug lever aan het net. Dus de prijs van mij is de terug lever prijs, zeg 11 cent.

Mijn gegevens:
Vrijstaand huis uit 1990. Redelijk isolatie (B huis), verbruik gas is rond de 1900 M3 per jaar.
Inhoud tussen de 700 en 800 M3. Vloerverwarming beneden, radiatiren boven

Zijn hier nog meningen over? Voor mijn gevoel is 4 KW zo weinig, onze huidige CV is 24 KW.
Ik vind 900 euro extra weer niet zo veel extra om het daarvoor te laten

Nog een extra vraag: Ik wil de unit toch graag ophangen, mag niet van Quatt naast elkaar, zijn er mensen die dat toch voor elkaar hebben gekregen?

Moet voor vanavond mijn ok (vrijblijvend blijkbaar) geven en twijfel...

Alle raad is welkom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:30

Priet

To boldly do what no one has..

HBO88 schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:48:
[...]

Ik schat zo in dat je de elektra niet zelf doet, maar dat laat doen, klopt dat?

In dat geval is het nog veel handiger, een kabel met werkschakelaar vooraf laten plaatsen. Dan heb je geen gedoe met later kabel doorknippen, lus erin etc. De installateur van quatt sluit de kabel dan direct aan op je werkschakelaar. Simpelste oplossing.
In theorie wel, maar in mijn geval zal er eerst een stroomkabel naar het dak van de garage gelegd moeten worden. Makkelijkste is vanaf de CV, in combinatie met de andere leidingen van/naar de Quatt. Een werkschakelaar vooraf laten plaatsen betekent ook de stroomkabel alvast leggen, en dus ook al een gat boren. En dat zijn volgens mij precies de dingen die de Quatt monteur zal doen.
MacD007 schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:22:
[...]

Mede gezien de lage kosten (je bent de komende 30 jaar of zelfs nog langer) daar dan vanaf lijkt het me geen lastige keuze, maar dat mag iedereen voor zich zelf uitzoeken.
Zo kijk ik er ook naar :)
[...]

Nee, zoals ik het al heb gezegt, er lopen altijd twee kabels naar de werkschakelaar.
1 kabel van de voedingskant (bv van je meterkast)
1 kabel naar de verbruiker (in dit geval dus de Quatt)
Zo dus:

Van: {stroompunt bij cv} <---kabel--->{warmtepomp}

Naar: {stroompunt bij cv} <---kabel--->{werkschakelaar}<---kabel-->{warmtepomp}
[...]
Ja

alleen vraag ik me af of jou Quatt geplaatst is of dat deze nog geplaatst moet worden?

Is het laatste het geval maakt dat het meest eenvoudig, werkschakelaar kopen en de monteurs aardig vragen of ze deze willen mee installeren.
Moet nog geplaatst worden. Quatt support gaf aan dat de monteurs geen werkschakelaar mogen plaatsen omdat ze "geen gecertificeerde elektriciens in dienst" hebben. Wat op zich vreemd is, want bij een 8KW versie moeten/kunnen ze het wel plaatsen :?

Ik ga idd maar zo'n werkschakelaar aanschaffen en de monteurs aardig aankijken O+

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
RobertowNL schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:59:
[...]

De Quatt gebruikt hier 4 Watt stand-by, volgens de homewizard meter op de groep in de meterkast.

Zo af en toe is het een watt meer, denk dat het ook gewoon wat afwijking is. 1 of 2 watt zelf verbruik wel of niet meetellen en je bent er al.

Ook niet heel gek denk ik dat de WP in stand-by iets verbruikt.
zoiets.
Kan me niet voorstellen dat een waterpomp op 3W kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
paQ schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:42:
[...]

zoiets.
Nee ik eigenlijk ook niet. Maar hoe kan mijn flowrate dan op 540 staan. Ook als CV stekker eruit is. Geen andere pomp in systeem. En stekker eruit is flowrate wel 0. Lijkt mij dan ook geen defecte flowmeter. Is toch vreemd he

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Mr_thebrown schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:02:
[...]

Nee ik eigenlijk ook niet. Maar hoe kan mijn flowrate dan op 540 staan. Ook als CV stekker eruit is. Geen andere pomp in systeem. En stekker eruit is flowrate wel 0. Lijkt mij dan ook geen defecte flowmeter. Is toch vreemd he
Dat zul je de leverancier moeten vragen. 3W en dan 540l/u is een gat in de markt denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 11:26

Mex

Afgelopen week zijn er 2 Quatts geplaatst, installatie is netjes uitgevoerd en verliep zonder problemen. Wat nog rest zijn de aanpassingen aan de vloerverwarming verdeler.

Situatie:
- 2x Quatt 8kW
- Gas jaarverbruik 1200m3
- Oppervlakte benedenverdieping 120m2, geheel voorzien van vloerverwarming
- Verdeeld over 4 zones, woonkamer, keuken, hal en bijkamer
- Op bovenverdieping en zolder hangen laag temperatuur convectoren
- Draadloze T6
- Compleet gemoderniseerd vrijstaand huis uit 1978 met HR++ glas, vloer, spouwmuur en dakisolatie

Quatt heeft al aangegeven dat de zones moeten verdwijnen, wat moet er nog meer aangepast worden? Ik lees veel wisselende verhalen of wel/niet verwijderen van de pomp bv. Hierbij de huidige opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUtPOk40yYC5S5dB8p1YOJRPXT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONndXRAM2raspDzY7eRZAavm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Mex op 10-09-2023 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Mex schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:17:
Afgelopen week zijn er 2 Quatts geplaatst, installatie is netjes uitgevoerd en verliep zonder problemen. Wat nog rest zijn de aanpassingen aan de vloerverwarming verdeler.

Situatie:
- 2x Quatt 8kW
- Gas jaarverbruik 1200m3
- Oppervlakte benedenverdieping 120m2, geheel voorzien van vloerverwarming
- Verdeeld over 4 zones, woonkamer, keuken, hal en bijkamer
- Op bovenverdieping en zolder hangen laag temperatuur convectoren
- Draadloze T6
- Compleet gemoderniseerd vrijstaand huis uit 1978 met HR++ glas, vloer, spouwmuur en dakisolatie

Quatt heeft al aangegeven dat de zones moeten verdwijnen, wat moet er nog meer aangepast worden? Ik lees veel wisselende verhalen of wel/niet verwijderen van de pomp bv. Hierbij de huidige opstelling:

[Afbeelding]
Volgens mij blijft de vvw pomp. Volgens Quatt kon ik die bkijven regeken met mijn home automation systeem zoals ik nu doe.
En als het beneden al warm is dan hou ik de pomp uit voor alleen verwarming boven.

Even een vraag: je verbruik is 1200 M3 en toch een 8 KW unit. Waar is dat op gebaseerd? Bij mijn 1900 M3 raden ze een 4 KW unit aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 11:26

Mex

patrickvdhart schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:27:
[...]

Volgens mij blijft de vvw pomp. Volgens Quatt kon ik die bkijven regeken met mijn home automation systeem zoals ik nu doe.
En als het beneden al warm is dan hou ik de pomp uit voor alleen verwarming boven.

Even een vraag: je verbruik is 1200 M3 en toch een 8 KW unit. Waar is dat op gebaseerd? Bij mijn 1900 M3 raden ze een 4 KW unit aan
Het verbruik was voorheen ook 1900m3, afgelopen winter enkele ir panelen geplaatst om dit te verlagen. Vanuit Quatt kwam bij mij ook het advies om voor de 4kW te gaan, heb zelf besloten voor 8kW te gaan met het ook op volledig van het gas gaan na plaatsen van een warmtepompboiler.

[ Voor 13% gewijzigd door Mex op 10-09-2023 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Mex schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:32:
[...]

Het verbruik was voorheen ook 1900m3, afgelopen winter enkele ir panelen geplaatst om dit te verlagen. Vanuit Quatt kwam bij mij ook het advies om voor de 4kW te gaan, heb zelf besloten voor 8kW te gaan met het ook op volledig van het gas gaan na plaatsen van een warmtepompboiler.
Hoe ga je de Cv als back-up vervangen? Elektrische CV ketel?

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Priet schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:40:
[...]

In theorie wel, maar in mijn geval zal er eerst een stroomkabel naar het dak van de garage gelegd moeten worden. Makkelijkste is vanaf de CV, in combinatie met de andere leidingen van/naar de Quatt. Een werkschakelaar vooraf laten plaatsen betekent ook de stroomkabel alvast leggen, en dus ook al een gat boren. En dat zijn volgens mij precies de dingen die de Quatt monteur zal doen.

[...]

Zo kijk ik er ook naar :)

[...]

Zo dus:

Van: {stroompunt bij cv} <---kabel--->{warmtepomp}

Naar: {stroompunt bij cv} <---kabel--->{werkschakelaar}<---kabel-->{warmtepomp}

[...]

Moet nog geplaatst worden. Quatt support gaf aan dat de monteurs geen werkschakelaar mogen plaatsen omdat ze "geen gecertificeerde elektriciens in dienst" hebben. Wat op zich vreemd is, want bij een 8KW versie moeten/kunnen ze het wel plaatsen :?

Ik ga idd maar zo'n werkschakelaar aanschaffen en de monteurs aardig aankijken O+
Bij mij het zelfde verhaal, dus ik had eea al klaargezet, bv de werkschakelaar tegen de muur geplaatst een lengte buis (2*) gemonteerd met overlengte zodat zij zelf de kabels er door konden zetten.
Ook aangegeven dat ik dan alles zelf zou aansluiten.
De toevoer kabel had ik al klaar liggen aan de binnenkant bij de cv, dus deze konden ze na het gat boren direct verder doorvoeren.
Toen ze kwamen waren ze verrast dat alles al klaar lag, ze hebben het ook aangesloten en hebben dat prima gedaan.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
patrickvdhart schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:37:
Hi allen, even een snelle vraag: Heb een aanbieding van Quatt voor een 4 KW unit. Vraag mij af of de 8 KW versie (dus 2 units) niet beter is. Volgens Quatt is de terug verdien tijd langer, maar zij gaan uit van standaard stroom prijs terwijl ik meer dan 10.000 KWH per jaar terug lever aan het net. Dus de prijs van mij is de terug lever prijs, zeg 11 cent.

Mijn gegevens:
Vrijstaand huis uit 1990. Redelijk isolatie (B huis), verbruik gas is rond de 1900 M3 per jaar.
Inhoud tussen de 700 en 800 M3. Vloerverwarming beneden, radiatiren boven

Zijn hier nog meningen over? Voor mijn gevoel is 4 KW zo weinig, onze huidige CV is 24 KW.
Ik vind 900 euro extra weer niet zo veel extra om het daarvoor te laten
Bij 1900m3 zou ik in eerste instantie ook voor de 8k gaan, zeker met je zonnepanelen.
Nog een extra vraag: Ik wil de unit toch graag ophangen, mag niet van Quatt naast elkaar, zijn er mensen die dat toch voor elkaar hebben gekregen?
Waarom niet naast elkaar ophangen? Met welke reden is dit, op een dak of op de grond worden deze ook echt direct naast elkaar geplaatst. Vreemd.
Moet voor vanavond mijn ok (vrijblijvend blijkbaar) geven en twijfel...

Alle raad is welkom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Mr_thebrown schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:09:
Hmz nu dat is wel heel vreemd bij mij dan. Zal morgen eens een mailtje sturen naar Quatt. Lijkt mij toch dat mijn pomp niet altijd zou moeten draaien
Zet eens een schroevendraaier op de aanvoer van de Quatt bij de ketel en houdt de achterzijde tegen je oor. Als er stroming is hoor je dat wel. Ik denk dat flowmeter een verkeerde waarde aangeeft, even de contacten controleren.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
MacD007 schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:47:
[...]

Bij 1900m3 zou ik in eerste instantie ook voor de 8k gaan, zeker met je zonnepanelen.

[...]

Waarom niet naast elkaar ophangen? Met welke reden is dit, op een dak of op de grond worden deze ook echt direct naast elkaar geplaatst. Vreemd.

[...]
Volgens Quatt is dat te zwaar. 2x 60 kg ipv 1x. Die snap ik niet zo, ze hebben toch eigen ophang punten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
patrickvdhart schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:29:
[...]

Volgens Quatt is dat te zwaar. 2x 60 kg ipv 1x. Die snap ik niet zo, ze hebben toch eigen ophang punten?
Oké, wel vreemd omdat veel muurbeugels geschikt zijn voor 100-150 kg, en elke Quatt zijn eigen beugel heeft, vraag eens wat de Max belasting is voor de beugel die zij gebruiken, deze zal echt een heel stuk hoger liggen.
Ze gebruiken 4 schroeven per beugel, dat is een belasting van 15 kg per ankerpunt, dat is voor een buitenmuur niet echt te veel.
Voorbeeld, deze rodigas https://www.klimate.nl/ro...uurbeugel-rail-140kg.html type M220 kan 140 kg hebben.

Tevens geven de spouwankers, vaak elke 50 cm, de belasting per oppervlakte gebied afgedragen naar de achterliggende draag stenenmuur/vloeren over, deze vormen een box en kunnen deze zijdelingse krachten, ook bv de windbelasting perfect opnemen.
De huidige belasting over een lengte van circa 1 m (60kg) zal echt geen probleem geven, ook niet als je dit over circa 2,5m met 120 kg zou verdubbelen, vooral omdat je deze breed over een balkbreedte verdeeld alsmede door de steunen dit ook nog verder gaat verdelen.
Ik zie niet waarom het niet zou kunnnen.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 11-09-2023 09:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _gibeon_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-05 13:57
[...]

De NEN1010 geeft hier meerdere oplossingen, deze moet je dus wel exact weten en ook gaan toepassen, een aantal zijn van organisatische aard cq een combinatie van bv een afsluitbare groepenkast en een meer technische oplossing van bv een werkschakelaar.
tuurlijk het mag ook zonder, maar daar zit wel een hele grote maar aan vast, jij bent dan verantwoordelijk dat je deze organisatorische maatregelen foutloos uitvoert en handhaaft (ik zie dat dit in het bedrijfsleven al een hele toer is en vaak mis gaat, in een thuissituatie weet ik het niet, echter al te veel vertrouwen heb ik daar dus niet op.)

[...]
Dit is niet waar, het is niet jouw verantwoordelijkheid dat er veilig gewerkt wordt. Het is natuurlijk wel belangrijk om dit te faciliteren (vandaar de norm), maar het is niet aan jou om dit te handhaven. Zou een mooie boel worden dan...
Een stopcontact met een toegekende stoom van ten hoogste 16A mag volgens NEN1010 ook gezien worden als werkschakelaar. Kwestie van stekker uit het stopcontact, deze doe je dan in een mooi afsluitbaar doosje met een slot, en klaar is Kees. Elk zichzelf respecterend servicebedrijf geeft deze dingen aan hun monteur, want het is de verantwoordelijkheid van de werkgever dat medewerkers veilig(gesteld) kunnen werken.

Dit geld óók voor het slotje dat in een werkschakelaar geplaatst dient te worden trouwens. Heb je die er ook direct bij besteld? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbwZRbSjP2gYiOsSIvrfbiB7jys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQqKw1qq4qQ6jnqu0USU3OuA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
_gibeon_ schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:59:
[...]

Dit is niet waar, het is niet jouw verantwoordelijkheid dat er veilig gewerkt wordt. Het is natuurlijk wel belangrijk om dit te faciliteren (vandaar de norm), maar het is niet aan jou om dit te handhaven. Zou een mooie boel worden dan...
Helemaal juist, ik had het ook helemaal niet over veilig werken cq handhaven, dat is een zaak voor de uitvoerende partij.
Echter ben jij wel verantwoordelijk als jou keuze een beschreven organisatorische maatregel is, moet jij wel zorgen dat deze ten allen tijde in stand wordt gehouden, tenslotte is dat jou installatie, en daar draag jij wel de verantwoordelijkheid voor.
Of je draagt deze tijdelijk over, dat heb ik in een thuissituaties nog nooit meegemaakt.
Een stopcontact met een toegekende stoom van ten hoogste 16A mag volgens NEN1010 ook gezien worden als werkschakelaar. Kwestie van stekker uit het stopcontact, deze doe je dan in een mooi afsluitbaar doosje met een slot, en klaar is Kees. Elk zichzelf respecterend servicebedrijf geeft deze dingen aan hun monteur, want het is de verantwoordelijkheid van de werkgever dat medewerkers veilig(gesteld) kunnen werken.
Klopt, dat is een mogelijkheid, echter is dat geen taak van de uitvoerende partij omdat het een stekker van jou is, dus ben jij daarvoor verantwoordelijk, op zich mooi idee, in de praktijk zal dat echter heel vaak tegen vallen, wordt vergeten, niet aan gedacht enz.

Dit geld óók voor het slotje dat in een werkschakelaar geplaatst dient te worden trouwens. Heb je die er ook direct bij besteld? ;)
Die heb ik ook gewoon liggen, dus dat is geen probleem.
En dat werkt natuurlijk alleen als je de Quatt met een stekker hebt verbonden, die van mij bv zit via een vaste kabel direct in meterkast aan een eigen LS vast.
In dat geval kan die beste meneer met zijn afsluitbaar doosje niet veel.

In Nederland spreken we Nederlands, dus een gevaar aanduiding en waarschuwingen dien je ten minste ook in het Nederlands aan te geven, heb je met buitenlandse werknemers te maken zul je aanvullende maatregelen moeten nemen, daarom wordt dit veelal via pictogrammen gedaan.
Heb je naar een prijs van deze dingen gekeken, veelal zijn deze dingen duurder dan een werkschakelaar en deze willen wel eens kwijt raken. Daarom ben ik, zeker in een thuissituatie geen fan van dit soort maatregelen.
Vanuit mijn werk heb ik hiermee bijna dagelijks te maken en zie hoe lastig dit al in het bedrijfsleven is.
Maar het mag, of het werkt is weer een ander ding. _/-\o_
Gezien deze discussie echter steeds verder van de Quatt warmtepomp afdwaalt zou ik het hier echter bij laten, jou standpunt hierin is duidelijk, iedereen heeft dus voldoende keuze om te kijken hoe hij dat zelf thuis wilt gaan regelen.

[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 11-09-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
_gibeon_ schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:59:
[...]

Kwestie van stekker uit het stopcontact, deze doe je dan in een mooi afsluitbaar doosje met een slot, en klaar is Kees. Elk zichzelf respecterend servicebedrijf geeft deze dingen aan hun monteur, want het is de verantwoordelijkheid van de werkgever dat medewerkers veilig(gesteld) kunnen werken.

[Afbeelding]
Ik wil dit wel faciliteren. Hoe heet zo'n afsluitbaar doosje met slotje?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• paQ
Wat een drukte weer om een schakelaar, lastscheider, doosje om een stekker in op te bergen voor het geval dat het zoontje van 4,5 die toevallig op dat moment aan het spelen is bij de CV ketel en denkt: hey…. Wat gek! Die stekker is er uit gevallen. Papa is vast heel blij als ik de stekker er weer in steek :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-05 22:58
paQ schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:05:
Wat een drukte weer om een schakelaar, lastscheider, doosje om een stekker in op te bergen voor het geval dat het zoontje van 4,5 die toevallig op dat moment aan het spelen is bij de CV ketel en denkt: hey…. Wat gek! Die stekker is er uit gevallen. Papa is vast heel blij als ik de stekker er weer in steek :)
Elk thema komt elke maand voorbij - met dezelfde meningen en bevindingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:55:
[...]

Ik wil dit wel faciliteren. Hoe heet zo'n afsluitbaar doosje met slotje?
https://www.vdp.com/NL/pr...-stekker-220v-065675.html O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:05:
blijkbaar is dat voor bepaalde mensen wel belangrijk, word geloof ik ook veiligheid genoemd.
Je hebt natuurlijk ook hele volksstammen die daar blijkbaar niets aan willen doen of daar niets mee hebben.
gelukkig wonen we in een vrij land, dus dat mag.
je moet dan ook met eventuele consequenties leven.

alleen de zon gaat voor niets op, voor de rest zit er een prijs aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:21:
[...]

blijkbaar is dat voor bepaalde mensen wel belangrijk, word geloof ik ook veiligheid genoemd.
Je hebt natuurlijk ook hele volksstammen die daar blijkbaar niets aan willen doen of daar niets mee hebben.
gelukkig wonen we in een vrij land, dus dat mag.
je moet dan ook met eventuele consequenties leven.

alleen de zon gaat voor niets op, voor de rest zit er een prijs aan.
Er is een verschil tussen veiligheid en overmatige bezorgdheid.
Lekker generaliserend om hele 'volksstammen' weg te zetten als mensen die niets ophebben met veiligheid als ze geen doosje met een slotje hebben om een stekker niet 'per ongeluk' in het stopcontact te steken.

Doe je ook zo'n doosje om de stekker van het tosti-ijzer of broodrooster als die na gebruik nog aan het afkoelen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
MacD007 schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:54:
[...]

Oké, wel vreemd omdat veel muurbeugels geschikt zijn voor 100-150 kg, en elke Quatt zijn eigen beugel heeft, vraag eens wat de Max belasting is voor de beugel die zij gebruiken, deze zal echt een heel stuk hoger liggen.
Ze gebruiken 4 schroeven per beugel, dat is een belasting van 15 kg per ankerpunt, dat is voor een buitenmuur niet echt te veel.
Voorbeeld, deze rodigas https://www.klimate.nl/ro...uurbeugel-rail-140kg.html type M220 kan 140 kg hebben.

Tevens geven de spouwankers, vaak elke 50 cm, de belasting per oppervlakte gebied afgedragen naar de achterliggende draag stenenmuur/vloeren over, deze vormen een box en kunnen deze zijdelingse krachten, ook bv de windbelasting perfect opnemen.
De huidige belasting over een lengte van circa 1 m (60kg) zal echt geen probleem geven, ook niet als je dit over circa 2,5m met 120 kg zou verdubbelen, vooral omdat je deze breed over een balkbreedte verdeeld alsmede door de steunen dit ook nog verder gaat verdelen.
Ik zie niet waarom het niet zou kunnnen.
Dank je, je hebt er duidleijk meer verstand van dan ik, maar het bevestigt mijn gevoel dat het makkelijk moet kunnen. Quatt weigert het echter toch, ik zal het nog eens bespreken.
Wellicht moet ik een plateau aan de muur maken waar ze op kunnen staan maar dat voegt alleen maar extra Kg en complexiteit toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
patrickvdhart schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:38:
[...]

Dank je, je hebt er duidleijk meer verstand van dan ik, maar het bevestigt mijn gevoel dat het makkelijk moet kunnen. Quatt weigert het echter toch, ik zal het nog eens bespreken.
Wellicht moet ik een plateau aan de muur maken waar ze op kunnen staan maar dat voegt alleen maar extra Kg en complexiteit toe
volgens mij werken ze met een liftsysteem waar de warmtepomp omhoog wordt geplaatst, zelf werken ze dan vanaf ladders, wat in deze situatie ook gewoon is toegestaan.
tenminste zo hebben ze dat bij mij gedaan.
ik denk eerder dat je ze moet vragen wat de maximale last van hun beugel is, ik verwacht dat ze het gewoon niet weten (stukje onkunde) en niet zelf in staat zijn om door te denken, wel vreemd gezien de achtergrond van velen van hun. Ze missen vaak gewoon praktijkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
patrickvdhart schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:38:
[...]

Het ligt niet aan de beugels, die kunnen veel meer gewicht hebben inderdaad. Een buitenmuur kan dat overigens ook met gemak hebben.

Waar het (volgens mij) in zit, is dat die 2 units met elkaar verbonden moeten worden door de leidingen. Als ze op de grond staan kun je er eenvoudig bij, hangen ze beiden hoog aan de muur, kun je er niet zo goed bij.
Aan de andere kant, als je 1 unit hebt, moeten ze ook die leidingen aansluiten...

Ik zou concreet nog vragen wat het verschil is met 1 unit op hoogte aansluiten. De beugel is per Quatt, dus "te zwaar" slaat nergens op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:48
Vond deze post wel interessant van Bas Flipse op LinkedIn. Kennelijk zijn er 3.000x stuks geinstalleerd op dit moment. Maar het interesante was dat ze nu open staan voor de installatiebranche om ook de Quatt te installeren. Dus ik ben benieuwd wat voor mark-up die dan gaan vragen tov de prijs die Quatt gaat vragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1Y9aN--zJ5DIdi031wTsPXSsMU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0ty2de9x8CD7StFjHROhXomA.jpg?f=user_large

Ben er wel blij mee, uiteindelijk zorgt de schaalvergroting voor een beter product en hopelijk ook (financieel) sterker bedrijf.

[ Voor 10% gewijzigd door krizzziz op 11-09-2023 16:52 ]

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06:25
mrdop schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:54:
[...]

Same here, Quatt uit is geen flow.
Flow rate heb ik niet maar buitenunit en cic samen zijn 10 watt bij mij met soms een kleine uitschieter voor de pomp waarschijnlijk

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:17
paQ schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:42:
[...]

zoiets.
Een zuinige goed modulerende pomp kan dat wel als deze op een laag vermogen draait.

Voorbeeldje is de Grundfos ALPHA2 25-40 180 die tussen de 3 en de 18 watt verbruikt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
HBO88 schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:03:
[...]

Het ligt niet aan de beugels, die kunnen veel meer gewicht hebben inderdaad. Een buitenmuur kan dat overigens ook met gemak hebben.

Waar het (volgens mij) in zit, is dat die 2 units met elkaar verbonden moeten worden door de leidingen. Als ze op de grond staan kun je er eenvoudig bij, hangen ze beiden hoog aan de muur, kun je er niet zo goed bij.
Aan de andere kant, als je 1 unit hebt, moeten ze ook die leidingen aansluiten...

Ik zou concreet nog vragen wat het verschil is met 1 unit op hoogte aansluiten. De beugel is per Quatt, dus "te zwaar" slaat nergens op.
Na wat verder vragen heb ik email met volgende uitspraak: "Hierbij is het wel belangrijk om te vermelden dat de leidingen niet eerst omhoog en daarna naar beneden mogen gaan"
Zou het daar mee te maken hebben? Ik snap het bovenstaande nog niet helemaal, is dat alleen voor 2 units (8Kw) want voor 1 unit kon je de Quatt ophangen? En als een leiding eerst omhoog gaat naat de Quatt moet hij daarna toch weer omlaag of mis ik hier iets?

Uiteraard is dit een vraag die ik ze zal stellen maar duurt even voor je weer afspraak hebt. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
patrickvdhart schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:30:
[...]

Na wat verder vragen heb ik email met volgende uitspraak: "Hierbij is het wel belangrijk om te vermelden dat de leidingen niet eerst omhoog en daarna naar beneden mogen gaan"
Zou het daar mee te maken hebben? Ik snap het bovenstaande nog niet helemaal, is dat alleen voor 2 units (8Kw) want voor 1 unit kon je de Quatt ophangen? En als een leiding eerst omhoog gaat naat de Quatt moet hij daarna toch weer omlaag of mis ik hier iets?

Uiteraard is dit een vraag die ik ze zal stellen maar duurt even voor je weer afspraak hebt. Iemand een idee?
Ik denk dat ze bedoelen:
Quatt uit > omhoog > terug omlaag naar je inhaakpunt

staat verder los van ophangen of neerzetten

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 12-09-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJG
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-08-2024

GJG

Mij is uitgelegd dat niet ‘omhoog/omlaag’ te maken zou hebben met evt luchtbellen in het systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 20:19
Ben ook bezig met een aanvraag en heb dit laatste ook zo gehoord.
Niet de Quatt uit-> omhoog en dan weer omlaag
Andersom, dus eerst omlaag, dan omhoog was geen probleem

[ Voor 47% gewijzigd door Benergy5 op 12-09-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
patrickvdhart schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:30:
[...]

Dat heeft te maken met voorkomen van luchtbellen in het systeem.

Maar dat staat nog steeds los van het feit of de 2 units los op de grond staan, of netjes aan de muur hangen. Nog steeds geen antwoord op de vraag dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eyerule2nd
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-03 15:53
Hier hebben ze vandaag de 8KW installatie afgerond. Helaas werd mij nu pas medegedeeld dat het niet werkt icm mijn EvoHome systeem met verschillende zones. Wat er -ook door quatt support- gezegd wordt is dat de quatt alleen aan gaat als er vraag is uit de master zone, wat in mijn geval de woonkamer is met vloerverwarming. Maar als daar geen warmte vraag is, maar in een ander vertrek wel, dan gaat de quatt niet aan.
@Sjo ik lees dat jij het wel aan de praat hebt.. Ik ben heel erg benieuwd hoe dan.
Zoals het er nu naar uit ziet ga ik boven (waar ik zones heb met radiatoren) een koude winter tegemoet, want zij zeggen dus dat de quatt alleen aan gaat als er beneden warmtevraag is. En die warmtevraag is altijd maar weinig omdat de woonkamer permanent op 20 graden staat en de stooklijn dus laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Eyerule2nd schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:51:
Hier hebben ze vandaag de 8KW installatie afgerond. Helaas werd mij nu pas medegedeeld dat het niet werkt icm mijn EvoHome systeem met verschillende zones. Wat er -ook door quatt support- gezegd wordt is dat de quatt alleen aan gaat als er vraag is uit de master zone, wat in mijn geval de woonkamer is met vloerverwarming. Maar als daar geen warmte vraag is, maar in een ander vertrek wel, dan gaat de quatt niet aan.
@Sjo ik lees dat jij het wel aan de praat hebt.. Ik ben heel erg benieuwd hoe dan.
Zoals het er nu naar uit ziet ga ik boven (waar ik zones heb met radiatoren) een koude winter tegemoet, want zij zeggen dus dat de quatt alleen aan gaat als er beneden warmtevraag is. En die warmtevraag is altijd maar weinig omdat de woonkamer permanent op 20 graden staat en de stooklijn dus laag is.
Woonkamer een beetje knijpen, zodat daar langer per dag gestookt wordt? Uiteraard wel zorgen dat er boven, icm de woonkamer altijd genoeg open staat zodat de Quatts hun warmte kwijt kunnen.

Edit: ik bedenk me net dat als de woonkamer nu de master is, deze sowieso al de hoogste warmtevraag van de woning heeft. In dat geval gaat het vooral om wat eerder plannen wanneer je andere ruimtes warm wilt hebben, want de gemiddelde warmtevraag per etmaal is over het algemeen het hoogst in de master.

[ Voor 12% gewijzigd door onlinaius op 12-09-2023 21:09 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eyerule2nd
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-03 15:53
onlinaius schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:03:
[...]

Woonkamer een beetje knijpen, zodat daar langer per dag gestookt wordt? Uiteraard wel zorgen dat er boven, icm de woonkamer altijd genoeg open staat zodat de Quatts hun warmte kwijt kunnen.

Edit: ik bedenk me net dat als de woonkamer nu de master is, deze sowieso al de hoogste warmtevraag van de woning heeft. In dat geval gaat het vooral om wat eerder plannen wanneer je andere ruimtes warm wilt hebben, want de gemiddelde warmtevraag per etmaal is over het algemeen het hoogst in de master.
Ja dat is geen optie. Dan zou ik de thermostaat kraan op de mengverdeler van de vloer moeten knijpen. Maar dat is een handmatige actie. En dat betekend dat je op warme dagen een warmere woonkamer hebt dan op koude dagen. Of je moet dan steeds handmatig aan die knop zitten draaien. Het is gewoon een tekortkoming in het systeem. En ik had bij het testen een grote radiator vol open staan, dus de warmte konden ze wel kwijt. Ze gaan gewoonweg niet aan als de master zone niet "hoog"staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Eyerule2nd schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:13:
[...]

Ja dat is geen optie. Dan zou ik de thermostaat kraan op de mengverdeler van de vloer moeten knijpen.
Of de ventielen op de verdeler van de vloerverwarming een stukje dicht schroeven? Als ik zie hoe het bij mij zit vermoed ik dat er in een actief gestuurd systeem regelbare ventielen op de aanvoer kant zitten, maar over het algemeen zitten er op de retour ook ventielen. Als je deze allemaal even ver knijpt blijft je ratio tussen de lussen hetzelfde, maar blijft er meer water over voor de bovenverdieping (en dat water wordt iets warmer).

Het nadeel is dat je efficientie lager wordt als je de afgiftecapaciteit (en dus aanvoertemperatuur) verkleint, maar dat heb je ook als je zones afsluit.

Overigens hoeft het niet te betekenen dat je op koude dagen een koudere woonkamer hebt. Als je de afgifte knijpt (al dan niet met een bypass) en de Quatts kunnen de 8KW niet kwijt dan zal de aanvoertemperatuur gaan stijgen. Door de hogere aanvoertemperatuur stijgt de afgiftecapaciteit, tot de 8KW volledig afgegeven kan worden. Dit gaat dus wel ten koste van een lagere COP, maar dat heb je ook als je alleen individuele zones aanzet.

Het alternatief is de bovenverdieping boosten zodat deze meer afgifte heeft.

Dat zou theoretisch op 2 manieren kunnen
- meer / makkelijkere flow door de bovenverdieping
- radiatorboosters

Radiatorboosters spreken redelijk voor zich: fans op de radiatoren die helpen bij de afgifte.

Flow creeren door de bovenverdieping is wat moeilijker Meer radiatoren open is een optie, of een extra pomp voor de bovenverdieping die er voor zorgt dat de bovenverdieping (zodra de radiatoren open staan) de weg van de minste weerstand is, waardoor het water van de Quatt primair door de bovenverdieping gaat.

De flow beneden permanent knijpen lijkt de eenvoudigste oplossing, de flow / afgifte boven verbeteren zorgt er voor dat de efficientie niet negatief wordt beinvloed.

• Mr_thebrown
Gerardwaz schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:35:
[...]

Zet eens een schroevendraaier op de aanvoer van de Quatt bij de ketel en houdt de achterzijde tegen je oor. Als er stroming is hoor je dat wel. Ik denk dat flowmeter een verkeerde waarde aangeeft, even de contacten controleren.
Wat een goede tip! Ik kan idd water goed horen stromen als Quatt aan is. Zodra de Quatt uit is hoor ik niks meer. Flowmeter blijft dan dus rond de 540 l/u geven.

Ondertussen contact gehad met Quatt. Zij zeiden dat probleem kon zijn dat kabel van flowmeter samen met andere kabels in kabelgoot zat. Die heb ik eruit gehaald en ook kabel los gehad bij CiC en bij flowmeter. Niks heeft geholpen.

Het is dus of de flowmeter of de flowmeter kabel of de CiC zelf die niet goed werkt.

Wat ik het vreemdst vind is dat als ik de Quatt zelf uit het stopcontact haal, de flowmeter wel naar 0 gaat. De CiC is dan dus gewoon nog aan. De flowmeter gaat dan wel naar 0 :?

Heb teruggekoppeld naar Quatt maar echt snel reageren doen ze niet op ticket helaas...

• paQ
geen signaal van de flowmeter = 0
Dat is niet zo vreemd toch?

• Mr_thebrown
paQ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:20:
geen signaal van de flowmeter = 0
Dat is niet zo vreemd toch?
Ja maar waarom gaat het signaal van de flowmeter naar 0 als de stekker uit de Quatt is? De flowmeter zit rechtstreeks op de CiC. De Quatt zou helemaal geen invloed moeten hebben op het signaal van de flowmeter?
Het is dus niet zo dat de pomp van de Quatt continue draait.

• paQ
Mr_thebrown schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:26:
[...]

Ja maar waarom gaat het signaal van de flowmeter naar 0 als de stekker uit de Quatt is? De flowmeter zit rechtstreeks op de CiC. De Quatt zou helemaal geen invloed moeten hebben op het signaal van de flowmeter?
Het is dus niet zo dat de pomp van de Quatt continue draait.
Ik weet niet of die sensor rechtstreeks in verbinding staat met de CIC. Lijkt me niet. Zal een bus protocol zijn.
Signaal uit / afwezig, zal gelijk staan aan 0.
Als de pomp niet draait en je krijgt wel een flowwaarde (van zo hoog) dan zal er iets met de sensor / signaal aan de hand zijn.

• HBO88
Het is al eerder besproken, maar toch wil ik het nog eens hebben over een elektrische CV ketel.
ik zie bijvoorbeeld de Bosch tronic 3500 https://electraboiler.nl/...kw?variant=44304681500972

bijvoorbeeld de 12kW versie kost 'maar' 1295 euro.

Dit zou volgens mij prima backup kunnen zijn voor de Quatt? zou je wel een indirect gestookte boiler erbij moeten doen voor SWW, kost ook rond de 1000.
Maar dan kun je van het gas af toch? bespaart dan ook weer 127 euro aan vaste kosten per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

HBO88 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:17:
Het is al eerder besproken, maar toch wil ik het nog eens hebben over een elektrische CV ketel.
ik zie bijvoorbeeld de Bosch tronic 3500 https://electraboiler.nl/...kw?variant=44304681500972

Dit zou volgens mij prima backup kunnen zijn voor de Quatt? zou je wel een indirect gestookte boiler erbij moeten doen voor SWW, kost ook rond de 1000.
Maar dan kun je van het gas af toch? bespaart dan ook weer 127 euro aan vaste kosten per jaar.
12kW dat is 52A !! :r

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• paQ
HBO88 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:17:

Wat bedoel je precies met een indirect gestookte boiler?
Een vat dat je met die 12kW wil opwarmen?

Ik denk dat je voor minder dan die 2295 een WPB geïnstalleerd en wel thuis hebt staan.
Kun je opwarmen met 500W COP3.5 ipv 12kW COP1

• HBO88
In 3 fase uiteraard, dan is het maar 17A. Zo spannend is dat niet.

• HBO88
paQ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:48:
[...]

Ik denk dat je voor minder dan die 2295 een WPB geïnstalleerd en wel thuis hebt staan.
Nee, die elektrische ketel is enkel voor verwarming. Je kunt optioneel een 3weg klep erbij doen, zodat je een indirect gestookte boiler kunt verwarmen. Dat zal niet met 12kw gaan, maar ik heb geen verstand van boilers.

Mijn punt is dat je een backup nodig hebt om pieken op te vangen als de quatt het niet aan kan. Met deze elektrische cv kan dat prima, en met een optionele klep dus ook geschikt voor SWW middels een boiler.
Dus ik dacht mogelijk een optie om van het gas af te gaan als je toch genoeg overcapaciteit van je panelen hebt en twijfelt voor een nieuwe cv ketel vervanging

[ Voor 9% gewijzigd door HBO88 op 13-09-2023 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

HBO88 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:10:
[...]

Het is uiteraard niet spannend! ;)

Alleen ik vind een elektrische ketel gewoon 3x niks. Dan zou ik gewoon een WP boiler nemen en eventueel zo’n ventilator kacheltje voor nood situaties… Maar natuurlijk moet je lekker doen wat je niet laten kan laat ik dat voorop stellen!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Mijn punt was meer; waarom maak je het jezelf onnodig duur in gebruik, met in wezen dezelfde (soort) apparaten? Het doel wordt dan: van het gas af! (Had je geen Quatt bij nodig gehad) in plaats van; duurzaam van het gas af, en ook nog eens zonder dat ik daar COP1 voor moet stoken.

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 10:24

simplemouse

*.*.*.*

Gister de eerste (nouja 2de) betaling gedaan.
Wat is jullie ervaring met de tijd die Quatt nodig heeft voor de installatie?

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-04 11:51
Ik heb vandaag een gesprek gehad. Het was (onverwachts) engels maar wel vriendelijke dame. Netjes de installatie en het meerwerk besproken. Ik twijfel nog een beetje.
  • We hebben een vrij grote woning; die niet compleet naar de maatstaven van deze tijd is geïsoleerd. We hebben dak en spouwmuur isolatie; maar wel circa 20 jaar oud. Woonoppervlak is 300m2.
  • Er is vloerverwarming en radiatoren in de woonkamer. We hebben de vloerverwarming nu uit staan omdat we niet kunnen zien of de vloer geïsoleerd is. Ik wil dit wel weer opstarten als we een WP hebben.
  • Er is geen behoefte om het met verwarmen 21'c ergens te krijgen. De kinderkamers moeten in de winter 15'c tot 16'c blijven, badkamer 's ochtends en 's avonds op 18 graden en de woonkamer op 16'c. Bijverwarmen doen we namelijk met hout.
Mijn vragen
  • Er is een 4kw unit geadviseerd. Zou dit afdoende moeten zijn? Als ons huis geen 8kw vraagt; vraag ik mij af waar die unit dan wel voor ingezet wordt.
  • Het klopt dat de Quatt niet tapwater verwarmd? We hebben nog een offerte liggen van een ATAG warmtepomp (met boiler) dan; die dat wel doet. Uiteraard veel duurder.
  • Ze gaf aan dat de Tado geen probleem was; maar ik hoor her en der dat de Quatt niet aangaat als je bijvoorbeeld alleen warmte vraagt in een zone (de CV gaat uiteraard nu wel gewoon aan in dat geval).

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Nielsvr schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:26:
Ik heb vandaag een gesprek gehad. Het was (onverwachts) engels maar wel vriendelijke dame. Netjes de installatie en het meerwerk besproken. Ik twijfel nog een beetje.
  • We hebben een vrij grote woning; die niet compleet naar de maatstaven van deze tijd is geïsoleerd. We hebben dak en spouwmuur isolatie; maar wel circa 20 jaar oud. Woonoppervlak is 300m2.
  • Er is vloerverwarming en radiatoren in de woonkamer. We hebben de vloerverwarming nu uit staan omdat we niet kunnen zien of de vloer geïsoleerd is. Ik wil dit wel weer opstarten als we een WP hebben.
  • Er is geen behoefte om het met verwarmen 21'c ergens te krijgen. De kinderkamers moeten in de winter 15'c tot 16'c blijven, badkamer 's ochtends en 's avonds op 18 graden en de woonkamer op 16'c. Bijverwarmen doen we namelijk met hout.
Mijn vragen
  • Er is een 4kw unit geadviseerd. Zou dit afdoende moeten zijn? Als ons huis geen 8kw vraagt; vraag ik mij af waar die unit dan wel voor ingezet wordt.
  • Het klopt dat de Quatt niet tapwater verwarmd? We hebben nog een offerte liggen van een ATAG warmtepomp (met boiler) dan; die dat wel doet. Uiteraard veel duurder.
  • Ze gaf aan dat de Tado geen probleem was; maar ik hoor her en der dat de Quatt niet aangaat als je bijvoorbeeld alleen warmte vraagt in een zone (de CV gaat uiteraard nu wel gewoon aan in dat geval).
Hoeveel m³ gas verbruik je op jaarbasis met huidige stookgedrag?

Ik zou persoonlijk met de keuze qua warmtepomp altijd rekening houden dat je het minimaal 20 graden warm kan krijgen.

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Mijn vragen
Quatt verwarmt geen tapwater.
Quatt werkt bij ons met Atag 136ec ketel en Tado zoneregeling. Afhankelijk van de warmtevraag in relatie tot kamertemperatuur van een vertrek start Quart en/of de cv-ketel.

• Nielsvr
DutchWing schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:53:
[...]

Hoeveel m³ gas verbruik je op jaarbasis met huidige stookgedrag?

Ik zou persoonlijk met de keuze qua warmtepomp altijd rekening houden dat je het minimaal 20 graden warm kan krijgen.
Rond de 1900m3/jaar. Dat is dan inclusief tapwater. Dat is van het afgelopen jaar, toen hebben we wel redelijk zuinig gedaan. We zijn nog midden in de verduurzaming (binnenkort deel enkelglas naar nieuwe kozijnen; dus ik verwacht dat het 'minder zuinig' doen en het 'minder verliezen' elkaar uiteindelijk opheft.
HGBMason schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:37:
[...]

Quatt verwarmt geen tapwater.
Quatt werkt bij ons met Atag 136ec ketel en Tado zoneregeling. Afhankelijk van de warmtevraag in relatie tot kamertemperatuur van een vertrek start Quart en/of de cv-ketel.
Oké, dus ook bij geen vraag van het hoofdvertrek (bijvoorbeeld de woonkamer) kan de Quatt gewoon 'aanspringen' als een slaapkamer bijverwarmd moet worden. Dan is dat in ieder geval een zorg minder.

• MacD007
paQ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:34:
[...]

Ik weet niet of die sensor rechtstreeks in verbinding staat met de CIC. Lijkt me niet. Zal een bus protocol zijn.
Als de pomp niet draait en je krijgt wel een flowwaarde (van zo hoog) dan zal er iets met de sensor / signaal aan de hand zijn.
De flow- anex temperatuur-sensor zit direct verbonden aan de CIC (met een kabeltje). O-)

• MacD007
Nielsvr schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:50:
[...]

Rond de 1900m3/jaar. Dat is dan inclusief tapwater. Dat is van het afgelopen jaar, toen hebben we wel redelijk zuinig gedaan. We zijn nog midden in de verduurzaming (binnenkort deel enkelglas naar nieuwe kozijnen; dus ik verwacht dat het 'minder zuinig' doen en het 'minder verliezen' elkaar uiteindelijk opheft.
Gezien je geringe warmtewensen zou je mogelijk met een 4 kW ook voldoende moeten hebben, mn als het te weinig gaat worden (ivm de buiten temperatuur) kun je nog altijd of via "hout" of via je CV bijstoken.

wil je echter iets meer ruimte hebben en vooral wat meer lucht naar boven om later eventueel, als deze SWW optie er gaat komen, ook je SWW er mee kunt gaan doen, dan gaat een 4 kW wel erg krap worden en is ook gezien de redelijke meerprijs van de 8 kW (met dank aan RVO die deze gewoon een heel stuk meer subsidie geeft, namelijk 2 * 2.700 euro) een betere optie.
[...]

Oké, dus ook bij geen vraag van het hoofdvertrek (bijvoorbeeld de woonkamer) kan de Quatt gewoon 'aanspringen' als een slaapkamer bijverwarmd moet worden. Dan is dat in ieder geval een zorg minder.

• Gerardwaz
Mijn vragen
Ik zou er zelf geen rekening houden om met hout bij te stoken, zou me niet verbazen als dat in de toekomst verboden wordt.

• MacD007
Gerardwaz schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:30:
[...]

Ik zou er zelf geen rekening houden om met hout bij te stoken, zou me niet verbazen als dat in de toekomst verboden wordt.
en hoe willen ze dat dan handhaven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:06
MacD007 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:07:
[...]

en hoe willen ze dat dan handhaven?
Dan gooit de Sint en Piet water door je schoorsteen ipv cadeau's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daseth
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 05-12-2023
Ik heb dit bericht naar Quatt gestuurd om statistieken voor stroomverbruik aan te vragen.

To: info@quatt.io

Hi,

Can quatt add statistics about electrical power consumption of the heatpump and also expose this data in the local API?

Asta it stands, Quatt only offers instant power consumption but no data about quantity ( kWh). Instant power usage is also not yet available in the API. One would need to add an extra device like a smart power meter to get this information.

But if this is possible with software, the information would be immensely helpful to get data about the daily/monthly/yearly consumption.

Thank you.

• MacD007
medu80 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:12:
[...]

Dan gooit de Sint en Piet water door je schoorsteen ipv cadeau's.
Die krijg ik al jaren niet meer, dus koop ik ze zelf maar, overigens hebben we Sint (piet mag al niet meer meedoen) al een hele tijd omgewisseld voor de kerstman. O-)

Kijk, dan hoef ik alle op die dag dus geen haard stoken, voordeel hou ik hout over voor de andere dagen.

• onlinaius
paQ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:30:
Mijn punt was meer; waarom maak je het jezelf onnodig duur in gebruik, met in wezen dezelfde (soort) apparaten? Het doel wordt dan: van het gas af! (Had je geen Quatt bij nodig gehad) in plaats van; duurzaam van het gas af, en ook nog eens zonder dat ik daar COP1 voor moet stoken.
Ik zie ook het nut van de elektrische cv ketel niet zo in. Als het puur gaat om die 18 graden te halen is een simpele 2 KW doorstroomverwarmer meer dan voldoende, en dat scheelt ook nog eens een ingewikkelde / dure 3 fase aansluiting naar de plek waar de cv ketel hangt. Als je op die koudste dagen met 2KW extra capaciteit de woning niet warm krijgt heeft de Quatt installatie te weinig capaciteit.

COP 1 stoken is op zich niet erg, zo lang dat echt om de zeer beperkte, allerkoudste dagen gaat

En voor SWW natuurlijk gewoon een warmtepomp boiler.

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:32

RobertowNL

For your gear!

Ben het ergens wel aan het overwegen zou het de Bosch 4kW uitvoering zijn. Dan zou ik samen met de Quatt tot onder de - 10 prima rond moeten kunnen komen.

Rookgasafvoer kan ik dan vervolgens gebruiken voor de WPB

Een andere doorstroom verwarmer die je aan/uit kan aansturen (met pomp) is ook een optie, maar dat gaat waarschijnlijk wat meer knutselen worden.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

• HBO88
onlinaius schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:29:
[...]

Ik zie ook het nut van de elektrische cv ketel niet zo in. Als het puur gaat om die 18 graden te halen is een simpele 2 KW doorstroomverwarmer meer dan voldoende, en dat scheelt ook nog eens een ingewikkelde / dure 3 fase aansluiting naar de plek waar de cv ketel hangt. Als je op die koudste dagen met 2KW extra capaciteit de woning niet warm krijgt heeft de Quatt installatie te weinig capaciteit.

COP 1 stoken is op zich niet erg, zo lang dat echt om de zeer beperkte, allerkoudste dagen gaat

En voor SWW natuurlijk gewoon een warmtepomp boiler.
Ik startte ook deze discussie op, om meningen te horen. Er was namelijk iemand die veel overproductie van panelen had en een CV die aan vervanging toe was. Dus dan leek het mij opzich interessant idee. Was meer omdat ik een advertentie zag van deze bosch elektrische ketel en het niet duur vond.
Je bespaart 170 euro aan vaste kosten voor gas, en heb ook geen onderhoudskosten aan aan de gasketel.

Maar voor de rest lijkt mij het ook niet ideaal. Grote kans dat je je groepenkast moet uitbreiden/vervangen, en je hebt alsnog een boiler nodig voor douchen.

• paQ
Dat overschot is ook tanende / aflopende zaak. Salderen zal vroeg of laat toch verdwijnen. En op het moment dat je dat zo'n ketel hard nodig hebt, is er geen zon. Sowieso moet je die energie betalen; dat komt uit de lengte of uit de breedte. Mensen hebben nu ook geen gaspanelen.
Je kan enigszins wat van je PV opbrengst overdag bijv prima opslaan als warm water, maar dan aub via een WPB, en niet via een e-cv.
Ik snap eerlijk gezegd de keuze voor een hybride wp ook niet zo in dat geval. Als huishoudens vastzitten aan 50~65 graden CV water, prima.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 13-09-2023 22:23 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Nielsvr schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:50:
[...]

Als 1900m³/jaar is zonder rekening te houden met het volgende stookgedrag:
Er is geen behoefte om het met verwarmen 21'c ergens te krijgen. De kinderkamers moeten in de winter 15'c tot 16'c blijven, badkamer 's ochtends en 's avonds op 18 graden en de woonkamer op 16'c. Bijverwarmen doen we namelijk met hout.
Dan zou je het met een 4kW warmtepomp ongeveer wel moeten uitkomen.

• Nielsvr
Bedankt allemaal voor de ondersteuning en antwoorden!

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 15:35
HBO88 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:10:
[...]

Wanneer je op 400v werkt met 3fase dan is het nog maar 10A toch?

• okijokii
paQ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:48:
[...]

Heb je een goede tip voor een WPB?

• paQ
okijokii schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:14:
[...]

Heb je een goede tip voor een WPB?
Er is een apart topic over WPB's, maar de Atlantic Explorer V4 is best populair. De Calypso kun je ophangen.

• okijokii
paQ schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:29:
[...]

Er is een apart topic over WPB's, maar de Atlantic Explorer V4 is best populair. De Calypso kun je ophangen.
Ik zal me er eens in verdiepen, dankjewel!

• Mr_thebrown
paQ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:34:
[...]

Aha precies. Ik ben niet zo technisch. Begrijp ik het dan goed dat de CiC connectie nodig heeft met de Quatt om de Flowmeter uit te kunnen lezen? Ook al zit de Flowmeter rechtstreeks in de CiC.

Wat wel vreemd is dat de temperatuur bij de Flowmeter wel gewoon uitgelezen wordt als de Quatt van de stroom is. Dus flow wel op 0 maar temperatuur bij flowmeter blijft gewoon veranderen achter de komma. Dat is dan toch vreemd?

• paQ
Mr_thebrown schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:15:
[...]

Aha precies. Ik ben niet zo technisch. Begrijp ik het dan goed dat de CiC connectie nodig heeft met de Quatt om de Flowmeter uit te kunnen lezen? Ook al zit de Flowmeter rechtstreeks in de CiC.

Wat wel vreemd is dat de temperatuur bij de Flowmeter wel gewoon uitgelezen wordt als de Quatt van de stroom is. Dus flow wel op 0 maar temperatuur bij flowmeter blijft gewoon veranderen achter de komma. Dat is dan toch vreemd?
Ik begrijp dat er een losse flowmeter / tempsensor wordt geïnstalleerd?
Sja vreemd. Misschien draait de pomp ook wel echt dan (altijd)?

• HBO88
paQ schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:18:
[...]

Klopt, het is een losse flow meter met ingebouwde temp meting.

• Mr_thebrown
paQ schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:18:
[...]

Nou ik hoor niks met schroevendraaier op de leiding. En ook maar 7W gebruik, dat lijkt mij ook heel weinig.

Ik heb nu al paar dagen ticket uitstaan bij Quatt maar echt veel reactie krijg ik niet. Ben niet erg onder de indruk van de bereikbaarheid moet ik zeggen.

• TRS-3
  • Laatst online: 09-05 16:25
Mr_thebrown schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:53:
[...]

Nou ik hoor niks met schroevendraaier op de leiding. En ook maar 7W gebruik, dat lijkt mij ook heel weinig.

Ik heb nu al paar dagen ticket uitstaan bij Quatt maar echt veel reactie krijg ik niet. Ben niet erg onder de indruk van de bereikbaarheid moet ik zeggen.
Mijn ervaring is helaas ook dat er niet op tickets wordt gereageerd. Het ging ook tegen mijn gevoel in, maar na dagen wachten en een hoop frustratie toch maar het noodnummer gebeld. Dat doet blijkbaar iedereen, en dan wordt je uiteindelijk wel prima geholpen.

Is er trouwens iemand die weet hoe het met onderhoud is geregeld? Ik heb nu een abbo bij de Energiewacht voor de ketel, meld je dan gewoon je Quatt er bij aan?

[ Voor 10% gewijzigd door TRS-3 op 14-09-2023 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 03:10
Ik had gisteravond een ticket ingeschoten over (wederom) gebruik van de CV-ketel terwijl de thermostaat uit staat. Vanochtend tot mijn verbazing gebeld en een korte toelichting gehad. Ze zijn er mee bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
TRS-3 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:02:
[...]

Mijn ervaring is helaas ook dat er niet op tickets wordt gereageerd. Het ging ook tegen mijn gevoel in, maar na dagen wachten en een hoop frustratie toch maar het noodnummer gebeld. Dat doet blijkbaar iedereen, en dan wordt je uiteindelijk wel prima geholpen.

Is er trouwens iemand die weet hoe het met onderhoud is geregeld? Ik heb nu een abbo bij de Energiewacht voor de ketel, meld je dan gewoon je Quatt er bij aan?
Die ervaring deel ik niet met je. Bij mij werd er ook online gereageerd, en uiteindelijk een serviceafspraak geplanned. Dit was wel via de livechat, op de een of andere manier kon ik het ticket panel toen ik recent een probleem had niet meer openen, de oude link die ik indertijd doorkreeg werkte voor mij niet meer.

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:36
kroam schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:09:
[...]

Wanneer je op 400v werkt met 3fase dan is het nog maar 10A toch?
12 kW op 3 fasen is 12000 / 230 / 3 = 17,4 A
Die 400 V is tussen de fasen, maar die 10A sommeert door 2 lijnen met 120' fasedraaiing naar 17 A. Anyway offtopic.

• okijokii
okijokii schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:52:
Even gekeken, ik heb ook een rare piek op 25 augustus... Thermostaat staat nog steeds op 15°

[Afbeelding]
Ik kreeg op deze vraag binnen 24 uur antwoord. Betrof een update op dat moment. Ik moet zeggen dat Quatt bij mij altijd (2x 😇) adequaat reageert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 17:10

JWT

Ik kreeg ook reactie via chat ticket.

[ Voor 57% gewijzigd door JWT op 14-09-2023 19:12 ]

• Gamepc
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:52
Bij mij gaat het reageren ook traag. Heb het volgende probleem:

Tijdens de testrun hadden de installateurs de vloerverwarmingsverdeler (zonder overleg) op 55 graden gezet. Ik heb een houtenvloer waarvan het oppervlakte niet boven de 28 graden mag komen. Zag dit gelukkig optijd alleen nu haal ik de gewenste flow van 800l/uur niet meer. Blijft volgens Quatt steken op 600l/uur. Ik heb boven alle radiatoren (5 stuks) en 2 badkamer radiatoren opengezet dus kan daar niet meer flow genereren. Ik hoor boven nu dus ook een sterk suizend geluid. Daarnaast gaat de druk van de intergas ketel 0,5 bar omhoog als de Quatt aangaat. Hebben jullie dit ook? Of komt dit omdat de flow niet wordt gehaald? Intergas raad tussen de 1-2 bar aan, dit kan bij een 1,9 instelling dus zomaar 2,4 worden waardoor je expansievat schade kan oplopen.

Quatt raad een bypass aan, wat ze bij de installatie al hadden moeten doen. Maar ze reageren traag en komen dan met reactie, vraag maar je lokale loodgieter want we kunnen niet met kunststof leidingen werken. Gereageerd dat onder de CV enkel koperen leidingen zijn bij de vv verdeler wel 2 kunststof leidingen maar die kan je denk prima met koper verlengen omdaar een bypass te maken.

Wat denken jullie moet de bypass bij de vv verdeler of kan het ook onder de cv ketel? Vv verdeler en cv staan dicht bijelkaar (miss 2,5 meter leiding er tussen).

Ga morgen maar dat noodnummer bellen want dit vind ik gewoon slechte service. Begon al met dat advies over de Quatt op een plat houtendak plaatsen. Nu skippen ze makkelijk een bypass en willen ze dit naderhand eigenlijk niet oplossen..

Ben benieuwd deze winter hoeveel klachten er komen over resonanties, flow problemen etc.
Pagina: 1 ... 118 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.