Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat is ook prima geschikt voor 1 en een halve kamer 45m² appartementen. (Ik heb er ongeveer zo een gehad... 450m³ met een VR ketel incl SWW/koken) - al had ik met mijn huidige kennis hard gaan kijken of een airco of hoge duty-cycle WPB mogelijk was geweest.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
en waar eventueel een grenslijn door de rechter? getrokken gaat worden?
Ik zelf heb geen idee en de industrie wil deze virtuele grens waarschijnlijk graag richting "grotere en centralere" elektrische opwekkers met COP=1 oprekken.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Logisch. Het lijkt erop dat zo'n relatief simpel ding voor een stevige prijs een fijne marge heeft. Daarnaast sluit het ook goed aan bij de traditionele instelling die die branche overwegend heeft. Dat stukje van de aantrekkingskracht begrijp ik oprecht wel.dunklefaser schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:28:
@Ronald Of er werkelijk een grijs gebied tussen lokaal en centraal elektrisch verwarmen is
Ik zelf heb geen idee en de industrie wil deze virtuele grens waarschijnlijk graag richting "grotere en centralere" elektrische opwekkers met COP=1 oprekken.
Waar het misgaat is dat men bij berekeningen doet voor komen alsof de saldering voor eeuwig blijft. Dat grenst aan pure misleiding. het is het formeel niet, maar het heeft door de kennisvoorsprong ten opzichte van een deel van het publiek wel een dergelijke zweem
Er zijn natuurlijk nog meer halve waarheden en "alternative facts" in de verkooppraatjes van de "branche".
De kennisvoorsprong? hier zou ik ook vervangen door
de kennisachterstand bij het beoogde koperspubliek.
Helaas is hier vermoedelijk niets aan te doen.
Nu heb ik helemaal geen zin in een dergelijke discussie, zeker niet via PM... dus heb ik aangegeven als er nog 1 reactie van hem kwam dat ik de hele zooi op het forum zou gooien... Daar heeft hij zelfs expliciet toestemming voor gegeven.
Het is nogal onsamenhangend...
Franske 65 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:39
Helaas hebben ongelijk.
De ketel staat (nogmaals) bij huurhuizen in Gilze Rijen en in Groningen. Dus in tegenstelling wat jij beweert, voldoet hij wel aan het bouwbesluit.
Franske 65 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:01
ELEKTRISCHE INDUCTIEUNIT (CVI) DOOR LEYSTROMEN ALS 1E IN NEDERLAND GEPLAATST
3 juni 2021
Rijen – In samenwerking met DLE (Direct Lage Emissie – voorheen Dienst Landelijke Energietransitie) en TI Green plaatste Leystromen de unieke Elektrische inductieunit (CVi) in een woning in Rijen.
Ik heb alles in relatie tot het all-caps geschreeuw uit deze quotes weggelaten. De rest is integraal.Franske 65 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:39
Beste Ronald,
Dit was een kopie van een krantenartikel dat ik gekopieerd heb.
Ik doe geen modificaties in teksten die ik copy/paste.
Het "Krantenartikel" blijkt geen krantenartikel... het is een persbericht op de website van de "verhuurder".
https://www.leystromen.nl...e-in-nederland-geplaatst/
2 jaar verder blijkt deze "verhuurder" geen verslag van het "succes" van dit experiment gemaakt te hebben: https://www.leystromen.nl/zoekresultaat/?query=cvi
Zelfs niet hier: https://www.leystromen.nl...-goirle-en-baarle-nassau/
Ik blijf dus bij de stelling - briljant onderbouwd door @route99 - dat deze techniek niet conform bouwbesluit is.
Een verhuurder die deze techniek desondanks bij een huurder opdringt plaatst verdient wat mij betreft onteigening van het pand. Zonder vergoeding... Dit moet gewoon niet kunnen.
[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 29-04-2023 17:47 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Vervanging van een individuele cv-ketel in een appartementengebouw is best complex. Warmtenet is niet zomaar mogelijk, warmtepomp met buitenunits ook vaak niet, zelfs als een VvE meewerkt. Benedenbuurvrouw heeft eigenlijk een éénkamerappartement waar ze vloerverwarming heeft met een e-cv. Wat moet je anders?dunklefaser schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:28:
@Ronald Of er werkelijk een grijs gebied tussen lokaal en centraal elektrisch verwarmen is
A'dam PVOutput
Ik kreeg de reply niet gepost bij een quick reply Ronald. Dus heb ik hem, onbedoeld overigens, naar jou als pm gestuurd. Excuses daarvoor.
Alleen ben jij de enige die met het bouwbesluit zwaait, wat dus onterecht is.
Dit forum is heel leergierig... Maar niet op basis van niet-onderbouwde stellingen zoals @Franske 65 keer op keer blijft doen.
Ik wacht nog steeds op de onderbouwing van de stelling dat centrale COP1 verwarming conform bouwbesluit is.
Kom maar met de onderbouwing, @Franske 65 We wachten met smart.
[ Voor 30% gewijzigd door Ronald op 29-04-2023 18:26 ]
Ik kan dit blijven aanhalen, hij staat in Gilze en in Groningen. Bouwbesluit of geen bouwbesluit. Je kunt er van uit gaan dat woningstichtingen het bouwbesluit ook hanteren. Feit is dat hij daar staat, wat jij daar ook van vindt doet er verder ook niet toe.
Ik hoef dat verder niet te beargumenteren, hij staat daar Ronald.
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 2x Marstek 5,12kWh
Of aan diegene die hem geadviseerd heeft. En dus alleen maar kijkt naar zijn eigen portemonnee. De WP past gewoon niet overal, is niet heel spannend maar blijkbaar wel heel lastig toe te geven voor jou.
En dan is de CVi unit niet een slechter oplossing, alleen een andere.
Bij slechte isolatie, geen vloerverwarming, enkel glas kun je net zo goed op straat gaan wonen.
Veel mensen hebben geen geld voor een dure verbouwing of willen hun mahoniehouten vloer er niet uit laten halen namelijk
Feit is ook dat er veel jong gebruikte e-cv en andere varianten op marktplaats worden aangeboden. Waarschijnlijk om de energierekening te kunnen betalen na een jaartje stoken

Den Haag wil graag van het gas af, maar dat wil niet zeggen dat we dan maar een COP1 verwarming moeten plaatsen die onder de streep meer uitstoot veroorzaakt.ericplan schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:09:
Vervanging van een individuele cv-ketel in een appartementengebouw is best complex. Warmtenet is niet zomaar mogelijk, warmtepomp met buitenunits ook vaak niet, zelfs als een VvE meewerkt. Benedenbuurvrouw heeft eigenlijk een éénkamerappartement waar ze vloerverwarming heeft met een e-cv. Wat moet je anders?
Wellicht is het beter om het geld ipv aan een e-cv aan extra isolatie te besteden en dan, tot er een geschikt alternatief, is op gas te blijven. Zo verbruik je in elk geval minder energie.
[ Voor 39% gewijzigd door DIY op 29-04-2023 19:01 ]
Er staat niets wezenlijks. Volgens het meest recente jaarverslag 1 pilot woning:Franske 65 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:29:
Feit is dat hij daar staat
Dit bewijst dus helemaal niets behalve dat een leverancier en Woningstichting heeft gevonden om in een enkele woning een apparaat te schroeven: geen schaal, geen openbare meetbare en verifieerbare resultaten, geen (wetenschappelijk) onderzoek.212 Goed wonen | Leystromen Jaarverslag 2021
De landelijke politiek ziet woningcorporaties als ‘de startmotor voor de energie-
transitie’. Leystromen als eigenaar van veel woningen én als organisatie met een
maatschappelijke drive, voelt dit ook daadwerkelijk als haar verantwoordelijk-
heid. Daarom gaan we in gesprek met gemeenten, lokale energie-coöperaties en
klanten. Voor elk initiatief kijken we wat onze rol hierin kan zijn.
Om beslissingen te kunnen nemen over de energietransitie voor onze woningen
is een langetermijnvisie nodig. Bijvoorbeeld met welke verwarmingsinstallatie
een woning het best verwarmd kan worden. Maar hiervoor is nog niet alle infor-
matie beschikbaar. Zo hebben gemeenten tot eind 2021 de tijd om op wijk-
niveau een transitievisie warmte vast te stellen, waarin zij o.a. bepalen wat de
warmtebron voor dat gebied wordt. Dat maakt het er voor een corporatie niet
makkelijker op. Toch zijn wij al aan de slag met concrete initiatieven, soms op
grote schaal op projectmatige basis en soms op wat kleinere schaal in de vorm
van pilots.
Zonne-energie
Zo stelden we in 2021 zonnepanelenbeleid vast, waarbij we planmatig zonne-
panelen plaatsen. De eerste projecten met grondgebonden woningen zijn in-
middels opgestart (zie 2.1).
Daarnaast zijn we een onderzoek gestart naar de inzet van daken van
Leystromen voor de opwekking van zonne-energie via de ‘postcoderoos’-rege-
ling. Hierbij zou het dakoppervlak tegen een vergoeding ter beschikking worden
gesteld aan een energiecoöperatie. De vergoeding komt dan ten goede van
huurders van Leystromen. Dit onderzoek loopt verder In 2022.
Een logische stap op weg naar aardgasloze woningen is daarnaast het terug-
dringen van de energiebehoefte. Leystromen doet dat op verschillende manie-
ren. Enerzijds door het treffen van energiebesparende maatregelen door wonin-
gen verder te isoleren (zie 2.1). Anderzijds kijken we ook naar andere manieren
om energie te besparen. De pilot Witgoed, die in 2020 gestart is op locatie de
Wingerd in 2020, liep ook in 2021 door.
Pilot aardgasloze woningen
In 2018 startten wij met een pilot om een aantal bestaande woningen zonder
bouwkundige aanpassingen aardgasloos te maken. De woningen in deze pilot
worden all-electric gemaakt met behulp van verschillende installatieconcepten.
Daarna worden de woningen verhuurd; de ervaringen monitoren we. Deze kun-
nen in de toekomst gebruiken bij het opschalen.
2 Woningen zijn uitgevoerd met infrarood techniek, 1 woning met een ventilatie-
warmtepomp en 1 woning met een elektrische inductie unit. De 4 pilotwoningen
worden alle bewoond. De ervaringen van de huurders zijn positief. Tussentijds
deden we kleine aanpassingen om het comfort en het verbruik te verbeteren.
Daarnaast hebben we nog 2 pilotwoningen in voorbereiding: met luchtwater-
warmtepomp en Photovoltaïsch Thermisch systeem (PVT)-techniek. Bij de moni-
toring hiervan kijken we onder andere naar de beleving van de huurder, of het
systeem goed werkt en naar het verbruik. Deze informatie gecombineerd met de
investeringskosten en de praktische uitvoerbaarheid, bepalen mede welke keuze
we in de toekomst maken om ons bestaand bezit aardgasloos maken
Ik zit dichtbij het wetenschappelijke wereldje en het continu aanvoelen van TUE en een hogeschool zegt helemaal niets als de onderzoeksvraag en uitkomstenk niet gepubliceerd zijn op een wetenschappelijk verantwoorde manier.
Iedereen kan een universiteit of onderzoeksinstituut een vraag voorleggen en in de uitkomst shoppen.
De belangrijkste vraag die hier voorligt is in welk geval dit product de beste oplossing is. Ondanks dat die vraag herhaaldelijk gesteld is (en deelantwoorden voldoende weerlegd) blijft het antwoord uit.
Ik had ook een pm van Franske maar ik vond het niet noodzakelijk om er wat mee te doen.Ronald schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:25:
Correct. Ongevraagde PM's als reactie op een openbare discussie zijn onbeleefd @Franske 65 - ook dat is decennia oude internet etiquette a.k.a. nettiquette. Heel ernstig ja dat ik niet serieus op zijn onzin in wilde gaan... Shock horror.
Dit forum is heel leergierig... Maar niet op basis van niet-onderbouwde stellingen zoals @Franske 65 keer op keer blijft doen.
Ik wacht nog steeds op de onderbouwing van de stelling dat centrale COP1 verwarming conform bouwbesluit is.
Kom maar met de onderbouwing, @Franske 65 We wachten met smart.
Als iemand mij een pm wil sturen is dat prima dan beslis ik wel of ik er wel of niet wat mee moet doen dat hoeft verder ook niet openbaar.
Het verhaal is vrij simpel die inductie ketel is op zijn best cop1 maar zelfs dat haalt ie niet in het cv water.
Is het een oplossing voor iemand...? Ik denk het niet.
Pak dan gewoon een straalkacheltje voor een paar tientjes, en je kunt elke ruimte naar wens verwarmen.
Wat als je wel die centen wil investeren? Kijk dan naar lucht/lucht of als je handig bent en de ruimte plus mogelijkheden heb zoek een leuke lucht/water uit en plak dat ding zelf aan je woning.
Dan pak je in ieder geval wat meer thermisch vermogen uit je dure kwh's.
En voor mij is die discussie verder ook wel klaar zo.
Ut het nooit wat weest en sil nooit wat wurde
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Volgens mij gaat het hier ook niet om de mogelijke complexiteit bij flats, appartementgebouwen etc. bij verhuur en VVE situaties. De topictitel luidt: "CVi (inductie verwarming) alternatief voor hoge temp CV?"ericplan schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:09:
[...]
Vervanging van een individuele cv-ketel in een appartementengebouw is best complex. Warmtenet is niet zomaar mogelijk, warmtepomp met buitenunits ook vaak niet, zelfs als een VvE meewerkt. Benedenbuurvrouw heeft eigenlijk een éénkamerappartement waar ze vloerverwarming heeft met een e-cv. Wat moet je anders?
Als ik de huidige alternatieven de revue laat passeren komt de CVi-ketel op de laatste plaats te staan simpelweg omdat vergelijkbaar "efficiënte" vervangende oplossingen goedkoper zijn.
Als de [Europese] wetgever bepaalde minder efficiënte verwarmingstoestellen met groot verbruik aan primaire energie verbiedt en dit vervolgens in nationale wetgeving is omgezet kan daar niemand meer omheen.
Maar blijkbaar is het in NL nog niet zover, dus Henk & Ingrid in hun appartement mogen ook een e-cv-ketel laten plaatsen. - Tweakers lezen ze sowieso niet.
Om niet te sturend te zijn richting de uitkomst ben ik relatief algemeen en neutraal begonnen. In het begin was volgens de AI de e-CV wel toegestaan omdat het aan de systeem eisen voldoet, volgens AI mocht je niet alleen maar naar de e-CV alleen kijken.
Geleidelijk aan heb ik deze AI gevoed met info die ik "alsnog gevonden had", maar dat ging dus niet zonder slag of stoot. Pas toen ik artikel 3.4.4 uit het relevante RVO-rapport erbij haalde ging AI overstag....
Het laatste antwoord van AI:
Voor de transparantie zal ik mijn hele Chat-GPT conversatie hier als pdf plaatsen.U heeft gelijk dat ik me heb vergist in mijn vorige antwoord en ik bied hiervoor mijn excuses aan. In de link die u heeft gedeeld, staat inderdaad dat de eis van 1,31 geldt voor de energieprestatie van het verwarmingssysteem voor ruimteverwarming, en niet voor de totale energieprestatie van het gebouw. Bovendien is het juist dat de eisen voor ventilatie ook apart worden gedefinieerd.
Wat betreft de elektrische CV-ketel op pagina 12, wordt bevestigd dat deze niet voldoet aan de eisen van het Bouwbesluit, aangezien de COP van een elektrisch verwarmingssysteem nooit hoger kan zijn dan 1,0 en de waarde van energieprestatie niet lager mag zijn dan 1,31. Dit betekent inderdaad dat elektrische centrale verwarmingssystemen niet zijn toegestaan volgens het Bouwbesluit, zoals vermeld in de tekst.
Nogmaals, mijn excuses voor de verwarring die ik heb veroorzaakt in mijn vorige antwoord. Dank u wel voor het corrigeren van mijn fout.
https://www.calameo.com/books/00732956794d245a54c34
Je ziet dus hoe belangrijk de vraagstelling, het systeem te laten "reflecteren" op het antwoord als je met aanvullende relevante gegevens komt. Waarheidsvinding is niet als zoete koek slikken wat een 1e antwoord aangeeft. Vervolgens ga je checks uitvoeren of het allemaal wel klopt en geef je feedback met de gevonden "nieuwe' info. Die had ik dan wel, maar dat maakt niet uit, ik wilde eerst uitvinden of hij wel slim genoeg was om dit zelf al direct te vinden.... met al de AI-rekenkracht lukt dat bij mijn vraagstelling niet. Het is dus goed voor te stellen dat ook onder ons als Tweakers we meerdere verschillende antwoorden kunnen krijgen omdat we niet allemaal op dezelfde manier zoeken, niet op de zelfde manier interpreteren en daardoor tot verschillende conclusies kunnen komen. Artikel 3.4.4 lijkt me doorslaggevend als bewijs om aan te tonen dat e-CV's volgens het bouwbesluit niet mag, zowel voor nieuwbouw als renovatie.
Wat een toeval dat dit ook net precies 131% was..Sikkek schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:58:
Daarnaast hebben ze op de site de tekst:
[...]
al aangepast naar
[...]
De claim van 131% rendement durven ze dus al niet meer te maken.
Wise enough to play the fool
Ja... grapjassen, ze halen voor het tapwater de warmte uit het CV-circuit en zeggen dan dat het minder warmte kost om zo heet tapwater te maken...... En vergeten dan wel te vermelden dat het CV water daardoor afkoelt en dat daar weer extra energie nodig is om weer de oorspronkelijke temperatuur terug te krijgen... dus het rendement van het CV daalt dus doordat er warmte vanaf gesnoept wordt.... maar dat vermeld je dan "gewoon" niet.... tja.... want dat komt slecht uit voor "het verhaal"....Joris748 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:23:
[...]De energie om tapwater voor te verwarmen komt ook niet uit de lucht vallen
Nieuws is er niet en komt er ook niet en de conclusie is duidelijk.
Als er daadwerkelijk nog innovatieve zaken komen dan zal dat een nieuw topic rechtvaardigen.
Maar das ook slechts een mening
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
We mogen niet van iedereen verwachten dat ze de "dwalingen" rondom de e-CV begrijpen. Degenen die in e-CV geïnvesteerd hebben, zullen alles uit de kast halen om de e-CV levend te houden en dat is begrijpelijk, ook al is het Bouwbesluit er duidelijk over. Het nieuw installeren of renoveren met een e-CV mag dan wel niet meer volgens het bouwbesluit, maar betekent dat dan ook dat e-CV's niet meer verkocht mogen worden?
Dat kan juridisch wel eens anders liggen. Dat de e-CV's mogelijk uiteindelijk via een of andere constructie toch in een woning belanden? Dan wordt het al bloedlink als de e-CV werkelijk gebruikt gaat worden.
Wrs zijn er in meer sectoren wel zaken die officieel niet meer mogen waar toch een grijs circuit rondom kan ontstaan..... De e-CV valt vast niet onder de keuringen zoals de gasgestookte CV's dat wel doen..... dus e-CV's kunnen lang "onzichtbaar" blijven? Tja en hoeveel mensen gaan uiteindelijk nu echt een verhaal halen als het uitkomt? Dat kan goed mis gaan, mss als Radar of Kassa zich er mee bemoeien gaan?
Nog meer voorlichting? Mss helpt dat de consument begrijpen wat toch beter is qua energiebesteding/ - besparing?
[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 29-04-2023 20:30 ]
Sinds 1 januari 2021 maakt Nederland gebruik van een nieuwe rekenmethode om de energieprestaties van gebouwen te bepalen. De nieuwe bepalingsmethode heet NTA 8800. De energieprestatie van een gebouw, uitgerekend met NTA 8800, moet voldoen aan de Europese richtlijn Energieprestatie Gebouwen (EPBD). Met een elektrische cv-ketel die fungeert als centrale verwarming voldoet een gebouw niet aan de Europese richtlijn. Een elektrische cv-ketel overschrijdt namelijk de maximale energieprestatie-waarde. Met andere woorden: een elektrische cv-ketel gebruiken als hoofdverwarming in een huis of een ander gebouw is niet toegestaan. Daarvoor is de installatie eenvoudigweg niet efficiënt genoeg.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
En als de e-cv-ketel niet als centrale verwarming gebruikt wordt, maar bijvoorbeeld i.c.m. enkele lokale IR-panelen? - Ik verwacht dat de branche de grenzen van de wet zal opzoeken - er is te veel te verliezen.
Gebruik is niet toegestaan, maar verkoop wel? - Hoe ziet het uit met de handhaving?
Mag dat dan wel en zo ja, waarom is dat zoveel beter/minder erg dan een e-CV?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
route99 in "Inductieketel of toch volledig elektrische WP?"
Hoofdverwarming bestaande uit losse elektrische radiatoren of IR-panelen vallen niet onder deze regels, mits ze aan de EU-richtlijn ECO-design voldoen. Ik zou dan zelf nog steeds niet de voorkeur geven aan deze CPO=1 (hoofd)verwarming....
En dan staat er in het RVO stuk om het allemaal nog duidelijker te maken...:
Juist......https://www.rvo.nl/sites/...n-en-kleine-utiliteit.pdf
3.4.5 Elektriciteit - elektrische verwarmingstoestellen: voldoen wel
Elektrische verwarming met toestellen voor lokale ruimteverwarming die voldoen aan ECO-design verordening (EU) 2015/1188 (LOT 20) zijn wel toegestaan, bijvoorbeeld elektrische radiatoren of infrarood(IR)-panelen met geïntegreerde temperatuurregeling. Deze toestellen vallen niet onder de definitie van en verwarmingssysteem, omdat deze al moeten voldoen aan de eisen volgens de EU-richtlijn ECO-design. Hoofdverwarming bestaande uit losse elektrische radiatoren of IR-panelen valt dus bij uitzondering niet onder de eisen uit afdeling 6.13 van BB2012 en is daarmee niet verboden.

Hoe creatief gaat die e-CV sector nu worden.....?
Het is minder erg omdat:Termy schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:52:
M'n schoonzus woont in een recent volledig gerenoveerd appartementje (geen flat, opgedeelde tussenwoning zeg maar) en heeft elektrische 'radiators' en een boiler.
• de installatiekosten een fractie van de e-CV zijn
• energiekosten vergelijkbaar zijn (of iets beter door warmte alleen te produceren waar er vraag is)
'goed' of 'beter' dient in deze context vermeden te worden, want het is relatief een energie- en kosteninefficiente oplossing die alleen in uiterste gevallen toegepast zou moeten worden. In vrijwel alle gevallen zal een andere oplossing efficienter zijn mits mogelijk.
[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 29-04-2023 21:11 ]
Het voordeel zit in de aanschafkosten, maar daar heeft je schoonzus niet zoveel aan.Termy schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:52:
M'n schoonzus woont in een recent volledig gerenoveerd appartementje (geen flat, opgedeelde tussenwoning zeg maar) en heeft elektrische 'radiators' en een boiler.
Hoe klein het appartement ook is, ze gaat sowieso veel teveel voor warmte betalen.
Zou daar dus even wat monitoring neerhangen zodat je over een tijdje de businesscase van een LL of LW WP. kan duiden.
SWW via WPB kan ook erbij maar dat is wat ingrijpender.
Verbruik met elektrische radiatoren was afgelopen stookseizoen 890 kWh, dus circa €500,-. Besparing op vastrecht gas en onderhoud CV circa €320,- per jaar. Investering circa €1250,- aan radiatoren en nog wat kosten voor het infrezen van elektraleidingen en aanpassingen aan de groepenkast.
Ooit gerekend aan een LW WP, maar dat was al gauw een factor 10 in installatiekosten.
Laat onverlet dat een e-cv, inductie of niet, gewoon een onzalige keus is. Het combineert al de slechte eigenschappen van CV met COP=1.
A'dam PVOutput
Als ik het gemiddelde gasverbruik van een huurwoning neem ~1200m3 en dit als elektra moet doen is ca 10800 kwh per jaar. Dan nemen ze een cvi 9kw. Dan zadel je een huurder op met een dikke kostenpost.dunklefaser schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:49:
@habbekrats Ik vraag me af of NTA 8800 ook in bestaande gebouwen toegepast kan/mag worden.
En als de e-cv-ketel niet als centrale verwarming gebruikt wordt, maar bijvoorbeeld i.c.m. enkele lokale IR-panelen? - Ik verwacht dat de branche de grenzen van de wet zal opzoeken - er is te veel te verliezen.
Gebruik is niet toegestaan, maar verkoop wel? - Hoe ziet het uit met de handhaving?
Bij een energiecontract met 50ct/kwh zit je dan al boven 5k. Met een gasprijs van 2 euro per m3 ben je goedkoper uit denk ik. Of die cvi moet een verborgen cop turbo hebben.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Mooie voorbeeldberekening, had ik zelf niet beter kunnen doen, maarhabbekrats schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:55:
[...]
Als ik het gemiddelde gasverbruik van een huurwoning neem ~1200m3 en dit als elektra moet doen is ca 10800 kwh per jaar. Dan nemen ze een cvi 9kw. Dan zadel je een huurder op met een dikke kostenpost.
Bij een energiecontract met 50ct/kwh zit je dan al boven 5k. Met een gasprijs van 2 euro per m3 ben je goedkoper uit denk ik. Of die cvi moet een verborgen cop turbo hebben.
de kosten en de berekening waren en zijn ook nu niet mijn punt in deze discussie en in mijn bijdrage.
En mensen die het zou kunnen (be)treffen lezen hier vermoedelijk niet mee.
Een elektrische cv ketel kan best werken in een woning en inderdaad soms makkelijker dan één WP te plaatsen.Franske 65 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:29:
Ronald,
Ik kan dit blijven aanhalen, hij staat in Gilze en in Groningen. Bouwbesluit of geen bouwbesluit. Je kunt er van uit gaan dat woningstichtingen het bouwbesluit ook hanteren. Feit is dat hij daar staat, wat jij daar ook van vindt doet er verder ook niet toe.
Ik hoef dat verder niet te beargumenteren, hij staat daar Ronald.
Echter de verwarmingskosten zullen veel hoger zijn dan WP of zelfs gas momenteel.
Als je dat dan besluit te doen ok, echter dan koop je e-cv ketel van bijvoorbeeld eltherm/Bosch/Nefit/Masterwatt die zijn Max 1400€ voor een 12kW model.
Deze inductie cv kost 7,5€ minimaal voor ook 12kW dan snap ik niet dat je ooit dit inductie-cv apparaat zal kopen de verwarmingskosten zullen namelijk gelijk zijn aan een andere willekeurige e-cv ketel.
Dus voor het prijsverschil kan je een hoop stroom kopen.
[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 30-04-2023 09:18 ]
Ik denk als een woningbouw deze dingen daadwerkelijk geplaatst heeft dat ze nu al weer weg zijn. Als je huurder naar de wooncommisie stapt dan krijg je zeer snel je gelijk er zijn namelijk richtlijnen wat de stookkosten mogen zijn. Of de woonbouw heeft misschien ook een berg PV panelen geplaatst.habbekrats schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:55:
[...]
Als ik het gemiddelde gasverbruik van een huurwoning neem ~1200m3 en dit als elektra moet doen is ca 10800 kwh per jaar. Dan nemen ze een cvi 9kw. Dan zadel je een huurder op met een dikke kostenpost.
Ik ben trouwens benieuwd wanneer de echte uitverkoop tegen dumpingprijzen begint (of tegen oud ijzerwaarde
A'dam PVOutput
In je eigen huis mag je alles aan de muur schroeven wat jezelf leuk vind.dunklefaser schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:04:
@habbekrats Interessant - maar vooral omdat elektrische cv-ketels blijkbaar nog steeds verkocht mogen worden. - Iemand een idee of deze dan ook geïnstalleerd en in bedrijf genomen mogen worden?
Ik ben trouwens benieuwd wanneer de echte uitverkoop tegen dumpingprijzen begint (of tegen oud ijzerwaarde?).
Mijn installateur beweert dat dit sinds 1 april niet meer mag.
Dus e-cv-ketels voor centrale verwarming mogen nog wel?
Dat is uitgesteld tot 2026dunklefaser schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:27:
@habbekrats Behalve een nieuwe cv-ketel (op gas) dan?
https://www.rijksoverheid...euwe-standaard-vanaf-2026
Maar de wetgeving is dus nog niet af. Dus wat precies wel en niet mag moet nog worden besloten.
Andere installateur zoeken, tot 31 december 2025 mag je nog een nieuwe ophangen. Als je er 15 jaar mee doet is het 2040.dunklefaser schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:27:
@habbekrats Behalve een nieuwe cv-ketel (op gas) dan?
Echter mogen gemeenten bv een wijk aardgasvrij maken, lees de gasleiding uit de grond trekken. Mijn ouders wonen in een wijk met warmtenet, in een 65m2 appartement, betalen 2x zoveel per maand dan ik. De tarieven die de warmteboer vraagt per GJ zijn gewoon asociaal. Helaas is er geen concurrentie in warmtenetten.
Ik heb nu nog een CV welke op zijn laatste benen loopt, ook hier in de gemeente gaan verhalen over een warmtenet. Dat ga ik echt niet laten aanleggen. Ik hoop dit jaar 2 airco's te instaleren waar ik in de winter en zomer iets aan heb, In de winter stook ik pallets, de slechtste COP periode voor een airco vermijd ik dan.
Een warmtepomp, misschien veel te duur in verhouding met andere landen.
Nee - ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen.habbekrats schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:41:
[...]
Andere installateur zoeken, tot 31 december 2025 mag je nog een nieuwe ophangen. Als je er 15 jaar mee doet is het 2040.
Echter mogen gemeenten bv een wijk aardgasvrij maken, lees de gasleiding uit de grond trekken. Mijn ouders wonen in een wijk met warmtenet, in een 65m2 appartement, betalen 2x zoveel per maand dan ik. De tarieven die de warmteboer vraagt per GJ zijn gewoon asociaal. Helaas is er geen concurrentie in warmtenetten.
Ik heb nu nog een CV welke op zijn laatste benen loopt, ook hier in de gemeente gaan verhalen over een warmtenet. Dat ga ik echt niet laten aanleggen. Ik hoop dit jaar 2 airco's te instaleren waar ik in de winter en zomer iets aan heb, In de winter stook ik pallets, de slechtste COP periode voor een airco vermijd ik dan.
Een warmtepomp, misschien veel te duur in verhouding met andere landen.
De installateur zegt dat je alleen nog met een speciale vergunning/training aan een cv-ketel op gas mag sleutelen, iets van een nieuwe? gasketelwet per 1 april.
Gasketels mogen nog verkocht worden.RocketKoen schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:30:
[...]
Dat is uitgesteld tot 2026
https://www.rijksoverheid...euwe-standaard-vanaf-2026
Maar de wetgeving is dus nog niet af. Dus wat precies wel en niet mag moet nog worden besloten.
Maar je mag niet meer zelf aan gas-toestellen sleutelen (dus ook geen nieuwe plaatsen) als je niet over de juiste papieren beschikt.
Vergelijk het met de F-gassen certificering voor warmtepomp monteurs.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Je mag niet meer aan andermans gasketel sleutelen. Maar je eigen ketel installeren is niet echt aan te raden.Ivow85 schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:43:
[...]
Gasketels mogen nog verkocht worden.
Maar je mag niet meer zelf aan gas-toestellen sleutelen (dus ook geen nieuwe plaatsen) als je niet over de juiste papieren beschikt.
Vergelijk het met de F-gassen certificering voor warmtepomp monteurs.
Ik ga verder met niemand meer een discussie aan. Maar even voor jullie informatie, er rolt in een fabriek nog elke 18 minuten een CVi ketel van de band. Daarbij is er nagenoeg geen voorraad meer.dunklefaser schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:04:
@habbekrats Interessant - maar vooral omdat elektrische cv-ketels blijkbaar nog steeds verkocht mogen worden. - Iemand een idee of deze dan ook geïnstalleerd en in bedrijf genomen mogen worden?
Ik ben trouwens benieuwd wanneer de echte uitverkoop tegen dumpingprijzen begint (of tegen oud ijzerwaarde?).
PrimaFranske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:35:
[...]
Ik ga verder met niemand meer een discussie aan.
Arme mensen … na hun eerste winter.Maar even voor jullie informatie, er rolt in een fabriek nog elke 18 minuten een CVi ketel van de band. Daarbij is er nagenoeg geen voorraad meer.
Ben wel benieuwd hoe jij bij die CVi betrokken bent, je lijkt me geen buitenstaander.
De discussie over cop waardes ga ik ook met niemand meer aan.
Dat lijkt me ook beter, want we zijn er inmiddels wel uit dat dat 1 is.Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:55:
Ik ben er niet bij betrokken hoor.
Als je er niet bij betrokken bent waarom reageer je dan telkens zo fel als hier terecht wordt gesteld dat dit gewoon een veel te dure e-cv is die niemand zou moeten willen?Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:55:
Ik ben er niet bij betrokken hoor.
Niet voor een discussie, maar ik mag hier toch een andere mening over hebben.
Ik vind het in combinatie met PV’s nog steeds een prima alternatief.
Andere mening prima, maar zou wel lekker zijn als daar een wetenschappelijke onderbouwing bij komt kijken.
Ik wek van de 6500kWh uit het systeem in signature maar liefst 90kWh op in januariFranske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:18:
Moet ik hem dan slecht vinden omdat jullie dat vinden?
Mijn woning heeft een warmtebehoefte in januari van zo’n 2000kWh en ik verbruik bijna 200kWh aan stroom
Binnenkort geen salderen meer
3x raden wat mijn energie rekening over januari zou zijn.
PV is op geen enkele manier een geschikte manier om het belachelijk inefficiënte concept van een cvi a.k.a. e-cv te compenseren.
Komt er gewoon op neer dat ik goedkoper de hele januari op wintersport vakantie zou kunnen… dat is hoe belachelijk en e-cv is
[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 30-04-2023 18:35 ]
Verwarming heb je juist nodig in tijden dat er relatief weinig zonuren zijn.Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:18:
Je overbelast het elektriciteitsnet nog steeds een factor 4 meer in verhouding tot een warmtepomp.
Je moet dus vrij veel zonnepanelen hebben om dit te vereffenen, + een thuis batterij om zoveel mogelijk stroom van je zonnepanelen te kunnen bufferen wanneer je dit niet gelijk kan verbruiken.
Ik ken toevallig diverse praktijk situaties, het is gewoon geen goede alternatief.
Een warmtepomp is gewoon in nagenoeg alle opzichten op de eindstreep goedkoper.
Misschien is alleen een Tiny house hierin de uitzondering omdat een L/L warmtepomp niet door iedereen als prettig wordt ervaren.
[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 30-04-2023 18:41 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ehm... da's een beetje lastig op een discussieforum....Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:35:
[...]
Ik ga verder met niemand meer een discussie aan.
dit is geen facebook waar je in je eigen bubbel lekker dingen kan roepen, hier wil je eigenlijk wel met onderbouwing komen.

Ja een al dan niet elektrische fiets verbruikt weinig of geen stroom ja.ericplan schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:42:
Misschien moet de olifant in de kamer ook maar benoemd worden. Want de elektrische auto is toch ook echt wel een mega stroomvreter.
Een ICE auto verbruikt dan weer mega veel brandstof.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Met een elektrische auto kun je het laden nog wat sturen, warmtevraag vooral in de winter heb je gewoon nodig. Of je moet een accumulatiekachel nemen welke in de goedkope uren stookt. Helaas is in de winter het uur tarief voor stroom ook weer niet heel erg laag.ericplan schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:42:
Misschien moet de olifant in de kamer ook maar benoemd worden. Want de elektrische auto is toch ook echt wel een mega stroomvreter.
Met COP=1 zou ik 70 kWh per dag tekort zijn gekomen.
(Als je plek hebt voor genoeg panelen om het verbruik van COP=1 verwarming te compenseren, heb je ook plek voor een warmtepomp.)
Ok, het is een discussieforum en als ik een mening heb valt dat toch onder de vrijheid van meningsuiting?teacher schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:43:
[...]
Ehm... da's een beetje lastig op een discussieforum....
dit is geen facebook waar je in je eigen bubbel lekker dingen kan roepen, hier wil je eigenlijk wel met onderbouwing komen.
Dus is de vraag, wil ik met een onderbouwing komen of moet ik dat?
Ja, op Tweakers hoor je je mening te onderbouwen.Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:56:
[...]
Ok, het is een discussieforum en als ik een mening heb valt dat toch onder de vrijheid van meningsuiting?
Ik vind je bijdrage wel vermakelijk. Kan er wel om lachen.Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:56:
[...]
Ok, het is een discussieforum en als ik een mening heb valt dat toch onder de vrijheid van meningsuiting?
En als 1 potentiële klant dit topic weet te bereiken dan is dat er altijd nog 1.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Tweakers mag nog steeds eisen stellen om de kwaliteit van hun forum hoog te houden.Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:56:
[...]
Meningen zonder enige onderbouwing staat Facebook en Twitter al vol mee…
Tweakers wilt zich daar juist van distantiëren.
Vrijheid werkt natuurlijk 2 kanten op
[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 30-04-2023 19:08 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Voor mij is de WP geen oplossing, ik kan niet bijisoleren, heb geen vloerisolatie en niemand kon mij precies vertellen hoe lang hij mee gaat en hoe veel hij verbruikt.
Een reguliere elektrische ketel werd mij door diverse mensen afgeraden (ik weet nog steeds niet waarom).
Ik heb diverse mensen gesproken die de CVi ketel hebben, die waren er zeer over te spreken en hebben hem al meer dan een jaar.
Ze lopen er ook niet op leeg (financieel).
busscherski schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:03:
[...]
Ik vind je bijdrage wel vermakelijk. Kan er wel om lachen.
Ik ook…. 😜
En als 1 potentiële klant dit topic weet te bereiken dan is dat er altijd nog 1.
Goed je wil dus een CVi.Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:10:
Dus als ik vind dat ik met een CVi ketel, PV’s en accu’s als deze zijn doorontwikkeld een goed alternatief vind, dan mag ik dat niet vinden.
Voor mij is de WP geen oplossing, ik kan niet bijisoleren, heb geen vloerisolatie en niemand kon mij precies vertellen hoe lang hij mee gaat en hoe veel hij verbruikt.
Een reguliere elektrische ketel werd mij door diverse mensen afgeraden (ik weet nog steeds niet waarom).
Ik heb diverse mensen gesproken die de CVi ketel hebben, die waren er zeer over te spreken en hebben hem al meer dan een jaar.
Nou dat mag.
Vertel eens wat nu je gasverbruik is? Alleen voor verwarming en alleen voor warm water.
Kijk het is niet dat we je tegen willen houden om een cvi te plaatsen maar het zou maar zo kunnen dat je met een wp wel uit de voeten kunt.
En dan haal je een stuk meer rendement uit je kwh's die je in koopt of zelf opwekt.
Mijn wp haalt op 45 graden ook prima nog een cop van 2 of meer afhankelijk van de buitentemperatuur.
Dat is dus al 2x meer rendement dan een cop1 cvi ketel.
Laat ons je niet tegen houden om zo'n ding te plaatsen maar mischien zijn er wel efficiëntere oplossingen te bedenken.
En heb nog een Nefit HR ketel van 22 jaar, die het overigens nog prima doet. Maar die heeft ook niet het eeuwige leven…..Superbeagle schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:18:
@Franske 65 Vertel eens wat jouw jaarlijkse gasverbruik is en wat je aan verwarmingssystemen hebt hangen. Misschien kom je met de hulp hier wel verder.
Dat zou ruwweg 7000kwh zijn als je cop1 elektrisch verwarmt met de CVi dus...Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:19:
Ik verbruik 800m3 gas
Of 3500 als je het met een beroerd afgestelde wp doet.
Hoeveel radiatoren heb je en kun je die vervangen voor bijv. Een tt33 radiator?
Ruimte voor grotere radiatoren? Dikker en/of langer.hogerFranske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:24:
Radiatoren en op hogere temperaturen.
Je moet uiteraard niets, maar zonder onderbouwing diskwalificeer je jezelf als discussiepartner.Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:56:
[...]
Ik heb 3 radiatoren die (in de winter) aanstaan, of ik die kan vervangen door een tt33 radiator? Geen idee.Ronald.42 schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:23:
[...]
Dat zou ruwweg 7000kwh zijn als je cop1 elektrisch verwarmt met de CVi dus...
Of 3500 als je het met een beroerd afgestelde wp doet.
Ik hoor voor de WP veel hogere KWh namelijk bijna 7500 kWh en de CVi zou op 5500 kwh uitkomen.
Is ook door twee installateurs bevestigd. En dat komt overeen met de verhalen die ik hoor van mensen die de CVi ketel hebben.
Hoeveel radiatoren heb je en kun je die vervangen voor bijv. Een tt33 radiator?
Groot gelijk dat je er zelf geen hebt. Houden zo.
eigenlijk zijn er 2 opties die waarschijnlijk beter zijn: doorisoleren of wtw-ventilatie doen totdat je bijv nog maar 500m3 nodig hebt per jaar. dan een warmtepompboiler erin en een cvi ketel is ineens niet zo heel.slecht meer.
of 2: doorsparen en een kleine warmtepomp kopen.
Welke bedoel je? De WP, want daar word ik ook niet blij van (als de verhalen kloppen).busscherski schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:30:
@Franske 65
Groot gelijk dat je er zelf geen hebt. Houden zo.
Ik zat afgelopen "winter" op 3080kwh voor een woning uit 1930.Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:29:
[...]
Ik heb 3 radiatoren die (in de winter) aanstaan, of ik die kan vervangen door een tt33 radiator? Geen idee.
Ooit begonnen op 3000m3 gas.
Alles is hr++ op 1,5m2 na
Maar muurisolatie heb ik niet op zo'n 60m2 muur dat wordt komende weken aangepakt.
Maar zonder die isolatie gebruik ik dus maar 3080kwh voor een waarschijnlijk grotere woning maar dan wel met een wp...
Of je die radiatoren kunt vervangen is een simpel meetklusje.
T33 is alleen dikker dan wat er nu zit als je nog ruimte in de hoogte of breedte hebt kun je zelfs nog wat groter gaan doet de wp het weer fijner op.
[ Voor 17% gewijzigd door Ronald.42 op 30-04-2023 19:38 ]
Nouja, zelfs de slechts geïnstalleerde WP is altijd beter dan een eCV.Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:32:
[...]
Welke bedoel je? De WP, want daar word ik ook niet blij van (als de verhalen kloppen).
In jouw geval is eCV zeker de verkeerde keuze. Maargoed, je doet het jezelf aan, wij worden er niet beter van als je duizenden euros per jaar bespaard.
Maar wat ik eigenlijk wel wil weten: waarom de CVi? Andere eCV’s zijn vele malen goedkoper en doen exact hetzelfde. Dat zijn al de eerste paar duizend die je over de balk gooit, en daarna elke afrekening van je energiemaatschappij weer.
Blijf vooral haten op een WP terwijl je blijkbaar geen idee hebt waar je het over hebt.Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:32:
[...]
Welke bedoel je? De WP, want daar word ik ook niet blij van (als de verhalen kloppen).

Neem lekker een COP1 oplossing met zonnepanelen, en vergeet dan vooral dat je stroom die je saldeert ook had kunnen terugleveren/verkopen.
Ik heb een woning uit 1960 met alleen dakisolatie en HR++ glas. Warmtepomp werkt perfect!Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:10:
Ik heb dus geen:
- Vloerisolatie.
- Spouwmuur isolatie.
- Of vloerverwarming.
Ik neem het hem eerlijk gezegd niet kwalijk!vassago schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:36:
[...]
Blijf vooral haten op een WP terwijl je blijkbaar geen idee hebt waar je het over hebt.
De media, fabrikanten en installateurs etc helpen hier zelf aan mee…
Bijna iedereen roept:
- Goede isolatie.
- Vloerverwarming.
- Radiatoren werkt niet.
Wat is het bouwjaar van jouw woning en heb je al eens geprobeerd om de temperatuur van het cv-water te verlagen in hartje winter?Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:24:
Radiatoren en op hogere temperaturen.
De meeste radiatoren zijn namelijk overgedimensioneerd waardoor je in de meeste gevallen met een lagere temperatuur de boel warm kan houden. Enkel bij woningen gebouwd net voor en tot en met 2018 willen nog wel eens te krappe afgiftesystemen hebben.
Die verhalen kloppen helaas wel; er zijn zat installateurs die de boel niet fatsoenlijk instellen, en als je je er als gebruiker ook niet in wil verdiepen heb je kans op een vrij dorstig systeem.Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:32:
[...]
Maar de andere kant bestaat ook: lees hier maar eens mee de het lucht/water topics. Tweakers die netjes gemeten/berekend hebben wat de warmtevraag van het huis is en daar een warmtepomp op kopen. Na een jaartje meten en tweaken hebben ze dan een fatsoenlijk werkend systeem, wat relatief zuinig kan verwarmen.
Als je een elektrische CV koopt, heb je in ieder geval de zekerheid dat je dik gaat verbruiken.
En als je een slecht geïsoleerd huis warm kriigt met 800 kuub, dan kom je met een 5 of 6 kW warmtepomp echt een heel eind: het gaat immers om de kW's die je in je huis pompt, welke bron je ook hebt.
[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 30-04-2023 19:46 ]
Ons huis is uit 1970.Superbeagle schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:41:
[...]
Wat is het bouwjaar van jouw woning en heb je al eens geprobeerd om de temperatuur van het cv-water te verlagen in hartje winter?
De meeste radiatoren zijn namelijk overgedimensioneerd waardoor je in de meeste gevallen met een lagere temperatuur de boel warm kan houden. Enkel bij woningen gebouwd net voor en tot en met 2018 willen nog wel eens te krappe afgiftesystemen hebben.
Ik denk dat 90% van de gebruikers zich er niet in gaat verdiepen, die willen ontzorgt worden en niet zelf nog een boek doornemen over hun warmtepomp. Dus als je installateur het niet oplost, blijft dit een issue.teacher schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:42:
[...]
Die verhalen kloppen helaas wel; er zijn zat installateurs die de boel niet fatsoenlijk instellen, en als je je er als gebruiker ook niet in wil verdiepen heb je kans op een vrij dorstig systeem.
Maar de andere kant bestaat ook: lees hier maar eens mee de het lucht/water topics. Tweakers die netjes gemeten/berekend hebben wat de warmtevraag van het huis is en daar een warmtepomp op kopen. Na een jaartje meten en tweaken hebben ze dan een fatsoenlijk werkend systeem, wat relatief zuinig kan verwarmen.
Als je een elektrische CV koopt, heb je in ieder geval de zekerheid dat je dik gaat verbruiken.
En als je een slecht geïsoleerd huis warm kriigt met 800 kuub, dan kom je met een 5 of 6 kW warmtepomp echt een heel eind: het gaat immers om de kW's die je in je huis pompt, welke bron je ook hebt.
Het is wel belangrijk om te weten hoe laag je cv-water kan. Maar aan de hand van de huidige radiatoren komen we een heel eind.
Weet je het aantal radiator in jouw woning, de afmetingen en de types?
Met deze calculator kun je dan de afgifte bepalen bij lagere temperaturen:
https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming
Nee maar goed daar komen wel die verhalen van.Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:56:
[...]
Ik denk dat 90% van de gebruikers zich er niet in gaat verdiepen, die willen ontzorgt worden en niet zelf nog een boek doornemen over hun warmtepomp. Dus als je installateur het niet oplost, blijft dit een issue.
Als jij inmeet wat je maximaal aan radiator kwijt kunt dus de huidige lengte x hoogte naar t33 of eventueel groter als dat kan of zelfs ergens nog wat bijplaatsen.
Dan kan er wel vertelt worden op dit forum wat er mogelijk is.
En dan kun je een wel overwogen besluit maken of je voor de wp gaat of de cop1 ketel.
Nu vaar je naar mijn gevoel blind op wat je vertelt wordt door een misschien wat minder wp kundige installateur.
Diezelfde installateur hangt blijkbaar ook een COP1 oplossing op, waarmee de kosten door het dak gaat.Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:56:
[...]
Ik denk dat 90% van de gebruikers zich er niet in gaat verdiepen, die willen ontzorgt worden en niet zelf nog een boek doornemen over hun warmtepomp. Dus als je installateur het niet oplost, blijft dit een issue.
Ik kan me haast niet voorstellen dat je met een willeukeurige 5kw warmtepomp zelfs op fabrieksinstellingen niet richting een COP van 3 gaat.
Er valt inderdaad bij mij nog wat extra te besparen met spouwmuur isolatie en vloerisolatie.route99 schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:42:
@DutchWing Als je dat allemaal wel geïsoleerd hebt gaan bij jou de kosten ook flink naar beneden? Dan kan die WP ook veel zuiniger worden omdat de warmte vraag heel veel lager is. Dus imho kan dat een andere vraag zijn dan alleen het COP 1 verhaal….. je vertelt nl niet wat je nu kwijt bent aan stroomkosten en bij welke COP dat is?
Maar de grootste besparing heb ik al gerealiseerd met dakisolatie en HR++ glas.
Ik vergat te vermelden dat ik in de tussen vloeren wel isolatie heb zitten.
Ik heb oversized radiatoren welke maximaal op 38 graden stoken bij -10.
Mijn stroomverbruik warmtepomp is zoals het er nu naar uitziet 2500kWh mijn gasverbruik was iets van 1300m³.
Maar ik heb rekening gehouden met ietsjes extra rek vanwege diverse factoren.
Mijn cop is een interne meting welke zonder losse kWh meter niet accuraat genoeg is.
Gemiddeld zegt men gasverbruik x 2 = stroomverbruik. Deze stelling klopt aardig.
waarbij de benodigde informatie maar mondjesmaat beschikbaar komt.
Hoe lang heeft het bijvoorbeeld geduurd om een beetje inzicht te verkrijgen
zoals in het globale gasverbruik (voor cv + warmwater) en het temperatuurniveau van de cv.
Waarschijnlijk duurt het nog een tijdje voor dat alle relevante informatie van @Franske 65
op tafel ligt om een goed onderbouwde "mening" te kunnen vormen.
Hopelijk gaat de oude cv-ketel nog zo lang mee
Wat maakt de CVi dan een beter alternatief dan een 'gewone' E-CV ketel van nog geen 2000 euro?Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:18:
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Dat moet je aan de installateurs vragen die hem afraden.hesselbeertje schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:12:
[...]
Wat maakt de CVi dan een beter alternatief dan een 'gewone' E-CV ketel van nog geen 2000 euro?
Niks denk ik...hesselbeertje schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:12:
[...]
Wat maakt de CVi dan een beter alternatief dan een 'gewone' E-CV ketel van nog geen 2000 euro?
Het zou me niks verbazen als een gewone boiler of een doorstroom verwarmer een beter cop haalt dan de CVi omdat er daar geen verliezen in de vermogens elektronica zijn.
Dan is het "terugvallen" op bekende kennis van een elektrische boiler als overstap naar een elektrisch CV een escape actie en hij kan het de klant goed uitleggen, alleen de COP laat ie achterwege..... dus ook het kosten aspect bij warmtevraag... .tja dat wil je toch hebben... warmte... maar wel met de laatste inzichten, waaronder een WP met een COP van 2,5-5 afh van de buiten-T..
[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 30-04-2023 20:16 ]
Zo wordt het een leuke circel. Jij wilt toch iets anders dan een gasketel? Ik hoef zon stroomvreter sowieso niet in huis. Ik probeer je te sturen in het zoeken van de verschillen (die er dus niet zijn)Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:14:
[...]
Dat moet je aan de installateurs vragen die hem afraden.
[ Voor 11% gewijzigd door hesselbeertje op 30-04-2023 20:16 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
die geloof je wel op hun blauwe ogen?Franske 65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:14:
[...]
Dat moet je aan de installateurs vragen die hem afraden.
Spoiler: gemiddelde installateur weet net hoe een knel of perskoppeling werkt en heeft totaal geen kaas gegeten van de verwarmingstechniek zelf.
Ik neem nog een biertje morgen om 4:45 de wekker weer.
@Franske 65 kom even met duidelijke info over je woning.
Isolatie
Aantal m2
Radiatoren afmetingen aantallen
Gasverbruik
Eventueel je gasverbruik in de zomermaanden voor warm water en koken.
En open een nieuw topic.
Advies gevraagd wp in jaren 70 woning.
Prettige avond allemaal