2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
exactokijokii schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:14:
[...]
Is niet ieder bedrijf ooit eens zo begonnen? Mijn broer werkt bij Remeha en daar vinden ze het erg jammer dat hun technische man is overgestapt naar Quatt.
Ergens moet er ervaring opgedaan worden met een nieuw product. En dat zijn wij blijkbaar.
de huidige klanten zijn de proefpersonen. Als men zich dat maar realiseert.
Maar mijn punt op het jezelf afhankelijk maken van Quatt zit hem in het feit dat het een gesloten systeem is. Je kunt zelf geen wijzigingen aanbrengen in de Quatt zelf. Ergo: je zit voor uitbreiding vast aan wat zij je aanbieden.
[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 01-07-2023 14:38 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Zitten hier wel bij TweakerspaQ schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:37:
[...]
Ergo: je zit voor uitbreiding vast aan wat zij je aanbieden.
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Exact. Wat dacht je van een elektrische ketel erachter? Misschien niet het meest efficiënte, maar goed, tis maar voor een klein gedeelte. En niet heel duur in de aanschaf.Toby-Wan schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:34:
[...]
Zitten hier wel bij Tweakerszal vast iemand komen die als eerste een doorstroom verwarmer ertussen klust en aansluit op de aan-uit schakeling. Warm water is simpel op te lossen met WPB
Oost west, 127.0.0.1 best!
Precies mijn gedachte.DutchWing schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:53:
[...]
Ik vind €10.000,- voor full electric nog meevallen!
Welk merk en type warmtepomp?
Indien A merk goed de overweging maken of je voor startup of gevestigde merk wilt gaan...
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
snap ik, en weet 100% zeker dat dat gewoon lukt. Maar weer een extra apparaat en aanschaf. Het is allemaal best wel moeite om perse een quatt aan te schaffengeerttttt schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:47:
[...]
Exact. Wat dacht je van een elektrische ketel erachter? Misschien niet het meest efficiënte, maar goed, tis maar voor een klein gedeelte. En niet heel duur in de aanschaf.
Heeft er nog niemand een doorstoomverwarmertje getest afgelopen winter?Zou stukken goedkoper zijn.
In de huidige economie zijn de concumenten per definitie "proefpersonen", vroeger, zeg maar 20 jaar geleden had een bedrijf tijd om hun nieuw product uitvoerig te toetsen en dat zelfde product werd dan 4 a 5 jaar lang in de markt gezet. ergens halverwege werd dan de opvolger bedacht, geprobeert en uiteindelijk in de markt gezet.paQ schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:37:
[...]
exact
de huidige klanten zijn de proefpersonen. Als men zich dat maar realiseert.
Maar mijn punt op het jezelf afhankelijk maken van Quatt zit hem in het feit dat het een gesloten systeem is. Je kunt zelf geen wijzigingen aanbrengen in de Quatt zelf. Ergo: je zit voor uitbreiding vast aan wat zij je aanbieden.
Nu gebeurt dit in 3 a 6 maanden, dus geen uitgebreide testen meer, daar is gewoon geen tijd voor.
Er zijn producten waar dit door wettelijke regelgeving (bv auto's) niet gebeurt, maar ook daar zie je dat de meeste aanpassingen van een nieuw type in de eerste twee jaren doorgevoerd worden, daarna zijn het kleine updates ed.
ook bij andere merken kun je geen interne hardware vervangen, bv ik plaats er weg even een andere pomp in want dat werkt beter. ik verwacht overigens op den duur wel dat Quatt ook wat meer open gaat worden, maar daar moeten we denk ik nog wel ruim 2 jaar op wachten. Ze zijn nu vooral bezig om te overleven, en zo heel slecht doen ze het volgens mij niet.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
heb je een link ? voor die sprsun monoblock voor 4,5k (koop je dus ook gewoon een china product, maar nu zonder de ondersteuning vanuit Nederland, want als de importeur alleen een dozenschuiver is, wat is dan zijn toegevoegde waarde daarvan?Tanuki schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:51:
[...]
Precies mijn gedachte.Dit ging om een Daikin. De offerte komt er nog aan. Ik heb inmiddels ook een veel goedkopere offerte voor sprsun monoblock voor 4,5k. Full electric, met 100 liter buffer vat voor cv en 320 liter buffervat voor tapwater. Dus het loont inderdaad wel om even buiten het Quatt doosje te denken/kijken.
en 4,5k voor all-electric ? is dat niet een beetje weinig voor een doorsnee woning? want je hebt dan namelijk geen backup meer.
Ik maar toch hopen dat bij een bedrijf als Remega meer dan één technische mannen rond lopen…okijokii schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:14:
[...]
Is niet ieder bedrijf ooit eens zo begonnen? Mijn broer werkt bij Remeha en daar vinden ze het erg jammer dat hun technische man is overgestapt naar Quatt.
Ergens moet er ervaring opgedaan worden met een nieuw product. En dat zijn wij blijkbaar.
Moet ook wel om zelf de cop in de gaten te houden, dus delen van EL verbruik is zo gemaakt natuurlijkgeerttttt schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:58:
[Afbeelding]
Ik zag nog wat interessants in de offerte van quatt staan. Klinkt alsof je in de toekomst misschien geen eigen kWh meter nodig hebt?
Hoop dat het ook in de json data komt...
[ Voor 3% gewijzigd door Heinemancp op 01-07-2023 19:11 ]
Één combinatie is prima.DN59 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:12:
Pullen zijn bezorgd. Volgende week gaat het bij mij gebeuren. De 8kW, nou ja 2x4 kW) wordt geïnstalleerd.
Loop nog te twijfelen over vuilafscheider en ontluchter.
Is die laatste ook zinvol en kan het een combinatie zijn.
Tenslotte wat is de juiste diameter van de buis, zodat hij simpel geïnstalleerd kan worden?
Ik zit in precies hetzelfde. Ontluchter doe ik sowieso niet, dat geloof ik wel. De vuilafscheider... Tja ik vraag me af hoe belangrijk dat nou is. Ik heb sowieso nagenoeg alleen maar kunstof leidingen. Is het dan echt nodig?DN59 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:12:
Pullen zijn bezorgd. Volgende week gaat het bij mij gebeuren. De 8kW, nou ja 2x4 kW) wordt geïnstalleerd.
Loop nog te twijfelen over vuilafscheider en ontluchter.
Is die laatste ook zinvol en kan het een combinatie zijn.
Tenslotte wat is de juiste diameter van de buis, zodat hij simpel geïnstalleerd kan worden?
Houd het dan al op? Of kan de quatt ook worden aangesloten op de hoofdleiding van de cv, bijv onder de vloer op de begane grond?
Alternatief zou op de dakkapel zijn.
Wow de 2 units worden echt schouder aan schouder naast elkaar geplaatst of niet?
Radiator zijn van ijzer en als je die hebt zou ik het zeker doen. De luchtafscheider haalt ook de microbellen eruit en uit ervaring kan ik zeggen dat je een paar maanden kan bijvullen voor wat deze er nog uithaalt.geerttttt schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:21:
[...]
Ik zit in precies hetzelfde. Ontluchter doe ik sowieso niet, dat geloof ik wel. De vuilafscheider... Tja ik vraag me af hoe belangrijk dat nou is. Ik heb sowieso nagenoeg alleen maar kunstof leidingen. Is het dan echt nodig?
[ Voor 15% gewijzigd door Gerardwaz op 01-07-2023 22:35 ]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Is je hoofdleiding onderweg al ergens afgetakt? Zo ja, dan niet. Is het echt de hoofdleiding rechtstreeks vanuit de ketel dan wel, maar ik denk niet dat quatt dat allemaal onder de grond wil gaan installeren. Bij mij een stuk van de leiding via de kruipruimte laten lopen was al lastig vonden ze.Guus. schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:25:
Ik heb de installatie check ook gedaan. Ik heb alleen geen mogelijkheid om de écht quatt dicht bij de cv te krijgen. Deze hangt op zolder, en heb geen trek in leidingen naar boven.
Houd het dan al op? Of kan de quatt ook worden aangesloten op de hoofdleiding van de cv, bijv onder de vloer op de begane grond?
Nee dat doen ze niet.Guus. schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:25:
Ik heb de installatie check ook gedaan. Ik heb alleen geen mogelijkheid om de écht quatt dicht bij de cv te krijgen. Deze hangt op zolder, en heb geen trek in leidingen naar boven.
Alternatief zou op de dakkapel zijn.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
dat antwoord op die vraag krijg je pas over een tijd, als het eerder is sla je voor de kop waarom je deze niet genomen hebt en als de quatt pas na 18 jaar de geest heeft gegeven vraag je af waarom je zo stom bent geweest een dergelijk ding aan te schaffen.geerttttt schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:21:
[...]
Ik zit in precies hetzelfde. Ontluchter doe ik sowieso niet, dat geloof ik wel. De vuilafscheider... Tja ik vraag me af hoe belangrijk dat nou is. Ik heb sowieso nagenoeg alleen maar kunstof leidingen. Is het dan echt nodig?
maar, bedenk niet alles in jouw verwarmingsinstallatie is van kunststof maar van ijzer (radiatoren ??)? Alu ed tellen hier niet mee omdat deze niet magetisch zijn.
ik heb alleen maar stalen leidingen, dus bij mij komt die er zeker in.
Stel ik wil toch graag een vuilafscheider, hoe pak ik dat dan aan. Hebben jullie er dan zelf eentje gekocht en de installatie mensen deze geïnstalleerd? En welke zou ik dan moeten hebben?
Er zit zo'n 5 cm ruimte tussen de units.geerttttt schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:31:
[...]
Wow de 2 units worden echt schouder aan schouder naast elkaar geplaatst of niet?
:strip_exif()/f/image/zbw31MK9OZzRNgalUkQu8buq.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gaat vooral om de pomp, die (bij klasse A) maakt schaafsel door zn vaste passing en is daardoor ook heel gevoelig voor ander vuil. Bij nieuwe cv ketel wordt een vuilafscheider geadviseerd. Ik ga ervan uit, dat hetzelfde van toepassing is op een wp.geerttttt schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:21:
[...]
Dank! Ik vond zelf deze er iets robuster uitzien, scheelt ook niet veel in prijs.AUijtdehaag schreef op zondag 2 juli 2023 @ 07:45:
@Mr_thebrown google even op Caleffi 5453
In verschillende aansluit maten verkrijgbaar.
https://www.installatieva...cheider-22mm-knel-uc022wj
Behalve prijs valt er nog iets anders voor te zeggen om voor een Caleffi te gaan? Ik zou sowieso ook met luchtafscheider willen. Als ik dan toch bezig ben...
Is er nog ander materiaal ( behalve koeken voor installateurs ) waarvoor ik moet zorgen? En het mooist is dat hij op de retourleiding van de warmtepomp komt las ik? Klopt dat?
En mijn ijzeren buis uit de CV is 22mm volgens mij. Ik neem aan dat het dan ook 22mm versie vuilafscheider moet zijn?
Bedankt voor jullie hulp!
:strip_exif()/f/image/7TQQ3zcF6oFw8TLRVHuuwLsV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bA9ad8msqLYKPNhUXS1JNawy.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja als het 22mm is dan inderdaad de 22mm.Mr_thebrown schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:11:
[...]
Dank! Ik vond zelf deze er iets robuster uitzien, scheelt ook niet veel in prijs.
Behalve prijs valt er nog iets anders voor te zeggen om voor een Caleffi te gaan? Ik zou sowieso ook met luchtafscheider willen. Als ik dan toch bezig ben...
Is er nog ander materiaal ( behalve koeken voor installateurs ) waarvoor ik moet zorgen? En het mooist is dat hij op de retourleiding van de warmtepomp komt las ik? Klopt dat?
En mijn ijzeren buis uit de CV is 22mm volgens mij. Ik neem aan dat het dan ook 22mm versie vuilafscheider moet zijn?
Bedankt voor jullie hulp! [Afbeelding]
[Afbeelding]
Is de wit (geschilderde?) leiding onder die koppeling ook staal? Lijkt mij kunststof meerlagen buis, dat maakt het stuk CV staal wel wat aan de korte kant om ook nog makkelijk een vuilfilter door Quatt erbij laten te installeren
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Quatt heeft mij vertelt dat ze het staal gaan verlengen om de aansluiting te maken. Er komt ook nog een bypass dus het lijkt mij dat ze dan ook wel vuilafscheider kwijt moeten kunnen? Aangezien ze toch gaan verlengen. Of toch misschien te simpel gedacht dan :-)?
Toby-Wan schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:22:
[...]
Ja als het 22mm is dan inderdaad de 22mm.
Is de wit (geschilderde?) leiding onder die koppeling ook staal? Lijkt mij kunststof meerlagen buis, dat maakt het stuk CV staal wel wat aan de korte kant om ook nog makkelijk een vuilfilter door Quatt erbij laten te installeren
Ze hebben hem ook met ontluchterMr_thebrown schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:11:
[...]
Dank! Ik vond zelf deze er iets robuster uitzien, scheelt ook niet veel in prijs.
Bedankt voor jullie hulp! [Afbeelding]
[Afbeelding]
https://benem.nl/caleffi-...ilafscheider-22-knel.html
En met kraantjes en isolatieschalen
https://www.pumpendiscoun...71-Heizungsarmaturen.html
Vuilfilter op de retour inderdaad, je wilt de WP beschermen.
//offtopic
Maar ik heb eigenlijks niks met hybride, dus zal me onthouden van verder advies.
Ik zie liever all-electric dan kan die ketel de deur uit
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-07-2023 10:50 ]
Even ter dubbelcheck, retour is dan de retour van de CV toch? Is dat dan omdat de aanvoer van de warmtepomp daarop komt? Heb ik dat goed?
Bij mij is dat rechts dan volgens mij?
/f/image/6fnW2Pp8OIXL6siRU2s4vjJi.png?f=fotoalbum_large)
AUijtdehaag schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:47:
[...]
Ze hebben hem ook met ontluchter
https://benem.nl/caleffi-...ilafscheider-22-knel.html
En met kraantjes en isolatieschalen
https://www.pumpendiscoun...71-Heizungsarmaturen.html
Vuilfilter op de retour inderdaad, je wilt de WP beschermen.
//offtopic
Maar ik heb eigenlijks niks met hybride, dus zal me onthouden van verder advies.
Ik zie liever all-electric dan kan die ketel de deur uit
Ik heb niet dit topic gelezen, maar als je een hybride situatie aansluit PARALLEL aan de cv ketel, komt retour op retour en aanvoer op aanvoer, met 2 terugslagkleppen (1 voor cv en 1 voor warmtepomp)Mr_thebrown schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:31:
Ok dank je. Heb je een voorkeur voor Caleffi?
Even ter dubbelcheck, retour is dan de retour van de CV toch? Is dat dan omdat de aanvoer van de warmtepomp daarop komt? Heb ik dat goed?
Bij mij is dat rechts dan volgens mij?
[Afbeelding]
[...]
Anders heb je (CV) kortsluiting als een van de twee in dienst is.
Maar zoals gezegd, niet gelezen uit dit topic, voor hetzelfde geld, plaatst men het in serie.
Dus ik kan je daar geen adviezen in geven
Edit: ben niet specifiek fan van caleffi maar hij is goedkoper dan...
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-07-2023 11:42 ]
Vraag 1. Is dit bij alle hybride warmtepompen zo?
Vraag 2. Kan het water bevriezen als de cv pomp niet werkt, of water juist afkoelen als de Quatt niet werkt?
Domme vragen zijn enkel de vragen die je niet gesteld hebtmcanic schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:58:
Ik heb even 2 domme vragen. De Quatt heeft geen binnenunit zoals bv een airco of all-electric. Dus het water van het cv-circuit loopt naar buiten en weer naar binnen toch?
Vraag 1. Is dit bij alle hybride warmtepompen zo?
Vraag 2. Kan het water bevriezen als de cv pomp niet werkt, of water juist afkoelen als de Quatt niet werkt?
Het water van het cv circuit loopt naar buiten en weer naar binnen inderdaad.
1: dat is zo bij alle monoblock hybride warmtepompen. Er zijn ook hybride warmtepompen met een binnenunit. Bijvoorbeeld de Remeha Elga ace is daar een voorbeeld van. Dan heb je dus geen cv water naar buiten en naar binnen.
2: als de Quatt draait, pompt hij het water rond, dat doet de CV niet.
De temperatuur wordt gemeten op 3 plekken en de regelunit laat het water rondpompen als de buitentemperatuur te laag wordt ( wanneer de Quatt op standby zou staan).
In theorie kan het bevriezen als je de stekker uit de Quatt en CIC trekt ja, maar er zit nog een mechanische beveiliging in dat als het bevriest de water uit de cv leidingen geloosd wordt. (Dan moet je daarna wel je hele cv systeem opnieuw vullen)
Ik snap ook nog altijd niet op welke leiding nu de vuilafscheider aangesloten moet worden. Is dat nu de aanvoer of retour van de CV?
AUijtdehaag schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:36:
[...]
Ik heb niet dit topic gelezen, maar als je een hybride situatie aansluit PARALLEL aan de cv ketel, komt retour op retour en aanvoer op aanvoer, met 2 terugslagkleppen (1 voor cv en 1 voor warmtepomp)
Anders heb je (CV) kortsluiting als een van de twee in dienst is.
Maar zoals gezegd, niet gelezen uit dit topic, voor hetzelfde geld, plaatst men het in serie.
Dus ik kan je daar geen adviezen in geven
Edit: ben niet specifiek fan van caleffi maar hij is goedkoper dan...
Quatt installeert een terugslagklep in de bypass onder de CV ketel.Mr_thebrown schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:29:
Ik weet het eerlijk gezegd ook niet. Over terugslagkleppen heb ik nooit iemand gehoord…
Ik snap ook nog altijd niet op welke leiding nu de vuilafscheider aangesloten moet worden. Is dat nu de aanvoer of retour van de CV?
[...]
Vuilafscheider moet worden geïnstalleerd in de retourleiding die van de vvw/radiatoren komt en naar de Quatt gaat
De vuilafscheider wil je hebben in de aanvoer van de warmtepomp. Het vuil gaat dan niet je warmtepomp in.Mr_thebrown schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:29:
Ik weet het eerlijk gezegd ook niet. Over terugslagkleppen heb ik nooit iemand gehoord…
[...]
Die terugslagklep zit standaard in de levering, daar hoeven ze ook niet iets over te vertellen. Als je zoekt in dit forum op het schema zie je een plaatje hoe het aangesloten wordt. Er komt een soort bypass bij de CV ketel en daar zit de terugslagklep in.
even niet vergeten dat deze vuilfilter in de retourleiding (of zoals in de post van @HBO88 hierboven genoemde aanvoer van de warmtepomp, dat is exact het zelfde) naar de warmtepomp moet.Mr_thebrown schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:31:
Onder de koppeling is een klein stuk nog staal wat daarna overgaat in kunststof.
Quatt heeft mij vertelt dat ze het staal gaan verlengen om de aansluiting te maken. Er komt ook nog een bypass dus het lijkt mij dat ze dan ook wel vuilafscheider kwijt moeten kunnen? Aangezien ze toch gaan verlengen. Of toch misschien te simpel gedacht dan :-)?
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 02-07-2023 14:24 ]
mooi verwoord, even nog een kleine aanvullingHBO88 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:16:
[...]
Domme vragen zijn enkel de vragen die je niet gesteld hebt![]()
Het water van het cv circuit loopt naar buiten en weer naar binnen inderdaad.
1: dat is zo bij alle monoblock hybride warmtepompen. Er zijn ook hybride warmtepompen met een binnenunit. Bijvoorbeeld de Remeha Elga ace is daar een voorbeeld van. Dan heb je dus geen cv water naar buiten en naar binnen.
2: als de Quatt draait, pompt hij het water rond, dat doet de CV niet.
De temperatuur wordt gemeten op 3 plekken en de regelunit laat het water rondpompen als de buitentemperatuur te laag wordt ( wanneer de Quatt op standby zou staan).
In theorie kan het bevriezen als je de stekker uit de Quatt en CIC trekt ja, maar er zit nog een mechanische beveiliging in dat als het bevriest de water uit de cv leidingen geloosd wordt. (Dan moet je daarna wel je hele cv systeem opnieuw vullen)
er zou de vraag kunnen komen waarom dan een vuil/airfilter op de Quatt als de CV deze al heeft?
antwoord;
er bestaat een mogelijkheid dat de vuil/air filter die bij de CV is geinstalleerd, veelal bij de in van de CV, door de bypass die geinstallerd is, zal deze het dan niet doen (zit dan niet in die flow) als de Quatt in bedrijf (werkt) is. (beetje afhankelijk waar de vuilfilter van je CV geinstalleerd is).
daarom is een tweede vaak wel zinvol.
En hoe een simpel schema alles in 1x duidelijk kan maken he
:fill(white):strip_exif()/f/image/RsNOWc8mBTd62Vpe4OZvRn4b.png?f=user_large)
HBO88 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:38:
[...]
De vuilafscheider wil je hebben in de aanvoer van de warmtepomp. Het vuil gaat dan niet je warmtepomp in.
Die terugslagklep zit standaard in de levering, daar hoeven ze ook niet iets over te vertellen. Als je zoekt in dit forum op het schema zie je een plaatje hoe het aangesloten wordt. Er komt een soort bypass bij de CV ketel en daar zit de terugslagklep in.
de X geeft de plaats van het vuilfilter aan.Mr_thebrown schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:21:
Ik ga gewoon eentje bestellen en de installateurs lief aankijken. Ergste geval stuur ik hem retour. Bedankt allen voor de hulp!
En hoe een simpel schema alles in 1x duidelijk kan maken he![]()
[Afbeelding]
[...]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gt5IJITAt95X2QyLQYCk7Esp.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/QKhQZVUHuwGn834XFaJnMVTI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/opXFIkg16cAPmnJqzLmzv3t1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D7dtoFrPUcCm3yiTd1b30J7V.jpg?f=fotoalbum_large)
Supernetjes gemaakt!RolenID schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:01:
2 weken geleden een perfecte installatie gehad. 1 italiaan en 1 nederlander. Kundige mannen met een goede uitleg. Veel voorbereid voordat ze aankwamen. Half 10 bij mij half 2 klaar 2 uur weg. We hebben er alle vertrouwen in dat het komende winter een hoop gas gaat schelen. Huidig verbruik 1000m3 we gaan het zien! De voeten staan op 2 grote betonpoeren en heb ik zelf later bekleed met 10cm hoog hardhout in dezelfde kleur als het quatt plaatje. Waterpomp werkt niet maar gevonden op marktplaats en opnieuw geverfd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ik heb het intake gesprek met Quatt gehad en nu blijkt dat ze de 8 KW helemaal niet aan de muur willen hangen, terwijl dat met de 4KW wel mogelijk is. Ik heb n.l. een drietal plekken aan de gevel voor ogen, maar daar wil Quatt niet aan. Ze willen een 8KW alleen maar op de grond plaatsen. Een duidelijke reden daarvoor werd niet gegeven. Is er iemand die weet waarom men daar zo huiverig voor is?
Wow, dit is echt een foto die Quatt op hun site zou moeten zetten, dit is echt zeer mooi!RolenID schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:01:
2 weken geleden een perfecte installatie gehad. 1 italiaan en 1 nederlander. Kundige mannen met een goede uitleg. Veel voorbereid voordat ze aankwamen. Half 10 bij mij half 2 klaar 2 uur weg. We hebben er alle vertrouwen in dat het komende winter een hoop gas gaat schelen. Huidig verbruik 1000m3 we gaan het zien! De voeten staan op 2 grote betonpoeren en heb ik zelf later bekleed met 10cm hoog hardhout in dezelfde kleur als het quatt plaatje. Waterpomp werkt niet maar gevonden op marktplaats en opnieuw geverfd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk dat je deze vraag aan hun moet stellen.Wisl schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:28:
Ik heb eerder onderstaande vraag geplaats, maar daarop weinig response gehad. Mogelijk dat er inmiddels mensen zijn die meer duidelijkheid kunnen verschaffen.
Ik heb het intake gesprek met Quatt gehad en nu blijkt dat ze de 8 KW helemaal niet aan de muur willen hangen, terwijl dat met de 4KW wel mogelijk is. Ik heb n.l. een drietal plekken aan de gevel voor ogen, maar daar wil Quatt niet aan. Ze willen een 8KW alleen maar op de grond plaatsen. Een duidelijke reden daarvoor werd niet gegeven. Is er iemand die weet waarom men daar zo huiverig voor is?
Weet iemand welke mater de voeten zijn die Quatt erbij levert. Of welk type? Dan ga ik alvast wat maken. Dan heb ik ze klaar als ze hier komen installeren.
RolenID schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:01:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Prachtig, verdient de gouden duim, of wat ze ook bij Quatt/tweakers er voor hebben.RolenID schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:01:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi de Wp naast de Wp.
Ook mooie oplossing voor je werkschakelaar en de kabels en leidingen hebben ze echt mooi weggewerkt.
Ik denk dat je een klein bijverdienste hier uit kunt maken, ben alleen bang met de huidige lonen en de houtprijs dat deze super voetjes wel eens duurder zouden gaan worden dan wat er eindelijk op komt te staan.
Kun je een bouwtekening hier op het forum plaatsen, ik verwacht dat er meer zijn die dit wel willen.
Echt super mooi gemaakt.
[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 03-07-2023 11:21 ]
Bouwtekening? No offence maar het zijn 4x3 latjes in verstek gezaagd met hightack tegen de betonbandjes geplakt.MacD007 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:15:
[...]
Prachtig, verdient de gouden duim, of wat ze ook bij Quatt/tweakers er voor hebben.
Mooi de Wp naast de Wp.
Ook mooie oplossing voor je werkschakelaar en de kabels en leidingen hebben ze echt mooi weggewerkt.![]()
![]()
![]()
Ik denk dat je een klein bijverdienste hier uit kunt maken, ben alleen bang met de huidige lonen en de houtprijs dat deze super voetjes wel eens duurder zouden gaan worden dan wat er eindelijk op komt te staan.
Kun je een bouwtekening hier op het forum plaatsen, ik verwacht dat er meer zijn die dit wel willen.
Echt super mooi gemaakt.
Met 1 of misschien 2 schuttingplanken kun je dit maken. Die zijn niet gratis, maar EUR2700 is wel weer een ander uiterste...
Houtprijzen zijn overigens weer aardig genormaliseerd.
Erg leuk gemaakt. Hoe heb je dit gedaan? Ik bedoel, ik zie dat de waterleidingen al geplaatst zijn. Had jij toen de tijd om alles zelf af te maken? Of heb je zelf al de waterleiding gelegd? En hoe loopt de waterleiding bij jou? door de kruipruimte heen?RolenID schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:01:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
kom op, een beetje positief overdrijven mag toch wel (af en toe), ten slotte was het goed en grappig bedoeld.bbbrumbrum schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:30:
[...]
Bouwtekening? No offence maar het zijn 4x3 latjes in verstek gezaagd met hightack tegen de betonbandjes geplakt.
Met 1 of misschien 2 schuttingplanken kun je dit maken. Die zijn niet gratis, maar EUR2700 is wel weer een ander uiterste...
Houtprijzen zijn overigens weer aardig genormaliseerd.

De CV ketel hangt bij ons op de begane grond, tussen de WC en de woonkamer. Omdat we aan de voorkant niet genoeg ruimte hebben, is de dichtstbijzijnde plek met voldoende ruimte onze achtertuin. De Quatt kan niet zo dicht op het huis geplaatst worden als ik zou willen, omdat er blijkbaar minimaal een meter tussen de Quatt en het dichtstbijzijnde raam of deur van de buren moet zitten. Daar kan ik mee leven.
De TAM van Quatt stelde voor dat ze de leidingen van en naar de warmtepomp langs de muur van de woonkamer naar achteren zouden laten lopen om ze daar naar buiten te voeren. Toen ik nogmaals benadrukte dat dit onze woonkamer is, kreeg ik als antwoord dat het niet zo'n probleem zou zijn omdat de leidingen afgedekt zouden worden en dat ik er wel meubels tegen aan kon zetten. De door mij voorstelde optie om de leidingen door de kruipruimte te leggen was geen optie, hoewel het niet erg duidelijk werd waarom niet.
Heeft iemand anders dit advies ook gekregen? Om de leidingen langs de muur door de woonkamer te leggen? Heeft iemand dit ook geaccepteerd?
Ik ben niet zo ontzetten moeilijk wanneer het om design gaat, maar de leidingen zichtbaar langs de muur door mijn woonkamer leggen, gaat mij toch echt een beetje te ver.
Wanneer heb jij de aanbetaling gedaan als ik vragen mag?CyricNL schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:56:
Vrijdag technisch intakegesprek gehad met Quatt en ik moet zeggen dat ik enigszins teleurgesteld ben.
Zou je niet b.v. zelf (of door installateur) 22 mm leidingwerk kunnen maken door je kruipruimte zodat de monteur van Quatt daarop kan aansluiten op de plek waar jij het graag wilt hebben?CyricNL schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:56:
Ik ben niet zo ontzetten moeilijk wanneer het om design gaat, maar de leidingen zichtbaar langs de muur door mijn woonkamer leggen, gaat mij toch echt een beetje te ver.
Ik heb mijn aanbetaling in maart gedaan.kroam schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:03:
Wanneer heb jij de aanbetaling gedaan als ik vragen mag?
Ja, dat is nog een optie. Ik had alleen verwacht/gehoopt dat Quatt dit zou voorstellen. Dat dit wellicht meerkosten meebrengt snap ik, maar het was nu helemaal geen optie. Ik vind een voorstel om leidingen door een woonkamer te leggen ook vrij vreemd Ik heb een vrij duidelijk filmpje opgestuurd van tevoren, waarin duidelijk te zien was dat ik door mijn woonkamer liep, dus het zou geen verrassing moeten zijn geweest voor ze.kroam schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:03:
Zou je niet b.v. zelf (of door installateur) 22 mm leidingwerk kunnen maken door je kruipruimte zodat de monteur van Quatt daarop kan aansluiten op de plek waar jij het graag wilt hebben?
Misschien niet helemaal hetzelfde, maar bij mij maakte Quatt tijdens de intake ook een keuze waar ik niet achter stond. Ze wilden op de eerste verdieping naar binnen en dan naar de zolder, waardoor de leidingen door onze slaapkamer zouden gaan. In het gesprek werd er niet ingegaan waarom, en ik kon er ook niet helemaal achter komenCyricNL schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:56:
Vrijdag technisch intakegesprek gehad met Quatt en ik moet zeggen dat ik enigszins teleurgesteld ben.
De CV ketel hangt bij ons op de begane grond, tussen de WC en de woonkamer. Omdat we aan de voorkant niet genoeg ruimte hebben, is de dichtstbijzijnde plek met voldoende ruimte onze achtertuin. De Quatt kan niet zo dicht op het huis geplaatst worden als ik zou willen, omdat er blijkbaar minimaal een meter tussen de Quatt en het dichtstbijzijnde raam of deur van de buren moet zitten. Daar kan ik mee leven.
De TAM van Quatt stelde voor dat ze de leidingen van en naar de warmtepomp langs de muur van de woonkamer naar achteren zouden laten lopen om ze daar naar buiten te voeren. Toen ik nogmaals benadrukte dat dit onze woonkamer is, kreeg ik als antwoord dat het niet zo'n probleem zou zijn omdat de leidingen afgedekt zouden worden en dat ik er wel meubels tegen aan kon zetten. De door mij voorstelde optie om de leidingen door de kruipruimte te leggen was geen optie, hoewel het niet erg duidelijk werd waarom niet.
Heeft iemand anders dit advies ook gekregen? Om de leidingen langs de muur door de woonkamer te leggen? Heeft iemand dit ook geaccepteerd?
Na het ontvangen van de offerte heb ik aangegeven dat echt niet te willen en of het niet mogelijk was om de leidingen meteen op de zolder binnen te laten komen. Toen werd duidelijk dat ze dit niet adviseerden om het gebruik van een steiger te voorkomen (meerprijs van 275,-). Dat vond ik echter geen probleem en nu hebben ze het aangepast.
Dus wellicht gewoon even vragen of het niet toch mogelijk is om door de kruipruimte te gaan? Wellicht dat er dan meer mogelijk is, of je een reden krijgt waarom ze het niet willen.
gezien Quatt eigenlijk alleen maar standaard installaties wil, en dus door de kruipruimte ze bijna nooit doen, is de optie dat jij het leidingwerk van en door de kruikruimte in afstemming met Quatt zelf zou (laten) uitvoeren denk ik een prima idee, wel iets duurder, maar leiding door de woonkamer zou ik zelf ook niet willen (ten minste ddie van de Quatt dan, weggewerkt wel of niet).Bartjuh! schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:54:
[...]
Misschien niet helemaal hetzelfde, maar bij mij maakte Quatt tijdens de intake ook een keuze waar ik niet achter stond. Ze wilden op de eerste verdieping naar binnen en dan naar de zolder, waardoor de leidingen door onze slaapkamer zouden gaan. In het gesprek werd er niet ingegaan waarom, en ik kon er ook niet helemaal achter komen
Na het ontvangen van de offerte heb ik aangegeven dat echt niet te willen en of het niet mogelijk was om de leidingen meteen op de zolder binnen te laten komen. Toen werd duidelijk dat ze dit niet adviseerden om het gebruik van een steiger te voorkomen (meerprijs van 275,-). Dat vond ik echter geen probleem en nu hebben ze het aangepast.
Dus wellicht gewoon even vragen of het niet toch mogelijk is om door de kruipruimte te gaan? Wellicht dat er dan meer mogelijk is, of je een reden krijgt waarom ze het niet willen.
Dus dit gewoon aan Quatt voorleggen, zij hebben dan ook inspraak hoe je de leiding aan hun geeft zodat zij makkelijk daarop kunnen aansluiten.
Helemaal eens, de huidige investering van een full electric warmtepomp haal je er waarschijnlijk nooit uit binnen de levensduur van de apparaten,MacD007 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:49:
[...]
ik denk dat hier weer een grote fout word gemaakt, de drang om vanhet gas af te willen, ja, als het kan en financieel ook interessant is, met een RIO van max. 40% van de levensduur van de installatie, dat is voor een warmtepomp dus circa 6 a 7 jaar.
Ben bang dat je die met een investering van netto 10.000 euro niet gaat halen, dan zou je een besparing van rond de 1.500 euro (bij circa RIO van 6,5jaar) moeten hebben.
Met de huidige gas en stroomprijzen zul je dat in de meeste gevallen niet halen, een Quatt (4kw) heeft circa een besparing van 400 euro (+/-), met een all-electric zou je dus 3,75 keer zo veel moeten hebben. knappe jongen als je dat haalt.
Ik zelf heb deze berekening voor mijn huis ook gedaan, mijn RIO kwam uit op een langere termijn dan de gem. levensduur van dat ding of ik kwam net in de buurt, onderhoud en raparaties zijn dan nog niet eens meegerekend, die gaa je echter wel in die 15 jaar krijgen. (daarom ook die 40% RIO).
Iedereen is vrij om zijn zuur verdiende geld aan leuke of minder leuke dingen uit te geven, maar dit krijg ik bij mijn financiele housekeeper (WAF) echt niet goedgekeurd.
En heel nederland van het gas af binnen xx jaar is een utopie, hybride oplossing is momenteel de weg naar een groenere wereld, we zullen nog heel wat decennia gas nodig hebben in Nederland, wat relatief een schone energiebron is,,,,,,,
Ik zou het ook niet willen hoorCyricNL schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:56:

Hier liggen leidingen gewoon door kruipruimte. Zij hebben vanaf buiten de kruipruimte ingeboord, ik heb gat vanuit voorraadkast naar kruipruimte verzorgt. Kruipruimte is hier ongeveer halve meter hoog en ligt voor driekwart vol met isolatie chips. Installateur dook er gewoon inCyricNL schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:56:
Dat lijkt mij inderdaad ook een vrij matige oplossing. Helaas doen ze, zover mij bekend, geen leidingen, door kruipruimtes.CyricNL schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:56:
Louzy#2475
:strip_exif()/f/image/rOW1W61kNJ59xpWt3j1rs7k2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LldiWiCiwRB81MjdtbL10lxs.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijk, een ontluchter is geen vuilafscheider, en als je quatt loopt dan gaat dat via de bypass, dus niet via jou cv ketel, dus ook niet via de ingebouwde ontluchter.louzy82 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:23:
is een vuilafscheider met ontluchting ook nodig als je CV ketel automatisch ontluchting heeft? (ik dacht ergens te lezen dat mijn Remeha Calenta (40c) dat zou moeten hebben maar kan dat nu ook niet meer terug vinden)
Dus, ik zou dat dus wel doen, bij veel warmtepompen is een dergelijk ding overigens verplicht, je vergroot je levensduur van je apparaat er mee.
Onzinsky_walker schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:18:
[...]
Helemaal eens, de huidige investering van een full electric warmtepomp haal je er waarschijnlijk nooit uit binnen de levensduur van de apparaten,
Of je nou een hybride van grofweg 5400~6000 laat installeren incl installatie of een 6kW niet-hybride voor 5000~6500. Hoe haal je die (wellicht) 1000 euro meer er niet uit precies?
Ik snap je, echter als je op dit moment naar de markt kijkt en je dus niet zelf een systeem uit het buitenland haald en dan ook nog een vriendelijke installateur vind die dit voor je wilt installeren ben je voor een all electric op dit moment gewoon een heel stuk meer kwijt. Ik heb zelf een all electric versie van de Amber bekeken, daar kwam ik incl installatie ruim boven 10.000 euro uit. Andere merken nog een heel stuk meer.paQ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:38:
[...]
Onzin
Of je nou een hybride van grofweg 5400~6000 laat installeren incl installatie of een 6kW niet-hybride voor 5000~6500. Hoe haal je die (wellicht) 1000 euro meer er niet uit precies?
Eigen import, ja een heel stuk goedkoper, echter ik ken geen installateur die dat wilde installeren. Hier komen namelijk ook vreemde spelletjes vanuit de importeurs in het spel.
Amber was een heel mooi systeem, echter voor mij gewoon te duur, zeker in vergelijk met een Quatt.
Bij een gasverbruik van circa 1000 m3/jaar kom ik bij de Amber op een ROI van circa > 12 jaar. Dat is gewoon veel te hoog.
ach kom op manMacD007 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:59:
[...]
Ik snap je, echter als je op dit moment naar de markt kijkt en je dus niet zelf een systeem uit het buitenland haald en dan ook nog een vriendelijke installateur vind die dit voor je wilt installeren ben je voor een all electric op dit moment gewoon een heel stuk meer kwijt. Ik heb zelf een all electric versie van de Amber bekeken, daar kwam ik incl installatie ruim boven 10.000 euro uit. Andere merken nog een heel stuk meer.
Eigen import, ja een heel stuk goedkoper, echter ik ken geen installateur die dat wilde installeren. Hier komen namelijk ook vreemde spelletjes vanuit de importeurs in het spel.
Amber was een heel mooi systeem, echter voor mij gewoon te duur, zeker in vergelijk met een Quatt.
Bij een gasverbruik van circa 1000 m3/jaar kom ik bij de Amber op een ROI van circa > 12 jaar. Dat is gewoon veel te hoog.
https://www.bluesolid.nl/...GlUKQE2XKnGcaAnxHEALw_wcB
7000 installatie? echt?
of
https://comfortklimaat.nl...-warmtepomp-lg-hm071m-u44
en 100 euro meer voor 9 kW
Gewoon uit Nederland. En als je het niet erg vindt dat ie (dezelfde) uit Portugal of Italie komt, kun je er zo nog 1000 af halen. Ben je geheel vrij om te kiezen wat je met je SWW doet / wil, zonder dat je dan een 3e apparaat nodig hebt om de Quatt aan te zwengelen in de winter, en dat je nu misschien nog 2 jaar moet wachten op een oplossing waarvan je niet weet wat die behelst of wat ie kost.
Bijv een WPB 1782 euro, installatie 1000, subsidie 725.
[ Voor 45% gewijzigd door paQ op 04-07-2023 10:26 ]
Je bent in die link vergeten te klikken op 'Verwarm + Tapwater All electric' , dan wordt ie namelijk ineens 9.000 europaQ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:04:
[...]
ach kom op man
https://www.bluesolid.nl/...GlUKQE2XKnGcaAnxHEALw_wcB
7000 installatie? echt?
Louzy#2475
appels met appels....louzy82 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:34:
[...]
Je bent in die link vergeten te klikken op 'Verwarm + Tapwater' , dan wordt ie namelijk ineens 9.000 euro
een wp die zelf start voor je verwarming: 2999 ex installatie
wpb 1785 ex installatie
-3575 subsidie
--------------
1209 voor de apparatuur
5kw, hybride plus installatie bij Blue Solid is € 7299,-. Nog steeds appels met peren (5kw) , maar veeeel duurder dan Quatt.paQ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:37:
[...]
appels met appels....
een wp die zelf start voor je verwarming: 2999 ex installatie
wpb 1785 ex installatie
-3575 subsidie
--------------
1209 voor de apparatuur
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Dan laat je die optie links liggen en kijk je naar de eerstvolgende LG, Panasonic, noem ze maar op.pietjm schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:35:
[...]
5kw, hybride plus installatie bij Blue Solid is € 7299,-. Nog steeds appels met peren (5kw) , maar veeeel duurder dan Quatt.
Er zijn meer hondjes die fikkie heten, dat is alles. Er wordt alleen altijd gegrepen naar de offertes van grote merken via de duurste leveranciers alsof dat 'de' alternatieven zijn voor een Quatt. En dat is simpelweg onjuist.
Ik hoef het tegendeel verder niet te bewijzen. Het bewijs staat in mijn zijtuin en kelder en draait al sinds november als een zonnetje voor bij elkaar nog geen 4500 euro (incl SWW), zo ook bij tig tweakers die de hybride stap hebben overgeslagen waar dat gewoon mogelijk is.
Zit je gewoon vanwege watertemperatuur bijv 'vast' aan een hybride oplossing, dan is een quatt een meer dan prima optie. Zo ook als je per se een puike kast in je tuin wilt.
[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 04-07-2023 13:49 ]
Juist, en dat is dan ook nog zonder installatie, die komt er ook nog bij, echter de knop installeren werkt niet, dus daar is bij deze partij geen prijs beschikbbaar.louzy82 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:34:
[...]
Je bent in die link vergeten te klikken op 'Verwarm + Tapwater All electric' , dan wordt ie namelijk ineens 9.000 euro
Ook vind ik de technische documentatie zeer beperkt, bij de techn. specs staat alleen dat er R32 in zit, geen geluidsvermogenswaarden zijn beschikbaar (dus weet je helemaal niet of deze in jou situatie ook plaatsbaar is), ook niet in de redelijk uitvoerige handleiding.
CE documentatie ontbreekt ook totaal.
zelfs als je de installatie voor 1.000 euro zou kunnen krijgen, wat ik waag te betwijfelen gezien de hoeveelheid werk, ik verwacht dat 2 man hier 1 dag bezig zullen zijn incl. de overige matterialen die je nodig hebt. Op het einde ben je waarschijnlijk eerder rond de 12.000 euro kwijt.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 04-07-2023 13:49 ]
en daar komt de bullshit weerMacD007 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:48:
[...]
zelfs als je de installatie voor 1.000 euro zou kunnen krijgen, wat ik waag te betwijfelen gezien de hoeveelheid werk, ik verwacht dat 2 man hier 1 dag bezig zullen zijn incl. de overige matterialen die je nodig hebt. Op het einde ben je waarschijnlijk eerder rond de 12.000 euro kwijt.
[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 04-07-2023 13:49 ]
welke bullshit?
Dat je van deze 7200 alvast even 12000 maakt
/f/image/iMziSMwQrctKN50d8cHtLKFJ.png?f=fotoalbum_large)
(en dan is dit nog een vrij prijzige oplossing)
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 04-07-2023 13:52 ]
Als ik all electric ga wil ik ook graag warm water, mijn baas is anders zeer boos op mij.paQ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:51:
[...]
Dat je van deze 7200 alvast even 12000 maakt
[Afbeelding]
(en dan is dit nog een vrij prijzige oplossing)
dus deze optie graag (5 kW vermogen met warm water vind ik dan weer voor mij iets te weinig, dus kies ik liever voor de 7 kW die dus maar iets duurder is (de prijs die eerder werd genoemd), lijkt met overigens geen bullshit.
overigens ook weer zonder installatie, die optie kun je helaas niet aanklikken, deze prijs is dus zelf aan de gang. (en dus geen subsidie)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/07Z53ZVB7DuZ5mdlafF9mkJG.jpg?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 04-07-2023 14:00 ]

namelijk 2136 euro voor installatie wp + een shitload aan appendages en klote routing 32mm leiding door de kelder, fatsoenlijke (3) bigfoots, vuilafscheider, alle boringen en werkschakelaar
en 840 euro voor installatie wpb
DUS had ik dat met de wp uit het voorbeeld gedaan, dan:
/f/image/kdCd6sNy4kr9yzaJgHW0Ngem.png?f=fotoalbum_large)
2999 wp
2136 bovengenoemde installatie
(edit) + voorschakelvat 149 euro
WPB erbij
/f/image/kN0ejlhmVLE9sY8djmakgTBI.png?f=fotoalbum_large)
1782 wpb
840 installatie
totaal 7906 wp+wpb+installatie
subsidie -3575
totaal: 4331 euro
alstublieft, 7 kW verwarming + losse SWW wpb, geen vendorlock, en van gas af.
Leg mij maar eens uit hoe je die NIET terug verdient binnen de levensduur van de apparaten.
(staat alleen een foeilelijk ding in je tuin, maar ook daar zijn oplossingen voor te maken)
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 04-07-2023 14:16 . Reden: voorschakelvat vergeten ]
Grappig, omdat plotseling je eerste idee blijkbaar toch niet zo goedkoop blijkt kom je m.e.o.a. aanbieding en een losse WPB (zonder warmtewisselaar, 200l) die dan wel weer in je plaatje past.paQ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:05:
again, ik weet wat ik heb afgerekend
namelijk 2136 euro voor installatie wp + een shitload aan appendages en klote routing 32mm leiding door de kelder, fatsoenlijke (3) bigfoots, vuilafscheider, alle boringen en werkschakelaar
en 840 euro voor installatie wpb
DUS had ik dat met de wp uit het voorbeeld gedaan, dan:
[Afbeelding]
2999 wp
2136 bovengenoemde installatie
(edit) + voorschakelvat 149 euro
WPB erbij
[Afbeelding]
1782 wpb
840 installatie
totaal 7906 wp+wpb+installatie
subsidie -3575
totaal: 4331 euro
alstublieft, 7 kW verwarming + losse SWW wpb, geen vendorlock, en van gas af.
Leg mij maar eens uit hoe je die NIET terug verdient binnen de levensduur van de apparaten.
(staat alleen een foeilelijk ding in je tuin, maar ook daar zijn oplossingen voor te maken)
Dat zou niet mijn keuze zijn overigens.
Vergeet niet, wat jij vorig jaar betaald hebt is geen vergelijk met nu, de prijzen zijn (helaas) een heel stuk meer geworden, ook bij de installatiekosten.
Maar iederen moet zelf zijn keuze maken.

[ Voor 80% gewijzigd door teacher op 04-07-2023 14:31 ]
Wise enough to play the fool
[ Voor 99% gewijzigd door paQ op 04-07-2023 14:31 ]
Wise enough to play the fool
[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 04-07-2023 14:58 ]
[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 04-07-2023 23:09 ]
Maar wanneer moet de 2e betaling nou gedaan zijn? Als ik de betaal link klik staat er dat die op 9 oktober pas betaald hoeft te zijn..
Ik dacht eigenlijk dat dat 3 dagen voor plaatsing gedaan moest zijn ofzo..
[ Voor 14% gewijzigd door geerttttt op 04-07-2023 16:09 ]
vermoed een foutje, om je installatie niet in gevaar te brengen zou ik even met Quatt contact zoeken, dan weet je het zeker. wel mooi, ik zal nog even moeten wachten, maar het is ook nog geen winter, dus tijd genoeg.geerttttt schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:08:
Terug naar praten over quatt dan maar. Ik heb zojuist mijn installatiedatum doorgekregen. 27 juli.
Maar wanneer moet de 2e betaling nou gedaan zijn? Als ik de betaal link klik staat er dat die op 9 oktober pas betaald hoeft te zijn..
Op mijn factuur stond ook een late betaaldatum. Ze willen het geld echt eerder hebben, voor installatie, en zullen je daar ook wel aan herinneren.geerttttt schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:08:
Terug naar praten over quatt dan maar. Ik heb zojuist mijn installatiedatum doorgekregen. 27 juli.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
Dan mis je denk ik mijn punt. Er komen gewoon erg vaak niet kloppende wegingen voorbij van kosten, investeringen en het terugverdienen daar van. En eens in de zoveel tijd melden zich (nieuwe) gebruikers met de vraag of een Quatt the way to go is om het zo maar te noemen. Als je dan op basis van niet kloppende of op zijn minst niet volledige informatie een keuze maakt dan kun je nog wel eens van een koude kermis thuiskomen.okijokii schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:35:
[...]
Het gaat hier in dit forum toch over de ervaringen met Quatt? Waarom wil jij steeds zo graag mensen op andere gedachten brengen? Ik denk dat de meeste mensen die hier komen zich al best een beetje verdiept hebben en de keuze hebben gemaakt om de Quatt te proberen. Bij een startup is dat altijd best spannend en of de prijs/kwaliteit verhouding op den duur een goede is zullen we moeten afwachten. Jouw mening over wel of geen Quatt is toch niet zo belangrijk, mede omdat je zelf een andere keuze hebt gemaakt. Wanneer je goede tips hebt is dat natuurlijk hartstikke mooi, maar ik krijg een beetje het idee dat je bijna anti Quatt bent?
De uitkomst -ook in een Quatt topic- kan ook best eens zijn dat je beter naar heel iets anders kunt kijken. Durf gewoon kritisch te kijken of iets wel de juiste oplossing is.
Heb verder nada tegen Quatt. Ze hebben nog steeds als een van de weinige een mooie behuizing, en mits je een absoluut standaard installatie hebt, je voor een erg scherpe prijs je installatie hebt.
Alleen snap ik eigenlijk niet goed hoe op deze 2fasen schakelaar de twee Quatts netjes aangesloten kunnen worden ? Of moet het vanuit de schakelaar naar een verdeeldoos/of dubbele stekkerdoos
?
:strip_exif()/f/image/bg8ArFfhwnnvDRGQsROMdHp1.jpg?f=fotoalbum_large)
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Rob,robmaas schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:22:
Inmiddels zelf begonnen met de voorbereidingen en alvast een werkschakelaar aangeschaft.
Alleen snap ik eigenlijk niet goed hoe op deze 2fasen schakelaar de twee Quatts netjes aangesloten kunnen worden ? Of moet het vanuit de schakelaar naar een verdeeldoos/of dubbele stekkerdoos
?[Afbeelding]
welk merk is het, ik kan helaas de codering aan de binnenkant niet perfect zien, en wil hier eigenlijk niet gaan gokken.
De twee Quatt's komen elk met een drie aderige kabel aan:
als het goed is, een bruine (Fase), een blauwe (N) en een geel/groene (dat is de aarde).
De twee Fase en de twee N worden met een bus (adereindhuls) aanelkaar geklemd (heb je wel een aparte tang voor nodig), de adereindhuls word dan vastgezet .
zo ziet er een adereindhuls uit: https://www.elektramat.nl...el-per-100-stuks-1505147/
de aardkabel wordt buiten de schakelaar om (maar wel binnen de bekasting van de werkschakelaar) direct in een Wago Lasklem met de andere voedingskabel die van de groepenkast verbonden.
aan de andere kant zal de inkomende voedingskabel van de groepenkast worden aangesloten, hou hier ook de juiste volgorde aan met de Fase en N.
Aan de ene kant van de schakelaar komt jouw kabel naar de meterkast. Aan de andere kant heb je dus de aansluiting naar de Quatt(s). Je mag 2 draden op 1 (in dit geval) schroefklem stoppen.robmaas schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:22:
Inmiddels zelf begonnen met de voorbereidingen en alvast een werkschakelaar aangeschaft.
?[Afbeelding]
Dus van beide Quatt gaat een kabel naar de werkschakelaar. Dan doe je 2x een bruine draad onder een schroef en 2x een blauwe draad doe je onder een schroef.
De 2x groen-geel gaan ook bij elkaar, samen met de groen-geel van de kabel naar je meterkast.
Dit is echter niet zoals @MacD007 aangeeft buiten de werkschakelaar zelf, maar in de werkschakelaar. De draad zit in dezelfde kabel, dus en die kabels zitten in de behuizing van de Schakelaar
Nog even voor de zekerheid;
in->
- Aarde links zijkant (groengeel)
- die N klem aan de rechterkant wordt niet gebruikt ?
- Bruin fase op 1/L1
- Blauw nul op 5/L3
Uit,_ ( Quatt)
-Aarde (2x) links
- Niks op de N rechts
-Bruin (2x) op 2/T1
-Blauw (2x) op 6T3
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Het is inderdaad aan Quatt om de 2 aparte kabels samen te brengen in de schakelaar. Of ze dit wel/niet met adereindhulzen doen ia de vraag, kan wellicht nog aan de installateur liggenrobmaas schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:24:
En de adereindhuls lijkt me typisch iets voor de installateurs van Quatt , toch ?
Ik zou nooit 2 flexkabels met adereindhuls onder 1 klem contact schroeven maar een speciale adereindhuls gebruiken waar je 2 draadkernen in kan samenvoegen.
Bijvoorbeeld deze: http://123groepenkast.nl/...Adereindhuls-2,5mm2-Blauw
[ Voor 12% gewijzigd door rvdgaag op 04-07-2023 20:49 ]
Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Dank je voor de aanvulling, dat bedoelde ik ook, met de schakelaar bedoelde ik wat in de kast van de werkschakelaar als schakelaar zit, maar dat kun je ook anders lezen, dus tekst aangepast.HBO88 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:00:
[...]
Aan de ene kant van de schakelaar komt jouw kabel naar de meterkast. Aan de andere kant heb je dus de aansluiting naar de Quatt(s). Je mag 2 draden op 1 (in dit geval) schroefklem stoppen.
Dus van beide Quatt gaat een kabel naar de werkschakelaar. Dan doe je 2x een bruine draad onder een schroef en 2x een blauwe draad doe je onder een schroef.
De 2x groen-geel gaan ook bij elkaar, samen met de groen-geel van de kabel naar je meterkast.
Dit is echter niet zoals @MacD007 aangeeft buiten de werkschakelaar zelf, maar in de werkschakelaar. De draad zit in dezelfde kabel, dus en die kabels zitten in de behuizing van de Schakelaar
omdat de draden van de Quatt zeer waarschijnlijk gevlochten kabel betreft kun je deze echter beter niet direct in de klemmen plaatsen maar dat via de aangegeven adereindhulsen doen. de versie van @rvdgaag zijn daarvoor de beste. bij de kabel die van de groepenkast komt hoeft omdat dit normaal gezien massiefe kabels zijn geen adereindhulsen te gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 04-07-2023 20:53 ]
ik vrees voor je, het zijn verwarmingsmoteurs, dus van electra hebben ze normaal gesproken geen kaas van gegeten, daarom ook de keuze van Quatt om met een stekker te werken.robmaas schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:24:
En de adereindhuls lijkt me typisch iets voor de installateurs van Quatt , toch ?
Eens. Ik had een werkschakelaar voorbereid maar dat begrepen de monteurs eigenlijk niet. Na wat heen en weer gebeld met de hoofd monteur is het uit eindelijk goedgekomen.MacD007 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:57:
[...]
ik vrees voor je, het zijn verwarmingsmoteurs, dus van electra hebben ze normaal gesproken geen kaas van gegeten, daarom ook de keuze van Quatt om met een stekker te werken.
Als ik mag gokken zit er een flexibele kabel aan de Quatt en pakken ze gewoon van beide kabels een ader en twisten ze die samen en stoppen ze die daarna onder het contact. Of zo:robmaas schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:24:

- In de tuin op de grond
- aan de muur van de woning
- op het dakkapel
Op het dakkapel is interessant omdat de ketel op zolder staat en het dichtst bij is. Ik maak me wel zorgen om het geluid om dat op zolder geslapen wordt. Iemand ervaring daarmee?
Op de dakkapel is eigenlijk een no go qua toekomstig onderhoud. Qua plaatsen is het ook ingewikkeld, als ze het al willen doen heb je veel extra kosten vanwege een kraan.mordamus schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 06:46:
Ik sta op de wachtlijst maar ben wel aan het kijken waar de unit moet komen. We hebben een standaard jaren 90 rijtjeswoning. Ik heb een aantal plekken die zouden werken.
- In de tuin op de grond
- op het dakkapel
Op het dakkapel is interessant omdat de ketel op zolder staat en het dichtst bij is. Ik maak me wel zorgen om het geluid om dat op zolder geslapen wordt. Iemand ervaring daarmee?
Kan je een foto delen van de plek in de tuin en de potentiële plek op de muur?
[ Voor 5% gewijzigd door Spykie op 05-07-2023 08:44 ]
op dakkapel zou ik niet doen. dat is van hout en dat resoneert zeker. Ook is de installatie lastiger.mordamus schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 06:46:
Ik sta op de wachtlijst maar ben wel aan het kijken waar de unit moet komen. We hebben een standaard jaren 90 rijtjeswoning. Ik heb een aantal plekken die zouden werken.
- In de tuin op de grond
- op het dakkapel
Het beste is in de tuin op de grond.
Dit topic is gesloten.