op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:52[/message]:[/b]
Na alles door te hebben gelezen, net als de site van Quatt. Heb ik een aantal vragen aan de gebruikers die inmiddels de nodige ervaringen hebben opgaan.
- Zou je onder de huidige prijs en met je kennis van het product deze nu weer aankopen?
- Is het systeem voor een reguliere consument voldoende uitontwikkeld?
Ja en nee, de hardware is een behoorlijk standaard type met een State of the art ontwerp, de nieuwste warmtepompen zijn nu voorzien van R290 ipv R32 (zoals de Quatt) maar deze zijn op dit moment nog een heel stuk duurder (factor 50%-100%).
Wat specialer is is de stuurunit. (CIC), daar zit volgens mij nog wel een behoorlijke ontwikkelruimte in, en is ook direct het grote nadeel, omdat het een gesloten systeem betreft.
- Wat is de grootste zwakke van concept zoals Quatt het aanbied?
Met name het gesloten systeem, maar dat zie je ook bij andere spelers.
Wat ik mis bij je vraag is eigenlijk: wat zijn de voordelen van Quatt .
En dat zijn er eigenlijk twee, de eerste word vaak volledig vergeten, het is een mono blok, dus geen binnenuit.
De tweede is natuurlijk een inkoppertje, de prijs, zeker voor die nog de introductie prijs hebben betaald, maar zelfs met de huidige prijs zijn er eigenlijk geen alternatieve keuzes.
Als je een ROI berekening uitvoert zul je al snel zien als je huidige energierekening niet al te hoog is (zeg maar rond of onder het energieplafond (gas)) en je circa 70-75% via de warmtepomp kunt doen, dat je met andere warmtepompen bv de Amber (kosten circa 7.000€) op circa een ROI van circa 10 jaar komt, gezien een gem. Levensduur van circa 15 jaar is dat gewoon te hoog. Een Quatt heeft circa 4 jaar.
Hoor graag jullie input en op basis daarvan wil ik de knop doorhakken.
Er zijn al ruim 2000 mensen je voor gegaan, een concurrerende warmtepomp DeWarmte zit geloof ik rond enkele honderden aantallen.
Het blijft echter een gok, ik zelf heb mijn keuze al gemaakt.
Welke alternatieven heb je?
Je kunt via het buitenland (Spanje of Portugal) een warmtepomp (bv LG of Panasonic) ook zeer goedkoop kopen, vaak tegen duidelijk lagere prijzen, echter je moet zelf voor de installatie zorgen, je zult weinig installateurs vinden die deze willen installeren of de installatiekosten zijn dan een stuk.hoger, ook hoor je dat Nederlandse importeurs garantie van deze apparaten weigeren (grijze import) of dit mag laat ik even in het midden.