Na de afgelopen weken alle berichten in deze thread hebben doorgelezen toch besloten om even mijn situatie uiteen te zetten. Ik had quatt al ontdekt toen ze net op de markt kwamen (en spijt dat ik toen niet voor de 1599,- aanbieding ben gegaan

) nu toch serieus aan het overwegen. Qua installatie verwacht ik weinig moeilijkheden maar zie hier dat het nog wel eens anders verloopt.
Situatie huishouden:
Huis bouwjaar: 1900, uiteraard geen spouwmuur, energielabel laag, buitenmuren isoleren is geen optie.
Twee onder 1 kap, buitenmuur op oost.
Isolerende acties: HR++ glas (Op 1 kozijn na in de woonkamer, maar deze staat op de nominatie om in zijn geheel te vervangen), tonzon vloer isolatie (niet het idee dat dit echt wat heeft gedaan), zolderdak geisoleerd.
In huis verschillende type normale radiatoren T10, 20 en 22 door elkaar. Gewone themostaatkranen, geen vloerverwarming. In woonkamer sinds vorig jaar speedcomforts, vrouwen in huis vinden het een stuk behaaglijker. Verder gebruik van een Nest-E thermostaat.
Gemiddeld jaarverbruik gas 1200 m3 (totaal verbruik). als ik nu kijk naar dagelijks gasverbruik zit ik gemiddeld onder de 0,4 m3 per dag. Dus zou het totaalverbruik voor verwarming 1200 - 146 = 1054 m3 moeten zijn.
Afgelopen winter mijn CV op 50 graden gezet, huis is goed warm te houden. Dag temperatuur 21 graden, nacht temperatuur naar 17, op hele koude dagen springt de cv soms 's nachts aan. De kozijn die op nominatie staat heeft groot warmteverlies, dus we hopen hier nog wat energiezuiniger te worden.
Inhoud woning 224 m3, vloeroppervlakte circa 95 m2.
11 zonnenpanelen, opbrengst circa 2500 kw/h, vrijwel gelijk met mijn huidig verbruik. Ik kan eventueel nog wel uitbreiden met 9 nieuwe zonnepanelen qua ruimte. Maar of dat nog heel veel zin heeft als het salderen wegvalt weet ik niet. Opwekking is vooral in de zomer wanneer de quatt uit zijn neus zit te vreten.
Volgens energie leverancier, die ook een warmtepomp offerte wilde uitbrengen zijn we qua verbruik, type woning, bouwjaar, isolatie. etc al een erg laag verbruik in verhouding.
Op dit moment een 15 jaar oude CV remeha Avanta C5, afgelopen jaar voor het eerst storing gehad waarbij de driewegklep vervangen moest worden. CV monteur vond het wel een goed idee om de CV te gaan vervangen, ik twijfel nog, directe noodzaak is er niet, al zullen nieuwe CV ketels tegenwoordig ook wel weer zuiniger zijn.
Qau verwarming staan eigenlijk alle radiatoren (behalve op de zolder) standaard open, slaapkamers worden iets verwarmd, maar omdat de thermostaat beneden in de woonkamer hangt slaat deze al weer af voordat het boven goed is opgewarmd. In principe in verband met een thuiswerkende vrouw en ik zelf wisselende dag of avonddiensten heb staat de cv eigenlijk heel de dag op minimaal 20 graden.
De prijs van de Quatt bevalt me erg goed plus het feit dat het een monoblock is, maar ja, het blijft een startup. Wat gaat er gebeuren voor het geval quatt binnen nu en twee jaar bijvoorbeeld om gaat vallen? Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik vind het ook wel jammer dat martijn flipse? alleen in het begin heeft gereageerd maar nu blijkbaar niet heel aandacht besteed aan jullie als early adaptors zijnde.
Qua plaatsing verwacht ik niet zo'n probleem, mijn CV hangt in een keukenkastje en deze zit direct aan de buitenmuur, hier loopt een grindpad wat grenst aan een openbare parkeerplaats. Dus geen gezeur met buren of geluidsnormen. Ook zal de afstand van de quatt naar de CV max een meter of 2 zijn. Echter omdat onze CV in een keukenkastje zit (ben heel jaloers als ik soms de installaties hier elders voorbij zie komen hoeveel vierkante meters er beschikbaar is

Ik heb deze ruimte
Keukenkastje is 30 cm diep, 57 cm breed en de ruimte onder de CV is 55 cm. Ben ik benieuwd of hun installatie hierbij gaat passen? Ik zou zeggen dat de CIC tegen een van de zijwanden aan geschroeft kan worden, ze kunnen hiervandaan direct een gat naar buiten boren (zandsteen muur) voor de leidingen en deze er in knopen. Wel zou ik graag een vuilafscheiding er tussen willen, maar dat wordt allemaal wel erg krap vrees ik.
Nieuwe groep aanleggen zal niet zo'n prolbeem zijn, kan via de keldervloer een leiding naar buiten trekken en hier een werkschakelaar voor ze monteren. Echter zie ik ook reacties voorbij komen dat men het verbruik via een homewizard meter uitlezen. Is dit dan een kwh meter, want in een wandcontactdoos gaat dan niet. Is dit trouwens nog nodig, want ik zie dat er behoorlijk wat info in Home Assistant ingelezen kan worden. (draait hier ook).
Ook heb ik een paar weken geleden een mail gestuurd hoe ze tegenover een onderhoudscontract stonden, ik dacht hier ook de opmerking voorbij heb zien komen dat het principe van een WP hetzelfde is als dat van een koelkast en die laat je toch ook geen jaarlijkse onderhoudsbeurt geven. Nu staat mijn koelkast niet 24/7 buiten, maar dat terzijde. Hun reactie was het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
| We zijn druk bezigh met het onderhoudsabonnement. Wij willen niet voor een standaard abonnement gaan omdat je helemaal gelijk hebt. Wij willen monitoren wat er niet goed werkt en op basis daarvan actie ondernemen. Dat is goedkoper voor zowel de klant als voor ons.
Eind Q2 verwacht ik dat we wat meer informatie kunnen delen.
Met vriendelijke groet,
Quatt Support |
Ik heb hier alleen verder niets meer over terug kunnen vinden, maar zij kunnen dus straks wel een x bedrag per maand gaan vragen voor onderhoud en support, of misschien wel voor basis gebruik. Zolang dit nog onder de 10 pm blijft kan ik er nog wel wat mee, maar ja, zijn we niet volledig afhankelijk van quatt in deze?
Nou ja, uiteindelijk een lang verhaal. Ik ben benieuwd of hier leden zijn die op basis van bovenstaande denken dat het haalbaar en verstandig is om met quatt in zee te gaan, even los van het gevoel, startup, etc... dus puur technisch / woonsituatie.
Alvast bedankt voor de reactie(s)
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245