Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.830.297 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eddieko33
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:26
eddieko33 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:43:
Herkent iemand het volgende gedrag van de Quatt?

Sinds afgelopen zaterdag begint de warmtepomp op vaste tijden het cv-water rond te pompen. Overdag staat de pomp uit en is het standby verbruik 5W, tussen 21:30 en 07:30 draait de pomp en verbruikt de Quatt 20-25W. Thermostaat staat sinds half april uit dus dat kan het niet zijn lijkt mij. Tussen half april en afgelopen zaterdag kwam het verbruik nooit boven de 5W.

Ik heb dit eerder gezien tijdens het voorjaar dat er geen warmtevraag was maar het snachts wel rond 0 was, als vorstbeveiliging. Maar dat kan met deze zomers temperaturen niet het geval zijn.

Ik heb Quatt ook al een mailtje gestuurd maar misschien herkend iemand hier dit gedrag.

[Afbeelding]
Afgelopen week zijn de servicemonteurs van Quatt langs geweest. Bleek dat de signaalkabel tussen CiC en warmtepomp niet goed was vastgedraaid bij de warmtepomp zelf. Hierdoor viel contact tussen CiC en warmtepomp af en toe weg en ging de warmtepomp water rondpompen ter zelfbescherming. Vlot contact gehad met Quatt en vlug verholpen, helemaal top.

Jaren ‘30 rijtjeswoning, omgeving Utrecht, 100m2, redelijk tot goed geïsoleerd, Quatt mono sinds maart 2023, radiatoren met Heatboosters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Weten we ondertussen waar de teller nu op staat bij Quatt van geïnstalleerde units?
En aan alle tweakers waar pas geleden de Quatt is geïnstalleerd,vul aub de lijst in van geïnstalleerde Quatts, tenminste als je dat nog niet gedaan had. Bedankt.
Link Google spreadsheet https://docs.google.com/s...rUNyAf6dR7BhK8/edit#gid=0

[ Voor 43% gewijzigd door MacD007 op 23-06-2023 10:57 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c812657
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 19:57
MacD007 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:55:
Weten we ondertussen waar de teller nu op staat bij Quatt van geïnstalleerde units?
En aan alle tweakers waar pas geleden de Quatt is geïnstalleerd,vul aub de lijst in van geïnstalleerde Quatts, tenminste als je dat nog niet gedaan had. Bedankt.
Zeeland toegevoegd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 03:54
Oooh haha dan mag ik wel een beetje vaart gaan maken met de aanpassingen als ze zo snel al komen installeren :-)
Bacteria1980 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:09:
[...]

14-4-23 aanbetaling gedaan
15-5-23 videocall
19-05-23 offerte geaccepteerd en eerste aanbetaling gedaan.
Eergisteren de laatste betaling gedaan
26-6-22 de installatie dag.

Had zelf al een hoop voorbereid, denk aan een nieuwe groep. Gat geboord, juiste thermostaat aangeschaft en geplaats. Voor mijn ging het super snel. Maar ook een makkelijke installatie zo voor ze. 😃
Bacteria1980 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:09:
[...]

14-4-23 aanbetaling gedaan
15-5-23 videocall
19-05-23 offerte geaccepteerd en eerste aanbetaling gedaan.
Eergisteren de laatste betaling gedaan
26-6-22 de installatie dag.

Had zelf al een hoop voorbereid, denk aan een nieuwe groep. Gat geboord, juiste thermostaat aangeschaft en geplaats. Voor mijn ging het super snel. Maar ook een makkelijke installatie zo voor ze. 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 03:54
Ik moet wat aanpassingen gaan maken aan mijn zinken regenpijp om ruimte te maken zodat de goot met leidingen achter de regenpijp langs kan gaan. Dus tussen de muur en regenpijp.

Hoeveel ruimte moet ik daarvoor maken. De ruimte is nu 8 cm. Als ik dat met een sprong zou doen dan zou die afstand 13cm worden. Zou het dan lukken qua ruimte? Ik weet dat de leidingen bij elkaar 10cm omtrek hebben maar ik weet niet hoeveel de goten zijn. Weet iemand dat?

Alternatief zou zijn om meer ruimte te maken met 2x 40graden bocht maar dat vind ik eigenlijk minder mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-09 21:21

RobertowNL

For your gear!

Mr_thebrown schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:34:
Ik moet wat aanpassingen gaan maken aan mijn zinken regenpijp om ruimte te maken zodat de goot met leidingen achter de regenpijp langs kan gaan. Dus tussen de muur en regenpijp.

Hoeveel ruimte moet ik daarvoor maken. De ruimte is nu 8 cm. Als ik dat met een sprong zou doen dan zou die afstand 13cm worden. Zou het dan lukken qua ruimte? Ik weet dat de leidingen bij elkaar 10cm omtrek hebben maar ik weet niet hoeveel de goten zijn. Weet iemand dat?

Alternatief zou zijn om meer ruimte te maken met 2x 40graden bocht maar dat vind ik eigenlijk minder mooi.
125 x 85 mm canalit goten.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

MacD007 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:23:
[...]

al aan de optie gedacht om via bv boels zelf een steiger te plaatsen? de unit zal dan wel met een kraan op het dak moeten komen, 60 kg ga je niet via de steiger naar boven duwen, de luiken zijn daar denk ik ook te klein voor.
welke hoogte zit de dakkapel?
Je kan geen steiger direct tegen de dakkapel zetten iid, misschien is dat het probleem? Er zit nog een scheef dak onder met 2 rijen zonnepanelen. Vanuit de dakkapel plaatsen lijkt me iid geen goed idee. Quatt(s) zou dan echt met een kraan of verhuislift moeten, maar dat lijkt me sowieso veiliger. Is dus de 3e etage.
Voor nu lijkt me het balkon of voor het huis het haalbaarste en dan de leidingen door de koof zien te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 14:13
MacD007 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:55:
werd pas gepost dat ze er al 7000 (!) hadden geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightningSky
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-11-2024
Regelt Quatt de subsidieaanvraag, of geven ze daar info over? Of moet je dat zelf via de site van RVO doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-09 20:52
LightningSky schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:46:
Regelt Quatt de subsidieaanvraag, of geven ze daar info over? Of moet je dat zelf via de site van RVO doen?
Wordt allemaal geregeld. Bij mij dezelfde dag nog

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:20:
[...]

werd pas gepost dat ze er al 7000 (!) hadden geplaatst
wow, dat had ik nu niet gezien, dat is (als het klopt) wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:59
Geloof er niks van als ze 6 weken geleden de 1000 stuks aantikten.
Dat zou betekenen dat ze er nu 1000 per week uitpoepen. (sindsdien)
200 stuks per dag. Geloof je het zelf?

Misschien dat ze bij pre-order 7000 zijn. Dat kan goed. Dan kun je ook een aardige inschatting maken van wat er is afgevallen.

[ Voor 43% gewijzigd door paQ op 23-06-2023 15:37 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-09 07:28
Dat lijkt mij niet heel geloofwaardig. Afgelopen weekend zijn ze bij ons geweest voor de installatie. Deze mannen gaven met 14-15 teams bezig te zijn. Zou dan zo'n 75 per week kunnen zijn. (Aangenomen dat er soms wat wegvalt, maar ze blijkbaar ook op de zaterdagen werken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:10
Hogu schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:41:
Dat lijkt mij niet heel geloofwaardig. Afgelopen weekend zijn ze bij ons geweest voor de installatie. Deze mannen gaven met 14-15 teams bezig te zijn. Zou dan zo'n 75 per week kunnen zijn. (Aangenomen dat er soms wat wegvalt, maar ze blijkbaar ook op de zaterdagen werken.)
Bij een kennis van mij is er ook op een zondag geïnstalleerd, ik denk dat installateurs dat zelf mogen bepalen.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:11
Vandaag de videocall gehad.
De retour van de cv hier gaat nu via een extra spiraal door de zonneboiler, dat is een probleem en zal ik moeten aanpassen/afsluiten anders gaat het niet door.
Geen nieuws/vooruitzicht over koelen.
Verder prima gesprek met de normale dingen (thermostaat, zones etc.)

Voor mij is koelen wel een dingetje...
Ik heb Jaga LVT convectoren die met fans kunnen koelen en de keuken en badkamer hebben vloerverwarming.

Niet kunnen koelen betekend extra airco's laten plaatsen wat ik eigenlijk nooit heb gewild, kost ook €4000-6000,-

Alles met aircos verwarmen en koelen lukt niet.

Daarmee wordt het financiele plaatje een beetje hoog (6500-8500 voor quatt en airco's samen).
Nog afgezien van het feit dat ik juist de jaga convectoren heb geplaatst om de koel mogelijkheid te hebben.

Denk dat ik voor dat bedrag beter full electric gaan of een hybride die wel kunnen koelen.

Heb ook geen haast. Lever ongeveer 1200-1500Kw stroom terug en verbruik 650M3 per jaar gas. Maandlasten ergens rond de €75,-
Voor het terugverdienen hoef ik niet te doen.

Wellicht wachten op de intergas hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shutdown98
De retour van de cv hier gaat nu via een extra spiraal door de zonneboiler, dat is een probleem en zal ik moeten aanpassen/afsluiten anders gaat het niet door.

Ik heb Jaga LVT convectoren die met fans kunnen koelen en de keuken en badkamer hebben vloerverwarming.

Niet kunnen koelen betekend extra airco's laten plaatsen wat ik eigenlijk nooit heb gewild, kost ook €4000-6000,-

Daarmee wordt het financiele plaatje een beetje hoog (6500-8500 voor quatt en airco's samen).
Nog afgezien van het feit dat ik juist de jaga convectoren heb geplaatst om de koel mogelijkheid te hebben.

Denk dat ik voor dat bedrag beter full electric gaan of een hybride die wel kunnen koelen.

Heb ook geen haast. Lever ongeveer 1200-1500Kw stroom terug en verbruik 650M3 per jaar gas. Maandlasten ergens rond de €75,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightningSky
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-11-2024
okijokii schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:47:
[...]

Wordt allemaal geregeld. Bij mij dezelfde dag nog
Ah, bij mij dinsdag geïnstalleerd, maar nog niks over gehoord. Zal eens mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
LightningSky schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:46:
zo lastig is niet om dat zelf te doen, wel heb je foto's nodig van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Shutdown98 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:36:

is dan de Amber niets voor jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batiatus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-09 15:14
Deze week is bij mij de Quatt ook geinstalleerd. Eerste team dat kwam heeft het voor 80% goed gedaan. Communicatie tussen Quatt en de installateurs is niet optimaal geweest in de voorbereiding. Dat is een leerpunt voor hen, maar ook zeker voor mij.

Hieronder wat uitdagingen na de eerste installatiedag en hoe Quatt het uiteindelijk nog gefixt heeft:
Situatie was als volgt: bij de CV ketel had ik ruimte voor de aansluiting van de electra van de warmtepomp. Echter heb ik door een gebrek aan vermogen op die elektra groep, een aparte groep geregeld en stroomkabels laten leggen (incl. werkschakelaar) boven de garage zodat de installateurs daarop de elektra aan konden sluiten. Het creeren van deze situatie was op advies van Quatt zelf en heb ik door electriciens laten voorbereiden. Helaas hebben de installateurs dat niet doorgekregen van Quatt. Zij gaan uit van de technische rapportage en deze was niet volledig geupdatet. Hierdoor hebben ze de stroom aangesloten op de wandcontactdoos naast de CV ketel, waar (doordat het een veelgebruikte groep is) niet voldoende vermogen meer over was.
Tweede issue was dat de installateurs mij vroegen of ze de trapleuning konden verwijderen, omdat ze een anders geen recht gat konden boren naar buiten toe. Legitieme vraag, dus natuurlijk gehonoreerd. Helaas heeft dat er ook in geresulteerd dat ze de kabelgoten binnen zodanig hebben gelegd dat de trapleuning niet meer teruggeplaatst kon worden in de originele staat. Dat hebben ze er niet bijgezegd en volgens mij kwamen ze daar zelf ook pas achter toen de kabelgoot er alweer hing en ze de trapleuning niet terug konden plaatsen. In de technische rapportage heb ik een foto gemaakt en in de videocall besproken hoe ze de kabelgoot zouden maken. Daarin werd de trapleuning ongeschonden gelaten (die stond niet eens op de foto). Zij gaven aan dat dit in de praktijk soms niet kan.. wat dus (volgens hen) in mijn situatie zo was. Resultaat is dus dat ik mijn trapleuning in twee mag gaan zagen. (zie foto)

Derde (kleine issue) is dat de installateurs niet bij de leidingen van de vloerverwarming konden komen. Deze zit bij mij onder de trap en is alleen te bereiken als je een 'niet heel fors' lichaam hebt ;) . Daar moest dus een andere installatieteam voor komen.

Uiteindelijk zijn punt 1 en 3 twee dagen later opgelost door een ander installatieteam, dus ben ik over het algemeen tevreden. Doordat ik zelf gewoon aan het werk was heb ik ondertussen niet gecontroleerd waar ze mee bezig waren. Het blijkt dat voor punt twee het beter was geweest om wel af en toe te controleren waar ze me bezig waren. Dan had ik tussendoor wat bij kunnen sturen. Nu gaat het er niet beter op worden mocht ik een andere situatie willen creeren.
Overigens allemaal hardwerkende en aardige installateurs, daar geen kwaad woord over. (y)
P.S. mocht Quatt ooit behuizingen voor buitenunits gaan ontwikkelen, zou ik ze kopen. De Quatt is een stuk mooiere verschijning dan die lelijke airco unit naast h'm op het dak :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_N1kajIIzu7Dk-RUNeAQlDmswg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7CG3EMlLNFjbBYEzoXUDLe7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Batiatus op 23-06-2023 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Batiatus schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:27:
Deze week is bij mij de Quatt ook geinstalleerd. Eerste team dat kwam heeft het voor 80% goed gedaan. Communicatie tussen Quatt en de installateurs is niet optimaal geweest in de voorbereiding. Dat is een leerpunt voor hen, maar ook zeker voor mij.

Hieronder wat uitdagingen na de eerste installatiedag en hoe Quatt het uiteindelijk nog gefixt heeft:
Situatie was als volgt: bij de CV ketel had ik ruimte voor de aansluiting van de electra van de warmtepomp. Echter heb ik door een gebrek aan vermogen op die elektra groep, een aparte groep geregeld en stroomkabels laten leggen (incl. werkschakelaar) boven de garage zodat de installateurs daarop de elektra aan konden sluiten. Het creeren van deze situatie was op advies van Quatt zelf en heb ik door electriciens laten voorbereiden. Helaas hebben de installateurs dat niet doorgekregen van Quatt. Zij gaan uit van de technische rapportage en deze was niet volledig geupdatet. Hierdoor hebben ze de stroom aangesloten op de wandcontactdoos naast de CV ketel, waar (doordat het een veelgebruikte groep is) niet voldoende vermogen meer over was.
Tweede issue was dat de installateurs mij vroegen of ze de trapleuning konden verwijderen, omdat ze een anders geen recht gat konden boren naar buiten toe. Legitieme vraag, dus natuurlijk gehonoreerd. Helaas heeft dat er ook in geresulteerd dat ze de kabelgoten binnen zodanig hebben gelegd dat de trapleuning niet meer teruggeplaatst kon worden in de originele staat. Dat hebben ze er niet bijgezegd en volgens mij kwamen ze daar zelf ook pas achter toen de kabelgoot er alweer hing en ze de trapleuning niet terug konden plaatsen. In de technische rapportage heb ik een foto gemaakt en in de videocall besproken hoe ze de kabelgoot zouden maken. Daarin werd de trapleuning ongeschonden gelaten (die stond niet eens op de foto). Zij gaven aan dat dit in de praktijk soms niet kan.. wat dus (volgens hen) in mijn situatie zo was. Resultaat is dus dat ik mijn trapleuning in twee mag gaan zagen. (zie foto)

Derde (kleine issue) is dat de installateurs niet bij de leidingen van de vloerverwarming konden komen. Deze zit bij mij onder de trap en is alleen te bereiken als je een 'niet heel fors' lichaam hebt ;) . Daar moest dus een andere installatieteam voor komen.

Uiteindelijk zijn punt 1 en 3 twee dagen later opgelost door een ander installatieteam, dus ben ik over het algemeen tevreden. Doordat ik zelf gewoon aan het werk was heb ik ondertussen niet gecontroleerd waar ze mee bezig waren. Het blijkt dat voor punt twee het beter was geweest om wel af en toe te controleren waar ze me bezig waren. Dan had ik tussendoor wat bij kunnen sturen. Nu gaat het er niet beter op worden mocht ik een andere situatie willen creeren.
Overigens allemaal hardwerkende en aardige installateurs, daar geen kwaad woord over. (y)
P.S. mocht Quatt ooit behuizingen voor buitenunits gaan ontwikkelen, zou ik ze kopen. De Quatt is een stuk mooiere verschijning dan die lelijke airco unit naast h'm op het dak :9

[Afbeelding]
Nergens om... Maar bij dit soort veranderingen in je woning met alles wat daarbij komt kijken, wil je toch sowieso bij zijn?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:11
Batiatus schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:27:

[Afbeelding]
Precies daarom heb ik vrij genomen, hier wilde ik echt volledige controle over hebben. Met hoe en waar ik het eea precies wilde.

Wel jammer dat het niet precies zo gegaan is, maar van die werkschakelaar, had je wel even kunnen melden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batiatus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-09 15:14
okijokii schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:35:
[...]

Nergens om... Maar bij dit soort veranderingen in je woning met alles wat daarbij komt kijken, wil je toch sowieso bij zijn?
Vorige maand is de keuken compleet gerenoveerd zonder dat ik erbij was. Voor elk aspect wat niet volgens plan ging werd ik geinformeerd. Dat gaf dus wat vertrouwen wat ik bij deze gasten dus niet had moeten hebben.
Heinemancp schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:57:
[...]

Precies daarom heb ik vrij genomen, hier wilde ik echt volledige controle over hebben. Met hoe en waar ik het eea precies wilde.

Wel jammer dat het niet precies zo gegaan is, maar van die werkschakelaar, had je wel even kunnen melden toch?
Ja, dat was dus mijn leerpunt ;).
Desalniettemin: dat kastje zat letterlijk op de plaats waar de Quatt kwam en ik had het Quatt laten weten. Toen ik het bij het eerste team aangaf zeiden ze: 'komt goed, we fixen wel iets' (iets in die zin in het Engels). Maar dat deden ze dus niet.

[ Voor 41% gewijzigd door Batiatus op 23-06-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
is dan de Amber niets voor jou?
Dank voor de tip!
Ik ga me inderdaad verder orienteren en de amber lijkt op het eerste gezicht een mooi alternatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moogholland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-08 00:08
ik heb de videointake gehad en alles leek ok.
\\\\krijg ik ineens een bericht (netjes per telefoon) dat er een probleem is. Ze kunnen/willen de Quatt niet plaatsen.
Ik wil de Quatt graag aan mijn buitenmuur boven een gegrind plekje ophangen of laten staan.
Achter de muur zit mijn toilet en daar recht onder in de kelder zit mijn cv-ruimte.
Het gat door de muur is geen probleem, maar het gat door de vloer (beton) wel.
Ze zijn bang voor schade aan het tegelwerk maar ik heb aangegeven dat ik de opdracht geef en dat ze niet aansprakelijk zijn. (schriftelijk) Ik wil die leiding daardoor voeren omdat het;
a) de kortste weg is.
b) er maar een 90 graden bocht nodig is
c) de CIC hangt er vrij en de afstand tot de CV is ook minimaal.

Moet ik misschien zelf de doorvoer boren !

De muur naar vloer bocht is misschien wat krap, want de toilet hangt er vlak naast maar een 15 x 15 kastje erom maken en de buizen zijn uit beeld.

Heeft iemand al een dergelijk "probleem" mee gemaakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
moogholland schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:21:
ik heb de videointake gehad en alles leek ok.
\\\\krijg ik ineens een bericht (netjes per telefoon) dat er een probleem is. Ze kunnen/willen de Quatt niet plaatsen.
Ik wil de Quatt graag aan mijn buitenmuur boven een gegrind plekje ophangen of laten staan.
Achter de muur zit mijn toilet en daar recht onder in de kelder zit mijn cv-ruimte.
Het gat door de muur is geen probleem, maar het gat door de vloer (beton) wel.
Ze zijn bang voor schade aan het tegelwerk maar ik heb aangegeven dat ik de opdracht geef en dat ze niet aansprakelijk zijn. (schriftelijk) Ik wil die leiding daardoor voeren omdat het;
a) de kortste weg is.
b) er maar een 90 graden bocht nodig is
c) de CIC hangt er vrij en de afstand tot de CV is ook minimaal.

Moet ik misschien zelf de doorvoer boren !

De muur naar vloer bocht is misschien wat krap, want de toilet hangt er vlak naast maar een 15 x 15 kastje erom maken en de buizen zijn uit beeld.

Heeft iemand al een dergelijk "probleem" mee gemaakt ?
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik het zelf (laten) boren (het vloergat dan), en vragen aan Quatt of zij daar in mee gaan. Er zijn prima mogelijkheden om een dergelijk gat met tegels zonder beschadigingen te kunnen boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvogel1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:40
Momenteel ben ik mijn grindbak aan het graven en daarin komt een pvc mantelbuis zodat de leiding ondergronds elders naar binnen kan.

Nu heb ik een 8kw opstelling en ben ik eigenlijk benieuwd hoe de leidingen lopen i.v.m. de positie waar deze uit de grond moet komen. (Op 1 of 2 plekken?)
Heeft iemand misschien een foto van de achterkant met leidingen van een 8kw opstelling?
Alvast bedankt!

T.z.t. zal ik een update maken van de installatie. Nu is het een gat in de grond ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Pvogel1 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:35:
Momenteel ben ik mijn grindbak aan het graven en daarin komt een pvc mantelbuis zodat de leiding ondergronds elders naar binnen kan.

Nu heb ik een 8kw opstelling en ben ik eigenlijk benieuwd hoe de leidingen lopen i.v.m. de positie waar deze uit de grond moet komen. (Op 1 of 2 plekken?)
Heeft iemand misschien een foto van de achterkant met leidingen van een 8kw opstelling?
Alvast bedankt!

T.z.t. zal ik een update maken van de installatie. Nu is het een gat in de grond ;)
even een vraag, hoe groot is die mantelbuis in diameter? Hou aub rekening mee dat het doorvoeren van een dubbele spiraalleiding incl. isolatie redelijk lastig is bij bochten in een mantelbuis, je hebt dan wel iets meer ruimte nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:59
Hogu schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:41:
Ik denk dat dat al veel dichter bij de werkelijkheid ligt inderdaad.
1000 per week is ook echt tegen het onrealistische aan.
En dan zullen ze de 8 kW al als 2 stuks rekenen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:25:
[...]

Ik denk dat dat al veel dichter bij de werkelijkheid ligt inderdaad.
1000 per week is ook echt tegen het onrealistische aan.
En dan zullen ze de 8 kW al als 2 stuks rekenen.
oke, ik denk dat jullie daar wel in gelijk hebben, maar ook deze cijfers vind ik nog steeds zeer indrukwekend voor een bedrijf wat net goed één jaar bestaat. Ik denk dat ze warmtepompen een stuk betaalbaar gemaakt hebben, alleen zie ik dat bij de gevestigde orde niet echt terug, die zitten nog steeds meer in de range van rond de 8.000 - 10.000 euro voor een hybride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pvogel1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:40
MacD007 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:24:
[...]

even een vraag, hoe groot is die mantelbuis in diameter? Hou aub rekening mee dat het doorvoeren van een dubbele spiraalleiding incl. isolatie redelijk lastig is bij bochten in een mantelbuis, je hebt dan wel iets meer ruimte nodig.
100mm pvc. Bocht maak ik 2x 45 graden ipv 1x90.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neoz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 17:14

Neoz

Neoz & Hobbes

Gisteren is bij ons de Quatt geplaatst.

Middels een steiger tegen de woning hebben ze hem uiteindelijk via een raam van de dakkapel op de steiger geplaatst en vervolgens op de dakkapel gezet. Ondanks dat het in mijn ogen een simpele installatie was en de voorbereidingen allemaal gereed waren zijn de 2 monteurs bij elkaar toch de hele dag bezig geweest. De Quatt staat op het platte dak van de dakkapel en de leidingen konden recht naar beneden de technische ruimte in waar de CV hangt.

Ze hebben secuur en netjes gewerkt. Het leek er op dat 1 van de monteurs nog in opleiding was en er was ook best wel wat controle nodig op bepaalde werkzaamheden. Bij de test van de CV liep de installatie vast. Er werd gebeld met een specialist op kantoor en uiteindelijk het vervangen van een kabel tussen ketel en CIC zorgde voor een werkende oplossing. Dus het lijkt ook nog wel veel maatwerk per locatie hoe "makkelijk" het ook lijkt. Geluidsniveau en resonantie was niet merkbaar bij vol vermogen, de Quatt staat op bigfoots. De bypass die gemaakt is bij de verdeler van de vloerverwarming lijkt nog wel te lekken dus die ga ik de gaten houden komende dagen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfSxVSDfHHqr9uNddv3tplqG9CY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubvkoip5DmEdSQdCyumX5qIk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsSjwn2QREiqfjqEu_YFgutOirs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZsFayctkZrOXs0nHrbzGSmIX.jpg?f=fotoalbum_large

Serve The Humanity , Be Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisl
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-07 11:39
Ik heb een vraagje mbt de YMVK-kabel naar werkschakelaar:
Ik ben doende met de voorbereidingen van de installatie. Mag deze kabel in dezelfde leidingkoker komen te liggen als waarin straks de aan- en afvoerleidingen komen te liggen? In mijn situatie houdt dat dan in dat ik deze nog niet geheel kan aanleggen. Hoe gaan de monteurs van QUATT daarmee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Wisl schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:53:
Ik ben doende met de voorbereidingen van de installatie. Mag deze kabel in dezelfde leidingkoker komen te liggen als waarin straks de aan- en afvoerleidingen komen te liggen? In mijn situatie houdt dat dan in dat ik deze nog niet geheel kan aanleggen. Hoe gaan de monteurs van QUATT daarmee om?
Geen probleem, zo warm wordt het niet. Nu loopt de voedingskabel van de Quatt standaard ook gewoon mee met de leidingen en in dezelfde koker, dus dat is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:51
Wisl schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:53:
Is geen probleem, werkte bij mij ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Neoz schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:40:
Gisteren is bij ons de Quatt geplaatst.

Middels een steiger tegen de woning hebben ze hem uiteindelijk via een raam van de dakkapel op de steiger geplaatst en vervolgens op de dakkapel gezet. Ondanks dat het in mijn ogen een simpele installatie was en de voorbereidingen allemaal gereed waren zijn de 2 monteurs bij elkaar toch de hele dag bezig geweest. De Quatt staat op het platte dak van de dakkapel en de leidingen konden recht naar beneden de technische ruimte in waar de CV hangt.

Ze hebben secuur en netjes gewerkt. Het leek er op dat 1 van de monteurs nog in opleiding was en er was ook best wel wat controle nodig op bepaalde werkzaamheden. Bij de test van de CV liep de installatie vast. Er werd gebeld met een specialist op kantoor en uiteindelijk het vervangen van een kabel tussen ketel en CIC zorgde voor een werkende oplossing. Dus het lijkt ook nog wel veel maatwerk per locatie hoe "makkelijk" het ook lijkt. Geluidsniveau en resonantie was niet merkbaar bij vol vermogen, de Quatt staat op bigfoots. De bypass die gemaakt is bij de verdeler van de vloerverwarming lijkt nog wel te lekken dus die ga ik de gaten houden komende dagen.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe hoog is jou dakkapel? Ik krijg dat de stijger niet verder kan dan 150. Maar op de foto lijk jij precies dezelfde situatie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
JWT schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 19:14:
[...]

Hoe hoog is jou dakkapel? Ik krijg dat de stijger niet verder kan dan 150. Maar op de foto lijk jij precies dezelfde situatie te hebben.
Decimeter?

1,5mtr is geen steiger, dat is een opstapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Eens. Hij kan niet meer extended worden.. misschien richting opzij op het schuine dak..?

Maar nieuw gesprek inplannen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-09 01:51
jroz2001 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:50:
[...]
Wilde ze bij mij helaas ook niet. Ik heb wel de keuze gemaakt dan maar via een slaapkamer te gaan. Is een jongenskamer, dus een metallic folie over de goot geplakt, en ziet er nog best stoer uit.
Goedemorgen, ik heb ook video intake gesprek gehad, aardige dame, Anna. Ging allemaal vrij soepel, enkel voor leidingwerk ook de issue dat ze niet via 45 graden via dakoverstek naar knieschot op zolder willen. Dus moet de leiding door de buitenmuur naar binnen in onze slaapkamer en dan door betonvloer (300mm) naar boven op zolder. Nu zou dit wel kunnen, achter het gordijn, maar.....

Ik ben bezorgd voor geluid in de leidingen in de slaapkamer. dit zijn de aanvoer/retourleidingen van de WP, iemand ervaring hiermee al?

Ik heb geen zin in geluid van stromend water door de leidingen in de slaapkamer .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Nog in aanvulling op bovenstaande post, in het videogesprek gaf Anna van Quatt aan dat ze niet onder 45 graden door de dakoverstek van de buitenmuur naar het knieschot op zolder willen gaan. En er zou niet genoeg ruimte zijn om 90 graden bocht te maken.

Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat het wel zou kunnen, we hebben online de doorsnede tekening bekeken van mijn huis, en daar zijn de vertikale "sporen hoog 221mm" zichtbaar die het dak ondersteunen. Naar mijn mening is er zat ruimte tussen de sporen om horizontaal over de zoldervloer over het knieschot tot aan de dakpannen horizontaal te gaan, en dan 90 graden naar beneden zo door de houten constructie van dakoverstek naar buiten (oranje lijn). Quatt denkt dat ze onder de draagbalken (sporen) moeten blijven en geven aan dat ze enkel 45 graden (blauwe lijn) kunnen gaan en dat willen ze niet.

Zie onderstaande bouwtekening, CV ketel staat op zolder, quatt komt op 1e verdieping op terras, onder dakoverstek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lSkUMGfiSeFAYsR7N3Qx9-KTSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qr84Yyz9Siu4MFx4XjPAtqQz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYZa7BpEDroTfRwxaRGqNCWcToo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GpNeVkcNFtRvhySjUmfYLrQB.png?f=fotoalbum_large

Iemand die dit goed kan beoordelen ? Ik ben van plan om de melamine houtspaanplaat in het knieschot open te maken om te zien hoe groot de ruimte is tussen de sporen/draagbalken, wellicht is die ruimte wel dicht door dampremmende folie en isolatie (minerale wol 170mm).

Lijkt me veruit de beste optie, buiten langs de muur omhoog, door de houten dakoverstek, recht omhoog tot in knieschot en dan 90 graden horizontaal de zolder in. Simpel. Niet door beton, enkel hout. Eventueel paar dakpannen weghalen voor goede bereikbaarheid? Met kleine trap op terras sta ik zo bij de dakgoot en dakpannen.

Quatt wil dus nu langs de buitenmuur omhoog, dan onder dakoverstek door buitenmuur horizontaal naar binnen in de slaapkamer dan door de betonvloer (280mm) naar boven naar zolder ....

Als blijkt tijdens de installatie dat het alsnog 90 graden via dakoverstek kan, dan willen ze dat wel overwegen, als de monteurs het ermee eens zijn.

Graag jullie advies, ik heb ook zorg over geluid leidingwerk in onze ouderslaapkamer, vandaar dat ik die optie eigenlijk niet zie zitten. en ook esthetisch gezien, wellicht geen quatt dan voor mij helaas.

dank voor meedenken

groet skywalker.

[ Voor 4% gewijzigd door sky_walker op 25-06-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 10:02
Heinemancp schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:53:
Voor Domoticz heb ik een script gemaakt die de JSON pagina uitleest en dit in sensoren plaatst.
je moet zelf nog doen:
Dummy device aanmaken onder hardware
sensoren maken voor elke data die je uit de quatt wilt halen
data uit quatt koppelen aan juiste sensor.
IP adres van CIC invullen bij FQDN
Terug van vakantie en vanmorgen even gekeken of ik je script aan de gang krijg maar dit is de eerste keer dat ik een lua script aanmaak. Ik denk dat ik een kleine stap vergeet of verkeerd doe want krijg de foutmelding: "Lua script Lua did not return a commandArray" terug.

@Heinemancp zou je eens wat extra informatie willen plaatsen over hoe dit toe te voegen. Dan voeg ik dit daarna toe op het Domoticz forum zodat iedereen een soort van handleiding kan volgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Trumpske op 25-06-2023 13:24 ]

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 05:45

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Oke, ik heb een probleem in planning waar ik niet uit kom, hoe doen jullie dat?

Ik heb afgesproken dat ik een gat in de muur vanaf de kruipruimte naar buiten verzorg. Dat kan een boorbedrijf voor mij regelen. Maar goed, vooraf moet ik daar de stenen eruit halen en de grond wegscheppen. Dan komen ze boren ergens een dag voordat quatt komt. Als quatt dan komt installeren ligt die grond nog open totdat zij de leidingen erdoor hebben. Maar op die plek moet de Quatt ook komen dezelfde dag natuurlijk, en de grond weer dichtmaken, grindbedje maken e.d. lukt mij niet even in een half uurtje terwijl de monteurs van Quatt aan het wachten zijn ofzo...

Hoe doen jullie dat?

[ Voor 4% gewijzigd door geerttttt op 25-06-2023 13:58 ]

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Ik zou zeggen eerst gat laten boren.
Pvc pijp 110/125mm leggen waar de leidingen doorheen gaan met enkel max 45 graden bochten.
Grindbed leggen en de Quatt laten komen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bolkm00d
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-09 22:53
sky_walker schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:16:
[...]

Goedemorgen, ik heb ook video intake gesprek gehad, aardige dame, Anna. Ging allemaal vrij soepel, enkel voor leidingwerk ook de issue dat ze niet via 45 graden via dakoverstek naar knieschot op zolder willen. Dus moet de leiding door de buitenmuur naar binnen in onze slaapkamer en dan door betonvloer (300mm) naar boven op zolder. Nu zou dit wel kunnen, achter het gordijn, maar.....

Ik ben bezorgd voor geluid in de leidingen in de slaapkamer. dit zijn de aanvoer/retourleidingen van de WP, iemand ervaring hiermee al?

Ik heb geen zin in geluid van stromend water door de leidingen in de slaapkamer .....
Ik zat in ongeveer dezelfde situatie, medewerker van quatt leek het onmogelijk om door de dakoversteek te gaan. Destijds akkoord gegaan met een oplossing om door de muur te gaan. Op de dag van de montage met de monteurs overlegd. De door mij geopperde optie was veel makkelijker te realiseren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWfbri4gOHvj-2LVLjf7w97BMi4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUk6a0kJbqTt89MPWB6JnlzI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sM0mUHSy8Q5afbE-xAjgIQsdpe0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBhdDITqlqAr3EZextsURJro.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIXabnqGQeU-abU0WiZn402kFZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y2fV92iEFMrkNRYWyPdHETjK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neoz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 17:14

Neoz

Neoz & Hobbes

JWT schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 19:14:
[...]

Mijn dakkapel is op de 3e verdieping dus dat zal op een meter of 9 zijn vanaf de grond ? Bijgevoegd een foto van de steiger en zijaanzicht woning. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/An8TMB27hCJr8ck8KpXz5DO3Te8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYn02h5TpMGfY96L73vRII6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Serve The Humanity , Be Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
sky_walker schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:31:
Nog in aanvulling op bovenstaande post, in het videogesprek gaf Anna van Quatt aan dat ze niet onder 45 graden door de dakoverstek van de buitenmuur naar het knieschot op zolder willen gaan. En er zou niet genoeg ruimte zijn om 90 graden bocht te maken.

Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat het wel zou kunnen, we hebben online de doorsnede tekening bekeken van mijn huis, en daar zijn de vertikale "sporen hoog 221mm" zichtbaar die het dak ondersteunen. Naar mijn mening is er zat ruimte tussen de sporen om horizontaal over de zoldervloer over het knieschot tot aan de dakpannen horizontaal te gaan, en dan 90 graden naar beneden zo door de houten constructie van dakoverstek naar buiten (oranje lijn). Quatt denkt dat ze onder de draagbalken (sporen) moeten blijven en geven aan dat ze enkel 45 graden (blauwe lijn) kunnen gaan en dat willen ze niet.

Zie onderstaande bouwtekening, CV ketel staat op zolder, quatt komt op 1e verdieping op terras, onder dakoverstek.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand die dit goed kan beoordelen ? Ik ben van plan om de melamine houtspaanplaat in het knieschot open te maken om te zien hoe groot de ruimte is tussen de sporen/draagbalken, wellicht is die ruimte wel dicht door dampremmende folie en isolatie (minerale wol 170mm).

Lijkt me veruit de beste optie, buiten langs de muur omhoog, door de houten dakoverstek, recht omhoog tot in knieschot en dan 90 graden horizontaal de zolder in. Simpel. Niet door beton, enkel hout. Eventueel paar dakpannen weghalen voor goede bereikbaarheid? Met kleine trap op terras sta ik zo bij de dakgoot en dakpannen.

Quatt wil dus nu langs de buitenmuur omhoog, dan onder dakoverstek door buitenmuur horizontaal naar binnen in de slaapkamer dan door de betonvloer (280mm) naar boven naar zolder ....

Als blijkt tijdens de installatie dat het alsnog 90 graden via dakoverstek kan, dan willen ze dat wel overwegen, als de monteurs het ermee eens zijn.

Graag jullie advies, ik heb ook zorg over geluid leidingwerk in onze ouderslaapkamer, vandaar dat ik die optie eigenlijk niet zie zitten. en ook esthetisch gezien, wellicht geen quatt dan voor mij helaas.

dank voor meedenken

Ik zie het via dak alleen maar als de ideale oplossing: makkelijk en snel. Zeker als je het voorwerk voor ze uitvoer

groet skywalker.

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
geerttttt schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:56:
Oke, ik heb een probleem in planning waar ik niet uit kom, hoe doen jullie dat?

Ik heb afgesproken dat ik een gat in de muur vanaf de kruipruimte naar buiten verzorg. Dat kan een boorbedrijf voor mij regelen. Maar goed, vooraf moet ik daar de stenen eruit halen en de grond wegscheppen. Dan komen ze boren ergens een dag voordat quatt komt. Als quatt dan komt installeren ligt die grond nog open totdat zij de leidingen erdoor hebben. Maar op die plek moet de Quatt ook komen dezelfde dag natuurlijk, en de grond weer dichtmaken, grindbedje maken e.d. lukt mij niet even in een half uurtje terwijl de monteurs van Quatt aan het wachten zijn ofzo...

Hoe doen jullie dat?
Ik zou een mantelbuis laten plaatsen met trekkoord, wel zorgen dat die groot genoeg is natuurlijk maar dan kan je alle voorbereidingen doen voordat Quatt komt en moeten ze alleen de buizen er doorheen trekken. Wel even zorgen dat de mantelbuis netjes zit en geen krappe bochten. Een grote PVC buis zoals voor afvoer kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Bolkm00d schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:52:
[...]

Ik zat in ongeveer dezelfde situatie, medewerker van quatt leek het onmogelijk om door de dakoversteek te gaan. Destijds akkoord gegaan met een oplossing om door de muur te gaan. Op de dag van de montage met de monteurs overlegd. De door mij geopperde optie was veel makkelijker te realiseren.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dankjewel, dat is inderdaad vergelijkbaar. Ik kan dus ook de gok nemen dat de monteurs daar in mee willen gaan. Lijkt me wel, makkelijktste oplossing. minder werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Neoz schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:02:
[...]

Mijn dakkapel is op de 3e verdieping dus dat zal op een meter of 9 zijn vanaf de grond ? Bijgevoegd een foto van de steiger en zijaanzicht woning. [Afbeelding]
ik hoop dat de steiger nog niet compleet is opgebouwd, ik mis best een aantal horizontale schoren. ook de platformen zijn niet juist geplaatst, eigenlijk zouden ze geheel dicht moeten liggen, als je zo doet moeten ze om en om gelegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Trumpske schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:00:
[...]

Ik zou een mantelbuis laten plaatsen met trekkoord, wel zorgen dat die groot genoeg is natuurlijk maar dan kan je alle voorbereidingen doen voordat Quatt komt en moeten ze alleen de buizen er doorheen trekken. Wel even zorgen dat de mantelbuis netjes zit en geen krappe bochten. Een grote PVC buis zoals voor afvoer kan natuurlijk ook.
Dat kan idd, maar het probleem is een beetje dat er ook een airco leiding doorheen moet. Die kun je niet ergens doorheen trekken zegmaar...

Wat wel zou kunnen is de grond open graven, dan de mantelbuis zo recht mogelijk leggen, airco buis erdoor en dan proberen het te buigen in de gewenste vorm.

En hoe doe je dat boven de grond? Gewoon naar boven richten? Een zwanenhals of extra bochten is ook niet zo fijn, maarja Riskeer je dan geen water wat in de buis lekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:55:
[...]

Dat kan idd, maar het probleem is een beetje dat er ook een airco leiding doorheen moet. Die kun je niet ergens doorheen trekken zegmaar...

Wat wel zou kunnen is de grond open graven, dan de mantelbuis zo recht mogelijk leggen, airco buis erdoor en dan proberen het te buigen in de gewenste vorm.

En hoe doe je dat boven de grond? Gewoon naar boven richten? Een zwanenhals of extra bochten is ook niet zo fijn, maarja Riskeer je dan geen water wat in de buis lekt?
De bovenkant van de pijp zal aan de buitenkant min 5 a 10 cm (ik zou zelfs voor iets meer kiezen) boven het maaiveld uit moeten komen, of je zou er later een kap op kunnen zetten, die je uit min. 2 delen maakt.
ik zou deze wel goed afsluiten door pu en een afdichtsealent, dat bij contact met vocht uit gaat zetten. die kunt je dan ook gebruiken om de pijp met de muur ook vochtdicht te kunnen afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:03:
[...]

De bovenkant van de pijp zal aan de buitenkant min 5 a 10 cm (ik zou zelfs voor iets meer kiezen) boven het maaiveld uit moeten komen, of je zou er later een kap op kunnen zetten, die je uit min. 2 delen maakt.
ik zou deze wel goed afsluiten door pu en een afdichtsealent, dat bij contact met vocht uit gaat zetten. die kunt je dan ook gebruiken om de pijp met de muur ook vochtdicht te kunnen afsluiten.
Als ik het goed zie is een 125mm ribbelbuis aan de binnenkant 100mm? Dat is ook beetje balen, dan moet ik al naar een gat van 160mm. Dat wordt wel een beetje heftig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:32
geerttttt schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:51:
[...]

Als ik het goed zie is een 125mm ribbelbuis aan de binnenkant 100mm? Dat is ook beetje balen, dan moet ik al naar een gat van 160mm. Dat wordt wel een beetje heftig...
Gewoon een pvc rioolbuis 125 nemen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 19:12
Ik heb aanstaande dinsdag mijn video gesprek, wel in het Engels maar denk dat dat wel goed komt.

Heeft iemand ervaring of de leidingen onder dakpannen kan of dit Quatt überhaupt doet? Ik heb namelijk een aantal dakpannen die lopen verticaal langs het huis, en dit zit ook net achter waar ik de leidingen naar buiten wil hebben. (Hoeveel ruimte is er dan nodig achter de dakpannen?)

Een andere optie is om eerst in de slaapkamer naar beneden te gaan en dan een gat naar buiten, zo worden de dakpannen omzeild. Maar mijn voorkeur heeft om achter de dakpannen te leggen.

Mijn tweede vraag is meer elektrotechnisch, ik wil van te voren zelf een werkschakelaar gaan plaatsen + voedingskabel leggen. Ik heb naast de toekomstige Quatt ook een airco. Mag ik deze beide units vanaf 1 voedingskabel voeden? Dan wel twee werkschakelaars naast elkaar uiteraard. Naar mijn inziens kan dit geen kwaad?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Salvogs schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:33:

Mijn tweede vraag is meer elektrotechnisch, ik wil van te voren zelf een werkschakelaar gaan plaatsen + voedingskabel leggen. Ik heb naast de toekomstige Quatt ook een airco. Mag ik deze beide units vanaf 1 voedingskabel voeden? Dan wel twee werkschakelaars naast elkaar uiteraard. Naar mijn inziens kan dit geen kwaad?

Alvast bedankt!
Nou ja, de Quatt verbruikt max geloof ik 10 of 12 ampère als 4kw unit. Dan houd je dus 6a over. Mijn airco is rated op 13a. Ik weet niet wat er op die van jou staat? Mijne is dus niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Salvogs schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:33:
Ik heb aanstaande dinsdag mijn video gesprek, wel in het Engels maar denk dat dat wel goed komt.

Heeft iemand ervaring of de leidingen onder dakpannen kan of dit Quatt überhaupt doet? Ik heb namelijk een aantal dakpannen die lopen verticaal langs het huis, en dit zit ook net achter waar ik de leidingen naar buiten wil hebben. (Hoeveel ruimte is er dan nodig achter de dakpannen?)

Een andere optie is om eerst in de slaapkamer naar beneden te gaan en dan een gat naar buiten, zo worden de dakpannen omzeild. Maar mijn voorkeur heeft om achter de dakpannen te leggen.

Gebruik je de airco ook voor verwarming en zoals Geert al zegt, kijk eerst eens naar de Max. Aansluitwaarde, de Quatt dien je met 12A te tellen. Ik verwacht dat je dat zelfs met een 20A zekering niet gaat redden, gewoon twee keer afzekeren, het beste met een alamat, dan heb je ook geen kans op uitval als er op een andere groep een aardlekfout optreed. Die heb je ondertussen zelfs in een 1-Din format (Siemens)
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 19:12
geerttttt schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:09:
[...]

Nou ja, de Quatt verbruikt max geloof ik 10 of 12 ampère als 4kw unit. Dan houd je dus 6a over. Mijn airco is rated op 13a. Ik weet niet wat er op die van jou staat? Mijne is dus niet geschikt.
MacD007 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:50:
[...]
Gebruik je de airco ook voor verwarming en zoals Geert al zegt, kijk eerst eens naar de Max. Aansluitwaarde, de Quatt dien je met 12A te tellen. Ik verwacht dat je dat zelfs met een 20A zekering niet gaat redden, gewoon twee keer afzekeren, het beste met een alamat, dan heb je ook geen kans op uitval als er op een andere groep een aardlekfout optreed. Die heb je ondertussen zelfs in een 1-Din format (Siemens)

[...]
Ochja helemaal niet aangedacht. Ik ga het even nazien.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:11
Trumpske schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:23:
[...]

Terug van vakantie en vanmorgen even gekeken of ik je script aan de gang krijg maar dit is de eerste keer dat ik een lua script aanmaak. Ik denk dat ik een kleine stap vergeet of verkeerd doe want krijg de foutmelding: "Lua script Lua did not return a commandArray" terug.

@Heinemancp zou je eens wat extra informatie willen plaatsen over hoe dit toe te voegen. Dan voeg ik dit daarna toe op het Domoticz forum zodat iedereen een soort van handleiding kan volgen.
Ja excuus, is geen lua maar dzVents. Maar Tweakers kent daar geen opmaak voor, en lua komt er dan automatisch voor...

Het is niet heel moeilijk:
  • dummy sensor aanmaken (hardware)
  • vanuit daar virtuele sensoren aanmaken voor alle data die je wilt gebruiken, bijv Heat Power, Flow, CV supply in, CV Supply out, water out, water in, ingestelde kamertemperatuur, huidige kamertemperatuur en Quatt status - schrijf de exacte namen op, of gebruik het idx nummer voor in je script
  • als je het script dan plakt in nieuw dzVents event, dan moet je de namen even veranderen naar wat jij hebt aangemaakt, het ip-adres van je quatt aanpassen en dan ben je er eigenlijk al.
Het moeilijkste was alle data ophalen uit de quatt, dat hoef je niet te veranderen dus de rest is "basiskennis" voor werken met domoticz scripting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:51:
[...]

Even een vraag hoe kom je aan een ribbelbuis van 125mm en een gat va 160 mm.
Volgens deze berekening van de gebruikte buizen door Quatt, https://tweakers.net/i/PH...mYazaLRT.jpg?f=user_large
Hebben deze een afmeting van 100 bij 80 mm.
Je zou zeker geen ribbelbuis moeten nemen, al helemaal niet als je met bochten gaat werken maar net een gladde PVC buis. Ik zou voor de airco overigens een tweede buis nemen. Ik weet dat is in het begin duurder, maar als je iets met de buizen (warmtepomp of airco) gaat krijgen, waardoor je een van beide moet gaan vervangen wordt het wel heel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:05:
[...]

Even een vraag hoe kom je aan een ribbelbuis van 125mm en een gat va 160 mm.
Volgens deze berekening van de gebruikte buizen door Quatt, https://tweakers.net/i/PH...mYazaLRT.jpg?f=user_large
Hebben deze een afmeting van 100 bij 80 mm.
Je zou zeker geen ribbelbuis moeten nemen, al helemaal niet als je met bochten gaat werken maar net een gladde PVC buis. Ik zou voor de airco overigens een tweede buis nemen. Ik weet dat is in het begin duurder, maar als je iets met de buizen (warmtepomp of airco) gaat krijgen, waardoor je een van beide moet gaan vervangen wordt het wel heel lastig.
In mijn geval moet er zoals gezegd ook een airco koelleiding doorheen. plus dubbele stroomkabel (1x 16a quatts, 1x 16a airco). dus 100mm binnenmaat wordt dan krap, dus ik ga dan denk ik maar voor 125mm, dan kan de koelleiding van de airco en de leidingen van de quatt en dergelijke er hopelijk wel door. Het spannende wordt dan wel dat de koelleiding van de airco er doorheen gaat als ik de buis plaats, en de quatt er een paar weken later nog doorheen getrokken moet worden, maar goed, dat kan misschien geleid worden met een trekveer e.d...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
geerttttt schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:55:
[...]

In mijn geval moet er zoals gezegd ook een airco koelleiding doorheen. plus dubbele stroomkabel (1x 16a quatts, 1x 16a airco). dus 100mm binnenmaat wordt dan krap, dus ik ga dan denk ik maar voor 125mm, dan kan de koelleiding van de airco en de leidingen van de quatt en dergelijke er hopelijk wel door. Het spannende wordt dan wel dat de koelleiding van de airco er doorheen gaat als ik de buis plaats, en de quatt er een paar weken later nog doorheen getrokken moet worden, maar goed, dat kan misschien geleid worden met een trekveer e.d...
Hoe lang wordt de pvc buis waar de leidingen doorheen moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
okijokii schreef op maandag 26 juni 2023 @ 08:57:
[...]

Hoe lang wordt de pvc buis waar de leidingen doorheen moeten?
Nou ja, in ieder geval een buis die door het gat door de muur heen moet en dan naar boven tot boven de grond. In de kruipruimte hoeft het wat mij betreft niet perse in een buis te zitten... Dus in dat geval zal het niet meer buis zijn dan 2 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
geerttttt schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:45:
[...]

Nou ja, in ieder geval een buis die door het gat door de muur heen moet en dan naar boven tot boven de grond. In de kruipruimte hoeft het wat mij betreft niet perse in een buis te zitten... Dus in dat geval zal het niet meer buis zijn dan 2 meter.
Dus 1 bocht? Ik vond de leidingen niet heel makkelijk te buigen en bewegen. Te krap wordt dan wel lastig ben ik bang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
okijokii schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:48:
[...]

Dus 1 bocht? Ik vond de leidingen niet heel makkelijk te buigen en bewegen. Te krap wordt dan wel lastig ben ik bang
Ja, nou ja ik ben van plan om dan 2x een 45 graden bocht te maken, idd om het makkelijker te maken om dr doorheen te komen. Maar je zou denken (maar misschien valt het tegen?) dat als je aan de ene kant bijv. een trekveer verbind aan de leidingen en dan aan 1 kant duwt/geleidt en de andere kant trekt dat het hopelijk moet lukken... Naja, in principe mag Quatt dat hopelijk zelf doen, maar ik wil best meehelpen...

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
geerttttt schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:50:
[...]

Ja, nou ja ik ben van plan om dan 2x een 45 graden bocht te maken, idd om het makkelijker te maken om dr doorheen te komen. Maar je zou denken (maar misschien valt het tegen?) dat als je aan de ene kant bijv. een trekveer verbind aan de leidingen en dan aan 1 kant duwt/geleidt en de andere kant trekt dat het hopelijk moet lukken... Naja, in principe mag Quatt dat hopelijk zelf doen, maar ik wil best meehelpen...

Wat denken jullie?
De leidingen hebben een beetje de neiging om krom te trekken (komt denk ik doordat ze opgerold aangeleverd worden). Met een trekveer aan de ene kant en met wat beleid aan de andere kant gaat het vast lukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WWRitp7velVZ-5zXjErFnQmViM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EVdmpBZcF7Tm10xrMyuvJvBC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnPW0v1VsL7LHXRo5zcoib3Iwj0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lOiQFUWOwWUaORXWkqHoad0F.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0X-8NCFhA0xjt16AHw_SISgE3e0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yXD8ESFRFHJ2uiVLtTI1rMGC.png?f=fotoalbum_large
Heb even een mock-upje gemaakt. Zoiets lijkt me dan, 2x een 45 graden bocht, en dan iets boven de grond eindigen. Wordt nog wel een uitdaging om de koelleiding van de airco aan te sluiten, want de kranen van de airco zitten ook aan de rechterkant...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 27-09 22:31
geerttttt schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:26:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb even een mock-upje gemaakt. Zoiets lijkt me dan, 2x een 45 graden bocht, en dan iets boven de grond eindigen. Wordt nog wel een uitdaging om de koelleiding van de airco aan te sluiten, want de kranen van de airco zitten ook aan de rechterkant...
Zo loopt er toch allemaal water in? Hier hebben wij van binnenuit schuin naar beneden geboord zodat als het regent, het water er gewoon uitloopt naar buiten. Waarom zou je het zo doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:50:
[...]

Wat denken jullie?
ik hoop het voor je. Je krijgt met twee problemen te maken, die RVS ribelbuis (met isolatie aanelkaar gekoppeld) is op zch zelf redelijk stijf en zal dus niet zo makkelijk een bocht in willen (ook al is het een 45º bocht, als deze namelijk de bocht door is wil deze de radius volgen, maar moet dan vermoedelijk weer recht. (mogelijk dat een buigveer (dat ding waar je de gele pvc buisen mee buigt) wat meer onder steuning kan geven, een trekveer is denk ik te licht daarvoor (je moet redelijk wat kracht kunnen uitvoeren in een situatie waar je eigenlijk niet bij komt. Mogelijk dat je het (rechte) stuk na de 2 bochten los kunt laten zodat je een betere grip op de leidingen die dan direct uit de bocht komen kunt krijgen.
Tweede probleem, je 3 leidingen van de airco en kabel kunnen behoorlijk in de weg liggen (maatje grotere buis een optie?), en ja ik weet het het gat word dus weer groter (wil je eigenlijk niet).
succes met de uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ID-College schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:30:
[...]

Zo loopt er toch allemaal water in? Hier hebben wij van binnenuit schuin naar beneden geboord zodat als het regent, het water er gewoon uitloopt naar buiten. Waarom zou je het zo doen?
Ja, dat is een risico. Maar ik kan het natuurlijk dichtpurren nadat de leidingen zitten, en in het ergste geval druppelt er water in de kruipruimte in het zand... Is dat erg?

Ik zie niet heel veel alternatief... Nog een 45 graden bocht richting de muur ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:30:
[...]

ik hoop het voor je. Je krijgt met twee problemen te maken, die RVS ribelbuis (met isolatie aanelkaar gekoppeld) is op zch zelf redelijk stijf en zal dus niet zo makkelijk een bocht in willen (ook al is het een 45º bocht, als deze namelijk de bocht door is wil deze de radius volgen, maar moet dan vermoedelijk weer recht. (mogelijk dat een buigveer (dat ding waar je de gele pvc buisen mee buigt) wat meer onder steuning kan geven, een trekveer is denk ik te licht daarvoor (je moet redelijk wat kracht kunnen uitvoeren in een situatie waar je eigenlijk niet bij komt. Mogelijk dat je het (rechte) stuk na de 2 bochten los kunt laten zodat je een betere grip op de leidingen die dan direct uit de bocht komen kunt krijgen.
Tweede probleem, je 3 leidingen van de airco en kabel kunnen behoorlijk in de weg liggen (maatje grotere buis een optie?), en ja ik weet het het gat word dus weer groter (wil je eigenlijk niet).
succes met de uitvoering.
Mja het lijkt mij ook niet heel makkelijk, maar het is natuurlijk maar een klein stuk buis waar het door moet.

Een pvc buigveer is wel een goed idee, zou de Quatt monteur dat hebben? Anders kan ik dat ook wel regelen..
Is die buis zo stug dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ID-College schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:30:
[...]

als het boven de grond zou zitten zou het een oplossing zijn, echter het zit onder de grond, dus hier kun je alleen de buis met de muur goed sealen, aan de binnenkant (muur/buis) met pur, aan de buitenranden met een polyurethaan kit die bij contact met water opzweld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVTz0WL2sxzMYzE6OiNMQg0EQfc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpcaJ6nf26AEUMvaN8NcA6al.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEf2KyrZFVrBvf_wP7fpadQP9zI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRxp3FKdoxfccBHpnLHvTHhw.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:41:
[...]

Mja het lijkt mij ook niet heel makkelijk, maar het is natuurlijk maar een klein stuk buis waar het door moet.

Een pvc buigveer is wel een goed idee, zou de Quatt monteur dat hebben? Anders kan ik dat ook wel regelen..
Is die buis zo stug dan?
Volgens mij wel, dat moet ook, het probleem is als deze een keer een bepaalde bocht heeft aangenomen wil deze namelijk niet zo makkelijk weer terug (daarvoor de buigveer dus, om via de bovenkant weer tegendruk te kunnen geven, met een trekveer krijg je dat dus niet. De buigveer moet daarvoor wel behoorlijk uitsteken, die zijn circa 80cm lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trumpske
Heinemancp schreef op maandag 26 juni 2023 @ 07:28:
[...]
Ja excuus, is geen lua maar dzVents. Maar Tweakers kent daar geen opmaak voor, en lua komt er dan automatisch voor...

Het is niet heel moeilijk:
  • dummy sensor aanmaken (hardware)
  • vanuit daar virtuele sensoren aanmaken voor alle data die je wilt gebruiken, bijv Heat Power, Flow, CV supply in, CV Supply out, water out, water in, ingestelde kamertemperatuur, huidige kamertemperatuur en Quatt status - schrijf de exacte namen op, of gebruik het idx nummer voor in je script
  • als je het script dan plakt in nieuw dzVents event, dan moet je de namen even veranderen naar wat jij hebt aangemaakt, het ip-adres van je quatt aanpassen en dan ben je er eigenlijk al.
Het moeilijkste was alle data ophalen uit de quatt, dat hoef je niet te veranderen dus de rest is "basiskennis" voor werken met domoticz scripting.
En nu werkt het inderdaad gelijk! Ik pas zo gelijk de start post op het Domoticz forum aan.

EDIT:
Voor iedereen met Domoticz, zie onderstaande forum:

https://www.domoticz.com/...opic.php?p=303981#p303981

[ Voor 6% gewijzigd door Trumpske op 26-06-2023 11:05 . Reden: Link naar forum toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
geerttttt schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:34:
[...]

Ja, dat is een risico. Maar ik kan het natuurlijk dichtpurren nadat de leidingen zitten, en in het ergste geval druppelt er water in de kruipruimte in het zand... Is dat erg?

Ik zie niet heel veel alternatief... Nog een 45 graden bocht richting de muur ofzo?
PUR is volgens mij niet waterdicht, dus daar zou ik voorzichtig mee zijn.
MacD007 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:44:
[...]

als het boven de grond zou zitten zou het een oplossing zijn, echter het zit onder de grond, dus hier kun je alleen de buis met de muur goed sealen, aan de binnenkant (muur/buis) met pur, aan de buitenranden met een polyurethaan kit die bij contact met water opzweld.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik ben hier juist om die reden een stukje de grond in gegaan onder het maaiveld. Nu had ik geen vloer boven mij waar ik stond te boren (dus kon ik makkelijk naar net onder het maaiveld boren), maar waarom zou je niet meer uitgraven en vanaf de grond schuin naar boven boren onder een hoek?
Een horizontale verbinding lijkt mij niet gewenst. Als je die waterdicht maakt en er komt water in, kan het niet weg. En als je het niet waterdicht maakt en er loopt grondwater in heb je hetzelfde probleem. Als het kan zou ik schuin naar boven boren (onder een hoek) ipv dit soort verbindingen, maar dat is persoonlijk.. Dan maar wat meer graven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ID-College schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:00:
[...]

[...]

Ik ben hier juist om die reden een stukje de grond in gegaan onder het maaiveld. Nu had ik geen vloer boven mij waar ik stond te boren (dus kon ik makkelijk naar net onder het maaiveld boren), maar waarom zou je niet meer uitgraven en vanaf de grond schuin naar boven boren onder een hoek?
Een horizontale verbinding lijkt mij niet gewenst. Als je die waterdicht maakt en er komt water in, kan het niet weg. En als je het niet waterdicht maakt en er loopt grondwater in heb je hetzelfde probleem. Als het kan zou ik schuin naar boven boren (onder een hoek) ipv dit soort verbindingen, maar dat is persoonlijk.. Dan maar wat meer graven :+
Ik heb begrepen dat het boorbedrijf zelf eerst een soort houder vastboort in de muur om de boor te geleiden. Dat omdat een 125mm gat niet niks is en er nogal wat kracht bij komt kijken wat je blijkbaar liever niet uit de losse pols doet. Dus schuin boren is denk ik daarmee al uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
geerttttt schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:20:
[...]

Ik heb begrepen dat het boorbedrijf zelf eerst een soort houder vastboort in de muur om de boor te geleiden. Dat omdat een 125mm gat niet niks is en er nogal wat kracht bij komt kijken wat je blijkbaar liever niet uit de losse pols doet. Dus schuin boren is denk ik daarmee al uitgesloten.
Betonnen muur? Ik vind 125mm iig wel behoorlijk. Weet niet wat de koelleidingen diameters zijn van de quatt maar hier heb ik 3/8e en 5/8e (wat al behoorlijke leidingen zijn) en volgens mij is hier 80mm geboord destijds.. 125 klinkt iig wel als een flink gat (wat je dus ook weer moet opvullen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
De leidingen zelf zijn ongeveer 3cm. Met isolatie is het samen 11cm met wat speling. Het is samen te drukken, maar dat wordt halverwege een buis lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ID-College schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Betonnen muur? Ik vind 125mm iig wel behoorlijk. Weet niet wat de koelleidingen diameters zijn van de quatt maar hier heb ik 3/8e en 5/8e (wat al behoorlijke leidingen zijn) en volgens mij is hier 80mm geboord destijds.. 125 klinkt iig wel als een flink gat (wat je dus ook weer moet opvullen)
Tja het is behoorlijk, maarja. Het opvullen zal niet zo'n groot probleem zijn lijkt me. In de kruipruimte met PUR, aan de buitenzijde met iets wat wat meer waterdicht is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
ID-College schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:00:
[...]

Ja, dat weet ik, daarom dus ook de sealant aan de buitenkant, die zorgd voor de waterdichte afsluiting.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
okijokii schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:45:
De leidingen zelf zijn ongeveer 3cm. Met isolatie is het samen 11cm met wat speling. Het is samen te drukken, maar dat wordt halverwege een buis lastig
Dat is wel extreem overbemeten.

Als je 3/8 en 5/8e pakt (wat al flinke koelleidingen zijn voor een WP) dan zit je op 10mm en 16mm respectievelijk aan koper. Stel dat je daar een armaflex isolatieleiding omheen doet en je pakt de AF2 (die meer dan voldoende is voor dit soort toepassingen), dan pak je b.v. de AF-2-010 voor je 3/8e buis (= 11mm) en de AF-2-015 (= 11,5mm) voor je 5/8e buis. Dat maakt samen 10+16+11+11,5 mm = nog geen 5cm aan leiding + isolatie. Dus waar jij 2x 3cm vandaan haalt + dan nog isolatie is mij een raadsel.

Je zal nog geen 5cm aan dikte hebben, maar al maak je daar 6 of 7 cm van, dan is 12,5cm nog steeds heel dik. Ik denk dat ik zelf met 8cm geboord heb, dus vind 12,5cm (wat je MV ventilatiekanaal diameter is) wel extreem. Maar again: ik heb geen quatt dus wat zij gebruiken heb ik geen weet van. Lijkt mij dat ze niet alles custom maken, maar gewoon leidingen gebruiken die standaard in de markt zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBdO-asxwqsREyc7H6_eLrcwct0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igzYMG4WIT0c0kNxpGO9yDsF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIhIV6nVnvA2MvDYal7JrhpkPVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbut8AT8iczYTNwxsHyNGaW1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2FGoX5z0B-7jtJPzVrxmmwIFcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wdQKo28DAk0SB1OG3f9A0XK.jpg?f=fotoalbum_large

Inderdaad iets overnemen. Het is ongeveer 26mm en 105. Er zit best dikke isolatie omheen

[ Voor 3% gewijzigd door okijokii op 26-06-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
okijokii schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:35:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Inderdaad iets overnemen. Het is ongeveer 26mm en 105. Er zit best dikke isolatie omheen
Flex :') Er is geen 1 situatie waar dat een goed idee is maar het is wel snel idd, en dat zal wel de reden zijn omdat het snel moet. Scheelt namelijk een hoop passen en meten, maar gaat wel ten koste van de doorstroom van je koelmiddel. Ook wel bijzonder dat het flex deel niet geisoleerd is :')

Je moet het met een schuifmaat meten maar als dit de maten zijn dan kom je idd niet weg met 12,5cm, wat imo echt een belachelijk groot gat is maar dat terzijde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
ID-College schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:46:
[...]

Je moet het met een schuifmaat meten
Klopt, maar die moest ik zoeken ;). Deze lag voor het grijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
okijokii schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:47:
[...]

Klopt, maar die moest ik zoeken ;). Deze lag voor het grijpen
Is ook echt alles over de hele lengte flex? Of is dat alleen het laatste stukje? Ik snap ook niet waarom ze niet alles isoleren, dat doet mij meer vermoeden dat er wel normale leiding wordt gebruikt (b.v. 1/4 e of 1/2e), maar dat het laatste stukje uit flex bestaat.

Ik heb zelf een 10kw warmtepomp, en die is dus max 16mm, terwijl dit een 4kw hybride WP is, dus wat die moet met 2x zoveel dikte is mij een raadsel. Weet je zeker dat alles flex is als je achter de isolatie kijkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
[...]

Flex :') Er is geen 1 situatie waar dat een goed idee is maar het is wel snel idd, en dat zal wel de reden zijn omdat het snel moet. Scheelt namelijk een hoop passen en meten, maar gaat wel ten koste van de doorstroom van je koelmiddel. Ook wel bijzonder dat het flex deel niet geisoleerd is :')

Je moet het met een schuifmaat meten maar als dit de maten zijn dan kom je idd niet weg met 12,5cm, wat imo echt een belachelijk groot gat is maar dat terzijde :)
Een Quat is een monoblok, er loopt dus water door de leidingen ipv koelmiddel. Vandaar ook de grotere diameter tov een leiding met koelmiddel.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Speedfight schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:04:
[...]

Een Quat is een monoblok, er loopt dus water door de leidingen ipv koelmiddel. Vandaar ook de grotere diameter tov een leiding met koelmiddel.
Ah, dat wist ik niet.. Een monoblock, dat verklaar een hoop 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:20:
[...]

Schuin boren zou zo ook wel kunnen, echter bedenk wel als je schuin boort je ook een heel stuk uit de muur komt, en je zou dus schuin omlaag moeten, wat dus nog meer afstand betekend.
Nee, in deze situatie lijkt me dat geen goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
[...]

Je denkt dat 12,5cm niet groot genoeg is om de koelleiding van quatt + airco leidingen doorheen te voeren? De airco leidingen zijn een stuk minder groot, dat zijn 2 leidingen die inclusief isolatie (wat ook wat zachter materiaal is) bijna 6cm breed zijn, dus 3cm per buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
geerttttt schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:26:
[...]

Je denkt dat 12,5cm niet groot genoeg is om de koelleiding van quatt + airco leidingen doorheen te voeren? De airco leidingen zijn een stuk minder groot, dat zijn 2 leidingen die inclusief isolatie (wat ook wat zachter materiaal is) bijna 6cm breed zijn, dus 3cm per buis.
Ik denk dat dat wel moet lukken. De diameter is geen 11 cm. De hoogte wel. Wanneer je alles samen zou kunnen binden en er dan doorheen haalt zou het moeten lukken, maar heb je de kans om dat te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
okijokii schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:28:
[...]

Ik denk dat dat wel moet lukken. De diameter is geen 11 cm. De hoogte wel. Wanneer je alles samen zou kunnen binden en er dan doorheen haalt zou het moeten lukken, maar heb je de kans om dat te doen?
Niet alles, ik moet wel als eerste de koelleiding van de airco doen, want dat zijn koperleidingen dus niet flexibel. Die moet ik er eigenlijk soort van recht doorheen steken en dan pas buigen zodra er voldoende lengte doorheen gestoken is. Dat is denk ik wel mogelijk omdat dan het gat nog open ligt en de buis en de 45 graden hoekstukken niet aangekoppeld hoeven te zijn. Maar de airco leiding moet dus als eerste. Daarna zou de complete rest (2x ymvk kabel, quatt leidingen en communicatiekabel (gok ik?)) als 1 pakketje er doorheen. Of de YMVK kabel al los voor de tijd, kan ook, dan kan ik alvast rustig de werkschakelaars plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:55

charrel

Cortisol4life..

charrel schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:45:
Offerte hier ook binnen, moest nog een bypass en steiger bij, dat was dus +380€. Wij gebruikten de afgelopen jaren "maar" 700kuub gas. Daarom komt de besparing maar uit op 170€ per jaar minimaal. Uiteraard hebben we nog wel af overproductie qua zonnepanelen 400-800kwh. Dus de besparing zal nog wel iets meer worden.
installatie check was zo gedaan, nog geen 20 minuten. Nu even nachtje over slapen en de buren vragen of de steiger in de tuin mag, anders wordt het 450€ voor de steiger.
11-7 Wordt ie al geïnstalleerd, snel nog even een stopcontact aanleggen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:21
ID-College schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:56:
[...]

Is ook echt alles over de hele lengte flex? Of is dat alleen het laatste stukje? Ik snap ook niet waarom ze niet alles isoleren, dat doet mij meer vermoeden dat er wel normale leiding wordt gebruikt (b.v. 1/4 e of 1/2e), maar dat het laatste stukje uit flex bestaat.

Ik heb zelf een 10kw warmtepomp, en die is dus max 16mm, terwijl dit een 4kw hybride WP is, dus wat die moet met 2x zoveel dikte is mij een raadsel. Weet je zeker dat alles flex is als je achter de isolatie kijkt?
Alles is flex en voorgeïsoleerd. Voor het aansluiten halen ze een (best wel groot) stuk van de isolatie af. Ik heb dat na montage er weer opgezet (lag bij het afval 😎) en geïsoleerd tot aan de koppeling op de CV installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqECPxBrazV1cVeSRmd025a4yG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YokmzXmBO1tkI010iwVefxf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door mrdop op 26-06-2023 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
mrdop schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:07:
[...]

Alles is flex en voorgeïsoleerd. Voor het aansluiten halen ze een (best wel groot) stuk van de isolatie af. Ik heb dat na montage er weer opgezet (lag bij het afval 😎) en geïsoleerd tot aan de koppeling op de CV installatie.
Zal dat laatste stukje op een warme zolder zoveel invloed hebben? Gaat om 30 cm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:21
okijokii schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:29:
[...]

Denk het niet, maar ik heb alle leidingen overal geïsoleerd, dus ik dacht ik pak dat laatste stukje nog ff mee…. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
geerttttt schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:22:
[...]

Niet alles, ik moet wel als eerste de koelleiding van de airco doen, want dat zijn koperleidingen dus niet flexibel. Die moet ik er eigenlijk soort van recht doorheen steken en dan pas buigen zodra er voldoende lengte doorheen gestoken is. Dat is denk ik wel mogelijk omdat dan het gat nog open ligt en de buis en de 45 graden hoekstukken niet aangekoppeld hoeven te zijn. Maar de airco leiding moet dus als eerste. Daarna zou de complete rest (2x ymvk kabel, quatt leidingen en communicatiekabel (gok ik?)) als 1 pakketje er doorheen. Of de YMVK kabel al los voor de tijd, kan ook, dan kan ik alvast rustig de werkschakelaars plaatsen.
En waarom geen 2 gaten? Als het iets van 150 euro extra is, zou ik wel overwegen om 2 (kleinere )gaten te boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
okijokii schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:29:
[...]

Neuh, tis een monoblock begrijp ik. Dus alleen maar warm cv water. Als t koelleiding was geweest had ik t geïsoleerd door het grote temperatuurverschil maar nu kan het weinig kwaad :) tenzij je er een goed gevoel bij hebt althans, dan kan je t isoleren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
HBO88 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:33:
[...]

En waarom geen 2 gaten? Als het iets van 150 euro extra is, zou ik wel overwegen om 2 (kleinere )gaten te boren.
Als wat 150 euro extra is?
2 gaten kan ook idd, maar dan zou het denk ik een gat van 7,5cm en dan eentje van 10 moeten zijn. Dat zal qua boren niet goedkoper zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
geerttttt schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:04:
[...]

Als wat 150 euro extra is?
2 gaten kan ook idd, maar dan zou het denk ik een gat van 7,5cm en dan eentje van 10 moeten zijn. Dat zal qua boren niet goedkoper zijn lijkt me.
het klinkt vrij lastig om 1 groot gat te laten boren en daar alles doorheen te trekken. Bedoelde wat kost het extra om een 2e gat erbij te boren? Misschien wat extra kosten maar maakt het wel eenvoudiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ffchecken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-09 17:33
Ze zijn vandaag geweest. Aangesloten getest en weer vertrokken. Ziet er goed uit. Mannen waren zeer vriendelijk en leken kundig. Twee forse Joegoslaven die de boel gemonteerd hebben. Communicatie in het Engels en ging helemaal goed. Morgen een p1 meter aansluiten en een stekker op de Quatt om de boel te monitoren. Op de foto is de bypass nog niet klaar. Toen ze weg gingen natuurlijk wel :) Waren er om half negen. Gingen pas rond half vier weer weg. Erg weinig ruimte bij de ketel maakte het wat moeilijker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFZ7KLrUVhUoD6WlExMh1iai2pA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDCXqXICwT5jDOwpgYHM49hx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vLtlzpM40xUgyBlJl8NQdzjNzU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTMMr0EEJKiV3acT9wKj3aAa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iz52QVFNGbtjDybnwwbH1mbZ1mE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjEQPNSHGd2HLbA6lEyeGVvO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XJslBrvUAioo1f7S5dl-KmnAvI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHRAWUGwwSzdVMclZ6vQZbmr.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbombastic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 21:29
Bij mijn broer word de Quatt binnenkort geinstalleerd.
Hij heeft in de woonkamer en keuken vloerverwarming. In de werkkamer en slaapkamers radiatoren.
Het hele huis is behoorlijk goed geisoleerd.
Er moet nu nog een keuze gemaakt worden qua thermostaat.

Wat zouden jullie kiezen?

Optie 1: de standaard Honeywell T6 Lyric.
De warmtevraag wordt bepaald vanuit de woonkamer waar de thermostaat hangt.
In de werkkamer en slaapkamers van de kinderen de radiatoren standaard open laten staan en afwachten hoe warm het hier wordt. Eventueel handmatig de radiatoren dicht zetten op bepaalde tijden indien gewenst.

Optie 2: Tado systeem met slimme radiatorknoppen om in elke ruimte de temperatuur te kunnen regelen.
Volgens Quatt is er dan een bypass nodig, deze is er nu nog niet.
Eerder heb ik ook gelezen over een buffervat dat handig zou zijn in deze setup.

Is optie 2 de moeite waard om te verkennen? Of is dit veel extra gedoe met veel extra kosten?

Before me there was many, after me there will be none. I'm the one!

Pagina: 1 ... 100 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.