rumu schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:14:
Ps: geen hypothetische discussie dus graag. Ervaringen hoor ik graag als die er zijn. Iedereen heeft zijn eigen referentiekader, maar dat kan men vaak prima toelichten als je een beetje gevoel in je donder hebt.
sorry, maar je vraagt naar een antwoord die niemand je kan geven. En als dan de beste mensen proberen je antwoord te geven ben je boos.
Je vraag:
"Wat zijn de ervaringen met het geluid? Aanwezig/niet aanwezig? Storend? Last van trillingen et cetera?"
zeker gezien je achterliggende gedachte "Geluid is voor mij het grootste struikelblok om verder te kijken dan een cv ketel." kan ik die vraag ook wel begrijpen.
echter zijn deze zaken helaas niet alleen afhankelijk van de Quatt.
Simpel antwoord: De quatt heeft een geluidsvermogen van 55 dB (overdag) en bij een nachtmodus is dat 52 dB.
Duidelijk, is een perfect antwoord.
Waarom? omdat deze waarde in een geluidskabine zonder onderliggende trillingen ed is bepaald en gemeten (bij Kiwa).
kun je iets met dat antwoord? Waarschijnlijk niet, ben je echter een geluidstechnicus waarschijnlijk wel.
De Quatt bij jou thuis (of bij iemand anders) zal anders klinken, dat heeft heel veel te maken hoe en welke ondergrond, omgeving en nog een heleboel andere factoren die alle daar meer en minder een rol in gaan spelen.
Dus als bij mij de Quatt zo stil als een kerkmuis (hoe stil is een kerkmuis eigenlijk?) klinkt hoeft dat bij jou weer heel anders kunnen klinken (geluid van een rat of een varken of hond?).
Daarnaast weet ik helemaal niet hoe jou geluidsopnahme is, ben je half stokdoof, heb je bij bepaalde fequenties al een gehoorschade (ver uit de meeste mensen hebben dat overigens) of heb je het perfecte gehoor tot 20.000 Hz?
Dus kom je weer uit bij de enige geluidswaarde die juist onafhankelijk is, en dat zijn die eerder genoemde 55 en 52 dB. Is dat nu luid zul je dan afvragen?
Ja en Nee is het antwoord, die 55 dB is bij vol vermogen, hoe vaak verwacht jij dat de Quatt op vol vermogen gaat werken ? het kan maar zal zeker niet continue zijn (of de Quatt is bij jou eigenlijk te zwak en je hed beter een zwaardere warmtepomp (bv een dubbele Quatt 8kW)) kunnen pakken. Maar ja die maken dus ook weer meer lawaai, namelijk dubbel zo veel, dat is 57 dB. (dus van 55 dB naar 57 dB is twee keer zo veel (geluidsniveau)).
Helaas zijn er geen verdere gegevens mbt het geluid (meetbaar) bekend, overigens veel andere warmtepompen hebben ook niet meer gegevens beschikbvaar, wettelijk is dat ook niet nodig.
Let er wel op dat de waarde die op het energielabel staat weer een andere berekende waarde is en veelal lager is dan de eerder genoemde wettelijke waarde op vol vermogen.
Belangrijk is dat je tenminste een berekening doet (tool van de overheid), zelf meten kan, de meetapparatuur, los van de kennis die je nodig hebt, kost circa 5 a 10 keer de kosten van de Quatt (en dan ben ik nog goedkoop). De meting moet conform de normen voor industiegeluid worden uitgevoerd, voor een leek is dit gewoon niet haalbaar. Met die berekening kun je beoordelen of de plaats wel of geen hinder (>45 cq 40 dB) aan jou buren (op de erfgrens) veroorzaakt en dus ook indirect aan jou.
t.o.v. andere warmtepompen in de zelfde klasse is dit een behoorlijk stille warmtepomp, dat geeft ook de ervaring van de gebruikers hier weer (niemand heeft echter 2 verschillende warmtepompen bij cq tegen zijn huis staan om een geluidsproef te maken, is denk ik ook vrij zinloos)
kort antwoord: behoorlijk stil mits je zelf de nodige maatregelen neemt en hem bv niet op een klankkast monteerd (bv aanbouw, garage of iets dergelijks) zonder de juiste extra maatregelen.