RonaldABC schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:44:
Goedendag, sedert een paar weken het een en ander gelezen over de Quatt. Op basis daarvan ben ik aan het kijken of dit een WP die aansluit bij onze eisen en ook past in de woning. Naar aanleiding hiervan heb ik paar vragen mogelijk hebben jullie de antwoorden mede op basis van jullie ervaring. Alvast dank voor jullie reactie.[list]
• Geluidniveau wordt denk ik berekend op basis van dit tool:
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking. Correct? In de handleiding staat dat het tool enkel geschikt is voor “Verder kan de rekentool alleen worden gebruikt bij de bepaling van het geluid van één buitenunit.”. Het is voor mij nog niet duidelijk of de 4kW voldoet. Mogelijk zal het toch een 8kW eenheid moeten worden. Maar dit is niet te berekenen met het tool volgens de voormelde melding? Voor de 4kW zie ik op de site van Quatt 55 dB staan. Voor de 8kW kan ik het geluidsniveau niet vinden. Wat wordt hier gebruikt voor de geluidsberekening?
De 4 kW heeft 55/52 dB de 8 kW heeft 3 dB meer, dus 58/55 dB. De 8 kW wordt door Quatt direct naast elkaar geplaatst, dus mag je deze als een bron beschouwen en dus ook het programma gebruiken. Deze geluidswaarde staat overigens wel bij de specs.
• Technisch documentatie en CE verklaring zie ik ook niets terug bij Quatt. Volgens mij wordt een WP gezien als machine conform de machinerichtlijn en dus moet er een CE afgegeven worden en technisch documentatie (inclusief handleiding) beschikbaar zijn. Wordt dit wel geleverd bij de installatie?
CE ja, machinerichtlijn nee, je opmerking mbt de documentatie is echter wel juist, helaas laat Quatt hier behoorlijk steken vallen, ze zouden er mee bezig zijn.
Overigens is dit ook bij andere fabrikanten een probleem, tijdens een onderzoek van de toezichthouder (heb ik kort geleden een link en info hier geplaatst) in 2020, er was er geen een die dit op orde had.
Ik denk dat dit een probleem is van een startup.
• Ik lees zojuist 3 WCD’s voor het installeren. Waarvoor is de derde? CIC en WP begrijp ik, maar de derde?
Voor de ketelmodule van de thermostaat, echter de 8 kW sluit je niet aan via een stopcontact maar via een vaste kabel vanuit de meterkast (de 8 kW heeft een eigen groep nodig, advies is om hier een ALS (alamat) voor te gaan gebruiken. Dus heb je er eigenlijk maar twee nodig (cic en ketelmodule)
• Aparte extra groep is voor ons een probleem. De bergruimte waarin de CV-ketel staat zit op de tweede verdieping ongeveer in het midden van de woning en de meterkast op de begane grond en daartussen zit een niet toegankelijke koker. Daardoor is een extra aansluiting op een aparte groep zeer moeilijk cq niet mogelijk. Is een optie gebruik te maken van een PV verdeler op een aparte groep in de meterkast? Eerder, bij het plaatsen van de PV installatie, is al een PV verdeler geplaatst voor de PV en de was/droger combinatie. Is deze uitbreid baar met een extra groep?
Je hebt bij de cv zeker een bestaande stopcontact, deze kun je gebruiken om via deze een tweede stopcontact aan te sluiten (gezien dat deze twee maar een laag vermogen hebben is dat geen probleem.
Overigens zou een foto van je bestaande meterkast wel handig zijn, Siemens heeft overigens een alamat van slechts 1-din breed, dus als je nog een din plaats hebt zou dat al voldoende zijn.
• De WP willen wij plaatsen aan de rand van het platte dak op de tweede verdieping. Het platte dak bestaat uit een paar lagen: betonnen kanaalplaten – isolatie – bitumen – ballast. De WP komt naar ik aanneem direct op het bitumen te staan. Drie vragen: blijft deze dan gewoon staan door het eigen gewicht of moet deze van ballast voorzien worden? Afvoer van water loopt dit gewoon het dak op? En geluid is geen probleem?
[/list]
Afstand tot erfgrens? Je kunt de Quatt gezien de windbelasting op de tweede verdieping wel beter fixeren door bv door de voeten aan zware tegels bevestigen. Beter is ook om de tegel via een rubberen tegel direct op het bitumen te plaatsen en niet op het grind. Eventueel extra dempers tussen pomp en voeten plaatsen.
Succes er mee
Heb je hulp nodig voor de geluidsberekening stuur dan maar een pm.