Doorstromer heb ik ook overwogen, maar E-CV is bijna plug and play. Elektronica moduleert, en kan bijvoorbeeld de verwarmingselementen uitschakelen bij het inschakelen van andere grote gebruikers.
Ronald schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:36:
@
slb Als jij na 25K in een appartement niet genoeg hebt aan 8,5kW aan airco dan heb je iets serieus fout gedaan.
Mijn 1974 rijtjeshuis... Je weet wel, vanuit de bouw net zoveel isolatie als jouw appartement... heeft geen 8,5kW nodig. En dat is /voor/ de 25K aan werk. Ik kom zowel via modellering als graaddagen als proefondervindelijk op 6,5 a 7kW
Dus je zit hier een oplossing te verkondigen waar ik en serieuze vraagtekens bij zet op noodzaak.
Waar ik een technisch beter alternatief voor geef... En dat vind jij niet constructief?
Nee, het 'alternatief' dat je ongevraagd geeft is de generieke "standaardoplossing" die kennelijk voor iedereen moet gelden. Ik deel mijn ervaring met mijn specifieke situatie. Ik heb nergens gezegd dat de 8,5kW aan airco's niet voldoende zou zijn. De twee 2,5kW's zijn eigenlijk overkill voor de ruimtes waarin ze hangen, maar de inverters moduleren prima terug naar een laag pitje (Mitsubishi Diamond serie). Er was ook een 2kW model, maar op de 2,5kW's kreeg de aircoboer (vriend) meer korting en deze waren op voorraad. De 3,5kW (koelvermogen, geen elektrische vermogen) is wat zwaarder gedimensioneerd voor woonkamer met open keuken, 40m².
Punt is dat je hier je oordeel velt terwijl je niet de details kent. Je stelt klakkeloos dat de E-CV geen goede oplossing is en nu dat ik iets serieus fout zou hebben gedaan. Echter is de E-CV hier een relatief kleine ingreep omdat de LTV er al ligt en de ketel vlak bij de verdelers hangt. WP is een veel grotere ingreep; moet door twee andere ruimtes (gewapend beton) met leidingwerk, de VVE staat geen tweede buitenunit toe en is in mijn geval niet/nauwelijks interessant. Ik bedoel pak hem beet € 1500 voor de E-CV + installatiemateriaal vs € 4200 (na subsiedieaftrek)+onderhoudskosten/contract. De E-CV kan ik zelf wel onderhouden/repareren, bij de WP ben ik afhankelijk van anderen. E-CV heeft bovendien weinig points of failure.
Als ik de airco's niet had gehad, was het natuurlijk een heel ander verhaal geweest en had er een 5kw WP op de LTV gekomen. Maar dat bracht haken en ogen met zich mee; zoals gezegd het extra leidingwerk, buffervat (ivm zone-regeling, efficiënte runs zonder gependel).
Voor mij is dus de keuze gevallen op de E-CV, als jij het anders zou doen, prima. Jij hoeft er niet te wonen.
Ik heb de boel ontworpen met in het achterhoofd de gedachte eventueel in de toekomst een ventilatiewarmtepomp aan te sluiten wanneer deze betaalbaar en betrouwbaar is. Dat zou qua leidingwerk minder ingrijpend/storend zijn dan een split-WP.