Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.807.885 views

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:33
Hier een Quatt icm een Intergas CV-ketel en een Tado. Ik lees de Quatt sinds een paar dagen ook uit in Home Assistant. Qua verwarming zit alles er prima uit en werkt ook alles zoals verwacht (paar proefruns gedaan). Ik kwam wel onderstaande tegen in de data en ik was benieuwd of iemand kan verklaren wat er nou precies gebeurt.

Bovenin zie je het gedrag als er gedouched wordt (2 personen kort na elkaar). Ik had verwacht dat ik van SWW helemaal niets zou zien in de data vanuit de Quatt. Immers doet de Quatt alleen de verwarming.

Wat ik denk te zien is dat parameter 'domestic hot water' op AAN springt zodra er watervraag is en dat dat vanuit de CV/Tado komt?

Wat is de 'heat pomp flame' die ondertussen ook tussen AAN en UIT flippert?

Waarom gaat in de Quatt? de 'Heatpomp Boiler temperatuur inlet' stijgen?

Of is dit allemaal data die eigenlijk niet bij Quatt hoort maar bij de CV?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AWwp7g9IQWSUxSWOzVm7DXLRrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uVS4p9F25xEW59vnabl8HhJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-05 11:06
Boiler is je cv. Je Quatt doet niks. Krijgt informatie door van je cv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:07
abbeyrules schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:22:
Hier een Quatt icm een Intergas CV-ketel en een Tado. Ik lees de Quatt sinds een paar dagen ook uit in Home Assistant. Qua verwarming zit alles er prima uit en werkt ook alles zoals verwacht (paar proefruns gedaan). Ik kwam wel onderstaande tegen in de data en ik was benieuwd of iemand kan verklaren wat er nou precies gebeurt.

Bovenin zie je het gedrag als er gedouched wordt (2 personen kort na elkaar). Ik had verwacht dat ik van SWW helemaal niets zou zien in de data vanuit de Quatt. Immers doet de Quatt alleen de verwarming.

Wat ik denk te zien is dat parameter 'domestic hot water' op AAN springt zodra er watervraag is en dat dat vanuit de CV/Tado komt?

Wat is de 'heat pomp flame' die ondertussen ook tussen AAN en UIT flippert?

Waarom gaat in de Quatt? de 'Heatpomp Boiler temperatuur inlet' stijgen?

Of is dit allemaal data die eigenlijk niet bij Quatt hoort maar bij de CV?

[Afbeelding]
Wat @medu80 zegt.
Voor elke variabele staat "heatpump", dat maakt het verwarrend.
Haal die tekst weg en het is duidelijk. Boiler flame ipv heatpump boiler flame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelth72
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-05 20:56
Gamepc schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:02:
Bij mij gaat het reageren ook traag. Heb het volgende probleem:

Tijdens de testrun hadden de installateurs de vloerverwarmingsverdeler (zonder overleg) op 55 graden gezet. Ik heb een houtenvloer waarvan het oppervlakte niet boven de 28 graden mag komen. Zag dit gelukkig optijd alleen nu haal ik de gewenste flow van 800l/uur niet meer. Blijft volgens Quatt steken op 600l/uur. Ik heb boven alle radiatoren (5 stuks) en 2 badkamer radiatoren opengezet dus kan daar niet meer flow genereren. Ik hoor boven nu dus ook een sterk suizend geluid. Daarnaast gaat de druk van de intergas ketel 0,5 bar omhoog als de Quatt aangaat. Hebben jullie dit ook? Of komt dit omdat de flow niet wordt gehaald? Intergas raad tussen de 1-2 bar aan, dit kan bij een 1,9 instelling dus zomaar 2,4 worden waardoor je expansievat schade kan oplopen.

Quatt raad een bypass aan, wat ze bij de installatie al hadden moeten doen. Maar ze reageren traag en komen dan met reactie, vraag maar je lokale loodgieter want we kunnen niet met kunststof leidingen werken. Gereageerd dat onder de CV enkel koperen leidingen zijn bij de vv verdeler wel 2 kunststof leidingen maar die kan je denk prima met koper verlengen omdaar een bypass te maken.

Wat denken jullie moet de bypass bij de vv verdeler of kan het ook onder de cv ketel? Vv verdeler en cv staan dicht bijelkaar (miss 2,5 meter leiding er tussen).

Ga morgen maar dat noodnummer bellen want dit vind ik gewoon slechte service. Begon al met dat advies over de Quatt op een plat houtendak plaatsen. Nu skippen ze makkelijk een bypass en willen ze dit naderhand eigenlijk niet oplossen..

Ben benieuwd deze winter hoeveel klachten er komen over resonanties, flow problemen etc.
Ik heb hetzelfde dat de leidingen van de vv verdeler van kunststof zijn en de rest van koper. Bij mij hebben ze de bypass direct onder de cv geplaatst. Dus de bypass zou dus bij jouw ook onder de cv ketel moeten kunnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:17
Gamepc schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:02:
Bij mij gaat het reageren ook traag. Heb het volgende probleem:

Tijdens de testrun hadden de installateurs de vloerverwarmingsverdeler (zonder overleg) op 55 graden gezet. Ik heb een houtenvloer waarvan het oppervlakte niet boven de 28 graden mag komen. Zag dit gelukkig optijd alleen nu haal ik de gewenste flow van 800l/uur niet meer. Blijft volgens Quatt steken op 600l/uur. Ik heb boven alle radiatoren (5 stuks) en 2 badkamer radiatoren opengezet dus kan daar niet meer flow genereren. Ik hoor boven nu dus ook een sterk suizend geluid. Daarnaast gaat de druk van de intergas ketel 0,5 bar omhoog als de Quatt aangaat. Hebben jullie dit ook? Of komt dit omdat de flow niet wordt gehaald? Intergas raad tussen de 1-2 bar aan, dit kan bij een 1,9 instelling dus zomaar 2,4 worden waardoor je expansievat schade kan oplopen.

Quatt raad een bypass aan, wat ze bij de installatie al hadden moeten doen. Maar ze reageren traag en komen dan met reactie, vraag maar je lokale loodgieter want we kunnen niet met kunststof leidingen werken. Gereageerd dat onder de CV enkel koperen leidingen zijn bij de vv verdeler wel 2 kunststof leidingen maar die kan je denk prima met koper verlengen omdaar een bypass te maken.

Wat denken jullie moet de bypass bij de vv verdeler of kan het ook onder de cv ketel? Vv verdeler en cv staan dicht bijelkaar (miss 2,5 meter leiding er tussen).

Ga morgen maar dat noodnummer bellen want dit vind ik gewoon slechte service. Begon al met dat advies over de Quatt op een plat houtendak plaatsen. Nu skippen ze makkelijk een bypass en willen ze dit naderhand eigenlijk niet oplossen..

Ben benieuwd deze winter hoeveel klachten er komen over resonanties, flow problemen etc.
Bypass is ok-ish als je tijdelijk te weinig flow hebt omdat je teveel radiatoren dicht heb zitten, maar in jouw geval zoals beschreven heeft het ook wel serieuze nadelen.

Het probleem is hier dat je door de limitatie op 28 graden niet genoeg warmte via de vloer kunt wegzetten. Hierdoor gaat de thermostaat knijpen, maar daarmee is het probleem niet opgelost. Een deel van het water gaat direct terug naar de Quatt, de Quatt doet + 4 graden, en je thermostaat knijpt de flow nog verder af, enzovoort, enzovoort.

Uiteindelijk zit je dan met een hele kleine hoeveelheid water die met een hele hoge aanvoertemperatuur wordt bijgemengd met een heleboel water wat terug komt uit de vloer. Dat is behoorlijk beroerd voor je efficientie. Eigenlijk wil je dat de Quatt 28 graden water maakt met een hele hoge COP (of misschien net een beetje hoger, zodat je boven wat meer verwarmingscapaciteit hebt) en in plaats daarvan maakt de Quatt 55 graden met een beroerde COP, waarvan 90% door de bypass weer terug komt.

Ik zou als het even kan proberen dit te voorkomen. Een lijstje aan punten (mede omdat ik natuurlijk niet helemaal van je situatie op de hoogte ben).

- Hoe heb je getest? Testen op dit moment lijkt me lastig, aangezien je waarschijnlijk nog geen echte stookomstandigheden gehad hebt. Bij mij is het binnen niet onder de 21 geweest, en dan heb ik al een week lang s nachts ook op de beneden verdieping ramen open gehad. Verder bevat alle (bouw)materialen in het huis ook een goede portie aan warmte.
Het zou zo maar eens kunnen dat de vloerverwarming beneden veel minder knijpt als er wel daadwerkelijk verwarmd moet worden.

- Ik vind het eigenlijk wel een beetje apart dat de bovenverdieping de flow van 800 niet haalt met zoveel radiatoren die open staan. Zitten er ergens dunne leidingen / obstructies die je kunt vervangen om de flow te verhogen? Worden alle radiatoren ook warm? (zodat ze niet thermostatisch geknepen worden / vol met lucht zitten).

- Waarom raad Quatt de bypass aan. Is de 600 liter schadelijk voor de Quatt of is het gewoon een cijfertje wat ze in hun hoofd hebben zitten 'dit is een goede flow'?

- Wat gebeurd er als je de nachtmodus aanzet? (eerlijk gezegd zelf nog niet geprobeerd). Als dit de verwarmingscapaciteit van de Quatt afknijpt komt het water minder warm aan bij de thermostaat en wordt de flow dus minder afgeknepen. Ik weet alleen niet of het werkt, aangezien nachtmodus mogelijk (lijkt me logischer) de compressorsnelheid beperkt, maar met de huidige temperaturen heb je ook met een lage compressorsnelheid al een behoorlijke verwarmingscapaciteit.

- Zijn er manieren om de afgifte (op de radiatoren) te verhogen? Des te lager je de retour krijgt, des te lager de aanvoer gaat worden (retour + 4 tot 5 graden), en des te minder de vloerverwarmingthermostaat de flow afknijpt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• marcoboers94
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-05 01:29
Ik ben afgelopen tijd bezig geweest met het maken van een Quatt integratie met Home Assistant op basis van het lokaal beschikbare API endpoint.

https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt

Of een 1-click install in HACS: https://my.home-assistant...uatt&category=integration

Zelf heb ik deze al ruim een maand draaien. Maar sinds een recente versie is het mogelijk om een power sensor te selecteren (bijvoorbeeld een Shelly of een power plug die voor de stekker zit) waarna ook de COP op dat moment wordt berekend.
Dit laatste is nog niet uitgebreid getest omdat mijn flowsensor niet goed werkt, dus mocht je daar tegen problemen aanlopen dan kun je een issue inschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:46
marcoboers94 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:01:
Ik ben afgelopen tijd bezig geweest met het maken van een Quatt integratie met Home Assistant op basis van het lokaal beschikbare API endpoint.
Lijkt goed te werken, tip zorg dat er een omschrijving komt na het veld waar je het IP adres van de CIC invoert, ik denk dat het voor velen niet direct duidelijk is dat je daar een power sensor (indien beschikbaar) kan selecteren voor de COP berekening.

Mooi gedaan !

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-05 07:52
onlinaius schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:22:
[...]

Bypass is ok-ish als je tijdelijk te weinig flow hebt omdat je teveel radiatoren dicht heb zitten, maar in jouw geval zoals beschreven heeft het ook wel serieuze nadelen.

Het probleem is hier dat je door de limitatie op 28 graden niet genoeg warmte via de vloer kunt wegzetten. Hierdoor gaat de thermostaat knijpen, maar daarmee is het probleem niet opgelost. Een deel van het water gaat direct terug naar de Quatt, de Quatt doet + 4 graden, en je thermostaat knijpt de flow nog verder af, enzovoort, enzovoort.

Uiteindelijk zit je dan met een hele kleine hoeveelheid water die met een hele hoge aanvoertemperatuur wordt bijgemengd met een heleboel water wat terug komt uit de vloer. Dat is behoorlijk beroerd voor je efficientie. Eigenlijk wil je dat de Quatt 28 graden water maakt met een hele hoge COP (of misschien net een beetje hoger, zodat je boven wat meer verwarmingscapaciteit hebt) en in plaats daarvan maakt de Quatt 55 graden met een beroerde COP, waarvan 90% door de bypass weer terug komt.

Ik zou als het even kan proberen dit te voorkomen. Een lijstje aan punten (mede omdat ik natuurlijk niet helemaal van je situatie op de hoogte ben).

- Hoe heb je getest? Testen op dit moment lijkt me lastig, aangezien je waarschijnlijk nog geen echte stookomstandigheden gehad hebt. Bij mij is het binnen niet onder de 21 geweest, en dan heb ik al een week lang s nachts ook op de beneden verdieping ramen open gehad. Verder bevat alle (bouw)materialen in het huis ook een goede portie aan warmte.
Het zou zo maar eens kunnen dat de vloerverwarming beneden veel minder knijpt als er wel daadwerkelijk verwarmd moet worden.

- Ik vind het eigenlijk wel een beetje apart dat de bovenverdieping de flow van 800 niet haalt met zoveel radiatoren die open staan. Zitten er ergens dunne leidingen / obstructies die je kunt vervangen om de flow te verhogen? Worden alle radiatoren ook warm? (zodat ze niet thermostatisch geknepen worden / vol met lucht zitten).

- Waarom raad Quatt de bypass aan. Is de 600 liter schadelijk voor de Quatt of is het gewoon een cijfertje wat ze in hun hoofd hebben zitten 'dit is een goede flow'?

- Wat gebeurd er als je de nachtmodus aanzet? (eerlijk gezegd zelf nog niet geprobeerd). Als dit de verwarmingscapaciteit van de Quatt afknijpt komt het water minder warm aan bij de thermostaat en wordt de flow dus minder afgeknepen. Ik weet alleen niet of het werkt, aangezien nachtmodus mogelijk (lijkt me logischer) de compressorsnelheid beperkt, maar met de huidige temperaturen heb je ook met een lage compressorsnelheid al een behoorlijke verwarmingscapaciteit.

- Zijn er manieren om de afgifte (op de radiatoren) te verhogen? Des te lager je de retour krijgt, des te lager de aanvoer gaat worden (retour + 4 tot 5 graden), en des te minder de vloerverwarmingthermostaat de flow afknijpt.
Dank voor je nuttige post om op je punten terug te komen:

Hoe heb je getest? Testen op dit moment lijkt me lastig, aangezien je waarschijnlijk nog geen echte stookomstandigheden gehad hebt. Bij mij is het binnen niet onder de 21 geweest, en dan heb ik al een week lang s nachts ook op de beneden verdieping ramen open gehad. Verder bevat alle (bouw)materialen in het huis ook een goede portie aan warmte.

Idd bij warme temperaturen, beneden is het minimaal 22 graden en bij elke verdieping kan je er 2 graden bijtellen, dus qua warmteafgifte zeker bij de radiatoren boven is dit zeker niet de ideale setting. Alle radiatoren (type 22) zijn voorzien van radiatorfolie en 3 radiatoren hebben heatfans die werken vanaf 25 graden. heb ze nu niet aanstaan anders gaan ze boven al spontaan draaien ;). Radiatoren staan wel helemaal open, onderin zit een voetventiel die staat in de lengte richting open dus ik kan voor de rest de flow niet makkelijk verhogen. Qua afgifte dus niet te testen onder deze omstandigheden maar wel zo optimaal mogelijk met heatfans en folie in de weer.

Ik vind het eigenlijk wel een beetje apart dat de bovenverdieping de flow van 800 niet haalt met zoveel radiatoren die open staan. Zitten er ergens dunne leidingen / obstructies die je kunt vervangen om de flow te verhogen? Worden alle radiatoren ook warm? (zodat ze niet thermostatisch geknepen worden / vol met lucht zitten).

Radiatoren staan helemaal open worden niet thermostatisch geknepen, ik heb ze laatst ook helemaal ontlucht dus dat zou het probleem niet kunnen zijn. Leidingen zijn allemaal van kunsstof en denk wel vrij smal.

Waarom raad Quatt de bypass aan. Is de 600 liter schadelijk voor de Quatt of is het gewoon een cijfertje wat ze in hun hoofd hebben zitten 'dit is een goede flow'?

Waarom weet ik niet maar Quatt hanteert een flow van 800l/uur, ze gaven aandat als deze onder de 400l/uur komt dan slaat de beveilging aan i.v.m. met schade aan de compressor. Denk dat ze een veilige marge van die 400l/uur willen zitten, maar goed enkel Quatt weet het antwoord..

Wat gebeurd er als je de nachtmodus aanzet? (eerlijk gezegd zelf nog niet geprobeerd). Als dit de verwarmingscapaciteit van de Quatt afknijpt komt het water minder warm aan bij de thermostaat en wordt de flow dus minder afgeknepen. Ik weet alleen niet of het werkt, aangezien nachtmodus mogelijk (lijkt me logischer) de compressorsnelheid beperkt, maar met de huidige temperaturen heb je ook met een lage compressorsnelheid al een behoorlijke verwarmingscapaciteit.

Goede suggestie kan ik wel eens testen vanavond. Ik heb met zo'n laser pistool de temperatuur gemeten tijdens het testen daar ging denk ongeveer aanvoer 25.3 in en retour ging 24.3, met de huidige temperaturen van 22 graden beneden en 24 (1e verdieping) en 26+ op zolder niet gek. Opzich zou niks moeten knijpen want ook de vv verdeler die nu op 35 graden staat zou alles moeten doorlaten. Misschien dat de vv verdeler wel ergens bij een voetventiel wordt afgeknepen?

Ik neem je advies ten harte en ga in oktober/november stoken als het echt koud wordt, wellicht dat de situatie dan verbetert. Tergelijkertijd maar wel kijken voor een bypass oplossing mocht het dan alsnog niet goed werken.

ps, niemand die de druk met 0.5 bar ziet toenemen als de Quatt aanspringt? Wel iets om op te letten als de druk in je systeem al aan de hoge kant staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-03-2024
Binnenkort wordt bij ons een nieuwe cv ketel geïnstalleerd, vooruitlopend op de Quatt warmtepomp.
Quatt raadt de Honeywell Lyric T6 thermostaat aan. De installateur offreert de Honeywell Home T6, dat zou dezelfde thermostaat zijn. Klopt dat volgens jullie? Ik kan dat niet op internet terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:37
ton1 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:18:
Binnenkort wordt bij ons een nieuwe cv ketel geïnstalleerd, vooruitlopend op de Quatt warmtepomp.
Quatt raadt de Honeywell Lyric T6 thermostaat aan. De installateur offreert de Honeywell Home T6, dat zou dezelfde thermostaat zijn. Klopt dat volgens jullie? Ik kan dat niet op internet terugvinden.
Dat is dezelfde.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:05
even een informatie voor mensen met een ATAG cv ketel van de A-, E- en Q- series, echter niet voor de nieuwere I-Serie in combinatie van een ATAG ONE thermosstaat.

zie hiervoor deze link: https://www.atagverwarmin...odig-voor-de-installatie/

in deze ketels is t.b.v. de communicatie via het OT protocol een aparte stuureenheid (BCU type AA02204U) geplaatst, bij het aansluitblokje van de ketel waar normaal de thermosstaat kabel wordt ingestoken is hier het OT en aan/uit aansluit blokje te vinden.
In de handleiding van de ketel als ook van de Thermosstaat word echter geen duidelijke verwijzing naar deze BCU gemaakt.
Deze BCU is er ook alleen in de combinatie met een ATAG ONE thermosstaat (V1).

Nu blijkt dat alleen het verplaatsen van OT contact naar aan/uit dus niet gaat werken (omdat de verstopte BCU daar dus nog tussen zit en deze via een OT protocol werkt en er geen duidelijke aansturing door de CIC richting ketel gaat werken.
De ketel kan daardoor compleet ontregelt worden en zelfs niet meer correct op gaat starten, (zelfs geen foutmelding, ook resets hebben geen effect) ook blijkt dat de SWW functie niet meer werkt.

Het is dus zaak om de BCU volledig te ontkoppelen en de nieuwe Thermosstaat/CIC direct (dus buiten de BCU) te gaan koppelen aan de CV ketel.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Heinemancp schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:05:
[...]

niet via internet, wel via je netwerk in een browser.
zoek het IP adres op van je CiC en dan voeg dit toe: :8080/beta/feed/data.json in een browser.

dan krijg je een mooie (ahum) pagina met alle data.
vul je echter alleen :8080 in, dus zonder /beta... krijg je een veel beter leesbaare pagina
dat ziet er dan zo uit. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hdm8O_OOL-xVgM-thUeu3gHH7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kgWBXcMWpjm5HE1rcdQArt3L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:38
okijokii schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:47:
[...]

Ik kreeg op deze vraag binnen 24 uur antwoord. Betrof een update op dat moment. Ik moet zeggen dat Quatt bij mij altijd (2x 😇) adequaat reageert
8 dagen geleden ticket aangemaakt over hetzelfde onderwerp. Nog geen reactie. Ik had wel gezegd dat antwoord binnen een week ook goed was omdat het geen spoedgeval is.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• Gamepc
MacD007 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:24:
[...]

vul je echter alleen :8080 in, dus zonder /beta... krijg je een veel beter leesbaare pagina
[Afbeelding]
Heel handig dit, heb de Quatt weer aangehad en ben naar de flow gaan kijken. Die blijkt idd te steken op 620liter/uur. Vv verdeler opendraaien had geen invloed.

Echter ik heb nog een radiator in tuinhuisje staan, die stond geknepen. Als ik die helemaal opendraai gaat de flow naar 720liter/uur. Als ik vervolgens boven radiatoren dichtdraai heeft dit geen invloed op de flow. Blijkbaar zat hier iig een deel van de bottleneck. Nog steeds geen 800l/uur maar zijn wel weer iets dichterbij.

Heeft iemand tips voor settings op de wilo para pomp bij de vv verdeler? Deze staat nu op constant toerental karakeristiek III. Veranderen naar II leek niet te helpen.

• medu80
Misschien een foto plaatsen van je verdeler? II is minder flow als III.

• Gamepc
Zie hier foto van de verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-iTuGIlFEifelUVEypJCltV_p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jg7NAoFykAHjl1WKlc8MGN7M.jpg?f=fotoalbum_large

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Die kun je beter vervangen voor een pomp loze of ombouwen door pomp eruit te slopen. Tal van voorbeelden op Tweakers.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Gamepc
Dank, begrijp alleen niet waarom de flow hoger zal worden als je pomp er tussenuit haalt?

Thermostaatknop houd je dan nog wel? Als cv bijspringt wil je geen hoog temperatuur water door je leidingen.

Kan ik de ‘stekker’ er gewoon uithalen van de wilopomp om de flow te meten als surrogaat van een pomploze verdeler?

[ Voor 23% gewijzigd door Gamepc op 16-09-2023 19:28 ]

• MacD007
Gamepc schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 16:21:
[...]

Heel handig dit, heb de Quatt weer aangehad en ben naar de flow gaan kijken. Die blijkt idd te steken op 620liter/uur. Vv verdeler opendraaien had geen invloed.

Echter ik heb nog een radiator in tuinhuisje staan, die stond geknepen. Als ik die helemaal opendraai gaat de flow naar 720liter/uur. Als ik vervolgens boven radiatoren dichtdraai heeft dit geen invloed op de flow. Blijkbaar zat hier iig een deel van de bottleneck. Nog steeds geen 800l/uur maar zijn wel weer iets dichterbij.

Heeft iemand tips voor settings op de wilo para pomp bij de vv verdeler? Deze staat nu op constant toerental karakeristiek III. Veranderen naar II leek niet te helpen.
Kijk ook eens naar de diverse diameters van je leidingen, beginnend bij de hoofdleiding en dan naar de verschillende onderverdelingen, oa je VVW. Maak daar maar eens een eenvoudige p&id tekening van incl eventuele afsluiters ed.
Zou dat eerst eens doen voordat je gaat slopen, ik verwacht dat deze pomp een niet al te grote weerstand gaat geven, kijk een bv of je thermostaatkraan van je VVW niet vast zit en voldoende open staat (dus wat ook al geopert is deze iets hoger te zetten, bv 45 of 50 gr.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@Gamepc Bij de afvoer, links zit een metalen afdekdopje. Dit is je retourventiel, ik zou eens kijken of deze volledig open staat. Het dopje kun je eraf draaien met de hand. Hieronder zit een stelschroef. Deze open draaien zodat er meer water retour gaat.

Tevens staat je thermostaat op 35 graden, dat is in principe prima bij een C.V. ketel, maar begint helaas al te knijpen bij temperaturen rond de 30. Deze kun je als test wel even op 45 zetten, de kans dat je Quatt water maakt van 45 binnen enkele minuten is nihil.

[ Voor 43% gewijzigd door medu80 op 17-09-2023 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Gamepc schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:03:
Dank, begrijp alleen niet waarom de flow hoger zal worden als je pomp er tussenuit haalt?

Thermostaatknop houd je dan nog wel? Als cv bijspringt wil je geen hoog temperatuur water door je leidingen.

Kan ik de ‘stekker’ er gewoon uithalen van de wilopomp om de flow te meten als surrogaat van een pomploze verdeler?
De flow wordt inderdaad niet hoger, met of zonder pomp, zo lang de thermostaat (stevig) knijpt.

Bij mij wordt ook met de pomp er tussen (uit) de 800 liter gehaald, dus ik laat de pomp er voorlopig gewoon tussen zitten. Zodra ik FE ga zet ik de puntjes op de i en haal ik de thermostaat er tussenuit en laat ik de VVW verdeler anders aansluiten zodat deze als volledig open verdeler werkt zonder obstructies. Nu laat ik de thermostaat er voor de zekerheid er nog even tussen zitten als extra veiligheidsmaatregel dat er niet te warm water de vloer in gaat.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Btw: bij mij is de app geupdate. Helaas nog geen statistieken, de enige verbetering lijkt de mogelijkheid te zijn om via de app referrals te doen naar je contactpersonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
App update Quatt:
IOS (apple) is nu op versie 1.4.0
Android is ook bij versie 1.4.0 (vanaf Androoid 5)

[ Voor 33% gewijzigd door MacD007 op 17-09-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
Dank voor de suggesties.

Heb gisteravond weer even getest met Quatt op silent mode dit gaf geen verschil in flow.

Heb geprobeerd de voetventiel iets open te draaien van de vv verdeler, nu lekt die een beetje. Weet niet of die helemaal OK is. Ik heb ook geprobeerd de vv thermostaatknop helemaal open te zetten of helemaal dicht te doen. Quatt water was 25 graden, echter zag ik 0,0% verschil in flow. Bij de radiator in tuinhuisje zie ik wel direct 100l/uur verschil bij opendraaien. Laat een loodgieter even naar de thermostaatknop en voetventiel kijken of deze nog goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:30
draait de pomp van je verdeler wel?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
paQ schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:58:
draait de pomp van je verdeler wel?
Ik denk het wel..athans hij maakt geluid en zie geen storingen, zal het ook even aan de loodgieter vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Een vvw verdeler open of dicht moet echt wel een zichtbaar verschil in flow geven hoor.
Het advies van de by-pass vind ik maar vreemd. Als er altijd minimaal ergens een radiator open staat heb je in wezen hetzelfde idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Even een luie vraag (heb geen zin om 474 pagina's door te nemen): is de algemene consensus nou dat de Quatt inderdaad een bijzonder gaaf apparaat is of zijn er toch nog flinke aandachtspunten waar je rekening mee moet houden?

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:58

RobertowNL

For your gear!

Ja en nee, boel nuance.
Zo, dat scheelt weer 474 herhaalde antwoorden.

Nee, flauw. Ik zou het samenvatten als:
- relatief goedkoop
- Upgrade pad full Electric onbekend
- ingericht op meest simpele installaties (zonder meerprijs).
- zelf werkzaamheden doen ter voorbereiding (kan nodig zijn)
- ziet er wel tof uit.
- werking van apparaat volledige winter nog onbekend (of met zeer weinig units).
- algemene concensus nu: positief.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gamepc schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:48:
Dank voor de suggesties.

Heb gisteravond weer even getest met Quatt op silent mode dit gaf geen verschil in flow.

Heb geprobeerd de voetventiel iets open te draaien van de vv verdeler, nu lekt die een beetje. Weet niet of die helemaal OK is. Ik heb ook geprobeerd de vv thermostaatknop helemaal open te zetten of helemaal dicht te doen. Quatt water was 25 graden, echter zag ik 0,0% verschil in flow. Bij de radiator in tuinhuisje zie ik wel direct 100l/uur verschil bij opendraaien. Laat een loodgieter even naar de thermostaatknop en voetventiel kijken of deze nog goed zijn.
een lek is natuurlijk nooit goed, dus prima dat je daar even naar laat kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
RobertowNL schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:44:
Ja en nee, boel nuance.

- relatief goedkoop
- ziet er wel tof uit.
- werking van apparaat volledige winter nog onbekend (of met zeer weinig units).
volgens mij is het gewoon de goedkoopste warmtepomp die je in Nederland kunt krijgen incl. installatie.
verwacht dus geen maatwerk, one (eigenlijk dus twee) size fits for all, ze hebben twee maten 4 kW en 8 kW waarbij die laatste gewoon twee 4kW units naast elkaar zijn.
het zijn hybride, dus ja, je hebt een (werkende) CV nodig.
voor de rest onderschrijf ik wat @RobertowNL heeft geschreven. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Gamepc schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:03:

Normaliter stel je de cv ketel in op laagtemperatuur. Diverse fabrikanten adviseren ook bij hybride overigens gewoon een pomploze verdeler. Sommige moderne mengverdelers kun je de flow beter sturen tussen primair en secundair.
In principe wel, alleen de flow wordt wel enigszins door de thermostaatkraan beperkt. Maar dat komt omdat het mengverdelers zijn; hoge primaire temperatuur, weinig flow nodig.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
DutchWing schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:58:
[...]

Normaliter stel je de cv ketel in op laagtemperatuur. Diverse fabrikanten adviseren ook bij hybride overigens gewoon een pomploze verdeler. Sommige moderne mengverdelers kun je de flow beter sturen tussen primair en secundair.
Dat kan ook, maar ik zou er met een cv ketel in het systeem toch niet op gokken, tenzij met aanvullende, relatief foolproof maatregelen. Je cv ketel zal door een stroomstoring of een overijverige monteur maar gereset worden en 75 graden water je vloerverwarming in jagen.

Ik laat de thermostaat nog even zitten tot ik FE ga, maar ik moet ook zeggen dat met een limitatie op 45 graden (op de VVW thermostaat) en de pomp er nog tussen de 800 liter netjes gehaald wordt, dus ik heb misschien makkelijk praten.

Ik heb voor de zekerheid ook nog een pompschakelaar op de cv ketel gezet die als de aanvoer bij de cv ketel boven de 52 graden gaat de elektriciteit op de cv ketel uitschakelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

onlinaius schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:39:
[...]

Dat kan ook, maar ik zou er met een cv ketel in het systeem toch niet op gokken, tenzij met aanvullende, relatief foolproof maatregelen. Je cv ketel zal door een stroomstoring of een overijverige monteur maar gereset worden en 75 graden water je vloerverwarming in jagen.
Dan plaats je onder je cv toestel een aanlegthermostaat op de hoofdaanvoerleiding, de meeste merken hebben tegenwoordig wel een blokkeercontact waarop je deze kunt doorlussen.
Ik laat de thermostaat nog even zitten tot ik FE ga, maar ik moet ook zeggen dat met een limitatie op 45 graden (op de VVW thermostaat) en de pomp er nog tussen de 800 liter netjes gehaald wordt, dus ik heb misschien makkelijk praten.

Ik heb voor de zekerheid ook nog een pompschakelaar op de cv ketel gezet die als de aanvoer bij de cv ketel boven de 52 graden gaat de elektriciteit op de cv ketel uitschakelt
Overigens kan de regelthermostaat van je vloerverwarming net zo goed defect raken... Dus inderdaad een dubbele beveiliging kan nooit kwaad ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Gamepc schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:48:
Dank voor de suggesties.

Zoals Paq ook al aangeeft is dat vrij apart, als de thermostaat helemaal open geen verschil in flow geeft zit de beperking dus ergens anders.

Opnieuw enkele punten:

De flexibele buizen die naar de verdeler lopen lijken op de foto aardig dun te zijn, maar het kan gezichtsbedrog zijn. Wat is de diameter van deze leidingen?

Op je verdeler heb je verschillende plekken waar de flow (deels) beperkt kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4HJhDqZObe2Z7ui8KN6Y5LS5YE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RPU3yESY6WzlVrBgCiUMPCUE.jpg?f=fotoalbum_large

Waarschijnlijk (deels) dubbele informatie, maar om ze toch even langs te gaan:

Rechtsboven zit de thermostaat. Deze kun je tijdelijk even naar een graad of 50 zetten, zo lang je op de thermometer onderaan in de gaten houdt dat de temperatuur die de vloer in gaat niet te hoog wordt.

Linksboven zit het ventiel van de retourkant (ik gok dat je dit bedoelde als voetventiel?). Deze zou ik zo ver mogelijk open draaien (zie ook niet echt een reden om dit niet te doen, mits deze uiteraard niet lekt).

Onderaan zitten de 5 lussen die de vloer in gaan. Deze kun je (tijdelijk) verder open schroeven. Ik raad aan om bij te houden hoeveel slagen je deze opent, zodat je ze ook in dezelfde stand weer terug kunt zetten, aangezien ze mogelijk zijn ingeregeld om de warmte in huis beter te verdelen.

Last but not least zou er uiteraard ook nog ergens anders een beperking in de aanvoer en retour kunnen zitten. Weet je hoe de aanvoer en retour leidingen door je woning lopen en kun je deze volgen? Zit er ergens anders nog een ventiel / kraan op de leiding?

Wat je verdeler betreft: die lijkt niet optimaal voor lage temperatuur verwarming, aangezien je de flow tussen de aanvoer en de retour kant op de bovenste verdeler niet kunt afsluiten (voor zover ik het kan zien). Ik denk dat je het beter niet pomploos kunt proberen omdat de makkelijkste weg voor het water dan direct van de aanvoer naar de retour wordt, zonder door de vloer te gaan.

Tegelijkertijd heb je hiermee wel direct een soort bypass, dus voor de flow is dit theoretisch alleen maar goed, maar zodra je FE gaat zou ik kijken of je de aanvoerkant rechtstreeks op de onderste verdeler kunt aansluiten, en de pomp er tussenuit kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
DutchWing schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:53:
Dan plaats je onder je cv toestel een aanlegthermostaat op de hoofdaanvoerleiding, de meeste merken hebben tegenwoordig wel een blokkeercontact waarop je deze kunt doorlussen.
Dat is ook een goede optie, maar ergens denk ik dat dat voor veel mensen toch niet de beste optie is. Als je sowieso van plan bent binnen nu en enkele jaren FE te gaan kan het de betere keuze te zijn om niet in de goed-beter-best valkuil te trappen, waar ik zelfs soms ook een beetje de neiging toe heb.

Ik kan zo 5 optimalisaties verzinnen aan het systeem die de efficientie ten goede komen, maar ik heb mezelf belooft me een beetje in te houden, aangezien ik (met of zonder medewerking van Quatt) binnen een jaar of 2 FE wil gaan.

Ik houd het voor nu even bij 'goed', en 'beter' / 'best' komt over 2 jaar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:21

Trackerfire

BTC HODLER

Waarschijnlijk heb ik iets gemist, maar waarom zie ik die 800 liter voorbij komen? Is dat een minimum, optimum, maximum? Kon het zo snel niet terugvinden dus excuses als het al ergens uitgelegd staat.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Trackerfire schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:21:
Waarschijnlijk heb ik iets gemist, maar waarom zie ik die 800 liter voorbij komen? Is dat een minimum, optimum, maximum? Kon het zo snel niet terugvinden dus excuses als het al ergens uitgelegd staat.
Schijnbaar de flow die ze bij Quatt 'optimaal' vinden.
Hangt ook eigenlijk af van je systeeminhoud.

Het kan zo maar zijn dat alles lekkerder werkt bij minder of juist meer flow.

Er zijn zo een paar parameters waarop je het debiet van een warmtepomp kunt regelen.
Flow, pompdruk, deltaT. Zoals ik het hier begrijp kiezen ze bij Quatt voor een vaste flow/debiet.
Misschien is dat ook de reden dat ze niet zo happig zijn op evo home regelingen. Een beetje slap afgestelde by-pass is dan wellicht een uitkomst.

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 18-09-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:49
RobertowNL schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:44:
Ja en nee, boel nuance.

- relatief goedkoop
- ziet er wel tof uit.
Er is iets aan info over het upgrade pad naar FE maar niet veel. Volgens @marijnflipse is dit:

"Meer info verwacht ik richting 't eind van het jaar. Release in 1-2 jaar. Sowieso wil je niet meteen over naar all-e, beter om eerst een seizoen hybride te draaien zodat we data hebben en je het optimale systeem kunnen aanbieden.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:49
Overigens is er ook een Custom Integration via HACS voor Home Assistant voor de Quatt in het leven geroepen (https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt). Ook weer makkelijker om de Quatt in HA tevoorschijn te krijgen.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-05 12:52
MacD007 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:24:
[...]

[Afbeelding]
Voor mensen zeker. Voor Domoticz niet zo ;) die andere pagina doet het dan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Heinemancp schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:33:
[...]

Voor mensen zeker. Voor Domoticz niet zo ;) die andere pagina doet het dan beter.
Snap ik, mijn opmerking was ook meer voor mensen die dit dus nog op de ouderwetse manier willen zien en dan is deze voor de mens veel betere weergave wel een stuk prettiger.

Voor HA of andere domotica systemen is natuurlijk de andere bedoeld.zie ook nog een andere manier voor HA twee Posts hierboven van @krizzziz d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 18-09-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
pietjm schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:28:
[...]

8 dagen geleden ticket aangemaakt over hetzelfde onderwerp. Nog geen reactie. Ik had wel gezegd dat antwoord binnen een week ook goed was omdat het geen spoedgeval is.
Inmiddels reactie gehad. Zoals hier al eerder vermeld, lag het aan een update en zijn ze bezig te onderzoeken hoe dat kan.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
Dank iedereen voor de hulp.

Heb er even met de loodgieter naargekeken, thermostaatknop werk (kan de pin indrukken). alle slangen van de vloerverwarming staan helemaal open. Het lekkende voetventiel was volgend de loodgieter een 'aftappunt' als je hieraan draait of indrukt spuit er water uit. Als de dop er opzit lekt het eigenlijk niet. Ik kan nog proberen om de schroef hierin open te draaien.

Loodgieter zei dat het voor de flow niet uitmaakt als je de thermostaat kraan opendraait of dicht doet, omdat het water dan meteen retour gaat. Dit klopt wel met mijn bevindingen dat het dichtdraaien of opendraaien weinig uitmaakt voor de flow.

Leidingen zijn wel erg dun 16/2 denk dat hier ook het de grootste bottleneck zit. Haal nu 705-720l/uur. Ik denk dat ik het komende stookseizoen het even ga aankijken hoe comfortabel het wordt en wat het rendement wordt. Kunnen we hier op het forum mooi vergelijken.

Laatste vraag., hieronder een afbeelding van het voetventiel bij de radiatoren, was in de veronderstelling dat deze in de lengterichting openstaan en met een kwartslag draaien dichtstaan. Echter bij enkele radiatoren kan ik ze wel verder naar links openen. Heeft het nog nut om deze helemaal naar links open te draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDh7ynofoyrarm3iM7X_5OAKLfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCozJcCDwi9ttGWBcAgBPeqK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Gamepc schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:12:

Loodgieter zei dat het voor de flow niet uitmaakt als je de thermostaat kraan opendraait of dicht doet, omdat het water dan meteen retour gaat. Dit klopt wel met mijn bevindingen dat het dichtdraaien of opendraaien weinig uitmaakt voor de flow.
goed punt
maar,
je hebt wel degelijk veel inhoud in je vloer (mag ik aannemen)
Dus als dat 'mee gaat stromen' dan moet je dat wel echt kunnen terug zien mijns inziens.

Als ik hier een verdeler afsluit, en dus by-pass (omzeil), komt er weliswaar meer druk (en dus flow) op de andere verdeler, maar de totale systeemflow neemt af.

In die verstande dat Quatt 800l/u stuurt aan debietregeling.
M.a.w. als de thermostaatkraan op je verdeler dicht staat, en er dus bovenlangs een by-pass ontstaat waardoor de flow vrij kan stromen, dan zal de pomp harder moeten draaien om weer aan die 800l/u te komen.
Omgekeerd: als er wel water door je verdeler stroomt (IN/UIT) dan is er minder pompdruk nodig om die flow te halen want er is immers meer systeeminhoud.

Staat je warmtepomp op een vaste pompdruk, dan krijg je alleen maar verschillen in je flowrate als je zaken open of dicht draait. Ook wel het geval bij vast debiet, maar dat gaat de waterpomp dan bijregelen en proberen te compenseren.

trek het verhaal maar eens verder door.
Als je al je radiators dicht draait, zou het dus volgens hem ook niet mogen uitmaken? Er is immers gewoon flow?

Je vvw werkt verder gewoon neem ik aan?

[ Voor 68% gewijzigd door paQ op 19-09-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[b]Gamepc schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:12:
Dit begrijp ik niet helemaal. Als de thermostaatkraan dicht staat kan het warme water vanaf de Quatt (rode kant) als ik het goed zie niet de verdeler in. Ik zie dan ook niet helemaal hoe het water dan retour kan gaan, het staat op dit punt gewoon stil.

Als het water blijft stromen als deze thermostaatkraan helemaal uit staat neemt het dus een andere weg, met minder weerstand en zit de bottleneck dus ergens anders in het systeem. Deze zit dan voor de 'afslag' waar de het water van de vloerverwarming afbuigt van de alternatieve routes (voornamelijk op de bovenverdieping gok ik).

Heb je toevallig nog een normale draaiknop (zonder thermostaat) die je tijdelijk kunt proberen om uit te sluiten dat er iets mis is met de thermostaatknop, en zodat je zeker weet wanneer deze open of dicht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
onlinaius schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:02:
[...]

Dit begrijp ik niet helemaal. Als de thermostaatkraan dicht staat kan het warme water vanaf de Quatt (rode kant) als ik het goed zie niet de verdeler in. Ik zie dan ook niet helemaal hoe het water dan retour kan gaan, het staat op dit punt gewoon stil.

Als het water blijft stromen als deze thermostaatkraan helemaal uit staat neemt het dus een andere weg, met minder weerstand en zit de bottleneck dus ergens anders in het systeem. Deze zit dan voor de 'afslag' waar de het water van de vloerverwarming afbuigt van de alternatieve routes (voornamelijk op de bovenverdieping gok ik).

Heb je toevallig nog een normale draaiknop (zonder thermostaat) die je tijdelijk kunt proberen om uit te sluiten dat er iets mis is met de thermostaatknop, en zodat je zeker weet wanneer deze open of dicht is?
Ik heb even de kraan er afgedraaid de pin steekt dan uit en zal je dus volledig doorgang moeten hebben (denk ik). Geen verschil in flow, druk ik de pin dan helemaal in dan knijpt die de flow wel van ongeveer 715l/uur naar 670l/uur. Heb de radiator knop er weer opgezet, als ik die helemaal dichtdraai gaat die ook knijpen.

Het zijn 5 groepen oppervlakte ongeveer 45-50m2. Weet verder helaas geen details.

Loodgieter snapt er dus ook niet zoveel van, maar goed conclusie is nu dat er wel flowbeperking optreed bij knijpen maar bij volledig opendraaien komt die ook niet hoger dan de eerder gehaalde 720l/uur

Net even getest met hoge warmtevraag (22–>24) stooklijn gaat flink omhoog naar Quatt out temp is 35 graden, bij vv verdeler meet ik ongeveer 34 graden. Draai ik de thermosstaat van de vv verdeler naar 20 graden gaat die knijpen zoals te zien in de flow. Naar 35 graden pakt die weer de maximale flow.

[ Voor 9% gewijzigd door Gamepc op 19-09-2023 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17
Gamepc schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:30:
[...]
maar bij volledig opendraaien komt die ook niet hoger dan de eerder gehaalde 720l/uur
Thermostaatkraan en retourventiel kunnen nog steeds beperkend zijn, wat @onlinaius ook aangaf.
De doorlaatopening is vaak vrij klein, zoek maar eens plaatjes op internet.

Volgens mij is de consensus hier in het DEI-subforum bij ombouwen van verdeler voor L/W-warmtepomp dat je dat soort restricties er het beste uit kan halen. Lastige is alleen dat het hier om een hybride warmtepomp gaat en je dus zult moeten zorgen dat er niet te heet water vanaf de ketel je vloer in kan gaan.

Zie bijv. ook deze zoekresultaten: https://gathering.tweaker...keyword=verdeler+ombouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
oh OK dus er is wel degelijk flowverschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
paQ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:21:
oh OK dus er is wel degelijk flowverschil?
Ja klopt, zie nu flow verschil. Hieronder plaatje van het ventiel bij de retour. Als ik deze indruk spuit het water er uit. Moet ik dat middelste schroefje dan zover mogelijk naar links draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3neLZtiRanBpywlSVvbyydxAjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OR4JZCzrNxLinuQ8bMaxW7SR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:53
Hier inmiddels bezig geweest om de Quatt leidingen boven de bodemisolatie te krijgen en een extra 19mm armaflex isolatie eromheen
Hopen dat het wat COP scheelt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sG04rZ2NF0mUJSbb6BtqycBITks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4vypC7N0qJef0fwGWYTLOpZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Jnlr0gZl0gmn-4pZdhBqjAKOUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMjbc0ntTLrgCzebMmD2Lz1z.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GhostlyFriend
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-05 12:47
sky_walker schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:33:
Update EVOHOME & QUATT

Ik heb contact gehad met Resideo, ze hebben mijn EVOHOME op afstand geupdate naar de nieuwste software.

En, interessant genoeg, gaven ze aan dat de EVOHOME juist enkel de gevraagde en ingestelde ruimtetemperatuur doorgeeft in het OT protocol, ipv gevraagde watertemperatuur.

Op 1 aug. 2023 om 11:07 heeft ECC EMEA CONSUMER SUPP NL <consumentenservice@resideo.com> het volgende geschreven:

Eigenlijk doet de Evohome alleen maar juist ruimtetemperatuur en gevraagde temperatuur doorgeven.

Waar ziet u precies in de Evohome het watertemperatuur gemeten?

Met vriendelijke groet,
Dejana
Consumer Channel
Resideo

--------

Dit is tegenstrijdig met info van QUATT.
Dus waarom QUATT de ruimte temp niet kan uitlezen is de vraag .....

Ik ga hiermee terug naar QUATT, voor tekst en uitleg.

Wellicht dat het wel uit te lezen is met de laatste software update, of wanneer je de Evohome in "single zone" mode gebruikt, dat wel de ruimtemperatuur wordt doorgegeven.

Ik geef het nog niet op voordat ik een andere thermostaat erbij koop :-)
Uit je volgende berichten lijkt het alsof het antwoord van Resideo onjuist is, want QUATT lijkt dit te weerspreken. Klopt deze aanname?

Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Gamepc schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:30:
[...]

Ik heb even de kraan er afgedraaid de pin steekt dan uit en zal je dus volledig doorgang moeten hebben (denk ik). Geen verschil in flow, druk ik de pin dan helemaal in dan knijpt die de flow wel van ongeveer 715l/uur naar 670l/uur. Heb de radiator knop er weer opgezet, als ik die helemaal dichtdraai gaat die ook knijpen.

Het zijn 5 groepen oppervlakte ongeveer 45-50m2. Weet verder helaas geen details.

Loodgieter snapt er dus ook niet zoveel van, maar goed conclusie is nu dat er wel flowbeperking optreed bij knijpen maar bij volledig opendraaien komt die ook niet hoger dan de eerder gehaalde 720l/uur

Net even getest met hoge warmtevraag (22–>24) stooklijn gaat flink omhoog naar Quatt out temp is 35 graden, bij vv verdeler meet ik ongeveer 34 graden. Draai ik de thermosstaat van de vv verdeler naar 20 graden gaat die knijpen zoals te zien in de flow. Naar 35 graden pakt die weer de maximale flow.
los van de restricties van de afsluiters/thermostaat kran verwacht ik dat je wel erg kleine diameter van leidingen naar je VVW ook mede oorzaak zijn dat je de benodigde 800 l/uur niet gaat halen, daarom ook mijn vorige tip om een P&ID schema te maken met de bijbehoorende leidingsdiameters, want dan kun je ook zien of dit veel uit maakt. mn indien je overige leidingwerk duidelijk een grotere diameter hebben.
https://www.gfps.com/nl-n...ools/flow-calculator.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gamepc schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:37:
[...]

Ja klopt, zie nu flow verschil. Hieronder plaatje van het ventiel bij de retour. Als ik deze indruk spuit het water er uit. Moet ik dat middelste schroefje dan zover mogelijk naar links draaien?

[Afbeelding]
hoe veel flowverschil zie je, en mn hoeveel is dit als deze helemaal (naar links) is uitgedraaid en dus geen restricties meer geeft (of zo klein mogelijk is) ? Als je nu namelijk heel erg richting de 800 l/uur komt heb je waarschijnlijk je oorzaak gevonden.
Wat ik eerder aangaf, de behoorlijk kleine toevoerleidingen naar je VV verdeler, zul je waarschijnlijk niet makkelijk kunnen wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Heinemancp schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:05:
[...]

niet via internet, wel via je netwerk in een browser.
zoek het IP adres op van je CiC en dan voeg dit toe: :8080/beta/feed/data.json in een browser.

dan krijg je een mooie (ahum) pagina met alle data.
Uitlezen van de gegevens gaat goed, alleen klopt de actuele tijd bij mij niet. "time.tsHuman" heeft een tijdsverschil van - 2 uur vergeleken met mijn pc. Is daar een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
MacD007 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:37:
[...]

hoe veel flowverschil zie je, en mn hoeveel is dit als deze helemaal (naar links) is uitgedraaid en dus geen restricties meer geeft (of zo klein mogelijk is) ? Als je nu namelijk heel erg richting de 800 l/uur komt heb je waarschijnlijk je oorzaak gevonden.
Wat ik eerder aangaf, de behoorlijk kleine toevoerleidingen naar je VV verdeler, zul je waarschijnlijk niet makkelijk kunnen wijzigen.
Daar ben ik ook bang voor heb de schroef nu helemaal naar links gedraaid (open). Maar zie geen flow verschil. Denk dat een bypass ook geen nut heeft want het is een structureel probleem wat ik denk komt door de smalle leidingen die gebruikt zijn. Vraag hoe optimaal de Quatt gaat werken. Ben blij dat de radiator in het tuinhuis nog 100liter/u er bij gaf. Zit nu dichter tegen de 800liter/u aan. Het is helaas denk niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:43
HGBMason schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:47:
[...]

Uitlezen van de gegevens gaat goed, alleen klopt de actuele tijd bij mij niet. "time.tsHuman" heeft een tijdsverschil van - 2 uur vergeleken met mijn pc. Is daar een verklaring voor?
De tijd is UTC. Nederland valt tijdens de wintertijd in tijdzone UTC +1 en tijdens de zomertijd in tijdzone UTC +2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
Gamepc schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:53:
[...]

Daar ben ik ook bang voor heb de schroef nu helemaal naar links gedraaid (open). Maar zie geen flow verschil. Denk dat een bypass ook geen nut heeft want het is een structureel probleem wat ik denk komt door de smalle leidingen die gebruikt zijn. Vraag hoe optimaal de Quatt gaat werken. Ben blij dat de radiator in het tuinhuis nog 100liter/u er bij gaf. Zit nu dichter tegen de 800liter/u aan. Het is helaas denk niet anders.
De groepen verder open draaien heeft ook niet echt nut, aangezien (als ik het goed begrijp) de flow altijd rechtstreeks van de aanvoer naar de retour kan, wat de kortste route is, met waarschijnlijk de minste beperkingen.

Wat gebeurd er als je boven een deel (ik zou zeggen max 50%) van de radiatoren dicht draait?

Gezien de cijfers lijkt het erop dat de flow door de radiatoren ruimschoots de makkelijkste optie is, aangezien de verdeler helemaal open of dicht heel weinig verschil lijkt te maken.

Als dit echter betekend dat er 715 - 670 = 45 liter per uur door de vloerverwarming stroomt, en de overige 670 liter door de radiatoren boven heb je wel een probleem, zeker als dit doorzet en als je de helft van de radiatoren dicht draait en 335 liter door de radiatoren gaat, en nog steeds maar 45 liter door de VVW. Waarschijnlijk zal dit iets stijgen, omdat de druk wat stijgt, en hierdoor wordt de VVW een net wat aantrekkelijkere route voor het water. Maar als de flow door de VVW dan niet significant stijgt wordt het wel een probleemje, aangezien je een wel heel beperkte verwarmingscapaciteit beneden krijgt als het overgrote deel van het water zijn weg zoekt door de radiatoren op de bovenverdieping.

Ik raad dan ook aan wat MacD007 volgens mij ook al aangeeft op een wat technischere manier:

Zoek voor jezelf uit / maak een schemaatje (als je wil dat wij meedenken), van de leidingen, incl diameters, en de kogelkranen / thermostatische kranen die naar de radiatoren en de VVW lopen.

Als je het zelf doet: volg het trace van de cv ketel naar de VVW verdeler, en terug, en kijk of er ergens kogelkranen / thermostatische ventielen / andere blokkades zitten die de flow verder af kunnen knijpen.

Kijk verder wat er gebeurd als je boven wat radiatoren dicht draait.

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 22:17
Mr_thebrown schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:06:
[...]

Wat een goede tip! Ik kan idd water goed horen stromen als Quatt aan is. Zodra de Quatt uit is hoor ik niks meer. Flowmeter blijft dan dus rond de 540 l/u geven.

Ondertussen contact gehad met Quatt. Zij zeiden dat probleem kon zijn dat kabel van flowmeter samen met andere kabels in kabelgoot zat. Die heb ik eruit gehaald en ook kabel los gehad bij CiC en bij flowmeter. Niks heeft geholpen.

Het is dus of de flowmeter of de flowmeter kabel of de CiC zelf die niet goed werkt.

Wat ik het vreemdst vind is dat als ik de Quatt zelf uit het stopcontact haal, de flowmeter wel naar 0 gaat. De CiC is dan dus gewoon nog aan. De flowmeter gaat dan wel naar 0 :?

Heb teruggekoppeld naar Quatt maar echt snel reageren doen ze niet op ticket helaas...
Eindelijk weer eens antwoord gekregen van Quatt op mijn ticket, na ruim 10 werkdagen:

"Je verzoek is doorgezet naar Team Product en daarmee je vraag doorgestuurd naar ons product team.
We komen met een antwoord bij je terug, via de mail of telefonisch."

Het gaat nu echt hard :)

Wel mooi dat ik wel al telefoontje en 2 mails heb gehad over ambassadeurschap. Bij het ticket heb ik gekozen voor redelijke prioriteit, enkele werkdagen om reactie te krijgen.

Ben benieuwd hoe het straks in de winter gaat als de Quatt's allemaal aan gaan en de echte problemen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
Mr_thebrown schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:39:
[...]

Ben benieuwd hoe het straks in de winter gaat als de Quatt's allemaal aan gaan en de echte problemen komen.
Waarom zouden die er komen? Je gaat ervan uit dat het een slecht product is?.
Heeft hier al nagenoeg hele winter gedraaid zonder problemen.

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 22:17
HBO88 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:01:
[...]

Waarom zouden die er komen? Je gaat ervan uit dat het een slecht product is?.
Heeft hier al nagenoeg hele winter gedraaid zonder problemen.
Nee hoor, dat is een te snelle conclusie. Ik zeg natuurlijk niet dat het een slecht product is. Maar kans dat support vragen komen als alle Quatt's gaan draaien lijkt mij wel aanwezig.

• Gamepc
Mr_thebrown schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:23:
[...]

Nee hoor, dat is een te snelle conclusie. Ik zeg natuurlijk niet dat het een slecht product is. Maar kans dat support vragen komen als alle Quatt's gaan draaien lijkt mij wel aanwezig.
Hier ben ik ook wel bang voor. Komt ook deels door de rare adviezen die ze geven, zoals plaats een Quatt op een plat houten dank i.p.v. aan de gevel zodat je minder resonantie geluiden hebt. Als ik hier op het forum lees dan hoor je precies het tegenovergestelde.

Zit zelf ook ook al een tijdje te klooien met de flow. Je hebt dan mazzel dat hier mensen zijn die je adviezen en tips geven maar voor de argeloze burger is het gewoon een blackbox en je moet dan maar hopen dat alles goed werkt. Het frappante is dat Quatt dus kan zien dat je b.v. je flow niet haalt maar hier ook verder geen actie op onderneemt. Zometeen breekt het stookseizoen aan en krijg je hier waarschijnlijk allerlei vragen over..Als de turnaround tijd nu al 10+ dagen is.

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 15:35
Mr_thebrown schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:23:
[...]

Helemaal eens want als ik kijk naar mijn eigen Quatt. Die is midden in de zomer geinstalleerd en dus nog niet écht getest. Kan me zomaar voorstellen dat de aanpassingen die de monteurs van Quatt doen bij sommige installaties problemen gaan geven. Ik zou er -als ik Quatt was- in ieder geval rekening mee houden.

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:10
kroam schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:33:
[...]

Helemaal eens want als ik kijk naar mijn eigen Quatt. Die is midden in de zomer geinstalleerd en dus nog niet écht getest. Kan me zomaar voorstellen dat de aanpassingen die de monteurs van Quatt doen bij sommige installaties problemen gaan geven. Ik zou er -als ik Quatt was- in ieder geval rekening mee houden.
Het fijne is dat paniek onnodig is, we hebben allen nog een CV ketel. :)

• MacD007
Gamepc schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:13:
[...]

Hier ben ik ook wel bang voor. Komt ook deels door de rare adviezen die ze geven, zoals plaats een Quatt op een plat houten dank i.p.v. aan de gevel zodat je minder resonantie geluiden hebt. Als ik hier op het forum lees dan hoor je precies het tegenovergestelde.

Zit zelf ook ook al een tijdje te klooien met de flow. Je hebt dan mazzel dat hier mensen zijn die je adviezen en tips geven maar voor de argeloze burger is het gewoon een blackbox en je moet dan maar hopen dat alles goed werkt. Het frappante is dat Quatt dus kan zien dat je b.v. je flow niet haalt maar hier ook verder geen actie op onderneemt. Zometeen breekt het stookseizoen aan en krijg je hier waarschijnlijk allerlei vragen over..Als de turnaround tijd nu al 10+ dagen is.
We weten op dit moment helemaal niet wat de reden (achterliggende problemen cq oorzaak ) van de 10+ dagen is, nu al van één voorbeeld het in het negatieve te trekken is een beetje voorbarig.

Het grootste probleem zal m’n door nieuwe gebruikers komen die nog op hun oude gewende manier de warmte willen gaan regelen, met een warmtepomp is dat wel even anders.
Maw blijf van je thermostaat zo veel mogelijk af en verhoog de temperatuur met kleine stappen.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 20-09-2023 15:14 ]

• onlinaius
Notaname schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:07:
[...]

Het fijne is dat paniek onnodig is, we hebben allen nog een CV ketel. :)
Mits je handig genoeg bent om zelf de thermostaatkabel uit de CiC te halen en weer aan de ketel te koppelen. Want als de CiC in storing gaat is de kans vrij groot dat deze ook de cv ketel niet netjes aanstuurt.

Over het algemeen zal dat hier wel goed zitten, maar het zou me niet verbazen als er toch heel wat non-tweakers zijn die dit niet zien zitten.

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:10
onlinaius schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:58:
[...]

Mits je handig genoeg bent om zelf de thermostaatkabel uit de CiC te halen en weer aan de ketel te koppelen. Want als de CiC in storing gaat is de kans vrij groot dat deze ook de cv ketel niet netjes aanstuurt.
Goed punt, niet bij stil gestaan. (y)

• pietjm
Gamepc schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:13:
[...]

Daar wordt hier in dit forum zeer verschillend over gedacht. De Quatt staat bij mij op een plat houten dak (uitbouw garage naast woonkamer) en is zeer stil. Niks resonantie. Je hoort alleen in de garage wat, maar daar zit ik ‘s winters niet.

• MacD007
pietjm schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:16:
[...]

Daar wordt hier in dit forum zeer verschillend over gedacht. De Quatt staat bij mij op een plat houten dak (uitbouw garage naast woonkamer) en is zeer stil. Niks resonantie. Je hoort alleen in de garage wat, maar daar zit ik ‘s winters niet.
geluid door plaatsing op een houten dak is heel erg afhankelijk van de onderliggende constructie en hoe deze is gekoppeld aan het woonhuis.

Normaal gesproken, gezien de gebruikelijke constructiemethoden bij een uitbouw cq garage heb je wel meer kans op ongewenst geluid dan als je dat tegen een muur plaatst.

Het probleem is dat er zo veel aspecten hier een rol in kunnen spelen (pro en contra), denk maar aan gebruikte constructie, soort isolatie, constructie van koppeling, aanwezigheid van een klankkast (door bv een verlaagd plafond (mn bij uitbouw) dat het dus ook gewoon positief kan uitvallen, dat is mooi voor jou.
Het kan echter net zo goed de andere kant oprollen.
Het probleem is dat je dat eigenlijk pas achteraf kunt bepalen, of je dan nog terug wilt is maar de vraag, Quatt zal hier denk ik wel een prijskaartje aan gaan hangen. O-)

• Gamepc
pietjm schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:16:
[...]

Dat is helemaal prima, maar als je zoiets plaatst op je aanbouw van de woonkamer waar mensen zitten dan wordt het (vaak) al een ander verhaal. Je geeft zelf aan al iets te horen als je er onderstaat, maar goede keuze om dit bij de garage te doen waar je niet direct onderzit.

Het gaat mij er om dat ze hier onvoldoende rekening mee houden en eigenlijk voor de makkelijkste weg gaan. Argeloze mensen staan hier wellicht niet bij stil en dan krijg je zometeen klachten zoals @MacD007 ook al aangeeft elk dak is weer anders en er zijn ook diverse topics hier met resonantie issues warmtepomp breed.

• medu80
onlinaius schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:58:
[...]

Over het algemeen zal dat hier wel goed zitten, maar het zou me niet verbazen als er toch heel wat non-tweakers zijn die dit niet zien zitten.
Want een cv ketel werkt altijd? Of hoe bedoel je dat? CV gaat nooit in storing? Beetje negatieve reactie. Als je Quatt niet werkt heb je pech. Als je cv niet werkt heb je pech. Werken ze beide niet heb je dubbel pech. Heeft niks met kabels te maken, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

Hier is de Quatt vandaag geplaatst, ging vrij soepel doordat het gat al in de muur zat (afvoer droger) en de CV ketel op de begane grond een paar meter daar achter hangt.

Het was wel wat puzzelwerk om de leidingen aangesloten te krijgen onder de CV ivm beperkte ruimte (afvoer terug naar quatt heeft nu bijvoorbeeld een lelijke bocht van 180 graden) en helaas gaf de monteur aan dat hij geen goede plek zag voor de spirotech die ik had klaar liggen. Overigens zag ik met mijn beperkte kennis ook niet hoe dit beter had gekund zonder alles overhoop halen en vanaf 0 te beginnen. Dus ik denk er over om die spirotech dan maar terug te sturen en te hopen dat dat geen issues gaat geven. Zelf gaan zagen zie ik niet zo zitten en zoals gezegd geen idee waar dan.

Testrun gedaan en haalt met deze temperaturen natuurlijk met zeer weinig watt input al mooie warmte Kw's. Geluid is (bij 600 watt iig) echt beter dan verwacht (stil).

Flow is volgens de json ook met alle radiatoren dicht en dus alleen VVW (complete begane grond, met VVW pomp er tussen) 800 liter per uur. Zaken open of dichtdraaien lijkt niet veel uit te maken, het lijkt wel of de pompsnelheid wordt aangepast naar 800.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omxKdekNeUMsHto_Gy7QlfMSbgE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRVbA3HjwNn4OaICRJ5KNoEz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMPPv-nYIXPjmqjLavcvmxV9Yjs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkLVzoSydCwxqNPE5bqde0oA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hatB3rbCloxn5GaOHUfSFYKA3Ew=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NgEu67qvUC6p7M7W2HiFEWoB.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door ZiegoM op 20-09-2023 21:00 ]

\_Specs_/

• onlinaius
medu80 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:42:
[...]

Want een cv ketel werkt altijd? Of hoe bedoel je dat? CV gaat nooit in storing? Beetje negatieve reactie. Als je Quatt niet werkt heb je pech. Als je cv niet werkt heb je pech. Werken ze beide niet heb je dubbel pech. Heeft niks met kabels te maken, toch?
Een storing in de Quatt / CiC kan betekenen dat de cv ketel ook niet meer wordt aanstuurt. Dit is te verhelpen door de CiC er tussenuit te halen en de thermostaat kabel (zoals de situatie voorafgaand aan het plaatsen van de Quatt) direct aan te sluiten op de cv.

Niet perse een negatieve reactie, ik zeg alleen dat 'Quatt werkt niet, maar gelukkig pakt de cv ketel dit op' alleen op gaat als de CiC de cv ketel nog wel aanstuurt / je de CiC er tussenuit haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
[b]ZiegoM schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:45:
het lijkt wel of de pompsnelheid wordt aangepast naar 800.
Die observatie lijkt te kloppen, uit de cijfers die ik hier voorbij heb zien komen lijkt de pompsnelheid eigenlijk altijd rond de 800 te liggen, tenzij dit op een of andere manier niet gehaald kan worden.

Ik vermoed dat ze het beperken om leidinggeruis te voorkomen, maar mogelijk zou het nog wel wat aan efficientie kunnen winnen als de pompsnelheid omhoog kan (bij leidingen met een grote diameter misschien wel mogelijk zonder (overmatig) leiding geruis). Wie weet, misschien een toekomstdingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Staan de airco en de Quatt wel eens tegelijk aan? Want dan zou ik (zeker voor de airco) overwegen beide een graad of 10 te draaien, zodat ze wat meer dezelfde richting op blazen, om eventuele recirculatie (via de heg?) te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

onlinaius schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:41:
[...]

Staan de airco en de Quatt wel eens tegelijk aan? Want dan zou ik (zeker voor de airco) overwegen beide een graad of 10 te draaien, zodat ze wat meer dezelfde richting op blazen, om eventuele recirculatie (via de heg?) te voorkomen.
Nee die airco staat eigenlijk nooit aan, en zal alleen mogelijk ooit voor koelen gebruikt worden. Dus dat is dan niet tegelijk met de Quatt. Deze zat al aan het huis vanuit de vorige eigenaar.

Die heg is geen heg maar een struik ter camouflage van die lelijke witte buis vd airco. De Quatt heeft gelukkig geen camouflage nodig ;)

Hier nog een wat beter overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3J5dKOUnlEYQjRxWQRYIvx3uK3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EyJxNeEYemIJjnFdncitlTcW.jpg?f=fotoalbum_large

\_Specs_/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
ZiegoM schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:52:
Nee die airco staat eigenlijk nooit aan, en zal alleen mogelijk ooit voor koelen gebruikt worden. Dus dat is dan niet tegelijk met de Quatt. Deze zat al aan het huis vanuit de vorige eigenaar.
Dan zie ik geen probleem. En mocht je een keer incidenteel op beide verwarmen dan is dat ook niet direct een probleem vermoed ik maar een beetje efficientieverlies telt wel op als je beide vaak tegelijk zou draaien.

In dit geval niet van toepassing dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmaze
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-05 05:37
blackmaze schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:42:
Het lijkt dat ze de eerste batch nieuwe front panelen binnnen hebben want er staat zowaar een afspraak ingepland om er eentje , bij ons te vervangen! (gemeld in begin mei)

En ze komen dat doen op een zondag nog zelfs. (waarschijnlijk maar 5min werk)
ze nemen wel een brede afspraak tijd van 8:00 tot 17:30 afwachten dan !

[Afbeelding]
Deze batch v2 of v3 panelen zijn ook niet alles...
Maandje verder en begint met afbladeren .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfPWaDh_nluep32msQflfG90XZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mr3Qfcdag58O7YgGk3cqbNAb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLE6ph5kgE_V3l_0xJIM3mSyKWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mt4mzVWuu9GUuIeJ0dgvtCDt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:36
Daseth schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:24:
Ik heb dit bericht naar Quatt gestuurd om statistieken voor stroomverbruik aan te vragen.

To: info@quatt.io

Hi,

Can quatt add statistics about electrical power consumption of the heatpump and also expose this data in the local API?

Asta it stands, Quatt only offers instant power consumption but no data about quantity ( kWh). Instant power usage is also not yet available in the API. One would need to add an extra device like a smart power meter to get this information.

But if this is possible with software, the information would be immensely helpful to get data about the daily/monthly/yearly consumption.

Thank you.
Misschien hadden jullie het al eerder opgemerkt, maar op de locale API (http://CiC IP:8080/beta/feed/data.json) is nu beschikbaar:
power: The thermal power output of the heatpump (in Watts)
powerlnput: The electrical power consumed by the heatpump (in Watts)

Dus het is niet meer nodig in HA om een eigen power meter voor de Quatt te plaatsen en de heating power uit te rekenen op basis van flow en delta temperatuur..!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBWDI2DY9TM3U7py0L0H_wnfIJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWNuUT3WkmMCWXFo3big0rse.jpg?f=fotoalbum_large

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 02:40
GhostlyFriend schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:26:
[...]

Uit je volgende berichten lijkt het alsof het antwoord van Resideo onjuist is, want QUATT lijkt dit te weerspreken. Klopt deze aanname?
Klopt, ik heb het maar gelaten wat het is met Resideo, QUATT geeft aan de juiste ruimte temperatuurgegevens niet uit te kunnen lezen van het Honeywell Evohome OT protocol. Enkel de gewenste watertemperatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:36
De locale JSON output bevat nu ook de real time power output en powerInput van de Quatt, dus heb je geen extra power meter meer nodig. Als je de Custom Integration via HACS voor Home Assistant van Marco Boers gebruikt, kun je deze entities toevoegen aan custom_components/quatt/const.py en coordinator.py.

const.py
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
    SensorEntityDescription(
        name="HP1 powerInput",
        key="hp1.powerInput",
        icon="mdi:heat-wave",
        native_unit_of_measurement="W",
        device_class=SensorDeviceClass.POWER,
    ),
    SensorEntityDescription(
        name="HP1 power",
        key="hp1.power",
        icon="mdi:heat-wave",
        native_unit_of_measurement="W",
        device_class=SensorDeviceClass.POWER,
    ),
    SensorEntityDescription(
        name="HP1 Quatt COP",
        key="hp1.computedQuattCop",
        icon="mdi:heat-pump",
    ),

coordinator.py
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
def computedQuattCop(self):
        """Compute Quatt COP."""
        powerInput = self.getValue("hp1.powerInput")
        powerOutput = self.getValue("hp1.power")
        LOGGER.debug("computedQuattCop.powerInput %s", powerInput)
        LOGGER.debug("computedQuattCop.powerOutput %s", powerOutput)
        if powerInput is None or powerOutput is None:
            return None
        if powerInput == 0:
            return None
        return round(powerOutput / float(powerInput), 2)

Er is een kleine afwijking tussen de berekende output power van de integration en de gerapporteerde output power door de CiC. Ook de meting van de Quatt buitenunit en de door de CiC gerapporteerde input power wijken paar procent af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iio6qUwi6Cbfw5uV0ADy8eaJuhU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0BCs0KPdIhnTuIq0YMgjPVxF.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:25
MWink schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:43:
[...]

Misschien hadden jullie het al eerder opgemerkt, maar op de locale API (http://CiC IP:8080/beta/feed/data.json) is nu beschikbaar:
power: The thermal power output of the heatpump (in Watts)
powerlnput: The electrical power consumed by the heatpump (in Watts)

Dus het is niet meer nodig in HA om een eigen power meter voor de Quatt te plaatsen en de heating power uit te rekenen op basis van flow en delta temperatuur..!

[Afbeelding]
Dan zal de update van de app vast ook niet meer lang op zich laten wachten.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:25
[quote]okijokii schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:38:

[ Voor 32% gewijzigd door okijokii op 21-09-2023 22:40 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 02:40
Vandaag even proefgedraaid met mijn Quatt, thermostaat op 21. ruimtetemp 20.5.
Quatt ging vrijwel meteen draaien, CV blijft netjes uit.

Uit HA:
flow meter rate 801
Water in 24,5
Water uit 27
Heat power 2300W

Opgenomen vermogen 400W dus COP 5,75?

Ik merkte dat de vloerverwarmingspomp nog niet begint te draaien. Kennelijk komt dit voor de VV pompschakelaar die normaal aanspringt als deze warm water detecteert van de CV (45-50 graden), De 27 graden aanvoer van de QUATT is te weinig om de pompschakelaar te activeren. Heb nu de pompschakelaar er maar tussenuit gehaald en de pomp op continue aan gezet. Zou ik een andere pompschakelaar nodig hebben die accurater kan schakelen op lagere temperaturen? volgens mij kan ik niets instellen aan de huidige schakelaar die gaat gewoon aan of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
sky_walker schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:55:

Uit HA:
flow meter rate 801
Water in 24,5
Water uit 27
Heat power 2300W

Ik merkte dat de vloerverwarmingspomp nog niet begint te draaien. Kennelijk komt dit voor de VV pompschakelaar die normaal aanspringt als deze warm water detecteert van de CV (45-50 graden), De 27 graden aanvoer van de QUATT is te weinig om de pompschakelaar te activeren. Heb nu de pompschakelaar er maar tussenuit gehaald en de pomp op continue aan gezet. Zou ik een andere pompschakelaar nodig hebben die accurater kan schakelen op lagere temperaturen? volgens mij kan ik niets instellen aan de huidige schakelaar die gaat gewoon aan of uit.
Kan de pomp niet volledig uitgeschakelt worden? In mijn geval maakt pomp aan of uit geen verschil, in beide gevallen wordt de flow van 800 liter (door alleen de vloerverwarming en de douchevloer boven) gehaald, en scheelt toch weer wat elektrisch verbruik, want die pompen (zeker oude varianten) verbruiken aardig watt. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:12
Ik laat de vv pomp in het stookseizoen gewoon doordraaien. Rest van het jaar zit ie aan pomp schakelaar die de pomp om de zoveel tijd even laat draaien, zodat ie niet komt vast te zitten.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,3850 kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
berrieberrie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:20:
Ik laat de vv pomp in het stookseizoen gewoon doordraaien. Rest van het jaar zit ie aan pomp schakelaar die de pomp om de zoveel tijd even laat draaien, zodat ie niet komt vast te zitten.
Ik ben wel benieuwd, wat is de flow met en zonder de vv pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-05 06:31
Goedemiddag,

Daarnaast ben ik benieuwd of er nog andere tips zijn om de quatt zo geruisloos mogelijk aan de muur te bevestigen (Specifieke pluggen oid?) of ik de juiste spullen ga halen. Op dit moment ga ik zorgen voor:

1. Anti-tril matten
2. Extra rubberen dempers

Voor de anti-tril matten heb ik nu deze gevonden: https://www.warmteservice...xtra-foam-laag/p/90151350?

extra rubberen dempers: nog niets gevonden, suggesties zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamepc
TalkingCarrot schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:48:
Goedemiddag,

Daarnaast ben ik benieuwd of er nog andere tips zijn om de quatt zo geruisloos mogelijk aan de muur te bevestigen (Specifieke pluggen oid?) of ik de juiste spullen ga halen. Op dit moment ga ik zorgen voor:

1. Anti-tril matten

Voor de anti-tril matten heb ik nu deze gevonden: https://www.warmteservice...xtra-foam-laag/p/90151350?

Ik heb de Quatt laten ophangen met phonex trildempende wandpluggen M8. Ik heb ze op soleco trildempers gezet (vibratiekit 2 geel).

De trillingsmatjes die je nu hebt zijn 2cm wellicht te dik om onderaan de muurbeugel te plaatsen? Ik heb ze van 1cm dik ook Wagner.

Tijdens testruns hoor ik eigenlijk geen geluid binnen. Maar nooit getest tijdens defrosts etc.

Je zou eventueel ook M8 anti tril rubbers kunnen gebruiken. Wat het beste werkt is lastig te zeggen. Maar ik raad wel gehele ontkoppeling van de buitenmuur aan (pluggen, dempers en antitrilmat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
Goedemiddag,

1. Anti-tril matten

trildempers:
https://www.mijnklimaatsh...soft-rubber-draad-m8.html

Als je dan toch bezig bent, speciale pluggen
https://www.mijnklimaatsh...nde-wandplug-m8-4-st.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:43
onlinaius schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:57:
[...]

Kan de pomp niet volledig uitgeschakelt worden? In mijn geval maakt pomp aan of uit geen verschil, in beide gevallen wordt de flow van 800 liter (door alleen de vloerverwarming en de douchevloer boven) gehaald, en scheelt toch weer wat elektrisch verbruik, want die pompen (zeker oude varianten) verbruiken aardig watt. :9
De Quatt regelt zijn eigen flow in op 800L door de pomp in de Quatt te moduleren. M.a.w. bij toegenomen weerstand gaat de pomp harder pompen (lees meer stroom verbruiken). Qua elektrisch verbruik is het dus nog maar de vraag of het idd uiteindelijk goedkoper is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:12
onlinaius schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:24:
[...]

Ik ben wel benieuwd, wat is de flow met en zonder de vv pomp?
dat moet ik nog uitproberen :)

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,3850 kw zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:03
Zojuist aanbetaling gedaan, dus binnenkort wordt bij ons de Quatt ook geplaatst en specifiek; aan de muur bevestigd. Ik ga ook de trillingsdempers, pluggen en matjes laten gebruiken.

Better safe than sorry.

Enne, ik kan niet wachten totdat ik de Quatt ook in mijn Home Assistant kan zien. 🧐

Thx community voor alle ideeën en ervaringen!!!

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Goedemiddag,

1. Anti-tril matten

Ik heb dezelfde, eigenlijk heb je maar 1 stuk nodig, deze doormidden doen.
bij mij zijn ze zo gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEd1WlLGZMRM9kiaUsFdWLdQT0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WLLkP8vN7OsJUYS3h9gEeBT3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Ik heb toch nog regelmatig dat ik de app open en dat er dan een connectieprobleem is met de cic. Uitlezen van de status via dat json werkt ook niet meer.
Hij is bedraad aangesloten.

Wanneer ik de stekker van de CIC eruit en weer terug stop, heb ik na een minuutje weer connectie.
Heb nog niet aangesloten op HA, dus vandaar dat ik nog niet goed kan zien hoe lang het stabiel blijft.
maar de laatste keer reset was ongeveer een week geleden.

Is dit herkenbaar voor anderen?

[ Voor 8% gewijzigd door HBO88 op 22-09-2023 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:37
sky_walker schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:55:

Uit HA:
flow meter rate 801
Water in 24,5
Water uit 27
Heat power 2300W

Met deze pompschakelaar kan je zelf de starttemperatuur instellen. Pompschakelaar AmfraMatic V-3DP+ met LCD verlichting

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-05 06:31
MacD007 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:09:
[...]

Bij een warmtewomp zul je veel minder gebruik maken van een thermostaat, zeker bv geen geofencing toepassen, dat is killing voor de warmtepomp. ook zul je de family moeten laten leren om zo veel mogelijk van dat ding af te blijven.
Hier op het forum hoor je eigenlijk weinig klachten over de T6, het was lange tijd de enige thermostaat die je kon gebruiken. Zelf ook alsvast gekocht. Ben dus ook benieuwd.

[...]

Ik wil niet je vreugte mbt de Quatt nu bederfen, maar heb je gecontroleerd of jij een dergelijke warmtepomp wel daar mag plaatsen. In mijn gemeente (grote gemeente zou dat dus niet mogen, daar moet je namelijk 1m achter de voorrooilijn zitten. Dit zijn o.a. ook regels van de VNG, de door divcerse gemeenten zijn overgenomen.
hier een plaatje (in het rood mag dus geen buitenunit geplaatst worden). Ik weet natuurlijk niet hoe dit bij jou gemeente geregeld is. overigens zou een foto van de bewuste plek helpen om het wat beter te kunnen beoordelen.
[Afbeelding]

[...]

sorry,ik ben bang dat je daar heel veel plezier van gaat krijgen, mn trillingen en dus ook geluid vinden dit zeer leuk, dus behoorlijk kans op geluiden en trillingen in het huis. De rubberen voetjes zullen wel wat dempen maar of dat voldoende is, daar kom je pas te laat achter. Het probleem is dat elk huis weer anders is, dus al te veel referensies van anderen kan dus ook verkeerd uitpakken.
MacD, nog bedankt voor deze input. Door jouw reactie ben ik destijds gaan kijken naar de omgevingsvergunning en wat blijkt:

1. In Amersfoort moet je verplicht een vergunning aanvragen bij het plaatsen van een buitenunit (airco en warmtepomp. Uiteraard met onderbouwing van het WPAC formulier.
2. Voorgevel mag onder bepaalde voorwaarden.

Resultaat:
1. Quatt is slecht in het vullen van het WPAC formulier. Echter is het zelf, na wat uitzoekwerk, redelijk eenvoudig. Mijn geluidsberekening is goed gekeurd.
2. Welstand staat open voor de Quatt aan de voorgevel, maar heeft nog wat voorwaarden voordat ik akkoord krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-05 06:25
HBO88 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:58:
Ik heb toch nog regelmatig dat ik de app open en dat er dan een connectieprobleem is met de cic. Uitlezen van de status via dat json werkt ook niet meer.

Wanneer ik de stekker van de CIC eruit en weer terug stop, heb ik na een minuutje weer connectie.
Heb nog niet aangesloten op HA, dus vandaar dat ik nog niet goed kan zien hoe lang het stabiel blijft.

Heb ik ook een paar x gehad. Maar ook een paar x vandaag geen contact (bedraad ook) en dag later doet ie het gewoon. Gisteren niet en vandaag weer wel

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
HBO88 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:58:

Ik herken dit idd, draadloos verbonden eens per 1-2 weken verliest die verbinding. Moet dan weer handmatig verbinden met router. Een keer kwam de verbinding vanzelf weer op gang.

Gebeurde dit na de laatste update nog steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TalkingCarrot schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:52:
[...]

MacD, nog bedankt voor deze input. Door jouw reactie ben ik destijds gaan kijken naar de omgevingsvergunning en wat blijkt:

1. In Amersfoort moet je verplicht een vergunning aanvragen bij het plaatsen van een buitenunit (airco en warmtepomp. Uiteraard met onderbouwing van het WPAC formulier.
2. Voorgevel mag onder bepaalde voorwaarden.
het is wat met die gemeentes, je wilt je steentje bijdragen voor een beter milieu en dan hebben ze weer een hoop voorwaarden.
Resultaat:
1. Quatt is slecht in het vullen van het WPAC formulier.
ja, daar kwam ik zelf ook al achter, ik vrees dat dit voor hun te veel werk is.
en laten we het eerlijk zeggen, dat rekenmodel is ook niet echt super eenvoudig te gebruiken, zeker als het maar even afwijkt.
Echter is het zelf, na wat uitzoekwerk, redelijk eenvoudig. Mijn geluidsberekening is goed gekeurd.
2. Welstand staat open voor de Quatt aan de voorgevel, maar heeft nog wat voorwaarden voordat ik akkoord krijg.
Dat is mooi, aan welke voorwaarden moet je nog voldoen, kunnen we mogelijk met je meedenken.?

Pagina: 1 ... 119 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.