Toon posts:

CVi (inductie verwarming) alternatief voor hoge temp CV?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-03 12:46
Afgelopen weekend las ik een artikel van een nieuwe Nederlandse uitvinding, inductie verwarming!

Het bedrijf https://ti-green.nl/ heeft een CV ketel uitgevonden die doormiddel van inductie net als de kookplaat zeer snel het water van centrale verwarming tot 75 graden kan opwarmen.
Ze claimen een rendement van 95% procent te hebben waartegen een elektrische (oldschool) CV ketel maar een rendement behaald van circa 60% (volgens het artikel dat ik las).

Het model A/15 schijnt 15KW verwarming vermogen te hebben maar heeft een aansluitwaarde van 3x16 ampere dus ik vraag mij af hoe ze die 15KW halen uit een 11,3KW aansluiting.

Mijn interesse komt omdat ik een woning uit 1750 heb zonder spouw en kan alleen van binnen isoleren maar daar wil ik dus niet zo een dikke isolatie laag aanbrengen dat ik met een lage temperatuur warmtepomp uit kan. Ik ben dus een beetje zoekende naar andere oplossingen dan een warmtepomp.
We wonen in het buitengebied met een grote gastank in de tuin en daar wil ik heel graag vanaf om meerdere redenen.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken en eventueel ervaring mee hebben?

Acties:
  • +10Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is dit niet gewoon weer zo'n elektrische CV-ketel met een COP van 1 ? Zoek eens op 'Wubaro', dat was ook zo'n apart verhaal ;)

En een rendement van maar 60% bij een 'normale' elektrische CV-ketel is wel knap, waar blijft die overige 40% dan? Elektrisch verwarmen heeft een rendement van 100%: de energie die je er in stopt wordt 100% omgezet in warmte. Zie ook Wikipedia: Coefficient of performance Uiteraard is een warmtepomp nog vele malen zuiniger.

Reken voor de gein eens het aantal m3 wat je nu aan gas verbruikt om naar kWh. Je zal schrikken hoe duur het is om met een elektrische CV-ketel je huis te gaan verwarmen.

[Voor 88% gewijzigd door ThinkPad op 07-06-2021 23:45]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Sja... Installatiehandleiding staan redelijk wat spelfouten in; aansluitwaarde die niet past bij het opgegeven vermogen... Ze winden er gelukkig geen doekjes om: het is COP1.

Ik denk dat je het niet moet willen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:45
Nee dit moet je niet aan beginnen, daar krijg je zeker weten spijt van.
Waarom wil je niet van binnen isoleren? Heb je gekeken naar buitengevel isolatie of is het een dermate mooi pand dat dat uitgesloten is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:48
1m3 gas geeft thermisch 8-9kWh. Met andere woorden, vermenigvuldig je huidige gasverbruik met 9 en je weet het verbruik in kWh dat je met zo'n ketel zou hebben. Met een warmtepomp kan je dit verbruik delen door 3-5 (COP).

Dit is de reden dat ik voorzie dat woningen die niet op lage/midden temperatuur te verwarmen zijn in de nabije toekomst sterk in waarde zullen gaan verminderen.

Ik zou toch opties voor isolatie overwegen en je richten op de lange termijn. Als je gaat verwarmen met COP1 wil je dit doorgaans alleen lokaal doen, bijvoorbeeld een IR paneel boven de zithoek om zo met een lagere ruimtetemperatuur uit te kunnen.

Ik zou er ook vanuit gaan dat energie in de toekomst alleen maar duurder gaat worden (gas zeker). Case voor isoleren zal dus verder verbeteren. Met voldoende afgiftevermogen zou een LTV warmtepomp wellicht alsnog kunnen eventueel gecombineerd met een pelletkachel voor de echt koude dagen.

[Voor 8% gewijzigd door assje op 08-06-2021 07:07]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@assje gastank... Waarschijnlijk propaan of butaan dus, daarmee zal @RoyVi rekenen.

Butaan is 7kWh per liter, propaan bijna 8. Hoeveel van wat wordt nu op jaarbasis verbruikt?

Dat geeft dan een eerste hele ruwe warmteverlies indicatie, en vrij exact wat de verwarming met een electrische ketel zou kosten.
Ik kom een prijs tegen van 1 euro per liter propaan tegen, 13ct/kWh. Met een electrische ketel ga je dus bijna 2x zoveel betalen.

De volgende stap is een echte warmteverlies berekening te maken. Welke isolatie stappen zijn vervolgens wel mogelijk (Dak! vloer, ramen).

Daarna kijken naar het afgifte systeem. En warmtepomp van 15kW (of dat voldoende is komt uit de warmteverlies berekening) is het probleem niet, het kost alleen meer. Het probleem is die 15kW kwijt kunnen. Vloerverwarming in combinatie met LTV convectoren. Kan het afgifte systeem aangepast worden om het aan te kunnen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:45
RoyVi schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:26:
Ze claimen een rendement van 95% procent te hebben waartegen een elektrische (oldschool) CV ketel maar een rendement behaald van circa 60% (volgens het artikel dat ik las).
Ik kan dit artikel niet onmiddellijk vinden, heb je een linkje? Mij lijkt het inderdaad ook 'gewoon' elektrische verwarming zoals hier reeds eerder gezegd, met een vergelijkbaar rendement. Het principe is zeker niet zo nieuw als men laat uitschijnen, Google maar eens op 'inductive central heating'.

Ik zie echter ook wel voordelen; compact, snel, zeer onderhoudsarm. De nadelen zijn hier reeds gezegd, elektrisch verwarmen (1 op 1) is momenteel duurder dan gas.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:33

Yucon

*broem*

Een straalkacheltje heeft ook een rendement van bijna 100%, net als een oliegevuld elektrisch kacheltje (zo'n radiator met een stekker eraan).

Wat betreft kosten kan een warmtepomp trouwens toch wel uit hoor. Per hoeveelheid warmte is een warmtepomp gewoon hoe dan ook goedkoper dan een normaal elektrisch kacheltje en ongeveer even duur als een oplossing op gas. Het verschil is alleen dat het max vermogen van een gemiddelde warmtepomp lager ligt dan van een gasketel, dus met slechte isolatie komt een warmtepomp tekort als totaaloplossing.

Voor het voorjaar/najaar kan het best een oplossing zijn. Zeker als je in het buitengebied woont zou je dat prima aan kunnen vullen met een pelletkachel voor de echt koude dagen.

[Voor 67% gewijzigd door Yucon op 08-06-2021 07:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Yucon en 8 daarvan kosten.... vrij veel minder dan de 7.5K dat dat gedrocht moet kosten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:06
Ik denk dat het als 1 op 1 vervanging van een CV ketel niet echt handig is. Maar misschien als hybride systeem, als aanvulling op een warmtepomp?

PV Output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ronald schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 07:55:
@Yucon en 8 daarvan kosten.... vrij veel minder dan de 7.5K dat dat gedrocht moet kosten.
Ja precies. Ik zie het nut ook niet, maar dit heeft op het oog zo ontzettend weinig zin dat de maker dat ook moet weten. Ik was hem al eens eerder tegengekomen maar vanwege dit hou ik nog een kleine slag om de arm dat ergens toch nog iets in zit dat een voordeel tov losse elektrische kacheltjes zit. Al zie ik de kosten/batenverhouding op geen enkele manier goed uitpakken.

Kortom: ik ben wel benieuwd naar hoor/wederhoor.

edit: ik heb ze een linkje naar dit topic gestuurd.

[Voor 4% gewijzigd door Yucon op 08-06-2021 08:18]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• assje
Yucon schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:10:
Ja precies. Ik zie het nut ook niet, maar dit heeft op het oog zo ontzettend weinig zin dat de maker dat ook moet weten. Ik was hem al eens eerder tegengekomen maar vanwege dit hou ik nog een kleine slag om de arm dat ergens toch nog iets in zit dat een voordeel tov losse elektrische kacheltjes zit.
Ik moet gelijk weer terugdenken aan de 1 april grap op wattisduurzaam:
https://www.wattisduurzaa...-boringheat-wint-prijzen/
Na de diskwalificatie van Nullpunkt Wärme zijn nog 4 finalisten over. Naast BoringHeat zijn dat het Britse HeatWayv (verwarming op basis van microgolftechnologie), het Franse Lumière Chaude (compacte verwarmingselementen die passen in een standaardfitting voor ledlampen) en het Friese Tieluk (bufferloze elektrolyse naar waterstofketel).

Winst of geen winst
Opvallend is dat de vier finalisten elkaar qua efficiëntie nauwelijks ontlopen. Bij benadering zijn ze stuk voor stuk 90 tot 100% efficiënt.

“Met een efficiëntie van 500% was Nullpunkt Wärme dé te kloppen concurrent. Nu dat een vermomde warmtepomp bleek, zijn 4 aan elkaar gewaagde finalisten over”, zegt Geert. “Alle innovaties zijn lekker gek maar geen een is er bijster efficiënt. Ingrid moet met haar pitch het verschil maken. Het komt echt aan op wie het leukste verhaal heeft.”
Wat mij betreft is de juiste volgorde als volgt:
  1. Isolatie optimalizeren
  2. Afgiftecapaciteit op (relatief) lage temperatuur maximalizeren
  3. Warmtepomp dimensioneren op afgiftecapaciteit
  4. eventueel tekort oplossen met COP1 verwarming of biomassa

[Voor 9% gewijzigd door assje op 08-06-2021 08:57]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• TI-green
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-06-2021
Ik heb met belangstelling deze discussie gevolgd en voel de noodzaak te reageren. Ik ben betrokken bij de ontwikkeling van de inductieketel van TI-Green. Wat mij verbaasd is dat in een aantal reacties aannames worden gedaan zonder kennis van de toegepaste inductietechniek, iets waar wij al meerdere jaren aan werken. Inductie kent inderdaad een elektrische voeding maar springt veel zuiniger om met de beschikbare energie. Daardoor is het rendement werkelijk rond de 95%.

Daarnaast wordt er veelvuldig verwezen naar isoleren. Ook hier ben ik het werkelijk mee eens. TI-Green claimt ook niet hét product te zijn voor het vervangen van de CV maar propageert een pakket aan maatregelen om de energietransitie te kunnen maken door middel van de CVi, in combinatie met bijvoorbeeld isoleren en bijvoorbeeld toepassing van PV panelen.

Het vergelijk met een "elektrisch straalkacheltje" slaat natuurlijk nergens op. Lijkt me niet dat je hiermee een centraal verwarmingssysteem vervangt, maar dat weet de schrijver hiervan ook.
In verhoudingen tot elektrische 1-op-1 systemen het volgende: De CVi kent een manier van terugwinnen van "restwarmte" zoals dat ook in een HR gas-ketel gebeurt. Daarmee ligt het rendement boven de 1. Inderdaad, niet in verhouding tot een warmtepomp. Overigens is de claim van de cop voor warmtepompen niet continue. M.a.w. een warmtepomp kent in de winter een veel lagere verhouding omdat omgevingstemperatuur invloed heeft. verhoudingen van 1 op 2 lijkt me dan meer waarheid. En net in die periode is de vraag naar warmte het hoogst.

Dan lees ik dat de prijs van "het gedrocht" van 7.5K aan de hoge kant is. Op de eerste plaats is dit niet de juiste prijs, en op de 2e plaats is dit in verhouding tot de warmtepomp maar een fractie van de kosten. Daarnaast is er nog een factor onderhoud die niet wordt meegenomen. Het plaatsen van buitenunit, slaan van buizen voor een WP of de onbalans in gebruik bij lage buitentemperatuur van de WP.

Nogmaals. We claimen niet het ei van Columbus te hebben uitgevonden. Wat we wel zeggen is dat de warmtepomp niet op elke plek kan worden toegepast en dat de CVi het dichtste bij de vervanging van van de huidige gasinstallatie komt en in combinatie met overige toepassingen een uitstekend alternatief is.

Daarnaast jammer dat een initiatief zoals dit op de eerste plaats met kritiek wordt ontvangen zonder de details te kennen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• assje
TI-green schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:58:
Het vergelijk met een "elektrisch straalkacheltje" slaat natuurlijk nergens op. Lijkt me niet dat je hiermee een centraal verwarmingssysteem vervangt, maar dat weet de schrijver hiervan ook.
En waar gaat de vergelijking met een willekeurig thermisch element (met een efficientie van 100%) precies mank?

[Voor 6% gewijzigd door assje op 08-06-2021 09:01]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• assje
De CVi kent een manier van terugwinnen van "restwarmte" zoals dat ook in een HR gas-ketel gebeurt. Daarmee ligt het rendement boven de 1.

------------------

Daarnaast jammer dat een initiatief zoals dit op de eerste plaats met kritiek wordt ontvangen zonder de details te kennen.
Deze details zou ik graag kennen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:20
Afgelopen weekend las ik een artikel van een nieuwe Nederlandse uitvinding, inductie verwarming!

Het model A/15 schijnt 15KW verwarming vermogen te hebben maar heeft een aansluitwaarde van 3x16 ampere dus ik vraag mij af hoe ze die 15KW halen uit een 11,3KW aansluiting.
Omdat ze een 3F apparaat hebben zonder gebruik makend van de nul.
3F aansluiting waarbij een apparaat daadwerkelijk een zwevende nul heeft kan 19kW leveren.

Maar dit is geldklopperij apparaat, loop je financieel net ze op leeg als elektrische CV-ketel, deze nog erger want de aanschaf is nog eens duurder ook.

PS een standaard elektrische CV-ketel van 15kW kost grofweg 1100-1900€ met gelijke gebruikskosten. Dus als dit apparaat veel duurder is dan ben je helemaal gek als je dit koopt.

[Voor 11% gewijzigd door leonbong op 08-06-2021 09:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@TI-green Die €7500 komt rechtstreeks van jullie site: https://ti-green.nl/cvi-als-1-op-1-ketelvervanger/
Goedkoper dan een warmtepomp

De prijs van de CVi-unit zal tussen de 6.500 en 7.500 euro liggen, met een garantietijd van 10 jaar en een verwachte levensduur van ten minste 20 jaar.
Die CVi moet ook nog geïnstalleerd worden, en nee dat is geen hogere wiskunde...

Leggen we even een doorgaans dure leverancier van verwarming benodigdheden ernaast: https://www.warmteservice...ter-warmtepomp/p/03551100

En als het wamteafgiftesysteem al geschikt is dan is installatie ook niet bijzonder lastig.

De COP van een lucht/water warmtepomp daalt inderdaad met de buitentemperatuur, maar 1.5 is bij -10 haalbaar. Dus nog steeds zeer significant beter dan de CVi

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@TI-green afhankelijk van het model hoeft een lucht/water warmtepomp helemaal niet zoveel duurder te zijn. Lucht/lucht kan ook nog.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:03
En wat is het grote verschil met een elektrische CV ketel van max 2.000euro ? Volgens mij is dat verwaarloosbaar. https://electraboiler.nl/...lektrische-cv-ketel-18-kw

Acties:
  • +2Henk 'm!

• leonbong
De CVi kent een manier van terugwinnen van "restwarmte" zoals dat ook in een HR gas-ketel gebeurt.

Misschien moeten jullie dan wat meer details geven.
Want warmteterugwinning is helemaal niet relevant bij een eltektrische CV-ketel en dit apparaat ook niet want je hoeft niet zoals bij gas-ketel te condenseren.
Het rendement van een elektrische-cv-ketel wordt niet lager als de retourtemperatuur van het water hoger is.

[Voor 8% gewijzigd door leonbong op 08-06-2021 09:26]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:10
Ik heb met belangstelling deze discussie gevolgd en voel de noodzaak te reageren. Ik ben betrokken bij de ontwikkeling van de inductieketel van TI-Green. Wat mij verbaasd is dat in een aantal reacties aannames worden gedaan zonder kennis van de toegepaste inductietechniek, iets waar wij al meerdere jaren aan werken. Inductie kent inderdaad een elektrische voeding maar springt veel zuiniger om met de beschikbare energie. Daardoor is het rendement werkelijk rond de 95%.

Daarnaast wordt er veelvuldig verwezen naar isoleren. Ook hier ben ik het werkelijk mee eens. TI-Green claimt ook niet hét product te zijn voor het vervangen van de CV maar propageert een pakket aan maatregelen om de energietransitie te kunnen maken door middel van de CVi, in combinatie met bijvoorbeeld isoleren en bijvoorbeeld toepassing van PV panelen.

In verhoudingen tot elektrische 1-op-1 systemen het volgende: De CVi kent een manier van terugwinnen van "restwarmte" zoals dat ook in een HR gas-ketel gebeurt. Daarmee ligt het rendement boven de 1. Inderdaad, niet in verhouding tot een warmtepomp. Overigens is de claim van de cop voor warmtepompen niet continue. M.a.w. een warmtepomp kent in de winter een veel lagere verhouding omdat omgevingstemperatuur invloed heeft. verhoudingen van 1 op 2 lijkt me dan meer waarheid. En net in die periode is de vraag naar warmte het hoogst.

Dan lees ik dat de prijs van "het gedrocht" van 7.5K aan de hoge kant is. Op de eerste plaats is dit niet de juiste prijs, en op de 2e plaats is dit in verhouding tot de warmtepomp maar een fractie van de kosten. Daarnaast is er nog een factor onderhoud die niet wordt meegenomen. Het plaatsen van buitenunit, slaan van buizen voor een WP of de onbalans in gebruik bij lage buitentemperatuur van de WP.

Nogmaals. We claimen niet het ei van Columbus te hebben uitgevonden. Wat we wel zeggen is dat de warmtepomp niet op elke plek kan worden toegepast en dat de CVi het dichtste bij de vervanging van van de huidige gasinstallatie komt en in combinatie met overige toepassingen een uitstekend alternatief is.

----------------------------------------------------- |:( |:( |:(
Nee dus, gewoon 100% nee dus.

Een inductieketel kan natuurlijk elektriciteit omzetten in warm water, en dat kun je aan een CV-installatie voeren. Tot zo ver geen discussie.

Maar je bent wel gewoon 1-op-1 kWh's elektriciteit aan het verstoken om een huis warm te maken, en dat maakt het verbruik duur (om het over het vermogen en de belasting op het elektriciteitsnet nog maar niet te hebben).

Dan het stuk over het terugwinnen van restwarmte zoals bij aardgas --> dat gaat om het condenseren van het vocht dat vrijkomt bij het verbranden van aardgas. Die energie is dus al wel aanwezig in de brandstof maar kun je normaal gezien niet meer gebruiken omdat het de schoorsteen uitvliegt. Door te condenseren kun je die energie ook nog gebruiken. Dat is handig en geeft je door een rekentrucje een rendement van 107%.

Er is geen mogelijkheid waarbij een CVi ketel ook zoiets kan doen, lukt gewoon natuurkundig niet. Dus als je zoiets beweert ben ik heel benieuwd naar jullie omschrijving van dat proces en waar die extra energie van vandaag zou komen.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
De CVi kent een manier van terugwinnen van "restwarmte" zoals dat ook in een HR gas-ketel gebeurt. Daarmee ligt het rendement boven de 1.
Is het 95%, 100% of toch meer dan 100%...

Ik wil best een discussie aangaan, ik wil best leren, maar het is aan jullie om gewoon correcte informatie te delen... Tot die tijd blijf ik lekker bij mijn statement: Duur Onnodig Gedrocht.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Fijn dat jullie reageren :)
In verhoudingen tot elektrische 1-op-1 systemen het volgende: De CVi kent een manier van terugwinnen van "restwarmte" zoals dat ook in een HR gas-ketel gebeurt.
Welke restwarmte precies? Bij een straalkacheltje wordt alle opgenomen energie in warmte omgezet, min een heel klein beetje voor de ventilator. Een HR ketel heeft restwarmte in de vorm van warm rookgas. Dat speelt bij een elektrisch apparaat niet, dus ik ben wel benieuwd waar we het bij jullie apparaat dan precies over hebben.

Welke efficiency heeft een straalkacheltje of oliegevulde radiator volgens jullie dan?
Het gevoel kan ik me voorstellen. Je kunt er echter ook niet omheen dat we als consumenten massaal bestookt worden met allerlei schitterende marketingverhaaltjes over geweldige revolutionaire oplossingen die achteraf meer dan eens wat genuanceerder blijken te liggen. Als consument geeft jullie presentatie tot nu toe geen reden om die gezonde argwaan aan de kant te zetten. Dus dit is een mooie gelegenheid om met een duidelijke onderbouwing alle zorgen weg te nemen :)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• leonbong
Ik denk dat we geen reacties meer hoeven te verwachten.
Totdat ik anders verneem schaar ik dit in het rijtje waarin ook de Ionisatie CV-ketel staat.

https://www.gawalo.nl/kli...1-ketelvervanger-10110102
Ik vermoed dat ze hun rendementsclaim baseren om gecombineerd gebruik met tapwater. Waarbij zij een lage-temperatuurboiler toepassen en dat combineren met een doorstroom-verwarmprincipe om zodoende minder verliezen van warmte te hebben uit boilerdeel. Dat is natuurlijk ook warmte die in je huis terecht komt, maar buiten het stookseizoen kan je dat als verlies beschouwen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fr33z
leonbong schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:02:
[...]

Ik denk dat we geen reacties meer hoeven te verwachten.
Totdat ik anders verneem schaar ik dit in het rijtje waarin ook de Ionisatie CV-ketel staat.

Ik vermoed dat ze hun rendementsclaim baseren om gecombineerd gebruik met tapwater. Waarbij zij een lage-temperatuurboiler toepassen en dat combineren met een doorstroom-verwarmprincipe om zodoende minder verliezen van warmte te hebben uit boilerdeel. Dat is natuurlijk ook warmte die in je huis terecht komt, maar buiten het stookseizoen kan je dat als verlies beschouwen.
Precies. Ik begrijp niet dat er mensen zijn die uberhaupt aan dit soort machines werken en dan met droge ogen verkondigen dat ze iets nuttigs doen in verduurzaming :+ De natuurkunde klopt gewoon niet. Dat gekoppeld aan een totaal gebrek aan toelichting hoe hun magische systemen zouden moeten werken laat duidelijk zien wat het is --->

oplichting en/of totale onkunde.

het verbaasd mij altijd dat dit soort bedrijven uberhaupt engineers kunnen vinden om er aan te werken. Zodra je een beetje natuurkunde begrijpt snap je wat wel en niet kan }:O :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoyVi
No Hands schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 06:32:
Nee dit moet je niet aan beginnen, daar krijg je zeker weten spijt van.
Waarom wil je niet van binnen isoleren? Heb je gekeken naar buitengevel isolatie of is het een dermate mooi pand dat dat uitgesloten is?
Ik wil wel van binnen isoleren maar kan niet dikker gaan dan 10cm, van buiten is zonde van het pand heeft een bijzondere uitstraling wat je dan kwijt raakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoyVi
Ronald schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 07:22:
@assje gastank... Waarschijnlijk propaan of butaan dus, daarmee zal @RoyVi rekenen.

Butaan is 7kWh per liter, propaan bijna 8. Hoeveel van wat wordt nu op jaarbasis verbruikt?

Dat geeft dan een eerste hele ruwe warmteverlies indicatie, en vrij exact wat de verwarming met een electrische ketel zou kosten.
Ik kom een prijs tegen van 1 euro per liter propaan tegen, 13ct/kWh. Met een electrische ketel ga je dus bijna 2x zoveel betalen.

De volgende stap is een echte warmteverlies berekening te maken. Welke isolatie stappen zijn vervolgens wel mogelijk (Dak! vloer, ramen).

Daarna kijken naar het afgifte systeem. En warmtepomp van 15kW (of dat voldoende is komt uit de warmteverlies berekening) is het probleem niet, het kost alleen meer. Het probleem is die 15kW kwijt kunnen. Vloerverwarming in combinatie met LTV convectoren. Kan het afgifte systeem aangepast worden om het aan te kunnen.
Ik heb afgelopen jaar 6100m3 propaan verbruikt, het huis is 200m2 vloeroppervlakte, nergens isolatie, de ramen in de woonkamer, slaapkamer en keuken hebben dubbel glas, de 4 ramen op de bovenverdieping en in de gang en bijkeuken hebben enkel glas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyVi
D-Three schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 07:40:
[...]

Ik kan dit artikel niet onmiddellijk vinden, heb je een linkje? Mij lijkt het inderdaad ook 'gewoon' elektrische verwarming zoals hier reeds eerder gezegd, met een vergelijkbaar rendement. Het principe is zeker niet zo nieuw als men laat uitschijnen, Google maar eens op 'inductive central heating'.

Ik zie echter ook wel voordelen; compact, snel, zeer onderhoudsarm. De nadelen zijn hier reeds gezegd, elektrisch verwarmen (1 op 1) is momenteel duurder dan gas.

Dit was het artikel, het is ook een COP1 installatie alleen zeggen ze dat het efficiënter en sneller het water op temperatuur krijgt en waarschijnlijk daardoor minder lang hoeft rond te pompen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RoyVi schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:52:
[...]

Dit was het artikel, het is ook een COP1 installatie alleen zeggen ze dat het efficiënter en sneller het water op temperatuur krijgt en waarschijnlijk daardoor minder lang hoeft rond te pompen.
COP 1 = COP 1.

Das precies de efficiëntie...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:05
Inmiddels is het bij Warmtepompen al COP 2.5 vanwege stijgende gasprijzen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Energieverliezen

Dat is een groot verschil met andere elektrische cv-ketels, stelt Verhagen: “Die behalen een rendement van 60 tot 80 procent. Dergelijke ketels maken namelijk gebruik van een dompelaar, waardoor er veel energieverliezen optreden. Ons systeem heeft daar geen last van, omdat het gebruik maakt van inductie om water te verwarmen. Onze innovatie is eigenlijk ook geen elektrische ketel, hij zet de gebruikte elektriciteit namelijk om in iets anders. Wie kookt op een inductiekookplaat, kookt eigenlijk ook niet op elektriciteit.”
Ohww noes jullie gaan mij toch niet vertellen dat ik kook op fijn gehakte elven-vleugels en kabouter-tranen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_evil08
twain4me schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:30:
[...]

Ohww noes jullie gaan mij toch niet vertellen dat ik kook op fijn gehakte elven vleugels en kabouter tranen?
Bij inductiekoken ligt dat anders, daarmee verwarm je de pan daadwerkelijk direct, bij gas likt het vlammetje er langs en gaat er onnodig energie verloren maar doordat koken nog geen deuk in je energierekening slaat maakt dat in praktijk niet uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online
mr_evil08 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:32:
[...]

Bij inductiekoken ligt dat anders, daarmee verwarm je de pan daadwerkelijk direct, bij gas likt het vlammetje er langs en gaat er onnodig energie verloren maar doordat koken nog geen deuk in je energierekening slaat maakt dat in praktijk niet uit.
ik dacht dat de stijlfiguur wel duidelijk was zonder smile ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
RoyVi schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:45:
Ik heb afgelopen jaar 6100m3 propaan verbruikt,
Okay, dan komen we op:

https://www.propaan.net/eigenschappen-propaan/
1.87 kg/m3
13.85kWh/kg

6100/1.87 * 13.85 = 45.146kWh * efficiëntie van je propaanketel aan warmtevraag. Dat zit in de ordegrootte van wat gemodelleerd was voor de ex-veeschuur van de ouders van ex (in Engeland). (Puingevulde dubbele muur, 280m2, handje decenniaoude steenwol in de zolder).

Het goede nieuws: met 10cm resol/pir aan de binnenkant, een goede laag in het dak sla je echt een gigantische deuk in de warmtevraag. Tot die tijd gewoon af en toe die gasboer langs laten rijden.

Let wel op condensatie ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online
RoyVi schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:37:
[...]

Ik wil wel van binnen isoleren maar kan niet dikker gaan dan 10cm, van buiten is zonde van het pand heeft een bijzondere uitstraling wat je dan kwijt raakt.
ken je de kingspan K17 plaat? daarmee halen "wij" een RC van 3 - 4,5 met vergelijkbare dikte (of iets dikker) platen zijn alleen niet goedkoop, maar je kan het ook als Inspiratiebron gebruiken.

https://www.kingspan.com/...17-binnenisolatie-element

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
@RoyVi @twain4me Voor de discussie over isolatie kan @RoyVi beter een eigen topic starten als hij daar verder over wil discussiëren.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• assje
RoyVi schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:45:
Ik heb afgelopen jaar 6100m3 propaan verbruikt, het huis is 200m2 vloeroppervlakte, nergens isolatie, de ramen in de woonkamer, slaapkamer en keuken hebben dubbel glas, de 4 ramen op de bovenverdieping en in de gang en bijkeuken hebben enkel glas.
Wat kost dat wel niet op jaarbasis? Hier lijkt in ieder geval genoeg ruimte voor verbetering. Als je toch nog wel wat te verbouwen hebt en er geld beschikbaar is zou je kunnen overwegen meerdere zaken tegelijk op te pakken en gebruik te maken van ISDE subsidie, scheelt 20%:
https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• assje
Om terug on-topic te geraken, op basis van bovenstaande verbruikscijfers zou ik denken dat je er alsnog 2 nodig hebt. Wat is het vermogen van de ketel die er nu hangt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online
ThinkPadd schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:06:
@RoyVi @twain4me Voor de discussie over isolatie kan @RoyVi beter een eigen topic starten als hij daar verder over wil discussiëren.
bij mijn weten is dit zijn topic, en er wordt al over gesproken in de TS. ;)

misschien is de titel gewoon niet helemaal goed :9

[Voor 7% gewijzigd door twain4me op 08-06-2021 17:10]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
RoyVi schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:37:
[...]

10cm PIR isolatie is ruim voldoende om over te kunnen stappen op lage-temperatuur verwarming. Dat heeft al een Rd waarde van 4,4. Daarmee wordt je gevel beter geïsoleerd dan alles wat tot een paar jaar terug gebouwd is en bijna net zo goed als de minimale eisen voor nieuwbouw.
Bedenk dat als vuistregel vanaf bouwbesluit 1992 (Rc van 2,5) woningen beschouwd worden als 'voldoende geïsoleerd om zonder aanvullende isolatiemaatregelen over te stappen op LTV en warmtepomp.

In theorie is goede isolatie zelfs helemaal niet nodig om een huis met LTV warm te houden. Om een slecht geïsoleerd huis warm te houden heb je twee dingen nodig:

- Een flinke warmtebron die sterk genoeg is. Met een cascade opstelling van warmtepompen haal je makkelijk 100kW thermisch vermogen. Dus dat is geen enkel probleem
- Een afgiftesysteem wat dat vermogen kan afgeven bij een lage aanvoertemperatuur. Hang je huis vol vloer- wand en plafondverwarming en zelfs zonder isolatie wordt het met LTV echt wel aangenaam in huis.

Zonder isolatie wordt je, met welke vorm van verwarming dan ook, niet vrolijk van de bijbehorende energierekening. Daar komt in geval van aan te leggen warmtepomp + LTV nog bij dat de installatiekosten bijzonder hoog zullen zijn. Daarmee is het vaak aan investeringskosten voordeliger om met isolatie de warmtevraag en daarmee de omvang van de installatie kleiner te maken.

[Voor 63% gewijzigd door Ivow85 op 08-06-2021 17:54]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_evil08
Was een pelletkachel geen optie ?
Zijn er ook met CV ondersteuning.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• leonbong
[...]

Ook dat is totale onzin, vermogen is vermogen.
Vermogen = een hoeveelheid energie per seconde.

Dus een 15kW hocuspocus ketel is net zo snel als een 15kW CV-ketel.
De snelheid zit al verstopt in de eenheid Watt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fr33z
leonbong schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:59:
[...]

Ook dat is totale onzin, vermogen is vermogen.
Vermogen = een hoeveelheid energie per seconde.

Dus een 15kW hocuspocus ketel is net zo snel als een 15kW CV-ketel.
De snelheid zit al verstopt in de eenheid Watt.
klopt, maar dat artikel is ook puur een 1-op-1 gekopieerd marketing praatje. Er staat zoveel onzin / rare shit in dat ik zou willen dat je dit soort dingen offline kon laten halen omdat het misdadige misleiding is. maar goed...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
mr_evil08 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:51:
Was een pelletkachel geen optie ?
Zijn er ook met CV ondersteuning.
De ouders van mijn ex hebben er een; machtig mooi apparaat, volautomatisch met 4 kuub silo. Verzorgt zowel SWW via buffervat als verwarming. Het huis is een dubbelsteens puingevulde omgebouwde stal met warmtevraag redelijk in de richting van dat van TS. Er zat ook een 5 cijferig prijskaartje aan.

Met de discussie over fijnstof zou ik het geld gebruiken voor isolatie en een warmtepomp. De kans dat daar onhandige regels voor komen lijkt veel klein. (Ondanks dat gezien de landelijke ligging waarschijnlijk alleen TS zelf last zou hebben van het fijnstof)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D-Three
mr_evil08 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:28:
Inmiddels is het bij Warmtepompen al COP 2.5 vanwege stijgende gasprijzen.
Sorry maar dit is onzin. De gasprijs heeft geen invloed op de COP.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr_evil08
D-Three schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:19:
[...]

Jazeker wel doordat de stroomprijs is blijven staan en de gasprijs is gaan stijgen wordt het rendabeler bij een lagere COP, hoe meer de gasprijs stijgt en de stroomprijs stagneert des te lager de COP mag zijn.

[Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 08-06-2021 19:31]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• assje
D-Three schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:19:
[...]

Ik denk dat hier wordt bedoeld; door de stijgende gasprijs t.o.v. elektra kan een warmtepomp nu al financieel uit bij een COP vanaf 2,5

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
En veel belangrijker, met een sCOP <2,7 bespaar je met huidige energiemix nog geen Co2 dus schiet het nog niet zo op.
https://www.wattisduurzaa...stoot-met-een-warmtepomp/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D-Three
mr_evil08 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:29:
[...]

Jazeker wel doordat de stroomprijs is blijven staan en de gasprijs is gaan stijgen wordt het rendabeler bij een lagere COP, hoe meer de gasprijs stijgt en de stroomprijs stagneert des te lager de COP mag zijn.
Zoals ik had had gelezen, dacht ik dat je bedoelde dat de COP van een warmtepomp tegenwoordig 2.5 is vanwege de gasprijs. ;) COP en gasprijs hebben niks met elkaar te maken. Maar ik zie dat je nu rendabiliteit bedoelt, dat is inderdaad iets anders :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D-Three
[...]

Zonder de exacte gegevens is het lastig zeggen welke efficiënte ze hebben gemeten.
Ik schaar mij achter @leonbong, ik kan mij ook wel inbeelden dat de inductieve boiler iets efficiënter is dan een klassieke elektrische boiler indien de eerste werkt als doorstroomboiler. Dan verwarm je effectief maar als er vraag is. Terwijl je bij een klassieke boiler een groot vat op temperatuur moet houden. Maar de verliezen blijven binnen de woning, goed in de winter, minder interessant in de zomer. Maar dan nog zal het verschil gering zijn. Wat je ook kan hebben is dat bij een klassieke boiler met droge weerstand de warmteoverdracht naar water minder efficiënt is want er is geen rechtreeks contact met het water. Ook kan kalkaanslag op het verwarmingselement de warmteoverdracht minder goed maken, geen idee of kalkaanslag een probleem is bij inductieve verwarming.

Anderzijds is een inductieve verwarming minder efficiënt dan een klassieke weerstand omdat de elektronica die de spoelen aanstuurt ook met verliezen zit :P

Dus ik kan mij wel inbeelden dat een inductieve verwarming op bepaalde vlakken iets beter scoort dan een klassieke elektrische verwarming. Maar verwacht geen 40% verschil op de energierekening.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyVi
Ronald schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:54:
[...]

Okay, dan komen we op:

https://www.propaan.net/eigenschappen-propaan/
1.87 kg/m3
13.85kWh/kg

6100/1.87 * 13.85 = 45.146kWh * efficiëntie van je propaanketel aan warmtevraag. Dat zit in de ordegrootte van wat gemodelleerd was voor de ex-veeschuur van de ouders van ex (in Engeland). (Puingevulde dubbele muur, 280m2, handje decenniaoude steenwol in de zolder).

Het goede nieuws: met 10cm resol/pir aan de binnenkant, een goede laag in het dak sla je echt een gigantische deuk in de warmtevraag. Tot die tijd gewoon af en toe die gasboer langs laten rijden.

Let wel op condensatie ;-)
De berekening komt wel overeen, de ketel is een cw6 van 35kw of meer. De oude boer die hier woonde had de kachel niet zo vaak aan en hoog staan als ons dus vielen de kosten bij hem nog wel mee 🙈

Over de isolatie reacties hier, ik wil idd alles gaan isoleren met Pir, maar ik had nog steeds mijn twijfels of dat genoeg is voor LTV verwarming.

Ik probeer zoveel mogelijk zelf het installatie werk te doen en probeer de installaties zoveel mogelijk simpel en onderhoudsvrij te houden en met een warmtepomp heb ik daar nog mijn twijfels bij, daarom ben ik ook nieuwsgierig naar andere technieken en heb ik dit topic gestart. Maar ik ben bang dat ik niet onder een warmtepomp uit kom als alternatief voor gas 😉

Een palletkachel vind ik niks, ik wil niet steeds een apparaat willen vullen, en mijn vrouw heeft liever een gezellige ouderwetse houtkachel voor in de winter 🙂

Voor het extra stroomverbruik heb ik op de boerenschuur voldoende ruimte voor zonnepanelen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@RoyVi De beste LTV is vloerverwarming; In februari ging er met gemak 5kW (etmaalgemiddelde) alleen door mijn 45m² vloer (die overigens nog niet eens geïsoleerd is). Ik denk dat er meer capaciteit is, ik heb hem niet boven de 24 graden gemeten (ofwel: het was waarschijnlijk goed gegaan met nog strengere vorst). Met 10cm PIR op je muren, onder de vloer en in het dak kom je vermoedelijk in de buurt.

Je kunt je huis modelleren in u-wert rechner. Ik heb het voor mijn woning gedaan en het lijkt dichtbij te zitten. Dit kun je controleren door domweg je verbruik nauwkeurig te monitoren. Geen idee in welke mate dat mogelijk is met je propaanketel :? Mindergas.nl is ook bijzonder hulpzaam (Maar in hoeverre je dat kunt gebruiken met propaan... wellicht alles omrekenen naar kWh of GJ (ze ondersteunen zo warmtepomp en stadsverwarming).
Je kunt dan de isolatie erbij zetten in u-wert en zien hoeveel effect het heeft op de warmtevraag.

Jaga heeft een mooie rekentool om hun convertoren te dimensioneren zowel web pagina als Excel sheet daar waar je geen vloerverwarming kan toepassen.

De post van Ivow85 in "CVi (inductie verwarming) alternatief voor hoge temp CV?" is ook erg nuttig!

Warmtepomp kan zeker, zolang je je afgifte systeem voldoende riant hebt gemaakt. Isolatie is op lange termijn kosten drukken (inclusief dus de kosten van het afgiftesysteem).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RoyVi schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:32:
[...]

De berekening komt wel overeen, de ketel is een cw6 van 35kw of meer. De oude boer die hier woonde had de kachel niet zo vaak aan en hoog staan als ons dus vielen de kosten bij hem nog wel mee 🙈

Over de isolatie reacties hier, ik wil idd alles gaan isoleren met Pir, maar ik had nog steeds mijn twijfels of dat genoeg is voor LTV verwarming.

Ik probeer zoveel mogelijk zelf het installatie werk te doen en probeer de installaties zoveel mogelijk simpel en onderhoudsvrij te houden en met een warmtepomp heb ik daar nog mijn twijfels bij, daarom ben ik ook nieuwsgierig naar andere technieken en heb ik dit topic gestart. Maar ik ben bang dat ik niet onder een warmtepomp uit kom als alternatief voor gas 😉

Een palletkachel vind ik niks, ik wil niet steeds een apparaat willen vullen, en mijn vrouw heeft liever een gezellige ouderwetse houtkachel voor in de winter 🙂

Voor het extra stroomverbruik heb ik op de boerenschuur voldoende ruimte voor zonnepanelen.
Hout moet ook mee gesleept worden, meerdere keren zelfs. Maar de charme is idd een stuk groter. Als je die als back-up hebt in de winter (voor als het een week >-10 is), en je isoleerd alles met 10cm PIR dan denk ik dat je met een 5-7kW WP een heel eind komt.
Deze zijn ook nog eens goedkoper dan de aangehaalde inductie oplichtingsketel...!!!

Wat betaal je nu per jaar?

In verbruik is de oplichtingsketel ook nog minimaal een factor 3 slechter.

En qua onderhoud zijn de twee ook gelijk, de WP hoeft nl alleen wat filters gereinigd te worden, maar als je in je systeem goede automatische filters aanbrengt is dit ook 1 minuut werk.

Dus: uit je hoofd met die oplichtingsketel want je word op meerdere fronten hard genaaid.
Met een “gewone” COP1 boiler heb je iig nog het voordeel van de lage aanschafprijs... aan de oplichtingsketel zit werkelijk geen enkel ding wat als voordeel kan worden beargumenteerd tov een normale boiler of een WP.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoyVi
Oke bedankt allemaal voor het reageren, zolang er geen serieuze ervaring is met dit systeem komen de oordelen alleen maar negatief uit. Was iig interessant om de reacties te zien.

Ik ga voorlopig mij alleen nog maar richten op isoleren en kijken wat dit met mijn gasverbruik doet want dit is op dit moment abnormaal hoog.

Wat mij betreft mag het topic gesloten worden, en komt hij iig in de zoek functie terug voor als er in de toekomst info zoeken naar de CVI ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:56
Kalentum schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:05:
Ik denk dat het als 1 op 1 vervanging van een CV ketel niet echt handig is. Maar misschien als hybride systeem, als aanvulling op een warmtepomp?
Een warmtepomp is van zichzelf al hybride. Als de warmtepomp niet genoeg vermogen levert, dan springt het elektrisch element bij. Dat elektrisch element heeft (ongeveer) hetzelfde rendement als die CVi.

Nee, ook als hybride systeem icm een warmtepomp is de CVi niet interessant.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• JasperRalf
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06-2022
in feite hoef je alleen maar logisch na te denken.....

Lees ook eens : https://www.arconell.nl/de-inductie-cv-ketel-zin-of-onzin/

Hele kostbare elektrische cv ketel is het

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-03 22:26
Dit doet me denken aan de Reduxion Ecoliner die een paar jaar geleden met veel tamtam op de markt werd gebracht. Deze ketel werkte met "strato-elementen op basis van lichtimpulsen, die een warmtebron van 900 graden genereren. Hiermee kan water snel verwarmd worden". Dit verhaal werd destijds zonder enige fact check door o.a. het Algemeen Dagblad overgenomen. Lars Boelen heeft hier destijds een informatief (en ook wel grappig) artikel aan gewijd.
Link: https://larsboelen.nl/201...-a-k-a-reduxion-ecoliner/

Dit soort apparaten wordt op de markt gezet door types die er niet tegen op zien hier en daar wat natuurwetten te vermoorden.

• TourmalineRd
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09-2022
Interessante discussie.
Ik ben echter een totale leek op dit gebied.
Al die termen en berekeningen die ik voorbij zie komen zeggen me weinig tot niets.
Ik kwam net CVi toevallig tegen, omdat ik naar alternatieven zoek om zo weinig mogelijk gas te moeten gaan verbruiken. Via google kwam ik een link naar deze tweakers discussie tegen.
Ik dacht: Wellicht is CVi iets maar aan de reacties hier te zien lijkt het geen goede optie.
Inmiddels is de energiemarkt behoorlijk veranderd sinds de aanvang van dit topic op Tweakers.

Ik verhuis binnenkort van een klimaatneutraal huurappartement naar een gezinswoning, met gas cv ketel.
Dus dat wordt een ‘leuke’ energierekening straks.
Wat is nu wijsheid?…
Met de huidige gasprijzen zou je zeggen dat alle andere alternatieven voor gas wel uitkunnen. hoeveel je nu ook gaat isoleren (altijd goed lijkt me) de gasrekening zal hoog blijven. Hier is niet meer tegen te isoleren.
Zulke enorme prijsstijgingen in zo’n korte tijd had niemand verwacht denk ik.
Een ding is wel duidelijk geworden: Zo snel mogelijk van dat gas af.

Wie van jullie techneuten kan mij als leek een advies geven?
‘Even’ een warmtepomp aanschaffen is mij te duur…
Om zo goedkoop en snel mogelijk van het gas af te komen, lijkt mij een elektrisch aternatief de enige optie.
Dus elektrische cv dan wel CVi?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
TourmalineRd schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:07:
Interessante discussie.
Ik ben echter een totale leek op dit gebied.
Al die termen en berekeningen die ik voorbij zie komen zeggen me weinig tot niets.
Ik kwam net CVi toevallig tegen, omdat ik naar alternatieven zoek om zo weinig mogelijk gas te moeten gaan verbruiken. Via google kwam ik een link naar deze tweakers discussie tegen.
Ik dacht: Wellicht is CVi iets maar aan de reacties hier te zien lijkt het geen goede optie.
Inmiddels is de energiemarkt behoorlijk veranderd sinds de aanvang van dit topic op Tweakers.

Ik verhuis binnenkort van een klimaatneutraal huurappartement naar een gezinswoning, met gas cv ketel.
Dus dat wordt een ‘leuke’ energierekening straks.
Wat is nu wijsheid?…
Met de huidige gasprijzen zou je zeggen dat alle andere alternatieven voor gas wel uitkunnen. hoeveel je nu ook gaat isoleren (altijd goed lijkt me) de gasrekening zal hoog blijven. Hier is niet meer tegen te isoleren.
Zulke enorme prijsstijgingen in zo’n korte tijd had niemand verwacht denk ik.
Een ding is wel duidelijk geworden: Zo snel mogelijk van dat gas af.

Wie van jullie techneuten kan mij als leek een advies geven?
‘Even’ een warmtepomp aanschaffen is mij te duur…
Om zo goedkoop en snel mogelijk van het gas af te komen, lijkt mij een elektrisch aternatief de enige optie.
Dus elektrische cv dan wel CVi?
Warmtepomp is cru gezegd de enige manier.
Een elektrische CV is 4x zo duur in elektra verbruik. Dan kun je net zo goed €50 biljetten gaan stoken in de open haard.
En aangezien gas en elektraprijzen aan elkaar gekoppeld zijn ben je met gas nog niet zo slecht af.
Een warmtepomp is beter, een COP1 elektrische oplichtketel is veel slechter.
Dus lekker doorsparen, of een duurzaamheidslening nemen, de kosten daarvan kunnen wel eens lager uitvallen dan wat je ermee bespaard maandelijks.
Sowieso ook dak volknallen met PV.

• TourmalineRd
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09-2022
Ok dank voor je reactie.
Genoeg stof tot nadenken in ieder geval

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:30
Mijn broer wil graag van het gas af en kwam hier mee aan
https://ineendagvanhetgas.nl/ https://eg-2.nl/ nr2

Hoop bla bla, mijn achterdocht kwam al snel met een paar opmerkingen
SDE subsidie is er niet, wel een hele pagina dat je bij de gemeente en in Groningen een snn potje kunt aanvragen.
De opwarming met inductie is 60% snellen dan traditioneel verwarmen. Waarom dit in een verwarming wat van nature een traag proces is een voordeel zou zijn weet ik niet.
Bij de meeste warmtepomp boeren wordt je gelijk met scop cijfers bekogeld ik vermoed dat ze rond de 1 zitten.

De installatieprijs is dermate hoog dat met iets meer werk een warmtepomp met sde subsidie maar iets meer gaat kosten. De plek voor de buitenunit is wat beroerd bereikbaar.

Kortom gegoochel met cijfertjes om consumenten het bos in te sturen, en dit gaat het niet worden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
habbekrats schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:25:
Mijn broer wil graag van het gas af en kwam hier mee aan
https://ineendagvanhetgas.nl/ https://eg-2.nl/ nr2

Hoop bla bla, mijn achterdocht kwam al snel met een paar opmerkingen
SDE subsidie is er niet, wel een hele pagina dat je bij de gemeente en in Groningen een snn potje kunt aanvragen.
De opwarming met inductie is 60% snellen dan traditioneel verwarmen. Waarom dit in een verwarming wat van nature een traag proces is een voordeel zou zijn weet ik niet.
Bij de meeste warmtepomp boeren wordt je gelijk met scop cijfers bekogeld ik vermoed dat ze rond de 1 zitten.

De installatieprijs is dermate hoog dat met iets meer werk een warmtepomp met sde subsidie maar iets meer gaat kosten. De plek voor de buitenunit is wat beroerd bereikbaar.

Kortom gegoochel met cijfertjes om consumenten het bos in te sturen, en dit gaat het niet worden.
Als het heel goedkoop zou zijn in combi met zonnepanelen nog iets interessant. Anders totaal niet. Stroom is nog steeds veel duurder dan gas als je m3 naar kw omrekent.

Edit: ik was niet de enige die deze "warmtepomp" al had afgeschoten.

Misschien een goed idee dat wat mensen van dit forum een weekendbaantje erbij gaan zoeken en als ZZPer warmtepompen gaan installeren. De kennis is hier genoeg.

[Voor 9% gewijzigd door Powrskin op 15-10-2022 12:12]

Nukezone FTW

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:56
Wat een charlatans. Dit is echt appels en peren vergelijken. Het is zelfs nog een stapje erger: hoe hoger de CW waarde, hoe minder zuinig een ketel is.

Het wordt tijd dat de mensen achter dit bedrijf aandacht krijgen in een consumentenprogramma als Radar, zodat de onwetende consument gewaarschuwd wordt.
Waarom CW en geen COP waarde?
De prestatie van de CVi wordt uitgedrukt in CW ofwel comfort waarde. Dit is een getest en ingeburgerde methode om te kunnen bepalen of een installatie wel of niet kan voldoen aan de behoefte van een huishouden. Het meest gezochte comfortniveau is CW4. Met een CW4 ketel wordt uw woning warm en kunt u lekker warm douchen of een bad nemen (120 liter in 10 minuten).
De COP waarde is een momentopname en laat zien hoeveel warmte een apparaat uit energie kan halen. Bij de warmtepomp is dat een probleem doordat de bron van de warmtepomp de buitentemperatuur is. Bij een lage temperatuur heeft de warmtepomp een lage COP en in de zomer een hoge. Uiteraard wordt de meeste gunstige, hoge waarde gebruikt in de productinformatie. Daarmee weet u echter niet of u uw woning voldoende warm kunt krijgen en of u voldoende warm water voor uw douche of bad heeft.
Om u te helpen bij het maken van de juiste keuze, gebruiken we daarom de CW indicatie. Net zoals u dat gewend bent van uw gas CV. Zo heeft instituut KIWA vastgesteld dat de meest gangbare uitvoering, de CVi9 een CW waarde 5 heeft. Daarmee bent u dus verzekerd van een boven gemiddeld comfort met voldoende warmte en warm water voor een groot huishouden.
In jip-en-janneke taal: auto A is een betere keus dan auto B. Want auto A rijdt 180 km/h en auto B maar 4L/100 km.

En misschien maar even een mailtje naar de TUE?
Hoe kan het dat het rendement van de CVi tot 131% oploopt?
Via het inductiecircuit wordt vloeistof snel tot een hoge temperatuur opgewarmd. De warmte die bij dit proces vrijkomt wordt niet verspild maar hergebruikt. Door de verwarmde vloeistof in de boiler rond te blijven pompen wordt het tapwater op 60 graden voorverwarmt. Hierdoor is er veel minder energie nodig om heet tapwater te krijgen. Op deze manier wordt dezelfde energie twee maal gebruikt; om heet water te leveren en om water in de boiler voor te verwarmen. Zo heeft de TU Eindhoven vastgesteld dat het rendement CVi oploopt tot 131%.
De energie om tapwater voor te verwarmen komt ook niet uit de lucht vallen |:(

[Voor 21% gewijzigd door Joris748 op 15-10-2022 12:33]

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:58
Op MP wordt er driftig mee geadverteerd. Advertentie is meer den 5000 keer bekeken en 450+ keer bewaard. Dat levert potentieel een hoop toekomstige klanten op die vanwege een onbetaalbare stroomrekening in de schuldsanering zullen belanden.

Als je dan toch met electra wilt verwarmen dan koop je 3 convectorkacheltjes bij de action voor 19,95 per stuk. Je bent dan in 5 minuten van het gas af voor een fractie van de prijs, het verschil kun je dan direct opstoken😀

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:54
Overigens zijn deze ketels gewoon niet niet toegestaan voor zowel nieuwbouw als verbouw (vervangen van bijvoorbeeldcv ketel) zie artikel 6.55(a) van het Bouwbesluit.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Thimmah schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:25:
Overigens zijn deze ketels gewoon niet niet toegestaan voor zowel nieuwbouw als verbouw (vervangen van bijvoorbeeldcv ketel) zie artikel 6.55(a) van het Bouwbesluit.
Ja klopt, verboden als hoofdverwarming.

Loophole is dan elke kamer een eigen Action ding met ingebouwde thermostaat.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee