N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Maar onder een hoek van 2 x 45 graden. Bij een doorvoer door de muur en daarna een doorvoer door de vloer geeft dat een flinke afstand. zeker als de eerst 45 graden pas na de muur begint.
Ik heb een foto ingevoegd van de vloer. De maat van de tegels staat er in.
Weet iemand wat voor lengte maat die bocht gaat innemen ?
:strip_exif()/f/image/9oWEY3uvtLAsAtHgx6dGMszi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lwqWjzDLuvMMbpjVJ7BTaU8V.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door moogholland op 26-06-2023 23:29 ]
Heb je toevallig een foto hoe de leidingen van de quatt uiteindelijk aangesloten zijn? In de videocall wordt gesproken over 50cm echter lijkt dit minder of anders te zijn. Wellicht scheelt dit weer een ketel hoger ophangen.ffchecken schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:46:
Ze zijn vandaag geweest. Aangesloten getest en weer vertrokken. Ziet er goed uit. Mannen waren zeer vriendelijk en leken kundig. Twee forse Joegoslaven die de boel gemonteerd hebben. Communicatie in het Engels en ging helemaal goed. Morgen een p1 meter aansluiten en een stekker op de Quatt om de boel te monitoren. Op de foto is de bypass nog niet klaar. Toen ze weg gingen natuurlijk welWaren er om half negen. Gingen pas rond half vier weer weg. Erg weinig ruimte bij de ketel maakte het wat moeilijker.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Bochten van 90 graden zijn gewoon mogelijk. Bij mij maken ze ook meteen uit de muur een bocht van 90 graden een kabelgoot in.moogholland schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:28:
Lees ik hier nu goed dat het leidingwerk niet door de buizen onder een hoek van 90 graden gebogen kan worden !
Maar onder een hoek van 2 x 45 graden. Bij een doorvoer door de muur en daarna een doorvoer door de vloer geeft dat een flinke afstand. zeker als de eerst 45 graden pas na de muur begint.
Ik heb een foto ingevoegd van de vloer. De maat van de tegels staat er in.
Weet iemand wat voor lengte maat die bocht gaat innemen ?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het ging er in de vorige post om dat je de leiding alleen niet makkelijk door een buis met een hoek van 90 graden kan duwen omdat die nogal stug is. Bij jou kan iemand aan de binnenkant de leiding in de bocht leiden terwijl iemand aan andere kant de leiding erdoorheen duwt, dus dat zal geen probleem zijn.
Ik zou voor optie 1 gaan, en gewoon goed waterzijdig inregelen. Wanneer je merkt dat het in de werkkamer/slaapkamers toch niet warm genoeg wordt (of juist te warm), dan kan je de vloerverwarming iets knijpen zodat er meer flow naar werkkamer/slaapkamers gaat (& andersom wanneer het te warm wordt).mrbombastic schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:08:
Bij mijn broer word de Quatt binnenkort geinstalleerd.
Hij heeft in de woonkamer en keuken vloerverwarming. In de werkkamer en slaapkamers radiatoren.
Het hele huis is behoorlijk goed geisoleerd.
Er moet nu nog een keuze gemaakt worden qua thermostaat.
Wat zouden jullie kiezen?
Optie 1: de standaard Honeywell T6 Lyric.
De warmtevraag wordt bepaald vanuit de woonkamer waar de thermostaat hangt.
In de werkkamer en slaapkamers van de kinderen de radiatoren standaard open laten staan en afwachten hoe warm het hier wordt. Eventueel handmatig de radiatoren dicht zetten op bepaalde tijden indien gewenst.
Optie 2: Tado systeem met slimme radiatorknoppen om in elke ruimte de temperatuur te kunnen regelen.
Volgens Quatt is er dan een bypass nodig, deze is er nu nog niet.
Eerder heb ik ook gelezen over een buffervat dat handig zou zijn in deze setup.
Is optie 2 de moeite waard om te verkennen? Of is dit veel extra gedoe met veel extra kosten?
Zeker als het huis goed geisoleerd is zou dat geen probleem moeten zijn.
Grote voordeel is dat optie 1 alleen wat tijd kost en verder helemaal niks. Indien gewenst kan je later altijd nog slimme radiator knoppen zetten in de werkkamer / slaapkamers met timers of app bediening, zolang je qua naregeling maar van de vloerverwarming afblijft, laat de T6 gewoon dat regelen.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Bij deze de foto's. Ze waren ook een beste tijd hiermee bezig en leken er niet heel happy mee te zijn. De ruimte was eigenlijk te klein en de leidingen te kort om er makkelijk een bypass in te maken. Ik snap die 50cm wel. Ten tijde van de intake was dit ook niet te zien. Er lag een keukenblad overheen. Was zo te horen maar goed ook :-)Pvogel1 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 07:56:
[...]
Heb je toevallig een foto hoe de leidingen van de quatt uiteindelijk aangesloten zijn? In de videocall wordt gesproken over 50cm echter lijkt dit minder of anders te zijn. Wellicht scheelt dit weer een ketel hoger ophangen.
![]() | ![]() | ![]() |
(Hadden ze maar moeten komen kijken
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Het eerste deel komt in configuration.yaml maar komt deel 2 daar ook bij? Of moet dat ergens anders?
noebas schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:16:
[...]
En zo iets om een leesbare status te krijgen
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 - sensor: - name: "Quatt CiC SupervisoryControlMode" state: > {% if is_state('sensor.quatt_cic_supervisorycontrolmode_raw', '0') %} 'Standby' {% elif is_state('sensor.quatt_cic_supervisorycontrolmode_raw', '1') %} 'Standby - heating' {% elif is_state('sensor.quatt_cic_supervisorycontrolmode_raw', '2') %} 'Heating - heatpump only' {% elif is_state('sensor.quatt_cic_supervisorycontrolmode_raw', '3') %} 'Heating - heatpump + boiler' {% elif is_state('sensor.quatt_cic_supervisorycontrolmode_raw', '4') %} 'Heating - boiler only' {% elif is_state('sensor.quatt_cic_supervisorycontrolmode_raw', '96') %} 'Anti-freeze protection - boiler on' {% elif is_state('sensor.quatt_cic_supervisorycontrolmode_raw', '97') %} 'Anti-freeze protection - boiler pre-pump' {% elif is_state('sensor.quatt_cic_supervisorycontrolmode_raw', '98') %} 'Anti-freeze protection - water circulation' {% elif is_state('sensor.quatt_cic_supervisorycontrolmode_raw', '99') %} 'Fault - circulation pump on' {% endif %}
Een beetje wat je zelf wilt uitgeven, die extra bypass zal ook niet gratis zijn en de tado met een aantal slimme knoppen is ook niet gratis.mrbombastic schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:08:
Bij mijn broer word de Quatt binnenkort geinstalleerd.
Hij heeft in de woonkamer en keuken vloerverwarming. In de werkkamer en slaapkamers radiatoren.
Het hele huis is behoorlijk goed geisoleerd.
Er moet nu nog een keuze gemaakt worden qua thermostaat.
Wat zouden jullie kiezen?
Optie 1: de standaard Honeywell T6 Lyric.
De warmtevraag wordt bepaald vanuit de woonkamer waar de thermostaat hangt.
In de werkkamer en slaapkamers van de kinderen de radiatoren standaard open laten staan en afwachten hoe warm het hier wordt. Eventueel handmatig de radiatoren dicht zetten op bepaalde tijden indien gewenst.
Optie 2: Tado systeem met slimme radiatorknoppen om in elke ruimte de temperatuur te kunnen regelen.
Volgens Quatt is er dan een bypass nodig, deze is er nu nog niet.
Eerder heb ik ook gelezen over een buffervat dat handig zou zijn in deze setup.
Is optie 2 de moeite waard om te verkennen? Of is dit veel extra gedoe met veel extra kosten?
De vraag die je moet stellen is hoe vaak wil je of heb je een wisseling van temperatuur in deze kamers nodig? Ook dan moet je dat ook nog ruim van te voren gaan plannen, omdat de warmteoverdracht met een warmtepomp nu een keer gewoon heel langzaam gebeurt, dit tot tegenstelling bij een cv die behoorlijk snel op een warmtevraag kan reageren.
Ik verwacht dat je in de slaapkamer bijna nooit de verwarming aan hebt, wij tenminste niet, ik heb daar een thermostaat op zitten die eigenlijk niet van de vorststand afkomt, bij een werkkamer kan ik dat eerder voorstellen, ik denk echter dat het goedkoper is om deze op bv 18 graden te zetten en als je deze wilt gebruiken dan op 19 graden te zetten, overigens heb je ook tijdgestuurde thermostaat die een stuk goedkoper zijn dan een tado en eigenlijk de zelfde functie hebben, alles dan niet smart zijn.
Ik zelf zou voor optie 1 kiezen en als je dat wilt kun je op de radiatoren thermostaatkranen plaatsen, beetje welke aansluitingen die er nu opzitten kun je deze er direct op klikken of je monteert ze als de cv toch leeg is tijdens de montage.
Zo ver ik weet werkt de Quatt niet met een buffervat, als je een redelijke vloerverwarming hebt zal deze ook de functie van een buffervat gaan krijgen, dit mn tegen pendelen van de warmtepomp, ten slotte wil je eigenlijk zo veel mogelijk lange runs.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
In sommige gevallen was dat ook echt nodig om het goed te laten draaien (maar wellicht was het issue ook wel zelf veroorzaakt door eigen handelingen) of wellicht kwam dat doordat zij diepgaandere eisen/wensen hebben dan een basis installatie of het als hobby/uitdaging zien.
Daarnaast zijn er nu eenmaal meer berichten te plaatsen over iets dergelijks dan een basis installatie waar na plaatsing niet meer naar om wordt gekeken.
Ik val het in laatste rijtje, ik wil mn Quatt laten installeren met een T6, ik zet de thermostaat op een bepaalde temperatuur en wil het liefst er daarna helemaal niet meer naar om hoeven te kijken.
Uiteraard is het leuk om in het begin wel een beetje in de gaten te houden wanneer de Quatt draait, of de ketel nog regelmatig aanspringt etc.
Is Quatt al op dat niveau of is het eigenlijk wel 'nodig' nog dat je zelf (instellingen) gaat tweaken en veel monitoren?
Louzy#2475
Monitoren moet je zelf weten, tweaken is vrijwel niet mogelijk. Het enige wat je kunt kiezen is de energiekosten waarop quatt bepaalt wanneer hij aanspringt. Dus tweaken is er niet echt. In feite mag je verwachten dat het blijft werken zoals jij nu hebt. Je stelt een temperatuur in, en het wordt die temperatuur. En hoe dat gebeurt daar hoef jij niet veel van te merken.louzy82 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:23:
In dit topic zijn natuurlijk veel 'echte tweakers' aanwezig die het er een sport van maken om ook met hun Quatt te tweaken en het heel uitgebreid te monitoren
In sommige gevallen was dat ook echt nodig om het goed te laten draaien (maar wellicht was het issue ook wel zelf veroorzaakt door eigen handelingen) of wellicht kwam dat doordat zij diepgaandere eisen/wensen hebben dan een basis installatie of het als hobby/uitdaging zien.
Daarnaast zijn er nu eenmaal meer berichten te plaatsen over iets dergelijks dan een basis installatie waar na plaatsing niet meer naar om wordt gekeken.
Ik val het in laatste rijtje, ik wil mn Quatt laten installeren met een T6, ik zet de thermostaat op een bepaalde temperatuur en wil het liefst er daarna helemaal niet meer naar om hoeven te kijken.
Uiteraard is het leuk om in het begin wel een beetje in de gaten te houden wanneer de Quatt draait, of de ketel nog regelmatig aanspringt etc.
Is Quatt al op dat niveau of is het eigenlijk wel 'nodig' nog dat je zelf (instellingen) gaat tweaken en veel monitoren?
Enige punt is, de verwarmingstemperatuur gaat (bij elke warmtepomp) omlaag van 60-90 graden (afhankelijk van wat je nu ingesteld hebt) naar 35-55 graden. Dus de vraag is of jouw woning overal comfortabel warm blijft daarmee. Dat hangt af van de hoeveelheid radiatoren e.d. in huis en je isolatie.
Dus ja, als je het monitort kun je zien wanneer quatt iets geks doet, zoals niet aanspringen of op vreemde momenten juist wel aanspringen. Die kans is bij een Quatt natuurlijk groter dan bij een ander merk.
Oost west, 127.0.0.1 best!
14-4-23 aanbetaling gedaan. €99,-
15-5-23 de videocall.
19-05-23 offerte geaccepteerd en eerste aanbetaling gedaan.
24-06-23 de laatste betaling gedaan.
26-6-23 de installatie dag.
Tevreden. Nu de winter afwachten. Al hoop ik dat dat nog even duurt 😅
:strip_exif()/f/image/erBZIPvsxiiOxb5GDIocgdJZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bxNQDxLw3DwtujaUpDDhmWMQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bcYEveSjuQrhgeWT90FxAByE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AmTphhA6dJUSV9sXz3eZFNf1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aBeGnep2d0svczwqd3xPa9hQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Bacteria1980 op 27-06-2023 13:06 ]
Dat deel komt wel in configuration.yaml, maar onder template:Mr_thebrown schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:52:
Vraagje van een home assistant noob, waar komt het 2e deel van de code? De " - sensor: - name: "Quatt CiC SupervisoryControlMode" state: > etc "?
Het eerste deel komt in configuration.yaml maar komt deel 2 daar ook bij? Of moet dat ergens anders?
[...]
Bij mij heet die sensor Quatt QC. Mijn configuratie ziet er als volgt uit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
| #Quatt rest: - resource: http://CIC-hostname:8080/beta/feed/data.json scan_interval: 10 sensor: - name: "Quatt hp1 workingmode" unique_id: quatt.hp1.getMainWorkingMode value_template: "{{ value_json.hp1.getMainWorkingMode }}" - name: "Quatt hp1 temperatureOutside" unique_id: quatt.hp1.temperatureOutside value_template: "{{ value_json.hp1.temperatureOutside | round(2) }}" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" - name: "Quatt hp1 temperatureWaterIn" unique_id: quatt.hp1.temperatureWaterIn value_template: "{{ value_json.hp1.temperatureWaterIn | round(2) }}" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" - name: "Quatt hp1 temperatureWaterOut" unique_id: quatt.hp1.temperatureWaterOut value_template: "{{ value_json.hp1.temperatureWaterOut | round(2) }}" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" - name: "Quatt hp1 silentMode" unique_id: quatt.hp1.silentModeStatus value_template: "{{ value_json.hp1.silentModeStatus }}" - name: "Quatt hp1 limitedByCop" unique_id: quatt.hp1.limitedByCop value_template: "{{ value_json.hp1.limitedByCop }}" - name: "Quatt CV" unique_id: quatt.boiler.otFbChModeActive value_template: "{{ value_json.boiler.otFbChModeActive }}" - name: "Quatt SWW" unique_id: quatt.boiler.otFbDhwActive value_template: "{{ value_json.boiler.otFbDhwActive }}" - name: "Quatt CV vlam" unique_id: quatt.boiler.otFbFlameOn value_template: "{{ value_json.boiler.otFbFlameOn }}" - name: "Quatt CV temperatureWaterIn" unique_id: quatt.boiler.otFbSupplyInletTemperature value_template: "{{ value_json.boiler.otFbSupplyInletTemperature | round(2) }}" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" - name: "Quatt CV temperatureWaterOut" unique_id: quatt.boiler.otFbSupplyOutletTemperature value_template: "{{ value_json.boiler.otFbSupplyOutletTemperature | round(2) }}" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" - name: "Quatt CV verwarmen" unique_id: quatt.boiler.otTbCH value_template: "{{ value_json.boiler.otTbCH }}" - name: "Quatt flowMeter temperature" unique_id: quatt.flowMeter.waterSupplyTemperature value_template: "{{ value_json.flowMeter.waterSupplyTemperature | round(2) }}" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" - name: "Quatt flowMeter snelheid" unique_id: quatt.flowMeter.flowRate value_template: "{{ value_json.flowMeter.flowRate | round(0) }}" unit_of_measurement: "l/u" - name: "Quatt thermostat verwarmen" unique_id: quatt.thermostat.otFtChEnabled value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtChEnabled }}" - name: "Quatt thermostat SWW" unique_id: quatt.thermostat.otFtDhwEnabled value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtDhwEnabled }}" - name: "Quatt thermostat koelen" unique_id: quatt.thermostat.otFtCoolingEnabled value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtCoolingEnabled }}" - name: "Quatt thermostat control setpoint" unique_id: quatt.thermostat.otFtControlSetpoint value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtControlSetpoint | round(2) }}" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" - name: "Quatt thermostat room setpoint" unique_id: quatt.thermostat.otFtRoomSetpoint value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtRoomSetpoint | round(2) }}" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" - name: "Quatt thermostat room temperature" unique_id: quatt.thermostat.otFtRoomTemperature value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtRoomTemperature | round(2) }}" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" - name: "Quatt QC" unique_id: quatt.qc.supervisoryControlMode value_template: "{{ value_json.qc.supervisoryControlMode }}" - name: "Quatt QC pomp protectie" unique_id: quatt.qc.stickyPumpProtectionEnabled value_template: "{{ value_json.qc.stickyPumpProtectionEnabled }}" template: - sensor: - name: "Quatt CiC COP" state: > {% set quatt_heat_power = states('sensor.quatt_cic_heatpower') | float %} {% set quatt_power = states('sensor.shellyplug_s_3ce90ed8175f_power') | float %} {{ ((quatt_heat_power / quatt_power ) * 100) | round(0, default=0) }} - sensor: - name: "Quatt Water Delta" unit_of_measurement: "°C" device_class: temperature state: > {% set quatt_water_out_temp = states('sensor.quatt_hp1_temperaturewaterout') | float %} {% set quatt_water_in_temp = states('sensor.quatt_hp1_temperaturewaterin') | float %} {{ (quatt_water_out_temp - quatt_water_in_temp ) | round(2, default=0) }} - sensor: - name: "Quatt CiC Heatpower" unit_of_measurement: "W" device_class: energy state: > {% set quatt_water_delta = states('sensor.quatt_water_delta') | float %} {% set quatt_flow_rate = states( 'sensor.quatt_flowmeter_snelheid') | float %} {{ ((quatt_water_delta * quatt_flow_rate * 0.001137888) * 1000) | round(0, default=0) }} - sensor: - name: "Quatt CiC SupervisoryControlMode" state: > {% if is_state('sensor.quatt_qc', '0') %} 'Standby' {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '1') %} 'Standby - heating' {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '2') %} 'Heating - heatpump only' {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '3') %} 'Heating - heatpump + boiler' {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '4') %} 'Heating - boiler only' {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '96') %} 'Anti-freeze protection - boiler on' {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '97') %} 'Anti-freeze protection - boiler pre-pump' {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '98') %} 'Anti-freeze protection - water circulation' {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '99') %} 'Fault - circulation pump on' {% endif %} |
jroz2001 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:11:
[...]
Dat deel komt wel in configuration.yaml, maar onder template:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 #Quatt rest: - resource: http://CIC-hostname:8080/beta/feed/data.json scan_interval: 10 sensor: - name: "Quatt hp1 workingmode" unique_id: quatt.hp1.getMainWorkingMode value_template: "{{ value_json.hp1.getMainWorkingMode }}" - name: "Quatt hp1 temperatureOutside" unique_id: quatt.hp1.temperatureOutside value_template: "{{ value_json.hp1.temperatureOutside | round(2) }}" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" - name: "Quatt hp1 temperatureWaterIn" unique_id: quatt.hp1.temperatureWaterIn value_template: "{{ value_json.hp1.temperatureWaterIn | round(2) }}" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" - name: "Quatt hp1 temperatureWaterOut" unique_id: quatt.hp1.temperatureWaterOut value_template: "{{ value_json.hp1.temperatureWaterOut | round(2) }}" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" - name: "Quatt hp1 silentMode" unique_id: quatt.hp1.silentModeStatus value_template: "{{ value_json.hp1.silentModeStatus }}" - name: "Quatt hp1 limitedByCop" unique_id: quatt.hp1.limitedByCop value_template: "{{ value_json.hp1.limitedByCop }}" - name: "Quatt CV" unique_id: quatt.boiler.otFbChModeActive value_template: "{{ value_json.boiler.otFbChModeActive }}" - name: "Quatt SWW" unique_id: quatt.boiler.otFbDhwActive value_template: "{{ value_json.boiler.otFbDhwActive }}" - name: "Quatt CV vlam" unique_id: quatt.boiler.otFbFlameOn value_template: "{{ value_json.boiler.otFbFlameOn }}" - name: "Quatt CV temperatureWaterIn" unique_id: quatt.boiler.otFbSupplyInletTemperature value_template: "{{ value_json.boiler.otFbSupplyInletTemperature | round(2) }}" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" - name: "Quatt CV temperatureWaterOut" unique_id: quatt.boiler.otFbSupplyOutletTemperature value_template: "{{ value_json.boiler.otFbSupplyOutletTemperature | round(2) }}" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" - name: "Quatt CV verwarmen" unique_id: quatt.boiler.otTbCH value_template: "{{ value_json.boiler.otTbCH }}" - name: "Quatt flowMeter temperature" unique_id: quatt.flowMeter.waterSupplyTemperature value_template: "{{ value_json.flowMeter.waterSupplyTemperature | round(2) }}" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" - name: "Quatt flowMeter snelheid" unique_id: quatt.flowMeter.flowRate value_template: "{{ value_json.flowMeter.flowRate | round(0) }}" unit_of_measurement: "l/u" - name: "Quatt thermostat verwarmen" unique_id: quatt.thermostat.otFtChEnabled value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtChEnabled }}" - name: "Quatt thermostat SWW" unique_id: quatt.thermostat.otFtDhwEnabled value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtDhwEnabled }}" - name: "Quatt thermostat koelen" unique_id: quatt.thermostat.otFtCoolingEnabled value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtCoolingEnabled }}" - name: "Quatt thermostat control setpoint" unique_id: quatt.thermostat.otFtControlSetpoint value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtControlSetpoint | round(2) }}" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" - name: "Quatt thermostat room setpoint" unique_id: quatt.thermostat.otFtRoomSetpoint value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtRoomSetpoint | round(2) }}" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" - name: "Quatt thermostat room temperature" unique_id: quatt.thermostat.otFtRoomTemperature value_template: "{{ value_json.thermostat.otFtRoomTemperature | round(2) }}" device_class: temperature unit_of_measurement: "°C" - name: "Quatt QC" unique_id: quatt.qc.supervisoryControlMode value_template: "{{ value_json.qc.supervisoryControlMode }}" - name: "Quatt QC pomp protectie" unique_id: quatt.qc.stickyPumpProtectionEnabled value_template: "{{ value_json.qc.stickyPumpProtectionEnabled }}" template: - sensor: - name: "Quatt CiC COP" state: > {% set quatt_heat_power = states('sensor.quatt_cic_heatpower') | float %} {% set quatt_power = states('sensor.shellyplug_s_3ce90ed8175f_power') | float %} {{ ((quatt_heat_power / quatt_power ) * 100) | round(0, default=0) }} - sensor: - name: "Quatt Water Delta" unit_of_measurement: "°C" device_class: temperature state: > {% set quatt_water_out_temp = states('sensor.quatt_hp1_temperaturewaterout') | float %} {% set quatt_water_in_temp = states('sensor.quatt_hp1_temperaturewaterin') | float %} {{ (quatt_water_out_temp - quatt_water_in_temp ) | round(2, default=0) }} - sensor: - name: "Quatt CiC Heatpower" unit_of_measurement: "W" device_class: energy state: > {% set quatt_water_delta = states('sensor.quatt_water_delta') | float %} {% set quatt_flow_rate = states( 'sensor.quatt_flowmeter_snelheid') | float %} {{ ((quatt_water_delta * quatt_flow_rate * 0.001137888) * 1000) | round(0, default=0) }} - sensor: - name: "Quatt CiC SupervisoryControlMode" state: > {% if is_state('sensor.quatt_qc', '0') %} 'Standby' {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '1') %} 'Standby - heating' {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '2') %} 'Heating - heatpump only' {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '3') %} 'Heating - heatpump + boiler' {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '4') %} 'Heating - boiler only' {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '96') %} 'Anti-freeze protection - boiler on' {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '97') %} 'Anti-freeze protection - boiler pre-pump' {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '98') %} 'Anti-freeze protection - water circulation' {% elif is_state('sensor.quatt_qc', '99') %} 'Fault - circulation pump on' {% endif %}
Communicatie was prettig alleen het denken in een knappe installatie was een beetje teleurstellend. Voorstel van hun was om via mijn dakterras naar de slaapkamer te boren en daar de leiding naar de zolder achter het knieschot te plaatsen. Lelijke witte koker in je slaapkamer zal ik er thuis nooit doorheen krijgen.
Schuin omhoog of omlaag boren vanuit buiten om achter het knieschot uit te komen was niet mogelijk aldus hem maar dat gaat i nu nog bij collega’s ten rade. En anders moet ik misschien eens hier in de omgeving rondvragen of iemand dat wel kan.
Afwachten op het rapport nu.
Steen of hout? Kun je daar goed bij komen of heb je daar een steiger voor nodig?Kramerri schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:57:
Vandaag mijn installatie gesprek gehad, Watts systeem kende hun ook niet maar de werking was hetzelfde als een EvoHome. Tip was om het allemaal te vervangen voor EvoHome of 1 T6 als Master/slave principe tot hun warmtepomp wel kan werken met aan/uit systemen icm een buffervat. De eerste moet ik mij even in verdiepen of dat wat is.
Communicatie was prettig alleen het denken in een knappe installatie was een beetje teleurstellend. Voorstel van hun was om via mijn dakterras naar de slaapkamer te boren en daar de leiding naar de zolder achter het knieschot te plaatsen. Lelijke witte koker in je slaapkamer zal ik er thuis nooit doorheen krijgen.
Schuin omhoog of omlaag boren vanuit buiten om achter het knieschot uit te komen was niet mogelijk aldus hem maar dat gaat i nu nog bij collega’s ten rade. En anders moet ik misschien eens hier in de omgeving rondvragen of iemand dat wel kan.
Lelijke witte koker achter mooi gordijn is niets mis mee.Kramerri schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:57:
Lelijke witte koker in je slaapkamer zal ik er thuis nooit doorheen krijgen.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Steen/beton vanaf het plat/dakterras. Vanaf binnen heb je achter het knieschot wat minder ruimte, 1m hoog en 1m diep en dan schuin, daar zou een diamand boor niet passen aldus hem.MacD007 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:29:
[...]
Steen of hout? Kun je daar goed bij komen of heb je daar een steiger voor nodig?
[...]
Het is bij meer mensen gedaan, waaronder bij mij. Het kan wel.Kramerri schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:57:
Als je dichte gordijnen hebt niet nee, maar dat is hij ons niet het geval. Om de leiding in de hal boven de leiding van de airco door te boren zou die ook meenemen. Maar mijn voorkeur blijft buiten gewoon schuin omhoog, mits ik daar eventueel een ander voor kan vinden als Quatt het niet kan.SBL schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:31:
[...]
Lelijke witte koker achter mooi gordijn is niets mis mee.
Ja dat las ik hier ook en heb ik aangegeven. Mogelijk is met zo een monteur ter plekke veel meer te regelen dan wat via het videobellen besloten wordt.HBO88 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:10:
[...]
Het is bij meer mensen gedaan, waaronder bij mij. Het kan wel.
Moeten de stopcontacten binnenshuis of juist buitenshuis geplaatst worden. ( we hebben een redelijk open tuin en je stapt er vanaf de straat zo maar binnen om, voor de grap/vandalisme een stekker uit te trekken.)
Adviezen welkom.
overigens order nummer 6276 maar nog geen afspraak.
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Quatt doet elektrisch helemaal niets, dus dat moet je zelf gaan regelen.robmaas schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:09:
We hebben een 8kw versie in bestelling staan. Moet je de groep, kabels en stopcontacten zelf aanleggen of zorgt Quatt daarvoor ? Meterkast heeft nog een lege groep over 16.amp. en we hebben nog een groep waar op alleen twee plafondlampen zitten. Meterkast ligt wel 12 meter van CV en 15 meter van Warmetpompen.
Moeten de stopcontacten binnenshuis of juist buitenshuis geplaatst worden. ( we hebben een redelijk open tuin en je stapt er vanaf de straat zo maar binnen om, voor de grap/vandalisme een stekker uit te trekken.)
Adviezen welkom.
In principe zou die groep met de twee lampen (liefst led types, dus geen bv 400W types) gebruikt kunnen worden, dit zou je kunnen overwegen als het bestaande leidingwerk in de buurt van je cv cq van de opstelplaats van de Quatt is, je zou dan makkelijk van de bestaande leiding uit kunnen uitbreiden.
Een werkschakelaar dien je buiten (naast cq op zicht van de Quatt) op te stellen, na de werkschakelaar gaat het geheel richting je cv ruimte, cq de cv leiding naar je cv en de stroomkabel naar de groep waar je deze op wilt aansluiten.
Stopcontacten buiten zou ik absoluut afwijzen, de kans op een elektrische storing is hierbij veel te hoog, Quatt wil normaal de Quatts in de cv ruimte via een stopcontact verbinden, het kan wel maar is uit elektrotechnisch gezichtspunt geen juiste oplossing, zeker voor de 8 kW oplossing, die een 16A groep nodig heeft.
Mijn advies, vaste leidingen in combinatie met een werkschakelaar (voor beide Quatts).
In de cv ruimte heb je ten minste twee lege stopcontacten nodig (voor de CIC en cv-module van de thermostaat T-6), dat kan dus op de zelfde groep als de Quatt (als deze daar ook loopt) maar kan ook een andere. Bv de groep waar ook de bestaande cv op staat ( de beide Quatt-s staan natuurlijk dan op hun eigen groep).
Een kleine tip, ik zou ipv een installatieautomaat die dus ook samen met andere installatieautomaten op een gezamenlijke aardlekschakelaar is aangesloten voor een warmtepomp een eigen alamat gebruiken (dat is een installatieautomaat (=automatische zekering) en een eigen aardlekschakelaar in een) dit is een bedrijfszekere oplossing omdat dan een aardlekfout in een van de andere geen rol gaat spelen.
Deze zijn veelal gemakkelijk uitwisselbaar met een installatieautomaat (laat dat wel doen door een deskundige).
Je kunt me ook een pm sturen met een foto van je meterkast ed.
Nog een andere tip, heb je rekening gehouden met het lawaai van de Quatt ? Anders wel een berekening maken.
[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 27-06-2023 18:00 ]
Quatt gaf bij mij aan in videogesprek dat ze enkel 90 graden bochten doen en juist geen 45 graden bochten.marcoboers94 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:29:
[...]
Bochten van 90 graden zijn gewoon mogelijk. Bij mij maken ze ook meteen uit de muur een bocht van 90 graden een kabelgoot in.
Het ging er in de vorige post om dat je de leiding alleen niet makkelijk door een buis met een hoek van 90 graden kan duwen omdat die nogal stug is. Bij jou kan iemand aan de binnenkant de leiding in de bocht leiden terwijl iemand aan andere kant de leiding erdoorheen duwt, dus dat zal geen probleem zijn.
De ommantelingsbuis aan de buitenzijde van de gevel ontving ik voor het weekend en heb ik zelf op kleur gespoten zodat deze dezelfde kleur heeft als de kozijnen.
Verder tevreden met het geleverde werk, alles is netjes aangesloten. Nu maar hopen dat het wifi netwerk gefixt wordt en dat het spul goed werkt in de herfst / winter!
:strip_exif()/f/image/G71ibMT80xHnL9qLhbZuQEMD.jpg?f=fotoalbum_large)
Helemaal top, dit is al een aardlekautomaat.robmaas schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:41:
[Afbeelding]
Dit zit er nu in. Links boven is nog vrij.
Quatt sluit de 8kw versie enkel aan op een werkschakelaar buiten, dus geen stopcontacten.
Je moet zelf een kabel (laten) trekken van die groep naar een werkschakelaar buiten. Quatt sluit daarop de 2 units aan.
Een werkschakelaar heb je voor een paar tientjes.
Zoals gemeld heb je voor de CIC ook een stopcontact nodig, maar dat kan gewoon een vrij stopcontact zijn in de buurt van je CV.
Dit is werkelijk fantastisch, hier maak ik dankbaar gebruik van.jroz2001 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:11:
[...]
Dat deel komt wel in configuration.yaml, maar onder template:
Heb hem aangepast om voor 8kW te werken.
Straks nog even kijken of ik verwarmings vermogen voor unit 1 en apart kan krijgen, gewoon omdat het kan.
Nu even een proefrun op 1 Quatt, COP 6.8, gaat lekker met dit weer.
Bij een aantal van jullie zie ik een apart stopcontact bij de buitenunit. Is dit noodzakelijk of is het alternatief een lange kabel door de goot over de gevel?
Ik moet extra betalen voor een lange ladder... Is dat gebruikelijk?
Tijdens het gesprek werd aangegeven dat de quatt binnen 6 a 7 weken geinstalleerd zal zijn. Mooi vlot lijkt me zo!
De Quatt heeft geen apart buitenstopcontact nodig, mogelijk dat dit voor algemeen gebruik bedoeld is en gebruikt maakt van dezelfde groep, je hebt immers nog voldoende voor niet al te hoge verbruikers (ruimte voor circa 4 A).wolterious schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:31:
Gisteren installatiegesprek gehad en vandaag het technisch rapport en offerte ontvangen. 2 vragen:
Bij een aantal van jullie zie ik een apart stopcontact bij de buitenunit. Is dit noodzakelijk of is het alternatief een lange kabel door de goot over de gevel?
Ik moet extra betalen voor een lange ladder... Is dat gebruikelijk?
Tijdens het gesprek werd aangegeven dat de quatt binnen 6 a 7 weken geinstalleerd zal zijn. Mooi vlot lijkt me zo!
Wat je vaak wel ziet is een werkschakelaar.
Ik snap niet wat je bedoeld als alternatief voor een lange kabel door de goot over de gevel?
In deze goot loopt een dubbele cv leiding, de powerkabel voor de Quatt en de aanstuurkabel naar de cic. Alles gaat dus richting je cv.
Wil je geen werkschakelaar dan heb je binnen in je cv ruimte ook het aansluitpunt voor de stroom voor de Quatt, idem met een werkschakelaar, maar dan kan de power ook ergens anders vandaan komen, beetje afhankelijk welke mogelijkheden je huis heeft.
@robmaas Waar haal je dat order nummer vandaan?robmaas schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:09:
De mannen (Tjechisch) waren er iets voor 9 uur en waren om een uur of 2 klaar.
Alles heel netjes geïnstalleerd en goed schoon achtergelaten.
Alleen de doos met karton en de kleine pallet moet ik zelf afvoeren. Het plastic en de restjes van de buizen etc. hebben ze meegenomen.
Al met al heel tevreden. Bij de testrun geen vibraties gehoord en vanuit de slaapkamer waar hij bij het raam staat ook eigenlijk niets.
:strip_exif()/f/image/x82I7mILS3Uresy4drrAJY2x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aHu5gPYLb5SRGvDB3Ms2zPvP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door StarrFire op 30-06-2023 13:42 ]
Het ging me inderdaad om de powerkabel van de buitenunit. Dank voor de info!MacD007 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:21:
[...]
De Quatt heeft geen apart buitenstopcontact nodig, mogelijk dat dit voor algemeen gebruik bedoeld is en gebruikt maakt van dezelfde groep, je hebt immers nog voldoende voor niet al te hoge verbruikers (ruimte voor circa 4 A).
Wat je vaak wel ziet is een werkschakelaar.
Ik snap niet wat je bedoeld als alternatief voor een lange kabel door de goot over de gevel?
In deze goot loopt een dubbele cv leiding, de powerkabel voor de Quatt en de aanstuurkabel naar de cic. Alles gaat dus richting je cv.
Wil je geen werkschakelaar dan heb je binnen in je cv ruimte ook het aansluitpunt voor de stroom voor de Quatt, idem met een werkschakelaar, maar dan kan de power ook ergens anders vandaan komen, beetje afhankelijk welke mogelijkheden je huis heeft.
Dan rest me nog de vraag over de ladder. Is het standaard dat Quatt daar extra kosten voor in rekening brengt? Heb zelf ook wel zo'n ladder in de garage liggen...
Ja, daar rekenen ze 100,- voor. Ze mogen er niet vanuit gaan dat jouw ladder goedgekeurd is (werk zelf bij de brandweer, daar geldt hetzelfdewolterious schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:21:
[...]
Het ging me inderdaad om de powerkabel van de buitenunit. Dank voor de info!
Dan rest me nog de vraag over de ladder. Is het standaard dat Quatt daar extra kosten voor in rekening brengt? Heb zelf ook wel zo'n ladder in de garage liggen...
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Dan zou ik dat gewoon benoemen, het probleem zit er in dat een ladder regelmatig gekeurd dient te worden, en dat zal bij jou verwacht ik niet het geval zijn. Een foto van je ladder zou kunnen helpen.wolterious schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:21:
[...]
Het ging me inderdaad om de powerkabel van de buitenunit. Dank voor de info!
Overigens kijk maar eens wat een ladder huren kost bij boels?
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 28-06-2023 11:21 ]
Wederom dank voor de info/reacties.
Ik denk dat ze wel een ladder standaard mee hebben, echter als ze bij jou een langere ladder nodig hebben zullen ze deze mogelijk ook moeten huren. Bij boels ben je voor een week al rond de 80 euro kwijt, dus die 100 euro is zo gek nog niet.wolterious schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:38:
naja, ik wil ook niet teveel gezeik hebben om die 100 euro. Maar het verbaasde me gewoon. Ik had gedacht dat zoiets bij deze werkzaamheden toch wel tot de standaard uitrusting van de werklieden zou behoren.
Je ketelmodule en je cic zit wel erg dicht bij je afvoerpunt van je condensafvoer, ik zou deze echt hoger zetten en met meer afstand tot de ketel, beide zijn niet spatwaterdicht.StarrFire schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:14:
Gisteren is bij mij ook de Quatt geinstalleerd.
De mannen (Tjechisch) waren er iets voor 9 uur en waren om een uur of 2 klaar.
Alles heel netjes geïnstalleerd en goed schoon achtergelaten.
Alleen de doos met karton en de kleine pallet moet ik zelf afvoeren. Het plastic en de restjes van de buizen etc. hebben ze meegenomen.
Al met al heel tevreden. Bij de testrun geen vibraties gehoord en vanuit de slaapkamer waar hij bij het raam staat ook eigenlijk niets.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
pfff.. een goeie ladder kost 300-600 euro. Lekker bij elke klant waar een ladder nodig is 100 euro extra rekenen vind ik haast schandalig. En waarom zou je een ladder voor een week huren als je hem 1 ochtend nodig hebt.MacD007 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:44:
[...]
Ik denk dat ze wel een ladder standaard mee hebben, echter als ze bij jou een langere ladder nodig hebben zullen ze deze mogelijk ook moeten huren. Bij boels ben je voor een week al rond de 80 euro kwijt, dus die 100 euro is zo gek nog niet.
vind ik ookwolterious schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:38:
naja, ik wil ook niet teveel gezeik hebben om die 100 euro. Maar het verbaasde me gewoon. Ik had gedacht dat zoiets bij deze werkzaamheden toch wel tot de standaard uitrusting van de werklieden zou behoren.
Het is het enige wat ze doen; warmtepompen installeren. Zorg maar gewoon dat je daar goed voor uitgerust bent zonder dat je 100 euro hier, 400 euro daar, 150 links en 200 rechts extra rekent voor allerlei dingen en je zelf mag kijken waar je je pallet kwijt komt.

[ Voor 38% gewijzigd door paQ op 28-06-2023 12:38 ]
Heb je gezien hoeveel ruimte er nog is? De ketel zit vlak naast de deur en de units zijn onder de lichtschakelaar gemonteerd. Daarboven ga ik niet boren. Ik denk dat ik het risico maar neem. Het is niet dat er veel water rond "spettert". Er ligt ook nooit iets op de grond onder de ketel. Dus ik denk dat het wel mee zal vallen.Je ketelmodule en je cic zit wel erg dicht bij je afvoerpunt van je condensafvoer, ik zou deze echt hoger zetten en met meer afstand tot de ketel, beide zijn niet spatwaterdicht.
Ik heb gisteren mijn installatiegesprek gehad en dit verliep goed en zojuist mijn technisch rapport ontvangen.
Ik heb alleen twee vragen en misschien kunnen jullie mij daarbij helpen:
- Ik wil graag dat de leiding eerst naar boven gaat langs het plafond en verderop in het huis naar beneden en bij de vloer naar beneden alleen dit is volgens Quatt niet mogelijk i.v.m. lucht in de leiding. Dit lijkt mij op te lossen door een ontluchter/vuilvanger? Klopt dit?
- Mijn vloerverwarming is pomploos maar er werd mij wel geadviseerd om een mix-pomp te installeren om zo naar een hogere temperatuur te gaan. Dit is mij nog onduidelijk. Weten jullie waarom dit geadviseerd wordt?
Bedankt!
dit heeft volgens mij te maken met de CV functie, waarbij er niet gegarandeerd wordt dat er onder de 45'C gestookt kan worden (want opentherm zit in CIC, dus kunnen we niet beïnvloeden).Salvogs schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:02:
- Mijn vloerverwarming is pomploos maar er werd mij wel geadviseerd om een mix-pomp te installeren om zo naar een hogere temperatuur te gaan. Dit is mij nog onduidelijk. Weten jullie waarom dit geadviseerd wordt?
Bedankt!
Eerstedeel van factuurnummerkroam schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:07:
[...]
@robmaas Waar haal je dat order nummer vandaan?
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Toch gekozen voor het EvoHome systeem, nu al mijn spul vervangen voor het Evohome systeem. Iemand hier ervaring mee en die zo 1.2.3 weet wat je exact moet bestellen?
1x Bedieningspaneel
4x Round T87M
5x MT-4 servo motoren
1x HCE80
1x antenne
1x R8810A opentherm ketelmodule
Dit had ik nu.
Technisch gezien kan je een ontluchtiger plaatsen op het hoogste deel maar dit zal Quatt niet doen. Een ontluchter/vuilvanger bij de CV plaatsen kan wel maar gaat hier tegen niet helpen, want de lucht blijft vastzitten op de hoogste locatie en belemmert de doorstroming.Salvogs schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:02:
Hallo,
Ik heb gisteren mijn installatiegesprek gehad en dit verliep goed en zojuist mijn technisch rapport ontvangen.
- Ik wil graag dat de leiding eerst naar boven gaat langs het plafond en verderop in het huis naar beneden en bij de vloer naar beneden alleen dit is volgens Quatt niet mogelijk i.v.m. lucht in de leiding. Dit lijkt mij op te lossen door een ontluchter/vuilvanger? Klopt dit?
Bedankt!
Waarom wil je dat? Kijk eens naar je cv leidingen, die doe dat namelijk ook niet.Salvogs schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:02:
Hallo,
Bedankt!
Keuze, of de Quatt omhoog, of je leidingen blijven laag.
Ik heb zelf de airco leidingen achteraf door de dakdoorvoer van de Quatt geschoven. Was even wat rommelen maar het ging wel.geerttttt schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:22:
[...]
Niet alles, ik moet wel als eerste de koelleiding van de airco doen, want dat zijn koperleidingen dus niet flexibel. Die moet ik er eigenlijk soort van recht doorheen steken en dan pas buigen zodra er voldoende lengte doorheen gestoken is. Dat is denk ik wel mogelijk omdat dan het gat nog open ligt en de buis en de 45 graden hoekstukken niet aangekoppeld hoeven te zijn. Maar de airco leiding moet dus als eerste. Daarna zou de complete rest (2x ymvk kabel, quatt leidingen en communicatiekabel (gok ik?)) als 1 pakketje er doorheen. Of de YMVK kabel al los voor de tijd, kan ook, dan kan ik alvast rustig de werkschakelaars plaatsen.
Dat zei Quatt inderdaad ook, of omlaag of omhoog.MacD007 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:50:
[...]
Waarom wil je dat? Kijk eens naar je cv leidingen, die doe dat namelijk ook niet.
Keuze, of de Quatt omhoog, of je leidingen blijven laag.
Dat heeft mijn voorkeur omdat ik het minder mooi vind als het leidingwerk/goot langs mijn plinten loopt.
Met mooi kun je geen effect maken, ik snap niet dat mensen dat nog steeds niet snappen, mooi kom na technisch haalbaar en dus niet er voor.Salvogs schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:01:
[...]
Dat zei Quatt inderdaad ook, of omlaag of omhoog.
Dat heeft mijn voorkeur omdat ik het minder mooi vind als het leidingwerk/goot langs mijn plinten loopt.
Anders zou het zo maar kunnen dat je in de winter het mooi ijskoud gaat krijgen.
Als je nu ons hier een plattegrond en foto’s laat zien kunnen mogelijk nog met je meedenken.
Je hebt niet kunnen en niet willen, je kan leidingen omhoog laten lopen en op het hoogste punt een ontluchter zetten. Nu is dat met hun buis wat lastig en dan zou je dat met koperen of stalen buis voordat zij komen op kunnen lossen en dan beide uiteinden met flexibel aansluiten. Alleen valt daar niet over te praten, die van mij hangt ook op een plek waar ik hem niet had willen hebben.Salvogs schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:02:
Hallo,
Bedankt!
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Idd, gewoon ketel omlaag zetten. Of een thermostatisch mengventiel. Pomp erop zetten is de omgekeerde wereld, dat moet je niet willen. Idee is neem ik aan uiteindelijk dat de ketel eruit gaat.Heinemancp schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:51:
[...]
dit heeft volgens mij te maken met de CV functie, waarbij er niet gegarandeerd wordt dat er onder de 45'C gestookt kan worden (want opentherm zit in CIC, dus kunnen we niet beïnvloeden).
In het rapport staat het nu ook dat het toch wel kan. Gelukkig maar.HBO88 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:10:
[...]
Het is bij meer mensen gedaan, waaronder bij mij. Het kan wel.
Alleen ben ik van mening dat je het met 8 meter leiding niet gaat redden en zijn hun van mening van wel. Dus dat zullen we op de installatie dag ervaren, aanbetaling gedaan.
Voor mijn evohome inmiddels een compleet lijstje, daar heb ik alleen nog 1 vraag open staan of de overige kamer thermostaten ook draadloos moeten zijn of alleen het bedieningspaneel. Afwachten op een reactie,
Ik heb hier op het forum gezien dat een grindbed verstandig i, dat hebben ze bij mij niet verteld maar dat lijkt me wel een goed idee.
Ik las ook iets over een ontluchter en vuilafscheiding.
Is dat nodig?
De vuilafscheider zit volgens mij al in mijn CV installatie?
Zie plaatje
:strip_exif()/f/image/EZdOhenNW3ZlSAx74P8bpGMA.jpg?f=fotoalbum_large)
Louzy#2475
Verder heb een Honeywell Evohome en moest ik mijn ketelmodule vervangen voor de Opentherm variant. Echter, omdat ik een Nefit ketel heb, is hier eigenlijk een Nefit EMS Opentherm converter tussen nodig die nergens te krijgen is. Althans, dat dacht ik. Gelukkig heb ik deze niet aangeschaft, want de Honeywell Opentherm ketelmodule gaat gewoon direct in de CiC en de CiC zit gewoon via Aan/uit aan de Nefit.
Verder redelijk uitdagende route naar de CV vanaf de begane grond, maar het ging allemaal volgens plan.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Moet je het technisch rapport even doornemenlouzy82 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:07:
Ik heb hier op het forum gezien dat een grindbed verstandig i, dat hebben ze bij mij niet verteld maar dat lijkt me wel een goed idee.
Om en nabij pagina 14.
Ik had eigenlijk wel liever zonder bigfoots gehad:Heisenberg2021 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:13:
Nummer 6079 hier. Net de installatie gehad, door twee Slowaakse heren. Ze waren hier rond 9 uur en rond 15.30 weer weg. Alles keurig achter gelaten. Had alleen gevraagd om de bigfoots, maar die hadden ze niet bij zich en zaten ook niet in de verpakking. Ben netjes gebeld door HQ dat het niet nodig was, niet heel blij mee omdat ik het had aangegeven maar omdat de voeten toch onder het grind grindbed komen maar akkoord gegaan. Heb nog wel rubberen pads onder de voeten gedaan zodat de Quatt toch net iets hoger staat.
Verder heb een Honeywell Evohome en moest ik mijn ketelmodule vervangen voor de Opentherm variant. Echter, omdat ik een Nefit ketel heb, is hier eigenlijk een Nefit EMS Opentherm converter tussen nodig die nergens te krijgen is. Althans, dat dacht ik. Gelukkig heb ik deze niet aangeschaft, want de Honeywell Opentherm ketelmodule gaat gewoon direct in de CiC en de CiC zit gewoon via Aan/uit aan de Nefit.
Verder redelijk uitdagende route naar de CV vanaf de begane grond, maar het ging allemaal volgens plan.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/gRQGZie6kL0GEVSoIU84gLmg.jpg?f=fotoalbum_large)
Ivm sneeuw bijv.
Pagina 17 volgens de inhoudsopgave maar nee, er staat niets over inSpykie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:33:
[...]
Moet je het technisch rapport even doornemen
Om en nabij pagina 14.
Louzy#2475
Daarvoor zou ik graag willen weten wat voor slang bij Quatt gebruikt wordt hiervoor. Heeft iemand dit ook gedaan, ik zou graag willen weten wat de diameter is van de slang.
louzy82 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:50:
[...]
Pagina 17 volgens de inhoudsopgave maar nee, er staat niets over in
:strip_exif()/f/image/Jr3KyM5IYiYmXyxOWiQzCzok.jpg?f=fotoalbum_large)
Thanks, ga ik die toch wel maken
Louzy#2475
Nodig? De vraag zou eigenlijk moeten zijn: is het verstandig? Het antwoord daarop is een duidelijk ja.louzy82 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:07:
Over een paar weken gebeurt bij mij de installatie.
Ik las ook iets over een ontluchter en vuilafscheiding.
Is dat nodig?
Waarom dan zou je vraag kunnen zijn.
Antwoord; je verlengt hierdoor heel duidelijk je levensduur van je kostbare warmtepomp.
Wel is het belangrijk waar je deze plaatst.
Ja, dat is prima voor je cv, maar eerder minder richting je warmtepomp, die moet dus in je retourleiding richting warmtepomp zitten, en dat is de bestaande dus niet.
Heel verstandig, kijk of je eventueel de afvoer in een bestaande regenpijp kwijt kunt, let wel op dat de leiding niet te lang gaat worden (kans op bevriezing) dan is een afvoer in de grond een beter idee.
Beetje afhankelijk van je ondergrond, de afvoer diepte zou eigenlijk onder de vorstgrens (circa 60cm) moeten liggen. Een ruimte van circa 15 bij 15 cm is daarbij voldoende.dit dan met zand of grind vullen.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 29-06-2023 20:08 ]
EnHeisenberg2021 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:13:
Had alleen gevraagd om de bigfoots, maar die hadden ze niet bij zich en zaten ook niet in de verpakking.
Ff DM'en en uitruilen?Spykie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:33:
[...]
Ik had eigenlijk wel liever zonder bigfoots gehad:
Het is een transparante geribbelde slang.Mr_thebrown schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:55:
De Quatt die hier geïnstalleerd wordt wil ik doormiddel van meegeleverde slang aansluiten op de regenpijp.
Daarvoor zou ik graag willen weten wat voor slang bij Quatt gebruikt wordt hiervoor. Heeft iemand dit ook gedaan, ik zou graag willen weten wat de diameter is van de slang.
:strip_exif()/f/image/gvwYyDAqZKs3FykJIt8Wf6Py.jpg?f=fotoalbum_large)
Schatting was bij mij nog lager:jens17 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:23:
Zojuist ook het technisch rapport ontvangen. Ik heb me waarschijnlijk ergens verrekend, want de besparing valt me nog wat tegen om eerlijk te zijn. Dat is zo'n €344 per jaar. Ik begrijp dat het afhangt van het gasverbruik en ergens moet ik denk ik blij zijn dat het gasverbruik al zo laag is, maar is de besparing bij anders Tweakers hier zoveel hoger?
:strip_exif()/f/image/ZGhDHuIWASzgKLZSl6gjUtWR.jpg?f=fotoalbum_large)
Lastig aan te geven als je er niet bij verteld wat je oorspronkelijk gasverbruik was (m3) en je huidige verbruik (besparing gas op welke gasprijs?)jens17 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:23:
Zojuist ook het technisch rapport ontvangen. Ik heb me waarschijnlijk ergens verrekend, want de besparing valt me nog wat tegen om eerlijk te zijn. Dat is zo'n €344 per jaar. Ik begrijp dat het afhangt van het gasverbruik en ergens moet ik denk ik blij zijn dat het gasverbruik al zo laag is, maar is de besparing bij anders Tweakers hier zoveel hoger?
Ik heb met gerekend een jaarverbruik van 825 m3 gas tegen €1,35 en 2.600 kWh tegen €0,28.MacD007 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:21:
[...]
Lastig aan te geven als je er niet bij verteld wat je oorspronkelijk gasverbruik was (m3) en je huidige verbruik (besparing gas op welke gasprijs?)
De verwachte besparing van Quatt is 500 m3 gas en er komt 925 kWh bij. Dus €675 aan gaskosten eraf en er komt €259 aan elektrakosten bij. Verschil hier tussen is zo’n €400.
Ik twijfel verder ook niet aan hun rekenmethode, ik vind het jaarbedrag dat wordt bespaard erg laag.
Ik kom van nagenoeg dezelfde cijfers. Mijn eigen inschatting is dat ik meer gas zou moeten besparen dan Quatt aangeeft, omdat onder andere de Koevlaas formule (ff Googlen) na aftrek van warm water aangeeft dat een 4 kW WP genoeg zou moeten zijn om puur op de warmtepomp te kunnen draaien. Dus zeg 650m3 besparing tegen 1300 kWh extra stroom. Dan zit je al op 520eur/jaar besparing.jens17 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:19:
[...]
Ik heb gerekend een jaarverbruik van 825 m3 gas tegen €1,35 en 2.600 kWh tegen €0,28.
De verwachte besparing van Quatt is 500 m3 gas en er komt 925 kWh bij. Dus €675 aan gaskosten eraf en er komt €259 aan elektrakosten bij. Verschil hier tussen is zo’n €400.
Ik twijfel verder ook niet aan hun rekenmethode, ik vind het jaarbedrag dat wordt bespaard erg laag.
De waarheid zal waarschijnlijk ergens in het midden liggen
[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 29-06-2023 23:44 ]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
De koevlaas rekenmethode gaat uit van all-electric, dat is de Quatt niet, het is en blijft een hybride warmtepomp.Toby-Wan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:40:
[...]
Ik kom van nagenoeg dezelfde cijfers. Mijn eigen inschatting is dat ik meer gas zou moeten besparen dan Quatt aangeeft, omdat onder andere de Koevlaas formule (ff Googlen) na aftrek van warm water aangeeft dat een 4 kW WP genoeg zou moeten zijn om puur op de warmtepomp te kunnen draaien. Dus zeg 650m3 besparing tegen 1300 kWh extra stroom. Dan zit je al op 520eur/jaar besparing.
De waarheid zal waarschijnlijk ergens in het midden liggen
Hij heeft in de meeste gevallen een cv nodig om op te starten en zal op een gegeven moment (lage COP bij lage temp.) dus ook met de cv cq alleen de cv draaien.
Ga dus uit van Max 80% (mogelijk nog minder dat hij de cv kan vervangen).
Ook verwacht ik dat Quatt zeer terughoudend is met bespaarcijfers, zeker in dit eerste jaar, het ontbreekt gewoon nog aan voldoende gegevens.
Ik wacht dat de Quatt cijfers eerder de onderkant weergeven, en mogelijk voor jou zelf een stuk hoger zou kunnen worden. Ik zelf zou met een reductie van 60-65% eigenlijk al tevreden zijn ( gasverbruik incl sww onder de 500-450 m3).we zullen het mee maken.
Met dit gegeven heb ik mijn investering binnen 4 jaar terugverdient, dat vind ik een prima score. Effectief nog iets eerder als ik de zonne-energie volledig ga meetellen.
[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 30-06-2023 02:13 ]
Het wordt inderdaad toegepast bij warmtepompen die all-electric kúnnen (worden genoeg all electric warmtepompen parallel aan een CV ketel gezet, Vaillant arotherm etc). Het geeft een minimaal vermogen aan die bij een aantal draaiuren (1650) een bepaalde thermische kWh kan leveren dat equivalent is aan het thermisch vermogen van een aantal m3 gas.MacD007 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 02:11:
[...]
De koevlaas rekenmethode gaat uit van all-electric, dat is de Quatt niet, het is en blijft een hybride warmtepomp.
Je moet deze formule inderdaad niet bij een Elga of Daikin hybride gebruiken gezien die bij 2 graden al overgaan op nagenoeg volledig gas..
Wanneer je een voldoende laag gasverbruik heb voor verwarming zou de Quatt nagenoeg all electric moeten kunnen is mijn verwachting, uiteraard los van de enkele liters (!) die de Quatt verbruikt om de water op 18 graden te krijgen.
Dat ligt aan je instellingen en kan je zelf bepalen. Zolang ik kan salderen is het hier maximaal WP, minimaal ketel.MacD007 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 02:11:
[...]
zal op een gegeven moment (lage COP bij lage temp.) dus ook met de cv cq alleen de cv draaien.
Echter zie ik bij veel installaties dat dit anders opgelost is. Ik neem aan dat als je mijn situatie ziet dat hier ook wel voldoende ruimte voor is toch? of evt. naar de zijkant deze lengte halen. Wat denken jullie/ degene die reeds een quatt in bezit hebben?
Het zou voor mijn loodgieter nogal wat werk besparen als de ketel kan blijven hangen.
:strip_exif()/f/image/qNJvL8zmXjEphiAV6PaptA8D.jpg?f=fotoalbum_large)
Da's de wet van de remmende voorsprong. Als je al niet zoveel gas verbruikt, dan kun je met een warmtepomp ook niet veel besparen.jens17 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:23:
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Er is ongeveer 12cm nodig aan beide kanten onder de CV ketel voor bypass en vervolgens ongeveer 15cm voor flowmeter bij CVuit. Bij CVin moet de heen en weer van de Quatt aangesloten worden. De heen-en-weer Quatt hebben ze bij mij door schuine offset in netto 7cm tussen vuilafscheider en bypass weten te proppen. Nergens over gezeurd, maar de Quatt-water-monteur heeft er wel een paar keer bij gezucht.Pvogel1 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:37:
Tijdens het installatiegesprek werd gesproken over 50cm vrij leidingwerk onder de cv ketel.
Echter zie ik bij veel installaties dat dit anders opgelost is. Ik neem aan dat als je mijn situatie ziet dat hier ook wel voldoende ruimte voor is toch? of evt. naar de zijkant deze lengte halen. Wat denken jullie/ degene die reeds een quatt in bezit hebben?
Het zou voor mijn loodgieter nogal wat werk besparen als de ketel kan blijven hangen.
[Afbeelding]
Ik durf zo niet te zeggen of het bij jou zal passen, maar ik ben ook niet handig met waterleiding.
* Goed geisoleerd huis, dus relatief weinig warmteverlies
* Overal vloerverwarming, dus ideaal
* 6kw kwam uit de rekensom, 8kw kan ook, maar zal overkill zijn (maar kan wel)
* Buffervat 200 liter met spiraal (goed voor een minuut of 45 douchen achter elkaar), met 250 liter kun je een minuut of 60 douchen - Vullen / opnieuw op temperatuur brengen zou een half uur tot een uur duren
* Zone regeling kan gewoon, o.a. door het buffervat
* Backup systeem kan aangesloten worden, waardoor de full electric warmtepomp een extra hulpje heeft voor de momenten waarop hij het niet redt
* Wordt geschakeld met simpele relays (aan/uit), dus ook goed te automatiseren
* Vloerkoeling is heel goed te realiseren
Prijskaartje kwam op 10.000 EUR na aftrek subsidie. Maar dan ben je wel helemaal van het gas af.
Prijskaartje Quatt is ~2400 EUR en ??? voor de full electric optie. Geen vloerkoeling. Geen zone regeling (vermoedelijk wel als de full electric optie komt). Maar dan ben je wel op korte termijn van het grootste deel van je gasverbruik af.
Nog maar even laten leven in mijn hoofd. Maar ik wilde dit even posten voor de mensen die in dezelfde situatie als ik zitten (wel een warmtepomp willen, liefst full electric, maar "bang" dat Quatt uiteindelijk niet met een full electric optie komt, of deze super duur is, of ... + tot die tijd nog steeds het gas niet kunnen afsluiten).
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
ik denk dat hier weer een grote fout word gemaakt, de drang om vanhet gas af te willen, ja, als het kan en financieel ook interessant is, met een RIO van max. 40% van de levensduur van de installatie, dat is voor een warmtepomp dus circa 6 a 7 jaar.Tanuki schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:37:
Vandaag een installateur over de vloer gehad voor een full electric warmtepomp, samenvatting:
* Buffervat 200 liter met spiraal (goed voor een minuut of 45 douchen achter elkaar), met 250 liter kun je een minuut of 60 douchen - Vullen / opnieuw op temperatuur brengen zou een half uur tot een uur duren
* Backup systeem kan aangesloten worden, waardoor de full electric warmtepomp een extra hulpje heeft voor de momenten waarop hij het niet redt
Prijskaartje kwam op 10.000 EUR na aftrek subsidie. Maar dan ben je wel helemaal van het gas af.
Prijskaartje Quatt is ~2400 EUR en ??? voor de full electric optie. Geen vloerkoeling. Geen zone regeling (vermoedelijk wel als de full electric optie komt). Maar dan ben je wel op korte termijn van het grootste deel van je gasverbruik af.
Nog maar even laten leven in mijn hoofd. Maar ik wilde dit even posten voor de mensen die in dezelfde situatie als ik zitten (wel een warmtepomp willen, liefst full electric, maar "bang" dat Quatt uiteindelijk niet met een full electric optie komt, of deze super duur is, of ... + tot die tijd nog steeds het gas niet kunnen afsluiten).
Ben bang dat je die met een investering van netto 10.000 euro niet gaat halen, dan zou je een besparing van rond de 1.500 euro (bij circa RIO van 6,5jaar) moeten hebben.
Met de huidige gas en stroomprijzen zul je dat in de meeste gevallen niet halen, een Quatt (4kw) heeft circa een besparing van 400 euro (+/-), met een all-electric zou je dus 3,75 keer zo veel moeten hebben. knappe jongen als je dat haalt.
Ik zelf heb deze berekening voor mijn huis ook gedaan, mijn RIO kwam uit op een langere termijn dan de gem. levensduur van dat ding of ik kwam net in de buurt, onderhoud en raparaties zijn dan nog niet eens meegerekend, die gaa je echter wel in die 15 jaar krijgen. (daarom ook die 40% RIO).
Iedereen is vrij om zijn zuur verdiende geld aan leuke of minder leuke dingen uit te geven, maar dit krijg ik bij mijn financiele housekeeper (WAF) echt niet goedgekeurd.
Met de prijzen per 1 juli a.s. kom ik op € 760,-. Allemaal behoorlijk hoog en nu maar hopen dat het klopt. Ik zou er blij mee zijn.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Of je haalt zelf een buffervat (voor CV water & zoneregeling) en een boilervat (voor warm water) door elkaar, of de installateur moet nog eens goed naar zijn eigen materie kijkenTanuki schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:37:

Ik verbruik nu 1300-1400m3 gas per jaar. Ik verwacht met de quatt 800-900 m3 gas minder te gebruiken. Dat bespaart mij dus x 1,50 euro per m3 ongeveer 1200 euro.
Ik heb zonne-energie over. Ik zou daar 11 cent per kwh voor krijgen als ik het zou terugleveren. De quatt verbruikt naar verwachting ongeveer 2000kwh per jaar. Dus 2000x0,11 = 220 euro energie, dus ongeveer 1000 euro besparing per jaar.
Daarnaast, als ik echt onder de 500 m3 gas blijf kan ik ook mijn gasaansluiting verlichten en iets van 180 euro per jaar daarop besparen.
Welke netbeheerder heb jij dan dat je nog verder kan verlichten?geerttttt schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:20:
Daarnaast, als ik echt onder de 500 m3 gas blijf kan ik ook mijn gasaansluiting verlichten en iets van 180 euro per jaar daarop besparen.
Hier is bij Enexis gas G4 met 6m3/uur het minst.
mooie calculatie; maar hier kun je ook zien, dat bij een realatieve hoger gasverbruik en dus onder de streep ook iets meer bespaart, percentueel blijft het allemaal rond de zelfde besparing.geerttttt schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:20:
Ik zie iedereen met besparingen van een paar honderd euro per maand... Maar rekenen jullie ook mee als je zonne-energie over hebt?
Ik verbruik nu 1300-1400m3 gas per jaar. Ik verwacht met de quatt 800-900 m3 gas minder te gebruiken. Dat bespaart mij dus x 1,50 euro per m3 ongeveer 1200 euro.
Ik heb zonne-energie over. Ik zou daar 11 cent per kwh voor krijgen als ik het zou terugleveren. De quatt verbruikt naar verwachting ongeveer 2000kwh per jaar. Dus 2000x0,11 = 220 euro energie, dus ongeveer 1000 euro besparing per jaar.
Ook zie je dat een overhead aan zonneenergie (op dit moment met saldering) zich dus zeer posief uitwerkt, je betaald realatief weinig per kWh (11 cent) ipv normaal rond de 35 cent (de de prijzen steigen op dit moment, wat ze op lagere periodes gaan doen weet op dit moment niemand), dat is maar 1/3 van de normale stroomprijs die je zonder deze overhead (of helemaal geen zonnepanelen) gewoon kwijt bent.
Overigens zal je besparing bij een minder gasverbruik geen 180 euro bedragen, uitsluitend de capaciteitsvergoeding word hierdoor lager ( circa 50%), dat zal beetje afhankelijk van je netbeheerder rond de 55-60 euro per jaar betekenen. Daarmee verdien je dus niet je warmtepomp mee terug.
kroam schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:37:
[...]
Welke netbeheerder heb jij dan dat je nog verder kan verlichten?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LRFNirpqLvbH32Ba0WWL5N12.jpg?f=user_large)
uit bovenstaand tarief zie je als je minder dan 500 m3 per jaar verbruikt betaal je 144 euro (afgerond), zit je daarboven betaal je 203,5, dus je besparing is bij Enexis dus 59,50 euro. De overige vaste kosten zijn voor beide het zelfde.
Dat klopt denk ik niet, ik heb nu minder dan 500m3 gas en doorgegeven bij zonneplan. Die heeft dat verwerkt en daardoor heb ik minder kosten bij de netbeheerder (stedin). Maar dat scheelt 60 euro op jaarbasis, geen 180....geerttttt schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:20:
Volgens mij is bij alle netbeheerders hetzelfde dat het ongeveer 60 euro voordeliger is als je minder dan 500m3 gas verbruikt.
Edit, zie dat MacD007 hetzelfde zegt hierboven...
[ Voor 16% gewijzigd door HBO88 op 30-06-2023 15:04 ]
Euuh, ik heb ook enexis. Als ik opzoek zie ik dat je qua capaciteitstarief meer betaalt als je over de 500m3 per jaar komt. Wat ik nu zie scheelt het maar 60 euro per jaar, dus dat is minder dan ik onthouden had, maar misschien mis ik nog iets...kroam schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:37:
[...]
Welke netbeheerder heb jij dan dat je nog verder kan verlichten?
Edit: Zie nu idd 2x hetzelfde antwoord boven mij. Blijkbaar had ik het een beetje fout. Maar toch een beetje extra besparing en een doel op zich om onder de 500m3 te blijven!
Maar inderdaad. In de salderingstijd (ik hoop dat de 1e kamer er nog voor zorgt dat deze periode langer blijft!) hoop ik een groot deel van de aanschafkosten terug te verdienen!
[ Voor 27% gewijzigd door geerttttt op 30-06-2023 15:45 ]
Ik probeer het vooral te bekijken in de reductie van de maandlasten. 600EUR per jaar of 50 euro per maand geeft ik liever uit aan ander doel dan een energiemaatschappij.
die paar duizend die de Quatt mij gekost heeft levert op een spaarrekening ook exact niks op, dat wordt met inflatie alleen maar minder waard. Dan stop ik het liever in mijn huis, dan heb ik de waarde vermeerdering. Ik heb mijn huis niet laten taxeren, maar heb zo'n gevoel dat dat iets meer gaat zijn dan het netto bedrag die ik voor de Quatt heb neergelegd.
Dus ja wat is "terugverdientijd"?? Als ik mijn huis morgen verkoop is de terugverdientijd exact 100 dagen geweest, leuke ROI niet toch? De vermindering in maandlasten is in die zin een 'bonus'
Here you go:Pvogel1 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:35:
Momenteel ben ik mijn grindbak aan het graven en daarin komt een pvc mantelbuis zodat de leiding ondergronds elders naar binnen kan.
Nu heb ik een 8kw opstelling en ben ik eigenlijk benieuwd hoe de leidingen lopen i.v.m. de positie waar deze uit de grond moet komen. (Op 1 of 2 plekken?)
Heeft iemand misschien een foto van de achterkant met leidingen van een 8kw opstelling?
Alvast bedankt!
T.z.t. zal ik een update maken van de installatie. Nu is het een gat in de grond
:strip_exif()/f/image/nAD4zrmodRajDhVK5aX1yXMg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cC5C4mVrBIvvmb2QDtTQeeCJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Jup, zo kun je dus ook zien, eigenlijk heb je dus aan twee kanten winst, je maandlasten worden lager en je huis word meer waard (de waarde daarvan is natuurlijk afhankelijk of je binnenkort wilt verhuizen of niet, waar je ook voor moet opletten is je stijging van je WOZ waarde, want daar word toch alleen de belastingsdienst en je gemeente blij van.Toby-Wan schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:22:
nu we weer op de 'terugverdientijd' zijn beland:
Ik probeer het vooral te bekijken in de reductie van de maandlasten. 600EUR per jaar of 50 euro per maand geeft ik liever uit aan ander doel dan een energiemaatschappij.
die paar duizend die de Quatt mij gekost heeft levert op een spaarrekening ook exact niks op, dat wordt met inflatie alleen maar minder waard. Dan stop ik het liever in mijn huis, dan heb ik de waarde vermeerdering. Ik heb mijn huis niet laten taxeren, maar heb zo'n gevoel dat dat iets meer gaat zijn dan het netto bedrag die ik voor de Quatt heb neergelegd.
Dus ja wat is "terugverdientijd"?? Als ik mijn huis morgen verkoop is de terugverdientijd exact 100 dagen geweest, leuke ROI niet toch? De vermindering in maandlasten is in die zin een 'bonus'
Ik vind €10.000,- voor full electric nog meevallen!Tanuki schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:37:
Vandaag een installateur over de vloer gehad voor een full electric warmtepomp, samenvatting:
Welk merk en type warmtepomp?
Indien A merk goed de overweging maken of je voor startup of gevestigde merk wilt gaan...
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ik vind dit ook erg goedkoop. Ik zou denk ik dan ook de overstap maken naar FE, ondanks dat ik fan ben van Quatt. Nu kiezen voor €10K voor FE via een bekende merk/installateur. Of wachten tot een FE-oplossing van Quatt zonder idee van prijzen/timing. Ik had het wel geweten.DutchWing schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:53:
[...]
Ik vind €10.000,- voor full electric nog meevallen!
Welk merk en type warmtepomp?
Indien A merk goed de overweging maken of je voor startup of gevestigde merk wilt gaan...
ehhhh..HOI
Ik denk dat ook meetelt of je bijv. een nieuwe ketel moet. Die combinatie maakt 10.000,- aantrekkelijk. Wanneer dat niet zo is, is het interessant om het allemaal goed door te rekenen.krizzziz schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:06:
[...]
Ik vind dit ook erg goedkoop. Ik zou denk ik dan ook de overstap maken naar FE, ondanks dat ik fan ben van Quatt. Nu kiezen voor €10K voor FE via een bekende merk/installateur. Of wachten tot een FE-oplossing van Quatt zonder idee van prijzen/timing. Ik had het wel geweten.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Je levert nu netto 2000 kWh aan zonne-energie op jaarbasis terug aan het net? Indrukwekkend.geerttttt schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:20:
Ik zie iedereen met besparingen van een paar honderd euro per maand... Maar rekenen jullie ook mee als je zonne-energie over hebt?
Mijn dak in de zon is beperkt, dat ligt met 15panelen vol. Daarmee is mijn elektriciteitsverbruik nu netto 0. Komende winter als de Quatt aanspringt niet meer, dus ik moet nu al met andere tarieven rekenen dan met de terugleververgoeding (die bij mij nog 22ct is). Jij hoeft dat pas als het salderen is afgeschaft.
10K voor full electric is zeker niet slecht. Driekwart jaar geleden kreeg ik nog een een offerte van 17K voor hetzelfde. Lijkt er op dat de bubbel weer (deels) gebarsten is.Tanuki schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:37:
...
...
Op een buffervat kun je niet douchen. Een boilervat doet niets voor je zoneregeling.Tanuki schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:37:
Tenzij hygienebuffervat, maar dat is wel vrij exotisch voor een installateur en qua efficientie ook niet echt top.
Zoneregeling heeft niets met Quatt te maken. Dat staat in beide gevallen los van de WP.
Maar in beide gevallen moet je het niet willen, voegt weinig toe in een modern huis en de WP gaat er alleen maar slechter van draaien.
Loop nog te twijfelen over vuilafscheider en ontluchter.
Is die laatste ook zinvol en kan het een combinatie zijn.
Tenslotte wat is de juiste diameter van de buis, zodat hij simpel geïnstalleerd kan worden?
Ik ben voor de combinatie gegaan. Vuilfilter is en mijn optiek wel essentieel en voor de combi met ontluchter is baat het niet dan schaadt het niet. Zelf merk ik wel dat er minder lucht in het systeem zit (ik heb een Intergas en die heeft geen automatische ontluchter, heeft je CV die wel dan heeft zo'n combi wellicht minder zin)DN59 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:12:
Pullen zijn bezorgd. Volgende week gaat het bij mij gebeuren. De 8kW, nou ja 2x4 kW) wordt geïnstalleerd.
Tenslotte wat is de juiste diameter van de buis, zodat hij simpel geïnstalleerd kan worden?
Vuilafscheider is wel aan te bevelen. Heb de caleffi van 90 euro er tussen gezet. Maar valt me op dat er best wel wat magnetisch vuil uit kwam toen ik een paar weken later beetje aftapte.DN59 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:12:
Pullen zijn bezorgd. Volgende week gaat het bij mij gebeuren. De 8kW, nou ja 2x4 kW) wordt geïnstalleerd.
Ontluchter is niet noodzakelijk. Mijn Remeha ketel heeft automatisch ontluchter, dus dan is het bijna niet nodig.
Qua aansluiting heb je meestal 22mm knel.
Nou ja ik had 14 panelen, goed voor ongeveer 4000kwh per jaar. En nu afgelopen november nog 23 panelen extra geplaatst, en die wekken tot zover vrijwel dubbel zoveel op als mijn eerste set panelen. Dus naar verwachting 8000kwh. Samen 12.000 kWh.SBL schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:54:
[...]
Je levert nu netto 2000 kWh aan zonne-energie op jaarbasis terug aan het net? Indrukwekkend.
Mijn dak in de zon is beperkt, dat ligt met 15panelen vol. Daarmee is mijn elektriciteitsverbruik nu netto 0. Komende winter als de Quatt aanspringt niet meer, dus ik moet nu al met andere tarieven rekenen dan met de terugleververgoeding (die bij mij nog 22ct is). Jij hoeft dat pas als het salderen is afgeschaft.
Ik heb 4000kwh normaal verbruik, 4000kwh voor de elektrische auto en straks 2000kwh voor de Quatt. Houd ik nog steeds 2000kwh over wat mij nu wat geld oplevert en hopelijk straks met de salderingswet mij in ieder geval op een energierekening van 0 euro laat uitkomen.
Ik ben zelf meer voorstander van wp + wpb.bbbrumbrum schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 08:40:
[...]
Op een buffervat kun je niet douchen. Een boilervat doet niets voor je zoneregeling.
Tenzij hygienebuffervat, maar dat is wel vrij exotisch voor een installateur en qua efficientie ook niet echt top.
Zoneregeling heeft niets met Quatt te maken. Dat staat in beide gevallen los van de WP.
Maar in beide gevallen moet je het niet willen, voegt weinig toe in een modern huis en de WP gaat er alleen maar slechter van draaien.
Gescheiden systemen, geen gedoe met simultane vraag. Als een installatie niet te complex is, moet dat ook voor minder dan 10k kunnen. En als je bijv dan uiteindelijk 3000 euro meer kwijt bent maar wel van het gas af, dan is dat mijns inziens altijd de betere keuze.
Simpelweg geen CV ketel (onderhoud en vervanging op den duur, maar kun je bijna weer wegstrepen tegen een nieuwe wpb) meer, en geen vastrecht en netwerkkosten van je gas. Dan pik je die 3000 zonder moeite terug in 15 jaar. En als een wp het ooit begeeft (of je wil hem eerder vervangen) hoef je alleen maar een nieuwe aan te koppelen.
Een Quatt is ook nu vanaf 2699 + eventueel een andere thermostaat + een ladder + een vuilafscheider + een boring + een steiger bij wijzen van. Blijf vooral appels met appels vergelijken.Tanuki schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:37:
Ik vind het jammer dat 'FE kost zo 12-17k' zo zwart wit worden gepresenteerd. Het hangt geheel af van installatie, situatie, complexiteit, omvang, wensen, merk enz enz. Dat valt een beetje in het vakje dat buren sceptisch zijn over de warmtepomp "ik hoor 'van iedereen' dat het je huis nooit warm houdt"

OK, dan niet.

Je stipt wel mijns inziens een prima punt aan over de onduidelijkheid voor de toekomst. Je verbindt je nu letterlijk en figuurlijk aan Quatt op basis van wat loze voorstellingen voor de toekomst, vind ik een hele gok.
Je hebt geen idee van prijs, werking, oplossing, levertijd, en wat had je in de tussentijd al extra kunnen besparen?
Voor mij reden te meer SWW en verwarmingswater te scheiden van elkaar.
En inderdaad het koelen; dat blijkt toch prettiger dan ik van te voren had verwacht.
geen schokkende verschillen, maar gewoon veel aangenamer binnen, en de airco hoeft minder te werken, hetgeen ik persoonlijk prettiger vind. (ik blijf een airco voor koelen, en met name voor verwarmen als onprettig ervaren)
[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 01-07-2023 11:58 ]
Dit topic is gesloten.