Dank voor het snelle antwoord, ik had nog twee mooie tegels van 40cm die ik er mooi waterpas in heb gelegd. Zal het resultaat delen als het klaar is!Toby-Wan schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:30:
[...]
de kunststof voeten zijn 45 cm lang. ik zou ze wel op iets stevigers zetten dan los grind (zoek even terug op plaatjes dan zijn er genoeg voorbeelden)
hart-op-hart afstand van de voeten is 66 cm.
Waarom doet iedereen eigenlijk een grindbed eronder? Puur om water af te voeren? Waarom dan niet een vierkant vakje van 20x20cm in het midden waar het water in valt? Kunnen de voeten gewoon op de vaste tegels?
Oost west, 127.0.0.1 best!
Denk je ook aan de afwatering, zou mogelijk via de regenpijp links op de foto kunnen? Wat is je ondergrond? Zandgrond, dan kan het redelijk goed weg, leemgronden gaat het lastiger.Heisenberg2021 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:22:
Hoi over twee weken wordt bij mij ook de quatt geïnstalleerd. Ik ben nieuwsgierig naar de lengte maat van de kunststof voeten en de bigfoots. De situatie is dat ik twee tegels heb verwijderd en het grindbed nog niet volledig heb gevuld. Ik hoop dat de voeten dan precies tussen de tegels passen (60 cm) zodat de voeten mooi verzinken in het grindbed.
[Afbeelding]
Iemand die zijn voetjes even voor mij wil meten? Ik heb quatt chat geprobeerd maar daar krijg ik alleen standaard tekeningen terug...
[Afbeelding]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Wat dacht je van trillingen, deze kunnen dus dan ook tegen je huis gaan trillen, dan zou ik niet de plastic voetjes gebruiken maar de rubberen die je ook op het plat dak gebruikt. Dan zou dat volgens mij dus ook prima kunnen, sommige maken daar ook een zelfs wat stevigere poeren voor.geerttttt schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:49:
Waarom doet iedereen eigenlijk een grindbed eronder? Puur om water af te voeren? Waarom dan niet een vierkant vakje van 20x20cm in het midden waar het water in valt? Kunnen de voeten gewoon op de vaste tegels?
[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 19-06-2023 12:54 ]
Leveranciers zijn meestal wat conservatief in deze berekening ('dan kan het alleen maar meevallen'). 95% besparing op gas voor verwarming prima mogelijk met een 4kW warmtepomp t.o.v. 7-8kW benodigd (beta factor = 0.5-0.6). Maar ze kunnen niet inschatten welk gedeelte voor warm water is, en nemen het daardoor meestal ruim (gaan uit van 4-5 personen + regendouche etc./veel gebruik van bad etc.). Ook het omschakelpunt wordt relatief hoog ingeschat (4 graden of meer, terwijl je in werkelijk nog wel wat kouder kan doorverwarmen op de warmtepomp. Stroomverbruik kan dan wel nog iets extra toenemen (is in dit voorbeeld gasverbruik x2, maar ga bij hogere besparing op gas (bij lagere temperaturen blijven verwarmen met warmtepomp verlaagd de gemiddelde COP) eerder uit van gasverbruik x2.1/2.2.louzy82 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:36:
Technisch rapport ontvangen maar de berekende gasbesparing valt me tegen..
Vrijstaand huis, 80m2 vloeroppervlak, vloerverwarming als hoofdverwarming.
Huidig jaarverbruik gas 1300m3 (in het rapport, in werkelijkheid verwacht ik 1400)
Advies Quatt 4kw
Besparing aardgas (schatting) 734.54 m³
Extra verbruik elektriciteit (schatting) 1594.67 kWh
Als mijn huidig verbruik 1300m3 is, dan is 1000m3 daarvan toch voor de verwarming?
Waarom zou de Quatt niet bijna dat als geheel reduceren?
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Even voor mijn beeldvorming....:fill(white):strip_exif()/f/image/mpLqV0yaDhu1j56Ka9q4PagO.png?f=user_large)
otFbSupplyOutletTemperature staat bij mij altijd op 0. Dit zou volgens Quatt de "temperature of the water coming out of the boiler (in degrees Celsius)." moeten zijn.
Nu gebruik ik mijn Cv-ketel voor SWW uiteraard, maar sinds de API live is heb ik de ketel niet gebruikt om te verwarmen. Zou dit hier aan kunnen liggen dan? Dan mijn ketel simpelweg nog niet is ingezet voor verwarming en dat daarom de waarde nog altijd maar 0 is geweest voor otFbSupplyOutletTemperature?
:fill(white):strip_exif()/f/image/mpLqV0yaDhu1j56Ka9q4PagO.png?f=user_large)
otFbSupplyOutletTemperature staat bij mij altijd op 0. Dit zou volgens Quatt de "temperature of the water coming out of the boiler (in degrees Celsius)." moeten zijn.
Nu gebruik ik mijn Cv-ketel voor SWW uiteraard, maar sinds de API live is heb ik de ketel niet gebruikt om te verwarmen. Zou dit hier aan kunnen liggen dan? Dan mijn ketel simpelweg nog niet is ingezet voor verwarming en dat daarom de waarde nog altijd maar 0 is geweest voor otFbSupplyOutletTemperature?
ehhhh..HOI
Bij mij is deze continue hoger dan de omgeving. met af en toe een gekke sprong. Dit komt van SWW gebruik. Maar lager dan de omgevingstemperatuur lijkt mij vreemd.krizzziz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:58:
Even voor mijn beeldvorming....[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/aSPtt20rso33JI7arZLbQ0F8.png?f=user_large)
Hmz, dan gaat dit niet helemaal goed bij mij. Zat zelf nog te denken aan compabiliteit tussen CV-ketel en CIC.Heinemancp schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:19:
[...]
Bij mij is deze continue hoger dan de omgeving. met af en toe een gekke sprong. Dit komt van SWW gebruik. Maar lager dan de omgevingstemperatuur lijkt mij vreemd.
[Afbeelding]
Misschien matcht mijn ketel niet helemaal. De Quatt heeft prima gefunctioneer in maart/april dus misschien geen probleem dat deze op 0 blijft staan.
ehhhh..HOI
Boiler_outlet van 0 is niet goed. De boiler outlet heeft bij mij structureel een temperatuur in de buurt van de inlet. Ik zou melding maken bij Quatt.krizzziz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:58:
Even voor mijn beeldvorming....[Afbeelding]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ik ben een redelijke no-no maar een wartel naar boven laten wijzen op die hoofdschakelaar buiten lijkt me geen topper? Zeker zo'n wartel niet waar beetje water in kan gaan staan tussen kabel en wartel. Als het dan zo moet, beter met een wurgwartel.MMBD schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:46:
[...]
Ik heb hetzelfde type Nefit inclusief Nefit Easy.
Bij ons is afgelopen vrijdag de Quatt 8kW geinstalleerd.
Ik heb Quatt zelf de Lyric T6 laten leveren en plaatsen. Quatt gaf aan dat er dan geen Opentherm converter nodig is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Fantastisch is het niet, maar het idee is dat die wartel zichzelf dicht draait met een rubberen ring aan de binnenkant. Beter is om de zijkanten en onderkant te gebruiken idd... Maarja, omdat het strak tegen de muur is, waarschijnlijk een dak goot erboven zal het waarschijnlijk wel goed (blijven) gaan, zo niet, dan merk je het wel qua sluiting of aardlek sluiting.Vandread schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:38:
[...]
Ik ben een redelijke no-no maar een wartel naar boven laten wijzen op die hoofdschakelaar buiten lijkt me geen topper? Zeker zo'n wartel niet waar beetje water in kan gaan staan tussen kabel en wartel. Als het dan zo moet, beter met een wurgwartel.
Hierbij een plaatje uit mijn technische rapport/offerte hoe de grindbak aan te leggenHeisenberg2021 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:22:
Hoi over twee weken wordt bij mij ook de quatt geïnstalleerd. Ik ben nieuwsgierig naar de lengte maat van de kunststof voeten en de bigfoots. De situatie is dat ik twee tegels heb verwijderd en het grindbed nog niet volledig heb gevuld. Ik hoop dat de voeten dan precies tussen de tegels passen (60 cm) zodat de voeten mooi verzinken in het grindbed.
/f/image/RtrWJd1KmA3fIJcB5SlPfyuK.png?f=fotoalbum_large)
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
bij mij toont ie ook 2 waarden. Als ik de douche aan zet, lopen die 2 waarden netjes op richting de ingestelde sww temperatuur van de ketel.krizzziz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:28:
[...]
Hmz, dan gaat dit niet helemaal goed bij mij. Zat zelf nog te denken aan compabiliteit tussen CV-ketel en CIC.
Misschien matcht mijn ketel niet helemaal. De Quatt heeft prima gefunctioneer in maart/april dus misschien geen probleem dat deze op 0 blijft staan.
Misschien heeft jouw ketel geen temp sensor voor de uitgang? of waarschijnlijker dat het niet goed geinterfaced wordt ofzo.
Hoopvol begonnen aan traject met Quatt maar inmiddels spijt als haren op mijn hoofd dat ik eraan ben begonnen. Club is praktisch onbereikbaar voor klanten, zelfs na plaatsing en het aangereikte noodnummer, gebeurt er niets met hetgeen je doorgeeft. Ook reactie op mails blijft uit.
Pomp die 3,5 week geleden is geplaats (na wachttijd van een jaar) is nog steeds niet aangesloten.
Zaken echt niet op orde bij Quatt.
Pomp die 3,5 week geleden is geplaats (na wachttijd van een jaar) is nog steeds niet aangesloten.
De Quatt is dus geplaatst maar niet aangesloten, wat ontbreekt er dan nog aan?HJN schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:13:
Heb je al toegang tot de app, daar kan je namelijk ook contact zoeken. Mijn ervaring is dat ze daar redelijk goed reageren.
Dit herken ik niet echt. Toen ik het noodnummer gebruikte (in het weekend) had ik binnen een half uur een monteur over de vloer.HJN schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:13:
Hoopvol begonnen aan traject met Quatt maar inmiddels spijt als haren op mijn hoofd dat ik eraan ben begonnen. Club is praktisch onbereikbaar voor klanten, zelfs na plaatsing en het aangereikte noodnummer, gebeurt er niets met hetgeen je doorgeeft. Ook reactie op mails blijft uit.
Maar ze hebben hem geplaatst maar de installatie niet afgemaakt, is dat wat je zegt?
zag nog iets, ik zou ivm de deur wel daar een deurstopper plaatsen, bij een wdstreid deut tegen Quatt heeft die laatste toch de slechtere kaarten vrees ik.Heisenberg2021 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:22:
[Afbeelding]
Iemand die zijn voetjes even voor mij wil meten? Ik heb quatt chat geprobeerd maar daar krijg ik alleen standaard tekeningen terug...
[Afbeelding]
Ook zou ik wel het grind nog meer opvullen, eventueel de pootjes deels in de grind vastzetten, dus als je de voetjes niet direct tegen de tweede tegelrij aan zet (ivm met doorgeven trillingen), je zou bv tussen voet en tegel een stuk rubber of iets dergelkijks tussen kunnen zetten, hou aan da achterkant ten minst 10 cm vrij, iets meer kan geen kwaad, is ook iets beter (meer vrije luchtflow), overigens zou ik zelf in deze situatie eerder voor de rubberen versie kiezen (Quatt kiest voor deze locatie eigenlijk altijd de plastic versie).
iets meer informatie zou wel handig zijn.Timmy schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:28:
[...]
De Quatt is dus geplaatst maar niet aangesloten, wat ontbreekt er dan nog aan?
Heb je al toegang tot de app, daar kan je namelijk ook contact zoeken. Mijn ervaring is dat ze daar redelijk goed reageren.
Wat was de reden dat het niet was afgemaakt, wat je hier leest gaan ze veelal pas weg als het werkt, ook al duurt het wat langer.
Missen ze onderdelen ? verwachten ze van jou kant iets wat er niet was of nog niet gereed?
Tot hoever zijn ze gekomen met de installatie ?
Account gemaakt om te klagen of als hulpvraag? Geef dan iets meer informatie als je hulp wil. Welke pomp? Waarop aangesloten?HJN schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:13:
Leest nu meer als een post van een concurrent die desinformatie probeert te verspreiden...
Thanks voor de goede tips en het meedenken! De deurstop stond al op het boodschappenlijstje, ook mede doordat de deur nu een dranger heeft die te veel speling heeft.MacD007 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:35:
[...]
zag nog iets, ik zou ivm de deur wel daar een deurstopper plaatsen, bij een wdstreid deut tegen Quatt heeft die laatste toch de slechtere kaarten vrees ik.
Ook zou ik wel het grind nog meer opvullen, eventueel de pootjes deels in de grind vastzetten, dus als je de voetjes niet direct tegen de tweede tegelrij aan zet (ivm met doorgeven trillingen), je zou bv tussen voet en tegel een stuk rubber of iets dergelkijks tussen kunnen zetten, hou aan da achterkant ten minst 10 cm vrij, iets meer kan geen kwaad, is ook iets beter (meer vrije luchtflow), overigens zou ik zelf in deze situatie eerder voor de rubberen versie kiezen (Quatt kiest voor deze locatie eigenlijk altijd de plastic versie).
Ik heb Quatt planning nu ook gevraagd of ze de bigfoot voeten mee kunnen brengen, die vind ik zelf ook mooier staan.
Niet mijn ervaring... Via de app contact gezocht over een wifi probleem, volgende dag werd ik 2x gebeld (eerste keer nam ik niet op ivm vergadering), probleem opgelost, aantal dagen gemonitord en na 5 dagen bericht dat ze de call afsluiten omdat het goed lijkt te werken.HJN schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:13:
Vertel eens wat jouw probleem is?
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Waar loop je tegen aan? Hier altijd goed contact (gehad).HJN schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:13:
Ik heb gisteren een videogesprek gehad over de plaatsing van een Quatt. Was een positief gesprek en kreeg ook het gevoel dat er erg meegedacht werd.
Ik wil graag een Tado thermostaat gebruiken, deze vind ik een stuk prettiger dan een T6. Ik heb daarvoor de Tado installateur app gedownload om het juiste profiel te kunnen kiezen. Ik zie daar alleen 2 Quatt profielen staan:
- Hybrid Outdoor Unit
- Hybrid Control Unit
Welke is nu de juiste? Weet iemand dat?
Ik wil graag een Tado thermostaat gebruiken, deze vind ik een stuk prettiger dan een T6. Ik heb daarvoor de Tado installateur app gedownload om het juiste profiel te kunnen kiezen. Ik zie daar alleen 2 Quatt profielen staan:
- Hybrid Outdoor Unit
- Hybrid Control Unit
Ik vermoed de Control Unit, lijkt me ook het meest logisch, ik zit nu te wachten op de plaatsingsdatum (1e grote betaling is gedaan) ga ook Tado gebruiken en zal hier posten wat het beste reageert.Mr_thebrown schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:29:
Ik heb gisteren een videogesprek gehad over de plaatsing van een Quatt. Was een positief gesprek en kreeg ook het gevoel dat er erg meegedacht werd.
- Hybrid Outdoor Unit
- Hybrid Control Unit
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Monteurs zijn hier nu bezig met de installatie. Gaat voorspoedig volgens mij, communicatie is wat lastig. Ze installeren de vuil/luchtafscheider die ik zelf heb voorzien, super fijn. Werkschakelaar wilden ze niet aan, begrijp ik ergens ook (moest nog geïnstalleerd worden). Ze trekken wel de elektrakabel door de dakdoorvoer, dan kan de werkschakelaar later nog aangesloten worden. Dat lijkt mij een kwestie van stekker van de Quatt kabel knippen en de boel aansluiten op de werkschakelaar, klopt dat?
ja, met adereindhulsjes kan deze zo in de werkschakelaar (die ze er bij mij keurig op gedaan hebben bij installatie tijdens aansluiten op de werkschakelaar (die ik zelf had voorbereid)LightningSky schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:22:
Monteurs zijn hier nu bezig met de installatie. Gaat voorspoedig volgens mij, communicatie is wat lastig. Ze installeren de vuil/luchtafscheider die ik zelf heb voorzien, super fijn. Werkschakelaar wilden ze niet aan, begrijp ik ergens ook (moest nog geïnstalleerd worden). Ze trekken wel de elektrakabel door de dakdoorvoer, dan kan de werkschakelaar later nog aangesloten worden. Dat lijkt mij een kwestie van stekker van de Quatt kabel knippen en de boel aansluiten op de werkschakelaar, klopt dat?
Heb het daarna wel los gehad om de kabel te geleiden in elektrapijp (grijs)
Top, thanks! Ik kon de werkschakelaar helaas nog niet voorbereiden, omdat de elektrakabel door hetzelfde gat als de Quatt leidingen moest.Heinemancp schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:31:
[...]
ja, met adereindhulsjes kan deze zo in de werkschakelaar (die ze er bij mij keurig op gedaan hebben bij installatie tijdens aansluiten op de werkschakelaar (die ik zelf had voorbereid)
Heb het daarna wel los gehad om de kabel te geleiden in elektrapijp (grijs)
Je hebt gelijk. Dank!Proton_ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:57:
Als het 20x2 is dan zal zo een kneladapter in een rechte koppeling wel voldoen denk ik? Dan heb je in ieder geval 1 merk
Volgens mij is bij de aanvoer en retour nu al een soortgelijke constructie toegepast, dus die kan je ook bestuderen.
Ik ben uiteindelijk toch voor die installatiestore gegaan. Na wat googlen zie ik een hoop positieve reviews. Ik vond er ook wat gereedschap dat ik toch nodig had. "Don't judge a webshop by the layout..."
En anders is de ramp ook te overzien :-)
Iemand die hier toevallig nog een antwoord op heeft? Denk dat i een beetje ondergesneeuwd is. 😆Kramerri schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:24:
Hey Mensen,
Even een vraagje in het algemeen, ik krijg over 2 weken het installatiegesprek en daar zal het dan ook wel ter sprake komen maar hier naast het zwembad zit het toch in mijn kop. De vraag:
Ik heb thuis overal vloerverwarming en 5 afzonderlijke thermostaten, elke slaapkamer, badkamer en woonkamer. Allemaal in mijn ogen basic Watts thermostaten. (Geen home vision systeem). Ik heb geen “slimme thermostaten”.
Cv ketel is een Intergas HRE 36/30, geen intergas zoneregeling 2 of 3 weg klep.
Heeft iemand een zelfde soort installatie en wel al een Quatt of ben ik straks aan de beurt en moet ik 5 slimme thermostaten aanschaffen?
Heb ik ook gedaan, was geen probleem.LightningSky schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:56:
[...]
Top, thanks! Ik kon de werkschakelaar helaas nog niet voorbereiden, omdat de elektrakabel door hetzelfde gat als de Quatt leidingen moest.
Ik heb een heel ander systeem dan jij, maar 5 thermostaten kan best lastig zijn icm met Quatt.Kramerri schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:47:
[...]
Iemand die hier toevallig nog een antwoord op heeft? Denk dat i een beetje ondergesneeuwd is. 😆
Ik denk dat ze je eerder vragen over te gaan naar 1 thermostaat dan dat ze je vragen om 5 slimme aan te schaffen.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Moet je een kenner naar laten kijken, de watts thermostaten zijn waarschijnlijk alleen een naregeling om de waterflow vanaf de vloer verdeler per ruimte te regelen. Hoe de ketel dan aangestuurt wordt is dan nog uit te zoeken, kan op basis zijn van een relais, of Delta T, (verschil tussen inkomend en uitgaand watertemp) etc. Daar zit de crux.Kramerri schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:47:
[...]
Iemand die hier toevallig nog een antwoord op heeft? Denk dat i een beetje ondergesneeuwd is. 😆
Achterin de bodemplaat van de Quatt zitten drie gaten (links, midden, rechts) waardoor (volgens de installateur) het water naar buiten verdwijnt. Afhankelijk van hoe waterpas het ding staat, komt het uit 1 of meerdere van die gaatjes, dus niet altijd exact in het midden.geerttttt schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:49:
Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W
Viel mij ook op. De Emat werkschakelaar heeft alleen onderop en bovenop kabeldoorvoerpunten.Vandread schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:38:
[...]
Ik ben een redelijke no-no maar een wartel naar boven laten wijzen op die hoofdschakelaar buiten lijkt me geen topper? Zeker zo'n wartel niet waar beetje water in kan gaan staan tussen kabel en wartel. Als het dan zo moet, beter met een wurgwartel.
De aansluiting onderop zijn in gebruik door de Quatts, dus alleen de aansluiting bovenop was nog beschikbaar.
De schakelaar met bijbehorende wartels zijn IP65 gekeurd en dankzij de rubber sluitringen zijn ze in principe waterdicht, maar misschien vul ik de wartel nog wel met wat extra kit.
Er zijn dopjes meegeleverd, waarmee je twee gaten afdopt en de derde kan je dan gebruiken voor de slang voor afvoer.Cella schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:56:
[...]
Achterin de bodemplaat van de Quatt zitten drie gaten (links, midden, rechts) waardoor (volgens de installateur) het water naar buiten verdwijnt. Afhankelijk van hoe waterpas het ding staat, komt het uit 1 of meerdere van die gaatjes, dus niet altijd exact in het midden.
als je dan toch bezig bent, in de Quatt zitten 3 wartels maar er worden er 2 gebruikt. In de 3e zit geen blinddop, dus dat is een open gat. Advies om daar toch even een blinddopje in te stoppen.MMBD schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:01:
[...]
Viel mij ook op. De Emat werkschakelaar heeft alleen onderop en bovenop kabeldoorvoerpunten.
De aansluiting onderop zijn in gebruik door de Quatts, dus alleen de aansluiting bovenop was nog beschikbaar.
De schakelaar met bijbehorende wartels zijn IP65 gekeurd en dankzij de rubber sluitringen zijn ze in principe waterdicht, maar misschien vul ik de wartel nog wel met wat extra kit.
De wartel voor de aansturing kabel is ook te grootHBO88 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:14:
[...]
als je dan toch bezig bent, in de Quatt zitten 3 wartels maar er worden er 2 gebruikt. In de 3e zit geen blinddop, dus dat is een open gat. Advies om daar toch even een blinddopje in te stoppen.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Als je die pakt, zie je ergens een alias 'commander in chief', Dus Ik heb die ook gebruiken.rvdgaag schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:54:
[...]
Ik vermoed de Control Unit, lijkt me ook het meest logisch, ik zit nu te wachten op de plaatsingsdatum (1e grote betaling is gedaan) ga ook Tado gebruiken en zal hier posten wat het beste reageert.
Bedank. Inderdaad regelen ze alleen de waterflow middels motortjes op de verdeler naar de kamers. Dit is het idee wat er nu zit, maar dan met 5 zones en zonder pomp want dit levert de ketel:rvdgaag schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:40:
[...]
Moet je een kenner naar laten kijken, de watts thermostaten zijn waarschijnlijk alleen een naregeling om de waterflow vanaf de vloer verdeler per ruimte te regelen. Hoe de ketel dan aangestuurt wordt is dan nog uit te zoeken, kan op basis zijn van een relais, of Delta T, (verschil tussen inkomend en uitgaand watertemp) etc. Daar zit de crux.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QiGSj9LrxRj9nJn8mlaipeum.jpg?f=user_large)
Dan moet ik maar even afwachten op het installatiegesprek, hopelijk ziet die man het zo met beeldbellen. Bedankt!
[ Voor 18% gewijzigd door Kramerri op 20-06-2023 20:55 ]
Als je maar vooraf je zekering (installatieautomaat) van die groep uitzet (van de electrakabel), fase en nul niet verwisselen. De aarde gewoon doorlussen.LightningSky schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:22:
Even een vraag, waarom wil jij 5 slimme thermostaten hebben?Kramerri schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:47:
[...]
Bedenk dat een warmtepomp een heel ander systeem is dan een cv ketel, daar is dus ook een hele andere soort aansturing nodig, dat verklaart ook waarom bij Quatt met bepaalde merken thermostaten zo veel problemen zijn.
Als je te veel dicht zet kan hij zijn warmte niet meer kwijt, daarom zijn zone regelingen bij de quatt juist zo problematisch.
Je kunt wel thermostatische radiatorkranen gebruiken zolang er voldoende doorstroming is.
Edit: sorry had je laatste bericht nog niet gezien, ben bang dat Quatt hieraan niet wil beginnen, kan de controller geloof ik gewoon niet aan of zijn dat vast ingestelde afsluiters die met vaste instellingen werken, want anders zou de temp. Voeler in de desbetreffende kamer moeten hangen.
Wat ik aan dat systeem dan ook nog niet zo goed snap (sorry, zal ook aan mij liggen) hoe communiceren deze dan met een cv, want die wil eigenlijk toch geen 5 verschillende warmteaanvragen krijgen, met een warmtepomp is dat eigenlijk het zelfde, zit daar dan niet nog een centrale aansturing ( zeg maar master thermostaat) aan die de eigenlijke communicatie met de cv/wp gaat overnemen en zijn deze regelsystemen per zone eigenlijk autonoom met een soort aan/uit communicatie richting centrale thermostaat?
[ Voor 35% gewijzigd door MacD007 op 21-06-2023 06:06 ]
Het systeem zijn 5 zone’s naar 1 kastje toe die 1 signaal geeft naar de ketel. Die pompt het systeem vol en de kanalen die open staan, omdat die vragen, krijgen warm water. (Waarbij 1 extra zone permanent in een bepaalde stand kan, de hal, die wordt niet geregeld door een thermostaat.) Het is kort door de bocht 5 aan/uit thermostaten die samen 1 signaal worden voor de cv en deze gaat dan leveren. Op de site van Watts kom je er niet echt uit. De verdelers zijn ideaal voor een wp en het systeem zou dat ook moeten zijn, alleen worden er geen merken benoemd en zegt de man aan de telefoon “Quatt?”. Plugwise heeft een zelfde idee qua systeem alleen hangt daar een slimme thermostaat aan waar nog gedoe mee is.MacD007 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:25:
[...]
Even een vraag, waarom wil jij 5 slimme thermostaten hebben?
Bedenk dat een warmtepomp een heel ander systeem is dan een cv ketel, daar is dus ook een hele andere soort aansturing nodig, dat verklaart ook waarom bij Quatt met bepaalde merken thermostaten zo veel problemen zijn.
Als je te veel dicht zet kan hij zijn warmte niet meer kwijt, daarom zijn zone regelingen bij de quatt juist zo problematisch.
Je kunt wel thermostatische radiatorkranen gebruiken zolang er voldoende doorstroming is.
Edit: sorry had je laatste bericht nog niet gezien, ben bang dat Quatt hieraan niet wil beginnen, kan de controller geloof ik gewoon niet aan of zijn dat vast ingestelde afsluiters die met vaste instellingen werken, want anders zou de temp. Voeler in de desbetreffende kamer moeten hangen.
Wat ik aan dat systeem dan ook nog niet zo goed snap (sorry, zal ook aan mij liggen) hoe communiceren deze dan met een cv, want die wil eigenlijk toch geen 5 verschillende warmteaanvragen krijgen, met een warmtepomp is dat eigenlijk het zelfde, zit daar dan niet nog een centrale aansturing ( zeg maar master thermostaat) aan die de eigenlijke communicatie met de cv/wp gaat overnemen en zijn deze regelsystemen per zone eigenlijk autonoom met een soort aan/uit communicatie richting centrale thermostaat?
Ik zal mijn gesprek met Jermaine van Quatt even moeten afwachten denk ik.
Het antwoord van Quatt kennen we al: nee.
Dus gewoon eruit snoeien, heeft toch weinig toegevoegde waarde.
En als permanente open groep is je hal ook fout. Tenzij die >50m2 is.
Quatt werkt niet goed met Tado. Ik zou toch voor de T6 gaan, totdat Quatt én Tado zelf aangeven dat ze 100% compatible met elkaar zijn.Mr_thebrown schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:29:
- Hybrid Outdoor Unit
- Hybrid Control Unit
Recente updates geven toch echt aan dat het inmiddels wel wat beter werkt, ook met Honeywell Evohome.jzoin2 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:18:
[...]
Quatt werkt niet goed met Tado. Ik zou toch voor de T6 gaan, totdat Quatt én Tado zelf aangeven dat ze 100% compatible met elkaar zijn.
Punt blijft wel dat alles dat "niet standaard" is, door Quatt meteen wordt bestempeld als "kan niet", "ondersteunen we niet", etc.
Dat is uiteraard hun goed recht.
Maar ik vind persoonlijk die zone regeling toch ook wel fijn om te hebben. Ik heb alle radiatoren verwijderd en alles op vloerverwarming gemaakt. Maar als ik in de winter beneden zit en de woonkamer wat wil verwarmen, vind ik het niet logisch dat dan alles boven ook mee moet verwarmen. Vroeger draaide ik dan de radiator dicht, nu draai ik het kraantje van de vloerverwarming dicht.
De stap erna is uiteraard dat die slaapkamer eventueel wel zijn eigen vraag mag hebben, dus dan introduceer je een thermostaat, aka, een voeler + een gewenste temperatuur instelling. Die hoeft niet rechtstreeks tegen de ketel te zeggen dat er iets moet gebeuren, dat kan ook prima met een man in the middle zoals een opentherm gateway of de Quatt CiC. Of beide.
Op dit moment hangt mijn aanvraag ook vast op dit principe: Ik heb geen Tado / Evohome (vind ik heel dure systemen voor wat ze doen). Ik heb een zelfbouw systeem met ESP's en thermische motoren (die je ook vindt bij Honeywell Evohome bijv.). Quatt zegt gewoon heel zwart-wit "Dit ondersteunen we niet". Maar ze willen ook geen details geven over wat ze dan wel ondersteunen.
Mijn aanvraag hangt ook gedeeltelijk vast door het (vrijwel zeker) gebrek aan ondersteuning voor koeling en de onzekerheden over de full electric oplossing. Maar dat ligt bij mij.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Naja we wachten Quatt wel af, “weinig waarde” kan je weinig mee. Elke kamer kan zelf zijn gevraagde temperatuur tegelen, werkt beter en zuiniger dan veel andere systemen. Alleen een warmtepomp is dus even afwachten hoe dit erop reageert. Veel dat je ziet hier is mensen met alleen boven en alleen beneden regeling of radiator knoppen gekoppeld aan een slimme thermostaat. Hoopte dat iemand hier eenzelfde systeem had.bbbrumbrum schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 06:38:
Het antwoord van Quatt kennen we al: nee.
De permanente groep, betreft gewoon een afsluitdop die je zelf open/dicht of op een gewenste stand vast kan zetten. Dat is niet goed of fout, alleen niet zuinig als je hem open laat staan. Bij mij staat die gewoon dicht want de leidingen van de kamers warmen de hal genoeg op.
dit is toch wel klassiek 'CV ketel denken', gezien dit bij een CV ketel geen probleem is omdat die met 60-80 graden water temperatuur elke ruimte binnen een kwartier op temperatuur kan hebben. Echter gaat dit met een warmtepomp niet op, die kan dat simpel weg niet.Tanuki schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:57:
[...]
Maar als ik in de winter beneden zit en de woonkamer wat wil verwarmen, vind ik het niet logisch dat dan alles boven ook mee moet verwarmen. Vroeger draaide ik dan de radiator dicht, nu draai ik het kraantje van de vloerverwarming dicht.
Met een warmtepomp is alle warmte binnen de geisoleerde schil nuttig: hoe minder koudeval je van beneden naar boven hebt, hoe lager de aanvoertemperatuur & des te hoger de COP/efficientie. Ja, meer radiatoren open zorgen ervoor dat je meer warmteafgifte (thermisch) hebt, maar door hogere COP kan het je minder kosten (elektrisch). Daarnaast is om te zorgen dat alles op temperatuur kan komen, goed waterzijdig inregelen van belang, dit is naar alle waarschijnlijkheid goedkoper en werkt beter met een warmtepomp dan alles naregelen.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
wat @bbbrumbrum probeert te zeggen (denk ik), is dat een warmtepomp met een heel ander principe werkt dan een CV ketel.Kramerri schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:08:
[...]
Naja we wachten Quatt wel af, “weinig waarde” kan je weinig mee. Elke kamer kan zelf zijn gevraagde temperatuur tegelen, werkt beter en zuiniger dan veel andere systemen. Alleen een warmtepomp is dus even afwachten hoe dit erop reageert. Veel dat je ziet hier is mensen met alleen boven en alleen beneden regeling of radiator knoppen gekoppeld aan een slimme thermostaat. Hoopte dat iemand hier eenzelfde systeem had.
De permanente groep, betreft gewoon een afsluitdop die je zelf open/dicht of op een gewenste stand vast kan zetten. Dat is niet goed of fout, alleen niet zuinig als je hem open laat staan. Bij mij staat die gewoon dicht want de leidingen van de kamers warmen de hal genoeg op.
Een warmtepomp moet ten alle tijden zijn minimale warmte-afgifte kwijt kunnen, waardoor er een bepaalde hoeveelheid radiatoren / vvw altijd open moet staan (1 radiator in een hal is normaal gesproken niet genoeg). Doe je dit niet, dan gaat de warmtepomp pendelen waardoor de compressor sneller slijt en je dus de levensduur verkleind.
zie ook mijn andere post hierboven, maar "Elke kamer kan zelf zijn gevraagde temperatuur tegelen, werkt beter en zuiniger dan veel andere systemen" is misschien waar voor een CV ketel, maar niet voor een warmtepomp, of is elke kamer los van elkaar geisoleerd?
En dat kastje, werkt dat met aan/uit of met OT of een ander protocol? Kun je de cic ook aan/uit aansturen?Kramerri schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 06:35:
[...]
Het systeem zijn 5 zone’s naar 1 kastje toe die 1 signaal geeft naar de ketel. Die pompt het systeem vol en de kanalen die open staan, omdat die vragen, krijgen warm water. (Waarbij 1 extra zone permanent in een bepaalde stand kan, de hal, die wordt niet geregeld door een thermostaat.) Het is kort door de bocht 5 aan/uit thermostaten die samen 1 signaal worden voor de cv en deze gaat dan leveren. Op de site van Watts kom je er niet echt uit. De verdelers zijn ideaal voor een wp en het systeem zou dat ook moeten zijn, alleen worden er geen merken benoemd en zegt de man aan de telefoon “Quatt?”. Plugwise heeft een zelfde idee qua systeem alleen hangt daar een slimme thermostaat aan waar nog gedoe mee is.
Ik zal mijn gesprek met Jermaine van Quatt even moeten afwachten denk ik.
Ja ik heb Tado beneden (vloerverwarming) en een Tado boven (1ste en zolderverdieping) met zoneregeling. Alle radiatoren een slimme thermostaatknop van Tado - toen ik met Quatt in gesprek ging gaven ze al - we zijn nog niet zover.
Tanuki schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:57:
[...]
Recente updates geven toch echt aan dat het inmiddels wel wat beter werkt, ook met Honeywell Evohome.
Punt blijft wel dat alles dat "niet standaard" is, door Quatt meteen wordt bestempeld als "kan niet", "ondersteunen we niet", etc.
Dat is uiteraard hun goed recht.
Maar ik vind persoonlijk die zone regeling toch ook wel fijn om te hebben. Ik heb alle radiatoren verwijderd en alles op vloerverwarming gemaakt. Maar als ik in de winter beneden zit en de woonkamer wat wil verwarmen, vind ik het niet logisch dat dan alles boven ook mee moet verwarmen. Vroeger draaide ik dan de radiator dicht, nu draai ik het kraantje van de vloerverwarming dicht.
De stap erna is uiteraard dat die slaapkamer eventueel wel zijn eigen vraag mag hebben, dus dan introduceer je een thermostaat, aka, een voeler + een gewenste temperatuur instelling. Die hoeft niet rechtstreeks tegen de ketel te zeggen dat er iets moet gebeuren, dat kan ook prima met een man in the middle zoals een opentherm gateway of de Quatt CiC. Of beide.
Op dit moment hangt mijn aanvraag ook vast op dit principe: Ik heb geen Tado / Evohome (vind ik heel dure systemen voor wat ze doen). Ik heb een zelfbouw systeem met ESP's en thermische motoren (die je ook vindt bij Honeywell Evohome bijv.). Quatt zegt gewoon heel zwart-wit "Dit ondersteunen we niet". Maar ze willen ook geen details geven over wat ze dan wel ondersteunen.
Mijn aanvraag hangt ook gedeeltelijk vast door het (vrijwel zeker) gebrek aan ondersteuning voor koeling en de onzekerheden over de full electric oplossing. Maar dat ligt bij mij.
Tegen mij werd gezegd dat 1 enkele Tado thermostaat werkt. Als je een V3 thermostaat of nieuwer hebt werken slimme radiatorknoppen ook. Dat Tado niet werkt is dus achterhaalde info
Dat kan ik dus nergens vinden en hun kunnen mij ook niet meer vertellen dan hun foldertjes. Daarin staat dat je de warmtepomp erop aansluit, maar welk protocol wordt nergens benoemd.MacD007 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:17:
[...]
En dat kastje, werkt dat met aan/uit of met OT of een ander protocol? Kun je de cic ook aan/uit aansturen?
Plan B zou alles vervangen voor Plugwise Koen met Adam zijn, maar 1000 euro verder ben je dan.
[ Voor 10% gewijzigd door Kramerri op 21-06-2023 10:22 ]
Quatt vertelde mij juist dat de Tado nu een geschikte optie is inplaats van de Lyric T6 en net zo goed werkt.jzoin2 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:18:
[...]
Quatt werkt niet goed met Tado. Ik zou toch voor de T6 gaan, totdat Quatt én Tado zelf aangeven dat ze 100% compatible met elkaar zijn.
It's All In The "Mix"
Klopt, ik heb recent wel een vraag bij Quatt neergelegd over hoe tado nu precies optimaal werkt met Quatt. Met of zonder slimme radiator knoppen.
Verder nog een kleine update: vanmorgen was het 24.5 in de woonkamer. M.a.w. ik heb de Quatt installatie kunnen testen en het werkt. CV bleef uit, 1 Quatt ging keurig aan en watertemp steeg. Flow 800-900 l/u
Verder nog een kleine update: vanmorgen was het 24.5 in de woonkamer. M.a.w. ik heb de Quatt installatie kunnen testen en het werkt. CV bleef uit, 1 Quatt ging keurig aan en watertemp steeg. Flow 800-900 l/u
Ik weet nu al het antwoord van Quatt. Wat weet je niet het protocol, ja dan kan het echt niet.Kramerri schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:36:
[...]
Dat kan ik dus nergens vinden en hun kunnen mij ook niet meer vertellen dan hun foldertjes. Daarin staat dat je de warmtepomp erop aansluit, maar welk protocol wordt nergens benoemd.
Plan B zou alles vervangen voor Plugwise Koen met Adam zijn, maar 1000 euro verder ben je dan.
En eigenlijk zit daar ook wel een waarheid in, als iets met elkaar wilt laten communiceren is het wel zo belangrijk dat je afspreekt hoe je dat gaat doen, dat is met spraak al belangrijk, maar met analoge of digitale communicatie is het essentieel.
Dus zou ik bij dat merk maar eens gaan navragen welke taal hun ding spreekt.
Wat je ook kunt doen is bij je cv ketel kijken hoe het binnenkomt, veelal zijn er specifieke ingangen voor de beschikbare protocollen, dus ook even in de handleiding van je cv kijken en dan kijken waar hij op aangesloten zit.
Is het een aan/uit ingang, dan kun je er van uitgaan dat het mogelijk aan/uit is.
Het is maar een tip.
Ik heb meegedaan tijdens de tests met Tado en Quatt. Zelf had ik geen radiatorknop maar ik begrijp dat die functionaliteit ook getest is en dat de noodzakelijke aanpassingen zijn gedaan. Met en zonder radiatorknop zou volgens de Tado-developer waar ik contact mee had goed moeten werken.thoomie schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:26:
Klopt, ik heb recent wel een vraag bij Quatt neergelegd over hoe tado nu precies optimaal werkt met Quatt. Met of zonder slimme radiator knoppen.
Thanks, daar heb ik wat aan. Zal eens gaan neuzen bij de ketel.MacD007 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:00:
[...]
Ik weet nu al het antwoord van Quatt. Wat weet je niet het protocol, ja dan kan het echt niet.
En eigenlijk zit daar ook wel een waarheid in, als iets met elkaar wilt laten communiceren is het wel zo belangrijk dat je afspreekt hoe je dat gaat doen, dat is met spraak al belangrijk, maar met analoge of digitale communicatie is het essentieel.
Dus zou ik bij dat merk maar eens gaan navragen welke taal hun ding spreekt.
Wat je ook kunt doen is bij je cv ketel kijken hoe het binnenkomt, veelal zijn er specifieke ingangen voor de beschikbare protocollen, dus ook even in de handleiding van je cv kijken en dan kijken waar hij op aangesloten zit.
Is het een aan/uit ingang, dan kun je er van uitgaan dat het mogelijk aan/uit is.
Het is maar een tip.
Bij een Tado V3 of nieuwer werken de knoppen ook gezien dit bericht:Timmy schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:51:
[...]
Ik heb meegedaan tijdens de tests met Tado en Quatt. Zelf had ik geen radiatorknop maar ik begrijp dat die functionaliteit ook getest is en dat de noodzakelijke aanpassingen zijn gedaan. Met en zonder radiatorknop zou volgens de Tado-developer waar ik contact mee had goed moeten werken.
Overigens zijn Tado knoppen tegenwoordig geschikt. Uit mijn hoofd weet ik niet meer of u deze knoppen ook heeft.
Hiervoor zijn wel de volgende twee dingen vereist:
- Versie Tado is V3+
- bypass aanwezig in het systeem
Wanneer u geen knoppen heeft is de bypass niet noodzakelijk zo lang u minimaal drie radiatoren altijd open heeft.
Je kunt tado heel eenvoudig boven de 25 graden laten verwarmen hoor. Even de temperatuurcompensatie aanpassen en hij denkt dat het kouder is dan het is. Dat kan tot -9.9 gradenthoomie schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:26:
Ik heb vandaag mijn technische rapport ontvangen! Spannend! Hopen dat ze snel kunnen installeren, al doet quatt nu toch niks.
Ik dacht een bericht van een andere tweaker te hebben gelezen dat dit alsnog niet werkte omdat de CiC ook de buiten temp in de gaten heeft en dus niet aan ging.Tonkey schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:46:
[...]
Je kunt tado heel eenvoudig boven de 25 graden laten verwarmen hoor. Even de temperatuurcompensatie aanpassen en hij denkt dat het kouder is dan het is. Dat kan tot -9.9 graden
En dat werkt dus gewoon, net getest.
Stukje extra info, bij een 8kw installatie gaan de Quatts alternerend aan bij lage last. Ik start e.e.a. nu voor de 2e keer en nu gaat nr. 2 aan, waar eerst alleen 1 aan ging.
[ Voor 18% gewijzigd door thoomie op 21-06-2023 21:51 ]
Met bypass bedoel je op de verdeler voor de vloerverwarming?Paul_Heineman10 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:38:
[...]
Bij een Tado V3 of nieuwer werken de knoppen ook gezien dit bericht:
Overigens zijn Tado knoppen tegenwoordig geschikt. Uit mijn hoofd weet ik niet meer of u deze knoppen ook heeft.
Hiervoor zijn wel de volgende twee dingen vereist:
- Versie Tado is V3+
- bypass aanwezig in het systeem
Wanneer u geen knoppen heeft is de bypass niet noodzakelijk zo lang u minimaal drie radiatoren altijd open heeft.
Wij hebben net vloerverwarming laten aanleggen met een bypass op de de verdeler voor als de Quatt geïnstalleerd is, moeten we dan de radiatoren boven nog open zetten voor de Tado lijkt me niet toch?
It's All In The "Mix"
Klopt, kost 100,-bbbrumbrum schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:09:
Quatt installeerd zelf toch ook een bypass?
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Hier maandag digitale intake. Quattnr: 63**
Ben razend benieuwd
Ben razend benieuwd
Ik volg je verhaal, maar mijn punt heeft weinig met "CV ketel denken" te maken: Ik wil daadwerkelijk die warmtevraag van de woonkamer goed benutten en niet onnodig de slaapkamer (waar wellicht overdag een baby slaapt) ook warm stoken. En andersom: Als ik boven in de slaapkamer zit te werken, dan hoeft niet het hele huis warm te zijn, of toch in ieder geval niet zo warm als die slaapkamer waar ik ben. Het zijn andere ruimtes, die hebben een andere vraag. Onder andere vanwege de functie van de ruimte, maar ook vanwege het gebruik ervan + het feit of er een persoon is ja of nee.Toby-Wan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:08:
[...]
dit is toch wel klassiek 'CV ketel denken', gezien dit bij een CV ketel geen probleem is omdat die met 60-80 graden water temperatuur elke ruimte binnen een kwartier op temperatuur kan hebben. Echter gaat dit met een warmtepomp niet op, die kan dat simpel weg niet.
Met een warmtepomp is alle warmte binnen de geisoleerde schil nuttig: hoe minder koudeval je van beneden naar boven hebt, hoe lager de aanvoertemperatuur & des te hoger de COP/efficientie. Ja, meer radiatoren open zorgen ervoor dat je meer warmteafgifte (thermisch) hebt, maar door hogere COP kan het je minder kosten (elektrisch). Daarnaast is om te zorgen dat alles op temperatuur kan komen, goed waterzijdig inregelen van belang, dit is naar alle waarschijnlijkheid goedkoper en werkt beter met een warmtepomp dan alles naregelen.
Zwart-wit gezien kun je prima de hele dag naar je vloerverwarming verdeler op en neer lopen en de kraantjes open en dicht draaien. Dat effect is grofweg hetzelfde.
Ik geloof best dat het hele huis op 21 graden stoken en ook zo houden voor de warmtepomp beter is, maar aan de andere kant, ik vind het onzin dat het hele huis zo warm moet zijn, zeker als je ook ziet dat slapen idealiter in een ruimte met een temperatuur tussen 16 en 18 graden gebeurt.
Vroeger draaiden we ook gewoon radiatoren open en dicht. Waarom zou dat nu niet meer kunnen?
Voor mij gaat het meer om comfort dan om kosten e.d.
Het nieuwbouwhuis van een vriend van mij is ook opgeleverd met een warmtepomp en buffervat e.d. Hij heeft ook temperatuurregeling per ruimte. Waarom kan het daar dan wel? Daar gaat de hele dag door het kraantje open / dicht op zijn vloerverwarming verdeler. Is een systeem van Itho.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Het kan (of hoeft) bij nieuwbouw ook niet. Juist niet. Groot deel van die installaties werkt ook maar half, hoop voor hem dat ze iig de volledige benedenverdieping open hebben staan.
De reden dat het geplaatst word is een of andere vage bepaling in bouwbesluit die de verkopers van dergelijke systemen erin gelobbyed hebben.
Daarnaast, beetje vloerverwarming werkt helemaal niet vraaggestuurd, duurt veel te lang voordat zo/n ruimte is opgewarmd.
Als je dat wilt, kun je beter in die ruimtes fancoils ophangen.
Zuiniger is het sowieso niet, goed voor de WP is het ook niet.
Verschil in warmtevraag tussen de ruimtes dien je waterzijdig in te regelen.
De reden dat het geplaatst word is een of andere vage bepaling in bouwbesluit die de verkopers van dergelijke systemen erin gelobbyed hebben.
Daarnaast, beetje vloerverwarming werkt helemaal niet vraaggestuurd, duurt veel te lang voordat zo/n ruimte is opgewarmd.
Als je dat wilt, kun je beter in die ruimtes fancoils ophangen.
Zuiniger is het sowieso niet, goed voor de WP is het ook niet.
Verschil in warmtevraag tussen de ruimtes dien je waterzijdig in te regelen.
De "en buffervat e.d." is hier de crux, dat geeft meer opties ten aanzien van naregeling. Daarnaast zal hij gegarandeerd minder besparen dan mogelijk zou zijn geweest zonderTanuki schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:41:
[...]
Het nieuwbouwhuis van een vriend van mij is ook opgeleverd met een warmtepomp en buffervat e.d. Hij heeft ook temperatuurregeling per ruimte. Waarom kan het daar dan wel? Daar gaat de hele dag door het kraantje open / dicht op zijn vloerverwarming verdeler. Is een systeem van Itho.
Quatt levert geen buffervat + extra pompen etc, dus zal je niet alles onder een naregeling mogen hebben.
als kosten je niet uitmaken en je meer uit bent op het comfort kan je prima wat naregeling hebben, maar dan moet je je ook realiseren dat een pendelende warmtepomp het gevolg is van je eigen stook-wensen & -gedrag en dat het niet aan de warmtepomp ligt.
ter beeld vorming, om de zoveel tijd komt 'de warmtepomp' weer negatief in het nieuws: teveel stroom verbruik, krijgt niet warm etc. Dit heeft doorgaans weinig te maken met de warmtepomp zelf, maar meer met stookgedrag, te weinig / slechte afgifte, teveel naregeling, etc. Ofwel probleem ligt of bij de installateur of de gebruiker en niet bij de warmtepomp.
Zou wellicht de warmtepomp van DeWarmte een beter alternatief zijn voor mij dan? Die heeft 6 kw vermogen.MacD007 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:04:
[...]
Bij een verbruik van circa 1000-1100 m3 gas heb je met een 4 kW warmtepomp gewoon vermogen te weinig.
Kijk maar even op het tabelletje bij het forum “ ik wil een warmtepomp “
https://tweakers.net/i/Vd...TaR6IjV1.jpg?f=user_large
Daar vind je bij 1450 m3 verbruik (inclusief SWW) een benodigd vermogen van 7,5 kW, die heb je dus met een Quatt dus niet (heb je dus eigenlijk een dubbele nodig) maar die kan dan weer geen SWW.
Je zou kunnen kijken naar een 8 kW en hopen dat je later het vermogen wat je nu over zou hebben dan via een upgrade voor SWW kunt gebruiken, of deze echter door Quatt aangeboden gaat worden is op dit moment gewoon onbekend.
Een ander nadeel is meer lawaai (van 55 dB naar 58 dB) en daardoor mogelijk problemen met plaatsing (voldoet dan mogelijk niet meer aan de regelgeving) en beschikbare plaats.
Dus even terugrekenen (in de tabel staat ook een 5 kW, doordat hier echter ook het SWW in mee is verwerkt en SWW normaal een iets slechtere COP heeft tegenover puur verwarming zul je grof rond 25% nog te kort komen. Mogelijk als je niet te hoge ruimtetemperatuur gebruikt (bv 19 ipv 21) dat je rond de 80% kunt komen.
Quatt hanteert geloof ik eerder lagere cijfers, voor het geval dat het tegenvalt.
Vergeet niet, het blijft een hybride van een redelijk klein vermogen, 4 kW is gewoon niet zo veel, jou cv heeft een heel stuk meer vermogen.
Louzy#2475
Je zou kunnen informeren, echter DeWarmte heeft tot dusver geen data / resultaten gepresenteerd over de presataties onder 0 nul graden. (eigenlijk geven ze alleen vermogen & COP data bij buitentemperatuur van +7 graden)louzy82 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:40:
[...]
Zou wellicht de warmtepomp van DeWarmte een beter alternatief zijn voor mij dan? Die heeft 6 kw vermogen.
Heb de cijfers zo niet paraat, maar de Quatt doet meer dan de 4kW, en deWarmte minder dan die 6 die ze opgeven. En zonder SWW zit je heel aardig in de buurt, zoniet helemaal binnen wat die tabel opgeeft. Daarnaast het is een hybride, voorlopig heb je CV als backup, mocht je later fullelectric gaan dan heb je met een 2kW straalkacheltje if hell freezes over (week lang -10) ook voldoende reserve.louzy82 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:40:
[...]
Zou wellicht de warmtepomp van DeWarmte een beter alternatief zijn voor mij dan? Die heeft 6 kw vermogen.
Of gewoon nog wat meer isoleren.
Als ik het zo lees heb ik het vermoeden dat je bedoeld dat je een stukje betegeling weg laat zodat het water direct de aarde in kan zakken? Ik vermoed dat de grindvakken worden aangeraden tegen bevriezen.geerttttt schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:49:
De (tuin)aarde bevriest bij lage temperaturen en dan kan je condenswater niet meer weg en krijg je een mooie ijsbaan.
Grind is poreus en daar kan het water dus makkelijk door weglopen, en de aarde die er onder zit wordt door de grindlaag geisoleerd zodat deze minder snel bevriest.
Dat is tenminste mijn inschatting waarom er grind aangeraden wordt.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Die kan je wel vinden:Toby-Wan schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:48:
[...]
Je zou kunnen informeren, echter DeWarmte heeft tot dusver geen data / resultaten gepresenteerd over de presataties onder 0 nul graden. (eigenlijk geven ze alleen vermogen & COP data bij buitentemperatuur van +7 graden)
:strip_exif()/f/image/wJxOeiiAIMh0CZIO8JNfvs71.jpg?f=fotoalbum_large)
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Bedenk wel dat die tabellen uitgaan benodigd vermogen voor full electric, ofwel van het gas af gaan.louzy82 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:40:
[...]
Dus bij buiten -10graden moet je je huis warm kunnen krijgen.
De Quatt is hybride, dus als het echt koud is springt de CV bij (dat is het hele idee achter hybride). Over het algemeen kun je het grootste deel met de hybride warmtepomp doen, de rest met de CV.
Dus (naar mijn mening) is de Quatt qua vermogen prima geschikt om in jouw situatie het gasverbruik aanzienlijk omlaag te brengen.
Begin me nu toch wel zorgen te maken qua communicatie. krijg dit nu als voorstel voor de route...
:fill(white):strip_exif()/f/image/sv6cfeKFQMEyctWP2nECHMUn.png?f=user_large)
Verder is alles lastig of kan niet, zonder argumentatie. Blijven sturen op 4kW ipv 8.
Zo, frustratie kwijt
. Reset... opnieuw proberen..
:fill(white):strip_exif()/f/image/sv6cfeKFQMEyctWP2nECHMUn.png?f=user_large)
Verder is alles lastig of kan niet, zonder argumentatie. Blijven sturen op 4kW ipv 8.
Zo, frustratie kwijt
zoals reeds eerder gezegt, vroeger had je een CV, daar kon dat prima, een warmtepomp werkt gewoon heel anders, dus een één op één werkwijze zit naar een wisseling naar een warmtepomp gewoon niet in, je zult moeten omdenken, wil je dat niet, koop dan ook geen warmtepomp.Tanuki schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:41:
[...]
Ik volg je verhaal, maar mijn punt heeft weinig met "CV ketel denken" te maken: Ik wil daadwerkelijk die warmtevraag van de woonkamer goed benutten en niet onnodig de slaapkamer (waar wellicht overdag een baby slaapt) ook warm stoken. En andersom: Als ik boven in de slaapkamer zit te werken, dan hoeft niet het hele huis warm te zijn, of toch in ieder geval niet zo warm als die slaapkamer waar ik ben. Het zijn andere ruimtes, die hebben een andere vraag. Onder andere vanwege de functie van de ruimte, maar ook vanwege het gebruik ervan + het feit of er een persoon is ja of nee.
Zwart-wit gezien kun je prima de hele dag naar je vloerverwarming verdeler op en neer lopen en de kraantjes open en dicht draaien. Dat effect is grofweg hetzelfde.
Ik geloof best dat het hele huis op 21 graden stoken en ook zo houden voor de warmtepomp beter is, maar aan de andere kant, ik vind het onzin dat het hele huis zo warm moet zijn, zeker als je ook ziet dat slapen idealiter in een ruimte met een temperatuur tussen 16 en 18 graden gebeurt.
Vroeger draaiden we ook gewoon radiatoren open en dicht. Waarom zou dat nu niet meer kunnen?
Uit je hele verhaal merk ik dat dit nog niet helemaal bij jou is doordrongen (ik bedoel dat ook niet negatief, dat zie je bij een heleboel mensen, het is net als van een benzineauto naar een EV te gaan, het zijn beide auto's maar het werkt toch een stuk anders, even snel bijtanken zit er bij een EV dus niet in, dat zelfde heb je met een warmtepomp, even snel ergens warmte naar toe brengen word een stuk lastiger, dat duurt bij een warmtepomp gewoon wat langer, zit in de aard van het beestje, daarom is deze ook zo zuinig.
Ook met een warmtepomp kun je prima comfort krijgen, alleen werkt dat gewoon op een andere manier.Voor mij gaat het meer om comfort dan om kosten e.d.Tenzij het hele ding natuurlijk compleet haaks staat op hoe een warmtepomp werkt.
Juist, het toverwoord heet bij je vriend "Buffervat", en wat blijkt dat heeft een Quatt dus niet.Het nieuwbouwhuis van een vriend van mij is ook opgeleverd met een warmtepomp en buffervat e.d. Hij heeft ook temperatuurregeling per ruimte. Waarom kan het daar dan wel? Daar gaat de hele dag door het kraantje open / dicht op zijn vloerverwarming verdeler. Is een systeem van Itho.
De taak van dat buffervat is om de warmte die de warmtepomp niet in het systeem kwijt kan dit dan aan het buffervat kwijt te kunnen, natuurlijk is dat ook beperkt, afhankelijk van de grote van het buffervat.
In jou geval, zou het niet handiger zijn om:
- je benedenverdieping in iedergeval op een bepaalde minimum temperatuur te houden - dus wel afgifte via dat deel van het systeem.
- en/of voor de tijd dat je boven zit te werken dit via bv IR panelen op te lossen, deze hebben wel maar COP 1, als dat echter niet al te lang (tijdsduur) is heeft dat mogelijk voordelen, ander voordeel is dat niet de hele ruimte verwarmt hoeft te worden dus ook minder nodig.
Juist, daarom zou je eigenlijk onder het afvoerdeel een dieper stukje (onder de vorstgrens (circa min 60cm) moeten graven (zeker bij leemgronden) en dat met sand op te vullen zodat het water weg kan lopen tot onder de vorstgrens. maak dat stuk ook voldoende groot (circa 20 bij 20 cm).onlinaius schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:26:
[...]
Als ik het zo lees heb ik het vermoeden dat je bedoeld dat je een stukje betegeling weg laat zodat het water direct de aarde in kan zakken? Ik vermoed dat de grindvakken worden aangeraden tegen bevriezen.
De (tuin)aarde bevriest bij lage temperaturen en dan kan je condenswater niet meer weg en krijg je een mooie ijsbaan.
Grind is poreus en daar kan het water dus makkelijk door weglopen, en de aarde die er onder zit wordt door de grindlaag geisoleerd zodat deze minder snel bevriest.
Dat is tenminste mijn inschatting waarom er grind aangeraden wordt.
Ik begrijp niet waarom de wens bestaat is om per ruimte te kunnen verwarmen, als het min of meer even duur is om het in je gehele woning continu 21 graden (of een andere temperatuur) te houden. Sta je midden in de nacht op, is het heerlijk aangenaam in de gang, wc en badkamer. Wil je toevallig eens een dag extreem vroeg ochtend beginnen op je thuiskantoor, is het al aangenaam. Je hoeft dus nooit meer bezig te zijn met temperatuur regelen, dat is toch maximaal comfort?
Een iets koelere slaapkamer kun je natuurlijk prima regelen door de vloerverwarming verdeler structureel iets meer te knijpen voor die ruimten.
Een iets koelere slaapkamer kun je natuurlijk prima regelen door de vloerverwarming verdeler structureel iets meer te knijpen voor die ruimten.
[ Voor 3% gewijzigd door RVE_NL op 22-06-2023 15:15 ]
Offerte hier ook binnen, moest nog een bypass en steiger bij, dat was dus +380€. Wij gebruikten de afgelopen jaren "maar" 700kuub gas. Daarom komt de besparing maar uit op 170€ per jaar minimaal. Uiteraard hebben we nog wel af overproductie qua zonnepanelen 400-800kwh. Dus de besparing zal nog wel iets meer worden.
installatie check was zo gedaan, nog geen 20 minuten. Nu even nachtje over slapen en de buren vragen of de steiger in de tuin mag, anders wordt het 450€ voor de steiger.
installatie check was zo gedaan, nog geen 20 minuten. Nu even nachtje over slapen en de buren vragen of de steiger in de tuin mag, anders wordt het 450€ voor de steiger.
[ Voor 21% gewijzigd door charrel op 22-06-2023 15:46 ]
Bij ons is de verwachte besparing 680 euro volgens Quatt. Dat zou gaan om 1050m3 gas. Alleen ik heb extra zonnepanelen geplaatst en momenteel wel 2000-4000 kWh overschot dus ik zou eerder denken dat mijn besparing 1050x1,50 euro per m3 gas is. Dus 1500 euro besparing per jaar ofzo..
Mis ik iets?
Mis ik iets?
[ Voor 7% gewijzigd door geerttttt op 22-06-2023 16:48 ]
Zo lang je kunt salderen zou je dat zo kunnen stellen, Maar je loopt een terugleververgoeding ook mis.geerttttt schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:47:
Bij ons is de verwachte besparing 680 euro volgens Quatt. Dat zou gaan om 1050m3 gas. Alleen ik heb extra zonnepanelen geplaatst en momenteel wel 2000-4000 kWh overschot dus ik zou eerder denken dat mijn besparing 1050x1,50 euro per m3 gas is. Dus 1500 euro besparing per jaar ofzo..
Mis ik iets?
Ik gok dat de som ongeveer 1050m3 vs 2050 kWh zal zijn.
dus 1050x1,36 = 1428 aan gas
vs 2050x0,38 = 779 aan elektra
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Dan ga je uit van een SCOP van bijna 5, vrij onwaarschijnlijk. Ik denk dat je uit gaat komen op rond de 3000 kWh stroom (SCOP 3). Je gas heeft nu waarschijnlijk ook nog een warm water componentn, dus trek er 250 kuub vanaf.paQ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:56:
[...]
Zo lang je kunt salderen zou je dat zo kunnen stellen, Maar je loopt een terugleververgoeding ook mis.
Ik gok dat de som ongeveer 1050m3 vs 2050 kWh zal zijn.
dus 1050x1,36 = 1428 aan gas
vs 2050x0,38 = 779 aan elektra
800m3 gas=1088
2400 kWh elektra= 888
Besparing dan 200 euro per jaar.
[ Voor 6% gewijzigd door rvdgaag op 22-06-2023 17:28 ]
Ben uitgegaan van 4. En een hoog SCOP bij een hybride setup is niet heel onwaarschijnlijk (want hybride en dus gas op de anders lage COP momenten)
Er werd gesteld 1050m3 gas te gaan besparen.
Ik denk dat die 680 euro redelijk realistisch is. (Afhankelijk met welke tarieven gerekend is uiteraard)
Ik denk dat die 680 euro redelijk realistisch is. (Afhankelijk met welke tarieven gerekend is uiteraard)
Ik hoop echt dat je gelijk hebt, de mijne wordt over een paar weken geinstalleerd. Mij gaat het niet direct om de besparing in geld maar om het feit dat we minder gas gebruiken, fuck Putin en die zandhazen in het midden oosten.paQ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:34:
Ben uitgegaan van 4. En een hoog SCOP bij een hybride setup is niet heel onwaarschijnlijk (want hybride en dus gas op de anders lage COP momenten)
de communicatie loopt gewoon via een twee-draads kabel, dus die afstand is geen enkel probleem, zou je het over enkele 100m willen doen, ik zou niet weten waarom heb je wel een uitdaging, maar voor je getoonde situatie is dit geen enkel probleem.JWT schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:17:
Begin me nu toch wel zorgen te maken qua communicatie. krijg dit nu als voorstel voor de route...
[Afbeelding]
Zo, frustratie kwijt. Reset... opnieuw proberen..
Ja 1050m3 gasbesparing. Dus in mijn berekening ongeveer 1500 euro besparing op gaskosten.paQ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:34:
En idd. Ik krijg 11 cent per kWh. Volgens Quatt verbruikt hij 2000kwh. Laat het iets meer zijn. Dus 240 euro aan misgelopen terugleverkwh's. Dus 1250 euro besparing kom ik dan op uit.
Haha ik denk dat je hem niet goed snapt @MacD007 . Hij bedoelt de communicatie tussen Quatt (het bedrijf) en hij. Niet de 2 draads communicatie met de unit.MacD007 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:51:
[...]
de communicatie loopt gewoon via een twee-draads kabel, dus die afstand is geen enkel probleem, zou je het over enkele 100m willen doen, ik zou niet weten waarom heb je wel een uitdaging, maar voor je getoonde situatie is dit geen enkel probleem.
Al zou een tweedraads lijntje met de klantenservice best fijn zijn
oke, dat haalde ik niet uit zijn verhaal, snap ik, als je dat wilt ga je toch gewoon naar nibe, betaal je ipv 2.700 euro dan mogelijk 15.000 euro, maar dan wel met een prima communicatie (tenminste als je regelmatig je telefoon oplaad). dus dat is een slordige 5,5 keer zo veel voor een goede comunicatie.geerttttt schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:59:
[...]
Haha ik denk dat je hem niet goed snapt @MacD007 . Hij bedoelt de communicatie tussen Quatt (het bedrijf) en hij. Niet de 2 draads communicatie met de unit.
Al zou een tweedraads lijntje met de klantenservice best fijn zijn
Ieder zijn keuze natuurlijk, als je geluk hebt (en dus alles goed gaat heb je mogelijk 5 keer contact voor circa 11.500 euro).

Nee, dat is het dus niet, bij een redelijk geisoleerde woning (1965, dubbel glas, zolderisolatie, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, allemaal om en nabij de Rd 2.0) is het gewoon simpelweg goedkoper om de bovenverdieping niet of minder te verwarmen. Nu heb ik wel de 'mazzel' dat er beneden vloerverwarming ligt, en de afgifte dus in orde is, ook zonder de radiatoren van de bovenverdieping, maar dat alles verwarmen niet duurder is dan een deel van het huis verwarmen is over het algemeen een fabeltje tenzij je een goed geisoleerde woning hebt (laten we zeggen, na 2000, of heel grondig gerenoveerd).RVE_NL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:12:
Ik begrijp niet waarom de wens bestaat is om per ruimte te kunnen verwarmen, als het min of meer even duur is om het in je gehele woning continu 21 graden (of een andere temperatuur) te houden.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Haha zo zie je communicatie is lastig. Maar volgens het plaatje gaat de leiding nu door een balkon van 20 of 30cm beton, door de meterkast, de gang, door de badkamer en de douche en dus nog 2x 30cm beton. Ik kon er niet op komen hoe je op dit idee komt, maar het geeft vooral aan hoe lastig het is op afstand ondanks fotos...MacD007 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:25:
[...]
oke, dat haalde ik niet uit zijn verhaal, snap ik, als je dat wilt ga je toch gewoon naar nibe, betaal je ipv 2.700 euro dan mogelijk 15.000 euro, maar dan wel met een prima communicatie (tenminste als je regelmatig je telefoon oplaad). dus dat is een slordige 5,5 keer zo veel voor een goede comunicatie.
Ieder zijn keuze natuurlijk, als je geluk hebt (en dus alles goed gaat heb je mogelijk 5 keer contact voor circa 11.500 euro).
Daarom ook mijn laatste zin, reset en nog een keer opnieuw beginnen
Ja, dat had ik na het eerste gesprek ook wel een beetje. De basisdingen in het Engels gaat allemaal prima, het geduld aan beide zijden ook, maar wanneer het iets ingewikkelder wordt en je het dan nog niet helemaal met elkaar eens bent, is Nederlands toch een heel stuk makkelijker

D'r kan vooral veel shit voorkomen worden als vooraf gewoon iemand komt kijken en een goede opname maakt. Dan kun je ook alvast kijken naar een eventueel plan B als plan A roet in het eten dreigt te gooien.okijokii schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:36:
[...]
Ja, dat had ik na het eerste gesprek ook wel een beetje. De basisdingen in het Engels gaat allemaal prima, het geduld aan beide zijden ook, maar wanneer het iets ingewikkelder wordt en je het dan nog niet helemaal met elkaar eens bent, is Nederlands toch een heel stuk makkelijker
Ik had tijdens het initiele gesprek ook een enorme lag van 2 seconden.
Krijg nu ook te horen dat op de dakkapel niet kan omdat de steiger niet hoger dan 210 kan. Ik dacht toch dat er hier meerderen waren waarbij hij wel hoog geplaatst is?
Het voelt nog een beetje als voetbal waarbij je langs de keeper moet zien te komen
maar blijft de moeite waard.
Krijg nu ook te horen dat op de dakkapel niet kan omdat de steiger niet hoger dan 210 kan. Ik dacht toch dat er hier meerderen waren waarbij hij wel hoog geplaatst is?
Het voelt nog een beetje als voetbal waarbij je langs de keeper moet zien te komen
Heb de Quatt vandaag binnen gekregen. Maandag komen ze de boel installeren
Ben wel erg benieuwd hoe ze dit gaan aansluiten met zo weinig ruimte. De zonneboiler zit lekker in de weg. Die doet alleen tapwater voor zover ik weet. Leiding is heel kort en de vuilafscheider wil ik er wel tussen houden. Maar we wachten af en hopelijk gaat het allemaal passen. Zal maandag melden hoe het gegaan is en foto's erbij zetten. Hoop dat de functie tapwater komend jaar ook beschikbaar is. Dit kan dan wellicht voor de zonneboiler aangesloten worden en daarmee het vat verwarmen als de zon dat niet doet?
Ben wel erg benieuwd hoe ze dit gaan aansluiten met zo weinig ruimte. De zonneboiler zit lekker in de weg. Die doet alleen tapwater voor zover ik weet. Leiding is heel kort en de vuilafscheider wil ik er wel tussen houden. Maar we wachten af en hopelijk gaat het allemaal passen. Zal maandag melden hoe het gegaan is en foto's erbij zetten. Hoop dat de functie tapwater komend jaar ook beschikbaar is. Dit kan dan wellicht voor de zonneboiler aangesloten worden en daarmee het vat verwarmen als de zon dat niet doet?
![]() | ![]() |
[ Voor 11% gewijzigd door ffchecken op 22-06-2023 23:22 ]
Kijk, nu snap ik beter wat er met communicatie bedoelde, ik dacht overigens dat de leiding buitenom (langs de gevel zou gaan, binnendoor (als je geen leidingskanaal hebt (en de meeste huizen hebben die helaas niet) is best lastig. die leidingen door je huis wil je eigenlijk ook niet.JWT schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:30:
[...]
Haha zo zie je communicatie is lastig. Maar volgens het plaatje gaat de leiding nu door een balkon van 20 of 30cm beton, door de meterkast, de gang, door de badkamer en de douche en dus nog 2x 30cm beton. Ik kon er niet op komen hoe je op dit idee komt, maar het geeft vooral aan hoe lastig het is op afstand ondanks fotos...
Daarom ook mijn laatste zin, reset en nog een keer opnieuw beginnen. Bedoel het niet echt heel negatief maar was wel een beetje verbaasd. Is voor mij ook leren hoe je dit op afstand doet, en spijt van het engels.
Daarom heb ik ook bewust voor nederlands gekozen, ondanks dat ik best goed engels spreek, maar in dit geval is de eigen taal toch makelijker en vooral je krijgt eerder door als de andere kant het niet goed heeft begrepen.
en sorry, vergeet mijn stomme opmerking aub.
oeps, dat is wel erg klein, hebben ze bij de intake niet zitten klagen? maar ik verwacht dat de jongens wel met een idee gaan komen, ik geloof dat de buitenploeg wat inventiever is. succes er mee.ffchecken schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:59:
Ben wel erg benieuwd hoe ze dit gaan aansluiten met zo weinig ruimte. De zonneboiler zit lekker in de weg. Die doet alleen tapwater voor zover ik weet. Leiding is heel kort en de vuilwaterafscheider wil ik er wel tussen houden. Maar we wachten af en hopelijk gaat het allemaal passen. Zal maandag melden hoe het gegaan is en foto's erbij zetten.
[Afbeelding] [Afbeelding]
al aan de optie gedacht om via bv boels zelf een steiger te plaatsen? de unit zal dan wel met een kraan op het dak moeten komen, 60 kg ga je niet via de steiger naar boven duwen, de luiken zijn daar denk ik ook te klein voor.JWT schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:46:
Ik had tijdens het initiele gesprek ook een enorme lag van 2 seconden.
Het voelt nog een beetje als voetbal waarbij je langs de keeper moet zien te komenmaar blijft de moeite waard.
welke hoogte zit de dakkapel?
Hier ook as maandag. Had eergisteren de quatt ook binnen gekregen 👍 ben benieuwd..ffchecken schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:59:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Wanneer heb jij akkoord gegeven en eerste betaling gedaan?Bacteria1980 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:33:
[...]
Hier ook as maandag. Had eergisteren de quatt ook binnen gekregen 👍 ben benieuwd..
Gisteren heb ik namelijk dat gedaan en ben heel benieuwd wanneer ze dan komen installeren 😉
14-4-23 aanbetaling gedaanMr_thebrown schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:40:
[...]
Wanneer heb jij akkoord gegeven en eerste betaling gedaan?
Gisteren heb ik namelijk dat gedaan en ben heel benieuwd wanneer ze dan komen installeren 😉
15-5-23 videocall
19-05-23 offerte geaccepteerd en eerste aanbetaling gedaan.
Eergisteren de laatste betaling gedaan
26-6-22 de installatie dag.
Had zelf al een hoop voorbereid, denk aan een nieuwe groep. Gat geboord, juiste thermostaat aangeschaft en geplaats. Voor mijn ging het super snel. Maar ook een makkelijke installatie zo voor ze. 😃
Dit topic is gesloten.